ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

09 вересня 2017

RMK предлагает взять дополнительно под охрану ельники и пойменные леса




RMK предлагает Министерству окружающей среды взять дополнительно под усиленную охрану 26 500 гектаров еловых, пойменных и заболоченных лесов на территории государственных лесов, а также усилить режим охраны на 8700 гектарах имеющихся охранных территорий.

Предложение RMK обеспечит усиленную охрану всех типов лесов Эстонии в том объеме, который в длительной перспективе создаст предпосылки для сохранения свойственных этим типам старых лесов. Остальные типовые группы лесов уже сейчас находятся под достаточно строгой охраной.

Поскольку новые охранные территории создаются в хозяйственных лесах, то они неизбежно включают леса разного возраста: есть вырубки, молодые леса, леса среднего возраста и старые. Более половины (54%) из отобранных территорий – это древостой 50-ти лет и старше, а вырубки и собственно молодой лес (до 10 лет) составляют 14%. Вырубки и молодняки включены для того, чтобы обеспечить произрастание лесов старого типа на этих территориях. То есть такие участки станут экологическим местом произрастания старого леса через 80-90 лет.

Какие участки и в каких границах будут взяты под охрану, выяснится в ходе дальнейшего рассмотрения в Министерстве окружающей среды. В любом случае до создания новых охранных территорий все предложенные участки выведены из процесса хозяйствования.

Создание охранных зон министр окружающей среды начнет предположительно в течение сентября. Затем Департамент окружающей среды подготовит законопроект о взятии под охрану территорий и пояснительную записку, организует обнародование законопроекта и привлечение заинтересованных групп. Время принятия решения о взятии территорий под охрану будет зависеть от результатов обнародования.

В настоящее время под охраной находится 25% лесов Эстонии, из них 13% – леса с ограниченным режимом хозяйствования и 12% – под усиленной охраной. Из подведомственных RMK лесов 38% сейчас находятся под охраной, из них 19% – под усиленной.

RMK (Центр управления государственными лесами) заведует примерно 30% всей территории Эстонии. На них произрастает 45% эстонских лесов. RMK – государственное предприятие, хранитель, защитник и хозяйствующий субъект государственных лесов и многообразных природных сообществ. RMK выращивает леса, хранит природные ценности, приносит государству доход за счет лесохозяйственной деятельности, создает возможности для прогулок на природе и формирует естественно-научные знания.

http://rus.err.ee/617514/rmk-predlagaet-vzjat-dopolnitelno-pod-ohranu-elniki-i-pojmennye-lesa


В Україні лосі зривають сезон полювання



В Україні під загрозою відкриття сезону полювання на ссавців і все через лосів. За даними екологів, сохатих в українських лісах критично поменшало, і їх треба заносити в Червону книгу. Міністерство екології не погоджує ліміти на відстрілювання дичини. Через це в мисливських господарствах немає клієнтів, і вони бідують, йдеться у сюжеті ТСН.19.30.

Нинішнього сезону полювання на лосів, кабанів, косуль, оленів та інших ссавців під забороною. В Україні не затвердили ліміти на відстрілювання дичини. Тому мисливці не можуть вийти на полювання.

Ліміти має погоджувати Міністерство екологі, а там стали на захист лосів. Їх залишилося занадто мало.

"Мисливці просять дати дозвіл на відстріл 320, Академія наук інформує нас, що популяція лося коливається від тисячі до двох тисяч. 30 відсотків лосів пропонується відстрелити цього року", - каже міністр екології Остап Семерак.

У мисливців та лісників своя статистика. Вони нарахували не дві, а шість тисяч лосів. І за їхніми спостереженнями, кількість щороку зростає, тому відстрілювати можна.

"За нашими даними, популяція лося не зменшилась в Україні, а продовжує збільшуватись. Лось перебуває у місцях традиційного його перебування", - каже заступник голови Державного агентства лісових ресурсів України Володимир Бондар.





Екологи офіційній статистиці не вірять. Мисливські господарства просто заробляють гроші, переконують захисники тварин. За одну вбиту тварину мисливці викладають від 30 до 40 тисяч гривень.

"Після того, як заборонили селекційне полювання на зубра, найбільшого ссавця в Україні, лось став другим, на кого хочуть полювати люди, які мають гроші", - каже еколог Іван Парнікоза.

Українські захисники кивають в бік сусідньої Польщі та Білорусі. Там свого часу ввели мораторій на відстріл і нині популяція цих тварин в межах 30 тисяч. Тому українських лосів збираються занести у Червону книгу.

Війна за лосів загострилася на початку цього року, коли на Чернігівщині браконьєри зухвало розстріляли цілу сім'ю сохатих. Ватажка та вагітну самку застрелили, ще четверо поранених звірів розбіглися лісом. Стрільців так і не знайшли.

Під Кабміном мисливці висловлюють своє обурення. Нинішній сезон полювання під загрозою.

"У нас лося нема, у нас є кабан, коза. А чого ми повинні страждати і не дозволяють полювання на всіх копитних?", - каже мисливець Микола Дишкант.

У Мінекології пропонують лосів винести із загального списку і затвердити ліміти на відстрілювання решти диких тварин. Асоціація мисливців називає це шантажем і подає до суду. Мисливські угіддя України вже втратили 9 млн гривень прибутку. Лосі поки що полегшено зітхають.

Нагадаємо, від 3 лютого в Україні заборонено полювати на лося, мораторій діятиме продовж найближчих 25 років.

Відповідний наказ підписав міністр екології та природних ресурсів України Остап Семерак. Державна екологічна інспекція України зобов'язана здійснювати державний нагляд за дотриманням режиму цієї заборони. Також наказ передбачає розробку програми відтворення популяції лося європейського.

https://www.volynnews.com/news/society/v-ukrayini-losi-zryvaiut-sezon-poliuvannia/

Уряд хоче скасувати мораторій на експорт лісу-кругляка



Мораторій на експорт лісу-кругляка не приніс для деревообробної промисловості зрушень, афішованих окремими популістами.

Про це в інтерв’ю "Європейській правді" заявила віце-прем’єр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Іванна Климпуш-Цинцадзе.

