ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

18 жовтня 2019

На Харківщині керівники держлісгоспу розкрали деревини на понад 6 мільйонів



Служба безпеки України викрила масштабне розкрадання цінних порід деревини з ДП “Красноградське лісове господарство” Харківської області.

Про це повідомляє пресцентр СБ України.

“Посадовці лісгоспу налагодили незаконне вирубування лісу понад встановлені санітарні норми. Необліковану деревину фігуранти справи нелегально реалізовували. Під виглядом санітарних рубок посадовці знищили понад двадцять гектарів лісонасаджень дубу і сосни”, - йдеться у повідомленні.

Зазначається, що проведена Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз ім. Бокаріуса комплексна економічна та інженерно-екологічна експертиза встановила завдані державі збитки у розмірі 6,2 мільйона гривень.Читайте також: На Кіровоградщині затримали «чорних лісорубів»

Під час санкціонованих слідчих дій за місцями роботи та проживання фігурантів справи правоохоронці виявили речові та документальні докази протиправної діяльності.

Наразі п’ятьом посадовцям держпідприємства повідомлено про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч. 5 ст. 191 (розтрата майна, вчинена в особливо великих розмірах) Кримінального кодексу України.

Тривають слідчо-оперативні дії для встановлення інших ймовірних незаконних дій зловмисників.

Викриття протиправної діяльності проводилось на виконання Указу Глави держави "Про деякі заходи щодо збереження лісів та раціонального використання лісових ресурсів" спільно з ДБР та Державною екологічною інспекцією під процесуальним керівництвом обласної прокуратури.

18.10.2019 03:55

17 жовтня 2019

На відновлення лісових фондів виділяється 5% від потреб



Фотографії полисілих Карпатських гір або фур з кругляком з південних областей стали символами катастрофи в лісовому господарстві. І аргументом продовження мораторію на експорт лісу. Але чи врятує заборона сам ліс?

– Мораторій вводився, щоб захистити нашу природу. Наскільки ефективним виявився цей інструмент?
– Коли держава захищає свої ресурси, включно з лісом, вона може обирати різні види обмежень. Наприклад, ліцензування, квотування, експортне мито або заборону на експорт. Заборона – інструмент, що обмежує найбільше. Хоча він і може застосовуватися згідно з нормами ВТО, але лише у випадку, якщо є загроза національній безпеці або з метою збереження природних ресурсів. Саме з цим аргументом у нас і запроваджують мораторій. І тепер, перш ніж його знімати чи продовжувати, держава має відповісти на ряд важливих питань.

Що держава отримала від мораторію – доходи чи витрати, і в якому розмірі? Чи вдалося досягти ефекту перерозподілу між внутрішніми виробниками? Деревообробники стверджували, що мораторій дозволить ефективно залучати інвестиції та створити якісно нові виробництва. Але чомусь їх число не зростає.

– Але чому? Минулого року почали працювати “Українські лісопильні”, які залучили в Рівненську область близько 20 млн євро інвестицій…
– Є поодинокі приклади, але системного росту галузі, який мав спостерігатися при введенні мораторію, ми так і не побачили. І потрібно виявити причину, чому так сталося.

Ще два важливих моменти. Мораторій в цілому дає сильний ефект захисту для внутрішнього виробника, і при цьому нівелює витрати цього виробника, які збільшилися з інших економічних причин. Але головний момент – це ефект споживача. Чи був корисним цей мораторій кінцевому споживачу.

Найбільший споживач – деревообробна промисловість. Потрібно усвідомлювати, скільки деревини вона споживає, яку саме, потрібно прорахувати як вплине доступ до ресурсу на ріст галузі протягом мінімум 5, а то й 10 років. На ці питання, а також на питання про вплив на них мораторію відповіді немає! Просто немає цифр, про який аналіз і прогноз може йти мова? А це основа для ухвалення будь-яких рішень.

– Але ж є статистика експорту….
– Там теж не все добре. Ми порівняли статистику експорту ділової деревини – нашу і європейську – і виявили значні розбіжності. За 2015-й, коли вперше було запроваджено мораторій на вивезення лісу кругляка, українська сторона декларувала значно більші дані експорту паливної деревини (дров), ніж Європа. А ось експорт необроблених лісоматеріалів – нижчий за дані європейської статистики. Причому різниця між дровами й діловою деревиною – ті самі 0,55 млн куб, але за нашими даними, ми більше експортували дров, а за даними – ділової деревини… Це і є сірий експорт.

– Як же можливі такі “лазівки” на кордоні?
– Проблема в тому, що у нас поки немає ніде чіткого визначення товарних категорій деревини. З 100 товарних позицій у 50% немає чітких визначень… Суб’єкти господарювання найчастіше визначають якісні і технічні характеристики предмету угод (деревини) в сертифікаціях до них. Не існує навіть опису, що таке оброблена деревина! До цього року, поки не було видано наказ Держлісагентства, під класифікацію “дрова” підпадала навіть цільно-оброблена деревина. Зараз є обмеження в два метри довжини. Як наслідок, ріжуть ділову деревину по два метри або роблять надсічку на колоді – і експортують як “дрова”.

