ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

21 червня 2018

Вчені підрахували, скільки чорниці можна зібрати у лісах Волині


Без шкоди для майбутнього лісів на Волині, за підрахунками науковців, можна зібрати майже 5 тисяч тонн чорниці.

Про це повідомили у прес-службі Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства.

Нині у лісі – період достигання чорниці. Перші ягоди найбільш досвідчені ягідники збирали ще два тижні тому. А останніми днями волинські ліси вщент наповнилися збирачами солодкої чорної ягоди.

Загалом на Волині – понад 700 тисяч гектарів лісів. Науковці встановили, що без шкоди для їхнього майбутнього тут можна збирати майже 5 тисяч тонн ягід чорниці.

Останніми роками «чорничні ліси» Волині взагалі створюють «конкуренцію» деревині. Щороку до бюджету сплачується кілька мільйонів гривень збору за спецвикористання побічних лісових ресурсів.

Рішенням Волинської обласної ради затверджено порядок отримання дозволу на використання рослинних ресурсів місцевого значення в порядку спеціального природокористування та механізм стягнення податків з підприємців, комерційних структур, які збір ягід чи грибів тимчасово зробили своєю постійною роботою. А обласна державна адміністрація через спеціально створену комісію, у якій представлено всі зацікавлені сторони, взяла на себе координацію процесу.

Все відбувається під постійним контролем лісівників. Допомагають державній лісовій охороні у цьому, звісно, і працівники правоохоронних органів та податківці, а також органи місцевого самоврядування.

Можливість зібрати ягоди для власних потреб мають усі охочі. Єдине, про що просять лісівники:

– бережно ставитися до чорничників, які дуже пошкоджуються за умови збирання ягід гребінками;
– відповідально поводитися з вогнем, адже зараз у лісі – високий клас пожежної небезпеки;
– дотримуватися у лісі чистоти.


Сильный лесной пожар под Барановичами: тушат МЧС и военнослужащие

Военнослужащим и спасателям удалось локализовать пожар, который разгорелся 20 июня в лесу возле деревни Тартаки, а затем приблизился к общевойсковому полигону. Об этом сообщает пресс-служба Минобороны.



Алена Серикова, Intex-press

Сигнал о возгорании поступил от работников лесхоза 20 июня около 11.00. Из-за сильных порывов ветра огонь распространился в сторону 230-го общевойскового полигона.

Совместными усилиями военнослужащих Вооруженных Сил и МЧС пожар удалось локализовать, его распространение пресечено. В настоящее время осуществляется тушение отдельных очагов огня.



Алена Серикова, Intex-press

Всего в тушении пожара принимают участие 13 пожарных расчетов, в том числе 7 расчетов от Вооруженных Сил и 6 расчетов от МЧС, а также вертолет Ми-8 авиации МЧС.

«Угрозы для жителей близлежащих населенных пунктов нет. Пострадавших нет. Причины возгорания устанавливаются. 20 июня боевые стрельбы на полигоне не проводились», — уточнили в Минобороне.



Фото: Дмитрий Попков, Intex-press

Возгорание было таким сильным, что дым от него заметили жители Барановичей и даже Слонима.

Как сообщает газета Intex-press, 20 июня вечером в деревню Тартаки не пускали посторонних. На подъезде к населенному пункту работали сотрудники ГАИ.

«Целый день ходили слухи, что деревню Тартаки будут эвакуировать. Но, похоже, специалисты уверены, что пожар ликвидируют полностью», — сообщило издание.

Лесники зафиксировали массовое усыхание сосновых деревьев на Львовщине



Сосны сохнут на глазах. На протяжении трех лет на Львовщине значительно увеличилось число больных деревьев. Специалисты объясняют – это следствие глобального потепления и уменьшения уровня грунтовых вод. Поэтому вредители получают хорошие условия для размножения.

Насекомые размножаются быстрее и дают больше потомства. Если в 2015 году вредители и болезни поразили свыше 1200 гектаров сосновых насаждений в Жовковском лесхозе, то в этом году площади увеличились в два с половиной раза. Даже на первый взгляд здоровое дерево снизу, может будет при верхушке зараженным.

Численность короедов измеряют в специальных ловушках. Их приманивают с помощью феромонов. За сутки в эту ловушку попали более трех десятков насекомых.

«Это означает, что чем больше тех жуков, тем быстрее они съедят тот лес, тем процесс будет быстрее или необратимым. Быстрее будет гибнуть лес», – прокомментировала заведующая лабораторией лисозахисного предприятия Вера Венгер.