Віце-прем’єр визнала, що з ухваленням Верховною радою рішення про мораторій на вивезення лісу-кругляка Україна порушила Угоду про асоціацію з ЄС.

"Хоча якщо подивитися на результати дії мораторію, то я не бачу тих широко афішованих деякими популістами зрушень у деревообробній промисловості, які нібито мали би статися" - зазначила Климпуш-Цинцадзе.

"Та й експорт кругляка, не будемо приховувати, також не припинився – просто зараз він ведеться контрабандою під видом інших лісоматеріалів", - додала вона.

Зараз, за її словами, триває робота з вирішення проблеми.

"В Раді є законопроект, погоджений з європейськими партнерами та підтриманий урядом, який пропонує вирішення проблеми. Він мав би бути розглянутий комітетом, але... На жаль, деякі колеги-депутати не визнають або не розуміють, що Україна ратифікувала угоду і що положення міжнародних угод мають навіть вищу силу, аніж національне законодавство" - сказала віце прем’єр.

Вона розповіла, що зараз уряд готує стратегію системних змін у лісовій галузі, щоби відповісти на екологічні занепокоєння депутатів.

Варто зазначити, що скасування заборони на експорт лісу-кругляка залишається однією з ключових вимог ЄС до України.

Хабарник з управління лісового та мисливського господарства домовився з прокуратурою про штраф у 20 тисяч

Залізничний районний суд Львова визнав винним в отриманні неправомірної вигоди начальника відділу лісового господарства Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства Володимира Студенного.
Про це «НГ. Львів» дізналися з тексту вироку, розміщеного у Єдиному державному реєстрі судових рішень, інформують Наші гроші.

14 серпня суд затвердив угоду про визнання винуватості, яку Студенний уклав з прокуратурою у травні цього року. За скоєння злочину за ч. 1 ст. 368 ККУ (одержання неправомірної вигоди службовою особою) Студенний має заплатити штраф у 20,4 тис. грн і втратить право працювати на своїй посаді в обласному управління лісового та мисливського господарства протягом двох років.

Хабар у 3500 грн Студенний отримав 3 лютого цього року у приміщенні управління, в якому тоді працював. Гроші платив головний лісничий Яворівського дочірнього лісогосподарського підприємства «Галсільлісу» за погодження документації для оформлення лісорубного квитка на проведення рубки головного користування 2017 року.

Проте у прес-релізах від 3 лютого цього року Департаменту захисту економіки Національної поліції та прокуратури Львівської області йдеться про інший розмір хабаря: не 3500 грн, а 5200 грн. У них йдеться, що затриманий на хабарі посадовець організував систему «поборів» зі своїх підлеглих за затвердження лісорубних квитків за ставкою 5 гривень за один кубічний метр лісу. Згадана у прес-релізі назва посади, яку займав затриманий хабарник, відповідає посаді Студенного, наведеній у вироку.

Варто додати, що у 2016 році Студенного судили за адміністративні правопорушення – керування автомобілем у стані алкогольного сп’яніння та скоєння ДТП. 12 січня 2016 року авто, яким він керував, зіткнулося з іншим автомобілем, і цей автомобіль, рухаючись за інерцією, зіткнувся ще з одним автомобілем. Частина допитаних у Сихівському районному суді свідків (інспектори патрульної поліції, поняті) та потерпілі стверджували, що у Студенного були явні ознаки алкогольного сп’яніння, а сам він відмовився від проходження медогляду.

Інші свідки, допитати яких просив Студенний, стверджували, що він був тверезим, але суд вирішив не вважати їхні свідчення доказом його невинуватості. У підсумку суд покарав його штрафом у 3400 грн.

Російська рулетка

Усі економічні, валютні, фінансові та банківські кризи в Україні відбувалися при падінні цін на її експортну сировину.



За останні 20 років усі економічні, валютні, фінансові та банківські кризи в Україні відбувалися при падінні цін на її експортну сировину. Так було у 1998–1999, 2008–2009 і 2014–2016 рр. Якщо не торкатися руйнівних наслідків сьогоднішньої війни, усі розбіжності цих епізодів полягали лише в глибині спаду та в тому, яка частина економіки від нього потерпала більше.
У всіх трьох випадках Україна зверталася по допомогу до МВФ та інших фінансових організацій, що, утім, не вберегло її від наступних потрясінь. Представники міжнародних інститутів пояснюють таку уразливість непослідовністю самої України — вона воліла виходити з програм із Фондом, ніж доводити їх до кінця.

Відмовити в логіці цим аргументам досить складно, особливо якщо врахувати строкатий букет наших проблем. Однак у рецептах Фонду приховано ризики, що можуть відправити на лікарняне ліжко більшу частину його клієнтів. А їхня передчасна відмова від курсу терапії часто не суперечить… його ж приписам. І річ тут, схоже, не тільки у відомій критиці Вашингтонського консенсусу, під крапельницю якого автоматично потрапляють усі пацієнти МВФ, а й також у їхніх власних уподобаннях.


Логіка падінь


Коріння всіх трьох останніх криз в Україні йдуть углиб її виробництва. Після розвалу Союзу в ньому стала зникати технологічно складна продукція — позначився хаос дезінтеграції, дикий переділ власності й тотальна неготовність до глобальної конкуренції. У структурі експорту почали домінувати дешеві товари низьких переробок: сталь, руда, вугілля, зерно. На цьому тлі навіть найпростіша хімія (аміак) була вже продуктом глибокої переробки.

Безумовно, ця примітивізація не була лінійною. Вдавалися до спроб їй протистояти. Так, у 90-х було розпочато спільне виробництво вітчизняного Ан-140 в Ісфагані (Іран). Тоді ж залучили корейських інвесторів для підтримки власного автопрому. На початку нульових змогли встояти під жорстким тиском західних партнерів та обмежити вивезення насіння соняшнику, що згодом дало можливість Україні стати світовим лідером із експорту соняшникової олії. Докладалися чималі зусилля для збереження ракетного комплексу та участі в міжнародній програмі Sea Launch. Відбувалися активний розвиток і модернізація харчової промисловості.