До речі, саме невизначеністю лісу як товару можна пояснити збитки від незаконних рубок лісу, що зростають. У порівнянні з 2011-м збитки зросли на 77,5%, з 49 до 87 млн грн. При цьому, лише 5-7% справ за таким браконьєрством розглядаються правоохоронними органами. Найчастіше вони до суду навіть не доходять, у зв’язку з неможливістю довести склад злочину. За весь 2016-й рік по всій Україні по незаконним рубкам як адмінправопорушенням було передано до суду аж 15 справ. З них сім повернули з причини неправильно складеного протоколу, вісім було розглянуто. Але по жодній справі не було притягнуто до адмінвідповідальності жодну людину! А у 2015-му за результатами розглянутих справ було нараховано штрафних санкцій аж на 185 грн. Як кримінальне правопорушення такі рубки взагалі не розглядаються, адже Кримінальний кодекс в статтях про незаконні рубки немає визначення розміру істотної шкоди. Дана проблема потребує якомога скорішого ухвалення законодавчих змін, безкарність буде лише збільшувати ріст незаконних рубок.

– Чи покращило ситуацію в галузі впровадження системи чіпування деревини?
– Перш за все, потрібно розуміти, що ця система тільки почала створюватися. Облік деревини запроваджено лише на підприємствах Держлісагентства, це 73% всього лісового фонду. Решта – оборонні держпідприємства, комунальні підприємства, Чорнобиль – все ще не використовують бирки.

– Але чіп обов’язковий для експорту?
– На жаль, ні. Згідно з директивами ЄС, обов’язковим є сертифікат відповідності, але поки загальна система обліку деревини в Україні не запроваджена, в законодавстві чіпи не прописані. Хоча вже є проект постанови Кабміну про це.

В Україні для ефективного функціонування галузі системи обліку життєво необхідні. Облік лісів і облік деревини. Облік лісів, своєрідний перепис, востаннє проводився в 1996 році. Ця робота має фінансуватися з бюджету за постановою Кабміну. Але за всі ці роки кошти не виділялися. Хоча саме цей облік – основа лісового кадастру. А будь-який інвестор, якого ми бажаємо залучити в цю галузь, має розуміти об’єм і якість ресурсу та мати доступ до відкритої і перевіреної інформації…

Ще одна гостра проблема, також пов’язана з фінансуванням – відновлення фондів. Вік лісів в більшості господарств такий, що його потрібно активно “зменшувати” від 60 років. Але бюджетування на посадку де-факто немає, особливо в південних областях, де лісгоспи мають менший дохід, ніж в північних областях.

– Невже лісгоспи настільки збиткові?
– Щорічно лісові господарства поповнюють бюджети всіх рівнів на 3,2 млрд грн. Проте суми, які виділяють з держбюджету на відновлення фондів, постійно зменшуються. Так, у 2015-му році було виділено приблизно 53%, у 2016 цей показник значно знизився – до 8,5% від запиту, в бюджеті 2017-го й того менше – біля 5%.

– Але проблема з часом буде лише посилюватися. Які шляхи вирішення пропонують?
– Розглядається ідея об’єднання 312 лісгоспів – і відносно багатих північних, і бідних південних, щоб потім із загального бюджету фінансувалися нові посадки по всій Україні. Але формат нового утворення – теж предмет обговорення. Наприклад, при створенні корпорації можуть виникнути складнощі. Нашим законодавством поки недостатньо прописаний механізм створення таких об’єднань на основі держпідприємств, тому можливі ризики при управління, перерозподілі доходів, сплаті дивідендів тощо. До того ж приблизно 70 закладів, ті ж дослідницькі інститути, і 40 лісгоспів фінансуються напряму з держбюджету. Як їх включати в корпорацію? На нашу думку, найбільш прописаною сьогодні формою об’єднання є публічне акціонерне товариство.

Як варіант фінансування відновлення лісів пропонується також створити спеціальний держфонд. Якщо лісова галузь дає в бюджет 3,2 млрд грн щорічно, а на відновлення необхідно 1 млрд грн, то його потрібно віддати – це логічно.

Який з варіантів – об’єднання лісгоспів чи створення фонду буде прийнято, покаже час.

– Чи є приклади бажання приватного капіталу брати участь в лісопосадках?
– Лісовий кодекс визнає приватну власність, і рано чи пізно ми до цього прийдемо. Але зараз рано про це говорити. Сьогодні приватних лісів – менш ніж 0,1% від загальної площі. Та й у більшості країн ліси – це ресурс, аналогічний надрам і воді, тобто загальнонаціональний. Варіант державно-приватного партнерства, коли бізнес бере на себе витрати на посадку і охорону ділянок? Малоймовірно, щоб приватний інвестор пішов на такі проекти, віддачу від яких він побачить за 50 років. Скоріше інвестору може бути цікаво займатися обробкою деревини, меблевим виробництвом тощо.

