ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

07 березня 2020

В ОБЛАСТІ ЗАФІКСОВАНО ПЕРШУ ЛІСОВУ ПОЖЕЖУ





Відсутність снігового покриву в зимовий період, тепла та вітряна погода останніх тижнів зумовили початок пожежонебезпечного періоду в лісах Черкащини.

Перший випадок низової лісової пожежі вже був зафіксований днями на території Дахнівського лісництва Черкаського лісгоспу. Для гасіння пожежі було задіяно вісім осіб державної лісової охорони та чотири працівники ДСНС, а також протипожежну техніку – трактор з плугом ПКЛ-70 та пожежний автомобіль. Завдяки оперативному реагуванню пожежу вдалося вчасно ліквідувати та запобігти поширенню вогню на більшу територію.

Як повідомляють в обласному управлінні лісового та мисливського господарства,
гарні погодні умови сприяють відпочинку громадян у лісах, що, відповідно, створює загрозу виникнення пожеж у лісових масивах. На жаль, не всі громадяни дотримуються правил безпеки – як наслідок у лісах виникають пожежі, які здатні нанести великих та непоправних збитків.

Справжнім клопотом для лісівників навесні стає масове спалювання населенням сухої трави. На жаль, такі дії стали для наших громадян настільки звичними, що практично не звертається увага на те, якої шкоди вони завдають довкіллю. Найбільше лісівників турбує, що такі стихійні весняні підпали можуть призвести до виникнення лісових пожеж, адже у вітряну погоду вогонь дуже швидко стає неконтрольованим і враз може переміститися з полів, пасовищ, очеретів, господарських угідь до лісових насаджень. І тоді невинне багаття дуже швидко може перетворитися у справжнє стихійне лихо.

Для захисту лісів від пожеж в лісгоспах Черкащини функціонують 26 лісових пожежних станцій, 32 пожежні автомобілі, 1 пожежний трактор, 17 пожежних модулів на базі автомобілів УАЗ та пристосованої техніки, 257 ранцевих вогнегасників. У лісництвах сформовані пункти накопичення пожежного інвентарю на випадок гасіння лісових пожеж. Облаштовуються нові та проводиться догляд за існуючими мінералізованими смугами. Встановлюється та поновлюється наглядна агітація на протипожежну тематику. Функціонують 14 телевізійних систем спостереження.

Лісівники Черкащини закликають громадян дотримуватись правил протипожежної безпеки у лісових масивах, аби запобігти виникненню пожеж, бути пильними та обережними задля збереження лісів.

Якщо ж ви виявили загоряння в лісі, терміново повідомте обласне управління за телефоном (0472) 37-00-72 або 101 та приступіть до його гасіння первинними засобами – землею, піском, гіллям.

СУСПІЛЬСТВО
07 БЕРЕЗНЯ 2020, 12:50

Лето не за горами: в Азербайджане загорелся лес



16:33 07.03.2020

Ликвидацией ЧП на территории Огузского района республики заняты спасатели МЧС, а также сотрудники местных отделений природоохранного ведомства.


БАКУ, 7 мар — Sputnik. Несколько теплых и сухих дней подряд, как оказалось, не прошли для Азербайджана бесследно. За целых три месяца до начала летней жары в Огузском районе произошел лесной пожар.

© FHN
Во время тушения пожара

Информация о том, что на территории лесополосы, расположенной возле села Хачмазкишлак указанного района горит растительность, поступила в Центр управления кризисными ситуациями министерства по чрезвычайным ситуациям Азербайджана (МЧС) в субботу, 7 марта, говорится в сообщении ведомства.

В тушении огня задействованы Сотрудники пожарной охраны Государственной противопожарной службы МЧС, а также работники Департамента лесного хозяйства министерства экологии и природных ресурсов республики.

В Абшеронском районе от угарного газа погибла беременная женщина >>

Ликвидация возгорания продолжается, в МЧС обещали по мере развития событий предоставить дополнительную информацию.

