ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

08 грудня 2017

При реформуванні мають бути враховані пропозиції фахівців та експертів лісової галузі, - Володимир Бондар на засіданні парламентського аграрного комітету



«При розробці нашого проекту Стратегії, ми сформували робочу групу із представників різних середовищ. Ці люди працювали над документом, який потім був винесений на обговорення з громадськістю. Безперечно, цей документ був рамковий, він давав вектори розвитку», - зазначив Володимир Бондар.

Проте, за його словами, запропонований альтернативний варіант проекту Стратегії реформування лісової галузі, на його думку, зробить лісове господарство «не живим». Тому що, як показує практика, певні положення, в кінцевому випадку можуть призвести до закінчення не лише реформування, а й існування всієї лісової галузі України.

Заступник Голови Держлісагентства розповів про основні норми проекту Стратегії, напрацьованої робочою групою відомства.

«По-перше, був зроблений аналіз ситуації, яка є в галузі на сьогодні. І які напрями розвитку мали б бути ключовими для того, щоб галузь вийшла на певні перспективи розвитку. По-друге, це структура управління галузі. Повністю погоджуюся щодо необхідності розділення управлінських та господарських функцій. І в нашому проекті Стратегії ми передбачили, що господарські функції здійснюються на відповідному рівні, і завершуються на обласному рівні. Управлінські функції були збережені на рівні держави, і були розподілені на визначення політики та її реалізацію у сфері лісового господарства. Окремо була визначена функція охорони, яка мала б бути передана Держлісагентству. І окремо визначалася функція контролю, яка в основному має бути в системі Міністерства екології та природних ресурсів. Це, на нашу думку, найбільш оптимальний розподіл функцій», - повідомив Володимир Бондар.

Він також зазначив, що окремо в проекті Стратегії визначалися перспективи фінансування галузі. «Питання фінансування галузі до сьогодні стоїть дуже гостро. Тому, що зараз у проекті бюджету немає ні копійки на створення нових лісів, функціонування лісгоспів Півдня і Сходу України, а люди вже третій рік не отримують заробітної плати. У той час, як доводиться забирати частину заробітної плати в інших підприємствах і передавати у ті регіони, щоб не було заборгованості. Люди добровільно жертвують свої кошти, щоб утримувати працівників з інших підприємств», – розповів заступник Голови відомства.

Щодо розподілу фінансування в середині галузі, то за словами Володимира Бондаря, єдиним правовим і ефективним механізмом є створення Лісового фінансового фонду, і джерела якого були прописані.

«Ідея створення такого фонду найшла своє втілення у відповідному Указі Президента України. Існування такого бюджетного механізму дасть можливість справедливо перерозподіляти кошти в галузі. На жаль, цього в альтернативному проекті Стратегії немає», - зазначив він.

Окрім того, Володимир Бондар зупинився на низці важливих моментів. які необхідно вирішити, зокрема, щодо рівної системи продажі деревини та єдиного обліку для всіх лісокористувачів.

«Держлісагентство напрацювало законопроект про продаж деревини, який передало у відповідний комітет Верховної Ради. Ця система має розповсюджуватися на всіх лісокористувачів. Ми напрацювали проект постанови Уряду, який погодили з усіма зацікавленими сторонами, міністерствами та відомствами – про загальну систему обліку деревини. Адже на сьогодні деревина облікується лише в системі Держлісагентства. Але він досі не направлений на розгляд Уряду», - повідомив заступник Голови Держлісагентства.

Володимир Бондар також пояснив питання неможливості приватизації лісів, адже приватизація чи надання у концесію, особливо в умовах такої низької правової ті політичної культури, неодмінно призведе до знищення наших лісів.