І оскільки ліс – це ресурс, то завдання держави – створити систему з вільним і зрозумілим доступом до цього ресурсу, від використання якого надходили б податки. Недосконалість законодавства поки призводить до того, що зараз ліс є ресурсом лише для окремих груп осіб…

Які цілі ставить держава? Стимулювати розвиток внутрішнього виробництва? Дати преференцію вітчизняному інвестору чи пільги усім? Держава має визначати об’єм, який вона випускає на ринок і доступ для певних категорій інвесторів.

У ті бізнеси, які створювалися за останнім роки, закладалася модель з необмеженим доступом до ресурсу. Що, визнаймо, недалекоглядно з боку держави. З плюсів – доступ до ресурсу вже відбувається через аукціони.

– Повернімось до експорту. Деревину для таких поставок купляють на аукціонах?
– Не завжди. Відбувається заготівля деревини, потім вона надходить на аукціони. Хто і з якою метою там купляє – для виробництва чи на експорт – не відслідковується. Але найголовніше, з виставленого на торги викупляється лише 30-40%. А далі – законодавчо прописано, що деревина, яка не реалізована на аукціонах, передається за прямими угодами держпідприємствам. Найчастіше учасники аукціону свідомо завищують ціну, щоб деревину не розкуповували, аукціон не відбувся, і вони могли її викупити самостійно і напряму.

– Тобто поки ще аукціони недостатньо ефективний інструмент?
– Він потребує підсилення. Через аукціони необхідно реалізовувати всю необроблену деревину. І вкрай важливо нарешті прописати деревину як товарну категорію. Поки що у нас ліс – лише ресурс, який потрібно охороняти.

А що таке ліс, коли його зрубали, в який момент він стає товаром, як визначати його вартість і як враховувати – не прописано жодним документом. Аналогічна проблема була в більшості пострадянських держав. Але, наприклад, Росія в 2014-му вирішила її, коли прописала в Лісовому кодексі деревину як товар і ввела електронний облік як лісу (що росте), так і лісу (товару). Зараз у нас готується постанова Кабміну про вдосконалення торгівлі деревиною. Продовжується робота над створенням загальної системи електронного обліку. Необхідно також внести зміни в Лісовий і Карний кодекси. Про все це ми розпочали діалог у четвер з регуляторами і учасниками ринку в рамках круглого столу “Регуляторні хащі: Ліс – товар чи ресурс?”, де презентували аналітичне дослідження проблематики ринку і можливих шляхів її рішення. Деталі на сайті, приєднуйтеся.

WWF та Interpol посилюють протидію правопорушенням у лісовому секторі Центральної та Східної Європи та наполягають на оновленні національних лісових стратегій


WWF та Interpol розпочали створення партнерської мережі, яка об’єднає державні правоохоронні органи, природоохоронні організації, експертів з лісових питань для оновлення механізмів протидії лісовій злочинності та впровадження сталого використання лісу в 6 країнах Центральної та Східної Європи.

За даними Interpol, що були озвучені на вересневій зустрічі сторін проекту в Києві, екологічна злочинність є третьою у світі за фінансовими показниками і 2018 року складала 110-281 мільярдів доларів. З них від 51 до 152 мільярдів становить саме лісова злочинність та незаконні вирубки.

"Злочини проти природи, до числа яких входить і лісова злочинність, є міжнародною проблемою. Ми розпочали проект "EU ISF Forestry Crime" за підтримки Європейського Союзу, аби об’єднати досвід правоохоронних органів Interpol з досвідом природоохоронних експертів WWF та регулюючих, правоохоронних і судових органів країн Центральної та Східної Європи у боротьбі з лісовою злочинністю", - пояснює Йоханнес Захнен з WWF Німеччина.

За його словами, результати цієї спільної роботи слугуватимуть основою для тренувань поліції, митниці, екологічних органів, прокуратури та суддів у країнах регіону і оновленню лісового законодавства країн-учасниць.

За даними Interpol, порушення, пов’язані з деревиною, відбуваються по всьому ланцюгу виробництва та постачання, зокрема під час рубок (із порушенням дозволів або без дозволів, на території, що має охоронний статус, або рубка захищених порід), транспортування, переробки та експорту (наприклад, за фальсифікованими документами). Правоохоронці також фіксують випадки сприяння незаконним вирубкам з боку посадовців, ухилення від сплати податків та відмивання грошей.

