20 жовтня 2015

В Держлісагентстві готуються до оптимізації та створення лісового патруля

Новини України  › Політика 20.10.2015 - 10:09

Перші підсумки реалізації Концепції розвитку лісового і мисливського господарства України будуть видні вже до кінця цього року. Про це заявив голова Держлісагентства Олександр Ковальчук під час презентації документа на колегії Міністерства аграрної політики та продовольства.

"Над документом працювали більше 60 кращих експертів в галузі, включаючи міжнародних партнерів з ФАО та Європейського інституту сусідства і партнерства. В результаті ми отримали комплексний і поетапний план дій, який максимально відповідає реаліям лісового господарства, враховуючи при цьому успішний досвід наших європейських сусідів - Латвії, Польщі та Болгарії", - повідомив Олександр Ковальчук.


Документ визначає 4 пріоритети розвитку галузі - реформування системи управління, створення сучасної лісової охорони, введення електронного обліку деревини для всіх лісокористувачів, а також перехід на електронні держзакупівлі.

"Пілотні підприємств успішно протестували систему допорогових торгів ProZorro, і з 1 листопада ми готові впровадити цю платформу по всій структурі агентства. За підрахунками, річна економія перевищить 1 млрд гривень. Післяпорогові торги будуть проходити через відкриті електронні тендери", - повідомив глава відомства.

Загальний електронний облік деревини Концепція передбачає з 1 липня 2016 року. Нововведення істотно скоротить частку тіньових рубок і заощадить державі до 2 млрд грн. У наступному році також з'явиться лісовий патруль, створений за аналогією з поліцією.

"Паралельно з цим буде оптимізована структура самого лісагентства. Мета - скоротити адміністративний штат та розділити функції господарювання та контролю. Поки одне відомство виконує ці дві полярні завдання, корупцію в галузі не викорінити", - заявив Олександр Ковальчук, анонсувавши також принципове оновлення конкурсної комісії по відбору директорів держпідприємств галузі.

Рішенням колегії міністерства, а також експертів ЄС та представників профільних асоціацій Концепція схвалена і буде передана на розгляд Кабміну України.

Нагадаємо, в управлінні Держлісагентства знаходиться близько 74% лісів країни. Решта 26% належать іншим лісокористувачам, які в рік рубають до 1,5 млн кубометрів лісу. З цього обсягу тільки 10% проходить через електронний облік, в той час як в структурі агентства цей показник досягає 90%. При загальній річній рубці в 14-15 млн кубометрів обсяг "чорного" лісу, за оцінками експертів, сягає 3 млн кубометрів.

http://www.rbc.ua/ukr/news/goslesagentstve-gotovyatsya-optimizatsii-1445324978.html














Інформаційна довідка
до засідання колегії Мінагрополітики України по питанню «Звіт про стан реформування та стратегію розвитку  лісової галузі»


Загальна площа лісового фонду України - 10,4 млн. га, з яких вкриті лісовою рослинністю 9,6 млн. га.

 За оцінками лісовпорядкування щорічно в лісах приростає 35 мільйонів кубометрів деревини з яких ми заготовляємо лише 19 мільйонів, тобто іде процес збільшення запасу деревини.

 Однак, на сьогодні Держлісагентству підпорядковано лише 73 % лісів від загальної площі.

 7 відсотків лісів на землях запасу не закріплені ні за ким, 13 відсотків лісів перебувають у
комунальній власності, а інші перебувають у віданні різних міністерств і відомств.

Така відомча розпорошеність заважає реалізації єдиної державної лісової політики щодо лісів.

 Серед особливостей, що відрізняють нашу країну від інших є те що ліси виконують в першу чергу екологічні та захисні функції.

 Отже, ресурсна функція для лісів України не є визначальною.

 Якщо взяти різні галузі економіки, то лісове господарство має найдовший (100-річний) цикл виробництва.

 Внаслідок природних умов, більше половини лісів України (50,3%) створені штучно і тому потребують посиленого догляду.

 Кожен другий заповідний гектар України це ліс. Вже майже половина лісів країни має обмежений режим використання.

 Крім того, більше 1 млн га зазнали радіоактивного забруднення в результаті Чорнобильської катастрофи. 41 тис. гектарів повністю виключено з користування.

 Разом з цим ліси мають важливу соціальну роль, оскільки у сільській місцевості лісові підприємства часто залишились єдиним джерелом надання робочих місць і наповнення місцевих бюджетів.

