ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

04 грудня 2016

Кількість загиблих стало рекордною за останні 13 років.



Пожежі в американському штаті Тенессі не вщухають з середини листопада 

Кількість жертв лісових пожеж у штаті Тенессі, США, досягла 13-ти осіб. Це рекордний показник жертв серед цивільного населення за останні 13 років. 

Крім людських жертв пожежі завдали країні і економічної шкоди. Зруйновані тисячі будинків, практично повністю знищена інфраструктура міста Гетлінберг у штаті Тенессі. 

Лісові пожежі в штаті не вщухають з середини листопада, через них місцевим властям вже довелося евакуювати 14 тисяч чоловік. 

Нагадаємо, наприкінці листопада масштабні лісові пожежі охопили ізраїльське місто Хайфа. Сотні тисяч жителів були евакуйовані з найбільш небезпечних районів міста, інфраструктурі Хайфи завдано істотної шкоди. 

24 листопада президент України Петро Порошенко підписав указ про направлення двох літаків Ан-32 в Ізраїль. Пожежна авіація України допомагала боротися з пожежею в Хайфі. Для гасіння пожеж авіацію виділили також Греція, Італія, Туреччина, Хорватія, Росія та Кіпр.

В Україні існує ряд механізмів подолання мораторію на продаж землі – експерт



Землевласники знайшли кілька законних і напівзаконних способів продавати і купувати землю. Українське рілля купується і продається, незважаючи на заборону.  

Незважаючи на мораторій, землі сільськогосподарського призначення в Україні можуть купуватися і передаватися від одного суб'єкта до іншого, констатує кандидат юридичних наук, науковий співробітник Інституту держави і права ім. В.М.Корецького Олександр Поліводський.

Тези виступу юриста на круглому столі в Торгово-промисловій палаті, присвяченому створення в Україні земельного ринку, представив у своєму матеріалі для DT.UA Володимир Чопенко.

Як зазначає Поліводський, з часу прийняття чинного Земельного кодексу України, земельне законодавство неодноразово змінювалося. Рада затвердила понад 20 земельних законів, кожен з яких спрямований на розв'язання певної земельної проблеми. В їх виконання розроблені і введені безліч підзаконних нормативних актів.

За словами експерта, закон, зокрема, забезпечує право продавати і купувати землі особистого селянського господарства, якщо вони отримані внаслідок приватизації.

Крім цього, стаття 14 закону України "Про фермерське господарство", прямо передбачає право фермерів продавати свою землю.

Досить популярним в Україні став і "не зовсім чесний" механізм фактичного продажу землі, за яким власник земельної ділянки відмовляється від права власності на земельну ділянку, а коли земля переходить у комунальну власність, її отримує той, хто "випадково" подав у той же момент заяву на приватизацію.


Читайте також: Радник з реформ Міклош виступив проти продовження мораторію на землю

6 вересня президент України Петро Порошенко закликав Верховну Раду зняти мораторій на продаж землі. "Відсутність права на вільну купівлю-продаж землі сільськогосподарського призначення, безумовно, стримує інвестиції в аграрну сферу, порушує права селян, занижує, між іншим, оренду, виймаючи з їхньої кишені останні копійки", - заявив Порошенко.

Як пише в своїй статті для DT.UA перший заступник міністра аграрної політики і продовольства України Максим Мартинюк, експертною робочою групою, сформованою при Держгеокадастрі, запропонований концепт запуску ринку землі в Україні в кілька етапів.

Детальніше про перспективи розвитку ринку сільськогосподарських земель в Україні читайте у матеріалі Володимира Чопенка "Земля. Дубль №... Мотор!" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".

Трикратський ліс


Трикратський ліс – унікальні рукотворні лісонасадження на річці Арбузинка Миколаївської області, які за своєю красою не поступаються Софіївському парку в Умані.


Один з мостів Трикратського лісу

В XIX ст. у посушливих степах Миколаївщини граф Скаржинський створив неподалік свого маєтка справжній зелений оазис. Трикратський ліс складається з декількох урочищ, які плавно перетікають одне в одне. З «Васильєвої пасіки» потрапляєш в «Лабіринт», з «Літнього хутора» — в «Мироновий гай» і «Виноградний сад».

Є тут і могутні дуби, яким більше 200 років, і озеро, повне риби, і бізони, і навіть невелика популяція лелек. Та найбільше Трикратський ліс славиться своїми звивистими стежками та безліччю невеликих мостів через річку Арбузинка. За це він отримав назву «Лабіринт».

Сьогодні Трикратський ліс – заповідна територія, яка входить до складу Національного парка «Гранітно-степове Побужжя».


Цікаво, куди приведе ця стежка?

Цікаві факти

Поруч із Трикратським лісом знаходиться ще одна перлина Миколаївщини, Актовський каньйон.
Незважаючи на те, що в лісі живуть дикі звірі, зокрема олені, лані та косулі, полювання заборено – це заповідна територія.

Місцеві стверджують, що в останні роки у них не буває зими. У грудні на схилах вони милуються зеленими травами і фіалками, випасають корів і кіз.

Як дістатись


До Трикратського лісу можна дістатись громадським транспортом – автобусом від Миколаєва до Вознесенська, а далі маршрутним таксі до Трикрат. Машиною треба їхати трасою Київ-Миколаїв та після міста Вознесенськ не пропустити поворот на Трикрати. Місцеві жителі без проблем підкажуть подальший маршрут.


Спокійна краса Трикратського лісу

03.12.2016 

Під турецьким прапором: Нардеп показав, як з України масово вивозять ліс-кругляк



В Одеській області шахраї вивозять з України ліс-кругляк під виглядом обробленої деревини в Туреччину.

Про це на своїй сторінці у Facebook написав позафракційний нардеп Борислав Береза. За його словами, ліс вивозять із "маленького домашнього порту".

"Вони використовують цей порт для вивозу лісу кругляка. Вантажать судна, найчастіше під турецьким прапором, кругляком і зверху накривають його польотами з євробрусу. У підсумку візуально все красиво і законно, а по факту... Це і є один із каналів вивезення лісу кругляка з України. І, що цікаво, ніхто не бачить цього. Ні митниця, ні прокуратура, ні СБУ, ні місцева адміністрація, ні Мінекології", - зазначив Береза.

Крім того, нардеп наголошує, що всі скарги і звернення від місцевих жителів не викликають реакцію у правоохоронних органів.

"У підсумку вони приїхали до мене. Доведеться написати депутатські звернення і запит на керівництво правоохоронних органів. А небайдужим громадянам спасибі. Поки є українці які цінують більше майбутнє України, ніж грошові знаки - до тих пір шанс на перемогу живий. Назва порту спеціально не називаю тут, щоб на момент перевірки бариги не були готові. на перевірку порту поїду особисто", - додав Береза.


kozak.co.ua

Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру



КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ



РОЗПОРЯДЖЕННЯ

від 30 листопада 2016 р. № 910-р

Київ

Питання Державної служби з питань геодезії, 
картографії та кадастру

Погодитися з пропозицією Міністерства аграрної політики та продовольства щодо можливості забезпечення здійснення покладених на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15 “Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру” (Офіційний вісник України, 2015 р., № 7, ст. 164) функцій і повноважень Державної інспекції сільського господарства, що припиняється, із здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Прем’єр-міністр України                                            В. ГРОЙСМАН

Інд. 75
http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249552874


Ліс гуцулам, експертам дулю: у Франківську люди протестують проти вивозу кругляка

2 грудня, в Івано-Франківську під стінами адмінбудівлі розпочалась акція протесту. Понад сто людей прийшли на підтримку мораторію про скасування вивозу кругляка.

