ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

01 березня 2018

На пост министра лесного хозяйства подобраны "мощные" кандидатуры



Об этом заявил вице-премьер Михаил Русый после доклада главе государства.

– Глава государства поставил серьезные вопросы и упрекнул, что есть ряд недоработок. Поэтому в ближайшее время будет принято кадровое решение по назначению министра. правительством и Администрацией президента подобраны кандидатуры – очень сильные, мощные, – сказал Михаил Русый, передает БЕЛТА.

Он отметил, что все претенденты на пост министра лесного хозяйства – это люди, которые знают лесной комплекс не понаслышке и понимают, как развивать эту сферу с точки зрения экономической целесообразности.

В феврале Александр Лукашенко уволил министра лесного хозяйства Михаила Амельяновича за непринятие действенных мер по борьбе с коррупцией и экономическими правонарушениями в подведомственных организациях.

Позже глава государства объяснил, что на того «стыдно было со стороны смотреть». Была обнаружена коррупционная схема: хорошая древесина документально выдавалась за некондицию и незаконно шла на экспорт.

– Работали целый год по всей стране. Какой это министр? Что я терпеть должен такого министра? На него уже, откровенно говоря, стыдно было со стороны смотреть. Встает вопрос: ты работал или там был повязан с ними, — сказал Лукашенко.


Ольга Бурая, gazetaby.com
Сегодня, 16:30
Фото с сайта fermer1.by


01.03.2018 - Софья Черкасова 
Политика 

Русый: На пост министра лесного хозяйства подобраны очень сильные кандидатуры 

01.03.2018 заместитель премьер-министра Михаил Русый рассказал журналистам, что на пост нового Министра лесного хозяйства страны подобраны «осень сильные кандидатуры». Об этом Русый рассказал в четверг по итогам рабочей встречи с Президентом Республики Беларусь Александром Лукашенко. 

По мнению чиновника, все предложенные главе государства кандидатуры не понаслышке знакомы с лесным комплексом и имеют понятие, как экономически развивать эту область. Напомним, 

15.02.2018 Александр Лукашенко снял с поста главы Минлесхоза Михаила Амельяновича. Поводом стали раскрытые КГБ преступные схемы поставки высококачественного леса под видом некондиции за рубеж.

Источник: https://newsbel.by/03/01/rusyj-na-post-ministra-lesnogo-xozyajstva-podobrany-ochen-silnye-kandidatury/

Лукашенко о Минлесхозе: Бардак полный, взяточник на взяточнике сидит



01.03.2018 в рамках рабочей встречи с заместителем премьер-министра Михаилом Русым Президент Беларуси А.Г. Лукашенко весьма резко охарактеризовал ситуацию в Министерстве лесного хозяйства республики.

Напомним, ранее по итогам встречи Русый рассказал журналистам, что главе государства предложены несколько «очень сильных кандидатур» на пост Министра лесного хозяйства. С этого поста 15 февраля глава государства уволил Михаила Амельяновича.

Говоря о лесной отрасли в стране, Александр Лукашенко выразился так: «Бардак полный, взяточник на взяточнике сидит». Русый, как говорится, тоже «попал под раздачу»: «Тебе тоже дадим оценку, вице-премьер должен был там навести порядок, чтобы мышь не проползла».

Такое негодование белорусского лидера вызвали недавно выявленные коррупционные и «серые» схемы поставок древесины в данной области.

Чому гинуть соснові ліси Полісся та як їх рятувати?


Багато людей міцно пов’язані з лісом, як із сильним, прекрасним і вічним витвором матінки-природи. На жаль, не вічним, і причин тому – кілька. На основі 2,5-річних досліджень у лісах 16 лісгоспів Волині та двох Рівненщини про це розповідають наукові співробітники Поліського філіалу.

Причини. Намагання людини перетворити довкілля під своє розуміння доцільності рано чи пізно обертається якщо не трагедією, то принаймні драмою. Так сталося і з осушуванням боліт – стійка система циркуляції надземних і підземних вод, що забезпечувала сталий рівень річок і озер, тепер уже не здатна забезпечити достатньої водності території. З одного боку ті два градуси, на які підвищилася середня багаторічна температура повітря, обумовили й підвищене випаровування води та дефіцит вологи під насадженнями протягом літніх і осінніх місяців, що призвело до різкого падіння стійкості лісів. З іншого – наявність необмежених запасів таких ослаблених деревостанів та теплі зими зумовили поширення стовбурових шкідників. У певній кількості ці шкідники завжди були у лісі – зокрема, у насадженнях, створених на непридатних для лісуколишніх колгоспних землях, де часто уражалися кореневими гнилями – кореневою губкою або опеньком. Звісно, однопородність лісів та націленість соснового господарства на продуктивність за рахунок їхньої стійкості, надмірна зрідженість лісостанів – теж у переліку причин нинішньої біди. Не менш вагомі – запізнення відповідних служб із визначенням дійсних причин загибелі лісів та низькі темпи ліквідаціїосередків ураження.

Серед шкідників найголовнішим ворогом сосен є верхівковий короїд – жук завдовжки до 3,8 мм, що любить світлі, розріджені деревостани і сонячні узліски. Для того, аби вбити дерево, достатньо 5-10 короїдних сімей, оскільки кожна комаха не лише пошкоджує луб’яні волокна, по яких іде «спадний потік» поживних речовин від крони до кореневої системи, але й приносить на своєму тілі спори офіостомових грибів. Такими спорами насичене лісове середовище, вони вселяються у дерево через будь-яке поранення, але найчастіше їх доставляють туди шкідники. Жуки відкладають яйця (кожна з 6-12 самок у сім’ї може відкласти 50), а спори грибів тим часом проростають. Доки личинка перетвориться на лялечку, а лялечка на жука, грибниця перекриває циркуляцію води у кроновій частині дерева, на зрізі тут – «синя» деревина, а хвоя вже давно втратила свій зелений колір. Через 2-2,5 місяці ще одне покоління жука летить нищити нові ділянки лісів. Саме через невпинне розмноження короїда ліс гине так масово, а завдяки грибам – ще й стрімко, адже міцелій розростається у системі водопостачання, блокує сокорух і дерево вмирає за кілька тижнів. Зрізане дерево з жовтою хвоєю ще матиме не лише живий пеньок, а й нижню частину стовбура, аж доки синява не пошириться до окоренка, а їй на це потрібно до двох місяців.

Видимою ознакою ураження дерева верхівковим короїдом є зміна кольору хвої. Жовта означає, що вже формується нове покоління короїда і розпочався активний ріст міцелію грибів. Рудою хвоя стане через 6-8 тижнів після зараження і це сигналізує, що синявою вже охоплено щонайменше всю верхню половину стовбура, а більшість жуків уже полетіла нищити наступні дерева. У разі заселення на стовбури ще й інших шкідників процес прискорюється.

Але верхівковий короїд – це не єдине лихо. Після нього на сосни, як правило, нападає шестизубчатий короїд. Цей жук більший – до 9 мм довжиною, теж має до п’яти поколінь за рік, полюбляє освітлені місця. Він заселяється у нижню частину дерева і заносить туди спори грибів, тому стовбур вже синіє не лише зверху донизу, а й знизу доверху, синім уже буде і пеньок.

