ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

07 грудня 2017

Лісівники охороняють не тільки ліс



Одночасно з проведенням заходів з охорони і захисту лісу від незаконних рубок лісівники Чорноліського лісгоспу дбають і про мешканців лісу. Проводять спостереження на території лісового фонду за дикими звірами і птахами. Так, під час моніторингу у лісовому масиві Богданівського лісництва лісова охорона виявила та ліквідувала встановлені браконьєрами петлі біля помешкань борсука.

Загалом з початку року проведено 29 таких рейдів під час яких затримано 1 порушника, ліквідовано 15 бродячих собак, знято 20 петель, встановлених браконьєрами.

Також лісівники відстежують наявність загиблих тварин з метою попередження виникнення епідемії африканської чуми. В лісових масивах Чорноліського лісгоспу випадків загибелі диких тварин рейдовими бригадами протягом року не виявлено.

Державне підприємство "Чорноліське лісове господарство"

Москаль повертає в державну власність 350 гектарів лісу в Мукачівському районі, де Балога побудував собі дачу

Зроблено ще один крок для повернення 350 гектарів лісу в курортній зоні на Мукачівщині в державну власність



Геннадій Москаль скасував розпорядження колишнього голови Закарпатської облдержадміністрації Олега Гаваші від 3 грудня 2007 року «Про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальному підприємству «Центр сприяння розвитку туризму «Синяк» у постійне користування для будівництва та обслуговування туристичного комплексу «Синяк» за межами населених пунктів Мукачівського району Закарпатської області».

– Вилучення 350 гектарів під будівництво міфічного курорту – це крадіжка Балогою величезної території лісу від держави, – заявляє Г.Москаль. – Території навіть більшої, ніж сумнозвісне Межигір’я, де Янукович був облаштував свою резиденцію. Зараз ми крок за кроком повертаємо цю землю державі, так само, як повернули «Музей лісу і сплаву на Чорній річці» в Міжгірському районі.


Засідання профільного комітету Верховної Ради, присвяченого обговоренню концепції реформування лісової галузі. ФОТО

Матеріали розмістив на своїй сторінці у Facebook Олександр Курдюк

 

 




Виступає заступник міністра, почалися гарячі дебати.



В.Н.Бондар мав переконливі заперечення проти приватизації лісів. І технічно, і економічно, і соціально це призведе до проблем.



Цікавий тезис із виступу О.В.Трофімцевоі - в концепції відсутні посилання на ліквідацію лісгоспів, всі виступи під егідою профспілок дивний і не зовсім зрозумілий


Профспілки пообіцяли продовження протестних акцій.

Ні — лісам у концесію! Володимир ЧЕРНОВ

На Сумщині триває обговорення ситуації на державних лісогосподарських підприємствах. Не так давно «Голос України» розповідав, що проблема виникла після схвалення урядом «Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства України на період до 2022 року». У багатьох регіонах відбулися мітинги лісівників.

Минулого тижня ситуацію проаналізували на засіданні Громадської ради при Сумській облдержадміністрації. Громадські активісти прийняли рішення звернутися до Кабінету Міністрів із вимогою не допустити ліквідації місцевих лісогосподарських управлінь та відмовитись від ідеї передачі лісів у концесію. А саме це, нагадаємо, передбачене урядовою стратегією. Водночас члени Громадської ради вважають, що у лісах і справді вистачає проблем — від незаконних порубок до непрозорих схем реалізації деревини, і з цим необхідно щось робити.

Однак найбільше часу і уваги приділили реформуванню медичної галузі. Голова Громадської ради при Сумській ОДА Володимир Михайловський вважає, що люди майже нічого не знають про тонкощі і особливості медичної реформи і про те, що на них чекає вже у найближчі місяці. Багатьох це лякає — особливо тих, хто вже перетнув віковий «екватор» та має потребу часто спілкуватися з лікарями. А тому влада має активніше і регулярніше спілкуватися із населенням, використовуючи засоби масової інформації та роз’яснюючи нюанси медичної реформи.

Як поінформував начальник управління охорони здоров’я Сумської облдержадміністрації Сергій Бутенко, поки що медична реформа стосується лише первинної ланки, але й тут її старт перенесено на початок другого півріччя наступного року. Нині гостра проблема для області — «узаконення» створених госпітальних округів. Замість нинішніх 18 центральних районних лікарень на Сумщині мають запрацювати 6 госпітальних округів. Якщо створити менше їх, як цього вимагає профільне міністерство, неможливо буде виконати одну з ключових вимог медичної реформи: зробити лікарську допомогу доступною для людей.

За словами С. Бутенка, за наявності на території Сумщини лише 5 госпітальних округів 132 населені пункти опиняться поза межами вчасного доїзду. «Я на це як керівник обласного управління охорони здоров’я ніколи не піду», — запевнив С. Бутенко.

Як відомо, вчасність наданої медичної допомоги — головний чинник забезпечення не лише здоров’я, а й життя пацієнта. Особливо у випадках інфарктів, інсультів та інших загроз, котрі потребують негайного реагування. Аби не запізнитись, треба, щоб відстань від найвіддаленішого села до центру госпітального округу не була критичною. Тому Сумщину і поділили на 6 медичних секторів. Але у Міністерстві охорони здоров’я стоять на своєму. Трьом регіонам в Україні, серед яких — і Сумщина, досі не погодили кількісного складу госпітальних округів. С. Бутенко вважає, що за цим не стоїть нічого, окрім політичної складової. Відтак Громадська рада вирішила звернутися до профільного міністерства, щоб там усе-таки погодились на створення на Сумщині 6 госпітальних округів.