Усе це давало додатковий прибуток, валюту та зайнятість. Але цих успіхів виявилося критично мало — вони залишилися локальними й не переросли в масштабну модернізацію
. До вітчизняних машин та обладнання інтерес виявляли в основному країни СНД. Однак їхнє власне сповзання на сировинну периферію (переважно нафта, газ і ті самі метали із зерном) мимоволі прив'язувало до неї й цю частину нашого експорту.

У світлі торговельної відкритості України (близько 50% ВВП як за експортом, так і за імпортом) у ній стали наростати сировинні ритми: у разі зростання цін на її експортну сировину господарське життя оживало, коли ж ті різко падали — воно стискувалося. При цьому першою на зниження сировинної кон'юнктури реагувала експортна виручка. Услід за нею скорочувалися зовнішні запозичення, а також іноземні інвестиції (як портфельні, так і прямі). Логіка тут гранично проста: мало хто ризикне кредитувати, а тим паче розвивати чужу економіку, чиї (сировинні) доходи стрімко падають. Та ще при сміттєвих (спекулятивних) рейтингах.

Зменшення припливу іноземної валюти провокувало її дефіцит. Його прямими жертвами ставали виробничий імпорт і "валютні" боржники, що створювало додаткові проблеми з економічним зростанням і платежами за зовнішнім боргом. Це позначалося на доступі до міжнародних фінансових ринків і призводило до нестачі валюти всередині країни.

Падіння виробництва зменшувало його фінансові можливості. На цьому тлі скорочувалися надходження до бюджету і соціальних фондів. Виникали/поглиблювалися їхні дефіцити.Загальна нестійкість наростала, але економіка балансувала, поки тримався курс гривні. Коли ж той не витримував і падав, починався загальний хаос: паніка вкладників, масове зняття депозитів, неповернення кредитів, черги біля обмінників і банкоматів, банкрутство банків і підприємств, втеча іноземних інвесторів, валютні обмеження, спорожніла скарбниця.

Критичними в цій фінансовій вирві були три фактори: глибина й тривалість падіння цін на експортну сировину, розмір знецінення гривні та обсяг міжнародних резервів. При цьому що більшими були резерви, то легше було протистояти девальвації. Так, у період із серпня 2008 р. по травень 2009-го вони впали на 36%, однак і тоді їхній обсяг (24,5 млрд дол.) був набагато більший за сьогоднішній (17,8 млрд). Навпаки, під час кризи 2014 р. виснаження резервів (-63%) і загальний їхній рівень (7,5 млрд дол.) різко звузили можливість стабілізації курсу гривні. У 1998–1999 рр. ситуація була ще драматичнішою, тому що всі вітчизняні резерви було взято, по суті, у борг.

Примітно, що інфляція не була причиною жодної з трьох останніх криз в Україні. Понад те, під час кризи 2008–2009 рр. вона… знижувалася — з максимальних 31,1% до 12,3. Що ж до її 60-відсоткових стрибків у квітні 2015 р., то вони, як усі добре пам'ятають, стали наслідком майже дворазового падіння обмінного курсу в лютому того ж року. Схожа ситуація спостерігалася і 1998-го: інфляція тоді знижувалася впродовж кількох років, досягнувши мінімуму в липні-серпні (6,7–6,9%). Але після девальвації гривні у вересні 1998 р. на 50% (у річному вимірі) ціновий тренд різко пішов угору. Безумовно, за зростання інфляції довелося платити окрему плату, але рахунок за неї надійшов лише після падіння курсу.

Не був першопричиною фінансових лих України і її бюджетний дефіцит — ні в 2008–2009, ні у 2014–2016 рр. Причому історія з фінансовою пірамідою ОВДП (1997–1998 рр.) також припала на час сировинної рецесії. Її рецидиви спостерігалися у 1996–2000, 2008–2009 і 2012–2016 рр. У повному сенсі — не раніше й не пізніше. Безумовно, непідйомний дефіцит, як і його дітище — держборг, мають свої негативні наслідки, потребуючи постійного контролю. Однак факти такі, що його втрата в останні 20 років була тісно пов'язана з низькими цінами на нашу експортну сировину.


Очевидні відповіді


Відповідь на очевидне запитання "що робити?" теж очевидна: відходити від сировинної моделі; зайнятися реіндустріалізацією; підтримати її організаційно та фінансово; забезпечити "подушку безпеки" для обмінного курсу; домогтися випереджального зростання міжнародних резервів.

У принципі, це шлях усіх успішних країн після Другої світової війни. Їхні високі темпи зростання назвали "дивом": німецьким, японським, ізраїльським, корейським, так само, як і "дивом" інших "азіатських тигрів", включно з Китаєм. Усі вони поєднували ринкову ініціативу та конкуренцію з державною стратегією модернізації. Найвідоміший у цьому сенсі окупаційний План Маршалла (США), націлений на реіндустріалізацію зруйнованої Європи. Особливу подяку за нього пізніше висловлював Л.Ерхард — батько ліберальних реформ у Німеччині.


Альтернативні погляди


Хоч як дивно, але про цей досвід сьогодні не говорить жодна міжнародна організація, хоча саме він допоміг тому ж таки Китаю перетворитися зі злиденної країни на економічну наддержаву, побивши всі рекорди по боротьбі з бідністю. Чіткої відповіді з цього приводу ніхто не дає. Натомість наші програми з МВФ сповнені намірів збалансувати бюджет, забезпечити фінансову стабільність, підвищити зовнішню відкритість, таргетувати інфляцію та забути про курс гривні (?). При цьому про технології та виробництво — жодного слова.

Образно кажучи, ми штукатуримо та фарбуємо стіни, в яких зяють діри через регулярні підтоплення фундаменту. При цьому перенести весь дім на безпечне місце нам ніхто не радить, а нам самим ніби й невтямки.



Закон малих чисел


Глобальне виробництво дуже нерівномірне. Так, сімка найбільших індустріальних економік G-7 забезпечує випуск 46,4% світового ВВП (2015 р.). З урахуванням Китаю їхня сукупна частка становить 61,3%. Нарешті, "двадцятка" G-20 виробляє приблизно 85% глобального ВВП. На решту держав, які подали дані Світовому банку, припадає близько 15%, або в середньому порядку 0,1% світового ВВП на країну. Зрозуміло, що фактична вага може бути й вищою, як, наприклад, у Нігерії (0,65%) або Таїланді (0,53%). Але також зрозуміло, що для цієї групи подібні показники нетипові.

