ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

13 листопада 2019

Діджиталізація Держгеокадастру: чи стане система доступна кожному

Основні кроки реформування Держгеокадастру пов’язані з систематизацією всіх існуючих кадастрів.


Актуальність проблеми реформи Держгеокадастру зумовлена застарілістю Публічної кадастрової карти та необхідністю інвентаризації земельних ділянок, створення єдиного ресурсу, на якому б містилася вся інформація щодо земельного фонду.
Нагадаємо, що відповідно до Закону України «Про державний земельний кадастр» ДЗК — це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, цільове призначення, обмеження у використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом створення відповідної державної геодезичної та картографічної основи, внесення відомостей та змін про об'єкти Державного земельного кадастру, їх оброблення та систематизації.

Етапи перезавантаження Держгеокадастру

Основна ціль пропонованої реформи Держгеокадастру — оновлення підоснови ДЗК. Мова йде про створення ортофотопланів та 3-D моделі місцевості території України. При цьому, прем’єр-міністр наголосив, що початковий етап реформування повинен бути завершений вже в 2020 році.
Наступним кроком має бути наповнення відомостями ДЗК. Це, зокрема, передбачає:
  • стовідсоткову інвентаризацію державних сільськогосподарських земель;
  • інвентаризацію решти державних земель;
  • внесення відомостей про якісні характеристики земель.
Повна інвентаризація державних сільськогосподарських земель має бути завершена до серпня 2020 року.
Перезавантаження системи Держгеокарастру має на меті, крім іншого, створення нових електронних реєстрів. Мається на увазі, перш за все, Електронний реєстр сертифікованих інженерів-землевпорядників та геодезистів.
Варто зауважити, що нормативне забезпечення в регулюванні даного питання потребує невідкладного вдосконалення.  Уряд визначає, що документація із землеустрою починаючи з 2019 року повинна бути в електронній формі. Планується відкриття координат поворотних точок земельних ділянок. Крім того, в процесі реформи передбачається скасування реєстрації апаратури супутникових радіонавігаційних систем.
Земельні відносини повинні бути доступними. Станом на сьогодні вже відкриті наступні відомості:
  • рішення щодо розпорядження землями с/г призначення державної власності;
  • висновки експертизи землевпорядної документації;
  • висновки про розгляд проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок;
  • заходи державного контролю за використанням та охороною земель та їх результати.
На черзі — оприлюднення інформації про дозволи на зняття та перенесення поверхневого (родючого) шару ґрунту.

Українські кадастри: скільки їх існує?