Наприкінці розглянули проект урядової постанови, де пропонується внесення змін до «Типового положення про Громадську раду...». Якщо проект стане чинним нормативним актом, вважають сумчани, це істотно звузить права і можливості всіх громадських рад, створених при органах державної виконавчої влади в Україні. «Тоді ми фактично переймемо досвід Росії, де 50% кількісного складу громадських рад формується за квотою президента чи губернатора», — прокоментував Володимир Михайловський.

Володимир ЧЕРНОВ.

Сумська область.
http://www.golos.com.ua/article/296833


Поляки будують стіну з Україною проти чумних свиней




Уряд Польщі затвердив проект закону, який, зокрема, передбачає будівництво стіни на східному кордоні Польщі — з Білоруссю та Україною - у рамках боротьби з африканською чумою свиней (АЧС). Про це поінформував заступник міністра сільського господарства Польщі Рафал Романовський, повідомляє кореспондент Укрінформу.

“Вона не буде на самому кордоні, а в прикордонній смузі”, - заявив Романовський.

За його словами, стіна матиме вигляд подібний до загороджень вздовж автодоріг швидкого руху.

Вартість будівництва стіни завдовжки понад 1 тис. км становить 130 млн злотих (понад 37 млн дол.). При цьому в перший рік функціонування вартість її утримання та обслуговування сягне 190 млн злотих (понад 54 млн дол.).

Стіну будуватимуть упродовж 2018-2021 років.

У рамках реалізації цієї інвестиції уряд прийме ще один додатковий спецзакон, який регулюватиме всі юридичні процедури щодо цієї інвестиції.

Прийнятий спецзакон також дозволятиме частковий відстріл диких кабанів на територіях, які перебувають під охороною. Для цього мисливцям спеціально пропонуватимуться додаткові оплачувані відпустки терміном до шести днів.

Загалом, у Польщі до цього часу зафіксовано 104 вогнища АЧС, при цьому 81 — у цьому році. Востаннє випадок АЧС підтверджено у дикого кабана в лісі поблизу кордону 21 листопада.

Середа, 06 грудня 2017, 18:39

http://forpost.lviv.ua/novyny/8619-polyaki-buduyut-stinu-z-ukrajinoyu-proti-chumnikh-svinej

Сергій Євтушок: Політика уряду щодо лісового господарства призведе до знищення наших лісів



Уряд впроваджує політику лісового господарства, яка призведе до знищення одного з найбільших природних багатств України – наших лісів.

Про це заявив народний депутат від «Батьківщини» Сергій Євтушок під час брифінгу в кулуарах Верховної Ради України.

«Водночас із тими гострими політичними подіями, що відбуваються в нашій країні, ми зовсім не помітили чергову зраду від уряду, який 15 листопада на своєму засіданні затвердив «Стратегію реформування лісового господарства України до 2020 року». Нею передбачена ліквідація всіх державних лісових підприємств. Натомість створюється суб’єкт господарювання з корпоративними правами, якого люди вже охрестили ПАТ «Лісовий Нафтогаз», – зазначив парламентар.

Він розповів, що експертне середовище, громадські організації, деревообробні асоціації та лісові господарства обурені, адже те, що ухвалив уряд немає нічого спільного з тим проектом стратегії, над яким вони спільно працювали.

«Зі своєї стратегії влада просто викинула саме поняття «концесія», яке викликає категоричне несприйняття у суспільстві та експертних колах, але залишили її механізм. Мій виборчий округ розташований на Поліссі, тому я добре знаю і розумію занепокоєння моїх виборців-працівників лісгоспів, лісовиків, які вже сьогодні вбачають у запропонованій стратегії прямий шлях до передачі держлісгоспів у концесію або до їхньої приватизації», – поділився народний депутат.

Сергій Євтушок також зазначив, що на сьогодні, державні лісогосподарські підприємства є основними платниками податків та роботодавцями в сільських місцевостях. І коли така оптимізація управління призведе до скорочення штату підприємств, люди в селах втратять останній шанс на нормальну роботу, додав політик.

«Нині підприємства лісової галузі працюють стабільно та нарощують свої прибутки. У 2016 році рівень їхнього доходу зріс на понад 20%. Але ухвалений Кабміном документ не дає лісовим господарствам жодного шансу. Він передбачає лише збільшення об’ємів рубок лісу. До того ж відсутнє фінансування з держбюджету на відновлення лісових насаджень, їхню охорону та захист. Це суто бізнесовий підхід до галузі, що є неприпустимим, адже ліс виконує не лише економічну, а ще соціальну й екологічну функції», – обурено наголосив депутат від «Батьківщини».

Сергій Євтушок переконаний, що Україна мала б використати успішний досвід сусідньої Польщі у реформуванні лісової галузі.

«Професія лісівника в Польщі є другою за престижністю у всій країні. Польська модель передбачає збереження лісу як природного ресурсу у державній власності, з існуванням фінансово незалежних і самодостатніх лісових підприємств, задля збереження, раціонального використання і примноження лісових багатств в інтересах народу країни. Натомість, чого прагне український уряд? Віддати ліси в приватні руки, вирубавши та розпродавши головне багатство країни, незважаючи ні на екологію, ні на людей», – розповів парламентарій.

Як повідомив народний депутат, вже наступного дня після схвалення стратегії працівники лісових господарств почали бити на сполох: чи не кожен із 300 лісгоспів по всій країні провів термінові збори.

«Минулого тижня лісники та звичайні громадяни з областей провели акції протесту під будівлями районних та обласних державних адміністрацій. Було ініційовано проведення всеукраїнських зборів на підтримку лісового господарства України і якщо Кабмін негайно не відреагує, то зовсім скоро хвиля невдоволення дійде до столиці!» – наголосив представник фракції «Батьківщина».

Сергій Євтушок також назвав основні вимоги лісовіків: скасувати рішення уряду щодо схвалення стратегії, допрацювати та схвалити той проект стратегії, що був розроблений Держлісагентством із залученням фахівців лісової галузі та підтриманий міжнародними експертами, а також унеможливити приватизацію державних лісогосподарських підприємств або передачу їх в концесію.

