ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

12 серпня 2017

Леса Амазонки самостоятельно генерируют дожди



Ученые давно отмечали особенность лесов Амазонки, где дожди начинаются за два-три месяца до того, как сезонные ветры приносят в регион влажный воздух с океана.

Теперь исследователи выяснили, что раннюю влажность в лесах вызывают сами деревья. Проводимые прежде исследования не раз демонстрировали раннее накопление влаги в атмосфере над Амазонской низменностью, но ученые не могли понять причину этого явления.

«Все, что мы могли видеть, — это водяной пар, но мы понятия не имели, откуда он взялся», — говорит ученый-климатолог из Калифорнийского университета в Лос-Анджелесе Ронг Фу, сообщает Science.

Он предположил, что местные деревья выпускают достаточно влаги для создания облаков низкого уровня над Амазонской низменностью.

Чтобы проверить свою теорию, климатологи стали наблюдать за водяным паром в лесах при помощи спутника НАСА «Аура», изучающего химию атмосферы Земли. В результате снимки со спутника показали, что ранняя влажность совпадает с озеленением тропического леса, а значит, может быть водяным паром, выделяемым во время фотосинтеза.

Кроме того, спутник обнаружил, что молекулы воды в паре лесов Амазонки содержат дейтерий — тяжелый изотоп водорода, которого не может быть во влажном воздухе, приходящем с океана. По словам ученых, дейтерий содержится исключительно во влажном паре, выделяемом растениями.

Теперь Фу планирует изучать тропические леса в Конго, чтобы узнать, происходит ли в этом регионе тот же процесс.

Открытие вновь вернуло ученых к дискуссии о роли растений в изменении погоды. Эксперты подчеркивают, что деревья не просто являются «пассивными получателями» воды, но и играют активную роль в регулировании осадков.

Наука и IT12 августа 2017 г., 18:00

Музей лісу і сплаву: Чому повернення до "державних" не завжди і погано

Унікальний Музей лісу і сплаву на Чорній ріці, який входить до Національного природного парку "Синевир", нарешті відновлюється



Недалеко від озера Синевир, на Чорній ріці, розташований єдиний у всій Європі Музей лісу і сплаву. Зараз він має зовсім не той вигляд, як понад двадцяти років тому, коли відкрився - величним і унікальним. Правда, він і не такий, яким бачили його туристи ще кілька місяців тому - зруйнованим і занедбаним. Музей відроджується. Держава виділила на це гроші. До цього рішення йшли довго.

Музей лісу і сплаву - диво-об'єкт, якому немає аналогів у всьому світі, чудова гідротехнічна споруда XІХ століття - клявза (гребля) з воротами для скидання води. Вона використовувалася для сплаву лісу, зв'язаного в дараби - плоти. Сотні тисяч кубометрів деревини за мінімальних економічних витрат сплавляли на відстань 60-80 кілометрів до найближчої залізничної станції.






Гребля функціонувала до 1960 року. У середині 1990-х споруду відновили і на її основі створили музей, який входить до складу Національного природного парку "Синевир".

Як розповідає один із організаторів музею, лісівник Микола Іванина, майже за один рік у самій споруді дерев'яної греблі вже було гарно облаштовано дві кімнати. В кожній - по два ліжка, столик, тумбочки та декілька стільців.

"Що не кажи, а було любо влітку переночувати в кімнаті, де під підлогою хлюпоче, аж виспівує, вода. Лісники за завдання мали знаходити в колишніх бокорашів різні знаряддя праці лісосплавника для експонатів. Не дуже це легко було, але все-таки вдавалося придбати одяг, постоли, гуні, домоткані суконні уйоші, холошні, светри з овечої шерсті, вишивані сорочки, раквіці (нарукавники на зап'ястя, щоб не бруднилася сорочка), цапіни, грифи, підківки, які взували сплавники, аби не посковзнутися на слизькій деревині", - згадує лісівник.





Біля музею згодом збудувалися так звані "ризи", по яких спускалася деревина з гір. Було зроблено передню таблу бокора, яка плавала на воді озера і прив'язувалася до берега. Також спорудили житло плотогонів – колибу. Нижче водосховища зробили й обладнали форельний інкубатор. На самій споруді, уже Музею лісу і сплаву, замінили гнилу деревину, яка була над водою.

Фактично зробили повний капітальний ремонт, навіть над водою впритул до музею спорудили унікальної форми альтанку. За входу до музею й інкубатора звели й новий міст через річку – нижче самої греблі.

На жаль, під час катастрофічних паводків 1998 та 2001 років Музей зазнав значних пошкоджень, а у 2008 році обласна влада під керівництвом Балог всупереч закону віддала Музей у комунальну власність. За якийсь час на місці колишнього сховища історії лісу і сплаву залишилися тільки його рештки та глибочезна вирва.







Музей лісу і сплаву фактично вкрали у держави з метою приватизації. Створене обласною радою комунальне підприємство "Музей лісу і сплаву" було фіктивним – існувало тільки на папері, не мало офісу, його керівник практично одразу після створення був звільнений.

Унікальний об'єкт не дозволили приватизувати місцеві мешканці, громадськість та влада. Нинішній очільник області Геннадій Москаль через суд ініціював повернення Музею на баланс Мінекології, яке виявило готовність відродити його за кошти Євросоюзу, призначені для різних екологічних проектів. Однак для відкриття фінансування необхідно було повернути об'єкт у державну власність, тобто на баланс Мінекології. У серпні минулого року голова ОДА запросив на Міжгірщину міністра екології та природних ресурсів Остапа Семерака, котрий, оглянувши унікальний туристичний об'єкт, пообіцяв особисто підключитися для його повторного відкриття після позитивного рішення суду.

У вересні 2016 року Синевирська сільрада скасувала рішення свого виконкому від 2008-го про оформлення права власності на Музей за обласною радою, оскільки це рішення було незаконним. У жовтні минулого року Міжгірський районний суд своєю постановою визнав рішення Синевирської сільради щодо оформлення права власності на Музей за обласною радою визнане протиправним, а свідоцтво на право власності та державна реєстрація про спільну комунальну власність скасовані. Після набуття постановою законної сили Музей лісу і сплаву повернули Мінекології.

