ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

03 лютого 2018

Чому і як треба реформувати Кабмін, і що заважає це робити?

Реформування Кабінету міністрів України залишається одним із ключових завдань реформи державного управління.


Модернізація урядової машини в Україні все більше нагадує реконструкцію Палацу-неіснуючого-уряду з дитячої книжки Джанні Родарі.
Реформування Кабінету міністрів України як вищого органу в системі органів виконавчої влади, вдосконалення порядку його діяльності було й залишається одним із ключових завдань реформи державного управління. Завданням, далеко не розв'язаним до кінця.

На жаль, ні Програма діяльності Уряду Володимира Гройсмана, ні Середньостроковий план пріоритетних дій Уряду до 2020 р. не передбачають вирішення першого — найскладнішого — з трьох порушених у цій статті питань реформування Кабінету міністрів. А саме — питання усунення дуалізму у здійсненні виконавчої влади та посилення ролі Кабінету міністрів України у формуванні державної політики.

План пріоритетних дій Уряду на 2017 р. передбачав вирішення двох інших, не менш важливих, питань. Ще у ІІ кварталі минулого року Кабмін обіцяв народові подати до Верховної Ради законопроект про передачу невластивих повноважень Кабінету міністрів України міністерствам та іншим центральними органам виконавчої влади. А у ІІІ кварталі минулого року Уряд зобов'язувався внести зміни до Регламенту Кабінету міністрів України щодо узгодження політики, стратегічного планування та погодження проектів актів Кабінету міністрів України. Відповідальним за виконання цих завдань було призначено міністра Кабінету міністрів разом із Мінекономрозвитку, Мін'юстом і Мінфіном.

Жодне з цих двох не надто складних завдань досі не виконане, а у відповідь на запитання: "То коли ж нарешті?.." — коридори на Грушевського дзвенять цвинтарною тишею…

Динамічно змінюється персональний склад Кабміну, кожен новий Уряд робить заяви про необхідність реформування себе та вдосконалення своєї діяльності, втім, як свідчить практика, реальних глибоких змін так і не відбувається.

Більшість змін — поверхові й нагадують хитку послідовність зворотно-поступальних рухів із періодом у кілька років. На жаль, без відчутного результату. Намагаючись вирішити питання часткові — байдуже, чи то з внутрішніх переконань, чи про людське (читай — донорське) око, — ідеологи "реформ" рано чи пізно, проте приречено-неминуче впираються в мур невирішених фундаментальних питань.

Роль Уряду у формуванні державної політики
Доки в державі є кілька центрів реального формування державної політики, очевидно, важко говорити і про її скоординованість та послідовність, і про політичну, а тим більше — юридичну відповідальність за наслідки її проведення для суспільства. В Україні таких центрів завжди було не менше двох, а то й три: звичайно ж, Банкова і Грушевського, а іноді (залежно від персональної політичної ваги секретаря РНБО) — менш відома вулиця, на якій розміщується очолюваний цим секретарем апарат. (Останній орган — яскравий приклад того, як не варто виписувати закони — а тим більше Основний закон — під конкретних, хай навіть і вельми шанованих осіб).

Відносини між цими центрами, як правило, коливаються між станами конкуренції і конфронтації різного ступеня гостроти й жорсткості. Ще одним центром міг би — і насправді мав би — бути парламент, проте, на жаль, він таким бував нечасто, хоча формально, за законом, саме Верховна Рада України визначає засади внутрішньої і зовнішньої політики держави.

Щодо системи органів виконавчої влади, то тут у владних повноваженнях різних суб'єктів — невідомо, чи випадково, чи умисне, чи як наслідок якогось химерного компромісу — на рівні Конституції й законів закладено кілька суперечностей і серйозних ризиків.

Ризик перший. Міністри як члени Кабінету міністрів та очолювані ними міністерства забезпечують не лише реалізацію, а й формування державної політики. Кабінет міністрів при цьому (попри статус вищого органу в системі органів виконавчої влади) не наділений повноваженнями формувати державну політику у відповідних сферах. Уряд лише забезпечує здійснення внутрішньої і зовнішньої політики держави та проведення політики у різних сферах. Така ситуація відкриває можливість для впливу на міністрів і міністерства з-поза меж виконавчої влади: наприклад, із боку глави держави чи голів парламентських фракцій коаліції — у кращому разі; або ж із боку спонсорів чи "власників" відповідних політичних партій — у гіршому. Впливу, "перебити" який задля узгодженої і скоординованої роботи Уряду як єдиного цілого завжди буде непросто будь-якому, навіть найталановитішому прем'єр-міністрові.

Ризик другий. Наявність повноважень на здійснення кадрової політики "в межах, визначених Конституцією та законами України", і у президента України, і в Кабінету міністрів на практиці призводить до фрагментації системи органів виконавчої влади, зокрема "вододілу" між її центральним та місцевими рівнями, а отже істотно обмежує повноваження Уряду навіть у питанні реалізації державної політики, не кажучи вже про її формування.

Третій ризик. Керівництво зовнішньополітичною діяльністю держави та у сферах національної безпеки і оборони держави здійснює президент України. Уряд також наділений цілою низкою повноважень у цих сферах. Глава держави при цьому не очолює виконавчу гілку влади, але несе політичну відповідальність за цю діяльність і сфери.

Четвертий ризик. Необмежене право законодавчої ініціативи глави держави, а особливо — народних депутатів України, уповільнює роботу парламенту, знижує її ефективність і якість, звужує можливості для оперативного розгляду законопроектів, розроблених Урядом, який при цьому підзвітний і відповідальний перед парламентом.

П'ятий ризик. Будь-який глава держави (не має значення ім'я особи на цій посаді) завжди схильний до утворення альтернативних чи додаткових квазі-центрів формування державної політики у вигляді допоміжних органів — на кшталт національної ради з питань реформ, ради регіонів чи ради з питань судової реформи, — які, фактично, дублюють функції, що їх мав би здійснювати Кабінет міністрів.

У більшості розвинених демократичних держав саме Кабінет міністрів є основним центром формування та реалізації державної політики. Він істотно впливає на порядок денний роботи парламенту, будучи при цьому, звісно ж, йому підзвітним і відповідальним перед ним. За таких умов не переривається й добре проглядається лінія політичної відповідальності, що червоною ниткою тягнеться від передвиборної програми політичної партії, чиї представники проходять у парламент, — до звіту Уряду про результати своєї діяльності. Цим шляхом рано чи пізно доведеться йти й Україні, інакше мрії про ефективне державне управління так і залишаться мріями.

Невластиві, але "солодкі" повноваження
Важливий наступний пріоритет у реформуванні Уряду — це звільнення його від надмірних, невластивих йому повноважень. Перелік таких повноважень, натомість, постійно розширюється непродуманими або ж відверто лобістськими нормами законодавчих актів. Невластиві для вищого органу виконавчої влади повноваження призводять до низки негативних наслідків: розпорошення уваги Уряду на дрібних, малозначущих питаннях, замість зосередження її на стратегічних напрямах і проблемах державної політики; розмивання персональної відповідальності міністрів за ухвалення рішень у доручених їм сферах суспільного життя; високий рівень корупціогенності.

Мабуть, із законодавчого скасування невластивих Урядові повноважень треба було починати вже першому Кабміну Арсенія Яценюка одразу після Революції Гідності. Цього не сталося. Судячи з усього, і нинішній прем'єр-міністр не демонструє політичної волі й не бажає втрачати такі істотні важелі впливу, як, приміром, утворення, реорганізація та ліквідація суб'єктів господарювання, призначення на посаду та звільнення з посади їх керівників, прийняття рішень про списання, відчуження або передачу майна, корпоративних прав, затвердження фінансових планів підприємств, погодження оренди державного майна та низка інших.

