ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

19 травня 2018

Сельчане подрались между собой из-за вырубки деревьев

Люди разделились на два лагеря: одни требуют отставки директора лесного хозяйства, другие - на его стороне

В селе Кызыл-Ункур Базар-Коргонского района Джалал-абадской области 15 мая между местными жителями произошла массовая драка. Предположительно, в конфликте участвовали практически все сельчане. Видео данного инцидента в редакцию Vesti.kg прислал читатель.

По его словам, поводом для массовой драки послужил приезд директора Госагентства охраны окружающей среды и лесного хозяйства Абдыкалыка Рустамова.

- В этом селе люди разделились на два лагеря, - пояснил читатель. – Одна половина требует отставки директора местного лесного хозяйства Каныбека Чойтоева, другая – на его стороне. Когда приехал глава госагентства Рустамов, люди начали выяснять отношения между собой.

Собеседник Vesti.kg не смог назвать точных причин таких требований.

- По неподтвержденным данным, когда Чойтоев стал директором, в местном лесу участилась незаконная вырубка ореховых капов, - отметил он. - Возможно, это и стало причиной недовольств. В этой драке, по моим данным, пострадало трое человек.

Бакыт Стамов
фото www
Суббота, 19 мая 2018 08:28

Грузинський міністр закликав громадськість боротися з мармуровими клопами

У боротьбі з мармуровими клопами вирішальне значення набуває включеність громадськості в цей процес, заявив міністр охорони навколишнього середовища і сільського господарства Грузії Леван Давіташвілі, який в п'ятницю побував у створеному на заході країни республіканському координаційному штабі, де ознайомився з проведенням робіт, спрямованих проти комах-шкідників.


"Координаційний штаб працює організовано, в безперервному режимі, за спеціально розробленою міністерством схемою", - сказав журналістам Давіташвілі, за словами якого, інтерактивна карта постійно оновлює дані, чітко ідентифікуючи шкідника і відбиваючи ареал його переміщення, на підставі цих аналізів і робляться заходи. Він зазначив, що 2017 рік був першим роком цього виклику, під час якого був накопичений певний досвід боротьби з мармуровим клопом. "У цьому році держава мобілізувала значні ресурси, зросла і активність населення, включеність якого в цей процес, фактично, набуває вирішального значення", - заявив міністр.

За його словами, зараз дуже важливо, щоб з лісових масивів мармуровий клоп не поширився на сільськогосподарські культури, в зв'язку з чим на периметрі лісу, в буферних зонах і на прилеглих до них захищених територіях вже змонтовано до 10 тис. станцій із залучення і знищення шкідника .

В рамках розробленої урядом стратегії в бюджеті Грузії на 2018 рік виділено 49 млн ларі (близько $ 20 млн) для боротьби з мармуровими клопами. Комплексні заходи щодо боротьби зі шкідником, зокрема, включають встановлення спеціальних пасток, понад 100 тис. феромонів, які розміщуються всією територією країни. Мобілізовані 150 одиниць спецтехніки високої прохідності для обробки спеціальними препаратами в разі потреби до 1 млн гектарів сільськогосподарських угідь. Координує всю цю роботу спеціально створений штаб.

У 2017 році мармурові клопи завдали серйозної шкоди сільському господарству Грузії, знищивши на великих площах врожаї фундука, кукурудзи та фруктових садів на заході країни і дісталися до Тбілісі. Незважаючи на вжиті заходи, в результаті яких за допомогою спецтехніки, включаючи авіацію, хімічній обробці були піддані понад 100 тис. гектарів сільгоспугідь, поширення популяції шкідника зупинити не вдалося.

Батьківщиною мармурового клопа є США. Він поширений в країнах Південно-Східної Азії, включаючи Китай, Японію, в європейських країнах. У Грузії мармурові клопи вперше з'явилися в 2015 році.

https://ua.interfax.com.ua/news/general/506352.html

18 травня 2018

Рятувальники Слов’янська та Слов’янського району приймали участь у масштабних тактико-спеціальних навчаннях з гасіння лісової пожежі. Фото





Висока температура, сильний вітер та відсутність опадів протягом тривалого часу помножені на халатність відпочивальників у лісі можуть стати причиною природної катастрофи – лісової пожежі.

В результаті пожеж, що виникають в природному середовищі, знижуються захисні та водоохоронні властивості лісу, знищуються лісові масиви, забруднюється атмосфера, порушується тепловий баланс, а в окремих випадках знищуються населені пункти. Донеччина багата на цінні хвойні ліси, які роблять регіон унікальним. Саме тому фахівці Служби порятунку спільно зі співробітниками лісового господарства роблять усе можливе, аби не допустити трагедії.



16 травня, на території Лиманського лісництва відбулися спільні тактико-спеціальні навчання з ліквідації надзвичайних ситуацій, пов’язаних з пожежами в лісах. За ходом навчань стежили голова Донецької обласної державної адміністрації, керівник обласної військово-цивільної адміністрації Павло Жебрівський, керівництво та особовий склад Головного управління ДСНС України у Донецькій області, управління лісового та мисливського господарства, співробітники Національної поліції, ПАТ “Укрзалізниці”, Центра безпеки громадян с. Черкаське та Центр безпеки громадян у м. Лиман, медицини катастроф та підрозділи піротехнічної служби ДСНС.

За задумом навчань, у результаті необережного поводження з вогнем відпочивальниками виникла низова пожежа у лісовому масиві. Осередок пожежі був виявлений співробітниками диспетчерського пункту з нагляду за лісовими масивами ДП «Лиманського лісового господарства» через систему відео спостереження. До місця події негайно прибули працівники управління лісового та мисливського господарства на автоцистерні, 2 мобільних пожежних модулях та тракторі. Одночасно з цим, про пожежу було повідомлено до Служби порятунку «101». Після розвідки пожежі, особовий склад лісового господарства приступає до гасіння пожежі за допомогою ранцевих оприскувачів.



Однак, через значний вітер, вогонь продовжує поширюватися. Площа пожежі складає близько 3 Га. Рятувальники, які прибули на місце, виявили одного із відпочивальників. Від нього бійці ДСНС дізналися, що в осередку пожежі знаходиться близько 10 людей, їм потрібно допомогти вибратися. Крім того, один із відпочивальників під час спроби виїзду на легковому автомобілі з місця події на особистому транспорті натрапив на невідомий вибуховий пристрій, в наслідок чого автомобіль отримав ушкодження, стан громадянина важкий, проїзд для гасіння пожежі та евакуації громадян заблокований. До місця події були направлені піротехнічні розрахунки ДСНС.

