ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

14 квітня 2016

Про затвердження Плану основних заходів цивільного захисту зони відчуження на 2016 рік

ДЕРЖАВНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З УПРАВЛІННЯ ЗОНОЮ ВІДЧУЖЕННЯ
НАКАЗ


від 2 березня 2016 року N 24
Про затвердження Плану основних заходів цивільного захисту зони відчуження на 2016 рік


На виконання статті 130 Кодексу цивільного захисту України та з метою досягнення злагоджених дій між структурними підрозділами з цивільного захисту, посилення ефективності функціонування системи цивільного захисту у зоні відчуження і зоні безумовного (обов'язкового) відселення (далі - зона відчуження) наказую:


1. Затвердити План основних заходів цивільного захисту зони відчуження на 2016 рік (далі - План), що додається.


2. Керівникам структурних підрозділів Державного агентства України з управління зоною відчуження (ДАЗВ) та керівникам підприємств сфери управління ДАЗВ забезпечити безумовне та повне виконання заходів, передбачених Планом.


3. Завідувачу сектору з радіаційної безпеки та охорони праці Гавриленку О. В. розробити організаційно-методичні вказівки з цивільного захисту на 2016 рік.


4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.


В. Петрук






ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного агентства України з управління зоною відчуження
02 березня 2016 року N 24


ПЛАН
основних заходів цивільного захисту зони відчуження на 2016 рік

N
з/п
Найменування заходу
Хто здійснює контроль
Виконавець
(хто залучається)
Строк виконання
1
2
3
4
5
I. Заходи щодо удосконалення цивільного захисту (ЦЗ)
1
Вжити заходів щодо створення функціональної підсистеми єдиної Державної системи цивільного захисту зони відчуження і зони безумовного (обов'язкового) відселення та її ланок на підприємствах сфери управління ДАЗВ відповідно до організаційно-розпорядчих документів Міністерства екології та природних ресурсів України
Голова ДАЗВ,
ДАЗВ (сектор РБ та ОП)
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
Протягом року
2
Вжити заходів щодо удосконалення системи зв'язку і оповіщення цивільного захисту ЗВ і ЗБ(О)В, а саме:
ДАЗВ
(сектор КБ та УМ, сектор ЗБФ ЗВ),
ДП "ЦОТІЗ"
(відділ ЦЗ та СР)

виконати перший етап реконструкції існуючої телефонної станції АТСК 100/2000 м. Чорнобиль (замінити її на цифрову АТС)
ДСП "УКБЗВ"
До 15 грудня
замінити електросирени, що відпрацювали термін експлуатації, та створити їх резерв (придбати три електросирсни С-40 (С-40М)
ДСП "ЧСК"
3
Включити у систему централізованого оповіщення регіонального рівня об'єктову систему оповіщення комплексу "Вектор"
ДАЗВ
(сектор ЗБФ ЗВ),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
ДСП "ЦППРВ"
ДСП "ЧСК"
До 1 листопада
4
Забезпечити придатними до застосування індивідуальними протирадіаційними та протихімічними засобами захисту:
персонал потенційно небезпечних об'єктів, а також формування ЦЗ, які залучаються для ліквідації НС, - на 100 %;
працівників підприємств, розташованих у зоні можливого радіаційного і хімічного ураження, - не менш ніж на 70 % від потреби
ДАЗВ
(сектор РБ та ОП),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
До 15 грудня
5
Забезпечити потенційно-небезпечні об'єкти зони відчуження автономними джерелами електропостачання на 100 %, інші підприємства - на 60 %
ДАЗВ
(сектор ЗБФ ЗВ),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
До 20 грудня
6
Продовжити удосконалення найпростіших укриттів ЦЗ від НС для персоналу та створення в них задовільних умов для перебування
ДАЗВ
(сектор КБ та УМ),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
(крім ДСП ЧАЕС)
Протягом року
7
Підтримувати у постійній готовності захисні укриття ЦЗ (сховища)
ДАЗВ
(сектор РБ та ОП),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
ДСП ЧАЕС
Постійно
II. Заходи щодо попередження НС та зменшення ризику їх виникнення
8
Організувати координацію заходів органів управління та сил ЦЗ із запобігання виникненню НС та надання взаємодопомоги між суміжними до зони відчуження областями Республіки Білорусь (Гомельською) та України (Житомирською, Чернігівською)
Комісія ТЕБ та НС
ДП "ЦОТІЗ", ДСП "ЧСК", ДСП "Північна Пуща", ДСП ЧАЕС, ДСП "Екоцентр"
До кінця 1-го кварталу
9
Провести на об'єктах підприємства оцінку ризиків виникнення НС та надати до сектору РБ та ОП ДАЗВ пропозиції щодо віднесення підприємства до категорії ЦЗ
ДАЗВ
(сектор РБ та ОП)
Керівники підприємств
До 11 лютого
10
Надати пропозиції для розроблення методичних рекомендацій щодо впровадження на підприємствах сфери управління ДАЗВ сучасних методів регулювання техногенної та природної безпеки персоналу, об'єктів та територій на основі ризик-орієнтованого підходу, керуючисьрозпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 р. N 419-р "Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції управління ризиками виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на 2015 - 2020 роки"
Голова ДАЗВ,
ДАЗВ
(сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ та ОП)
Керівники підприємств
До 1 травня
11
Розробити комплекс заходів (плани) та організувати їх виконання щодо запобігання виникненню НС та діям під час:
Комісія ТЕБ та НС,
ДАЗВ
(сектор ЗБФ ЗВ, відділ ЧАЕС та ПВЯП, відділ РАВ, сектор РБ та ОП)