В Україні на даний час діють більше дванадцяти галузевих та відомчих кадастрів, в яких відображена картографічна інформація.
Крім того, існують окремі геоінформаційні системи, що створюються органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Так, в державному лісовому кадастрі містяться відомості про екологічні, економічні та інші кількісні і якісні характеристики лісового фонду. Водний кадастр зберігає відомості про водні об’єкти та облік їх використання. В агрохімічній карті грунтів можна ознайомитись зі складом грунтів , оцінити родючість та вміст головних мікроелементів.   Державний кадастр тваринного світу, державний кадастр родовищ і проявів корисних копалин, кадастр лікувальних ресурсів, рослинного світу, територій та об’єктів природно-заповідного фонду, інтерактивна карта грунтів — ось неповний перелік систем, які включають розрізнену інформацію, що так чи інакше має відношення до земельних ділянок.
Очевидно, необхідна чітка систематизація та створення єдиної системи, яка б узагальнила всі відомості про земельний фонд — починаючи від якості грунтів і закінчуючи ресурсним потенціалом окремої земельної ділянки.
Таким чином, Держгеокадастр вже містить наступну інформацію:
  • адміністративні кордони;
  • індексно-кадастрову карту;
  • ортофотознімки;
  • земельні ділянки;
  • агро-виробничі групи ґрунтів;
  • гідрографію;
  • пункти державної геодезичної мережі;
  • обмеження використання земель;
  • дані нормативної грошової оцінки.
Держгеокадастр підписав меморандуми про співпрацю з з Держводагентством, Держгеонадра, ДСНС, Мінекоенерго, Мінрегіоном.
На Публічній кадастровій карті будуть створені наступні нові інформаційні шари:
  • умовна прибережна захисна смуга;
  • незареєстровані території;
  • ліси;
  • природно-заповідний фонд;
  • геонадра (спецдозволи).
Інформація щодо земельних ділянок, що наявна у розпорядників, повинна бути відкритою і доступною як для громадян, так і для інвесторів. Це створить більш сприятливі умови реалізації земельної реформи.
«Держава буде готова до запровадження ринку землі, я наполягаю на тому, щоб парламент не відкладав вирішення цього питання, — зазначив Олексій Гончарук. — Це важливий фактор для розвитку української економіки. Україна в числі небагатьох країн світу, де заборонний обіг земель. Це значно зменшує наші шанси на серйозне економічне зростання, тому прийняття рішення є дуже важливим. Існуючі законопроекти в парламенті мають бути розглянуті на цьому тижні та ухвалені в першому читанні.
Я згоден з  тим, що український фермер повинен мати, як мінімум, не гірші умови, ніж його іноземний колега. Ми працюємо, щоб у наших фермерів у наступному році з`явився дешевий ресурс. Наш план складається з двох складових. По-перше, вартість кредитного ресурсу має змінитися, Національний банк поступово знизить ставку фінансування. Це дає підстави розраховувати, що восени наступного року вартість кредитних ресурсів буде близько 10-12% в гривнях. Це кредит, який є значно дешевше, ніж зараз. Ми маємо намір компенсувати частку відсотків для фермерів малих та середніх сільських господарств, які захочуть прийняти участь у придбанні землі за рахунок спеціально створеного фінансового інструменту».

Чого очікувати?

Отже, за прогнозами уряду, глибинне реформування Держгеокадастру стане важливим кроком на шляху до прозорості ринку землі. На думку Олександра Краснолуцького, заступника голови Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, це створить більш надійну систему реєстрації речових прав на нерухомість. Враховуючи зазначене, відбудеться здешевлення просторового планування територій громад, що, за оцінками ініціаторів реформи, призведе до економічного зростання.
Не дивлячись на виключно позитивні прогнози, озвучені Олексієм Гончаруком у ході наради 11 листопада, об’єктивним є той факт, що створення єдиної геопросторової системи зможе дійсно призвести до демонополізації доступу до земельних кадастрів з боку органів державної влади — розпорядників інформації. Єдина система стане інструментом для ефективних управлінських рішень.
Серед експертів існує думка, що негативним чинником реформи може бути поспішність її впровадження. «Турборежим» ухвалення законів «слугами народу» може відобразитися і на послідовності реформ. Система Держгеокадастру має широке коло повноважень, що є передумовою для існування корупції та зловживання владою.
«Завершився конкурс на посаду голови Держгеокарастру, — повідомив прем’єр-міністр. — Ми маємо перелік кандидатів, які можуть зараз бути обрані на посаду. Наразі ми вивчаємо біографії цих людей, найближчим часом будуть проведені відповідні співбесіди. Розраховуємо на порядність, професійність та патріотичність майбутнього очільника Держгеокадастру, якому ми зможемо доручити перезавантаження всієї системи. Потрібно нарешті внести всю  інформацію в електронний ресурс, щоб бачити власників, користувачів земельних ділянок, а також так звані «накладки».
Україна довго не інвестувала в інформаційну геосистему. Наразі у Волинській та Львівській областях виконано всі підготовчі роботи для проведення аерофотозйомки, розпочато проведення ортофотозйомки та лідарної зйомки території.  А до 01.08.2020 до Державного кадастру мають бути внесені всі землі сільськогосподарського призначення.
«Фактично, новий Держгеокадастр — це карта, на яку будуть нанесені всі необхідні об’єкти: природно-заповідний фонд, ліси, природні об’єкти, окремі земельні ділянки, надра. Ця інформація нині є предметом маніпуляції з боку її розпорядників. Зараз для отримання відповідних інформаційний довідок необхідно звертатись в безліч інстанцій. Основна задача — об`єднати всі кадастри і бази даних. Це захистить громадян від корупції та створить передумови для інвестування. Інвестор зможе якісніше розраховувати свої ризики та бачити, куди вигідніше інвестувати», — зазначив Олексій Гончарук.
08:00, 13 НОЯБРЯ 2019