У травні цього року Міністерство екології та природних ресурсів уже виділило перший транш на відновлення Музею – 15,9 мільйонів гривень. Кошти мають бути освоєні до кінця цього року, і їх, судячи з усього, активно освоюють.

Ще місяць тому усі експонати зберігались в одному з офісних приміщень НПП "Синевир", зараз вони повернулись туди, де були з моменту створення музею лісосплаву. Будівлю музею вже перекрили. Серед експонатів музею не лише давній реманент, а й одяг та предмети побуту лісорубів.






Кожен експонат музею – частинка історії Міжгірщини. Усі вони розповідають, чим жили та як працювали бокораші – люди, які сплавляли річками ліс. Більшість – лише макети, а тому зроблені не в натуральну величину. Та є і такі, які можна використати хоч зразу.

Найбільший експонат музею стоїть надворі - це бокор (пліт). У довжину він міг досягати до двохсот, а то і трьохсот метрів, залежно від довжини стовбурів самого дерева, з яких був зроблений. На жаль, цей бокор не на воді, однак, дає можливість уявити бодай приблизно, що то за робота була у бокорашів, і що то за "транспорт" річковий, управляти яким могли тільки дуже сильні і сміливі чоловіки.

У реставраторів попереду чи не найважча робота - відновлення самої греблі. Це справа не одного дня, однак відступати вже нема куди: працівники нацпарку "Синевир" переконані, що вже дуже скоро Музей лісу і сплаву стане перлиною Карпат, одним із чудес України, подивитися на яке приїжджатимуть тисячі туристів.

Шкода, що тих, хто займався важкою справою – сплавом лісу - на відкритті відновленого музею не буде: останній бокораш помер кілька місяців тому у віці 95-ти років.




Більше новин про життя Закарпаття читайте на Depo.Закарпаття
Ганна Олександрова
Сьогодні, 16:00

Лісові пожежі знову охопили Корсику і Португалію



КИЇВ. 12 серпня. УНН. Сотні пожежних задіяні в операціях з гасіння лісових пожеж на Корсиці і в Португалії, передає УНН з посиланням на Deutsche Welle.

Як повідомляється, в ніч на суботу з небезпечного району на півночі французького острова були евакуйовані до тисячі людей, більшість з них - туристи з кемпінгів. За даними місцевої влади, вони були розміщені в школах і інших тимчасових притулках.

Наразі пожежі на Корсиці охоплюють в цілому 2000 гектарів лісу. Перший з них спалахнув в ніч на 11 серпня на північний захід від порту Бастія і поширився на відносно густонаселені райони на східному узбережжі острова. Вранці 12 серпня ситуація навколо Бастії стабілізувалася. Пожежники гасять вогонь в комуні Сіско, розташованої на північ від цього порту.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Французьку Рив'єру та Корсику охопили лісові пожежі

У гасінні пожеж 12 серпня задіяні 230 людей, крім того, на острів приїхали 140 пожежних з півдня Франції. Одна людина була затримана за підозрою в підпалі. Місцева влада вважає, що він міг влаштувати п'ять пожеж в районі Бастії.

Тим часом в Португалії близько 1800 пожежників намагаються загасити десять пожеж. Дві з них - в центрі країни, в їх ліквідації задіяні майже 800 людей. У найближчі дні в Португалії знову очікуються високі температури. Незважаючи на пожежі, місцева влада називає ситуацію стабільною.

Джерело: УНН

На Полтавщині горіло два десятки гектарів хвойного лісу

Фото: poltava.dsns.gov.ua
Задля гасіння пожежі використовували навіть літак
Пожежу гасили близько дев’яти годин
На Полтавщині сталася пожежа на території ДП «Новосанжарське лісове господарство». Як повідомляє «Главком» з посиланням на Державну службу з надзвичайних ситуацій, про загоряння стало відомо 11 серпня о 13:20.
За даними відомства, пожежа сталася поблизу с. Руденківка Новосанжарського району – горів хвойний ліс окремими осередками на площі близько 22 га. О 21:35 підрозділами ДСНС та силами лісового господарства пожежу було ліквідовано.
До гасіння пожежі залучалося 56 чоловік та 17 одиниць техніки, в тому числі від ДСНС 37 чоловік, 11 одиниць техніки, пожежний літак АН-32 П, техніка лісового господарства та пожежний потяг Південної залізниці.
1 з 9
На Полтавщині горіло два десятки гектарів хвойного лісу

Фото: poltava.dsns.gov.ua

На місці події працювала оперативна група Головного управління ДСНС у Полтавські області.
http://m.glavcom.ua/news/na-poltavshchini-gorilo-dva-desyatki-gektariv-hvoynogo-lisu-430785.html

Громадське обговорення проекту Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового та мисливського господарства

Державне агентство лісових ресурсів України виносить на громадське обговорення проект Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового та мисливського господарства України на період до 2022 року.

Проект розроблений фахівцями лісової галузі, науковцями, експертами, із залученням представників Громадської ради на основі проекту Голови Державного агентства лісових ресурсів Христини Юшкевич (завантажити).

Проект Стратегії містить загальні положення, охарактеризовує сучасний стан лісового та мисливського господарства, визначає ключові проблеми, мету, стратегічні цілі та принципи реформування, пріоритетні напрями досягнення цілей, інструменти реалізації, фінансове забезпечення, очікувані результати, моніторинг та оцінку ефективності впровадження.

Реалізація положень Стратегії сприятиме забезпеченню сталого розвитку й управлінню лісовим та мисливським господарством у лісах усіх форм власності, покращенню системи управління лісовим господарством, вдосконалення структури лісогосподарських підприємств, створення дієвої системи контролю за веденням лісового господарства, забезпечення соціального захисту лісової охорони при виконанні службових обов’язків, збільшенню площі лісів держави, збереженню біорізноманіття та невиснажливого лісокористування, задоволенню потреб суспільства в лісових ресурсах, створенню більш сприятливих умов для розвитку підприємництва, створенню нових робочих місць, зменшенню загрози деградації земель, зростанню частки продукції лісового господарства у валовий внутрішній продукт, забезпеченню зайнятості та соціальної захищеності працівників лісового сектору; зростанню інвестицій у лісову галузь, а також гармонізації норм ведення лісового господарства України до відповідних критеріїв Європейського Союзу.