Опасен для сосны и гриб, который переносят насекомые. Он через кору заражает ствол дерева. К примеру, у одного дерева поражена верхушка, а у подножия здоровая древесина. Ее используют в производстве, другое же – только на дрова. Таких потерь можно избежать, рассказывают специалисты, если взять в пример наших европейских соседей.

«У тех же поляков, немцев, литовцев, в конце концов, шведов всех, кто имеют дело с хвойными лесами, в них есть правило идти на опережение перед короедами. Если мы забираем дерево заселено этими насекомыми из леса, забираем его на переработку, то мы забираем одновременно и старых жуков и молодое поколение, которое там формируется», – рассказывает доцент кафедры лесоводства лесотехнического университета Владимир Крамарец.

Рубить больные сосны надо весной, когда вредители еще в форме личинок. И в Украине это – время тишины, поскольку государство запретила санитарную вырубку с 1 апреля до 15 июня.

«Сейчас у нас насчитывается на первое число 2018 года более 3 тыс. гектаров поврежденных сосновых насаждений. Мы их освоили на 80%, но за период с нового года до сегодня еще около 2 тыс. гектаров установили зсихаючих сосняков», – сообщил заместитель начальника областного управления лесного хозяйства Ярослав Целень.

Лесники уже согласовали под вырубку полторы тысячи мест. Однако это будет иметь небольшой эффект, ведь насекомые выросли и полетели размножаться на здоровые сосны.

Источник: http://zaxid.net
21/06/2018
lenta.lviv.ua

Площадь, пройденная лесными пожарами в России с начала года, по данным дистанционного мониторинга превысила 9 миллионов гектаров

Площадь, пройденная лесными пожарами в России с начала года, по данным дистанционного мониторинга системы ИСДМ-Рослесхоз (формы 4-ИСДМ) превысила 9 миллионов гектаров. Система ИСДМ-Рослесхоз - официальная российская система дистанционного мониторинга лесных пожаров, эксплуатируемая уже около тринадцати лет. Когда пять лет назад Президент РФ давал поручение Правительству РФ "обеспечить достоверный статистический учёт площади лесных и нелесных земель, пройденных лесными пожарами, с применением данных федеральной информационной системы дистанционного мониторинга" - речь шла именно о системе ИСДМ.

За прошедшие пять лет в российское законодательство были внесены все необходимые для обеспечения такого учета изменения: установлены правила и методика контроля за достоверностью сведений о лесных пожарах, введена административная ответственность за лесопожарную ложь, и т.д. Статистическая отчетность по лесным пожарам (ежеквартальная и годовая) стала гораздо более достоверной, и по итогам прошлого года впервые в истории близкой к реальности; но на уровне оперативной отчетности обеспечить правдивый учет лесных пожаров пока не удается. Из 9 026 388 гектаров лесных пожаров 2018 года, выявленных дистанционными методами системой ИСДМ-Рослесхоз, в оперативную сводку ФБУ "Авиалесоохрана" попали пока только 2 194 705 гектаров (24%). Расхождения отчасти связаны с разными стандартами учета (в официальной статистике лесные пожары на некоторых категориях земель не учитываются) и погрешностями разных методов измерения, но в основном - с лесопожарной ложью, то есть умышленным искажением и сокрытием сведений о лесных пожарах. Ссылка:

Сведения о лесопожарной обстановке на территории субъектов РФ на 20.06.2018


Основная часть пройденной лесными пожарами площади приходится на леса Забайкалья, Приамурья и Приморья: 44% на Амурскую область, по 9% на Забайкальский край и Хабаровский край, 8% на Приморский край и 6% на Еврейскую автономную область.


При этом в целом по стране ситуация с пожарами на природных территориях (включая палы сухой травы, стерни и тростника) весной и в начале лета 2018 года была существенно более спокойной, чем в среднем за период с 2002 по 2017 гг. включительно (за весь период, по которому имеются полностью сравнимые дистанционные данные). Количество термоточек MODIS, абсолютное большинство которых соответствует зонам интенсивного горения и связано с пожарами на природных территориях, с начала года по 19 июня включительно в 2018 году было на 29% ниже среднемноголетних значений для того же периода. Это отчасти связано с погодными условиями, отчасти - с введенным в ноябре 2015 года запретом на бесконтрольное и без соблюдения необходимых мер противопожарной безопасности выжигание сухой травы. Если бы этот запрет в полной мере выполнятся, в том числе в регионах юга Восточной Сибири и Дальнего Востока - сокращение было бы еще более существенным, да и львиной доли лесных пожаров получилось бы избежать.