Учасники акції тримають плакати “Корупції Стоп”, “Євросоюзу – ліс-кругляк, українській владі – трішки фінансової допомоги, гуцулам – торбу в руки у світ широкий?”, “Ліс гуцулам – експертам дулю”.

Голова Надвірнянського товариства деревообробників Олександр Гавриляк розповів, що за час дії закону, за рік, припинився глобальний вивіз лісу.“Що дасть відміна мораторію? Не буде деревообробки, лісу, погіршиться екологія. Всі західні регіони долучились до цього протесту”, – каже він.

Голова асоціації деревообробних і лісозаготівельних підприємств Західної України Ігор Соболевський додає, що влада готує скасування цього мораторію.

“Наразі на 10 років заборонено експорт необробленої деревини. Ми всіма силами домагалися прийняття цього закону. Адже неконтрольована рубка лісів приведе до екологічної катастрофи. Закрилось навіть 6500 деревообробних підприємств. Половина підприємців готові вкладати гроші і розвивати галузь. Але куди вкладати, якщо вчора прийняли закон, а нині хочуть відмінити? Тому якщо надалі не хочемо завозити і все купувати в Китаї – навіть кухонні дощечки – мораторій не треба скасовувати!”, – наголошує Ігор Соболевський.

За його словами, уряд звітує, що експорт кругляка зменшився на 600 тисяч тонн, а Європа звітує, що на 200 тонн покращився. Це свідчить про контрабанду.

“Якщо не відстояти мораторій, то з часом тут буде пустка, оскільки лісів не буде. Шансів відновити Карпати дуже мало”, – впевнений Ігор Соболевський.

Нагадаємо, На Прикарпатті внаслідок недбалості лісників зрубано деревини на 4 млн грн.

Опубліковано: 02.12.201602.12.2016 Автор: Волошин Тарас 











Щоб зберегти ліс: у Львові в сесійну залу облради занесли труну і поставити ультиматум депутатам



У Львові до будівлі обларди активісти принесли труну і спалили плакат з лісовозом.

Таким чином вони намагаються протестувати проти катастрофічних вирубок лісу без жодних на те дозволів.

Повідомляється, що похоронною процесією вони пройшли вулицями міста до облради. Біля адмінбудівлі спалили плакат із лісовозом. Труну ж з ялинкою занесли в сесійну залу. Там і зачитали свої вимоги — аби в області було запроваджено громадські слухання в місцевих радах про затвердження річного плану вирубки, обсяги заготівлі, місця вирубування тощо, і без позитивного рішення громади вирубка має бути заборонена. Також активісти вимагають, щоб було звільнено та притягнено до відповідальності керівників обох обласних управлінь — «Галсільлісу» та Держлісгоспу, пише газета Експрес.

«Завдяки роботі активістів розпочато сотні кримінальних проваджень. Однак жодна справа не була доведена до суду, — стверджує Василь Курій, активіст. — Тож нам уже увірвався терпець. Вимагаємо, щоб керівників лісових господарств призначали на основі відкритих конкурсів, щоб були торги тільки через систему Prozorro та щоб готували чіткі звіти про нові насадження в області. А ще, аби для силовиків організували навчання про лісові правопорушення».

Цікаво, що на противагу цій акції поряд було організовано ще одну. Прийшли люди, які працюють у лісгоспах, комунальних підприємствах. «Говорили, щоб ми не заважали їм жити. Просто тхне часами Януковича! Ми ж мали б стояти з ними по один бік», — додає Василь Курій.

Захисники лісу дали посадовцям час для обміркування своїх дій до лютого 2017 року. Якщо не буде позитивних зрушень, люди розпочнуть акцію спротиву на місцях — блокуватимуть роботу окремих лісгоспів.

DATA.UA · 3 ДЕКАБРЬ, 2016

Банальна заготівля дров виявляє глибину кризи в заповідній справі у Карпатах - Федір Гамор


Федор Гамор, заступник директора Карпатського біосферного заповідника
І оголює перепони бюрократії, що виплодила навколо природно-заповідного фонду «кишенькову мафію».

«Голос України» порушив одну з найскладніших і найнагальніших узимку проблем життя горян усіх чотирьох областей Карпатського регіону – Львівської, Івано-Франківської, Чернівецької і Закарпатської, - як жителям, села котрих опинилися в оточенні заповідників і котрі не отримують паливні дрова, законно заготовляти їх? Як цим десяткам тисяч родин опалювати домівки, адже довкола ліси, хащі, але завозити на зиму дрова закон... забороняє. Та вогонь у грубках і печах горить – із комина кожної хати йде дим. Отже, дрова, незважаючи на «дірку» в законі, - рубають. Цією прогалиною – а Верховна Рада України вже має ухвалити в другому читанні відповідний документ і внести важливі зміни до закону про природно-заповідний фонд – наразі користується зажерлива бюрократія, що породила довкола заповідників «кишенькову мафію», які погіршують як життя людей у горах, так й імідж держави за кордоном, адже Україна зобов’язалася гарантувати виконання міжнародних угод.

Про це та інше – в інтерв’ю із знаним в Україні і Європі вченим-експертом, професором-екологом, заступником директора Карпатського біосферного заповідника, доктором біологічних наук, заслуженим природоохоронцем України Федором ГАМОРОМ

Без дров у Карпатах ніколи не було і не може бути традиційного господарювання

- Федоре Дмитровичу, хотів би з вами повести мову про одне з найскладніших питань життя горян, села котрих опинилися в оточенні заповідників. Як цим людям, по-перше, опалювати домівки, адже живуть вони з діда-прадіда в лещатах гір (де дихати, як кажете, легко, але жити важко), довкола ліси, хащі, але заготовляти дрова (тим паче, Рахівський район єдиний у Закарпатській області негазифікований) тут не можна... Бо заповідна зона!..

- Насамперед, не так усе трагічно, як про це говорять на кожному кроці лісники, всякого роду браконьєри, земельні «деребанщики», лісоруби та окремі чиновники, для яких природно-заповідний фонд стає перепоною для безконтрольного, варварського використання природних ресурсів та розбазарювання унікальних куточків природи, зокрема, в Карпатах.

Тут важливо мати на увазі і те, що, по-перше, більшість природоохоронних територій, особливо в Карпатах, є дуже віддаленими від населених пунктів та важко доступними для людей, а тим більше для заготівлі дров.

По-друге, заготівля деревини, в тому числі і дров, в українських заповідниках та національних природних парках передбачається, але з дотриманням певних вимог (стаття 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд»).

По-третє, біосферні заповідники та національні природні парки мають функціональне зонування. Наприклад, в Карпатському біосферному заповіднику виділено зони: заповідну, регульованого заповідного режиму, буферну та антропогенних ландшафтів (або традиційного господарювання).

Заборона будь-якої господарської діяльності поширюється тільки на заповідну зону, яка складає близько тридцяти відсотків його території, оточується великими буферними зонами, і знаходиться у віддалених від людських поселень місцях. В національних природних парках заповідні зони займають ще менші площі.