А тепер просте запитання: що станеться з фінансами такої малої сировинної економіки (0,1% світового ВВП), якщо несподівано розпочнеться навіть не падіння, а хоча б гальмування глобального виробництва? Або на зовнішніх ринках різко подорожчає долар США? Відповідь очевидна: її фінансам загрожує повний розлад! Причому, що менша така економіка та нижчий її суверенний рейтинг, то гірші в неї справи — хоч би якими ідеальними були її баланси та фінансова звітність у вихідній точці. Чому? Та тому, що вона надто уразлива через свій розмір і сировинну спеціалізацію: її як тріску може затягнути у вир, залишений великою індустріальною економікою. Єдиний вихід — або "втиснутися" у цю економіку (що, по суті, зробили країни Центральної та Східної Європи, вступивши до ЄС), або триматися подалі від вирів (досвід Китаю й деяких його сусідів).

Як це стосується України? А річ у тім, що її вага в глобальному ВВП становить... 0,12% (2015 р.). Причому після 1992 р. вона знизилася вдвічі.
Що робити, якщо нас у ЄС поки що не чекають? Тактично — пам'ятати про ризики та вибудовувати запобіжні шлюзи: відкриватися, мінімізуючи ризики, збирати міжнародні резерви, формувати суверенні фонди, заздалегідь передбачати антикризові заходи, піклуватися про валютний курс. Стратегічно — вибиратися із сировинної пастки, орієнтуючи ресурси та сировинні доходи на технологічну модернізацію.

Наскільки такий підхід відповідає рекомендаціям Фонду, питання риторичне. Безумовно, бюджетна дисципліна ніколи не буває зайвою. Однак доречно згадати, що напередодні Великої рецесії (2008–2009 рр.) МВФ, не бачачи ризиків, скорочував за непотрібністю свій штат та офіси по всьому світу. Те саме планувалося зробити і в Україні (!), тому що в ній не було ніяких проблем ні з бюджетом, ні з держборгом, а довгий іноземний капітал лився в країну, як із рогу достатку: понад 116 млрд дол. за 2004–2008 рр. І все через одну просту причину — сировинна кон'юнктура била всі рекорди. Коли ж вона зруйнувалася, потягнувши за собою курс гривні, фінансові баланси посипалися, як картковий будиночок, і в підприємств і банків, і в держави з населенням. Після цього Фонд виявив чимало глобальних проблем.
У зв'язку з цим треба визнати, що фінансові ризики у великих і малих економіках різні: коли перші чхають, других здуває. Не бачити цього нерозумно, принаймні для тих, хто все ще намагається звестися на ноги.

Для малої сировинної економіки принципи МВФ, що російська рулетка. Якщо пощастить, і ціни на сировину зростатимуть, її винесе на поверхню, як корок. Приплив експортної виручки поступово згладить і валютні проблеми, і курсові, і боргові, і фінансові. В Україні таке спостерігалося в "нульових", аж до глобального краху 2008-го, а також у 2010–2011 рр. У такі моменти сценарій Фонду виглядає бездоганним: сировинний бізнес процвітає, валюта припливає, курс не тривожить, дефіцити покриті, борги помірні. Держава вмиває руки та виходить із програми з МВФ, оскільки всі його сподівання вже, по суті, виконано.

Ну, а якщо не пощастить, і ціни на сировину продовжать падати (2012–2015 рр.), тоді виявиться, що погано боролися з інфляцією, пізно девальвували гривню, недостатньо скоротили бюджет, мало звільняли службовців і різали пенсії пенсіонерам, у дітей — надлишок молока в школах, та й самих шкіл надто багато, як і лікарень у селах. Вам не подобаються ці докори? Тоді відмовтеся від кредитів Фонду — 8,5 млрд дол. до кінця 2018 р. На що ми гучно обурюємося й... не відмовляємося. Принаймні допоки ціни на пшеницю та сталь недостатньо високі.


Ліс-кругляк і сировинна дипломатія


А в ЄС на це дивляться інакше. Після глобальної кризи 2008–2009 рр. там прийняли Стратегію промислового розвитку (2012 р.). Її мета — індустріальний ренесанс Європи, хоча частка промисловості в її експорті й так становила 80%. Однак європейців стривожило падіння на 10% промислового виробництва, втрата галуззю 3 млн робочих місць, швидке зростання країн — членів БРІКС, їхня амбіційна промислова політика з фокусом на технології та інновації.

Комплекс заходів ЄС із розвитку промисловості включає "політику сировинної дипломатії". Її метою є "забезпечення (сировиною) критичних потреб для зростання та зайнятості в Європі". У цих рамках фінансується проект STRADE (Strategic Dialogue on Sustainable Raw Materials for Europe). Проект не "паперовий". Так, у вересні під його егідою проходить семінар у Пекіні. При цьому досить симптоматична тема його першої сесії: "Європа та Китай: схожа залежність від імпорту — основа для кооперації?".

Україна в цих ініціативах ЄС нібито не фігурує. Однак європейські партнери наполегливо пропонували їй і домоглися все-таки згоди на одержання кредиту (600 млн євро), ключовою умовою якого є скасування Україною мораторію на експорт лісу-кругляка. Останній ми запровадили для розвитку власної деревообробки, протидії контрабанді та шаленій вирубці лісу, зростання зайнятості та скромних доходів наших громадян. Однак у ЄС свої підприємства з обробки деревини. Європейцям теж потрібен ліс. Але свій вони бережуть, а український до них потрапляє контрабандою. Тому вони наполягають на скасуванні мораторію.

За всієї подяки країнам ЄС за їхню тверду позицію та допомогу у воєнному протистоянні на наших східних рубежах такі вимоги нагадують "сировинний колоніалізм". Тим паче, що вони диктуються в настільки складний для країни час. Чия візьме? Сказати важко. Хотілося б, звичайно, побачити ремейк саги про "насіння соняшнику". Однак із цим не все так просто.

