ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

05 липня 2017

Лесным пожаром на Херсонщине заинтересовалась полиция



Пожаром в лесу около села Чулаковки в Голопристанском районе заинтересовались правоохранители. Как прокомментировали сегодня в отделе коммуникации ГУ НП в Херсонской области, на данный момент полицией открыто уголовное производство по статье 245 «Уничтожение или порча объектов растительного мира», санкция по которой предусматривает лишение свободы до 5-ти лет.

Правда, не факт, что кого-то накажут, ведь подозреваемых по делу пока нет. К слову, лишь по предварительным данным (на уточнение площади пепелища, как и убытков, лесникам понадобилось время) вчера, за считанные часы в Голопристанском районе выгорело не менее 20-ти гектаров леса.

Очаг пожара оказался в глубине хвойного массива, достаточно далеко от населенного пункта – туда даже туристы не заходят, не говоря уже о проезде транспорта, место непроходное – в песчаных барханах.

Что же это было? Кто-то из чулаковских крикнул – да самовозгорание это, мол, в такую жару даже накалившееся стекло пожар учинить может... Или небрежно брошенный окурок? Но брошенный кем, в настолько глухом месте? А, может, поджог?

Ведь, поговаривают, древесина обгорает по-разному, порой оставаясь внутри практически неповрежденной, а, посему - товарной. А ведь по законодательству лес, который горел, подлежит вырубке...

Вера ЯРАЯ



P.S. Вообще - интересная тема пожары на Херсонщине... Впрочем, как и расследование дел по последним. За десять лет в регионе выгорели тысячи гектаров леса, официально же установлено лишь два виновника пожаров – несчастный пастух, которого назвали причастным к громкому пожару в 2007-м году (тогда даже Президент Ющенко «отметился» на тушении пожара) и лесник, обвиняемый в поджоге 100 гектаров леса под Нечаевым в Цюрупинском районе. О наказании виновных за лесные пожары и вовсе не слышно...



05.07.2017


Б’ють поклони кожній ягідці

На Волині в розпалі сезон збирання чорниць. У Мощаницькому лісництві Цуманського держлісгоспу збирачів лісових дарів не бракує. Першими зустрічаємо багатодітне подружжя — Івана та Оксану Мацюків. Прийшли вони в ліс з двома старшими дітьми.



На знімку: Зінаїда Рябчун стверджує, що таку продукцію охоче приймають в Європі й Америці.

— Цього року чорниць дуже мало, — пояснює жінка. — Минулого літа за такий час назбирали б уже втричі більше ягід. Доводиться кланятися кожному кущику і збирати буквально по чорничці. Важка це дуже праця. Торік здали ягід на п’ять тисяч. Цьогоріч навряд чи пощастить стільки заробити...

Інженер з охорони і захисту лісу Сергій Арендарчук пояснив, що причиною цьогорічного неврожаю стали пізні весняні заморозки. Вони пошкодили чорничний цвіт, і лише в захищених від вітру місцях ще можна щось назбирати.

Побували ми і в консервному цеху Цуманського держлісгоспу, де переробляють смачні дари лісу. Начальник цеху Зінаїда Рябчун розповіла, що поруч з чорницею вони виготовляють консервовану продукцію з суниць, ожини, брусниці, журавлини, лохини, чорноплідної горобини, грибів.

— Асортимент надзвичайно широкий, — не без гордості повідомляє Зінаїда Богданівна. — Лише березового соку виготовляємо майже двадцять видів. Він у нас іде і на внутрішній ринок, і в Польщу, Німеччину, Ізраїль, Канаду. Цього року вийшли на ринок США. До речі, 70 відсотків своєї продукції ми відправляємо на експорт.

Про цілющі властивості чорниці написано багато. Ця ягода — справжня аптека. Тож волинянам надзвичайно пощастило: лісові плантації чорниць в області становлять кілька десятків тисяч гектарів, а обсяги заготівель у врожайні роки — тисячі тонн. У 2014-му, наприклад, затверджені обласною радою ліміти становили 4873 тонни. А це кілька залізничних ешелонів лісової смакоти...

Максим СОЛОНЕНКО.
Фото автора.

Волинська область. 

На Буковині розгорівся черговий скандал довкола проведення лісозаготівельних робіт



На Буковині розгорівся черговий скандал довкола проведення лісозаготівельних робіт – цього разу у Кельменецькому районі. Знову – через правовий нігілізм окремих керівників місцевого самоврядування, нерозуміння ними специфіки діяльності лісогосподарських підприємств.

Про це повідомляє Буковинська правда bukpravda.cv.ua з посиланням на прес-службу Чернівецького ОУЛМГ.

У селі Бурдюг безпідставно звинуватили державне підприємство «Сокирянський лісгосп» у «незаконній масовій вирубці лісу». Правоохоронні органи та місцеві ЗМІ отримали листи, підписані Володимиром Леваднюком, жителем Кельменецького району, який ніби від імені занепокоєних селян розповів, що: «Біля нашого села вирубали 3 гектари цінних дерев дуба і граба. Ми не знаємо, куди зникає деревина з рубок. Є загроза, що через кілька років від лісу нічого не залишиться. Потрібно зупинити катастрофу і негайно перевірити на відповідність законам дії сокирянських лісівників!».

Конфлікт вийшов на рівень виконавчої влади району та області.

Як з’ясувалося, минулого року влада села звинуватила Сокирянський держлісгосп у протилежному – а саме у нехтуванні інтересами і нагальними потребами селян, які, мовляв, не могли придбати дрова, оскільки лісівники не проводили рубок у бурдюзьких лісах.

Ситуацію коментує директор державного підприємства «Сокирянський лісгосп» Василь ГОНЧАР (на фото).

- Діяльність нашого державного лісогосподарського підприємства, як і усіх держлісгоспів Буковини, цілком відкрита – для правоохоронних структур, мешканців сіл і селищ та органів місцевого самоврядування, – зазначає Василь Борисович. – Ми надали докладну відповідь на офіційний лист сільського голови с. Бурдюг Анатолія Васильовича Піхута щодо документів на рубку, сплати податків та планів лісовідновлення.

Проте є люди, які замість конструктивної співпраці прагнуть скандалів і дозволяють собі зводити наклепи на державні підприємства лісогосподарської галузі краю.

- Чи була законною рубка, що викликала скандал в с. Бурдюг?
- Безумовно, це була законна рубка. Ще раз наголошую, ми – державне підприємство, не порушували і не порушуємо букви закону. Суцільносічна рубка головного користування в кварталі №88 у грабових насадженнях на державних землях лісогосподарського призначення в адміністративних межах кельменецького села Бурдюг проводилася в рамках чинного законодавства, на підставі лісорубного квитка в Порядку спеціального використання лісових ресурсів, затвердженого Кабінетом Міністрів України. Розрахункову лісосіку затвердило Міністерство екології та природних ресурсів України. Екологи визначили також ліміт заготівлі. Жодної самодіяльності з нашого боку не було і бути не може.

Сокирянський лісгосп є постійним лісокористувачем 331 га лісового фонду у межах Бурдюзької сільської ради, конфліктна рубка становить менше 0,3 % від цієї площі, тобто 0,9 гектари (а не 3 гектари, як сказано у листах сільської влади та занепокоєних мешканців села). Зазначу, що у передових європейських країнах вважається науково обґрунтованою нормою, яка не завдає шкоди довкіллю, проведення щорічної рубки головного користування на площі 1% лісфонду.