Сьогодні, мабуть, кожен платник податків розуміє, що такі повноваження не повинен здійснювати Кабінет міністрів, який несе солідарну колективну політичну відповідальність. Для здійснення таких повноважень є міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, керівники яких несуть персональну — не лише політичну, а й юридичну, у тому числі кримінальну, відповідальність за прийняті рішення. В управлінні Кабінету міністрів не повинно бути жодного суб'єкта господарювання. Уряд повинен зосередитися на виконанні політичних функцій, насамперед — як суб'єкт права законодавчої ініціативи: розглядати і схвалювати проекти законів, забезпечувати підготовку та приймати власні акти, спрямовані на реалізацію відповідних законодавчих актів, актів президента України, здійснювати контроль за діяльністю органів виконавчої влади, зокрема в частині дотримання ними вимог законодавства, захисту прав і свобод громадян.

Чому важливий регламент Уряду, і які питання він вирішує
Окремим питанням організації результативної й ефективної роботи Уряду є правове врегулювання процедури його діяльності. Перший — тимчасовий — регламент Кабінету міністрів України з'явився у 2000 р. за прем'єр-міністра Віктора Ющенка. Тимчасовим він вважався, бо на той час ще не був прийнятий Закон "Про Кабінет Міністрів України", отже бракувало правових підстав для затвердження повноцінного — постійного — регламенту.

Попри це, той документ зіграв свою історичну роль, здійснивши справжню революцію в організації роботи Уряду. Наприклад, до прийняття першого регламенту Кабінет міністрів, за старою радянською традицією, збирався на засідання нерегулярно й час від часу: інколи — раз на два—три місяці. Після прийняття першого регламенту сформувалася нова традиція: відтоді й дотепер засідання Кабміну відбуваються щосереди.

Інший приклад. До прийняття першого регламенту прем'єр-міністр нерідко підписував акти Кабінету міністрів, які не розглядались і не обговорювалися на засіданнях Уряду і про які інші члени Уряду, зокрема ті, чиєї сфери відповідальності стосувалися ці акти, дізнавалися вже після їх оприлюднення. На щастя, після врегулювання процедури підготовки та прийняття урядових рішень ця шкідлива й небезпечна практика стала історією.

Після прийняття першого Закону "Про Кабінет Міністрів України" (наразі чинним є четвертий за ліком Закон) у 2006 р. було розроблено й затверджено у 2007 р. новий Регламент, який із численними змінами, що не завжди його покращували, діє досі.

У рамках реформи державного управління під керівництвом державного секретаря Кабінету міністрів Володимира Бондаренка розробляється проект нового Регламенту КМУ. За інформацією урядового порталу, він впроваджує сучасні підходи підготовки урядових рішень: проектний підхід, прогнозування впливів, управління ефективністю, інклюзивність процесу підготовки урядових рішень.

Такі новації слід лише вітати. Окрім них, є ще ціла низка важливих питань організації роботи Кабміну, на які варто звернути увагу, готуючи проект нового Регламенту Кабміну.

Закон "Про Кабінет Міністрів України" покладає на Уряд обов'язок затвердити Регламент Кабінету міністрів України, який визначатиме порядок проведення засідань Кабінету міністрів України, підготовки та прийняття рішень, інші процедурні питання його діяльності. Таким чином, предмет регулювання Регламентом Кабінету міністрів України чітко окреслений законодавчою нормою, і Уряд не має права, крім процедурних питань, встановлювати норми, які стосуються статусу Кабінету міністрів України або його окремих членів.

Підготовка урядових рішень
Основну роль у підготовці урядових рішень мають відігравати міністерства, що як уже згадувалось, і відповідають за формування політики у різних сферах. При цьому варто інституційно розділити три етапи підготовки рішення.

Перший етап — підготовка документа державної політики, наприклад у визнаному у світі форматі так званої "білої книги". Це аналіз проблеми, що потребує розв'язання, сторін, зацікавлених у її розв'язанні, можливостей і ризиків, впливу і наслідків можливих варіантів рішення, обґрунтування оптимального рішення. Підготовка такого документа — виключна прерогатива міністерства. Основна компетенція персоналу, який має працювати над ним, — аналіз політики.

Наступний етап — перетворення документа державної політики на проект акта законодавства. Це специфічна робота, що потребує спеціальних компетенцій юристів-нормопроектувальників. Таку роботу має виконувати або міністерство-розробник у співпраці й за методичної підтримки Міністерства юстиції, або ж саме Міністерство юстиції за погодженням із міністерством — головним розробником.

Третій етап — фахова і юридична експертиза проекту нормативно-правового акта. Це робота Секретаріату Кабінету міністрів, адже саме на нього Законом "Про Кабінет Міністрів" покладено повноваження щодо експертно-аналітичного та правового забезпечення діяльності Уряду. Лише Секретаріат Уряду як незалежний арбітр, що не має власних інтересів і відповідальності у жодній сфері державного управління, може здійснити реальну об'єктивну комплексну експертизу проектів нормативно-правових актів, у тому числі антикорупційну і гендерно-правову.

Будь-які ідеї щодо звуження експертно-аналітичної ролі Секретаріату загрожують зниженням якості урядових рішень, посиленням ризику прийняття Кабінетом міністрів України не тільки неконституційних або незаконних актів, а й актів, що міститимуть корупційну чи дискримінаційну складову. А ось із Міністерства юстиції функції проведення правової експертизи проектів актів законодавства (крім актів, що подаються на державну реєстрацію) доцільно було б зняти, поклавши на нього повну відповідальність за ведення законопроектної роботи. Проведення юридичної експертизи в Секретаріаті усуне конфлікт інтересів у тому випадку, коли сам Мін'юст виступає розробником відповідного проекту акта законодавства. Адже очевидно, що Міністерство юстиції не може здійснювати правову експертизу проектів актів, які розробляють його ж фахівці.

Варто спростити процедуру міжміністерського погодження проектів актів. Коло "заінтересованих міністерств" має бути значно звужене, а міністерство — головний розробник — має бути наділене більшою відповідальністю, а отже — й повноваженнями виносити на розгляд Кабінету власне бачення розв'язання тієї чи іншої проблеми. Участь заінтересованих міністерств тоді, коли вона потрібна, має відбуватись у формі спільної роботи над проектом документа, а не у формі листування між рядовими спеціалістами міністерств за підписом їх міністрів або державних секретарів, як це відбувається зазвичай.

Роль Міністерства фінансів і Міністерства юстиції у процесі розробки проектів урядових рішень теж має змінитися. Замість пошуку відповіді на умовне запитання: "Чому рішення не може бути прийняте?" — їхні зусилля мають бути зосереджені на пошуку відповіді на запитання: "Як зробити так, аби рішення було економічно обґрунтоване і юридично грамотне?". Ці два ключові міністерства мають бути не гальмом, а коробкою передач урядової машини у процесі формування та реалізації державної політики.

Чинним Регламентом Кабінету міністрів передбачено функціонування урядових комітетів, яке не передбачене Законом "Про Кабінет Міністрів України". Заявленою метою цього інструмента попереднього розгляду проектів рішень Уряду перед їх винесенням на розгляд усього Кабінету є врегулювання розбіжностей між міністерствами та підвищення якості рішень, що приймаються Урядом.