По-перше, не варто забувати про голоси європейців у МВФ. Знаючи їхню наполегливість і методичність, складно уявити, що їхні дії у Вашингтоні (програми та кредити МВФ) і Брюсселі ("проблема" мораторію) ніяк не координуються.

Крім цього, український віце-прем'єр-міністр з євроінтеграції, по суті, підтримала наших європейських партнерів (конкурентів?), указавши на неефективність мораторію через активну контрабанду лісу-кругляка. Таким чином, замість консолідації спільних зусиль із ЄС по боротьбі з контрабандою заступник голови уряду запропонувала її фактично легалізувати — явно не на користь власній економіці. Судячи з повідомлень ЗМІ, ці аргументи за останні півроку ніяк не змінилися.


"Зайві" кредити та податки


Промисловий розвиток потребує вкладень. Так, уже згадана стратегія ЄС передбачає додаткові вливання в Європейський інвестиційний банк (10 млрд євро) і збільшення його кредитів на пріоритетні цілі (60 млрд), у тому числі до 15 млрд — на інновації, стільки ж — малому та середньому бізнесу, до 20 млрд — на підвищення ресурсної ефективності.

В Україні ж ми хронічно уникаємо ставити та вирішувати подібні завдання, посилаючись на боротьбу з "неефективною державою, яка все розкраде та розтягне". Примітно, що носіями цих ідей виступають уже самі чиновники. З одного боку, це виправдовує їхню бездіяльність (під час війни?), а з іншого — породжує сюрреалістичні картини.

Щоб утримати курс гривні та інфляцію, Нацбанк обмежує зростання грошової маси. Для цього він продає банкам депозитні сертифікати. Ті їх із задоволенням купують — ризик нульовий, дохідність чудова, платежі без затримок. Завдяки цьому гривня вилучається з обігу й не тисне на валютний ринок і ціни. До початку осені її курс, тому, великого клопоту нікому не завдавав.

У принципі, це рутинний прийом. І він не привертає уваги, допоки його негативний вплив не надто великий. Однак у нашому випадку це не зовсім так. Річ у тім, що обсяг розміщених депсертифікатів становить 50–60 і більше мільярдів гривень, що еквівалентно двом (а часом і трьом) траншам МВФ!Але це — ті самі мільярди, яких не одержує наше виробництво у вигляді кредитів. Все б нічого, якби кредитні канали були перегріті. Однак вони ледь жевріють: у першому півріччі кредити, видані підприємствам, зросли (з урахуванням курсових різниць) приблизно на 13 млрд грн (1,5%), що в 4–5 разів менше коштів, вкладених у депсертифікати.

Та й це не все. На банківських рахунках місцевих і державного бюджетів накоричилося понад 16 млрд грн. Причому ця сума стабільно зростає. У принципі, її достатньо, щоб забезпечити житлом більшу частину наших захисників на Сході (згідно із ЗМІ, там може перебувати до 65 тис. чол.). Але влада так захопилася своїми банківськими вкладами, що дедалі більше нагадує рантьє, ніж органи управління. Що їх приваблює? Вочевидь, високі відсотки. Звідки в банків доходи для їхньої виплати? Та все ті самі депсертифікати НБУ.

Цьому "бізнесу" уже третій рік: банки ріжуть кредити виробництву, а бюджети — розвиток своїх територій. Держава ж (в особі НБУ) платить їм за це щедрі бонуси й одразу знижує свій прогноз (Кабмін, НБУ) з економічного зростання! Якщо взяти кожного учасника окремо, це може видатися логічним. А скласти всіх разом — повний абсурд: у країні війна, на передовій нестача елементарного, переселенців понад півтора мільйона, діри затикають волонтери, демобілізованим ніде працювати, бігаємо в пошуках зовнішніх кредитів, а держава руками НБУ платить банкам і бюджетам, щоб перші не кредитували виробництво, а другі — не фінансували економіку!

У нас справді серйозні проблеми. Але не через обмінний курс та інфляцію, а тому що для нас є тягарем власні фінанси! Нам "заважають"… банківські вклади та зібрані податки! Держава стягує їх десятками мільярдів просто тому, що не знає, як спрямувати у виробництво та в яке саме
. І робить це з допомогою чотирьох своїх найбільших банків (Ощадбанк, Укрексімбанк, Укргазбанк, Приватбанк), що утворюють кістяк національної банківської системи.

Ми ж тим часом не втомлюємося повторювати, що таргетуємо інфляцію та наслідуємо... найкращий європейський досвід. Не згадуючи, щоправда, ні промислової стратегії ЄС, ні Європейського інвестиційного банку, ні його цільових кредитів.

Та що цікаво, критерії програми МВФ Україна виконує: інфляція падає, бюджетний дефіцит знижується, зростання грошової бази мінімальне. У держави між тим на єдиному казначейському рахунку набігло ще 44 млрд грн.

При цьому МВФ, Кабмін і Нацбанк єдині щодо перспектив нашого зростання — 4% ВВП на рік, починаючи з 2020-го. Тим часом група неіндустріальних країн, до якої ми належимо, уже сьогодні зростає швидше (4,1%, 2016 р.). А через три роки її темп наблизиться до 5% (квітневий прогноз Фонду).

По суті, ми таргетуємо власне відставання. Чи можна вважати цей сценарій оптимістичним? Хоч як дивно, так! Оскільки він базується на вдалому збігу обставин — зростанні сировинних цін і нових кредитах МВФ. А якщо таких не буде... Та цей варіант, як і його наслідки, ми просто не розглядаємо.
Загалом же, як у російській рулетці, — з фатальною надією на либонь та холостий постріл.

Сергій Кораблін
доктор економічних наук, заступник директора Інституту економіки та прогнозування НАН України

Захоплення ринків. Наскільки переконливо відновлюється український експорт



Упродовж цього року про стабілізацію економічної ситуації говорив кожен чиновник Кабміну.