«Практичний механізм реалізації ідеї створення єдиного на всю Україну підприємства може призвести до проходження через систему приватизації. Поясню чому. Сьогодні всі підприємства лісової галузі знаходяться у переліку підприємств, визначених Урядом та Парламентом, які не підлягають приватизації. Будь-яка зміна, чи перехід їх в іншу структуру, неодмінно призведе до виведення цих підприємств з цього переліку, а отже і дозволить приватизацію чи концесію. При ліквідації державних лісогосподарських підприємств і створенні нової акціонерної компанії буде необхідно одночасно по всій Україні провести лісовпорядкування та відповідно розробити нові лісовпорядні плани. Це призведе до колапсу», - наголосив заступник Голови відомства.

Окрім того, лісокористувачів сьогодні визначають органи місцевого самоврядування і органи місцевої влади. При такому переході значна частина лісів буде втрачена для держави, вони перейдуть у комунальну власність.

«Зазначу, що реформа місцевого самоврядування передбачає створення територіальних громад і наповнення їх податками. У деяких районах на 70% наповнення бюджету йде від лісової галузі. У іншому випадку кошти будуть йти до єдиного підприємства. При прийнятті такої моделі ми отримаємо зміну лісокористувачів, які в більшості будуть підприємствами обласної комунальної власності, або ж приватної. Це єдине підприємство отримає лише ліси Півдня та Сходу, і проблема знову не вирішиться», - звернув увагу Володимир Бондар.

Тому, за його словами, у проекті Стратегії, розробленої робочою групою Держлісагентства, було передбачено заборону передачі лісів у концесію.

Серед міжнародних прикладів реформування лісової галузі Володимир Бондар виокремив досвід Польщі.

«Так, ми можемо рухатися до тієї моделі, яка є в Польщі та передбачає наявність лісгоспів, і центральної структури. Наприклад, там заготівля деревини відбувається приватними бригадами, відсутня переробка в лісгоспах. І ми до цього маємо йти. Нам є, куди рухатися. Але при реформуванні мають чути саму галузь, фахівців», - підкреслив він.

Підсумовуючи, заступник Голови Держлісагентства наголосив, що Стратегія має бути справді стратегією розвитку галузі, щоб лісове господарство України працювало: «Дійсно дискусію та обговорення потрібно проводити. Сподіваюся, що це обговорення вийде на позитив для галузі і в цілому для держави».

http://www.ukrforest.com/news/13265


Хто з ким не домовився про ялинки?


Незважаючи на те, що Державне лісове агентство ще тиждень тому повідомило про 550 тис. ялинок, які надійдуть у продаж, лісгоспам досі не погодили анонсовані вирубки.
Про це повідомив директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко на своїй сторінці у Facebook 


"Ялинок в продажу ще немає. Головними постачальниками ялинок у нашій країні є Івано-Франківська, Чернівецька та Львівська області. Державне лісове агентство ще тиждень тому повідомило про 550 тис. ялинок, які надійдуть у продаж. Але лісгоспам ще не узгодили анонсовані вирубки. У попередні роки в цей час у багатьох містах вже відкривались перші ялинкові базари", - зазначив експерт.
За словами керівника асоціації, за час, який залишився, ще можна встигнути заготовити півмільйона ялинок та доставити їх по Україні. Доставка новорічних красунь з лісу до міст в середньому триває два дні. 
"Однак можна припустити, що дерев на продаж буде менше. Але оскільки Держлісагентство повідомляло про вирубування ялинок та сосен лише під замовлення покупців, то можна припустити невеликий попит з боку підприємців, які ведуть роздрібну торгівлю деревами", - сказав він.
Водночас, визнав експерт, у затримці з доставкою живих дерев на ринок є логіка.

"Багато дерев за два тижні вже втрачає свій товарний вигляд та чимало залишається їх у точках продажу нерозкупленими. Значна частина українців уже перейшла на штучні ялинки, хто з екологічних міркувань, а хто - рахуючи гроші. Деякі вже купують заради аромату вінки з хвойних гілок або просто гілочки. Набирає обертів продаж "дерев", зроблених із хвойних гілок", - зазначив він. 

Він також додав, що відповідно до даних Асоціації постачальників торговельних мереж, за 7 років середня вартість ялинок зросла втричі.