Правоохоронці виявили мільйонні розкрадання лісу в двох областях

Правоохоронці знайшли дві незаконні вирубки, які завдали багатомільйонних збитків


У Житомирській області "бізнесмени" отримали близько 14 млн грн за незаконний експорт деревного вугілля, а на Харківщині виявили екологічно небезпечну незаконну переробку деревини на 21 млн грн.

Масштабну схему розкрадання лісу для експорту виявили в Житомирській області. Про це повідомила прес-служба поліції області у вівторок, 12 листопада.

Схему організували двоє підприємців у Новоград-Волинському районі. Один з чоловіків відповідав за постачання лісу, а другий займався його переробкою в деревне вугілля. Це все відбувалося на підприємстві, зареєстрованому на території однієї з сільських рад району.

Злочинна схема діяла протягом 2018 - 2019 років. За цей час бізнесмени продали за кордон продукції на близько 14 мільйонів гривень. Тепер їм загрожує від п'яти до восьми років в'язниці.






У свою чергу, СБУ виявила незаконну переробку деревини на 21 млн гривень, яка до того ж була екологічно небезпечною, повідомляє прес-центр відомства.

У Балаклійському районі учасники груп організували незаконну вирубку дерев твердих порід для підпільного виробництва вугілля для продажу. Заготовлену сировину ділки переробляли в саморобних печах, які не мали необхідних захисних систем і забруднювали повітря шкідливими речовинами.

Готову продукцію реалізовували через місця роздрібної торгівлі. Діяльність ще чотирьох нелегальних виробництв блокували в Ізюмському, Вовчанському, Балаклійському та Красноградському районах.

В Ізюмі СБУ на території підпільних складів зловмисники зберігали готове вугілля і здійснювали його фасування. Під час обшуків правоохоронці вилучили там більше 50 тонн деревного вугілля, пакувальні матеріали і фасувальне обладнання. Вартість вилученої продукції становить понад 1,5 млн гривень.

Більшість екологічно шкідливих виробництв знаходилося неподалік населених пунктів і загрожувало здоров'ю їх мешканців.

Наразі тривають слідчі дії в рамках кримінальних проваджень, розпочатих за ст. 241 (забруднення атмосферного повітря) і ст. 246 (незаконна порубка лісу) Кримінального кодексу України.





Нагадаємо, ВР ввела кримінальну відповідальність за вивезення лісу. Контрабанда лісу і лісоматеріалів тепер передбачатиме відповідальність у вигляді позбавлення волі від трьох до п'яти років.

Вирубка лісу шкодить екології в рази сильніше, ніж передбачалося

22:10 12.11.2019

https://ua.korrespondent.net/ukraine/4159697-pravookhorontsi-vyiavyly-milionni-rozkradannia-lisu-v-dvokh-oblastiakh

Лесное хозяйство Приморья нуждается в дополнительном финансировании - Вячеслав Дрожжин

Депутаты внесли предложения к проекту бюджета Приморского края на 2020 год


Вячеслав Дрожжин. Фото: ИА PrimaMedia

Комитет Законодательного собрания Приморского края по продовольственной политике и природопользованию рассмотрел проект бюджета Приморского края на 2020 и плановый период 2021 и 2022 годы. Депутаты отметили недостаточное финансирование профильных направлений комитета и обратились в администрацию края с просьбой добавить средства по ряду статей. В частности, по мнению парламентариев, особое внимание стоит уделить лесоохране в Приморском крае, сообщает ИА PrimaMedia.