Починаючи з першого кварталу 2017 р. було зафіксовано зростання економіки на 2,4% порівняно з аналогічним обліковим періодом 2016-го. Прогноз уряду до кінця року — сумарне зростання ВВП на рівні 2%. Одним із чинників, завдяки яким було досягнуто стабілізації, є покращення торговельних зв'язків з Європою. Прем'єр-міністр Володимир Гройсман відрапортував про зростання експорту товарів і послуг в ЄС за перші шість місяців поточного року на 22,8% порівняно з аналогічним минулорічним періодом. На сьогодні сумарний обсяг експорту дорівнює 9,4 млрд дол., у тому числі товарів — 8,2 млрд (зростання на 26,1%), послуг — 1,5 млрд (6,4%).








Та якщо показник першого півріччя 2016-го порівнювати з аналогічним періодом 2013-го (враховуючи скорочення обсягів експорту за 2013–2015 рр.), то виходить, що він обвалився вже більш як удвічі. Тобто Україна втратила половину свого експорту! І нинішні оптимістичні показники нарощування експорту завдячують головним чином низькій порівняльній базі (хоча загальне поліпшення ситуації й беззаперечне).

Днями Держстат опублікував статистику щодо обсягів української зовнішньоекономічної діяльності за перше півріччя 2017-го. Судячи з даних, результати вже сигналізують про покращення наших позицій, але загалом вони не настільки райдужні, як прогнози і заяви чиновників. Зокрема, попри здобутки наших експортерів, сумарне сальдо торговельного балансу за перше півріччя залишається від'ємним.

Географічна структура експорту також не зазнала особливих змін. На даний момент його максимальний обсяг припадає на Росію. Слідом за нею йдуть Італія, Польща, Туреччина, Індія та Єгипет. Саме в ці регіони ми продали найбільше товарів за поточні шість місяців. Досягти таких значень змогли за рахунок зростання обсягів експорту в середньому на 25% у ці регіони. Але разом з цим зростає і обсяг імпорту — на 29%.











Як бачимо, незважаючи на санкції, обсяг торгівлі з Росією за поточний період тільки виріс. Україна купила в рази більше товарів порівняно з минулим роком. Основний обсяг імпорту (42%) припадає на нафту і продукти її перегонки. За аналізований період ця стаття експорту збільшилася на 80%! Реалізувати товарів в Росії ми змогли на 25% більше. Це стосується продуктів неорганічної хімії, чорних металів, котлів і машин. Як бачимо, в нашому випадку обсяг імпорту з Росії залежить не від нашого бажання купувати, а скоріше, від неможливості диверсифікувати поставки нафтопродуктів з інших регіонів.

Товарна структура експорту залишається без особливих змін. Найкращу динаміку зростання показали тваринництво і експорт готових продуктів тваринного походження — тут загальний обсяг збільшився на 50%. Хорошу динаміку також демонструють інші сектори економіки та нарощують обсяги поставок. При цьому приріст (понад 100 млн дол.) спостерігається практично в усіх основних секторах економіки. За рахунок зростання цін на основні експортні товари бачимо збільшення загального обсягу експорту. Негативну динаміку в 3% показує тільки експорт обробленої деревини.

Після минулорічного скасування акцизного збору на авто спостерігається зростання ввезення товарів цієї групи. За поточний період показник виріс наполовину. Вселяє оптимізм і збільшення обсягів по групі "недорогоцінні метали та вироби з них" на 30%. Такі показники стали можливі за рахунок зростання цін на метали в останні місяці. Думаю, ця тенденція в найближчому півріччі триватиме.

Таким чином, загальний імпорт товарів становив 22,5 млрд дол., а сам торговельний баланс виявився від'ємним. А саме сальдо в мінус 1,88 млрд дол. значно збільшилося порівняно з минулим роком.

Експорт товарів в ЄС зріс на 22% і становив 8,4 млрд дол., імпорт збільшився на 29%, до 10,5 млрд. З Європи ми закуповуємо досить велику кількість різних позицій. При цьому експорт орієнтований лише на кілька груп — чорні метали та руди, зернові, жири або олії тваринного або рослинного походження.

Наша олія загалом завойовує цю нішу вже давно за рахунок відсутності експортних мит у більшій частині ЄС. По зернових наші експортери вже увійшли в топ постачальників, продавши 32% загального імпорту ЄС. Також ми підкорюємо ринок молочної продукції. На сьогодні 18 вітчизняних виробництв мають можливість реалізовувати "молочку" в Європі.

Більш того, цього року Україна експортувала послуг на 5,4 млрд дол., збільшивши відрив від минулого року на 9%, імпорт послуг виріс на 7%. Варто зазначити, що сальдо за цей період є додатним і становить 2,4 млрд. Серед лідерів, як і раніше, Росія з показником експорту в 1,8 млрд і досить високим додатним сальдо в 1,4 млрд. Ця цифра є значна, якщо порівняти, що сумарний експорт послуг в Європу є аналогічним.

Однак подальші перспективи торговельного балансу не зовсім оптимістичні. Через настання опалювального сезону цілком реально очікувати зростання імпорту газу для його подальшого закачування в сховища, що найчастіше відбувається за кілька місяців до його початку.

Максим Пархоменко

08 вересня 2017

Новые профессиональные стандарты и проверка практических навыков на III Всероссийском конкурсе «Лучший лесной пожарный»



В настоящее время в целях улучшения ситуации в системе охраны лесов России от пожаров, по инициативе Федерального агентства лесного хозяйства, Минтруд России ведет работу по появлению в стране новой профессии «Лесной пожарный». Принятие соответствующего приказа о введение в действие профессионального стандарта «Лесной пожарный» ожидается в первом квартале 2018 года. Сейчас разработка проекта профессионального стандарта по заказу Минтруда России ведется ФАУ ДПО ВИПКЛХ (г. Пушкино) совместно с Уральским государственным лесотехническим университетом (УГЛТУ, г. Екатеринбург), с привлечением специалистов ФБУ «Авиалесоохрана».

На следующий день после завершения III Всероссийского конкурса профессионального мастерства «Лучший лесной пожарный», 8 сентября 2017 года, на площадке ФАУ ДПО ВИПКЛХ состоялся очередной этап общественных слушаний проекта. Внедрение новых стандартов профессии – это бесспорный залог улучшения качества работы лесных пожарных России, эффективности проводимых работ и укрепления престижа благородной профессии.