Автор: Захар

http://europravda.com.ua/part/691708-sergy-yevtushok-poltika-uryadu-schodo-lsovogo-gospodarstva-prizvede-do-znischennya-nashih-lsv.html

06 грудня 2017

Ялинка в законі



Легальна, прибуткова, екологічна красуня.

Щороку, ще задовго до різдвяних та новорічних свят, у засобах масової інформації здіймається хвиля ентузіазму на захист «зеленої красуні», яку нібито безжально винищують-рубають (звісно ж – лісівники). Нерідко саме ті, хто називають себе екологами, пропагують пластиковий сурогат, який має врятувати живу природу від згуби. Така позиція – скоріш за все, від незнання. А як насправді? 

Заготівля новорічних ялинок є одним із багатьох видів лісогосподарської діяльності, яку здійснюють державні лісогосподарські підприємства та приватні підприємці. Вони з властивою їм відповідальністю виконують свою особливу і в той же час непросту, орієнтовану на багато років вперед, повсякденну роботу.

Треба зазначити, що цей вид господарської діяльності у законодавчій площині належним чином врегульований.

Зокрема постановою від 23.05.2007 № 761 «Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів» заготівля новорічних ялинок віднесена, правда, чомусь завуальовано (дуже приховано) і ховається у словосполученні «деревна зелень», до спеціального використання лісових ресурсів, а саме до заготівлі другорядних лісових матеріалів, які здійснюють на спеціально визначених лісових ділянках або суміщають з проведенням рубок.

Хочеться звернути увагу всіх, хто вже вирощує чи має бажання спробувати свої сили у вирощуванні лісових красунь, що відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010 – секція А код 01.29.20 – «дерева різдвяні, зрізані» відносяться до категорії продукції сільського господарства, а пункт «б» частини першої статті 95 Земельного кодексу України встановлює, що землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право власності на посіви і насадження сільськогосподарських та інших культур і на вироблену продукцію. Тому, відповідно до статті 10 Закону України «Про рослинний світ» власники земельних ділянок не потребують дозволу на спеціальне використання природних рослинних ресурсів для вирубування та подальшої реалізації «дерев різдвяних, зрізаних» або новорічних ялинок.

Найбільш повно та однозначно подає поняття «новорічної ялинки» Національний стандарт України (ДСТУ 6076:2009).

У стандарті досить доступно для будь-якого користувача подається класифікація і загальні технічні вимоги, яким повинні відповідати новорічні ялинки, і, що найголовніше, вимоги щодо безпеки та охорони довкілля, в яких чітко зазначено, що новорічні ялинки у контейнерах весною висаджують у відкритий ґрунт на садово-паркові об’єкти (у парки, сквери тощо) або повертають на контейнерні майданчики розсадників для подальшого їх вирощування та повторного використання, а зрубані – утилізують на дрова чи переробляють на щепу і мульчу.

Тому лісівники роблять все від них залежне, щоб звести до мінімуму самовільне вирубування дерев хвойних порід, яке, на превеликий жаль, здійснюють окремі громадяни у передноворічний період.

До речі, державні лісогосподарські підприємства Держлісагентства України реалізували населенню та торгівельним організаціям у грудні 2016 року 511 тис. новорічних ялинок на суму 26,9 млн грн.

У той же час, станом на 1 листопада 2016, на плантаціях державних лісогосподарських підприємств на площі 5,2 тис. га зростало 18,2 млн новорічних ялинок, зокрема, стандартних для реалізації, висотою від 0,5 до 2 м і більше – 3,2 млн шт.

Також щорічно у грудні проводиться заготівля новорічних ялинок при поліпшенні якісного складу лісів, перш за все, при освітленнях і прочищеннях.

Як бачимо, можливості державних лісогосподарських підприємств щодо постачання новорічних ялинок на ринок країни значно перевищують їх попит і, що надзвичайно важливо, вирощування та заготівля такої передноворічної продукції не має нічого спільного із заяложеними висловлюваннями про винищування лісів і будь-якого впливу на довкілля.

Оптову і роздрібну ціну на новорічні ялинки кожне лісогосподарське підприємство встановлює самостійно і залежно від попиту, виду деревної породи та висоти їх ціна може коливатись від 30 до 150 грн за погонний метр.

Документ, що підтверджує легальність походження новорічних ялинок при їх транспортуванні, є товарно-транспортна накладна, а ялинки, що реалізуються, маркуються самоклейними етикетками.

А по руках?!

Незважаючи на достатню кількість новорічної продукції, цивілізований ринок з доступними цінами в країні до цих пір не сформований. Цей чинник і є головною причиною незаконної заготівлі новорічних ялинок, через що хвойним лісовим насадженням завдається непоправна шкода.

Тому, у передноворічний період державні лісогосподарські підприємства запроваджують посилені заходи охорони хвойних лісових насаджень, у тому числі, створення мобільних рейдових бригад, координацію спільних дій державної лісової охорони, територіальних органів поліції, місцевих органів влади та громадськості.

Розмір шкоди залежить від місця скоєння (в лісі чи у межах населеного пункту) незаконної рубки новорічних ялинок та діаметра дерева у корі біля шийки кореня. Зокрема постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2008

№ 665 розмір шкоди, завданої лісу за одне самовільно зрубане дерево діаметром пня до 10 см, становить 399,27 грн, діаметром 10,1–14 см – 703,50 грн, діаметром 14,1–18 см – 1806,24 грн.

В той же час розмір шкоди, завданої зеленим насадженням незаконним вирубуванням хвойних дерев у межах міст та інших населених пунктів (постанова КМУ від 08.04.1999 № 559), становить 1152 грн при діаметрі дерева у корі біля шийки кореня до 10 см, 1500 грн – при діаметрі 10,1–14 см, 1852 грн – при діаметрі 14,1–18 см.

