25 грудня 2016

Програма ФЛЕГ пропонує законодавчі шляхи реформування мисливського господарства України


В уявленні українських громадян мисливство сприймається однобічно: як коштовне задоволення для багатих, або як спосіб відпочинку, та навіть як варварський спосіб вбивства тварин. Про сутність поняття «мисливське господарство», як специфічної сфери екологічної, економічної галузевої діяльності, відомо далеко не всім. Лише меншість розуміє, що основні споживачі мисливських послуг – мисливці (в Україні їх нараховується майже 500 тис. осіб) об’єднуються в «єдину будівлю» під назвою «мисливське господарство», яке охоплює наявність особливого природного ресурсу, специфічні знаряддя праці, кадровий склад, господарюючих суб’єктів та громадські організації, навчальні заклади, спеціально уповноважені органи державного управління та контролю тощо.

Мисливське господарство виконує важливі екологічні функції, оскільки дозволяє, з одного боку, регулювати чисельність тварин, з іншого боку, ведення мисливського господарств є ефективним механізмом відтворення мисливських тварин. Головним показником ефективності ведення мисливського господарства будь-якої країни є кількість мисливських тварин.

На жаль, ще меншій кількості пересічних громадян відомо про той негативний стан, в якому опинилась мисливська галузь сьогодні, і лише небагато знають про те, який значний потенціал залишається нереалізованим у цій галузі. Стан вітчизняного мисливського господарства можна порівняти із тяжко хворим пацієнтом, який зараз «скоріше живий, ніж мертвий». І це недивно, адже проблеми галузі замовчувались і не вирішувались по суті майже два десятиріччя, а доля розвитку мисливства фактично до останніх років перебувала в руках вузького кола чиновників.

Саме проблематика мисливської галузі та шляхи виходу із кризи стали об’єктом ретельних досліджень, які проводились протягом 2014 – 2016 років консультантами програми ENPI FLEG «Правозастосування й управління в лісовому секторі країн східного регіону дії європейського інструменту сусідства та партнерства». В рамках комплексу досліджень, консультацій, комунікативних заходів організаторами програми від координатори програми від WWF («Всесвітній фонд дикої природи») в Україні було поставлено амбітне завдання: дослідити національну модель мисливського господарства, проаналізувати нормативну базу країн Європейського Союзу, розробити проекти законодавчих актів для нагального покращення ситуації у мисливській галузі.

Зокрема, перший захід на вказану тематику відбувся у червні 2014 року, зібравши близько 30 учасників, серед яких були наукові співробітники, співробітники мисливських господарств, посадовці підрозділів мисливського господарства, громадські активісти. Абсолютна більшість присутніх дійшла до єдиної думки про наявність складних проблем правового, організаційного, інституційного характеру у сфері вітчизняного мисливського господарства, серед яких основними є: збитковість галузі, значне зниження чисельності мисливських тварин, високий рівень браконьєрства, непрозорість та корупційні ризики у наданні мисливських угідь, ігнорування інтересів громад при наданні угідь та проведенні полювань, відсутність компенсації завданих мисливськими тваринами збитків для землекористувачів та багато інших.

Із врахуванням отриманої інформації, консультантами програми розроблений звіт із аналізом законодавчої бази мисливського господарства України із загальними пропозиціями. Виконані матеріали були розміщені на профільних сайтах, поширені серед зацікавлених сторін та направлені до уповноважених органів влади.

Учасники проекту, з метою вивчення закордонного досвіду, мали змогу у березні 2015 року відвідати мисливські господарства та державні дирекції лісів Польщі, Словаччини, Угорщини. Для узагальненні та обговорення набутих знань, у травні цього ж року більше ніж 30 учасників зібрались на зустрічі у Львівському лісотехнічному університеті, де за круглим столом обговорили результати дослідження зарубіжного досвіду ведення мисливського господарства. Практично всі учасники заходу констатували, що у порівнянні з іншими країнами Європи мисливське господарство в Україні ведеться найменш ефективно. Консультантами програми напрацьована низка чітких пропозицій щодо запровадження європейського досвіду у практику ведення вітчизняного мисливського господарства.

Для остаточного визначення загальної позиції щодо удосконалення вітчизняної моделі розвитку мисливського господарства, у липні 2015 року на базі центру «Укрцентркадриліс» відбувся семінар, в якому взяло участь понад 50 учасників. У ході запеклих дискусій та спорів були концептуально окреслені стратегічні напрями реформування мисливської галузі та визначені загальні пропозиції щодо внесення змін у профільне законодавство.

Представлені пропозиції фахівців до законодавчої бази мали загальну форму, що вимагало їх подальшого фахового правового опрацювання у вигляді чітких юридичних приписів до профільних законів. Законодавчі пропозиції стали завершальним етапом роботи проекту моделі реформування і розвитку мисливського господарства України.

В подальшому, юристом - консультантом програми проведена фахова правова робота, спрямована на обробку пропозицій учасників. Результатом роботи став робочий варіант порівняльної таблиці. Використовуючи дану таблицю, всі зацікавлені фахівці могли у доступний спосіб ознайомитись розробленими нормами, швидко порівнявши їх положеннями чинного законодавства.

26 жовтня 2016 року у м. Боярка Київської області проведений заключний круглий стіл, присвячений проблемам державного регулювання мисливського господарства. На розгляд учасників винесений згаданий проміжний варіант порівняльної таблиці із пропозиціями до законодавства. Шляхом активних та запеклих дискусій, учасники внесли низку зміни і доповнень до порівняльної таблиці, в результаті прийшовши до спільних рішень. Надані учасниками зауваження враховані консультантом при подальшому опрацюванні порівняльної таблиці.

Загалом, представлені зміни мають на меті стратегічне завдання покращення збереження середовища існування, видового різноманіття і генетичного фонду диких тварин, підвищення економічної ефективності мисливського господарства країни. Очікується, що покращиться рівень охорони мисливських угідь та здійснення біотехнічних заходів, регулювання чисельності хижих та небажаних для мисливського господарства тварин, підвищиться загальна культура полювання, що сприятиме вихованню у суспільства дбайливого ставлення до природи.

Пропозиції можуть стати у нагоді фахівцям мисливського господарства, практикуючим юристам, активістам громадських організацій та всім тим, хто цікавиться представленою тематикою.

Порівняльна таблиця із змінами, що внесені на круглому столі 26 жовтня 2016 року, представлена для широкого обговорення громадськості, розміщена на сайті програми ENPI FLEG. Також виконані матеріали направлені всім зацікавленим державним органам, профільному комітету Верховної Ради України, та найбільш великим політичним партіям.

Очікується, що остаточний варіант законодавчих змін може бути використаний суб’єктами законодавчої ініціативи для оформлення в якості єдиного проекту закону для внесення на розгляд Верховної ради України. Сформовані нормативні положення можуть враховуватись профільними державними органами у правотворчій діяльності, та використані при реалізації організаційно-управлінських заходів у реформуванні мисливського господарства країни.

Автор: Олег Сторчоус
Опубліковано: Неділя, 25 грудня 2016


0 коммент.:

Дописати коментар