Динамика количества термоточек (для каждой даты - усредненное значение за десятидневный предшествующий период, включающий эту дату) - синяя линия соответствует средним значениям за 2002-2017 гг., красная - значениям за 2018 год:




По состоянию на утро 20 июня 2018 года, 15% учтенной площади действующих в России лесных пожаров приходилось на пожары, которые кто-либо как-либо тушит, и 85% - на пожары-отказники (пожары в так называемых "зонах контроля", по которым уполномоченными органами власти были приняты решения об отказе от тушения).

Про затвердження Методики визначення належності лісових територій до пралісів, квазіпралісів і природних лісів

МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ


18.05.2018                  м. Київ                    N 161


Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
11 червня 2018 р. за N 707/32159

Про затвердження Методики визначення належності лісових територій до пралісів, квазіпралісів і природних лісів

Відповідно до частини шостої статті 391 Лісового кодексу України

НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Методику визначення належності лісових територій до пралісів, квазіпралісів і природних лісів, що додається.

2. Департаменту екомережі та природно-заповідного фонду (Клід В. В.) забезпечити подання цього наказу до Міністерства юстиції України на державну реєстрацію в установленому порядку.

3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Міністр                                                О. Семерак



ПОГОДЖЕНО:

Президент Національної
академії наук України
академік НАН України

Б. Є. Патон


Заступник Голови Державного
агентства лісових ресурсів України

В. Н. Бондар


Президент Національної
академії аграрних наук України

Я. М. Гадзало


Міністр освіти і
науки України

Л. Гриневич


Заступник Міністра аграрної
політики та продовольства України
з питань європейської інтеграції

О. Трофімцева


Голова Державної
регуляторної служби України

К. Ляпіна




ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України
18 травня 2018 року N 161

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 червня 2018 р. за N 707/32159


МЕТОДИКА
визначення належності лісових територій до пралісів, квазіпралісів і природних лісів

I. Загальні положення

1. Ця Методика визначає основні вимоги щодо порядку визначення належності лісових територій до пралісів, квазіпралісів і природних лісів та застосовується лісовпорядними організаціями, науковими і громадськими організаціями, установами природно-заповідного фонду під час проведення базового, безперервного лісовпорядкування або наукових досліджень для запровадження заходів зі збереження таких лісів.

2. У цій Методиці терміни вживаються у значеннях, наведених у Лісовому кодексі України, Законі України "Про природно-заповідний фонд України", Конвенції про охорону біологічного різноманіття та Рамковій конвенції про охорону та сталий розвиток Карпат.

II. Порядок ідентифікації пралісів, квазіпралісів і природних лісів

1. Визначення належності лісових територій до пралісів, квазіпралісів і природних лісів виконуються у три етапи:

камеральні роботи;

польові дослідження;

завершальний (аналітичний) етап.

2. На камеральному етапі підбирають лісові ділянки, які потенційно відповідають критеріям визначення належності лісових територій до пралісів, квазіпралісів або природних лісів (далі - Критерії), наведеним у додатку 1 до цієї Методики, і підлягають подальшому обстеженню на місцевості, на основі даних матеріалів лісовпорядкування, результатів аналізу наукової літератури, архівних та інших матеріалів, інформації, отриманої від працівників лісового господарства, громадськості, місцевих мешканців.

3. Потенційні ділянки підбирають за такими показниками:

група віку або вік деревостану (відбирають стиглі та перестійні корінні деревостани з урахуванням відповідного віку стиглості, а також усі деревостани старші за 120 років на час обстеження);

походження (відсутність інформації про створення на цій ділянці лісових культур);

склад (деревостан формують винятково аборигенні види, у складі деревостану не може бути чужорідних видів);

антропогенний вплив (відсутність задокументованої інформації щодо рубок та заготівлі деревинної продукції, промислової (масової) заготівлі недеревинних лісових продуктів, лісової підстилки чи випасу худоби на цій ділянці);

площа (під час аналізу лісотаксаційних даних відбирають усі ділянки незалежно від площі з подальшим дослідженням їх місця розташування. Перевірці в натурі підлягають ділянки або групи ділянок, які територіально утворюють один масив (кластер) сумарною площею не менше 20 га та оточені природними межами ділянки особливо захисних лісових ділянок, виділених на схилах ярів, балок, обривів, осипів і зсувів, уздовж берегів річок, навколо витоків річок, озер та водоймищ (берегозахисні лісові ділянки), або ділянки з деревостанами за участю реліктових та ендемічних видів дерев площею не менше 4 га);

форма (відстань між будь-якими двома протилежними межами через середину ділянки (масиву) повинна становити не менше ніж 200 м, за винятком оточених природними межами ділянок особливо захисних лісових ділянок, виділених на схилах ярів, балок, обривів, осипів і зсувів, уздовж берегів річок, навколо витоків річок, озер та водоймищ (берегозахисні лісові ділянки), або ділянок з деревостанами за участю реліктових та ендемічних видів дерев).