виникнення пожеж у лісах та на перелогах, місцях залягання торфу на території зони відчуження протягом пожежонебезпечного періоду
ДСП "Північна Пуща"
Березень
виникнення НС, пов'язаних з перевезенням небезпечних вантажів
ДСП "ЧСК",
ДП "УЗФО ЧАЕС"
Квітень
несприятливих осінньо-зимових умов 2016 - 2017 рр.
ДСП "ЧСК"
ДСП ЧАЕС
Вересень
припинення теплопостачання
ДСП "ЧСК"
ДСП ЧАЕС
Вересень
загрози повені та інтенсивного льодоходу на річках ЗВ
ДСП "Екоцентр", ДП "ЦОТІЗ"
Березень
відключення енергопостачання
ДСП "ЧСК", ДСП ЧАЕС
Листопад
12
Спланувати комплекс заходів з визначенням необхідного резерву щодо запобігання (усунення) знеструмленню ЛЕП та об'єктів життєзабезпечення персоналу зони відчуження у осінньо-зимовий період
ДАЗВ (сектор ЗБФ ЗВ, відділ ЧАЕС та ПВЯП),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
ДСП "ЧСК", ДСП ЧАЕС, ДП "УЗФО ЧАЕС"
До 5 жовтня
III. Заходи щодо підготовки органів управління, сил та засобів ЦЗ
13
Організувати та провести збори керівного складу підприємств по підведенню підсумків роботи у сфері ЦЗ, у тому числі навчання працівників у 2015 році та визначення основних завдань на 2016 рік
Голова ДАЗВ,
ДАЗВ
(головний спеціаліст з кадрової роботи)
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
Лютий
14
Провести:
1) з формуваннями ЦЗ під керівництвом особи, яка у разі виникнення НС виконує функції керівника робіт з ліквідації наслідків НС, спеціальні об'єктові навчання (тренування) з питань ЦЗ
ДАЗВ
(відділ ЧАЕС та ПВЯП, сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ та ОП),
ДП "ЦОТІЗ"
(відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
Щорічно
2) тренування персоналу щодо дій на випадок пожежі (протипожежні тренування)
Керівники підприємств
Березень, вересень
3) додатково, на об'єктах підвищеної небезпеки (потенційно-небезпечних об'єктах), тренування персоналу з імовірних аварійних ситуацій, що передбачені планами локалізації і ліквідації аварій (протиаварійні тренування)
Керівники ДСП ЧАЕС та ДСП "ЧСК"
Щорічно
4) спільне тренування з пожежно-рятувальною службою та формуваннями ЦЗ щодо організації пошуку і рятування людей у зимово-весняний період на водоймах
Керівники підприємств (що стосується), 2-ДПРЗ (за згодою)
Березень, листопад
15
Узгоджувати графіки проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань на наступний рік з ДАЗВ та 2-ДПРЗ ДСНС України
ДАЗВ
ДП "ЦОТІЗ"
(відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
До 15 грудня
IV. Заходи щодо визначення стану готовності органів управління, сил та засобів ЦЗ
16
Здійснити перевірку щодо стану готовності:
підприємств до пропуску весняного льодоходу, повені та паводків
Комісія ТЕБ та НС у ЗВ,
ДАЗВ
(відділ ЧАЕС та ПВЯН, відділ РАВ, сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ та ОП)
ДСП "Екоцентр",
ДСП "ЧСК",
ДСП ЧАЕС
Березень
підприємств до весняно-літнього пожежонебезпечного та осінньо-зимового опалювального періоду
Керівники підприємств
Березень, вересень
підприємств до ліквідації пожеж у лісах, перелогах та місцях залягання на території зони відчуження торфу
ДСП "Північна Пуща"
Березень
аварійних бригад (груп), формувань ЦЗ до роботи у складних умовах осінньо-зимового періоду
ДСП "ЧСК",
ДСП ЧАЕС
Жовтень
служб та підрозділів, які будуть залучатися до ліквідації наслідків НС на території зони відчуження, а також при виникненні особливо небезпечних інфекційних захворювань персоналу
Керівники підприємств
Травень
меліоративних систем: "ГАЛЛО", "Грезля", "Прип'ять"
ДСП "Екоцентр"
Травень - червень
підрозділів підприємств до виконання аварійних заходів з ліквідації наслідків можливих аварій при перевезенні радіоактивних матеріалів та відходів, негабаритних вантажів
ДП "ЦОТІЗ" (сектор РБ),
ДСП ЧАЕС
Вересень
підприємств до використання захисних споруд ЦЗ та найпростіших укриттів
Керівники підприємств
Жовтень
системи зв'язку і оповіщення ЦЗ зони відчуження - шляхом проведення комплексної технічної перевірки з подачею сигналу "УВАГА ВСІМ!" (відповідно до Інструкції про порядок проведення КТП)
ДАЗВ
(сектор ЗБФ ЗВ),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
ДСП "ЧСК",
керівники підприємств
Рекомендувати керівникам підприємств, установ та організацій зони відчуження, що не належать до сфери управління ДАЗВ України, взяти участь у заході
16 березня
25 травня
17 серпня
23 листопада
V. Заходи щодо підготовки керівного складу, фахівців та персоналу, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів цивільного захисту, до дій у разі виникнення НС
17
Організувати проходження функціонального навчання керівного складу та фахівців ДАЗВ, підприємств, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань ЦЗ, в Інституті державного управління у сфері цивільного захисту, навчально-методичних центрах сфери цивільного захисту, вести їх облік
ДАЗВ
(головний спеціаліст з кадрової роботи),
фахівці з питань ЦЗ підприємств
Керівники підприємств
За окремим планом
18
Проводити заняття з питань ЦЗ та дій у випадку загрози або виникнення НС техногенного та природного характеру відповідно до вимог ДСТУ 5058-2008 "Навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях"
ДАЗВ
(сектор ЗБФ ЗВ, відділ ЧАЕС та ПВЯП),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
З 1 лютого по 30 листопада
19
Обладнати в кожному окремо розташованому структурному підрозділі підприємства та поновити існуючі інформаційно-довідкові куточки з питань ЦЗ (відображати програму підготовки персоналу щодо дій у НС)
ДАЗВ
(сектор РБ та ОП),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
До кінця I кварталу
20
Забезпечити підприємство необхідними засобами (проектори тощо), навчальними посібниками (брошури, плакати) з питань ЦЗ для якісного проведення навчання (занять) персоналу
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
До 15 грудня
21
Запровадити транслювання мережею регіонального радіомовлення текстів основних вимог дотримання радіаційної, хімічної, техногенної та пожежної безпеки, а також з попереджувальними заходами та діями персоналу у разі виникнення НС
ДАЗВ
(сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ та ОП)
ДП "ЦОТІЗ"
(сектор РБ; група ЦЗ та ТБ; сектор ОП та ПБ)
за участю
ДСП "ЧСК", ДСП "Екоцентр"
Щоквартально (відразу після завершення II етапу комплексної технічної перевірки)
22
Організувати проведення учбово-практичних занять з керівниками підприємств, установ та організацій з окремих питань ЦЗ на теми:

"Завдання та обов'язки суб'єктів господарювання у сфері ЦЗ на території ЗВ"
ДАЗВ (сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ та ОП)
2-ДПРЗ (за згодою)
I
Кожного останнього вівторка першого місяця нового кварталу
"Забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя персоналу та території підприємств, установ та організацій, розташованих на території ЗВ"
Іванківське міжрайонне управління ГУ Держсанепідслужби в Київській області (за згодою)
II
"Вимоги наказу МОЗ України від 16.06.2014 N 398 щодо надання домедичної допомоги"
СМСЧ-16 (за згодою)
III
"Стан автоматизованих систем раннього виявлення загрози радіаційного забруднення та оповіщення персоналу підприємств у разі виникнення НС"
ДСП "Екоцентр"
IV
23
Розробляти та виготовляти навчальні, навчально-наочні брошури, посібники, буклети, пам'ятки з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту
ДАЗВ
(сектор РБ та ОП),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
Протягом року
24
Організувати проведення при прийнятті працівників на роботу і за місцем їх праці первинних, а також періодичних та позапланових інструктажів з питань ЦЗ, пожежної безпеки та дій у НС з урахуванням діючих на підприємствах правил, інструкцій, планів реагування на НС, інших нормативно-правових актів з питань ЦЗ, техногенної та пожежної безпеки
ДАЗВ
(сектор РБ та ОП),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
Протягом року
25
Провести перевірку знань з питань ЦЗ, техногенної, радіаційної та пожежної безпеки, медичного захисту та дій у НС
ДП "ЦОТІЗ"
(відділ ЦЗ та СР),
кваліфікаційні комісії підпр.
Керівники підприємств та керівники навчальних груп
Листопад - грудень
VI. Основні заходи, заплановані ДАЗВ
1. Командно-штабні навчання (тренування) (КШН, КШТ)
26
Взяти участь у проведенні спеціального навчання щодо ліквідації наслідків ПС, спричиненої лісовими пожежами, на базі Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства
Голова ДАЗВ
Керівники окремих структурних підрозділів ДАЗВ
(за окремим списком)
Травень
27
Провести командно-штабне тренування "Гасіння пожеж у лісах та перелогах"
Голова ДАЗВ, ДАЗВ (сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ та ОП)
ДСП "Північна Пуща", керівники підприємств
Квітень
28
Провести тренування з питань оповіщення та збору керівного складу окремих органів управління ЦЗ, служб та об'єктів
Голова ДАЗВ, ДАЗВ (сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ та ОП)
ДАЗВ, ДП "ЦОТІЗ", керівники підприємств
За окремим розпорядженням
29
Провести раптові тренування з окремих питань ЦЗ, готовності сил та засобів ЦЗ регіонального рівня та об'єктових формувань підприємств до дій під час виникнення НС
Голова ДАЗВ, ДАЗВ (сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ та ОП)
Керівники підприємств згідно плану взаємодії
За окремим планом
30
Перевірити теоретичні знання вимог Кодексу ЦЗ України та інших нормативних актів України, які регламентують заходи ЦЗ у періоди мирного часу, НС та особливого періоду щодо дій у разі загрози виникнення (при виникненні) НС
Голова ДАЗВ,
ДП "ЦОТІЗ"
(відділ ЦЗ та СР)
Керівники органів управління ЦЗ та особи, що залучаються до проведення КШН (КШТ)
Перед КШН (КШТ)
2. Заходи щодо нагляду та контролю у сфері ЦЗ, техногенної і пожежної безпеки
31
Провести:



32
обстеження технічного стану мостів через річки Прип'ять та Уж в с. Залісся
ДАЗВ (сектор КБ та УМ, сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ)
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
ВБРР ДСП ЧСК,
ДСП "УКБЗВ"
За окремим рішенням
33
обстеження хлораторного господарства дільниці водопостачання та каналізаційних очисних споруд ЦТПК
ДАЗВ (сектор РБ та ОП)
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
ДСП ЧАЕС
За окремим планом
34
обстеження АЗС та ЦРК
ДАЗВ (сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ та ОП)
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
ДСП "ЧСК"
За окремим планом
35
перевірку стану готовності до протипожежного захисту лісів і угідь у пожежонебезпечний період
ДАЗВ
(сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ та ОП)
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
ДСП "Північна Пуща"
Квітень - червень
36
перевірку забезпечення персоналу засобами радіаційного та хімічного захисту, готовності розрахунково-аналітичних груп, пунктів санітарної обробки людей, спеціальної обробки одягу та техніки
ДАЗВ (сектор РБ та ОП)
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
За окремим планом
37
технічний огляд автотранспорту підприємств зони відчуження, що може залучатися на ліквідацію НС та здійснювати евакуацію персоналу
ДАЗВ (сектор ЗБФ ЗВ, сектор РБ та ОП), ДП "ЦОТІЗ"
Керівники підприємств
Згідно з графіком ТО
38
перевірки стану протипожежного захисту та техногенної безпеки об'єктів з високим ступенем ризику (згідно зпостановою КМУ від 04 червня 2015 року N 361 "Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 29 лютого...")
ДАЗВ (сектор РБ та ОП)
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств, які мають такі об'єкти
За окремим планом
39
перевірку об'єктової системи зв'язку і оповіщення
ДАЗВ
(сектор ЗБФ ЗВ),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Голови об'єктових комісій з питань НС, ДСП "ЧСК", диспетчерські служби підприємств
Щоквартально
40
ідентифікацію об'єктів, де можуть використовуватися або зберігаються чи транспортуються небезпечні речовини (згідно з постановою КМУ від 11 липня 2002 р. N 956 "Про ідентифікацію та декларування безпеки об'єктів підвищеної небезпеки")
ДАЗВ
(сектор РБ та ОП)
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств, які мають такі об'єкти
До 1 липня
3. Організаційно-методичні заходи, заняття, збори
41
Проводити:



42
службові наради з керівним складом ЦЗ підприємств та служб, органів управління ЦЗ
Голова ДАЗВ
ДАЗВ,
ДП "ЦОТІЗ"
За окремим планом
43
учбово-методичні збори з головами об'єктових комісій з питань НС, начальниками штабів ЦЗ та фахівцями з питань ЦЗ підприємств щодо організації та здійснення заходів ЦЗ за минулий рік та планування заходів ЦЗ на 2016 рік
Голова ДАЗВ
ДАЗВ (сектор РБ та ОП)
ДП "ЦОТІЗ"
(начальник відділу ЦЗ та СР)
лютий
44
коригування Плану реагування на НС, Плану з евакуації персоналу у разі виникнення НС (у тому числі пов'язаних із можливими терористичними проявами) у разі змін штатного розпису, а також при виникненні на об'єктах НС
ДАЗВ
(сектор РБ та ОП),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
Керівники підприємств
До 1 грудня
45
Розробити проект організаційно-методичних вказівок та план основних заходів цивільного захисту зони відчуження на 2017 рік
Голова ДАЗВ
ДАЗВ
(сектор РБ та ОП),
ДП "ЦОТІЗ" (відділ ЦЗ та СР)
До 25 січня


Прийняті скорочення:


сектор РБ та ОП - сектор радіаційної безпеки та охорони праці ДАЗВ;


сектор ЗБФ ЗВ - сектор з питань забезпечення бар'єрної функції зони відчуження ДАЗВ;


відділ РАВ - відділ з питань державної політики у сфері поводження з радіоактивними відходами ДАЗВ;


відділ ЧАЕС та ПВЯП - відділ з питань Чорнобильської АЕС та поводження із відпрацьованим ядерним паливом ДАЗВ;


сектор ПЗ - сектор правового забезпечення ДАЗВ;


сектор КБ та УМ - сектор капітального будівництва та управління майном ДАЗВ;


сектор РБ - сектор з радіаційної безпеки ДП "ЦОТІЗ";


сектор ОП та ПБ - сектор з охорони праці та пожежної безпеки ДП "ЦОТІЗ";


відділ ЦЗ та СР - відділ цивільного захисту та спецроботи ДП "ЦОТІЗ";


ДП "ЦОТІЗ" - Державне підприємство "Центр організаційно-технічного і інформаційного забезпечення управління зоною відчуження";


ДСП "ЦППРВ" - Державне спеціалізоване підприємство "Центральне підприємство з поводження з радіоактивними відходами";


ДСП "УКБЗВ" - Державне спеціалізоване підприємство "Управління капітальним будівництвом зони відчуження";


ДСП "ЧСК" - Державне спеціалізоване підприємство "Чорнобильський спецкомбінат";


ДСП ЧАЕС - Державне спеціалізоване підприємство "Чорнобильська АЕС";


ДП "УЗФО ЧАЕС" - Державне підприємство "Управління забезпечення функціонування об'єктів Чорнобильської АЕС";


ДНДУ "Чорнобильський центр з ПЯБРВ та Р" - Державна науково-дослідна установа "Чорнобильський центр з проблем ядерної безпеки, радіоактивних відходів та радіоекології".


