1.3.3.5. Фінансування агропромислового комплексу та лісового господарства
"За результатами розгляду аудиту ефективності використання бюджетних коштів на ведення лісового і мисливського господарства, охорону і захист лісів в лісовому фонді та розпорядження об’єктами державної власності, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України, встановлено, що нормативний акт, який би визначав основні напрями збалансованого розвитку лісового господарства, спрямовані на посилення екологічних, соціальних та економічних функцій лісів України, відсутній (Державна цільова програма «Ліси України», затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2009 № 977, завершена у 2015 році, а нової відповідної програми протягом 2016 року не прийнято).
Фінансове забезпечення виконання заходів із ведення лісового і мисливського господарства, охорони і захисту лісів у лісовому фонді, відповідно до законів про державний бюджет, у 2015 році становило 430 млн грн, у 2016 році – 84 млн грн (відповідно лише 53,3 і 8,5 відс. від потреби, визначеної бюджетними запитами). Як наслідок, через обмеженість бюджетних видатків значна частина заходів з ведення лісового і мисливського господарства, охорони і захисту лісів у лісовому фонді не фінансувалася та не виконувалася.
Поновлення документації державного лісового кадастру, яке відбувається один раз на п’ять років, у 2016 році не проводилося (останнє поновлення Державним агентством лісових ресурсів проведено станом на 01.01.2011), а отже, потребують уточнення основні показники, які характеризують лісовий фонд України: площа лісів, лісистість, запас деревини.
Зменшуються і щорічні обсяги відтворення лісів: у 2011 році на державних підприємствах, які перебували у віданні Держлісагентства, обсяг відтворення лісів перевищував площу суцільних рубок попереднього року в 1,6 раза, у 2015 році – уже в 1,1 раза. Скорочувались і обсяги створення лісів на нових територіях: у 2011 році створення лісів на нових територіях відбулося на площі 22,4 тис. га, а у 2015 році – лише на площі 2,4 тис. гектарів.
Аудит засвідчив, що єдиний автоматизований контроль даних щодо обсягу фактичного виходу заготовленої деревини, а також єдина державна система електронного обліку деревини, запровадження якої передбачалося розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 16.09.2009 № 1090-р і від 18.11.2009 № 1408-р, та електронні системи взаємодії з органами Міністерства внутрішніх справ України і Державної фіскальної служби України щодо контролю за обігом деревини та протидії функціонуванню тіньового ринку в Україні станом на 01.10.2016 не створені.
Запроваджена Держлісагентством система електронного обліку деревини, якою на час проведення аудиту було охоплено майже 90 % постійних лісокористувачів, що перебувають у віданні Держлісагентства, та декілька інших постійних лісокористувачів, не забезпечувала виконання визначених завдань і потребувала подальшого удосконалення (у 2015 році лісовою охороною Держлісагентства виявлено факти незаконних рубок 24,1 тис. м 3 деревини, що порівняно з 2014 роком удвічі більше (11,2 тис. м 3).
Аудитом встановлено, що державними підприємствами, що виконують функції держави та перебувають у віданні Держлісагентства (органу управління об’єктами державної власності), у 2015 році та І кварталі 2016 року закупівля товарів та послуг в окремих випадках здійснювалась без дотримання відповідних процедур закупівель, передбачених Законом України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197.
Крім того, через неефективні управлінські рішення учасників бюджетного процесу за умови відкритих асигнувань за відповідною бюджетною програмою у кінці бюджетного 2015 року як невикористані до державного бюджету повернено понад 3 млн гривень.
Враховуючи викладене, Рахункова палата рекомендувала Кабінету Міністрів України вжити заходів щодо:
- забезпечення виконання постанови Кабінету Міністрів України від 20.06.2007 № 848 «Про затвердження Порядку ведення державного лісового кадастру та обліку лісів» з метою поновлення документації в державному лісовому кадастрі та обліку лісів;
- удосконалення нормативно-правового регулювання у сфері проведення аукціонних торгів щодо реалізації необробленої деревини;
- запровадження на державному рівні Єдиної державної системи електронного обліку деревини для усіх постійних лісокористувачів та взаємодії з електронними системами органів МВС та ДФС щодо контролю за обігом деревини та протидії функціонуванню тіньового ринку;
- посилення відповідальності за порушення лісового законодавства шляхом визначення поняття «істотна шкода» у Кримінальному кодексі України та Кодексі про адміністративні правопорушення, а також введення додаткової відповідальності за купівлю чи інше приймання суб’єктами господарювання необробленої деревини, яка не була облікована постійними лісокористувачами у встановленому порядку або не має документів, що підтверджують законність її заготівлі та придбання;
- узгодження вимог нормативних актів у частині визначення повноважень щодо видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій;
- затвердження уточненого переліку об’єктів державної власності, які належать до сфери управління Держлісагентства.
РЕАГУВАННЯ:
Кабінет Міністрів України дав доручення від 17.11.2016 № 41754/1/1-16 Мінагрополітики, Держлісагентству, Мінекономрозвитку опрацювати
рекомендації Рахункової палати та вжити заходів щодо усунення виявлених порушень і недопущення їх у подальшій роботі, у разі необхідності внести в
установленому порядку Кабінетові Міністрів України відповідні проекти актів.
Держлісагентством результати аудиту розглянуто на розширеній нараді, яка відбулася 01.12.2016.
Наказом Держлісагентства від 12.12.2016 № 467 затверджені заходи щодо усунення порушень та недоліків, виявлених під час проведення аудиту Рахунковою палатою.
Керівників обласних управлінь лісового та мисливського господарства, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держлісагентства, зобов’язано при закупівлі товарів, робіт і послуг дотримуватись вимог Закону України «Про публічні закупівлі».
Скачати повний текст звіту у форматі pdf
0 коммент.:
Дописати коментар