ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

08 червня 2017

Директор Косівського райагролісу написав заяву на звільнення. ВІДЕО (оновлено)

Після оприлюдненої вчора інформації про незаконні рубки на території Косівського райагролісу у ЗМІ його директор Юрій Пліхтяк написав заяву на звільнення з посади.



Про це стало відомо сьогодні на сесії Косівської районної ради.

Нагадаємо, нещодавно у Старих Кутах місцеві ветерани АТО й активісти виявили масову вирубку дерев. Зрубано понад 50 дубів, пні зловмисники прикрили сухим гіллям. На прохання активістів виїхати на місце, дослідити та пояснити ситуацію Юрій Пліхтяк відповів, що він у відпустці.

За підтримкою активісти звернулись до представників партії ВОЛЯ-РУХ НОВИХ СИЛ. Керівник фракції в Косівській райраді Петро Іванишин запевнив, що вимагатиме звільнення директора райагролісу на сесії. Вчора цю інформацію поширили у ЗМІ, зокрема про це йшлось в сюжеті 402 каналу. І вже сьогодні на сесійному засіданні Іванишин виступив з вимогою включити в порядок денний питання про незаконні рубки у Косівському райагролісі та звільнення його директора. Депутати одноголосно підтримали цю пропозицію, а голова районної ради повідомив, що сьогодні зранку Пліхтяк сам написав заяву про звільнення.

"Звичайно, це заслуга активістів та ветеранів АТО, які виявили незаконну рубку, надали розголосу цій проблемі, коли на території райагролісу творяться такі безчинства, а директор жодним чином не реагує, – каже Іванишин. – Те, що директор райагролісу сам написав заяву про звільнення, свідчить про те, що він визнає свою вину та відповідальність за такі незаконні вирубування лісу. Цю посаду має обіймати чесна, порядна та відповідальна людина".

Центр управления государственными лесами Эстонии занял третье место в рейтинге лучших работодателей страны

Центр управления государственными лесами Эстонии RMK во второй раз подряд занял третье место в рейтинге лучших работодателей страны. Кроме него, в пятерку лидеров вошла крупнейшая энергетическая компания страны, занявшая первое место, и три транспортные. При этом в южной и западной Эстонии RMK стал наиболее привлекательным работодателем - это произошло с ним впервые. Ссылка:

RMK по-прежнему входит тройку самых востребованных работодателей Эстонии

RMK - государственная лесохозяйственная организация, под управлением которой находится около 40% лесов Эстонии (971 тыс. га). RMK отвечает за охрану, защиту и воспроизводство государственных лесов, содержит лесные питомники и объекты лесного семеноводства, лесные дороги и осушительные системы, организует природоохранную и рекреационную деятельность, продает древесину и прочую лесную продукцию, обеспечивает лесоустройство. В состав RMK воходят также лесной зоопарк и рыбоводное хозяйство. Оборот RMK за 2016 год составил Оборот за этот период составил 178 миллионов евро, а предпринимательская прибыль – 50,6 миллиона. Совет RMK предложил выплатить в госбюджет в качестве дивидендов за 2016 год 30 миллионов евро. Объем продажи древесины из лесов, находящихся под управлением RMK, за 2016 год составил около четырех миллионов кубометров. Сплошные рубки были проведены на площади 10,5 тыс. га, при лесовосстановлении высажено 20,2 миллиона сеянцев, уход за посадками (видимо, речь идет об агротехническом уходе) выполнен на площади 24 тыс. га, осветления (видимо, вместе с прочистками по нашей классификации) на площади 19,3 тыс. га, прореживания (видимо, вместе с проходными по нашей классификации) на площади 9 тыс. га. Кроме того, выполнены работы по восстановлению 70 га болот, по созданию условий для прогулок и занятий на природе стоимостью 4,9 млн. евро, и т.д.

В RMK работает более 700 человек.

В общем, если в освоенном лесу вести правильное лесное хозяйство - оно может быть выгодным как для государства, так и для населения, и не убийственным для самого леса. А если задавить все безумными законами и бумагооборотом, подменить здравый смысл тотальным контролем, отдать принятие важнейших решений всякому жулью или дуракам с инициативой - то в результате получится нечто противоположное, что мы и наблюдаем сейчас в большинстве наших лесных регионов.

Івано-Франківський адмінсуд відмовився скасувати результати конкурсу на посаду головного лісівника області

Івано-Франківський окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні позову Романа Олійника до Держлісагентства про скасування рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця на посаду начальника Івано-Франківського обласного управління лісового і мисливського господарства.




Засідання розпочалося з розгляду клопотання представника позивача Євгена Мануляка про забезпечення позову – він просив зупинити наказ Держлісагентства про призначення Руслана Осташука на посаду головного лісівника області.

Нагадаємо, 24 квітня колегія суддів Івано-Франківського окружного адміністративного суду винесла ухвалу, якою призупинила дію рішення конкурсної комісії щодо результатів конкурсу до винесення рішення по суті. Однак вже 31 травня Львівський апеляційний адміністративний суд скасував цю ухвалу і фактично зняв заборону з Держлісагентства призначати Осташука начальником обласного управління лісового і мисливського господарства. 6 червня в обласному управлінні лісового і мисливського господарства Руслана Осташука вже представили на новій посаді.

Після короткої наради колегія суддів під головуванням Миколи Кишинського відхилила клопотання та приступила до перегляду відео з конкурсу, зокрема того уривку, де учасники виконують ситуативне завдання.

