22 травня 2016

Не бойся леса, бойся МЧСа


Як відсутність достовірної статистики по пожежам веде до прийняття неправильних управлінських рішень (приклад Томської області)

Прокуратура Томської області повідомляє про результати проведеної перевірки готовності населених пунктів до пожежонебезпечного сезону: главам восьми поселень Верхнекетского району, які безпосередньо межують з лісовими масивами, оголошені "застереження про неприпустимість порушення закону" в зв'язку з відсутністю опахування та відсутності мінералізованих смуг навколо населених пунктів (посилання) .

Відсутність мінералізованих смуг навколо населених пунктів, що межують з лісами - це дійсно погано, і прокуратура права, що звертає на це увагу глав поселень. Питання не в цьому, а в розстановці пріоритетів. Перехід лісових пожеж на населені пункти дійсно час від часу відбувається - але набагато (багаторазово) рідше, ніж перехід пожеж з нелісових природних територій - степів, очеретяних заростей, занедбаних сільгоспугідь. Від трав'яних палів в середньому згорає як мінімум в декілька разів більше житлових будинків та інших будівель, ніж від лісових пожеж, і гине в кілька разів більше людей. Прокуратурі слід звертати не меншу, а таку ж або навіть більшу увагу на забезпечення заходів пожежної безпеки в населених пунктах, що межують ні з лісовими масивами, а з відкритими просторами з рясною сухою травою або бур'яном. Ну і не тільки прокуратурі, зрозуміло - державі в цілому.

Проте, в житті такого не відбувається: майже вся увага державних органів в частині захисту населених пунктів від пожеж на природних територіях зосереджена на захисті від лісових пожеж. Іноді справа доходить до абсурду (не в цьому конкретному випадку): глав поселень змушують розчищати від лісу, навіть листяного або змішаного, прилеглі до житла ділянки - тобто фактично заміняти порівняно малошкіливе для будинків сусідство на порівняно більш небезпечне, або, як мінімум, на таке ж.

Пояснюється це дуже просто. За лісовими пожежами та їх наслідками, особливо в густонаселених регіонах країни, є хоч якась офіційна статистика (в дуже великій мірі "липова", але все-таки якось співвідносяться з дійсністю) - тому про факти переходу лісових пожеж на поселення країна в цілому знає і пам'ятає. За трав'яними пожежами та їх наслідками ніякої офіційної статистики немає - наказ МНС від 21 листопада 2008 року № 714 "Про затвердження Порядку обліку пожеж та їх наслідків" наказує випадки горіння сухої трави розглядати як "загоряння", що не підлягають офіційному статистичному обліку. Тому про факти переходу трав'яних палів на поселення країна в цілому хоч щось і знає, але швидко забуває і при прийнятті чергових рішень в сфері пожежної безпеки майже не враховує.

Наказ МНС від 21 листопада 2008 року № 714 "Про затвердження Порядку обліку пожеж та їх наслідків" необхідно скасувати і прийняти інший, націлений не так на формування картинки загального благополуччя в сфері пожежної безпеки методами офіційного статистичного обліку, а на реальний облік пожеж та їх наслідків . Якщо цього не зробити - рішення в сфері пожежної безпеки і далі будуть прийматися на основі абсолютно неадекватних офіційних даних, і тому самі показники будуть як і раніше неадекватними.

0 коммент.:

Дописати коментар