Крім того, згідно з відповідним президентським указом, у межах Карпатського біосферного заповідника має забезпечуватись ще й «розвиток екотуризму та підтримка традиційного господарювання у високогір’ї Українських Карпат». І зрозуміло, що без дров, тут ніколи не було і не може бути традиційного господарювання.

Але важливо також і те, що порядок проведення господарської діяльності в біосферних заповідниках та національних природних парках суворо регламентується й визначається законом і проектами організації цих територій.

І все ж проблема загалом украй гостра й серйозна. Ось процитую сказане вами торік саме з цього приводу: «Уявіть собі, у гірському населеному пункті, в зоні біосферного заповідника або національного природного парку, який є негазифікованим, де відсутні дороги, де люди безробітні, де населення завжди використовувало дрова для опалення, яким закони і сьогодні це гарантують, зокрема і стаття 38 закону про охорону навколишнього природного середовища ( регулює загальне та спеціальне використання природних ресурсів), безперешкодно здійснювати традиційне господарювання, не отримують ці паливні дрова. Крім того, своєчасно не видаються дозволи на випасання худоби та сінокосіння. Як виживати цим людям? І яке може бути ставлення до біосферних заповідників та національних природних парків зі сторони місцевого населення, який за законом має підтримувати традиційне господарювання, а насправді все забороняє? І чому так сталося, що у зв’язку із добрими намірами біосферних резерватів, як і національних парків загалом, в результаті прогалин у законодавстві, погіршилось не тільки життя людей далеко у горах, але й імідж української держави, яка повинна гарантувати виконання міжнародних зобов'язань, щодо реалізації в Україні, зокрема, програмних документів біосферних резерватів ЮНЕСКО?». Чи знайдені вже відповіді на ці питання і що змінилося за рік?

- Звичайно, пошук шляхів вирішення цих проблем не припиняється. Так, за підтримки дванадцяти народних депутатів із майже всіх фракцій (Сергій Соболєв, Юлія Тимошенко, Остап Єднак, Валерій Лунченко й інші) та Мінприроди, Верховна Рада України нещодавно ухвалилау першому читанні підготовлений за нашої безпосередньої участі законопроект № 2311 «Про внесення змін та доповнень до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства у сфері охорони природно-заповідного фонду України». 

Цим законопроектом, зокрема, вносяться важливі зміни до закону про природно-заповідний фонд (ПЗФ), відповідно до яких, «загальне використання природних ресурсів для потреб місцевого населення здійснюється за межами заповідних зон біосферних заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, за обґрунтованими нормами, відповідно до Проекту організації території та рішень науково-технічних рад природоохоронних установ», а «проведення санітарно-оздоровчих заходів, рубок догляду та інших рубок, спрямованих на оздоровлення і посилення захисних, санітарно-гігієнічних та оздоровчих функцій лісів, здійснюється в межах затверджених планів та на підставі рішень науково-технічних рад установ природно-заповідного фонду».

Є великі надії, що цей закон найближчим часом буде ухвалений у другому читанні і реально спростить складну процедуру затвердження лімітів та дозволів на використання природних ресурсів у межах ПЗФ, в першу чергу на виділення паливних дров, забезпечення потреб у сінокосах, випасах худоби та заготівлі дикоростучих плодів, ягід і грибів для життєво важливих потреб людей, котрі безпосередньо проживають в межах природоохоронних територій та навколо них.

Перспектива. Важливе значення для зменшення гостроти проблем із забезпечення паливними дровами населення, яке проживає в зоні діяльності Карпатського біосферного заповідника, матиме також зініційоване нами доручення Кабміну від 12 березня п. р. № 9026/1/1-16 щодо заходів із збереження букових пралісів Карпат. Цим документом зобов’язано Закарпатську облдержадміністрацію провести роботу із переведення населених пунктів, які розташовані в зоні української частини “Українсько-словацько-німецького об’єкту Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО «Букові праліси Карпат та давні букові ліси Німеччини» на альтернативні паливним дровам джерела енергозабезпечення (паливні насоси, сонячні батареї, електроопалення) та надання пропозицій до Мінрегіону щодо фінансування із Державного фонду регіонального розвитку відповідних пілотних проектів.

У питаннях удосконалення стосунків природоохоронних територій із громадами в Україні слід запроваджувати досвід роботи, який використовується в біосферних резерватах та національних парках сусідніх європейських країн. Наприклад, для румунських природоохоронних установ їхнє профільне міністерство охорони довкілля затверджує лише менеджмент-плани та здійснює контроль за їх дотриманням. Видача ж дозволів у межах затвердженого менеджмент-плану належить винятково до компетенції адміністрацій біосферних резерватів та національних парків.

Така постановка питання дасть можливість уникнути правової колізії і щодо виконання вимог статті 12 закону про ПЗФ, якою визначається, що управління територіями та об’єктами природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється їх спеціальними адміністраціями, які, на жаль, зараз неспроможні оперативно вирішувати питання збереження природних екосистем, життєзабезпечення місцевого населення та своїх колективів.

Виходячи з цих обставин, було би добре, якби Мінприроди та інші центральні органи виконавчої влади України позбувались надмірної централізації в управлінні установами ПЗФ.


Коли статистика багато знає – вона просто... зникає!


- Добрий газда, як тільки-но впорався з косовицею трави, адже літо в горах минає швидко, - приступає до заготівлі дров на зиму. Він зможе це робити нині без того, аби не порушив закон?

- Поки що це не так просто, на жаль, в гірських районах (і конкретно в Рахівському, з 90-тисячним населенням). Наприклад, маючи в цьому районі, майже семидесятивідсоткову лісистість, забезпечення тут дровами населення загалом є дуже проблематичним. Навіть при тому, що територія Карпатського біосферного заповідника займає лише п’яту частину площі району та й здебільшого є дуже віддаленою від людських поселень. За деякими підрахунками, потреби в дровах людей, підприємств та організацій цього віддаленого і справді негазифікованого району щорічно складають близько 250 тисяч кубометрів (27 тисяч дворогосподарств: по вісім кубічних метрів кожному в середньому на рік, плюс соціально-культурні та туристично-рекреаційні заклади, установи, підприємства торгівлі тощо). А фактично, за даними офіційної статистики, дров реалізовано, приміром, у 2012 році лише третину до необхідної кількості, а в 2011 році ця цифра опускалась навіть нижче п’ятнадцяти відсотків. А звідки береться решта дров? Можна лише здогадуватись.

Цікавий факт. Після оприлюднення нами цих матеріалів, починаючи із 2013 року, із статистичних бюлетенів Закарпаття та Рахівського району відомості щодо кількості реалізованих населенню дров просто зникли, як і дані про площі суцільних зрубів.

Про серйозність цієї проблеми свідчить і той факт, що в Статистичному щорічнику Закарпатської області прозвітовано про заготівлю в 2014 році лише 498,8 тисяч кубічних метрів дров. При тому, що як засвідчує преса, дрова масово вивозяться за кордон, ця цифра є явно недостатньою, щоб в умовах дефіциту та дорожнечі газу забезпечити потреби населення краю.