Під час перегляду Роман Олійник та його представник неодноразово вказували на порушення умов конкурсу та припустили, що переможець конкурсу Руслан Осташук вже мав на комп’ютері заготовлені відповіді на ситуативні завдання. Нагадаємо, ситуативні завдання – це був другий етап конкурсу, після виконання якого до третього етапу – співбесіди – допустили лише Руслана Осташука.


"Ми переглядали це відео на уповільненій зйомці з спеціалістами технічного забезпечення. Якщо уважно подивитися на відео, де конкурсант, який нібито переміг у конкурсі, набирає текст на комп’ютері, то видно, що він жодного разу не використовує великі літери, він не ставить розділові знаки. Процедура набору в нього виглядає так: він нібито набирає кілька слів, а після того на краю клавіатури натискає одну і ту ж клавішу – це Delete, тобто видаляється той текст, який був набраний. З цього можна зробити висновок, що текст не набирається – або редагується відкритий текст, або робиться імітація набору тексту", – звернув увагу представник Олійника Євген Мануляк.

Після перегляду відео суд перейшов до дебатів. Мануляк перерахував всі порушення, які допустила конкурсна комісія, що мало вплив на результати конкурсу, та просив суд скасувати рішення конкурсної комісії. У відповідь представник Держлісагентства переконував, що в матеріалах справи та на відео не встановлено порушень умов конкурсу, які могли би вплинути на його результати.

Приблизно за півгодини суд зачитав вступну та резолютивну частину ухвали, якою відмовив Олійнику у позові до Держлісагентства.

До слова, родина головуючого судді Миколи Кишинського мала ділові стосунки з державними лісовими підприємствами області. За даними системи YouControl, дружина судді Зоя Кишинська і син Богдан Кишинський є співзасновниками "Універсальної аграрно-промислової товарної біржі" з частками 61% і 39%. До 2015 року на їхньому біржевому майданчику державні лісові господарства області продавали необроблену деревину. З 2015 року ДЛГ області раптом змінюють торговий майданчик – аукціони "переїжджають" на "Прикарпатську товарну біржу". На біржі Кишинських зараз продаються нечисленна сільськогосподарська техніка і поодинокі об'єкти нерухомості в Карпатах. Станом на травень 2017 року родинне підприємство має податковий борг 116 тис. грн. Не виключено, що владна команда, яка просуває Осташука на посаду головного лісівника області, може використувати це для впливу на суддю чи його "заохочення" обіцянкою повернути аукціони необробленої деревини на родинний майданчик за лояльне рішення. 

ЧЕТВЕР, 08 ЧЕРВНЯ, 2017 17:55

В Запорожской области бушевал верховой пожар



В последнее время значительно возросло количество выездов спасателей на тушение пожаров в экосистемах — горят трава, кустарники, камыши. Большая часть выездов в сутки приходится на тушение пожаров в лесах, где горит растительность, и на открытых территориях, где воспламеняется мусор.

Как рассказал журналистам начальник Оперативно-координационного центра ГУ ГСЧС Украины в Запорожской области, полковник службы гражданской защиты Александр Сычев, в большинстве случае причина возгорания — детские шалости с огнем или поджоги. Потому что такое большое количество возгораний, по его мнению, не может быть случайным.



На данный момент самый большой пожар с начала года произошел в районе Энергодара 31 мая. Около 13 часов в Службу спасения «101» поступило сообщение, что в лесополосе виден дым.

Первое подразделение было на месте уже через 6 минут. В результате проведенной разведки выяснилось, что на большой площади горит трава, кустарник, хвойная подстилка. Сильный ветер способствовал распространению огня, который охватил 4,15 га лесопарковой зоны и 16 га — Ивановского лесничества, в том числе на 1 гектаре это был верховой пожар.

В тушении пожара в экосистемах было задействовано 39 спасателей (привлекались и те, кто был свободен от службы) и 10 единиц техники. В борьбе с огнем помогали также энергодарские коммунальшики.



— О 15.10 пожежу було локалізовано, а о 0.15 повністю ліквідовано, — рассказал Александр Сычев. — Але ще кілька днів наші працівники чергували в районі загоряння.

И на острове Хортица было уже несколько лесных пожаров, которые распространились на несколько сот квадратных метров. Серьезного ущерба удалось избежать благодаря тому, что с мая здесь дежурит пожарная машина с расчетом и спасатели имеют возможность быстро добраться до места возгорания.

Серьезный пожар на Хортице произошел 8 мая в историко-культурном комплексе «Запорозька Січ”, где среди бела дня загорелась соломенная крыша одного из куреней. Своевременное прибытие караула, а также грамотные действия персонала Национального заповедника, которому активно помогали посетители, не дали огню перекинуться на другие объекты комплекса.



Если говорить языком цифр, то в 2015 году на территории области произошло более 2000 пожаров на открытой территории, в 2016 — более 3000, а с начала этого года на открытых территориях возникло около 800 пожаров, из которых в экосистемах (это леса, степи, сельхозугодия) — более 530, огнем было охвачено 105 га.



Спасатели призывают граждан быть осторожными с огнем во время пребывания на открытых территориях. В области сейчас очень высокий уровень пожароопасности, так что даже маленькой искорки достаточно, чтобы возник пожар.

Фото Александра Прилепы
20:29, 8 июня 2017
Егорова Ирина

Остап Семерак насобирал ворох экологических проблем



За последние годы в стране накопился целый ворох нерешенных экологических проблем и с течением времени их становится только больше. Причин тому масса: порой равнодушное отношение самих украинцев к экологии, сложная экономическая ситуация и отсутствие правильной государственной политики. В частности речь идет об Минэкологии, которое по итогам прошлого года не смогло похвастать эффективной работой.