Крім того, згідно зі статтею 65 Кодексу України про адміністративні правопорушення, порушники закону сплачують ще й штраф за незаконну рубку хвойних дерев у розмірі від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (85–170 грн), а посадові особи від семи до дванадцяти неоподатковуваних мінімумів (119–204 грн).

У статті 246 Кримінального кодексу України «Незаконна порубка лісу» визначено, що незаконна рубка дерев або чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, що завдала істотну шкоду, а також вчинення таких дій у заповідниках або на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду, або в інших особливо охоронюваних лісах карається штрафом від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів (5100–8500 грн) доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк.

Європа!

Варто зазначити, що різдвяна новорічна ялинка є атрибутом святкування Різдва у країнах Європи. Однак майже всі першоджерела вказують про його походження із середньовікової німецької традиції, а з 19-го століття він поширився по всьому світу.

У Європі ринок виробництва святкових ялинок на сьогодні перебуває на надзвичайно високому рівні. Їх вирощують на спеціальних плантаціях. Перше місце за кількістю вирощених ялинок посідає Німеччина, друге – Данія, яка ще й експортує зелені красуні. Зокрема цього року на ринок Німеччини буде поставлено від 2 до 2,5 млн ялинок.

Вся різдвяно-новорічна ялинкова продукція надходить на ринок країни в основному з фермерських плантацій, загальна площа яких коливається від 30 до 50 тис. гектарів. Упродовж останніх десяти років щорічно в німецьких квартирах встановлюється від 28 до 29 млн новорічних ялинок. Найбільш класичною різдвяною ялинкою, яку найбільше купують німці, є ялиця Нордмана. Її особливістю є характерна кущистість і густота, ніжна темно-зелена хвоя, що не коле і довго тримається на дереві (практично не осипається) при кімнатній температурі, що впливає на вартість. Найближчою її родичкою у нас є ялиця біла. Ціна на таку ялинку коливатиметься у цьому році від 19 до 23 євро за погонний метр. Смерека коштуватиме від 6 до 10 євро за погонний метр.

Новорічні ялинки купують безпосередньо у фермерських господарствах (30%), на вуличних лотках (30%), решта – у супермаркетах. У країні налічується від 2 до 4 тис. виробників різдвяних ялинок, які забезпечують майже 100 тис. постійних і 50 тис. сезонних робочих місць. Річний оборот галузі становив у 2015 році майже 700 млн євро. І ніхто таку підприємницьку діяльність не вважає шкодою для довкілля чи знищенням лісів.

До речі, після використання новорічні ялинки відправляють на корм тваринам у зоопарк, перероб­ляють на тріску, спалюють у котельнях для виробництва електроенергії і тепла. І що суттєво, ніхто нікому будь-яких проблем при цьому не створює.

Михайло ДУТКА
http://www.ekoinform.com.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=264%3A2017-12-06-11-26-13&catid=7%3A2009-07-06-09-51-16&Itemid=41&lang=ru

Активисты опрыскивают специальным раствором елки в Матвеевском лесу, чтобы уберечь их от браконьеров



Чтобы спасти от браконьеров молодые сосны активисты принялись опрыскивать их специальной смесью, которая портит эстетический вид дерева и неприятно пахнет. Об этом сообщается на странице «Матвеевского леса» в социальной сети Facebook.

Активисты сообщают, что уже купили мотопомпу и опрыскали сосновые насаждения.


«Друзья, сегодня весь день мотался по городу в поисках бензоопрыскивателя. Для старта проекта деньги собрали, в процессе покраски сосны определимся по количеству водоэмульсионной краски или извести. Израсходовано 4300 гривен, когда поймем что подходит лучше краска или известь, будем покупать дальше», — отмечается в сообщении.






Многие пользователи социальной сети поддержали такую инициативу, но отметили — главное, чтобы от этой смеси не засохли елки и не умерли животные.



Среда, 6 декабря, 2017 19:12

Хто там у тіні?









Важливі для галузі Урядові рішення не сприймаються у професійному середовищі 


Бувають ідеї – живучі, як у того Леніна. Вождя давно нема, а вони ще каламутять мізки. 
З ідеєю злити всі державні лісові підприємства в один холдинг лісівники вже майже розпрощалися (разом з її впроваджувачем колишнім керівником Держлісагентства О. Ковальчуком), але ж ні…

15 листопада стало відомо, що Уряд схвалив (в пакеті, без обговорення) Стратегію реформування лісового господарства України на період до 2022 року. Попри всю непублічність прийняття такого важливого для галузі документа, його зміст все ж набув розголосу… і одразу викликав збурення в лісовій спільноті. Виявилося, що прийнята Кабінетом Міністрів Стратегія значно відрізняється від проекту Стратегії, яку розробляла робоча група, створена за рішенням Міністерства агропромислової політики, і яка пройшла обговорення в професійному середовищі й в громадських організаціях.

Схвалена Урядом Стратегія значно «усохла» в обсязі. В результаті «редакторських» правок з документа зникла згадка про створення Державного фонду розвитку лісового господарства. За відсутності державного фінансування лісової галузі впродовж двох років, це здавалося реальним виходом з кризової ситуації… Проте, хтось вирішив по-іншому.


Серед норм, прописаних у цій Стратегії, лісівників найбільше турбує те, що вона передбачає приватизацію лісів або передачу їх у концесію – аби ліси таким чином самі на себе заробляли, а також створення нового суб’єкта господарювання з корпоративними правами.