Водночас в умовах енергетичної кризи зростає біоенергетична цінність лісів.

 Оцінюючи стан ведення лісового господарства, слід зазначити, що на даний час підприємства Держлісагентства працюють стабільно.

 І серед основних показників діяльності наших підприємств є відтворення лісів, заготівля деревини, охорона лісів від пожеж, шкідників та хвороб, будівництво лісових доріг тощо.

 Основними проблемами лісового господарства України на даний час є:

 • недосконалість системи управління галуззю;
 • недостатнє бюджетне фінансування заходів з охорони та захисту лісів, лісорозведення;
 • відсутність ефективного і зрозумілого для учасників ринку механізму продажу деревини;
 • необхідність удосконалення системи обліку лісів;
 • необхідність удосконалення системи ведення лісового господарства;
 • низька інвестиційна привабливість галузі.

Для вирішення цих проблем Держлісагентство визначило ряд стратегічних пріоритетів у розвитку галузі. Серед них:

 • подальший розвиток лісового господарства на принципах збалансованого розвитку^, при якому враховується баланс між екологічною, економічною і соціальною складовою лісової галузі;
 • спрямування лісогосподарських заходів на підвищення продуктивності, поліпшення якісного складу лісів;
 • підвищення ефективності охорони лісів від незаконних рубок і захисту лісів від пожеж;
 • розширення застосування методів раціонального використання лісових ресурсів;
 • удосконалення системи фінансово-економічного забезпечення ведення лісового та мисливського господарства, у тому числі удосконалення системи оподаткування, спрямування коштів від рентної плати на фінансування лісовідновлення та лісорозведення, охорону та захист лісу;
 • продовження адаптації правового регулювання у сфері лісового господарства в Україні до законодавства ЄС;
 • створення на базі існуючих державних лісогосподарських підприємств єдиної державної лісогосподарської структури;
 • удосконалення системи продажу необробленої деревини з урахуванням пріоритетного забезпечення сировиною вітчизняного виробника;
 • запровадження додаткових механізмів щодо попередження виникнення корупційних схем.

Правовою підставою реформування на сьогоднішній день є затверджена Указом Президента Стратегія сталого розвитку «Україна - 2020», Угода про Коаліцію депутатських фракцій Верховної Ради «Свропейська Україна» та Програма діяльності Кабінету Міністрів України.

Основна ціллю реформування є розширення та збереження лісового фонду держави, забезпечення збалансованого розвитку лісового господарства.
 З метою розробки основних напрямків реформування лісового та мисливського господарства при Держлісагентстві наприкінці березня було утворено Координаційну Раду з реформування та 4 робочі групи за напрямками:

• інституційно-правове та фінансово-економічне реформування;
 • регулювання ринку деревини;
 • реформування мисливського господарства;
 • забезпечення прозорості та публічності реформування.

Вказані групи утворено з числа спеціалістів Держлісагентства, фахівців зацікавлених міністерств і відомств, науки, бізнесу, експертів міжнародних проектів, представників громадських організацій. Всього - 67 учасників.

Результатом проведеної роботи стала розробка концепції реформування лісового і мисливського господарства України, яка вже пройшла громадське обговорення.

При підготовці концепції використані рекомендації проекту ФАО в Україні «Консолідація лісової політики», програми ЄС «Правозастосування та управління у лісовому секторі країн східного регіону дії Європейського інституту сусідства та партнерства -2», проведені консультації та обговорення із фахівцями лісового господарства, задіяними до процесу реформування у Латвії, Болгарії, Німеччини, Польщі.

На даний час щодо розвитку лісової галузі Держлісагентством зроблено наступне.
 У напрямку підвищення ефективності використання лісових ресурсів

Держлісагентством розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів», який знаходиться на стадії доопрацювання та погодження.

Згідно нового порядку, інформація про виданий Сертифікат буде заноситись у електронний перелік та розміщуватись на офіційному сайті Держлісагентства за допомогою єдиної державної системи електронного обліку деревини. Таким чином, унеможливлюється здійснення поставки на експорт незаконно заготовленої деревини.

У напрямку підвищення ефективності охорони лісів від пожеж.