"У країнах регіону ми відстежуємо випадки корупції у секторі управління лісовим господарством у різних органах влади. Іноді високопоставлені представники урядів готові брати хабарі або ставати на чолі незаконної торгівлі. І ми добре розуміємо, що кількість таких випадків більша там, де порушники відчувають менше ризиків для себе та невідповідний рівень покарання", - пояснює співробітник кримінальної розвідки у Відділі екологічної безпеки Interpol Саша Браун.

У протидії лісовій злочинності експерти Interpol використовують міжвідомчий підхід, тому слідчі дії відбуваються на різних рівнях: від фізичного спостереження та аналізу документації до застосування криміналістичних технологій для визначення походження деревини. З колегами в Україні та країнах Східної Європи інтерполівці голові ділитись не тільки своїми технологіями, але і підтримувати правоохоронні органи у розслідуваннях.

На вересневій зустрічі сторін представникам українських державних органів, пов’язаних з протидією лісовій злочинності, були представлені новітні підходи для визначення нелегальної деревини. Це, зокрема ДНК та ізотопні дослідження, які дають чіткі дані про походження матеріалу.

"Коли нелегально зрубана деревина потрапляє на ринок, складно довести, звідки вона походить, особливо якщо її супроводжують підроблені документи. Криміналістичні ж методи повністю незалежні від документації, тому що використовують інформацію з самої деревини - на рівні ДНК та ізотопів, а це підробити неможливо, - пояснює Йоханнес Захнен, - З маленького шматка дерева в лабораторії ми можемо отримати досить багато інформації – наприклад, що це за вид деревини, з якого регіону вона походить. Цей інструмент значно підсилює роботу правоохоронців, прокуратури та суддів. Результати цих досліджень можуть ставати підґрунтям для звернення зі скаргами у правоохоронні органи".

Деякі з новітніх методів дослідження в Україні можуть використовувати вже сьогодні, наприклад, аналіз супутникових знімків та аналіз ДНК та ізотопів деревини.

"Під час реалізації проекту “Лісова варта” наші експерти виявляли місцерозташування незаконних вирубок лісу за допомогою різночасових космічних знімків тої території, на яку вказували місцеві активісти. Використовуючи метод порівняльного аналізу знімків, повидільно-квартальних карт лісів та офіційно надані дозволи на вирубку (лісорубні квитки) наші українські експерти та правоохоронці змогли задокументувати час здійснення правопорушення, а Держекоінспекція - нарахувати збитки за результатами польових вимірів. Справа вже другий рік перебуває на розгляді у суді. Однак для ефективної роботи у цьому напрямку нам ще належить змінити існуючі функції охорони, контролю і адміністрування у лісовій галузі", - розповідає Дмитро Карабчук, експерт лісового напрямку WWF Україна.

Утім, впровадження та використання найновіших криміналістичних методів є недостатнім для подолання лісової злочинності в регіоні, оскільки існує недосконалість національних законодавств та стандартів в сфері лісового управління. Усвідомлюючи це, Європейський союз і окремі країни Центральної та Східної Європи готові посилити власні лісові закони і правозастосування. У цьому процесі вони також зможуть спиратися на аналіз наявних прогалин у національних законодавствах і рекомендації партнерської мережі проекту WWF та Interpol "EU ISF Forestry Crime".

За оцінкою екологічної неурядової організації Client Earth, тільки в ЄС 28 країн мають відкоригувати своє законодавство для впровадження спільних дієвих методів впливу на правопорушників. Зокрема, в питаннях пропорційності штрафних санкцій. Так, за одне й те саме порушення деякі країни стягують до 100 тисяч євро, інші - понад мільйон євро.

------------------

Лісовий напрямок WWF Україна спрямований на покращення управління лісами - локально і на загальнонаціональному рівні, - через впровадження принципів сталого лісового господарства. Раціональне і невиснажливе використання лісових ресурсів дозволяє зберігати біорізноманіття і розвивати економічний потенціал лісів через їхнє відновлення.

Діяльність Фонду покликана зберегти цінні з точки зору біорізноманіття ділянки лісів України (праліси, квазіпраліси або природні ліси, ліси в межах заповідного фонду або ті, що є місцем проживання рідкісних видів тварин або рослин) та забезпечити відповідальний менеджмент решти лісів.

Posted on 17 October 2019

Ліси, незареєстровані землі, природно-заповідний фонд, – Держгеокадастр почав вносити дані до реєстру

Сьогодні Прем’єр-міністр України Олексій Гончарук провів нараду за результатами роботи Держгеокадастру.

У стислі терміни на кадастрову карту нанесли нові інформаційні шари – «Незареєстровані землі», «Ліси», «Природно-заповідний фонд».

Окрім цього, представлено законопроект «Про Національну інфраструктуру геопросторових даних», який передбачає безкоштовний доступ до інформації за принципом open data. Більше того, створять «єдине вікно» для управління природними ресурсами, економії бюджетних коштів та розвитку територій. Це дозволить посилити громадський контроль за діяльністю держави та збільшить довіру громадян до влади.