Крім 10 основних видів короїдів та лубоїдів, на сосну напосілися й інші види шкідників. Для середньої частини стовбура є, наприклад, синя соснова златка, яка може нищити дерева як у «співпраці» з верхівковим короїдом, так і самостійно.

Як боротися?

Природні вороги короїдів через свою малочисельність поки що не здатні помітно зменшувати популяції шкідників. Хімічний спосіб боротьби є неефективними через короткий термін і неодночасність перебування жуків на повітрі. Крім високої затратності, хімічна обробка не є вибірковою, вона отруює все середовище. Дещо зменшити інтенсивність розмноження шкідників може дощове прохолодне літо або зима з тривалими 30 градусними морозами.

Поки що єдиним ефективним заходом боротьби з комплексом шкідників та хвороб є ліквідація осередків зараження, видалення «короїдного запасу» з лісу, профілактика розширення осередків і утворення нових, тобто – санітарні рубки. Так зупинено цю біду у Європі Тактика профілактики «йти перед короїдом» реалізується там оперативним видаленням новоутворених осередків. На жаль, у нас це практично неможливо через ряд дозволів, законів, рекомендацій, наказів, приписів, інструкцій та інших паперів, часто недолугих, що регламентують будь-які заходи у лісовому господарстві. На їхнє узгодження витрачаються місяці!

Якраз на стадії утворення першоосередків ураження – кількох дерев, що виділяються на узліску чи біля просіки зміненим кольором хвої – доцільними є вибіркові санітарні рубки. Вчасно і доброякісно проведені (із обов’язковим спалюванням порубкових решток!) вони здатні знищити наявний на них «короїдний запас» і убезпечити від гибелі інші дерева.
Втрати. Через цих шкідників втрачається і матеріальний ресурс, що вирощувався десятками років. Збитки обчислюються мільйонами гривень. Для запобігання подальшим втратам доцільно вчасно забирати з лісу уражені (і тому приречені на вмирання) дерева, ще на стадії світло-зеленої або жовтої хвої, коли стовбур має «синяву» лише у верхній частині. Адже кубометр ділової деревини коштує близько 1300 гривень, а перетворений жуками і грибами на дрова лише 180.

Перспективи. У разі зволікання з вирубкою уражених дерев вони перейдуть до категорії сухих і їхні запаси будуть нарощуватися, а ліси – перетворюватися у мертві. Паралельно будуть утворюватися нові осередки уражених сосняків.

Всихання сосняків Полісся розпочалося 5-7 років тому, масштаби їхнього поточного ураження в чотирьох поліських областях вже перевищили 70 тисяч гектарів. Гинуть також ліси інших європейських країн, зокрема – сусідніх Білорусі та Польщі. У південній частині Білорусі влітку через масове ураження лісів на окремих територіях введено режим надзвичайної ситуації природного характеру та виконано суцільні санітарні рубки на площі понад 20 тисяч гектарів.

Лісове багатство під загрозою і його доля залежить від того, наскільки вчасно і професійно буде виконано санітарні рубки і зупинено розгорання «біологічної пожежі». Звісно, вирубка лісів має супроводжуватися негайним залісненням територій і лісівники справляються з цим завданням. Але зі збільшенням площ їм знадобиться і допомога громад, які теж зацікавлені у тому, аби землі не заростали чагарниками, а вкривалися новими лісами.+

Олена БОРОДАВКА, Василь БОРОДАВКА
23.11.2017

На Івано-Франківщині одні з перших започаткували вибіркову систему рубки лісів



27 лютого відбувся публічний звіт за 2017 рік заступника голови Державного агентства лісових ресурсів Володимира Бондаря.

Про це повідомляє Бартка з посиланням на Івано-Франківську ОДА.

«Звіт Держлісагентства враховує показники, які досягли більше 300 державних лісогосподарських підприємств. Наше відомство опікується лише 73% лісів держави. І про стан цих лісів ми можемо звітувати», - наголосив Володимир Бондар, коротко характеризуючи стан лісового господарства України.

Заступник голови Держлісагентства зазначив, що у 2017 році в Україні відтворено лісів на площі 54 тис. га. «Іноді представники громадських організацій звинувачують лісівників у бездіяльності. Можливо з аерокосмічних знімків ці маленькі саджанці й не видно, але якщо поїхати у наші ліси, то можна побачити як піклуються та доглядають за лісовими культурами наші лісівники. Все заради того, щоб через 5-10 років ділянки з саджанцями перетворилися у справжній ліс», – наголосив Володимир Бондар.

За словами заступника, у 2017 році вдалося створити нових лісів на площі 1,7 тис. га, однак, через відсутність бюджетного фінансування та ускладненої процедури отримання земель, цей показник не досяг запланованого.

«Частина від загального об’єму лісовідновлення складає природне поновлення, а саме 18,5 тис. га. Це пояснюється прийнятим курсом на поетапний перехід від суцільних до поступових та вибіркових систем рубок, як це відбувається в європейських країнах. Наприклад, такі області як Львівська та Івано-Франківська з минулого року першими започаткували такий перехід», - наголосив заступник голови відомства.

Також Володимир Бондар звернув увагу на те, що через збільшення санітарних рубок, які відбуваються задля недопущення поширення «біологічної пожежі» в лісах, викликаною масовим поширенням короїдів, - припиняється заготівля деревини в порядку рубок головного користування.

Окрім того, заступник звернув увагу на проблему порівняння законних рубок з незаконними. «Дуже часто, коли люди бачать планову заготівлю деревини на певній ділянці, то одразу говорять, що це незаконна рубка. Тому ми закликаємо всіх – перевіряйте інформацію», – сказав він.

Для можливості перевірки забезпечено оприлюднення на офіційних веб-сайтах обласних управлінь лісового та мисливського господарства постійних лісокористувачів інформації про перелік лісових ділянок, відведених для проведення рубок головного користування, рубок формування та оздоровлення лісів та інших рубок, пов'язаних і не пов'язаних з веденням лісового господарства. Окрім того, висвітлюється інформація про проведення санітарних рубок.

«На офіційному веб-сайті Держлісагентства діє рубрика «ВІДКРИТІ ДАНІ». Кожен може ознайомитися з реєстрами лісорубних квитків, які видаються для здійснення рубок у лісах, знайти інформацію щодо сертифікованих лісів, ознайомитися з планами лісонасаджень лісогосподарських підприємств, які належать до сфери управління відомства. А також перевірити легальність походження лісопродукції», – повідомив Володимир Бондар.

Як один із методів підтвердження невиснажливого для природи лісокористування, заступник голови відомства навів приклад запровадження лісової сертифікації, яку проводять незалежні аудитори.

«В Україні достатньо високий процент сертифікованих лісів за міжнародною схемою Лісової опікунської ради (FSC). На сьогодні сертифіковано майже 4 млн га лісів або майже 40%. Наявність сертифікату підтверджує високий рівень ведення лісового господарства. Процес сертифікації є добровільним і досить коштовним, але роботи у цьому напрямку будуть продовжені», – наголосив він.

Також Володимир Бондар розповів про заходи зі збереження біорізноманіття: «У лісах, підпорядкованих Держлісагентству, створено майже 3,3 тис. територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальною площею близько 1,3 млн га. Заповідність підпорядкованих лісів становить 16,4%. Практично у всіх регіонах заповідність в лісах вища ніж загальнодержавна», – підкреслив заступник голови відомства.