– В галузі назріла соціальна катастрофа, яка стала результатом непродуманих дій в питаннях фінансування лісогосподарських заходів, втрати Держлісагентством статусу головного розпорядника бюджетних коштів, невдалої кадрової політики з боку Міністерства аграрної політики та продовольства України і Кабінету Міністрів, – вважає голова ЦК профспілки працівників лісогосподарської галузі Степан Кривов’язий. – Як наслідок, велика кількість лісівників-професіоналів звільняються, що ставить під загрозу забезпечення охорони та захисту унікальних рукотворних насаджень у цих регіонах, підвищення їх продуктивності, поліпшення якісного складу лісів. Фінансування лісогосподарських робіт на Півдні та Сході України досі не відновлено. Також ми глибоко стурбовані можливою втратою лісогосподарськими підприємствами статусу юридичної особи.

Лісівники вимагають унеможливити приватизацію держлісгоспів або передачу їх у концесію, передбачити в держбюджеті фінансування на їхню діяльність, зокрема, на охорону та захист лісів, профінансувати наукові дослідження подальшого розвитку галузі.



– Ми вважаємо, що подібний документ має базуватися не лише на українському та зарубіжному досвіді, а й враховувати наші реалії. Два роки тому у нас була створена робоча група, в яку увійшли фахівці галузі, наукових організацій, експертного середовища, в тому числі – міжнародного, це люди, які мають найбезпосередніше відношення до галузі, хто на практиці знає як працює лісова система, і які наслідки можна отримати від того чи іншого напрямку реформування, – наголосив заступник Голови Держлісагентства України Володимир Бондар. – На виході ми мали продукт, який був, безперечно, дискусійним. Тому що Стратегія не може чітко дати відповідь на всі питання. Це – рамковий документ, який дає напрямок розвитку, але, з нашої точки зору, це чіткі конкретні вектори, які треба було «підкріпити» нормативною базою, – і, таким чином, прийти до практичного реформування. Ця дискусія проходила в серйозному професійному середовищі. Розроблений нами документ давав вектор роботи щонайменше на 5 років. Її ми винесли на розгляд Мінагрополітики, і сподівалися, що буде винесено на розгляд Кабміну. Я мав честь доповідати цю Стратегію перед Президентом України, і дуже приємно, що поряд із його критикою, загальні положення Стратегії були прийняті і знайшли своє відображення в Указі Президента України № 381, який вийшов 22 листопада. Там ми передбачали неможливість віддання в приватизацію чи концесію наших лісгоспів, – продовжив Володимир Бондар. 


Він запевнив, що такий метод ведення лісового господарства може призвести тільки до втрати величезних лісових масивів, як це було в Білорусі, Румунії, Грузії. Ефективною є концесія лише в дуже великих лісових країнах, таких як Канада і Росія, а Європа давно відмовилася.

Найсумніша ситуація – на Півдні та Сході України. Працівники лісгоспів збирають одноденні заробітки і перераховують колегам з Півдня України. Представники Черкащини розповіли, що вони, зарплата яких становить 11–12 тисяч, перераховують щомісяця одноденний заробіток у фонд зарплати колегам з Півдня та Сходу України. На жаль, Уряд до цього проявляє байдужість. Про ситуацію розповіли представники Херсонської області.



– Над лісами Херсонщини нависла загроза повного знищення: ліси, в
які вкладено душу не одного покоління, приречені на загибель. Тільки у 2017 році в лісах Херсонської області сталося 374 пожежі на площі 1170 га – через те, що лісопожежні станції забезпечені особовим складом лише на третину. Звільняються професіонали, молодь, тому що кожному треба забезпечувати щоденні потреби. За 8 місяців середня зарплата по Херсонщині становить 2968 грн, 3764 грн – це найвища зарплата на одному з підприємств, найнижча – 1267. Нам допомагають колеги, яким ми безмежно вдячні, що вони не залишили нас сам на сам у такій ситуації. Хоча це – не вихід. Упродовж двох років ми намагалися добитися фінансування, нас вислуховували, обіцяли, але жодна з обіцянок не була виконана. Мінагрополітики з січня цього року обіцяло 123 млн гривень, але їх досі немає. Ми думали, що після відміни фінансування, нас вже нічим не залякати, але, після схвалення Кабміном Стратегії, ми зрозуміли, що це – Стратегія руйнації і знищення лісової галузі, – зауважила голова Херсонської обласної профспілки лісівників Марія Глод.



Валерій Самоплавський, колишній міністр лісового господарства (очолював галузь протягом 15 років), вважає, що проблеми лісової галузі розпочалися відтоді, як вона була позбавлена статусу міністерства та перейшла в підпорядкуванн МінАПК. На його думку, раніше міністр лісового господарства почувався рівноправним з іншими, а нині… на засідання Уряду, коли мав розглядатися проект Стратегії реформування, навіть не був запрошений керівник лісової галузі.

– У нас, лісівників, було тяжке, але достойне минуле. Це наше життя, наша історія… Влада – і виконавча, і законодавча, і засоби масової інформації, зробили все, щоб залити брудом, заплямувати нашу зелену форму, натравити на нас суспільство. Як можна було прийняти закон, який забороняє працювати в одному колективі батькам і дітям? Ми завжди гордилися славетними династіями, – сказав екс-міністр, коли наголосив на нешанобливому ставленні до людей однієї з важливих галузей економіки.

– Настільки близько до прірви галузь ще не стояла. У 2015 році закінчилася державна програма «Ліси України» і закінчилося фінансування лісової галузі. Наше підприємство працює і без державного фінансування, але я прекрасно розумію що таке південь, південні ліси – там наші колеги не отримують зарплати, звільняються. На сьогодні у галузі працює 50 тисяч працівників. Кожен утримує, як мінімум, 2–3 члени своєї родини. Я вважаю, що нам потрібно захищати свої родини, а, отже, і лісову галузь. Тому що постановою від 15 листопада її можуть знищити: ліквідуються підприємства, управління, натомість створюється єдине підприємство у центрі, у Києві. Прийшли люди, які, я не хочу нікого образити, але не мають ніякого відношення до лісового господарства. А в нас, на жаль, такого розуміння в Уряді немає, – вважає голова профкому держлісгоспу «Черкаське лісове господарство» Анатолій Рожненко.