За підрахунками, Національна інфраструктура просторових даних сприятиме додатковому приросту ВВП в межах 0,2-0,6%.

«Ми лише розпочали наводити лад у всіх кадастрах, більшість яких створюємо фактично «з нуля». Відкритий Державний земельний кадастр має запрацювати вже найближчим часом, а дані з нових інформаційних шарів повинні охопити всю територію України. Тож активно працюємо далі», - наголосив Прем’єр-міністр.

За його словами, єдина система державних кадастрів дозволить ефективно управляти природними ресурсами, зокрема припинити дублювання функцій різних відомств.

Насамкінець, Глава Уряду доручив фахівцям розробити ортофотоплани та цифрову топографічну карту України.



Довідково

Що саме нанесено на карту?

- «Ліси» (територія Вінницької області – інші регіони з’являтимуться поступово);

- «Природно-заповідний фонд» (125 об’єктів державного значення);

- «Незареєстровані землі» (охоплює всю територію України). 



Департамент інформації та комунінацій з громадськістю Секретаріату Кабінету Міністрів України, опубліковано 17 жовтня 2019 року о 19:33

Ліс у смартфоні: Держлісагентство запустило пілотний проєкт e-реєстру заготівлі деревини та онлайн-карту рубок



Державне агентство лісових ресурсів України запускає пілотний проєкт електронного реєстру лісорубних квитків на заготівлю деревини.

Яка мета?


«Це реєстр дозвільних документів, які дають право здійснювати господарську діяльність, пов'язану із заготівлею деревини. Реєстр лісорубних квитків покриває всю територію України. Ми зібрали всі дані в одному місці й почали робити їх більш доступними для громадськості», - повідомив генеральний директор державного підприємства «Лісогосподарський інноваційно-аналітичний центр» (ЛІАЦ) Держлісагентства Віктор Мельниченко.

Що вже зроблено?


У реєстрі станом на 16 жовтня оприлюднено інформацію про 27 тис. виданих дозвільних квитків на заготівлю деревини.

Розроблено онлайн-карту рубок, яка також працює в пілотному режимі і поширюється на три області – Чернігівську, Полтавську, Рівненську.

«Систему графічного відображення рубок на карті України на сьогодні ми відпрацьовуємо на трьох пілотних областях. Місяць, як ми почали завантажувати карти. Наразі вирішуємо низку технічних питань. До кінця року плануємо поширити проект на всю Україну для лісогосподарських підприємств, що входять до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів», - зауважив Віктор Мельниченко.

Як це працює?




Кожна людина може зайти з комп’ютера чи телефону на сайт LK.UKRFOREST.COM та ознайомитися з переліком лісорубних квитків на заготівлю деревини або перевірити на карті законність здійснення рубок.

Реєстр містить низку опцій, зокрема, можна обрати необхідну область, лісгосп, лісництво, квартал та виділ, систему і тип рубок, їхній статус та період проведення.

У загальному переліку можна обрати «Переглянути» та детально ознайомитися з тим чи іншим лісорубним квитком та ділянками, на яких відбувається чи відбуватиметься заготівля деревини, а також переглянути на онлайн-карті.



* На сьогодні доступні дані по Чернігівській, Полтавській, Рівненській областях

Що робити, якщо я у лісі і бачу рубку дерев?


Якщо Ви не знаєте вищезазначені дані, гуляючи лісом, бачите рубку дерев, то Вам потрібно зайти на сайт LK.UKRFOREST.COM і обрати опцію «Карта».

У Вашому телефоні має бути ввімкнена геолокація. Тоді на онлайн-карті автоматично визначиться Ваша геопозиція у лісі. Натиснувши на відповідний номер виділу, Ви побачите інформацію про рубку, а також зможете переглянути відповідний лісорубний квиток.





* На сьогодні доступні дані по Чернігівській, Полтавській, Рівненській областях

Якщо на карті лісорубного квитка немає, а рубка у лісі відбувається?


Вам потрібно або звернутися до лісництва чи лісгоспу, на території якого Ви знаходитеся та повідомити про рубку, яка не відображена на карті. Або викликати поліцію за номером 102.

* На сьогодні доступні дані по Чернігівській, Полтавській, Рівненській областях

Весь перелік лісорубних квитків у форматі PDF доступний на сайті у рубриці «Витяг з реєстру».

Які плани на майбутнє?


У планах – запуск реєстру лісових квитків на промисловий збір ягід, грибів, меду, лікувальних трав, який перебуває на фінальній стадії розробки.

Головне завдання – зробити на сайті більш доступною та інформативною функцію перегляду лісорубних квитків усіх лісогосподарських підприємств, які входять до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів.

Після розгляду й ухвалення Верховною Радою України низки законодавчих ініціатив, буде можливість поширити систему електронного обліку деревини, реєстр лісорубних і лісових квитків, онлайн-карту рубок на всіх постійних лісокористувачів, які також здійснюють заготівлю деревини, незалежно від підпорядкування. Тобто охопити всю Україну.