Пропозиції та зауваження просимо надсилати на адресу: 01601, м. Київ, вул. Ш. Руставелі, 9-a (Державне агентство лісових ресурсів України) або на електронну пошту: lis_reforma@ukr.net

Проект Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового та мисливського господарства України на період до 2022 року

Проект Розпорядження КМУ

Пояснювальна записка

Лісівники через "помилку" в держбюджеті скидаються на зарплату один одному

Лісівники через "помилку" в держбюджеті скидаються на зарплату один одному. Площа лісових пожеж в Україні зросла в 10 разів. А кількість кадрів зменшилася прямо пропорційно. Лісників сходу та півдня забули записати в програму видатків державного бюджету. Свою зарплату змушені перераховувати для них лісники заходу та центру України. А це незаконно. Випуск ТСН.

ЛІС ЦІНОЮ В МІЛЬЯРДИ: ВСІ УКРАЇНСЬКІ ДЕРЕВА МОЖУТЬ ВІДДАТИ В КОНЦЕСІЮ


Тим часом половина лісників країни не отримує зарплатні через помилку чиновників.

Площа лісових пожеж в Україні зросла вдесятеро, а кількість кадрів охоронців лісу зменшилася прямо пропорційно. Лісників сходу та півдня забули записати в програму видатків державного бюджету, тож тепер свою зарплату змушені перераховувати для них лісники заходу та центру України, йдеться в сюжеті ТСН.19:30.

Леонід Прокопюк завідує Фастівським лісом 35 років і увесь цей час він віддавав зарплату лише дружині. Але вже півтора року змушений ділитися з колегами, бо ті не отримують зарплату – коли формували держбюджет, про них забули. "Це десь 800-900 гривень. Це я вже 2800 десь віддав", - каже він.

ВІДЕО Лісівники через "помилку" в держбюджеті скидаються на зарплату один одному



ТСН. 19:30 Вчора, 20:56

Лісники Миколаївщини, Херсонщини Одещини та інших регіонів неодноразово зверталися по гроші і до Верховної Ради, і до Кабміну, доходило і до президента – але там на зарплату іншим не скидаються, допомагає тільки лісове братство. "Управління лісового та мисливського господарства з початку року нам вже перерахувалися з трьох областей більше 5 мільйонів – це допомога", - розповів начальник Дніпропетровського обласного управління лісового та мисливського господарства Валерій Величко.

До ТСН потрапила так звана рознарядка – таблиця, хто з прибуткових лісгоспів і скільки має виділити на підтримку злиденних регіонів. Ідеться про десятки мільйонів неофіційних гривень. У Держлісагентстві визнають, що така допомога є, але кажуть, що вона не примусова, а добровільна. "Держлісагентство не надсилає зобов'язуючих листів. Це нонсенс. Це не лист – там немає підпису, шапки", твердить заступник голови відомства Володимир Бондар.

Через недофінансування люди звільняються – у херсонських лісах на 124 тисячі гектарів залишилися 33 лісники. Натомість кількість пожеж у порівняні з минулим роком виросла в 5 разів, а їх площа – в 10 разів. Кабмін тим часом вирішив підшукати для лісу нового господаря – приватного. Мінекономіки підрахувало, що в Україні 333 лісових господарства, і якщо влада їх таки вирішить продати, то вже тільки з одного дерева новий власник збере непоганий урожай. "Мінімум десять тисяч гривень, якщо його розпиляти і зробити продукцію з нього – гарне дерево", - каже директор навчально-наукового інституту лісового господарства Петро Лакида.

Ліс у Фастові його головний лісничий оцінює в понад мільярд. Адепти концесії лісів іще не порахували майбутні прибутки для держави, та й узагалі не впевнені в своїх намірах. Щоби віддати ліси в концесію – потрібно цілком змінювати законодаство. У відповідь на уточнювальне запитання автор ідеї - заступник міністра - ображається. "Вимушений припиняти цей діалог, тому що ви намагаєтеся розвести мене на те, що відбувається якась халепа. Тут немає зради. Я шкодую, що у нас ця розмова, я вам чесно скажу", - заявив Максим Нефьодов.

Читайте також: Масштаби вражають: жук-короїд масово знищує українські ліси

Боротьбу з браком кадрів, лісовими пожежами та безгрошів'ям вирішили відкласти доти, доки не вирішать принципового питання – здавати ліс у концесію чи ні. В уряді обіцяють визначитися до кінця цього року.

Кореспондент ТСН Ольга Василевська Більше читайте тут: https://tsn.ua/groshi/lis-cinoyu-v-milyardi-vsi-ukrayinski-dereva-mozhut-viddati-v-koncesiyu-974992.html

Реформування лісівництва: від декларацій до практичних дій

За роки незалежності в Україні декларації про реформування її лісового господарства так і не стали мотиваційним чинником для кардинальних дій.




За роки незалежності в Україні періодичні декларації про реформування її лісового господарства так і не стали мотиваційним чинником для кардинальних дій. Наслідки перманентного "реформування" до позитивних зрушень не привели. Суттєвим стримуючим прогрес фактором у цьому питанні є також недосконалість вітчизняного земельного, податкового і лісового законодавства.

Протягом чверті століття проголошуване реформування відбувається під гаслом "державне управління лісами", що стартувало ще далекого 1918-го, а за часів незалежності модифікувалось у "державне регулювання та управління у сфері лісових відносин". Зміст його полягає у тому, що "основним завданням державного регулювання та управління у сфері лісових відносин є забезпечення ефективної охорони, належного захисту, раціонального використання та відтворення лісів". Для допитливих зазначимо, що у наведеній цитаті повторюються норми останньої чверті ХХ ст., яких не було у складі нормативно-правових актів з лісівництва дореволюційного періоду. До того ж термін "відтворення лісів" не є синонімом терміна "відтворення лісу". Виходить, що згадану галузь просто "винайшли" для підміни терміна "лісівництво" як галузь рослинництва, об'єктом праці для здійснення якого є "земля, земельні угіддя".

