ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

02 грудня 2017

Камінь-Каширське лісогосподарське підприємство оновило свій автопарк

Нещодавно ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» придбало для лісогосподарських потреб два нових трактори "Беларус- 892", а також гідроманіпулятор Palms.

Ця техніка допоможе швидше виконувати роботи, пов'язані з ліквідацією деревостанів, які пошкоджені верхівковим короїдом.
Уражений шкідником ліс важливо якнайшвидше зрізати та вивозити з ділянок, щоб не допустити розповсюдження шкідників на здорові дерева, – пояснюють лісівники.


Поряд з цим господарство дбає про умови праці своїх працівників.
Так, нещодавно для працівників цеху, штатних бригад був придбаний зимовий спецодяг.




09:30 02.12.2017
http://kamin.rayon.in.ua/news/47961-kamin-kashirske-lisogospodarske-pidpriemstvo-onovilo-svii-avtopark

Рішення уряду призвело до масових протестів лісівників (ВІДЕО)




Урядова Стратегія реформування лісового господарства на період до 2022 року передбачає повну реорганізацію галузі лісового господарства

Майже три тисячі лісівників з усіх районів Закарпаття сьогодні зібрались на мирну акцію протесту перед Закарпатською облдержадміністрацією. Лісівники, мисливці, деревообробники, підприємці – усі проти рішення Кабміну про реорганізацію лісової галузі і передачі лісів в концесію. Олександра Туранова – з подробицями.





21 Ужгород
30 листопада 2017, 19:59
Karpatnews.in.ua — Новини Ужгорода, Мукачева, Закарпаття та України

http://karpatnews.in.ua/news/140846-rishennia-uriadu-pryzvelo-do-masovykh-protestiv-lisivnykiv-video.htm

"Добрый вечер" з Ларисою Семесько. ВІДЕО



Голова Миколаївської обласної профспілки працівників лісового господарства Лариса Семесько на 35 телевізійному каналі (Миколаїв) розповідає про мітинг 28 листопада, коли робітники державних підприємств лісового господарства Миколаївської області прийшли до будівлі облдержадміністрації та висунули ряд вимог...




01 грудня 2017

У Карпатах досі не закрили грибний сезон. ФОТОФАКТ



Чоловік, який у грудні збирає гриби в Карпатах, щодня гуляє горами | Фото: Андрій Боєчко

Зима — надворі, гриби — у руках. На Закарпатті досі збирають гриби, а світлинами, які це підтверджують, хваляться у соцмережі.

Грибний сезон продовжується, стверджує Андрій Боєчко, який сьогодні, першого грудня, опублікував у соцмережі Facebook світлину із знайденими двома грибами. Буковий ліс на Закарпатті досі не відпочиває, пишуть "Вікна".

Гриби, щоправда, знайшов не автор поста, а його приятель, який привіз такого гостинця. У дописі йдеться:

"Закарпаття. Верхньоберезнянський район, село Сіль. Буковий ліс. Щоправда, гриби знайшов не я (коли Іван дізнався, що я в Ужгороді, він приїхав в гості з гостинцем). Колись я вже писав про цього чоловіка. Саме Іван в травні 2014-го показав мені місце, де росли сморжі (шушерепки, сморчки). Щодня, незалежно від того, літо це чи зима, осінь чи весна, він прогулюється горами, проходячи 15-20 кілометрів. Він знає про гриби, трави, корені і дерева все. Він вміє говорити з лісом і його жителями. Він любить ліс, а ліс любить його".

Нагадаємо, грибний сезон цьогоріч на Прикарпатті та Закарпатті був тривалим і щедрим. Місцями грибники влаштовували вздовж автодоріг справжні грибні ряди, пропонуючи туристам та водіям купити гриби. У Верховині грибів збирали так багато, що грибники побудували гігантську сушилку для грибів.

Дата публікації: 2017.12.01 

Еврокомиссия не даст Украине 600 миллионов. Европейцы хотят экспорт кругляка и проверки е-деклараций



Еврокомиссия не выплатит Украине третий транш макрофинансовой помощи в размере 600 миллионов евро в рамках утвержденной в 2015 году программы.

Об этом говорится в заявлении на сайте Еврокомиссии.

На прошлой неделе в ЕК озвучили четыре требования, без скорого выполнения которых Украина потеряет возможность получить транш: снятие запрета на экспорт леса-кругляка, запуск автоматической проверки электронной декларации, закон о кредитном реестр НБУ и проверка информации о бенефициарных владельцев компаний.

Украина эти требования не выполнила.

"На этом фоне Комиссия не может выплатить последний транш текущей программы. Мы призываем Украину сохранить импульс реформ во многих областях, которые успешно продвинулись вперед, и завершить меры, которые были выполнены в рамках текущей программы", - говорится в заявлении.

Еврокомиссия отмечает, что срок программы заканчивается в январе следующего года, то есть уже через месяц. По этой программе Украина получила два транша на общую сумму 1,2 млрд евро из предусмотренных 1,8 млрд евро.

Европейцы констатируют, что большую часть обязательств Украина выполнила.

И новый транш еще могут одобрить при условии активизации реформ.


Лясныя запаведнікі Украіны нарэшце ператварыліся ў запаведнікі. Адмовіўшыся ад высечак, биотехнии і лесакультурнага дзейнасці - Барэйка У.Я

Барэйка У.Я, КЭКЦ

Экалагічная грамадскасць Украіны дамаглася велізарнай і важнай перамогі-ўсе лясныя і лесастэпавыя запаведнікі Украіны (акрамя Крыму) у 2017 г. ня праводзілі рубкі лесу, биотехнию і лесакультурнага дзейнасць. Карацей кажучы-са звычайных лясгасаў, якімі яны заставаліся доўгі час, ператварыліся ў запаведнікі.

Рубкі лесу, асабліва суцэльныя, знішчаюць месца, дзе 122 відаў рэдкіх жывёл і раслін, занесеных у Чырвоную кнігу Украіны, а таксама месца, дзе 119 рэдкіх відаў жывёл, ахоўных Бернскай канвенцыяй (1,2). Напрыклад, у Палескім запаведніку з-за высечкі лесу было знішчана гняздо чорнага бусла (2). Па сутнасці, прыродныя запаведнікі не выконвалі сваіх функцый, запісаных у Законе «Аб прыродна-запаведным фондзе Украіны» -охрана прыродных працэсаў і прыродных комплексаў (13). Правядзенне высечак лесу ў іх магло прывесці да незваротных наступстваў і поўнай страты экалагічных каштоўнасцяў запаведных тэрыторый.

Тым не менш яшчэ некалькі гадоў назад практычна ва ўсіх лясных і лесастэпавых прыродных запаведніках праводзіліся шырокамаштабныя рубкі лесу. У 2008 г. у прыродных запаведніках Украіны рубкі вяліся на плошчы каля 20 тыс. Га, было нарыхтавана 40 тыс. Куб. м. драўніны. У 2009 г.-было нарыхтавана 42 тыс. Куб. м. драўніны, у 2010 г.-35,6 тыс. куб., у 2011 г.- 24,5 тыс. куб. м, у 2012 г.- нарыхтавана таксама 24, 5 куб. м. драўніны на плошчы 900 га, у 2013 г., пасля таго, як грамадскасць актыўна стала падымаць пытанне скарачэння і забароны высечак лесу, у заповедниках- было нарыхтавана ўсяго 2, 1 тыс. куб. м. драўніны.

Обьемы нарыхтоўкі драўніны ў некаторых запаведніках проста дзівяць. Так, у 2012 г. у Ровенскім запаведніку было нарыхтавана 7,9 тыс. Куб. м. драўніны на плошчы 1783 га, пры гэтым за апошнія 10-12 гадоў суцэльнымі рубкамі там было знішчана лесу на 7,2% адсоткаў лясной плошчы запаведніка. У запаведніку «Медоборы» ў 2012 г. было нарыхтавана 7,6 тыс. Куб. м. драўніны на плошчы 530 га. Пры гэтым у планах кіраўніцтва запаведніка было пакрыць рубкамі 45% тэрыторыі запаведніка. Цікава, што кожны год у гэтым запаведніку адбіралася 1,4 куб. м драўніны з аднаго га, у той час як у сярэднім па Украіне ў лясгасах адбіралася 1, 5 куб. м. з аднаго га. То-ёсць запаведнік практычна нічым не адрозніваўся ад прамысловых лесхозов.В 2013 г. у Палескім запаведніку было нарыхтавана 10 тыс. Куб. м драўніны на плошчы 140 га. Штогод у запаведніках Черемский, Дняпроўска-Орельский, «Росточье» рубкі праходзілі на 100- 200 га. Пры гэтым, як нам удалося ўсталяваць, нярэдка рубкі лесу ў шэрагу запаведнікаў (Ровенскі, Крымскі, Дняпроўска-Оерльский) секлі больш, чым ім ўзгаднялася ў лімітах (1,2,3). Мы маем фактамі, што ў некаторых запаведніках грошы за рубкі драўніны атрымліваў толькі дырэктар запаведніка.

У шэрагу лясных запаведнікаў таксама актыўна праводзілася пасадка лесу (Медоборы, Ровенскі Дняпроўска-Орельский), чым парушаліся натуральныя прыродныя працэсы. Акрамя таго ў шэрагу запаведнікаў актыўна займаліся биотехнией-ладзілі солонцы і кармілі капытных, што дапамагала браканьерам адстрэльваць жывёл ля месцаў стацыянарнай падкормкі, і парушала натуральныя працэсы міграцыі дзікіх капытных, а таксама забруджваць соллю зямлю.

Таму з 2012 г. кіеўскі эколага-культурным цэнтрам, пры падтрымцы многіх экалагічных арганізацый, была распачатая кампанія па поўнага спынення высечак у прыродных запаведніках і запаведных зонах біясферных запаведнікаў. Пад уздзеяннем грамадскасці Мінпрыроды Украіны і Гослесагенство Украіны прынялі спецыяльныя загады, якія забараняюць рубкі ў запаведніках, такія ж забароны былі ўнесены ў новыя Санітарныя правілы ў лясах Украіны. Адпаведныя забароны на высечкі ў запаведніках былі ўнесены таксама законамі № 2023 і аб ахове пралесов ў Закон «Аб прыродна-запаведным фондзе Украіны».

Нядаўна мы апыталі ўсе лясныя і лесастэпавыя (без Крыму) запаведнікі Украіны на прадмет правядзення высечак. Усе 9 запаведнікаў адказалі, што ў 2017 г. рубкі ў запаведніку не вяліся і на 2018 г. ня запланаваны (4,5,6,7,8,9, 10,11). Толькі адзін запаведнік-Дняпроўска-Орельский не адказаў, але як паведаміў зам.директора Дэпартамента запаведнай справы Мінпрыроды Украіны С.Матвеев, ліміты па высечках на 2017 г .Минприроды дадзеным запаведніку ня ўзгаднялі.

Не вяліся таксама ў дадзеных запаведніках лесакультурнага і біятэхнічныя мерапрыемствы. Кіеўскім эколага-культурным цэнтрам былі праведзены на тэрыторыі шэрагу запаведнікаў экспедыцыйныя выезды, якія пацвердзілі адсутнасць свежых высечак.

пыненне высечак лесу на тэрыторыі ўсіх лясных і лесастэпавых запаведнікаў Украіны можна аднесці да адной з самых буйных апошніх перамог экалагічнай грамадскасці Украіны, якая была здабытая ў рамках усеўкраінскага кампаніі «Ідзем у Еўропу-будуем запаведнасць».

Слоў падзякі заслугоўвае міністр экалогіі Украіны Астап Семерак, які падтрымаў нашы патрабаванні спынення высечак у запаведніках, а таксама народны дэпутат Украіны Астап Еднак, аўтар шэрагу законаў аб спыненні высечак у ПЗФ.

Літаратура


  1. Барэйка У.Я., Левіна Г. Н. 2016, Санітарныя высечкі ў аб'ектах ПЗФ. Экалагічны шкоду і незаконны від дзейнасці, Да, КЭКЦ, 132 стар.
  2. Барэйка У.Я., Парникоза И.Ю, 2017, Крытыка рэгуляцыйныя мерапрыемстваў на тэрыторыях строгага прыродаахоўнага рэжыму (катэгорыя 1-А МСОП), Да, КЭКЦ, 208 стар.
  3. Барэйка У.Я., 2015, Апошнія астраўкі свабоды. Гісторыя ўкраінскіх запаведнікаў і запаведнасьці (пасіўнай аховы прыроды) (XVI век-2015), Да, КЭКЦ, 240 стар.
  4.  Ліст Черемського заповідника № 12 від 2017/09/07.
  5. Ліст заповідника «Медобори» № 283 від 2017/09/07 р.
  6. Ліст заповідника «Розточчя», № 85 від 2017/09/11 р.
  7. Ліст Рівненського заповідника
  8. Ліст заповідника «Древлянський» № 01-01 / 294 від 2017/09/29 р.
  9. Ліст заповідника «Горгани» № 185 від 2017/09/12 р.
  10. Ліст Канівського заповідника № 108 / 054-15 від 2017/09/08 р.
  11. Ліст Поліського заповідника
  12. Ліст Карпатського біосферного заповідника № 795 від 2017/10/23 р.
  13.  Закон України "Про прыродна-заповідний фонд України" 2017/12/01 Рубрыкі: Барацьба за запаведнасць, Навіны

Ліси Швеції - основа економіки північних районів країни




Гасло шведської моделі використання лісу може бути виражено словами - «свобода, обумовлена ​​відповідальністю». Його основою є положення про те, що використання лісу має задовольняти різні інтереси: виробництво дощок має йти рука об руку з роботою по відновленню вирубаних площ, посадкою нових дерев. Згідно лісовому законодавству Швеції, обсяг лісовідновлювальних робіт повинен точно відповідати обсягу лісозаготівель.

За складом порід лісу Швеції однорідні. Переважають ялина (45%) і сосна (40%). На частку листяних порід (в основному береза) припадає 15%. Віковий склад лісів характеризується рівною участю молодняків, середньовікових і стиглих насаджень. Оборот рубки на півдні країни встановлений в 80-100 років, в центральній частині - 100 -120 років, на півночі - понад 120 років. Природним шляхом у країні відновлюється 55-60% вирубаних лісосік, штучним - 40-45%.

Загальний запас деревини в країні - 2 288 млн. м3. Річний приріст деревини - 78 млн. м3. На частку хвойних порід припадає близько 85% приросту, на частку листяних - 15%. Середній щорічний обсяг заготівлі деревини в Швеції за останні 10 років - 52,7 млн. м3. Обсяги лісозаготівель досягають лише 80% річного приросту.

Ділова деревина становить 88% заготівлі, дров'яна - 12%. Продукція лісового господарства Швеції забезпечує сировиною одну з провідних галузей країни - деревообробну промисловість.

Шведські лісопромисловці розглядають ліс як поновлюваний природний ресурс, який надає можливість використовувати його в господарських цілях без виснаження. Тому вони широко використовують сертифікацію лісів.

Приблизно половина деревини розпилюється на лісопилках на різні пиломатеріали. Для відходів виробництва, також, знаходиться застосування. Тріски використовуються при виготовленні паперу, з тирси робляться деревні плити і пелети. Кора спалюється для одержання теплової енергії. Наступні 40% деревини направляються на целюлозні комбінати для виробництва паперу та іншої продукції. Приблизно 8% деревини використовується як дрова для опалення приватних будинків.

Деревообробна промисловість Швеції відрізняється високою екологічністю. Так як внутрішній ринок занадто малий, деревообробна промисловість Швеції має експортну орієнтацію.

За даними Центрального статистичного бюро Швеції, в галузях економіки, безпосередньо пов'язаних з обробкою деревини, працює понад 60 тисяч осіб.

Половиною лісів країни володіють приватні особи, число яких перевищує 300 тисяч осіб. Дуже часто права на володіння лісовими угіддями передається у спадок, але і торгівля ними ведеться активно. Всі права і обов'язки як власників лісу, так і інших громадян Швеції строго підпорядковані державному управлінню лісом - Лісовим кодексом країни. Якщо власник хоче заявити про проведення рубки головного користування, він повинен заявити про неї за шість тижнів до початку робіт. Таке ж правило встановлено і для будь-яких інших робіт - організації туристичних об'єктів в лісі, прокладання каналів, використання посадкового матеріалу. Перед початком робіт в лісі необхідно заявити про намір, запитати раду, отримати консультацію працівника міністерства і дозвіл на проведення робіт.

Велика увага в Швеції приділяється осушувальним роботам. На осушуваних торфовищах вирощуються лісові культури сосни, ялини та модрини. Хороші результати при цьому дає застосування мінеральних добрив. У загальній покритої лісом площі Швеції державі належить 18%, іншим громадським організаціям - 6, промисловим компаніям - 26 і приватним власникам-фермерам - 50%. Громадські та державні ліси зосереджені переважно в Північній Швеції.

5 запитань про майбутнє українського лісу

За місяць в українській лісовій галузі сталося більше подій, ніж за останні кілька років.
Ці події являють собою зважену і обережну реформу, але реакція учасників лісового ринку штучно підвищує їх статус до революції.

Отже, в середині листопада уряд затвердив Стратегію розвитку лісової галузі на період до 2022 року. У документі, наповненому в основному декларативними тезами – «підвищення прозорості та ефективності лісового господарства», «попередження незаконних рубок», «оптимізація системи продажу деревини», закладений важливий принцип, який формує основу для масштабних трансформацій.

Стратегія пропонує відокремити регуляторні, наглядові та контрольні функції від функції здійснення господарської діяльності. Зараз вони всі об'єднані на рівні Держлісагентства і його територіальних органів та, ймовірно, саме цей пункт викликав найбільше неприйняття.

Це неприйняття вилилося у з'їзд Профспілки працівників лісової галузі, заяви в пресі та протести в регіонах. Нижче – основні питання і претензії, що висуваються окремими представниками галузі до Стратегії та її розробників, і коротке пояснення до них.

1. Чому прийняли Стратегію в редакції Мінагрополітики, а не ту, над якою галузь самовіддано працювала півроку?

Документ, який прийнято називати «правильною» альтернативою прийнятому, оскільки писався «лісниками для лісників», навряд чи може претендувати на статус реформаторського. Робочі групи плодилися, пропозиції стосовно цього напрацьовувалися, а потім відкидалися – цей процес загрожував затягтися, а часу у галузі немає. Але найголовніше – попередня концепція не несла змін в галузь, а фіксувала статус-кво, навіть розширюючи повноваження Держлісагентства.

Тому Мінагрополітики  було прийнято рішення об'єднати бачення вчених, експертів, практиків і, спираючись на європейський досвід, запропонувати галузі рамковий документ з можливістю його доопрацювання. Європейські експерти схвалили цей документ, особливо відзначивши як безумовний позитив розмежування функцій контролю і господарювання. І якщо положення Стратегії сприймаються галуззю апріорі як абсолютне зло, то можливо експертиза зовнішніх фахівців похитне цю думку.

2. Навіщо створюється окремий  суб'єкт господарювання, «Лісовий Нафтогаз»?

Людям, які проводять паралелі з «Нафтогазом» і вкладають в цю алегорію негативний відтінок, хочу нагадати, що господарююча нафтогазова компанія створювалася теж не просто так, а з необхідності розмежувати принципово різні завдання.

Держлісагентство  в силу свого статусу має реалізувати політику в галузі. 73% українських лісів, що знаходяться в його веденні, – це величезний ресурс, управління яким вимагає максимальної концентрації зусиль і злагоджених дій. Масштаб завдання мультиплікується, коли під юрисдикцію Держлісагентства  будуть передані решта 27% лісів, що знаходяться зараз в управлінні інших відомств, і служба лісових інспекторів матиме право проводити заходи щодо захисту лісу від незаконних рубок на всій території країни, незалежно від статусу підприємства.

За агентством залишаться функції регулятора і контролера, але функція господарювання повинна бути винесена в окрему структуру з ефективним менеджментом і прогресивним підходом до управління лісовими ресурсами як основної складової екосистеми.

3. Чи будуть приватизовані ліси і / або передані в концесію?

Ні. Стратегія жодним словом не передбачає такий варіант розвитку галузі і навіть не згадує про таку можливість.

Раздержавлення, дійсно, є загальнонаціональною стратегією, але з лісом ця модель не працює, що підтверджується європейським і загальносвітовим досвідом. Є два винятки, які лише підтверджують загальне правило, – Росія і Канада. Україна не стане третім фігурантом у цьому короткому списку, мова про відхід держави від управління лісовою галуззю не йде.

Переконатися у відсутності приватизаційних намірів можна дуже просто – прочитавши Стратегію, але складається враження, що критики документа не спромоглися з ним ознайомитися. Можливо, справа в тому, що позиція «Залиште нам весь цикл виробництва, управління і позбавте від контролю» – досить слабка. Простіше підняти на прапор боротьбу з розбазарюванням лісів, навіть якщо воно має дещо віртуальний характер.

4. Що дасть прийняття Стратегії лісової галузі та співробітникам лісгоспів?

Перш за все – підвищення ефективності лісового господарства. Зараз показники роботи в перерахунку на одного штатного співробітника значно поступаються не тільки європейським, а й країнам пострадянського табору. Лісгоспи не завжди готові працювати в ринкових умовах. Якщо припустити, що показники штучно занижуються через тіньову складову лісового бізнесу, – це ще один привід змінити підхід до управління галуззю.

Але найголовніше – Стратегія дасть можливість вирівняти соціальний дисбаланс, який сформований в лісовому господарстві і про який воліють не згадувати. Розрив в рівні оплати праці в багатих  лісгоспах на заході і в центрі України майже в 3-4 рази перевищує середню зарплату лісника на півдні і сході країни, де ліси несуть насамперед екологічну і соціальну функцію, а не економічну. Формування єдиної корпоративної політики дозволить більш справедливо розподілити прибуток від господарської діяльності і підтримати їх, зокрема, через механізм створення Лісового фонду.

5. Чи є можливість для консенсусу між різними баченнями розвитку галузі?

Однозначно, так. Стратегія прийнята з умовою доопрацювання і перебуває на затвердженні органів центральної виконавчої влади, після чого з урахуванням їх зауважень і пропозицій буде доповнена і скоригована. До галузі готові прислухатися, готові враховувати побажання і поради людей, які присвятили своє життя збереженню лісових ресурсів держави. Але зараз складається враження, що галузь підміняє собою група людей, які борються за збереження налагоджених схем і за свої тіньові доходи, прикриваючись інтересами майже 50 тисяч осіб. З ними точки дотику неможливі. Але всі, хто бажає розвитку лісового господарства, для кого ліс – це не просто рядок в бухгалтерському звіті, а світоглядне поняття і живий організм – приєднуйтесь.

http://biz.nv.ua/ukr/experts/razgon_a/5-zapitan-pro-majbutnje-ukrajinskogo-lisu-2299339.html



Анатолiй Разгон
член Офiсу реформ при Мiнагрополiтики
Сьогоднi, 15:40

Древесная генетика

Зачем в Институте леса исследуют цепочки ДНК деревьев

Из-за изменения климата за последние годы в стране стремительно сокращается количество елей и ясеней. На очереди сосна — ослабленные деревья становятся жертвами короеда. Площади сосновых боров, пострадавших от его нашествия, исчисляются уже десятками тысяч гектаров. Главная причина — опять-таки глобальное изменение климата. Ученые Института леса Национальной академии наук, чтобы помочь деревьям, сегодня ведут исследования даже на уровне цепочек ДНК.

Дерево — мощнейший организм, способный противостоять серьезным болезням, переломам, обрезкам, заморозкам, неблагоприятным условиям городской жизни. Разные породы деревьев живут сотни лет. Основные условия долголетия и сохранения здоровья почти как у человека. Первое — питание. В приоритете — вода: если ее мало, у дерева снижается иммунитет и оно не способно сопротивляться вредителям и болезням. Второй момент — гены. Среди деревьев тоже есть долгожители, крепыши, умеющие приспособиться и выжить в различных условиях. Гены таких экземпляров особенно ценны. Белорусские ученые отбирают лучший посадочный материал с помощью классической селекции, экспериментируют с генами и клонами растений.






Большие проблемы всегда начинаются на молекулярном уровне. Поэтому важно разобраться не только в геноме растения, но и в геноме вируса, бактерии, гриба, поражающих его. В Институте леса установлена система полногеномного секвенирования. Прибор позволяет детально изучить ДНК и полностью расшифровать геном любого организма — человека, животного, насекомого, растения. Системный блок машины состоит из восьми винчестеров, каждый вмещает по 12 терабайт информации. Чип, в который помещается исследуемый образец, имеет десять миллионов ячеек. Каждая из них — полноценный микроприбор.

Кстати, генетический анализатор легко спрогнозирует, каким вырастет дерево и как его лечить, рассказывает ведущий научный сотрудник лаборатории генетики и биотехнологий Института леса Олег Баранов:

— Например, ясени поразил вирус Chalara fraxinea. Мировая проблема. Ученые ищут определенную последовательность нуклеотидов в ДНК, устойчивых к этому вирусу. Понять эти тонкости мы смогли, только изучая внутренний мир растений и их паразитов. Генетический анализ дает возможность точного диагноза. Многие задают вопрос: а можно ли на основе генетических исследований создавать вакцины для деревьев? Можно. И мы пишем рекомендации разработчикам препаратов. Но жизнь дерева в человеческом обществе оценивается качеством древесины. Дешевле срубить, чем лечить каждое дерево.

Война с паразитами ведется на генетическом уровне. Одна из задач ученых — вырастить саженец, устойчивый к проблемной среде. А если еще “подкрутить” генные “винтики”, то можно вырастить дерево под промышленные или научные задачи.

Трансгенные рощи высотой 5 сантиметров уже распускают ветви в институтской лаборатории. Механизм переноса генов достаточно прост. Имеются специальные бактерии, которые могут передавать свои гены растениям. Если вставить в их структуру нужный ген, они передадут его адресату. Ученые уже научились создавать растения с различными генами, не вмешиваясь в природный процесс развития лесов. Промышленное применение будет актуально через 25—30 лет, когда вырастут трансгенные плантации.

Еще один путь селекции — клонирование. Ученые Института леса тщательно изучают генотипы растений, находят те, которые обладают уникальными свойствами, например, не подвергаются воздействию определенных заболеваний или быстро растут. Близнецы (клоны) интересны своей устойчивой к болезням наследственностью, поясняет заведующий лабораторией генетики и биотехнологии Владимир Падутов:

— Мы тщательно изучаем генотипы растений, находим те, что обладают уникальными свойствами. Например, не подвергаются воздействию определенных заболеваний или быстро растут. Дубы-долгожители — очень интересный материал для исследования. Они смогли пережить тысячи засух, заморозков и половодий, а также осушение болот, воздействие промышленных выбросов на природу в последнюю сотню лет. Селекция сегодня проходит на уровне клетки. Клонирование позволяет без вмешательства в генный мир производить отбор и закалять растение на клеточном уровне. Селекция ускоряется на десятилетия. Раньше биологам необходимо было ждать не один год, чтобы выяснить, как будут вести себя экспериментальные деревья в условиях загазованности, засухи, повышенной солености в придорожной полосе. Потом отбирать лучшие для черенкования и выращивания. Теперь такой “экзамен” проводят для клеток.


Генный код березы или дуба, переведенный в буквенное выражение, равен 900 томам романа “Война и мир”. У сосны или ели он составляет

25 000 таких томов, — рассказывает заведующий лабораторией генетики и биотехнологии Владимир Падутов.

ФОТО АВТОРА

В коллекции института есть генотипы разных растений. Изучено 120 древостоев дуба черешчатого — создана карта лесосеменного районирования, определяющая возможность и эффективность переноса посадочного материала дуба из одного региона в другой, туда, где этот вид будет расти лучше. Сейчас такие же исследования проводятся для ели европейской и сосны обыкновенной.

Генетическое моделирование и клонирование — большой задел на будущее. Но надо отдать должное и дню сегодняшнему. Современные белорусские леса — среди лучших в Европе, подчеркивает директор Института леса Александр Ковалевич:




— Можно с гордостью сказать, что в вопросах возобновления лесного фонда наши специалисты одни из первых в мире. В 1945 году лесистость БССР составляла 21%. Сегодня — более 36%. По этому показателю мы опережаем Польшу и Германию. На первом месте Финляндия, но у нее половина территории — тундра. Скоро мы достигнем оптимального соотношения человека и леса — 40% лесистости территории страны. Это идеально и для лесохозяйственной деятельности, и для экологических показателей. Лес не будет захватывать новые территории, а лишь возобновляться на территориях вырубки. Главное, чтобы всемирное потепление не подпортило эти планы. Климат меняется, деревья сохнут и болеют — это большая беда.

В белорусских лесах доминируют сосна (50,4%), береза (23%), ольха (10,7%) и ель (9,2%). Дуб составляет всего 3,5% всех деревьев. Более половины дубрав произрастает в Гомельской области. Белорусское Полесье — важнейший европейский центр произрастания этого царственного дерева. В 2004-м ученые били тревогу по поводу усыхания дубрав. В 2017-м этой проблемы нет.

sb_gomel@mail.ru
https://www.sb.by/articles/drevesnaya-genetika.html

Протокол роботи круглого столу «Стратегія сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства України: цілі, можливості, ризики»



Дата проведення: 7 листопада 2017 року
Місце проведення: представництво Світового банку, м. Київ
Список учасників: див. Додаток 1
Порядок денний:
  1. Вступне слово:
  2. Презентація проекту Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства України до 2022 року, відповіді на питання
Любов Полякова, завідувач сектору міжнародних відносин, науки та зв’язків з громадськістю, Державне агентство лісових ресурсів
  1. Презентація «Правове забезпечення реалізації стратегії: виклики та ризики», відповіді на питання
Віталій Сторожук, експерт проекту, Світовий банк
  1. Презентація «Недоліки системи управління лісами в Україні. Що виправляє стратегія?» відповіді на питання
Михайло Попков, експерт проекту, Світовий банк
  1. Виступи учасників круглого столу, обговорення

7 листопада 2017 року з 10:00 до 14:00 в представництві Світового банку в Києві відбувся круглий стіл, присвячений обговоренню проекту Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового сектора України до 2022 року, розробленого Державним агентством лісових ресурсів. Зустріч проводилась за ініціативи проекту технічної допомоги «Сприяння реформі лісового сектора в Україні», що впроваджується Світовим банком.

Людмила Бутенко у вступному слові зазначила, що питання, пов’язані з реформуванням лісового господарства та реформами лісокористування в ширшому сенсі, які могли б забезпечити стале лісокористування і конкурентоздатність українського деревообробного сегмента лісового сектора, були в центрі уваги програми ФЛЕГ (Удосконалення управління й правозастосування в лісовому секторі, 2009 – 2016 роки), яку впроваджував Світовий банк у партнерстві з Міжнародним союзом охорони природи (МСОП) та Всесвітнім фондом природи (WWF), і залишаються в центрі уваги проекту «Сприяння реформі лісового сектора в Україні». Л. Бутенко наголосила на важливості широкого обговорення подібних документів, оскільки це сприяє посиленню участі та відповідальності зацікавлених сторін і забезпеченню прозорості рішень, що ухвалюються. Роль круглого столу – почути думку ключових органів влади, особливо Мінагрополітики, на яке покладена функція формування лісової політики й стратегії, Мінприроди, який також є важливим учасником лісових відносин, думку інших зацікавлених сторін.

Ольга Трофімцева у вступному слові відзначила важливу роль лісової галузі та нагальну необхідність реформування. О. Трофімцева зазначила, що Мінагрополітики усвідомлює проблеми (ринок деревини, санітарні рубки, ліси інших користувачів) та наголосила на тому, що Мінагрополітики виступає за координацію зусиль зацікавлених сторін, спільну роботу і пошук консенсусу, незважаючи на різні точки зору різних учасників. О. Трофімцева закликала учасників до конструктивної позиції і висловила сподівання, що круглий стіл стане ще одним кроком уперед до спільного розуміння вирішення проблем.

ПРЕЗЕНТАЦІЇ:

Любов Полякова представила проект Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового сектора до 2022 року. У презентації Л. Полякова звернула увагу присутніх на наступне:
  • Документ є проектом і очікується його подальше вдосконалення.
  • Розробка проекту Стратегії була ініційована Громадською радою при Держлісагентстві у відповідь на доручення Кабміну розробити стратегію реформування і управління лісовою галуззю.
  • Проект Стратегії спирається на документи, що були розроблені раніше.
  • Проект Стратегії отримав схвалення робочої групи, що займалася його розробкою, а також був схвалений на колегії Держлісагентства.
  • Проект Стратегії є рамковим документом і не замінює лісову політику та програму лісового господарства. Держлісагентство здійснює роботу щодо розробки програми Ліси України.
Ключові положення документу:
  • Проект Стратегії констатує негативний досвід інших країн щодо надання лісів у консесію (проект Стратегії застерігає проти консесії).
  • Проект Стратегії констатує недостатній рівень технічної допомоги та обмежені можливості щодо її отримання.
  • Проект Стратегії передбачає створення фонду лісового господарства, як єдино можливого механізму виходу з кризи, у якій опинилося лісове господарство.
  • Проект Стратегії передбачає механізм удосконалення інституційної структури лісового господарства.
  • Проект Стратегії передбачає розмежування функцій державного контролю від функцій господарювання (необхідність зміни функції державної лісової охорони; проект Стратегії передбачає, що держлісгоспи та інші користувачі матимуть однакові права, функція держлісохорони піднімається до обласних управлінь лісового господарства).
  • Передбачається, що після погодження проекту Стратегії Мінагрополітики документ піде на погодження в інші відомства.
Презентація В. Сторожука «Правове забезпечення реалізації стратегії: виклики та ризики»
Висновки презентації:
  • «Стратегія» не є документом «Національна лісова політика»
  • Виклики щодо удосконалення системи державного управління:
  1. Визначає практичні кроки щодо реформування Держлісагентства
  2. Не надає пропозиції щодо зміни розподілу повноважень інших ЦОВВ
  • Виконання Стратегії передбачає внесення змін до багатьох чинних та підготовку низки нових нормативно-правових актів.
  • Управлінські ризики при реалізації Стратегії:
  1. Утворення обласних господарських об’єднань вимагає передачі Держлісагентством частини управлінських повноважень
  2. У новій системі управління та фінансового забезпечення залишається конфлікт інтересів на рівні Держлісагентства.
Пропозиції:
  • Визначити роль Стратегії в процесі підготовки національної лісової політики.
  • Для підготовки реформи системи державного управління провести функціональне обстеження ЦОВВ.
  • Доповнити Стратегію напрямками реформування повноважень ЦОВВ, пов’язаних із реалізацією Стратегії.
  • Підготувати зміни до Лісового кодексу щодо затвердження нормативно-правових актів з ведення лісового господарства на рівні Міністерства аграрної політики.
  • Розширити перелік ЦОВВ, що проводитимуть моніторинг та оцінку ефективності реалізації Стратегії.
  • Провести комплексну оцінку запропонованої Стратегією системи управління та фінансового забезпечення у порівнянні з альтернативними варіантами.
  • Підготувати План заходів щодо реалізації Стратегії та схвалити його разом з Стратегією.
Презентація М. Попкова «Недоліки системи управління лісами в Україні. Що виправляє стратегія?»
У презентації було представлено оцінку поточного стану лісової галузі за такими критеріями:
  1. Економічна ефективність
  2. Справедливість у системі державного управління лісами
  3. Забезпечення промисловості ресурсами
  4. Професійність як гарантія сталого розвитку
  5. Корупціогенність
  6. Забезпечення біорізноманіття та екологічної безпеки
Також було проаналізовано, наскільки представлений проект Стратегії бере до уваги та вирішує вищезазначені проблеми.
Здійснений аналіз демонструє, що:
  1. Економічна ефективність державного лісового господарства є вкрай низькою. Чинний господарський механізм мало змінився з часів УРСР і не враховує законів економіки. Інтереси постійних лісокористувачів відмінні від інтересів держави. Система плати за ресурси не має стосунку до ренти та економічно необґрунтована. Представлений проект Стратегії ігнорує ці проблеми.
  2. В системі управління лісами в Україні порушено принцип рівності різних лісокористувачів перед законом. Відсутній рівний контроль держави за всіма лісами. Не діє принцип рівної оплати за рівну працю. Узаконено фінансово-економічний дисбаланс у забезпеченні ведення лісового господарства. Стратегія не виявляє причин правового та фінансово-економічного дисбалансу в системі лісових відносин, які криються в «гібридній моделі» ведення лісового господарства в державних лісах. Проблеми фінансового забезпечення лісогосподарських підприємств пропонується вирішувати за рахунок бюджету та перерозподілу доходів лісогосподарських підприємств. Проект Стратегії не розглядає інші можливості.
  3. Проект Стратегії не дає відповіді на виклики у сфері забезпечення промисловості ресурсами, зокрема, пов’язані з вимірюванням та класифікацією деревини, системою ціноутворення, системою торгівлі, закритістю ринкової інформації. Натомість проектом Стратегії передбачається подальший розвиток деревообробки лісогосподарськими підприємствами Держлісагентства, які отримують сировину за собівартістю заготівлі поза аукціонами. Це порушує норми рівного доступу до сировини та справедливої конкуренції.
  4. Унаслідок зниження рівня професіоналізму в управлінні галуззю спостерігається необдумане обмеження лісокористування, різке зниження обсягів догляду за лісами, безліч архаїчних норм у законодавстві. Необхідний комплексний перегляд лісового законодавства, але в країні немає фахівців, які могли б це зробити. Необхідно укріплення кадрів, зокрема, створення прозорої і справедливої системи відбору кадрів. Потрібен окремий департамент лісів, агролісомеліорації й агролісорозведення при Мінагрополітики. Необхідна спостережна рада за діяльністю Держлісагентства.
  5. Проект Стратегії не розглядає корупцію як першочергову проблему, у той час як корупція в системі Держлісагентства отримала підтвердження від правоохоронних органів. Зокрема це торгівля деревиною через посередників з оплатою на два рахунки (за продукцію та фіктивні маркетингові послуги), продаж лісопродукції із завідомо викривленими показниками розмірів і якості, за заниженими цінами з отриманням різниці між договірною та фактичною вартістю у вигляді «персональної» подяки та інші прояви корупції.
  6. Проект Стратегії нічого не пропонує щодо забезпечення біорізноманіття, і таким чином, сприяє розвитку «природоохоронного радикалізму», що проявляється у різного роду перебільшеннях (закон про ОВД, охоронні зони для птахів, сезони тиші). Для того, щоб запобігти цьому радикалізму, необхідно професійно розмовляти з екологами.
Загалом, проект Стратегії виглядає декларативним, і більше нагадує концепцію. Стратегія мала би бути конкретною, адресною із зазначенням виконавців, термінами виконання, очікуваними результатами. Мають бути прописані процедури зовнішнього моніторингу й контролю. Більша половина заходів, передбачених Стратегією, потребує змін до чинної системи законодавства.
Пропозиції: знизити рівень документу до рівня постанови Кабміну щодо виходу галузі з кризи в лісовому секторі. До пріоритетних заходів віднести фінансування малоресурсних регіонів, регулювання рубок, регулювання торгівлі деревиною, посилення інституційної спроможності лісового сектора.

ОСНОВНІ ТЕЗИ УЧАСНИКІВ КРУГЛОГО СТОЛУ, ОЗВУЧЕНІ ПІД ЧАС ОБГОВОРЕННЯ:

Обґрунтування необхідності такого документу

Учасники круглого столу (Ю. Марчук, П. Кравець, А. Куринський) зазначили, що підставою для розробки документу було доручення Уряду. Ініціатором виступила Громадська рада при Держлісагентстві, оскільки Мінагрополітики не проявив такої ініціативи, а лісовий сектор стикається все з більшими викликами. Необхідно невідкладно вирішувати проблему відсутності фінансування Півдня, «консесійні» рішення Кабміну становлять загрозу для лісової галузі, відбувається невиправдане збільшення кількості об’єктів ПЗФ (несиметрично заповідності лісів у Європі). У зв’язку з цим необхідно знайти розумний компроміс між економічною, екологічною та соціальною складовими. Питання необхідності створення фонду було базовим, на сьогодні вже розроблений відповідний законопроект, який перебуває на розгляді в Міністерстві фінансів. Поповнення фонду за рахунок лісової ренти чи попенної плати, мало би заставити Держлісагентство привести до перегляду ставок попенної плати, бо воно в першу чергу буде зацікавлено в поповненні фонду. Проект Стратегії мала би розглянути робоча група з реформування лісового сектора при Мінагрополітики, яка не збиралася вже протягом довгого періоду часу. Проект Стратегії слід розглядати як тактичний документ, який має дійти нагору для усвідомлення керівництвом держави проблем, з якими стикається лісова галузь. Завдання експертного середовища – донести проблеми до керівництва країни. До експертів, які висловлюють застереження щодо документу, було висловлено прохання чітко прописати зміни, що пропонуються.


Відповідність представленого документу Стратегії за формою та змістом (що має включати Стратегія)

Учасники круглого столу (О. Слензак, В. Полуйко, А. Шкурла, В. Подкоритов) констатували, що представлений проект Стратегії не відповідає Стратегії за формою та змістом. Зокрема, Стратегія має узгоджуватись з іншими галузевими стратегіями (енергетичною, водною, транспортною і т.д.). Документ стратегії має мати цілі вищого порядку. Вищий рівень має забезпечувати координацію питань, які не вирішені відомчими документами. Стратегія має давати чітке бачення, чого ми хочемо досягнути в лісовому секторі. Представлений документ не містить бачення та принципів, є надто деталізованим, у ньому відсутня етапність (національний, регіональний рівні), він швидше нагадує план дій щодо виходу з кризи. Р. Олійник зазначив, що запропоновані рішення мають спиратись на аналіз причин виникнення проблем та чіткі розрахунки. Також, Стратегія має охоплювати ті 25-30% лісів, що перебувають у розпорядженні інших користувачів.

Необхідність швидкого реагування на нагальні проблеми та пропозиції щодо їх вирішення
Учасники круглого столу беззаперечно погодилися з тим, що необхідно негайно вирішувати поточні проблеми, зокрема фінансування лісогосподарських підприємств Півдня, розробляти нові правила торгівлі деревиною. На думку А. Шкурли вирішити проблеми з торгівлею деревиною допоможе запровадження електронних торгів, а створення фонду фінансування лісового господарства підвищує корупційні ризики; необхідно шукати інші механізми для вирішення нагальних проблем. В. Червоний наголосив на важливості професійного підходу до управління галуззю, половина проблем була б вирішена, якби галузь очолював фахівець. Л. Макогончук висловила думку, що фонд фінансування лісового господарства потрібний, але його створення вимагає часу. В. Полуйко запропонував передати ліси Півдня об’єктам ПЗФ.
На круглому столі була чітко окреслена нова критично важлива проблема: дефіцит деревини на внутрішньому ринку і, як наслідок, виразна тенденція до витіснення з виробничого сектору і ринку деревообробки середнього і малого бізнесу. Наслідками цього процесу потенційно можуть стати ще більша «тінізація» деревообробки і подальше збільшення обсягів нелегальних рубок. Представники деревообробного бізнесу звертали увагу на те, що питання регулювання торгівлі деревиною до цього часу не вирішені.

Залучення громад та інших зацікавлених сторін до реформування

І. Фурсенко, Р. Олійник вказали на необхідність залучення громад до реформування. О. Листопад, А. Шкурла акцентували увагу на важливості контролю з боку громадськості. В. Полуйко висловив стурбованість відсутністю діалогу між Держлісагентством та екологічними активістами.

Посилення інституційної спроможності Мінагрополітики

Р. Олійник акцентував увагу на важливості формування лісового департаменту при Мінагрополітики.

Аспекти розділення функцій контролю та господарювання, зміни до законодавства

А. Шкурла вказав на необхідність відокремлення функції контролю від функцій розпорядження лісами. С. Комарчук зазначив, що питання об’єднання лісогосподарських підприємств мають бути продумані, існують ризики ручного управління; служба охорони не повинна підпорядковуватись Держлісагентству; необхідно переглядати Адміністративний та Лісовий кодекси. В. Полуйко зазначив, що функції контролю має сконцентрувати державна природоохоронна служба. Р. Олійник запропонував залучити Світовий банк до формування законодавчих пропозицій.

Підсумки обговорення:

Л. Полякова погодилася з тим, що документ можна розглядати як документ по виходу галузі з кризи. Етапність буде забезпечено в процесі розробки плану дій щодо виконання стратегії, який буде чітким і покроковим. Правила торгівлі деревиною напрацьовуються, відповідний проект передано на розгляд в МінАПК. Потрібно шукати консенсус, але не лише серед органів виконавчої влади, але й з деревообробниками, екологами, це можна зробити в процесі напрацювання лісової політики. Реформи мають бути підкріплені знизу. Л. Полякова повідомила присутніх, що Держлісагентство працює над вирішенням проблем, окреслених учасниками круглого столу, зокрема проведення національної лісової інвентаризації (буде здійснено за підтримки Німецького аграрно-політичного діалогу). Держлісагентство не претендує на виконання контрольної функції, закликала учасників надавати свої пропозиції щодо вирішення цього питання.

О. Бондарчук констатувала, що думки розділяються, та зазначила, що вже сам факт наявності такого документу є позитивним, адже завдяки йому відбувається дискусія. Єдиного бачення щодо Стратегії МінАПК не має. У зв’язку з цим О. Бондарчук звернулась до присутніх із проханням надавати пропозиції до документу, на основі яких можливо буде розробити оптимальний варіант, який можна буде представити на вищому рівні.

М. Попков наголосив на важливості професійного управління Держлісагентством, яке б могло передбачати виклики і вчасно на них реагувати. Національну стратегію варто готувати ретельно, а зараз треба виходити на Уряд з антикризовим планом дій.

В. Сторожук звернув увагу присутніх на два рівні Стратегії. Перший рівень – на виконання протокольного рішення Кабміну говорить про зміни в системі державного управління, в тому числі, розподіл повноважень. Другий рівень – про який говоримо сьогодні – документ про реформу лісового господарства, виписаний у Держлісагентстві. В цій ситуації МінАПК має вирішити, який рівень обрати: доповнювати Стратегію своїми повноваженнями (що стосується і Мінприроди) чи вибрати вужче питання і ухвалювати стратегію реформування, де мова йшла про Держлісагентство.

О. Сторочоус запропонував звузити предмет регулювання Стратегії до певних заходів щодо врегулювання проблем: фінансування Півдня та Сходу, врегулювання незаконних рубок – 5-7 тез. Це допоможе знайти компроміс і вирішити нагальні проблеми. О. Сторчоус наголосив на важливості озвучення Кабміну неприпустимості запровадження будь-яких консесійних механізмів у лісовому господарстві.

С. Кубах зазначив, що лісова політика пов’язана з земельною реформою і децентралізацією. Комплексе вирішення проблем можливо за розроблення державної політики на рівні закону. Запропонував створити робочу групу за участю депутатів і громадськості, оскільки лише відомчий рівень не забезпечить вирішення усіх проблем.

О. Листопад підтримав ідею представлення документу як плану виходу з кризової ситуації. Також наголосив на неприпустимості консесії та на важливості розробки Національної стратегії управління лісами, яку треба розробляти відкрито із залученням усіх стейкхолдерів.

О. Коваленко зазначила, що незважаючи на різні підходи, обговорення на круглому столі стало кроком до знаходження консенсусу. Багато учасників підтримали пропозицію знизити статус документу до плану виходу з кризи. Також, учасники наголошували на важливості донесення експертних висновків до вищого керівництва, що свідчить про те, що робота, яка здійснюється в рамках проекту «Сприяння реформі лісового сектора в Україні», є затребуваною. Обговорення також засвідчило, що питання необхідності розроблення національної лісової політики й стратегії є нагальними. Цим питанням приділялась увага в рамках програми ФЛЕГ, і проект продовжуватиме підтримувати ці питання. Разом із цим є запит на лідерство в процесі здійснення реформ у лісовому секторі. Проект вважає, що таким лідером повинно стати Мінагрополітики, а експерти проекту готові й надалі надавати підтримку в цьому питанні. За підсумками обговорення буде сформовано відповідні рекомендації.
https://www.lisportal.org.ua/project-post/87597/