Читать далее: https://az.sputniknews.ru/incidents/20200307/423356930/Leto-ne-za-gorami-v-Azerbaydzhane-zagorelsya-les.html

На березі Случі, де ростуть сторічні дуби, створили лісовий заказник



На Житомирщині створили лісовий заказник місцевого значення «Миропільський» на териториії, де ростуть дубові ліси віком 90-120 років та рослини, занесені до Червоної книги.

Рішення про створення заказника ухвалили на сесії депутати Житомирської обласної ради,― повідомляє ukrinform.ua.

«Територія заказника охоплює правий берег р. Случ північніше смт Миропіль та представлена дубовими лісами 90-120-річного віку природного походження», - йдеться у рішенні облради.

Зазначається, що пріоритетом охорони у заказнику є рослини, занесені до Червоної книги України, серед яких черемша, підсніжник білосніжний, лілія лісова, коручка морозниковидна, зозулині сльози, гніздівка звичайна, любка дволиста.

Крім того, ці старі дубові ліси з домінуванням трав’янистої цибулі ведмежої входять у Зелену книгу України (офіційний державний документ про природні рослинні угрупування, які потребують захисту і охорони, наразі таких 126 - ред.).

Заказник «Миропільський» займає площу 265 га і розташований на території державного підприємства «Бердичівське лісове господарство».

Новини Житомира
Автор Мария
Суббота, 07/03/2020

На Херсонщині розпочався пожежонебезпечний період


З початку року у лісах Херсонщини вже відбулося три пожежі на площі 2,1 гектарів. Відтак, був виданий наказ про початок пожежонебезпечного періоду, який наразі має 1-2 клас небезпеки.

Про це повідомляється на офіційному сайті Херсонського обласного управління лісового та мисливського господарства.

Херсонське обласне управління лісового та мисливського господарства звертається до мешканців та гостей нашого регіону з проханням не провокувати пожежі на відкритих територіях та дотримуватися елементарних правил безпеки під час відпочинку на природі.

Протягом пожежонебезпечного періоду забороняється:

  • - відвідувати ліси при оголошенні надзвичайної пожежної небезпеки 5-го класу;
  • - розводити багаття у лісі та лісопосадках;
  • - заїжджати автомобілем до лісу;
  • - палити, кидати у лісі та лісопосадках непогашені сірники або недопалки;
  • - залишати у лісі просочене бензином, гасом, мастилом або іншими горючими речовинами ганчір’я;
  • - полювати у лісі з використанням вогнепальної зброї;
  • - створювати смітники та спалювати відходи;
  • - спалювати стерню та післяжнивні залишки на сільськогосподарських полях.

Пам'ятайте: якщо ви помітили займання в лісах, посадках та на відкритих територіях, негайно телефонуйте за номером «101».

Світлана Піцан, за матеріалами Херсонського обласного управління лісового та мисливського господарства.

Лісівники області рекордно швидко садять ліс



На сьогодні на понад 50% виконано план з весняної посадки лісу і засаджено 1430 га площ. Лідирують з виконання запланованих обсягів робіт лісівники Сарненського, Висоцького, Березнівського та Костопільського лісгоспів, повідомляє пресслужба Рівненського обласного управління лісового і мисливського господарства.



Сприятливі погодні умови, якісна підготовка виробничих підрозділів дозволили цього року раніше, ніж зазвичай, розпочати весняну лісокультурну кампанію. До посадки лісу вже активно доєднуються різні колективи, учні та студенти по всій області.

Рівненське обласне управління лісового та мисливського господарства запрошує усіх охочих долучитися до Всеукраїнської акції «Відновлюємо ліси разом» і разом з лісівниками посадити ліс 21 березня, у Міжнародний день лісу, а також протягом Тижневого Марафону садіння лісу.

Охочим приєднатися, прохання повідомити про свій намір у Рівненське обласне управління лісового та мисливського господарства начальнику відділу лісового та мисливського господарства Панчуку Володимиру - (0362) 26-74-64 або Горошко Світлані (0362) 26-96-45, аби вирішити організаційні питання.
Загалом цьогоріч навесні в області заплановано посадити 2759 га лісу, а за рік – 3140 га. Для проведення цих робіт усі лісогосподарські підприємства області повністю забезпечені стандартних посадковим матеріалом, у розсадниках підприємств вирощено 35 млн шт. сінців.