Завідувач сектору радіаційної безпеки та охорони праці                     О. Гавриленко

13 квітня 2016

Полювання без правил


Полювання без правил

Віктор Шпаксьогодні 03:01289
Загроза африканської чуми свиней (АЧС) перетворює диких кабанів на заручників некомпетентності чиновників.
У лютому цього року в мисливських угіддях одного із приватних товариств у Радомишльському районі Житомирщини виявили десять трупів диких свиней. Лабораторні дослідження засвідчили, що причиною загибелі стала АЧС, для непоширення якої було вжито невідкладних заходів. Нині вже можна констатувати, що спалах небезпечної хвороби вдалося ліквідувати. Однак він висвітлив багато проблем, від з’ясування й усунення яких залежить не лише епідемічне благополуччя свинарства в Україні. Заходи, які застосовують у разі виявлення АЧС серед свійських свиней, вже добре опрацьовано. Вони високоефективні. Зокрема в осередку спалаху хвороби всі хворі й здорові свині підлягають безумовному знищенню, а місця їх утримання — дезінфекції. Із навколишньої 20-кілометрової зони так званого спостереження свиней відправляють на м’ясокомбінат, де туші переробляють, дотримуючись особливих вимог, що унеможливлює поширення хвороби. 
Проте вартість вилучених у населення і власників приватних свиноферм тварин потрібно відшкодувати хоч за мінімальними цінами, через що нині зазвичай обмежуються не менш дієвими заходами жорсткого ветеринарного контролю за здоров’ям паць.
Із дикими свиньми, які юридично державні, що вважається синонімом слову «нічиї», ситуація не настільки однозначна. По-перше, на відміну від хлівів і ферм, життєвий простір вепрів не обмежений вузькою загородкою. По-друге, для державних і приватних мисливських господарств дикі тварини, яких охороняють і підгодовують, — по суті, така сама власність, як для сільгоспвиробників — їхнє поголів’я.
Однак рішенням Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії (ДНПК) при Житомирській облдержадміністрації до лісової звірини застосували такі самі заходи, як і до свійських тварин. Зокрема, в епізоотичному осередку, до якого фактично включили територію радіусом не більш як 10 км від місця виявлення трупів тварин, користувачів мисливських угідь зобов’язали «організувати заходи щодо відстрілу диких кабанів, хижих тварин, перелітної птиці».
Навіть досвідчені мисливствознавці не розуміють, чим знищення пернатих може допомогти у боротьбі з АЧС. Не менш спірні заходи щодо відстрілу кабанячого поголів’я та хижих звірів, які теоретично могли харчуватися трупами загиблих тварин. Зайве пояснювати, що, на відміну від свійських свиней, для великих лісових тварин відстань кілька кілометрів мізерна. Натомість спроба поголовного винищення всього живого може лише розігнати потенційних носіїв АЧС зі звичного ареалу проживання з усіма наслідками, що з цього випливають. Тому шаблонне поширення справді дієвих для тваринництва засобів на мисливське господарство мимоволі викликає асоціацію з героєм анекдоту, який червоним ліхтарем, вельми ефективним для зупинки поїздів на залізниці, намагався спинити діарею.
Не менш скандальна ситуація із «повним відстрілом диких кабанів» у «мисливських угіддях, які входять у 20-км зону спостереження», передбаченим рішенням обласної ДНПК. Доречно пояснити, що йдеться про звірину, на охорону і примноження якої витрачали кошти і державних лісгоспів, і приватних мисливських господарств. Більше того, для останніх саме надання послуг із полювання на диких свиней – основне джерело грошових надходжень. Однак у рішенні ДНПК нема жодного слова про хоч часткове відшкодування завданих у результаті цього збитків та облік добутих тварин.
Це проблема не лише Житомирщини, бо така сама практика у всіх шести областях, що, згідно з розпорядженням Головного державного інспектора ветеринарної медицини України, потрапили до переліку неблагополучних щодо АЧС. У них зобов’язано «вживати заходів для знищення туш впольованих диких кабанів без лабораторних досліджень на АЧС у визначених місцевими ДНПК місцях».
Теоретично це має означати, що вибите свиняче поголів’я у зоні спостереження слід спалювати так само ретельно, як і в осередку хвороби. Однак поширення «проведення депопуляції диких кабанів» на всю територію області зі «знищенням туш впольованих кабанів», про яке йдеться у рішенні ДНПК при Житомирській ОДА, фактично дозволило полювати на дичину без жодних обмежень, правил і ліцензій.
Найцікавіше, що значення терміна «депопуляція диких свиней» не конкретизовано жодним нормативним актом, а тому його можна трактувати на власний розсуд аж до повного винищення цінного мисливського звіра. Не дивно, що коли на початок минулого року в лісах Житомирщини налічувалось понад 7 тисяч диких свиней, то завершений у лютому цього року облік засвідчив зменшення цього показника до 3,3 тисячі особин, хоч річна реалізація ліценцій на їх добування вже традиційно залишається у межах 800 штук.
На переконання завідувача сектору мисливського господарства Житомирського обласного управління лісового господарства Романа Логвінчука, дикі свині з достатньою кормовою базою рідко покидають обжиті території й фактично не контактують з людьми, а тому менш потенційно небезпечні щодо поширення АЧС, ніж свійські. Крім того, саме дикі кабани, а не лосі чи навіть козулі, забезпечують основні надходження для мисливських господарств.
Наприклад, торік на Житомирщині науково обгрунтований ліміт добування сохатих становив 73 особини, однак через високу вартість полювання на лося, що становить від 15 до 25 тисяч гривень, цим трофеєм спокусилися лише 29 мисливців. Натомість велика чисельність дикого кабана, яка в умовах Полісся щорічно приростає в середньому на третину, перетворила його на найдоступнішого і наймасовішого «трофейного звіра». Полювання на нього обходиться у 1,5–4 тисячі гривень, із яких 600 – вартість ліценції.
Саме цю частку суми, сплачуваної мисливцями, втрачає держбюджет в умовах масштабної депопуляції дикого кабана, тисячі голів якого полягли під приводом боротьби з АЧС. Та значно небезпечніше, що грім рушничних пострілів, як уже не для преси визнають фахівці, може прикривати незаконне добування свиней, туші яких підлягають знищенню без жодної об’єктивної потреби та відшкодування збитків, завданих мисливським господарствам. Зрозуміло, що коли офіційно впольований кабан проходить усі належні лабораторні обстеження, то жертв «депопуляції», у жорсткому обліку яких ніхто не зацікавлений, тихцем вивозять із лісу, що може обернутися великою бідою, під приводом боротьби з якою ветеринари взялися керувати лісівниками.