На даній ділянці експлуатаційних лісів, призначених для вирощування деревини з промисловою метою, зростало порослеве малоцінне насадження граба. До рубки його запроектували ще у 2015 році. Базове лісовпорядкування за всіма державними вимогами провела Київська лісовпорядна експедиція державного виробничого об’єднання «Укрліспроект».

Як бачите, ні про які масові вирубки лісу, а тим більше незаконні рубки не може бути мови. - Що буде на місці лісозаготівлі, проведеної в Бурдюгах?

- В документах лісовпорядкування зазначено, що на цій ділянці буде висаджено корінні деревостани цінної породи, а саме – дуб звичайний. Спеціалісти нашого підприємства проведуть лісовідновлення восени цього року чи навесні наступного. На місці грабових насаджень зросте здоровий дубовий ліс. Жодної шкоди лісу, природі ми не нанесли – ні в цьому селі, ані в іншому.

- Василю Борисовичу, а може хай би вже росли ті граби? Адже людям направду болить душа за ліси.
- Повірте, прекрасно розумію занепокоєння мешканців сіл і селищ, яким боляче дивитися, як під бензопилою падають дерева. Так само є люди, яким крає серце, коли вбивають домашніх тварин, через це вони відмовляються вживати м'ясо. Тому давайте нарешті визначимось, що далі робимо з лісами в області та й в державі. Дехто пропонує заборонити усі рубки в усіх лісах. Інші вимагають заборонити лісозаготівлю, рубки догляду тільки в Карпатах. Але тоді доведеться Україні, Буковині зокрема робити наступний неминучий крок: відмовитися від деревопереробки, закрити підприємства, звільнити людей з роботи, скоротити бюджети та виконання соціальних програм. До того ж доведеться імпортувати з Європи газ і навіть дрова. А також завозити у країну вироби з деревини. Інший сценарій після заборони лісозаготівлі – разом з газом імпортувати з сусідніх країн ще й деревину, щоб не втратити деревопереробну та інші галузі народного господарства. Погодьтеся, це шкодить інтересам держави. Тим більше, що ліси – це відновлюваний ресурс. Грамотне ведення лісового господарства лісам тільки на користь. Доведеться також виділяти з державного бюджету та з місцевих скарбниць немалі кошти, щоб забезпечити діяльність лісової охорони та лісовпорядкування. Бо жодна країна світу, жодний господар не залишає свої ліси напризволяще. Ліси потребують постійного догляду і нагляду. Їх потрібно охороняти від незаконних рубок, від пожеж, забезпечувати лісовідновлення, піклуватися про молоді насадження.

- Хто сьогодні фінансує виконання державних функцій лісоохорони?
- Усі лісогосподарські заходи фінансують самі лісогосподарські підприємства за рахунок своєї господарської діяльності. У 2016 році Сокирянський держлісгосп не взяв у держави жодної копійки на охорону лісових ресурсів та на ведення лісового господарства. Не передбачено цього і у 2017 році.

Своєю виробничою діяльністю ми якраз наповнюємо скарбниці держави, області та територіальних громад. Для охорони та захисту лісів у нашому лісгоспі працює 66 співробітників державної лісової охорони. Торік витратили 1 мільйон 57 тисяч гривень на створення та догляд за лісовими культурами у державному лісовому фонді. Охорона лісів від пожеж потребувала 415,8 тис. грн.

Саме реалізація заготовлених з рубок лісоматеріалів дає можливість держлісгоспам фінансувати необхідні лісогосподарські заходи, у тому числі спрямовувати кошти на посадку нових лісів – на місці зрубів та на землях, що вийшли із сільськогосподарського використання

- Куди прямують матеріали лісозаготівлі, який зиск від рубок мають територіальні громади?
- Ділову деревину реалізуємо через аукціони на внутрішній ринок деревопереробним підприємствам, згідно загальнодержавних правил реалізації деревини. Дровами забезпечуємо для обігріву лікарні, школи, дитячі садочки Кельменецького і Сокирянського районів, виписуємо їх учасникам АТО, мешканцям сіл і селищ.

До речі, про дрова. Якраз рік тому, у липні 2016-го, наша лісова охорона у лісі села Бурдюг затримала на самовільній рубці правопорушника, який ще й виявився родичем сільського голови. Під час складання протоколу про правопорушення нам висунули претензію, що у сільських лісах не проводять законних рубок, через це мешканці села не можуть придбати дрова, а тому, мовляв, вимушені самі йти у ліс із сокирою…

Зазначу також, що за спеціальне використання лісових ресурсів на зазначеній ділянці у с. Бюрдюг ми сплатили у державний бюджет 5 тисяч 630 гривень рентної плати. Податкові відрахування з рубок догляду за лісами прямують порівну в бюджет області та місцеві бюджети сіл і селищ.

ОФІЦІЙНО
Роман ЧЕРЕВАТИЙ, в. о. начальника Чернівецького ОУЛМГ.
- Обласне управління лісового та мисливського господарства, держлісгоспи Буковини відкриті до співпраці, вдячні за конструктивну критику і за прагнення мешканців області, активістів розібратися у лісовому господарстві, зробити його ще кращим. Проте цьому не сприяють безпідставні звинувачення лісівників.

Усі охочі можуть ознайомитися з нашими виробничими планами (включаючи проведення усіх видів рубок) безпосередньо у керівництва лісгоспів, спеціалістів обласного галузевого управління, на сайтах лісогосподарських підприємств та ЧОУЛМГ.

Державні лісогосподарські підприємства працюють в інтересах області, територіальних громад: створюють робочі місця, наповнюють бюджети усіх рівнів, місцеві скарбниці, а це дозволяє громадам складати плани розвитку, виконувати соціально-економічні програми.

Наголошу, що наші держлісгоспи працюють на засадах госпрозрахунку і самофінансування. Минулого року на ведення лісового господарства було виділено 377,7 млн грн. У 2016 році лісогосподарські підприємства краю сплатили до бюджетів усіх рівнів та до державних фондів 145 млн грн, що на 52,7 млн грн більше показника попереднього року.

Тому закликаю усіх до порозуміння і співпраці.

ДОВІДКОВО
ДП «Сокирянське лісове господарство» підпорядковано Чернівецькому обласному управлінню лісового та мисливського господарства, яке в свою чергу підпорядковане Державному агентству лісових ресурсів України. Лісгосп розташований на території Кельменецького та Сокирянського районів Чернівецької області. В його структуру входять 5 лісництв та лісопункт. Є постійним користувачем 15421 гектарів земель державного лісового фонду.

Ліси підприємства виконують переважно захисні, водоохоронні, рекреаційно-оздоровчі та природоохоронні функції, мають обмежене експлуатаційне значення. Тільки 29% лісів підприємства належать до експлуатаційних. Найбільше у лісовому фонді підприємства лісів, що відносяться до захисних. Є також ліси природоохоронного, наукового, історико-культурного значення, з яких виділені заказники.

21:00 (04.07.2017p.)

http://bukpravda.cv.ua/news/oblast/item/41386#.WVw4JBZRWBY

Карпатські букові ліси можуть включити до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО



У польському Кракові, де стартувала 41-ша сесія Комітету Всесвітньої спадщини, розглянуть 35 заявок про включення нових об'єктів до престижного Списку ЮНЕСКО.