Дабы не быть голословными, приведем данные исследования команды экспертов VoxUkraine. Они провели оценку работы всего правительства. Эксперты проанализировали, как каждому министерству удалось выполнить запланированные приоритетные шаги на 2016 год. И чуда не произошло – Минэкологии вошло в число самых больших «тунеядцев».

Согласно общему рейтингу по успеваемости в реформах работу ведомства и министра экологии Семерака оценили в 1,02 бала, что соответствует четвертому месту внизу рейтинга. 


А по рейтингу выполнения программ Кабмина Минэкологии вообще опустилось на последнее место с показателем «-1». Чуть лучше результат во внедрении реформ – согласно балу «-0,2» министерство создавало незначительную видимость в реформировании отрасли.


Мусорный кризис

За всеми этими цифрами стоят вполне конкретные и опасные проблемы для каждого украинца. Ярким примером стала ситуация с мусорными свалками в стране. На нее обратили внимание, к сожалению, лишь после трагедии на грибовичской мусорной свалкой в конце мая прошлого года. Министр экологии Семерак озвучил шокирующие данные – в Украине больше 30 тысяч свалок, но официально знают лишь о 6 тысячах.


«Сегодня мы знаем об официальных 6153 свалках. Но должны понимать, что эта цифра – далеко не полная, поскольку речь идет только о тех мусорных свалках, которые привязаны к геокоординатам, и мы знаем морфологию и наполненность этих свалок», – подчеркнул Семерак.

Для понимания – это десятки тысяч гектаров навсегда отравленной земли. Яды со свалок просачиваются в грунтовые воды и отравляют их. Более того в результате гниения отходов образуется опасный газ радон. Он не имеет ни цвета, ни запаха, а при попадании в легкие задерживается там надолго.

Радон вызывает микроожоги в легочной ткани, а повышенная концентрация газа в воздухе может привести к раку. Наиболее уязвимы для радона самые важные клетки - половые, кроветворные и иммунные. Помимо радона, свалка может выделять сероводород, аммиак, метан, а также канцерогенные вещества - диоксины.

Жить возле подобных свалок можно не ближе чем в 5 км. Но из-за их количества и расположения многие украинцы просто остаются заложниками ситуации.

Но вернемся к полигонам. Что же предпринял министр экологии Семерак для решения этой давно назревшей проблемы? В Минэкологии создали интерактивную карту мусорных свалок. Правда, меньше их от этого не стало, да и опасность экологической катастрофы никуда не исчезла, а лишь усугубилась. Ведь этим летом судьбу львовского полигона могут повторить десятки свалок в других регионах страны.

До сих пор не удалось министру экологии Семераку выполнить свое обещание по разработке Национальной стратегии обращения с отходами. Документ он обещал к декабрю прошлого года. Но и по сей день стратегия не утверждена. 


Более того в Украине за год даже не начали строить ни один мусороперерабатывающий завод.

Ядерный могильник

На ряду с огромным количеством нерешенных экологических проблем, странным выглядит заявление Семерака министра о возврате в Украину радиоактивных отходов хранящихся в России. С одной стороны мы не будем платить за это России, но с другой – хранить отходы негде.


«В Украине в течение каждого года объемы радиоактивных отходов составляют 3-4 млн. куб.м. Однако за время независимости не было построено ни одного хранилища для их захоронения», - заявил министр экологии Остап Семерак.

Забрать опасные отходы из страны-агрессора министр Семерак планирует в следующем году. Правда, где они будут храниться не известно. Ведь по его словам такого места нет. А зная, как бюрократический аппарат государства может усложнить процесс появления даже самого необходимого объекта, можно предположить, что хранилище за год не построят.  Не хранить же опасные отходы под открытым небом дабы еще больше загрязнять окружающую среду.
А загрязнять практически ничего и не осталось. Так по данным Ассоциация рыболовов Украины, в нашей стране очень остро стоит вопрос загрязнения поверхностных и подземных вод. Ежегодно в водоемы сбрасывают около 1500 млн. куб. м загрязненных сточных вод. За годы независимости в стране исчезло более 10 тыс. водоемов. Украинские медики утверждают, что резкий рост числа заболеваний людей в последнее время напрямую связан с качеством питьевой воды.

Плохо обстоит ситуация с загрязнением почвы и воздуха. В стране идет бесконтрольная и варварская вырубка лесов. Это те первоочередные проблемы, которые должны реально решать в Минэкологии. А не создавать видимость работы.

Хуже некуда

Похоже, этот ворох проблем надоел и премьер-министру Владимиру Гройсману. В последний день весны он жестко раскритиковал работу Министерства экологии.

«Мы постоянно слышим: во всех уголках страны есть экологические проблемы. Посмотрите! На водоемах, посмотрите на мусорные свалки и посмотрите на другие экологические проблемы», - заявил он и добавил, что системно экологические проблемы Украины никто не решает.


Немногим ранее и сам министр экологии Остап Семерак признал, что ситуация близка к критической. Свое мнение Семерак министр опубликовал в социальной сети, где написал: 

«Возможно, мне как министру не стоило бы быть столь откровенным, но экологическая ситуация в стране очень нездоровая. У нас — первое место в мире по смертности (на 100 тысяч населения) от загрязнённого воздуха. В наших реках почти нет чистой воды. Многие наши земли отравлены химикатами. И страна буквально тонет в отходах...Сами украинцы, не считают экологические проблемы приоритетными… Я понимаю, что этот «совок» из голов выветрится не через одно поколение».