Зрозуміло, що на цьому фоні звинувачують природоохоронні території та роблять їх своєрідними «блискавковідводами», хоча ідеться про заготівлю, наприклад, на території Карпатського біосферного заповідника (КБЗ) для забезпечення потреб людей, що проживають в зоні його розташування, всього шість-сім тисяч кубічних метрів деревини на рік.

Практика, яка обурює. Дотепер ще існують штучні проблеми із лімітами та дозволами на заготівлю дров поза межами заповідних зон природоохоронних територій. І тому, незважаючи, до прикладу, на неодноразові обгрунтовані клопотання науково-технічної ради КБЗ і на те, що надворі уже зима, ліміти на проведення вибіркових санітарних рубок в 2016 році, за рахунок яких населення забезпечується дровами, його адміністрація ще до сьогодні не отримала із Мінприроди.
Але в цій ситуації, найцікавішим є той факт, що ні в Лісовому кодексі, ні в законі України про ПЗФ, ні в «Інструкції про застосування порядку установлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення», - немає жодного слова про лімітування санітарно-оздоровчих заходів в лісах ПЗФ. А в новій редакції «Санітарних правил у лісах України» окремо зазначено, що у межах природно-заповідного фонду вибіркові санітарні рубки призначаються за погодженням з обласними державними адміністраціями. Але про ліміти, отримання яких на проведення цих рубок, вимагає Мінприроди, теж не має жодної згадки.

- І все ж вихід шукати треба. Адже відомо: де діє жорстка заборона, там починає «роботу» так звана лісова мафія...

- Ви абсолютно праві!..

І та ситуація, яку ми описали, інакше, як діями «лісової мафії» назвати не можна. І тому не випадково ми стараємося в законний спосіб через зміну законодавства та прийняття спеціальних програм врегулювати цю проблему.


Як державі діяти так, аби і вівці цілі, й вовк ситий? 


- Федоре Дмитровичу, ви – були керівником Карпатського біосферного заповідника протягом чверті століття; ви - науковець з багатющим досвідом і визнанням за кордоном, кажете, що заповідна справа зараз переживає глибоку кризу, яка створює загрози не тільки погіршенню стану збереження унікальних природних цінностей, але й для знищення багатьох природних екосистем та рідкісних видів рослин і тварин. Тож, як державі діяти таким чином, аби, як мовиться, і вівці цілі, й вовк ситий? Тим паче, що ліс – той ресурс, який здатен постійно поновлюватися?..

- Справді, зараз природно-заповідна справа переживає нелегкі часи. Уже давно закінчилися терміни дії, затвердженої свого часу Верховною Радою України «Програми перспективного розвитку заповідної справи в Україні» («Заповідники»), а питання розробки і прийняття нової блокується. Забуто, що розвиток природно-заповідного фонду належить до держаних пріоритетів...

Але в цій ситуації ми не повинні опускати руки, а навпаки: активізувати зусилля для збереження унікальних природних цінностей. Тим більше, що в Україні в цьому напрямку - значний позитивний досвід. Ми маємо порозуміння з цього приводу в європейської спільноти. До речі, німецький проект фінансової підтримки розвитку установ природно-заповідної справи, який зараз реалізується в Україні, якраз і є підтвердженням цього (див. «Голос України» за 28 жовтня).

Зараз нам необхідно зосередитися на вдосконаленні системи управління територіями та об’єктами ПЗФ, інтеграції її в інші галузі економіки, відповідно до кращих зразків міжнародної практики. Потрібно вдосконалювати чинне природоохоронне законодавство, імплементувати до нього європейські стандарти.

В ситуації, що складається, вкрай важливо налагодити добір та систему підготовки професійних кадрів заповідної справи і планового підвищення кваліфікації фахівців з охорони біорізноманіття.

Необхідно активізувати еколого-освітню та просвітницьку діяльність, серйозно посилити державний контроль за охороною та використанням природних ресурсів на територіях ПЗФ тощо.

Але найважливіше: слід ужити термінових заходів щодо забезпечення виконання чинного Указу Президента України «Про заходи щодо дальшого розвитку природно-заповідної справи» (№ 838/2005 від 23 травня 2005 року, яким визнано «розвиток природно-заповідної справи на основі системного врахування природоохоронних, економічних, соціальних та інших інтересів суспільства, а також міжнародних зобов’язань держави одним із найважливіших пріоритетів довгострокової державної політики України». І по-друге, в редакції ще одного Указу Президента «Про додаткові заходи щодо розвитку природно-заповідної справи в Україні» (№ 600 від 14 серпня 2009 року) записано: невідкладно, з метою поліпшення умов реалізації єдиної державної політики у сфері розвитку природно-заповідної справи удосконалити управління територіями та об’єктами природно-заповідного фонду, розробити та прийняти відповідну державну програму, у якій визначити по роках, у розрізі найважливіших природоохоронних територій, обсяги фінансування та матеріально-технічного забезпечення установ природно-заповідного фонду тощо.

В такий спосіб, і вівці будуть цілими, як ви кажете, і вовки будуть ситими. А ліси постійно поновлюватимуться. І не тільки на природоохоронних територіях.


Заборонити господарську дільність в заповідних зонах України – нині нереально


- В Україні створено та функціонує 8101 територія і об’єкт природно-заповідного фонду площею понад чотири мільйони гектарів, що складає лише біля шести відсотків від її загальної території. Серед них 19 природних, 4 біосферних заповідники та 48 національних природних парків. Площа природоохоронних територій в Україні в середньому майже утричі менша, ніж у європейських країнах. А як ця ситуація виглядає в Карпатах?

- У Карпатському регіоні, який володіє ще значними ділянками дикої та малопорушеної природи, площа територій ПЗФ в середньому в два рази більша, ніж загалом по Україні, і складає сьогодні біля 12 відсотків.

Найвищий показник заповідності має Івано-Франківщина (15.7 %), а найменший - Львівщина (6.7 % ). На Закарпатті природоохоронні території складають біля 14 відсотків. В нашому регіоні зосереджені, крім Карпатського біосферного заповідника та природного заповідника «Горгани», ще вісім національних природних парків.

Але зірвано виконання вимог Закону України «Про мораторій на проведення суцільних рубок на гірських схилах в ялицево-букових лісах Карпатського регіону», відповідно до якого (ще до 2005 року) рівень заповідності тут мав бути доведений до 20 відсотків.

- На вашу думку, в нинішніх конкретних українських реаліях ідея абсолютної заповідності як найвищого екоетичного імперативу, що передбачає заборону будь-якої господарської та іншої діяльності людини в межах природоохоронних територій, - коли може стати реальністю?

- Думаю, що в умовах України це не реально. І в цьому немає розумної необхідності.
Хоча в наукових та природоохоронних колах (у контексті збереження природних цінностей та забезпечення гармонії людини і природи) ведеться гостра дискусія щодо запровадження в практику природоохоронної роботи ідеї абсолютної заповідності як найвищого екоетичного імперативу, який передбачає заборону будь-якої господарської та іншої діяльності людини в межах природоохоронних територій.

На думку значної частини вчених-екологів та громадських організацій, не викликає жодного сумніву необхідність практичного втілення в природних заповідниках та заповідних зонах біосферних заповідників і національних природних парків цієї ідеї, яка спрямована на незалежний (спонтанний) розвиток дикої природи в умовах її недоторканності. Це особливо важливо, наприклад, для пралісів та інших ділянок природи, які не зазнали істотного впливу господарської діяльності людини. Але у багатьох учасників дискусії виникають сумніви щодо доцільності запровадження принципів абсолютної заповідності в деградованих екосистемах, які, до речі, складають чималі площі українських заповідників та національних природних парків.