Про це повідомляє Центр новин ООН.

“Серед нових заявок на включення в Список Всесвітньої спадщини на цій сесії - історико-географічний регіон Даурія, розташований на території Росії та Монголії; історичний центр азербайджанського міста Шекі; Гелатський монастир у Грузії; а також незаймані букові ліси Карпат, які розташовані на території декількох країн, включаючи Україну, - йдеться в повідомленні.

Список Всесвітньої спадщини нараховує більше тисячі об'єктів в країнах-учасницях Конвенції про охорону Всесвітньої культурної і природної спадщини.

41-ша сесія Комітету Всесвітньої спадщини триватиме до 12 липня.

4 липня, 2017 - 22:05

День

http://m.day.kyiv.ua/uk/news/040717-karpatski-bukovi-lisy-mozhut-vklyuchyty-do-spysku-vsesvitnoyi-spadshchyny-yunesko

04 липня 2017

У США пілота дрону арештували за польоти над лісовою пожежею


54-річний Джин Алан Карпентер був заарештований поліцією за використання безпілотника в зоні лісової пожежі. Через його дрон 14 авіакоманд пожежників не могли гасити пожежу.

Інцидент трапився у штаті Арізона, який монулого року вніс поправки до правил використання безпілотників. Згідно з ними, перешкоджання роботі пожежників вважається злочином, а зони над пожежами - безпіотними. Тим не менше, Джин Алан Карпентер вирішив підняти у повітря свій дрон над лісовою пожежею поблизу Гудвіна. Через його дії 14 авіакоманд пожежників були змушені залишатися на землі, а наземним командам довелося відступити, оскільки вони залишилися без підтримки з повітря. Внаслідок цього пожежа розгорілася ще більше.


Пілот дрона був заарештований поліцією. Йому висунули звинувачення в «небезпечній та незаконній експлуатації безпілотних літальних апаратів», що створило «суттєвий ризик неминучої смерті або отримання фізичних травм» для пожежників. Фото пожежі, які він виклав на свій сайт, використали як докази проти самого пілота.

Нещодавно лондонський аеропорт Гатвік був змушений закрити на певний час злітну смугу через те, що біля неї літав невідомий дрон. З міркувань безпеки літакам заборонили посадку й вони були змушені кружляти над аеропортом, поки безпілотник знаходився біля смуги. П’ять літаків перенаправили для посадки в інші місця - в аеропорти Борнмут та Станстед. Згідно з британським законодавством, пілотам БПЛА заборонено літати поблизу аеропортів чи аеродромів.

Також MediaSapiens писав про те, що Державна авіаційна служба України презентувала концепцію регулювання для безпілотних літальних апаратів (БПЛА). Нею також передбачається заборона польотів біля аеропортів та поблизу людей, окрім пілота та відуального спостерігача.


Странная критика: глава Рослесхоза обвиняет сибирские регионы в занижении площадей лесных пожаров, но сам тоже приводит сильно заниженные площади


Руководитель Рослесхоза обвинил регионы Сибирского федерального округа, и в первую очередь Иркутскую область, в занижении данных о лесных пожарах более чем в полтора раза. Вот что сообщает по этому поводу издание Ведомости: «Основные очаги у нас в этом году по Сибирскому федеральному округу занижены в 1,76 раза - это немного-немало 385 000 га. Наибольшее занижение у нас отмечено в Иркутской области - 116 000 га», – сообщил руководитель Рослесхоза Иван Валентик на совещании по вопросу «О ситуации с лесными пожарами в Сибирском федеральном округе». Валентик добавил, что «по другим субъектам площади меньше». Все это приводит к неверной оценке опасности ситуаций. «Соответствующие представления в количестве 15 уже направлены в субъекты России», - подчеркнул руководитель Рослесхоза. Ссылка:

Рослесхоз обвинил власти регионов в занижении площади лесных пожаров в Сибири

Видимо, речь идет о площадях лесных пожаров с начала года по настоящее время. Если так, то данные, приведенные Валентиком, не соответствуют действительности.

Согласно сводке, которая называется "Сведения о лесопожарной обстановке на территории субъектов РФ на 04.07.2017", размещенной на сайте ФБУ "Авиалесоохрана", площадь, пройденная лесными пожарами за период с 1 января по 3 июля 2017 года включительно, в Сибирском федеральном округе составляет 935707 гектаров (ссылка).

Согласно форме 4-ИСДМ системы дистанционного мониторинга лесных пожаров ИСДМ=Рослесхоз, площадь, пройденная лесными пожарами за тот же период, составляет в Сибирском федеральном округе 2 860 837 гектаров.

По предварительным данным Гринпис, основанным на экспертном визуальном дешифрировании космоснимков, площадь, пройденная крупными лесными пожарами в Сибирском федеральном округе за тот же период, составила около 1,9 миллиона гектаров.

Если же исходить из того, что сообщил Валентик (т.е. что площади пожаров по СФО были занижены в 1,76 раза - на 385 000 га), то получается, что общая площадь пожаров до занижения должна была составить 892 тысячи гектаров.

Получается, что якобы "правильная" (по мнению Валентика) площадь, пройденная лесными пожарами в Сибирском федеральном округе, примерно вдвое меньше площади лесных пожаров, посчитанной Гринпис, и примерно втрое меньше площади лесных пожаров, посчитанных отраслевой системой дистанционного мониторинга ИСДМ-Рослесхоз. При этом оператором ИСДМ-Рослесхоз является подведомственное Рослесхозу ФБУ "Авиалесоохрана", и у Валентика просто не может не быть данных этой системы о площадях лесных пожаров.

Таким образом, руководитель Рослесхоза И.В.Валентик, критикуя руководителей регионов Сибирского федерального округа за занижение данных о лесных пожарах на 385 тысяч гектаров, сам скрыл от участников совещания, и вообще от всех заинтересованных сторон, впятеро большую площадь лесных пожаров (1968 га), дополнительно учтенную системой ИСДМ-Рослесхоз и отраженную в форме 4-ИСДМ по состоянию на 4 июля 2017 года. Форма эта, к сожалению, отсутствует в открытом доступе - но она доступна всем зарегистрированным и подтвержденным пользователям портала государственных услуг.

Это может означать одно из двух: или информационная система дистанционного мониторинга ИСДМ-Рослесхоз, принятая в эксплуатацию двенадцать лет назад, до сих пор не обеспечивает достоверный учет площадей лесных пожаров, которому доверял бы сам Рослесхоз - или она все-таки обеспечивает такой учет, но руководство Рослесхоза сознательно искажает данные о площадях пожаров для создания видимости относительного благополучия.

Аналітична записка щодо правового режиму земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами

І. Мета

Метою аналітичної записки є формування пропозицій та варіантів вирішення проблеми щодо правового режиму земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами.

ІІ. Базова інформація

Прийнятими у 1992 році Законами України «Про форми власності на землю», «Про колективне сільськогосподарське підприємство» та Земельним кодексом України було визначено правовий режим земель колективної державної і приватної власності.

Відповідно до Земельного кодексу України 1992 року об’єктами права колективної власності визнавались землі, загальна площа яких вираховувалась як різниця між площею земель державної і приватної власності/ Землі колективної власності поділялись на два види: а) землі сільськогосподарського використання; б) землі несільськогосподарського використання.

