ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

02 лютого 2019

Роз'яснення щодо ситуації в Житомирській області


Сьогодні в низці засобів масової інформації було опубліковано інформацію з посиланням на прес-службу військової прокуратури Центрального регіону України щодо затримання майстра лісу в одному з лісогосподарських підприємств Житомирської області.

У зв’язку з цим, Державне агентство лісових ресурсів України повідомляє.

Державне підприємство «Олевське лісове господарство», яке підпорядковане Держлісагентству, та його працівники не мають відношення до повідомлення, поширеного прес-службою військової прокуратури Центрального регіону України.

Також звертаємо увагу на те, що на офіційному веб-сайті військової прокуратури Центрального регіону України міститься виправлена інформація із зазначенням іншого лісгоспу https://vppnr.gp.gov.ua/ua/news.html?_m=publications&_c=view&_t=rec&id=244683.

Окрім того, хочемо підкреслили, що Державному агентству лісових ресурсів належить 73% лісів України. Інші 27% знаходяться у підпорядкуванні інших лісокористувачів (Мінприроди, Міноборони, комунальні ліси обласних рад та інші).

З метою уникнення репутаційних втрат державних лісогосподарських підприємств, підпорядкованих Держлісагентству, просимо ЗМІ перевіряти інформацію та поширити роз’яснення.

Прес-служба Держлісагентства
01.02.2019


***

СТАЛО

31.01.2019

Військовою прокуратурою затримано «майстра лісу», який отримав 8 600 гривень хабара

31.01.2019 за процесуального керівництва військової прокуратури Житомирського гарнізону Центрального регіону України та оперативного супроводу працівників управління захисту економіки в Житомирській області слідчими слідчого відділу УСБУ в Житомирській області задокументовано факт одержання неправомірної вигоди, поєднаного з вимаганням, майстром лісу одного з державних підприємств ДП «Олевський лісгосп АПК».

Вказана службова особа у грудні 2018 року висунула громадянину України протиправну вимогу про надання йому неправомірної вигоди в розмірі 10 000 гривень за не вжиття заходів щодо притягнення останнього до адміністративної відповідальності та за подальшу безперешкодну лісозаготівлю на території Олевського району.

У подальшому майстер-хабарник зменшив вимоги щодо розміру неправомірної вигоди та одержав її двома частинами, а саме: 09.01.2019 – в розмірі 1 600 гривень та 31.01.2019 – в розмірі 7 000 грн. Після останньої передачі грошових коштів правопорушник затриманий у порядку ст. 208 КПК України.



На даний час проводяться першочергові слідчі та процесуальні дії. Затриманому готується повідомлення про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч. 3 ст. 368 Кримінального кодексу України, звернення до суду з клопотанням про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою та відсторонення від займаної посади.

Прес-служба військової прокуратури Центрального регіону України




***

БУЛО

Військовою прокуратурою затримано «майстра лісу», який отримав 8 600 гривень хабара


31.01.2019 за процесуального керівництва військової прокуратури Житомирського гарнізону Центрального регіону України та оперативного супроводу працівників управління захисту економіки в Житомирській області слідчими слідчого відділу УСБУ в Житомирській області задокументовано...

Лісогосподарські підприємства Львівщини здійснять інвентаризацію об’єктів постійної лісонасіннєвої бази

За даними обліку по Львівському обласному управлінню лісового та мисливського господарства, станом на 1 січня 2019 року є 160,1 га плюсових насаджень, 491 плюсове дерево, 59,8 га лісонасіннєвих плантацій (ЛНП), 1066,0 га постійних лісонасіннєвих ділянок (ПЛНД), 3552,9 га генетичних резерватів.

Усі об’єкти постійної лісонасіннєвої бази атестовані. Інвентаризація об’єктів постійної лісонасіннєвої бази востаннє проводилась Українським науково-дослідним інститутом гірського лісівництва ім. П.С. Пастернака у 2007-2008 роках. З цього часу деякі об’єкти постійної лісонасіннєвої бази (плюсові дерева, генетичні резервати, насіннєві ділянки) потребують заміни в результаті всихання або пошкодження шкідниками та хворобами лісу.
Згідно з «Державною цільовою програмою розвитку лісонасіннєвої справи на 2010 – 2015 роки» державними лісогосподарськими підприємствами у 2014-2015 роках створено нові об’єкти лісонасіннєвої бази: 25 га – клонових лісонасіннєвих плантацій та 55 га – родинних лісонасіннєвих плантацій.

Упродовж 2019-2020 років заплановано укласти угоди з Національним лісотехнічним університетом України щодо проведення атестації новостворених та інвентаризації існуючих об’єктів лісонасіннєвої бази.
У 2018 році державними лісогосподарськими підприємствами Львівського ОУЛМГ було заготовлено 115972 кг лісового насіння. Слід зазначити, що 57% лісового насіння заготовлено із покращеними генетичними властивостями на об’єктах постійної лісонасіннєвої бази. зокрема: ялиці білої – 4321 кг, ялини європейської – 102 кг, модрини європейської – 139 кг, сосни звичайної – 175 кг, дуба звичайного - 60160 кг, дуба північного – 1591 кг.

