ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

08 лютого 2020

Запрацював штаб охорони лісів


Анонсований головою Чернігівської обласної державної адміністрації Андрієм Прокопенком план захисту лісів від їх нещадної вирубки наразі вилився у початок роботи обласного штабу. «Ми зробили відкритий анонс і запросили до роботи всіх бажаючих – громадськість та активістів, щоб разом протидіяти нелегальним рубкам лісів та прихованим деревообробним пунктам, - каже Андрій Прокопенко. - Лише у такій тісній та прозорій співпраці можна кардинально змінити ситуацію у сфері лісництва Чернігівщини».

Визначено три пріоритетні напрямки роботи штабу: стовідсоткове забезпечення підключення до системи електронного обліку лісозаготівельних підприємств області; протидія нелегальним рубкам, для цього відпрацьовується взаємодія правоохоронців, екоінспекції та громадськості; виявлення незаконних деревообробних пунктів, притягнення правопорушників до відповідальності.

Як повідомила на засіданні штабу в.о. начальника Державної екоінспекції в області Валентина Дзюба, завдяки громадським активістам у 2019 році на території області виявлено 13 незаконних вирубок. Сума збитків склала близько 6 мільйонів гривень. Усі матеріали передані до правоохоронних органів.

Проте найбільшою проблемою є так звані колгоспні ліси. Це дуже значні площі, які фактично ж безгосподарними. Скажімо, у Корюківському районі це 1860 гектарів, у Козелецькому – 198, Срібнянському – 266, Чернігівському – 95, Бахмацькому – 1000 гектарів. Вже давно громадськість, а за ними і районні ради, як, скажімо, Семенівська та Чернігівська, вимагали передати ці ліси у комунальну власність громад. Але досі обласна влада робила все, щоб цього не трапилося.

«Будемо приймати обласну Програму охорони лісів та водних об`єктів Чернігівської області. Проєкт документу вже є. Доопрацюємо з урахуванням ідей та пропозицій від громадськості, депутатів та подамо на найближчу сесію обласної ради, – повідомив Андрій Прокопенко. – Впевнений, що всі фракції підтримають це рішення задля збереження лісів».

Молодые деревья пока в безопасности: вырубку леса в Латвии отложили



Новые нормы вырубки леса должны вступить в силу с июля 2021 года; этими правилами промышленным лесозаготовителям разрешено будет спиливать деревья с меньшим диаметром, чем сейчас

РИГА, 8 фев - Sputnik. Министерство земледелия отложит вырубку леса на полгода, пишет "МК Латвия". Также сообщается, что будет повторно проведена дискуссия среди организаций по охране природы и представителей лесной отрасли, в том случае, если их утвердит правительство.

То есть, вырубке теоретически будут подлежать и более молодые деревья. Никто не скрывает, что новые правила приняты ради усиления конкурентоспособности лесной промышленности Латвии.

© CC0 / PXHERE
Это смертный приговор: "ухоженный лес" Министерства земледелия Латвии взорвал соцсети

"Диаметр, который сейчас используют в Латвии, приравняется к диаметру в Эстонии. Это значит обеспечить одинаковую конкуренцию",- говорит представитель предприятия Latvijas Valsts meži Томас Котович. Продукция лесной промышленности составляет одну из важнейших частей латвийского экспорта.

По словам исполнительного директора союза лесопереработчиков Латвии Андрейса Цунскиса, в последние годы объемы заготовок стабильно большие. Новые же нормы позволят рубить еще больше, но опасений нет.

"Мы рубим около 13 миллионов кубометров в год. Продаем на пилорамы в Латвии для производства доски, продаем на экспорт. Лесу как таковому ничего уже не угрожает", - считает Цунскис.

Лес рубить надо, так как рано или поздно он стареет и древесина теряет качество, отмечает Андрейс Цунскис. Как государственные, так и частные владельцы лесов обязаны возобновлять места вырубок новыми посадками. Вырубка государственных лесов находится под особо строгим контролем, и новые правила не увеличат ее объемы.

Из общей площади лесов в Латвии треть – охраняемые. В основном новые правила коснутся частных лесных угодий. Впрочем, не все рады новым нормам вырубки – Организации по защите природы и общества орнитологов считают что более масштабная вырубка нанесет ущерб многообразию природы и качеству лесов.

"При вырубке более молодых деревьев сократится количество мест обитания для многих видов птиц, насекомых и даже животных. До сих пор нет исследования о том, как это повлияет на животных. Перед тем, как принимать решения, необходимо просмотреть эту проблему с разных сторон – сохранение биологического разнообразия является одной из основных задач Латвии», -говорит орнитолог Руслан Матрозис.

Министерство земледелия заверяет, что новые правила о деревьях под вырубку с меньшим диаметром будут относиться только к 5% площади лесов.


НОВОСТИ ЛАТВИИ
12:49 08.02.2020

Читать далее: https://lv.sputniknews.ru/Latvia/20200208/13187901/Molodye-derevya-poka-v-bezopasnosti-vyrubku-lesa-v-Latvii-otlozhili.html

АБСУРДНИЙ ЕКОЛОГІЧНИЙ КОНТРОЛЬ



Україна – пострадянська країна. Культура поводження з навколишнім середовищем тут є дуже низькою. В державі тільки формується законодавча база та...


8 ЛЮТОГО 2020 СТУП'ЯК ЖЕНЯ

Україна – пострадянська країна. Культура поводження з навколишнім середовищем тут є дуже низькою. В державі тільки формується законодавча база та впроваджуються механізми контролю. 28 років в Україні безжально винищується екосистема. Масові вирубки лісів, забруднення річок, незаконний видобуток корисних копалин, стихійні сміттєзвалища – на всіх цих злочинах наживаються окремі люди, отримують мільйонні прибутки і не несуть жодного покарання. У результаті такого свавілля накопичилася низка екопроблем як державного, так і локального рівня.


Правила є чи немає?

Нормативна база, тобто правила, за якими здійснюється охорона навколишнього середовища, є доволі застаріла, особливо в частині контролю. Та не все так погано.

Основна дорожня карта, за якою рухається нині Україна в напрямку зміни законодавства, – це Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Завдяки цьому документу Україна стала на шлях імплементації українського законодавства до європейських норм. Завдання для українського парламенту та відповідних екоінституцій чітко окреслені. Однак політична корупція, лобізм великого бізнесу, підприємства якого є головним джерелом викидів і забруднення навколишнього середовища, блокують законодавчі ініціативи.

Україна – держава з дуже високим рівнем корупції. За рейтингом «Індекс сприйняття корупції-2018», Україна посідає 122-ге місце в світі поруч із Малі, Малаві та Ліберією. Із пострадянських держав Україну випередили всі країни Балтії, а також Грузія, Вірменія, Молдова і Білорусь.

https://www.radiosvoboda.org/a/29735869.html

Контроль у дії


Друга сторона проблеми – це слабкі інституції. Через це навіть добре виписані закони не завжди приносять результат.