Директор департамента лесного хозяйства Приморского края Валентин Карпенко сообщил депутатам, что финансирование его направления в 2019 году составило 384,4 млн рублей, в то время как в проекте нового бюджета на эти статьи отведено лишь 128,8 млн рублей. По словам Карпенко, этих средств недостаточно, чтобы закрыть обязательные платежи. Дополнительно необходимы 44,1 млн рублей на содержание имущества и выплату заработных плат.


Как разъяснил член комитета по продовольственной политике и природопользованию, депутат от партии ЛДПР Вячеслав Дрожжин, департамент обратился к законодателям с просьбой поддержать обращение о внесении изменений в проект бюджета.

"По сравнению с текущим годом в следующем году финансирование нужд лесного департамента планируется значительно сократить. В связи с этим мы подготовили обращение в администрацию края о внесении изменений в проект. В частности, необходимы средства на содержание имущества КГБУ "Приморская авиабаза" и КГКУ "Примлес". Здесь речь идет о средствах на содержание имущества, обеспечение коммунальных расходов, ГСМ и запчастей, а также выплату заработных план, районных коэффициентов и "сельских". По нашему мнению, эти расходы необходимо внести в проект бюджета, ведь речь идет о защите лесного богатства региона от пожаров и незаконных рубок", — подчеркнул Вячеслав Дрожин.

Он также добавил, что помимо обязательных платежей подведомственным учреждениям лесного департамента нужны средства на развитие и более эффективное осуществление своих функций.

"В частности, государственным лесным инспекторам необходимы новые транспортные средства для патрулирования территории. Лесной департамент обратился к нам с просьбой заложить дополнительные 52 млн рублей на покупку 24 единиц техники и четырех беспилотных летательных аппаратов. Это оснащение позволило бы создать в крае более эффективную систему мониторинга за состоянием лесов, защиты их от пожаров, а также выявления нарушителей и черных лесорубов", — сообщил депутат.

По итогам заседания комитет принял решение о включении потребностей лесного департамента в обращение к администрации края с предложениями дополнить расходную часть бюджета 2020 года.

Масштабні пожежі в Австралії: вигорів понад мільярд гектарів лісу


В Австралії вирують масштабні лісові пожежі, які простяглися на тисячу кілометрів. В охоплених вогнем австралійських штатах Новий Південний Уельс і Квісленд прогнозують «катастрофічні» погодні умови.
Як повідомляє Reuters, жертвами вогню стали як мінімум три людини. Станом на 12 листопада вигоріло близько 1 млн гектарів лісів, знищено більше 150 будівель, пише Обозреватель.

Крім того, в пожежах загинули близько 350 з 600 коал, що мешкали в національному заповіднику поблизу міста Порт-Маккуорі. Десятки тварин отримали серйозні опіки, їм намагаються допомогти ветеринари і медики.



Пожежні визнають, що не встигають справлятися з вогнем, що швидко поширюється, і вже оголосили двом мільйонам жителів про необхідність підготуватися до евакуації.

«На жаль, ми знаходимося на незвіданій території – ми ніколи не бачили одночасно стільки пожеж рівня надзвичайної ситуації», – заявив раніше представник пожежної служби Шейн Фіцсіммонс.

Пожежна служба штату Новий Південний Уельс закликала населення подбати про свою безпеку самостійно, оскільки в разі погіршення ситуації рятувальники можуть не встигнути організовано евакуювати всіх, хто знаходиться в зоні ризику.


https://www.volynnews.com/news/all/pozhezhi-v-avstraliyi-vyhoriv-ponad-miliard-hektariv-lisu/

"Лісові" оборудки. Викрили схему розкрадання та експорту деревини


Зловмисники встигли вивезти продукції на понад 14 мільйонів гривень.