Львів | 01-02-2019, 18:27 

На Рівненщині відкрили нову лісову дорогу



Нову лісову дорогу протяжністю 9,8 кілометрів, яка з’єднала місто Костопіль та Березнівський район, відкрили сьогодні у Костопільському лісництві ДП «Костопільський лісгосп».

Будівництво дороги розпочалося ще у 2007 році і здійснювалося у кілька етапів: важкодоступна, болотиста територія ускладнювала роботу. У минулому році звершилося будівництво останньої ділянки довжиною 2,8 кілометрів, яка коштувала лісівниками 1,5 мільйона гривень власних коштів.

Відкриття нової лісової дороги полегшить роботу державної лісової охорони, дасть змогу виконувати весь комплекс робіт з оздоровлення лісів та додатково залучати у господарський обіг ресурси деревини.

Источник: http://rivnenews.com.ua
Вчера, 16:23
Общество
http://topnews.rv.ua/society/2019/02/01/112202.html

Нова лісова дорога у Костопільському лісгоспі

01.02.2019

Нову лісову дорогу протяжністю 9,8 км, яка з’єднала м. Костопіль та Березнівський район, відкрили сьогодні у Костопільському лісництві державного підприємства «Костопільський лісгосп», що на Рівненщині.

Як розповів директор підприємства Олександр Мелещук, її будівництво розпочалося ще у 2007 році і здійснювалося у кілька етапів: важкодоступна, болотиста територія ускладнювала роботу. У минулому році звершилося будівництво останньої ділянки довжиною 2,8 км, яка коштувала лісівниками 1,5 млн грн власних коштів. Відкриття нової лісової дороги полегшить роботу державної лісової охорони, дасть змогу виконувати весь комплекс робіт з оздоровлення лісів. За словами Олександра Мелещука, на сьогодні на території лісгоспу є 40 км лісових доріг з твердим покриттям, і робота з їх будівництва продовжиться у 2019 році.

Розвиток лісотранспортної мережі має велике значення для всього району, наголосив голова Костопільської районної державної адміністрації Олександр Середа. «Лісові дорогі мають не лише лісогосподарське значення (охорона, збереження, догляд та експлуатація лісів), а й соціальне, адже поліпшують транспортне сполучення для мешканців різних адміністративних районів», - сказав він.

«Розвиток лісової інфраструктури – один з пріоритетних напрямів у нашій роботі, - зауважив начальник Рівненського обласного управління лісового та мисливського господарства Віталій Сухович, - адже розбудова лісових доріг дозволяє раціонально використовувати ресурсний потенціал, ефективно охороняти ліси від пожеж та лісопорушників, проводити догляди».

Будівництвом доріг в лісових масивах Рівненщині лісогосподарські підприємства активно займаються впродовж останніх років. За цей час в області побудовано майже 500 км лісових доріг, придбано спеціальну дорожньо-будівельну техніку, а для здешевлення цих робіт використовуються переважно місцеві будівельні матеріали: жорства, відсів та інші відходи щебеневого виробництва. Хороші здобутки у розвитку лісової інфраструктури мають лісівники Клесівського, Сарненського, Соснівського, Костопільського, Березнівського, Рокитнівського, Остківського держлісгоспів.

«Експлуатація лісових доріг дозволяє збільшити навантаження на кожен рейс під час вивозки деревини, а це економія пального, мастил, запасних частин», - наголосив Віталій Сухович.

У 2018 році лісогосподарські підприємства Рівненського обласного управління лісового та мисливського господарства збудували 46 км лісових доріг, з яких 5,8 км - на території ДП «Костопільський лісгосп.

Прес-служба Рівненського ОУЛМГ

На Буковині правоохоронці перевіряють роботу директора національного парку «Черемоський»




ЧИМ ДАЛІ В ЛІС - ТИМ ТОВЩІ ПАРТИЗАНИ

Правоохоронці Чернівецької області перевіряють факти наведені у ЗМІ, щодо незаконної діяльності директора НПП "Черемоський".

Як повідомили у прес-службі прокуратури області, за результатами моніторингу ЗМІ Кіцманською місцевою прокуратурою ініційовано перевірку фактів наведених у статті "Горяни хочуть, щоб їх почули", щодо незаконної діяльності директора НПП "Черемоський", опублікованій від 24.01.2019 в газеті "Версії" № 4.

31 січня за вказаним фактом внесено відомості Єдиного реєстру досудових розслідувань за ч. 1 ст. 364 КК України (зловживання владою чи службовим становищем).

Досудове розслідування у вказаному кримінальному провадженні здійснює Путильське відділення поліції під процесуальним керівництвом Кіцманської місцевої прокуратури.

Про результати досудового розслідування громадськість та ЗМІ буде повідомлено додатково.

Золотоніська прокуратура через суд вимагає повернути державі ліс



Понад два гектари лісу ДП "Золотоніське лісове господарство" надало в довгострокове користування приватним підприємствам для культурно-оздоровчих цілей. Проте підприємства вже тривалий час не сплачують рентну плату і використовують ділянку не за призначенням.

Золотоніська місцева прокуратура звернулась до суду з позовом про стягнення заборгованості з рентної плати та розірвання договорів довгострокового тимчасового користування лісами.