Вину многих украинцев отрицать сложно, но Министерство экологии на то и создано, чтобы пресекать все незаконные действия и в случае необходимости исправлять ситуацию. А если просто браться за голову и говорить, что все плохо или ждать пока выветрится «совок» из голов сограждан, тогда позитивного результата не произойдет. 

Министр нерешенных экологических проблем Остап Семерак


В Минэкологии чиновники во главе с министром своеобразно видят список своих функциональных обязанностей и проблем Украины. Радиоактивные отходы, гигантские мусорные свалки, потеря земельных и водных ресурсов в их рабочем процессе находятся на самом дальнем плане

За последние годы в стране накопился целый ворох нерешенных экологических проблем и с течением времени их становится только больше. Причин тому масса: порой равнодушное отношение самих украинцев к экологии, сложная экономическая ситуация и отсутствие правильной государственной политики. В частности речь идет об Минэкологии, которое по итогам прошлого года не смогло похвастать эффективной работой.

Дабы не быть голословными, приведем данные исследования команды экспертов VoxUkraine. Они провели оценку работы всего правительства. Эксперты проанализировали, как каждому министерству удалось выполнить запланированные приоритетные шаги на 2016 год. И чуда не произошло – Минэкологии вошло в число самых больших «тунеядцев».

Согласно общему рейтингу по успеваемости в реформах работу ведомства и министра экологии Семерака оценили в 1,02 бала, что соответствует четвертому месту внизу рейтинга.


А по рейтингу выполнения программ Кабмина Минэкологии вообще опустилось на последнее место с показателем «-1». Чуть лучше результат во внедрении реформ – согласно балу «-0,2» министерство создавало незначительную видимость в реформировании отрасли.


Мусорный кризис

За всеми этими цифрами стоят вполне конкретные и опасные проблемы для каждого украинца. Ярким примером стала ситуация с мусорными свалками в стране. На нее обратили внимание, к сожалению, лишь после трагедии на грибовичской мусорной свалкой в конце мая прошлого года. Министр экологии Семерак озвучил шокирующие данные – в Украине больше 30 тысяч свалок, но официально знают лишь о 6 тысячах.


«Сегодня мы знаем об официальных 6153 свалках. Но должны понимать, что эта цифра – далеко не полная, поскольку речь идет только о тех мусорных свалках, которые привязаны к геокоординатам, и мы знаем морфологию и наполненность этих свалок», – подчеркнул Семерак.

Для понимания – это десятки тысяч гектаров навсегда отравленной земли. Яды со свалок просачиваются в грунтовые воды и отравляют их. Более того в результате гниения отходов образуется опасный газ радон. Он не имеет ни цвета, ни запаха, а при попадании в легкие задерживается там надолго.

Радон вызывает микроожоги в легочной ткани, а повышенная концентрация газа в воздухе может привести к раку. Наиболее уязвимы для радона самые важные клетки — половые, кроветворные и иммунные. Помимо радона, свалка может выделять сероводород, аммиак, метан, а также канцерогенные вещества — диоксины.

Жить возле подобных свалок можно не ближе чем в 5 км. Но из-за их количества и расположения многие украинцы просто остаются заложниками ситуации.

Но вернемся к полигонам. Что же предпринял министр экологии Семерак для решения этой давно назревшей проблемы? В Минэкологии создали интерактивную карту мусорных свалок. Правда, меньше их от этого не стало, да и опасность экологической катастрофы никуда не исчезла, а лишь усугубилась. Ведь этим летом судьбу львовского полигона могут повторить десятки свалок в других регионах страны.

До сих пор не удалось министру экологии Семераку выполнить свое обещание по разработке Национальной стратегии обращения с отходами. Документ он обещал к декабрю прошлого года. Но и по сей день стратегия не утверждена.

Более того в Украине за год даже не начали строить ни один мусороперерабатывающий завод.

Ядерный могильник

На ряду с огромным количеством нерешенных экологических проблем, странным выглядит заявление Семерака министра о возврате в Украину радиоактивных отходов хранящихся в России. С одной стороны мы не будем платить за это России, но с другой – хранить отходы негде.


«В Украине в течение каждого года объемы радиоактивных отходов составляют 3-4 млн. куб.м. Однако за время независимости не было построено ни одного хранилища для их захоронения», — заявил министр экологии Остап Семерак.

Забрать опасные отходы из страны-агрессора министр Семерак планирует в следующем году. Правда, где они будут храниться не известно. Ведь по его словам такого места нет. А зная, как бюрократический аппарат государства может усложнить процесс появления даже самого необходимого объекта, можно предположить, что хранилище за год не построят.  Не хранить же опасные отходы под открытым небом дабы еще больше загрязнять окружающую среду.

А загрязнять практически ничего и не осталось. Так по данным Ассоциация рыболовов Украины, в нашей стране очень остро стоит вопрос загрязнения поверхностных и подземных вод. Ежегодно в водоемы сбрасывают около 1500 млн. куб. м загрязненных сточных вод. За годы независимости в стране исчезло более 10 тыс. водоемов. Украинские медики утверждают, что резкий рост числа заболеваний людей в последнее время напрямую связан с качеством питьевой воды.

Плохо обстоит ситуация с загрязнением почвы и воздуха. В стране идет бесконтрольная и варварская вырубка лесов. Это те первоочередные проблемы, которые должны реально решать в Минэкологии. А не создавать видимость работы.

Хуже некуда

Похоже, этот ворох проблем надоел и премьер-министру Владимиру Гройсману. В последний день весны он жестко раскритиковал работу Министерства экологии.
«Мы постоянно слышим: во всех уголках страны есть экологические проблемы. Посмотрите! На водоемах, посмотрите на мусорные свалки и посмотрите на другие экологические проблемы», — заявил он и добавил, что системно экологические проблемы Украины никто не решает.