Багаторічні дослідження і практичні результати свідчать, що впровадження режиму абсолютної заповідності у багатьох випадках призводять до повної втрати тих природних об’єктів, заради яких власне і створювались природоохоронні території. Найбільш переконливими аргументами тут можуть служити приклади степових заповідників, Долини нарцисів (біля Хуста на Закарпатті) й штучно створених високогірних лук Карпатського біосферного заповідника тощо. Тому вважаємо актуальним та важливим нещодавнє рішення Верховної Ради України залишити без змін другу частину статті 16 Закону «Про природно-заповідний фонд» (передбачає виконання відновлювальних робіт на землях з порушеними корінними природними комплексами, а також здійснення заходів щодо запобігання змінам природних комплексів заповідників тощо)відмінити яку домагались окремі радикально налаштовані природоохоронці.


У цивілізації немає іншого шляху, ніж досягти гармонії між людиною і природою 


- У зв’язку із цим варто нагадати, що європейські стандарти – це не тільки режим абсолютної заповідності, адже директиви Євросоюзу про захист диких птахів (№2009/147/ЄС) (Пташина директива) та про збереження природного середовища існування дикої флори і фауни (№92/43/ЄС) (Оселищна директива), які є головними природоохоронними нормативно-правовими актами в країнах Євросоюзу, - поряд з охороною визначають необхідність досягнення сприятливого стану збереження видів та оселищ у певних регіонах. А стаття 6(1) Оселищної директиви передбачає необхідність проведення природоохоронних заходів, які включають «управління, яке може бути активним або профілактичним і включати в себе такі заходи, як традиційне природокористування: випас худоби, викошування, часткове вирубування, а також такі адміністративні заходи, як фізичне планування, оцінка екологічного впливу та контроль». Крім того, на територіях особливої охорони (Special area of conservation), теж «здійснюються необхідні заходи щодо збереження та відтворення належного стану оселищ та/або популяцій видів, заради збереження яких була визначена ця територія». 

Позитивні результати застосування методів активної охорони природи та відновлення порушених екосистем нам доводилося не тільки спостерігати, але й неодноразово вивчати в національних парках та на об’єктах NATURA 2000 у Німеччині, Італії, Нідерландах, Франції, Швейцарії, сусідніх Польщі, Словаччині, Угорщині та в інших країнах, з якими ми підтримуємо багато років тісні контакти. І вважаємо, що застосування цього досвіду в Україні може принести лише позитив.

- Ви самі постійно й наполегливо працюєте над цілим комплексом цього надскладного вузла проблем, який можна схематично окреслити, як взаємостосунки людини й природи на заповідних територіях. На чому б завершили нашу розмову?

- В умовах загострення екологічної кризи (про яку ще раз особливо проголошено на саміті зі сталого розвитку, що відбувся у рамках 70-ї сесії Генасамблеї ООН в Нью-Йорку 25-27 вересня 2015 р. та на Паризькій конференції з питань клімату) - в цивілізації іншого шляху, ніж досягти гармонії між людиною і природою, просто не існує.

А відповідно до програмних документів ЮНЕСКО, природоохоронні території, і особливо біосферні заповідники, покликані виконувати роль модельних територій для збереження біорізноманіття та сталого розвитку, де мають відпрацьовуватися найбільш прийнятні варіанти з урахуванням регіональних особливостей збереження та раціонального використання природних екосистем.

У наших реаліях для забезпечення цих завдань заповідна справа має знову стати пріоритетом довгострокової державної політики України.

Вів розмову Василь НИТКА, власний кореспондент «Голосу України» в Закарпатській області.

На знімку: професор Гамор свою точку зору завжди підкріплює вагомими арументами.
(Газета «Голос України» за 2 грудня 2016 р.)

04.12.2016 (07:34)

Бурштин, ліс та дороги

Голова Рівненської ОДА провів нараду з силовиками

Бурштин, ліс та дороги. Ці три питання стали основою зустрічі голови Рівненської облдержадміністрації Олексія Муляренка з керівниками Нацполіції, прокуратури та СБУ області.

На нараду запросили голів РДА 6-ти північних районів – Сарненського, Зарічненського, Рокитнівського, Березнівського, Дубровицького, Володимирецького, а також начальників місцевих відділів поліції.

«Оперативний штаб більш як тиждень розформували, тож нелегальний видобуток набиратиме нових обертів. Тому ми повинні разом з вами розпочати новий етап в боротьбі із незаконними «старателями». Розумію, що питання має вирішитися на рівні Закону, але ми не маємо права допустити нових спалахів», – звернувся до присутніх Олексій Муляренко.
Кожен голова РДА доповів про ситуацію в районі, назвав основні «гарячі» точки та окреслив проблематику регіону.

Так, найкритичніший стан в Сарненському районі, де старателями пошкоджено біля 420 гектарів земель. Останні два тижні ситуація стала наростати з новою хвилею. Копачі нищать ліс, підмивають електроопори. Голови РДА переконані, що з початком зими води побільшає, тож це стимулюватиме старателів. На користь копачів працюють підпільні АЗС. Наразі «миють» свої, водночас в окремих районах йде війна за територію. На болотах в основному працюють молоді люди, які ухиляються від служби в армії та звикли до швидкої наживи, тому нерідко йдуть на інші злочини.

Присутні погодилися з тим, що проблематика кожного району різна, тому запровадять індивідуальний формат роботи із залученням працівників різних структур – силовиків, правоохоронців, лісівників, прикордонників.

«Таким чином ми розпочали новий етап спілкування і боротьби із нелегальним видобутком бурштину. Впевнений, що злагоджена координація усіх служб дасть хороший результат», – відзначив Олексій Муляренко.

Голова ОДА відзначив, що ситуація в кожному районі має свою специфіку, але масового миття вже не має. Однією з причиною цього є те, що нелегальний видобуток бурштину стає менш привабливим. Ціна на камінь, а відтак і об’єми збуту зменшуються. Тож практично не зафіксовано приїжджих стрателів.

Тому Олексій Муляренко переконаний, що керівники районів мають покращити співпрацю із громадським активом та вести профілактичну роботу із місцевими. «Маємо донести до людей, що це не тільки порушення закону та екології. Постійне переохолодження стає причиною хронічних захворювань, що значно вливає на показники здоров’я усього північного регіону», – відзначив Олексій Муляренко.

Окремо голови РДА доповіли про роботу з протидії незаконних вирубок лісу, зокрема, діяльності мобільних груп та перевірки деревообробних підприємств.

Щодо стану доріг, то паралельно із дорожниками представники Нацполіції в Рівненській області щодня повідомлятимуть Олексія Муляренка про стан дорожного покриття.

Повідомляє прес-служба Рівненської ОДА
tomat.rv.ua

Почему европейские страны тормозят безвизовый режим для Украины



Предоставление Украине безвизового режима с Евросоюзом снова откладывается. Таков итог саммита «Украина-ЕС», прошедшего в Брюсселе на прошлой неделе.