Цьогорічний пожежонебезпечний період негативно відрізняється від попередніх років, що спричинило значну напругу в роботі з охорони лісів від пожеж. Тривала посуха зумовила велику пожежну небезпеку на всій території України. З початку року ліквідовано 1936 пожеж. Загальна площа пожеж складає 2407 га, що майже вдвічі менше, ніж за відповідний період минулого року. Середня площа однієї пожежі знизилася втричі (до 1,2 га).

 Незважаючи на екстремальні погодні умови, переважна більшість пожеж ліквідована на початковій стадії. Не допущено пошкодження чи загоряння житлових будинків, місць відпочинку, або інших об'єктів, що розташовані поблизу лісів або в лісах. Втримати ситуацію під контролем вдалося за рахунок: організації постійного цілодобового чергування по всій вертикалі управління; своєчасного виявлення осередків загорань завдяки широкому впровадженню телеустановок і посиленню наземного патрулювання; оперативного реагування підвідомчих протипожежних підрозділів, більш ефективної взаємодії із службами ДСНС; збільшенню обсягів профілактичних протипожежних заходів (мінералізовані смуги, догляд за ними тощо); гасінню пожеж на землях інших користувачів, допомоги місцевого населення завдяки роботі з громадськістю.

Незважаючи на відсутність в поточному році бюджетного фінансування на закупівлю пожежних автомобілів та засобів пожежогасіння, на виконання доручення Прем'єр-міністра України здійснюється оновлення протипожежної техніки за рахунок коштів, отриманих від господарської діяльності підприємств. Проводиться робота щодо залучення коштів місцевих бюджетів. З початку року придбано 10 пожежно-спостережних веж, 20 телевізійних систем для оперативного виявлення лісових пожеж. 155 мотопомп, 929 ранцевих лісових обприскувачів та інший протипожежний інвентар. ¬Закуплено один пожежний автомобіль, 37 тракторів з ґрунтообробним обладнанням і проводиться процедура закупівлі ще одного пожежного автомобіля. Крім того, підприємства власними силами виготовили 14 причіпних пожежних модулів та один лісопожежний модуль на шасі УАЗ.

Також Держлісагентством подані до Мінагрополітики розрахунки необхідності виділення капітальних видатків на придбання пожежної техніки, протипожежного обладнання та інвентаря до кінця року для південних та східних областей, де підприємства не мають власних коштів. Також розрахунки необхідності виділення капітальних видатків на придбання пожежної техніки, в розрізі всіх областей, направлені Мінфіну через Мінагрополітики.
 У напрямку здійснення прозорих закупівель

Електронні торгівельні майданчики

На виконання рішень Уряду, щодо прозорості та відкритості державних закупівель, Держлісагентство з 1 листопада 2015 року впроваджує систему електронних закупівель товарів, робіт та послуг на підприємствах галузі.

Такий механізм закупівель дасть змогу ефективно забезпечити підприємства якісними товарами та послугами, унеможливить корупцію, а головне, дасть змогу значно зекономити обігові кошти підприємств, зменшити витрати, збільшити прибуток та надходження до державного бюджету у вигляді збільшеного податку на прибуток.

У напрямку вдосконалення системи управління галуззю

З метою реалізації положень пункту 5.2 Коаліційної угоди Держлісагентством проведена значна робота, по створенню на базі існуючих державних лісогосподарських підприємств єдиної державної лісогосподарської структури, використавши досвід Польщі, Латвії та інших країн з успішним функціонуванням державних лісогосподарських підприємств. Зокрема:

 • проведено моніторинг ефективності діяльності кожного суб'єкта господарювання, що знаходиться у сфері управління Держлісагентства за 2014 рік та 1 півріччя 2015 року.
 • проаналізовано обсяг коштів спрямованих кожним суб'єктом господарювання на ведення лісового господарства у тому числі розмір бюджетних коштів.
 • враховуючи специфіку ведення лісового господарства завершується опрацювання шляхів підвищення ефективності роботи кожного суб'єкта внаслідок поєднання виробничих, наукових і комерційних інтересів учасників для забезпечення збалансованого розвитку лісового господарства.

До вдосконалення системи управління галуззю Держлісагентством залучається міжнародний досвід, перш за все в рамках проекту ФАО «Консолідація лісової політики України». За ініціативи Держлісагентства експертами ФАО проведений економічний аналіз ефективності лісового господарства України з метою визначення оптимальних шляхів реформування. Презентація результатів економічного аналізу відбулась на семінарі в Держлісагентстві у липні поточного року.