На місце пожежі прибуває група аерофоторозвідки Головного управління для здійснення розвідки місць зародження осередків пожеж та пошуку постраждалих у лісі за допомогою квадракопетра з тепловізором. В результаті, було виявлено 3 осередка пожежі та 3 групи людей у загальній кількості близько 10 чоловік, які виявилися заблокованими всередині лісового масиву.

Піротехнічні розрахунки проводять роботи із вилучення та знешкодження вибухонебезпечного предмету. Через сильні пориви вітру вогонь продовжує розповсюджуватися та складає вже 7 Га. Крім того, існує загроза зміни напрямку вітру та перекидання пожежі на населений пункт. Низова пожежа переходить до верхової. На місце події були направлені додаткові сили Головного управління ДСНС України у Донецькій області, були задіяни рятувальники Слов’янська, Лимана, Краматорська, Дружківки, Соледара, Бахмута, Центру безпеки громадян м. Лиман, пожежний потяг ПАТ «Укрзалізниці».

Рятувальниками здійснюються заходи щодо проведення рятування ланками ГДЗС постраждалих з лісового масиву та надання медичної допомоги постраждалим. На місці події розгортається пункт управління та штаб з ліквідації лісової пожежі. Керівник гасіння пожежі подав команду на подачу стаціонарних лафетних стволів для гасіння верхової пожежі, що надало можливість локалізувати пожежу, виключити повторне загоряння. Умовну пожежу було ліквідовано.

За задумом навчань, у ході ліквідації умовної пожежі трапився ряд взаємозалежних подій, які могли мати місце у реальному житті. Завдяки цьому вдалося перевірити рівень готовності до взаємодії ряду служб та організацій, завдання яких – забезпечувати безпеку та надавати допомогу населенню в разі виникнення надзвичайних ситуацій.

Загалом для проведення навчань залучалося 22 одиниці техніки та 93 чоловіки, з них: від Головного управління 12 одиниць техніки та 74 чоловіки особового складу.





















Альона Сокур, провідний фахівець відділу запобігання НС
Слов’янського районного управління ДСНС України у Донецькій області

17 мая 2018 в 14:20 

Лісівники Тарасівського лісництва готові до пожежно-небезпечного періоду

Минулого вівторка відбулася нарада працівників Тарасівського лісництва ДП «Мокрянське ЛМГ». Обговорено питання організації проведення заходів щодо запобігання та протидії пожежам у лісових масивах на літній період.

Людський фактор та кліматичні умови – це дві основні причини виникнення лісових пожеж. Ще у квітні лісівники розробили план заходів для гасіння загорань на ранніх стадіях їх виникнення. Передбачено залучення понад 62 осіб особового складу та 5 одиниць техніки, використання 62 одиниці ручних інструментів.

З метою протипожежної безпеки впродовж року лісництво збудує 2 км мінералізованих смуг і проводитиме догляд за ними. На території підрозділу зведено 300 м гірських стежок.

За ситуацією в лісах стежить пожежний спостерігач. Встановлено в угіддях й систему відеонагляду, а також здійснюється патрулювання території двома постійно діючими рейдовими бригадами.

Наразі лісництво повністю укомплектоване необхідним протипожежним інвентарем та засобами гасіння вогню. Тож лісівники готові до ліквідації будь-яких ситуацій, пов’язаних з лісовими пожежами.

Іван ДЕКЕТ, лісничий Тарасівського лісництва.

В Закарпатье "лесная" спецоперация СБУ обернулась протестами сельских жителей (ВИДЕО)



В Закарпатье взбунтовались жители горного села

Местные предпринимателя уверяют, что арестованная в рамках уголовного производства древесина является не «левой», а законной, и через несколько недель может стать хламом.
А это немалые убытки местных жителей, которые имеют обязательства по контрактам. Журналисты ТСН побывали в селе Лопухово, где недавно СБУ провела спецоперацию по задержанию одного из работников лесхоза на взятке и арестовала древесину.

Жители села возмущаются и готовы перекрывать дорогу в знак протеста. 

Детали в сюжете.

Українська наука: шанс на відродження

Наші профільні наукові установи повинні активніше співпрацювати з армією та спецслужбами. 



Нещодавно був учасником Загальних зборів НАН України. Враження — світ рухається вперед, а ми залишилися позаду всієї планети.

Так, стан української науки відомий — він жалюгідний. Однак не писатиму про непристойно слабке фінансування наукових досліджень, про ганебно низькі зарплати вчених, про руйнування матеріально-технічної бази вітчизняної науки, — усе це, на жаль, правда. Як і про те, хто довів Національну академію наук та українську науку до такого стану. Крім недофінансування, це вкрай неефективна "совєцького типу" система управління НАНУ, що чіпляється всіма можливими методами з метою подовження й так тривалої агонії. Хочу перевести дискусію в іншу площину — більшою мірою практичну та раціональну.

Модернізація шляхом омолодження

Наше відставання від сучасних індустріально розвинених держав у технологіях колосальне. У 1980-х — першій половині 1990-х років було упущено розвиток мікроелектроніки, упродовж 1990-х ми були переважно сторонніми спостерігачами за розвитком комп'ютерних і мережевих технологій, тепер стоїмо на межі того, що українська наука не братиме участі в розвитку біотехнологій і нанотехнологій. Не всі розуміють, що в технологіях існує певна послідовність, — важко розробляти "нове", не опанувавши в достатньому ступені "старого". У тому числі й через це недостатнє розуміння частка витрат на НДДКР у ВВП України мізерно мала.

Однак тут потрібно розуміти, що державні вкладення в науково-дослідну діяльність відрізняються від інвестицій у неї комерційними структурами тим, що не передбачають навіть приблизних термінів повернення цих вкладень. Підприємці не стануть інвестувати в ті наукові дослідження, які надто довго окупаються або взагалі мають туманні перспективи окупності. У цьому й полягає важлива причина, яка обмежує відродження наукового потенціалу нашої країни, адже розвиток можливий після набуття певної критичної маси. Тобто необхідний імпульс, який каталізував би розвиток науки.

У чому роль держави?