06.03.2020

Лісогосподарка



Звіти перед громадою

Директори держлісгоспів Любомльського – Володимир Туревич та Прибузького – Володимир Корецький взяли участь у засіданні сесії Любомльської районної ради.

У порядок денний, зокрема, було внесено питання «Про роботу лісогосподарських підприємств Любомльського р-ну у 2019 р.», де депутати почули відповіді від керівників лісгоспів на раніше порушені ними питання.

У звіті за 2019 р. про діяльність ДП «Любомльський лісгосп», зокрема, зазначені основні показники: проведення лісовідновлення на площі 312 га, об’єм доглядів за лісовими культурами на землях держлісфонду становить 730 га, заготовлено 1733 кг насіння, складено 14 протоколів про адміністративні правопорушення, сума збитків з яких склала – 37,8 тис. грн. У цеху переробки перероблено за 2019 р. 21941 кбм круглого лісу та виготовлено 8707 кмб різної пилопродукції. Сплата податків, зборів та інших обов’язкових платежів до бюджетів склала: 16 млн 723 тис. грн. З них до державного бюджету сплачено 8 млн 368 тис. грн, до місцевого – 4 млн 509 тис. грн. ДП «Любомльський лісгосп» за 2019 р. отримав 61 млн 738 тис. грн чистого доходу. Складною задачею для підприємтсва стало непосильне податкове навантаження, зокрема: рентну плату за спеціальне використання лісових ресурсів збільшено вдвічі; введено новий податок на лісові землі. На лісових землях лісгоспу є окремі території, які належать до природозаповідного фонду і яка також оподатковуються земельним податком, що є абсурдом. Для соціальних потреб громади та місцевих ОТГ в столярному цеху ДП «Любомльський лісгосп» виготовляються автобусні зупинки, лавочки, бесідки, ігрові дитячі комплекси та інше.

Так, Володимир Туревич зазначив, що у цьому році, як і обіцялось, на території району було встановлено ще дві автобусні зупинки – у селах Біличі та Вишнів. За що громада щиро подякувала. А також зауважив, що проблемну ділянку дороги поблизу с. Зачернеччя, якою їздить лісовозний транспорт, відремонтують, як тільки буде стабільно сприятлива погода.

У підсумку ДП «Прибузький лісгосп» зазначено, що за минулий рік відновили 139 га лісу, провели доглядів за лісовими культурами загальною площею 402 га. Проведено роботу із заготівлі лісового насіння, якого заготовили – сосни звичайної 47 кілограми і 300 кілограмів жолудів дуба звичайного. За результатами 2019 р. підприємство отримало 30 млн 353 тис. грн чистого доходу. 10 млн 068 тис. грн. становить загальна сума річних податків, що сплачені підприємством за минулий 2019 рік. Чимало зусиль докладають працівники лісової охорони і в питаннях охорони лісу від пожеж. Проводиться агітаційно-масова робота з населенням району по запобіганню виникнення пожеж в лісах. Для підвищення ефективності боротьби із лісопорушниками на підприємстві здійснюється патрулювання лісових масивів мобільною бригадою. За 2019 р. працівниками підприємства було виявлено 5 випадків незаконних рубок деревини, складено протоколи. Сума збитків становить 19,9 тис. грн, накладено 5 штрафів про адміністративні порушення на суму 1,5 тис. грн.. Багато уваги було приділено потребам людей, які полюбляють проводити своє дозвілля у лісі. Так у 2019 р. було відремонтовано 2,5 км дороги лісогосподарського призначення Сокіл-Борове, та побудовано рекреаційний пункт на базі Крушинецького лісництва «Вітерець». Працівники лісгоспу постійно здійснюють контроль за благоустроєм місць відпочинку та підтримують порядок на їх територіях.

Володимир Корецький також відповів на запитання та взяв зауваги депутатів. Зокрема, очільнику Прибузького лісгоспу подякували за відремонтовану дорогу.