2018-03-01 17:01:27 

“СтопКор” звернувся до Держагентства лісових ресурсів через нелегальну вирубку та контрабанду лісу в Україні

Активісти «Стоп корупції» звернулись до Державного агентства лісових ресурсів через катастрофічні темпи нелегальної вирубки лісу в Україні. Представники проекту просять керівництво агентства повідомити про вжиті заходи у боротьбі з контрабандою лісу та його незаконною вирубкою з 2015 року по теперішній час. А також інформацію про створення державного фонду розвитку лісового господарства, джерела його наповнення та спрямування коштів з 1 грудня 2017 року до сьогодні.

Про це активісти «Стоп корупції» написали у відповідному зверненні, які передали в Держагентство лісових ресурсів України.



«Нелегальна вирубка лісу в Україні досягла критичного рівня. За деякими оцінками знищено 30% лісу. 23.05.2017 року Президентом України підписаний Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони пралісів згідно з Рамковою конвенцією про охорону та сталий розвиток Карпат», яким посилено відповідальність за незаконну вирубку лісу. Реалізація закону буде сприяти збереженню природних цінностей європейського значення, зокрема лісів. Законом України забороняються всі види вирубок, будівництво споруд, прокладка доріг, випас худоби, промислова заготівля лісових продуктів, проїзд транспортних засобів (крім доріг загального користування та служби лісової охорони). За порушення таких вимог передбачається адміністративна відповідальність», – зазначили у зверненні представники «Стоп корупції».



«Ми просимо у керівництва агентства звіт про відстеження результативності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони пралісів згідно з Рамковою конвенцією про охорону та сталий розвиток Карпат» № 2063- VIII від 23.05.2017;

інформацію стосовно вжитих заходів у боротьбі з контрабандою лісу та його незаконною вирубкою за період з 2015 року по теперішній час;

інформацію про створення державного фонду розвитку лісового господарства, включаючи інформацію про визначені джерела його наповнення та напрями спрямування коштів за період з 1 грудня 2017 року по теперішній час;

інформацію про вжиті заходи із залученням представників громадськості з питань удосконалення розвитку сфери лісового господарства в Україні за період з 30 вересня 2017 року по теперішній час», – додали активісти проекту.



01.03.2018

Олег Сторчоус. Оцінка впливу на довкілля: розвиток законодавства

Протягом грудня 2017 – січня 2018 року сталася низка подій, що прямо пов’язані із розвитком законодавства в галузі оцінки впливу на довкілля. Нагадаю, що відповідний закон «Про оцінку впливу на довкілля» (надалі – Закон «Про ОВД») був ухвалений парламентом 23 травня 2017 року. Згідно з його положеннями, процедура оцінки впливу на довкілля стала обов’язковою до прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою ст. 3 цього Закону. Посилання на текст закону – http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2059-19 
Докладний опис процедури виконання положень та причин його прийняття можна знайти тут – https://www.lisportal.org.ua/project-post/84335/

Першою подією стало очікуване набуття чинності з 18 грудня 2017 року коментованим законом. Отже, із цього дня практично всю виробничу діяльність у реальному секторі економіки, включаючи навіть ту, що раніше не підлягала екологічній експертизі, належить оцінювати за європейськими зразками. В галузі лісового господарства до неї потрапили суцільні й поступові рубки на площі понад 1 га (надання висновків у такій діяльності віднесено законом до повноважень Мінприроди), а також лісорозведення на площі понад 20 га, замовлення проектів землеустрою щодо зміни цільового призначення земель с/г призначення (зокрема, малопродуктивних і деградованих) у постійне користування для ведення лісового господарства (в т. ч. під заліснення), інше лісогосподарське освоєння (вирішення цих питань закон покладає на обласні департаменти ОДА).

Другою подією в згаданій сфері стало оприлюднення 22 грудня на Урядовому веб-порталі низки підзаконних актів, прийнятих 13 грудня 2017 року Кабінетом Міністрів України на виконання норм Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”, а саме:

а. Постанова №989 «Про затвердження Порядку проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля». Текст тут – http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/989-2017-%D0%BF

б. Постанова №1010 “Про затвердження критеріїв визначення планованої діяльності, яка не підлягає оцінці впливу на довкілля, та критеріїв визначення розширень і змін діяльності та об’єктів, які не підлягають оцінці впливу на довкілля”. Текст тут – http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1010-2017-%D0%BF

в. Постанова №1026 “Про затвердження Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля та Порядку ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля”. Текст тут –
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1026-2017-%D0%BF

Варто зазначити, що Постанови №1026 і №989 конкретизують положення ухваленого Закону, який сам по собі є складним для сприйняття, навіть для юристів. Це пов’язано з тим, що текст закону містить у собі значну кількість строків виконання тих чи інших процедур і багато посилань на інші статті закону, що певним чином заплутує застосувача.

Наведений невеликий перелік нормативних актів є вичерпним, оскільки прийняття інших урядових документів Законом «Про ОВД» не передбачене.

Наступним досягненням Мінприроди стало те, що вже у січні 2018 року, із деяким запізненням, таки запрацював Єдиний реєстр з оцінки впливу на довкілля (надалі – Реєстр). Посилання на Реєстр тут – http://eia.menr.gov.ua/

Анонс початку роботи Реєстру відмітив міністр екології та природних ресурсів Остап Семерак, зазначивши, що «реєстр обмежить контакт чиновника із суб’єктом господарювання, що особливо актуально у контексті боротьби з корупційними проявами. Новий механізм створить належні умови для збереження навколишнього природного середовища. ОВД дозволить зменшити ризики інвесторів, адже вони зможуть оцінити технічні, територіальні альтернативи планованої діяльності та обрати кращий варіант до початку її реалізації».

Перше розміщене повідомлення про плановану діяльність в Реєстрі датоване 18 січня поточного року. Станом на 2 лютого в системі з’явилась інформація від двох «піонерів» – лісогосподарських підприємств Рівненської області, що розмістили власні повідомлення про плановану діяльність – проведення рубок головного користування в межах щорічної розрахункової лісосіки (очевидно, йдеться про РГК 2019 року – із тексту незрозуміло). Зокрема, підрозділами ОДА зареєстровані повідомлення від ДП «Костопільський лісгосп» –

http://eia.menr.gov.ua/uploads/documents/78/reports/ba663947f68745b5525a9422ba1682cb.pdf та ДП «Рафалівський лісгосп» –

http://eia.menr.gov.ua/uploads/documents/96/reports/6a74f1a41b09588a1e65c9fcf2ca2733.pdf

Для детальнішого ознайомлення зі змістом прийнятих нормативів нижче пропонується їх стислий аналіз. Для зручності сприйняття інформація подається стосовно процедури оцінки впливу на довкілля для суцільних або поступових рубок.


І. «Порядок передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля та Порядку ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля» (надалі – Постанова №1026)
Документ визначає передачу суб’єктами господарювання (з урахуванням цільової аудиторії, надалі по тексту скорочено вживається – «лісгосп» або «підприємство», або «суб’єкт господарювання») до Мінприроди або до підрозділів екології ОДА документації для надання висновку з ОВД.