На практиці ж ця мета не досягається. На засідання урядового комітету, яке триває годину чи півтори, як правило, виноситься кілька десятків проектів актів. Для розгляду майже кожного акта, крім постійних членів урядового комітету, часто запрошуються представники різних зацікавлених сторін, відтак у засіданні можуть брати участь 40, 50 і більше людей. За таких умов справжня фахова дискусія і реальне доопрацювання проектів рішень неможливі. Фактично, урядові комітети формально освячують проекти рішень, "прикриваючи" віце-прем'єр-міністрів, які їх очолюють, та розмиваючи відповідальність за якість проектів рішень, що йдуть на розгляд Уряду.

За питання, які сьогодні, всупереч закону, віднесені до компетенції урядових комітетів, мають відповідати перший віце-прем'єр-міністр і віце-прем'єр-міністри, адже саме цих посадових осіб закон уповноважив забезпечувати підготовку питань для розгляду на засіданні Уряду, попередньо розглядати й погоджувати проекти законів, актів президента України, що готуються Кабінетом міністрів України, та проекти відповідних актів Кабінету міністрів України, сприяти узгодженню позицій між членами Уряду. Ці функції є власними, визначеними законом повноваженнями першого віце-прем'єр-міністра та віце-прем'єр-міністрів і не можуть бути делеговані іншим посадовим особам або підмінятися діяльністю урядових комітетів. Якщо ж ці функції не виконуються, то постає закономірне запитання: а яка, взагалі, роль віце-прем'єр-міністрів та їхній реальний вплив на ситуацію?

Замість неефективних урядових комітетів було б доцільно запровадити узгоджувальні наради під головуванням першого віце-прем'єр-міністра та віце-прем'єр-міністрів, де "прицільно" розглядалися б лише ті питання, котрі справді потребують дискусії, узгодження позицій різних заінтересованих сторін. Запрошуватися на такі наради мають лише ті члени уряду та інші учасники, у тому числі з числа громадських і саморегулівних організацій, яких безпосередньо стосується те чи інше питання. Хоча вибір між механізмами постійно діючих урядових комітетів та ситуативних урядових нарад — питання смаку і якості унормування самого механізму.

Прийняття рішень Урядом
Регламентом має бути суворо заборонено розгляд будь-яких питань на засіданні Кабінету міністрів "з голосу", тобто без належного опрацювання проекту рішення відповідно до регламентних вимог. Така практика, що є досить поширеною сьогодні, призводить до прийняття неякісних, непродуманих, суперечливих або корупціогенних рішень.

Непідготовлені, але фактично прийняті Кабінетом міністрів рішення, що потребують міжміністерського узгодження, проведення фахової та юридичної експертизи пост-фактум, місяцями не можуть бути підписані прем'єр-міністром України, оприлюднені і набути чинності. Часто на етапі узгодження після прийняття, а точніше — "протягування" чи "проштовхування" рішення між заінтересованими міністерствами виникають тривалі суперечки, які можуть надовго стопорити суспільно важливі дії Уряду.

У новому Регламенті доцільно відмовитися від норми чинного Регламенту, яка дозволяє Урядові з окремих питань, вирішення яких не потребує прийняття актів Кабінету міністрів, приймати рішення, що фіксуються у протоколі засідання (протокольні рішення). На практиці це призводить до зловживань, коли протокольними рішеннями робиться спроба реалізувати повноваження Уряду, рішення за якими мають оформлюватися виключно актами Кабінету міністрів України (наприклад, погодження передачі майна, надання дозволів на оренду майна, затвердження планів тощо, які оформлялися як додатки до протоколів засідання Кабінету міністрів України).

І, нарешті, практика трансляції засідань Кабінету міністрів демонструє, як добрими намірами вистилається дорога до пекла. Насправді ця практика призвела до відсутності реальної дискусії між членами Уряду на його засіданні, підвищення ризику непрозорості та кулуарності у прийнятті рішень.

Роль урядового секретаріату
У розвинених демократичних країнах практикуються дві альтернативні концепції функціонування урядового секретаріату. Перша полягає в існуванні сильного секретаріату, наділеного функціями координації процесу формування й реалізації державної політики, планування діяльності уряду, моніторингу діяльності міністерств, експертно-аналітичного забезпечення роботи кабінету міністрів. Друга полягає у функціонуванні секретаріату з обмеженими повноваженнями, сфокусованими переважно на організаційному, інформаційному та матеріально-технічному забезпеченні роботи уряду. Особлива роль секретаріату полягає у забезпеченні наступності в діяльності уряду при зміні його персонального складу. Ця роль зазвичай реалізується через особливу процедуру інформування новосформованого кабінету про стан справ у відповідних сферах суспільного життя.

Очевидно, обсяг повноважень урядового секретаріату визначається на рівні закону, а не на рівні Регламенту Кабінету міністрів. Українська модель урядового секретаріату сьогодні перебуває приблизно посередині між згаданими альтернативними моделями зі зсувом у бік другої. Закон "Про Кабінет Міністрів України" покладає на Секретаріат Кабінету міністрів України організаційне, експертно-аналітичне, правове, інформаційне та матеріально-технічне забезпечення діяльності Уряду. Контрольні функції Секретаріату обмежені контролем за своєчасним поданням органами виконавчої влади проектів законів, проектів актів Кабінету міністрів України, інших документів для підготовки їх до розгляду Кабінетом міністрів України. Закон не передбачає повноважень Секретаріату щодо координації процесів формування та реалізації державної політики, планування діяльності Кабінету міністрів, моніторингу діяльності міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, натомість дає достатній простір для розвитку інституційної спроможності Секретаріату до проведення фахової та юридичної експертизи проектів урядових рішень.

Зрозуміло, що питання обрання моделі роботи урядового секретаріату не може вирішуватись у Регламенті Кабміну, а має бути врегульоване на рівні закону. В умовах необхідності швидкого й узгодженого проведення реформ для України на даному етапі видається більш придатною модель потужного Секретаріату Кабміну з розвиненими функціями стратегічного планування, координації державної політики та моніторингу її реалізації.

Це релевантно досвіду більшості країн — членів Організації економічного співробітництва та розвитку: саме секретаріат уряду займається стратегічним плануванням в Австрії, Канаді, Швейцарії, Німеччині, Франції, Латвії, Литві, Болгарії, Чехії, Словаччині, Угорщині.

Те саме стосується координації державної політики як основної функції урядового секретаріату, яка сприяє колективній відповідальності уряду за розробку та реалізацію узгодженої і послідовної державної політики. Ця функція полягає у дотриманні стандартів аналізу політики при розробці пропозицій міністерствами, відповідності цих пропозицій урядовим пріоритетам, у тому числі щодо розподілу видаткової частини державного бюджету, розв'язання або мінімізації розбіжностей між позиціями різних міністерств з одного питання.

Державні секретарі і професійна державна служба
Результативність, ефективність і якість процесу формування та реалізації державної політики насамперед залежать від якості персоналу на державній службі та організації його роботи. Ключову роль у цьому повинні мати державні секретарі міністерств як основа вищого корпусу державної служби і як керівники державної служби в міністерствах.

А координуючу роль стосовно них, своєю чергою, може мати державний секретар Кабінету міністрів, — звичайно, тільки якщо Секретаріат Уряду, відповідно до закону, має функції координування державної політики.

