ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

15 листопада 2017

Супергерой на залізничному вокзалі Чернівців намагався припинити вивіз деревини

Супергерой на залізничному вокзалі Чернівців намагався припинити вивіз деревини
Чоловік у костюмі героя намагався привернути увагу до проблеми знищення лісів


У ніч з 13-го на 14-те листопада на Чернівецького залізничному вокзалі відбулась безпрецедентна одиночна акція загадкового героя, котрий вимагав припинити масштабний вивіз лісу. Близько 2-ї ночі невідомий пробрався на колії, де зберігалися вагони з так званими «дровами», а неофіційно - лісом-кругляком, які вже регулярно перетинають кордон та направляються до сусідньої держави. Чоловік у костюмі типового супергероя намагався привернути увагу до проблеми знищення карпатських лісів. Як видно з активної реакції користувачів Фейсбуку – йому це вдалось.

Своїм ексцентричним вчинком він зумів спровокувати активне обговорення у мережі та примусив багатьох задатись запитаннями «хто це?» і «що буде далі?».

Джерело: https://pogliad.ua/
15.11.2017, 16:57



Також героя помітили у центрі міста - на Театральній площі.



http://buknews.com.ua/page/superheroi-na-zaliznychnomu-vokzali-chernivtsiv-namahavsia-prypynyty-vyviz-derevyny.html

Максим Пархоменко: Лісове питання. Хто і як сьогодні заробляє на рубанні лісу в Україні?



За даними Держстату, обсяг експорту деревини і пиломатеріалів за поточний рік на тлі зростання всіх експортних статей показав негативні значення.

Сприяла цьому заборона вивозу кругляка, яку було введено з початку 2015 року і посилено до всіх видів порід 2016-го. Причина цього – краєвиди облисілих Карпат.

Насправді, ситуація більш ніж катастрофічна. За останні роки вирубка лісів призвела до щорічних паводків та затоплень жителів Карпатського регіону під час весняного періоду.

Але сама ситуація почала розвиватися ще задовго до цього. До 2015 року Україна експортувала в основному тільки ліс кругляк.

Сама технологія його виробництва досить легка – спилювання дерева, випилювання сучків і гілок і транспортування його до покупця, при цьому дана деревина не схильна до гниття і інших негативних процесів і може зберігатися на відкритому повітрі досить довго – до 2-3 місяців, залежно від породи і кліматичних умов.

Раніше вартість даного кругляка варіювалася приблизно від 700-800 гривень за 1 кубічний метр матеріалу.

Митні процедури не були досить складною процедурою. Таким чином, підсумковий матеріал, наприклад, сосни, виходив на 30-40$ собівартості.

Його доставка машиною в сусідні Польщу, Словаччину, Угорщину обходяться приблизно в 1000 євро. У цих же регіонах ціна на такий кругляк з сосни починається від 80$.

Таким чином, наші виробники більш ніж легко могли продавати таку продукцію легально і отримувати з цього колосальні прибутки.

Сама проблема з нестачею лісу зародилася давно. Ще 2 роки тому на Західній Україні значно просіла кількість площ лісів. На сьогоднішній день вирубка лісів в цьому регіоні вже практично не ведеться. За словами виробників – ліс закінчився.

Як працює промисловість зараз?

Після введення заборони на експорт кругляка багато хто повернувся до старої роботи, а саме обробки деревини. На даний момент у нас можна експортувати лише готову продукцію з пиломатеріалів, тобто дошку, брус, рейку.

Саме виробництво більш складне і вимагає більше часових витрат, наймання співробітників і обслуговування пилорам. Це призводить, в свою чергу, до збільшення зайнятості населення у даній промисловості, що позитивно впливає на економіку в цілому.

Виробництво вимагає інвестицій, оскільки облаштування хорошої лісопильні з повним циклом роботи обійдеться в близько 100 000$, ця сума може бути значно оптимізована за рахунок купівлі старих лісопилень, які залишилися ще з часів Союзу.