08 ГРУДНЯ, 01:19 

07 грудня 2017

В Минскую область приехала делегация лесных хозяйств российских регионов перенять белорусский опыт в выращивании леса



Новости Беларуси. Тем временем, делегация сотрудников лесных хозяйств российских регионов посещает Минскую область, сообщили в программе «Минщина» на СТВ.



Главная цель – перенять белорусский опыт в выращивании леса и борьбе с вредителями. Нашим специалистам есть, что рассказать. К примеру, как уничтожить короеда и уменьшить ущерб от его деятельности. А также, как восстанавливать лес после стихийных бедствий и минимизировать потери от них. Интересовали российских коллег и все нюансы переработки древесины, а также ведения охотничьего хозяйства.


Евгений Крыскевич, директор ГЛХУ «Логойский лесхоз»:
Сегодня мы ведём строительство теплицы новой современной с электронным проветриванием, поливом, дозированием подкормок. Это новейшие технологии европейские.


Надежда Кузякина, директор филиала ФБУ «Рослесзащита» «Центр защиты леса Республики Татарстан»:
Очень приятно, что сохранили истоки лесного хозяйства, некоторые структуры – лесхозы, лесничества. У нас немного эта система поломалась. Страна большая, разнообразия много, но основные моменты повторяются. Меры борьбы были озвучены здесь – и химобработка, ещё можно поэкспериментировать и прийти к одному какому-то мнению.

Всего в Минскую область приехали представители шести российских регионов. В программе визита – посещение лесных хозяйств Минского, Логойского, Стародорожского, Любанского районов.




07.12.2017 - 17:01

Иркутская область тратит на один лесной пожар столько денег, за сколько покупает 37 сувенирных авторучек

Министерство по регулированию контрактной системы в сфере закупок Иркутской области провело электронный аукцион на поставку сувенирной продукции - ручек. Согласно извещению о проведении аукциона, министерству вдруг потребовалось семьдесят сувенирных авторучек - сорок более дорогих, ценой до 10 037 рублей 50 копеек, и тридцать более скромных, ценой до 3 950 рублей. Всего на закупку семидесяти сувенирных авторучек министерство было готово выделить 520 тысяч рублей. Победитель аукциона предложил поставить авторучки за меньшую сумму - 397,8 тысяч рублей. 

Ссылка:  Поставка сувенирной продукции - ручек

Если предположить, что цена каждой ручки уменьшится пропорционально уменьшению общей цены контракта, то каждая из более дорогих ручек обойдется бюджету Иркутской области примерно в 7,3 тысячи рублей.

Сравним эту стоимость со стоимостью охраны лесов Иркутской области от пожаров. К сожалению, данных за 2017 год пока нет, поэтому воспользуемся прошлогодними. По данным ЕМИСС, в 2016 году в Иркутской области случилось 1212 лесных пожара, а расходы на охрану лесов от пожаров составили 326 304,4 тысяч рублей. Это значит, что расходы на охрану лесов от пожаров в расчете на один пожар в среднем составили 269,2 тысяч рублей.

Таким образом, в 2016 году, если исходить из данных официальной статистики, Иркутская область в среднем на один лесной пожар потратила столько бюджетных денег, за сколько она в 2017 году была готова купить 27 сувенирных авторучек, или за сколько она теперь собирается купить 37 сувенирных авторучек по итогам проведенного аукциона.

Хорошо живут чиновники в Иркутской области. А леса Иркутской области каждый год катастрофически горят, и конца этому пока не видно. И эти два обстоятельства, кажется, довольно тесно связаны друг с другом.




Знищення лісів України. ВІДЕО

Рубай швидче, ато не встигнем

Проблематика вирубки лісу в Україні почалась ще з 30-х років XVIII століття, та поступово зростала в геометричній прогресії поки не досягла масштабів екологічної катастрофи. Активна суспільна дискусія щодо обмеження/заборони вирубки та боротьби з контрабандою лісу почалась ще на початку 2000х років. Майже 15 років тривали законодавчі війні з лобістами ФПГ у парламенті, аж поки у квітні 2015 Верховна Рада не запровадила мораторій на 10 років на заборону експорту лісу кругляку.