Сьогодні, на жаль, впровадження інституту державних секретарів на практиці не досягає первинних сутнісних цілей цього інституту й не реалізовує його справжнього — надзвичайно важливого — призначення. Більшість державних секретарів міністерств почуваються, за словами декого з них, "розпорядниками віників і швабр". Їхня діяльність значною мірою зосереджена на матеріально-технічному забезпеченні роботи міністерств та їх функціонуванні як юридичних осіб у цивільно-правових відносинах.

У більшості ж розвинених демократичних країн державний секретар міністерства виконує трояку функцію, кожна складова якої доповнює іншу і пов'язана з нею. По-перше, державний секретар — найвищий державний службовець у міністерстві, який керує рештою державних службовців. По-друге, він чи вона — менеджер процесу формування та реалізації державної політики, тобто головний аналітик і "програмний директор" у міністерстві. По-третє, він чи вона — це головна професійна опора міністра, найбільш інформований і кваліфікований експерт, порадник міністра з усіх питань державної політики, що належать до сфери відповідальності цього міністра.

Коли державні секретарі опановують і справді виконують таку функцію, саме вони — разом із потужним урядовим секретаріатом — стають основою професійної рушійної сили процесу формування та реалізації державної політики, двигуном реформ, кістяком організації діяльності Кабінету міністрів як колегіального органу. При такій моделі ефективним інструментом координації державної політики може стати регулярна нарада державних секретарів. Такий інститут функціонує в Німеччині, Іспанії, Норвегії, Угорщині, Македонії, Латвії, Литві, Естонії.

Проте слід розуміти, що можливість запровадження такої наради як ланки у процесі підготовки урядових рішень — не процедурне, а статусне питання, яке, відповідно, має вирішуватися перш за все не в Регламенті Кабінету міністрів, а в законах "Про Кабінет Міністрів України" і "Про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади".

2 лютого, 18:32

НАБУ розслідує ще одну справу про можливі зловживання в Мінекології



Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) розслідує кримінальне провадження про можливі зловживання в Міністерстві екології та природних ресурсів у той період, коли його очолював Микола Злочевський.

"Наразі детективи НАБУ розслідують факти зловживань, які, за версією слідства, відбувалися під час закупівлі Мінекології у 2011 році на кошти державного бюджету послуг із дистанційного зондування Землі", - повідомили в НАБУ у п'ятницю у відповідь на запит програми "Схеми" - спільного проекту радіо "Свобода" та телеканалу "UA: Перший".

Кримінальне провадження розслідується за статтями КК України "привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем (в особливо великому розмірі, вчинені організованою групою)", "легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом (в особливо великому розмірі, вчинені організованою групою)", "зловживання владою або службовим становищем", "службова фальсифікація (що призвела до тяжких наслідків)".

У НАБУ зазначили, що досудове розслідування у справі триває, про підозру станом на 2 лютого нікому не повідомлено.

У бюро пояснили, що отримали цю справу від Генеральної прокуратури за підслідністю наприкінці 2015 року. Тоді до НАБУ передали ще одне кримінальне провадження, відкрите слідчими Генпрокуратури, за фактами можливих зловживань при видачі у 2010-2012 роках спеціальних дозволів на користування надрами суб'єктам господарювання. Це провадження, нагадали в НАБУ, було закрито в серпні 2017 року за рішенням Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП).

Як повідомлялося, 1 лютого 2018 року інтернет-видання "Економічна правда" з посиланням на джерело на ринку повідомило, що М.Злочевський днями повернувся в Україну.

М.Злочевський обіймав посаду міністра екології в уряді прем'єр-міністра України Миколи Азарова з липня 2010 року по квітень 2012 року.

Наприкінці 2014 року М.Злочевський залишив Україну, а на початку 2015 року стало відомо, що Генпрокуратура оголосила його в розшук за підозрою в незаконному збагаченні. М.Злочевського підозрювали в скоєнні кримінального злочину, передбаченого ч. 3 ст. 368-2 Кримінального кодексу України (незаконне збагачення).

Як повідомила прес-секретар генпрокурора Лариса Сарган, Генпрокуратура розслідувала кілька кримінальних проваджень, фігурантом яких був М.Злочевський, які в 2015-2016 роках передала до НАБУ. Зокрема, провадження за фактом вчинення посадовими особами Міністерства екології в 2011-2013 роках під час проведення процедур закупівель заволодіння бюджетними коштами, зловживання своїм службовим становищем та службове підроблення ч. 5 ст. 191, ч. 2 ст. 364, ч.2 ст. 366 Кримінального кодексу України), а також провадження за фактом зловживання посадовими особами Міністерства екології своїм службовим становищем при видачі спеціальних дозволів на користування надрами приватним підприємствам у 2010-2012 роках (ч. 2 ст. 364 Кримінального кодексу України).

Крім того, з липня 2016 року Генпрокуратура здійснювала досудове розслідування в кримінальному провадженні за підозрою М.Злочевського в незаконному збагаченні (ч. 3 ст. 368-2 Кримінального кодексу України), за підозрою головного бухгалтера ТОВ "ЕСК "Еско-Північ" в ухиленні від сплати податків (ч. 3 ст. 212 Кримінального кодексу України) і за фактом легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом (ч. 3 ст. 209 Кримінального кодексу України".

За результатами досудового розслідування не встановлено порушень податкового законодавства з питань сплати податку на доходи фізичних осіб М. Злочевським, що підтверджується рішенням Центрального кримінального суду Великої Британії від 21 січня 2015 року. У зв'язку з цим 1 листопада 2016 року прокурор виніс постанову про припинення провадження у зв'язку з відсутністю в діянні складу кримінального злочину.

Л.Сарган повідомила, що за результатами слідства стосовно посадових осіб зазначених суб'єктів господарювання групи компаній Burisma Holdings до суду направлено клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності у зв'язку з повним відшкодуванням завданих збитків, які суд задовольнив. Загалом сума сплати до державного бюджету становила майже 200 млн грн.

У січні 2017 року компанія Burisma заявила про закриття в Україні всіх процесуальних і судових дій стосовно президента групи М.Злочевського та операційних компаній, що входять до Burisma Group.

Джерело в правоохоронних органах повідомило агентству "Інтерфакс-Україна", що САП 1 серпня 2017 року закрила кримінальне провадження за фактом зловживання посадовими особами Мінекології своїм службовим становищем при видачі спецдозволів на користування надрами приватним підприємствам у 2010-2012 роках (ч. 2 ст. 364 Кримінального кодексу України), яке відкрила Генпрокуратура в грудні 2015 року та передала до НАБУ за підслідністю.

Burisma Holdings володіє контрольним пакетом ТОВ "Куб-Газ", українськими видобувними компаніями "Еско-Північ", "Парі", "Перша українська нафтогазова компанія" і "Алдеа". У портфелі Burisma також дозволи на розробку родовищ у Дніпровсько-Донецькому, Карпатському та Азово-Кубанському басейнах. Загалом компанія володіє і розробляє 20 ліцензій на видобуток вуглеводнів в Україні, і 99% видобутку припадають на природний газ. Бенефіціаром Burisma є М.Злочевський.

Генеральний прокурор України Юрій Луценко 2 лютого заявив, що Генпрокуратура не має відношення до розслідування кримінальних проваджень, фігурантом яких був М.Злочевський, але готова сприяти антикорупційним органам у розслідуванні справ.