Немногим ранее и сам министр экологии Остап Семерак признал, что ситуация близка к критической. Свое мнение Семерак министр опубликовал в социальной сети, где написал: «Возможно, мне как министру не стоило бы быть столь откровенным, но экологическая ситуация в стране очень нездоровая. У нас — первое место в мире по смертности (на 100 тысяч населения) от загрязнённого воздуха. В наших реках почти нет чистой воды. Многие наши земли отравлены химикатами. И страна буквально тонет в отходах…Сами украинцы, не считают экологические проблемы приоритетными… Я понимаю, что этот «совок» из голов выветрится не через одно поколение».

Вину многих украинцев отрицать сложно, но Министерство экологии на то и создано, чтобы пресекать все незаконные действия и в случае необходимости исправлять ситуацию. А если просто браться за голову и говорить, что все плохо или ждать пока выветрится «совок» из голов сограждан, тогда позитивного результата не произойдет.

Денис Сорок

17:16 8 июня 2017

У Житомирі обговорили можливості регулювання і виведення з тіні лісового ринку


Засідання в рамках публічного діалогу, організованого спільно Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Офісом ефективного регулювання та Державною регуляторною службою, зібрало за круглим столом представників обласної влади, екологічних агентств, громадськості та бізнесових і експертних кіл. Існуюче законодавство провокує тінізацію ринку, відзначає керівник сектору "Сільське господарство" Офісу ефективного регулювання Андрій Заблоцький і додає: на сьогодні в Україні легально працює більше 9 тисяч лісопилок, тоді як нелегально – близько 12 тисяч. За умови їх легалізації ще на старті сума потенційного єдиного соціального внеску від їх діяльності може скласти більше 100 мільйонів гривень.

Сьогодні, 16:11 

http://zt-news.org.ua/index.php?newsid=8512

Участие специалистов филиала ФБУ «Рослесозащита» в парламентских слушаниях




6 июня в Большом зале заседаний Дома Правительства состоялись парламентские слушания на тему: «Значение лесов в экологической стабильности Республики Адыгея», подготовленные парламентским комитетом по туризму, экологии и природопользованию.
От имени врио Главы Республики Адыгея Мурата Кумпилова участников слушаний приветствовал заместитель Премьер-министра Республики Адыгея Вячеслав Сапиев, который отметил актуальность и серьезность обсуждаемой темы, а также обратил внимание на то, что защита лесов – бесценного достояния нашей земли – была и остается одним из приоритетных направлений органов государственной власти республики. Он подчеркнул, что на днях врио Главы Республики Адыгея Мурат Кумпилов в рамках участия в Петербургском международном экономическом форуме подписал Соглашение о взаимодействии в области лесных отношений между Федеральным агентством лесного хозяйства и Кабинетом Министров Республики Адыгея. В этом документе обозначено не только рациональное, инновационное развитие лесного хозяйства региона, но и намечены важные аспекты совместной деятельности и координации работы по сохранению лесов, предупреждению лесных пожаров, снижению влияния антропогенных факторов воздействия на окружающую среду. Вячеслав Сапиев пожелал участникам парламентских слушаний плодотворной работы.

Затем были заслушаны доклады. Директор Филиала ФБУ «Рослесозащита» — «ЦЗЛ Республики Адыгея» Николай Алентьев выступал с докладом о санитарном и лесопатологическом состоянии лесов Республики Адыгеи.

В обсуждении обозначенной темы приняли депутаты республиканского парламента, представители муниципалитетов, профильных министерств, ведомств, члены Молодежного парламента при Государственном Совете –Хасэ РА, студенты и другие.

По завершению парламентских слушаний выступил Председатель Государственного Совета – Хасэ РА Владимир Нарожный поблагодарил всех присутствующих за активное, заинтересованное участие в парламентском мероприятии и обратил внимание на проводимую работу в республике, направленную на охрану и воспроизводство лесного фонда, который способствует не только сохранению благоприятной экологической обстановки на территории региона, но и вносит значительный вклад в укрепление социально-экономического потенциала Республики Адыгея.

Он пояснил, что все высказанные предложения будут учтены и выработаны рекомендации, которые в обязательном порядке опубликуют в республиканских средствах массовой информации, а в дальнейшем найдут свое отражение в совместной работе республиканского парламента и профильных структурных подразделений исполнительной власти РА. Также он отметил, что депутаты и Кабинет Министров РА планируют разработать проект закона Республики Адыгея «О лесных насаждениях», в котором будут отражены все правовые аспекты по обсуждаемой теме.

В целях более эффективного развития, использования и преумножения лесных богатств Республики Адыгея участники парламентских слушаний выработают и направят соответствующие рекомендации Государственному Совету – Хасэ РА, Кабинету Министров Республики Адыгея, Управлению лесами РА, органам местного самоуправления и средствам массовой информации.





ФБУ «Российский центр защиты леса»

Держава повинна жорстко контролювати вивезення стратегічної сировини - експерт


Розумний протекціонізм, а не меншовартість, стануть запорукою успішної економічної євроінтеграції, найкращим прикладом чого є самі країни члени ЄС, які в основу всіх домовленостей ставлять власні торгівельні та економічні інтереси. Про це заявив директор аналітичного центру Політика Микола Давидюк, коментуючи дискусію навколо необхідності законодавчих обмежень на вивезення з України лісу-кругляку та брухту чорних металів.