До того, як мораторій вступив у силу, масштаби та наслідки вирубки мали катастрофічний характер. Більше за всіх проблема торкнулась західних областей України. Низький рівень життя та безробіття населення спонукали розвитку неконтрольованого знищення та контрабанди лісу. Кожного дня протягом десятків років як легально, так і незаконно вирубались десятки тисяч дерев, які шли на експорт. Отримуючи свої дивіденди, не чисті на руку чиновники та правоохоронці заплющували очі на це свавілля, не замислюючись над тим що буде потім. А «потім» вже майже настало, зменшення площі українських лісів на 40% , вирубування найстаріших масивів та майже «голі» Карпати можна побачити на знімках з космосу. Все це привело до того, що кожен рік західна Україна потерпає від повені та зсуву ґрунту.

Така тенденція тільки легальної вирубки лісу впевнено закріпила статус України як одного з найбільших експортерів непереробленої деревини в Європі. Щороку з країни вивозили ліс на суму близько 272 мільйонів доларів. Масштаби незаконної вирубки та контрабанди залишаються невідомі навіть для експертів міжнародної програми із захисту лісів FLEG.

Слід зазначити, що на експорт до західних країн відправляється близько 70% необробленої деревини, де вона використовується для виготовлення вже готової продукції, яка за значно вищою ціною прямує на європейський та український ринок. Таким чином держава завдає шкоди природі, втрачає тисячі робочих місць для розвитку своєї деревообробної промисловості та мільйони доларів збитків.

Наші західні сусіди усвідомили всю небезпеку такої діяльності та припинили промислову вирубку лісів на своїх територіях.

На жаль ЄС в ультимативній формі вимагає відмінити мораторій 2015 року на заборону вирубки лісу в обмін на надання другого траншу економічної допомоги для України у розміри 600 млн євро. Така політика ЄС по відношенню до України свідчить про те, що надалі Україна сприймається як сировинний додаток і не більше.

Якщо на державному рівні не буде вжито дієвих заходів щодо відновлення лісів і розширення їхніх площ – то Україна просто опиниться перед екологічною катастрофою. Втрата лісів – це не просто втрата зеленого масиву, а серйозні зміни рівнів водойм, зміни рівня річок та активізація ерозійних процесів. Україна сьогодні опинилася перед загрозою спустелювання. Уряд держави має усвідомлювати цю загрозу, та будувати зовнішню політику перш за все з врахуванням національних інтересів думаючи про свій спадок нащадкам.

КАЗМИРИШИН АЛЕКСАНДР, ПОЛИТОЛОГ-ПОЛИТТЕХНОЛОГ



Опубликовано: 6 дек. 2017 г.

По данным Федерального агентства лесного хозяйства, лесного хозяйства в Российской Федерации нет


Рослесхоз опубликовал очередную информационно-аналитическую справку о состоянии лесного сектора экономики Российской Федерации - за I полугодие 2017 года. В справке приводятся данные о производстве разных видов лесной продукции - вплоть до деревянных окон и дверей и железнодорожных шпал; есть сведения об изменении цен на некоторые виды лесной продукции - например, из нее можно узнать, что "условный ящик" спичек за год подорожал на 0,6%; есть сведения об экспорте основных видов лесной продукции и о динамике экспортных цен.

Однако, в справке не приводится совсем никаких сведений о лесном хозяйстве - ни единой буквы или цифры. Получается, что по данным Федерального агентства лесного хозяйства, собственно лесного хозяйства, по крайней мере как составной части лесного сектора экономики, в Российской Федерации в первом полугодии 2017 года не было.

Если Федеральное агентство лесного хозяйства фактически признает, что лесного хозяйства как части лесного сектора экономики в Российской Федерации нет (и в этом оно в значительной мере право) - непонятно, чем оно в таком случае занимается и зачем оно в таком случае нужно.

