Комітет вважає за доцільне за відхилити проект Закону № 4800 про внесення змін до Лісового кодексу України (щодо встановлення мораторію на вирубку лісів та зелених насаджень у містах та інших населених пунктах)
22 вересня 2016
22 вересня 2016
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проект Закону провнесення змін до Лісового кодексу України (щодо встановлення мораторію на вирубку лісів та зелених насаджень у містах та інших населенихпунктах)(реєстр. № 4800 від 13.06.2016 р), поданий народними депутатами України Бойком Ю.А. та іншими.
Даний законопроект, як зазначено у пояснювальній записці до нього, зупинить процес подальшого знищення лісів і зелених насаджень, та визначить правовіоснови охорони, утримання і відновлення зелених насаджень у містах та інших населених пунктах країни.
Законопроектом пропонується внести зміни до прикінцевих положень Лісового кодексу України щодо встановлення мораторію на вирубку лісів і зеленихнасаджень у містах та інших населених пунктах.
Поділяючи стурбованість авторів щодо ситуації, яка склалася із захистом лісів та зелених насаджень, Комітет з питань екологічної політики, природокористуваннята ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи висловлює наступні зауваження.
Відповідно до абзацу 2 ч. 2 ст. 4 Лісового кодексу до лісового фонду України не належать «зелені насадження в межах населених пунктів (парки, сади, сквери,бульвари тощо), які не віднесені в установленому порядку до лісів». Відтак, введення мораторію на видалення зелених насаджень на території населених пунктів не входить до сфери регулювання Лісового кодексу України. Правове регулювання зелених насаджень та введення мораторію на їх видалення має здійснюватися окремо.Частково питання охорони та утримання зелених насаджень регулюються Законом України «Про благоустрій населених пунктів». Питання ж мораторію на видаленнязелених насаджень регламентувалось Законом України «Про мораторій на видалення зелених насаджень на окремих об’єктах благоустрою зеленого господарства м.Києва» від 10.12.2010 р., відповідно до якого строком на 5 років встановлювався мораторій на видалення зелених насаджень на окремих об’єктах благоустрою зеленогогосподарства м. Києва. Однак, строк дії відповідного мораторію закінчився 16.01.2016 року, що не виключає можливості прийняття аналогічного закону, чи врегулювання цих питань іншим чином. Наприклад, на розглядіВерховної Ради знаходиться проект Закону «Про зелені насадження міст та інших населених пунктів» (реєстр. № 2013а), який Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильськоїкатастрофи розглянув та рекомендує Верховній Раді України прийняти за основу.
Головне науково – експертне управління у своєму висновку не підтримує не підтримує формулювання пункту 6-1 проекту, згідно з яким пропонується «ввести мораторій на 5 років на всі види та способи рубок, крімзаходів лісовпорядкування та поліпшення якісного складу лісів, які здійснюються у порядку, що затверджується Кабінетом Міністрів України», оскільки це формулювання не узгоджується із іншими положеннями ЛК України, щоможе призвести до ускладнень у правозастосуванні. Насамперед, що стосується мораторію «на всі види та способи рубок». Так, у частині 3 статті 70 ЛК України встановлено, що «залежно від категорій лісів, … та іншихособливостей застосовуються такі системи рубок головного користування: суцільні, поступові або вибіркові, комбіновані рубки». Однак у статті 84 ЛК України передбачено й інші види рубок (рубки догляду за лісом, санітарнірубки, лісовідновні рубки в деревостанах, що втрачають захисні, водоохоронні та інші корисні властивості, рубки, пов'язані з реконструкцією малоцінних молодняків і похідних деревостанів тощо), які здійснюються в межахлісогосподарських заходів та заходів щодо поліпшення якісного складу лісів, що не узгоджується між собою, оскільки заходи лісовпорядкування та поліпшення якісного складу лісів у проекті не входять до сфери мораторію.
На думку управління, для покращення складної ситуації у сфері раціонального використання та охорони лісових ресурсів доцільно вводити не мораторій у цій сфері, дотримання якого вбачається сумнівним, а внестинеобхідні зміни до законодавчих актів, які створюють передумови видалення як зелених насаджень, так і здійснення суцільних та інших рубок у лісах, у тому числі й на території природно-заповідного фонду під прикриттямлісовпорядкування та санітарних рубок. Вказаний проект жодним чином не вирішує порушені питання. Йдеться у першу чергу про відміну положення абз. 2 ч. 3 статті 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»,відповідно до якого «не потребує отримання дозволу (ордера) на видалення.
В узагальнюючому висновку Головне науково-експертне управління за результатами розгляду у першому читанні вважає за доцільне відхилити зазначений законопроект.
Комітет з питань запобігання і протидії корупції, зазначає, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет з питань бюджету прийняв Рішення, що зазначений законопроект має вплив на показники бюджету (зменшує доходи державного і місцевих бюджетів) Також, потребує уточнення дата введення в дію, в залежностівід прийняття законопроекту.
Міністерством фінансів в межах компетенції не підтримується поданий законопроект.
Міністерство аграрної політики та продовольства не підтримує законопроект.