Згідно з Указами Президента України, прийнятими у 1994 – 1999 роки, землі сільськогосподарського використання колективних сільськогосподарських підприємств були розпайовані між членами сільськогосподарських підприємств.

Порядок паювання земель колишніх колективних сільськогосподарських підприємств передбачав передачу земель у колективну власність с подальшою передачею у приватну власність. Згідно з абзацом 12 ст. 5 Земельного кодексу України 1992 року, землі загального користування (внутрігосподарські шляхи, полезахисні лісосмуги інші ґрунтозахисні насадження, гідротехнічні споруди тощо) колективних сільськогосподарських підприємств, що ліквідуються або збанкрутілі, передаються у відання місцевих рад народних депутатів.

Прийнята у 1996 році Конституція України та чинний Земельний кодекс України не передбачають колективної форми власності і досить велика кількість земельних ділянок, які не підлягали розпаюванню, після роздержавлення у приватну власність не перейшли. До таких земельних ділянок відносяться ділянки, зайняті полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, правовий режим яких залишається не визначеним. Такі земельні ділянки не тільки не є об’єктами правовідносин, а й створюють проблеми обробітку масиву земель і, як правило, використовуються неофіційно.

Більше того, проблема невизначеності правового режиму земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями ускладняється колізіями норм чинних Земельного і Лісового кодексів України в частині віднесення земель під полезахисними насадженнями до категорії сільськогосподарського призначення, а самих насаджень, площею не менше 0,1 га, до об’єктів лісового фонду. Внаслідок цього власники земельних ділянок і землекористувачі не зобов’язані здійснювати охорону, догляд, відтворення полезахисних смуг, а спеціалізовані лісогосподарські підприємства не можуть набути у постійне користування такі землі сільськогосподарського призначення. При цьому, органи місцевого самоврядування також не зобов’язані безпосередньо здійснювати заходи з охорони, відтворення полезахисних лісових насаджень. Складність у визначенні правового режиму земель під полезахисними смугами проявляється також і в тому, що в Україні не проведено інвентаризацію полезахисних лісових насаджень на землях сільськогосподарського призначення, ніхто системно не займається полезахисним лісорозведенням, існуючі лісосмуги знищуються і стають не придатними для забезпечення захисту земель та грунтів від ерозії та деградації.

Слід згадати, що відповідно до ст. 8 Закону України «Про меліорацію земель» лінійні (полезахисні) і стоковрегулюючі лісосмуги визнані поліфункціональними лісомеліоративними системами, які є частиною комплексу заходів з агролісотехнічної меліорації земель та прямо пов’язані з веденням сільського господарства.

Станом на 01.01.2016 у складі лісових земель нараховується 446,7 тис. га полезахисних лісосмуг та 1042,0 тис.га інших захисних насаджень. Ці земельні ділянки на даний час не можуть бути передані в оренду сільськогосподарським товаровиробникам і за Земельним кодексом України вони вважаються такими, що перебувають у запасі земель сільськогосподарського призначення.

ІІІ. Законопроектне забезпечення

Відповідно до підпункту б) частини другої статті 22 Земельного кодексу України полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, є несільськогосподарськими угіддями, які належать до земель сільськогосподарського призначення. При приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, згідно із частиною дев’ятою статті 25 Земельного кодексу України полезахисні лісосмуги та інші захисні насадження можуть бути відповідно до цього Кодексу передані у власність громадян, сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, що створені колишніми працівниками державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій.

Таким чином, прийнятий у 2001 році Земельний кодекс України не врегулював питання правового стану земельних ділянок під полезахисними лісосмугами колишньої колективної власності.

Прийнятим у першому читанні проектом Закону України №4355 від 31.03.2016 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління земельними ресурсами та посилення державного контролю за використанням і охороною земель» передбачено, що із площі земельних ділянок, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), виключаються землі під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, що підлягають передачі у комунальну власність територіальної громади села, селища, міста, на території якої вони розташовані.

Слід зазначити, що 01.11.2016 з розгляду Верховної Ради України було знято проект закону України №4253 від 17.03.2016 «Про внесення змін до Земельного кодексу України (щодо розмежування земель державної та комунальної власності)», згідно з яким земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями (несільськогосподарські угіддя), які стали безхазяйним майном внаслідок реформування сільськогосподарських підприємств, належать до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність.

Інші законопроекти: №4657 від 12.05.2016 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо негайного подолання кризової ситуації, що склалася у зв’язку із масовим знищенням полезахисних смуг», №5535 від 13.12.2016 «Про обіг земель сільськогосподарського призначення» та №6049-1 від 23.02.2017 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні», по-аналогії з законопроектом №4355 від 31.03.2016, передбачають перехід земель та земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами у комунальну власність територіальних громад села, селища, міста, на території яких вони розташовані.

Можливість передачі земель колишньої колективної власності під полезахисними лісосмугами та іншими ґрунтозахисні насадження у спільну власність членів товариств або до комунальної чи державної власності передбачена проектами законів України №1465 від 15.12.2014 «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо правового режиму земель колективної власності» та №4096 від 18.02.2016 «Про садівництво громадян».

Однак, лише окремі законопроекти врегульовують питання подальшого розпорядження земельними ділянками. Так, проект Закону України №2605 від 08.04.2015 «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо забезпечення збереження і ефективного використання полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень» передбачає, що землі сільськогосподарського призначення під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями можуть надаватися у користування власникам землі або землекористувачам, які використовують прилеглі земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створені спеціалізовані підрозділи для ведення лісового господарства. При цьому, земельні ділянки під смугами та насадженнями або права на них продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) не підлягають. Частково, подібні норми містить проект Закону України №6049-1 від 23.02.2017 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні».

Лише проект Закону України №4657 від 12.05.2016 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо негайного подолання кризової ситуації, що склалася у зв’язку із масовим знищенням полезахисних смуг» у відповідності до Земельного кодексу України пропонує, що суб’єктами права приватної власності, права користування земельними ділянками, на яких розташовані полезахисні лісові смуги, можуть бути громадяни та юридичні особи України.

З огляду на вищевикладене, підготовлені з цього питання законопроекти не вирішують питання комплексно та мають низку зауважень. Зокрема, законопроекти не встановлюють процедури та строків виявлення (формування) земельних ділянок під полезахисними лісовими насадженнями та реєстрації їх в Державному земельному кадастрі, а також прав на них в Державному реєстрі прав. Також, законопроекти не передбачають переходу таких земельних ділянок у комунальну власність об’єднаних територіальних громад, процес створення яких активно триває по всій країні, а також не встановлюють особливостей умов оренди таких земель. Одночасно, формальна передача земель під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями до комунальної власності без вирішення питання їх подальшого утримання призведе до відсутності можливості їх збереження і забезпечення виконання ними захисних функцій.

ІV. Рекомендації

З метою врегулювання питань правового режиму земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами та усунення колізій законодавства пропонується розробити цілісний законопроект, який би відносив захисні насадження лінійного типу до полезахисних смуг, а не до лісового фонду, визначив процедури внесення відомостей про них до Державного земельного кадастру, встановлення правого статусу та державної реєстрації прав на них в Державному Реєстрі прав.