При цьому після заборони експорту кругляка, багато зарубіжних інвесторів, зокрема з Польщі, купують наші виробництва і займаються заготівлею вже готової дошки.

Відпускні ціни в цьому випадку значно вищі, наприклад, кубічний метр готової сосни йде на експорт за 170-190$, а ціна дуба може зростати до 800-1000$.

Ці гроші не йдуть в офшори, вони йдуть нашим виробникам і залишаються в країні через те, що виробництва найчастіше локальні і відносяться до середнього бізнесу.

Таким чином, обмеження, які раніше запровадили, більш ніж позитивно впливатимуть на наш ринок. З сировинного ринку ми почнемо на першому етапі займатися виробництвом вже напівфабрикатів, далі вже готової продукції.

Нападки, які робить ЄС, не будуть реалізовані нашим урядом.

Насамперед через те, що реальні обсяги лісів в Україні вкрай скоротилися і вивозити вже практично нічого.

Якщо говорити про екологію відновлення регіонів, знищених раніше, – це займе більш ніж 10 років з урахуванням активної рекультивації старих площ.

Максим Пархоменко, аналітик Альпарі

https://news.finance.ua

Вирубка лісів перешкоджає розвитку туризму на Прикарпатті, – Олег Гончарук



Сьогодні, 15 листопада, під керівництвом голови Івано-Франківської облдержадміністрації Олега Гончарука відбулася нарада з питань розширення меж національних природних парків Івано-Франківщини.
Як повідомляє відділ прес-служби ОДА, в її роботі взяли участь перший заступник голови ОДА Марія Савка, начальник управління екології та природних ресурсів ОДА Ріяфет Гасимов, начальник обласного управління лісового та мисливського господарства Руслан Осташук, керівники профільних департаментів облдержадміністрації і національних парків області, експерти та науковці.

За словами Олега Гончарука, метою проведення наради стало обговорення питань щодо необхідності приведення у відповідність меж національних парків, які розташовані на території області, зокрема Карпатського національного природного парку, Національного природного парку «Гуцульщина», Національного природного парку «Синьогора» та Верховинського національного природного парку, а також наведення порядку щодо системних несанкціонованих рубок лісу.

Нагадаємо, що під час робочої поїздки на Прикарпаття Президента України Петра Порошенка у вересні була проведена нарада з питань удосконалення державної політики у сфері лісового та мисливського господарства, яка і стимулювала роботу у даній сфері.

«Сьогодні, маючи значні рекреаційні ресурси, ми активно намагаємося розвивати туристичну індустрію. Однак на заваді цьому може стати системна несанкціонована вирубка лісів у гірських районах області. Аби врегулювати дану ситуацію та вирішити ряд екологічних проблем, ми повинні сприяти розширенню меж національних природних парків. І процес цей має відбуватися виважено та виключно із врахуванням думок експертів, представників лісового господарства області, а також громадськості, зокрема жителів тих територій, які у майбутньому будуть знаходитись у межах природозаповідних зон», – зазначив голова регіону.

На переконання заступника начальника управління екології та природних ресурсів ОДА Андрія Пліхтяка, основною перешкодою на шляху до збільшення територій парків є процедура погодження з постійними користувачами земельних ділянок.

За словами Олега Гончарука, в облдержадміністрації оновлено склад робочої групи, яка працює у даному напрямку. Такі ж групи будуть утворені і в районах, де розташовані природні парки. Окрім того, дані питання обговорюватимуться із громадськістю, враховуватимуться і думки експертів.

Зазначимо, що 25 жовтня Кабінет міністрів України розглянув та схвалив проект розпорядження «Про вилучення та надання земельних ділянок у постійне користування із зміною цільового призначення». Документом передбачено вилучення із постійного користування державних підприємств «Верховинське лісове господарство» та «Гринявське лісове господарство» земельних ділянок загальною площею 12 022,9 гектара (землі державної власності лісогосподарського призначення (ліси), розташованих на території Верховинського району Івано-Франківської області, та передачу їх у постійне користування Національному природному парку «Верховинський».