Зауважимо, що станом на січень 2019 року заборгованість з рентної плати за Договорами становить близько 2,5 млн грн.

За інформацією із прес-служби Золотоніської місцевої прокуратури.
Фото тематичне
01 ЛЮТОГО 2019, 21:27

Вірю у лісову галузь



ГІСТЬ РЕДАКЦІЇ

Інтерв’ю Віктора Червоного

Ми продовжуємо рубрику, у якій ведемо мову з колишніми керівниками лісової галузі. сьогодні гість редакції — Голова Державного комітету лісового господарства України 2005-2006 років, перший віце-президент Всеукраїнської асоціації мисливців та користувачів мисливських угідь, Заслужений працівник лісового господарства України Віктор Червоний.

— Вікторе Олександровичу, як би Ви проаналізували той стан справ, у якому опинилася сьогодні галузь?

— Лісова галузь завжди показувала високу результативність, і нині вона продовжує ефективно працювати, на жаль, тільки на виживання, незважаючи на всі перепони, які їй чинять окремі політики. Сьогодні лісівників безпідставно звинувачують у «всіх гріхах».

Але треба бути об’єктивним: у кожній галузі є порядні і непорядні люди. На жаль, ми живемо у такому суспільстві сьогодні, де не можна сказати, що усі абсолютно чесно працюють, але у більшості - це фахові і чесні люди, які віддали все своє життя лісу. І сьогодні відбувається все це чисто з політичних інтересів окремих політиків, аби прибрати до рук - назвемо речі своїми іменами — останню державну власність. І весь час формують думку суспільства, що це - галузь злодіїв, вона працює неефективно, а раз неефективно. треба її реформувати, а реформувати яким чином? Треба передати у приватні руки! Це ж не нове!

Сьогодні вже якісь паростки надії з’явилися: в держбюджеті 2019 передбачені хоч невеличкі, але кошти для допомоги лісогосподарським підприємствам Півдня і Сходу. На щастя, нинішнє керівництво галузі дослухається до фахівців, але мінусом є те, що керівництво недоукомплектоване. Погано, коли в державі в багатьох сферах немає повноцінно призначених керівників, а працюють «виконуючі обов’язки», які не несуть повної відповідальності за свої рішення.

Я з великою повагою ставлюся до Володимира Бондаря, як до людини, яку знаю те з 2005 року як керівника Волинської області, і який має достатній досвід господарника і політика, і який, спираючись на підтримку фахівців лісогосподарської галузі, може достатньо ефективно управляти галуззю (якби йому ще дали б таку можливість!).

Галузь вистояла за рахунок солідарності здорових сил і за рахунок фінансової підтримки ресурсних областей. Ситуацію вдалося утримати під контролем.

- Сьогодні «реформатори» посилаються на те, що лісова галузь неефективна. Але у часи Вашого керівництва її теж у цьому звинувачували. І теж проводили реформи.

- Я очолив галузь після Помаранчевої революції. І Президентом, який мене призначав, ставилися певні вимоги. Тоді пишалися тим, що звільнили кілька тисяч державних службовців. І мені теж було поставлене завдання — змінити кадри. Але коли почали пропонувати кандидатури на ще не вакантні посади, я зрозумів, що прийдуть нефахівці лісової галузі, у яких на меті не збереження лісів, а зовсім інше. Тому я став на захист і кадрового потенціалу галузі, і її в цілому. Я вважаю своїм здобутком, що мені вдалося зберегти практично всі кадри на керівних посадах. Це було надзвичайно важко зробити. Тому що було складно переконати керівництво держави і окремих її регіонів, яке звикло дивитися на ліс, як на місце, куди приїжджають відпочивати, збирати гриби, полювати, а лісівники своїми рубками заважають це робити. Тоді під гасло «змінити всіх керівників» були спроби окремих політиків довести, що лісівники - не зовсім порядні, злодійкуваті, що треба забрати у них бензопилу, щоб лісівники не рубали ліс, а лише його охороняли, а комерційні структури рубали та продавали деревину. Але тоді говорили більш толерантно, що, мовляв, держава не є ефективним власником лісів. І тому треба реформувати таким чином, щоб був ефективний власник. А ефективний власник, нам вдовбують у голови, може бути тільки приватник. Але у нас в Конституції записано, що ліс — це народна власність. І якби держава хоча б трішечки приділяла цій власності увагу, як колись, коли працювати у лісі було почесно, коли лісівники були шанованими людьми на селі, у районі, то результати роботи галузі були б значно вагомішими.

Тому, коли я зрозумів небезпеку для галузі, ми провели величезну роботу. Апаратом Державного комітету лісового господарства разом із народними депутатами Валеріям Самоплавським і Миколою Шершуном був підготовлений та поданий до Верховної Ради новий Лісовий кодекс, де були закладені ті основи, які сьогодні не дозволяють нечистим на руку політикам добратися до лісових ресурсів. Була підтверджена державна власність на ліси, обмежена можливість розбазарювання їх земель. У 2006 році Кодекс був прийнятий конституційною більшістю. Це був перший крок. На розширеній нараді в Івано-Франківську ми переконали Президента Ющенка В.А. про необхідність підписання цього Кодексу, хоча були серйозні протидії деяких урядовців, які лобіювали бізнес-структури. Президент підписав «Лісовий Кодекс і доручив керівництву галузі реформувати її, спираючись на досвід європейських країн, зокрема, Польщі, Литви. Державним комітетом була розроблена Концепція реформування та розвитку лісового господарства, і яка була затверджена Урядом. І Президент, і Уряд, і галузь знали і розуміли, в якому напрямку йдуть реформи, та підтримували їх.