Ранее Domik.ua рассказывал о том, почему Украина может не получить четвертый транш МВФ .

При всем показном оптимизме украинских властей и наличии утешительных спичей со стороны некоторых европейских чиновников, стал более чем очевиден лагерь «укроскептиков», усиленно тормозящих внедрение визовой либерализации для Украины. О том, почему так происходит и какие настроения царят в политикуме европейских стран, находя свое отражение в западной прессе, специально для Forbes проанализировал эксперт Александр Ланецкий.

Фактически идея евроинтеграции в восприятии рядовых граждан Украины сводится к двум вещам: безвизовому режиму с Шенгенской зоной прямо сейчас и зарплате «как в Европе» в обозримом будущем. Украинцев, в подавляющем большинстве, практически не волнуют вопросы толерантности, а борьба с коррупционерами зачастую интересна только в контексте возможности занять их место.

А вот возможность поехать в Париж, Милан или Прагу без унизительной процедуры получения визы действительно объединяет все слои общества. Исключение составляет разве что очень узкая прослойка владельцев дипломатических паспортов Украины (министры, народные депутаты и некоторые чиновники и судьи высшего ранга) – они для себя эту проблему уже решили. Поэтому очередная отсрочка «безвиза» так болезненно воспринимается в Украине.

«Бедные, но гордые»


После Евромайдана Украина пошла на подписание Соглашения об ассоциации с ЕС, несмотря на замечания скептиков, что от него в первую очередь выигрывают страны Евросоюза. Практически за каждым экономическим положением Соглашения стоит какая-то конкретная группа в странах Европы, получающая от его реализации конкретную выгоду (что очень хорошо иллюстрирует давление на Украину с целью отменить запрет на вывоз леса-кругляка).

В то же время от отмены визового режима с Украиной не выиграет практически никто в Евросоюзе. Допущения о теоретическом увеличении туристического потока для европейцев – «разговоры в пользу бедных» в прямом смысле слова. Несмотря на статистику по увеличению пассажиропотока украинских аэропортов или количеству проданных в стране новых автомобилей (за 9 месяцев с.г. продажи выросли на 40%), сегодняшняя Украина для европейцев – это самая бедная страна Европы со средней зарплатой ниже 200 евро, с невиданным уровнем коррупции и не утихающей войной. Практически, это новое Косово, только значительно большее по своим размерам – с 45-миллионным населением и потенциально большими угрозами.

Укреплению такого имиджа родной страны очень способствуют сами украинские политики, активно поливающие друг друга грязью не только на родине, но и в европейских кабинетах и СМИ. И, надо сказать, не беспочвенно. Буквально перед стартом саммита «Украина-ЕС» европейские газеты были заполнены сообщениями о скандале с декларациями украинских политиков и чиновников: «Украинская элита спит на матрасах, набитых миллионами», – пишет датская Politiken, ей вторит датский же Berlingske и норвежский Aftenposten.

В целом эту тему не обошло стороной ни одно крупное европейское издание. Общий тон – украинские чиновники при мизерных зарплатах в несколько сот евро декларируют миллионы наличных (что само по себе уже дико для западного человека, привыкшего жить скромно и в долг), дорогие часы, недвижимость, машины и яхты. Вывод прост – в Украине процветает тотальная коррупция и нечистоплотность элиты. Накануне визита Петра Порошенко в Брюссель французский новостной канал France 24 посвятил репортаж этому же скандалу, пройдясь по окружению украинского президента.

В австрийской die Press была опубликована статья о трудностях внедрения реформ в Украине. Общий посыл – Европа устала от Украины и ее проблем с войной, коррупцией и буксующими реформами, отсюда и трудности с безвизовым режимом, усугубленные российской позицией.

Несколько особняком стоит статья британской The Guardian, в которой прямым текстом передаются мысли опрошенных журналистом молодых украинцев. В целом ее тон – уныние и пессимизм от безвыходного положения в Украине. По ее прочтении складывается один образ – «там жить нельзя», и народ явно хочет оттуда сбежать при первой возможности.

Все это только подтверждают результаты опросов, указывающие, что до 65% украинцев стремятся уехать на ПМЖ за границу. Можно спорить об их объективности, но эти цифры фигурируют и в отчетах посольств, направляемых из Киева в европейские столицы.

Читайте также: В Украине существенно упростили условия для ведения бизнеса

Многоликая евробюрократия


В целом украинцам надо отдавать себе отчет в том, как принимаются те или иные решения в Евросоюзе. Там, несмотря на резко усилившуюся после 2009 года бюрократию, решающее слово все же остается за Европейским Советом (высший орган ЕС, состоящий из глав всех государств) и Советом министров (профильные министры, принимающие решения по вопросам своей зоны ответственности). При этом по ключевым вопросам каждая страна-член ЕС имеет право вето.

В странах ЕС нет ни одной мало-мальски значимой силы, заинтересованной в отмене для Украины визового режима с шенгенской зоной. Фактически единственными провайдерами идей визовой либерализации оказались два высших чиновника Евросоюза – председатель Европейского Совета Дональд Туск и председатель Еврокомиссии Жан-Клод Юнкер. Именно от них исходил положительный сигнал Киеву, что на саммите будет наконец-то объявлено о либерализации, и, вероятно, опираясь на эти сигналы, Петр Порошенко и уверял граждан Украины в скором решении вопроса.

Фактически же сейчас, после Брексита, победы Трампа и при все возрастающих шансах на победу во Франции правых евроскептиков, весь проект евроинтеграции оказался под угрозой.

Последние годы еврочиновники ощутили огромную силу и фактически диктовали свои условия странам-членам. Пока это касалось новых членов, типа Венгрии, Латвии, Кипра или даже Греции, – это легко сходило им с рук. Но после того как Еврокомиссию возглавил бывший премьер Люксембурга Юнкер и они поставили себя выше Франции, Италии или Великобритании, – это вызвало всплеск возмущения национальных элит, вылившийся в Брексит и неминуемое поражение левых и центристов во Франции.

Еврокомиссия по инерции все еще проводит политику, направленную на глобализацию и расширение. И признание, что ни один потенциальный кандидат (а особенно Турция и Украина) уже ни имеет никаких шансов на вступление в ЕС, перечеркнет все то, что они делали по отношению к этим странам последние годы. Как заявил Жан-Клод Юнкер, «Мы должны либерализовать визовый режим с Украиной, иначе это станет угрозой всем ее евроинтеграционным проектам». Европейские дипломаты в частных беседах говорят, что так он намекает на возможный реванш в Украине пророссийских сил по аналогии с результатами недавних выборов в Молдове и Болгарии. Об этом же накануне саммита писал влиятельный бельгийский политический сайтEUobserver.com.

В то же время, Туск – это уже «хромая утка»: 31 марта 2017 года его полномочия истекают. И Польша уже заявила, что не будет поддерживать его выдвижение на второй срок. Сам Юнкер же хоть должен пребывать на посту еще три года, уже успел перессориться со многими национальными политиками. И сразу после оглашения результатов референдума в Великобритании звучали требования о его отставке. А после вероятной победы евроскептиков весной 2017 года во Франции вопрос отставки Юнкера зазвучит еще острее. Поэтому нынешним еврочиновникам важно именно сейчас продемонстрировать личный успех в решении вопроса евроинтеграции Украины. Но, в таком случае, автоматически актуализируется и вопрос Турции.