Адже, як правило, не вона, а бізнес сприяє розвитку прикладної науки, що і забезпечує технологічний прогрес. Але успіхи прикладної науки значною мірою базуються на досягненнях науки фундаментальної, у забезпеченні розвитку якої ключову роль відіграє саме держава. Передусім ідеться про систему кооперації дослідних центрів і підприємницьких структур, які працюють у сфері високих технологій, про систему державних центрів підготовки фахівців інноваційної спрямованості, про систему адміністрування державних грантів, що мають виділятися на розвиток наукових проектів, результати яких можуть застосовуватися в сфері сучасних технологій. Це питання науково-інноваційного менеджменту, вирішення яких має перш за все належати до сфери компетенції Національної академії наук України. Тим паче, що й практична роль фундаментальної науки у світі поступово видозмінюється.

Щоб одразу виключити будь-які інсинуації, скажу прямо: я за збереження та державну підтримку Національної академії наук України. Та й Академія повинна розуміти, що за такого статусу й "совкових" підходів до системи наукового менеджменту її в найближчому майбутньому ніхто не підтримуватиме. Висновок: якщо НАН України сама не розпочне модернізації, а не її імітації, як це робиться нині, то її модернізуватимуть "згори", тому що гроші (й чималі) ідуть НАН України з державного бюджету.

Академією управляє неефективна президія, чисельність апарату якої перевищує чисельність багатьох інститутів і навіть міністерств. Багатьох академіків — радників президії ніхто не бачив уже десятиліттями, хоча зарплата їм нараховується.

Тому модернізацію НАНУ потрібно розпочинати із значного омолодження керівних кадрів. Люди після 75 років (а таких переважна більшість) не можуть у принципі обіймати керівні посади членів президії, директорів інститутів. Займатися наукою їм ніхто не забороняє та не може заборонити. Саме президія повинна стати тією організацією, яка займатиметься просуванням наукових досягнень інститутів у виробництво, а не збиранням звітів і папірців про роботу та крючкотворством.

НАНУ як ядро науково-промислового кластера

За час, що минув після розпаду СРСР, відбулися якісні зміни в самій науці. У союзні часи система виглядала так: здійснювалися фундаментальні дослідження, їхні результати передавалися в сферу прикладної науки, після відповідної обробки вони йшли в так звану заводську науку та, в остаточному підсумку, впроваджувалися у виробництво. Але нині науково-інноваційний цикл серйозно стиснувся в часі. У високотехнологічних галузях фундаментальні знання вже можуть бути втілені в кінцевий продукт, наприклад, у таких галузях, як синтетична біологія, нано- і біотехнології. А саме ці галузі визначатимуть розвиток економіки та суспільства в найближчі десятиліття.

Приблизно півстоліття в розвиненому світі формується тренд на трансформацію університетів у звичному розумінні цього терміна в так звані дослідні університети. Знання нині застарівають досить швидко, але дослідницька, розробницька та впроваджувальна діяльність дозволяє їх регулярно актуалізувати, а це підвищує і якість освітнього процесу. Адже якщо професор здійснює дослідження та розробки, то відповідні знання він передасть своїм студентам. Але для інноваційного розвитку в першу чергу важливо зрозуміти принципи створення сучасних ефективних наукових центрів, орієнтованих на прикладні дослідження. Навряд чи є кращий приклад, ніж Стенфордський університет, який став каркасом для каліфорнійського технологічного кластера, відомого як Силіконова долина. Після того, як його ректором став Ф.Терман, візитівкою університету стало стимулювання викладачів і студентів комерціалізувати їхні відкриття та винаходи.Терман зрозумів, що в сучасному світі, де домінують технології, справді вдалий науковий винахід може існувати у вигляді промислового зразка. У результаті різко збільшилася кількість компаній, що ведуть свою діяльність на основі наукових досліджень, які прийнято називати стартапами. Тобто інновації, що знаходять своє практичне впровадження, набули в Стенфордському університеті системного характеру, були поставлені на потік. Кумулятивний ефект цього — створення за активної ролі Стенфордського університету технологічного кластера "Силіконова долина".

Чи це не приклад для нашої країни, звичайно, з поправкою на масштаби та можливості? Нова роль НАНУ полягає в тому, що вона повинна стати ядром створення в Україні науково-промислового кластера, центром технологічних інновацій у промисловості, ключовою ланкою науково-інноваційного менеджменту. Нехай розміри та результати роботи цього кластера спочатку не будуть порівнянні з американськими, ізраїльськими, швейцарськими. Але іншого шляху немає, і починати рухатися потрібно було ще вчора.

До речі, важливим фактором успіху Силіконової долини були військові замовлення. Україна вже п'ятий рік живе в умовах війни, тому наші профільні наукові установи повинні активніше співпрацювати з армією та спецслужбами. Саме вони формують попит на наукомістку продукцію. Тут НАНУ потрібно взяти на себе координуючі та адміністративно-організаторські функції. Крім вирішення найважливіших проблем оборони держави, це може дати імпульс подоланню ситуації, яка нині склалася: немає попиту на наукомістку продукцію — немає попиту й на вчених.

Що необхідно зробити?

Збільшити фінансування наукових установ, підвищити зарплати вченим, оновити парк науково-технічних приладів, осучаснити матеріально-технічну базу тощо — традиційні рекомендації. Усе це важливо, але ми не маємо замикатися лише на матеріальному боці питання, — нарівні з цим нам потрібно створювати механізми відбору та просування найбільш талановитих і підготовлених учених, особливо молодих. На перший погляд, парадоксальною виглядає ситуація, коли юні українці перемагають у міжнародних олімпіадах із фізики, математики, програмування, але на цьому все й закінчується, — частина з них їде за кордон, а частина, усвідомивши неможливість реалізувати свій потенціал, залишає науку. В Україні є кілька потужних фізико-математичних спецшкіл і кілька вузів, які готують прекрасних бакалаврів і магістрів, — вони й перемагають у міжнародних олімпіадах. Але для відтворення якісних наукових кадрів необхідні молоді кандидати наук, і тут, як на мене, є проблема: невмотивований учений середнього рівня може підготувати хорошого бакалавра або магістра, але підготувати аспіранта чи кандидата наук міжнародного рівня йому не під силу. У нашій країні є як мінімум кілька десятків учених світового рівня, але вони розосереджені між НАНУ та різними університетами. Якщо їх зібрати в одній-двох установах, зосередити на них фінансування, сприяти амбіційним планам, то з'явилася б надія на створення наукових університетів, які відігравали б провідні ролі на просторах колишнього СРСР. Досвідчені висококласні вчені зможуть готувати перспективних молодих фахівців, які прагнуть успіху. Об'єднанням цього розосередженого золотого ресурсу української науки, забезпеченням синергії сплаву молодості та досвіду повинна займатися НАНУ.