У Концепції ми задекларували, що маємо довести лісистість країни до 20 відсотків, для чого за 10 років маємо посадити 1 млн гектарів нових лісів. І почавши з декількох тисяч гектарів, за 2 роки вийшли на ЗО тис. гектарів створення нових лісів, з планами за кілька років досягнути 120 тис. га щорічно. Почали активно розвивати лісонасіннєву справу, розсадництво та прийом земель під залісення.

У 2006 році у Канівському районі на Черкащині ми вперше за участю Президента і Кабінету Міністрів у повному складі провели акцію «Майбутнє лісу у твоїх руках’». Коли ми показали різні способи створення нових лісів як механізованим, так і ручним способом, коли урядовці і Президент побачили крихітні сіянці, якими проходить посадка лісу, і побачили важку і копітку працю працівників по їх посадці і догляду за ними, нас почали зовсім по-іншому сприймати. І тоді пішло фінансування на створення нових лісів.

А що сьогодні? За відсутності фінансування, призупинення передачі земель і державної підтримки, за минулий рік було створено лише 1900 гектарів нових лісів, якщо я не помиляюся. Завдання, передбачені концепцією, фактично провалено і не з вини лісівників. Хоча навіть у тяжкі повоєнні роки на Півдні та Сході були створені сотні тисяч гектарів нових лісів. Держава опікувалася цими питаннями і приділяла їм серйозну увагу. А сьогодні держава усунулася від їх вирішення: немає ані землі, ані коштів, ліквідовуються підприємства. Що ж залишимо по собі нащадкам?

На сьогодні іншої Концепції реформування галузі немає, як і немає єдиного бачення її розвитку. Треба терміново підготувати і подати проект Закону «Про лісову політику». І якщо він буде прийнятий Верховною Радою, тоді всі гілки влади мають чітко його виконувати.

- Сьогодні Ви представляєте Асоціацію мисливців та користувачів мисливських угідь. В чому Ви бачите завдання Асоціації?

- Почну з того, що Держлісагентство є також і центральним органом влади з питань мисливського господарства. В свій час я також серйозно займався цими питаннями. А сьогодні я долучився до роботи у новоствореній Асоціації мисливців і користувачів мисливських угідь. З мисливцями сталося фактично те ж, що й з лісівниками. З них зробили варварів та вбивць. В усьому світі розвивається рух зелених, веганів. В Україні псевдоекологи кричать, що треба заборонити полювання, що мисливці — вороги усього живого. І суспільство це сприймає, тому що не знає, що крім мисливців ніхто не опікується тваринним світом. Користувачі мисливських угідь - це колективи мисливців, об’єднані в товариства, клуби, асоціації тощо, які на закріплених ними територіях охороняють тварин, підгодовують їх, займаються розведенням мисливських тварин, завозячи їх з інших регіонів України та з-за кордону. Оскільки зацікавлені в тому, щоб тварин було достатньо і щоб можна було їх добувати, підкреслюю, виключно законним шляхом у межах затвердженими державними органами лімітами добування.

Мисливці не живуть одним днем. Для них треба охороняти сьогодні, щоб полювати завжди. Це культура, яка виховувалася тисячоліттями. Треба розділити поняття мисливства і браконьєрства. Браконьєр — справжній ворог мисливців, які опікуються тваринами.

За статистикою, у цивілізованих країнах до мисливців ставляться з повагою. У європейських країнах 80 відсотків населення підтримують діяльність мисливців з точки зору охорони тваринного світу.

У нас сьогодні усе покладено виключно на плечі мисливців, і одночасно їх ще й лають. І коли міністр екології дозволяє собі різкі випади на адресу мисливців, це говорить про низький рівень культури того самого міністра і його невігластво у цих питаннях. Коли в ефірі на Радіо «Свобода» між мною та міністром екології виникла розмова з приводу охорони лося, я запитав: «Ви внесли лося до «Червоної книги», чи передбачили хоч одну копійку на його охорону?». Адже для охорони його, підгодівлі як, скажімо, й зубра, необхідно кошти, в тому числі, і на інші заходи, зокрема, на компенсацію шкоди, якщо тварини завдадуть такої сільгоспугіддям. Відповідь була - «Ми запропонували мисливським господарствам передати усіх лосів для належного утримання до нас, якщо у них немає коштів». Тобто як це — передати, адже лось — не корова, не свійський кінь.

В Україні тільки офіційно сьогодні 400 мільйонів гривень мисливські господарства, за їхніми звітами, вкладають в охорону тваринного світу, підгодівлю тварин. Чи може держава виділити 400 мільйонів, якщо нам, лісівникам не може 200-300 мільйонів дати на галузь? І знайти ще фахівців, які б за ті копійки ще хотіли б це робити?