Люба ХВАС.

Фото автора.

Шаленими темпами спустошують ліс: чи законно вирубують віковічні дуби на Волині



На Волині люди протестують проти вирубування лісів. Жителі села Башлики звинувачують лісівників у тому, що вони шаленими темпами спустошують насадження. Під сокиру йдуть сосни і дуби.

Натомість лісівники усі звинувачення спростовують, мовляв, мають на це всі потрібні документи. А ще й наповнюють місцевий бюджет. А вирізані ділянки засадять молодими саджанцями.

Та попри це, люди заявили: якщо рубатимуть так і далі, то жодної машини з деревом звідти не випустять, бо зовсім скоро замість густих лісів на Волині залишаться одні пеньки. Докладніше – у сюжеті Катерини Курбанової.

До слова, Факти ICTV розповідали про те, що на Київщині можуть вирубати Біличанський ліс.

На Львівщині значно поменшало кабанів, – лісова охорона


На Львівщині значно поменшало кабанів, – лісова охорона
На Львівщині є 81 мисливське угіддя. Усі користувачі угідь провели зимовий облік мисливських видів звірів та птахів. За результатами обліку чисельність кабанів скоротилася на 645 голів.

Про це повідомляє пресцентр державної лісової охорони.

За результатами обліку на території мисливськиї угідь Львівщини є:
  • зубрів – 114 особин (було 101);
  • оленів плямистих – 45 (було 49);
  • лосів – 106 (було 100);
  • оленів Даніеля (лань) – 98 (було 98);
  • оленів європейських – 1761 (було 1759);
  • козулі – 16623 (було 16294);
  • кабанів – 3189 (було 3834);
  • зайців – 48358 (було 47594),
  • вовків – 164 (було 163),
  • та ведмедів – 72 особини (було 72).
У порівнянні з аналогічним періодом спостерігається значне зменшення чисельності кабанів на 645 голів, а чисельність червонокнижних мисливських видів звірів зростає. Стабільною залишається кількість крупних хижаків, поголів’я яких регулюється кожним користувачем мисливських угідь області. Чисельність ведмедя уже перевищила допустиму оптимальну норму в місцях його перебування.

В лісостанах підприємств Управління сконцентровано майже все наявне поголів’я
зубрів та ведмедів, більша половина лосів та оленів, козулі і кабанів від їх загальної
чисельності на території області.


Стосовно зменшення чисельності популяції кабанів

впродовж останніх років, то необхідно зауважити, що за спостереженнями спеціалістів
управління та штатних працівників користувачів мисливських угідь на зменшення
чисельності кабанів в області за останні роки з 2017 і на теперішній час в основному
впливають два чинники:
  • З 2012 року і до тепер на території України та території сусідніх країн
    поширюється пандемія африканської чуми свиней (АЧС). У сусідніх областях від АЧС
    загинуло майже 90% популяції кабана.
  • Багато браконьєрів незаконно використовують до вогнепальної зброї прилади нічного бачення, тепловізори, глушники та інші недозволені засоби. Окрім того, мають автомобілі з підвищеною прохідністю та квадроцикли, що недоступно для
    більшості штатних працівників та єгерів мисливських господарств.
На чисельність кабанів а також на інші види мисливської фауни впливають і інші
фактори. Це техногенне та антропогенне навантаження на мисливські угіддя.
Стабільна чисельність хижих звірів таких, як ведмеді, вовки та рисі пояснюється
тим, що крупні хижаки тримаються у місцях, де є пожива для них. А це в основному
молодняк оленів, кабанів, козуль та інші дрібні види звірини.

https://dyvys.info/2020/03/06/na-lvivshhyni-znachno-pomenshalo-kabaniv-lisova-ohorona/

06 березня 2020

Лісовий кодекс: слова масні, а пироги пісні


ФАХОВА ДУМКА

Хто і як має компенсувати збитки, завдані державі через недосконалість законодавства, і як запобігти втратам