Разом з тим, присутній на зборах заступник міністра МінАПК запевнив, що прийнята Стратегія – це не остаточний варіант, що її будуть доопрацьовувати, закликав до спів­праці.




 – Я почув тут дуже багато міфів щодо Стратегії реформування лісового господарства, яка була винесена на засідання Уряду. Хочу поінформувати шановне товариство, щоб, можливо, розвіяти ці міфи. По-перше, щодо юридичного статусу цього документа: він схвалений, але ще доопрацьовується – у фінальній редакції врахуємо всі побажання, аж тоді він буде підписаний Прем’єром і набуде чинності, – запевнив заступник міністра МінАПК Максим Мартинюк. – Щодо змісту Стратегії, то я не думаю, що цілі, зазначені в Стратегії є злими: не думаю, що ви проти посилення фінансування освіти галузевої науки, проти того, щоб підвищувати відсоток залісення за кошти держави чи проти підвищення ролі Державного лісового агентства. 

Стратегія передбачає, що юрисдикція має поширюватися на всі ліси України, а не лише ті, які перебувають у держлісгоспах. І правила мають бути єдині для всіх – це основна мета Стратегії. Я запевняю, що ми – проти концесії лісів, її не буде: ніякої приватизації в лісовій галузі бути не може у принципі. Це позиція Мінагрополітики. Пропоную додати конструктивності в нашій роботі.


Також він висловився щодо фінансування південних областей: наголосив, що обіцяні 120 млн гривень Міністерство мало отримати від фонду гарантування вкладів, але вони не поступили, і є великі сумніви, що надійдуть. Також він сказав, що до другого читання в держбюджеті буде передбачено 450 млн гривень на фінансування південних областей. З його слів, за оцінками Держлісагентства, цього вистачить, аби профінансували підприємства, щодо фінансування наукових установ та наукових досліджень, то це «завдання – на наступні роки».


Оксана МИКОЛЮК,

Чи готова Україна до змін?

Досвід ведення лісового господарства Німеччини, як шлях до реформ у лісовій галузі України


У середині жовтня делегація Федерального Міністерства продовольства та сільського господарства Німеччини за підтримки Німецько-українського агрополітичного діалогу відвідала Україну з метою обговорення подальшої співпраці з Держлісагентством та підтримки реформування лісової галузі України.

Фахівці з Німеччини та Австрії у рамках робочого візиту провели семінар для українських лісівників та відвідали ДП «Білоцерківський лісгосп». Спеціалісти лісгоспу зазначили, що загальне потепління клімату та пониження рівня ґрунтових вод «змістили» лісові масиви Київщини глибоко у степову зону. Колеги обговорили проблеми в лісовій галузі – хвороби дерев, їх всихання та пошкодження вітровалами. Фахівці з Німеччини поділились досвідом запобігання цим проблемам та способами боротьби з наслідками таких лих. Вони акцентували увагу на тому, що ослаблені та уражені дерева є осередком розповсюдження хвороб та шкідників. Своєчасне виявлення та вилучення таких дерев на даний час є основним заходом порятунку лісів. Також, на їхню думку, треба більше уваги приділяти поступовому переформуванню лісових насаджень та якості садивного матеріалу, бо висаджений сьогодні ліс буде формуватись у нових кліматичних умовах та в майбутньому повинен стати стійкішим до чинників впливу довкілля.

На семінарі, темою якого було: «Ефективне державне управління сталим, багатофункціональним лісокористуванням» німецькі експерти з лісового господарства ознайомили наших лісівників з особливостями ведення німецького лісового господарства та деревообробки.

Голова Держлісагентства Христина Юшкевич на зустрічі зазначила, що Німеччина має багатовікові традиції ведення лісового господарства. У проекті Стратегії реформування лісової галузі України ми також заклали основні принципи розподілу господарських та контрольних функцій.

Матіас Швьорер, керівник департаменту з питань європейської та міжнародної лісової політики, розповів про основи ведення лісового господарства в Німеччині та презентував доповідь на тему: «Німецький досвід ефективної реалізації суспільних вимог до лісокористування»:

– До складу нашої делегації, яка знайомиться з лісовим господарством України, увійшли експерти, керівники різних лісових відомств та підприємств, науковці та економісти. Також з нами до України приїхали експерти з лісової науки Австрії. Таким чином ми намагаємось охопити різні сфери діяльності, щоб максимально ефективно допомогти колегам з України.

Отже, я хотів би представити короткий огляд основ ведення лісового господарства у нашій країні.

Площа лісових ділянок Німеччини становить 11,4 млн га, це майже стільки ж, як і в Україні (10,4 млн га), тому вам буде легко проаналізувати та порівняти результати ведення лісового господарства у наших країнах.

Ліси в Німеччині становлять 31% території країни. Показник достатньо високий, бо це майже третина Німеччини. З 1960 року збільшили площу лісових насаджень на 1 млн га за рахунок сільськогосподарських земель і ми цим пишаємося. Нині ж досягнуто тієї межі, що ще збільшувати лісистість буде вкрай важко. Це пов’язано з тиском громад і сільського господарства. Ми дуже стурбовані цим і боїмося зворотного процесу – щоб лісові площі не почали зменшуватись.

Адже завдяки гарному догляду за лісами маємо високі якісні показники запасу деревини. Нині вони становлять 3,7 млрд куб. м деревини або 336 куб. м на один гектар лісу. За цим показником Німеччина, незважаючи на активне лісокористування, поступається лише Швейцарії.