Продемонстрировать компетентному жюри и гостям зрелищного конкурса свои навыки собрались лучшие лесные пожарные со всей страны. С 4 по 7 сентября 2017 г. в подмосковном Пушкино состоялся III Всероссийский конкурс профессионального мастерства «Лучший лесной пожарный». Конкурс проводился Федеральным агентством лесного хозяйства и ФБУ «Авиалесоохрана».

За звание лучшего лесного пожарного России 2017 года боролись 25 представителей лесопожарных служб регионов Центрального, Северо-Западного, Приволжского, Уральского, Сибирского и Дальневосточного федеральных округов и ФБУ «Авиалесоохрана».

Конкурс включал 3 этапа: «Теоретические основы лесопожарного дела», «Спортивное многоборье», «Преодоление лесопожарной полосы препятствий».

Оценка результатов проводилась экспертной комиссией, в составе которой представители руководства специализированных учреждений по охране лесов федерального и регионального уровней, представители лесной науки, победители Всероссийского конкурса профессионального мастерства «Лучший лесной пожарный» 2015 г. и 2016 г.

По результатам прохождения этапа «Теоретические основы лесопожарного дела», I место занял Юрий Терёшин – инструктор десантно-пожарной группы КГАУ «Красноярская база авиационной и наземной охраны лесов», II место – Владимир Земченков – работник ГБУ Рязанской области «Пожлес», III место – Альберт Кудрявцев – десантник-пожарный ПДПС ФБУ «Авиалесоохрана»

Победителем этапа «Спортивное многоборье» стал Альберт Кудрявцев – десантник-пожарный ПДПС ФБУ «Авиалесоохрана», II место занял Андрей Зуев – инструктор парашютно-пожарной группы БУ Ханты-Мансийского автономного округа-Югры «База авиационной и наземной охраны лесов», III место – Степан Батенёв – инструктор десантно-пожарной группы ГБУ СО «Уральская база авиационной охраны лесов» (Свердловская область).

По итогам прохождения заключительного этапа «Преодоление лесопожарной полосы препятствий», I место занял Андрей Зуев – инструктор парашютно-пожарной группы БУ Ханты-Мансийского автономного округа-Югры «База авиационной и наземной охраны лесов», II место – Евгений Анисенков – работник ГБУ Тверской области «Лесозащитный противопожарный центр-Тверьлес», III место – Артём Чистяков– работник ОГБУ «Лесопожарная служба Смоленской области».

Победитель и призеры III Всероссийского конкурса профессионального мастерства «Лучший лесной пожарный» определялись по общей сумме баллов за три этапа.

По результатам острой борьбы победителем конкурса и лучшим лесным пожарным России 2017 года стал Андрей Зуев – инструктор парашютно-пожарной группы БУ Ханты-Мансийского автономного округа-Югры «База авиационной и наземной охраны лесов».

Обладателем второго места по итогам соревнований стал Евгений Анисенков – работник ГБУ Тверской области «Лесозащитный противопожарный центр-Тверьлес».

Третье место занял Артём Чистяков– работник ОГБУ «Лесопожарная служба Смоленской области».

Призеры и победители конкурсных этапов, призеры и победитель конкурса по общей сумме баллов награждены дипломами и памятными призами.

Призом «За волю к победе» награжден Юрий Терёшин – инструктор десантно-пожарной группы КГАУ «Красноярская база авиационной и наземной охраны лесов».



ФБУ «Авиалесоохрана»

Федеральный штаб по тушению лесных пожаров




Федеральный штаб по тушению лесных пожаров поручил Департаментам по Федеральным округам лесного хозяйства по Федеральным округам обеспечить контроль над выполнением регионами плановых показателей профилактических противопожарных мероприятий на землях лесного фонда

8 сентября состоялось рабочее заседание Федерального штаба по координации деятельности по тушению лесных пожаров. В работе штаба приняли участие представители руководства Федерального агентства лесного хозяйства, ФБУ «Авиалесоохрана», Росгидромета, Минприроды России, МЧС России, Департаментов лесного хозяйства по Центральному, Северо-Западному, Южному, Приволжскому, Уральскому, Сибирскому и Дальневосточному федеральным округам.

В ходе работы штаба обсуждались вопросы выполнения регионами каждого округа на землях лесного фонда плановых профилактических противопожарных мероприятий, таких как строительство, реконструкция, эксплуатация лесных дорог, предназначенных для охраны лесов от пожаров, прокладка просек, противопожарных разрывов, устройство противопожарных минерализованных полос, прочистка просек (уход за противопожарными барьерами), прочистка противопожарных полос и их обновление, проведение контролируемых профилактических выжиганий.

По данным Департаментов лесного хозяйства по федеральным округам и региональных лесных ведомств выполнение в регионах профилактических противопожарных мероприятий на землях лесного фонда в среднем ведется в соответствии с планами-графиками.

Департамент лесного хозяйства по Южному федерального округу отметил, что в одних из наиболее горимых регионах ЮФО в 2017 г. – Ростовской и Волгоградской областях практически отсутствует выполнение профилактических противопожарных мероприятий на сопредельных с лесным фондом территориях. В данных регионах основная причина возникших в текущем пожароопасном сезоне лесных пожаров – переход в лес огня с сопредельных территорий.

Федеральным штабом по координации деятельности по тушению лесных пожаров поручено Департаментам лесного хозяйства по федеральным округам обеспечить контроль за выполнением всеми регионами профилактических противопожарных мероприятий на землях лесного фонда в соответствии с планами – графиками, а также усилить контроль за исполнением в регионах п. 72.3 «Правил противопожарного режима в Российской Федерации» и п. 9.1 «Правил пожарной безопасности в лесах».

Ліс потребує невідкладних рішень - Андрій Курінський



Ситуація із всиханням соснових насаджень в області настільки серйозна, що набирає ознак надзвичайного стану. Про це повідомив начальник Житомирського обласного управління лісового та мисливського господарства Андрій Курінський в ході наради з керівниками лісогосподарських підприємств області.

Днями в Державному агентстві лісових ресурсів України створено штаб з розробки заходів поліпшення санітарного стану лісів.

До таких кроків лісівників змушує вкрай тривожна ситуація, викликана масовим всиханням соснових насаджень Поліського регіону і Держлісагество має прийняти ефективні управлінські рішення стосовно здійснення невідкладних заходів, спрямованих на ліквідацію наслідків масового всихання лісів.