Зловмисники з Новоград-Волинського організували схему розкрадання деревини.

Один скуповував у державних та комунальних закладах необліковану деревину. Другий, власник деревообробного підприємства, був відповідальний за виробництво деревного вугілля, повідомили у пресцентрі СБУ.

Легалізували лісоматеріали через низку підприємства, оформлених на безхатченків. Надалі продукцію експортували до ЄС. Зловмисники встигли вивезти продукції на понад 14 мільйонів гривень.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Вирубувати ліси в Карпатах заборонили

Правоохоронці перевіряють на причетність до схеми посадовців лісової галузі регіону.

"У межах відкритого кримінального провадження відбулось 15 обшуків за місцями реєстрації задіяних в оборудці фірм, на промислових потужностях, у складських приміщеннях та помешканнях фігурантів справи. Правоохоронці вилучили необліковані лісоматеріали, готову продукцію, транспортні засоби і документацію, яка доводить оборудки", повідомили у відомстві.

Служба безпеки блокувала експорт незаконно вирубаної деревини та попередила завдання мільйонних збитків економіці держави.

12 листопада 2019

В Кургане придумали, как улучшить экологию после вырубки деревьев


В Кургане планируют высаживать больше деревьев взамен вырубленных
Фото: Игорь Меркулов

В ближайшие три года в Кургане впервые за последние годы планируют высаживать больше деревьев, чем вырубать. Это одна из основных задач новой муниципальной программы по охране окружающей среды и экологической безопасности города.

«Доля высаженных зеленых насаждений в отношении к снесенным увеличится на 10% в год», — говорится в документе, опубликованном на сайте муниципалитета. В 2019 году соотношение высаженных деревьев к снесенным, по данным мэрии, составляло 95%. В 2020 году этот показатель должен увеличиться до 105%, в 2021-м — до 116%, а в 2022-м — до 128%. Отмечается, что успешному решению задачи будет способствовать инвентаризация зеленых насаждений, организованная мэрией.

Власти также планируют больше внимания уделять санитарной безопасности городских лесов и их воспроизводству. По данным мэрии, в этом году в экологических акциях приняли участие более 12 тысяч курганцев. Власти ожидают, что количество участников экологических конкурсов и акций будет ежегодно расти на 1000 человек.

Новая экологическая программа также предполагает мероприятия по охране водных ресурсов и атмосферного воздуха, управление движением отходов на территории Кургана, увеличение количества выловленных бродячих животных для их вакцинации, стерилизации и маркирования, увеличение площади обработанных от клещей территорий.

Ранее «URA.RU» сообщало, что в 2018 году курганцы возмущались по поводу массовой вырубки деревьев в областном центре. Ежегодно мэрия тратит миллионы рублей на вырубку деревьев.

Станислав Достовалов
12 ноября 2019 в 07:42 

СБУ ліквідувала злочинну схему незаконної вирубки лісу на Житомирщині. ФОТО

Служба безпеки України розкрила схему розкрадання з подальшим експортом лісоматеріалів в країни Європейського союзу.

Як передає Цензор.НЕТ, про це 12 листопада повідомили в прес-службі відомства.

Незаконний бізнес організували два жителя Новограда-Волинського. Один з чоловіків закуповував у державних і комунальних лісгоспів невраховану деревину. Його компаньйон, який володіє деревопереробних підприємством, відповідав за виготовлення деревного вугілля.

Легалізація лісоматеріалів відбувалася через ряд підприємств, оформлених на бездомних.

За попередньою оцінкою, в Європу незаконно експортували продукцію на суму понад 14 млн грн. В рамках справи СБУ провела 15 обшуків, під час яких було вилучено продукція, автомобілі та документи.

Правоохоронці перевіряють, чи причетні місцеві чиновники лісгоспів до даної схемою.