Доцільно, щоб земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами колишньої колективної власності за правовим статусом були визнані:

– землями приватної власності у складі земель фермерських господарств у разі, якщо полезахисні лісові смуги межують із земельними ділянками, що належать на праві приватної власності громадянам – членам фермерського господарства або фермерському господарству як юридичній особі;

– землями комунальної власності об’єднаних територіальних громад у разі створення таких громад або якщо полезахисні лісові смуги можуть утримуватися комунальними підприємствами;

– землями державної власності, якщо полезахисні лісові смуги можуть утримуватися державними підприємствами або якщо об’єднана територіальна громада ще не створена.

Пропонується закріпити, що земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, можуть передаватися у приватну власність або надаватися у користування (в тому числі у спільну власність або користування) разом із суміжними земельними ділянками сільськогосподарськими сільськогосподарського призначення на тих же підставах та в порядку, які встановлені Земельним кодексом України.

На всіх власників та користувачів земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, законом або договором оренди на умовах, що стимулюють раціональне використання земель, покладається обов’язок щодо збереження, відновлення та утримання насаджень.

Витрати та відповідальність за збереження, відновлення та утримання полезахисних лісових насаджень на земельних ділянках, що належать до земель запасу сільськогосподарського призначення державної власності, пропонується покласти на власників та користувачів суміжних ділянок, а у випадку їх відсутності – на Мінагрополітики та підприємства, що знаходяться у сфері його управління;

Витрати та відповідальність за збереження, відновлення та утримання полезахисних лісових насаджень на земельних ділянках, що належать до земель запасу сільськогосподарського призначення комунальної власності, пропонується покласти на власників та користувачів суміжних ділянок, а у випадку їх відсутності – на об’єднану територіальну громаду.

Для збереження, відновлення та утримання полезахисних лісових насаджень використовуються кошти від втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. Використання цих коштів на цілі, не пов’язані із заходами охорони та відновлення земель для сільськогосподарських і лісогосподарських потреб, пропонується заборонити.

Таким чином, питання правового режиму земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами потребує розробки окремого законопроекту, який врахує можливості органів місцевого самоврядування щодо утримання полезахисних лісових смуг та запропонує вирішення питання ефективного та раціонального використання земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями всіх форм власності.

Консультанти Сергій Кубах
Олег Старчоус
Сергій Кубах , Олег Старчоус

 Приєднані файли

Аналітична записка щодо правового режиму земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами

 Професіоналам

 Україна

 Матеріали проекту технічної допомоги «Сприяння реформі лісового сектора в Україні»,

Аналітичні матеріали

2 Коментаря “Аналітична записка щодо правового режиму земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами”




popkov сказав: 25.06.2017 в 12:12

В 2014 году я изложил свою точку зрения по этому вопросу (раздел из отчета привожу ниже”. Она базируется на признании того, что во-первых, проблема значительно шире и касается не только лесных полос но и всех иных древесных насаждениях на с.-х. землях в том числе самосева и плантаций; во-вторых, чтобы не относить лесные полосы к лесу, их надо перестать считать лесами в соответствии с ЛК (2006)… Потом был соответствующий законопроект и пара докладов…

С каждым годом проблема становится всё более резонансной… Она привлекает внимание депутатов и экспертов, но они не дают себе время, для того чтобы вникнуть в неё основательно…

Надеюсь обсуждение этой записки будет и предлагаю перенести его на форум, где уже есть близкие вопросы.

К авторам простые вопросы: По Вашему мнению должны ли лесные полосы признаваться лесом? Помимо полос, какие леса могут быть на землях с.х. назначения? Можно ли уточнить на землях каких категорий находятся “1042,0 тис.га інших захисних насаджень” ? Все ли они являются лесами и входят в состав лесного фонда?

Ниже моя точка зрения, которую привожу для Сергея, который не слышал ранних дискуссий по поводу лесов на землях с.-х. значения и не читал отчеты и доклады ФЛЕГ.

4.9. Развитие защитного лесоразведения, агролесомелиорации и агролесоводства. Создание плантаций с укороченным оборотом на сельскохозяйственных землях

Агролесомелиорация и защитное лесоразведение со времен Российской империи являются приоритетом лесного хозяйства в Степной и Лесостепной зонах, которые занимают большую часть территории Украины. Это обусловлено объективными обстоятельствами: доминирующей ролью аграрного сектора в экономике, неблагоприятными изменениями структуры ландшафтов и потерей плодородия почв, в результате нерационального землепользования.

Текущая ситуация. Работы по защитному лесоразведению ведутся в рамках программы «Леса Украины» и направлены на достижение «оптимальной лесистости». Они сводятся к залесению пастбищ и сенокосов на землях запаса. Планы лесоразведения не выполняются. Выявлены многочисленные и разноплановые недостатки, связанные с планированием, мониторингом и качеством работ по защитному лесоразведению.

Работы по агролесомелиорации, стержнем которых является создание системы полезащитных лесных полос, фактически приостановлены.


Рис. Динамика создания полезащитных лесных полос /ПЗЛП/ в Украине

Лесные полосы, созданные до получения Украиной статуса независимого государства, уничтожаются и деградируют. Советская система планирования и реализации работ по агролесомелиорации ликвидирована. Процесс создания её украинского аналога находится на начальной стадии (Распоряжение Кабинета Министров Украины «Об утверждении Концепции развития агролесомелиорации в Украине» принято в сентябре 2013 года)

Агролесоводство, как система постоянного землепользования направленная на одновременное достижение целей сельского (растениеводство, животноводство, садоводство) и лесного хозяйства /выращивание деловой и дровяной древесины, использование полезных войств леса/ в социально, экономически и экологически совместимой форме, в Украине развития не получило. Изучение опыта европейских стран, сходных по природно-климатическим условиям, позволяет с уверенностью утверждать, что агролесоводство в Украине является перспективным направлением землепользования. По сути, агролесоводство – это эффективная и устойчивая стратегия, объединяющая товарное производство (продукты питания, корма, деловая древесина, топливо и т.п.) с нетоварными выгодами (охрана окружающей и сохранение биоразнообразия, связывание углерода, защита и повышение плодородия почв), которая приносит пользу не только владельцу земель, но и обществу в целом.

Считается, что агролесоводство:

• повышает конкурентоспособность и устойчивость, как сельского (краткосрочные выгоды), так и лесного (долгосрочные выгоды) хозяйства;

• улучшает условия окружающей среды (развитие почвенной флоры и фауны, улучшение пористости, водопроницаемости и аэрации почв, увеличение количества органики, перенос питательных веществ из глубоких слоев почвы на поверхность, уменьшение загрязнения почв и эрозии, улучшение качества воды и регулирование гидрологического цикла, повышение биоразнообразия и эстетической привлекательности ландшафта, связывание углерода и повышение устойчивости экосистем к изменениям климата);

• повышает качество жизни и содействует диверсификации сельской экономики.

Одним из перспективных направлений временного использования с.-х. земель является создание плантаций с укороченным оборотом рубки для получения древесной массы, используемой преимущественно в целях энергетики. Работы в этом направлении начаты в ряде областей Украины, но пока проводятся на небольших площадях в рамках пилотных проектов и в основном связаны с инвестициями зарубежных компаний.