Потрібно створити систему тестування в науці, яка має пронизувати співтовариство вчених знизу догори. Треба перейти до системи координат, у якій першорядне значення має реальний підтверджений рівень компетенцій ученого на актуальному науковому рівні, перспективність тем, які він розробляє в парадигмі третьої та четвертої промислових революцій, а не звання, регалії та давні публікації.

Однією з найважливіших проблем української науки є навіть не стільки її якісне відставання від наукових систем розвинених і багатьох країн, що розвиваються, скільки те, що наша наука у своїй морально-філософській суті так і залишилася радянською. Головним пріоритетом в окремих керівників НАНУ, судячи з деяких ознак, є збереження душевного комфорту та внутрішньої гармонії. Безперечно, чимало літніх академіків своїми колишніми досягненнями на це цілком заслужили. Але давні успіхи — це одне, а можливість і бажання сприяти розвитку науки нині — зовсім інше…

Якщо це зрозуміють нинішні керівники НАНУ, зроблять правильні висновки та дадуть дорогу новому складу президії НАНУ (до 65 років), вони можуть стати модернізаторами Академії, а не її трунарями. Трагедія Патона, при всіх його заслугах, полягає в тому, що він за період із 1962 р. не зумів чи не захотів виховати свого наступника, підтримати його силою свого авторитету й дати новий імпульс розвитку, а не щосили триматися за крісло.

Про організацію наукового процесу

Будемо чесними перед самими собою: наша наука — уламок науки часів СРСР. А вона за своїм призначенням та будовою була спрямована на вирішення зовсім інших завдань, ніж ті, які Україні потрібно вирішувати сьогодні і в найближчому майбутньому. До того ж у радянської науки був непорівнянно вищий рівень фінансування. Однак якщо й завдання змінилися, і кошти у великому дефіциті, то нам треба змінити підхід до організації національної наукової системи. Відповідно до принципу ефективного кумулятивного зосередження ресурсів необхідно сфокусувати фінансову підтримку на тих науково-дослідних центрах та університетах, які вже інтегровані у світову науку. Як їх визначити? Є два об'єктивні критерії відбору: кількість досліджень того або іншого університету, визнаних світовим науковим співтовариством, і/або кількість відкриттів і винаходів, зроблених в Україні та доведених до комерціалізації (в Україні та/або за кордоном). Саме на університетах і наукових центрах, які відповідають таким критеріям, потрібно зосередити фінансування за рахунок держави.

Так ми зможемо вивільнити ресурси, які витрачаються нині неефективно. Якщо ми не можемо витрачати на науку стільки коштів, скільки витрачають найрозвиненіші країни світу, отже, ми маємо орієнтуватися на створення системи маловитратної та ефективної науки.

Так з'явиться шанс на те, що молоді українські вчені перестануть масово залишати країну. А вони це роблять з двох причин: неможливість кадрового зростання, тому що багато літніх академіків міцно тримаються за свої місця, і розпорошення тих мізерних фінансових ресурсів, які виділяються державою, замість концентрації їх на невеликій кількості перспективних наукових колективів. В іншому разі ми не зможемо запобігти масовій імміграції українських учених. Хіба що доведеться придивитися до екзотичних російських рецептів. "Потрібно повернутися до того, щоб наші дипломи не визнавалися за кордоном. Тоді наші випускники залишаться в нас", — таку оригінальну пропозицію нещодавно висунула гендиректор групи компаній "Інфовотч" Н.Касперська.

Про логіку фінансування наукової діяльності

Досить часто прориви у фундаментальній науці здійснюються маленьким колективом у 10–20 осіб. Після цього на основі створеної ними теоретичної бази реалізовується проект створення інженерного прототипу, в якому зазвичай беруть участь 100–200 дослідників і вчених. Далі колектив, що складається з 200–500 осіб, створює дослідний зразок продукції, який відповідає актуальним технологічним викликам. На наступному етапі випускається передсерійний зразок, він проходить стадію налаштування, доведення та оптимізації. Логічним підсумком стає серійний екземпляр сучасної продукції, що випускається промисловим підприємством, на якому працюють кілька тисяч чоловік. Виходить, що невелика група людей (ті самі 10–20 осіб) створила кілька тисяч непогано оплачуваних робочих місць, які, у свою чергу, виробляють продукцію (можливо, і для зарубіжних ринків), створюють у національній економіці попит, формують по ланцюжку ефект виробничого мультиплікатора. А тепер повернімося до початкової точки, до колективу з 10–20 осіб. Логічно, що його діяльність має фінансуватися за рахунок держави, тим паче, що й витрати будуть досить помірними. У свою чергу, бізнес, усвідомивши перспективи отриманих розробок, візьме на себе тягар інвестицій на всіх наступних описаних етапах. Але відправна точка перебуває в сфері компетенцій держави.

Приклад — перша десятка компаній Німеччини за обсягами інвестицій у наукові дослідження та конструкторські розробки, що виглядає так: Volkswagen, Siemens, Daimler, Robert Bosch, Bayer, BMW, Boehringer Ingelheim, SAP, Continental, BASF. А що ж українські компанії, які займають домінуючі позиції на внутрішньому ринку? Не поспішають вони вкладати кошти в НДДКР. Але на те й існує держава, щоб стимулювати вкладення в НДДКР через ті самі пільги та розстрочки в оплаті податків, наприклад.

Акме, або Замість висновків

Успіх у науці формується в тому числі на основі духу та волі наукової еліти, її спроможності ставити масштабні завдання та прагнути їх вирішити. Чи здатна на це Національна академія наук у нинішньому її форматі та за теперішнього керівництва? Швидше, ні, ніж так.
Варто згадати: у Давній Греції вказувалися не дати життя вчених, а "акме" (перекладається як "найвища точка") — час найбільшого розквіту їхніх творчих сил…

Разом із катастрофічним недофінансуванням науки в Україні ще важливіша проблема полягає в неадекватній часу та можливостям системі організації науки. Через це ті скромні кошти, які держава виділяє на науку, використовуються неефективно. Укрупнений алгоритм зміни системи організації науки мною запропоновано. Це концептуально працездатна модель, вона вписується в наявні реалії, вона спроможна вирішувати завдання максимально швидкої реіндустріалізації, що стоять перед Україною й базуються на досягненнях фундаментальної та прикладної науки. А ще я переконаний, що для трансформації системи організації та управління української науки необхідно залучати вітчизняних учених міжнародного рівня, які активно працюють і мають авторитет у науковому світі. А для неупередженої наукової експертизи має сенс залучати іноземних фахівців, саме так роблять у розвинених країнах світу.

