ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

12 вересня 2017

Камеры на жилых домах в Воронеже помогли предотвратить 22 лесных пожара

С начала года в городе зарегистрировано 3 лесных пожара и 93 загорания лесной подстилки



Камеры видеонаблюдения на жилых домах, расположенных рядом с жилыми массивами, сыграли большую роль в предотвращении лесных пожаров. Об этом рассказал на понедельничном совещании в мэрии руководитель муниципального казённого учреждения «Управление по делам ГО и ЧС» Сергей Хомук.

Информация с камер в режиме реального времени передаётся на пульт единой дежурно-диспетчерской службы. Это позволило вовремя заметить над лесными массивами дымок, свидетельствующий о возгорании лесной подстилки. В итоге пожарные прибывали вовремя и не допускали возникновения настоящего лесного пожара. С начала нынешнего года, как сообщил Сергей Хомук, на территории города зарегистрировано 3 лесных пожара и 93 случая загораний сухой травянистой растительности. Основная причина — неосторожное обращение с огнём.

Роман ПРЫТКОВ
Подробнее: http://www.moe-online.ru/news/view/369779.html

Призначено директора Берегометського держлісгоспу



Руслан МАКСИМЧУК

Директором найбільшого в країні держлісгоспу – Берегометського ДЛМГ призначено Руслана МАКСИМЧУКА.

Про це повідомляє прес-служба Чернівецького обласного управління лісо-мисливського господарства.

Трудовий шлях Руслан Максимчук розпочав на лісокомбінаті у Кутах, що на Івано-Франківщині. З 2012 року, після закінчення Львівського національного лісотехнічного університету, працює на Буковині, у державному підприємстві «Берегометське лісомисливське господарство». Спочатку інженером, головним інженером з будівництва лісових доріг. Згодом т. в. о. директора підприємства. Тепер – його директор.

Трудовий колектив найбільшого в Україні державного лісогосподарського підприємства на урочистих зборах привітав Руслана Максимчука з призначенням на високу і відповідальну посаду.



«Пропрацювавши рік на посаді виконуючого обов’язки, встиг добре вникнути у всі проблемні питання виробництва, – каже Руслан Тарасович. – Ми зменшуємо заготівлю деревини та збільшує її переробку. Для цього придбали 3 стрічкові пилорами, нові верстати, вантажівку, кран-балку, горбильний верстат, який переробляє технологічну та дров’яну деревину. З технологічної сировини, яка ще недавно йшла на дрова, виготовляємо високоліквідні заготовки. Плануємо збудувати окремий цех з переробки низькосортної сировини, яка не користується попитом на внутрішньому ринку».

Але основні завдання лісівників Вижниччини пов’язані з охороною, доглядом, вирощуванням високопродуктивних лісів. В усіх лісництвах діють розсадники, які забезпечують підприємство якісним садивний матеріалом ялини, ялиці, бука, модрини, дуба звичайного.

«У нашому лісгоспі працюють досвідчені лісівники. Виконуємо на високому професійному рівні усі лісогосподарські заходи. Цієї весни посадили 29 гектарів молодих лісів, доповнили лісовими культурами 129 гектарів», – розповідає директор Руслан Максимчук.

Наразі лісівники заготовляють насіння. Запланували зібрати 400 кг – ялиці, бука, дуба та інших порід.

ДП «Берегометське лісомисливське господарство» – бюджетоутворююче для селища Берегомет, Вижницького району і навіть Чернівецької області. «За 6 місяців цього року ми сплатили 25 млн. грн податків. З них до державного бюджету 5,7 млн. грн., до місцевого – 13,2 млн. грн, ще 6,1 млн. грн. – цільові внески до державних фондів. Не скоротили жодного робочого місця і не зробимо цього. Навпаки – створюємо нові робочі місця», - каже Руслан Максимчук.

ДОВІДКОВО:

У структуру Берегометського ДЛМГ входять 9 лісництв, мисливське господарство, нижній склад, цех переробки деревини і ремонтно-механічний цех. Загальна площа держлісгоспу 36 тисяч га, тут працює 650 працівників.
На базі Лопушнянського, Вашківського, Мигівського лісництв діють шкільні лісництва.