У сфері екології в Україні є низка контролюючих органів, – від рибінспекції до екоінспекції, – які мають фіксувати злочини, визначати збитки, справи за фактами грубих порушень передавати в суд. Ці завдання виписані на папері, на практиці – мізерні результати.

Часто пересічна людина, яка бачить певне екологічне правопорушення, не в змозі навіть розібратися, куди телефонувати, аби його зафіксували, тому більшість громадян апелюють до поліції. Правоохоронці приїжджають і фіксують порушення, проте важливо ще й визначити збитки, завдані навколишньому середовищу. Тому тут без відповідних інспекцій не обійтись. Саме вони повинні здійснювати предметний контроль та визначити шкоду. На практиці інспекції взагалі не виїжджають на місце події або ж прибувають із запізненням, коли порушення вже «розчинилося під водою» або його «здуло вітром». Нині ж оперативність є визначальною у роботі інспекторів.

Аби не бути багатослівними і не оперувати тільки припущеннями, ми звернулися до однієї з інституцій – Державної екологічної інспекції, яка здійснює контроль за додержанням природоохоронного законодавства.

Перед тим, як розповісти, як працює інспекція тут, локально в Івано-Франківській області, які результати приносить контролюючий орган громаді Прикарпаття, варто зазначити, що саме ця структура стала на шлях реформування. Адже 21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України ліквідував 12 територіальних органів Державної екологічної інспекції України (далі ДЕІ), які діяли на обласному рівні. Таке рішення було прийнято на виконання Концепції реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища. ДЕІ України скасовані, натомість створено Державну природоохоронну службу з новою структурою територіальних органів.

І тут важливий акцент: хоч реформа передбачала повне скасування старої інспекції і створення абсолютно нового органу, все відбулося не зовсім так. Державна екологічна інспекція укріпилася, але фундаментально не змінилася. І, як зазначають активісти ГО «Екологія-Право-Людина», це є не ефективно, бо найбільшою проблемою у діяльності інспекції є оперативність. Укрупнення не вирішило цієї проблеми, швидко реагувати на злочини стало для інспекторів ще складніше.

http://epl.org.ua/announces/likvidovano-12-oblasnyh-ekoinspektsij-reforma-z-hvosta-a-ne-z-golovy/

Але перейдімо до конкретики, показників, які чітко дають зрозуміти, чим займається новоспечена Державна екологічна інспекція Карпатського округу, яка офіційно свою роботу розпочала 29.03.2019 року (наказ №113).

Так, за січень-липень 2019 року інспекція перевірила 195 об’єктів державного нагляду. З них 134 планово, 60 – позапланово. Здійснено 603 ресурсні перевірки (520 – планових, 83 – позапланові).



Результати діяльності Державної екологічної інспекції Карпатського округу за січень-липень 2019 року

Притягнуто до адміністративної відповідальності      Загальна сума штрафів
401 особа                                                                          64 838 грн
Нараховано завданої довкіллю шкоди                           Відшкодовано
3 817 675 грн                                                                    924 669 грн




Виходить, що штраф за адмінпорушеннями в середньому становить 162 грн. Абсурдна сума. Щодо більш суттєвих шкод, то, як бачимо, тільки третину з нарахованої суми відшкодовано, а до суду надійшло всього лиш 7 справ. Такий собі «фіктивний» контроль.

І щоб дійти до кульмінації цього абсурдного контролю, важливо знати, що цю інституцію обслуговує майже 100 працівників, які утримуються за кошти громадян України, а топові посадовці, тобто керівники, отримують досить високі винагороди. Тільки питання: за що, яку користь від існування цієї контрольної інспекції отримують українці?

Так, на наш запит до ДЕІ, в якому ми поцікавились зарплатами керівників й інспекторів, маємо таку відповідь:

Розмір заробітної плати керівника та заступників Інспекції за липень 2019 року


Начальник – Гасимов Ріяфет Садиг Огли                                      26 26 26 488,72 грн
Перший заступник начальника Аврам Михайло Михайлович    28 77 28 772,96 грн
Заступник начальника – Тарнавський Сергій Теодорович           25 25 25 184,73 грн

В Україні є низка контролюючих органів, які мають фіксувати злочини, визначати збитки, справи за фактами грубих порушень передавати в суд. На практиці – мізерні результати

Загалом в Державній екологічній інспекції Карпатського округу станом на 8 серпня 2019 року працює 97 працівників. Якщо підрахувати витрати на заробітну плату (оклад) без додаткових нарахувань, то маємо 539 240,3 грн на місяць, а в рік це 6 470 883,6 грн. Тобто тільки на одну зі статей витрат інспекції треба більш як пів мільйона гривень на місяць. У чому ж тоді доцільність і рентабельність цієї структури, коли середній адмінштраф зводиться до 160 грн?
Рекорди зі смертності

Наслідки екологічних злочинів найперше позначаються на нашому здоров’ї. Людям часто роками доводиться боротися з раком, який провокує погана екологія, а ще Україна б’є рекорди зі смертності і зменшення кількості населення.



Так, наприклад, за показниками в Івано-Франківську, у 2018 під диспансерним спостереженням КНП «Центр первинної медичної і консультативно-діагностичної допомоги» перебувало 5990 осіб з онкологічною патологією, за 6 місяців 2019 року виявлено ще 334 випадки онкозахворювань. У 2018 році від новоутворень померло 383 людини, за 6 місяців 2019 – 179. Щодо дітей, то в 2018 році в місті на обліку перебувало 308 дітей, а за перше півріччя 2019 року – 281, померла минулого року одна дитина, цього – ще дві. На допомогу онкохворим у 2019 році передбачено 1 млн 500 грн.

На вирішення проблем онкохворих загалом, враховуючи всі програми обласного, регіонального і цільового призначення на 2019 рік, передбачено 43 млн грн. Тобто, дуже великі витрати, хоча це не є той рівень лікування, якого потребують люди.

Фінансування онкохворих
Джерела фінансування                  2018 рік (тис. грн)      2019 рік (тис. грн)
Обласний бюджет                          32 689,3                       37 256,6
Регіональна програма                       9500,0                          5556,0
Цільова програма                                150,0                            187,4
Всього затверджено кошторисом 42 339,3                        43 000,0

Наслідки екологічних злочинів найперше позначаються на нашому здоров’ї. Людям часто роками доводиться боротися з раком, який провокує погана екологія


Не контроль, а фікція


Але є ще високий екологічний податок, завдяки якому можна впроваджувати екологічні проєкти і, крім притягнення до відповідальності порушників, дбати про природу. Так, за інформацією Територіального органу ДФС в Івано-Франківській області, за забруднення навколишнього середовища прикарпатські платники перерахували до бюджету 280,8 млн грн екологічного податку. Із загальної суми надходжень до державної казни спрямовано 148,2 млн грн, а до місцевих бюджетів сплачено 132,6 млн гривень.