4. Результатом камеральних робіт є перелік лісових ділянок, що потенційно відповідають Критеріям, та частково заповнений бланк ідентифікації пралісів, квазіпралісів та природних лісів, форма якого наведена у додатку 2 до цієї Методики (далі - Бланк ідентифікації), який продовжують заповнювати під час польових досліджень.

Постійного лісокористувача або власника лісу у тижневий строк інформують про перелік лісових ділянок, що потенційно відповідають Критеріям.

Інформація, внесена до Бланка ідентифікації за результатами камеральних робіт, перевіряється і уточнюється під час польових досліджень, які проводять із залученням представника постійного лісокористувача або власника лісу.

5. Під час польових досліджень:

1) кожну лісову ділянку обстежують візуально на пунктах таксації, які закладають для репрезентативного охоплення всієї площі ділянки (не менше одного пункту таксації на 3 га або на виділ чи підвиділ меншої площі відповідно до нормативів лісовпорядкування), при цьому продовжують заповнювати Бланк ідентифікації. Якщо частина обстеженої лісової ділянки не відповідає хоча б одному із Критеріїв, площа ділянки може зменшуватися на цю частину;

2) на кожному пункті таксації:

оцінюють породний склад і перевіряють його відповідність типу лісу з урахуванням регіональних особливостей. Якщо виявлено істотну відмінність між фактичним складом деревостану і даними лісовпорядкування, до Бланка ідентифікації вносять фактичний породний склад деревостану. Якщо деревостан утворено аборигенними породами, що відповідають типу лісу, а інші місцеві види представлені в кількості до 5 % за запасом деревини, ділянка може бути зарахована до пралісів. Якщо у складі деревостану аборигенні породи, які не відповідають типу лісу, наявні в більшій кількості (до 20 %), ділянка може бути зарахована до квазіпралісів або до природних лісів;

перевіряють деревостан на його природне походження та виключають можливість його порослевого походження після проведених рубок або класифікації цього деревостану як лісових культур. Якщо у межах лісової ділянки наявні хоча б два паралельні ряди дерев однієї породи, у кожному з яких є по 10 дерев і більше, - походження деревостанів визначають як "лісові культури" та вносять відповідний запис до Бланка ідентифікації, і ця лісова ділянка чи відповідна її частина не може бути зарахована до пралісів, квазіпралісів чи природних лісів;

перевіряють наявність дерев основного ярусу, які за лісорослинних умов цієї конкретної лісової ділянки досягли вікової фізіологічної межі, мають виняткові (максимальні) розміри та ознаки вікового відмирання. Оцінюють кількість і розташування дерев, що досягли вікової фізіологічної межі. Якщо таких дерев з одного місця таксації видно понад два і вони більш-менш рівномірно наявні на всій території лісової ділянки чи її частини, така ділянка чи її частина може бути зарахована до пралісів. Якщо їх два і менше або вони скупчені в окремих місцях, ділянка чи її частина може бути зарахована до квазіпралісів або до природних лісів. У Бланку ідентифікації зазначають середню арифметичну кількість таких дерев для всіх точок таксації в межах лісової ділянки чи відповідної її частини;

оцінюють наявність мертвої деревини старих дерев великих розмірів (лежачих стовбурів і сухостою) різних стадій розкладу на всій території ділянки. Оцінюють її запас у м3/га та кількість наявних стадій розкладу, а фактичні значення вносять до Бланка ідентифікації. Лісова ділянка або її частина може бути зарахована до пралісів за умови наявності мертвої деревини всіх чотирьох стадій розкладу на всій території. Ділянку зараховують до квазіпралісів, якщо наявні три-чотири стадії розкладу. У разі виявлення лише окремих стадій розкладу, ділянка може бути зарахована до природних лісів. Мертву деревину класифікують за чотирма стадіями (класами) розкладу. Перша - свіжа або ще не розкладена деревина (лезо ножа за слабкого натискання вздовж волокон деревини проникає лише через кору); друга - початкового розкладу (лезо ножа за слабкого натискання вздовж волокон деревини проникає через кору і вглиб на декілька сантиметрів у деревину); третя - інтенсивного розкладу (лезо ножа за слабкого натискання вздовж волокон деревини проникає через кору й у деревину на всю довжину); четверта - повного розкладу (лезо ножа за слабкого натискання проникає в деревину на всю довжину вздовж і впоперек волокон);