Щодо порядку проведення оцінювання результатів службової діяльності держслужбовців

НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

ЛИСТ

від 26.09.2019 р. N 6723/07.02-19

Щодо порядку проведення оцінювання результатів службової діяльності держслужбовців

Національне агентство України з питань державної служби в межах повноважень розглянуло <...> звернення <...> щодо окремих питань порядку проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців.
Відповідно до пунктів 9 та 14 Типового порядку проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2017 року N 640 (зі змінами) (далі - Типовий порядок), оцінювання результатів службової діяльності (далі - оцінювання) державного службовця проводиться поетапно: визначення завдань і ключових показників; визначення результатів виконання завдань; затвердження висновку (крім випадків, коли жодне із визначених завдань не підлягає оцінюванню).
Визначення результатів виконання завдань та затвердження висновку не проводиться, якщо на дату прийняття наказу (розпорядження) про визначення результатів виконання завдань державний службовець працює на займаній посаді у звітному році з визначеними йому завданнями менше трьох місяців.
Крім того, пунктами 8 та 12 Типового порядку встановлено, що у разі звільнення державного службовця або його переведення на іншу посаду державної служби до затвердження висновку процедура оцінювання за посадою державної служби, яку він займав, припиняється.
У разі призначення (переведення) на посаду державної служби завдання і ключові показники для державного службовця на поточний рік визначаються у січні - вересні цього року протягом десяти робочих днів після такого призначення (переведення).
Таким чином, для проведення другого та третього етапів оцінювання результатів службової діяльності державного службовця, якого протягом звітного періоду переведено на іншу посаду державної служби, такий державний службовець має пропрацювати із визначеними за новою посадою завданнями не менше трьох місяців з моменту їх визначення. При цьому те, на скільки змінились посадові обов'язки та інші істотні умови державної служби після згаданого переведення, на такий порядок не впливає.
Частина дев'ята статті 44 Закону України "Про державну службу" передбачає, що державні службовці, які отримали відмінні оцінки за результатами оцінювання службової діяльності, підлягають преміюванню відповідно до цього Закону.
Відповідно до пункту 17 Типового порядку наказ (розпорядження) керівника державної служби у відповідному державному органі про преміювання державних службовців, які займають посади державної служби категорій "А", "Б" і "В" та отримали відмінні оцінки за результатами оцінювання, видається на підставі затвердженого висновку (висновків).
Зважаючи на викладене, премію за результатами щорічного оцінювання результатів службової діяльності мають отримати державні службовці, щодо яких відповідний висновок з відмінною оцінкою затверджений у встановленому порядку.
Окремо повідомляємо, що листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади мають лише роз'яснювальний (інформаційний) характер і не встановлюють правових норм.

Заступник Голови
А. Заболотний
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/FN056498.html

Комитет Госдумы рекомендовал к принятию в первом чтении законопроект о строительстве в лесах



Правительство предлагает установить правила строительства в лесах, в соответствии с которыми рекреационные объекты могут занимать не более 20% площади предоставленного лесного участка. Соответствующий законопроект Комитет Госдумы по природным ресурсам, собственности и земельным отношениям​ рекомендовал принять в первом чтении при условии дальнейшей доработки.

Законопроект разработан Правительством в соответствии с указаниями президента. Предлагается внести изменения в отдельные законодательные акты в части совершенствования правового регулирования использования лесов при строительстве, возведении некапитальных строений и сооружений, реконструкции, капитальном ремонте и эксплуатации объектов, не связанных с созданием лесной инфраструктуры.

Документ, в частности, направлен на регулирование вопросов использования лесов для рекреационной деятельности и размещения объектов туристской индустрии, физкультурно-оздоровительных, спортивных и спортивно-технических сооружений. Законопроектом предусмотрено, что рекреационные объекты не могут занимать площадь, превышающую 20% общей площади предоставленного лесного участка. За этим будут следить посредством государственной и муниципальной экспертизы проектов освоения лесов. Размещать сооружения можно будет только на лесных участках, входящих в специальную зону, определённую в лесном плане субъекта РФ после общественного обсуждения. Площадь такой зоны не должна превышать 3% площади соответствующего лесничества.