Насамперед кожному лісгоспу доведеться за допомогою електронного цифрового підпису зареєструватися в Реєстрі та створити там власний електронний кабінет.

Реєстрація не має спричинити труднощів: слід обов’язково внести інформацію про повну назву лісгоспу, місцезнаходження, директора, номер телефону, електронну адресу, на яку потім система надсилатиме зворотну інформацію. Також вказується Код організаційно-правової форми лісгоспу (для державних підприємств – 3.1.4.2) та прив’язка до коду адміністративно-територіального устрою http://dovidnyk.in.ua/directories/koatuu. Усі без винятку документи з ОВД стосовно рубок підприємство повинно надалі подавати в форматі PDF на адресу Мінприроди саме через вказаний кабінет.

Також усі документи щодо ОВД (починаючи від повідомлення про ПД, оголошень, заяв, звітів про ОВД, висновків, рішень до інформації про видачу лісорубного квитка) автоматично формуються системою в реєстраційну справу. Документи мають зберігатися у Реєстрі у вільному доступі протягом п’яти років для видачі лісорубного квитка, включаючи весь час проведення рубок. Працівники Міністерства, які вносять документи та інформацію до Реєстру, повинні бути авторизовані в системі. На всі документи, що внесені до Реєстру, накладається електронний цифровий підпис цих працівників.

Цікаво, що система унеможливлює виправлення або заміну вже поданих документів – для заміни чи виправлення потрібно окремо подавати відповідну інформацію.

Для полегшення сприйняття доцільно розмежувати проведення ОВД на декілька процедур, згрупувавши їх за головним документом.

а. Процедура оформлення Повідомлення про плановану діяльність
Першим документом лісгосп має направити до Мінприроди через електронний кабінет Повідомлення про плановану діяльність (надалі – Повідомлення про ПД). Зразок Повідомлення розміщений у Додатку №2 Постанови №1026. Система при цьому автоматично присвоює реєстраційний номер справи (номер надійде на електронну адресу лісгоспу). В подальшому цей номер відображатиметься на головній сторінці Реєстру. Його ж слід вказувати на офіційних документах процедури ОВД.

До речі, у всіх випадках подання лісгоспом документів через електронний кабінет до Мінприроди система автоматично має надсилати повідомлення про їхнє отримання, гіперпосилання на поданий документ.

Мінприроди, в свою чергу, протягом трьох робочих днів із дня надходження від лісгоспу документа в електронному вигляді зобов’язане розмістити його в Реєстрі (тобто здійснити офіційне оприлюднення).

Крім того, якщо фахівцям лісгоспу незрозумілий рівень деталізації інформації, яку слід викласти в Повідомленні про ПД, то закон і коментована постанова надає йому можливість висунути до Мінприроди власну письмову «Вимогу щодо обсягу та рівня досліджень і деталізації інформації», що має бути включена в Повідомлення про ПД. Цей документ (надалі – Вимога) повинен оприлюднюватись одночасно з Повідомленням про ПД. Мінприроди у такому випадку зобов’язане надати такі умови лісгоспу протягом 30 робочих днів із дня офіційного оприлюднення Повідомлення про ПД.

На цьому обов’язки підприємства щодо подання вказаних документів не закінчуються: протягом трьох робочих днів із дня електронного подання Повідомлення про ПД та Вимоги (за наявності), лісгосп повинен буде ще й здійснити так зване поштове подання цих же документів – тобто відправити поштою їх паперові примірники. При поштовому відправленні у Повідомленні слід обов’язково вказати реєстраційний номер справи. Документи направляються поштовим зв’язком (цінним листом) на адресу Мінприроди.

Наступною стадією процедури оформлення Повідомлення про ПД є етап, так би мовити, «місцевого» оприлюднення згаданого документа.

До обов’язків лісгоспу Постановою №1026 віднесено не пізніше трьох робочих днів із дня електронного подання Повідомлення про ПД до Мінприроди опублікувати його в не менше двох друкованих місцевих ЗМІ на вибір самого лісгоспу. Це мають бути ЗМІ, що поширюються в межах тих сільських рад (районів), де заплановані суцільні або поступові рубки.

Крім цього, Повідомлення про ПД також розміщуються підприємством на дошках оголошень сільських рад або в інших громадських місцях на території, де планують проводити рубки. Як альтернативу (оскільки ч. 3 ст. 5 Закону містить частку «або») цього закон дозволяє оприлюднити Повідомлення про ПД в інший спосіб, що гарантує доведення інформації до відома мешканців сільських рад, де відбудуться суцільні чи поступові рубки.

У громадськості є 20 робочих днів із дня офіційного оприлюднення Повідомлення про ПД в Реєстрі, аби надати Мінприроди свої зауваження та пропозиції до планованої діяльності, обсягу та рівня досліджень і рівня деталізації інформації.

Якщо Мінприроди такі зауваження отримує, то в 3-денний робочий термін з дня отримання воно зобов’язане відправити їх лісгоспу для розгляду.

б. Процедура подання Звіту про оцінку впливу на довкілля (надалі – Звіт про ОВД) та Оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля (надалі – Оголошення про ПГО).
Після закінчення наданого громадськості терміну для зауважень і пропозицій (включаючи термін надсилання Мінприроди зауважень на адресу лісгоспу), суб’єкт господарювання зобов’язаний скласти Звіт про ОВД (форма звіту викладена у додатку №5 Постанови №1026).

Водночас лісгосп зобов’язаний розглянути одержані зауваження та пропозиції. При складанні Звіту про ОВД закон пропонує підприємству врахувати їх повністю, частково або обґрунтовано відхилити.

Постанова №1026 вимагає від лісгоспу після стадії подання Повідомлення про ПД подати на адресу Мінприроди в електронному вигляді через електронний кабінет такі документи:

а. оголошення про початок громадського обговорення. Форма цього документа (Оголошення про ПГО) наведена у додатку №4 постанови №1026;

б. звіт з оцінки впливу на довкілля;

в. документи, матеріали, що доводять факт і дату опублікування або оприлюднення в інший спосіб лісгоспом Повідомлення про ПД та Оголошення про ПГО, якщо такі вже опубліковані. Або договір із друкованими ЗМІ про опублікування таких документів;

г. документ, що підтверджує внесення плати за початок громадського обговорення.

Увага! Закон вказує, що висновок із ОВД має надаватися лісгоспу безоплатно. Проте витрати, пов’язані з проведенням громадського обговорення, закон і Постанова №1026 повністю покладає на ініціатора – суб’єкта господарювання. Згідно з постановою №1026, розмір плати має бути затверджений Мінприроди та, очевидно, він буде фіксований. Цей же орган має визначити рахунки спеціального фонду державного бюджету, куди слід перераховувати плату. Станом на 02.02.2018 інформація про видачу відповідного наказу Мінприроди щодо затвердження розміру плати відсутня (автор цієї статті її не знайшов). Тому на даний час повне виконання процедури ОВД в цій частині неможливе.

Звертаю увагу, що коментована постанова вказує, що плата обов’язково вноситься до подання Звіту про ОВД та Оголошення про ПГО на адресу Мінприроди.

Протягом трьох робочих днів із дня електронної передачі документів (Звіту про ОВД та Оголошення про ПГО) Мінприроди розміщує їх у Реєстрі.