Якщо порівняти із минулим роком, надходження збільшились на 51,6 млн гривень. Найбільшими платниками екоподатку стали підприємства Галицького (239 млн грн), Калуського (23,0 млн грн), Тисменицького (9,2 млн грн), Долинського (2,1 млн грн) та Надвірнянського (1,7 млн грн) районів.

http://if.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/388708.html

Враховуючи темпи знищення екосистеми України, проблема набрала в державі глобального характеру. Більшість громадян про екологію не думає, своє життя оцінює за матеріальними благами та комфортом, який визначається квадратними метрами в квартирі або ж кількома сотими землі, все, що за стінами або за парканом, вважають люди, їх не стосується.
Часто пересічна людина, яка бачить певне екологічне правопорушення, не в змозі навіть розібратися, куди телефонувати, аби його зафіксували, тому більшість громадян апелюють до поліції

Держава в особі контролюючих органів має швидко реагувати і притягувати до відповідальності винних. Натомість достатньо проаналізувати роботу однієї інституції, як-от ДЕІ, – і стає зрозуміло, що це не контроль, а фікція, що контролюючі органи – це лиш робочі місця і можливість отримати додатковий заробіток для тих, хто при владі.

Автор: Наталя Сербин

В Олешковском районе правоохранители задержали лесных браконьеров, автомобили которых застряли в заносе


Сотрудники Олешковского отделения полиции и СБУ на территории Корсунского лесничества возле Казачьи Лагери задержали лесных браконьеров, автомобили «УАЗ» которых, загруженные свежеспиленными стволами многолетних деревьев вяза, застряли в снежном заносе, сообщает отдел коммуникации полиции Херсонской области.

Нарушителями оказались местные жители в возрасте от 30 до 50 лет. В автомобилях злоумышленников находилось три кубометра распиленных стволов вяза. Полицейские изъяли у браконьеров автомобили с дровами и бензопилой.

Суд уже арестовал изъятые вещественные доказательства. По данному факту В ЕРДР внесены сведения по ч. 1 ст. 246 Уголовного кодекса Украины «Незаконная порубка или незаконная перевозка, хранение и сбыт леса».

Правоохранители, покрывающие "черных лесорубов", будут сидеть - Кучер



Председатель Харьковской облгосадминистрации (ХОГА) Алексей Кучер встретился с группой протестующих, которые провели 7 февраля имитинги против вырубки леса. Об этом сообщили в пресс-службе ХОГА.

Общественные активисты пикетировали ГУ Национальной полиции и управление СБУ в Харьковской области, а затем пришли к стенам ХОГА. С группой протестующих встретился председатель ХОГА Алексей Кучер. Он заверил участников акции, что Харьковская облгосадминистрация для них открыта.

"После назначения председателем Харьковской областной государственной администрации на каждом координационном совещании с правоохранителями я поднимаю вопрос о прекращении вырубок леса. Со своей стороны я делаю все для того, чтобы этого позорного явления в Харьковской области не было", - подчеркнул председатель ХОГА.

Во время разговора представитель ВОО "Потон" Павел Онищенко сообщил, что активисты организации неоднократно обращались в правоохранительные органы по вопросам вырубок и предоставляли видеодоказательства с мест событий, однако должной реакции не было.

"Мы не знаем, к кому уже обращаться. К вам - вы человек новый. К вам есть доверие. Нашей организацией был выявлен ряд нарушений, незаконных рубок, незаконных пилорам. Снято большое количество видеоматериала. Мы провели много часов в лесах, написали ряд заявлений в полицию. И ни по одному нашему заявлению нас не допросили. Это приговор. Полиция даже не делает вид, что хочет разобраться", - заявил Онищенко.

Кучер напомнил, что на совещании в областной прокуратуре предупредил сотрудников правоохранительных органов о последствиях, которые будет иметь покрывание преступников или просто бездействие в этом вопросе.

"Я пообещал всем, что они будут сидеть. Лица, которые будут покрывать "черных лесорубов", правоохранители - они все будут сидеть. Если кто-то не видит возможности в себе прекратить это покрывание, ему лучше просто уволиться, уйти из правоохранительных органов", - сказал председатель ХОГА.

Руководитель области пригласил общественных активистов к диалогу - в частности, к созданию совместной рабочей группы. Кучер также пригласил представителей ОО, которые борются против вырубки леса, принять участие в ближайшем координационном совещании руководства ХОГА с правоохранительными органами области.



08.02.2020, 10:50
sq.com.ua


***





Харьковский губернатор пообещал посадить тех, кто покрывает “черных лесорубов”

Общество
08:25 08.02.2020
Алексей Кучер
председатель ХОГА




Я пообещал всем, что они будут сидеть. Лица, которые будут покрывать «черных лесорубов», правоохранители – они все будут сидеть. Если кто-то не видит возможности в себе прекратить это, ему лучше просто уволиться, уйти из правоохранительных органов

Автор: Алексей Кучер, председатель ХОГА

Як мертвому поправки

Як змінився закон про обіг землі до другого читання і чи вистачить голосів для його прийняття.


Розгляд законопроєкту про ринок землі у другому читанні очікується в прийдешній четвер. Теоретично в цьому питанні може бути поставлена крапка, а реформи дано старт. Практично все буде залежати від голосування за так званий законопроєкт "про неповернення Приватбанку". Власне "неповерненню" цей проєкт не запобігає, проте істотно його ускладнює, що безумовно не подобається ані І.Коломойському, ані його людям в парламенті. Земля, в даному випадку – розмінна монета. Якщо "приватівський" закон буде прийнятий, то фракція "Слуга народу" відразу позбудеться близько 30 голосів при прийнятті "земельного" проєкту. Знайти резерви теж буде непросто, з найбільш вірогідних – депутатська група "Довіра" і "Голос".
Втім, радіти їх успішним переговорам і голосуванню не варто – аж надто неоднозначний проєкт закону про обіг землі. Все, що треба було змінити у законопроєкті до другого читання, не змінено, зате нові ризики створено. Враховуючи, що попереду ще не менш буремна практична реалізація реформи, вочевидь, успішною вона не буде.

Загалом комітет з питань аграрної та земельної політики начебто розглянув 4018 поправок: для початку "механічно" скоротив їх до 2385, прибравши повтори, а потім — лише до дев'яти, викинувши решту, без будь-яких обговорень. Більшість із зазначених дев'яти поправок — суто технічні.

Для прикладу, перша з поправок уже по суті — це зміна назви законопроєкту. "Щодо обігу земель" замінили на "щодо умов обігу земель". Суттєва новація, особливо зважаючи на те, що земля в обігу взагалі перебувати не може, можливий лише обіг прав на землю.

Друга із суттєвих — більш принципова, бо стосується змін до Земельного кодексу, власне визначаючи, хто може купувати українську землю та в якій кількості концентрувати її. Ця поправка в існуючому вигляді була створена безпосередньо у профільному комітеті, отримавши позначку "враховано редакційно".

Головна стаття Земельного кодексу, до якої вносяться зміни, — про набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення.