Авторы инициативы подчёркивают, что законопроект не ослабляет правовые режимы защиты лесов, установленные Лесным кодексом РФ, и не нарушает права граждан на свободное и бесплатное пребывание в лесах. При этом к нему поступило много замечаний.

По словам главы Комитета Госдумы по природным ресурсам, собственности и земельным отношениям Николая Николаева, важно, чтобы законопроект не спровоцировал незаконные рубки леса и поджоги. Он предложил создать рабочую группу и доработать законопроект между первым и вторым чтением. Первое чтение инициативы запланировано на 19 ноября.

Лисі Карпати: чи реально зупинити вирубку унікальних лісів за допомогою одного закону


Тотальна вирубка лісів в Україні - давня проблема, масштаби якої з кожним роком тільки зростають, незважаючи на різні заяви активістів, журналістів і політиків. Певні надії покладалися на прийняття Верховною Радою нового закону, яким встановлюється заборона на суцільну вирубку лісів в Карпатах. Чи врятує дана норма «зелені легені» України, розбиралася Lenta.UA.



Після того, як в 2015 році Верховна Рада ввела мораторій на експорт лісу-кругляка, експерти звертали увагу на дві виникші в зв'язку з цим проблеми. По-перше, це серйозно вдарило по роботі підприємств лісового господарства, яке змушене було скоротити лісозаготівлю. По-друге, дана заборона ніяк не вплинула на несанкціоновані вирубки. Фактично той же ліс-кругляк і далі спокійно йшов до країн Євросоюзу з «тіньових» схем - через корумповану прикордонну і митну служби. З одною лише тільки різницею - ніхто не платив податки, а ліси знищуються варварським методом, без будь-якого контролю з боку держави.

В основному від «чорних лісорубів» страждали унікальні ліси в Карпатах, хоча, за великим рахунком, масовим знищенням дерев у останні роки стали займатися практично по всій країні.
Вже нова Верховна Рада підготувала закон, що забороняє будь-яку вирубку лісу в Карпатах. 30 жовтня Верховна Рада підтримала законопроект № 0873 про введення заборони на суцільну вирубку ялицево-букових лісів на гірських схилах Карпатського регіону. За даний документ проголосував 301 народний депутат. Втім, є чимало скептиків, які сумніваються в тому, що даний закон прикриє лавочку з «чорної» вирубки лісу.

Журналіст Lenta.UA поспілкувалася із заступником голови комітету з питань екологічної політики у Верховній Раді Олександром Маріковськім, щоб розібратися в цих питаннях.
За словами народного депутата, цей закон повинен вирішити цілий спектр проблем в регіоні. 
«Наш законопроект дозволить, по-перше, зберегти природний ліс, по-друге, захистить від зсувів, повеней, потопів, які можуть відбуватися через вирубку і підтоплювати села. Уряд зараз веде облік деревини, і та, що буде вирубувати незаконно, виявиться під забороною автоматично », - зазначає Мариковський.
У Верховній Раді відзначають: відповідно до законодавчих змін, передбачених цим законопроектом, стане можливим проводити тільки вибіркові рубки головного користування та вибіркові рубки для формування і оздоровлення лісів в ялицево-букових деревостанів на крутих схилах в лісах.