Далі, після електронного подання документів, протягом трьох робочих днів:

– лісгосп зобов’язаний здійснити поштове подання цих же документів, із зазначенням реєстраційного номеру справи. Документи направляються поштовим зв’язком (цінним листом) на адресу Мінприроди.

У цей же 3-денний термін лісгосп зобов’язаний опублікувати Оголошення про ПГО на свій вибір у друкованих засобах масової інформації (не менше двох), територія розповсюдження яких – сільські ради, де відбудуться рубки, а також розмістити на дошках оголошень сільських рад або в інших громадських місцях на території відповідних сільських рад, де планується вести рубки, або оприлюднити в інший спосіб, що гарантує доведення цієї інформації до відома мешканців відповідних сільських рад.

Оголошення про ПГО має розміщуватись на дошках протягом всього часу з дня офіційного оприлюднення до завершення строку громадського обговорення (яким чином це забезпечити – закон не вказує).

в. Процедура громадського обговорення Звіту з оцінки впливу на довкілля (надалі – ПГО)
Закон «Про ОВД» визначає, що процедура громадського обговорення починається з дня офіційного оприлюднення Мінприроди Оголошення про ПГО та надання громадськості доступу до звіту з ОВД для ознайомлення.

Виконання цього етапу покладено на Мінприроди та його територіальні підрозділи.

Строк проведення громадського обговорення: мінімум 25 робочих днів, максимум – 35. Громадське обговорення проводиться у двох формах – громадських слухань і надання зауважень і пропозицій.

Закон визначає, що порядок проведення громадських слухань у процесі ОВД встановлює Кабінет Міністрів України. Як вже згадувалось, цей підзаконний акт виданий Урядом 13.12.2017 року за №989. Його назва: «Про затвердження Порядку проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля» – (надалі – Постанова №989).

Коментованою Постановою визначений особливий суб’єкт процедури громадських слухань, який наділений цією ж постановою правами та обов’язками – це організатор громадських слухань (надалі – скорочено «Організатор ГС»). Цей суб’єкт може мати статус або юридичної особи, або ФОП, та призначається із врахуванням вимог Закону «Про публічні закупівлі». Чомусь Мінприроди визначатиме Організатора ГС лише раз на рік. При чому, закупівлі його послуг здійснюватимуться відповідно до Закону «Про публічні закупівлі».

До Організатора ГС постанова висуває такі вимоги:

  • досвід роботи у сфері охорони довкілля не менше двох років;
  • наявність людських і технічних ресурсів, необхідних для забезпечення проведення громадських слухань (але не конкретизовано, яка це має бути техніка й мінімальна кількість штатних працівників);
  • незалежність, об’єктивність і відсутність конфлікту інтересів щодо проведення майбутніх рубок.

Цікаво, що крім Організатора громадських слухань, зазначений етап може проводити саме Міністерство або його територіальний підрозділ ОДА.

На Організатора громадських слухань покладаються обов’язки, пов’язані з реалізацією цього заходу: він головує на ньому, реєструє всіх (!) учасників ГС у журналі реєстрації (форма журналу затверджена Додатком до постанови №989), реєструє їхні виступи у журналі виступів, забезпечує відео- та аудіофіксацію заходу, готує протокол громадських слухань.

Водночас постановою №989 передбачено, що за відсутності призначеного Організатора громадських слухань цю функцію має виконати або Мінприроди, або його територіальний підрозділ ОДА.

Постанова №989 визначає, що громадські слухання (ГС) проводяться не раніше ніж через 10 робочих днів із дня оприлюднення Мінприроди Оголошення про ПГО.

ГС проводяться під головуванням Організатора, який має забезпечити аудіо та/або відеозапис. Його вважають невід’ємною частиною протоколу ГС, вн має бути підписаний Організатором. Постанова №989 покладає на нього повноваження із ведення ГС (визначає регламент, відкриває процедуру ГС, оголошує порядок денний, надає можливість сторонам (лісгоспу й громадськості) виступити й ставити запитання, підбиває підсумки заходу).

Коментованою постановою визначена процедура ГС: розпочинає головуючий – організатор, далі виступає з доповіддю лісгосп (структура доповіді його представника визначена Постановою), після чого учасники мають змогу поставити запитання представникам лісгоспу. Для запитань і відповідей регламент встановлює Організатор. Передбачена можливість залучення правоохоронних органів для проведення ГС.

Учасники ГС реєструються у журналі виступів (форма встановлена додатком №2). Надання відповідей лісгоспом на поставлені питання обов’язкове. Якщо їх не надають під час засідання, то протягом п’яти робочих днів такі відповіді мають бути надані у письмовій формі на адресу особи, яка поставила запитання (копію відповідей надають Організатору ГС).

Усі зауваження й пропозиції, подані під час ГС усно, мають бути зафіксовані в протоколі ГС. Письмові зауваження й пропозиції реєструються в окремому журналі, форма якого встановлена Постановою №989.

Громадські слухання вважають такими, що не відбулися, лише у двох випадках: не з’явився лісгосп та/або не з’явився організатор ГС. Якщо громадськість не з’явилась – складають відповідний акт, але ГС вважаються такими, що відбулись. Якщо зауважень і пропозицій не надійшло – це вказують у відповідному розділі протоколу ГС.

Підписаний протокол ГС з усіма додатками (або акт про відсутність явки) протягом семи робочих днів після їх проведення передають до Мінприроди, яке протягом трьох робочих днів вносить його до Реєстру.

При розгляді Звіту з ОВД Мінприроди формує у вигляді таблиці всі зауваження й пропозиції, які в подальшому розглядає по суті: враховує повністю, частково або обґрунтовано відхиляє.

Протоколи ГС з усіма додатками й таблиця врахування зауважень включаються Мінприроди до звіту про громадське обговорення (надалі – Звіт про ГО)

Мінприроди готує звіт про ГО та оприлюднює його в Реєстрі протягом трьох робочих днів із дня його прийняття.

г. Процедура надання висновку з оцінки впливу на довкілля (висновок з ОВД)
Висновок з ОВД оприлюднюється Мінприроди та розмішується ним у Реєстрі протягом трьох робочих днів із дня його прийняття. Висновок є обов’язковим для виконання, як є обов’язковими вказані в ньому екологічні умови. Документом визнається допустимість або обґрунтовується недопустимість виконання суцільних або поступових рубок і визначаються екологічні умови їхнього проведення.

Висновок про ОВД враховується при прийнятті рішення про видачу лісорубного квитка на виконання суцільних або поступових рубок і може бути підставою для відмови у видачі лісорубного квитка.

Висновок з ОВД надається лісгоспу безоплатно протягом 25 робочих днів із дня завершення громадського обговорення. До висновку з ОВД додається Звіт про ГО.

Висновок з ОВД дійсний протягом п’яти років. У цей період він може використовуватися для отримання інших документів дозвільного характеру. Забороняється розпочинати рубки без отримання висновку з ОВД.

3. «Про затвердження критеріїв визначення планованої діяльності, яка не підлягає оцінці впливу на довкілля, та критеріїв визначення розширень і змін діяльності та об’єктів, які не підлягають оцінці впливу на довкілля» (надалі – Постанова №1010)
Прийнятим Законом (ч. 1 ст. 3) визначалося, що «Оцінці впливу на довкілля не підлягає планована діяльність, спрямована виключно на забезпечення оборони держави, ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій, наслідків антитерористичної операції на території проведення антитерористичної операції на період її проведення, відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України». Саме на виконання цієї норми Закону ухвалена урядова Постанова №1010.