Во Франции крупный лесной пожар тушат с помощью авиации

В тушении лесного пожара вблизи Бордо задействованы 300 пожарных и около 60 единиц техники.


Пожар разгорелся вблизи Бордо
Фото: ЕРА

Пожарные во Франции намерены с субботы начать использовать дополнительные специальные самолеты в рамках операции по тушению крупного лесного пожара в 20 км от Бордо.

Об этом сообщает местное издание Le Figaro.

Ожидается, что воду на очаг возгорания продолжат сбрасывать два самолета Canadair. Кроме того, к ним присоединятся два самолета Dach. В тушении огня задействованы 300 пожарных и около 60 единиц техники.

Пожар разгорелся в пятницу во второй половине дня. За несколько часов он охватил площадь почти в 400 гектаров. Тушение осложняется сильными порывами ветра, скорость которых в пятницу временами достигала 50 км/ч.

Пожар в зоне отчуждения вблизи Чернобыля начался 30 июня, там загорелась сухая трава и камыш. По данным ГСЧС, огонь распространился на площадь в 130 га. Спасатели называли главными причинами пожара поджог или неосторожность. О том, что пожар потушен в ГСЧС заявили 16 июля.

25 июля, 2015 13:12

Лесные ресурсы Франции

Кристоф Уон Инженерное бюро Energico

“44% всех земель общеевропейского лесного фонда расположены на территории Швеции и Финляндии. При этом лиственные леса преобладают на юге Европы, а хвойные - на севере. На долю Франции приходится 14% европейских лесов - по этому показателю она занимает третье место в Старом Свете.”
Более 30% территории Франции занято лесами. Средняя плотность массивов сильно меняется в зависимости от региона. Лиственные леса доминируют на равнине (то есть, в центральных и северных районах страны), а хвойные - в горных (на юго-востоке, юго-западе и востоке). Характерной чертой французской лесной отрасли в сравнении с общеевропейской является большое разнообразие видов древесного сырья (около 130 сортов). Доминирует при этом в переработке лиственный лес, занимающий 2/3 всех лесных территорий.
Площадь земель лесного фонда Франции возрастает уже на протяжении двух веков. Со времени галло-романской эпохи и до начала 19 века площадь лесных угодий Франции сократилась с 35 до 6 млн га. Но затем, следуя новой экономической политике государства, определившейлесные ресурсы как одну из обязательных составляющих экономики, площадь лесов во Франции начала снова расти и к настоящему моменту достигла 16 млн га.
Наиболее значительный темп прироста наблюдается последние 60 лет (рост с 12 до 16 млн га), что связано с сокращением сельскохозяйственных угодий в некоторых регионах и с политикой восстановления лесного хозяйства, которая началась в 1946 году с образованием Национального Лесного Фонда Франции. Согласно прогнозам, в ближайшие десятилетия темпы ежегодного прироста лесных угодий будут достигать 30 000 гектаров.
Кроме того, объемы леса на корню также растут, так как вырубке подвергается меньше 2/3 годового биологического прироста (81 млн куб м). Исходя из вышеизложенного, очевидно, что эффективное управление лесами во Франции невозможно без увеличения доли добываемого леса и роста потребления леса (например, для строительной, энергетической отраслей и т. д.).

УПРАВЛЕНИЕ ЛЕСАМИ

В 1999 году с участием Франции был создан Общеевропейский Совет Лесной Сертификации (Pan European Forest Certification Council) - европейская система сертификации лесов. Для гарантирования устойчивого управления европейскими лесами Совет создает единую систему сертификации леса и продукции из дерева с наклеиванием соответствующей бирки на древесную продукцию. К настоящему времени к Европейской Программе Сертификации Лесов присоединились 14 стран-членов Евросоюза.
Бесхозные леса сегодня не удовлетворяют потребностям общества. Поэтому возрастает роль лесовладельцев, которые должны ориентировать лесные хозяйства на перспективу, используя при этом экологический и природный потенциал.
Весной 2000 года французскому парламенту был представлен закон о лесном хозяйстве. С его помощью был дан новый толчок устойчивому управлению французскими лесами.
Сегодня лесные угодья страны на 73% находятся в частной собственности. Остальные 27% принадлежат в основном коммунам (так называемые коммунальные леса), то есть, местным властям, которые извлекают из них дополнительные доходы (в основном в восточных районах страны), и центральной власти (доманиальные леса). В современном французском управлении лесами сильную роль играет государственная власть. Так управление доманиальными и коммунальными лесами осуществляется Национальным лесным бюро (ONF Office National des Forets).
Лесоводство представляет собой оценку и принятие практически моментальных мер на уровне всех типов насаждения (прореживание, выбор и отметка деревьев). "Определение целей" - это первый этап управления лесами, он является наиважнейшим в организации управления лесами, так как позволяет прогнозировать действия отрасли в будущем.
Основные критерии, на которые ориентируются французские лесовладельцы: производство продукции глубокой переработки древесины, оптимизация длительности возврата инвестиций (возврат должен обеспечиваться за один оборот рубки), принятие в расчет расходов в течение срока эксплуатации: добавление новых пород, соблюдение технологий рубок ухода и рубок главного пользования, управление с учетом сохранения экологического баланса.
Для эффективного управления лесами во Франции проводится большое количество подробных исследований с целью обеспечить многофункциональное и эффективное хозяйствование. В том числе регулярно проводятся перепись и описание лесных насаждений на основе аэрофотосъемки, анализ почв и их структурных изменений, картография природоохранных зон, изучение туристической привлекательности лесных массивов, прогнозы изменения состава фауны.
Для каждой из составляющих лесопользования определены основные принципы управления лесами: важность и тип выборочных рубок; обновление наиболее старых насаждений; работы по обслуживанию насаждений; защита ландшафтов. Все эти директивы управления действительны в целом уже на протяжении 20 лет и содержатся в специальном документе: "Лесное благоустройство". В плане благоустройства на период 19962015 годы основное внимание уделяется прогрессивному старению лесного фонда. В результате для дубовых лесов возраст спелости древостоя поднят до 250 лет, а буковых и сосновых - до 120 лет.
Эта ориентация приводит к замедлению темпов обновления лесов и вытеснению сосны обыкновенной лиственными лесами.
Сегодня смешанный лес во Франции встречается практически во всех возрастных категориях. Помимо индивидуальных биологических резервов, создана сеть стареющих рощ. Их цель - предоставить территорию для жизни представителям фауны, не совместимым с современным лесным фондом.
В прошлом во Франции практиковались сплошные рубки больших масштабов с последующим перепахиванием и защита лесонасаждений высокими изгородями. Безусловно, это встречало протесты со стороны населения. Сегодня, хотя обновление лесного фонда остается необходимым, технологии стали более щадящими, а необходимость учета экологических и эстетических (влияние на пейзаж) последствий рубок привела к использованию более выборочных методов рубки.
В большинстве возможных случаев применяется естественная регенерация, позволяющая деревьям осуществлять самосев. Семена взрослых деревьев падают на землю, прорастают и сами развиваются. Молодые деревья, таким образом, растут медленно в тени взрослых, но постепенная вырубка последних делает лесной массив более светлым. В этом случае основной работой по обслуживанию является очистка лесонасаждений от конкурирующей растительности (ежевики, папоротников).
На качество древесины лесовладелец может повлиять при помощи регулирования различных стадий роста деревьев:
- на ранней стадии он обеспечивает доминирование нужного количества молодых деревьев в нужных местах и не измененных под воздействием конкурирующей растительности;
- в среднем возрасте удаляются так называемые "волки" (мощные и слишком выделяющиеся/нестандартные деревья) и производятся выборочные рубки с целью регулирования плотности;
- во взрослом возрасте выбираются деревья-цели, то есть деревья, представляющие промышленный интерес.
Как известно, невозможно эффективно и устойчиво управлять лесами без осознания перспектив и условий роста. Одно лесное хозяйство представляет собой сочетание ряда факторов, более или менее гомогенных с точки зрения почвы, растительности, топографического положения, что дает возможность лесовладельцу предвидеть состояние лесонасаждений в этом хозяйстве.
Описание условий произрастания лесов при помощи составления типологии лесных хозяйств позволяет наиболее эффективно и рационально управлять лесами. Сегодня лесовладелец располагает двумя основными инструментами для этого. Первый каталог лесных угодий, наиболее полно и точно дающий представление об основных параметрах и характеристиках лесных хозяйств в стране. Этот каталог является основным документом, на основе которого анализируются темпы прироста, производительности лесонасаждений и служат важным элементом при определении целей управления. Второй инструмент - карта лесхозов. Она конкретизирует и иллюстрирует в географическом смысле слова типологию лесных массивов.
Использование цифровых систем географического позиционирования позволяет регулярно обновлять эти картографические документы. Они позволяют на основе базы данных почвенных и флористических параметров, собранных в ходе составления карты, составлять тематические карты: водные резервы, необходимость дренажа, оценивать потенциал (выявлять, в том числе специфические для определенных станций виды леса).