Отже, норму цю механічно перенесено з Лісового кодексу Української РСР: "Державна власність на ліси… становить основу лісових відносин, тобто суспільних відносин у галузі використання, відтворення та охорони лісів, і є головною передумовою раціонального ведення лісового господарства". Вираз "державна власність на ліси", поняття "ліс" та інші, які було встановлено Державним стандартом, діяли тривалий час і нині є чинними. Врешті-решт, маємо факт вихолощення змісту лісівництва як галузі рослинництва і землеробства, його чи не найголовнішої норми щодо "правильного лісового господарства", закладеної ще за царських часів: "…вилучення із лісів постійної найвищої прибутковості при не виснажливості користування і можливому різносторонньому і повному задоволенні потреб у лісі й лісових матеріалах населення, сільського господарства, промисловості та торгівлі".

На жаль, у Лісовому кодексі України (ЛКУ) встановлюється зовсім інше. Не ставиться завдання вирощування лісу як головної продукції агроекологічного лісівництва і головного джерела лісового доходу. Діюча сьогодні норма — словоблудство, бо не визначає лісівництво як галузь рослинництва і вирощування лісу "для потреб населення, промисловості й ринку".

Важливо: якщо термін "ліс" вживається відносно ділянки землі, що вкрита лісовою деревною рослинністю, і має форму множини, це є лісовою екосистемою. У чинному Лісовому кодексі термінам (поняттям) "лісові екосистеми" і "лісівництво" місця взагалі не знайшлося.

Висновок: закладені в ЛКУ норми свідомо спрямовані на підміну поняття "землекористування" у галузі лісівництва терміном "лісокористування". Як об'єкт управління встановлюється збірне — "забезпечення ефективної охорони, належного захисту, раціонального використання та відтворення лісів". До того ж без розмежування їх з початку і кінця, вбачаючи ліс як об'єкт природного походження періоду XVII-XVIII ст. Чомусь у Лісовому кодексі не визнається чинність норм Земельного кодексу про те, що "віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади… та органів місцевого самоврядування" (ЗКУ,
ст. 20). Незрозуміло, чому ЛКУ встановлює іншу норму: "До лісового фонду України належать лісові ділянки, в тому числі захисні насадження лінійного типу, площею не менше 0,1 га". Авторів ЛКУ не засмутило навіть те, що насадження лінійного типу (а це переважно полезахисні лісові смуги та захисні насадження вздовж доріг, яруг тощо) розміщуються у межах інших власників/постійних землекористувачів — юридичних чи фізичних осіб. Облік їх у складі "лісового фонду" за терміном радянських часів — засіб експансії лісового господарства за межі галузевих повноважень. Чинним Лісовим кодексом визначаються навіть повноваження Верховної Ради, вищих органів державної влади і органів регіонального та місцевого самоврядування (ст. 26, 27, 29 і 30), яким зовсім не місце в цьому кодексі.

Деревні ресурси губляться десь між "технічними, лікарськими та іншими продуктами лісу" (ст. 6 ЛКУ). Не наголошується, що ліс є головною продукцією лісівництва і головним джерелом валового доходу лісогосподарського виробництва. Технічні, лікарські рослини, послуги і функції, економічною мовою відомі раніше, як супутні лісівництву і другорядні лісові матеріали, є "продуктами лісу". Згадку про лісові ресурси державного значення містить тільки Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища", без будь-якої їх конкретизації. Розробники Лісового кодексу пішли ще далі і встановлюють: "До лісових ресурсів також належать корисні властивості лісів… що використовуються для задоволення суспільних потреб".

Та все ж таки нагадаю читачам і широкому колу керівників в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, що щорічні обсяги вилучення лісових ресурсів (деревини у стані росту) по Україні становлять 18–20 млн м3. Вони відомі у науці з лісівництва як рубки головного користування (РГК). Зазначений обсяг є досить обґрунтованим, у тому числі за матеріалами таксації лісу і лісовпорядкування тільки у межах суб'єктів-землекористувачів державного лісівництва. Саме цим має перейматися Держлісагентство України та регіональні його органи, технічні й наукові служби.

Практика українського лісівництва пішла іншим шляхом. До ресурсів державного значення, за тим же Законом "Про охорону навколишнього природного середовища" (підпункт "ж" ст. 39), віднесені "дикі тварини, які перебувають у стані природної волі в межах території України…". Завдяки цьому в Україні замість минулого "лісове господарство" як цільове призначення землекористування "реформування" пішло шляхом розширення повноважень (і штату!) обласних органів управління: було утворено обласні управління лісового та мисливського господарства. Вище було зазначено, що надходження фінансового доходу за використання об'єктів мисливської фауни аж ніяк не можна порівняти з надходженнями за вилучення деревини. Більш того, обсяги реалізації тих об'єктів у звітній інформації "Щодо підсумків роботи підприємств Держлісагентства за 2015 рік" не висвітлені взагалі. Є тільки інформація про надходження протоколів (2343 протоколи) про те, що вони становлять 81,1% "до всієї кількості протоколів". Додається таблиця, що аж ніяк не свідчить про рівнозначність мисливського господарства з лісовим. Показано, що стягнуто штрафів за порушення правил із полювання в розмірі 407,1 тис. грн, що, певно, набагато менше від заробітної плати штатних працівників державних лісгоспів. Адже в усіх обласних управліннях мисливство очолює заступник начальника управління у рангу генерала державної лісової охорони лісів з підпорядкованими йому службами — замість посади "мисливствознавець" у дореформений час.

Використання лісових ресурсів висвітлено ширше. Зазначено, що "заготовлено 7,4 млн куб. м ліквідної деревини від рубок головного користування" (розд. 4 звіту). Це становить близько 1 куб. м/га площі земель, наданих на праві постійного користування підприємствам державного лісівництва. Гранично мало, в тому числі порівняно із середньорічним приростом деревини (близько 4 куб. м/гаЗЛ), а також порівняно із сусідніми європейськими країнами зони помірного клімату (Австрія — 5,8 куб. м/га, Данія — 5,0, Польща — 3,7, Угорщина — 3,5, ФРН — 4,8 куб. м/га) за даними ЄЕК/ФАО ООН 2000 р. Україна за тим же джерелом мала рівень 1,42 куб. м/га, що становить 35,6% від щорічного приросту.

Висновок: Лісовим кодексом і українським законодавством узагалі не визначається зміст головної продукції лісівництва. Це призвело до формування тіньових механізмів вилучення деревини та виробництва лісових матеріалів.