Ссылка на справку:
Информационно-аналитическая справка о состоянии лесного сектора экономики Российской Федерации за I полугодие 2017 года


Олександр Кодола виступив на підтримку лісівників України. ВІДЕО



Під час брифінгу у Верховній Раді України народний депутат Олександр Кодола виступив на підтримку лісової галузі України і закликав Уряд переглянути проект Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства України, який був прийнятий нещодавно Кабміном.

Олександр Кодола розповів, що отримав цілу низку звернень від працівників лісового господарства 209 виборчого округу, які просили свого депутата вжити заходів для того, щоб Уряд переглянув положення нової стратегії розвитку галузі, адже на їх думку новоприйнята стратегія може призвести до вкрай негативних наслідків.

На переконання лісівників, вказаний проект Стратегії передбачає кардинальну зміну системи управління галуззю. Зокрема, ним передбачено передачу функцій здійснення господарської діяльності у сфері лісового та мисливського господарства новоствореному суб’єкту господарювання державної власності, повноваження щодо управління корпоративними правами якого здійснюватиме Кабінет Міністрів України.

Організація єдиної господарської структури матиме незворотні наслідки: неконтрольована вирубка стиглих, компактно розташованих насаджень, погіршення санітарного стану лісів, зменшення загальної площі насаджень (внаслідок зменшення відновлення лісів) тощо.

Об’єднання дотаційних та прибуткових підприємств призведе до конфліктів на грунті справедливості перерозподілу коштів та інших ресурсів.

Також передача повноважень щодо надання лісів для ведення лісового господарства з місцевого на центральний рівень протирічить руху в напрямку децентралізації.

Фахівці зазначають, що зміна моделі управління не вирішить безлічі проблем лісового господарства, а лише поглибить їх. Також кардинальна зміна в системі управління може призвести до скорочення штату працівників, що збільшить соціальну напругу в сільській місцевості, оскільки лісогосподарські підприємства в багатьох населених пунктах є основними роботодавцями.

«Я звертаюся до Кабінету Міністрів України з пропозицією переглянути проект Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства України на період до 2022 року, а також не допустити її реалізації до проведення відповідних консультацій з профільними підприємствами та громадськістю. Також прошу колег народних депутатів підтримати мій запит до Прем’єр-міністра України щодо вирішення вказаної проблеми. Ліси – легені України, при правильному господарюванні це майже невичерпний природний ресурс, надходження не тільки сировини, але й фінансів. Тож давайте нарешті будемо добрими господарниками і користуватимемося виключно державницькими підходами у вирішенні проблем лісового господарства України», — наголосив депутат у своєму виступі.



Прес-служба народного депутата України Олександра Кодоли

Мовою науки: чому гинуть соснові ліси Полісся та як їх рятувати

Мовою науки: чому гинуть соснові ліси Полісся та як їх рятувати

Хвойний ліс – головна і невід’ємна частина неповторного поліського пейзажу, коштовне обрамлення озер і річок, домівка для птаства і звірини.

Для поліських селян і містян ліс – ще й ягідний сад, грибний город, для декого – і хлів з дичиною, для багатьох – така необхідна у холодну пору дровітня. Люди, що з народження мешкають серед лісів, міцно пов’язані з ними й духовно, як із сильним, прекрасним і вічним витвором матінки-природи. На жаль, не вічним, і причин тому – кілька. На основі 2,5-річних досліджень у лісах 16 лісгоспів Волині та 2 лісгоспів Рівненщини про це розповідають наукові співробітники Поліського філіалу.