В целом, Украина имеет высокий, но не реализованный, потенциал для создания защитных и плантационных насаждений, развития агролесомелиорации и различных агролесоводственных систем земледелия, прежде всего в степной и лесостепной зонах.

Проблемы. Основной территориальной базой для развития различных типов землепользования, связанных с использованием древесных посадок, являются земли сельскохозяйственного значения. Главная цель их создания, – обеспечение благоприятных условий для ведения аграрного производства в долгосрочной перспективе, за счет уменьшения эрозии, сохранения воды, поддержания и увеличения плодородия почв. Получение дополнительной прибыли за счет выращивания топливной и деловой древесины, а также использования иных продуктов и полезностей древесных посадок, – важная, но обычно вспомогательная цель посадки деревьев на сельскохозяйственных землях. Большинство «агролесных» насаждений по своей структуре и внешнему виду резко отличаются от лесов. Это небольшие рощи (колки), ленты, полосы или ряды деревьев среди открытых пространств, кустарниковые посадки, которые люди не ассоциируют с понятием «лес». Именно поэтому, в подавляющем большинстве стран мира, включая все страны ЕС, древесные посадки на землях сельскохозяйственного назначения, а также любые линейные посадки к «лесу» не относятся и лесным законодательством не регулируются.

Законодательство Украины базируется на противоречивых положениях. В частности считается, что:

• «Все леса на территории Украины, независимо от того, на землях каких категорий по основному целевому назначению, они произрастают и независимо от права собственности на них, составляют лесной фонд Украины…» /ЛК, ст.1/;

• «К лесному фонду Украины относятся лесные участки, в том числе защитные насаждения линейного типа, площадью не менее одного гектара»;

• К землям сельскохозяйственного назначения относятся:

а) сельскохозяйственные угодья (пашня, многолетние насаждения, сенокосы, пастбища и залежи);

б) несельскохозяйственные угодья (…, полезащитные лесные полосы и другие защитные насаждения, кроме тех которые отнесены к землям лесохозяйственного значения…) /ЗК, ст.22/

Противоречия и ошибки в базовых законах, закрепляются и развиваются в подзаконных актах, которые по-разному трактуют порядок использования, учета, налогообложения и контроля фактически одинаковых насаждений. К примеру, полезащитные лесные полосы:

1. по Лесному Кодексу являются «лесом» и могут передаваться в постоянное пользование только специализированным государственным структурам;

2. по Земельному Кодексу рассматриваются как несельскохозяйственные угодья земель с.-х. назначения и передаются в собственность и пользование без ограничений (ЗК, ст.25, ч.8);

3. по закону «О мелиорации земель» должны управляться, как многофункциональные лесомелиоративные системы.

Оценивая перспективы создания полосных насаждений в малолесных регионах, следует учитывать, что:

• под контролем государства (в пользовании государственных с.-х. предприятий, запасе и резерве) находится менее 5% пахотных земель южного и восточного региона. Остальная часть пашни находится в собственности и пользовании негосударственных с.-х. предприятий (около 38%), фермерских хозяйств (около 14%) и отдельных граждан (около 44%);

• средняя площадь пашни в фермерских хозяйствах около 3 га, в негосударственных с.-х. предприятиях около 40 га, в собственности граждан – около 10 соток.

Естественно, что в условиях, когда законы противоречат друг другу (Земельный и Лесной Кодексы), либо выдвигают невыполнимые требования (невозможно планировать и создавать масштабные агролесомелиоративные системы на землях, которые разделены на очень мелкие участки между десятками тысяч собственников и арендаторов) новые лесные полосы не создаются, а старые не имеют хозяев и постепенно деградируют. Во многих аспектах (сложные, длительные и дорогие процедуры изменения целевого назначения земель и разработки проектов землеустройства) действующее законодательство прямо препятствует созданию насаждений на с.х. землях. Некоторые вопросы, частности – регулирование одновременного использования земель для с.-х. производства и выращивания древесины, создание энергетических плантаций, – являются новыми для Украины и законодательно вообще не урегулированы.

Серьезной проблемой, препятствующей созданию защитных, плантационных и иных «агронасаждений» является неэффективная система планирования, которая реализуется уже более 10 лет и базируется на следующих положениях:

• конечной целью лесоразведения является достижение «оптимальной лесистости» по каждой области, значения которой заимствованы из научной работы, выполненной в 60-х годах прошлого века, и утверждены приказом Госкомлесхоза 2008 года. Месторасположение, тип и структура создаваемых насаждений при этом не уточняются;

• государство разрешает и финансово поддерживает лесоразведение силами государственных лесных предприятий. При этом создавать новые леса им разрешается только на землях находящихся в их постоянном пользовании. Частные собственники и арендаторы, в распоряжении которых находятся основные площади с.-х. земель, фактически не имеют возможности создавать древостои;

• в постоянное пользование для лесоразведения государственным лесным предприятиям передаются только земли запаса, в основном относящиеся к пастбищам, залежам и сенокосам, которые в основном не нуждаются в защите от эрозии. На пахотных землях защитные насаждения не создаются.

Разбору пороков и недостатков системы планирования и реализации лесоразведения в Украине посвящен ряд работ. Однако, лучшим показателем её не эффективности являются практические результаты работ и отношение к законодательно утвержденным планам руководства Гослесагентства. К примеру, в 2013 году при плане создания новых лесов 81 тыс. га, было создано 13 тыс. га, что на 30% меньше, чем в 2012 году. Это не помешало Председателю Гослесагентства доложить, что « в этом году Гослесагентство перевыполнило объемы создания новых лесных культур на 103% от запланированного плана». Очевидно, что существующие государственные планы лесоразведения игнорируются даже их основным разработчиком и исполнителям, что ставит под сомнение целесообразность их существования.

Таким образам, главной проблемой на пути использования земель сельскохозяйственного назначения для создания древесных насаждений является отсутствие адекватного законодательства. К проблемам второго уровня, следует отнести отсутствие адекватной системы планирования и распределения полномочий по созданию, использованию и охране насаждений на сельскохозяйственных землях. К сопутствующим проблемам, связанным с продвижением новых для Украины видов землепользования (агролесоводство, выращивание энергетических плантаций), можно отнести отсутствие соответствующих традиций и знаний.

Пути решения. В настоящее время Правительство пытается обеспечить развитие защитного лесоразведения и агролесомелиорации в рамках действующих законов и подходов к планированию и финансированию. Задачи развития агролесоводства и использования с.-х. земель для выращивания плантаций в явном виде пока не сформулированы. Следуя этим курсом вряд ли можно добиться быстрых изменений к лучшему.

В качестве альтернативного подхода можно предложить использование европейского опыта, что предполагает внесение кардинальных изменений в украинское законодательство и практику управления. В частности:

• лесные полосы, ряды и иные типы древесных насаждений на сельскохозяйственных землях не должны относиться к лесам, регулироваться лесными законами и входить в сферу ответственности органов лесной власти;

• создание древесных насаждений на с.-х. землях следует пропагандировать и поощрять. Все законодательные, финансовые, бюрократические и иные причины, затрудняющие собственникам и пользователям проведение соответствующих работ, должны быть сведены к минимуму;

• планирование создания защитных насаждений следует осуществлять «снизу-вверх» в ходе работы над планами развития сельских территорий. Возможна разработка единого плана увеличения площади лесов и древесных насаждений, но работа над ним должна вестись отдельно от работы над стратегическими планами развития лесного хозяйства, с обязательным привлечением органов местной власти и собственников земель.