Сьогодні треба щоб і держава, і суспільство підтримували, розуміли мисливців, знаходили спільну мову. От саме для того ми і створили цю асоціацію. Сподіваємося на розуміння у мисливському середовищі. Коли нас підтримають на усіх рівнях - районному, обласному, державному - мисливці об’єднаються і зможуть представляти потужну силу і впливати на громадську думку.

Громадська думка тоді буде об’єктивна, коли суспільство отримуватиме інформацію з декількох джерел — від екологів, мисливців, лісівників. І зрозуміє, що кричати і забороняти завжди легше, ніж насправді щось зробити корисне для суспільства і держави.

І наша асоціація якраз ставить перед собою завдання пропагувати цивілізовані методи полювання, внести зміни до законодавства, які б сприяли як охороні тваринного світу, так і розвитку мисливського господарства. формувати об’єктивну думку громадськості щодо мисливців і полювання. І таким чином досягти того стану розвитку галузі, який є сьогодні у європейських країнах.

- На Вашу думку, чи потрібно політизувати галузь, аби вирішити її нагальні проблеми?

- Звичайно, серед лісівників можуть бути прихильники різних партій. Але необхідно об'єднувати зусилля і працювати в усіх напрямках для досягнення позитивних змін у галузі. Дуже важко працювати, коли немає представників нашої галузі у Верховній Раді, де необхідно вирішувати питання змін до лісового та мисливського законодавства та фінансування галузі. Треба вирішувати і питання координації діяльності Держлісагентства міністром АПК. Оскільки в самому міністерстві не створено належного департаменту лісового господарства, укомплектованого відповідними фахівцями.

У тих же поляків, чехів, словаків є Генеральна дирекція лісів, яка веде господарську діяльність, і є Генеральна дирекція у складі одного з міністерств. Там працюють висококваліфіковані фахівці лісового господарства, що забезпечують розробку законодавчих актів, нормативних документів та здійснюють державний контроль.

Я — оптиміст. Вірю в справедливість та сподіваюся, що на галузь чекають кращі часи, і лісівники доведуть, що вони, в першу чергу, турбуються про український ліс, про стале і невиснажливе лісове господарство, а рубка лісу - це лише збір урожаю: деревина йде на задоволення потреб суспільства, а кошти від її реалізації поповнюють державний бюджет, йдуть знову ж таки на відтворення лісів, їх охорону та захист, розширене лісорозведення. Вірю, що професія лісівника займе достойне місце серед найбільш шанованих суспільством професій.

Віталій ГОПКАЛО

Тижневик "Лісова газета // Природа і суспільство" від 31 січня 2019 року № 4 (216)

Смертельні пастки у Карпатських лісах: браконьєри жорстоко вбивають диких тварин

Петлі-зашморги з дроту розставляють у лісі браконьєри

01.02.2019 22:47



У лісі, що біля Білогорщі, виявлено пастки для звірини. Про це, на сторінці спільноти “Чим живе Левандівка”, пише користувач Інна Прокопчук.


На деревах розставлені сільця (петлі-зашморги) з металевого дроту. Як наслідок — два вже розтерзаних зайці і лисичка, які потрапили у ті лабети. Знайдені петлі познімали, — йдеться у дописі.







https://pershij.com.ua/smertelni-pastky-u-karpatskykh-lisakh-brakoniery-zhorstoko-vbyvaiut-dykykh-tvaryn-foto-18/

01 лютого 2019

Українська наука: як вийти з крутого піке

До 90-х років минулого століття наука в ієрархії професій посідала одне з почесних місць.



Країна приділяла багато уваги розвитку науки, її фінансуванню, підтриманню престижності і статусу вченого. Але й наука давала відповідну віддачу — передовими технологіями і проривними рішеннями забезпечувала високу конкурентоздатність продукції країни. Досягнення наших учених були відомі всьому світу.

Вважаю, що мені пощастило. За свою досить тривалу наукову діяльність я був особисто знайомий з багатьма відомими українськими і радянськими вченими, працював з ними, спілкувався. Випускник радіотехнічного факультету КПІ, я захистив дисертацію з технічних наук, винахідник, понад 20 років співпрацював з потужними київськими НДІ, такими як "Марс", "Сатурн", "Оріон", "Квант", "Гідроприлад" тощо і деякими НВО. Зараз цих підприємств фактично вже немає, хоча деякі ще існують юридично. Чітко видно перехід країни з потужної науково-виробничої в аграрно-сировинну, із продукцією з низькою доданою вартістю і невисокою глибиною переробки.




З 1990-х ситуація в українській науці почала змінюватися. Відбувалося неухильне щорічне зниження частки фінансування науки у внутрішньому валовому продукті (ВВП), і 2016 року воно становило трохи більше ніж 15% від частки фінансування ВВП 1990-го (див. табл. 1). Це при тому, що й ВВП 2016 року менший, ніж ВВП 1990-го, майже вдвічі. Скорочення витрат на науку призводило до неминучого скорочення кількості науковців (див. табл. 2). Зниження заробітної плати призвело до падіння престижності наукової праці. Молодь перестала прагнути вчитися і йти працювати в науку. Нині найчисленніша вікова категорія в науці — категорія понад 65 років.