21:14 02.02.2018


http://ua.interfax.com.ua/news/general/482175.html

02 лютого 2018

На Тернопільщині з’явилося п’ять нових заповідників



За пропозицію управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації за поданням обласної державної адміністрації рішенням Тернопільської обласної ради оголошено 5 територій та об’єктів загальною площею 57,3 га.

Серед них: гідрологічний заказник “Гнізненський”, що у Збаразькому районі площею 44,7 га. Територія заказника охоплює заплаву річки Гнізна за межами населених пунктів Базаринської сільської ради. Оголошений з метою охорони, збереження у природному стані та раціонального використання типових водно-болотних комплексів, місць зростання рідкісних видів рослин.

Ландшафтний заказник “Кружляк” у Тернопільському районі площею 6,0 га, територія якого охоплює заболочену заплаву річки Гніздечна на північно-західній околиці с. Байківці. Оголошений з метою охорони та збереження у природному стані типового природного ландшафтну, оселищ рідкісних та зникаючих видів рослин.

Комплексна пам’ятка природи урочище “Пустельня” у Заліщицькому районі площею 3,0 га. що у кв. 61 (вид. 3,4) державного підприємства “Бучацьке лісове господарство”. Оголошена з метою охорони, збереження та раціонального використання у природному стані геологічного травертинового утворення з десятками джерел, лісовим озерцем і водоспадом, місць зростання рідкісних та зникаючих видів рослин, вікових дерев.

Гідрологічна пам’ятка природи “Джерело Божої любові” у Тернопільському районі площею 0,03 га. Джерело питної води, що має еколого-освітню, історико-культурну, господарську та естетичну ціннність знаходиться на території Великоберезовицької селищної ради, при в’їзді в село Кип’ячка. Запропоноване до заповідання жителькою цього села Чорнопиською Н.М.

Ботанічна пам’ятка природи “Кальненський ясен” у Козівському районі площею 0,02 га. Дерево ясена звичайного віком понад 150 років зростає у селі Кальне поряд з дерев’яною церквою Святого Миколая. Запропоноване до заповідання Козівською райдержадміністрацією.

Природно-заповідний фонд має у своєму складі 639 територій та об’єктів загальною площею 123,23 тис. га. Питома вага площі природно-заповідного фонду у площі Тернопільської області складає 8,91%.

19:29, 2 лютого 2018

На Гусятинщині незаконно рубають ліси

Знищення лісових насаджень в районі є однією з найбільш актуальних проблем, що хвилює керівництво Гусятинського району, що на Тернопільщіні.
У лісі на території Личковецької сільської ради голова райдержадміністрації Віталій Батіг та перший заступник голови РДА Ігор Гайдук оглянули лісову смугу, де невідомими особами здійснюється незаконна вирубка деревини.

За результатами побаченого та з метою вивчення даного питання, недопущення неконтрольованого вирубування лісів, посилення відповідальності за незаконну вирубку дерев розпорядженням голови райдержадміністрації створено робочу групу із залученням фахівців екологічної служби та, місцевого відділення поліції. Зазначену інформацію поширило видання Zaxid Media.
Незаконно вирубану деревину планується віддати для господарських потреб закладам охорони здоров’я та освіти.



Закарпатський лісгосп: Ти рости на втіху людям…

Передноворічна мандрівка на Закарпаття, до ужгородських лісівників, які переконливо доводять, що можна вести лісове господарство без шкоди для біорозмаїття




Характерний елемент свята Різдва, Нового року – нарядне дерево ялини. Традиція встановлювати його в будинках зародилася в німецьких народів, в обрядовості яких ялина, вічнозелена рослина, була символом життя та родючості. Різдвяна ялина – символ раю. Так, у контексті свята вона символізує дерево раю і вічне життя, яке знову набуває людина через Ісуса Христа. Щороку напередодні його прикрашають ялини члени Кам’яницького учнівського лісництва, яке діє при державному підприємстві «Ужгородське лісо- ве господарство».

Та не зрубані деревця, а живі, в горщиках, аби потім можна було висадити їх у землю. Або виготовляють ново- річно-різдвяні композиції – цього навчають їх педагоги та лісівники. Цього вчаться і в своїх євро- пейських однолітків, щедро ділячись з ними і власним досвідом. У попередні роки юні за сприяння лісгоспу кілька разів їздили в ні- мецьке місто Мюлінґен, що неподалік від кордону з Швейцарією, де спостерігали за підготовкою до Різдвяних свят місцевих жи- телів, допомагали ровесникам створювати святкові композиції та ікебани з гілочок смереки, які і там стали прекрасною альтер- нативою традиційним зеленим красуням. А нещодавно учнівське Новорічно–різдвяні композиції виготовляють члени Кам’яницького учнівського лісництва лісництво приймало гостей із сусідньої Словаччини. Влаштували дітям екскурсію до еколого-натуралістичного центру, арборетуму, музею лісу просто неба, про- вели навчально-пізнавальними стежками, прокладеними під керівництвом своїх наставників на території лісгоспу. Насамкінець старшокласники організували для молодших майстер-класи: вчили малювати новорічних персонажів, робити стильні іграшки на ялинки, милих янголят, Різдвяні віночки на двері…

– Виготовляти прикраси сво- їми руками – це захоплююче за- няття не лише для малюків, а й для їхніх батьків, – зауважив директор лісгоспу Василь Кий. – Усі в нас знають, що для творчості згодиться будь-який природний матеріал, тому заздалегідь, гуляючи в лісі, заготовляють шишки, а потім ви- користовують їх для створення новорічних композицій. Шишки зберігають природний ялиновий аромат, який нагадує про прийдешнє свято. Певною мірою це й наші обереги. Василь Васильович радий, що з дітей ростуть справжні приро- долюби. У кожного вдома – якщо не ялинка в горщику, то саморобна композиція з хвойних гілочок, своєрідний зимовий букет. З лісу ялинок не несуть.

«Ти рости на втіху людям» – звертаються до лісу словами поета Максима Рильського, вірші якого про паро- стки кленові знає напам’ять чи не кожен трудівник галузі. Гуманне, дружнє, бережливе ставлення до лісу – це результат високоякіс- ної природоохоронної освіти, яку спільно з педагогами ведуть се- ред шкільної молоді, результат цілеспрямованого екологічного виховання, це й власний приклад ужгородських лісівників, які своєю працею доводять, що можна вес- ти господарство без шкоди для біорозмаїття. Наочним зразком може слугувати хоча б те, як у най- західнішому лісовому підприєм- стві країни опікуються охороною червонокнижних. Виходять у своїй повсякденній діяльності з того, що ліс – це не стільки врожай, як еко- система. Де погортати «живі сторінки» Червоної книги?