До штабу увійшли спеціалісти Держлісагентсва, фахівці УкрНДІЛГа, керівники державних спеціалізованих лісозахисних підприємств та інші посадові особи, які працюватимуть над підготовкою проекту розпорядження Кабінету Міністрів щодо проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів.

Науковці з питань лісівництва підготують загальні рекомендації щодо шляхів недопущення поширення осередків всихання та щодо створення на зрубах більш стійких і високопродуктивних деревостанів.

В найкоротший термін спеціалісти Житомирського обласного управління лісового та мисливського господарства мають визначити обсяги пошкоджених насаджень, осередків поширення хвороби.

Крім того, для державної лісової охорони лісогосподарських підприємств проведуть спеціальні навчання щодо методів визначення , обліку, прогнозів розвитку та поширення стовбурових шкідників та профілактики і боротьби з ними.

Прес-служба Житомирського ОУЛМГ
RuporZT
08.09 15:30 

Відкривається шлях до концесії



АКТУАЛЬНО

Урядовці сподіваються на швидке оновлення інфраструктури завдяки розвитку інституції державно-приватного партнерства


8 вересня Міністерство економічного розвитку і торгівлі провело презентацію законопроекту «Про концесії». «Україна має вдале економічне розташування, розвинену інфраструктуру, зокрема мережу залізниць, автошляхів, морських та річкових портів. Проте вся вона застаріла, і використовують її не на повну потужність. Це дуже прикро. Щоб зробити нашу вітчизняну інфраструктуру сучасною і вивести на світовий рівень, ми вважаємо, слід розвивати інституцію державно-приватного партнерства (ДПП), як уже давно роблять у цивілізованому світі. Для цього в нашу транспортну інфраструктуру потрібно вкласти 35 мільярдів доларів. ДПП передбачає надання державних чи комунальних підприємств у концесію бізнесу, який на взаємовигідних умовах вкладатиме свої кошти в розвиток таких компаній», — зазначив, відкриваючи презентацію, перший віце-прем’єр-міністр — міністр економічного розвитку і торгівлі Степан Кубів.

За його словами, укладання концесійних угод триває і нині, ще до ухвалення цього важливого законопроекту. Так, 2016 року таких договорів було 69. Проте, на думку високопосадовця, це дуже мало, тому Мінекономрозвитку за активної участі народних депутатів та фахівців і розробляло цей законопроект, який дасть змогу значно пожвавити стан справ навколо підписання вигідних як для держави, так і для інвестора концесійних угод.

Концесія дуже популярна у світі. Як приклад вдалого ДПП можна привести аеропорт турецького міста Стамбул, у будівництво якого концесіонери вклали 36 мільярдів доларів. Степан Кубів вважає, що в українські підприємства, такі як, приміром, Херсонський морський порт чи Чорноморський морський торговельний порт, внутрішній та зовнішній інвестори також можуть вкласти чималі суми. А запорукою цього стане ухвалений у майбутньому законопроект «Про концесії», яким значно відновлюється елемент довіри бізнесу до держави та збалансовано правила гри на нашому ринку.

Заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Михайло Тітарчук зазначив, що всі угоди з концесії, які було укладено до 1 липня 2017 року (а їх налічується 179), стосуються сфери житлово-комунального господарства. «Ми ж хочемо, щоб більшість таких договорів підписували саме у сфері інфраструктури. Нині немає жодного такого документа, а це дуже важлива галузь господарства. Ми ретельно, майже рік, працювали над проектом закону, враховуючи такий важливий показник, як ефективність рішень від його виконання. У разі ухвалення цього документа слід сподіватися, що кількість укладених договорів концесії саме в галузі інфраструктури зростатиме великими темпами», — вважає урядовець.

Голова Комітету Верховної Ради України з питань транспорту Ярослав Дубневич наголосив на тому, що у разі ухвалення цей закон дасть змогу Україні швидко інтегруватися у європейську транспортну інфраструктуру. «У сусідніх із нами Польщі, Угорщині та Словаччині вже давно побудовано сучасні автобани, які підведено до наших пунктів перетину кордону. Цей закон дасть змогу віднайти великі кошти від держави та приватних партнерів для будівництва висококласних вітчизняних автошляхів і їхнього з’єднання з європейськими», — зазначив він.

Заступник міністра інфраструктури Наталія Казначеєва, у свою чергу, зазначила важливість вкладання концесійних коштів у наші морські і річкові порти, адже 90% українського експорту йдуть за кордон саме через ці об’єкти інфраструктури. «А всі наші порти поки що державні або комунальні. Тому це питання дуже важливе. До того ж окремо зауважу, що транспортна інфраструктура виробляє 6% ВВП країни, там працює 6% економічно активного населення України», — додала вона.

Куратор роботи із реформування концесійного законодавства від ЄБРР Олексій Звєрєв зазначив, що під час розроблення законопроекту «Про концесії» враховували насамперед українську специфіку економічного розвитку й інші суто внутрішні питання країни. «Ми не брали за основу подібні закони з європейських країн, однак ухвалення цього важливого документа — далеко ще не все. Україні для того, щоб ефективно запрацював інститут концесії, необхідно внести правки до законодавчих актів».

Таким чином, роль ДПП і самої концесії у процесі ефективного економічного розвитку галузей і всієї країни важко переоцінити. Ці інституції мають надати чималий поштовх у сфері будівництва нових доріг, портів, залізниць та інших об’єктів української інфраструктури, яка вже давно потребує оновлення.

ДОВІДКА «УК»

Концесія — договір про надання природних багатств, підприємств, інших господарських об’єктів, що належать державі чи територіальній громаді, у тимчасову експлуатацію іншим державам, іноземним фірмам та приватним особам. При цьому концесіонерові передають переважну частину операційних ризиків підприємства. Йому також не гарантують окупність інвестицій або витрат внаслідок настання ризику попиту або (та) пропозиції. Зазвичай концесійні договори укладають терміном від 3 до 50 років.

Урядовий кур'єр, 9 вересня 2017 року
Олег ГРОМОВ