Втім, серед екологів досить стримано ставляться до цього закону. Як зазначає Lenta.UA експерт Центру Разумкова Віктор Логацкій, незважаючи на посилення захисної ролі лісів Українських Карпат, а саме водоохоронну, грунтозахисну і, взагалі, природоохоронну функцію, даний закон не передбачає зміну підходів до поділу лісів регіону з екологічних та соціально-економічним значенням.
«Тобто, площа експлуатаційних лісів регіону і надалі залишатиметься такою, як і була раніше, і не буде зменшена на користь збільшення площ таких категорій лісів, як захисні ліси, рекреаційно-оздоровчі ліси і ліси природоохоронного, наукового, історико-культурного призначення , до яких пред'являються більш високі природоохоронні вимоги та обмеження ніж до експлуатаційних лісах », - зазначає експерт.
За його словами, введення даним законопроектом обмежень на суцільні рубки лісу буде поширюватися на досить обмежені площі лісів, які повинні відповідати одночасно таким критеріям: 1) за природним складом належати до ялицево-букових деревостанів (але швидше в букових: «букові ліси з домішкою виключно ялиці у складі не менше 25 відсотків »); 2) розміщуватися на похилих або крутих схилах крутизною від 11 до 35 градусів.

Разом з тим, законопроект дозволяє суцільно-лісосічні рубки таких лісів, що називається «за станом»: суцільних вітровалів, буреломів і деревостанів, а також лісів, суцільно уражених шкідниками і хворобами. За словами експерта, дане рішення - досить зважене, однак на практиці потребує посиленого контролю з боку держави за дотриманням цієї норми.
«Позитивним посилом даного законопроекту є спроба стимулювати розвиток мережі лісових доріг з твердим покриттям в регіоні із зазначенням цільового показника 10 кілометрів на 1000 гектарів до 2030 року, що зробить карпатські ліси доступнішими як для сталого ведення лісового господарства, так і для населення регіону», - зазначив він.
А ось встановлення заборони на проведення суцільних рубок в усіх лісах Карпатського регіону, особливо в експлуатаційних цілях, на думку Віктора Логацкого, недоцільно, оскільки нинішні нормативи вирубки є науково обгрунтованими. 
«З точки зору дотримання норм і правил лісокористування, можуть і повинні бути забезпечені технології суцільних вирубок лісу, спрямованих на подальше лісовідновлення на вирубках», - зазначив він.
Головна проблема, на думку експерта, полягає не в заборонах або зміни тих чи інших норм, а в контролі з боку компетентних органів за виконанням вже чинного законодавства. 
«Повинен бути забезпечений дієвий контроль з боку держави щодо дотримання кращої лісівницької практики, яка б враховувала зазначені норми і правила лісокористування і посилення заходів протидії незаконним рубкам лісу», - зазначає Віктор Логацкій.
«Оскільки цей закон вимагає посилення державного контролю над дотриманням кращої лісівницької і лісоексплуатаційної практики в лісах Карпатського регіону, втім, як і в цілому в лісах України, його імплементація знову піднімає питання подолання монополії системи державних лісгоспів, які не тільки ведуть господарство в лісах, здійснюючи заготівлю та переробку деревини і не допускаючи до цього інших лісокористувачів, а й самі контролюють таку свою діяльність, тобто система сама себе контролює », - резюмує  експерт Центру Разумкова.
На даний момент залишаються невирішеними питання щодо забезпечення контролю над незаконним вирубуванням. Вчора, в понеділок, Кабінет міністрів повідомив про запуск проекту «Ліс в смартфоні». На даний момент він почав діяти в шести областях. Онлайн-карта рубок поширюється на Чернігівську, Полтавську, Рівненську, Київську, Волинську, Тернопільську області. 
«Кожен може зайти з комп'ютера або телефону на сайт LK.UKRFOREST.COM і ознайомитися з переліком лісорубних квитків на заготівлю деревини або перевірити на мапі законність здійснення рубок», - йдеться в повідомленні.
Чи допоможе дана система побороти незаконну вирубку? Очевидно, що багато чого залежить від діяльності правоохоронних органів і служб, які, на жаль, за останні роки відпустили ситуацію на самоплив ...

Ольга Левкун Lenta.UA
Фото: wwf
https://lenta.ua/ua/lisi-karpati-chi-realno-zupiniti-virubku-unikalnih-lisiv-za-dopomogoyu-odnogo-zakonu-28274/