ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

04 листопада 2017

Доки не пізно… (економіка — екологія — людина)

Важливим інструментом є трансформація розуміння природного ресурсу.




Людина зробила велику помилку, коли подумала, що може себе відокремити від природи і не зважати на її закони.

Володимир Вернадський

Щодня із засобів масової інформації ми чуємо про проблеми, які буквально 10—20 років тому не були такими актуальними і болючими. Читаючи зведення CNN чи Reuters, переконуємося, що світ став більш непередбачуваним, і навіть прогнози авторитетних агентств не в змозі точно визначити, з якими проблемами (старими й новими) нам доведеться мати справу за кілька років. Але важливо відзначити, що ці процеси відбуваються на тлі розгортання інформаційної економіки, яка кардинально змінює суспільні формації, у тому числі систему природокористування.

Одними з глобальних є проблеми, пов'язані з екологією загалом, точніше — ті, що перебувають на стику інтересів людини і можливостей природи. Під тиском зростання потреб природне середовище доведене до критичного стану і потребує рішучих дій, спрямованих на його охорону та збереження. За оцінками ООН, темпи використання природних ресурсів у XX і XXI ст. стали загрозливими. Крім того, процеси зміни клімату, опустелювання, накопичення відходів лише посилюють загальну негативну тенденцію.

Особливо хотілося б вирізнити кліматичні зміни, які, на думку багатьох фахівців, провокують катастрофічні природні явища. Вони характеризуються підвищенням градієнта ризиків і загроз, а також посиленням територіального масштабу, чого не спостерігалось у минулі десятиліття. Наприклад, урагани "Ірма" та "Харві" в південних штатах США і країнах Карибського регіону (вересень 2017 р.)

Здавалося б, проблема очевидна, існують численні концепції і шляхи її вирішення, але вона тільки поглиблюється. Загалом, складається парадоксальна ситуація: чим більше говорять про збереження природи і докладають до цього зусиль, тим менш чіткою стає кінцева мета вирішення проблеми. Постають логічні запитання: хто винен, і що робити? Відповідь на перше з них — цитата Володимира Івановича Вернадського, а перехід до другого питання, конструктивного, дозволить сформувати контури рішення і передумови до трансформації системи природокористування в цілому.

Слід зазначити, що проблема, якої ми торкаємося, — доволі складна. Суспільство розвивається й потребує нових ресурсів, яких уже не забезпечити простим екстенсивним шляхом. Як свідчать реалії, з такими підходами і темпами використання саме середовище проживання людини опиняється під загрозою. Тим часом лише розвинені країни (як G7) можуть впроваджувати нові технології переробки і вторинного використання. Це саме стосується й рівня компаній: діяльність лише таких гігантів, як ТНК, можлива з урахуванням екологічних пріоритетів (наприклад, у списку найкращих світових зелених брендів часто фігурують корпорації Ford, Panasonic, Intel, Coca-Cola).

Загалом, як свідчить практика, економіка потребує нових ресурсів, природа намагається їх забезпечити, певні потреби задовольняються, але останні необхідно щодня поповнювати, і для цього потрібні ресурси. Таким чином, формується замкнене коло, яке неможливо розірвати, йдучи звичним шляхом. Питання, мабуть, у зміні мислення та нестандартних рішеннях. Доцільні в цьому контексті слова Ейнштейна: "Ви ніколи не зможете вирішити проблему, якщо збережете те саме мислення і той самий підхід, який привів вас до цієї проблеми".




Слід зазначити, що ключовими елементами циклу природокористування виступають економіка — екологія — людина. Кожна ланка важлива, проте тільки екологія забезпечує ресурсами, інші їх споживають. Між цими точками активності існують двосторонні інформаційні потоки і взаємодії. Серед інших саме екологічна сфера перебуває під подвійним тиском — людини й економіки. Екологія розглядається тут у широкому сенсі і характеризується як нинішніми тенденціями використання, так і окремим блоком природних ресурсів, про що йтиметься нижче.

Перш за все необхідно розглянути особливості взаємодії людини з економічною сферою, екологічною системою і ресурсною складовою, щоб виявити базові характеристики, які визначають загальний ландшафт природокористування, а також сформувати механізми корекції ситуації, спрямовані на послаблення негативних наслідків.

Розглядаючи людину та економіку, відзначимо, що на початку XXI ст. в сучасному світі посилюються складні й суперечливі процеси, які впливають на розвиток усіх суб'єктів глобального простору. Політичні протистояння, економічні кризи й конфлікти, спекулятивні операції, здатні поставити на межу банкрутства, становлять істотну загрозу не тільки для країн, що розвиваються, а й для лідерів світового рівня. Складність ситуації обумовлена тим, що такі явища і процеси відбуваються на тлі значних асиметрій і кризових проявів соціально-економічного розвитку.

Один із базових трендів — посилення ролі фінансових операцій і розширення відповідних інструментів регулювання. Однак зазначимо, що швидкі темпи розвитку і наявність дисбалансів у цій сфері періодично призводять до перегріву та формування кризових явищ.

Також посилюється значення інноваційних технологій, які стають звичним явищем для кожного з нас, серед них — комп'ютерні розробки, гаджети, Інтернет, віртуальна реальність. Як правило, чим вищий економічний рівень країни, тим більші можливості впровадження нових технологій. Слід відзначити, що, згідно з глобальним інноваційним індексом—2017 (The Global Innovation Index), Україна посідає 50-ту позицію, між Катаром і Таїландом. Загалом, це прийнятний результат, однак він не вплинув відчутно на глобальну конкурентоспроможність країни.

Важливим трендом є високий споживчий попит. Прагнення придбати нові товари та послуги часто нівелює розуміння їх необхідності. Активний споживчий попит провокує новий виток ринку, який знову виробляє нові товари. Доцільно запитати, що кожен із нас може зробити в цій ситуації. Необхідно лише зменшити власні потреби.

Серед інших чинників високі показники економічного зростання та значний споживчий попит провокують масштабний вплив на сферу екології. У процесі економічної діяльності людина завдає значної шкоди довкіллю, хоча через свою буденність забруднення водних, лісових, земельних ресурсів уже не сприймається як серйозна проблема.

Особливо небезпечні всілякі забруднення, які вже набувають катастрофічного характеру. Насамперед ідеться про викиди вуглекислого газу, що розглядаються як одна з причин глобального потепління. Відзначимо, що, починаючи з 1990 р., його світові викиди збільшилися майже на 50%. У цьому контексті впродовж 2014—2017 рр. фіксуються річні температурні рекорди в різних частинах світу, що активізує низку наслідків, які звідси випливають (зокрема опустелювання, зростання дефіциту прісної води тощо). За наявними прогнозами експертів ООН, у XXI ст. середня температура поверхні Землі зростатиме, і, якщо не реалізувати комплексу заходів, це зростання в поточному столітті, ймовірно, перевищить 3°С.

Прагнення людини до економічних благ негативно позначилося на природних ресурсах, темпи їх використання перевершили всі розумні межі й показники. Наприклад, тільки загальне світове споживання прісноводних ресурсів у тисячу разів вище, ніж усіх видів промислової сировини, разом узятих, і за одну добу становить 10 км3 — величезна цифра! Складна ситуація і з іншими природними ресурсами. Наприклад, площа лісів за останні 200 років скоротилась удвічі. Що стосується корисних копалин, то, за оцінками експертів, з поточними показниками видобутку запасів нафти і газу вистачить на 50—60 років. Як наслідок, згідно з позицією "Римського клубу", впродовж найближчих десятиліть буде вичерпано такі ресурси, як нафта, природний газ, мідь тощо.




Незважаючи на це (що парадоксально!), у XXI ст. збережеться тенденція до зростання конкуренції за природні ресурси (Доповідь ФАО "Майбутнє продовольства і сільського господарства. Тенденції і проблеми", 2017 р.)

У цьому контексті важливо зазначити, що кожна країна в міру своїх потреб використовує певну кількість ресурсів. Для характеристики особливостей цього процесу оперують категорією екологічного сліду. З його допомогою визначають, яка територія (у глобальних гектарах) необхідна для виробництва ресурсів та утилізації відходів на одну людину. Як правило, чим більший слід, тим населення менше дбає про природне середовище, перевищуючи споживання ресурсів. За розрахунками Global Footprint Network, найбільшим слідом характеризується населення США, ОАЕ та інших, переважно високорозвинених, країн (близько 10 глобальних гектарів на одну людину), найменшим — слаборозвинених.

Позиції України визначаються показником близько трьох глобальних гектарів на одну людину, що, на перший погляд, співвідноситься з країнами ЄС. Але, незважаючи на це, його необхідно зменшувати.

У рейтингах з природних ресурсів використовується індекс екологічної ефективності (The Environmental Performance Index — EPI, 2016 р.), що формується через оцінку життєдіяльності екосистем (управління природними ресурсами) та екологічного здоров'я (оцінка впливу довкілля на здоров'я людини).








Показовий зв'язок між індексом і ВВП на одного жителя країни. Як бачимо, екологічна ефективність залежить від рівня ВВП (рис. 1). У верхньому правому куті концентруються країни з високими показниками, в нижньому лівому — з низькими. Позиції України, звісно, можуть бути й вищими, однак поточні внутрішні причини, воєнні дії знижують наявний потенціал.

Як свідчить оцінка базових характеристик ландшафту природокористування, високі показники економічного зростання та значний споживчий попит разом з іншими чинниками призводять до істотного пресингу на екологію. Вплив людини на цю сферу часто призводить до катастрофічних наслідків, а використання природних ресурсів перевершує всі раціональні показники.

Який вихід із ситуації, що склалася: з допомогою логічних доводів зменшити споживання — чи менше використовувати природні ресурси?

На нашу думку, необхідно, щоб економіка й екологія керувалися (хоча б частково) спільною метою, тоді природні ресурси гармонійно братимуть участь у економічному розвитку, і шкоду природному середовищу, можна зменшити. Це, своєю чергою, активізує й інші процеси, адже спільна мета — надійна сполучна ланка навіть для діаметрально протилежних суб'єктів.

Передумови для такої моделі поведінки тяжіють до концепції сталого розвитку, яка зможе забезпечити поліпшення якості довкілля в контексті значного антропогенного пресингу. Крім того, саме ця концепція — один із найбільш адекватних наукових напрямів, які формують передумови досягнення екологозбалансованого розвитку при позитивних економічних результатах.




Серед можливих інструментів концепції акцентуємо увагу на зеленій економіці, яка концентрує значні перспективи збільшення економічних показників з одночасною мінімізацією екологічних наслідків. Західні країни вже давно використовують її можливості в процесі генерування енергії, пошуку альтернативних видів пального для автомобілів, зведення будинків. Можна стверджувати, що технології зеленої економіки прийшли в домівки населення розвинених країн.

Альтернативна енергетика розглядається як ядро зеленої економіки. Нині простежуються позитивні тенденції у цій сфері, зокрема чимале збільшення частки таких джерел енергії як сонячна, вітрова, термальна тощо в загальній структурі та зростання динаміки генерування ними електроенергії. За оцінками Європейської комісії, до 2020 р. в індустрії відновлюваної енергетики країн ЄС очікується створення 2,8 млн робочих місць. Крім того, вона формуватиме 1,1% ВВП.

Як свідчить досвід західних країн, альтернативні джерела енергії вже не сприймаються як інновація. Показовий у цьому плані приклад Швеції, де до 2020 р. планується повністю перейти на відновлювані енергетичні джерела, а також Німеччини, де частка вітрової енергетики становить близько 27% від загального обсягу. У цілому, тяжіння до чистої, з погляду екології, продукції лише стимулює розвиток екологічної діяльності в бізнесі. Перспективне також використання альтернативних видів енергії для автотранспорту, що стосується насамперед електромобілів.

У контексті євроінтеграції існують розрахунки необхідних фінансових ресурсів для впровадження стандартів Євросоюзу по окремих екологічних директивах (див. табл. на сайті DT.UA) Як видно, показники значні, але імплементація цих директив дозволить істотно поліпшити екологічну ситуацію в Україні.








Крім зеленої економіки, важливим інструментом єтрансформація розуміння природного ресурсу. Йдеться про те, що ресурс — не тільки система споживчих цінностей, а й точка концентрації інших важливих особливостей. Уявімо собі будь-який ресурс природи — річку під Києвом чи ліс у Львівській області. З погляду споживача, ми орієнтовані на отримання певних послуг через використання певних ресурсів, але мало хто замислюється над подальшим станом природи.

Якщо йти альтернативним шляхом, то основна функція природних об'єктів зводиться не тільки до забезпечення ресурсами, а й до регулювання клімату, підтримки цілісності екосистем та екологічних зв'язків. Крім того, в процесі інтеграції ресурсу в систему ринку він може набувати й інших особливостей. Таким чином, його функції розкриваються на кількох рівнях, кожен із яких надзвичайно важливий.

Якщо індустріальне суспільство орієнтувалося на використання звичайних (споживчих) характеристик природного ресурсу, то в епоху становлення постіндустріальної формації необхідно зміщувати акценти на нові особливості. Це дасть можливість зменшити пресинг на нього шляхом використання (вивільнення) інших функцій ресурсу.

З цим процесом пов'язується і можливість економізаціїприродних ресурсів як інструменту поліпшення характеристик природокористування. Контрольовані параметри економізації дозволять як зберегти ресурс, так і забезпечити задоволення зростаючих потреб суспільства.

У країнах із високим рівнем розвитку (наприклад, G7), крім споживчого інтересу, природні ресурси розглядаються як важливий елемент ринкової економіки. При цьому вони характеризуються набором функцій, що дають можливість ресурсам інтегруватись у сферу фінансів та економіки і бути повноцінними гравцями у складному світі бізнесу. Саме для цього функціонують економічні ліфти (інструменти). Слід зазначити, що тут важлива підтримка держави, яка формує необхідні умови.

Для країн Заходу звичайними стали котирування водних акцій на Нью-Йоркській фондовій біржі (які нічим не відрізняються від позицій, наприклад, акцій Microsoft чи Apple), лісові індекси, залучення природних ресурсів до діяльності банків або інших компаній. У цьому випадку природний ресурс розглядається в ширшому аспекті.




Крім таких ультранових напрямів, можна вирізнити й більш консервативні — залучення приватних операторів або інвесторів у сферу природних ресурсів. У цьому плані Україна вже має певні результати. Згідно з інформацією Міністерства економічного розвитку і торгівлі України за 2017 р., позитивний досвід спостерігається в реалізації проектів державно-приватного партнерства, які торкаються природних ресурсів. Так, на 1 січня 20% проектів були пов'язані зі збором, очищенням та розподілом води, близько 60% — з переробкою відходів (які можна розглядати, зокрема, як вторинну сировину). Своєю чергою, партнерство дуже перспективне для місцевих громад і здатне стимулювати бізнесову діяльність.

Велике значення має вартість ресурсу, на яку орієнтовані бізнес-гравці, адже, не знаючи її, складно визначити можливі шляхи ресурсокористування.

Як свідчать українські реалії (на відміну від розвинених країн), питання вартості природних ресурсів не є пріоритетним напрямом, хоча, за розрахунками економістів, її показники в Україні високі. Найвищу вартість мають земельні ресурси, нижчу — мінеральні, ще нижчу — лісові та водні (див. рис. 2 на сайті DT.UA).





Оперуючи поняттям вартості, слід акцентувати увагу на використанні інноваційних підходів до її визначення. Крім того, потрібно враховувати і приховані особливості природних ресурсів, які можуть проявитися за певних умов.

На нашу думку, чим вища вартість ресурсу, тим більше передумов до його інтеграції у сферу бізнесу. Коли ресурс включається у сферу ділових відносин, він починає генерувати прибуток, частину якого можна спрямувати на відновлення його особливостей або охорону, що важливо.

Підсумовуючи, слід зазначити, що впровадження згаданих вище заходів як окремих напрямів потребує збалансованого державного підходу та підтримки. Тільки копітка й продумана праця зможе забезпечити дотримання інтересів природи у такому складному й непередбачуваному світі. Важливим моментом є і комплексність політики, політична воля, підтримка громадянського суспільства, прагнення до змін, а не просто декларації. Але потрібно реагувати вже зараз, доки не пізно...

АВТОРИ
Михайло Хвесик
доктор економічних наук, професор
Анатолій Сундук
доктор економічних наук (Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України)




Земля і люди

Непричесані думки на земельну тему.


Українці — землелюби. Буде землиця, не пропадуть.

Завжди, протягом напевне тисячоліть, українська земля рятувала наших предків у різних напастях. Завойовники приходили і пропадали, а українець сіяв "жито-пшеницю й усяку пашницю" та бачив тих завойовників "глибоко в носі". Земля у нас часто ставала причиною жорстоких повстань, коли різні окупанти чи пройдисвіти таки забирали в українців землю. Тоді загони селян перетворювалися на безстрашних і жорстоких воїнів, яких досі з острахом та люттю згадують наші деякі сусіди.

Саме тому земельне питання було дуже чутливим для українця в минулому. Таким воно залишається і зараз, в умовах наразі досить незвичних: високої урбанізації та практично відсутності сільського фермерства і куркульства.

Навколо земельного питання, читай — "земельної реформи", існує купа спекуляцій. Різні політики чи, радше, політикани намагаються здобути собі вищі рейтинги, використовуючи щемливість українського духу щодо землі. От і нині земля знову стала темою чи не номер один після війни на Сході.

Продавати чи не продавати? Дерибанити залишки чи не… таки дерибанити? Хто це має робити і як швидко?

Ситуація на сьогодні: цифри для роздумів

Земельний фонд України (60,4 млн га) характеризується високим рівнем освоєності. Основу земельних ресурсів складають сільськогосподарські угіддя, які займають 41,5 млн га (68,8% фонду). У приватну власність передано 72,4% сільгоспугідь, у тому числі 80,9% ріллі для використання за цільовим призначенням — сільськогосподарського виробництва. Право на земельну частку (пай) набули 6,9 млн осіб, з яких повноправними власниками з отриманням державних актів стали 6,7 млн громадян.

Тобто із 41,5 млн га земель сільськогосподарського призначення у приватній власності перебуває 31 млн, у державній — 10,5 млн га сільгоспугідь, а також майже всі ліси та води. Станом на 1 січня 2010 р. загальна площа населених пунктів становила 7424 тис. га. На сьогодні ця територія ще дещо зросла, хоча основна динаміка розширення меж населених пунктів припала якраз на роки бурхливого будівництва — 2002–2010-ті, коли ще за межами населених пунктів було багато нерозподілених між приватними особами земель сільськогосподарського призначення. Включення цих земель у межі села давало змогу швидко змінити цільове призначення земель, розділити їх і роздати фізичним особам для приватизації.
Площа забудованих земель за роки незалежності зросла дуже суттєво: з 566,6 тис. га, або 0,9%, у 1990 р. до 2550,4 тис. га, або 4,2% від усіх земель, у 2015-му. Приріст становив 1983,8 тис. га, або в 3,5 разу! При цьому чисельність населення України зменшилася близько на 8 млн осіб, або на 15%.

У 2017 р. Україна увійшла з такими основними "земельними" проблемами:

  1. В Україні відбулося масове роздержавлення земель, і тепер у приватній власності перебуває переважна більшість земельного фонду.
  2. Землі приватної власності житлової забудови, комерційного/виробничого призначення вільно продаються та купуються.
  3. Землі приватної власності сільськогосподарського призначення (паї), що належать 6,7 млн українських громадян, не можуть продаватися-купуватися, тому переважно передані в довгострокову оренду сільськогосподарським підприємствам, перш за все агрохолдингам.
  4. Сільське господарство України перетворилося на досить ефективне та конкурентне на світових ринках високотоварне виробництво, яке є достатньо монополізованим і вузькоспеціалізованим, тож дає обмежену кількість робочих місць у сільських територіях.
  5. 10,5 млн га сільськогосподарських земель державної власності виглядають досить ласим шматком для їх швидкого розподілу у приватну власність, тому кожен раз перед завершенням терміну дії мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення з'являються ініціативи почати "ринок землі" із продажу саме державних земель.
  6. Органи місцевого самоврядування територіальних громад, які уже давно роздали землі у приватну власність у межах населених пунктів, вимагають передати залишки земель державної власності, що розташовані за межами населених пунктів, у їхнє розпорядження.
  7. Найперспективніші прибережні землі біля морів, озер і річок уже приватні, і доступ до водойм для більшості людей закритий.
  8. Уряд ініціює підтримку сімейних ферм. Ідея "півмільйона сімейних ферм" бродить Україною.
  9. Ветерани АТО намагаються отримати обіцяну землю, і це провокує проблеми і скандали.

Отже, проблеми є, вони очевидні і потребують вирішення системно, а не "як вийде", адже вільних земель уже практично не залишилося, про що свідчать цифри, наведені вище.

Тепер про головне. Що з цим робити? Яким має бути завершення земельної реформи, розпочатої ще на початку 90-х років минулого століття?

По суті, сьогодні основні ідеї завершення земельної реформи зводяться до двох позицій: запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення та надання права на розпорядження державними землями органам місцевого самоврядування. Питання зміни парадигми сільськогосподарського виробництва в Україні для розширення зайнятості у сільських територіях якось само собою відійшло кудись далеко.

За фактом потрібно розглядати питання ринку земель сільськогосподарського призначення та передачі в розпорядження органам місцевого самоврядування територіальних громад земель державної власності разом, адже тут багато взаємозв'язків.

Продавати чи купувати?

Щодо обігу земель сільгосппризначення зламано вже купу списів. Багато хто з політиків уже встигнув кілька разів змінити свою позицію щодо права українців продавати чи купувати такі землі. Нинішній уряд нібито планував внести законопроект про обіг земель на розгляд Верховної Ради у жовтні. Проте невідомо, який законопроект має на увазі заступник міністра аграрної політики та продовольства.

Адже поки що урядового законопроекту немає, а замість нього у парламенті зареєстровано законопроект про обіг земель сільськогосподарського призначення №5535, який аж надто спрощує підходи до купівлі-продажу земель с/г призначення і навіть дозволяє купувати такі землі іноземцями, чого не було в жодному із законопроектів, які з'являлися раніше, навіть у часи президентства Януковича.

У будь-якому разі ми маємо ситуацію, коли 6,7 млн українських громадян володіють 31 млн га земель сільськогосподарського призначення, але не можуть їх продавати. Ще 10,5 млн га сільськогосподарських земель перебувають у державній власності, які держава не може продавати.

І приватні власники, і держава досить успішно більшість своїх земель уже здали в оренду. Але відсутність ринку земель с/г призначення виглядає дещо не по-людськи щодо тих селян, яким уже досить давно вручили державні акти на право власності на землю, але так і не дали можливості розпорядитися цією власністю. Цікавинкою тут є навіть не те, що власник не має права продати свою власність, а те, з яким запалом намагаються подовжувати цю заборону найзатятіші захисники селян.

Після чергового подовження мораторію на продаж земель з'явилися нові ініціативи — започаткувати ринок землі не з обігу земель приватних, а з продажу земель державних. Але тут не все так просто. Продаж державних земель, як і майна, є досить ускладненим за процедурами, до нього прикуто прискіпливу увагу контролюючих і правоохоронних органів. Напевне тому сьогодні ми маємо цікаву ситуацію, коли інтереси зовсім різних суб'єктів щодо державних земель с/г призначення збіглися.

Хто в цьому сьогодні зацікавлений найбільше?

По-перше, агрохолдинги та політичні групи, які їх обслуговують. Адже для них дуже важливо створити такі умови, за яких ринок земель був би максимально неконтрольований з боку держави. А мінімізувати вплив держави на ринок землі можна, позбавивши державу власного земельного банку, аби вона не була гравцем на ринку. Саме тому швидка приватизація державних земель на руку таким суб'єктам.

По-друге, органи місцевого самоврядування територіальних громад. Їхня логіка проста: ми тут живемо, тому маємо розпоряджатися цією землею.

До цього емоційного сприйняття, яке властиве всім українцям, можна додати й багато інших розумних тез: земля є основним ресурсом громади; отримавши землю за межами населених пунктів, ми матимемо можливість залучити нових інвесторів і заживемо щасливо та багато.

Логіку органів місцевого самоврядування можна зрозуміти. Але важливо побачити і ризики від такого альянсу самоврядування та агровиробників.

321

Трохи екскурсу. Головне обвинувачення держави у нераціональному використанні земель пов'язане з діяльністю її органів, які в різні часи мали право наділяти осіб земельними ділянками безплатно із земель державної власності за межами населених пунктів. При цьому часто це дійство відбувалося у відверто корупційний спосіб, а керівники районних "земів" особливо навколо великих міст швидко ставали мільйонерами, а згодом фігурантами справ про хабарництво. Аби зрозуміти це, варто лише поглянути на карти деяких прибережних територій. Наприклад Страхолісся на Київщині, де власники новобудов біля Київського моря прорили канали від своїх гаражів до води. Така ж ситуація на Десні та Дніпрі біля Києва.

Чи не грішили тим самим органи місцевого самоврядування, роздаючи землі під забудову прямо на берегах водойм? Грішили також. Прикладів багато і не тільки на внутрішніх водоймах, а й на березі моря в Одесі чи Затоці, чи деінде на Дністрі або Бузі…


Узбережжя Чорного моря, Одеса

Що стосується дерибану земель, то пошукова система Інтернету дає десятки таких прикладів як органами виконавчої влади, так і органами місцевого самоврядування.

Узагалі можна побачити кілька класичних способів швидкої приватизації державних земель сільськогосподарського призначення, які реалізовувались органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Спосіб 1. Отримання землі в органу виконавчої влади, який такими повноваженнями наділений (назви їх уже неодноразово змінювалися).

Наприклад, виділення 2 га землі одній особі для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту, бажано десь недалеко від міста чи дороги. Знаходиться контакт з потрібною посадовою особою, подається заява… Далі деякі витрати, і особа стаєте власником землі сільськогосподарського призначення, але ніхто її ніколи не змушує тим сільським господарством на цій ділянці займатися. Якщо вона бажає там будуватися — не проблема, прямої заборони немає, легалізувати будівництво потім також нескладно. Можна змінити цільове призначення цієї земельної ділянки, просто це тягне за собою додаткові витрати. Варто зауважити, що часто цілі квартали котеджних містечок поблизу великих міст були побудовані на таких землях, виділених початково для ведення особистого селянського господарства і "безплатно".

Спосіб 2. Отримання земельної ділянки в межах населеного пункту — під будівництво чи під особисте селянське господарство (город). Це простіший і часто дешевший спосіб отримати земельну ділянку за умови, що особі потрібна лише одна/кілька ділянок, і у межах населеного пункту є вільні земельні ділянки. Як правило, в межах населених пунктів вільних земель комунальної чи державної власності небагато, тому виникають певні складнощі. Але їх можна здолати шляхом включення у межі села, селища, міста додаткових земель різного цільового призначення. Для села таке рішення приймає районна рада, для селища — обласна, для міста — Верховна Рада. Цими можливостями в основному скористалися села та селища, що призвело до суттєвої зміни їх території. Наприклад, Шпитьки (передмістя Києва) збільшилися з 592 до 1265 га, Лісне (передмістя Києва) — з 235 до 770 га. Таких прикладів по Україні сотні.

А далі знову все просто. Зміна цільового призначення — компетенція місцевої ради… У результаті — купівля-продаж, забудова. І раптом виявляється, що уже немає земель не тільки для пасовищ, а й для розміщення соціальних закладів у селах, це притому, що Україна має досить низьку щільність населення порівняно з іншими країнами Європи. Землі у нас теоретично дуже багато, а от вільних ділянок публічної власності практично немає.

Отже, короткий аналіз розбазарювання земель органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування показує: проблема не у тому, хто роздає землю, а у тому, що землю можна роздати "безплатно", тобто отримати на такій роздачі дуже високу "рентабельність". Саме це і штовхає багатьох на порушення законів.

Ще однією причиною бездумного чи, радше, бездарного використання земель у природоохоронних, прибережних зонах є відсутність просторового планування цих територій. Території поза межами населених пунктів не мають детального планування. Якщо схема території області ще є, то у районі, як правило, цього немає взагалі. А земельне законодавство не передбачає жорсткої прив'язки виділення земельної ділянки, наприклад, "під особисте селянське господарство" із схемою планування району чи сільради. Такий вид документації, як схема планування території сільради, було скасовано в 2010 р. у період Азарова—Януковича. Це якраз і призводить до хаосу у творенні простору наших сіл, селищ і міст. Адже виявляється, що біля самого міста чи селища з'являються багатоповерхові квартали, які не вписуються у мережу доріг і для яких не передбачена наявність дитячих садків чи шкіл.

На основі досвіду розпорядження публічними землями органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування можна зробити певні висновки щодо майбутніх кроків у земельній реформі.

Виглядає логічним, що наділення осіб земельними ділянками за рахунок земель державної та комунальної власності має здійснюватися винятково на основі розробленої містобудівної документації — схеми планування території чи генерального плану.

Зміна цільового призначення земельної ділянки, а також її поділ чи консолідація мають відбуватися також на основі містобудівної документації.

У разі доцільності корегування містобудівної документації до потреб власника земельної ділянки має бути пройдений увесь цикл узгодження нових планувальних рішень з оцінкою впливу можливих змін на ризики щодо розвитку громади, зміни середовища проживання людини.

Має бути передбачений механізм дієвого контролю над використанням земельної ділянки поза цільовим призначенням та не відповідно до планувальної документації.

Процедури виділення земельних ділянок мають бути зрозумілими, прозорими і такими, що мінімізують корупційні ризики.

Запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення можливе передусім із наданням права купівлі-продажу земель приватної власності, із забезпеченням при цьому активної ролі державного регулювання ринку землі.

По суті, що робити, ніби відомо усім, але як розв'язати проблеми, виходячи із політичного форматування парламентських та позапарламентських сил, — незрозуміло. Вектори політичних та економічних акторів різні, а майданчика для предметного обговорення означених вище проблем не існує.

Без відкритого діалогу між усіма ключовими політичними та економічними гравцями, без розгляду проблеми майбутнього ринку земель сільськогосподарського призначення разом із підходами щодо розпорядження державними землями врегулювати питання завершення земельної реформи в інтересах майбутнього розвитку територіальних громад та держави просто неможливо.

Про законопроекти №7118 та 7118-1


Першу спробу законодавчо передати право розпоряджатися державними землями органам місцевого самоврядування (ОМС) було зроблено у законопроекті №4355, який навіть було прийнято в першому читанні, але він так і не вийшов на друге. Перспективи його ухвалення — надто примарні, оскільки у проекті робиться спроба поєднати інтереси різних лобістських груп: від органів місцевого самоврядування до агрохолдингів, узгодити які надто складно. Політичних заяв про неминучість передачі земель державної власності у розпорядження ОМС було так багато, що відступити від цього уже не вийде.

Саме тому з метою розблокувати тему передачі права розпоряджатися державними землями за межами населених пунктів до ОМС було підготовлено і подано від уряду законопроект №7118. Ініціатива Кабміну тут виглядає радше спробою виконати обіцянку щодо передачі державних земель у розпорядження ОМС, а не вирішити проблеми завершення земельної реформи.

У пояснювальній записці до законопроекту №7118 мета проекту виглядає дійсно надто локальною: "Основною метою проекту Закону є розширення повноважень органів місцевого самоврядування у галузі земельних відносин, передати сільським, селищним, міським радам об'єднаних територіальних громад повноваження з розпорядження землями державної власності в межах території відповідних територіальних громад".

Чому органи місцевого самоврядування повинні розпоряджатися державними землями і як це зменшить корупцію чи дасть поштовх до стрімкого розвитку громад, так і не було пояснено.

Ще одна теза із пояснювальної записки потребує додаткового коментаря: "Для реалізації визначених Концепцією завдань, забезпечення повсюдності місцевого самоврядування, необхідно розширити повноваження органів місцевого самоврядування у галузі земельних відносин, передати органам місцевого самоврядування об'єднаних територіальних громад повноваження з розпорядження землями державної власності в межах території відповідних територіальних громад".

По суті, автори записки пішли на досить штучне та вузьке розуміння повсюдності місцевого самоврядування — розпорядження державними землями. Як уже зазначалося вище, найбільша кількість земель в Україні — це землі приватної власності. Проте ніхто не порушує питання про право органів місцевого самоврядування розпоряджатися землями приватної власності. Чи буде в такому разі реалізоване поняття "повсюдності", якщо тотальна більшість земель перебуває поза межами розпорядження органами місцевого самоврядування?

Насправді розпорядження землями та "повсюдність" місцевого самоврядування не зовсім кореспондуються. Адже "повсюдність" означає поширення юрисдикції органів місцевого самоврядування на всю територію громади, незалежно від того, які категорії земель розташовані в межах її території і який їхній правовий статус. Ключовою проблемою порушення принципу "повсюдності" місцевого самоврядування є відсутність права територіальних громад на просторове планування всієї своєї території, а не право власності на землю чи право на розпорядження землями державної власності.

Тепер про основні новели законопроекту №7118.

Ключовою позицією законопроекту є зміни статті 12 Земельного кодексу України, якими надається право органам місцевого самоврядування розпоряджатися державними землями.

Стаття 12 доповнюється такими пунктами:

"а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом;

б) передача земельних ділянок державної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;

в) надання земельних ділянок у користування із земель державної власності в межах, визначених цим Кодексом".

На практиці це означає, що відтепер безплатна передача державних земель у приватну власність перейде від органів виконавчої влади до органів місцевого самоврядування територіальних громад. Корупційний тиск з метою отримати безплатно останній матеріальній ресурс — землю переміститься з органів виконавчої влади до органів місцевого самоврядування.

Якщо до ухвалення таких змін в Україні всіх органів Держгеокадастру, які мають повноваження щодо виділення земельних ділянок, було менш як 500 на всю країну, то після впровадження нового закону їх уже буде багато тисяч. Швидкість роздачі державних земель зросте у десятки чи сотні разів!

У ч. 3 статті 20 Земельного кодексу визначаються органи, що змінюють цільове призначення земель приватної форми власності. Нова редакція передбачає право зміни цільового призначення землі "за межами населеного пункту в межах території об'єднаних територіальних громад, що утворені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад Автономної Республіки Крим, області, — відповідною сільською, селищною, міською радою".

На практиці це означатиме, що орган місцевого самоврядування отримує можливість спочатку виділити фізичній особі земельну ділянку сільськогосподарського призначення, а після її оформлення у власність другим рішенням може бути змінено цільове призначення цієї земельної ділянки, наприклад, під забудову чи промислову зону.

Ще одне нове положення принципового характеру у законопроекті №7118 стосується зміни підходів до вилучення земельних ділянок державної власності. Стаття 122 Земельного кодексу: "4. Сільські, селищні, міські ради об'єднаних територіальних громад, що утворені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад Автономної Республіки Крим, області, вилучають земельні ділянки державної власності, визначені частиною другою статті 122 цього Кодексу, які перебувають у постійному користуванні, для всіх потреб, крім випадків, визначених частиною десятою цієї статті".

Це також є цікавою новелою: земельну ділянку у її власника — держави вилучає інший, недержавний орган — орган місцевого самоврядування.

Орган місцевого самоврядування територіальної громади отримує право надання в оренду земель державної власності.

Закон "Про оренду землі" отримує нову редакцію статті 4 "Орендодавці землі": "Орендодавцями земельних ділянок державної та комунальної власності є Верховна Рада Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України".

Це означатиме, що тепер передача в оренду земельних ділянок, в першу чергу це дороги між паями, які є на карті, але яких немає реально, і які обробляються агрохолдингами та фермерами, ставків, інших земельних ділянок державної власності, за винятком незначних обмежень, буде здійснюватися ОМС.

Дивно, але факт: законопроект №7118 не містить жодних норм, які прив'язували б права органів місцевого самоврядування на розпорядження державними землями поза межами населених пунктів до необхідності розробити та затвердити ними просторової планувальної документації на всю територію громади.

Законопроект №7118 запроваджує цікавий механізм розпорядженням державними землями. Земельна ділянка формально залишається у державній власності, але орган місцевого самоврядування отримує право на повне розпорядження цією ділянкою, аж до її відчуження. Це є суттєвим обмеженням права власника, тому виглядає логічним передбачити певні інструменти контролю власника над законністю рішень органу щодо відчуження власності, не кажучи вже про ефективність чи потрібність такого відчуження.

Прикінцеві коментарі та деякі пропозиції:

1.Законопроект №7118 має досить високі шанси на ухвалення, оскільки він виглядає достатньо локальним, на відміну від законопроекту №4355, який виявився законсервованим у парламенті на тривалий час. Проте поява ширшого законопроекту №7118-1, серед авторів якого є ключові фігури з великих агрохолдингів, створює ризики для ухвалення законопроекту №7118. Адже принципова відмінність депутатського законопроекту від урядового полягає у тому, що тут право на розпорядження державними землями отримують усі територіальні громади, а не тільки об'єднані, як в урядовому проекті. Це означає, що у разі ухвалення урядового проекту право "ділити" державні землі матимуть близько 1000 суб'єктів, тоді як депутатського — майже сім тисяч! Це значно швидше позбавить державу державних земель.

2. Ухвалення законопроекту не вирішує питання повсюдності юрисдикції місцевого самоврядування територіальних громад, як про це заявлено у пояснювальній записці до документа.

3. Є великий ризик, що після ухвалення законопроекту (оскільки в Україні так і не впроваджено планувальної документації на рівні територіальних громад) землі за межами населених пунктів, які ще залишилися, досить швидко перейдуть у приватну власність, і їх хаотичне використання стане каталізатором суспільного невдоволення у багатьох громадах.

4. Незрозуміло також, наскільки передача державних сільськогосподарських земель у розпорядження ОМС співвідноситься з майбутнім запровадженням ринку земель сільськогосподарського призначення. Адже відсутність державних земель с/г призначення, які мали стати важливим елементом регулювання ринку землі, суттєво ускладнює процес такого регулювання і ламає концепцію, яка донедавна була основною при підготовці до впровадження ринку землі.

5. Ухвалення закону у редакції законопроекту на першому етапі виглядатиме перемогою, але за деякий час ситуація може змінитися, зокрема через відмову надавати земельні ділянки учасникам АТО, як це було обіцяно, та реальну відсутність придатних для цього земель близько до населених пунктів.

Що можна зробити для мінімізації зазначених ризиків?

1. До ухвалення законопроекту №7118 необхідно ухвалити проект №5223 від 7 жовтня 2016 р. "Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поширення повноважень органів місцевого самоврядування територіальних громад на всю територію відповідної сільської, селищної, міської територіальної громади". Саме цей проект, який є по суті удосконаленим проектом №4390 від 12 квітня 2016 р., запроваджує повсюдність місцевого самоврядування територіальних громад і надає їм право на просторове планування всієї своєї території. Зрозуміло, що ні забудовники, ні агрохолдинги не хочуть планування території, тому ці проекти уже понад рік не розглядаються у Раді. Хоча ради територіальних громад готують свої планувальні документи на всю свою територію начебто авансом, аби вберегти свої території від хаосу.

2. Якщо у Верховної Ради не вистачить мудрості ухвалити спочатку законопроект №5223, тоді у законопроект №7118 варто включити необхідні перехідні положення, що передбачатимуть впровадження планувальної документації та міститимуть норми, які дадуть змогу державі зарезервувати у державній власності мінімально необхідну кількість земель сільськогосподарського призначення для запровадження ринку земель.

3. Потрібно також визначити порядок переходу права на розпорядження державними землями від органів виконавчої влади до органів місцевого самоврядування, адже з дати введення закону в дію нічого не зміниться. В органів місцевого самоврядування не має ні інформації про вільні земельні ділянки, ні організаційної спроможності виконати ці операції з використанням сучасних технологій.

І наостанок. За великим рахунком, навколо міст, селищ і сіл вільних державних земель практично не залишилося. У цьому легко пересвідчитися на сайті Держгеокадастру. На жаль, відмова від системного та поетапного розширення повноважень органів місцевого самоврядування на всю територію громади, як це передбачалося низкою законопроектів, що розглядаються в парламенті уже понад рік, привела до появи законопроекту, ухвалення якого практично не можливо відхилити, але який породить нові проблеми, що їх необхідно буде вирішувати.

Саме тому потрібні зрозумілі кроки усіх, кого турбує майбутнє українських земель, до вироблення спільної позиції щодо завершення земельної реформи в інтересах кожного українця, територіальних громад і держави.

АВТОР
Анатолій Ткачук
головний експерт групи «Децентралізація Реанімаційного пакета реформ»

03 листопада 2017

Спасатели выступили на презентации книг о безопасности



В разгар осенних каникул редакция газеты «Звязда» подготовила презентацию книг Геннадия Авласенко «Как зверята правила безопасности на воде изучали» и «Как зверята Никитке правила поведения в лесу объясняли» для детей младшего и среднего школьного возраста. Мероприятие состоялось 3 ноября в Детской библиотеке №3 им. Гайдара в Минске.

Одна из целей спасателей – предупреждение несчастных случаев на воде и в лесу, снижение количества чрезвычайных ситуаций с участием детей и обеспечение их общей безопасности, особенно – во время каникул.

На презентации выступили работники Республиканского центра пропаганды МЧС, которые рассказали ребятам о безопасности, продемонстрировали обучающие мультфильмы и провели тематическую викторину. Самых активных участников не оставили без подарков.



03.11.2017

Глава Минприроды России Сергей Донской открыл Международную выставку-форум «Индустрия охоты, рыбалки и активного отдыха»


На территории РФ обитает свыше 200 видов млекопитающих и птиц, отнесенных к охотничьим ресурсам. Экономическая оценка этих ресурсов составляет около 90 млрд. рублей.

Охотой занимается почти 4 млн. российских граждан, 4,5 тыс. охотпользователей и около 7 тыс. организованных охотничьих хозяйств, которые обеспечивают более 30 тыс. рабочих мест.

Крупнейшее конгрессионно-выставочное мероприятие, посвященное развитию в России охотничьей отрасли, проходит в международном выставочном центре «Крокус Экспо» со 2 по 5 ноября 2017г.

Обращаясь к участникам стратегической сессии «Индустрия охоты, рыболовства и активного отдыха – современное состояние и перспективы развития», С.Донской подчеркнул, что охотничьи угодья России являются на сегодняшний день самыми большими в мире – 1,5 млрд га, за последние годы обустроено более 220 вольеров на площади свыше 64 тыс.га.

Министр отметил, что за последние пять лет в РФ приняты меры для совершенствования порядка использования лесов для охотничьего хозяйства. В частности, исключена обязанность охотпользователей по заключению договоров аренды в отношении неиспользуемых лесных и земельных участков. Кроме того, в целях повышения качества предоставления государственных услуг усовершенствован порядок оформления и выдачи разрешений на добычу охотничьих ресурсов, а заявление на получение охотничьего билета теперь может быть подано в электронном виде.

Вместе с тем, по оценке С.Донского, сегодня в охотничьей отрасли страны сложился ряд негативных тенденций, обусловленных, в первую очередь, низкой результативностью охраны охотничьих ресурсов во многих субъектах РФ. Так, стоимостная оценка нелегально добытой в России продукции охоты составляет на сегодняшний день 16 млрд. рублей, что практически равняется объему легальной добычи - 18 млрд. рублей

С целью повышения эффективности и совершенствования федерального государственного надзора Минприроды России разработан ряд законопроектов.

В частности, планируется наделить производственных и общественных инспекторов правом составления протоколов по делам об административных правонарушениях и правом применения мер обеспечения производства (доставление граждан в органы внутренних дел, личный досмотр, досмотр вещей, изъятие орудий и продукции охоты и т.д.).

Законопроектами также предусмотрена социальная поддержка должностных лиц, в том числе обеспечение служебным оружием и иными спецсредствами.

Кроме того, с целью усиления экономической ответственности и предупреждения правонарушений в сфере охотничьего хозяйства Министерство внесло необходимые изменения в методику исчисления вреда с целью увеличения такс по охотничьим ресурсам в 2 раза.

«В этом случае исчисление максимального размер вреда, причиненного, например, в результате браконьерской добычи лося, увеличится с 280 тысяч руб. до 560 тысяч руб», - подчеркнул Министр.

По словам С.Донского, Минприроды России также будет реализовывать комплекс мер по поэтапному увеличению финансирования для обеспечения деятельности не менее 3-х госинспекторов в каждом муниципальном районе.

Кроме того, Министр отметил необходимость инвестиционной поддержки отрасли, напомнив присутствующим, что Минприроды России сняло фактический запрет на заключение охотхозяйственных соглашений с пользователями, имеющими долгосрочные лицензии. Внесены соответствующие изменения в Закон об охоте.

По оценке С.Донского, существенным препятствием для инвесторов в области использования охотничьих ресурсов на сегодняшний день является отсутствие возможности внесения изменений в уже заключенное охотхозяйственное соглашение. Чтобы решить эту проблему, в настоящее время разрабатывается законопроект, предоставляющий лицам, добросовестно исполнявшим обязанности в соответствии с соглашением в течение срока его действия, права на продление срока, а также передачу прав и обязанностей по данному соглашению иным лицам.

«Принятие указанного законопроекта позволит в существенной мере защитить инвестиции, повысив ликвидность и капитализацию охотничьих хозяйств, а также инициировав оборот охотничьих угодий в границах конкретных хозяйств», - пояснил Министр.

По мнению С.Донского, сегодня отрасли также крайне необходима оперативная репрезентативная информация о динамике численности охотничьих ресурсов и состояния среды их обитания. В ближайшее время планируется сформировать общероссийскую унифицированную программу сбора, обобщения и аналитической обработки материала по всем параметрам государственного мониторинга. Разработанный Минприроды России законопроект о единой информационной системе охотничьего хозяйства внесен в Правительство РФ.

Минлесхоз Беларуси представил в Дели свой опыт борьбы с лесными пожарами



Минск, 3 ноября. В Дели (Индия) 1—3 ноября проходит международный форум по предупреждению и профилактике лесных пожаров. Его организатором выступил Всемирный банк. Беларусь на форуме представляет первый заместитель министра лесного хозяйства Александр Кулик, сообщила пресс-служба белорусского ведомства.

В течение нескольких дней участники форума презентуют разработанные системы, методы подавления пожаров, реализуемые на территории своих стран.

2 ноября белорусским опытом охраны лесов от возгораний поделился представитель Минлесхоза. Как отметил в своем выступлении Кулик, система обнаружения лесных пожаров в Беларуси основана на осуществлении наземного мониторинга, дистанционного визуального мониторинга, дистанционного видеомониторинга, авиационного и космического мониторинга, что обеспечивает в последние годы обнаружение 78% пожаров площадью до 0,1 га. "При этом эффективность существующей в Беларуси структуры управления охраной лесов от пожаров доказывают установленные за последнее десятилетие два исторических минимума по площади, пройденной лесными пожарами: в 2011 (115,6 га) и в 2013 годах (50 га)". — сообщил он.

В текущем году специалистам Минлесхоза удалось добиться снижения количества пожаров более чем в два раза: с 270 в 2016-м до 121 случая в 2017-м. При этом площадь возгораний сократилась в три раза: с 213 до 71 га.

По словам замминистра, особое внимание министерство оказывает усилению материально-технической базы лесхозов. Так, в 2016 году за счет средств займа Всемирного банка закуплены восемь пожарных автомобилей и 31 автомобиль повышенной проходимости для лесной охраны. Также Министерству лесного хозяйства Министерством обороны были переданы 20 гусеничных шасси для тушения пожаров в труднодоступной болотистой местности.


Марина Носова, БелаПАН.

НА ВОЛИНІ ОШТРАФУВАЛИ МАЙСТРІВ ЛІСУ



На Волині покарають шістьох майстрів лісу за правопорушення, пов'язані з корупцією.

Про це повідомляє прес-служба прокуратури області.

За адміністративні правопорушення, пов'язані з корупцією, притягнули трьох майстрів лісу Державного підприємства "Камінь-Каширське лісове господарство" та трьох майстрів лісу Державного підприємства СЛАП "Камінь-Каширськагроліс".

Правоохоронці у вересні цього року склали відповідні протоколи про порушення лісівниками вимог фінансового контролю.

Майстри лісу, всупереч вимогам Закону України "Про запобігання корупції", несвоєчасно подали декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Відтак їх визнали винними у вчиненому правопорушенні та призначили покарання у вигляді штрафу в розмірі 850 грн кожному. Постанови суду після набрання ними законної сили невідкладно виконані, штрафи сплачені.

"Работайте на другом сырье". Частникам советуют не мешать модернизированной деревообработке

Ряд малых и средних деревообрабатывающих компаний Беларуси (преимущественно частной формы собственности) могут закрыться из-за недальновидной политики руководства концерна «Беллесбумпром», направленной на оказание поддержки «своим» предприятиям. Об этом говорится в письмах Республиканской лесопромышленной ассоциации (РЛПА) и компаний в адрес Совмина, МИД и Администрации президента.

Фото: Станислав Коршунов, TUT.BY
Из-за чего сыр-бор?

В 2016 году был ограничен доступ на некоторые биржевые торги. Стало невозможным приобретать, например, технологическое бревно и фанерное бревно и пилить из него пиломатериалы. Кроме того, был запрещен экспорт так называемого кругляка. РЛПА выступила с критикой решения, поскольку под ограничение попал экспорт в том числе обработанных и высоколиквидных лесоматериалов, в частности, так называемых виноградных кольев диаметром 6−12 см, но предложение власти проигнорировали.

В конце минувшего года было принято постановление Совмина по лицензированию экспорта пиломатериалов твердолиственных пород за пределы Евразийского экономического союза. А в июне этого года это решение было пролонгировано еще на полгода. При этом перечень помимо твердолиственных пород (дуба и ясеня) пополнился лесоматериалами из клена и ольхи.

Согласно постановлению, экспортерам отдельных видов лесоматериалов необходимо получать разовую лицензию, выдаваемую в Министерстве антимонопольного регулирования и торговли (МАРТ) по согласованию с концерном «Беллесбумпром». Он согласовывает заявление о выдаче лицензии на экспорт лесоматериалов при наличии заключенного между концерном и организацией-экспортером соглашения об условиях поставок обозначенных в постановлении лесоматериалов, главным из которых определена глубина переработки.

В «Беллесбумпроме» заявили, что лицензирование будет способствовать снижению острого дефицита лесоматериалов твердолиственных пород на внутреннем рынке для деревообрабатывающей и мебельной отраслей, а предприятия Беларуси, производящие продукцию с высокой степенью добавленной стоимости из ценных пород древесины, смогут приобрести данные лесоматериалы по доступной цене и в нужном объеме. В концерне утверждают, что действие этой меры в предыдущий период показало ее эффективность. Перерабатывающим предприятиям впервые начала осуществляться поставка черновой мебельной заготовки из твердолиственных пород.

По данным концерна, по итогам сравнительного анализа экспорта за периоды ноябрь-декабрь 2015, 2016 годов вывоз черновой мебельной заготовки сократился в 2,4 раза, а экспорт полуфабрикатов для паркета, покрытия пола увеличился в 1,6 раза. «Мы заинтересованы в поставках на экспорт, но не черновой мебельной заготовки, а продукции с более высокой степенью обработки и высокой добавленной стоимостью, например мебели или паркета», — пояснял председатель «Беллесбумпром» Юрий Назаров.
Кто остался недоволен?

В конце лета малый и средний бизнес забил в колокола. Получить лицензию на экспорт лесоматериалов оказалось непросто. Помимо кучи документов, необходимо реализовать половину от заявленного экспортного объема на внутреннем рынке по цене «ниже экспортной». Переполнило чашу терпения бизнесменов решение об ограничении доступа к годовым торгам ресурса 2018 года, где будут выставляться 40% объема лесоматериалов от годового объема заготовки. Координационный совет по биржевой торговле допускает на торги только те компании, которые переработали определенные минимальные объемы деловой древесины в заготовленном виде в предшествующем торгам календарном году. Но эти объемы настолько велики, что по некоторым позициям не найдется ни одного предприятия в Беларуси, которое переработало такой объем, отмечают в РЛПА.

— Лес — это природный ресурс Республики Беларусь. Логично, что он должен реализовываться государством на бирже. Кто больше заплатил, тот и купил, — говорят участники рынка. — Сейчас на носу годовые торги, но для малого бизнеса установили шлагбаум. Потому что заявленный минимальный объем древесины ни одно малое или среднее предприятие за прошедший период не переработало.

Собеседники считают, что ресурс будет поделен между крупными госфабриками, на модернизацию которых государство, по разным оценкам, направило около 2-х млрд долларов («и это без учета дотированного сырья»), и несколькими крупными частными и иностранными заводами, у которых имеются инвестиционные договоры с государством.Фото: Евгений Титко, TUT.BY

— Можно не сомневаться, что по итогам торгов цена будет не рыночная. Скорее всего, ее согласуют накануне, разделив лоты, — предполагают участники рынка.

— Выставление только заявленного объема для ограниченного круга крупных производителей приведет неизбежно к сговору среди покупателей, — вторят в Республиканской лесопромышленной ассоциации. — Никто не будет покупать сырье на сессии с повышением, все буду выжидать сессии на понижение и там, дождавшись минимальной цены, нажмут кнопку столько раз, сколько условились с конкурентами. Для чего тогда биржа?

Собеседники не сомневаются, что данные меры необходимы, чтобы показать эффективность работы крупных госфабрик.

«Дайте денег и не вмешивайтесь». Литовский топ-менеджер окунулся в белорусскую деревообработку

— Где можно снизить расходы? Только в цене сырья. Зарплату не урежешь, она и так небольшая, — считают участники рынка. — Мы готовы сейчас покупать древесину в 2 раза дороже, чем это делают предприятия «Беллесбумпрома». Но получаем отказ.

Ряд предприятий, которые попали под ограничения концерна, находятся в малых населенных пунктах.

— Подготовлен ряд замечательных инициатив по развитию бизнеса на селе и в малых городах. Поставлена задача наращивать экспортные поставки в страны ЕС. Кроме того, во главу угла поставлены развитие конкуренции и приобретение природных ресурсов на бирже. Мы все это выполняем. Но на практике выходит иначе, что отбивает всякое желание у наших иностранных партнеров инвестировать в Беларусь.
Какие выходы из ситуации?

В Республиканской лесопромышленной ассоциации констатируют, что Беларуси так и не удалось создать полноценный рыночный механизм торговли лесоматериалами. До сих пор действует «гибридный вариант, при котором одна государственная структура (биржа) настраивает принципы аукциона в пользу государственного (де-факто) монополиста-продавца (Минлесхоза). «Однако эти передергивания в пользу продавца работают только в периоды наличия потенциала для роста цены сырья и до тех пор, пока в роли покупателя не появляются крупные госпредприятия, способные лоббировать свои интересы не хуже Минлесхоза», говорят в РЛПА. В итоге «ресурсы (кредитные, инвестиционные, сырьевые) в экономике перераспределяются в пользу госсектора и в силу их недостаточной эффективности фактически не создают предпосылок для интенсивного роста (проще говоря, не приносят прибыли). В то время как частный сектор, который мог бы быть эффективнее, испытывает всестороннее давление».Фото: Станислав Коршунов, TUT.BY

— Ситуация, когда прямой конкурент в лице концерна потребляет то же самое сырье, что и мы, согласовывает заявления на получение лицензий, не является здоровой, — считает представитель частной компании. — Концерн получает коммерческую информацию: кто, куда, что и за сколько продает. Концерн имеет возможность не согласовывать лицензии, тем самым «убирать» конкурентов с рынка. В свободной рыночной экономике производитель товаров в праве самостоятельно выбирать, кому и как продавать свою продукцию. Как можно вообще говорить про присоединение в ВТО, когда в стране сплошь и рядом «нетарифные методы регулирования»?

МАРТ, которые де-юре выдает лицензии, но по сути является техническим оператором процесса, намерен провести собственное расследование относительно сложившейся ситуации на товарном рынке лесоматериалов. Антимонопольщики уже запросили соответствующую информацию у 14 субъектов хозяйствования.

В концерне «Беллесбумпром» называют «страшилки» от предпринимателей (снижение экспорта, закрытие производств и так далее) несостоятельными и советуют «не жаловаться, а лучше работать».

«Сокращение экспорта пилопродукции, которая имеет начальную обработку и низкую добавленную стоимость в товаре, не скажется на снижении экспортной выручки, так как поступающие на внутренний рынок лесоматериалы востребованы и после увеличения глубины переработки позволяют получить товары, реализация которых увеличит экспортную выручку в несколько раз в сравнении с реализацией товаров начального этапа переработки, изготовленных малыми предприятиями», отмечают в концерне.

— Лицензирование как метод борьбы с экспортом полуфабрикатов и продукции с малой добавленной стоимостью, к сожалению, является лишь прикрытием, — утверждают частники. — Существует проблема обеспечения сырьем больших госпредприятий. К сожалению, данные предприятия не хотят покупать сырье на бирже по рыночной цене и конкурировать с другими участниками рынка, для них создаются исключительные, льготные условия. Ведь общий обьем сырья на внутреннем рынке Беларуси не уменьшается. Тем более что экспорт круглых лесоматериалов практически уже закрыт. Следуя экономической логике, производители продукции глубокой переработки с высокой добавленной стоимостью не должны опасаться конкурентов, из того же сырья производящих пилопродукцию с низкой добавленной стоимостью. Но все наоборот. Частники на бирже за сырье сегодня платят цену значительно выше той, по которой покупают крупные госпредприятия. И продают «полуфабрикаты» дороже фанеры, а расход сырья и энергоресурсов для производства продукции меньше

В Республиканской лесопромышленной ассоциации утверждают, что у потенциальных инвесторов есть понимание оправданности ограничения экспорта продукции с низкой степенью переработки и необходимости создания предприятий с большей глубиной переработки, но, к сожалению, у них есть и неуверенность в долгосрочной и стабильной ситуации в обеспеченности сырьем. «Если задачу поддержки госпредприятий сделать единственным приоритетом, то все остальные производители, за исключением монстров вроде «Кроноспана», которые попадают под режим благоприятствования за компанию с предприятиями концерна и Банка Развития, попросту вымрут», — резюмируют в РЛПА.

В «Беллесбумпроме» подчеркивают, что поддерживают экспортоориентированность предприятий и развитие малого бизнеса на селе. Поэтому предпринимателям надо не закрывать предприятия, а заняться производством продукции из лесоматериалов других пород, в которых не нуждаются предприятия концерна, или на которые не распространяются ограничительные меры к экспорту. Это позволит в переходный период осуществить переориентацию производства без потери производительности и объемов выпуска.

3 ноября 2017 в 10:46
Александр Заяц / TUT.BY

http://strichka.com/item/70705054

Читать полностью:  https://news.tut.by/economics/567313.html

Более 650 тысяч белгородцев в этом году приняли участие в акции «Живи, лес!», посадив более 14,5 миллионов деревьев


Пресс-служба Управления лесами Белгородской области сообщила, что в ведомстве подвели итоги акции «Живи, лес!».

В сообщении поясняется, что "За период с 1 сентября по 31 октября на территории Белгородской области на площади 4246,6 га высажено 14 млн. 626 тысяч саженцев и сеянцев лесных культур.

Кроме этого, очищено 182,6 га лесных насаждений от захламленности, убран мусор на территории 392 га, заготовлено 16852,3 кг лесосеменного сырья.

Для юных белгородцев и студентов белгородских учебных заведений проведено 656 уроков и 368 лекций.

Всего в осенней акции приняли участие 658 тысяч 471 человек, в том числе работники лесного хозяйства Белгородской области, арендаторы лесных участков, представители организаций и предприятий области, члены школьных лесничеств и местное население".

В сообщении отмечается, что "Шестой год подряд на всей территории Российской Федерации по инициативе Федерального агентства лесного хозяйства проходит Всероссийская общественная акция «Живи, лес!».

Её целью является привлечение внимания общества к проблемам сохранения, восстановления и приумножения лесных богатств, формирование бережного отношения к лесным богатствам нашей Родины, к нашей окружающей среде, к нашей планете.

Акция объединяет не столько работников лесного хозяйства, сколько граждан, неравнодушных к проблемам наших лесов, нашей окружающей среды, и выполняет агитационную, просветительскую и организаторскую функции.

Особенностью акции 2017 года является то, что она проводилась в рамках Года экологии и Года особо охраняемых природных территорий, проводимых в 2017 году согласно Указу Президента Российской Федерации В.В. Путина.

Основное направление при ведении лесного хозяйства - сохранить существующие лесные насаждения на территории области и создать новые защитные насаждения на землях, не используемых для ведения сельского хозяйства, которые в дальнейшем могут быть переданы в лесной фонд РФ".

Белгород. 03 Ноябрь 2017 г. 13:07 мск. МЕДИАТРОН

Війна між охоронцями лісу та браконьєрами: лісовому охоронцю спалили хату (Фото)


На Чернігівщині розгорнулася справжня війна між охоронцями лісу та браконьєрами. Дійшло до того, що одному з принципових захисників природи спалили дачний будинок. Постраждало майно інженера з охорони та захисту лісу ДП «Ніжинське лісове господарство» Володимира Яковенка. Керівництво державного підприємства обурене діями зловмисників та вимагає в правоохоронців проведення якнайшвидшого та ефективного розслідування.

Горів дачний будинок лісового охоронця, розташований у селі Запоріжжя Борзнянського району Чернігівщини.

«Мені зателефонував сусід і повідомив, що з мого будинку йде дим. Я попросив його подивитися у чому справа, – розповідає власник нерухомого майна, інженер з охорони та захисту лісу ДП «Ніжинське лісове господарство» Володимир Яковенко. – Коли він зайшов у двір, то побачив, що в будинку повно диму. Сусід викликав пожежників».

Вогнеборці прибули якраз у мить, коли вже повністю розплавились пластикові вікна і кисень потрапив до приміщення. Відтак одразу ж спалахнула кімната. Завдяки злагодженим діям пожежників вогонь вдалося локалізувати та погасити.

Після огляду місця пожежі експерти зробили висновок – зумисний підпал.
«Проводку в кімнаті, де виникла пожежа, я ще не встиг провести, бо дороблював ремонт, – пояснює лісовий охоронець. – Пічним опаленням у цьому сезоні ще не користувався. Сумнівів у тому, що моє житло підпалили, в мене не виникло».

Пожежники встановили: всі ознаки пожежі характерні для підпалу. Згідно з висновком, який зробили рятувальники, зловмисники відчинили вікно, залили та підпалили легкозаймисту суміш. Рідина потрапила не лише на новеньку підлогу, а й на старе крісло, під обшивкою якого був поролон. Він фактично і врятував сільську хату від повного згорання.

«Поролон при горінні дав багато диму, що витіснив кисень із кімнати, що не дало швидко поширитись вогню, – коментує Володимир Яковенко. – Тліло, поки не поплавились і не випали вікна».

У результаті пожежі повністю вигоріла одна кімната, решта пошкоджена кіптявою та сажею. Вогонь знищив новеньку підлогу, частково пошкодив стіни та стелю. Коли прогоріла стеля, то полум’я перекинулося на дах, який одразу ж спалахнув, оскільки хатинка була утеплена льоном! Вогнем знищено частину покрівлі та майже всю дерев’яну опалубку. Згоріли також меблі, побутова техніка, пластикові вікна… За приблизними підрахунками, зловмисники заподіяли шкоди на 100 тисяч гривень.

Лісовий охоронець припускає, що підпалили його майно швидше за все вночі.
Керівництво державного підприємства «Ніжинське лісове господарство» не має сумнівів у тому, що підпал – це помста браконьєрів за принципову позицію лісових охоронців та успішну боротьбу захисників природи з браконьєрами. Володимир Яковенко раніше неодноразово отримував анонімні телефонні погрози. Директор підприємства Юрій Болоховець публічно звертається до керівництва правоохоронних органів з вимогою якнайшвидше розслідувати справу про підпал нерухомого майна інженера з охорони та захисту лісу.

Джерело: ДП «Ніжинське лісове господарство»


03.11.2017

Джерело: http://cheline.com.ua/news/nadzvichajni-podii/vijna-mizh-ohorontsyami-lisu-ta-brakonyerami-lisovomu-ohorontsyu-spalili-hatu-foto-103077
Чeline | cheline.com.ua/

Незавидна доля лосів

Міністерство екології та природних ресурсів зняло оголошений 25-річний мораторій і погодило ліміти на відстріл 160 особин лося на цей рік. І це ще вдвічі менше, ніж того вимагали мисливці. На Чернігівщині дозволили добути 19 голів лося. Ганятимуть «сохатих» здебільшого в північних районах області, там їх найбільше. За продаж однієї ліцензії на добування лося держава отримує в бюджет дві тисячі гривень. У той самий час мисливські господарства заробляють на «сохатих», як мінімум, удвічі більше.



Сезон полювання на копитних стартував 28 жовтня, тож людям, що живуть поруч із мисливськими угіддями, доведеться на деякий час звикнути до пострілів. Разом із тим, як вважають спеціалісти, на кожну отриману мисливцями ліцензію вбивають 2-3 особини лосів. До цього потрібно додати масове браконьєрство на лося, породжене безкарністю. Та все ж один із таких випадків завдяки резонансу та тиску громадськості вдалося довести до логічного завершення. Вину браконьєрів довели, а винуватців покарали. Чи настільки суворо, аби назавжди відбити бажання безкарно вбивати?



Власники мисливських господарств радіють – їхня праця не пропаде даремно. Африканська чума свиней та наказ про повну депопуляцію дикого кабана підкосив їхнє фінансове становище. Адже дикий кабан – це основний звір, який приносив прибуток більшості мисливських господарств. А тут ще й мораторій на лося! Резонансний випадок масового розстрілу браконьєрами мігруючого табуна лосів, що трапився минулої зиму поблизу Галиці у Ніжинському районі Чернігівщини, змусив міністра екології та природних ресурсів Остапа Семерака ухвалити одноосібне рішення про 25-річний мораторій на відстріл лосів.

Рішення профільного міністра було сприйняте неоднозначно – захисники тварин раділи, мисливці обурювались, мисливствознавці вказували на небезпеку такого мораторію для самих «сохатих», адже у підтримці їхньої популяції в першу чергу зацікавлені орендарі мисливських угідь, а браконьєрів ще ніхто не скасовував.

Згідно зі статистичними даними, в Україні нараховують 6616 особин лося. Популяція цих тварин розповсюджена нерівномірно, переважно це Полісся: Чернігівська, Рівненська, Житомирська та Волинська області. У мисливському відділі Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства запевняють, що кожен п’ятий лось в Україні – з Чернігівщини.



За словами начальника мисливського відділу обласного управління лісового та мисливського господарства Миколи Пирога, згідно з даними обліку, на Чернігівщині нараховується 1171 особина лося. Найбільшу чисельність «сохатих» спостерігають у північних районах Чернігівщини: в Корюківському, Семенівському, Сновському, Новгород-Сіверському, Городнянському, Ріпкинському, Чернігівському та Козелецькому районах області. Основна ж маса лосів мешкає на території регіонального ландшафтного парку «Межрічинський», що розташований у Козелецькому районі.

Мисливські господарства, на території яких є лосі, подавали на затвердження проекти організації та розвитку, в яких просили затвердити ліміти на відстріл «сохатих». Згідно з даними мисливського відділу Чернігівського ОУЛМГ, всього на території Чернігівщини 59 користувачів мисливських угідь. З них лише 13 подали проекти на добування 45 голів лося. Втім, у міністерстві екології затвердили лише 19.

Як пояснив Микола Пиріг, найбільше лосів, а саме чотири особини, дозволили вполювати мисливському господарству «Єлінський ліс». Мисливське господарство «Рись» одержало дозвіл на дві особини лося. Мисливському господарству «Деснянське» надано дозвіл теж лише на двох лосів. Решті мисливських господарств області дозволили добути по одній особині.

Відтак, будь-який мисливець може приїхати у мисливське господарство і придбати ліцензію. За сам бланк ліцензії у держбюджет надходить 2 тисячі гривень. А вартість полювання встановлює користувач мисливських угідь. Якщо тварина трофейна, то вона може коштувати від 15 до 30 тисяч гривень.

Сезон індивідуального полювання на лося стартував у вересні, а колективне та облавне полювання розпочалося 28 жовтня і закінчиться аж у січні. Причому дозволено полювати виключно на самців.

Окрім лося, мисливським господарствам Чернігівщини затвердили ліміти на добування й інших тварин. Так, профільне міністерство дозволило добути 34 особини оленя європейського, 10 голів оленя плямистого, 683 козулі, 26 бобрів та 5 куниць.

Оскільки питання полювання на лося у світлі подій з браконьєрським промислами є доволі спірним, ми вирішили дізнатися думку експертів.



Начальник мисливського відділу обласного управління лісового та мисливського господарства Микола Пиріг: «Користувачі мисливських угідь наразі опинилися в дуже незручному становищі. Вони вкладали кошти в охорону та відтворення популяції дикого кабана, адже це основна тварина, яка приносить прибуток більшості мисливських господарств. Уявіть собі: лося хочуть заборонити, по кабану йде повна депопуляція, тобто цілковите знищення на території області вже до кінця цього року. Як ви вважаєте, є сенс подальшого господарювання? Є й інший бік медалі – це загроза для самого лося. Адже при забороні не буде економічних мотивів для його збереження. Користувач угідь завжди прагне досягти оптимальної чисельності, це завод, який працює не один рік. Щоб добути лося, мисливському господарству треба його вирощувати і охороняти, як мінімум, 6-7 років, і лише потім він може добути одну чи дві тварини. Якщо не буде економічної зацікавленості у збереженні лосів, вони можуть взагалі зникнути як вид. Користувачу мисливських угідь буде невигідно та нецікаво вкладати кошти в охорону та підгодівлю тварин. Практикою доведено, що необґрунтована заборона гірша, ніж браконьєрство, яке впливає на стан популяції. А браконьєрство у нас здебільшого безкарне. Це явище набирає все більших обертів. Це вже не ті браконьєри, що були раніше. Вони з ніг до голови оснащені новітнім спорядженням. Відтак, у тварин мінімальні шанси на виживання».



Начальник відділу лісового господарства Чернігівського ОУЛМГ Олександр Марохонько: «З року в рік державні лісогосподарські підприємства витрачають значні суми коштів на відновлення лісових культур. Ліси, так само, як і тваринний світ, належать до природних ресурсів загальнодержавного значення. Що стосується лосів, то у січні-лютому вони збиваються у місця загальної концентрації. Тварини заходять на лісову ділянку і можуть там простояти від 2 тижнів до одного місяця. За цей час лось обгризає кору зверху донизу. Переважно страждає сосна. За підсумками дев’яти місяців цього року тварини пошкодили понад 310 гектарів молодняка. Відсоток пошкодження – від 30 до 70. Нанесена шкода є значною для лісового господарства, бо лісівники доглядають за культурами і змушені рятувати молодняк спеціальними огорожами. До кінця цього року заплановано провести огородження на площі 130 гектарів. Вартість такої огорожі – 15 тисяч гривень на один гектар».



Волонтер, громадський активіст та борець з браконьєрами Олександр Максимець: «Держагентство України стверджує, що на початок 2017 року в Україні нараховували 6616 лосів (для порівняння: в Польщі ця цифра складає 28 тисяч лосів, а в Білорусі 30-40 тисяч особин, і це при тому, що площа цих країн набагато менша). Разом з тим, на думку деяких науковців, нині в Україні є не більше однієї-двох тисяч особин лося, його ареал зменшився у 5 разів. Обвал чисельності лося почався у 1992 році, з часом розпаду СССР та початком безконтрольного браконьєрства товстосумами. Браконьєри – це здебільшого небідні люди. Останній яскравий приклад – це справа про вбивство родини лосів у Ніжинському районі. Було зібрано силу-силенну доказів, проведено слідчі дії, обґрунтовано вину, але кримінальну справу закрили через недостатню суму збитків. Вбивство самця, самки та двох ембріонів оцінили у 60 тисяч гривень, а для кримінальної справи треба щонайменше 200 тисяч гривень. Справу перекваліфікували в адміністративну і намагалися спустити, як кажуть, «на гальмах», закривши за терміном давності. Якби не тиск громадськості, то так би воно і сталося. І це тільки один із небагатьох випадків, що дійшов до суду, а скільки не дійшло, скількох не впіймали? Я переконаний, що треба збільшувати відповідальність за браконьєрство. Разом із тим, варто все-таки впровадити мораторій на відстріл лосів, їх не так вже й багато залишилося. Як приклад – Польща! 10 квітня 2001 року Польща ввела безстроковий мораторій на відстріл лося, заборонивши полювання на нього наказом міністра охорони природи Польщі. Через 8 років, у 2009 році, польські зоологи провели дослідження впливу мораторію на відстріл лося. Результати перевершили всі очікування. Якщо в 2001 в Польщі налічувалося близько 2000 голів лося, то в 2009 році – 7,5 тисячі голів лося. Тобто за 8 років його чисельність, завдяки забороні полювання, збільшилася більше, ніж втричі».

Браконьєрів засуджено!



Громадськість не дала спустити на гальмах резонансну справу про цинічне вбивство стада лосів, яке відбулося минулої зими в Ніжинському районі. Через недостатню суму збитків справу перекваліфікували з кримінальної на адміністративну. Але браконьєри намагалися уникнути навіть адміністративної відповідальності. За інформацією активістів, елітні м'ясники виклали близько 20 тисяч доларів, щоб залагодити справу. Відтак, розгляд адміністративної справи тягнули до останнього, аби закрити її за терміном давності. Як доказ – відсутність у день розгляду на сайті та в приміщенні суду інформації про засідання.



За словами Олександра Максимця, 24 жовтня спливав останній день розгляду адміністративної справи, і суддя Тетяна Ковальова мала намір закрити її за терміном давності.



Присутність у приміщенні суду кількох десятків активістів та мисливствознавців змусили Тетяну Ковальову ухвалити рішення про самовідвід. Терези правосуддя дали в руки іншому судді Ніжинського міськрайонного суду – Володимиру Олійнику. Під час засідання служитель Феміди не розумів, чому так довго справу не розглядали. Втім, додав, що відповідати він може тільки за свої дії. Відтак, 25 жовтня Володимир Олійник ухвалив вирок, за яким громадянина Олега Гармаша визнали винним в адміністративному провадженні по факту браконьєрства у Ніжинському районі Чернігівщини. Гармаш заплатить 320 гривень судового збору, ще дві тисячі гривень стягнуть на користь держави. Найбільшу ж суму, 60 тисяч гривень, браконьєру доведеться викласти користувачам мисливських угідь з Ніжинського відділення Українського товариства мисливців та рибалок.



Охоронці природи вироком задоволені. Кажуть, це найбільше, що можна було присудити за інкримінованою статтею.

«Окрема подяка судді Олійнику за справедливе рішення. Завдяки таким, як він, у людей ще тримається віра в справедливе правосуддя», – резюмують борці з браконьєрами.

Разом із тим представники громадськості публічно закликають народних депутатів не тільки піаритися на встановленні дитячих майданчиків, але й ініціювати зміни до кримінального кодексу, посиливши відповідальність за браконьєрство. Бо тільки так можна вберегти лося від звіра в людській подобі.

Віталій Назаренко, "Чернігівщина" №44 (653) від 2 листопада 2017
Пятница, 3 Ноября 2017 11:29 |