В останньому, третьому ви- данні Червоної книги України, яка вийшла у світ 2009 р., порівняно з другим кількість рідкісних і зни- каючих видів тварин, рослин, грибів, які стали такими під впливом людського фактора, зросла на 456. Дуже сумна цифра. На думку вчених, Червона книга – єдиний чинний закон, який охороняє природу. Всі інші закони, що стосують- ся охорони довкілля, в Україні, на жаль, існують лише на папері. Переважна більшість зникаючих видів рослин і тварин є лісовими, тому індивідуальні умови їх повинні пе- редбачатися лісовим законодав- ством, враховуватися в практичній діяльності. Насправді ж, як кон- статують екологи, серед лісівників одиниці фахівців, котрі здатні були б визначити бодай десяту частку видів, занесених до Червоної кни- ги та міжнародних конвенцій. 2008 р. у лісгоспі задума- ли створити унікальний куточок, де можна було б погортати «живі сторінки» Червоної книги. А вже наступного року перші екземпля- ри, зібрані в навколишніх лісах, на полонинах Карпат, оселилися на алеї реліктів екологічної стежки. Заклали її, насамперед, для на- вчальних потреб. Бо де, міркували, дитині побачити, скажімо, едельвейс? Дертися високо в гори? Дуже скоро школярі та гості мали змогу милуватися цим та багатьма іншими раритетами протягом од- нієї легкої прогулянки. Такої живої колекції червонокнижних, кажуть фахівці, немає в жодному ботаніч- ному саду чи інституті країни. Нема і в словаків, чехів, угорців… Ініціаторами народження її були фанат свої справи, інженер лісового гос- подарства Василь Лиситчук і не- абиякий ентузіаст-природоохоро- нець, директор Іван Костів, котрий понад 20 років, до виходу на заслу- жений відпочинок, мудро керував підприємством. Нині уміло керує його вихованець Василь Кий і продовжує тримати курс лісгоспу на екологізацію всього виробництва.

Сіянці сосни чорної в розсаднику радують головного лісничого підприємства Валентина Геккера

Казковий альпінарій на садибі лісгоспу споруджений за проектом директора Василя Кия За підтримки колективу, за допо- моги юних лісівників з учнівського лісництва постійно розширюють, поновлюють і саму колекцію червонокнижних – вона нараховує вже понад 90 (!) видів. Створене руками ужгородців варте того, аби про їхній безцінний досвід дізналася вся Україна – і ми з часом присвя- тимо цій темі окрему публікацію в журналі. А поки що про те, що ж дає самим лісівникам опікування рукотворним міні-заповідником рідкісної карпатської флори.

– Ми не випадково, – акцентував увагу Василь Лиситчук, – назвали цю, як і інші екологічні стежки, навчально-пізнавальними. Такими вони є не тільки для дітей, а й для дорослих. Уже не треба лі- совій охороні показувати зникаючі рослини, як кажуть, на пальцях – лісники бачать їх у натурі. Цій меті служить і арборетум, де зібрали близько 300 видів і форм дерев, кущів. Під час зимового навчання, наприклад, коли мова заходить про роль підліску в житті лісу, за- няття проводимо в натуралістичному центрі…

Важко переоцінити значен- ня того, що роблять у лісгоспі для екологічного виховання молоді, підвищення рівня знань самих лісівників. Чим краще знатимуть вони червонокнижні рослини, тим більше враховуватимуть розмаїття під час лісовпорядкування та лісозаготівель, повсякчас берегтимуть і охоронятимуть його. Рідкісні рос- лини в лісі – це показник стану збе- реження лісових екосистем. Таких рослин у масивах держлісфонду господарства десятки видів. Лісівники виявляють популяції їх, у натурі визначають площу зрос- тання та маркують межі, встанов- люють охоронні знаки. Незабутнє враження в мене залишилося від огляду місць зростання цибулі вед- межої та двох великих популяцій білоцвіту весняного у Великодо- броньському лісництві, шафрана Гейфеля – в Ужгородському, булат- ки довголистої – в Кам’яницькому.

Моніторинг червонокнижних видів триває, виявляються й мар- куються нові й нові місця. На деревах лісова охорона наносить білі прямокутники з червоною смугою, аби позначити межі зростання того чи іншого рідкісного або зникаючого виду. Час від часу натрапляємо на яскраві інформаційно-охорон- ні знаки, які нагадують про те, що необережність або зловмисні дії можуть призвести до загибелі ці- лої популяції. А вони дуже вразли- ві. Наприклад, булатка довголиста зацвітає лише раз на 10–11 років, а 8 років взагалі веде підземний спосіб життя, живлячись у цей час за рахунок грибів. Піклуються лісівники і про червонокнижних птахів – вони об- любували зоологічний заказник на території Великодобронського лісництва, який входить до регі- онального ландшафтного парку «Притисянський».

Тут знаходиться чотири гнізда чорного лелеки – навколо них створили охоронні зони. Про успіхи лісгоспу в плані охоро- ни біорозмаїття свідчить той факт, що він успішно пройшов міжнарод- ну сертифікацію FSC. На засадах наближеного до природи лісівництва. «Ужліс» серед 17-ти закарпатських держпідприємств галузі має найменшу кількість експлуатаційних лісів – лише 1,7 тис. га, рубки головного користування становлять 5 тис. куб. м деревини в рік.

– На 90%, а це 15,3 тис. га, ліси охоронні, тобто водо- та ґрунто- захисні, рекреаційно-оздоровчі, наукового, історико-культурного значення, – розповів директор Ва- силь Кий. – Тому до них застосовуємо спеціальний режим господа- рювання: проводимо лише рубки ЛІС І ЛЮДИ 4Лісовий і мисливський журнал •

Лісничий Великодобронського лісництва Іван Помпель (праворуч) і помічник лісничого Євген Пиленко у розсаднику декоративних порід Лісничий Кам’яницького лісництва Олександр Турянчич: «Буревій повалив буки, ясени, модрини, а дугласії вистояли» формування й оздоровлення. Адже навколо Ужгорода в радіусі 10 км виділена рекреаційна зона, місто й навколишні села найбільш засе- лені в краї – на 1 кв. км проживає 140 чоловік. Звідси, пріоритетним напрямком діяльності залиша- ється відновлення, підвищення продуктивності лісів; створення насаджень технічно цінних порід; збереження й посилення їх захис- них властивостей; охорона від по- жеж, хвороб, шкідників, браконьє- рів.

Ліс – це зелені легені обласного центру. У травні 2014 р. нас спіткало велике лихо – за одну ніч майже чверть лісових масивів пошкодили вітровали та вітроломи. Об’єм де- ревини, яку треба було терміново забрати, аби не втратити її технічні якості й не допустити виникнення осередків хвороб і шкідників, сягав 107 тис. куб. м. Для порівняння – щорічний обсяг заготівлі становить у межах 40 тис. куб. м. Колектив розв’язав проблему, яка звалилася на його плечі: вітровальні ділянки розробили, деревину зберегли, но- вий ліс посадили… Разом з лісничим Кам’яниць- кого лісництва Олександром Ту- рянчичом ми поїхали в урочище Вайдова – одне з трьох, де бушувала стихія, ламаючи, вивертаючи з корінням дерева. Але… Погляньте на знімок, на якому пан Олександр показує в бік групи струнких красунь. То – дугласії. Під дією вітру попадали буки, модрини… А вони – вистояли. Могутня, мужня порода! Не випадково її так люблять тут, пов’язують з нею май- бутнє.

В іншому гірському урочищі – Перехрестя, що неподалік кор- дону зі Словаччиною, пан Олександр показав лісонасіннєву ділянку дугласії, в тому числі чотири стрункі плюсові 140-річні велетні. На землі під ними – густа щітка мо- лоденького підросту. Навесні його обережно викопають і перенесуть у культури. Пізніше від головного лісни- чого підприємства Валентина Геккера дізнаюся, що природному поновленню приділяють особливу увагу. Методом сприяння йому після вітровалу вдалося залісити всі урочища. Швидко пішли в ріст бук (головна порода, яка займає 60% площ у лісгоспі), явір, ясен і, звичайно ж, дугласія. Її, а також модрину європейську, дуб скельний, сосну чорну підсаджували наступного року.