Понад чверть століття ознаки недосконалості законодавства в українському лісівництві постійно зростають. Управління лісами підмінюється управлінням лісовими ресурсами разом зі збереженням тіньової інфраструктури стосовно виробництва і реалізації лісових матеріалів. Статистичних інформаційних джерел обчислення доходів та порівняння їх з видатками в галузі державного лісівництва не створено. Централізоване державне управління у лісівництві другої половини ХХ століття в Україні позначене його поєднанням з лісозаготівлями. Лісгоспи було перейменовано на лісгоспзаги, домінантною часткою їхнього виробництва стала промислова продукція з дотаціями з державного бюджету на лісогосподарське виробництво. Такою система була на час проголошення незалежності, такою залишається дотепер.
Законодавчі норми

Основний закон у цій царині — Лісовий кодекс України. Щоправда, в ньому немає згадки про лісогосподарське виробництво, немов лісові ресурси є природними. Не йдеться про переведення лісівництва на ринкові засади. Не розроблено нормативів для переходу на систему самофінансування. Чинна система фінансово-економічних відносин у державному лісівництві України за роки незалежності завдала державі й суспільству дуже великих збитків, і не лише матеріальних.

Чинні галузеві норми лісівництва сприяють формуванню і розвитку корупційних угруповань та виведення значної площі лісів, отже й лісових ресурсів, з експлуатаційного призначення для головних рубок, тобто з платою за деревину в стані росту. Частка останніх історично становила 80—85% загального обсягу. На проміжні рубки без сплати в держбюджет попенної плати припадало 10—15%. Після реформування 1960-х років обсяги РПК з 15% зросли до 50—60% і стали головними. Плата за кожний кубометр «дров» у 20—30 разів менша від плати за лісові матеріали. Використовують й інші «лісівничі» засоби легітимного обмеження прозорого вилучення деревини з лісових екосистем. Це можна простежити шляхом порівняння даних, наприклад ЄЕК/ФАО ООН за 2000 рік (див. рис.).





Етіологія економічних відносин очевидна: зберегти будь-яким чином під виглядом «державного управління лісами» лісозаготівельне виробництво, напівлегальний ринок лісових матеріалів. Відомо, що ЄЕК/ФАО ООН встановлює дві категорії стосовно вилучення деревини (лісокористування): 1) землі, призначені для вилучення деревини з метою виробництва з неї лісових матеріалів (ЗЛПВД); 2) землі, не призначені для вилучення деревини (ЗЛНПВД). У країнах ЄС рішення про зарахування ділянок до тої чи іншої категорії обліку приймає ідентифікований власник/постійний землекористувач з урахуванням лісівничих норм і правил, законодавчих чи політичних мотивів.

У державному лісівництві в Україні, як видно з наведеної діаграми, більш як третина загальної площі лісів (36,6%) належить до категорії ЗЛНПВД. Не піддається здоровому глузду настільки велика частка лісів, а з ними й користування головною його продукцією — деревиною. Порівняно з Чеською Республікою вона більша в 14 разів, із Францією — у 8 разів, з Угорщиною — в 6 разів. Усі ті «вилучення з експлуатації лісів» в Україні освячені рішеннями урядових органів. Зокрема, постановою Кабінету Міністрів «Про затвердження Порядку поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних лісових ділянок від 16 травня 2007 р. №733. Формально все начебто відповідає юридичним нормам, насправді — неправомірне зловживання владою.

Останнє, щоправда, не є особистим досягненням галузевої науки і влади. Адже редакція і зміст проєктів Лісового кодексу, як і решти нормативних актів, неухильно підлягає експертизі й контролю численних юридичних служб міністерств і відомств, а також уряду і Верховної Ради. Усі причетні до цієї справи юридичні служби мають нести за його недосконалість персональну відповідальність. Наприклад, ст. 19 ЛК містить норму «виключне право на заготівлю деревини» постійними лісокористувачами, що повністю порушує ринкові засади продукції лісогосподарського виробництва, її продаж лісозаготівельникам для одержання лісового доходу. Зокрема й норму Земельного кодексу, ст. 206 «Використання землі в Україні є платним».