Як повідомлялося раніше, співачка Руслана Лижичко на своїй сторінці у соцмережі розповіла про те, що Яремчанському районі Івано-Франківської області продовжується знищення унікальних Карпатських лісів.


Опубліковано: 15/11/2017 - 17:55

Маневичанам розповіли про захист лісу від пожеж - вдаримо безробіттям по лісовим підпалювачам

Днями в Маневицькому районному центрі зайнятості відбувся захід в рамках освітнього проекту «Школа безпеки та порядку» для безробітних на тему: «Захист лісових насаджень від пожеж».

Захід провів інженер по охороні та захисту лісу державного підприємства «Маневицьке лісове господарство» Пацаманюк Іван та начальник відділу взаємодії з роботодавцями Маневицького районного центру зайнятості Леонтій Довжик. Про це повідомляє Маневицький РЦЗ.

Розпочав захід Леонтій Довжик ознайомивши присутніх з особливостями освітнього проекту «Школа безпеки та порядку».

Іван Пацаманюк розповів про основні причини виникнення лісових пожеж, він зазначив що це є діяльність людини, грозові розряди, самозаймання торф'яних родовищ і сільськогосподарські вогнища за умов спекотної погоди чи так званого пожежонебезпечного сезону.

З метою охорони лісів від пожеж лісокористувачами щорічно розробляються і здійснюються заходи протипожежної профілактики та створюються служби лісової охорони.

Інженер по охороні та захисту лісу наголосив, що проблема охорони лісів від пожеж – одна з найбільш складних, які вирішуються працівниками лісового господарства всієї України. 

Важливим фактором у боротьбі із лісовими пожежами є їх попередження, а при неможливості уникнення, вчасне виявлення.

19:05 15.11.2017

Щодо використання результатів тестування на наявність аналітичних здібностей та здібностей щодо здатності працювати з інформацією


НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ
РОЗ'ЯСНЕННЯ

від 24.10.2017 р. N 36-р/з
Щодо використання результатів тестування на наявність аналітичних здібностей та здібностей щодо здатності працювати з інформацією

Відповідно до пункту 3 частини третьої статті 13 Закону України "Про державну службу" НАДС роз'яснює.

Абзацом восьмим пункту 74 Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року N 246 (далі - Порядок), передбачено, що тестування на наявність аналітичних здібностей та здібностей щодо здатності працювати з інформацією включає такі види:

тестування на абстрактне мислення - проводиться з метою оцінки здібностей щодо логічного та абстрактного мислення, встановлення причинно-наслідкового зв'язку;

тестування на числове мислення - проводиться з метою оцінки здібностей щодо здатності розуміти та працювати з числовою інформацією;

тестування на вербальне мислення - проводиться з метою оцінки здібностей щодо здатності розуміти та працювати з текстовою інформацією.

Відповідно до абзацу сьомого пункту 74 Порядку кожен із зазначених видів тестування кандидат може проходити не частіше одного разу на місяць. У разі участі кандидата в іншому конкурсі на вакантну посаду на зайняття посад фахівців з питань реформ протягом місяця з дня проходження тестування на наявність аналітичних здібностей та здібностей щодо здатності працювати з інформацією, використовуються результати відповідного виду тестування. У разі необхідності складення іншого виду тестування, ніж той, який пройшов кандидат, він проходить лише той вид тестування, який не проходив.

Абзацом восьмим пункту 74 Порядку передбачено, що порядок проведення тестування на наявність аналітичних здібностей та здібностей щодо здатності працювати з інформацією визначається пунктами 27, 30, 31, 34, 35, 38 Порядку.

Пунктом 34 Порядку передбачено, що після закінчення кандидатом проходження тестування або після закінчення часу, відведеного для його проведення, здійснюється автоматичне визначення результатів тестування за допомогою програмного забезпечення, які фіксуються адміністратором у відомості про результати тестування за формою згідно з додатком 4.

Адміністратор роздруковує звіт про результати тестування кожного кандидата, підписує такий звіт у кандидата та членів Комісії, які здійснюють нагляд, або присутніх членів конкурсної комісії та додає його до відомості про результати тестування.