Експерт нагадав, що з серпня 2016 р. Казахстан ввів повну заборону на експорт брухту чорних і кольорових металів. У Китаї встановлено експортне мито в розмірі 40%, а в Індії та Пакистані - на рівні 15-30%.

"Захист внутрішнього ринку від безконтрольного вивезення стратегічної сировини - міжнародна практика. Можливо зменшення дефіциту брухту чорних металів на внутрішньому ринку не звучить в парламенті так пафосно і не сулить покращенням персонального фінансового стану окремих депутатів, проте, за такими рішеннями стоять сотні тисяч українських робочих місць та доля галузі.

Саме на базі захисту власних інтересів і наповнюється державний бюджет та створюється загальний добробут країни. А в дискусії із партнерами та відстоюванні власної позиції, з'являється повага та викристалізовується взаємовигідна співпраця" - додає політолог.

Нагадаємо, у вересні 2016 року президент Петро Порошенко підписав законопроект №3868, що встановлює додаткові мита на вивіз брухту чорних металів.

08 июня 2017 16:24 по материалам: Подробности 


Прибуткова зелень. Ліс шумить і чекає на реформи

Одна з основних цінностей України – деревина – сьогодні виходить на шлях комплексного реформування. Як його бачать урядовці і фахівці галузі, на кого рівняються, чи слід очікувати простим споживачам подорожчання дров, дізнавався «СК».


Тема екологічних проблем останнім часом дедалі частіше порушується на світовій владній арені. Неодноразово кліматичні теми ставали топовими на самітах за участі країн-лідерів. От і заява тиждень тому керманича США про вихід з Паризької кліматичної угоди наробила переполоху. Уберегти ріки, ліси, землю і водночас мати прибуток з природних ресурсів – нелегке завдання для держави. Більшість розвинених країн, а особливо з Європейського Союзу, уже давно впоралися з ним, провівши відповідні реформи, а особливо в лісовій галузі. Україна ж тільки на початку шляху. 

Попит зріс удвічі

Підвищення тарифів для багатьох слобожанців стало імпульсом для роздумів, як же зекономити і платити менше, зокрема, за тепло. Хтось почав енергоощадні заходи: утеплив стіни домівки, поставив нові вікна, замінив котел. А хтось вирішив відмовитися від споживання газу й перейшов (повністю або частково) на альтернативу. Не останнє місце в цій альтернативі займає деревина – котли на дровах, пелетах, трісці останнім часом мають високий попит. За такої ситуації за останні чотири роки майже вдвічі зросло і споживання деревини. Це підтверджують і в Харківському обласному управлінні лісового та мисливського господарства. Там «СК» надали динаміку зростання споживання деревини населенням області за чотири роки. Так, у 2012-му ми використали понад 367 тис. куб. м деревини, з них понад  87 тис. склали дрова. Далі цифри такі: у 2013-му –  371, 467 тис. куб. м, із них 86,426 – дрова, у 2014-му –  355,329 тис. куб. м, з них 85,877 – дрова,
у 2015-му – 399,975 тис. куб. м, з них 145,520 – дрова, і минулого року – 389,563 тис. куб. м, з них 163,634 – дрова.

– Тенденція така, що обсяги загальної реалізації деревини плюс-мінус однакові, а от показники обсягів щодо дров, особливо за останні два роки, – показові. Попит на дрова зріс, – констатує відповідальний – начальник відділу кадрів, юридичного забезпечення Харківського обласного управління лісового та мисливського господарства Віктор Муковоз.

Попит зростає, додаймо до цього ще корупцію в галузі, несанкціоновані вирубки лісу, про які чи не кожного тижня звітують як громадські активісти, так і силовики… Поки зовсім не зосталися без лісу –  легень світу, аби використання деревини проходило розумно, вигідно державі і під контролем, аби лісні ресурси не вичерпувалися, а лісистість зростала, екологи, та й самі представники галузі давно говорять про проведення необхідних реформ у цій галузі. Потреба у перегляді керування галуззю давно перезріла.

Чи подорожчають дрова

Як пояснив «СК» начальник відділу кадрів, юридичного забезпечення Харківського обласного управління лісового та мисливського господарства Віктор Муковоз, «ціну на дрова для населення контролює рахункова палата, тому відчутної різниці між цінами на дрова для населення минулого року та цього року не буде. Є імовірність, що ціна цього року «підросте» на 20–30 грн за куб дров».


Стратегія є

І схоже, що реформування нарешті почалося. Держава навіть не так давно створила окреме Державне агентство лісових ресурсів. Цієї весни воно почало активно декларувати зміни в галузі. На початку травня тодішня директорка Держлісагентства Христина Юшкевич оприлюднила навіть цілу Стратегію, у якій відображено бачення необхідних для галузі реформ. Вона тоді зазначила, що напрацьовано нормативно-правові акти, необхідні для виконання завдань щодо змін у лісовому господарстві. Ці документи ще проходять погод-ження в різних міністерствах та відомствах, хоча деякі з них вже готові для розгляду на Уряді. Їх прийняття, за словами Христини Юшкевич, дозволить запровадити облік деревини для всіх постійних лісокористувачів, прозорі правила продажу деревини, вирішити питання фінансування лісгоспів південних та східних областей.

Щоправда, Христина Юшкевич, яка так завзято взялася за справу, була на посаді на випробувальному терміні. І от 24 травня її звільнили. Хочеться вірити, що кадрові зміни радикально не вплинуть на  намічений шлях щодо реформування галузі. Тим паче, за оцінками експертів, відповідна стратегія майже незмінна останні два роки.