Лісозаготівельники самостійно мають здійснювати промислове виробництво (заготівлю) лісових матеріалів. Норма ЛК «виключне право на заготівлю деревини» заперечує відкритий ринок і конкуренцію на ринку лісосічного фонду (ідеться про обсяги 20 і більше млн м3/рік). Вираз «на заготівлю деревини» — побутового походження, бо лісозаготівельники виробляють не деревину, а лісові матеріали за встановленими стандартами. Вражає і нісенітниця п. 1 тієї-таки ст. 19 ЛК України щодо прав «постійних лісокористувачів», зокрема «право самостійного господарювання в лісах». Адже лісівництво — галузь рослинництва, що здійснює діяльність на земельній ділянці не за станом біоценозу на поверхні ґрунту, а за юридичним приписом її призначення. Первинним є право землекористування (ЗК, ст. 5).

Зазначене «право постійного користування в лісах» має безмежні виміри, починаючи, за ЛК України, з 0,1 га (ст. 4), і становлять лісовий фонд України.

Такі юридичні недолугості в законодавстві ставлять під сумнів спроможність (бажання?) численних юристів з різних міністерств і відомств причетних до рецензування та підтвердження відповідності його чинним юридичним нормам і державній політиці щодо землекористування.

Варто знати, що лісозаготівельники виробляють не деревину, а лісові матеріали за встановленими стандартами. Фото з сайту youtube.com


До стандартів ЄС ще далеко


Розуміння того, що Лісовий кодекс розглядає і регламентує землекористування в галузі лісівництва, не привело розробників Лісового кодексу і юристів до зауваження про невідповідність вживання в ньому терміна «землі лісового фонду» (ЗЛФ). Адже його замінено назвою «землі лісогосподарського призначення» для зближення (адаптації) зі ССКЗ ЄЕК/ФАО. Зокрема на виконання Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу. Нічого з переліченого в Лісовому кодексі України, зокрема в матеріалах поточної й попередньої статистичної інформації з обліку земель, не приведено до рівня acquis communautaire.

Крім того, для виконання Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу (2004) Державний комітет України із земельних ресурсів (2010) поспіхом розробив наказ «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель», строго кажучи, сумнівної правомірності й доцільності. Адже в Україні з 2002 року чинний (зі змінами) КВЕД, у якому встановлено розділ «Лісове господарство та пов’язані з ним послуги», позначені індексом «02», тобто на другому місці після «01» — «Сільське господарство, мисливство та пов’язані з ним послуги». Згаданий наказ видано за погодженням з одинадцятьма ЦОВВ України і реєстрацією в Міністерстві юстиції. Встановлено «землі лісогосподарського призначення» під номером 09, всупереч КВЕД України, а також ССКЗ ЄЕК/ФАО ООН. Можна зрозуміти, що керівники ЦОВВ, котрі погодили цей наказ, не знали про наявність зазначених НПА національного і європейського законодавства, але підлеглі їм юристи, а також у Міністерстві юстиції, не можуть не знати про ці зміни, обов’язкові для виконання всіма відомствами й державними установами України.

Виходить, що впродовж 15 років менеджери із землекористування і державного лісівництва не спромоглися надати стислий опис категорій обліку і звітності земельних ресурсів категорії ЗЛГП. Хоч він має бути аналогічним категорії «Землі сільськогосподарського призначення» за ЗК України. А саме: «Землями лісогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва лісогосподарської і мисливської продукції, здійснення лісогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків лісогосподарської продукції, або призначені для цих цілей». А також не домоглися перенесення категорії ЗЛГП у ЗК України з п. «е» до п. «б», що відповідало б ССКЗ ЄЕК/ФАО ООН.

Чинний Лісовий кодекс України перенасичений полемічними і суперечними нормами. Навіть у Законі «Про Державний бюджет України на 2020 рік» в додатку №1 «Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів» встановлена знеособлено — 615 900 тис. грн. Без висвітлення власників/постійних землекористувачів. Такий зміст держбюджету щороку, не створено можливості аналізу й оцінки надходжень доходу за ЦОВВ, у віданні яких є землі лісові. Легко підрахувати, що середній розмір ренти за гектар лісових земель становить 5,79 гривні, що аж ніяк не свідчить про досконалість її обчислення.