Наразі набувачами прав власності на такі земельні ділянки можуть бути громадяни України, юридичні особи України, територіальні громади, держава. Також право власності на ці земельні ділянки може набуватися банками та кредитними установами у процесі стягнення заставного майна.

Відповідно до запропонованої поправки, іноземцям, особам без громадянства та юридичним особам заборонено набувати частки у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, членство в юридичних особах (крім банків і кредитних установ), які є власниками земель сільськогосподарського призначення. Але така заборона дійсна лише до дня оголошення рішення референдуму про надання права іноземцям набувати права власності на землю. А як там далі — невідомо.

Звісно, законотворці надають вичерпний перелік тих, кому українська земля не дістанеться у жодному разі. Тут і агресори, і окупанти, і терористи, і невідомі бенефіціари, чи то під українськими санкціями, чи то під контролем FATF. Але всі ми розуміємо, наскільки легко у сучасному світі іноземним бенефіціарам, навіть за цілковитої заборони, відкрити в Україні українську компанію із підставним українським бенефіціаром, який не підпаде під жодні санкції та обмеження. Насправді ніякого захисту від набуття у власність землі іноземцями не існує, — кінцеву бенефіціарність можливо довести тільки тоді, якщо іноземець чи будь-яка особа володіє в юридичній особі часткою більш як 25%, а всіх, хто менше, то гостинно запрошуємо у власники української землі.

Цікавим є те, що за запропонованими поправками до статті 130 не допускається набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення за відплатними договорами у разі відсутності у набувача права власності документів, які підтверджують джерела походження коштів або інших активів, за рахунок яких набувається таке право. Тобто за невідплатним договором, як подарунок наприклад, землю можна отримати без жодних підтверджень походження коштів?

Також не зовсім зрозуміло, на якому ґрунті поправками визначається максимально допустимий обсяг концентрації землі в "одних руках". Як і декларував президент, ідеться про 10 тисяч гектарів. Сукупно як через безпосереднє право власності, так і через участь у юридичній особі.

Змін зазнали також статті 143 і 145 кодексу. Суть змін полягає в тому, що земельні ділянки буде конфісковано у разі, якщо особа, яка відповідно до законодавства зобов'язана відчужити земельну ділянку, не зробила цього у визначений законом строк. Раніше змінами передбачалося примусове припинення права власності на земельні ділянки, а не конфіскація. Конфісковані ділянки продаватимуться на торгах, а отримані гроші виплачуватимуться колишньому власнику за вирахуванням витрат, пов'язаних з їх продажем.

Розуміючи абсолютну спроможність доступу іноземців до української землі, поправками було скасовано пункт 14 перехідних положень Земельного кодексу, який надавав можливість українським юридичним особам за участі іноземців набувати у власність земельні ділянки у разі користування такою юридичною особою земельними ділянками на правах оренди чи емфітевзису та існування юридичної особи не менше трьох років. Зокрема, до 1 січня 2024 року не допускається набуття юрособами, бенефіціарним власником (контролером) яких є іноземці, права власності на сільськогосподарські земельні ділянки. Але вимоги цього пункту не поширюються на випадки набуття у власність земель, які використовують на правах оренди, емфітевзису, за умови, що з моменту державної реєстрації юрособи — набувача права власності минуло не менш як три роки.

Інші поправки мають технічний характер, окрім поправки №3937 стосовно перехідних положень до проєкту закону №2178-10, якою передбачено, що уряд у тримісячний строк з дня опублікування закону повинен розробити та подати парламенту законопроєкт про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Фонду розвитку сільських територій. Фінансуватиметься фонд у тому числі за рахунок частини коштів від продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності. А його кошти спрямовуватимуться на видатки розвитку: інфраструктури, енергозбереження, освіти та медицини у сільській місцевості та реалізацію державних програм розвитку малих і середніх сільськогосподарських товаровиробників.

Також у тримісячний строк уряд повинен буде розробити та затвердити порядок здійснення фінансової підтримки громадян і юридичних осіб (у тому числі фермерських господарств) для придбання земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Зауважте, не лише дрібних фермерів, як було раніше, а всіх — і фізичних осіб, і підприємців, незалежно від розміру.

Загалом, проаналізувавши законопроєкт №2178-10 до другого читання, можна зробити висновок про відсутність у ньому стратегії розвитку аграрної галузі, відновлення та зростання економіки країни, про відсутність національних пріоритетів, про порушення і підміну норм Конституції України.

Навряд чи цей законопроєкт влаштовує українських малих чи середніх виробників, більшість українців чи легальних іноземних інвесторів. Утім, він однозначно влаштовує все те ж вузьке коло осіб, які мають і статки, і відпрацьовані механізми, чекаючи на розпродаж земель. Саме вони на колінах писали цей законопроєкт.

Шансів на його ухвалення без запеклих обговорень насправді небагато з низки причин. По-перше, цей законопроєкт не задовольняє представників іноземних партнерів України, які пильнують за кожним кроком так званої земельної реформи і багато яких запропоновані зміни дивують. По-друге, він не задовольняє мажоритарників "Слуги народу" із політичними амбіціями, адже після його прийняття їм ще доведеться повертатися на малі батьківщини та пояснювати виборцям, як же таке могло статися. По-третє, не голосуватимуть за проєкт і парламентарії — представники іноземних інвесторів, зацікавлених не просто у купівлі української землі абияк через підставні шараги та за офшорні кошти, адже є й такі.

4 лютого, 13:54


"Дерев'яні" реформи та їх наслідки

Благими намірами — до скасування мораторію на експорт кругляку.


За дорученням уряду, з 1 лютого 2020 року започатковується централізований облік деревини. З раціональністю цього заходу важко не погодитись, адже насправді у централізованому обліку є серйозні прогалини, певна частка лісів не має постійних лісокористувачів, а в багатьох регіонах існують лише орієнтовні дані про облік деревини. Здається, що в уряді нарешті почули про наявність гострих проблем у лісовому господарстві та деревообробній галузі. Та попри те, що запровадження обліку деревини є абсолютно логічним, цей крок може наблизити уряд до скасування мораторію на експорт лісу-кругляку. Про що абсолютно однозначно можна почути як від самого прем'єра, так і від його заступника Дмитра Кулеби, а також торгового представника України Тараса Качки та інших.
Для того щоб більш детально розібратись у цій проблематиці, мною було проведено низку кабінетних і польових досліджень, результати яких наведено в цьому матеріалі.

Деревообробна галузь залишається однією з небагатьох галузей вітчизняної промисловості, яка змогла пройти крізь усі кризи та рецесії останніх років, значно наростивши обсяги виробництва.

Порівняно з докризовим 2012 роком деревообробне виробництво України за підсумками 2019-го зросло на 25,9%. Тоді як індустріальне виробництво в цілому за цей період знизилося на 21,5%. У жахливому стані перебувають більшість секторів вітчизняного машинобудування, зокрема виробництво залізничних вагонів і легкових автомобілів, яке скоротилося майже на 80% порівняно з 2012 роком. Ніяк не можуть вийти з рецесії харчова і легка промисловості (обсяги виробництва в них досі нижчі, ніж 2012-го, на 14,6 і 9,5% відповідно).