Один з ключових моментів реформування галузі – введення електронного обліку деревини (ЕОД). Нині залишилося підключити до цієї системи сім державних лісогосподарських підприємств, що входять до сфери управління Держлісагентства. Наразі ж триває процес забезпечення їх технічними засобами для цього. Таким чином, у сфері Держлісагентства всі 297 лісгоспів, які здійснюють заготівлю і реалізацію деревини, будуть забезпечені необхідними пристроями та програмним продуктом.

Крім цього, у планах – запровадження моніторингу вирубок та здійснення обліку лісів Украї­ни. Певні кроки вже зроблено – на сайті Держлісагентства можна ознайомитися з переліком лісорубних квитків, зокрема за минулий рік. Так, кожний громадянин України, зайшовши в Інтернет,  може в будь-який момент перевірити законність здійснення рубки.

Харківська ідея для всієї країни

Фахівці Держлісагентства працюють і над запровадженням механізму для проведення повноцінного обліку лісів, оновлення лісового кадастру і актуальної інформації для ведення геопорталу. Розробкою останнього для всієї країни, до слова, зай­маються троє фахівців з Харківського науково-дослідного інституту лісового господарства та агро­лісомеліорації. Як розповіла перший заступник директора з наукової роботи інституту Наталя Висоцька, ця робота лісничими велась завжди, але на папері. Тепер же її буде оформлено в сучасніший, зручніший та прозоріший формат.

– Геопортал буде основним джерелом інформації для безперервного лісовпорядкування, – розповідає Наталя Висоцька. – Туди буде занесено картографічні матеріали. На єдиній карті України по кожному лісовому кварталу і виділу можна буде переглянути потрібну інформацію: загальний опис, положення на карті, склад лісових порід тощо. До кожного виділу прив’язуватимуться лісорубні квитки. У такому наочному і прозорому форматі  громадськість зможе бачити поход­ження кожного проданого кубометра деревини.

За словами науковця, геопортал спрямований на те, щоб показати ширшому загалу, які заходи взагалі здійснюються в лісовому господарстві України.

– Ці  заходи розроблено не за один десяток років. Вони спрямовані на примноження не тільки екологічних, а й економічних функцій. Зараз, на превеликий жаль, лісничим створюють не дуже позитивний імідж, скажімо, коли у жнива їде повна машина зерна – це добре, а коли їде машина лісу – то це вже погано. Але в кожній галузі є фанати своєї справи.  У вирощуванні та використанні лісу має бути баланс, – наголошує Наталя Висоцька.

В Інституті розповіли, що для запровадження геопорталу потрібні потужні сервери, комп’ютери, інше обладнання з навігаторами і планшетами тощо. Вартість геопорталу для кожного лісгоспу розраховується індивідуально за єдиною методикою. Це може бути і 30 тис. грн, і менше або більше. Та крім необхідного обладнання, на місцях мають працювати кваліфіковані фахівці, які вестимуть і наповнюватимуть цю потужну систему.

Наразі геопортал, розроблений харків’янами, випробовується на двох лісгоспах Київської області. Улітку цей регіон виступатиме пілотним для розгортання проекту. Далі у планах – уся Україна.


Окрім впровадження потужного геопорталу, очікується і реструктуризація лісогосподарських держпідприємств. Над цим питанням також працює робоча група Лісагенції. Зокрема, передбачено скорочення держслужбовців шляхом реорганізації облуправлінь, відокрем­лення контрольної функції державної лісової охорони від господарської діяльності тощо. А задля виправлення дисбалансу у фінансуванні лісгоспів у планах – створення державного Фонду лісового господарства.

У відомстві прогнозують, що завдяки реалізації Стратегії реформування лісового господарства України «вдасться досягти збалансованого, невиснажливого лісоуправління, яке забезпечить екологічну, економічну та соціальну стабільність лісового господарства, підвищення життєздатності та продуктивності лісів, зміцнення внеску лісового господарства у пом’якшення наслідків зміни клімату, збереження біорізноманіття, забезпечення якості води та боротьби з опустелюванням, розвитку туристичної інфраструктури, збільшення лісистості України до рівня 20 % загальної площі країни».

Польський приклад

Експерти по-різному оцінюють цю стратегію, та більшість погоджується, що вона проєвропейська.

– Ця стратегія нічим особливо не відрізняється від того, що було оголошено ще два роки тому. Її підготовлено з урахуванням європейських прагнень нашої держави, – висловив думку Віктор Муковоз. – У багатьох європейських країнах, наприклад, пожежами в лісах займаються надзвичайники, ловить браконьєрів поліція… Ось ці функції у нас  як в управлінь лісового та мисливського господарства, може, й заберуть. У той же час висаджування лісу, вирощування його, переробка деревини – ці обов’язки залишаться.

Менеджер лісових проектів WWF в Україні Роман Волосянчук говорить, що загалом лісова галузь в Україні є прибутковою. Питання лише в тому, як зробити так, щоб цю прибутковість ми реально відчували. Для цього, на його думку, треба ліквідувати крадіжки та корупційні стандартні дерибани.

Хорошим прикладом у реформуванні лісової галузі для України може стати сусідка Польща. У цій державі «зайнялися лісами» ще наприкінці 90-х.