оцінюють вертикальну і горизонтальну структуру деревостану та вносять кількість ярусів до Бланка ідентифікації. Якщо деревостан складної структури (3 яруси і більше), який включає всі стадії розвитку лісу з високим різноманіттям вікових груп і розмірів дерев, ділянка може бути зарахована до пралісів. Якщо деревостан не такої складної структури (1 - 2 яруси), який включає не всі стадії розвитку лісу, але з характерним для цього типу лісу різноманіттям вікових груп і розмірів дерев, ділянка може бути зарахована до квазіпралісів або природних лісів. При цьому підріст враховується як окремий ярус. Для чагарникових порід кількість ярусів не впливає на класифікацію деревостану - навіть за наявності лише одного ярусу лісова ділянка може бути зарахована до пралісів. Якщо виявлено істотну відмінність між фактичною кількістю ярусів та даними лісовпорядкування, до форми для ідентифікації вносять фактичну кількість ярусів;

оцінюють рівень природного поновлення та вносять до Бланка ідентифікації кількість підросту в тисячах штук на гектар. Якщо природне поновлення є достатнім для формування корінного деревостану, ділянка може належати до пралісів чи квазіпралісів, а якщо недостатнім - ділянка може бути зарахована до природних лісів. Рішення про достатність природного відновлення приймається з урахуванням норм кількості підросту головних порід, зазначених у Правилах рубок головного користування;

оцінюють наявність лісогосподарської інфраструктури чи її решток - доріг, волоків, кляуз для лісосплаву чи гребель для розведення риби, тросів для трелювання, естакад для навантаження лісовозів, печей для випалювання вугілля тощо. Якщо немає таких видимих слідів експлуатації лісів, ділянка може бути зарахована до пралісів, а в Бланку ідентифікації її вплив позначають як "відсутній". Якщо є старі лісові дороги або їх рештки (проте немає видимих слідів недавнього руху лісовозів чи іншої лісоексплуатаційної техніки) та відсутня інша сучасна лісоексплуатаційна інфраструктура, її вплив позначають як "незначний" і ділянка може бути зарахована до квазіпралісів або природних лісів. У всіх інших випадках вказують вплив як "значний", і ділянка не може бути зарахована до пралісів, квазіпралісів чи природних лісів;

оцінюють наявність слідів рубок та вносять до Бланка ідентифікації середню для конкретної лісової ділянки або її частини кількість видимих з одного місця таксації пнів і пошкоджених дерев (обрубані скелетні гілки, обдерта кора на 1/4 і більше периметра стовбура). Якщо немає таких пнів чи інших ознак лісозаготівлі, яка впливає на розвиток лісу, не було документально підтверджених рубок та заготівлі деревини у минулому, ділянка може бути зарахована до пралісів. Якщо виявлено поодинокі видимі сліди рубок (видалення / часткове пошкодження не більше 5 дерев основного ярусу на 1 га) та/або поодинокі випадки видалення мертвої лежачої деревини, які не суперечать Критеріям, ділянка може бути зарахована до квазіпралісів або природних лісів;

оцінюють наявність слідів заготівлі недеревинних лісових продуктів та вносять відповідну інформацію до Бланка ідентифікації. У пралісах, квазіпралісах та природних лісах сліди промислової (масової) заготівлі недеревинних лісових продуктів мають бути відсутні або допускаються лише окремі видимі сліди непромислового збирання недеревинних лісових продуктів (незначна кількість пошкоджених грибів, зірваних чи розтоптаних дикорослих ягід та плодів, обірваних частин лікарських трав тощо), які не впливають на розвиток лісу. Вплив такого користування вказують відповідно як "відсутній" чи "незначний". У разі виявлення слідів масової заготівлі недеревинних лісових продуктів (їстівних грибів, дикорослих плодів і ягід, лікарських трав тощо) вплив користування вказують як "значний", і ця ділянка не може бути зарахована до пралісів, квазіпралісів чи природних лісів;