18 травня, 17:21

АВТОР
Богдан Данилишин

Державні видатки в Україні: що занадто, то не здорово

Для пришвидшення економічного зростання Україні треба підвищувати якість державного врядування та скорочувати розмір уряду.



На відміну від розвинених країн, де дохід на душу населення дає змогу навіть найбіднішим громадянам легко забезпечити свої базові потреби, для менш розвинених, таких, як Україна, швидке економічне зростання є безумовно головним пріоритетом після фізичної безпеки. Відповідно до цього податкова і, ширше, фіскальна політика має бути оптимізована у спосіб, найбільш сприятливий для зростання. При цьому така оптимізація повинна враховувати наявні обмеження, а також принаймні не шкодити реалізації потенційних конкурентних переваг країни. Для того, аби уявити собі, якими мали би бути макропараметри фіскальної та податкової політики, корисно зробити короткий огляд теорії та наявних досліджень у цій сфері, а також порівняти українські показники з деякими іншими країнами. Такому аналізу було нещодавно присвячено дослідження Інституту соціально-економічної трансформації, на основі якого написано цю статтю.

Економічний розмір уряду, як правило, вимірюється часткою ВВП, що (примусово, із застосуванням державної монополії на примус) перерозподіляється через публічні фінанси. Вона включає не тільки державний, а й місцеві бюджети, примусові платежі до так званих соціальних фондів, сеньйораж (гроші від центрального банку), а також квазіфіскальні витрати на кшталт держінвестицій у статутні фонди, які робляться у вигляді боргових паперів.
Яким має бути оптимальний розмір держави? Певний оптимум напевне існує, оскільки зрозуміло, що зовсім без держави громадянам навряд чи вдасться забезпечити дотримання базових умов для ведення економічної діяльності, таких, як захист від насильства і зовнішня безпека. Принаймні зараз немає успішних прикладів роботи інших механізмів забезпечення таких умов, ніж державні або квазідержавні (але все одно примусові). Без таких умов продуктивність економічної діяльності є мізерною, так само, як і стимули до накопичення, адже ринки не можуть працювати в умовах, коли панує відкрите насильство, тобто і товар для продажу, і накопичене для інвестування може бути в будь-який момент втрачено на користь злодія, розбійника чи завойовника. Якщо ж держава перерозподіляє геть усе, то це є не просто планова економіка, а її крайня форма — "військовий комунізм", яка вочевидь не працює. І навіть помірковано одержавлена економіка довела свою неспроможність, програвши ринковій. Отже, між цими двома крайнощами повинен бути максимум. Чим же визначається цей оптимум?

З одного боку, у загальній теорії оподаткування показано, що будь-який податок, за інших однакових умов, пригнічує зростання за рахунок зменшення інвестиційного ресурсу. Також у разі, якщо оподатковується саме результат, то це спотворює стимули для роботи. Це відбувається за рахунок того, що людина раціонально обирає для себе оптимальний рівень зусиль і часу, які вона готова присвятити зароблянню грошей, — альтернативою є витратити той самий час і зусилля на сім'ю, відпочинок, розваги тощо. За інших рівних умов, що більше приносить одна година праці, то більше стимулу віддавати час саме праці. Отже, загалом, за цією теорією, більший розмір податків пригнічує економічний розвиток. Важливим винятком є "одноразовий" (lamp-sum) податок, який не залежить від результатів роботи, — на кшталт єдиного податку для першої-другої груп ССО (Система спрощеного оподаткування) або податків на землю/нерухомість. Хоча його вплив на ресурси для інвестування залишається таким самим, він не знеохочує трудові зусилля та бажання інвестувати як таке. Окрім того, він є менш обтяжливим для більш успішних — це зазвичай не вважається справедливим, але з точки зору економічної ефективності означає, що більше інвестиційного ресурсу опиняється в більш умілих руках, що, своєю чергою, прискорює конкурентний відбір і сприяє збільшенню віддачі від інвестицій.

При цьому слід зазначити, що багаті країни, де усі громадяни можуть забезпечити свої базові потреби, мають інші пріоритети, ніж економічне зростання. Свого часу американський соціолог Роналд Інглхардт довів (у праці "Модернізація та постмодернізація"), що пряма залежність між рівнем щастя/задоволення життям і добробутом спостерігалася до рівня, що приблизно відповідає 6 тис. дол. (11 тис. дол. у поточних цінах) на рік на душу населення, тобто рівня "нижчого середнього класу" країн "вище середнього" рівня розвитку. Після цього підвищення доходу вже набагато менше впливає на задоволення, натомість на перший план виходять інші чинники, в тому числі і "рівність" та "соціальні гарантії", які розвинені країни фінансують за рахунок податків у рамках "держави загального добробуту". Це уповільнює їхні темпи економічного зростання, але, оскільки виборців це хвилює менше за інші проблеми, то можна сказати, що високі податки, які пригнічують зростання, — це "розкіш", яку можуть собі дозволити багаті країни.

З іншого боку, Звіт Світового банку "Держава у світі, що змінюється" свого часу запропонував доволі плідний та інтуїтивно зрозумілий підхід до цієї проблеми. Згідно з ним, сплату податків можна умовно розглядати як обмін сплачених грошей на "послуги" держави у постачанні суспільних благ. Що більше співвідношення "ціна/якість" забезпечує та чи інша держава, то кращими є умови для розвитку економіки. Відповідно до цього підходу, оптимальний розмір держави визначається інституційними факторами — насамперед якістю врядування, ефективністю та добромисністю, які здатна забезпечити та чи інша держава. Ці характеристики вимірюються індикаторами якості (державного) врядування Worldwide Governance Indicators, які розраховує Світовий банк на підставі узагальнення багатьох показників із різних джерел, відтак, вони важко піддаються маніпуляціям з боку урядів (на відміну від багатьох інших міжнародних рейтингів).