Цим нормативним актом конкретизовано випадки надзвичайних ситуацій, при виникненні яких ОВД не проводиться. Такими подіями визнано лише відновлення окремих конструкцій будівель і споруд з метою ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій і відновлення функціонування об’єктів для забезпечення життєдіяльності населення, без зміни їхніх геометричних розмірів.

Про практичні складнощі застосування закону в лісовому господарстві автор поінформував Мінприроди у жовтні 2017 року. Мали сподівання, що міністерство врахує висловлені зауваження щодо необхідності “безоціночного” проведення суцільних санітарних рубок, що мають на меті ліквідацію наслідків верхових пожеж, буре- та вітроломів, сніголамів на площах, що перевищують 1 га.

Однак зауваження не були враховані. Тож ситуацію, що склалася, слід вважати очевидним прорахунком проектантів нормативного акту, оскільки необхідність виконання суцільних рубок для ліквідації стихійних явищ на значних площах не лише доцільна, а й обов’язкова. Жодного логічного й фактичного обґрунтування для проведення громадських обговорень суцільних рубок і розчищення повалених чи знищених стихією насаджень не може бути.

Затягування з виконанням суцільних рубок (тим більше, що проведення ОВД може тривати від 110 до 180 днів) у багатьох випадках завдаватиме прямих збитків лісгоспам (через втрату технічних властивостей деревини, що псується) і державі. Зокрема, у вигляді втрат від сплати нижчих рентних платежів за деревину, що втратила технічні властивості в період вимушеного проведення процедури ОВД, зменшення надходження від сплати інших податків при реалізації деревини тощо.

Тим паче, «Санітарні правила в лісах України» (Постанова КМУ №555) вимагають позачергово проводити в насадженнях, пошкоджених внаслідок аварій і стихійного лиха, заходи з поліпшення санітарного стану лісів. У насадженнях, пошкоджених верховою лісовою пожежею, відвід під санітарну рубку виконується після завершення її гасіння в максимально стислі строки.

Однак, підкреслюю, на сьогодні законодавство зобов’язує лісгоспи проводити процедуру ОВД для проведення ССР понад 1 га навіть стосовно насаджень, пошкоджень верховими пожежами та іншими стихійними лихами. Тому питання про внесення відповідних змін до законодавства залишається відкритим.

Крім того, залишається чинним п. 30 Постанови КМУ №555, який, незважаючи на чинність Закону «Про ОВД», змушує постійного лісокористувача проводити «громадську верифікацію» суцільних санітарних рубок шляхом включення до складу комісії представника органа місцевого самоврядування, на території якого зростають насадження, що потребують рубки.

Відповідальність у сфері законодавства про ОВД
Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачається адміністративна відповідальність у цій сфері за вчинення таких правопорушень:
  • надання завідомо неправдивих чи неповних відомостей про вплив планованої діяльності – у вигляді штрафу від 850 до 3400 грн;
  • порушення встановлених законом вимог щодо здійснення ОВД (в т. ч. – порядку інформування громадськості, порядку проведення громадського обговорення – у вигляді штрафу від 850 до 3400 грн;
  • порушення процедури та строків здійснення ОВД у вигляді штрафу від 3400 до 6800 грн;
  • недотримання екологічних умов, передбачених у висновку з ОВД, при проведенні планованої діяльності – у вигляді штрафу від 3400 до 8500 грн;
  • несвоєчасне внесення до Реєстру документів з ОВД – у вигляді штрафу у розмірі від 85 до 850 грн;
  • неоприлюднення інформації, що передбачена Законом – у вигляді штрафу від 425 до 850 грн.

Консультант проекту технічної допомоги
«Сприяння реформі лісового сектора в Україні»
Олег Сторчоус

5 лютого 2018 р.

https://www.lisportal.org.ua/project-post/92856/

Олександр Дзюбенко: «Майбутнє лісів — у наших руках»

Як самовіддано працюють лісівники Черкащини для захисту і збереження лісів, як вони мужньо і відповідально діють для стабілізації ситуації в умовах погодних катаклізмів, область переконалася під час буреломів улітку минулого року і особливо цієї зими, коли під вагою мокрого снігу на тисячах гектарів лісових площ падали дерева, в тому числі й на дороги та лінії електропередач, безліч автомобілів застрявало в снігових заметах. Тоді на боротьбу зі стихією вийшли працівники всіх держлісгоспів області, які входять до складу Черкаського обласного управління лісового і мисливського господарства, яке не один рік очолює Олександр Дзюбенко. Саме лісівники в ці найважчі для життєдіяльності області дні діяли оперативно і злагоджено: власною технікою розчищали дороги від обледенілих заметів, звільняли їх та електродроти від деревопадів, витягали машини зі снігових пасток, підвозили водіям продукти харчування.



— Олександре Миколайовичу, втрати від січневого снігопаду для лісової галузі області надзвичайно великі. Подібних аномалій не пам’ятають навіть старожили.

— Найбільше постраждали соснові насадження у п’яти лісгоспах області — Черкаському, Золотоніському, Канівському, Корсунь-Шевченківському та Смілянському. Особливо ж великі втрати в Черкаському лісгоспі — тут пошкоджених дерев виявлено вже більш, ніж на 1,5 тисячі гектарах лісових угідь. Загалом, за попередніми підрахунками площа пошкоджених лісових насаджень в області становить понад чотири тисячі гектарів. Якщо говорити про кубомасу, то це десь приблизно 90-100 тисяч кубометрів деревини.

За всіма ознаками те, що відбулося на водохрещенські дні, можна класифікувати стосовно постраждалих лісів, як надзвичайну ситуацію. От тільки в Національному класифікаторі надзвичайних ситуацій, в якому впорядковані ознаки НС і який застосовується для прийняття відповідних рішень на державному та місцевому рівнях, лісові насадження не значаться. В ньому обумовлені НС при погодних катаклізмах для плодових дерев, виноградників, але — не для лісів. І це неправильно, оскільки за державної підтримки був би інший підхід до робіт та інший темп їх виконання.

Наразі всі роботи з подолання наслідків негоди покладено виключно на лісгоспи області. І ми їх виконаємо. Ліси будуть упорядковані. Окрім того, січневий сніголам показав, наскільки можуть бути небезпечними для життя і здоров’я людей лісові насадження понад дорогами, лініями електропередач, біля населених пунктів. Тож зараз першочергово прибираються поламані, потенційно небезпечні, з пошкодженою кореневою системою дерева. І ми просимо громадян з розумінням поставитися до таких рубок, які відбуватимуться заради запобігання аварійним ситуаціям під час негод. А як ми бачимо, зміни в кліматі через глобальне потепління можуть піднести нам будь-які «сюрпризи».

— Ліси Черкащини — одні з найкрасивіших і найпродуктивніших в Україні. Видно, яку працю в них вкладено. Й обласне управління лісового та мисливського господарства за підсумками своєї діяльності з року в рік займає лідируючі позиції в загальногалузевих рейтингах. І 2017 рік не став винятком з цілого ряду показників.