З наведеного правомірно зробити висновок, що поділ вилучення деревини із лісових екосистем на ресурси державного і місцевого значення, тим більше з їх розподілом за різними видами лісівничого призначення і спрямування (деревина, заготовлена… під час проведення заходів щодо поліпшення якісного складу лісів тощо), є просто зайвим для статистики державного рівня. До того ж термін "деревина заготовлена" граматично і по суті не є коректним. За чинними стандартами виробляють не деревину, а лісові матеріали.

Зовсім інша справа зі ст. 256.3. "Ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів встановлюються у таких розмірах…". Нелогічно і не відповідає попередньому майже двохсотрічному досвіду лісівництва: в різні часи деревину продавали на корені, тобто у стані росту, бо процес розроблення лісосічного фонду є складним промисловим виробництвом, що потребує використання машин і механізмів зовсім іншого призначення, ніж у лісогосподарському виробництві.

Зрозуміло, для лісозаготівельників лісосічний фонд є предметом праці, тому вони самостійно і на свій розсуд мають право його розробляти з урахуванням ринкового попиту, а також дотриманням лісівничих норм і правил. У разі, коли лісозаготівельник має сплачувати так звану рентну плату за заготовлені лісові матеріали, у нього завжди виникатиме спокуса якомога більше лісових матеріалів відображати у складі "заготівлі" з їх низьким рівнем рентної плати. Адже ніякі фіскальні чи господарські органи не в змозі це контролювати. Включаються численні тіньові механізми, і, як наслідок, власник деревини у стані росту (держава) постійно залишається ошуканим. Найкращим свідченням цього є, наприклад, окремі відомості статистичного обліку за 2014 р. (див. табл.). У заголовку напівжирним шрифтом наведено назву, яка відповідає сучасному змісту складу лісових матеріалів як товарної продукції лісозаготівель.




Не можна не звернути уваги й на те, що за згаданою звітністю по Україні 55% лісових матеріалів під назвою "паливна деревина, включаючи деревину для виробництва деревного вугілля", є "дров'яна деревина" за Податковим кодексом (ст. 256.3.1). Це — показник нетаксації деревини на пні, бо, наприклад, для соснових лісонасаджень він не може перевищувати 10–15% за давно розробленими наукою сортиментними таблицями. Немає логічного пояснення тому, що за багато років із часу впровадження зазначеної держзвітності за формою 3-ЛГ (річна) ніхто з наукового і галузевого менеджменту на це, на жаль, не звернув уваги.

Адже за сортимент "паливна деревина" рентна плата, що визначена ПКУ, майже у десять разів менша порівняно з лісоматеріалами категорії ділової деревини "дрібні", у 25 разів — категорії "середні", у 40 разів — категорії "великі". Ці тонкощі "ринкових механізмів" для широкого загалу не становлять, мабуть, інтересу. Чого не можна сказати про органи державної влади і органи місцевого самоврядування, галузевих менеджерів, учених, наукові установи і заклади, їх наукову і моральну гідність.

Прикрим є ще й те, що "винахід" категорії "заготівля паливної деревини" охопив усю Україну, у тому числі у межах суб'єктів державного лісівництва по всіх регіонах.

Для прикладу, в Японії, лісистість якої близько 68%, загальна площа земель лісогосподарського призначення (лісового фонду) становить 25,3 млн га, загальний запас деревини — 1,9 млрд куб. м і тільки 1% із заготовленої деревини припадає на дрова. В Україні лісистість території становить близько 17%, загальний запас деревини — 2,1 млрд куб. м, вихід дров'яної деревини при лісозаготівлі, за останніми статистичними даними, — 55,5%. Коментарі зайві: чому живемо бідно, бо… На мою думку, це повинно перш за все зацікавити правоохоронні органи — куди подівається ділова деревина? Може, саме з цього необхідно розпочинати реформування галузі?

Реформування у лісовому господарстві України, що здійснюється з 1991 р., не досягло завдань, які були визначені постановою ВР УРСР від 18 грудня 1990 р. №563-XII. У галузі українського лісівництва спостерігався зворотній процес —одержавлення управління. Служби Держлісагентства проводили одержавлення не тільки лісового, а й мисливського господарства, не переймаючись питаннями економічно ефективного реформування і переведення фінансування на засади ринкової економіки — ідентифікація землекористування, самоокупність і прибутковість господарювання. Лісівництво як галузь рослинництва і землеробства залишається державним, постійно дотаційним.

Лісовий кодекс України як головний нормативний акт галузевого призначення виявився непридатним для здійснення на його основі реформування лісового господарства і переведення його на засади ринкової економіки. Інформація щодо статистичних спостережень залишається вкрай розпорошеною і не розкриває реального стану і, тим більше, шляхів підвищення економічної ефективності лісогосподарського виробництва. Причиною останнього є відсутність особистої зацікавленості технічних служб і їх керівників спрямовувати господарську діяльність на забезпечення самоокупності й прибутковості господарювання.

Для справжнього реформування лісового господарства України і переведення його на засади ринкової економіки необхідно впровадити радикальні заходи. На урядовому засіданні від 4 липня 2017 р. (протокол №43) перед Мінагрополітики, Мінприроди, Держлісагентством та іншими зацікавленими міністерствами і відомствами були поставлені вимоги і завдання підвищити ефективність управління галуззю, розробити стратегію реформування управління лісовим господарством. Для цього насамперед потрібно:

1. Переглянути норми чинного ЛКУ.

2. Терміново розробити закон України "Порядок використання земель лісогосподарського призначення" (статут) на виконання положень Земельного кодексу України (п. 2 ст. 57).

3. В основу нового закону покласти раціональні й випробувані принципи польського закону (Ustawa) про ліси (1991 р.), а саме:

— державні ліси покривають свої видатки з особистих доходів і ведуть лісове господарство за принципом фінансової самостійності (ст. 50 закону Польщі);

— видатки на утримання Генеральної дирекції державних лісів і регіональних дирекцій державних лісів фінансуються із внесків, які обтяжують витрати діяльності лісництв (п. 1 ст. 53);

— основою оподаткування лісовим податком є кількість земельних угідь (га) у їх перерахунку на умовну площу залежно від продуктивності ґрунту за класами бонітету земель лісових і згідно з даними лісовпорядкування, тобто незалежно від обсягів вилучення деревини і виробництва лісових матеріалів.