перевіряють стан лісової підстилки та вносять відповідну інформацію до Бланка ідентифікації. Якщо антропогенним впливом на лісову підстилку можна знехтувати (допускається наявність деяких слідів пішохідного руху), ділянка може бути зарахована до пралісів. При цьому можуть бути зараховані до квазіпралісів чи природних лісів ділянки, на яких виявлено незначне порушення лісової підстилки, пов'язане з фактами рубок, на/поблизу пішохідних стежок, пов'язане з рекреаційним навантаженням, слідами пішохідного чи транспортного руху в минулому. Ділянка, на якій виявлено значне порушення лісової підстилки (її згрібання або заготівля), не може бути зарахована до пралісів, квазіпралісів чи природних лісів;

оцінюють наявність слідів випасання худоби та вносять оцінку його впливу до Бланка ідентифікації. Ділянка може бути зарахована до пралісів у разі відсутності документально зафіксованих випадків випасання худоби та видимих слідів випасання або прогону худоби. Якщо виявлено незначні сліди проходу та випасання худоби під час прогону на пасовище, ділянка може бути зарахована до квазіпралісів або природних лісів. У випадках, коли випасання худоби впливає на розвиток лісу, вплив вказують як "значний", ділянка не може бути зарахована до пралісів, квазіпралісів чи природних лісів;

оцінюють наявність слідів і ступінь впливу рекреації та вносять відповідну інформацію до Бланка ідентифікації. Якщо вплив відсутній або виявлено окремі сліди регульованого рекреаційного навантаження (піший науковий туризм, позначення меж стежок, закладено пробні площі чи дослідні об'єкти), ділянка може бути зарахована до пралісів. Якщо є видимі сліди рекреаційних і туристичних заходів з незначним впливом на лісові екосистеми (наприклад, піший туризм або скелелазіння) у визначених місцях (1 стежка чи об'єкт на пункт таксації), ділянка може бути зарахована до квазіпралісів або природних лісів. У випадках виявлення більш значного впливу рекреаційного навантаження ділянка не може бути зарахована до пралісів, квазіпралісів чи природних лісів;

3) кожна точка таксації фіксується за допомогою приладів геопозиціонування. На кожній точці таксації проводиться фотофіксація деревостану з геоприв'язкою. Це має бути 1 - 2 знімки поперек схилу, а на рівнині - перпендикулярно до напрямку освітлення;

4) кінцевим результатом польових досліджень ідентифікації пралісів, квазіпралісів та природних лісів є заповнений Бланк ідентифікації та попередній висновок щодо відповідності конкретної лісової ділянки або її частин Критеріям пралісів, квазіпралісів або природних лісів.

6. Завершальним етапом ідентифікації пралісів, квазіпралісів та природних лісів є підсумковий аналіз камеральних і польових даних. Такий аналіз здійснюють загалом для масиву, який може складатися як з однієї лісової ділянки, так і з групи ділянок чи їх частин, що формують один кластер (масив). При цьому на картографічних матеріалах окреслюють території пралісів, квазіпралісів і природних лісів, за потреби здійснюючи поділ чи об'єднання лісових ділянок. Такий аналіз проводиться не пізніше одного тижня після завершення польових робіт у відповідному підрозділі (лісництві, відділенні тощо).
III. Порядок надання лісовій ділянці статусу пралісів, квазіпралісів чи природних лісів

1. За результатами підсумкового аналізу підприємство, установа, організація, що проводила роботи, готує позитивний чи негативний висновок про належність конкретної лісової ділянки або її частин до пралісів, квазіпралісів чи природних лісів у довільній формі.

2. Висновок про належність конкретної лісової ділянки або її частин до пралісів, квазіпралісів чи природних лісів (далі - Висновок) є підставою для зарахування території лісової ділянки чи її частин до категорії лісів природоохоронного, наукового, історико-культурного призначення, виділення в особливо охоронні лісові ділянки та надання статусу пралісової пам'ятки природи і встановлення охоронних зон відповідно до законодавства.

3. Висновок подається відповідному лісокористувачу або власнику, органу виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, відповідним територіальним органам Держлісагентства для погодження та вжиття подальших заходів щодо зміни категорії лісу і виділення в особливо охоронні лісові ділянки. Одночасно Висновок надсилається Мінприроди у порядку інформування.

4. Після погодження з постійним лісокористувачем або власником лісів Висновку на таких ділянках пралісів, квазіпралісів або природних лісів забороняється здійснення заходів, передбачених статтею 391 Лісового кодексу України.

5. У разі незгоди постійного лісокористувача чи власника лісів з Висновком Мінприроди утворює комісію із залученням представників постійного лісокористувача чи власника лісів, органу виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, відповідних територіальних органів Держлісагентства, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласних державних адміністрацій, Київської чи Севастопольської міських державних адміністрацій, підприємств, установ, організацій, що проводили роботи з визначення належності території до пралісів, квазіпралісів або природних лісів, та провідних науковців (за їх згодою).