На фото: Збори трудового колективу Берегометського ДЛМГ з нагоди офіційного призначення директора. Руслана Максимчука вітає в.о. Чернівецького ОУЛМГ Роман Череватий.


17:18
11 вересня, 2017

Польские экологи выступают против вырубки леса в Беловежской пуще



В Польше экологи вышли с очередной акцией против вырубки леса в Беловежской пуще. Активисты утверждают, что власти рубят старейший лес в Европе для наживы, игнорируя постановление ЕС о защите заповедника, передает «МИР 24».

Министр окружающей среды Польши с обвинениями не согласен и заявляет, что работы ведутся исключительно для борьбы с жуками, а также уничтожения ветхих деревьев. Но экологи уверяют, что у них есть доказательства проведения коммерческих операций.


«Этот лес — наше большое наследие, и мы все просто обязаны его защитить. Мы хотим и дальше жить в столь естественном и уникальном месте», — отмечает Катаржина Винярска, одна из протестующих.

Напомним, «зеленый» скандал, когда под топор пошла территория древних лесов пущи, разгорелся в Варшаве еще в прошлом году. Официальная Польша считает, что это им только во благо, а экологи и жители Польши были потрясены таким решением властей.

Беловежская пуща — один из последних первобытных лесов Европы, который располагается на территории Польши и Беларуси. Природный объект внесен в список Всемирного наследия ЮНЕСКО.

Володимир Бондар: Українські ліси страждають від "біологічної пожежі"

У Державному агентстві лісових ресурсів України створили спеціальну комісію, яка розробляє пропозиції щодо шляхів вирішення проблеми поширення шкідників лісу, що спричиняє масове всихання лісів. Про це повідомив заступник Голови ДержлісагентстваВолодимир Бондар під час перебування на Волині.

Він зазначив, що, зокрема, у Волинській області, як і в значній частині Європи, від нашестя короїду потерпають ліси. Шкідники за два роки вже знищили майже 10 тисяч гектарів лісу.

«Ця проблема вийшла з-під контролю взагалі і тими засобами, які зараз є в Держлісагентстві, боротися з цією проблемою неможливо. З нею зараз зіткнулися і Білорусь, і Польща, і Німеччина. Вони ввели надзвичайні заходи, для того, щоб дати лісівникам вирішити проблему», - наголосив Володимир Бондар.

Він повідомив, що при Держлісагентстві створили штаб з представників тих областей, де є ця проблематика.

«Я вже мав розмову з головою Волинської обласної державної адміністрації, з головою Волинської обласної ради і знайшов порозуміння. Таке ж порозуміння є у керівників більшості областей, тому я думаю, що ми будемо думати, розробляти заходи, і приймати відповідні рішення», - зауважив Володимир Бондар.

Крім того він назвав проблему короїда «біологічною пожежею».

«Хвороба розвивається з такою швидкістю, що адекватно реагувати тими засобами, які ми маємо, ми не можемо. Це є пожежа, це епідемія, яка потребує спеціальних засобів для боротьби з нею. Методи є», - додав посадовець. Водночас їх запровадження загальмовують і постійні дискусії на різних рівнях.

«А ми сьогодні сперечаємось, потрібно чи не потрібно, так чи не так, допоможе чи не допоможе. Хто бачив межі розповсюдження, я думаю питань в нього більше не виникає», - резюмував заступник Голови Держлісагентства.

2017-09-11 11:47:37

11 вересня 2017

Концесія — не напасть, аби лише лісу не пропасти



ПОГЛЯД

На Житомирщині остерігаються, що поспіх зашкодить зеленому багатству


Винесена на суспільне обговорення пропозиція про надання в концесію 333 об’єктів лісового господарства, які, найімовірніше, є держлісгоспами, збурила жителів багатих лісом областей, яких це нововведення насамперед стосується. Житомирщина не стала винятком, що підтверджує одностайно схвалене звернення обласної ради до вищих посадових осіб держави із закликом не допустити фактичної приватизації лісової галузі.

Чия сорочка ближча до тіла?

