Українські чиновники візьмуть під ковпак усіх власників дронів (інфографіка)
Державіаслужба взялася за врегулювання польотів квадрокоптерів в українському повітряному просторі. За сприяння експертної спільноти чиновники хочуть розробити правила використання безпілотників. Для цього буде потрібно внести низку змін до деяких нормативних актів, зокрема і в Повітряний Кодекс країни.
Якими будуть правила використання дронів, і що очікує “пілотів” за їх недотримання.
На цьому етапі Державіаслужба розробила лише список рекомендацій власникам безпілотних літальних апаратів (БПЛА). Жодних штрафів чи конфіскації за їх недотримання поки що не буде, але не виключено, що в майбутньому ці напрацювання послужать чернеткою для більш жорсткого зведення правил і вимог до користувачів БПЛА.
“Конкретики поки жодної. Розглядається досвід різних країн. А напрацювання представлені у вигляді рекомендацій Державіаслужби. Питання в Міноборони, яке хоче контролювати кожен дрон. Тобто хочуть реєструвати всі апарати. Але фізично це буде дуже складно реалізувати”, – зазначив співзасновник компанії FlyTechnology Костянтин Ладуренко.
Як розповіли в Державіаслужбі, Міноборони зараз курирує тільки державіацію, тобто, використання БПЛА військовими. До речі, відомство також займається розробкою проектів нормативних актів, які регулюють цю сферу. Єдиний момент, де Міноборони задіяно в цивільній авіації – видача дозволів на аерофото, -відеозйомку. Державіаслужба, натомість, параллельно працює над аналогічними правилами користування безпілотниками для цивільних осіб.
Польоти за правилами
Основні правила, які можуть ухвалити, звучать приблизно так: дозволено польоти на висоту і відстань не більше ніж 100 метрів, апарат повинен знаходитися не менше ніж за 50 метрів від людей або автомобілів. Це щодо дронів до 20 кг для некомерційного використання. Більш громіздка техніка буде вимагати спеціального ліцензування. Зараз в Україні біспілотнік можна піднімати на висоту не більше ніж 300 метрів, в той час як в Європі – не вище ніж 150 м.
Крім цього, розглядають також і такі регуляторні нововведення для власників безпілотників:
- Обов’язкова реєстрація апарату;
- “Пілот” повинен бути не молодший за 16 років;
- розуміти пристрій і пройти навчання з управління дроном;
- не мати медичних протипоказань для пілотування (у США для того, щоб підтвердити здоров’я, достатньо показати автомобільні права);
- впровадження програми зонування в квадрокоптер (дрон зможе залітати тільки на дозволену територію);
- безпілотник повинен бути застрахований за аналогією з автомобілем.
Коли почнуть контролювати
“Все це поки що необов’язково. Але компанії вже готуються, щоб це для них не виявилося сюрпризом. Наприклад, для страхових компаній такий договір поки що в дивину і геть не всі погоджуються. Але у нас нещодавно вийшло застрахувати дрон за Каско (7% від вартості апарату на рік), а також ми застрахували відповідальність перед третіми особами. Більшість обговорюваних вимог – це нормальна практика розвинених країн “, – розповів засновник і керівник компанії Drone.ua Валерій Яковенко.
Не виключено також, що за дотриманням безпеки використання БПЛА стежитимуть поліцейські. Для цього потрібно, щоб у кожного дрона був свій бортовий зареєстрований номер, що дозволить без проблем знайти власника БПЛА.
Наприклад, в США за реєстрацію апарату беруть близько $5, і зареєструвати його можна в більшості випадків онлайн. Водночас штрафи там не настільки щадні і сягають часом $17 тис.
У нас же, якщо і введуть подібні санкції за недотримання заходів безпеки використання дрона, штрафи будуть порівнянні зі стягненнями за хуліганство або порушення громадського спокою.
Зараз в Україні з кожним роком квадрокоптерів дедалі більшає. Причому активно користуються ними не тільки фізособи. За даними Drone.ua, тільки в аграрному секторі в кінці 2017 року задіяно близько 5 тис. апаратів. Водночас регуляторні акти щодо квадрокоптерів розробляються вже близько двох років. І називати конкретні терміни появи остаточної редакції правил щодо використання БЛА ніхто не береться.
“Це новий сектор для української економіки, розробка і ухвалення нормативних документів вимагає залучення різних відомств, тому прогнозувати, коли ми отримаємо весь “пакет” необхідних документів складно”, – зазначила в прес-секретар Державіаслужби Ірина Кустовська.
Експерти ж сподіваються, що вимоги і правила експлуатації квадрокоптера будуть виписані протягом року.
Денис Вергун
0 коммент.:
Дописати коментар