ЛЕСОВОДЧЕСКАЯ ОБРАБОТКА

Для каждого вида, структуры и плотности лесонасаждений существует специфический вид ухода.
"Сплошная рубка" предназначена для рубки всех стволов лесосеки, с последующей регенерацией лесопосадки за счет побегов, образующихся из пней. Такая обработка до сих пор используется в средних лесных хозяйствах, где лесоводство строевого леса неприменимо, а также для некоторых видов, обработка которых этим способом может быть более эффективной.
Сплошные рубки, ставящие целью быстрое обновление лесного фонда (максимум в течение 10 лет), полностью исключены на территориях, где они могут негативно воздействовать на состояние фауны.
Сплошные рубки являются необходимыми в ряде случаев, если лесонасаждения неравномерны и нестабильны в силу плохой обработки, либо климатических и исторических метаморфоз.
Рубка, называемая во Франции "нижней выборочной" в российской терминологии находится между рубками ухода и выборочными рубками. Каждый цикл такой рубки включает три вида операций:
- обрезка побегов, за исключением побегов, оставляемых для формирования и дополнения естественного подроста молодых деревьев;
- операции осветления и очистки древостоя разных возрастов;
- сбор "спелого" древостоя.
Этот вид рубки был очень распространен в 19 веке, когда стоимость лиственной древесины, применяемой для дров, была относительно высокой. Нижняя выборочная рубка до сих пор используется для обустройства охотничьих угодий или когда условия лесхоза не позволяют производить иные формы рубок.
"Нижняя рубка с обработкой" наиболее близка к российской "добровольновыборочной рубке". Лесонасаждения, как правило, представляют собой баланс разновозрастных деревьев разных видов, смешанных между собой. Этот вид рубки позволяет сохранять или выравнивать этот баланс, осветляя подрост и молодые деревья, способствуя тем самым улучшению качества древостоя и собирая "спелые", то есть достигшие приемлемого возраста, деревья.
Наиболее близкий российский аналог "нижней рубки без обработки" - "подневольно-выборочная рубка". В отличие от предыдущего вида рубки, лесхоз не пытается оказать влияние на состав и структуру лесонасаждений, которые могут быть нерегулярными (и подверженными изменению) и формируются в основном естественным путем.
В свою очередь сбору подлежит лишь наиболее "спелый" и качественный древостой, при этом существующий подрост осветляется. Таким образом, достигается наиболее эффективная естественная регенерация.
"Выборочная рубка купы деревьев" является аналогом российской "полосно-постепенной рубки". В этом случае лесосека представляет собой несколько небольших скоплений деревьев (куп), каждая из которых включает несколько десятков деревьев. Деревья в разных купах имеют разный возраст. При этом должны быть представлены все возрастные группы деревьев.
Таким образом, "спелый" древостой вырубается целой купой, а в молодых купах производятся рубки ухода (например, осветления). Различные виды деревьев могут быть перемешаны в купах.
"Постепенная рубка с целью медленного обновления" во Франции является одной из разновидностей постепенной рубки. Используется в том числе и в лесных массивах смешанного типа. Деревья, возраст которых хорошо известен, по мере "созревания" собираются в зависимости от их диаметра, потребности в семенах, возраста. При этом промежуток времени между различными рубками может достигать нескольких десятков лет. Распределение по видам, площадь и ритм лесосеки этого вида составляются с таким расчетом, чтобы сохранить или улучшить баланс различных возрастных категорий деревьев и различных экосистем.
С тем, чтобы избежать конкуренции между деревьями (на земле и в воздухе), осветление ("регулярные рубки ухода") дает возможность увеличить размеры и стабильность насаждения, позволяет дозировать смешение видов и обеспечивать биологическое разнообразие. Так обеспечиваются наилучшие условия развития для наиболее качественного древостоя (обеспечение нужной толщины, отсутствие узлов и т. д.)

ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ ОТРАСЛИ

Тем не менее, в некоторых лесонасаждениях не проводятся рубки ухода или регулирования с тем, чтобы предоставить экосистеме возможность развиваться естественным образом.
Для устойчивого развития лесов лесопользователи стараются гарантировать многофункциональность лесных ресурсов: производство дерева, сохранение рекреационных зон и защиту окружающей среды (обеспечение биоразнообразия, сохранения дикой фауны, качества воздуха, воды и пейзажей).
В лесном хозяйстве Франции и смежных отраслях сегодня работает около 500 тысяч человек. Однако при современной перспективе развития этой отрасли ожидается, что в ближайшее время во Франции появится несколько десятков тысяч дополнительных рабочих мест, особенно в горных сельских районах, где произрастают хвойные породы древесины.

скачанные файлы (7)   Не удивительно, что страна, занимающая самую большую площадь в Западной Европе, располагает самым большим количеством запасов леса. С одной  оговоркой — вместе с Швецией, 33% всех лесных ресурсов Европы, находятся на территории этих двух государств.
Франция лесные ресурсы которой составляют чуть больше 30% всей территории страны является одним из лидеров Строго Света по этому показателю. Как это и свойственно лесным массивам, в зависимости от региона лес состоит из различных представителей. Хвойные леса покрывают горные местности Франции — это юго-восток, юго-запад и восток страны, лиственные леса простираются на равнинных территориях центральной и северной части страны.
Лесные ресурсы Франции не всегда были такими значительными, со времен галло-романской эпохи и вплоть до 19 века объемы уменьшились практически в 6 раз. Тем не менее новая экономическая политика республики, поставившая лесные ресурсы в одной из важнейших направлений развития, позволила объемам леса снова расти и достигнуть к настоящему времени объемов в 16 млн га.
Наиболее существенный прирост зафиксирован по данным за последние 60 лет, когда лесные ресурсы Франции увеличились с 12 млн Ге до 16 млн Ге. Это связано с уменьшением территорий, предназначенных для занятий сельхоздеятельностью, в угоду восстановления и развития лесного хозяйства Республики.
Лесные ресурсы Франции находятся в ведении специально учрежденного для управления лесами органа — Общеевропейский Совет Лесной Сертификации. В состав которого сейчас входят 14 стран-членов Евросоюза. Совет занимается единой сертификацией лесной древесины и продукции из нее.
Франция , лесные ресурсы которой на 73% находятся в частной собственности, оставшиеся 27% находятся в ведении коммун — местных властей, которые из права пользования лесами извлекают дополнительные доходы.
Для результативного управления и использования лесных ресурсов во Франции проводится масса исследований для обеспечения качественного и целесообразного лесопользования. На регулярной основе проводятся описание и учет лесных насаждений, анализ почвы и ее изменений, картография лесных массивов.

Збиток від незаконної вирубки лісів в Україні за 2015 виріс в 2,4 рази

13.04.2016 - 21:29

Фото: вирубка лісу
Фото: вирубка лісу

Протягом минулого року зафіксовано 7 955 випадків незаконних рубок дерев і чагарників

Збиток від незаконної вирубки лісів в Україні (без урахування тимчасово окупованих території АР Крим, м. Севастополя та частині зони проведення антитерористичної операції) протягом 2015 року склав 114,2 млн грн, що в 2,4 рази більше порівняно з 2014 р. Про це повідомляє Державна служба статистики (Держстат).
Протягом минулого року зафіксовано 7 955 випадків незаконних рубок дерев і чагарників (на 9,2% більше порівняно з 2014 р.), в результаті яких було знищено та пошкоджено 32,3 тис. куб. м деревостанів (на 90,7% більше).
Крім того, площа загибелі лісів склала 27,8 тис. га, що на 57% більше, ніж в 2014 р. Основними причинами стали: лісові пожежі (30,8%, або 8,6 тис. га), вплив несприятливих погодних умов (30,1%, або 8,4 тис. га) і хвороби лісу (26,1%, або 7,3 тис. га).

При цьому за 2015 р. було відтворено лісу на площі 60,4 тис. га (на 4,1% більше, ніж в 2014 р.), у тому числі лісорозведення проведено на площі 2,5 тис. га.
https://www.rbc.ua/ukr/news/ushcherb-nezakonnoy-vyrubki-lesov-ukraine-1460556193.html

Майбутні покоління отримають високопродуктивні вінницькі ліси - Анатолій Бондар


За збереженням і використанням лісів судять про культуру народу. Про те, як колектив виконує завдання держави, розповідає начальник Вінницького обласного управління лісового та мисливського господарства Анатолій Бондар.

Вирощуємо високоякісні ліси

УК  Анатолію Омеляновичу, робота очолюваного вами колективу звідусіль відповідальна. А який найперший обов'язок лісівників?

— Насамперед маємо залишити після себе нові високопродуктивні ліси. Створені сьогодні, вони принесуть користь Україні через 70— 100 років. У якій ще сфері діяльності таке довгострокове економічне, соціальне прогнозування? За останні 60 років в області лісівники створили майже 150 тисяч гектарів лісових насаджень.

Ми лише в загальнообласний день посадки лісу посадили понад мільйон штук сіянців дуба звичайного, горіха чорного, сосни, ялини, липи, груші, черешні. Держпідприємства лісового господарства області в найкоротші терміни провели весняні лісокультурні роботи: забезпечили посів і висаджування лісу в державному лісовому фонді на площі 1224 га (102% запланованих обсягів), сприяння природному поновленню на площі 65 га, створення нових лісів на землях, переданих до лісового фонду, на площі 250 га. Цієї весни створено 1519 га лісів. А можемо створити вдвічі, втричі більше. Для цього потрібні землі, не придатні для сільгоспвикористання.

На Вінниччині 70% лісів — рукотворні діброви. І вони залишаться для наступних поколінь.
Нині лісистість області — 13,8%. За розрахунками науковців, оптимальна лісистість Вінниччини має становити 15—20%. Тому маємо створити ще не менш як 30 тисяч гектарів нових лісів.

УК  Що робите, щоб майбутні покоління отримали високопродуктивні ліси?

— Вінниччина — регіон передового досвіду вирощування дубових лісів. Наш багаторічний досвід, помножений на наукові дослідження, свідчить, що створення ущільнених лісових культур дуба звичайного з введенням інтродукованих та аборигенних деревних порід (горіха чорного, груші звичайної, черешні лісової, береки, модрини європейської та інших) дає змогу у віці стиглості досягти запасу деревини не 190—220 кубічних метрів, як нині, а майже 500 кубічних метрів. Прогресивну практику впровадили у всіх держлісгоспах області Тож із часом держава додатново отримає з десятків тисяч гектарів високопродуктивних насаджень цінну деревину, зокрема й горіха чорного, який утричі дорожчий від деревини дуба. А це фінансова безпека держави, нові робочі місця, розвиток вітчизняної деревопереробної промисловості.
Для продуктивної праці маємо потужну базу — постійні лісонасіннєві плантації, генетичні резервати, плюсові насадження. Щорічно лише посадкового матеріалу вирощуємо 12—14 мільйонів штук понад 60 видів деревних та чагарникових порід. Тісна співпраця з науковцями, дотримання всіх технологічних вимог під час створення нових лісів дає добрий результат: високопродуктивні й цінні породи дерев, які збільшують віддачу кожного гектара лісу.

УК  Працю лісівників можна порівняти із працею бджіл.

— Якщо працювати без серця, лісу не буде. У рільництві помилку агронома можна виправити наступного року. А помилку лісівника — через десятиліття.

Наша робота не зводиться лише до створення та формування лісових насаджень. Це і мисливське господарство, і боротьба з браконьєрами, і побічне користування, і турбота про звірів, і заготівля насіння, різних лікарських рослин, і лісопромислове виробництво, і будівництво. Це взаємодія із громадськістю, виховання в молоді дбайливого ставлення до природи.

Від себе насамперед і від підлеглих вимагаю високої виконавської дисципліни, культури виробництва на кожному робочому місці. А основна оцінка нашої роботи — якісний стан лісових насаджень.

За підтримки влади і громади

УК  Чи сприяють лісівникам у роботі органи державної влади та місцевого самоврядування області?

— Від імені всіх лісівників області хочу подякувати голові облдержадміністрації Валерієві Коровію, голові обласної ради Анатолієві Олійнику за постійну увагу. Принципова позиція перших керівників області у питаннях виконання програми заліснення дає нам змогу успішно впоратися із завданнями щодо збереження та відтворення лісів. Зрушилося з мертвої точки важливе питання — виділення територіальними громадами земель під заліснення. За сприяння керівництва області вперше за останні роки передбачено кошти на виготовлення частини правовстановлюючих документів на землю.

Маємо активну підтримку вінничан, органів місцевого самоврядування та державної виконавчої влади, учнів, студентів, журналістів. Тому і збільшуються щорічно в області обсяги висаджування лісу.

УК  В адмінпрмміщенні обласного управління діє музей лісу, еколого-просвітницький центр, де завжди багато відвідувачів.

— Ми системно і послідовно працюємо з підростаючим поколінням, жителями області в питаннях збереження й примноження лісових багатств. Наш лісівничий еколого-просвітницький центр щомісяця відвідує майже 900 учнів, студентів, педагогів. За три останні роки в держлісгоспах, школах створено 17 таких центрів.

Тут проводять семінари вчителі географії, біології. Головні спеціалісти держлісгоспів читають лекції, проводять уроки лісової справи, природи, практичні заняття, виробничі наради з лісівниками. Такі лісівничі еколого-просвітницькі об’єкти стали центрами природоохоронної роботи зони діяльності кожного держлісгоспу.

Якщо на кінець 2015 року в області діяло 28 учнівських лісництв, то тепер їх вже 41. Співпрацюємо з жителями, педагогами й учнями, виховуємо у громадян високу культуру поведінки, бережливе ставлення до лісу, природи. Наприклад, цієї весни учні та вчителі Стрижавської школи-ліцею, в якій діє учнівське лісництво «Паростки надії», виготовили на уроках трудового навчання, а також удома з батьками майже 200 шпаківень, які передали ДП «Вінницький лісгосп».

Зекономили 40 мільйонів кубометрів газу

УК  Який внесок лісівників області у вирішення питання енергетичної незалежності держави?

— Наші підприємства мають багатий позитивний досвід використання відновлюваної біомаси для забезпечення технологічних потреб та обігріву своїх приміщень. У 2015 році нами реалізовано на енергоринок області понад 189 тисяч кубічних метрів дров’яної деревини, зокрема населенню — більш як 107 тисяч, закладам соціальної сфери — майже 27 тисяч, іншим підприємствам й організаціям — понад 55 тисяч кубометрів. Це дало змогу області зекономити майже 40 мільйонів кубометрів газу.

З усією відповідальністю ставимося до забезпечення Вінниччини альтернативними видами палива. Держлісгоспи збільшили обсяги реалізації дров паливних, переорієнтувавши певну кількість дров’яної деревини та лісосічних відходів на паливні потреби, за рахунок цього забезпечивши попит, який значно зріс.

У всіх держлісгоспах області створено пункти складування дров паливних. Налагоджено підсушування, розпилювання дров та відвантаження споживачам. Три держлісгоспи реалізують населенню дрова колоті. А ДП «Тульчинське ЛМГ» використовує подрібнювач, який за зміну переробляє 15—20 кубометрів хмизу й порубочних решток у тріску, яку розфасовують у мішки.

Потреби у тепловій біомасі зростатимуть. Тому давно вирощуємо понад 200 га енергетичних плантацій швидкорослих порід, особливо акації білої.

УК  Відомо, що все залежить від економіки. Держлісгоспи працюють ефективно?

— Держпідприємствам лісового господарства області притаманні відповідальність за доручену справу, професіоналізм, дисципліна, що загалом властиво і лісовому господарству країни. Протягом останніх років наші підприємства набули нової якості Зокрема введено електронний облік деревини, вирішують питання будівництва лісових доріг, збільшення потужностей деревопереробного виробництва. Рік у рік плани лісовідновлення та лісорозведення виконуємо.

Торік завдяки високоефективній роботі держггідприємства лісового господарства області до зведеного бюджету перерахували 85 мільйонів гривень, до місцевого — майже 29 мільйонів, 41 мільйон — соціальних відрахувань. Від 7 до 14 мільйонів гривень до зведеного бюджету перерахували ДП «Могилів-Подільський лісгосп», «Вінницький лісгосп», «Тульчинське ЛМГ», «Бершадський лісгосп», «Гайсинський лісгосп», «Крижопільський лісгосп», «Жмеринський лісгосп». На ведення лісового і мисливського господарства в області торік спрямовано понад 167 мільйонів гривень, з них лише 2,4 мільйона — кошти державного бюджету.

Успішна робота дала змогу значно підвищити зарплату, яка в середньому становить 6849 гривень. У нас незначна плинність кадрів. Отже, є стабільність, упевненість у завтрашньому дні.

Підприємства отримали значно більші надходження від реалізації та перероблення деревини, ведення мисливського господарства, побічного користування, реалізації декоративних вічнозелених рослин тощо. Усі наші держлісгоспи прибуткові. А тому спрямовуємо значні капітальні інвестиції на придбання основних засобів та модернізацію виробництва.

УК  Анатолію Омеляновичу, які завдання ставите перед лісовим господарством області нині?

— Найперше — збільшення площі нових лісів і захисних насаджень. Для цього потрібні кошти. Отже, необхідно й надалі ефективно використовувати всі джерела їх надходження. Маємо поліпшити умови роботи наших працівників. Ідеться про комплекс заходів, пов’язаних з облаштуванням робочих місць, житла, оздоровленням людей, підвищенням зарплати. Адже з усіма життєвими проблемами працівник іде до трудового колективу, до свого керівника. Тому колектив повинен мати змогу допомогти, підтримати. Кожному дуже потрібні мир, стабільність, упевненість у завтрашньому дні, відчуття комфорту й захищеності.

Серйозно поглиблюємо роботу із громадськістю та ЗМІ. Облаштовуємо зони відпочинку, лісівничі еколого-просвітницькі центри, еколого-просвітницькі стежки, маршрути, дендропарки. Вінницькі лісівники зроблять усе необхідне для забезпечення сталого розвитку лісового господарства області.

Олег ЧЕБАН, «Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»                                                                                                                                       

Анатолій БОНДАР. Народився 22 квітня 1957 року в с. Губник Гайсинського району Вінницької області. Закінчив Українську сільськогосподарську академію за спеціальністю «лісове господарство». Працював на посаді майстра лісу, помічником лісничого, лісничим, директором держлісгоспу. З 1991-го по 2005 рік — генеральний директор об’єднання «Вінницяліс», начальник обласного управління лісового господарства. У 2005—2006 рр. — перший заступник голови Держкомлісгоспу України, у 2006—2007 рр. — генеральний директор Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об’єднання. Із серпня 2007 року — начальник Вінницького обласного управління лісового та мисливського господарства.

Заслужений лісівник України. Відмінник лісового господарства України. Доктор сільськогосподарських наук зі спеціальності «лісознавство та лісівництво», професор. Автор понад 60 наукових праць. Розробив теоретичні основи й методи створення та вирощування високопродуктивних штучних дубових насаджень з участю інтродукованих і аборигенних лісових порід в умовах центральної частини України. Нагороджений орденом «За заслуги» III ступеня.


Урядовий кур'єр, 14 квітня 2016 року, № 71 (5691) , сторінка 11