Коментуючи цей документ, ініційований найбільшою в облраді фракцією БПП, дехто з журналістів натякає, що із наявних у ній 17 депутатів аж четверо — лісівники. Однак якби це стосувалося лише корисливих інтересів тих, хто переймається долею власних посад, навряд чи повноважні представники Житомирщини, зокрема й опозиція, були б одностайними в підтримці звернення. Насправді йдеться про збереження лісів у державній, тобто загальнонародній власності, бо всі усвідомлюють, що хоч матеріально-технічна база держлісгоспів має конкретну і далеко не мізерну ціну, однак мало чого варта без права заготовляти деревину і торгувати нею. Отож ідея про концесію — фактично засіб обійти законодавчу заборону на надання зеленого багатства у приватні руки.

Чим це загрожує Поліссю, де вже традиційно лісові гриби і ягоди — не лише доповнення до сімейного столу, а й вагоме джерело бюджетів родин (і не лише сільських, бо в сезон заготівлі чимало містян вирушають збирати безкоштовні дари), пояснювати не треба. Приклади приватних мисливських угідь, у яких сотні гектарів лісу обгородили і начебто перетворили на вольєри, та орендованих ставків, у яких ні скупатися, ні напоїти худобу, — наочне підтвердження того, як начебто заборонене законом стає жахливою реальністю.



Держлісгоспи не лише плекають ліси, а й уміють перетворити навіть «тонкомір» і дрова на валюту для держави. Фото автора

У кроликів і лісу — багатоскладова віддача

Утім, рекреаційну й екологічну роль лісів зазвичай вважають лише додатком до їхньої економічної віддачі, а найпоширенішим аргументом під час зміни власника є посилання на слова ідеолога китайських реформ Ден Сяопіна: байдуже, якого кольору кіт, бо головне, щоб він ловив мишей. Отож убивчим аргументом є нібито низька рентабельність держлісгоспів у лісових регіонах та їхня збитковість на півдні і сході України.

Стосовно останніх, то щонайменше наївно очікувати, що потенційних концесіонерів зацікавлять території, на яких догляд і охорона лісів коштує більше, ніж доходи від реалізації деревини. Зрозуміло, що бізнесмени аж ніяк не альтруїсти, а тому концесія в безлісих регіонах можлива або за умови банальної вирубки всього під пень без реального лісовідновлення, або з метою прихватизації ласих шматків території (зокрема для добування піску), або задля вигідного розпродажу придбаного за безцінь майна справді збиткових держлісгоспів.

Натомість навіть із суто економічного погляду роботу лісівників у багатих лісом регіонах слід оцінювати не лише за показником рентабельності, яка, за аналогією з м’ясом кроликів, далеко не єдине джерело доходів скарбниці. Зокрема всі держлісгоспи Житомирщини у 2015 році отримали загалом лише 99,2 мільйона гривень чистого прибутку, а торік ще менше — 60,9 мільйона. Однак до державного й місцевих бюджетів сплачено аж 267,3 мільйона та 399,7 мільйона гривень податків, а ще 155,0 млн та 131,5 мільйона становив єдиний соціальний внесок. Нескладні обчислення засвідчують, що держлісгоспи кожного місяця в розрахунку на одного працівника спрямували до державної скарбниці позаторік і торік відповідно по 5450 та 6586 гривень! Навряд чи в Україні знайдеться багато підприємств, за винятком лікеро-горілчаних заводів та сигаретних фабрик, здатних похвалитися настільки вагомими відрахуваннями!

Не варто також забувати, що коли раніше зі сплачених державі суто лісових податків назад повертали кошти на ведення лісового господарства, за які утримували планово-збиткові держлісгоспи в малолісистих південних областях та фінансували роботи з лісовідновлення й охорони лісів, то тепер із цим покінчено. Отож до спрямованих на потреби держави сум слід ще додавати вартість ведення лісового господарства, яке нині держлісгоспи здійснюють власним коштом. На Житомирщині позаторік це обійшлося в 355,8 мільйона гривень, а торік — у 473,1 мільйона.

У кінцевому підсумку середньомісячний внесок кожного працівника держлісгоспів Житомирщини у фінансування потреб держави у 2015 та 2016 роках перевищив відповідно 10 і 12 тисяч гривень!