Причини. Намагання людини перетворити довкілля під своє розуміння доцільності рано чи пізно обертається якщо не трагедією, то принаймні драмою. Так сталося і з осушуванням боліт– стійка система циркуляції надземних і підземних вод, що раніше забезпечувала сталий рівень річок і озер, тепер уже не здатна забезпечити достатньої водності території. Тому такий «вибрик» природи, як потепління клімату, став для дорослих лісів вагомим фактором ризику. З одного боку ті 2 градуси, на які підвищилася середня багаторічна температура повітря, обумовили й підвищене випаровування води та дефіцит вологи під насадженнями протягом літніх і осінніх місяців, що призвело до різкого падіння стійкості лісів. З іншого – наявність необмежених запасів таких ослаблених деревостанів та теплі зими зумовили поширення стовбурових шкідників. У певній кількості ці шкідники завжди були присутні у лісі – зокрема, у насадженнях, створених на непридатних для лісу колишніх колгоспних землях, де часто уражалися кореневими гнилями – кореневою губкою або опеньком. Звісно, однопородність наших лісів та націленість соснового господарства на продуктивність за рахунок їхньої стійкості, надмірна зрідженість лісостанів – теж стоять у переліку причин нинішньої біди. Не менш вагомі – запізнення відповідних служб із визначенням дійсних причин загибелі лісів та низькі темпи ліквідації осередків ураження.

Отже, щодо шкідників. Найголовнішим ворогом наших сосен є верхівковий короїд – жук завдовжки до 3,8 мм, що любить світлі, розріджені деревостани і сонячні узліски. Здавалося б, яку шкоду може зробити дереву такий дріб’язок? А якщо таких дріб’язків на одному дереві кілька тисяч?.. Після зимівлі, коли жуки сплять під корою гілок і верхньої частини стовбура, підхарчовуючись під час потеплінь у лютому-березні, вони у квітні перелітають на нові дерева. Можуть летіти і 3 км, але навіщо, якщо нові «квартири» є поруч. Для того, аби вбити дерево, достатньо 5-10 короїдних сімей, оскільки кожна комаха не лише пошкоджує луб’яні волокна, по яких іде «спадний потік» поживних речовин від крони до кореневої системи, але й приносить на своєму тілі спори офіостомових грибів. Такими спорами насичене лісове середовище, вони вселяються у дерево через будь-яке поранення, але найчастіше їх доставляють туди шкідники. Жуки відкладають яйця (кожна з 6-12 самок у сім’ї може відкласти 50 яєць), а спори грибів тим часом проростають. Із яєць вилуплюються личинки, які допомагають батькам нищити луб, а грибниця заповнює все більший об’єм провідної системи дерева. Доки личинка перетвориться на лялечку, а лялечка на жука (на весь цикл від жука до жука потрібно лише 2-2,5 місяці), грибниця перекриває циркуляцію води у кроновій частині дерева, на зрізі тут – «синя» деревина, а хвоя вже давно втратила свій зелений колір. Що робить далі жук, чисельність якого тепер на умовному дереві збільшилася з 50 батьківських особин до декількох тисяч молодих комах? В основній масі він перелітає на нові дерева, і такої його кількості вже достатньо, щоб вбити не 1, а 50 сосен. Звісно, чисельність сімей на 1 стовбурі не є регламентованою, вона може сягати навіть 20 тисяч жуків. Через 2-2,5 місяці ще одне покоління жука летить нищити нові ділянки лісів. Саме через невпинне розмноження короїда ліс гине так масово, а завдяки грибам – ще й стрімко, адже міцелій розростається у системі водопостачання дерева, блокує сокорух і уражене грибами дерево вмирає за кілька тижнів. При цьому зрізане дерево з жовтою хвоєю ще матиме не лише живий пеньок, а й живу нижню частину стовбура, аж доки синява не пошириться до окоренка, а їй на це потрібно всього близько 2 місяців.

Видимою ознакою ураження дерева верхівковим короїдом є зміна кольору хвої. На цьому фото лише 1 дерево є здоровим, решта уражені 2-5 тижнів тому. На деревах із світло-зеленоюхвоєю вже оселилися нові сім’ї короїда і спори гриба вже занесено у луб. Жовта хвоя означає, що вже формується нове покоління короїда і розпочався активний ріст міцелію грибів. Рудоюхвоя стане через 6-8 тижнів після зараження і цей колір сигналізує про те, що синявою вже охоплено щонайменше всю верхню половину стовбура, а більшість жуків уже полетіла нищити наступні дерева. У разі заселення на стовбури ще й інших шкідників процес прискорюється.