4. Визнати публічно і законодавчо закріпити певним нормативно-правовим актом, що об'єктом праці для здійснення агроекологічного лісівництва є земля, земельні угіддя, що надані власникам/постійним землекористувачам як категорія землекористування "землі лісогосподарського призначення", з дотриманням норм земельного законодавства.

5. Опрацювати і прийняти для апробації спрощену форму держзвітності про лісогосподарську діяльність, у тому числі з показниками зміни загальної площі земель лісових і лісових екосистем, а також видатків на ведення лісового господарства порівняно з надходженнями валового доходу, з обчисленням рентабельності виробництва у межах ідентифікованого землекористувача з лісівництва.

Група вчених Національної академії аграрних наук України вже зверталася з такими пропозиціями до вищого керівництва держави, але все звелося до відповіді Держлісагентства, що в них усе добре і ніяких змін їм не треба.

Ми вже доводили, що об'єктом праці у лісівництві є земля, а не деревина. Настав час практичних дій.

Орест Фурдичко
академік НААН, доктор економічних наук, доктор сільськогосподарських наук, професор, директор Інституту.

Синдром меншовартості таки здолав Україну



Серед зареєстрованих в офшорних зонах "дерев'яних" компаній із мінімально можливим, за місцевими законами, статутним капіталом та з англійською транскрипцією, що дедалі частіше вигулькують у соціальних мережах, можна натрапити на фізичних осіб, які є "професійними консультантами по країнах пострадянського простору".

Після прийняття мораторію на експорт круглого лісу вони гостро знадобилися українським "лісовим" ділкам разом із компаніями-фантомами з міжнародною юрисдикцією для простоти бізнес-спілкування та просування українських "дров" на ринки Заходу.

Чому в Україну не йде інвестор?
Майбутні деревообробні комплекси в Україні з іноземними інвестиціями презентуються за всіма законами піару. ЗМІ цитують енергійних менеджерів, влада звітує про чергового "великого інвестора", називаються кубометри готової продукції на рік при виході на проектну потужність, кількість робочих місць, загальна площа виробничих цехів, "сучасні технологічні" рішення в деревообробці, інвестиційна вартість об'єкта, символічна закладка каменя у фундамент майбутнього підприємства, метушня журналістів, фотокамери, рукостискання, шампанське, а в результаті… Після "закладки каменя" "інвестори" і ті, кого вони збираються "інвестувати", задоволені одне одним, роз'їжджаються врізнобіч, а в Європі й Україні з‘являються "компанії" під мало кому зрозумілою назвою. Це і є "фантоми-невидимки", які експортують українську деревину.

У глобальному порівняльному аналізі інвестиційного клімату, в основу якого закладено низку аналітичних досліджень, проведених незалежними організаціями, Україна посідає невисоке місце, порівняно з країнами, в яких збудовано сучасні деревообробні підприємства. Хоча останніми роками вони з‘явились: у Коростені, Костополі, на Закарпатті, Волині. Стримуючими чинниками виступають погано налаштована адміністративна база та тривалий процес отримання різних дозволів і погоджень. Проблеми зі стабільністю постачання деревини теж посідають не останнє місце, а незначна різниця в цінах на неї не завжди компенсує вплив згаданих чинників.

Чи не тому сьогодні глибока деревообробка в Україні є, на жаль, одним із найбільш уразливих місць української економіки, з погляду глобальної конкуренції. Вітчизняним компаніям такого профілю важко, м'яко кажучи, конкурувати із західними партнерами. Їх захист від іноземної конкуренції істотно ускладнений багатьма факторами. Однак не варто забувати про далекосяжну перспективу. Саме жорстка конкуренція з боку західних компаній сприятиме концентрації на ринку глибокої переробки деревини великих українських деревообробних компаній, яким будуть під силу значні фінансові вкладення як у модернізацію виробництва, так і в покращення місцевої інфраструктури.

Що стоїть перешкодою на цьому шляху? Яких змін прагне вітчизняна деревообробка? Повної модернізації приватних лісопереробних підприємств, що мінімізувало б витрати і втрати деревної сировини, розширення асортименту інноваційної продукції. Своєю чергою, державні лісопереробні підприємства мають бути приватизовані, а експорт необробленої деревини з України має бути зведений в адміністративно-законодавчому порядку до мінімуму, щоб, зрештою, він розглядався в нашому суспільстві, в структурах влади і в самому середовищі підприємців як дія, котра суперечить стратегічним інтересам держави. А конкурентною продукцією варто визнавати лише ту, споживчі якості якої можна адаптувати до вимог ринку за порівняно стислий час. Перевагами розвитку будь-якої галузі лісового сектора потрібно вважати її забезпеченість такими видами ресурсів, яких немає в конкурента і які неможливо створити, залучаючи нетрадиційні джерела. Паралельно, для зацікавлення всіх учасників лісових відносин ефективним управлінням лісами, необхідно переходити до лісової ренти.

При цьому слід зазначити, що лісовий кодекс, лісовий кадастр, інші "лісові" документи уряду та Верховної Ради України — це лише правові (не завжди вдалі) механізми реалізації державної політики у сфері лісових відносин. Їх призначення — забезпечити погодження позицій усіх зацікавлених сторін, тому вони мають розроблятися з урахуванням усіх конструктивних думок та пропозицій.