Доводиться визнати, що компенсувати завдані державі збитки через недосконалість лісового законодавства немає змоги. Але провести відповідні обчислення для запобігання їм в майбутньому цілком можливо і доцільно.

Андрій БОБКО,
почесний доктор ІАЕП НААН України,
інженер лісового господарства


Висновки і пропозиції


З огляду на ці недоліки нормативно-правових актів з лісівництва, а також негативні для економіки країни і регіонів наслідки господарювання на ЗЛГП необхідно:

♦ зобов’язати Держлісагентство в шестимісячний термін розробити на виконання статті 57 Земельного кодексу України проєкт закону про порядок використання земель лісогосподарського призначення, їх обліку й звітності за категоріями землекористування ССКЗ ЄЕК/ФАО ООН, організаційно господарського їх поділу, охорони і захисту в процесі лісогосподарського виробництва на основі самоокупності й прибутковості господарювання з платою за землю, замість плати за так зване спеціальне використання лісових ресурсів;

♦ уповноваженим контролюючим органам із 2001 року з’ясувати поіменний перелік осіб, безпосередньо причетних до формування нормативно-правових актів з лісівництва, а також наказу «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель» та внесення до них змін, з ігноруванням взятих Україною зобов’язань щодо узгодженості з системою ЄC acquis communautaire;

♦ знайти змогу довести до відома органів влади різних рівнів і громадськості отримані дані згідно з аналізом за п. 2, запропонувати в нормативно-правових актах з лісівництва вказувати їх авторів, а також авторів внесення до них змін із зазначенням їхніх освіти й практичного досвіду роботи в галузі лісового господарства для посилення персональної відповідальності за еколого-економічні наслідки впровадження європейських норм у виробництво.

Урядовий кур'єр, 7 березня 2020 року, субота, № 45 (6659), ст. 7

ukurier.gov.ua

Мінагрополітики: народження нового чи воскресіння старого?

Новий Кабінет Міністрів України впритул підійшов до створення/відновлення Мінагрополітики.


Як відомо, новий Кабінет Міністрів України впритул підійшов до створення/відновлення Мінагрополітики. Що це: визнання некомпетентності та намагання відіграти ситуацію назад? Чи все-таки спроба створити сучасне міністерство, позбавлене недоліків минулого, та за цим еталоном у подальшому реформувати й інші відомства?
Нагадаємо читачам кілька думок професіоналів напередодні приєднання Мінагрополітики до Мінекономіки.

Ольга ТРОФІМЦЕВА, колишня в.о. міністра аграрної політики та продовольства України:

— Спираючись на власні принципи та знання, а також на отриманий останніми роками досвід, мушу сказати, що в аграрного сектору нашої країни є абсолютно повне право мати власного представника. Я навіть сказала б, лобіста у найвищому державному колегіальному органі виконавчої влади — Кабінеті Міністрів.

Проблема доцільності існування в нашій країні галузевого міністерства обумовлюється логікою забезпечення економічного зростання: 18 відсотків ВВП та 40 відсотків валютної виручки формує сьогодні саме АПК.

Завдання перед кожною державою ставлять і вимоги часу, і потреби суспільства. І тут маємо визначитися не з існуванням, а все-таки з наповненням роботи, із завданням: виходячи з викликів часу, суспільства та глобальних ринків, що має робити Мінагрополітики України сьогодні?

На початку незалежності України аграрна політика ґрунтувалася на потребах гарантування продовольчої безпеки, пізніше — на потребі стимулювання розвитку. Це у нас робили з допомогою таких інструментів, як державні закупівлі, адміністрування роботи державних підприємств та регулювання цін на продовольчі товари, запровадження експортних обмежень.

Потім були етапи запровадження більш ринкових цивілізованих інструментів (інтервенції, лібералізація), а на останньому етапі — впровадження принципів розумної регуляції та європейська інтеграція.