За бажанням кандидата адміністратор надає йому копію звіту про результати тестування, засвідчену службою управління персоналом державного органу, в якому проводиться конкурс.

Абзацом першим пункту 39 Порядку передбачено, що кандидати, які не з'явилися для проходження тестування, вважаються такими, що не пройшли тестування та не можуть бути допущені до наступного етапу конкурсу.

Отже, для використання результатів тестування на наявність аналітичних здібностей та здібностей щодо здатності працювати з інформацією, отриманих кандидатом раніше, він зобов'язаний з'явитися під час проходження цього етапу конкурсу в державному органі для надання доступу адміністратору до результатів тестування, визначених за допомогою програмного забезпечення. Адміністратор оформляє відповідний звіт у порядку передбаченому абзацом другим пункту 34 Порядку.


Голова                                                               К. О. Ващенко

Щодо подання особою, яка бажає взяти участь у конкурсі на зайняття вакантних посад державної служби, декларації


НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ
РОЗ'ЯСНЕННЯ

від 26.10.2017 р. N 40-р/з
Щодо подання особою, яка бажає взяти участь у конкурсі на зайняття вакантних посад державної служби, декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування

Статтею 25 Закону України "Про державну службу" (далі - Закон) передбачено, що особа, яка бажає взяти участь у конкурсі, разом з іншими документами подає в установленому порядку до конкурсної комісії декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - декларація), за минулий рік.

Згідно із частиною третьою статті 45 Закону України "Про запобігання корупції" особа, яка претендує на зайняття посади, зазначеної у пункті 1, підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 3 цього Закону, та особа, зазначена у пункті 4 частини першої статті 3 цього Закону, до призначення або обрання на відповідну посаду, подає в установленому цим Законом порядку декларацію, за минулий рік.

Відповідно до частини першої статті 45 Закону України "Про запобігання корупції" подання декларації здійснюється шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції за формою, що визначена Національним агентством.

Національне агентство з питань запобігання корупції у своєму роз'ясненні щодо застосування окремих положень Закону України "Про запобігання корупції" стосовно заходів фінансового контролю, затвердженому рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції 11 серпня 2016 року N 3, розрізняє чотири типи декларацій: щорічна декларація, декларація суб'єкта декларування, який припиняє діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, декларація суб'єкта декларування, який припинив діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, та декларація суб'єкта декларування, який є особою, що претендує на зайняття посад, зазначених у пункті 1, підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 3 Закону України "Про запобігання корупції".

Водночас Законом передбачено, що особа, яка бажає взяти участь у конкурсі, має подати декларацію за минулий рік. Інших вимог щодо декларації такої особи Законом не встановлено.

Виходячи з положень Закону України "Про запобігання корупції", щорічна декларація, декларація суб'єкта декларування, який припинив діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, та декларація суб'єкта декларування, який є особою, що претендує на зайняття посад, зазначених у пункті 1, підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 3 Закону України "Про запобігання корупції", подаються за один і той самий звітний період, а саме за минулий рік.

Отже, при поданні особою, яка бажає взяти участь у конкурсі, в установленому порядку до конкурсної комісії декларації, до уваги береться лише звітний період, за який така декларація подається, як того вимагає Закон без урахування типу поданої декларації.

Виходячи із зазначеного, будь-який тип раніше поданої декларації може бути використаний особою, яка бажає взяти участь у конкурсі, при поданні до конкурсної комісії відповідних документів, якщо такою декларацією охоплено необхідний звітний період.

Водночас абзацом другим частини п'ятої статті 25 Закону встановлено обов'язок переможця конкурсу перед призначенням на посаду державної служби подати декларацію за минулий рік.

Така необхідність у поданні переможцем конкурсу декларації обумовлена тим, що період, який охоплюється відповідними деклараціями, залежить від часу, коли вони були подані: наприклад, якщо документи для участі у конкурсі були подані у грудні 2016 року, то перша декларація повинна охоплювати попередній 2015 рік; при цьому, якщо рішення про перемогу в конкурсі було ухвалено вже у 2017 році (наприклад, у січні), то друга декларація повинна охоплювати попередній 2016 рік.