— За цими досягненнями — щоденна і далеко не легка робота працівників усіх десяти лісгоспів, які входять до складу обласного управління. Це висококваліфіковані фахівці, які віддані лісовій справі, всім серцем люблять ліс і роблять усе для його розвитку та захисту. І я за це їм щиро вдячний.

Ми не тільки раціонально користуємося та зберігаємо те лісове багатство, яке залишили нам попередні покоління лісівників, а й примножуємо його.

Так, минулого року відтворення лісів було проведене на площі 1781 гектар, що становить 106 відсотків до річного завдання. В тому числі, створено 1488 гектарів нових лісових культур. Приживлюваність лісових культур досягла 87 відсотків. І це, зважте, при спекотному і посушливому літі та травневих морозах.

Лісові розсадники були посіяні на площі 16,6 гектари (127,6 % до річного плану), в них вирощено 10,5 мільйона сіянців. Заготовлено майже 50 тонн лісового насіння сосни звичайної, дуба, горіха чорного. Ми дбаємо про майбутнє наших лісів, їх розвиток, тож від насіння до сіянця, високопродуктивного дерева — всьому процесу вирощування лісу приділяється неослабна увага.

До речі, за 10 попередніх років лісівниками Черкащини вирощено понад 160 мільйонів сіянців різних порід, висаджено лісів на загальній площі в 13,5 тисяч гектара. Думається, це переконливий приклад того, як дбають лісівники про відтворення лісових масивів, їх упорядкування та розвиток. У нас немає спустілих від рубок лісосік — усі засаджені сіянцями різних лісових порід.

— Заготівля деревини — це теж одна зі складових діяльності лісгоспів.

— Лісова галузь — це виробництво, яке працює як для відтворення лісів, їхнього розвитку і захисту, так і в економічному напрямку, необхідному державі й суспільству.

Так, від усіх рубок минулого року лісгоспами області було заготовлено 673,8 тисяч кубометрів деревини. Обсяг реалізованої лісгоспами продукції склав 726 мільйонів гривень. Держлісгоспами отримано чистого прибутку 83,6 мільйона гривень. На ведення лісового господарства спрямовано 258,3 мільйони гривень власних коштів держлісгоспів, 40 мільйонів гривень — на освоєння капітальних інвестицій.

До зведеного бюджету сплачено 296,3 мільйона гривень податків, зборів та обов’язкових платежів. 57 мільйонів гривень сплачено єдиного соціального внеску. Найбільші суми податків та зборів відрахували держлісгоспи: Кам’янський — 64,6 мільйона гривень, Смілянський — 53,6 мільйона гривень, Уманський — 47,7 мільйона гривень.

Взагалі ж, усі наші лісгоспи спрацювали прибутково. А отже змогли придбати нову техніку — 10 вантажних автомобілів, п’ять тракторів МТЗ, 15 легкових та спеціальних автомобілів для працівників лісової охорони, два гідроманіпулятори, екскаватор, деревообробне та ґрунтообробне обладнання та ін. В лісгоспах застосовуються нові технології, сучасна техніка, як, приміром, квадрокоптери, фотопастки, тепловізори, діють 15 телевізійних систем відеоспостереження, функціонує 26 лісових пожежних станцій, обладнаних пожежними машинами, модулями тощо. Наші лісгоспи — це підприємства сучасного рівня, де робиться все для полегшення трудомістких процесів. Відповідно зростає продуктивність праці, зарплата працівників.

І все ж залишається ще немало питань, які потребують урегулювання. Так, сьогодні лісівники продовжують балансувати ­– з одного боку екологи, які вимагають зменшувати рубки, з іншого боку деревообробники, яким не вистачає заготовленої деревини. Уся необроблена деревина виставляється на аукціон, на якому і формується ціна лісопродукції. Питання ж удосконалення порядку реалізації необробленої деревини так і не вирішено, а дискусії щодо цього точаться вже не один рік. Давно потрібні законодавчі зміни – мають бути встановлені чіткі квоти для деревообробників, повинен бути обумовлений суворий перелік усіх необхідних дозвільних документів для допуску до аукціону з продажу деревини. Це, в свою чергу, унеможливить функціонування “чорних пилорам” та захистить тих деревообробників, які працюють легально, створюють робочі місця та сплачують податки до державного бюджету.

— Українські ліси завжди мали статус державних. Але чи буде так після прийнятої урядом «Стратегії реформування лісового господарства України на період до 2022 року»?

— Лісівники України вже провели акцію протесту проти зініційованої Кабінетом Міністрів України «Стратегії», до створення якої не були залучені фахівці галузі, експерти, громадськість. В області наші протестні вимоги підтримали обласні керманичі.

Ідея урядової концепції, розробленої Міністерством аграрної політики та продовольства України, полягає в тому, щоб кардинально змінити систему управління в лісовій галузі, створивши для цього окрему структуру господарювання з корпоративними правами. Тобто, замість децентралізації отримаємо централізовану надбудову в Києві, яка й розпоряджатиметься всіма господарсько-фінансовими питаннями.

Створення такої компанії — це шлях для приватизації лісів, монополізації лісових і господарських ресурсів у приватних руках, доведення до банкрутства деревообробного сектору, погіршення санітарного стану лісів, оскільки в період реорганізації нікому буде проводити в лісах оздоровчі заходи. А ще — втрата професійних кадрів, зубожіння сільського населення, бо ті, хто працює сьогодні в лісгоспах залишаться без роботи. Відбудеться занепад інфраструктури самих сіл, які втратять суттєві кошти до своїх бюджетів тощо. Небезпека від такої стратегії полягає ще й у тому, що ліси, потрапивши в приватні руки, можуть бути вирубані під корінь, оскільки займатися їх вирощуванням бізнесу буде просто невигідно.

У лютому у Львові було проведено виїзне засідання Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин Верховної Ради України, на якому було розглянуто на противагу урядовій «Стратегію розвитку та інституційного реформування лісового господарства України на період до 2022 року», підготовлену фахівцями Держлісагентства України, з залученням міжнародних експертів, профспілок, громадськості. Саме цей проект, як на моє глибоке переконання, й повинен стати основою реформи лісової галузі. Він дає можливість зберегти ліси, забезпечити екологічну і соціальну стабільність, фінансову підтримку лісової структури, вирішує цілу низку управлінських, логістичних, земельних та інших питань.

— Попереду — весна.

— І як завжди, ми саджатимемо ліси. Цього року заплановано відтворення лісів на площі 1245 гектарів. Це будуть в основному лісові культури сосни звичайної, дуба звичайного і червоного, горіха чорного. Більше, ніж на десяти гектарах лісових розсадників буде висіяне насіння основних лісоутворюючих порід. Продовжимо роботу з будівництва нових і реконструкції діючих теплиць у держлісгоспах, облаштування сучасних систем поливу, встановлення крапельного зрошування.

Традиційно буде проводитися щорічна акція «Майбутнє лісу в твоїх руках», до участі в якій запрошуємо школярів, студентів, громадськість, представників виконавчої влади та місцевого самоврядування. Скільки душі й праці ми всі — спільно — вкладемо в розвиток наших лісів, стільки вони нам і віддячать — чистим повітрям, захистом, неповторною лісовою красою, впевненістю в майбутньому.