Іван СЛОБОДЯНИК, голова комітету Асоціацій фермерів та приватних землевласників України:

— У такому вигляді, в якому воно є, вважаю, що Мінагрополітики справді втратило свій сенс. Це щось середнє між Мінсільгосппродом радянського часу й недоструктурою Мінагрополітики в країні з ринковою економікою. Отож якщо ліквідувати таке міністерство, нічого особливого аграрний сектор не втратить.

Але, насправді, потрібно замінити наявне відомство ефективнішою структурою. Подібною, наприклад, до Міністерства аграрної політики Польщі. Оскільки повна ліквідація аграрного міністерства без створення нової структури, на мою думку, теж буде помилкою.

Айварас АБРОМАВІЧУС, колишній міністр економічного розвитку і торгівлі України:

— Вважаю, що така структура, як МінАП — не обов’язкова. Наприклад, за одинадцять років роботи нашої компанії ми ніколи й ні за чим до нього не зверталися. Головне, аби нам не заважали працювати.

Просування квот та української продукції на зовнішні ринки чи відкриття нових ринків? Цим займається Міністерство економічного розвитку і торгівлі, посольства, торгові місії тощо. Створено окремі інститути із сертифікації продукції — вони цілком можуть працювати окремо від міністерств. А Мінагрополітики вже історично скотилося до того, що навіть їхні працівники найменше заробляють, у порівнянні з працівниками інших відомств, а звідси й найнижча кваліфікація кадрів. І я не впевнений, що керівництво МінАП зможе щось змінити у кращий бік.

Отже, відновлення Мінагрополітики може бути корисним для України лише за умови, що суттєво змінимо стару модель функціонування відомства. Так, МінАП повинно формувати аграрну політику, передбачати нові ринки, вести маркетинг на міждержавному рівні, зокрема взяти на себе функцію лобіювання державних інтересів в економічній та аграрній сферах при посольствах. Як це роблять сільськогосподарські відомства Франції та Німеччини. В Україні посольства цих країн мають радників та аграрних аташе. То хіба не час і нам діяти за такою моделлю?

Лакмусовим папірцем позитивних змін буде доля колишніх підприємств (інститутів) Мінагрополітики, які передано Мінекономіки. Чи повернуть їх під патронат новоствореного міністерства?

Так, Тарас Висоцький на одній з перших нарад як заступник міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства з питань агрополітики мав змогу переконатися в тому, що більшість підприємств міністерства є вкрай неефективними. Мало того, та ж більшість взагалі є не потрібними державі, бо не зрозуміло, які завдання вони виконують.

Яскравим прикладом таких структур є славнозвісний УкрНДІПВТ імені Л. Погорілого. Структура, створена в радянські часи як випробувальна станція для сільськогосподарської техніки, давно стала зливним бачком для бюджетних коштів. Не маючи у своєму складі повноцінного кадрового забезпечення, інститут отримує мільйони на, за визначенням академіка В. Адамчука, «умовні дослідження, які не мали ні наукової новизни, ні практичної значимості і ніким не були затребувані». У своїй роботі воно намагається фактично емітувати діяльність, характерну установам Національної академії аграрних наук України. До того ж підприємство позиціонує себе як розробник технічних регламентів, які фактично є відшліфованим перекладом європейських нормативних документів, зроблених іншими організаціями. Випробувальна діяльність, що її здійснює інститут, не є унікальною, адже такі самі випробування проводять підприємства України, не отримуючи на це бюджетні кошти.

Інститут сам ніколи не оголосить про свою непотрібність, він логічно шукатиме шляхи виживання і прагнутиме довести свою необхідність. Завданням державних органів є прийняття рішень стосовно як підприємств, так і наукових установ, які вичерпали свої функції і не зуміли адаптуватись до роботи в ринкових умовах сьогодення.

Хочеться вірити, що в Україні працюватиме нове, а не відновлене Міністерство аграрної політики, з логічною та оптимальною структурою. Та головне, його фахівці на ділі розв’язуватимуть гострі для держави і товаровиробників проблеми.