У цілому ж істотне зниження фінансування науки стало однією з причин, що призвели до деіндустріалізації країни, зникнення цілих галузей промисловості та багатьох НВО і НДІ. Процес закриття підприємств прискорював знищення науки, і навпаки — знищення науки спричиняло закриття підприємств. Відсутність нових розробок і неможливість через брак фінансування їх упровадити у виробництво призводило до подальшого зниження конкурентоспроможності підприємств і в результаті до їх закриття. На частині підприємств нові власники, які отримали їх задешево, не хотіли жодних інновацій. Вони з успіхом експлуатували підприємства, нічого не змінюючи і вичавлюючи з них усе можливе. Частина керівників приватизованих і державних підприємств теж не хотіла інновацій. Як тимчасових управителів їх улаштовувала можливість здавати приміщення в оренду, а обладнання — на брухт на вигідних для себе особисто умовах. Це в кінцевому підсумку призвело до зникнення і галузевої, і заводської науки. Але при цьому програли держава, що втратила висококваліфіковані кадри, в підготовку яких вклала чималі кошти, і високорентабельне наукоємне виробництво. Реально на сьогодні залишилася тільки академічна й університетська наука. 

Свій внесок у процес руйнування науки зробили й різного роду "радники", які давали рекомендації, найчастіше за чималу грантову винагороду. Невідомо на що були спрямовані поради стосовно реформування української науки — на її поліпшення чи знищення. Поради МВФ, наприклад, не допомогли практично жодній країні вийти з економічної кризи.
Нині склалася ситуація, коли вченим може стати тільки багата людина. Згідно з останніми вимогами, підготовка кандидатів наук здійснюється тільки через аспірантуру протягом 4 років. Вартість її на комерційних умовах у середньому становить 150 тис. гривень. Складання кандидатських іспитів, захист дисертації, публікації, виступ на конференції, опоненти, оголошення про захист, друк і розсилка автореферату, банкет — усе це коштує грошей. Усього, за офіційними платежами, захист кандидатської дисертації обійдеться в суму від 220 тис. гривень. Якщо врахувати й неофіційні платежі, то захист дисертації порівнянний із вартістю однокімнатної квартири. А далі, через кілька років сумлінної роботи в науці, можна стати, наприклад, старшим науковим співробітником Національної академії наук України з посадовим окладом 7188 гривень. Зарплата помічника кухаря в курортних селах України 2018 року — від 15 тис. грн на руки.

Наука нині — це сфера, в яку через низьку заробітну плату не прагне йти молодь. Ліквідовано соціальні ліфти, що давали змогу стати вченим, а відтак, унаслідок кадрового голоду, тануть і перспективи розвитку української науки.

Знищуючи свою науку, країна знищує своє майбутнє. Без учених не буде власних розробок і технологій. Ці технології, техніку, обладнання будемо імпортувати, погіршуючи зовнішньоторговельний баланс країни. Для їх обслуговування інженерні кадри будуть уже не потрібні. Досить техніків і робітників. Якщо не потрібні інженери — не будуть потрібні й заклади вищої освіти (ЗВО), які їх готують. У системі освіти основою стануть коледжі й ПТУ. Тобто наступним кроком у деградації і дебілізації країни буде закриття ЗВО, починаючи з технічних. Минулорічна вступна кампанія наочно показала, що країна вже на порозі закриття ЗВО. 13% вступників (7623 осіб), рекомендованих на зарахування за державним замовленням, відмовилися від бюджетних місць. Більш як половина випускників сільських шкіл 2018 р. взагалі не вступала до ЗВО, а за держзамовленням навчаються менше ніж 15% сільських дітей. Триває тенденція збільшення кількості студентів, які вчаться за кордоном. Якщо 2008 року в Європі навчалося 18 тисяч українців, то в 2016—2017 рр. їх уже було понад 70 тисяч.
Досвід відмови від власної науки свого часу мала Канада, коли вирішила імпортувати чужі технології й техніку, але вчасно зрозуміла згубність такого рішення для майбутнього країни і радикально змінила вектор розвитку.

Європейські радники наполегливо вказують на велику частку академій наук у фінансуванні української науки і говорять про досвід функціонування їхньої науки, яка зосереджена переважно в університетах. Але, по-перше, де приклади, коли за науковими розробками університетів будувалися ракети, літаки, судна? Жоден з університетів не входить до числа 100 найкращих із патентування. Очолюють світові рейтинги патентування китайська "Хуавей", німецькі "Сіменс", "Бош", японська "Мацушита", американська "Дженерал електрик". Тобто представники галузевої і заводської наук. Але аж ніяк не університети. Це не їхнє коло завдань.
По-друге, попередній досвід розвитку нашої науки довів ефективність системи її організації, що склалася раніше. Наукова діяльність в основному фундаментального рівня була зосереджена в академіях наук, а підготовка кадрів і наукова діяльність в основному прикладного характеру — в ЗВО. Галузева і заводська науки вирішували завдання прикладного характеру кожна на своєму рівні (галузі, конкретного підприємства, певної продукції).
Якщо подивитися на систему організації науки в Німеччині, то там дослідження також здебільшого зосереджені в інститутах, які поєднані товариствами Лейбніца, Гельмгольца, Фраунгофера та ін., а освіта — в університетах.