Косити зелень — не дерево плекати

Зрозуміло, прибічники надання в концесію нібито низькорентабельних держлісгоспів заявляють, що приватні об’єкти лісового господарства так само сплачуватимуть усі встановлені законом податки й будуть зобов’язані займатися лісовідновленням та охороною формально державних лісів, у яких господарюватимуть концесіонери. Стосовно плати за заготовлену деревину це справді так, однак навіть великі іноземні фірми, що працюють в Україні, напрочуд уміло мінімізують податкові відрахування, користуючись найменшими шпаринами вітчизняного законодавства. Отож не буде нічого дивного, якщо в концесіонера весь штат працівників обмежуватиметься посадами директора та ще кількох білих комірців, які укладуть угоди з приватними підприємцями на спрощеній системі оподаткування з усіма наслідками для місцевих і державного бюджету.

Аналогічна ситуація з розміром зарплат, на яких у держлісгоспах нині немає сенсу економити, адже майже весь чистий прибуток підлягає перерахуванню до держбюджету. Відтак уже традиційно лісівники Житомирщини заробляють власною працею у півтора-два рази більше від середньостатистичних доходів працівників загалом в області. Не зайве нагадати, що серед останніх чимало освітян, медиків і чиновників, яким платять з бюджету.

Крім того, в лісовій галузі області не лише давно покладено край виплатам у конвертах, а, що не менш важливо, держлісгоспи кровно зацікавлені у стимулюючій системі високих зарплат. Суть у тому, що від справді ефективної роботи кожного працівника залежить економічний добробут державних за формою власності, однак давно вже ринкових за методами господарювання держлісгоспів, де керівники — досвідчені професіонали-менеджери, а не безправні виконавці волі власника-олігарха, мета якого — перекачування прибутку в офшори.

Не менше сумнівів щодо щирого бажання концесіонерів висаджувати й охороняти ліси, які досягають віку стиглості через 80 років для сосни чи навіть 110 — для дуба. Не гріх згадати, що, наприклад, довкола Новограда-Волинського, де в післявоєнні роки масово заготовляли деревину насамперед для потреб армії, нині переважно малоцінні березово-осикові масиви, які тепер поступово замінюють на більш цінні лісові породи. Навряд чи в концесіонерів, яких зобов’яжуть вирощувати ліси невідомо для кого, буде більше стимулів, ніж у військових за сталінських часів, які теж мали не лише вирубати, а й відновити ліс.

Ще один наочний приклад — провальна для економіки і затратна для бюджету країни кампанія з відновлення плантацій хмелю у сільському господарстві, коли кошти ударними темпами освоювали, а потім тихцем списували велетенські масиви золотих за ціною і вбогих за реальними характеристиками «елітних» насаджень. Однак, на відміну від аграрної галузі, у лісовій справі ціна помилок набагато вища, адже вони виявляються аж через десятиліття марнування праці й коштів.

У ролі собак Павлова вся галузь?
Виграє чи програє Україна від надання в концесію фактично не держлісгоспів, а понад двох третин лісів, якими нині опікуються державні об’єкти лісового господарства? Чесна і об’єктивна відповідь на це запитання визначає долю не одного чи навіть кількох стратегічних для вітчизняної економіки промислових підприємств, а майбутнє щонайменше трьох-чотирьох поколінь українців. У суто економічному плані держава від концесій навряд чи виграє, бо платою за збільшення на кілька відсотків рентабельності лісової галузі стануть на порядок більші втрати інших надходжень. Стосовно порядку в лісах, то кожен погодиться, що простіше контролювати держлісгоспи, ніж приватні структури, які дорвуться до лісу на обумовлений концесійною угодою і мізерний для віку достигання деревостанів термін.

Чи потребує Україна матеріальних і технічних ресурсів для нарощування обсягу рубки лісів? Зрозуміло, що нова техніка і технології в цій царині не завадять, однак ситуація не критична. Проблема не в тому, що у нас не справляються із заготівлею деревини, а в тому, що потрібні значні фінансові ресурси і передові технології для забезпечення її поглибленого перероблення на вітчизняних потужностях та якісно новий рівень контролю за обсягами рубок у лісах.

Натомість заміна держлісгоспів концесіонерами лише додасть головного болю екологам і захисникам природи, а передача у приватні руки заготівлі деревини не має жодного прямого стосунку до розв’язання нагальних завдань стратегічної значимості у деревообробній галузі.

Не дивно, що злі язики дедалі гучніше стверджують, ніби насправді йдеться про намагання нажитися на проблемі, обумовленій дедалі масштабнішим всиханням хвойних насаджень, що дістало назву біологічної пожежі. Під приводом вирізання деревини на упередження, що нині є єдиним засобом боротьби з лихом, можна викосити чи не всі ліси, згодом повернувши голі пустища законному власнику-державі для заліснення.

Зрозуміло, що ці припущення — неправда, бо не можуть державні чиновники високого рангу сприяти пограбуванню України. Однак свого часу академік Павлов ставив досліди не на людях, а на собаках. Отож чи не доречніше випробувати концесію не відразу на всіх 333 держлісгоспах, а спочатку на кількох? Причому не найкращих, де справи й без того йдуть добре, а, наприклад, у системі агролісів, де ні електронного обліку заготовленої деревини, ні досить часто немає порядку з рубкою, ні прибуткової роботи. Там справді потрібні невідкладні реформи, які, у разі підтвердження ефективності, можна поширити на всю лісову галузь, а не починати, як нині, з дерибану того, що нормально функціонує і дає користь державі.

Віктор ШПАК

https://ukurier.gov.ua/uk/articles/koncesiya-ne-napast-abi-lishe-lisu-ne-propasti/

Урядовий кур'єр, 12 вересня 2017 року, вівторок, № 169 (6038), стор. 6

Європейський Союз намагається покарати Польщу

Йдеться про вирубку лісу у Біловезькій пущі

Європейська комісія внесла пропозицію до Суду Європейського Союзу в Люксембургу про накладення тимчасового штрафу на Польщу за те, що вона не виконує постанову про припинення вирубки дерев у Біловезькій пущі.


Біловезька ПущаPhoto: Jacek Karczmarz/Wikimedia Commons

Представник Польщі визнав цю пропозицію як таку, що не має цільового запиту, адже – на його думку – Польща не порушила тимчасового розпорядження і продовжує діяти згідно з ним, а те, що вирубка триває, то це робиться з огляду на громадську безпеку.

«Ми досить добрі у сфері управління природними засобами, а нас намагаються повчати ті, хто таких засобів не мають», – заявив 11 вересня у Люксембургу керівник відомства охорони довкілля Польщі Ян Шишко.

У цьому місті відбулося засідання Суду Європейського Союзу у справі вирубки дерев у Біловезькій пущі.

Міністр Ян Шишко розраховує на об’єктивну постанову Суду ЄС у справі робіт, які тривають у Біловезькій пущі.

М. Попков: Коментарі та зауваження до проекту Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового та мисливського господарства України до 2022 року (Стратегія).

Вступні зауваження

1. Згідно чинного законодавства лісове і мисливське господарство віднесено до сфери агропромислового виробництва. Формування і реалізація державної політики, а також визначення пріоритетів, стратегії і прогнозів його розвитку є завданням Міністерства аграрної політики та продовольства України (Мінагрополітики).

У сфері формування політики, стратегії та програм, що визначають розвиток і реформування лісового господарства, Державне лісове агентство України (Держлісагентство) уповноважено на: «внесення на Розгляд Міністра аграрної політики та продовольства пропозіцій відносно забезпечення формування державної політики у сфері лісового та мисливського господарства», а також «Пропозиції стосовно загальнодержавних и регіональніх (місцевіх) програм з охорони, захисту, використання та відтворення лісів, розвитку мисливського господарства».

 У зв'язку з викладеним, самостійна підготовка і оприлюднення Держлісагентством проекту Стратегії виглядає, як порушення повноважень, що викликає питання, пов'язані з правовим статусом обговорюваного документа. Крім того, ситуація в якій Держлісагентство саме розробляє Стратегію, саме її реалізує, саме здійснює моніторинг та оцінку ефективності її виконання прямо суперечить принципам, на основі яких здійснюється процес формування влади в Україні.

2. Підготовлений проект розпорядження Кабміну зупиняє дію «Концепції реформування та розвитку лісового господарства» (Концепція) / розпорядження №2008-р від 18 квітня 2006 року), що дає підстави вважати, що Стратегія замінює даний документ. Однак ні в пояснювальній записці, ні в самій Стратегії, немає ніяких відомостей про реалізацію Концепції, причини її скасування, відмінності від Стратегії. Це ускладнює розуміння наступності розвитку і пропонованих нововведень.

3. У тексті документа вказується, що:

  • Стратегія «Розроблено з урахуванням потреби у здійсненні єдиної державної Лісової політики», що дає підставу вважати, що документ замінює лісову політику;
  • Частина послуг лісу «досі залішається поза уваги во время формирование и Впровадження Лісової політики країни», що вказує на те, що лісова політика в країні формується і реалізується, але потребує вдосконалення;
  • Стратегія спрямована на «забезпечення возможности формирование ефектівної Лісової політики», що вказує на те, що лісової політики в країні немає і, більш того, поза реалізації положень Стратегії її формування неможливо;
  • Стратегія вимагає «розробки цільового програмного документу розвитку лісового господарства на період до 2022 року», відводячи на цю роботу 6 місяців;
  • «Інструментом реалізації Стратегії є План заходів щодо реалізації Стратегії.»

У зв'язку з суперечливими і навіть взаємовиключними положеннями Стратегії, вкрай важко зрозуміти місце і значимість цього документа в загальній системі державного управління лісами.

4. У преамбулі до стратегії, розміщеної Держлісагентства, вказується, що «Проект розроблення фахівцямі Лісової Галузі, науковців, експертами, Із залучених представителей Громадської ради на основе проекту Голови Державного агентства лісовіх ресурсов Христини Юшкевич». Насправді між документами є принципові відмінності.

Зауваження по тексту документа

 5. Розділ «Загальні положення» являє собою набір загальних фраз, які не дають уявлення про причини скасування діючої концепції і розробки Стратегії. Деякі фрази суперечать подальшого змісту документа. Наприклад: наведене на першій сторінці обіцянку орієнтуватися на цілі децентралізації влади, погано корелює з пропонованими інституційними перетвореннями, які зводились до централізації управління лісами і ведення лісового господарств, а прихильність до розвитку приватно-державного партнерства явно не узгоджується з принциповим відмовою від оренди.


6. Зміст розділу «Сучасний стан лісового та мисливського господарства» сприймається як мікс абзаців, запозичених з різних джерел і не пов'язаних загальним змістом. Він не містить даних, що дозволяють оцінити динаміку галузі та виявити її проблеми. Деякі цифри і твердження є помилковими: наприклад, Ліси Панствови не є компанією, а кількість не переданих у користування лісових земель в Україні майже в два рази більше, ніж вказано (1.5 млн.га). Порівняння загальних показників лісів різних країн, також як і опис моделей управління, в даному розділі виглядає недоречно і нічого не додає до розуміння стану і розвитку лісового господарства України. Абзац з перерахуванням спектра екосистемних послуг, які ліси надають громадянам, сприймається як машинний переклад і вимагає редакції.

7. 17 ключових проблем, наведених в однойменному розділі, ніяк не пов'язані з розділом про стан лісів. Багато проблем відносяться до категорії вічних і погано вимірюваних. Деякі відірвані від цілей і кроків реалізації стратегії. Навряд чи варто озвучувати проблему (наприклад, «недосконалості розподілу лісів за їх функціональнім призначення»), якщо в подальшому ніяких дій щодо її вирішення не пропонується. Впадає в очі вузьковідомчий підхід до визначення ключових проблем, що не враховує інтереси екології та деревообробки. Самі проблеми погано продумані і структуровані.

8. Стратегічні цілі стратегії мало пов'язані з ключовими проблемами і являють собою набір загальних фраз про «удосконалення», «Збільшення», «Посилення» і «покращення». Практично всі цілі не мають часової прив'язки і не супроводжуються якими-небудь критеріями, що дозволяють здійснювати моніторинг їх досягнення. Багато з них відносяться до категорії «вічних» і навряд чи доречні в стратегії розрахованої на 5-річний відрізок часу.

9. Принципи, покладені в основу стратегії викликають подив. Дивно виглядає неприйняття авторами оренди лісів, яка фактично діє, в формі тимчасового користування лісами і угіддями. Збираючись збільшувати приватне присутність в лісовому господарстві треба замислюватися про впровадження продажу деревини на пні та розвитку орендних відносин, а не зводити в принцип різного роду обмеження і заборони.

Не зрозуміло,  яку комплексну модель автори концепції вважають принципово важливою? В Україні комплексна модель давно зруйнована. Законотворча функція перейшла в Мінагрополітики, де виконується вкрай погано, але автори Стратегії на це не звертають уваги. Функція «держконтролю» залишилася тільки у державної лісової охорони, причому від неї Стратегія передбачає позбутися. Постійні користувачі «де юре» отримали право власності на деревину і доходи від її реалізації. Користуючись цим правом, вони самостійно виконують «виробничу функцію» і не зобов'язані озиратися на Держлісагентство і ОУЛМГ, яке управляє тільки «своїми» підприємствами, причому виключно за допомогою кадрових і корупційних важелів. Слід пам'ятати, що в Україні, близько 900 постійних користувачів лісом, більшість з яких не підпорядковані Держлісагентству та 1.5 млн.га лісів, що не переданих у користування. Автори Стратегії про це явно забувають, в зв'язку з чим їх принципова прихильність комплексної моделі викликає подив.

Один із принципів Стратегії говорить: «Кінцевім етапом ведення лісового господарства є заготівля деревини з реалізацією заготовленої продукції». Характерно що, зводячи це положення в ранг принципу, автори тут же додають пропозицію, що дозволяє його не дотримуватися.

Фрази про те, що ліси є важливим фактором розвитку сільських територій, а наука і доступ до інформації прискорюють прогрес, навряд чи можна вважати принципами: це скоріше афоризми, причому тієї ж свіжості, що і незабутній постулат про те, що «Волга впадає в Каспійське море ».

10. Центральний розділ Стратегії «Пріорітетні напрями Досягнення стратегічніх цілей» викладено на 3.5 сторінках і містить погано структурований і місцями невиразно викладений перелік планованих заходів, більшість з яких є традиційними. Звертає увагу дуже поверхнева проробка розділу щодо вдосконалення законодавства і абсолютне переважання загальних фраз, які не дають розуміння того, що і в якій послідовності буде виконуватися.

Багато повторів. Ось як, наприклад, описуються заходи з регулювання ринку:

  • «розробка нормативно-правових актів щодо ринку деревини та правил торгівлі деревиною»;
  • «забезпечення реалізації деревини на прозорих конкурентних засадах з доступом до відкритих реєстрів на всі дозвільні документи»
  • «удосконалення системи продажу необробленої деревини з урахуванням пріоритетного забезпечення сировиною вітчизняного виробника»

Всі наведені фрази мало чого додають один до одного і не дають зрозуміти, як будуть вирішуватися реальні проблеми ринку, зокрема пов'язані з відсутністю балансу між попитом і пропозицією деревини; зростанням частки тіньового лісопиляння; пересортицею; відсутністю чесної конкуренції; забороною експорту і т.д. Як буде здійснюватися задеклароване «державне стимулювання розвитку бізнесу в деревообробці»?

Впадає в око відсутність послідовності в позиції авторів Стратегії. Вони самі пишуть про наявність лісів, що не переданих у користування (1), про дублювання та неефективності реалізації функцій управління (2), про відсутність механізму управління комунальними лісами (3) і т.п, але не пропонують будь-яких заходів щодо вирішення названих проблем.

Ключові ідеї Стратегії

 Головними ідеями стратегії є інституційна реформа (1) і бюджетне фінансування галузі (2). Обидві вони не продумані і викладені вкрай поверхово.

За загальними фразами, що описують інституційну реформу, втрачається суть передбачуваних перетворень ... Які «уточнення и розмежування»? Яке «об'єднання центральним органом віконавчої власти ... державних лісогосподарськіх підприємств на обласному Рівні»? Яке «Реформування територіальних ОРГАНІВ Держлісагентства Шляхом перегляду функцій»?

Тільки з презентації К. В. Юшкевич можна здогадатися, що мова йде про ліквідацію ОУЛМГ, як самостійних юридичних осіб та перетворення їх в територіальні філії Держлісагентства (1), про об'єднання підприємств на рівні області шляхом злиття (2) і виведення Держлісагентства з підпорядкування Мінагрополітики (3). Залишається загадкою, яке відношення ці плани мають до децентралізації, комплексної моделі та збільшення зайнятості.