На цьому ж семінарі представники Латвії, Польщі та Болгарії поділилися досвідом реформування лісового господарства.
 Розпочато підготовку робочої поїздки українських фахівців до Латвії з метою вивчення досвіду функціонування лісової галузі. Ведуться переговори щодо можливості проведення учбових візитів спеціалістів галузі у інші європейські країни.

Заходи, що здійснюються Держлісагентством щодо вдосконалення нормативно-правової бази:
 • Готується до подання в Міністерство аграрної політики та продовольства України доопрацьований проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про Державне агентство лісових ресурсів України».

Метою прийняття постанови є перегляд функцій Державного агентства лісових ресурсів України у сфері лісового господарства.

Реалізація вимог проекту постанови призведе до реалізації положень Угоди про коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна» від 27.11.2014 року та як наслідок до розподілу функцій держави у сфері лісового господарства: функції формування політики, контрольні та господарські функції виконуватимуться різними органами влади.

 • Підготовлено та подано до Міністерства аграрної політики та продовольства України проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції Державної цільової програми розвитку лісового господарства України на 2016-2020 роки.

 В цьому році закінчується термін дії Державної цільової програми «Ліси України» на 2010-2015 роки, яка є основним і єдиним програмним документом довгострокової дії в галузі лісового господарства. Метою даного проекту розпорядження є визначення і затвердження базових положень зазначеної Програми на новий період.

 На основі даної Концепції передбачається здійснити розробку Державної цільової програми розвитку лісового господарства України на 2016-2020 роки в результаті чого до 2020 року буде забезпечено лісовідновлення на площі 200 тис. га, лісорозведення - 25 тис. га., лісозахисні заходи на площі близько 1 млн. га, лісовпорядні роботи - 4 млн. га.

 Також, реалізація Програми забезпечить збільшення площі лісів держави, поліпшення стану лісових насаджень, збереження біологічного різноманіття лісових екосистем, зростання інвестицій в лісову галузь та інше.

 • Надісланий до заінтересованих центральних органів виконавчої влади на погодження проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про мисливське господарство та полювання» (щодо плати за користування мисливськими угіддями)».

 Законопроектом передбачається внесення змін до статті 24 даного Закону шляхом заміни одержувача плати за користування мисливськими угіддями з окремих землевласників та землекористувачів на сільські, селищні та міські ради.

 Реалізація вимог проекту Закону вдосконалить механізм справляння плати за користування мисливським угіддями та сприятиме збільшенню надходжень до місцевих бюджетів, надасть можливість покращити організацію та здійснення заходів щодо охорони державного мисливського фонду, поліпшення середовища перебування мисливських тварин.

 • Готується до подання на розгляд Міністра аграрної політики та продовольства України доопрацьований проект розпорядження Кабінету Міністрів України щодо схвалення Стратегії збалансованого розвитку лісового та мисливського господарства України.

 • Готується до подання на розгляд Міністра аграрної політики та продовольства доопрацьований проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів».

 Проект постанови розроблений на виконання вимог Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів» щодо тимчасової заборони експорту лісоматеріалів у необробленому вигляді».

 Проект акта визначає механізм видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, буде поширюватися на всіх постійних лісокористувачів, що здійснюють реалізацію лісопродукції, а також всіх суб'єктів господарської діяльності незалежно від форм власності, що здійснюють придбання і реалізацію лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів.


 Проект 

 Рішення
 колегії Міністерства аграрної політики та продовольства України з питання «Звіт про стан реформування та стратегію розвитку лісової галузі»


Заслухавши та обговоривши інформацію Голови Державного агентства лісових ресурсів України Ковальчука О.П. про стан реформування та стратегію розвитку лісової галузі, колегія відзначає, що це питання надзвичайно важливе у діяльності міністерства.

 Колегія вирішила:

 1. Інформацію Голови Державного агентства лісових ресурсів України Ковальчука О.П. про стан реформування та стратегію розвитку лісової галузі взяти до відома.

 2. Схвалити напрями реформування лісової галузі, що зазначені у доповіді Голови Державного агентства лісових ресурсів України Ковальчука О.П.

3. Голові Державного агентства лісових ресурсів України (Ковальчук О.П.) прискорити доопрацювання та подання на розгляд відповідних нормативно-правових актів та забезпечити виконання плану  заходів з реформування лісового господарства України.

 http://www.lesovod.org.ua/node/26309

0 коммент.:

Дописати коментар