Рекомендації звести нашу науку тільки до університетської можуть давати представники невеликих країн, де крім двох-трьох університетів іншої науки немає. А тому маємо оцінювати насамперед рівень кваліфікації радників. І найголовніше — розуміти, з якою метою такі поради дають. За останні роки ми побачили ряд "імпортованих" фахівців і радників. У своїх країнах деякі з них нічим не вирізнялися, кваліфікацію мали вельми скромну. Поради щодо реформування науки і освіти, що мають несистемний характер, не дадуть позитивних результатів.

У Білорусі до вчених і власних підприємств зовсім інше ставлення. Там не тільки зуміли зберегти практично всі галузі господарства, а й модернізувати продукцію підприємств, істотно збільшити обсяги виробництва. Тому й ВВП по відношенню до 1990-го року в Білорусі найбільший з пострадянських країн — близько 200%, а не близько 50%, як в Україні.
Реформи, що проводяться в науці і освіті, в кінцевому підсумку часто спрямовані на полегшення кишень учених. Наприклад, ухвалюються або готуються рішення про обов'язкове володіння іноземною мовою з сертифікатом певного рівня для отримання наукових ступенів кандидата і доктора наук, вчених звань. І вже створено безліч організацій, які за чималі гроші підготують і допоможуть скласти іспит. Причому незрозуміло, як при цьому враховується те, що вчений уже склав кандидатський іспит з іноземної мови перед захистом кандидатської дисертації. Тобто в нинішній організації науки вчений зобов'язаний двічі складати іспит з іноземної мови. Незрозуміло також, навіщо складати кандидатський іспит з філософії.

Ухвалюються або готуються рішення Міністерства освіти і науки про обов'язковість публікацій у журналах, що входять до наукометричних баз даних Scopus і Web of Science Core Collection для захисту дисертацій, отримання вчених ступенів, звань, обіймання посад, отримання стипендій молодих учених. І вже є в Україні низка журналів, які за ваші гроші опублікують вашу статтю будь-якого рівня без належного рецензування. Усі економічні журнали України, що входять до наукометричних баз даних Scopus і Web of Science Core Collection, платні. Мінімальна вартість публікації — 10 тис. гривень. Усі ці журнали стали суперрентабельними. В інших науках становище не настільки катастрофічне, але ситуація аналогічна. Хочеш отримати звання, посаду, стипендію молодого вченого — плати за публікацію в журналі, що входить до відповідних наукометричних баз даних. З'явилися й навколонаукові "жучки", які допоможуть за гроші розмістити статтю у відповідному зарубіжному журналі.

Нині намітилися деякі можливі зміни на краще. Це — ухвалення Закону України "Про науку і наукову діяльність", де враховано чимало нюансів у розвитку науки і, найголовніше, — чітко прописано витрати на науку в розмірі 1,7% ВВП. Якщо Закон неухильно виконуватиметься, це дасть потужний поштовх до розвитку науки. Дуже важливим є й створення Національного комітету з науки і технологій та Наукового фонду досліджень України. Якщо Фонд запрацює, це буде хорошим стимулом для розвитку науки в Україні. Якщо вдасться чітко організувати процес ініціації конкурсного відбору, фінансування та контролю виконання проектів Наукового фонду досліджень України, це допоможе становленню і розвитку української науки в нових умовах. Але обсяг фінансування Фонду, закладений на 2019 рік, нічого не вирішить і практично не допоможе розвитку науки в країні.

Найближчим часом, по суті, вирішиться питання про існування української науки. Устаткування застаріло і морально, і фізично, припливу молоді в науку немає, а на старих кадрах наука довго не протримається. Якщо й надалі фінансування науки буде на попередньому рівні, то за кілька років працювати буде нікому і ні на чому. Природним шляхом почне відмирати спершу академічна наука, потім університетська, починаючи з технічних ЗВО, а далі й гуманітарних, бо вчити буде нікого.

На мою думку, ще є деякі можливості реанімувати українську науку, якщо дотримуватися таких рекомендацій:

— неухильно виконувати положення Закону України "Про науку і наукову діяльність" про рівень фінансування української науки в розмірі 1,7% ВВП;

— забезпечити прийнятне базове фінансування наукових установ та істотне збільшення фінансування на конкурсній основі;

— переглянути нормативні документи, якими регламентуються рішення Міністерства освіти і науки про обов'язковість публікацій у журналах, що входять до наукометричних баз даних Scopus і Web of Science Core Collection;

— переглянути нормативні документи, якими регламентуються рішення Міністерства освіти і науки в частині переліку обов'язкових до складання іспитів з філософії та іноземної мови для здобувачів наукових ступенів;

— обмежити можливість участі в тендерах і конкурсах на проведення наукових досліджень за бюджетні кошти тільки організаціями, що входять до Реєстру наукових установ України;

— забезпечити державне безвідсоткове кредитування патентування за кордоном за системою РСТ найкращих ідей на конкурсних умовах. Наприклад, 25—30 патентів на рік із відстрочкою виплат на 5 років;

— забезпечити часткове фінансування регіональних установ науки і освіти з місцевих бюджетів.

Ключ до взаємодії з чиновником

Законопроекти бувають цікаві і не дуже.


Зазвичай корисні й добре пропрацьовані рішення видаються нудними, і на них не затримується увага пересічного читача, а дарма.
.
Законопроекти також можуть мати дивовижну історію, як, скажімо, урядовий законопроект "Про адміністративну процедуру", зареєстрований у ВРУ під кінець року за номером 9456.

Чому більше не повинно бути так, як є?

Ви, безперечно, потрапляли у прикрі ситуації, пов'язані зі спілкуванням із державними органами. Це могла бути справа про видачу довідки чи паспорта, видача будівельних дозволів, скасування субсидії, нарахування штрафів за прострочений платіж податку на ФОП.

Найгірше в таких випадках — те, що часто дізнаєшся про них тоді, коли вже мало що можна зробити. Процедура оскарження рішення складна й забере багато часу, час — це гроші, і процедура не завжди варта того, щоб її починати. Я вже не кажу про класичні "довідки для довідки", необґрунтовані відмови, "приходьте через місяць".

Що має змінитися?

Це все має змінитися завдяки тому, що зазначений законопроект встановлює єдиний стандарт — процедуру, за якою має відбуватися ваша взаємодія з державою, а точніше — громадян та юридичних осіб з органами виконавчої влади та/або місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, котрі виносять індивідуальне рішення стосовно вас або таке, що зачіпає ваші права.

Ось кілька найбільш корисних норм законопроекту:

Перша: запровадження презумпції правомірності вимог та дій особи. Чиновник, який вважає, що ви не праві, мусить сам це довести, — ви не повинні доводити свою правоту.

Друга: встановлення права особи бути вислуханою, надати пояснення або заперечення у справі до прийняття рішення, яке може негативно позначитися на ній. Жодних повідомлень постфактум, інакше — оскарження.

До речі, оскарження (третя норма): законопроект гарантує право на оскарження будь-яких адміністративних рішень; орган влади має зрозуміло пояснити процедуру оскарження свого рішення, коли доводитиме його до вашого відома.

Четверта: гарантоване право особи на доступ до інформації, пов'язаної з прийняттям та виконанням рішення органу влади. Простіше кажучи, чому, на яких підставах і завдяки кому рішення саме таке, а не інакше, тепер не зможе бути загадкою.

П'ята: орган влади буде зобов'язаний:

— самостійно збирати документи та інформацію, які стосуються справи, якщо такі перебувають в іншому державному органі. Ніхто не має права посилати вас із довідкою до іншого органу влади;

— допомагати громадянинові в оформленні та поданні заяви про відкриття провадження, яка має бути максимально спрощеною і може подаватися в усній чи письмовій формі;
— при особистому зверненні громадянина вирішувати справу негайно, якщо це не потребує додаткових документів або дій;

— доводити до відома особи рішення стосовно неї (адміністративний акт), лише після чого воно набирає чинності.

Крім того, законопроект закріплює практику прийняття рішень з урахуванням судової практики України та Європейського суду з прав людини.

Це основні, проте далеко не всі причини, чому такий Закон потрібен. Звісно, він не вирішить усіх проблем. Проте він дає інструмент, який допоможе державі стати кращою, а громадянам — краще захищати свої права. Хто зацікавлений знати більше — передусім має вивчати першоджерело.


  • Ольга Івкіна

В Госдуме изучают возможность поиска взрослых по геолокации гаджетов

МОСКВА, 1 февраля 2019, 21:29 — REGNUM Депутаты Госдумы изучают возможность законодательно закрепить возможность поиска граждан по геоданным их гаджетов, в том числе мобильных телефонов. Как передает корреспондент ИА REGNUM 1 февраля, об этом заявил спикер Госдумы Вячеслав Володин в ходе интервью телеканалу «Россия-24».

Володин не исключил возможности рассмотрения такой инициативы в связи с обсуждением другого законопроекта, который сейчас рассматривается в Госдуме. Речь идет о законопроекте, который дает доступ к геолокации пропавших детей без решения суда. Он направлен на упрощение поиска пропавших детей. При этом, как выяснилось в ходе рассмотрения инициативы, такие нововведения были бы не лишними и в случае со взрослыми — например, в случае потерявшихся пожилых граждан, ушедших в лес или просто заблудившихся.

«Мы этот вопрос изучаем, и не исключаю, что в ближайшее время мы по нему также примем решение», — отметил Володин.

Между тем, заявил он, необходимо в первую очередь и оперативно принять закон о поиске детей по данным геолокации их гаджетов.

«Мы постараемся сделать всё возможное, чтобы как можно быстрее закон был принят. Эта инициатива депутатов, которые предложили решение, облегчающее поиск наших детей, надеюсь, спасет тысячи ребятишек. Ведь только в прошлом, в 2018 году, у нас более 3 тысяч детей пропали без вести», — отметил Володин.

Как сообщало ранее ИА REGNUM, Госдума в первом чтении приняла законопроект, ускоряющий поиск пропавших детей. С принятием закона у правоохранительных органов появятся правовые возможности в случае обращения родителей или иных законных представителей ребенка в экстренном порядке, то есть без предварительного решения суда, попытаться установить его местонахождение на основе геолокационных данных.

Подробности: https://regnum.ru/news/society/2564668.html