Отож, верхівковий короїд, що вже розмножився до небачених масштабів і завдяки своїй чисельності тепер здатен уражати і, здавалося б, стійкі деревостани – це не єдина халепа. Після нього на сосни, як правило, нападає шестизубчатий короїд. Цей жук більший – до 9 мм довжиною, теж має до 5 поколінь за рік, теж полюбляє освітлені місця. Він заселяється у нижню частину дерева і заносить туди спори грибів, тому стовбур вже синіє не лише зверху донизу, а й знизу доверху (і через короткий проміжок часу перетворюється на низьковартісні дрова). І от у цьому випадку синім уже буде і пеньок.
Крім 10 основних видів короїдів та лубоїдів, на сосну напосілися й інші види стовбурових шкідників. Для середньої частини стовбура є, наприклад, синя соснова златка, яка може нищити дерева як у «співпраці» з верхівковим короїдом, так і самостійно. Частина з наявних видів ще донедавна селилася лише на мертвій деревині, а тепер змінила спосіб життя і вражає живі дерева. І навряд чи останнім є цей сюрприз, що матінка-природа підготувала для наших стражденних лісів.

Як боротися?

 Природні вороги короїдів через свою малочисельність поки що не здатні помітно зменшувати популяції шкідників. Хімічний спосіб боротьби є неефективними через дуже короткий термін і неодночасність перебування жуків на повітрі під час льоту. Крім високої затратності, хімічна обробка не є вибірковою, вона отруює все середовище. Дещо зменшити інтенсивність розмноження шкідників може дощове прохолодне літо або зима з протяжним періодом температур за – 30 град., чого чекати поки що не доводиться.

На жаль, поки що єдиним ефективним і безальтернативним заходом боротьби з комплексом шкідників та хвороб є шлях ліквідації осередків зараження, видалення «короїдного запасу» з лісу, попередження розширення осередків і утворення нових, тобто – санітарні рубки. Таким способом було зупинено цю біду у Європі (Польща, Німеччина та ін.). Тактика профілактики розмноження шкідників  «йти перед короїдом» – реалізується там оперативним видаленням новоутворених осередків. На жаль, у нас наразі це практично неможливо через цілий ряд дозволів, законів, рекомендацій, наказів, приписів, інструкцій та інших паперів, часто недолугих і відверто шкідливих, що регламентують будь-які заходи у лісовому господарстві. На їхнє узгодження витрачаються місяці!

Якраз на стадії утворення першоосередків ураження – кількох дерев, що виділяються на узліску чи біля просіки зміненим кольором хвої – доцільними є вибіркові санітарні рубки. Вчасно і якісно проведені (із обов’язковим спалюванням порубкових решток!), вони здатні знищити наявний на них «короїдний запас» і убезпечити від гибелі інші дерева і, можливо, цілі масиви. На більших площах вибіркові рубки є неефективними, оскільки вирвані із лісового середовища і залишені стояти поодинокими ще живі дерева швидко втрачають здатність до спротиву, піддаються вітровалам і відтермінованому нападу шкідників та хвороб.  

Втрати. Зрозуміло, що головна небезпека – втрата лісу, як виробника кисню і очищувача повітря, як середовища для проживання звірів і птахів, збирання ягід, грибів і корисних трав. Але втрачається і матеріальний ресурс, що вирощувався десятками років. Збитки вже обчислюються мільйонами гривень, відрахування до місцевих бюджетів від лісової галузі помітно скорочуються. Для запобігання подальшим втратам лісового господарства і громад економічно доцільно вчасно забирати з лісу уражені (і тому приречені на вмирання) дерева, ще на стадії світло-зеленої або жовтої хвої, коли стовбур ще має «синяву» лише у верхній частині. Адже 1 кубометр ділової деревини коштує близько 1300 грн, а перетворений жуками і грибами на дрова він вартує вже лише 180 грн. Відповідно відчутною є і різниця у відрахуваннях з попенної плати до бюджету громади – 160 грн із кубометра ділової і лише 6 грн з кубометра дров’яної деревини. Саме тому старий сухостій, вже покинутий жуками і придатний лише на дрова, варто забирати з лісу в другу чергу. Ясно, що вчасне рубання уражених дерев переслідує одночасно дві мети і гарантує дві користі: знищення «короїдного запасу» і порятунок деревини.