Як з'являються міфи?
Оскільки з 1 січня нинішнього року мораторій на вивезення деревини розширив свою дію на хвойні породи, його противники, в "авангарді" яких виступають державні лісокористувачі (держлісгоспи) та "експерти", котрі їх підтримують, почали штучно підвищувати ціну на сировину й водночас галасувати, що буцім в Україні на неї немає попиту. Далі — більше: ціна на деревину нібито впаде, що вкрай негативно позначиться на господарській діяльності лісгоспів — аж до банкрутств. Однак при цьому скромно замовчується факт, що під мораторій потрапляють лише необроблені лісоматеріали згідно з кодом 4403 державного класифікатора, або ділова деревина. Деревина дров'яна для технологічних потреб і дрова паливні стоять під кодом 4401 і не підпадають під заборону експорту. Саме такий поділ на коди породжує зловживання при експорті лісопродукції під кодом 4401. Ось свіжий приклад. Буквально на кордоні України і Румунії (на території останньої) успішно функціонує потужний виробник ДСП. Підприємство потурбувалося про власний енергоцентр, який працює на українських дровах. За рахунок цієї енергії виробництво має власні теплоносії. Так звані "паливні дрова" з України дешеві самі собою, а коли ще врахувати дешевий український залізничний тариф (для прикладу, транспортування кубометра дров із Житомира до румунського кордону коштує 5—6 євро), то, фактично, українська залізниця перевозить румунському споживачеві деревину втроє дешевше, ніж вітчизняному. Чому? А тому, що вона оформлена як паливні дрова (деревна група 4401). Внаслідок такої "економіки" в Україні зупинено сотні переробних підприємств, ліквідовано тисячі робочих місць, держава втрачає чималі прибутки й виступає сировинною базою для Заходу. Додана вартість переробки створюється не в Україні, а за кордоном. Там-таки осідають і гроші у вигляді зарплат і податків. Підприємство, про яке йдеться, збудувала відома австрійська фірма. Спочатку був задум будувати його в українських Карпатах. Чому так сталося: завод — в Румунії, а сировина — з України? А тому, що в Україні немає експортного мита. З іншого боку, інтереси компанії захищає Євросоюз, чим вона забезпечена від ризиків, яким би піддавалася на території України. Ризиків, штучно створених українськими чиновниками.

І окрема проблема — підвищення ціни на деревину державними підприємствами-лісокористувачами. Які його мотиви? Перший: скористатися дефіцитом сировини для збільшення власного прибутку. Другий: витіснити з ринку деревообробки малий та середній бізнес. Третій: спровокувати ситуацію, коли вартість деревини стане неприйнятною для приватного бізнесу. Обсяг продаж на аукціонах різко впаде, автоматично народжується новий міф: внутрішній ринок не здатний спожити деревину, пропоновану для продажу. Це тоді, коли одним із напрямів, який може продемонструвати помітне зростання вітчизняної деревообробки, повести за собою інші сектори лісової економіки в найближчій перспективі й залучити інвестиції, є виробництво плитних матеріалів, дикту і паливних гранул (останніми роками ставиться акцент на розвиток біоенергетики).

Тим часом лісокористувачі (творці міфів) не відвідують аукціонів і переробляють деревину за собівартістю, яка у 1,5—2 рази нижча від ринкової ціни. Поза тим, Державне агентство лісових ресурсів України (ДАЛР) постійно заявляє про перспективи нарощування власного деревообробного виробництва, "розчищаючи" ринок від малих його гравців.

Тож, оскільки ринок деревини в Україні — це монополія, в якій споживання перевищує пропозицію, чи не назріла необхідність внести його до Закону України "Про природні монополії", що дасть можливість регулювати ціни на деревину на державному рівні? Таке регулювання дозволить підприємцям розробляти свої виробничі плани та проводити модернізацію бізнесу. На місце хаосу прийде розвиток. Іншого виходу немає. Так принаймні вважає чи не абсолютна більшість українського деревообробного бізнесу.

Мораторій набрав чинності з 1 листопада 2015 р., а на сосну — з 1 січня нинішнього, але стандарти, за якими лісокористувачі обліковують заготівлі українського круглого лісу та його експорту, залишилися без змін. Так звані "користувачі" самі заготовляють деревину, самі собі виписують сертифікати, самі собі її вибирають, минаючи аукціони. Такий ринок сприяє систематичному навмисному спотворенню даних під час митного оформлення круглого лісу, підгонці категорій круглого лісу під "потрібні" коди Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) для власних потреб окремих осіб. Чи не найбільш промовисто ці проблеми висвітлені 1 червня нинішнього року експертом Михайлом Попковим на круглому столі "Стан і проблеми лісового сектора України: попередні підсумки аналізу" програми ПРОФОР (проект технічної допомоги сприяння реформам лісового сектора України)" в Українському відділенні Світового Банку. Згідно з цифрами Держстату, у 2016 р. Україна експортувала 664,2 тис. м куб. пиломатеріалів дуба і виробила 72 тис. м куб. дубової фрези та ламелі. Виробництво цієї продукції потребує, щонайменше, 1,2 млн м куб. пиловника дуба. Як вдалося виробити такий обсяг продукції з дуба, зважаючи на те, що обсяг заготівлі цього виду деревини в Україні у 2016 р. становив 512 тис. м. куб? Експерт лаконічно відповідає й зауважує: в Україні виробляють пиломатеріали з технологічної сировини, якій наданий код 4401, але так було не завжди. До 2006 р. вихід ділової деревини в державі Україна був таким самим, як і в сусідніх європейських державах: близько 90%. Вперта дама під назвою "статистика" з 2007 р. фіксує різке зниження виходу ділової деревини: у 2016 р. вона становила тільки… 40% загального обсягу заготовленого ліквіду, а 60% віднесено до "паливної деревини" (4401). Основну причину негативної ситуації, що склалася, експерт вбачає у "політиці" ДАЛР України. Впродовж багатьох років агентство лобіює експорт, який здійснюється з використанням різних корупційних схем, у тому числі й шляхом продажу деревини через контрольовані посередницькі фірми за заниженими цінами, а згодом — її перепродажу реальним споживачам уже за ринковими. На внутрішньому ринку було сформовано типовий "ринок продавця", де ДАЛР диктувало і продовжує диктувати ціни та "правила гри", які затрудняли резидентам України доступ до ресурсів. Наслідки диктату: низьке внутрішнє споживання продукції, що виробляється, і орієнтація на експорт; багатолітня стагнація розвитку; відсутність адекватної оцінки ресурсного потенціалу та загального балансу використання деревини.

Сумна статистика синдрому меншовартості
Збільшення питомої ваги обсягів експорту круглого лісу в загальному обсязі його офіційної заготівлі з 18% у 2006 р. до 26% у 2015-му свідчить, що серед основних причин такого зростання були зменшення його споживання власними користувачами та незаконні рубки. У 2015 р. Україна експортувала паливну деревину до 34 країн світу, а обсяги її експорту сягнули рекордного рівня — 2,055 млн м куб., що на 16% більше, ніж у 2014 р., або втричі більше, ніж у 2006 р. Лісовідновлення відстає від таких темпів "споживання" у 5—6 разів!