На рік маємо близько 110 млн куб. м приросту деревини, з них загальні обсяги заготівлі 80–90 млн куб. м. І щороку намагаємося покращити такі показники.

Основними імпортерами деревини з Німеччини є: Чехія, Польща, Норвегія, Франція.

Продаж деревини держліспідприємствами відбуваються за допомогою перемовин і домовленостей безпосередньо з покупцем. Так продається майже вся деревина за виключеннямособливо цінної. Ми не практикуємо проведення тендерів чи аукціонів.

Щодо використання лісового ресурсу, то останнім часом у Німеччині з’явилось багато організацій, які наполягають на припиненні лісокористування, й нам доводиться багато працювати з громадськістю, щоб переконати її у необхідності й користі цього процесу як для лісу, так і для економіки країни.

Історично склалося, що лісами у Німеччині володіють не тільки держава і громади, а й приватники, їхня частка сягає 46%, державі належить 34% лісових земель. При цьому приватних власників дуже багато – сотні тисяч у кожній федеральній землі, в цілому по державі їх налічується близько двох мільйонів, але середня площа такої лісової ділянки – близько двох гектарів. Деякі власники приватних лісів об’єднуються задля більш ефективного управління своїми володіннями.

Всі форми власності на ліси у Німеччині передбачені й захищені Законом про ліси та лісове господарство. З іншого боку, всі власники незалежно від форми, повинні виконувати обов’язки, покладені на них Законом: охороняти та зберігати ліс, дотримуватись інтересів суспільства, наприклад, щодо полювання тощо. І держава ретельно все це конт­ролює. Хоча неможна сказати, що лісовий Закон у Німеччині жорсткий, він достатньо демократичний і його головна мета стимулювати та мотивувати власників лісів, а не тиснути на них різноманітними вимогами та приписами.

Нині існує державна проблема – багато німців переїжджають із сільської місцевості до великих міст, залишаючи свої лісові володіння. Щодо державних лісів, то вони є взірцем ведення лісового господарства і ми докладаємо максимум зусиль, щоб бути прикладом для інших власників.

У Німеччині існує Закон про багатофункціональність лісів. Відповідно до нього ліси повинні бути захищеними, збереженими, відповідати умовам і нормам. Політика держави – це збереження балансу між екологією та економікою лісового господарства. У 2011 році на федеральному рівні ухвалили лісову Стратегію до 2020 року, яка передбачає всі ці аспекти. Один з них – перепрофілювання лісових насаджень, тобто заміна монокультурних лісів на змішані. На ці роботи держава надасть кошти зі свого бюджету. Тільки для федеральних земель Баварії це близько 200 млн євро.

Не менше уваги німці приділяють і кліматичним проблемам. У цьому році розроблений та запроваджений План адаптації до змін клімату, відповідно до якого визнається екологічна роль лісів та використання екологічної деревини, наприклад, у будівництві, як джерело енергії. Сьогодні викиди вуглецю в Німеччині були б на 14% більшими, якби не ліси та деревина.
Маємо, як і Україна, проблему зі шкідниками лісу. Але у нас є спеціальна «короїдна поліція», яка намагається максимально швидко, на початкових стадіях пошкодження лісу, зафіксувати проблему і відреагувати на неї. Таким чином ми можемо запобігти поширенню шкідника на великі території, разом з тим отримати не таку пошкоджену, більш цінну деревину. Якщо ж насадження вже пошкоджено, то єдиний шлях припинення поширення лиха, на нашу думку, прибрати ці насадження якомога швидше і висадити на їх місці нові. Це питання вирішуються у нас у держлісуправліннях дуже швидко і без перепон з боку громадськості чи уряду. Що стосується приватних лісів, то там така процедура ще більш спрощена. Витрати, пов’язані з цими заходами (санітарні рубки внаслідок пошкоджень шкідниками чи буреломами та садіння лісу), компенсуються зі спеціально призначених для цього фондів.

Маркус Кіршнер, інженер лісового господарства, представник Асоціації дерево­обробної промисловості Німеччини (HDH), розповів про рівень та структуру галузі, в якій він працює. Короткий огляд він виклав у доповіді «Практика ринку деревини та організація деревообробної промисловості у Німеччині, аспекти торгівлі зі Східною Європою»:

– У Німеччині функціонує велике об’єднання – Асоціація деревообробної промисловості, яка структурована за системою федеральних земель. Підприємства, що входять до Асоціації, а їх близько однієї тисячі – це великі переробники, які мають повний цикл виробництва, від виготовлення пиломатеріалів до створення готової продукції (меблів, будматеріалів тощо). До Асоціації входять навіть підприємства, що спеціалізуються на виготовленні домовин, на які існує достатньо великий попит. Їх у Німеччині за рік виготовляється близько 1,2 млн, з яких 600 тис. штук експортується до інших країн.

Підприємства, що входять до Асоціації, мають у штаті від 50 і більше співробітників, всі інші в Німеччині вважаються ремісниками.

Деревообробна промисловість у Німеччині – достатньо потужна. Вона посідає сьоме місце за економічним показником (35 млрд євро на рік) після машино- та автомобілебудуванням, металургією, електронікою, хімічною промисловістю та виробництвом синтетичних матеріалів. Разом з паперовою промисловістю, деревообробна галузь має оборот близько 70 млрд євро на рік, що більше, ніж галузь з виробництва пластмаси.

Меблева промисловість домінує в деревообробній галузі і займає близько 50% ринку. Це відбувається і в результаті експорту меблів, але у нас існує квота на нього – 32%. Досить популярним виробництвом є виготовлення корпусних меблів для кухонь, нині воно становить 39% і продовжує збільшуватись. Щодня у Німеччині виготовляють три тисячі комплектів для кухні. Завдяки повній автоматизації цього виробництва, Німеччині вдається експортувати таких меблів на суму п’ять млрд євро щороку.