Голова                                                       К. О. Ващенко

Кабмін має намір створити нову структуру для госпдіяльності в сфері лісового й мисливського господарства й створити Службу лісових інспекторів



Кабінет Міністрів має намір створити нову структуру в системі лісового господарства й передати їй функції щодо здійснення господарської діяльності в сфері лісового й мисливського господарства, а також створити Службу лісових інспекторів.

Про це сказано в Стратегії реформування лісового господарства країни на період до 2022 року, яку Кабмін схвалив своїм розпорядженням на засіданні в середу, передають Українські Новини.

Серед цілей, прописаних у стратегії, - зміна моделі й механізмів держуправління в галузі, зміна підходів до держуправління лісовим і мисливським господарством на базі чіткого відділення функцій регулювання, нагляду й контролю від функцій здійснення госпдіяльності в лісовому господарстві, оптимізація й реорганізація структури й функцій держлісгоспів.

Відповідно до тексту стратегії, пріоритетами є посилення ролі центрального органу виконавчої влади, що формує політику в сфері лісового господарства.

Будуть внесені відповідні зміни до законодавства, згідно з якими центральний орган виконавчої влади, що реалізує політику в сфері лісового й мисливського господарства, отримає функції держуправління, моніторингу й контролю суб'єктів господарювання.

При цьому передбачається передача функцій здійснення господарської діяльності в сфері лісового й мисливського господарства новоствореному суб'єктові господарювання держвласності, повноваження з управління корпоративними правами якого буде здійснювати Кабінет Міністрів.

Крім того, для вирішення проблеми незаконних вирубок планується створити Службу лісових інспекторів.

Також у стратегії прописано впровадження електронного обліку деревини для всіх постійних лісокористувачів і дистанційного зондування землі й аерокосмічної фотозйомки.

Також будуть передбачені спрощені умови отримання правовстановлюючих документів для постійних лісокористувачів на землю лісгосппризначення.

Крім того, цілями є впровадження єдиної процедури продажу деревини, впровадження системи економічних стимулів, пільг, дотацій для активізації суб'єктів господарювання в деревообробній галузі при безвідхідному виробництві.

Відповідно до стратегії, планується посилити адміністративну й кримінальну відповідальність, чітко розділити повноваження між правоохоронними органами для фіксації й збору доказової бази щодо правопорушень у галузі.

Автори стратегії вважають, що об'єднання функцій регулювання, нагляду й контролю обігу деревини з функціями госпдіяльності є недоліком системи управління лісовим господарством.

Також автори визнають проблему істотного обсягу незаконних вирубок і тіньового ринку деревини, корупції в лісовому господарстві на всіх рівнях.

Як повідомляли Українські Новини, фактична лісистість в Україні оцінюється в 15,9%, при цьому, за розрахунками вчених і експертів, оптимальним показником для нашої країни є 20%.

В 2015 році колишній голова агентства Олександр Ковальчук заявляв, що планується створити державну корпорацію для управління господарською діяльністю підприємств лісової галузі.

un.ua/ukr/article/718980.html
15 листопада 2017, середа, 12:24

Кабмин утвердил стратегию реформирования лесного хозяйства на период до 2022 года



Соответствующее решение принято на заседании правительства в среду.

Согласно тексту стратегии, которым располагает агентство "Интерфакс-Украина", общая площадь лесных участков, которые принадлежат лесному фонду Украины, составляет 10,4 млн га. Запас древесины в лесах оценивается в 2,1 млрд куб. м. Ежегодный объем заготовки ликвидной древесины от всех видов рубок по Гослесагентству составляет около 16 млн куб. м.

В документе отмечается, что потенциальные запасы и возможности украинских лесов большие и, по мнению специалистов и международных экспортов, полностью не используются. Учитывая увеличение площади зрелых и перезрелых насаждений в лесах Украины, в ближайшие годы объективным считается увеличение нормы заготовки древесины.