«Не нужен нам берег турецкий...»


Так уже сложилось, что среднестатистический западноевропеец мало что знает об Украине, и ему, мягко говоря, глубоко безразличен вопрос визовой либерализации для украинцев. Но французы, итальянцы, а особенно – немцы и шведы хорошо знают, что такое турки и прочие мусульманские иммигранты. Весной сего года Евросоюз заключил соглашение с Турцией по беженцам: ЕС в обмен на закрытие Турцией границы для беженцев принял обязательства в том числе отменить визы в Шенгенскую зону для турецких граждан. В результате так называемый «балканский путь» был перекрыт (до закрытия им ежедневно пользовались до 15 000 человек, а всего прошло свыше 2 миллионов беженцев). Сейчас же альтернативным «сицилийским» маршрутом в ЕС прибывает около 1000 беженцев в день.

Соответственно, Турции, в отличие от Украины, есть чем шантажировать Евросоюз в случае невыполнения договоренностей по либерализации визового режима. В ЕС уже сейчас живет крупная турецкая диаспора – более 3 млн человек в ФРГ, 100 000 в Швеции, а также изрядное число – в Норвегии, Дании, Австрии, Нидерландах, Франции и Греции. Турки занимают второе место после уроженцев Марокко по количеству натурализовавшихся граждан Евросоюза.

Все опрошенные автором высокопоставленные европейские дипломаты в один голос упоминали турецкую проблему. По их словам, либерализовать сейчас визовый режим с любым государством и при этом обойти Турцию политически невозможно. У турок есть конкретный механизм влияния на Евросоюз – они держат в руках ключи от «балканского пути» для беженцев.

В то же время турецкий лидер Эрдоган проводит достаточно авторитарную политику, резко контрастирующую с «европейскими ценностями» – чего стоят одни аресты десятков тысяч оппонентов. Европейцы уже сейчас столкнулись с десятками и даже сотнями прошений от турецких оппозиционеров о предоставлении политического убежища. В европейских столицах зреют реальные опасения, что в случае отмены виз десятки тысяч турецких граждан (оппозиционных или псевдооппозиционных к действующему в Турции режиму) двинутся за лучшей жизнью в Евросоюз. Тем более, что в богатых ФРГ, Швеции или Австрии у них могут оказаться уже обосновавшиеся родственники. Правда, именно эти родственники, как и натурализованные во Франции синегальцы и марокканцы, и есть главные противники либерализации – именно на их плечи изначально ляжет бремя содержания свежеприбывшей родни. Поэтому правые партии так уверенно и побеждают в «черных» пригородах Марселя и Парижа.

Один высокопоставленный дипломат из Брюсселя заметил: есть реальные опасения, что «турки начнут выдавать свои паспорта беженцам, и те смогут совершено легально ехать в страны ЕС». Ранее другой еврочиновник среднего ранга в приватной беседе высказал иное опасение: «при теперешнем уровне коррупции в Украине, а также мизерном официальном доходе украинских чиновников, вполне реальна ситуация, когда после отмены виз для украинских граждан беженцы из третьих стран устремятся в Украину. Они будут там покупать у коррупционеров легальные украинские паспорта и дальше уже легально пересекать границу с ЕС. Сейчас мы знаем, что сирийцы, афганцы и нигерийцы платят посредникам около 10 000 евро за место на корабле, плывущем к итальянским или греческим берегам. Вы уверены, что украинский чиновник в каком-то Богом забытом райцентре устоит перед таким искушением?». Аргумент, что предоставление украинского гражданства по закону – это компетенция далеко не чиновника из районного ОВИРА, а лично президента Порошенко, натолкнулся на усмешку: «Вы-то сами верите, что этот закон работает в такой коррумпированной стране?».

Фактически украинцы становятся заложниками европейско-турецких отношений и негативного имиджа своей страны.

Читайте также: Чем грозят претензии МВФ к украинским чиновникам

Анклав негатива


Председатель Европарламента Мартин Шульц заявил, что противниками либерализации визового режима ЕС с Украиной является группа стран во главе с Францией (сюда также входят Бельгия, Венгрия, Италия, Германия и, возможно, Нидерланды). Все эти страны объединяет два вопроса. Во-первых, в скором времени им предстоят выборы президента или парламента (в Бельгии и Венгрии в 2018-м, в Италии ожидаются внеочередные после провала референдума о реформе госуправления в декабре с.г.). А во-вторых, все они так или иначе пострадали от нашествия беженцев – Италия и Венгрия стали транзитными странами для сотен тысяч нелегальных иммигрантов, а ФРГ, Франция и страны Бенилюкса – конечными пунктами следования для многих из них.

Уже сейчас все опросы общественного мнения показывают резкий рост популярности в этих странах правых и право-популистких партий. Можно с высокой долей вероятности предположить, что выборы во Франции выиграет правый президент, скептически настроенный к приему беженцев. То же самое наблюдается и на парламентских выборах в Нидерландах и Италии. Поэтому сейчас, в преддверии выборов, рисковать и открывать границу для потенциальных сотен тысяч и даже миллионов нелегальных мигрантов с востока (турок и украинцев) никто не хочет.

В сложившейся ситуации становится понятна тактика европейских чиновников по затягиванию либерализации визового режима с Украиной (и Грузией, положительное решение о которой было принято несколько ранее). Франция и примкнувшие к ней страны требуют для начала полностью согласовать процедуру автоматической остановки безвизового режима для стран, граждане которых «слишком им злоупотребляют, или если ситуация станет неконтролируемой».

Также должна быть предусмотрена процедура быстрого выдворения на родину незаконно задержавшихся в ЕС граждан «безвизовых» стран. В современных условиях с этим могут возникнуть большие проблемы, так как в государствах Западной Европы приняты очень либеральные правила предоставления убежища беженцам. Один из западноевропейских дипломатов в частной беседе приводил такую ситуацию: «В случае безвизового режима оппозиционно настроенные турецкие журналисты или даже чиновники смогут легально приехать в Швецию или Германию и там просить политического убежища. И затем как минимум года два жить на пособие, ожидая решения по своему вопросу. То же самое может касаться и боевиков незаконных вооруженных формирований ДНР/ЛНР – ведь они в большинстве своем формально – украинские граждане, которым угрожает «политическое преследование в Украине».

Читайте также: Топ-25 банков, которым доверяют украинцы

Особенности национальной депортации


Сама процедура такой остановки действия безвизового режима требует выработки нового регламента, что обычно влечет за собой достаточно долгий бюрократический процесс согласования между Еврокомиссией, Европейским советом и Советом министров ЕС. При этом наблюдается разногласие с большинством в Европарламенте, которое хочет, чтобы в случае чего такая остановка касалась не всех граждан какого-то государства, а лишь конкретных «провинившихся» групп, с чем категорически не согласны большие западные страны.