Відтак, активний розвиток деревообробної галузі в умовах тривалої стагнації всього промислового сектору України аж ніяк не випадковий. Модернізація та розвиток галузі зумовлені виключно своєчасними заходами державної політики, основою якої стало запровадження 2015 року мораторію на експорт лісу-кругляку.

Запровадження цього мораторію у поєднанні із криміналізацією відповідальності за незаконні рубки та експорт лісу суттєво обмежило відплив цінної сировини за кордон. У результаті отримання доступу до сировини вітчизняні виробники змогли активізувати переробку всередині країни. Така державна політика стала сигналом також і для європейських інвесторів, що почали розглядати галузь як потенційну сферу для запуску нового бізнесу в Україні.

Так, мораторій почав діяти 1 листопада 2015-го, а вже у 2016–2017 роках капітальні інвестиції в галузь зросли в 1,5 разу. Станом на 1 жовтня 2019-го в деревообробну галузь у цілому надійшло 414,8 мільйона доларів прямих іноземних інвестицій, що на 36,3% більше, ніж на кінець 2016 року, тоді як сукупний приплив ПІІ за цей період становив лише 11,1%.

Відповідно, галузь почала стрімко відновлювати свої позиції на внутрішньому ринку. Зокрема, частка вітчизняних меблів у структурі роздрібного товарообороту протягом 2015–2018 років зросла з 42,1 до 48,3%, тоді як загалом частка непродовольчих товарів знизилася з 39,3 до 31,7%.

Принципово слід зазначити, що всі мита на продукцію деревообробки в Україні встановлено на нульовому рівні, доступ на внутрішній ринок абсолютно відкритий для іноземних конкурентів. А отже, за умови стабільних поставок сировини вітчизняні деревообробники здатні виробляти якісну й висококонкурентну продукцію не гірше за своїх іноземних конкурентів.

Більш того, ця продукція може конкурувати і на зовнішніх ринках. Експорт товарів деревообробної промисловості у 2015–2018 роках зріс з 1,1 до 1,5 мільярда доларів. Наразі галузь забезпечує 3,2% експортної виручки та має додатне сальдо торгівлі у понад 1 мільярд доларів. У структурі експорту на заміну необробленим лісоматеріалам чільні місця посіли листи для облицювання, шпон, різні столярні й теслярські вироби, ДВП, ДСП, фанера тощо.

Також варто зазначити, що наведені показники могли би бути значно кращими. Адже гучні заяви політиканів про можливе скасування мораторію й досі суттєво стримують амбіції інвесторів, а подекуди заганяють у глухий кут. У тому числі йдеться і про європейських інвесторів, які прийшли в нашу країну виключно із розрахунку на наявність мораторію, тобто сировини в межах України.

Також не останню роль відіграла корупція на митниці, через яку, на жаль, і досі існує можливість експортувати деяку кількість необробленої деревини під виглядом паливних дров.

Ще одним підривним фактором є діяльність лісгоспів, які від самого початку штучно ініціювали затоварювання на складах деревини, мотивуючи цим необхідність скасувати мораторій. Адже на "сірому" експорті кругляку наближені до влади особи значно поліпшили свої статки. Втім, посилення мораторію кримінальною відповідальністю за незаконний експорт підштовхнуло лісгоспи до творення — на їх базах почали з'являтися деревообробні підприємства.

На перший погляд, розвиток деревообробки в структурі лісгоспу виглядає дуже позитивно — залучаються інвестиції в обладнання, деревина обробляється, реалізується готова продукція тощо. Втім, така діяльність лісгоспів стала черговим бар'єром у доступі приватних деревообробних підприємств до сировини. Зловживаючи владними повноваженнями та посиливши свої позиції скасуванням наказу Мінагрополітики, що визначав порядок реалізації лісоматеріалів, лісгоспи створили для себе всі умови для отримання або взагалі не облікованої сировини, або за собівартістю. На сьогодні лісгосп виписує собі сировину найвищої якості в середньому по 600–800 гривень за кубометр. Тоді як на ринок постачається не завжди якісна сировина за ціною 2–3 тисячі гривень за кубометр.

Зрозуміло, що в умовах відсутності законодавчого забезпечення процесу реалізації лісоматеріалів на цьому ринку панують хаос, суцільний схематоз і корупція. А центральна влада, напевно маючи з цього зиск, робить вигляд, що нічого не відбувається, вбачаючи ключовою реформою галузі запровадження механізму реалізації деревини через систему ProZorro. При цьому доводи бізнесу про банальну відсутність Інтернету в лісі, де переважно, і це цілком логічно, розташовуються деревообробні підприємства, — не аргумент. Крім того, вартість доступу до сервісу цієї системи, за інформацією чиновників, є вищою за звичайні аукціони чи прямі договори.

Водночас, крім внутрішніх несприятливих факторів із доступом до сировини, на сьогодні існують ще й певні зовнішні виклики.

Такі виклики в основному зумовлені гострою реакцією Європейського Союзу на запровадження Україною мораторію на експорт лісу-кругляку. Мотивація ЄС є цілком зрозумілою, — європейський бізнес обмежили у доступі до сировини. І для оскарження цього рішення начебто є підстави.

По-перше, мораторій було запроваджено фактично на зорі укладання всеосяжної Угоди про асоціацію та створення зони вільної торгівлі між Україною та ЄС.

По-друге, суперечливі та непослідовні заяви українських посадових осіб щодо можливості скасувати мораторій сформували люфт для маніпуляцій європейських дипломатів. Зрозуміло, що як тодішнім, так і нинішнім урядовцям, вирощеним на грантах, зручніше і комфортніше говорити з донорами так званої технічної допомоги про успішне виконання поставлених завдань, аніж відстоювати певні позиції в інтересах держави.

У цьому контексті хочу нагадати, що запровадження в Україні мораторію на експорт лісу-кругляку не є поодиноким та унікальним кейсом. На сьогодні аналогічні заходи діють у понад 30 країнах, і ця кількість найближчим часом, ймовірно, збільшиться. Яскравим прикладом є Канада, де починаючи з 1906 року діє заборона на експорт лісу. При цьому дуже показовим є факт збереження Канадою цієї заборони навіть у рамках угод про вільну торгівлі. У тому числі з Україною! Не менш цікавим є факт наявності в Румунії заборони експорту необробленої деревини навіть у рамках ЄС.

Тож можна стверджувати, що норми міжнародного права передбачають таку можливість. Зокрема, системою угод Світової організації торгівлі — ключовою нормативно-правовою базою регулювання міжнародної торгівлі — прямо передбачені відповідні винятки із правил. Насамперед йдеться про те, що у разі настання надзвичайних обставин у будь-якій країні влада на власний розсуд може запроваджувати будь-які заходи для подолання кризових явищ і захисту суттєвих інтересів своєї безпеки.