Розглянувши наведені аргументи, члени Комітету ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України відхилити за результатами розгляду у першому читанні проект Закону про внесення змін до Лісового кодексу України (щодо встановлення мораторію на вирубку лісів та зелених насаджень у містах та інших населених пунктах)(реєстр. № 4800 від 13.06.2016 р), поданий народними депутатами України Бойком Ю.А. та іншими.
http://komekolog.rada.gov.ua/komekolog/control/uk/publish/article?art_id=60659&cat_id=48830
Даний законопроект, як зазначено у пояснювальній записці до нього, зупинить процес подальшого знищення лісів і зелених насаджень, та визначить правовіоснови охорони, утримання і відновлення зелених насаджень у містах та інших населених пунктах країни.
Законопроектом пропонується внести зміни до прикінцевих положень Лісового кодексу України щодо встановлення мораторію на вирубку лісів і зеленихнасаджень у містах та інших населених пунктах.
Поділяючи стурбованість авторів щодо ситуації, яка склалася із захистом лісів та зелених насаджень, Комітет з питань екологічної політики, природокористуваннята ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи висловлює наступні зауваження.
Відповідно до абзацу 2 ч. 2 ст. 4 Лісового кодексу до лісового фонду України не належать «зелені насадження в межах населених пунктів (парки, сади, сквери,бульвари тощо), які не віднесені в установленому порядку до лісів». Відтак, введення мораторію на видалення зелених насаджень на території населених пунктів не входить до сфери регулювання Лісового кодексу України. Правове регулювання зелених насаджень та введення мораторію на їх видалення має здійснюватися окремо.Частково питання охорони та утримання зелених насаджень регулюються Законом України «Про благоустрій населених пунктів». Питання ж мораторію на видаленнязелених насаджень регламентувалось Законом України «Про мораторій на видалення зелених насаджень на окремих об’єктах благоустрою зеленого господарства м.Києва» від 10.12.2010 р., відповідно до якого строком на 5 років встановлювався мораторій на видалення зелених насаджень на окремих об’єктах благоустрою зеленогогосподарства м. Києва. Однак, строк дії відповідного мораторію закінчився 16.01.2016 року, що не виключає можливості прийняття аналогічного закону, чи врегулювання цих питань іншим чином. Наприклад, на розглядіВерховної Ради знаходиться проект Закону «Про зелені насадження міст та інших населених пунктів» (реєстр. № 2013а), який Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильськоїкатастрофи розглянув та рекомендує Верховній Раді України прийняти за основу.
Головне науково – експертне управління у своєму висновку не підтримує не підтримує формулювання пункту 6-1 проекту, згідно з яким пропонується «ввести мораторій на 5 років на всі види та способи рубок, крімзаходів лісовпорядкування та поліпшення якісного складу лісів, які здійснюються у порядку, що затверджується Кабінетом Міністрів України», оскільки це формулювання не узгоджується із іншими положеннями ЛК України, щоможе призвести до ускладнень у правозастосуванні. Насамперед, що стосується мораторію «на всі види та способи рубок». Так, у частині 3 статті 70 ЛК України встановлено, що «залежно від категорій лісів, … та іншихособливостей застосовуються такі системи рубок головного користування: суцільні, поступові або вибіркові, комбіновані рубки». Однак у статті 84 ЛК України передбачено й інші види рубок (рубки догляду за лісом, санітарнірубки, лісовідновні рубки в деревостанах, що втрачають захисні, водоохоронні та інші корисні властивості, рубки, пов'язані з реконструкцією малоцінних молодняків і похідних деревостанів тощо), які здійснюються в межахлісогосподарських заходів та заходів щодо поліпшення якісного складу лісів, що не узгоджується між собою, оскільки заходи лісовпорядкування та поліпшення якісного складу лісів у проекті не входять до сфери мораторію.
На думку управління, для покращення складної ситуації у сфері раціонального використання та охорони лісових ресурсів доцільно вводити не мораторій у цій сфері, дотримання якого вбачається сумнівним, а внестинеобхідні зміни до законодавчих актів, які створюють передумови видалення як зелених насаджень, так і здійснення суцільних та інших рубок у лісах, у тому числі й на території природно-заповідного фонду під прикриттямлісовпорядкування та санітарних рубок. Вказаний проект жодним чином не вирішує порушені питання. Йдеться у першу чергу про відміну положення абз. 2 ч. 3 статті 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»,відповідно до якого «не потребує отримання дозволу (ордера) на видалення.
В узагальнюючому висновку Головне науково-експертне управління за результатами розгляду у першому читанні вважає за доцільне відхилити зазначений законопроект.
Комітет з питань запобігання і протидії корупції, зазначає, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет з питань бюджету прийняв Рішення, що зазначений законопроект має вплив на показники бюджету (зменшує доходи державного і місцевих бюджетів) Також, потребує уточнення дата введення в дію, в залежностівід прийняття законопроекту.
Міністерством фінансів в межах компетенції не підтримується поданий законопроект.
Міністерство аграрної політики та продовольства не підтримує законопроект.
Розглянувши наведені аргументи, члени Комітету ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України відхилити за результатами розгляду у першому читанні проект Закону про внесення змін до Лісового кодексу України (щодо встановлення мораторію на вирубку лісів та зелених насаджень у містах та інших населених пунктах)(реєстр. № 4800 від 13.06.2016 р), поданий народними депутатами України Бойком Ю.А. та іншими.
http://komekolog.rada.gov.ua/komekolog/control/uk/publish/article?art_id=60659&cat_id=48830