6. Комісія у місячний строк розглядає матеріали, що стали підставою для підготовки Висновку, за потреби проводить польові дослідження на спірних лісових ділянках, готує повторний Висновок.

7. На період розгляду спірного питання на лісовій ділянці призупиняється здійснення заходів, що можуть вплинути на результати роботи комісії та підготовку повторного Висновку.

Директор
Департаменту екомережі та
природно-заповідного фонду

В. В. Клід


Додаток 1
до Методики визначення належності лісових територій
до пралісів, квазіпралісів і природних лісів
(пункт 2 розділу II)

Критерії визначення належності лісових територій до пралісів, квазіпралісів і природних лісів



Додаток 2
до Методики визначення належності лісових територій
до пралісів, квазіпралісів і природних лісів
(пункт 4 розділу II)

Бланк ідентифікації пралісів, квазіпралісів та природних лісів


http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE32159.html



Про затвердження Методики визначення належності територій до пралісових пам'яток природи


МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ

18.05.2018                    м. Київ                            N 162

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
11 червня 2018 р. за N 708/32160

Про затвердження Методики визначення належності територій до пралісових пам'яток природи

Відповідно до частини п'ятої статті 28 Закону України "Про природно-заповідний фонд України",

НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Методику визначення належності територій до пралісових пам'яток природи, що додається.

2. Департаменту екомережі та природно-заповідного фонду (Клід В. В.) забезпечити подання цього наказу до Міністерства юстиції України на державну реєстрацію в установленому порядку.

3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Міністр                            О. Семерак


ПОГОДЖЕНО:

Президент Національної
академії аграрних наук України

Я. М. Гадзало

Президент Національної
академії наук України
академік НАН України

Б. Є. Патон

Заступник Голови Державного
агентства лісових ресурсів України

В. Н. Бондар

Міністр освіти і
науки України

Л. Гриневич

Перший заступник Міністра
аграрної політики та
продовольства України

М. Мартинюк

Голова Державної
регуляторної служби України

К. Ляпіна


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України
18 травня 2018 року N 162

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 червня 2018 р. за N 708/32160
МЕТОДИКА
визначення належності територій до пралісових пам'яток природи

1. Ця Методика встановлює порядок визначення належності територій до пралісових пам'яток природи.

2. У цій Методиці терміни та поняття вживаються у значеннях, наведених у Лісовому кодексі України, Законі України "Про природно-заповідний фонд України", Конвенції про охорону біологічного різноманіття та Рамковій конвенції про охорону та сталий розвиток Карпат.

3. Підставою для оголошення відповідних територій пралісовими пам'ятками природи є висновок про належність конкретної лісової ділянки або її частин до пралісів, квазіпралісів чи природних лісів (далі - Висновок), підготовлений відповідно до Методики визначення належності лісових територій до пралісів, квазіпралісів і природних лісів, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 18.05.2018 N 161.

4. Оголошення пралісових пам'яток природи та/або включення лісових ділянок, визначених як праліси, квазіпраліси чи природні ліси, до природних чи біосферних заповідників або національних природних парків здійснюється в порядку, визначеному статтями 51 - 54 Закону України "Про природно-заповідний фонд України".

5. До клопотання щодо необхідності оголошення пралісової пам'ятки природи додається Висновок, погоджений лісокористувачем або власником.

6. Навколо пралісових пам'яток природи встановлюють охоронні зони відповідно до частини четвертої статті 391 Лісового кодексу України.

7. Визначені в межах наявних чи проектованих біосферних заповідників та національних природних парків ділянки пралісів, квазіпралісів чи природних лісів включаються до їх заповідних зон із встановленням режиму відповідно до статті 28 Закону України "Про природно-заповідний фонд України".

8. Зміна меж природних чи біосферних заповідників або національних природних парків з метою включення до них ділянок пралісів, квазіпралісів або природних лісів здійснюється в порядку, визначеному статтями 51 - 54 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" за погодженням з Мінприроди.

9. Виявлені ділянки природних лісів площею від 4 га до 20 га зараховуються до особливо охоронних лісових ділянок.

Директор Департаменту екомережі
та природно-заповідного фонду

Австрійські методи застосовуватимуть у закарпатських лісах

Лісівники України переймають досвід в австрійських колег

20.06.2018 21:40 / 15 переглядів



19 червня делегація Держлісагентства під керівництвом заступника Голови відомства Володимира Бондаря та за участі начальника Закарпатського обласного управління лісового та мисливського господарства Валерія Мурги, під час візиту до Республіки Австрія, обговорили питання співпраці в галузі лісового господарства зі своїми колегами державної лісової компанії Австрії, повідомляє прес-служба Закарпатського лісомисливгоспу.
Перебуваючи безпосередньо в лісових масивах сторони обговорити питання застосування поступових та вибіркових методів заготівлі деревини.