Обмежувальні заходи в торгівлі можуть бути запроваджені з метою захисту як економічних, так і екологічних інтересів держави, моралі та культурних цінностей. Також це можуть бути заходи, що застосовуються під час війни чи за інших надзвичайних обставин у міжнародних відносинах. Аналогічні норми закладаються й у всіх інших міжнародних торговельних договорах. Включаючи й угоду про зону вільної торгівлі між Україною та ЄС.

Діючому уряду варто знати та пам'ятати, що мораторій на експорт лісу-кругляку в Україні запроваджувався в умовах анексії Криму та загострення бойових дій на Сході країни. А ключовими мотивами його запровадження стало шалене збільшення неконтрольованих рубок та експорту лісу.

Також очевидним є факт, що слідом за лісом-кругляком країну залишали профільні фахівці деревообробної галузі. Адже, як відомо з економічної теорії та практики, концентрація трудових ресурсів відбувається безпосередньо в місцях концентрації промислового виробництва. Якщо в Україні відбувалися лише рубки та експорт, а подальшою переробкою займалися у країнах ЄС, то кадровий ресурс, природно, теж переміщався.

Відповідно, з появою сировини в межах країни, навіть за умови наявності інвестицій у деревообробну промисловість, й досі відчувається гострий кадровий дефіцит.

Говорячи про сучасний державний менеджмент, хочу вкотре наголосити, що успіхи будь-якої галузі економіки напряму залежать від ефективності державної політики. Кейс із розвитком деревообробної галузі на тлі загальноекономічного спаду є яскравим свідченням цього.

Тож вважаю доцільним на сьогодні насамперед зупинити ганебні наміри уряду скасувати мораторій на експорт лісу-кругляку та посилити державну політику такими заходами:

1. Зосередити зусилля дипломатії та вищого політичного керівництва країни на переконуванні міжнародних партнерів у правомірності та економічній й екологічній доцільності збереження цього заходу.

2. Законодавчо забезпечити ринок лісоматеріалів, зокрема в частині формування ціни та механізму реалізації. Щодо останнього вважаю оптимальним досвід ЄС, що передбачає першочергове та максимальне забезпечення сировиною діючих деревообробних підприємств за прямими довгостроковими договорами. А для нових підприємств і задоволення зростаючих потреб існуючих — постійно діючі аукціони. При цьому лісгоспи, на мою особисту думку, мають бути рівноцінним учасником ринку, тобто отримувати сировину для власної переробки за ринковими цінами.

3. Вдосконалити навчальну базу підготовки фахівців деревообробної та лісогосподарської галузей. Зокрема через поширення державно-приватного партнерства в частині приватного замовлення на підготовку відповідних фахівців із подальшим їх працевлаштуванням.

4. Посилити державні програми стимулювання виробництва деревообробного обладнання.

5. Як на мене, ключове — забезпечити висадку понад 100 тисяч гектарів нових дерев.

За оцінками Державного науково-дослідного інституту інформатизації та моделювання економіки, підготовленими з використанням всесвітньо визнаної американської системи економічного аналізу GTAP, реалізація комплексу зазначених заходів у середньостроковій перспективі забезпечить:

— скорочення промислової вирубки лісів в Україні на 18,3%;

— здешевлення вітчизняної лісосировини на внутрішньому ринку на 20%;

— збільшення обсягів виробництва української продукції деревообробної та меблевої галузей на 13,1%, а експорту — на 22,6%;

— зростання обсягів податкових надходжень до державного і місцевих бюджетів на 0,02%;

— збільшення ВВП України на 0,05 відсоткового пункту;

— створення близько 11,5 тисячі нових робочих місць.

1 лютого, 14:20

Розділити міністерства, або Вперед у минуле

Термін поділу міністерства триватиме від чотирьох до шести місяців. Питання в тому, чи не будуть відкладені на цей час потреби переселенців і окупованих територій.
© Демократичні ініціативи


Оприлюднені "плівки Гончарука" стали нагодою до розмови президента з прем'єр-міністром. Ніби ненароком президент згадав про "необхідність розглянути можливість" розділення об'єднаних доти міністерств, у тому числі Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб.

"Нарешті!" — подумали ветерани, які з самого початку виступали проти об'єднання новоствореного Міністерства у справах ветеранів і "давно створеного" Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб. На зустрічі з прем'єром у вересні 2019 року їм теж обіцяли це розділення. Ветерани чекали, що увага міністерства знову буде сконцентрована виключно на їхніх проблемах.

"Що ж буде далі з нами?" — подумали переселенці, яким упродовж функціонування об'єднаного міністерства приділялося майже 80% робочого часу команди, бо проблем було багато — вони нагромадилися в період недостатньої ефективності колишнього МінТОТ. Та й політика держави щодо переселенців і окупованих територій потребувала найшвидшого перегляду і переходу від практики "гасіння пожеж" до впровадження так званих тривалих рішень.

Мабуть, полегшено зітхнула пані міністр. Вона прийшла на посаду за підтримки ветеранської спільноти, оголосивши метою своєї роботи вирішення їхніх проблем. Кількість бенефіціарів мала становити приблизно 400 тисяч осіб із сім'ями. Однак склалося трохи інакше. До групи звичних бенефіціарів, чиї проблеми й потреби були вивчені за роки роботи з ними, додалася група чисельністю понад чотири мільйони осіб — переселенців і жителів тимчасово окупованих територій. Осіб, які часто мають інші погляди, прагнення й інтереси. Інколи ці погляди, сформовані під впливом інформаційного поля, створеного окупантом, суперечать національним інтересам України та цінностям міністра. До того ж між групами бенефіціарів міністерства панували, м'яко кажучи, неприязні стосунки. Досить часто ветерани називали переселенців не вартими допомоги держави. На їхню думку, вони мали залишитися й захищати малу батьківщину, а не переїздити через війну. Щодо жителів окупованих територій — думки трапляються ще негативніші.

Об'єднання було викликом для команди міністерства: до вирішення проблем ветеранів додалися проблеми, яких не змогли вирішити в рамках окремого міністерства раніше. Це дуже великий пласт роботи, що потребував злагоджених зусиль багатьох органів влади і за обсягом не міг вміститися в одному міністерстві, поряд із ветеранськими проблемами. Беручи до уваги штатну неукомплектованість, ефективна робота на всіх напрямах розцінювалася як щось фантастичне .

Лише невелика кількість людей з активної громадськості побачила в об'єднанні можливості. По-перше, склеїти суспільство, розділене війною. По-друге, вирішити суперечки всередині українських громад, продиктовані стереотипами й упередженням ветеранів щодо переселенців та переселенців — щодо ветеранів і військових. Усі ті потенційні конфлікти, які можуть бути використані ворогом у гібридній війні проти України. І хто як не ветеранське міністерство міг дати відсіч таким гібридним атакам. Однак це трохи ідеалізовані плани розбудови миру. Як кажуть розумні люди, можна довго мирити у громаді переселенців, ветеранів і звичайних людей, проводячи спільні культурні, освітні заходи, але це примирення триватиме до прибуття з фронту наступного загиблого, який жив у цій громаді.