Не менш загадкові пропозиції щодо фінансування. Фактично автори пропонують відновити повноцінне бюджетне фінансування галузі та додатково створити два окремих фонду: державний фонд розвитку лісового господарства та «мисливський фонд». Тільки з презентації Х. В. Юшкевич можна зрозуміти те, що фонд розвитку лісового господарства наповнюватиметься за рахунок відрахування від доходів підприємств, перерозподілу рентної плати та податку на прибуток. Очевидно, що це вимагає внесення змін до Податкового та Бюджетного Кодекси, а також розробки цілого ряду інших документів. Про це Стратегія не згадує, що знецінює висловлені пропозиції і змушує сприймати їх як погано продумані і мало реальні.

В цілому після прочитання документа залишається враження, що у його авторів поки немає чіткого розуміння стратегії реформ.

Документ буде безумовно змінений з урахуванням зауважень фахівців Мінагрополітики, Мінприроди та Мінфіну. Після цього має сенс провести його повторне фахове обговорення.

Консультант проекту технічної допомоги

«Сприяння реформі лісового сектора в Україні» М. Попков

09.09.2017
11/09/2017
https://www.lisportal.org.ua/project-post/83446/

В Олешківському районі затримали лісових браконьєрів


В Олешківському районі правоохоронці затримали двох чоловіків, які пиляли дерева роду "акація біла".

Про це повідомляє ГУНП у Херсонській області, передає ПІК.

"Як повідомив заступник начальника Олешківського відділення поліції Віталій Бондар, на місці події правоохоронці затримали двох місцевих жителів. Одному чоловіку 27 років, його напарнику 38. У зловмисників вилучена бензопилка, якою вони встигли спиляти 15 дерев акації. Затримані зізналися, що дерева заготовляли з метою продажу на дрова, - йдеться у повідомлені.

Попередні збитки від незаконної діяльності становлять понад 50 тисяч гривень.

За даним фактом розпочато кримінальне провадження за ст.246 Кримінального кодексу України "Незаконна порубка лісу" (карається штрафом від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до 6 місяців, або обмеженням волі на строк до 3-х років, або позбавленням волі на той самий строк).

Також призначена судово-екологічна експертиза для визначення розміру завданої шкоди.

pik.ua - Подробнее: https://pik.ua/news/url/v-oleshkivskomu-rajoni-zatrimali-lisovih-brakonjeriv

На Николаевщине наложен арест на земельный участок лесного фонда



На Николаевщине следственным судьей наложен арест на сельскохозяйственную культуру, которой усеян самовольно занятый земельный участок лесного фонда площадью 11 га.

Так, Баштанской местной прокуратурой 13.06.2017 начато уголовное производство по факту самовольного занятия участка, предоставленного ГП «Березнеговатское лесное хозяйство» для ведения лесного хозяйства (ч.1 ст.197-1 УК Украины).

Досудебным расследованием установлено, что весной 2017 неизвестные лица незаконно заняли земельный участок в пределах Малиевского лесничества и посеяли на участке техническую культуру — подсолнечник. В рамках уголовного производства осуществлен расчет вреда — около 300 тыс. грн.

Сейчас уже установлены лица, совершившие самовольное занятие земельного участка и решается вопрос об объявлении им о подозрении в совершении уголовного преступления.

Расследование продолжается.

По информации Баштанской местной прокуратуры

11 сентября 2017, 14:30

Убытки от пожара, уничтожившего в Луганской обл. 250 га леса, превысили 1 млн грн



В результате масштабный пожар, возникшего 21 августа на территории Малиновского лесничества Станично-Луганского района, сгорело 250 гектаров леса и 28 дачных домов, сообщает пресс-служба прокуратуры Луганской области.
Читайте также: В Киеве загорелся жилой дом, есть погибшие

По предварительной информации, сумма ущерба, нанесенного пожаром, составляет 1,2 млн грн.

На данный момент ход следствия контролирует руководство прокуратуры области.

Уголовное производство открыто по признакам уголовных правонарушений, предусмотренных ч. 1 ст. 245, ч. 2 ст. 270 УК Украины.

Сейчас межведомственная рабочая группа устанавливает обстоятельства возникновения пожара, отрабатываются версии, в том числе и умышленного поджога.

Как ранее сообщала Луганская облгосадминистрация, возгорание возникло в результате вражеских обстрелов.

11.09.2017 / 17:26 298