Чтобы понять, как этот вопрос решается в действительности, надо осознать, как работает процесс выдачи Шенгенской визы. Украинский/турецкий гражданин приходит в визовый центр Шенгенского соглашения в своей стране и подает прошение вместе с вызовом от резидента Евросоюза. Европейский консульский дипломат, рассмотрев прошение, выдает визу. Все данные просителя попадают в единую базу данных ЕС. Если позже этот гражданин задерживается в Европе за правонарушение (от воровства до нелегальной работы), принимаются меры по его депортации. Правоохранители или служащие миграционного ведомства той страны, в которой произошло задержание, сажают его в самолет, из бюджетных денег оплачивают билет авиакомпании (а при необходимости – и сопровождение) и потом выставляет за это счет сначала стране, выдавшей правонарушителю визу, а та уже своему резиденту, оформившему приглашение для него.

Вся информация о таких нарушителях собирается и систематизируется. Затем сопоставляются данные о квалификации каждого консульского работника, выдавшего визы таким непутевым «путешественникам», и пограничника, пропустившего их в ЕС. Кто выбивается из допустимой нормы, вполне может дождаться служебной проверки и оргвыводов. Кроме того, если визитер надумает просить в ЕС политического убежища, его прошение будет рассматривать страна, выдавшая ему въездную визу. В эту же страну он и будет депортирован, независимо от места подачи прошения. К слову, по неофициальной статистике, львиная доля депортированных из стран Западной Европы украинских граждан въехали в ЕС по визам, выданным ближайшими странами-соседями.

Европейские дипломаты в частных беседах на условиях анонимности добавляли: «Существует скептическое отношение к способности Украины выполнить свои обязательства, которое усиливается проблемами с внедрением реформ в стране. Все это подрывает и без того небольшое доверие, существующее к Украине – особенно в скептически настроенных странах. Кроме того, не исключено, что на эти страны оказывает влияние и российский фактор».



Две стороны одного саммита


Если просмотреть европейскую прессу, то можно найти подтверждение частному мнению одного из еврочиновников из Страссбурга: «Европейцам и в частности французам проблемы украинцев не интересны». Большинство европейских СМИ упоминало о саммите «Украина-ЕС» весьма коротко и вскользь. Так, на крупнейших новостных каналах Италии (Rai News 24) и Франции (France 24 и BFMbusiness) о визите Петра Порошенко в Брюссель не сообщили ни разу.

При этом на международном телеканале Euronews на русском, украинском, английском, французском и немецких языках вышел идентичный оптимистический сюжет о саммите, в котором говорилось, что сроки либерализации визового режима пока откладываются, но не отменяются, и что влияние на этот процесс оказывают предстоящие выборы в ряде европейских стран.

В день саммита влиятельное немецкое издание Die Welt напечатало интервью с Петром Порошенко, в котором много говорится о важности сотрудничества между Украиной и ЕС. В самом конце Порошенко упоминает, что либерализация визового режима наравне с ратификацией соглашения об Ассоциации является для Украины очень важным и символическим жестом. Издание цитирует украинского президента: «Ситуация позволяет нам поверить, что украинские граждане смогут путешествовать без визы в ближайшее время». Но при этом основной его акцент сводился к тому, что санкции против России должны быть сохранены.

В редакционной статье об итогах визита Порошенко в Брюссель, вышедшей на следующий день в Die Welt, было уже написано следующее: «Он говорил с нами о безвизовом режиме и финансовых реформах. Это важные, но незначительные вещи по сравнению со стратегическими задачами после победы на выборах в США Дональда Трампа».

Деловое издание Handelsblatt в короткой новости непосредственно в день визита сообщило о том, что Украина надеется на отмену Евросоюзом виз для ее граждан и на подписание энергетического соглашения. Вечером появился видеорепортаж об акции Femen в Киеве у посольства ФРГ с требованием либерализации визового режима. Правда, несмотря на эпатажность мероприятия, особого интереса у читателей ресурса эта новость не вызвала, как и на других порталах, разместивших ее.

Зато накануне саммита в газете Frankfurter Allgemeine Zeitung и в Handelsblattвышли почти идентичные репортажи из зоны АТО о «продолжающейся войне на Востоке Украины» и «тысячах беженцев, покинувших свои дома».

Читайте также: Зона свободной торговли между Украиной и Китаем: все «за» и «против»

В пятницу во французском Le Monde, вышла разгромная статья «Зигзаги реформ Порошенко в Украине», обличающая стиль управления страной, провал реформ и коррумпированность чиновников. В тот же день британская The Telegraph опубликовала колонку президента Украины Петра Порошенко. В целом она очень сильно контрастирует с тоном европейских изданий, описывая достижения Украины после Евромайдана. Вероятно, если бы и европейские журналисты писали в таком же духе, то процесс предоставления безвизового режима продвигался быстрей.

Очень много о саммите писали бельгийский политический сайт EUobserver.comи датский Berlingske. В статье, вышедшей во вторник, в преддверии визита отдельно указывается на проблемы с коррупцией. Во главу угла в «процессе реформ» ставятся меры по обузданию коррупции в украинской политике: «Введенная под нажимом Евросоюза система электронного декларирования показала, что даже новое поколение послереволюционных руководителей сколотило огромные личные состояния, несмотря на свои скудные зарплаты». И прямо указывают на премьер-министра Владимира Гройсмана. Кроме того, в ней затрагивается проблема апрельского референдума в Нидерландах, до сих пор не позволяющая полностью запустить в действие Соглашение об ассоциации Украины с ЕС. «Голландский премьер Марк Рютте ведет переговоры со своими оппозиционными политиками, с коллегами по ЕС и с украинскими дипломатами о решении проблемы, которое может повлечь за собой включение новых положений в Соглашение об ассоциации», – отмечается в статье. В частности, ссылаясь на неназванного украинского политика, в ней говорится, что «голландский лидер хочет включить положение о том, что Украина не может вступить в ЕС, не должна осуществлять с ним военное сотрудничество и получать от него какие-то дополнительные средства».

В статье по итогам саммита EUobserver.com констатирует, что ни Украина, ни Грузия не получат безвизовый режим в этом году из-за позиции Франции и поддержавших ее стран. Тут также подчеркивается, что Франсуа Олланд не хочет вводить либерализацию визового режима по крайней мере до президентских выборов во Франции в апреле 2017 года, чтобы не добавлять очков своим крайне правым оппонентам.

На основании всего вышесказанного можно сделать вывод, что отсрочка решения по безвизовому режиму для Украины на «после французских выборов» означает откладывание его по крайней мере до того момента, когда экономическое положение Украины значительно улучшится, а доходы ее граждан резко возрастут, поскольку победа крайне правых на выборах во Франции практически предрешена.

Есть и другой вариант. Существует мнение, что Молдова осенью 2013 года получила безвизовый режим с ЕС в том числе как политическое поощрение за «правильную политику» в отличие от тогдашнего украинского руководства. Возможно, в обозримом будущем ЕС потребуется показать населению некого третьего государства, чем оно может быть вознаграждено за лояльность (возможно, именно поэтому очередному провалу евроинтеграционных устремлений Украины так радовались российские каналы). Но опыт прозападной и либеральной Грузии показывает, что на последний вариант особо рассчитывать не стоит. Бедные – пусть даже и очень прозападные – «партнеры» Евросоюзу не нужны: его страны уже и так перегружены беженцами из бывших колоний.

Но в целом, как сказал один весьма высокопоставленный европейский дипломат: «Все выше изложенные причины очень важны, но в конце концов на все просто нужна политическая воля. Если она будет, то технически ввести либерализацию можно довольно быстро».

Источник: domik.ua
04.12.2016 08:01