– Як поляки боролися з корупцією у цій сфері? Вони мали нормальний уряд, реформатора Лєшека Бальцеровича. Можливо, і там була корупція, але ж не в таких масштабах, як у нас. Державних лісів у поляків понад 70 %, у принципі, так само, як і в Україні. Поляки постаралися зробити так, щоб розділити функції управління, контролю і менеджменту – так, як воно має бути, – розповідає Роман Волосянчук. – Польська лісагенція – це, по суті, національна компанія, бюджет балансу якої вони зводять у цілому по країні. Поляки мають специфічний шлях бюджетування лісової галузі. У них теж, як і у нас, є частина лісгоспів прибуткових, скажімо, у Карпатах, а є частина – збиткових. За рахунок прибуткових гроші перекидають на збиткові,  і таким чином утримуються всі лісгоспи, без витрачання грошей з держбюд­жету. Така схема в Польщі мала позитивні результати. У принципі, усі лісгоспи по країні виявилися прибутковими, і вони потім на загальних підставах платять податок на прибуток у держбюджет, який потім використовується державою на свої цілі. Тобто вони у себе збалансовують витрати і доходи.


Донедавна українські лісгоспи отримували підтримку з держбюджету. Допоки два роки тому держбюджет не припинив фінансування лісового господарства.

– Тому, оскільки якогось балансу по лісовій галузі в нас немає, прибуткові лісгоспи здають до держбюджету відповідні податки, а неприбуткові, яким ще й треба вкрай тримати лісосмуги тощо, з бюджету не отримують нічого, – розповідає Роман Волосянчук.

Тому за останні роки південні області країни – Херсонська, Миколаївська, Одеська опинилися ледве не в катастрофічному стані: фахівці кажуть, не вистачає навіть грошей, аби заправити машину, щоб доїхати на охорону лісу, гасити його в разі пожежі тощо.
Такий дисбаланс між лісгоспами відчуває і Харківщина. За словами Віктора Муковоза, лісгоспи області не такі ресурсні, як, скажімо, у Житомирській області, яка вважається «найресурснішою» в Україні. Наш показник лісистості як був 12,1 %, так і залишився, тоді як потреба – як мінімум 20 %.

У Харківському обласному управлінні лісового та мисливського господарства кажуть, що стараються кожний рік декілька десятків гектарів додавати нових лісів. Хоча важко це зробити, бо у нас уже все розпайовано, і спробуй знайти вільний гектар, щоб засадити його лісом.

– У новій стратегії передбачено альтернативу підтримки з державного бюджету –  створити холдинг  з балансовим фондом. Так можна буде підтримувати області, які менш прибуткові. Є така ідея, але чи пройде вона погодження в міністерствах, час покаже, – пояснює Віктор Муковоз.

На його думку, застосовувати такі методики, як у Польщі, – можна, але їх  потрібно робити з урахуванням українських особливостей, головно природних.

– У нас багато моделей для реформування, з різних держав брали за приклад. Узяти хоча б Литву, Естонію, Болгарію, Польщу, і навіть досвід Швеції вивчали. Однак, на мою думку, для України будь-яка з цих моделей не може бути застосована. У нас свої умови вирощування лісу, площі тощо. Починаючи, грубо кажучи, з пустелі, потім степ, лісостеп, полісся – у нас зачеплено всі широти, і застосовувати для всіх однаковий підхід не можна, – переконаний  Віктор Муковоз.

У поляків позитивні результати у реформуванні лісової галузі з’явилися на четвертий рік після старту змін. Зараз лісове господарство в цій країні підпорядковане міністерству екології, що логічно. У наших реаліях –  лісове господарство підпорядковується Міністерству аграрної політики і продовольства, де, на жаль, досвід і практика роботи з лісниками і лісовими господарствами слабша, аніж у Міністерстві екології.

Площа лісового фонду Харківщини становить близько 4 % від загальної площі лісового фонду України, або 419,4 тис. га, з яких понад 400 тис. га представлені лісовими землями (у тому числі 378,3 тис. га – землі, вкриті лісовою рослинністю). За площею лісів Харківщину можна порівняти з такими європейськими країнами, як Нідерланди (365 тис. га лісів) або Молдова (386 тис. га). Загальний запас деревостанів у лісах області складає понад 68 млн куб. м. Фактична лісистість Харківської області на сьогодні є дуже неоднорідною в межах окремих районів і коливається від 2,9 % (Сахновщинський район) до 30,7 % (Зміївський район).

У тему

Заборонили рубати праліси

24 травня Верховна Рада України 245 голосами депутатів посилила охорону пралісів згідно з Рамковою конвенцією про охорону та сталий розвиток Карпат, підтримавши у другому читанні відповідний законопроект

№ 4480. Згідно з документом, праліси – це природні ліси, які не зазнали безпосереднього впливу людської діяльності у ході свого розвитку. Так, передбачається заборонити в пралісах заготівлю деревини, а також усі види рубок, у тому числі проведення санітарно-оздоровчих рубок і видалення захаращеності. Крім того, у пралісах повинні проводитися заходи з їх відновлення, заходи з підвищення продуктивності і поліпшення якісного складу лісів. Наголошується, що порушення правил та інструкцій з відновлення, поліпшення стану і породного складу лісів, підвищення їх продуктивності, а також з використання ресурсів спілої деревини тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Порушення вимог щодо охорони лісів, квазіпралісів, природних лісів, а саме – випасання худоби, промислове заготування недеревинних лісових продуктів, проїзд транспортних засобів (крім доріг загального користування та служби лісової охорони) тягне за собою накладення штрафу від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Крім того, незаконне вирублення дерев або чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, що заподіяло істотну шкоду, а також вчинення таких дій у заповідниках або на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду, або в інших особливо охоронюваних лісах карається штрафом від 300 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк. Те ж діяння, вчинене повторно або за попередньою змовою групою осіб, карається обмеженням волі на строк від двох до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк.

Тетяна Василець
  • 08.06.2017 | 13:00