Таким чином, якщо відобразити графічно залежність середнього розміру державних (в означеному вище широкому сенсі) видатків від якості врядування (див. рис. 1), то до першого (жовтого) квадранта потраплять країни, де висока якість врядування гармонійно поєднується з високими податками, — насамперед Північно-Західна Європа.


рис1

Рис.1. Розподіл країн світу за середнім (за 2007-2016 рр.) розміром уряду та якістю держваного врядування*.


На протилежному боці, у третьому квадранті, — країни, де якість теж приблизно відповідає "ціні", як-от у частині країн, що розвиваються: багатьом з них просто не вистачає інституційної спроможності, щоб зібрати достатньо надходжень, аби забезпечити принаймні базові функції. Деякі дослідники доводять, що через це вони потрапляють у своєрідну "пастку бідності", не менш згубну для зростання, ніж зависокі податки, але їхні темпи зростання в середньому за десять років виявилися найвищими, — очевидно, за рахунок ефекту "наздоганяючого зростання", оскільки ці країни є найбіднішими. Четвертий квадрант — це "тигри" з ефективними державами, які не гірше за країни, представлені у першому квадранті, спроможні (і налаштовані) забезпечувати сприятливі умови для економічної діяльності, насамперед підприємництва, при невисоких податках. "Азійські тигри" — Сінгапур, Гонконг, Тайвань і Корея — є хрестоматійними прикладами таких країн, але серед них також Чилі, Коста-Ріка, Маврикій і деякі карибські держави. Нарешті, у другому квадранті розташовуються країни, в яких держава переросла свою спроможність і, таким чином, виступає гальмом економіки. Тут Україна опинилася у мало почесному сусідстві латиноамериканських і деяких африканських країн, яким вистачає спроможності збирати стільки ж податків (відносно ВВП), як і багаті країни, але результати при цьому скоріше нагадують сусідів не згори, а зліва.

Чому ж держави не зупиняються на оптимальному рівні розміру уряду, а переростають його? Оскільки обмін "податки на послуги/блага" не є добровільним, то він здебільшого не є і еквівалентним: платники податків отримують стільки, скільки держава "виробила", незалежно від їхнього внеску. А держава, своєю чергою, може зібрати податків стільки, скільки вона бажає або спроможна зібрати, — при цьому вона зовсім не обов'язково витрачає надходження саме на загальну користь. У країнах, що розвиваються, це здебільшого пов'язане з природою тих держав: вони належать до "природних" (за визначенням Норта, Вайнгаста та Волліса у книзі "Насильство та суспільні порядки. Основні чинники, які вплинули на хід історії"), тобто до таких, які по прямій лінії походять від "картелю первісних рекетирів", або "завойовників". Отже, в них метою збору податків є здебільшого збагачення еліт (діють "екстрактивні інститути", за визначенням Аджемоглу і Робінсона у книзі "Чому нації занепадають? Походження влади, багатства і бідності"). І тільки в другу чергу — забезпечення суспільних благ тією мірою, якою це потрібно і доцільно для утримання влади та збільшення надходжень.
У розвинених країнах рушієм надмірного збільшення держав виступає, з одного боку, бюрократія, а з іншого — вимоги виборців щодо рівності та соціальних гарантій ("соціальна держава"). Але у цих країнах, на відміну від менш розвинених, є механізми періодичної адаптації розміру держави до більш-менш оптимальних значень. У найгіршому становищі опинилися ті країни, які запровадили елементи "соціальної держави" на базі "природної", тобто ті, де еліти одночасно грабують і відкуповуються від активної частини найбідніших, — саме вони перебувають у четвертому квадранті.

Отже, держава має бути за розміром адекватною своїй спроможності. З урахуванням першого підходу, оптимальною (принаймні на етапі швидкого зростання, поки дохід на душу населення не досягнув тих самих 11 тис. дол.) є ситуація, коли розмір держави залишається меншим порівняно з її спроможністю. Але на практиці це вдалося витримати хіба що кільком країнам з конфуціанською культурою. Як правило, держави зловживають своїм примусом і збирають з економічних агентів більше, ніж оптимально. І якщо у випадку розвинених країн він може пояснюватися просто свідомим (і, не виключно, раціональним) вибором на користь "соціальної держави", то для переважної більшості інших країн — за винятком "тигрів" і тих, що, можливо, перебувають у "пастці бідності", — актуальним є скорочення розміру держави, приведення його до рівня фактичної спроможності.

Окрім цього, що більшим є податкове навантаження, то сильнішими стають стимули для уникнення оподаткування. Це другий чинник, який зумовлює існування оптимального навантаження, навіть якщо мати на меті максимізацію перерозподілу в абсолютних цифрах. Адже очевидно, що якщо встановити ставки податків нульовими, то надходження від них дорівнюватимуть нулю. Трохи менш очевидно, але теж зрозуміло, що, встановивши податки такими, аби відбирати 100% заробленого, держава може тільки знищити стимули для праці, тож надходження так само впадуть до нуля, цього разу разом із виробництвом. Саме так відбулося свого часу із сумнозвісною "продразверсткой", встановленою за часів "воєнного комунізму", — вона призвела до голоду та розрухи, і від неї довелося відмовитися на користь НЕП. У менш жорсткій формі — збільшення податків понад оптимальний рівень — хоча й не одразу, але зрештою зменшує ВВП порівняно з тим, яким він міг би бути в іншому разі, отже, за кілька років веде до зменшення надходжень. На практиці, однак, якщо тільки держава не є тоталітарною, то надмірне оподаткування має наслідком прогресуючу тінізацію, — образно кажучи, спроба закрутити гайки економіки призводить до "зриву різьби". Відповідна крива називається "кривою Лаффера": вона має вигляд перевернутої букви U, яка перетинає нуль у точках "0" і "100%" з максимумом посередині. Положення максимуму залежить від спроможності держави збирати податки (зокрема, схильності до корупції) і властивостей економіки.

Чудовою ілюстрацією цього принципу є досвід Грузії, де до Революції троянд діяли формально високі ставки податків, покликані забезпечити повноцінну пострадянську "соціальну державу", але на практиці розмір держави становив 14,7% (на 2003 р.) від справжнього ВВП, що є характерним радше для "пастки бідності". Різке спрощення та зниження податків, поєднане із докорінною реформою ("перезавантаженням") податкової служби, призвело до більш як двократного зростання надходжень у відносному вимірі. Подальше збільшення розміру держави було штучно обмежене Актом економічної свободи, аби запобігти описаним вище негативним тенденціям, яке воно за собою могло потягнути. У цьому сенсі податкова реформа в Грузії була успішною.