У кожному разі, рішення про розділення можна вважати прийнятим. Уже не ставиться питання про дискусію, чи є це рішення правильним, необхідним та ефективним. На черзі питання інші: хто буде новим міністром, у які терміни відбудеться розділення, і чи забудуть про переселенців та окуповані території на час до розділення?

Стосовно персони нового міністра — остаточного рішення поки що немає. Терміни розділення міністерства визначені як такі, що становитимуть від чотирьох до шести місяців. Питання в тому, чи не відкладуться на цей час потреби переселенців і окупованих територій. За планами самого міністерства, робота з ними активно триватиме. Сформована команда, бачення політики залишаться в уже наїждженій колії. Зокрема, той час від початку об'єднання, що був витрачений на аналіз проблем, проведення аудиту реалізації компетенцій колишнього МінТОТ, — має вилитися в рішення, реалізовані при передачі повноважень новому міністру.

Що саме важливо було б зберегти для передачі новому міністерству?

Бачення того, що не можна займатися виключно гуманітарною підтримкою Донбасу і ситуативно реагувати на проблеми, які виникають через окупацію. Час від початку війни і політика ворога вказують на досить низькі шанси швидкої деокупації, відповідно потрібні системні рішення щодо інтеграції переселенців у громади. Можливо, і для таких рішень пізно: хто зміг — самостійно влаштувався на новому місці, знайшов роботу й житло, інші — повернулись у залишені домівки, незважаючи на окупацію та загрози.

Варто втримати розуміння того, що робити з визначеною законодавством необхідністю для внутрішньо переміщеної особи реєструватися. Ця необхідність зумовлена зовсім не тим, що ВПО — статус, який дає права на певні привілеї. Швидше, тим, що велику кількість соціальних послуг і допомог держави, звичних для українців, неможливо отримати без довідки переселенця. Наприклад, якщо ти пенсіонер, що виїхав із тимчасово окупованих територій, то пенсію можеш отримати виключно після реєстрації як внутрішньо переміщена особа. Навіть якщо ти зміг купити квартиру, то не можеш у ній зареєструватися, бо втратиш довідку і, відповідно, можливість отримувати свою пенсію. Таке собі неузгодження оголошеної політики інтеграції з реальними діями. Раніше Мінветеранів визначило, що результатом ефективності його роботи з переселенцями буде зменшення їх кількості через інтеграцію в громади: люди стають звичайними громадянами й урівнюються з ними у правах та можливостях. Слід сподіватися на збереження такого бачення.

Питання політики щодо окупованих територій залишається відкритим. Незважаючи на те, що одним із основних завдань попереднього міністерства було формування цієї політики, ми її так і не побачили. Вже в новій Програмі діяльності Кабінету міністрів України визначено ціль — культурна реінтеграція жителів окупованих територій і переселенців. Чи дочекаємось у терміни до розділення від Мінветеранів політики щодо окупованих територій — невідомо.

Важливо було б зберегти порядок роботи з визволеними військовополоненими та цивільними заручниками. Злагоджена робота, яку провело Мінветеранів, цього разу не стала предметом публічного висвітлення. Однак це лише здається, що все було легко: зустріли, розподілили по лікарнях, зібрали потреби, допомогли з документами, домовилися про безкоштовні стоматологічні послуги, відправили в реабілітаційні установи, зібрали заяви на матеріальну допомогу, допомагають шукати варіанти розселення з роботою. У цьому випадку залишається судити лише з порівняно малої кількості скарг та критики.

У контексті цього, не можна не згадати рішення, що було прийняте відносно недавно: про створення Національного центру документування порушень прав і свобод людини на тимчасово окупованій території України. Тільки вузьке коло спеціалістів із неурядового сектора, які займалися документуванням злочинів проти людяності та військових злочинів, розуміють важливість зазначеного рішення. Воно означає систематизацію даних щодо всіх порушень, вчинених стосовно українців, їх аналіз і передачу національним та міжнародним інституціям. А також керівництву країни для прийняття політичних рішень. Це захід рівня протидії інформаційній агресії.

Треба сподіватися, що набрані темпи роботи збережуться найближчими місяцями і що до нового міністерства, яке вже називають Міністерством реінтеграції, перейде не тільки бачення, а й налагоджена робота за всіма вибудуваними компетенціями. І, більше того, Міністерство реінтеграції поділятиме політичне бачення нинішньої команди. У кожному разі, Програма дій Кабміну до цього спонукає.

4 лютого, 21:01


Замінована земля

В парламенті навколо "земельного" закону не вщухають пристрасті. Приймаються правки на кшталт зміни "песіків" на "собачок". DT.UA розповідає про реальні міни, закладені в законопроєкт.


Загальний висновок: законопроєкт №2178-10 порівняно із початковим варіантом, прийнятим за основу у першому читанні, містить кілька суттєвих поправок. Однак у ньому так і не запроваджено жодного запобіжника від масового скуповування землі, а крім того, попри те, що ліміт сукупного землеволодіння було знижено, він навіть полегшує масове скуповування земель як іноземними юридичними особами, так і вітчизняними вертикально орієнтованими агрохолдингами.

Коротка характеристика законопроєкту: містить рамкові норми, які визначають, хто саме може купувати землю та в яких обсягах, які обмеження накладаються на осіб, що можуть набувати у свою власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення. Мета цього законопроєкту — "прецедент першого продажу", який уможливить набуття земельних ділянок за цивільними угодами купівлі-продажу (пропоновані зміни до статті 131 Земельного кодексу). Однак самого процесу набуття, а також регулювання правових відносин, що пов'язані із комерційним обігом земельних ділянок, він не регламентує, — вони винесені в додаткові закони, які становлять "земельний пакет", а саме:

— №2194 (який фактично скасовує контроль землекористування);

— №2195 (за яким земельні ділянки зможуть продаватися лише на електронних аукціонах);

— №2548 (за яким дозволяється вільне використання будь-яких пестицидів, у тому числі тих, які не дозволені європейським законодавством).

Безпосередньо в законопроєкті №2178-10 можна виокремити перелічені нижче ризики.

Ризик 1: фактичний дозвіл придбання сільськогосподарських земель іноземцями через володіння корпоративними правами на отримання вигоди.
Пропоновані зміни до статті 130 Земельного кодексу передбачають, що земельні ділянки можуть купувати юридичні особи України, створені та зареєстровані за законодавством України, учасниками (акціонерами, членами) яких є лише громадяни України та/або держава. Юридичні особи, в яких серед бенефіціарів — людей, які мають корпоративні права управління та є набувачами прибутку, — є іноземці, набувати земельні ділянки не можуть.