Раніше головним експортером необробленої деревини до Німеччини була Росія, нині вона втратила свої позиції (-63%). Також ми втратили Україну, як експортера деревини, а динаміка експорту з Білорусі стоїть на місці.

Причини цього: мораторій та обмеження на експорт деревини, забюрократизованість системи, відсутність сертифікації лісу.

Щодо України, то ЄС вважає, що наклавши мораторій на експорт деревини, Уряд вашої країни порушує домовленості, передбачені Угодою про Асоціацію, а це є неприємним моментом у міжнародних відносинах. Незважаючи на це, маємо надію, що таке рішення відіграє позитивну роль у розвитку вашої вітчизняної деревообробної промисловості. (ред. Нагадаємо, нещодавно на Нараді в Івано-Франківську Президент України Петро Порошенко наголосив, що заборона експорту необробленої деревини в Україні, на жаль, не призвела до очікуваного зростання та розвитку вітчизняної деревообробної промисловості).

Натомість сегмент, що звільнився, впевнено почала займати Естонія, Польща та Литва.
Все ж таки маємо надію, що ситуація в Україні з цим питанням покращиться у найближчий час.

Існує ще одна проблема – відсутність інформації про легальне походження експортованої деревини. Ми дуже раді, що в Україні розпочата сертифікація лісів і для нас це є вкрай важливим моментом для відкритих економічних відносин між нашими країнами.

Юрій Марчук, завідувач кафедри дендрології та лісової селекції, Національний університет біоресурсів та природокористування:

– Мені пощастило побувати у складі української делегації, яка вивчала досвід ведення лісового господарства Німеччини, і я хочу поділитися своїми враженнями.

Аграрний діалог між Німеччиною та Україною вже давно назрів, адже наша країна має велику площу сільськогосподарських земель і багато питань у цьому секторі, зокрема, з лісовими насадженнями. У рамках Проекту передбачено залучення лісової галузі, й у цьому сенсі досвід Німеччини нам дуже цікавий і корисний.

Під час перебування у Німеччині ми ще раз переконались у налагодженій системі управління на рівні федеральних земель і чіткому виконанні законів.

Ми побачили потужну громадську активність Асоціації користувачів лісових угідь, а їх там більше двох мільйонів. І вони вміють відстоювати свої інтереси. Як приклад, Асоціація постійно веде дискусії з політичними силами та партіями і ті, хто прислуховується та відстоює позицію користувачів лісів, отримує на виборах підтримку галузі.

На відміну від Німеччини, в Україні лісівники не мають сили і впливу в парламенті, маємо тільки людей, зацікавлених у виборах, а не в інтересах лісового господарства.

Дуже важливим є досвід ведення лісового господарства на військових полігонах, де в лісах залишилося багато боєприпасів. У нас теж тепер з’явилась така проблема і зробити ліси безпечними для відвідування та роботи займе не один десяток років.

Цікава тема – співпраця держави з чисельними приватними власниками лісів, які в більшості мають невеликі лісові володіння. Україну це теж чекає у найближчому майбутньому. За різними оцінками у нас від 500 тис. га до 1 млн га самосівних земель, які природним шляхом з’явилися на розпайованих землях. Таким чином невдовзі нас очікує поява від 100 до 200 тис. приватних власників лісів, з якими теж треба буде працювати.

В Україні, як і в Німеччині, є комунальні ліси, але відношення до них різне. У нас їх зовсім не беруть до уваги, натомість для німців вони такі ж користувачі, як й інші, і вимоги до всіх однакові.

Цікавим був би досвід вивчення системи лісового господарства та створення лісів природним шляхом. Німеччина має 85% лісів природного поновлення. Україну це теж чекає у зв’язку зі змінами клімату.

Також ви вже чули, що державне фінансування тільки лісів Баварії становить 200 млн євро. Для порівняння, на всі ліси України наша держава виділяє 4,5 млн євро, кошти просто мізерні у порівнянні з підтримкою уряду Німеччини, і зазначу, що ця допомога не залежить від форми власника лісу.

На мою думку, недооцінка значимості лісового господарства в Україні, особливо на Півдні, де швидко змінюється клімат, вже найближчим часом може призвести до незворотних процесів, що завдасть великої шкоди лісовим ландшафтам нашої країни.

Планування розвитку лісового господарства в Німеччині на 15 років, теж новий і дуже цікавий досвід для нас.

Тож хочемо подякувати німецьким експертам і сподіваємось, що завдяки плідній співпраці у майбутньому у нас з’явиться можливість отримати неоціненний досвід з ведення лісового господарства і втілити його у нашій країні.


Замість висновку


Протягом тижня німецькі фахівці мали нагоду ознайомитись із лісовим господарством як на Поліссі, так і в Карпатах. Німецькі експерти високо оцінили досягнення Держлісагентства у запровадженні електронного обліку деревини, разом з цим вони були дуже здивовані підвищеною зарегульованістю процедури призначення санітарних рубок та були вражені кількістю пошкоджених короїдом насаджень. У випадку Німеччини, коли рубається дерево при перших ознаках захворювання та дерева навкруги заради недопущення розпов­сюдження шкідника, невчасне проведення санітарного рубання є підставою накладання штрафів. За думкою німецьких фахівців, ситуація в Україні є вкрай загрозливою та може призвести до повної втрати соснових насаджень у найближчому майбутньому та поширенню осередків на інші Європейські країни.

За висновками візиту німецька делегація зазначила, що серед основних проблем лісового господарства України є недостатнє фінансування як ведення лісового господарства, так і науки і освіти. Зазначено також щодо необхідності термінового проведення робіт з національної інвентаризації лісів і затвердження стратегічних напрямків розвит­ку лісової галузі



Підготував Роман НОВІКОВ,
"Лісовий і мисливський журнал"