"В Украине в течение года вырубается только 0,9% запаса, тогда как в Швейцарии ежегодный объем рубок составляет 1,9%, Чехии - 2,4%, Финляндии - 2,8%, Великобритании и Бельгии - 3% и 3,1% соответственно", - говорится в стратегии.

Среди проблем лесного хозяйства, на решение которых направлена стратегия, несовершенство системы управления лесным хозяйством, значительный объем незаконных рубок, коррупция в лесном хозяйстве, сложность получения документов по использованию земель лесохозяйственного назначения, несовершенный механизм продажи необработанной древесины, нереализованные законодательные инициативы по охране лесов, сложная процедура привлечения к ответственности за незаконные рубки и отсутствие экономических стимулов для углубления переработки древесины.

В связи с вышеуказанными проблемами возникла необходимость в разработке стратегии реформирования лесного хозяйства.

Для реализации указанной стратегии правительство планирует создать службу лесных инспекторов, внедрить электронный оборот древесины для всех постоянных лесопользователей, провести аэрокосмическую фотосъемку, упростить условия получения разрешительных документов для постоянных лесопользователей на землю лесохозяйственного назначения, внедрить единую процедуру продажи необработанной древесины, усилить ответственность за нарушения в отрасли, четко распределить полномочия между правоохранительными органами для фиксации и сбора доказательств нарушений.

Кроме того документом предусмотрено внедрение механизмов оперативного реагирования на проблемы санитарного состояния лесов, разработка госпрограммы компенсации за использования природосохраняющих технологий и госпрограммы стимулирования деятельности лесохозяйственных субъектов.

Реализация мероприятий будет осуществляться за счет государственного и местного бюджетов, средств лесопользователей и средств международных организаций и иностранных инвесторов.

Правительство обязало Министерство аграрной политики и продовольствия с центральными и местными органами исполнительной власти разработать и подать в двухмесячный срок проект плана мероприятий по реализации утвержденной стратегии.

По материалам: Интерфакс-Украина
15:26 15.11.2017

Чому лісова галузь потребує підтримки

Нещодавно президент України Петро Порошенко заявив про необхідність стимулювання розвитку вітчизняної деревообробки з виготовленням продукції з високою доданою вартістю.

Він згадав про те, що темпи розвитку галузі не відповідають вимогам часу. У цьому контексті президент також наголосив на необхідності проаналізувати ефективність дії мораторію на вивезення лісу-кругляка, з огляду на те, що з припиненням вивезення лісу не відбулося різкого зростання завантаження українських деревообробних підприємств.

Комітет деревообробної та меблевої галузі Європейської Бізнес Асоціації вітає чітку і прогресивну позицію президента про підтримку вітчизняної деревообробки, але, на думку компаній-членів комітету, мораторій на експорт необроблених лісоматеріалів ще занадто рано оцінювати.

Введений восени 2015 року, мораторій повною мірою заробив (поширився на всі породи лісу-кругляка) тільки з 1 січня 2017 року. А значить, пройшло недостатньо часу для справедливої оцінки його ефекту.

При цьому вже зараз можна побачити певні позитивні зрушення: за інформацією представників галузі, вже вкладено понад 100 мільйонів євро інвестицій в створення нових і розширення наявних виробництв. Відомо, що більшість нових виробництв знаходяться на завершальних етапах пуско-наладки.

Таких інвестицій могло бути і більше, якби, починаючи практично з першого дня введення мораторію на різних рівнях влади не заявляли з певною регулярністю про необхідність його скасування. З огляду на це, деякі інвестори, навіть маючи підготовлені майданчики, не будують підприємства, в очікуванні, що мораторій ось-ось скасують.

Так, мораторій є дискусійним питанням і має як своїх прихильників, так і тих, хто виступає за його зняття. Вагомий аргумент останніх - введення мораторію було і залишається конфліктним по відношенню до зобов'язань, взятих Україною в рамках міжнародних угод.