Branch сказав:
30.06.2017 в 10:39

Від себе підкреслю:
По-перше: землевласники і орендарі бояться лісосмуг як чорт ладана через те, що прокуратура відкрили сезон полювання на постійних лісокористувачів, які “не вживають достатні заходи по охороні лісів”.
По-друге: все має свою ціну. Утримувати лісосмуги – також.Навіть найняти охоронців лісосмуг. Ті, кому нав’язують лісосмуги повинні знати як відшкодовувати витрати: чи то буде програма бюджетного фінансування до певного віку насаджень, чи то пільга податку на землю чи ставки орендної плати (останнє на мою думку доцільніше).

https://www.lisportal.org.ua/80064/

Уряд ухвалив стратегічне бачення управління державними підприємствами

 Сьогодні, 4 липня Уряд схвалив пропозицію Мінекономрозвитку щодо поводження з державними підприємствами, які знаходяться у підпорядкуванні центральних органів влади. Ухвалений документ, так званий “тріаж” (від англ. triage - медичне сортування) визначає, які державні підприємства в довгостроковому періоді повинні залишитись у державній власності, бути передані в концесію, приватизовані або ж ліквідовані.

Розроблена концепція є основою подальшого реформування сфери управління державною власністю та одним із зобов’язань, які Україна взяла на себе в рамках домовленостей із Міжнародним валютним фондом.

“Наші державні підприємства є невичерпним джерелом фіскальних ризиків. Фінансові проблеми державних підприємств зрештою стають проблемами бюджету і висмоктують кошти, які могли би бути використані більш важливі речі, ніж порятунок хронічно неприбуткового бізнесу”, - пояснює Перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов. - “Саме тому нам необхідно радикально скоротити кількість державних підприємств, а частину передати в концесію”.

Згідно документу, в державній власності мають залишитись 15 особливо важливих державних підприємств та 363 об’єкти, що забезпечують виконання державою своїх функцій. Це компанії, що є державними природними монополіями (НАК “Нафтогаз України”, ПАТ “Укрзалізниця” та інші), або ж виконують суспільно важливі функції в оборонній сфері, сфері охорони здоров’я, стандартизації та метрології, соціальної політики та інші, тим самим надаючи державі інструменти для виконання своїх функцій.

359 об’єктів державної власності необхідно передати у концесію (право тимчасового використання приватними суб’єктами господарювання), що дозволить значно збільшити загальний економічний ефект від їх діяльності. До таких об’єктів належать аеропорти, лісові господарства, автомобільні дороги та ін.

1255 об'єктів державної власності має бути пипинено шляхом реорганізації чи ліквідації.

Також документ визначає перелік підприємств, над якими тимчасово відсутній контроль або ж відсутня можливість здійснювати державою права власності. Ці підприємства знаходяться на території тимчасово окупованих територій і на території ОРДЛО. Уряд зможе прийняти рішення стосовно цих підприємств після відновлення контролю над ними.

“Triage” виокремлює об'єкти, що не працюють, або ж на даний момент перебувають в процес ліквідації чи реорганізації, та передбачає їх подальше припинення

Відповідно, 893 об'єкти, що не відповідають критеріям вище зазначених груп, підлягають приватизації. Зменшення кількості державних підприємств дозволить державі скоротити бюджетні витрати на підтримку значної кількості малоефективних підприємств.

Більш детально ознайомитись із основними положеннями ухваленої концепції Ви можете за посиланням: http://bit.ly/2sl49BA

 04.07.2017 | 12:19 | Прес-служба Мінекономрозвитку
http://me.gov.ua/News/Detail?id=18732169-7335-448a-a73d-650ae59a1bdd



Реформа лісового господарства відміняється - Єднак Остап


Повідомив Прем'єр-міністра про вихід з так званої Робочої групи з реформування лісового господарства.

З жовтня 2016 року, оголосивши про створення робочої групи, Прем'єр жодного разу не проявив позиції та бачення. Міністр АПК Кутовий, відкривши одне засідання, більше не з'являвся, заступники також не показали зацікавленості в системних змінах.

Держлісагентство надалі очолюють нефахові люди, відомство працює без стратегії, відбувається корупція при експорті деревини лісгоспами, торгівля посадами.

Сьогодні той таки Уряд пропонує здати близько 300 лісгоспів в концесію. Це хибне рішення, яке прийняте за незрозумілою мені логікою. http://me.gov.ua/News/Detail…

Реформу лісового господарства зробити легко, було б бажання. Для цього треба:
1) Ліквідувати Держлісагентство з невластивими йому функціями, створити "з нуля" Службу лісів України, з новими людьми та функціями реалізації лісової політики.
2) 300 лісгоспів об*єднати в Лісову корпорацію, провести корпоратизацію самої структури, залишити її в державній власності, але забезпечити якісне управління по принципах OECD. Лісгоспи Півдня та Сходу України перепрофілювати в природоохоронні установи.
3) Забезпечити продаж деревини як по Україні так і на експорт через онлайн-платформу Prozorro.Продажі.



Якщо Гройсману потрібно буде допомога, то я завжди радий допомагати Уряду. Прикривати бездіяльність, корупцію та неякісні рішення не буду.

Нехай самі пояснюють суспільству, що означає: 359 об’єктів державної власності необхідно передати у концесію (право тимчасового використання приватними суб’єктами господарювання), що дозволить значно збільшити загальний економічний ефект від їх діяльності. До таких об’єктів належать аеропорти, лісові господарства, автомобільні дороги та ін.



Хто нищить найціннішу природу - Олег Листопад

ЗАПОВІДНЕ


Кожен другий заказник Київщини перетворено на вирубку або звалище сміття

Київська обласна екоінспекція, проводячи позапланову перевірку заказника «Козинський», підтвердила наявність кричущих порушень. За інформацією заступника начальника Київської облекоінспекції Олександра Ушинського, на особливо цінних природних землях, які, на їхнє нещастя, розташовані недалеко від елітних дач Кончі-Заспи під Києвом, вже 10 років як незаконно побудовано гольф-клуб. Для його облаштування знищили вікові дуби, трав’яний покрив з червонокнижними рослинами, насипали штучні пагорби, спорудили підземну зрошувальну систему, посіяли газонну траву, яка виживає місцеві трави.

«Як із цією поганню жити далі? Тоді, коли патріоти виборювали незалежність країни, гинули і гинуть на Донбасі, купка падлюк грабувала і надалі грабує і знищує наші ліси, корисні копалини, мальовничу природу вздовж морів, річок та озер. І ось апогей цинізму та безкарності: безповоротно знищено майже 300 гектарів заказника державного значення «Козинський», — написав О. Ушинський на своїй сторінці у Фейсбуці.

Дедалі гірше

Варто зазначити, що столичні товстосуми за останні 20 років виграли в екологів усі битви за заказники, в яких вони хотіли загніздитися. Площу заказника «Жуків острів» під їхнім тиском було скорочено в 10 разів (нині прокуратура намагається повернути землі столиці, але справа йде дуже важко), заказники «Гореницький» і «Стугна» забудовано дачами.