Перспективи. У разі зволікання з вирубкою уражених дерев вони перейдуть до категорії сухих і їхні запаси будуть нарощуватися, а ліси – перетворюватися у мертві. Паралельно будуть утворюватися нові осередки уражених сосняків – або до зникнення соснових лісів, або до спаду поширення короїдів, якщо такий колись буде.

Всихання сосняків Полісся розпочалося 5-7 років тому, масштаби їхнього поточного ураження в 4 поліських областях вже перевищили 70 тис. га. Гинуть також ліси багатьох інших європейських країн, зокрема – сусідніх Білорусі та Польщі. У Польщі, завдяки усталеній системі господарювання та досконалій нормативній базі із захисту лісу, лісівники мають усі повноваження і встигають запобігати поширенню всихання, тому цю проблему у державних лісах вдається вирішувати. Натомість, у південній частині Білорусі влітку 2017 р. через масове ураження лісів на окремих територіях було введено режим надзвичайної ситуації природного характеру та виконано суцільні санітарні рубки на площі понад 20 тис. га.

Ми живемо у епоху великих змін – не лише технологічних, політичних і світоглядних, а й природних. Лісове багатство перебуває під великою загрозою і його доля залежить від того, наскільки вчасно і професійно буде виконано санітарні рубки і зупинено подальше розгорання «біологічної пожежі». Звісно, вимушена вирубка лісів має супроводжуватися негайним залісненням цих територій і наразі лісівники справляються з цим завданням. Але зі збільшенням площ їм конче знадобиться і допомога громад, які теж зацікавлені у тому, аби лісові землі не заростали чагарниками, а вкривалися новими лісами – для наступних поколінь, для нових неповторних поліських пейзажів.

Олена БОРОДАВКА, Василь БОРОДАВКА.

http://volga.lutsk.ua/view/19448/

Із стенограми ранішнього засідання Верховної Ради України

13:48:05

ГРОЙСМАН В.Б.

Дякую. Вельмишановні народні депутати, хоча подякувати за перший закон в бюджетному пакеті. Я глибоко переконаний в тому, що сьогодні ми ухвалимо відповідальне рішення. Тому ще раз дуже вам дякую за розуміння і підтримку. І не переживайте, і по клінікам розберемося, і почуємо думку депутатів.

Ще одна позиція, яка є важлива, - це ліси, заліснення. Там порядка 500 мільйонів, але ми зараз напрацюємо рішення, а потім вийдемо в зал, я думаю, воно всіх об'єднає, щоб зараз просто не розбалансовувати бюджет, щоб південні області, можливо, було заліснювати. Ми з цим питанням розберемося.

І ще одна річ, дуже важлива. Те, що сказав Олександр Володимирович Співаковський, ця поправка насправді була до бюджету. Тому я просив би її врахувати в самому бюджеті при голосуванні бюджету. Це не в Бюджетному, а в бюджеті. Але ми її признаємо, вона дуже коректна.

Ще раз дуже дякую. І о 16-ій почнемо працювати, чи продовжимо працювати над цим важливим питанням.

Ну, і обов'язково треба підтримувати дітей в Україні. Немає чужих дітей. Тому ця ініціатива: щодо посилення відповідальності за несплату аліментів, - ми хочемо дуже попросити, щоб знайшла свою підтримку в залі українського парламенту.


Ще раз дуже дякую, з великою шаною і повагою. Спасибі. 

http://iportal.rada.gov.ua/meeting/stenogr/show/6670.html