При цьому введення мораторію за останній час було чи не єдиним кроком, спрямованим на вирішення проблеми з незаконними рубками деревини та забезпечення сировиною вітчизняних виробників, переорієнтацію експорту з деревної сировини на продукцію з високою доданою вартістю. Хоча європейські країни використовують більш ринкові інструменти для захисту та стимулювання розвитку своїх внутрішніх ринків.

Однак на даний момент, не дивлячись на дію мораторію, мають місце численні скарги з боку деревообробників на недолік ресурсу.

Так, сьогодні державні лісогосподарські підприємства значно зменшили рубки соснового пиловочника, що спричинило за собою дефіцит сировини для українських лісопильних виробництв. Гостро відчувається дефіцит фанерної сировини (береза, вільха), фанерні підприємства простоюють або працюють на половину потужності. Через нестачу вагонів навіть плитні виробництва не забезпечені сировиною для нормальної роботи. Крім того, експорт ділової деревини не припинився, а активно ведеться під виглядом інших лісоматеріалів, наприклад, паливних дров, на які не поширюється дія мораторію.

Погіршує ситуацію відсутність інформації про плани лісгоспів стосовно рубок, впроваджена нещодавно незручна система електронних торгів деревиною робить покупку сировини на аукціонах технічно складною і часто неможливою.

Очевидно, мораторій самостійно не може вирішити всі проблеми деревообробної галузі. Адже існують аспекти, які знаходяться за межами його впливу.

При відсутності стабільного доступу до сировинної бази будь-яка діяльність підприємств неможлива, незважаючи на дію мораторію. Сировинне забезпечення національних деревообробних підприємств залишається основним фактором, що визначає їх безперебійну роботу. У разі відсутності поставок сировини вітчизняними лісовими господарствами в повному обсязі деревообробна галузь України переживає стагнацію і поступово втрачає будь-які шанси на залучення нових інвестицій.

Чому ж так сталося? Очевидно, однією з головних причин є відсутність у держави стратегічного бачення як розвитку лісового господарства, так і деревообробної промисловості, а також постійні спроби отримати максимальний ефект у короткостроковій перспективі від продажу деревини.

Крім того, згадані галузі тісно пов'язані і взаємозалежні. Тому планувати розвиток і оцінювати їх ефективність необхідно в комплексі, не обмежуючись виключно обсягами заготівлі та обсягами продажу деревини. Треба розуміти, який саме ліс і з якою метою (для кого) ми садимо і вирощуємо. З розумінням цього прийде і розвиток як деревообробної промисловості, так і лісової галузі в цілому.

При наявності у деревообробних підприємств необхідної їм деревини в достатніх обсягах вони будуть вести нормальну роботу, створювати нові робочі місця, платити податки до бюджетів усіх рівнів та залучати інвестиції в галузь.

У зв'язку з цим, надзвичайно важливою є розробка і прийняття державної стратегії розвитку лісопромислового комплексу, яка в тому числі повинна бути спрямована на раціональне і ефективне використання деревини (насамперед, дефіцитної), враховувати фактичні об'єктивні потреби ринку в сировині і інтереси виробників.

Це дасть можливість державі робити ставки на виробництво конкретної продукції, необхідної на внутрішньому і світовому ринках. А також забезпечить стабільний дохід від даної діяльності для підприємств і позитивний соціально-економічний ефект для держави в цілому.

Чернівецька облрада просить не передавати лісгоспи в концесію

Чернівецька обласна рада звернулася до Президента України, Верховної Ради і Кабінету міністрів щодо недопущення передачі державних лісогосподарських підприємств у концесію.

Відповідне рішення було ухвалене на сесії облради 14 листопада, інформує власкор ІА ZIK.

У тексті звернення йдеться, що після того, як у липні цього року Мінекономрозвитку офіційно оприлюднило пропозиції щодо передачі державних лісогосподарських підприємств у концесію, до Чернівецької облради звернулися трудові колективи таких підприємств щодо недоцільності застосування концесійної моделі управління в лісовому господарстві області та України. 

Читайте більше тут: