ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

10 вересня 2016

Лісівники Закарпаття з кожним роком збільшують обсяги лісовідновлення (ІНФОГРАФІКА)

лісівники, лісистість, лісовідновлення
За площею лісового фонду Закарпаття входить до першої п’ятірки серед областей України, а за лісистістю і запасами деревини наша область займає перше місце.

Читайте також
Перший у цьому році транш субвенції отримало Закарпаття


На душу населення у нас припадає 0,55 га лісів і 165 куб. м деревини. Для України в цілому ці показники становлять, відповідно, 0,17 га та 16,4 куб. м. Ліси в області зростають на площі 695,7 тис. га і мають 207,5 млн. куб. м деревинних запасів. Та не тільки на деревинні ресурси багаті наші ліси. У достатній кількості тут представлені ресурси технічної сировини, дикоростучих плодів і ягід, грибів та інших не деревинних кормових та харчових продуктів, які є екологічно чистими і тому більш придатними для використання у порівнянні з аналогічними продуктами інших регіонів.

До нарощення такого ресурсного потенціалу закарпатських лісів йшлося століттями. Пригодилися тут і кропітка праця не одного покоління лісівників, і віками набутий досвід ведення лісового і мисливського господарства в гірських лісах, і, безумовно, благодатні природно-кліматичні умови нашого краю.

Обсяги посадок лісу на території Закарпаття з кожним роком зростають і перевищують обсяги санітарних рубок.

Пропонуємо переглянути тенденцію обсягу лісовідновлення згідно матеріалів весняного техприймання лісових культур та природного поновлення в період 2006-2016рр. по Закарпатському ОУЛМГ.





Прес-служба Закарпатського ОУЛМГ
10.09.2016 14:15:00

В Мінагрополітики пропонують продавати не землю, а право її орендувати

В Україні, попри вимоги МВФ, не дозволять продаж землі, однак, може з'явитися пропозиція купити право її орендувати на певний період.

Про це в статті для DT.UA пише міністр аграрної політики і продовольства України Тарас Кутовий.

"На моє переконання, це сформує ціну на українські гектари і зруйнує міфи про "Вашу землю заберуть за безцінь", - сказав він.

"Нашим законом ми показуємо, що якщо є обіг прав оренди і він сьогодні коштує тисячу або 2 тисячі доларів за гектар, то вже коню зрозуміло, що право власності дешевше коштувати не буде. Якщо ми запустимо цей ринок, то говоримо, що договір на 25 років в Черкаській області котирується по такій ціні, а договір на 45 років котирується дорожче", - заявив міністр.

Міністр запевняє, що йому вдалося переконати МВФ у правильності такого рішення, хоча фонд наполягав на дозволі прямого продажу землі в Україні.

Нагадаємо, що під час звернення до парламенту президент Петро Порошенко закликав Раду дозволити продаж сільськогосподарських земель.

Субота, 10 вересня 2016, 14:11
http://www.epravda.com.ua/news/2016/09/10/605072/

На Виноградівщині державна лісова охорона затримала нелегальну деревину

9-го вересня, пізно ввечері рейдова бригада Виноградівського лісництва зупинила мікроавтобус Volkswagen, яким кермував житель села Великі Ком'яти. Під час огляду в кузові автівки знайшли 75 стійок (акація) довжиною два з половиною метри. Оскільки водій не надав представникам державної лісової охорони необхідних документів на деревину, від пояснень відмовився, то лісничі повідомили про факт незаконної рубки деревини за номером 102.

До того часу, доки приїхала поліція, державна лісова охорона затримала мікроавтобус. Відповідні документи про правопорушення доправлено в поліцію для подальшого розстеження справи.



Прес-служба Закарпатського ОУЛМГ

Запорізькі поліцейські зупинили вирубку лісових насаджень



ЗАПОРІЖЖЯ-КИЇВ. 10 вересня. УНН. Запорізькі патрульні сьогодні вранці зупинили незаконну вирубку лісових насаджень, повідомила кореспонденту УНН прес-офіцер патрульної поліції Юлія Шеймухова.

Сьогодні, о 9:44 ранку, до Служби "102" надійшло повідомлення про те, що в районі вулиці Магнітної невідомі пилять дерева. Прибувши на місце події, правоохоронці виявили автомобіль "ВАЗ 2101" з причепом та двох чоловіків. Вони пояснили, що випилюють дерева з дозволу начальника служби безпеки заводу штучних шкір. Але жодних документів поліцейським громадяни так і не показали.

На місце події було викликано слідчо-оперативну групу Заводського відділку поліції.
Джерело: УНН

Як справедливо перерозподілити лісові ресурси України - Василь Голян



Ринкова трансформація національної економіки багато в чому ще не торкнулася сфери лісового господарства. Модель управління лісовим господарством, яка сформувалася в 90-і роки минулого століття, з незначними косметичними корекціями зберігається і донині. Більш того, в останні роки централізація управління лісами тільки поглибилися, коли більшість колишніх колгоспних лісів було передано у відання підприємств, підпорядкованих Державному агентству лісових ресурсів України.

Постійними лісокористувачами виступають державні лісогосподарські підприємства, які є комплексними підприємствами, оскільки поєднують ведення лісового господарства і лісопереробку. Наявність власної лісопереробної бази на державних лісогосподарських підприємствах дає їм перевагу над суб'єктами приватного підприємництва, оскільки більш доступне сировину є важливим фактором конкурентоспроможності на ринку лісопродукції.

Лісове господарство для адміністративних районів Полісся і Карпат поряд із сільськогосподарським виробництвом виступає базовою ланкою господарського комплексу, а діяльність державних лісогосподарських підприємств є важливим чинником бюджетної самодостатності територіальних громад. При цьому, незважаючи на децентралізацію влади і реформу місцевого самоврядування, в перерозподілі лісових благ і надалі домінують галузеві пріоритети, що призвело до відірваності пріоритетів лісокористування від проблем соціально-економічного підйому територій, які виступають ареалом концентрації сировинних і несировинних лісових ресурсів.

Навіть колишні колгоспні ліси, які в основному були наближені до сільських населених пунктів і створювалися зусиллями місцевих жителів, кілька років тому передали у відання Державного агентства лісових ресурсів України, звузивши тим самим природно-ресурсну базу розвитку місцевого самоврядування.

Державна політика була побудована так, щоб забезпечити відчуження місцевих жителів від права впливати на перерозподіл лісоресурсного потенціалу, розміщеного на прилеглих до сільських населених пунктів територіях. Це в свою чергу сформувало у них апатію щодо участі в процесах суспільного регулювання господарської діяльності постійних лісокористувачів, зокрема обмеження прецедентів масового вивезення за кордон необробленої деревини найбільш цінних порід. Особливо інтенсифікувався «трафік» деревини в зв'язку з половинчастим застосуванням мораторію на експорт необробленої деревини: на листяні породи мораторій був введений з 1 листопада 2015 року, а на хвойні породи заборона на експорт вступить в дію тільки з 1 січня 2017 року.

Така половинчастість заклала додаткові стимули для збільшення експорту сировини, оскільки можливість ще деякий час продавати необроблену деревину хвойних порід змушує лісокористувачів в максимальному ступені використовувати для цього всі можливі лісоресурсного, матеріально-технічні та організаційні ресурси. При цьому експорт необробленої деревини взагалі не кореспондується з потребами місцевого населення багатолісних регіонів.

За період з 2007 по 2015 рік в динаміці витрат Зведеного бюджету України на лісове і мисливське господарство в фактичних цінах спостерігалася типова для більшості сегментів національного господарства картина. У 2009 році в зв'язку з негативним впливом світової фінансової кризи витрати всіх бюджетів на лісове і мисливське господарство в порівнянні з 2008 роком зменшилися на 189,6 млн. грн, в 2014 в порівнянні з 2013 роком - на 152,2 млн. грн ( рис. 1). У порівнянних цінах 2006 року в динаміці витрат Зведеного бюджету України чітко простежується спадний тренд: в 2015 році в порівнянні з 2007 роком витрати на лісове і мисливське господарство знизилися на 177,6 млн. грн., в порівнянні з 2012 роком - на 151,6 млн. грн.



Така динаміка видатків Зведеного бюджету України на лісове і мисливське господарство та у фактичних цінах, і в порівнянних цінах 2006 року свідчить про суттєве зменшення реальної величини обсягів фінансування потреб лісового та мисливського господарства. Це не дає можливості постійним лісокористувачам фінансувати повною мірою навіть критично необхідний обсяг робіт, пов'язаних з веденням лісового господарства та відтворенням лісоресурсного потенціалу.

З огляду на нинішній стан національної економіки, коли в короткостроковій перспективі не прогнозується суттєвих зрушень щодо зростання дохідної частини Зведеного бюджету України, збільшення обсягів фінансування потреб лісового та мисливського господарства як в частині інвестиційних вливань, так і в частині фінансування поточних витрат пов'язується з підвищенням ефективності госпрозрахункової діяльності державних лісогосподарських підприємств внаслідок зростання обсягів виробництва продукції з високою доданою вартістю і залученням приватних інвестицій.

Випуск продукції з високою доданою вартістю однозначно вимагає введення сучасного деревообробного обладнання, вартість якого державні підприємства не здатні оплатити за один раз. Потрібно узаконити окремі форми державно-приватного партнерства, які давали б можливості державним лісогосподарським підприємствам працювати з потужними підприємницькими структурами як резидентами, так і нерезидентами на основі лізингових і концесійних угод, які передбачають, в першому випадку, оплату вартості виробничого обладнання частинами, а в другому - передачу окремих лісових і лісогосподарських активів у тимчасове користування нерезидентам на основі платності і на умовах терміновості.

Існуюча система стягнення рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів передбачає її перерахування до Державного бюджету України. До місцевих бюджетів тільки надходять платежі за спеціальне використання лісових ресурсів місцевого значення. Сільські територіальні громади не мають можливості істотно впливати на темпи і масштаби використання лісоресурсного потенціалу, який знаходиться на прилеглих територіях, що не дозволяє в максимальному ступені використовувати резерви соціально-економічного розвитку та подолати багаторічну депресивність.

Проголошені Президентом і Урядом децентралізація влади і реформа місцевого самоврядування не передбачають формування дієвих механізмів перерозподілу лісового багатства в інтересах сільських територій. Це суперечить принципу інтегрованого управління природними ресурсами, який домінує в Європейському Союзі і передбачає управління лісовими, земельними і водними ресурсами, виходячи з їх взаємного впливу і взаємозв'язку в екосистемах, а також використання природного капіталу з метою подолання бідності місцевого населення.

Збереження існуючої вертикалі управління лісовим господарством, яка характеризується відомчої закритістю і домінуванням виключно галузевих пріоритетів, не дозволить забезпечити належну взаємозв'язок між господарським освоєнням лісоресурсного потенціалу, який знаходиться на прилеглих територіях, і соціально-економічним підйомом села. Також має місце низька ймовірність використання передового європейського досвіду щодо стимулювання домогосподарств і суб'єктів аграрного підприємництва щодо залісення малопродуктивних сільськогосподарських угідь.

Внаслідок демонтажу внутрішньогосподарських мереж гідротехнічних споруд, які обслуговують осушені сільськогосподарські угіддя, ці угіддя були виведені з продуктивного господарського обороту і піддалися природною ренатуралізації, тобто фактично перетворилися в лісовкриті площі. Це додатковий ареал для розвитку лісового господарства, але приналежність цих земель у формі паїв жителям сільських населених пунктів вимагає впровадження нових форм партнерських відносин між власником лісових активів (сільськими жителями) і спеціалізованими лісогосподарськими підприємствами, які володіють необхідною техніко-технологічною базою для ведення лісового господарства.

Найбільш адекватною формою таких відносин є угоди державно-приватного партнерства. Власник ренатуралізірованних сільськогосподарських угідь виступить приватним партнером, а спеціалізоване лісогосподарське підприємство - державним. Така форма співпраці, з одного боку, забезпечить приріст лісоресурсного потенціалу, а з іншого - допоможе селянам капіталізувати належить їм лісової актив. Також в таких умовах більш дієвим в розширеному відтворенні лісових благ буде участь органів місцевого самоврядування, що наблизить пріоритети розвитку лісового господарства до пріоритетів сільських територіальних громад.

Відсутність можливості у жителів сільських населених пунктів впливати на перерозподіл лісоресурсного потенціалу, який знаходиться на прилеглих територіях, різко звужує можливості соціально-економічного підйому села. Лісові блага, створені зусиллями попередніх поколінь місцевого населення і упредметненими витратами держави, повинні сприяти розвитку сільських територіальних громад.

Імплементація в вітчизняну практику регулювання сільського розвитку пріоритетів Спільної аграрної політики Європейського Союзу, які передбачають всебічну підтримку фермерів і домогосподарств в частині розвитку лісового господарства, а також його інтеграцію з сільськогосподарським виробництвом, дасть можливість зробити жителів сільських територій реальними власниками лісових благ і наблизити сільський розвиток і розвиток лісового господарства до стандартів ЄС.

Василь Голян,
Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України

Бізнес-аналітика | Сьогодні, 12:41 

Єгипетські вчені навчилися вирощувати ліс в пустелі за допомогою стічних вод

Великою проблемою для багатьох країн Африки є опустелювання земель. Ефективно зупинити цей процес може посадка лісів, однак в засушливих регіонах часто не вистачає чистої води для вирощування дерев.
Єгипетський вчені розробили спеціальний проект, який доводить, що виростити ліс можна без використання чистої прісної води, а з допомогою адаптованої системи використання стічних вод. Саме таким є ліс Serapium, що росте приблизно в двох годинах їзди від Каїру. Він охоплює 200 гектарів і налічує такі цінні види дерев, як евкаліпт і червоне дерево, пише facepla.net.
Оскільки ґрунти в цьому регіоні доволі бідні на поживні речовини, вчені винайшли спосіб поливу дерев стічними водами, які насичують ліс поживними речовинами і замінюють добрива. Стічні води, які використовуються для поливу дерев, спочатку механічно очищуються від сміття. На другому етапі очищення у воду додаються кисень і мікроорганізми, які беруть участь в розкладанні органічних речовин у воді. Завдяки цьому рідина насичується фосфатами і азотом, сумішшю, аналогічної тій, яка міститься в комерційних добривах.
Полив стічними водами не підходить для всіх рослин: кількість добрив може бути надмірною, а бактерії потенційно можуть забруднювати фрукти і овочі. Однак для вирощування лісу в пустелі цей метод абсолютно безпечний. 
Дослідницькі проекти з посадки дерев у пустелі багато років проводить вчений-єгиптянин, співробітник лісознавства Технічного університету Мюнхена Хані Ель Катеб. За його словами, евкаліптові дерева, посаджені в Єгипті, можуть виробляти деревину в чотири рази швидше, ніж соснові насадження в Німеччині. З лісів у пустелі за 15 років можна отримати близько 350 кубічних метрів деревини на гектар. Для того, щоб отримати таку ж кількість деревини з німецької плантації сосни необхідно близько 60 років. 

Крім того, використання очищених стічних вод для вирощування деревини – найкращий варіант для Єгипту. Згідно з розрахунками вченого, якби Єгипет зміг використовувати для розвитку плантацій 80% своїх стічних вод (близько 7 млрд кубометрів стічних вод щорічно), то близько 650 тисяч гектарів єгипетської пустелі могли б бути використані для виробництва деревини.

НАТАЛІЯ ФЕДОСЕНКО | 10.09.2016

В Одесі знову знайшли контрабандний ліс



Співробітники Одеської облпрокуратури, Управління захисту економіки ГУНП та ДФСУ виявили на території місцевого підприємства 42 контейнери лісу-кругляку, підготовлених до експорту.

Про це повідомили Укрінформу в прес-службі прокуратури Одеської області.

"У рамках протидії корупції, пов'язаної з незаконним експортом лісу та лісоматеріалів, співробітники правоохоронних органів провели обшук на території одного з підприємств, де виявлено і вилучено підготовлені до експорту 42 контейнери соснового пиловнику, понад 550 колод маркованої лісгоспом деревини та майже 1300 колод немаркованого кругляку і відповідну документацію", - зазначили в прокуратурі.


За клопотанням прокуратури суд наклав арешт на зазначене майно, органи досудового слідства встановлюють походження вилученої деревини.

Читайте також: В Одеському порту знайшли 41 контейнер з "лівим" кругляком

На початку вересня в Одесі створено міжвідомчу групу у складі працівників прокуратури, СБУ, фіскальних, митних та прикордонних органів, спеціалістів обласного управління лісового та мисливського господарства з метою недопущення незаконного вивозу лісу-кругляку за межі України. Станом на 6 вересня правоохоронці та митники заблокували 7 контейнерів з лісом-кругляком та пиломатеріалами, підготовленими до експорту через Одеський морський порт та порт "Південний".


Свершилось: В Украине запретят вырубку леса

Сегодня, 10:00 
Сплошная санитарная вырубка лесных деревьев в Украине будет теперь контролироваться Гослесагентством.
В Украине запретят массовую вырубку леса
В Украине запретят массовую вырубку леса
 youtube.com
Государственное агентство лесных ресурсов Украины намерено запретить сплошные санитарные вырубки леса. Согласно новым правилам, она будет допустима лишь в ряде исключительных случаев. Об этом заявила исполняющая обязанности председателя Гослесагентства Кристина Юшкевич, сообщаетпресс-служба Министерства аграрной политики и продовольствия.
“Мы срочно собрали рабочую группу, которая разработала изменения к санитарно-оздоровительным мероприятиям в лесах. Сейчас мы уже прошли все этапы согласования. Планируется, что на следующей неделе эти правила уже будут рассматриваться на правительственном комитете, после чего их одобрит Кабинет министров. Таким образом, мы жестко регламентируем сплошную санитарную вырубку и злоупотребления, связанные с этими процессами“, - подчеркнула она.
По новым нормам сплошные санитарные вырубки предлагается проводить в таких исключительных случаях, как усыхание деревьев, буреломы, ветровалы и пожары. К процедурам таких вырубок будет привлекаться общественность и соответствующие специалисты. Кроме того, их проведение будет запрещено в местах гнездования птиц, в парковых и заповедных зонах и тому подобное.
В то же время, Юшкевич подчеркнула, что 27% леса в Украине не контролируется Гослесагентством.
“Этот лес находится в разных ведомствах - в сфере подчинения Министерства обороны, Министерства экологии и природных ресурсов, областных советов. Поэтому там не действуют единые правила контроля, заготовки древесины, торговли. Но 27% - это довольно значительная часть леса, которая позволяет создать теневой оборот древесины. Для изменения ситуации подготовлен комплексный законопроект, который увеличит ответственность за нарушения в лесной сфере“, - резюмировала чиновница.
Ранее украинские активисты сняли видео “На что мы закрываем глаза“, в котором отражены проблемы экологии нашей страны.














Активисты сняли видео о загрязненности Украины
0:00 / 02:42

Ліси мають бути в державній, максимум у комунальній власності - Христина Юшкевич

Христина Юшкевич виконує обов’язки керівника Держлісагентства України трохи більше півроку. І хоча вона молодий фахівець і тендітна жінка, всі, хто пов’язаний з лісовою галуззю, відчули тверду руку. Христина — конкретний, прискіпливий, масштабно мислячий керівник нової формації, вона поставила собі за мету навести лад у лісі, провести кардинальні реформи своєї структури, привести лісове господарство України до норм цивілізованих країн. Зробити це в царині, де десятиліттями творилася підтримувана владою вакханалія, де корупція пронизала всі сфери, де лісівники династіями збагачувалися на національному добрі, — вкрай непросто. Але, напевно, врешті-решт мало так статися, що лісову справу очолить жінка — берегиня, господарка, наділена материнським інстинктом захищати і примножувати.



Як мати двох дітей вона дуже хоче, щоби їм та онукам, щоби Україні залишилися повиті буйними та здоровими лісами гори й доли. Щоби краса, якою наділив Україну Всевишній, залишалася її візитівкою, щоби наша земля була цікавою і принадною для гостей, щоби ліси були величними й повнилися дикими птахами та тваринами, а вітчизняна лісопереробка була ефективною, рентабельною і конкурентоспроможною.

Христина Юшкевич уперше зробила діяльність керівника Держлісагентства, роботу своїх підлеглих максимально прозорою і відкритою для громадськості та ЗМІ. Вона не боїться гострих запитань, достойно і аргументовано реагує на критику, не відкладає у довгу шухляду вирішення нагального. Вона не є кабінетним керівником і переконана, що найкраще проблеми вирішуються безпосередньо на місці. Такі підходи дисциплінують працівників лісової галузі та обеззброюють корупціонерів, котрі зрозуміли, що за все доведеться відповідати.Зламати систему непросто, але ця жінка з державницьким підходом до своєї роботи кинула їй серйозний виклик, і ті, хто прийшов у ліс за покликанням, а не за наживою, повірили їй.

Пропоную вашій увазі фрагменти нашої розмови з Христиною Василівною щодо кількох ключових питань у її сьогоднішній роботі.

— Мешканці лісових зон, особливо карпатської, стверджують, що, окрім незаконних рубок, боротьбу з якими ви реально задекларували, існує проблема санітарних рубок. Мовляв, під них маскують промислові заготівлі деревини.
— Відверто кажучи, нині санітарний стан ялин у Карпатах поганий. Через прогресуюче усихання дерев в останні 15 років. Ділянки з усихаючими ялинниками займають майже 40 тисяч гектарів. Це більше 11 мільйонів кубометрів дерева. Всихання ялини в Карпатах пов’язано з тим, що такі ліси тут були створені штучно. Штучні ділянки зумовили характер стихійного лиха з усиханням. Розумію, що є багато нарікань на санітарні рубки, що, можливо, десь є і зловживання, але ситуація обумовлює необхідність їх проведення, звичайно, після вивчення комісією і оприлюднення обґрунтувань для громадськості, але ліс рятувати потрібно. Інакше скоро ми побачимо не зелені, а темно-брунатні Карпати. Зараз спільно з науковцями ми працюємо над комплексною програмою, яка дозволить впровадити нові методи лісорозведення та лісовідновлення, вдихнути нове життя в українські ліси. За дорученням уряду робоча група при Держлісагентстві, куди входять представники влади, громадських екологічних організацій, науковці та експерти Світового банку, вже напрацювала інноваційні зміни до Санітарних правил у лісах України. Вони передбачають повну заборону суцільних санітарних рубок на ділянках лісу природно-заповідного фонду, а також навколо місць гніздування рідкісних хижих птахів. Максимальне обмеження санітарних рубок, виключно випадками очевидної природної катастрофи: вітровал, бурелом, масове всихання, пожежі. Коли це вимушена і безальтернативна дія з обов’язковим відновлення нових, стійких і високопродуктивних лісів на цих вирубках. Впроваджуються більш жорстокі критерії лісогосподарювання, в контексті Всеєвропейської стратегії збереження біологічного та ландшафтного різноманіття.

— Ще вас критикують за незаконні рубки, бо громадськість переконана, що лісівники якщо не сприяють, то не перешкоджають їм.
— З першого дня я почала боротьбу з незаконними рубками. Щоб обеззброїти професійних критиків, ми відкрито показали, де і наскільки ці процеси пішли по наростаючій. У 2015 році, за офіційними даними, були незаконно вирубано 24 тисячі кубометрів лісу. Це втрати у 85 мільйонів гривень. Тільки в першому півріччі 2016-го незаконні вирубки зросли на 36% проти минулорічних показників і становили по галузі 15,8 тисячі кубометрів. Вражає?

А я вам скажу, що ці цифри дуже далекі від реальних. Незаконні вирубки лісів в Україні мають значно масштабніший характер. І лише наявним кадровим ресурсом Держлісагентства зупинити це вкрай складно. Соціальна напруга, особливо в сільській місцевості, є серйозним підґрунтям для незаконних рубок. На промислову основу незаконні рубки поставили і підприємці, котрі працюють з лісодеревиною. Тому ми звернулися до голів ОДА щодо спільної боротьби з незаконними рубками. Я дала доручення усім начальникам облуправлінь лісового та мисливського господарства, керівникам лісгоспів негайно оприлюднювати на сайтах вичерпну інформацію про лісові ділянки, де відбувається будь-яка вирубка дерев, і публікувати реєстр видачі лісорубних квитків. Ми збільшили кількість рейдів нашої лісової охорони спільно з поліцією, лісгоспи закуповують камери відеоспостереження, дрони, фотопастки для боротьби з незаконними рубками. При 12 облуправліннях створено громадські ради з нагляду за цими негативними процесами, завершується процес формування Громадської ради при Держлісагентстві.

Я кардинально змінила філософію щодо захисту честі мундира лісівника. До відповідальності притягуються працівники лісового господарства, які допустили незаконну рубку. Покривати ми нікого не будемо. Я всіляко сприятиму бажанню нового керівництва Генпрокуратури, а також Національної поліції та СБУ зупинити такі вирубки. Вже звільнено 5 директорів лісгоспів, притягнуто до відповідальності 316 працівників лісової охорони, 50 з них звільнені. Результати систематичних перевірок ми одразу передаємо до правоохоронних органів. Так ми обеззброюємо наших противників із числа політиків та ділків, які прагнуть наживатися з лісу. Саме через здійснення перевірок дуже часто мав місце тиск на Держлісагентство з боку окремих політичних сил. У суспільстві поширюються різні неправдиві повідомлення, які стосуються нашого відомства. Ми відкриті до конструктивного діалогу, діємо в рамках законодавства України і вважаємо такі впливи ззовні неприпустимими. Хочу заявити всім зацікавленим особам, котрі формують брудний піар проти Держліс-агентства: ніякий політичний тиск не змусить нас зупинити очищення лісової галузі. Всі керівники, в тому числі новопризначені, нестимуть покарання за протизаконні рішення і дії, хоч би яку підтримку їм надавали місцеві можновладці та політики. Мені потрібні фахові, чесні, прозорі та відкриті люди, інакше порядку в лісі не наведеш.

— На рівні уряду ви внесли пропозиції щодо швидшого притягнення незаконних заготівельників лісу до відповідальності.
— Так, нещодавно на засіданні уряду прийнято постанову «Про внесення змін до пункту 7 Положення про державну лісову охорону». Відтепер посадові особи Держлісохорони зможуть напряму, без клопотання до прокуратури, подавати позови до суду про відшкодування збитків за незаконні рубки, порушення пожежної безпеки, браконьєрство тощо. Це скоротить відтинок від виявлення злочину до покарання. Цим же дозволено Держлісохороні доправляти порушника до Національної поліції у разі невстановлення його особи на місці.

— Багато зауважень від громадськості стосується експорту деревини. З прикордонних територій раз по раз виставляють фото ешелонів із лісом. Що можете сказати з цього приводу?
— Скасування чи нескасування мораторію не має суттєвого впливу на роботу Держлісагентства. Наразі великої підтримки щодо його скасування немає, особливо серед депутатського корпусу. Для нас важливо, щоб деревообробники були забезпечені сировиною для розвитку вітчизняної деревообробної галузі. Разом з тим ми готові до скасування мораторію на експорт кругляка на наших умовах, які мають бути виконані одночасно. Це — ухвалення порядку видачі сертифіката про походження лісо- та пиломатеріалів, положення про реалізацію лісоматеріалів необроблених і головне — внесення змін до законодавства щодо збільшення відповідальності за незаконну рубку і тіньовий обіг деревини. Ми пропонуємо за незаконну рубку штрафувати на суму від 8,5 до 17 тисяч гривень — проти існуючих від 800 до 1700. Більше того, передбачено й позбавлення волі до 5 років. До 4,5 тисячі гривень зростуть штрафи за неправильну видачу лісорубних та лісових квитків. Нині це 136 гривень. До 8,5 тисячі гривень, проти нинішніх 306, зросте штраф за порушення права державної власності на ліси і незаконне використання земель лісового фонду. За підпал лісу — 12 тисяч гривень, а у випадках, що призвели до людських жертв, — до 10 років за ґратами.

Передбачено штрафи для підприємців, переважно власників пилорам, котрі скуповують деревину без документів про її походження — від 8,5 тисячі до 17 тисяч гривень.

У Євросоюзі діє регуляція, що забороняє імпорт в ЄС деревини та виробів із неї, якщо походження сировини не буде доведено. Тим часом в Україні постійно лунають закиди, що буцімто ми дозволяємо вивозити незаконну деревину. Все не так однозначно. Сертифікати на деревину видаються територіальними органами Держлісагентства. Це передбачає, що покупець зобов’язаний прийти до нас і пред’явити всі документи. Але є проблема — дається лише доба на їх перевірку. За такий короткий час просто фізично неможливо це зробити. Тож, якщо є всі підписи, всі печатки, ми просто зобов’язані видати сертифікат, оскільки за неправдиву інформацію відповідає той, хто подає документи. Не в нашій компетенції виявити їх підробку. Також ми технічно не можемо відстежити корупційні чинники. Щоб цього уникнути, потрібна єдина електронна база обліку для всіх. Потрібно скасувати виписування накладних від руки, коли за певну суму виписують який завгодно документ. З впровадженням електронної бази доступ до неї отримають правоохоронці та митники. Ми переведемо всіх постійних лісокористувачів на ТТН-ліс для внутрішнього переміщення деревини. Це не тільки знищить корупційну складову, а й встановить тотальний контроль за обігом лісу.

— Знаю, що ви є радикальним противником приватизації лісів.
— Ліси — це власність народу, і вони повинні бути тільки в державній, максимум у комунальній власності. Навіть у Європі приватними лісами вважаються тільки ті ділянки, які були штучно висаджені самими ж місцевими мешканцями. А в нас, свого часу, був запропонований проект закону, згідно з яким хотіли віднести наші державні лісогосподарські підприємства до таких, що підлягають корпоратизації. Для мене це абсолютна нісенітниця.

Це нонсенс — забирати загальнонародні ліси в держави і віддавати в приватні руки.

— Чимало ваших недругів піаряться на створенні національних природних парків. Це просто — вимагати створити національний парк з трьох дубів і десяти берізок, що дуже подобаються тим, хто мешкає біля них, але чому буде обов’язково протистояти Христина Юшкевич як фахівець і просто розумна людина?
— Ми, звичайно, підтримуємо ідею розширення об’єктів природно-заповідного фонду за рахунок різних типів ландшафтів. Але виключно на територіях, які є унікальними з точки зору збереження біорізноманіття. Так, нещодавно, під час спільної з Мінприроди наради на Закарпатті, ми обговорили питання розширення національних природних парків «Синевир», «Зачарований край» та «Ужанський» на майже 24 тисячах гектарів, за рахунок Великоберезнянського, Хустського та Довжанського лісгоспів. Упевнена, що старовікові ліси та букові праліси мають бути збережені. Всього в підпорядкованих Держлісагентству лісах створено 3278 об’єктів ПЗФ площею майже 1,3 мільйона гектарів, рівень заповідності становить 16,1%.

Окрім того, зараз активно триває обговорення щодо створення національного природного парку на території ДП «Дніпровсько-Тетерівське лісомисливське господарство». У цьому випадку під турботу про збереження буцімто унікальної екосистеми було закамуфльовано чергову атаку на Держлісагентство. Тут потрібно також, щоб знайшли порозуміння представники громадських екологічних організацій та науковці лісового господарства. Наукові висновки чітко дають зрозуміти недоцільність створення НПП на такій великій площі. Стан лісових насаджень на цій території дуже поганий. Зокрема і через те, що ця територія була значний час закрита, лісівники не мали до неї доступу, бо там були мисливські угіддя колишньої так званої «еліти». Зараз там треба проводити комплексні роботи для відновлення зелених насаджень.

Я також виступила з аргументами про більшу доцільність розробки рекомендацій та планування робіт щодо моніторингу й охорони рідкісних видів тварин і досліджень для уточнення їх чисельності, а також впровадження посилених охоронних заходів силами нашого підприємства.

— Ви говорили про реформу мисливської служби.
— Ми проаналізували стан мисливського господарства. Скажу відверто: він критичний. Порівняно з минулим роком кількість парнокопитних у лісах нашого агентства зменшилася на 2,6 тисячі голів. Це дуже велика втрата для мисливського фонду країни. Прийнято рішення про необхідність створення нової мисливської служби на кшталт Національної поліції. Щодо фінансування ведемо переговори з закордонними інвесторами. На нову службу буде покладено такі функції: боротьба з браконьєрством, моніторинг якості ведення справ у мисливських угіддях та навчання мисливців. Прийом буде за конкурсом, сьогодні в Україні багато ветеранів АТО: хороших, чесних і патріотично налаштованих людей, котрі вміють поводитися зі зброєю, тому переконана, що цей проект буде успішним, а хороші хлопці отримають достойну і потрібну роботу.

— Ви вся у справах, у поїздках, у зустрічах то в Міністерстві, то в Кабміні, часу для сім’ї, вірогідно, обмаль. Не виникає думки про менш інтенсивний графік, спокійніші умови?
— Знаєте, це здорово бачити, як важко, але упевнено змінюється твоя країна. Тому моя нинішня робота не стала для мене викликом, я просто намагаюся чесно її робити. Дуже хочу, щоб той відтинок, який мені довірили, теж став успішним проектом, щоб ставлення до лісу, до всього живого в ньому кардинально змінилося. Коли маю вільну годину, гуляю з сином і донькою по лісу і горда від того, що приналежна до нього, що маю шанс зберегти і примножити наші природні багатства для всіх дітей. Переконана, що однодумців у мене мільйони, і порядок у лісах ми обов’язково наведемо.

Посади глави Держлісагентства, керівника обласного управління лісового господарства, лісника завжди вважалися хлібними. Тому завжди вистачало бажаючих правдами і неправдами отримати їх. Нічого не змінилося і тепер, існують цілі політичні лобі, які підігріваються причетними до лісу ділками різного штибу, котрі прагнуть посадити на керівництво Держлісагентством свою людину. Методи і засоби реалізації цього не перебирають. Не цураються брехні, прямого політичного тиску, чорного піару в ЗМІ та акцій з використанням «громадських діячів» за наймом. Воювати з жінкою брутальними методами — вдвічі непристойно. Та Христина Юшкевич навчилася тримати удар. Її відкритість та націленість на результат роззброюють, шиють опонентів у дурні. Нарешті в лісі з’явився справжній керівник, у добрі наміри якого хочеться вірити.

Сергій Сулима

М Студіо Hовини Закарпаття за 8 вересня 2016 року. ВІДЕО

Опубликовано: 9 сент. 2016 г.

Випуск новин від ТРК "М-студіо" з виїзної наради Державного агентства лісових ресурсів України за участі начальників обласних управлінь лісомисливських господарств та т.в.о. голови Держлісагентства Христини Юшкевич, що відбулася у Вигоді Долинського району Івано-Франківської області