Довідково.

Лісорубний квиток – дозвіл на заготівлю деревини. Містить інформацію про місце та обсяг заготівлі. Документ видають обласні управління лісового та мисливського господарства.

Загальна площа лісових ділянок України становить 10,4 млн га. Лісистість країни становить 15,9%.

До сфери управління Держлісагентства належить 7,6 млн га лісів (73% лісового фонду України).

2019-10-17 11:04:39

В УКРАЇНІ СТВОРИЛИ ОНЛАЙН-КАРТУ ВИРУБУВАННЯ ЛІСІВ


Державне агентство лісових ресурсів України запускає пілотний проект електронного реєстру лісорубних квитків на заготівлю деревини.

Про це 17 жовтня повідомили на сайті уряду.

Проєкт поки що охоплює три області: Чернігівську, Полтавську та Рівненську. На мапі представлено легальні лісозаготівельні роботи. Маючи інформацію про них українці зможуть легше виявляти нелегальні рубки лісу.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

На Київщині лісника побили поліцейський, медик і ексєгер. Потерпілий зловив їх на вирубуванні лісу

"Місяць, як ми почали завантажувати карти. Наразі вирішуємо низку технічних питань. До кінця року плануємо поширити проєкт на всю Україну для лісогосподарських підприємств, що входять до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів", — повідомив генеральний директор Лісогосподарського інноваційно-аналітичного центру Держлісагентства Віктор Мельниченко.

В Кабінеті міністрів вважають, що користуючись картою рубок, українці зможуть перевіряти легальність лісозаготівельних робіт, свідками яких вони стали. У разі виявлення нелегальних робіт там радять звертатися до поліції або Держлісагентства. Мапа доступна за посиланням.

Нагадаємо, ще  липні президент України Володимир Зеленський підписав указ згідно якому державні підприємства, що входять до сфери управління Міністерства оборони України, від 1 листопада 2019 року

Зеленський пішов проти лісгоспів Міноборони, які нещадно вирубують ліси мають запровадити централізований електронний облік деревини.

ВІДЕО На Київщині поліцейський, медик та колишній єгер побили лісничого, який заскочив їх на вирубці лісу



Принаймні так стверджують у лісовому господарстві. Потерпілий працівник підприємства опинився у лікарні, а троє підозрюваних спершу намагались домовитися із ним, а нині, коли слідчі завели справу, стверджують, що на місці побиття їх узагалі не було.


ТСН. 19:30 20 вересня 20:50
Більше читайте тут: https://tsn.ua/ukrayina/v-ukrayini-stvorili-onlayn-kartu-virubuvannya-lisiv-1428213.html

В Украине планируют запустить систему мониторинга состояния почв


Первые данные в системе мониторинга состояния почв в Украине, разрабатываемой в рамках Национального грунтового партнерства, могут появиться до мая 2020 года, сообщила национальный координатор проекта Продовольственной и сельскохозяйственной организации ООН (ФАО) в Украине Оксана Рябченко.

Об этом со ссылкой на Интерфакс-Украина сообщает БизнесЦензор.

"Первым этапом будет формирование данных и системы мониторинга по 28 показателям. Надеемся, что первые пилоты запустим до конца года, первые общедоступные результаты получим до мая месяца 2020 года", - сказала она.

По словам Рябченко, глобальное Национальное грунтовое партнерство является частью ФАО и объединяет более 120 стран. Его цель - предоставить беспристрастный доступ к данным о состоянии почв во всем мире.

На сегодня Национальное грунтовое партнерство объединяет семь государственных институтов, лидирующих в данной отрасли, которые покрывают всю сферу вопросов, связанную с почвами.

Щоб короїд не поїдав ліси



ЗАХИСТ

Втрати від стовбурових шкідників-короїдів, які вгризаються в деревину і призводять до втрати великих ділянок лісових угідь, — одна з найгостріших проблем у лісовому господарстві. Лише торік на угіддях, підпорядкованих держпідприємствам Закарпатської області, ці комахи пошкодили дерева на 15,5 тисячі гектарів. Майже половина з цієї площі, а саме 7,2 тисячі гектарів, потребують невідкладного проведення лісогосподарських заходів. Ці витрати лягають додатковим тягарем на бюджет державних лісогосподарських підприємств. До того ж через дію шкідників втрачаються тисячі кубометрів ділової та дров’яної деревини.

Щоб скоротити втрати і успішно протидіяти небажаним процесам, фахівці щороку збираються на базі одного з держлісгоспів Закарпатського обласного управління лісового та мисливського господарства і дізнаються про останні розробки вчених і практиків для мінімізації втрат від шкідників лісу.

Цього року нарада за участі інженерів держлісгоспів Закарпатської області та лісопатологів державного спеціалізованого лісозахисного підприємства «Івано-Франківськлісозахист» відбулася на базі держпідприємства «Хустське лісодослідне господарство». На ній аналізували підсумки інвентаризації осередків захворювань лісу, масштаби завданих збитків, розробляли стратегію боротьби з небажаними явищами.

— Стовбурові шкідники протягом літа дають дві-три генерації залежно від погодних умов, — сказав на нараді директор ДСЛП «Івано-Франківськлісозахист» Володимир Буній. — Надійною пересторогою від шкідників і попередженням втрат є вчасне розроблення документації вітровалів та вітроломів, адже повалені дерева в найкоротші терміни стають жертвою шкідників.

Навесні короїди відновлять свою руйнівну дію. Тож ішлося про феромонні пастки проти них, а також про захист від хвороб, які пошкоджують шпилькові насадження — кореневої губки, опенька осіннього, раку ялиці.

Василь БЕДЗІР

Економіка і природні ресурси: можлива взаємодія



СПІЛЬНА ПЛАТФОРМА

Для забезпечення сталого розвитку потрібно подолати розриви між пріоритетами їхнього функціонування
Актуальна і важлива проблема, яку необхідно розв’язати для забезпечення сталого розвитку, — подолання розривів між пріоритетами функціонування економіки та природних ресурсів. Важливо зауважити, що такі проблеми характерні й для України. Тому одна з важливих цілей — формування спільної платформи взаємодії між економікою і природними ресурсами. За цих умов природний ресурс, виявляючи ринкові характеристики, використовуватимуть більш ощадно, формуватимуться стабільні фінансові потоки.
Трансформація тенденцій

Попри постіндустріальний характер розвитку, в сучасних умовах важливу роль відіграють природні ресурси. Наприклад, запаси нафти і газу стали важливим чинником економічного зростання для країн Перської затоки. Важливу роль відіграють земельні ресурси та пов’язане з ними аграрне виробництво. За інформацією профільного міністерства, близько 43% національного експорту формується завдяки аграрному виробництву, зокрема вивезенню зернових до ЄС. Це підтверджує значимість аграрної галузі, а ідея «житниці Європи», до якої звертаються, щоб охарактеризувати українські реалії, популярна серед медіаресурсів (про це йдеться в інформації CNN, Deutsche Welle, Business Insider), розробках ООН (UNEnvironment) 2018 року.

Але реалії свідчать про формування нової тенденції використання не сировинних, а ринкових характеристик природних ресурсів, і такі явища стали можливими в результаті поступового зближення циклів природних ресурсів і економіки. Між циклами формуються системні ефекти, що визначаються зростанням ефективності та виникненням нових якостей. Як приклад таких ефектів слід навести можливість капіталізації, включення природних ресурсів до зони активності приватних компаній, встановлення платежів за користування ресурсом, інвестування у сферу природних ресурсів тощо. Без взаємодії циклів важко уявити, щоб такі ефекти формувалися.

Потенційний рівень капіталізації природних ресурсів України, %




Реалії колаборації


Як свідчить практика, важливу роль у можливості взаємодії (колаборації) циклів відіграє економічний ландшафт як фон цих процесів. Реалії показують, що ландшафт перебуває у стадії трансформації, характеризується значними варіаціями і можливістю вияву кризи.

Попри це існують можливості взаємодії, і одним із так званих місточків, який поєднує сфери природних ресурсів та економіки, є поняття капіталізації. Процеси капіталізації вже звичними стали для великих банків, промислових компаній, інтернет-гігантів.

Капіталізація може бути реальною і потенційною, а один з методів її розрахунку — відношення середньої прибутковості від використання ресурсу до його вартості. Загалом якщо капіталізація становить менш ніж 15%, то ресурс вважається недокапіталізованим. Рівень капіталізації активів в Україні дорівнює 14,5%, що дає підстави для висновку: за таких умов сфера природних ресурсів характеризуватиметься ще нижчими показниками, адже вона не локалізована та не тяжіє до ринку, як наприклад банківський сектор.

Це підтверджують і розрахунки фахівців державної установи «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України», згідно з якими показник реальної капіталізації природних ресурсів низький. Потенційна капіталізація вища і становить: для земельних ресурсів — 10,8% водних — 10,3, лісових — 1,8% (рис.). Цифри свідчать про недостатній розвиток процесів капіталізації природних ресурсів. Таку ситуацію можна пояснити двома причинами: низькими (незбалансованими) фінансовими характеристиками природних ресурсів та недостатнім рівнем розвитку необхідних ринкових ліфтів, які б уможливили капіталізацію природних ресурсів.

Важливо акцентувати, що процес капіталізації природних ресурсів не можливий без залучення приватного капіталу для довгострокового інвестування. Показове забезпечення інвестиціями аграрного виробництва. Як показує оцінка процесів, комплекс привабливий для інвестування і, згідно з проведеними розрахунками, існують можливості до збільшення інвестицій.