Якщо зазирнути в динаміку експорту паливної деревини, то побачимо, що 88% його обсягів ішли в ті країни Європи, які або ще в минулих століттях знищили свій ліс, або шанують рідну природу: до Румунії —751 тис. т, Польщі — 124 тис. т, Словаччини — 94 тис. т, Угорщини —91 тис. т, Німеччини — 64 тис. т. Упродовж багатьох років Україна залишається найбільшим у світі експортером паливної деревини та єдиною країною у світі з експортними поставками понад 1 млн м. куб. щорічно. У цьому контексті Держстат відзначив ще один цікавий факт: 2014 р. п'ять найбільших експортерів (Україна, Хорватія, Боснія, Болгарія, Словенія) експортували 1679 тис. т, або приблизно 2317 тис. м куб., паливної деревини на суму 243 млн дол. США. Експорт чотирьох країн (за винятком України) становив 23% в натуральному вимірі й 72% у вартісному вимірі. Якщо читачеві цікаво, як експорт "дров" збагачував окремих бізнесменів і високопоставлених чиновників, то, виконавши елементарні математичні дії, можна легко порахувати, що Україна експортувала 1774 тис. м куб. паливної деревини на суму 68 млн дол. США, а вартість експорту чотирма країнами 0,53 млн м. куб. такої ж продукції потягла на 175 млн. дол. США. Напрошується запитання: за якою ціною ми віддаємо Європі українські "дрова"!?

"Синдром" меншовартості таки здолав Україну. Диспропорція між експортом паливної деревини та її пропозицією є фактом, що обмежує можливості задоволення потреб власних користувачів не лише у дровах, а й у деревній сировині для виробництва деревного вугілля та деревних гранул, які користуються попитом на ринку зовнішньої торгівлі та мають схожі тенденції з експортом паливної деревини.

Кому дрова? Україна виміняла "безвіз" на "безліс". У травні 2016 р. на станції Ходорів активісти затримали 53 товарних вагони, завантажених буком. Кінцевим пунктом призначення цієї цінної деревини під виглядом "соснових дров" значилася Румунія. Коли заспокоїлися ЗМІ, ешелон таки добрався до іноземного споживача.




Так вантажаться українські «дрова» на вузьку європейську колію (ст. Ягодин, україно-польський кордон)

Наприкінці грудня 2016 р. в міжнародний пункт пропуску Кучурган на виїзд з України зайшли 29 вагонів ділової деревини, задокументованої як "деревина паливна". Згодом з'ясувалося, що таких "дров" було 56 вагонів. Для маскування їх розпорошили по різних станціях Одеської залізниці. Лише у березні 2016 р. румунська компанія SC HOLZINDUSTRIE SCHWEIGHOFER S.R.L. отримала з України пиломатеріалів на суму 115 млн грн. Її постачальниками виступали всі регіони Західної України. Примітно, що на лісовому "небосхилі" України за короткий час головування в ДАЛР Христини Юшкевич та її численних "радників" з‘явилися нові "фантоми": "Осуна", "Недпал", давній гравець на ринку експорту лісоматеріалів ТзОВ — "ПСБ Волинь".Чи не час популярно пояснити інвесторам, що дешева сировина з України вичерпується? Україна більше не може слугувати сировинним додатком Європи. Що рік у рік вона стає дорожчою. Становище врятує глибока переробка деревини на підприємствах вітчизняних компаній, яка створить високу додану вартість. Вони вже є в Україні. З'являться робочі місця і податкові відрахування, отримують поштовх суміжні галузі. Та й експорт готової продукції значно вигідніший для внутрішньоторговельного балансу держави. Але в бізнесу є прямий ворог — держава. Хто вирішить цей конфлікт? Підірвана сировинна база всієї вітчизняної лісової промисловості. Ліс вивозиться за кордон. Іде активний наступ на охоронні природні території. Україні завдано непоправних економічних і екологічних збитків, надовго втрачений престиж професії лісівника, по суті ліквідована незапитана державою лісогосподарська наука, у тяжкому стані опинилися галузеві освітні заклади та їх випускники, які дедалі частіше йдуть працювати не за спеціальністю.Аби хоч частково згладити перманентний конфлікт приватних компаній з переробки деревини та лісокористувачів, бізнес сьогодні чекає від держави вольового рішення з комплексу заходів: юридичного права на забезпечення бізнесу деревиною на тривалий період (закон про ринок деревини для планування сталого виробництва), принципу формування ціни деревини під постійним контролем Антимонопольного комітету України, державного балансу деревини (ніхто не знає, скільки її має Україна), обґрунтування її експорту чи його повної заборони. Та натомість — нова пропозиція: концесія. Таке враження, що в Кабміні України сидять багато чиновників із діагнозом "тяжка контузія".

Quo vadis? Куди йдеш, Україно? Куди ведете її, панове з київських пагорбів?! Чи задумаються над цими проблемами нові команди, які нібито мають прийти в кабінети Мінагрополітики і ДАЛР України? Чи, навпаки, як "правонаступники", гідно продовжать "лісову політику" державних "бізнесменів", колись і нині дотичних до лісової галузі: Віктора Сівеця, Олександра Ковальчука, Тараса Кутового, Христини Юшкевич, Володимира Бондаря? І їхніх радників, без "посередництва" яких за кордон не завантажується жоден кубічний метр пелетних заготовок та іншої лісосировини. Запитання не риторичні.
Петро Чечелюк

11 серпня 2017

Стало відомо, що буде із лісами Тернопільщини

Зроблено перші кроки у вирішенні давньої проблеми передачі колишніх колгоспних лісів, що залишаються на балансі сільських рад. Як уже зазначалося, останні не можуть забезпечити належного їх використання і, що найважливіше, охорони! Така ситуація протягом багатьох років сприяє самовільним рубкам даних лісових насаджень.

У відповідь на припис Державної екологічної інспекції у Тернопільській області Васильковецька сільська рада Гусятинського району прийняла відповідне рішення і надіслала ряд звернень до відповідних інстанцій для сприяння у передачі лісу площею 12 га, розташованого за межами с. Целіїв, до ДП «Чортківське лісове господарство». Є всі підстави сподіватися на позитивне вирішення цього питання, що дасть поштовх для його вирішення на території області загалом.

Нагадаємо, що останнім виявленим фактом незаконної рубки лісу на території с. Целіїв Гусятинського району було завдано збитків на суму 382 тис. грн.

11 серпня, 2017