Сіянці частково брали з–під пологу лісу, решту – з розсадника в Кам’яницькому лісництві, де опікуються і такими призабутими в краї породами, як тис ягідний та сосна чорна. За словами пана Валентина, прагнуть, аби ліс їхній був розмаїтим, мозаїчним. Насіння здебільшого заготовляють у власних масивах, дещицю закупляють – переважно в колег із сусідніх країн. Для зберігання сіянців під керівництвом інженера лісового господарства Василя Лиситчука побудували оригінальну снігову яму, яка водночас слугує і експонатом ство- рюваного музею гірського лісу під відкритим небом. За прикладом європейців уже давно відмовилися від суцільних рубань, проводять лише вибіркові, поступові – орієнтуються на засади наближеного до природи лісівництва. Шкода, що за браком площі не можна більше розказати про цікаву, повчальну практику госпо- дарювання ужгородців, але ми повернемося до цієї теми – вже наступного року її висвітлить газета «Природа і суспільство».

«Прибутки повинне приносити не рубання лісу», – сказав на прощання директор підприєм- ства Василь Кий. І уточнив: «Маємо розвивати такі функції його, як рекреаційну, туристичну, оздо- ровчу, санітарну, захисну. Саме це, впевнений, а не вирубування стиглих дерев у перспективі приноситиме основні доходи. Що стосується коштів, то є можливість навіть за рахунок низькосортної та малоякісної деревини, яку ми зобов’язані забирати з лісу для сприяння росту перспективних де- рев, забезпечувати різні платежі. Є можливість вирощувати широкий спектр саджанців екзотичних декоративних порід і пропонувати їх зацікавленим покупцям для озеле- нення, як це роблять у Польщі. За сприяння словаків уже готуємося спорудити сучасну теплицю для плекання садивного матеріалу різ- них лісотвірних порід із закритою кореневою системою… Плани, плани… Їх багато у мо- лодого керівника та очолюваного ним дружного колективу. Побажа- ємо здійснення їх у Новому році. А ще – миру, добра, щастя, міцного здоровя всім трудівникам галузі у 2018-ому!

Микола ПУГОВИЦЯ, Закарпатська область, фото автора
Закарпатське ОУЛМГ

Чи допомагатиме авіація ДСНС гасити лісові пожежі?


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ

НАКАЗ

від 22 грудня 2017 року N 692
(з основної діяльності)
м. Київ

Про організацію застосування авіаційних сил і засобів САЗ ОРС ЦЗ ДСНС України у 2018 році

З метою ефективного застосування авіаційних сил і засобів Спеціального авіаційного загону Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту ДСНС України для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру у 2018 році наказую:

1. Спеціальному авіаційному загону Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту ДСНС України (Коробка І. М.) здійснити заходи щодо організації та забезпечення з 1 січня 2018 року цілодобового чергування повітряних суден на аеродромах:

"Ніжин" - вертольота Мі-8 (ЕС-145) та літака Ан-32П (Ан-26) за готовністю: вдень N 2, вночі N 3;

"Харків" - вертольота Мі-8 за готовністю: вдень N 2, вночі N 3;

"Ужгород" - вертольота Мі-8 за готовністю: вдень N 2, вночі N 3.

2. Департаменту економіки і фінансів (Олійник О. І.) забезпечити виділення коштів на:

відрядження особового складу екіпажів чергових пошуково-рятувальних повітряних суден та інженерно-технічної служби, що здійснює обслуговування чергових повітряних суден;

відшкодування витрат за аеропортові збори.

3. Управлінню авіації та авіаційного пошуку і рятування (Рунаєв І. В.) забезпечити контроль за готовністю чергових екіпажів та авіаційної техніки до виконання авіаційних робіт з пошуку і рятування.

4. ГУ (У) ДСНС України у Харківській (Волобуєв О. В.) та Закарпатській (Гудак Р. В.) областях сприяти екіпажам чергових повітряних суден відповідно на аеродромах "Харків", "Ужгород" у вирішенні питань з організації і забезпечення чергування та виконання авіаційних робіт з пошуку і рятування.

5. Головному авіаційному координаційному центру пошуку і рятування (Ненашев С. А.) з надходженням кошторисних призначень:

укласти в установленому порядку договори з авіаційними військовими частинами Збройних Сил України, Міністерства внутрішніх справ України, Спеціальним авіаційним загоном Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту ДСНС України для залучення пошуково-рятувальних повітряних суден до несення чергування та проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування;

умовами договорів передбачити також можливість перебазування чергових пошуково-рятувальних повітряних суден на інші аеродроми України.

6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови Мельчуцького О. Г.


Голова                                         М. Чечоткін

Ученые выяснили, как «потеют» деревья




Ученые из Австралии выяснили, как деревья спасаются от жары — их листья выделяют влагу, которая способствует охлаждению, как пот у человека. Однако фотосинтез на это время приостанавливается. Результаты исследования были опубликованы в журнале Global Change Biology.

Исследователи наблюдали за 12-ю деревьями, помещенными в специальные капсулы с возможностью контроля климата и температуры внутри них. Половина имитировала условия окружающей среды, в другой половине была установлена повышенная температура.

Ученые периодически повышали температуру в капсулах на несколько дней. Оказалось, что когда температура повышалась до максимума, около 43°C, фотосинтез у деревьев останавливался, а листья начинали испарять влагу, чтобы охладиться.

«Если будут перегреваться обширные территории... Очевидно, что деревья и леса в их пределах будут поглощать меньше углерода», — предупреждают авторы работы.

Исследование также показало, что деревья, выращенные в условиях повышенной температуры, лучше справляются с сильной жарой. За два года эксперимента они выросли до 6 м в высоту — на 30% больше, чем остальные.


Питання незаконної вирубки деревини вивчав Віталій Батіг

Знищення лісових насаджень в районі є однією з найбільш актуальних проблем, що хвилює районне керівництво. У лісі на території Личковецької сільської ради сьогодні побували голова райдержадміністрації Віталій Батіг та перший заступник голови РДА Ігор Гайдук.

Керівники оглянули лісову смугу, де невідомими особами здійснюється незаконна вирубка деревини.

За результатами побаченого та з метою вивчення даного питання, недопущення неконтрольованого вирубування лісів, посилення відповідальності за незаконну вирубку дерев розпорядженням голови райдержадміністрації створено робочу групу із залученням фахівців екологічної служби, місцевого відділення поліції.

Незаконно вирубану деревину планується віддати для господарських потреб закладам охорони здоров’я та освіти.









Новоселицька династія лісників



Серед багатьох сімей, що проживають у с. Новоселиця, сім’я Юрія Дзяпка відрізняється своєрідною особливістю: її знають не тільки у районі, а й далеко за його межами, тому що ця родина протягом півстоліття професійно пов’язана з лісом. Батько молодого господаря, теж Юрій Юрійович, усе своє життя працював у лісі. Трудову діяльність розпочав у Хустському лісокомбінаті, а завершив – на Виноградівщині. Від простого робітника лісу до майстра лісових рубок та техніка – такий був його трудовий шлях життя. Звичайно, це не могло не вплинути на сина Юрія, якого батько виховав у любові до природи та навколишнього середовища. На початку своєї трудової діяльності син Юрій пішов зовсім іншим шляхом, та скоро зрозумів, що це не його та змінив профіль вибору професії, бо переконався – необхідно прислухатися до порад батька.

Хлопець поступає на навчання у школу лісників, а потім до Львівського лісотехнічного університету та оформляється на роботу у Виноградівський ДЛГ, де і трудиться тепер інженером лісу. Молодий Юрій Дзяпко, так як і його батько, – авторитетна особистість у рідній Новоселиці. Тут він знайшов собі кохану дружину – вчительку, яка із поважного роду Пелехачів, батько та мати якої працювали у радгоспі-заводі ім. Шевченка і були провідними спеціалістами цього підприємства.