Актуальне завдання запровадження ринку землі, що сприятиме поліпшенню інвестиційних процесів. Вирішення цього питання сформує необхідні умови для ефективного використання земельних ресурсів. Це стосується підвищення їхніх вартісних характеристик, адже, як свідчить практика, земельні ресурси недооцінено.

Крім інвестицій, один із системних ефектів взаємодії циклів — платежі за використання природних ресурсів (спеціальне використання водних і лісових ресурсів, користування надрами, земельними ресурсами). Як підтверджує українська практика, попри значний потенціал, ці платежі досі не дієвий економічний інструмент. Наприклад, питома вага цих платежів у структурі зведеного бюджету становить 6—7%, зокрема 4,4% за користування надрами, 2,6 — земельний податок та орендна плата за землю, по 0,1% — плата за спеціальне використання води і лісових ресурсів.

Щодо лісових ресурсів і таких низьких показників, то з України до ЄС імпортують незаконного лісу більше, ніж з будь-якої іншої країни (за інформа­цією Earthsight). Так, велику кількість деревини не обліковують, а можливі платежі за спецвикористання проходять повз бюджет. Проте як свідчать проведені розрахунки, існує вагомий потенціал зростання платежів за спецвикористання в лісовій галузі. Зокрема, позаторік у цій сфері співвідношення між реальними і потенційними показниками різнилося. Для землекористування цей показник дорівнює 33%.

Важливий захід проведення державної політики у сфері природокористування — використання нових інструментів регулювання, зокрема платежів за екосистемні послуги. Під екосистемною послугою розуміють преференції, які можуть формувати природні ресурси: виробництво харчової продукції, зменшення забруднення, переробку відходів, водорегуляцію та інші.

Важливо, що вже існує позитивний закордонний досвід екосистемного регулювання. Уже класичним став приклад захисту водозбірного басейну Нью-Йорка, де була проблема погіршення якості води (через діяльність у верхів’ї річки) і планували будівництво вартісних очисних споруд. Керівництво міста пішло іншим шляхом та інвестувало в захист навколишнього природного середовища у формі платежів за екосистемні послуги. У підсумку якість води, що надходить до міста, поліпшилася. Приклади запровадження екосистемного підходу є і в країнах ЄС.

Позитив — те, що фінансові потоки за екосистемні послуги можуть перевищувати реальні показники і характеризуватися вагомим потенціалом наповнення бюджетів. Наприклад, в Україні вартість екосистемних послуг пасовищ і ріллі та водно-болотних площ за світовими ціновими показниками істотно перевищує поточні рентні платежі до бюджету сфери землекористування.

Пріоритети поліпшення


Повертаючись до питання щодо взаємодії між економікою і природними ресурсами, можна сказати, що процеси в цій сфері рухаються вперед, формуються системні ефекти, розвиваються нові форми і підходи і вже нині є окремі позитивні практики — поступово формується платформа взаємодії. Щоправда, ці процеси не повністю враховують потенціал і мають переважно фрагментарний характер. Однак є вагомі можливості поліпшення взаємодії.

Згідно з розробками фахівців державної установи «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України», для цього необхідно запровадити комплекс таких заходів: формування умов для розвитку ринку і зближення циклів природних ресурсів і ринкових процесів, а також реального інституціонального забезпечення; трансформація підходів до використання інструментів регулювання шляхом урахування їх потенціалу зростання; дослідження можливостей упровадження нових інструментів регулювання; імплементація принципів інтегрованого управління природними ресурсами та залучення бізнесу до менеджменту. За таких умов будуть формуватися місточки між природними ресурсами та економікою, що сприятиме і їхньому розвиткові, і державі загалом.

Михайло ХВЕСИК,
академік НААН України,
Анатолій СУНДУК,
доктор економічних наук,
для «Урядового кур’єра»
https://ukurier.gov.ua/uk/articles/ekonomika-i-prirodni-resursi-mozhliva-vzayemodiya/

Україну на кілька днів накриє надзвичайна пожежна небезпека



КИЇВ. 17 жовтня. УНН. В Україні найближчі два дні очікується надзвичайна пожежна небезпека. Про це УНН повідомляє з посиланням на дані ДСНС.

"За даними Укргідрометцентру, 17-18 жовтня у Донецькій, Запорізькій, Тернопільській, Хмельницькій, більшості районів Житомирської, Київської, Черкаської, Кіровоградської, Вінницької, Рівненської, Івано-Франківської, Чернівецької та Одеської областей надзвичайна (5 класу) пожежна небезпека", - вказали у відомстві.

Додамо, як наголошують рятувальники, через високий рівень пожежонебезпеки значно збільшується і ризик виникнення численних пожеж у природних екосистемах та на відкритих територіях.

Нагадаємо, 17 жовтня в Україні очікується до 22 градусів тепла.
Джерело: УНН