За словами австрійських лісівників, в Австрії власник лісу має право без погоджень проводити суцільні рубки на ділянці до 0,5 га, рубка на ділянці 0,5-2 га потребує відповідного дозволу. Власник лісової ділянки зобов’язаний вчасно проводити заходи боротьби з хворобами та шкідниками. Якщо заходи вчасно не проведені, то власника зобов’язують їх вжити, використовуючи законодавчі норми.

Окрім того, як було зазначено, австрійські ліси також страждають від нашестя короїдів. Пошкоджена деревина, при перших ознаках, одразу прибирається з лісу і вивозиться у першу чергу.

Заступник Голови Держлісагентства Володимир Бондар підкреслив, що досвід Австрії у веденні лісового господарства дуже важливий для України.

“Неможливо повністю скопіювати систему ведення лісового господарства окремої зарубіжної країни. Україна унікальна тим, що у нас різні умови для вирощування лісів. І тому нам необхідно адаптувати різні системи. Наприклад, досвід Австрії у системі заготівлі деревини, боротьби зі шкідниками лісу досить цікавий для вивчення та впровадження”, – зазначив Володимир Бондар.

На Житомирщині СБУ викрила механізм легалізації та експорту незаконних лісо- та пиломатеріалів

Співробітники Служби безпеки України викрили на Житомирщині механізм легалізації незаконно вирубаної деревини.

Правоохоронці встановили, що впродовж року група ділків із Житомира скуповувала у «чорних лісорубів» незаконно вирубану у держлісгоспах області соснову деревину. Для оформлення супровідної документації зловмисники використовували реквізити та штампи фіктивних фірм та фізичних осіб. Легалізовані таким чином лісоматеріали експортувались закордон, переважно до країн Європейського Союзу, Близького Сходу та Північної Азії.

Співробітники спецслужби встановили, що тільки з початку року ділки встигли експортувати пиломатеріалів на більше ніж десять мільйонів гривень.

Під час санкціонованих обшуків у офісі комерсантів та на підпільній пилорамі правоохоронці виявили «чорну» бухгалтерію, печатки фіктивних підприємств, банківські картки та інші матеріали, що доводять здійснення оборудок. Також було вилучено понад сто кубів кругляка і соснових пиломатеріалів, мінімальна вартість яких становить понад триста п`ятдесят тисяч гривень.

У рамках кримінального провадження, відкритого за ст. 358 Кримінального кодексу України, триває досудове розслідування для з`ясування завданих державі збитків.

Операція з викриття зловмисників проводилась спільно з Управлінням захисту економіки та Слідчим управлінням ГУ Нацполіції.




















Прес-група УСБ України в Житомирській області

46 тис. га старовікових лісів в Карпатах можуть отримати статус пралісових пам’яток природи


Міністерство екології та природних ресурсів України затвердило наказом Мінприроди Методику визначення належності лісових територій до пралісів, квазіпралісів і природних лісів».

Положення цих документів встановлюють критерії і порядок проведення робіт з виявлення цінних старовікових лісів та їхнє визначення як пралісів, квазіпралісів або природних лісів, а також надання їм статусу пралісових пам’яток природи, повідомляють у прес-службі відомства.

За словами директора Департаменту екомережі та природно-заповідного фонду, прийняття Методики – це важливий практичний крок до розширення мережі природоохоронних територій та збереження старовікових лісів.

За даними Держлісагенства і наукових організацій в Україні є близько 110 – 130 тис. га лісів віком понад 120 років, з яких до пралісів, квазіпралісів або природних лісів може бути віднесено близько 95 тис. га. 49 тис. га цих лісів уже заповідані – увійшли до складу національних природних парків, біосферних та природних заповідників. Інші 46 тис. га старовікових лісів потенційно можуть отримати статус пралісових пам’яток природи і збережені для прийдешніх поколінь після їх ідентифікації.

Протягом останнього року, на виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони старовікових лісів згідно з Рамковою конвенцією про охорону та сталий розвиток Карпат», Мінприроди провело значну роботу з розроблення та затвердження двох нормативно-правових документів, що забезпечать належне збереження цінних старовікових лісів.

Середа, 20 Червня 2018, 23:51