Детінізація, пов'язана із зниженням податків, призводить насамперед до суто статистичного ефекту зростання ВВП. Але це не тільки паперове зростання: в легальній економіці фірми мають набагато кращі можливості для розвитку. Навіть коли тінізація полягає у приховуванні частини надходжень чи прибутків, відповідні викривлення обліку зменшують можливості залучення кредитів чи капіталів, спотворюють конкуренцію та ускладнюють продаж бізнесу більш ефективним власникам. Тож з цієї точки зору теж краще мати нижчі податки, ніж вищі.
Розмір уряду поміж країнами світу (за даними МВФ, тут і надалі — середніми за десять років, з 2007-го до 2016-й) відрізняється більш як у чотири рази, від 13% у Бангладеш і Гватемалі до майже 60% у Скандинавських країнах і Франції (окремі країни, такі, як Науру та Кірибаті, показують нібито й вищі цифри, але вони, вочевидь, є ненадійними). Може видаватися, що маленький уряд — це особливість дуже відсталих країн або "міст-держав" (Сінгапур, Гонконг і Макао), але це не так. Доволі багато різних країн, далеко не маленьких, мають не набагато більші уряди: Індонезія — 18%, Казахстан — близько 20, Парагвай і Перу — 21, Чилі — 23% тощо. Лідер серед країн ОЕСР — Корея з 28%, приблизно стільки ж мають КНР і Вірменія, трохи більше — Іран та Албанія, отже, Грузія з її законодавчо обмеженими 30% є далеко не найліберальнішою (в цьому вузькому сенсі) країною навіть з обмеженого переліку, дослідженого у праці (див. табл. 1).



Україна з її в середньому за останні десять років 45% (що дуже близько до рівня 2017 р.) опинилася по сусідству з Німеччиною, Великою Британією та Норвегією. Щоправда, у Сербії дуже близькі показники. Але і Болгарія з Румунією, і Литва, і навіть Канада мають істотно менші уряди — при тому, що у Болгарії та Литві більше людей похилого віку. Жодна з країн, які перерозподіляють через публічні фінанси більше за нас, не є настільки ж бідними, окрім хіба що південноафриканської Лесото і кількох острівних міні-держав. Така само безрадісна картина і з державним урядуванням: Україна не просто розміщується у найменш вдалому другому квадранті (країни з великим розміром держави та при цьому поганим врядуванням), але і відстоїть від лінії тренду чи не найдальше від усіх. Якщо не рахувати зруйнованих війною Іраку та Сирії, то нас випередили лише згадана Лесото і Білорусь (вочевидь, через недемократичність), ну і дуже недалеко опинилися Боснія і Герцеговина та Сербія. З огляду на це зрозуміло, чому наша країна, попри великий потенціал, пасе задніх у темпах економічного зростання (табл. 2).



Наша країна — єдина "нормальна" держава в світі, крім Білорусі, що одночасно входить до першої двадцятки за розмірами уряду та до останньої чверті — за середнім показником якості державного врядування: решту складають Ірак та острівні міні-держави, що живуть міжнародною допомогою. При цьому середньодушовий дохід ледь сягає чверті того рівня, при якому, відповідно до висновків Інглхардта, економічне зростання втрачає свою пріоритетність. Отже, важко заперечити необхідність скорочення державних видатків в Україні. Проте нам навряд чи вдасться скоротити їх до рівня Чилі чи Тайваню.

Адже Україна перебуває у виключно несприятливій ситуації. Вона наразі не просто має "суспільний порядок з обмеженим доступом" (що одразу накладає обмеження на якість державного управління), але й водночас успадкувала від СРСР щедрі соціальні гарантії, вікову структуру населення, подібну до розвинених країн, і великі очікування щодо постачання державою додаткових суспільних благ, таких, як охорона здоров'я, освіта (в тому числі вища) і соціальне забезпечення. Ситуація додатково ускладнюється, по-перше, агресією Росії, яка змушує тримати високий обсяг видатків на безпеку та оборону (5% від ВВП, згідно із законом), по-друге, накопиченими раніше боргами, які потребують обслуговування (теж близько 5% ВВП у середньому за рік) і, бажано, мають бути виплачені бодай частково. Однак найбільшою часткою перерозподілу через публічні фінанси залишається утримання людей похилого віку та інших пенсіонерів. На це було витрачено 9,8% ВВП у 2017 р. тільки прямих трансфертів, не рахуючи вартості пільг, якими користуються пенсіонери, та субсидій на комунальні витрати. Ці видатки зумовлені об'єктивно, і вони можуть бути скорочені (як відсоток від ВВП, не абсолютно!) лише поступово, у довгостроковій перспективі, — за рахунок зростання економіки та реформування пенсійного забезпечення (про це детальніше в одній із наступних статей). Більш-менш швидкі (але невідомо, наскільки відчутні) результати може дати хіба що верифікація соціальних і пенсійних виплат. Щоправда, попередня спроба її зробити у 2015 р. зазнала поразки, але зараз Мінфін знову виступив із відповідною пропозицією.

Отже, наразі приблизно 22% ВВП становлять незнижувані видатки, які тільки в майбутньому, можливо, вдасться поступово зменшити. До них треба додати капітальні інвестиції, які бажано не лише не скорочувати, а й, за можливості, збільшувати для оновлення та розбудови інфраструктури загального користування. В іншому разі на нас чекають важкі часи, бо ця інфраструктура гранично зношена, а брак гарних доріг і портових потужностей уже стає перешкодою для зростання економіки. Нарешті, навряд чи можна значно скорочувати видатки на підтримання "людського капіталу" — освіту та охорону здоров'я, щоправда, там реформи можуть дещо поліпшити ситуацію за рахунок збільшення ефективності видатків уже ближчими роками. Доведеться також зважати на патерналістські звички більшості населення, які не дозволять швидко скоротити навіть не дуже ефективні видатки через політико-економічні причини.

При всьому цьому треба зазначити, що не дуже відмінні від нас за багатьма параметрами Румунія та Болгарія перерозподіляють через публічні фінанси в середньому близько 35% від ВВП — на 10% пунктів менше за Україну, а Польща хоча й майже стільки ж, але там це компенсується незрівнянно кращою якістю державних інститутів, — саме тому ця країна не є референтною для України (чого дуже часто не враховують). Решта країн, які ми взяли для порівняння, перерозподіляють набагато менше.