З’явився шанс усе-таки відновити справедливість. Останнім часом кадровий склад Київської облекоінспекції значно оновлено, в неї влилися ветерани АТО. Але на них здійснюють шалений тиск, на їхню адресу лунають погрози. Сподіваюся, міністр екології та природних ресурсів Остап Семерак підтримає підлеглих і допоможе київським облекоінспекторам покарати винних у знищенні заказників.

«Козинський» — це тільки розминка. У нових екоінспекторів багато роботи з наведення ладу в природно-заповідному фонді столичної області. Так, повністю знищено вирубками ландшафтний заказник місцевого значення «Шевченківський ліс» у Вишгородському районі. Його створено у 2010-му за науковим обґрунтуванням, яке підготували вчені Київського національного університету імені Тараса Шевченка, на площі понад 50 га як «цінний дубовий ліс». А в червні 2017-го активісти виявили, що це не заказник, а фікція. Цінний дубовий ліс знищено суцільними рубками головного користування у 2011-му, про що свідчать спеціальні стовпчики, встановлені лісівниками. На вирубці посаджено сосни. Усі охоронні знаки навколо заказника поламано.

Так само знищено рубками ботанічний заказник «Любимівський», створений у тому самому районі ще 1984-го. Знімки з космосу показали, що в ньому вирубано майже 50% площі. Виїзд на місце показав, що заказник розташовано в лісництві, де суцільними рубками знищено майже всі ліси.

Ні пір’їнки, ні краплинки

Байдужість до ландшафтів або флори ще якось можна пояснити, але ігнорування боротьби з посухами, змінами клімату, які стали очевидними для всіх, — це вже занадто. Скажімо, гідрологічний заказник місцевого значення «Копачівський», що в Обухівському районі, охороняє заплаву річки Стугна, береже її водність. А хто ж збереже сам заказник? У селі Березове якийсь нувориш побудував на його території фазенду.

Гідрологічний заказник «Урочище Кончаки» у Фастівському районі біля річки Ірпінь фактично повністю вирубано протягом останніх років. По суті, від нього залишилася тонка смуга лісу завширшки 20—50 м уздовж річки Ірпінь. А в гідрологічному заказнику «Дуліцьке» у Сквирському районі сліди старих і свіжих суцільних рубок виявлено в кварталі 39, при цьому рубку вели за 10—20 метрів від русла річки, в її водоохоронній зоні. Тож заказник не виконує своєї ролі гідрологічного, оскільки рубки знищили навколо річки багато лісу, який мав захищати її водність.

Права пташок також не в пошані. В орнітологічному заказнику «Саварка», що в Богуславському районі, проводять вибіркові санітарні й суцільні рубки. Активісти виявили ще одну хитрість лісівників: під виглядом рубок проріджування, коли має залишатися частина дерев, вони повністю зрізують ліс.

В орнітологічному заказнику «Пірнівський» у Вишгородському районі в 2012-му значну частину сосен незаконно вирубано під будівництво дач. Найбільша в області колонія чапель — 80—100 пар — перестала існувати. Добре пам’ятаю, як заказник створювали у 1980-х з ініціативи студентів Київського державного університету імені Тараса Шевченка, які їздили в експедиції на зекономлені зі стипендій кошти. Нині паростки молодіжного ентузіазму знищено жадібністю і беззаконням.

Попри кампанію громадськості на захист заказника, статті у ЗМІ, зупинити варварів не вдалося. Прокуратура Київської області обіцяла приборкати злочинне будівництво, проте роботи не зупинилися ні на день. А останні дерева з гніздами дорубали саме тоді, коли відбувалося чергове судове засідання з приводу незаконної роздачі земель заказника під забудову. Попри обіцянки прокуратури, нікого так і не покарано. Може, сучасні постреволюційні прокурори навчать нищителів заповідних сосен, що закон порушувати не можна?

Що робити?

Активісти Українського товариства охорони птахів, «ЕкоПраво-Київ», дружини охорони природи «Зубр», Київського еколого-культурного центру та інших громадських організацій, підбивши підсумки експедиційних досліджень заказників Київщини, які проводили понад два роки, зробили невтішний висновок. Фактично кожен другий з них перетворено на лісопилку, звалище сміття чи полігон для полювання.

Внаслідок суцільних рубок та порушень заповідного режиму заказники не виконують своїх екологічних функцій, зокрема не бережуть біорізноманіття. Багато з них втратили або майже втратили цінність. І це стосується не лише Київщини. Суцільні рубки в іхтіологічному заказнику місцевого значення «Черемоський» Чернівецької області спотворили весь схил гори. Крім того, велику кількість зрубаних дерев повалено в річку, де мешкають занесені в Червону книгу України карпатська марена, дунайський лосось та струмкова форель. Значні рубки в ландшафтному заказнику загальнодержавного значення «Брадульський» на Закарпатті, повигризали величезні лисини на схилах. Хоч заказник створили 1974-го для охорони унікальних хвойних пралісів.

Список можна продовжити, і географія буде якнайширшою. У зв’язку з цим учасники експедицій, а також організації «Жива планета», Спілка захисту Голосієва та інші наполягають на внесенні до ст. 26 Закону «Про природно-заповідний фонд України» поправок, які повністю забороняють у заказниках рубки головного користування та всі види суцільних рубок.

На думку лісівників, це недоцільно і навіть небезпечно, мовляв, ліс якщо «достиг», то його треба «зібрати». А також суцільні рубки потрібні для боротьби зі шкідниками й пошестями. У відповідь екологи наводять дані досліджень, які показують безпорадність таких рубок як способу боротьби з комахами й грибами. Це статті, написані фахівцями лісової галузі.

Заборони, може, й були б непотрібними, якби у лісовій царині був порядок. Бо не минає і дня, щоб не оприлюднювали факти зловживань і злочинів у цій сфері. Хоч позитивні приклади, хай і нечисленні, є. Зокрема в Тетерівському лісгоспі на Київщині прекрасно справляються і з планами лісозаготівлі, й природу оберігають на належному рівні. Коли такий рівень розуміння важливості охорони довкілля демонструватимуть й інші 350 державних та ще чимала кількість комунальних та іншого підпорядкування лісопідприємств, можна буде не вводити масштабних жорстких обмежень.

Суцільні рубки у заказниках усіх видів треба заборонити. Бо залишимося і без лісу, і без води, і без пташок.

А ТИМ ЧАСОМ

Щоб не допустити загибелі риби


Євген ЛОГАНОВ,
«Урядовий кур’єр»

На Запоріжжі створено обласну робочу групу з розв’язання проблеми сезонної загибелі водних біоресурсів у Каховському, Дніпровському водосховищах та на Азовському морі. За потреби до неї залучатимуть фахівців наукових установ, рибоохоронної та рибопромислової галузі. Місцеві органи влади спільно з профільними організаціями постійно стежитимуть за санітарним режимом цих водойм у місцях можливої задухи риби. Інститут рибного господарства та екології моря надаватиме обласній робочій групі висновки щодо можливості збільшення квот на промисловий вилов риби в Азовському морі до серпня.

На головне управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області покладено завдання здійснювати ветеринарний контроль за утилізацією загиблої риби на підприємствах, які утилізують товари тваринного походження. Азовському басейновому управлінню Держагентства рибного господарства рекомендовано на підставі висновків науково-дослідних установ звертатися до Держагентства рибного господарства України стосовно виділення додаткових квот під вилов риби для запобігання задусі.