Однак легального способу з'ясувати, чи є іноземці чи іноземні держави серед бенефіціарів тієї чи іншої юридичної особи, не існує. Є лише припис відкрити вигодонабувачів від юридичних осіб, закріплений Законом "Про бенефіціарних власників" від 14 жовтня 2017 року, а санкція за невідкриття дуже незначна. В результаті на сьогодні закон фактично не діє, — за повідомленнями Міністерства юстиції, своїх бенефіціарів відкрили лише 20% зареєстрованих юридичних осіб. А це означає, що земельні ділянки зможуть і будуть купувати юридичні особи, які повністю контролюються іноземним капіталом, і це не можна буде якось відстежити.

Ризик 2: фактичний дозвіл придбання сільськогосподарських земель іноземцями через подвійне громадянство.
Пропоновані до статті 130 Земельного кодексу зміни передбачають, що земельні ділянки можуть набувати громадяни України, але не робиться застереження щодо існування у них іншого громадянства. Таким чином, земельні ділянки після введення в дію законопроєкту №2170-10 одразу зможуть купувати іноземці, які отримали українське громадянство, наприклад, в обмін на інвестиції.

Ризик 3: відсутність технічних і юридичних засобів контролю за сукупним землеволодінням.
Зазначений ризик має два аспекти. Перший полягає в тому, що через неможливість встановити бенефіціарів юридичної особи можна легко обійти будь-який ліміт на сукупне землеволодіння (за даною редакцією законопроєкту №2178-10, це 10 тисяч гектарів — зміни до частини 2 статті 130) у результаті створення фірм-прокладок.

Другий аспект полягає в тому, що інструментом контролю за сукупним землеволодінням є Державний кадастр, який у поєднанні з іншими державними реєстрами має показувати наявне землеволодіння. Однак згідно із змінами, які пропонуються законопроєктом №2178-10 до Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно", взаємодії між різними державними реєстрами не налагоджено, — її тільки пропонують забезпечити.

Відповідно, після прийняття законопроєкту №2178-10 у цілому виникне ситуація, коли угоди купівлі-продажу уже активно укладаються, а технічні засоби перевірити сукупне землеволодіння відсутні. Що дасть можливість легко накопичити будь-які обсяги землі, а також сприятиме "реєстровому" рейдерству через несанкціонований доступ до реєстрів і використання їх неузгодженості.

Терміни забезпечення узгодженості та взаємодії між цими реєстрами законопроєктом не встановлюються, відтак, період відсутності ефективного контролю за сукупним володінням може бути достатньо тривалим для повномасштабного скуповування земель.

Ризик 4: сприяння масовому викупу земель вертикально орієнтованими аграрними холдингами та банками з іноземним капіталом.
Вертикально орієнтованим аграрним холдингом називається такий холдинг, до складу якого, окрім власне земельного володіння, входять допоміжні структури, а також банк. Практично всі українські агрохолдинги мають подібну структуру.

Згідно із пропонованими до пункту 2 статті 130 змінами обмеження щодо сукупного володіння земельними ділянками не поширюються на банки, які можуть набувати їх у рамках застави за кредитами. Таким чином, аграрні холдинги, які мають у своїй структурі банки, отримують можливість швидкого викупу не тільки своїх земель, а й додаткових нелімітованих обсягів через схему заставного кредитування.

Точно таку саму можливість отримують і банки з іноземним капіталом, які мають представництво в Україні, оскільки завдяки зазначеному вище винятку на них не поширюються обмеження, запроваджені статтею 130 стосовно юридичних осіб.

Отже, одразу після ухвалення законопроєкту №2178-10 може розпочатися масовий викуп земель іноземцями (land grabbing) на абсолютно законних підставах.

Норма про відчуження цих земель протягом двох років після конфіскації застави (зміни до статті 130) фактично є недієвою через комбінацію третього і п'ятого ризиків.

Ризик 5: викуп земель юридичними особами через схему переважного викупу.
На сьогодні практично всі землі, якими оперують великі агрохолдинги, є орендованими. Відповідно до Земельного кодексу ці землі можна буде викуповувати на відкритому аукціоні за бажанням власника. Аналогічно на земельних торгах мають продаватися заставні ділянки, що перебувають у володінні банку, які той цілком може здати в оренду.

Агрохолдинги або юридичні особи, які представляють інтереси агрохолдингів або іноземних громадян через корпоративні бенефіціарні права і є формальними орендарями землі, завдяки змінам до пункту 2 статті 131 отримують можливість швидкого викупу цих земель через переважне право.

Переважне право — це право поточного орендаря сплатити максимальну ціну, запропоновану на земельних торгах, замість того, хто їх виграв. Оскільки фінансовий ресурс, яким оперують агрохолдинги, значно більший за ресурс будь-якого іншого учасника торгів, вони зможуть заявити це право як поточні орендарі практично в будь-якому випадку.

Таким чином, земельні торги перетворяться на спосіб легалізації уже накопичених земель банками або агрохолдингами.

З огляду на зазначені ризики можна зробити висновок, що законопроєкт №2178-10, запропонований до другого читання, не є кращим за попередню редакцію, а в ключових питаннях — навіть гірший, тому що сприяє масовому скуповуванню земель іноземними структурами.

7 лютого, 15:37


Суперечка між Україною та ЄС щодо заборони експорту лісу перейшла в активну фазу



Торговий представник України закликає всі зацікавлені сторони висловитись з приводу заборони експорту лісу-кругляку з України.

Арбітраж між Україною та Євросоюзом щодо заборони експорту лісу-кругляку перейшов у активну фазу. Про це повідомив заступник міністра розвитку економіки — торговий представник України Тарас Качка.

Він нагадав, що 20 червня 2019 року відповідно до статті 306 Угоди про асоціацію між Україною та Євросоюзом, ЄС ініціював процедуру вирішення спору стосовно тимчасової заборони Україною експорту лісоматеріалів у необробленому вигляді. Арбітражну групу для розгляду цього питання було створено 28 січня 2020 року.

«Відповідно до правил процедури вирішення спорів Угоди про асоціацію заінтересовані фізичні чи юридичні особи, що перебуввають на території Європейського Союзу та України (Amicus curiae), можуть подавати добровільні письмові подання до арбітражної групи», — написав Качка у Facebook.

«У зв’язку із цим прошу всіх, хто має щось сказати по цій темі, уважно поставитись до цього оголошення», — додав він.

Подання мають бути стислими, включно з додатками, і безпосередньо стосуватися фактичних та правових питань, які розглядаються арбітражною групою. Подання має містити опис фізичної чи юридичної особи, яка надіслала це подання, включаючи її адресу, вид її діяльності та джерело її фінансування, а також вказувати на характер інтересів, який ця особа має у поточному арбітражному провадженні. Їх можна надсилати не пізніше 27 лютого 2020 року на електронну адресу: espai@usi.ch.

Як повідомлялося, у ЄС вважають, що заборона на експорт лісу-кругляка порушує Угоду про асоціацію.

З 1 січня 2017 року діє абсолютна заборона експорту лісу з України (мораторій на тверді породи дерева діє з 2015 року, заборона на експорт сосни — з 2016-го). У вересні 2018 року Верховна Рада дозволила експортувати дрова.

6 лютого, 11:54 
24tv.ua