Таким чином, для пришвидшення економічного зростання Україні треба підвищувати якість державного врядування та скорочувати розмір уряду. Обох цілей одночасно можна досягти за рахунок звуження функцій держави до того рівня, який можна реально профінансувати та проконтролювати. Економічно це означає скорочення перерозподілу через публічні фінанси до менш як 40% від ВВП уже в найближчій перспективі (майже такий рівень був по факту у 2016 р., що і стало однією з передумов початку зростання економіки). Далі цілком реально довести його до порівнянних з Болгарією та Румунією 35% протягом кількох років — за рахунок відставання темпів зростання бюджетних видатків від зростання економіки, а також здійснення вже розпочатих реформ освіти і охорони здоров'я та конче необхідного реформування сектору ТКЕ. Саме такі параметри (від 35 до 37% від ВВП) рекомендовано й авторами аналітичної праці про оптимальний розмір державних видатків в Україні. Надалі, за рахунок поступової відмови від державного пенсійного забезпечення (із збереженням тільки прожиткового мінімуму для людей старше 65 років), скорочення субсидій і виплати державного боргу варто спробувати, хоча й дуже повільно, скоротити перерозподіл, можливо, до 30% (як у Грузії).

Це, на жаль, не зробить з України "тигра", але принаймні дасть можливість переміститися всередину другого квадранта, до кола бодай не найбільш просунутих, але все ж таки більш благополучних країн Балкан і Латинської Америки. Ефект буде відчутнішим, якщо скорочення розміру уряду відбуватиметься насамперед за рахунок найбільш шкідливих для економічного зростання податків: на прибуток підприємств (який, сподіваємося, найближчим часом буде замінено на податок на виведений капітал, що автоматично потягне за собою певне скорочення навантаження) і податків на працю і доходи громадян.

Про це детальніше — у наступній статті (також детальна презентація дослідження на цю тему відбудеться на III Економічному форумі "Економічне зростання та створення робочих місць: порядок денний для України" 18 травня ц.р.).

АВТОР
Володимир Дубровський
Старший економіст CASE Україна, член Несторівської групи
https://dt.ua/finances/derzhavni-vidatki-v-ukrayini-scho-zanadto-to-ne-zdorovo-278063_.html

В Европе стремительно сокращается популяция насекомых


За последние 30 лет – как минимум на 25 процентов. К такому выводу пришли ученые-энтомологи из Карлова университета в Праге. "Возникла реальная угроза коллапса экосистемы Европы, – подчеркнул ведущий специалист крупнейшего чешского вуза Петер Шипек. По его словам, резко уменьшилось количество бабочек, диких пчел, шмелей и стрекоз.

Сократилось число муравейников. Без насекомых не обойдутся питающиеся ими птицы и млекопитающие. По этой причине они также вскоре могут исчезнуть – утверждает учёный. Исследователи отмечают, что массовое вымирание насекомых вызвано усиливающейся промышленной активностью в Европе. Хозяйственная деятельность человека привела к сокращению площади лесов и осушению болот. Сельскохозяйственные угодья периодически обрабатываются химическими средствами для уничтожения вредителей, которыми европейские фермеры считают практически всех насекомых, исключая пчел.

Новым министром природных ресурсов и экологии РФ назначен Д.Н.Кобылкин

Указом Президента РФ от 18 мая 2018 года № 238 новым министром природных ресурсов и экологии Российской Федерации назначен Дмитрий Николаевич Кобылкин, до настоящего времени возглавлявший Ямало-Ненецкий автономный округ. Д.Н.Кобылкин родился в 1971 году. 

По образованию - инженер-геофизик, выпускник Уфимского государственного нефтяного технического университета; родители его тоже геофизики. Работал в геофизическом объединении Шельф в Краснодарском крае, в Тарасовском управлении геофизических работ в ЯНАО, в Таркосалинской нефтегазоразведочной экспедиции, в ОАО "Пурнефтегазгеология", ООО "Ханчейнефтегаз". С 2002 года занимал различные должности в системе муниципальной и государственной службы ЯНАО, с 2010 года - губернатор ЯНАО.

Согласно указу Президента РФ от 15 мая 2018 года № 215 "О структуре федеральных органов исполнительной власти", в структуру Министерства природных ресурсов и экологии Российской Федерации входят:

  • Федеральная служба по гидрометеорологии и мониторингу окружающей среды
  • Федеральная служба по надзору в сфере природопользования
  • Федеральное агентство водных ресурсов
  • Федеральное агентство лесного хозяйства
  • Федеральное агентство по недропользованию



В одному з районів Закарпаття назріває серйозний конфлікт


Цієї весни спостерігається активність любителів джипінгу. На джипах, квадрациклах, мотоциклах вони нерідко з’їжджають з доріг загального користування, прямуючи у ліс, на полонини чи інші ділянки в пошуки екстриму.

Прикро, що це явище набуває поширення навіть у межах природно-заповідного фонду. Такими діями екстримали завдають шкоди довкіллю і приватним ділянкам. Місцеві жителі звертаються до НПП «Синевир» із проханням заборонити їзду джипів, квадрациклів та іншої техніки поза дорогами загального користування. Серед селян назріває бунт проти екстрималів. Горяни у розпачі і гніві.

«Власне, ніхто й не дозволяв джиперам їздити скрізь, куди їм заманеться. У цьому питанні служба державної охорони ПЗФ принципова і чітко контролює ситуацію, стає не перешкоді безчинству. Водночас працівники парку стикнулися з погрозами з боку екстрималів, які прикриваються посвідченнями різних органів, мовляв це їм дозволяє їздити скрізь. 

Користуючись службовими посвідченнями депутатів і правоохоронних органів, джипери дозволяють собі не лише погрожувати, зверхньо і некоректно поводитися з працівниками служби державної охорони ПЗФ, але й вдаються до фізичних дій супроти відповідальних працівників, – повідомляють у нацпарку парк «Синевир». – Це неприпустимо. Національний природний парк «Синевир» стурбований такою ситуацією, яка є кричущим порушенням Закону України з боку представників від владних органів України. Водночас, ситуація, що складається, може викликати гнів місцевих жителів супроти порушників закону, які на джипах шкодять поля селян, де вони важко трудяться у гірських умовах. Такий гнів може мати свої негативні наслідки».

Джерело: PMG.ua
ЖИТТЯ • 18 травня 2018 року, 16:02