У перші роки шлюбного життя молода сім’я мала можливість переїхати до міста і змінити сільське життя на більш комфортне. Та цього не сталося. Відірватися від рідного і любимого села не могли і не хотіли молодята. Вони вибрали рідну Новоселицю, село із своєрідною культурою та побутом. Від цього вибору нічого не програли: у сім’ї народилося двоє дітей – хлопчик Юрій та дівчинка Наталка. Сьогодні син уже студент, мріє стати міжнародним економістом. Він – відмінник у навчанні і одержує підвищену стипендію. Серед студентського колективу хлопець виділяється не лише стрункою спортивною фігурою, а й розумом та кмітливістю. Добре володіє іноземними мовами – німецькою та французькою. Приймає активну участь у громадському житті факультету та університету. Це, мабуть, від дідів, бо вони мали кмітливу далекоглядність та не цуралися ніколи громадської роботи. Наприклад, дід Юрій уже на пенсії 20 років, але і сьогодні добре пам’ятає усі лісові квартали та їх розміри від Міжгір’я до Хуста. Усно може помножити та поділити будь-яке математичне число. Другий дід Петро Михайлович зайнявся садівництвом та виноградарством на присадибній ділянці. Хоче зберегти ті сорти фруктових дерев, які вирощено було у місцевому радгоспі.

Дочка Наталка навчається у 10 класі Чернянської ЗОШ та хоче стати вчителькою, як її мама. Бабуся Марія прививає своїй внучці любов до традиційних волоських страв, які ще побутують у цьому селі і в їх родині вони на першому місці у щоденному харчуванні. Ще жива і прабабуся Марія, родичі якої походили із тих волохів, що управляли Угочанськими лісами. Всі набуті родинні традиції старенька передає правнучці. Особливо старанно навчає її технології приготування їжі: начанці, кукурудзяних голубців та кулінарних випічок із горіхів та маку, бо сільську дівчинку із дитинства необхідно готувати до життя – вважає старенька.

Проблеми лісу сьогодні винесено на обговорення масової публіки, яка іноді не розбирається у всіх тонкощах цієї справи. Та все ж таки жваво обговорює і тлумачить це по-своєму. Така ситуація, вважає Юрій Юрійович, не правильна. Тому йому, як спеціалісту, приходиться важкувато сприймати всі звинувачення, що надходять на адресу працівників лісогосподарства.
Проблем багато, – каже інженер, – та це не від нас залежить. Прагнемо все зробити, щоб наші ліси відповідали європейським технологіям. Не всі це розуміють. Особливо важкувато приходиться тим працівникам, які охороняють ліс. Через підвищення ціни на газ, населення масово перейшло на обігрів своїх будинків дровами. І тут починається крадіжка лісоматеріалів. У переважній більшості це робиться грубо, і з порушенням всіх законів. Тож працівникам лісу приходиться тут важкувато . А про це ніхто не говорить. У нас відсутня сучасна відео контролююча техніка.

Ліси – наше національне багатство, це – зелене золото. І їх необхідно оберігати та садити. Тож більшість вільного часу Юрій Юрійович проводить у лісі. Необхідно перевірити стан вирубки і вивчити питання росту посадок та прослідкувати за дикими тваринами, що водяться тут. Улюбленим його куточком природи є гора Фрасин – найвища вершина у районі. Звідси видно не лише Виноградівщину, а й Хустщину, Міжгірщину, Тячівщину. Тут ростуть букові та дубові праліси і це – невичерпне надбання природи для аналізу та вивчення не лише працівникам лісового господарства, а й для природолюбів. Ранньою весною уся вершина гори вкривається первоцвітом весняним і від такого чудо-дива не можна відірвати погляд. Тому друзі та знайомі просять Юрія Юрійовича організувати екскурсії та походи до цього дива природи. І він охоче це робить, бо вважає, що кращих природних місць у нашій місцевості немає. А прививати шанобливе ставлення відвідувачів до природи – його професійний обов’язок.

Не дивлячись на виробничу зайнятість, Юрію Юрійовичу доводиться постійно займатися громадською роботою у рідному селі. Він – заступник сільського голови, член виконкому. А у громаді це – відповідальне доручення. Спільно із сільським головою Петром Тарканієм та депутатами мріють перетворити Новоселицю у туристичну родзинку, бо лише у їхньому селі збережено до наших днів дерев’яну церкву – пам’ятку архітектури ХVІІ ст. Тут і гора Фрасин, що таїть у собі багато загадкового та невивченого, природні печери і покинуті давні кар’єри, стоянки первісної людини, руїни застави римських легіонів і острівець, збереженого донині заросту дерева в’язу, і Пинтів камінь. А нещодавно за ініціативи активістів села почали працювати над тим питанням, щоб прокласти дорогу до с. Велятино через гори. Таку ідею підтримали усі односельчани, навіть із області були представники та підтримали цей проект, бо тоді ця місцевість стане дійсно туристичною. Юрій Дзяпко не стоїть осторонь даного проекту, бо він відповідає за нього від виконкому. Доручену справу хоче бачити завершеною якнайшвидше, бо це приносить моральне задоволення. Жителі рідного села не втрачають надії на покращення і воно скоро настане, коли є у громаді такі активісти-патріоти, серед яких і Юрій Дзяпко – із династії новоселицьких лісників.

Василь ІВАШКО, с. Черна

«1 гектар леса вырубили – 1 гектар восстановили». Новый волшебный лесной закон от Минприроды

Минприроды РФ подготовило законопроект, который якобы обяжет лесозаготовщиков высаживать после вырубки столько леса, сколько они использовали. Звучит он как «законопроект о компенсационном лесовосстановлении».

С одной стороны, предлагаемые поправки внушают надежду на то, что в нашей стране наконец-то уменьшится бесконтрольная трата лесных ресурсов.



Основная идея законопроекта состоит в том, что лица, так или иначе причастные к сокращению лесного фонда, должны будут или обеспечить равное по площади компенсационное лесовосстановление или лесоразведение, или заплатить соответствующую сумму в бюджетную систему РФ.

Однако кто будет следить за исполнением данных действий? Ведь по стране не могут пресечь даже деятельность чёрных лесорубов. Кто и как будет отслеживать посадку? Более того, вряд ли лесозаготовщики заинтересованы в трате своих средств на покупку тех же саженцев и оплату работу тех, кто будет их высаживать.

«Поправки никак не решают основную для России проблему в области воспроизводства лесов: отсутствие эффективного ухода за молодыми лесами и грамотного лесовыращивания. Лесовосстановление в узком смысле этого слова (в том, в каком оно используется в Лесном кодексе РФ) представляет собой только начальный этап воспроизводства лесов; результат же воспроизводства в первую очередь зависит от более поздних этапов - ухода за молодыми насаждениями», - комментирует Алексей Ярошенко, руководитель лесного отдела Гринпис России.

Также законопроект возвращает государственным лесохозяйственным учреждениям право на заготовку древесины не только при уходе и санитарных рубках (после пожара), но и при рубках спелых и перестойных насаждений.

Вывод: восстановлением лесов в России никто не заинтересован.

Источник фото: nikatv.ru
Автор: iFox
Babr24.com,
02.02.2018 16:22
URL: http://babr24.com/?IDE=170289