Наталя Віргуш, газета “Черкаський край”, лютий 2018р.

Черкаське обласне управління
лісового та мисливського господарства

Вихованці Чудейського шкільного лісництва допомагають птахам вижити у люті морози



Ще восени вихованці Чудейського учнівського лісництва, що діє при загальноосвітній школі №1 села Чудей, розвісили у шкільному саду, на своїх домашніх подвір’ях, загалом у селі власноруч ними виготовлені годівнички для пташок. А взимку активно підгодовують птаство, щоб допомогти йому вижити у сніги і морози. Зараз чудейські школярі беруть участь у всеукраїнській акції «Зимова пташка поруч».

Учнівське лісництво вже багато років діє при місцевому шкільному навчальному закладі. Ним опікується ДП «Сторожинецький лісгосп» та його Чудейське лісництво, яке очолює Борис Токарюк.

У школі обладнано лісівничий кабінет, де розмістили портрети відомих вчених лісівників, колекції насіння, гербарії, зразки деревини різних порід, карту лісів Буковини.
Цими днями в гості до юних природолюбів завітав головний лісничий Сторожинецького держлісгоспу Василь Костянтинович Романюк. Разом з керівником Чудейського шкільного лісництва, директором школи Раду Емануїловичем Петрашеску, відповідальною за екологічну роботу Марією Григорівною Мікайлу Василь Костянтинович взяв участь у природознавчих шкільних заходах.

На фото: Зі своїми наставниками та вчителями вихованці учнівського лісництва Чудейської ЗОШ №1, учні 9-х класів Олена Костинян, Микола Костинян, Іван Бельмега та Артур Яковіца.

Фото Василя РОМАНЮКА.


Прес-служба Чернівецького ОУЛМГ
01/03/2018

Утвержден сводный план тушения лесных пожаров на территории Липецкой области



Глава администрации Липецкой области Олег Королев утвердил Сводный план тушения лесных пожаров на территории региона на период пожароопасного сезона 2018 года.

Организацию тушения лесных пожаров на территории лесничеств Липецкой области в 2018 году будет осуществлять ОСАУ «Лесопожарный центр» на основании Государственного задания, утвержденного приказом управления лесного хозяйства Липецкой области. В состав ОСАУ входят 9 пожарно-химических станций I, II, III типа, на вооружении которых имеется 31 пожарный автомобиль.

В соответствии со Сводным планом тушения лесных пожаров определен порядок привлечения сил и средств лесопожарных формирований, а также при введении режима чрезвычайной ситуации — сил и средств пожарной охраны, аварийно – спасательных формирований, организаций, согласно заключенных соглашений.

Помимо этого на территории лесничеств в подведомственных управлению учреждениях до начала пожароопасного сезона, будут приведены в готовность 50 малых лесопатрульных комплексов, оборудованных на период пожароопасного сезона ёмкостями для воды, мотопомпами, пожарными рукавами и ранцевыми огнетушителями.

Департамент лесного хозяйства по ЦФО

Готовят захват лесов Херсонщины?



За долгие годы общения со «слугами народа» у наших сограждан уже сформировалась некая чуйка. Если власть имущие опять заговорили о реформах ради общественного блага, так и знай — готовят очередную пакость. Вот и в Херсоне руководство облсовета и облгосадминистрации «в интересах общества» с нешуточным энтузиазмом вдруг кинулись спасать леса на левобережье Днепра, где лесхозы перестало финансировать государство.

Проект с подвохом

Зеленые насаждения от Каховского района и до административных границ с Николаевщиной хотят передать в ведение регионального ландшафтного парка. И спешно готовят на сессию облсовета документы о его создании. При этом чиновники скромненько помалкивают насчет того, что охрана лесных массивов, борьба с насекомыми вредителями и пожарами ежегодно обходится в десятки миллионов гривен. А поскольку в областной казне лишних миллионов нет, их придется отрывать от важных социальных программ — содержание больниц, ПТУ и спортшкол, покупку лекарств, содержание убыточных коммунальных предприятий. Это финансирование по принципу тришкина кафтана: отрезать от кромки штанов кусок, чтобы пристроить заплатку на задницу.

Хотя неувязки с финансированием — лишь то, что лежит на поверхности. Нельзя исключать и такого варианта, при котором дефицит средств в бюджете станет как нельзя более удобным предлогом для «прихватизации» земель будущего ландшафтного парка. Сейчас-то они находятся в ведении Гослесагентства Украины, и без его разрешения ни сдать их в аренду, ни продать невозможно. Но как только леса передадут в ведение парка, вступит в действие статья 4 Закона «О природно-заповедном фонде Украины». А она гласит: «Региональные ландшафтные парки… могут находиться как в собственности украинского народа, так и в других формах собственности, предусмотренных законодательством Украины» (конец цитаты).

Проще говоря: сегодня облсовет «для блага общества» создает очередной парк. А завтра «внезапно» выясняется, что на его содержание недостаточно средств в казне. И ради того же общественного блага парк передают в аренду какой-нибудь «подкрышной» фирмочке. Или с той же фирмой заключается договор о совместном использовании лесов. После чего новые хозяева перестают свободно пускать туда людей. И это также вполне законно: статья 16 все того же Закона «О природно-заповедном фонде Украины» оговаривает, что на территории природных комплексов запрещается (цитируем) «рыбалка, лесокультурные работы, все виды экскурсий, кроме пешеходных, сенокошение, туризм, заготовка кормовых трав, лекарственных и других растений, цветов, семян, камыша, выпас скота». А ведь речь идет о лесах левобережья Днепра, которые являются излюбленным местом отдыха десятков тысяч горожан и жителей окрестных сел! Куда же им будет выбираться на пикники и сбор грибов — в скверик в Херсоне у «белого дома»?

Поработали «на чужого дядю»

Херсонцев, которые понимают, к чему все идет, больше всего возмущает другое. Под ландшафтный парк намерены «подгрести» не природные, а рукотворные леса. На протяжении более чем полувека жители области от мала до велика общими усилиями их высаживали, участвовали в тушении пожаров. Да и содержались лесхозы за деньги налогоплательщиков — то есть нас с вами. И теперь получается, что мы не сможем свободно пользоваться плодами трудов наших же с вами отцов и дедов! Это примерно так же, как если бы кто-то вырыл у себя на приусадебном участке озерко, выпустил туда карасей с карпами и старательно их подкармливал. А когда пришло время закидывать в озеро удочку и ловить рыбешку на уху, заявились строгие мужички: а вашу рыбу-то, мил человек, ловить нельзя. Уж очень у вас места красивые — сделаем-ка мы ваше озеро заповедным!

В общем, создание ландшафтного парка еще не состоялось, а от этого проекта уже «дурно пахнет». Хотя депутаты облсовета могут и не побрезговать этим запашком. Им-то чего: большинство обладателей мандатов люди богатые, и отдыхать в посадки не ездят. У них либо собственные поместья в живописных местечках, либо хватает деньжат на отдых в более благополучных странах, где существование ландшафтных парков и заповедников не создает социальных конфликтов. И не мешает местным жителям и туристам спокойно наслаждаться отдыхом на природе.

Сергей ЯНОВСКИЙ.
ОТ ADMIN · 28.02.2018