Лісова політика Польщі
- Характеристика основних лісополітичних чинників, що впливають на лісову політику.
- Інструменти лісової політики.
- Основні положення лісової політики.
- Лісова політика прибалтійських країн: Латвії, Литви, Естонії
Характеристика основних лісополітичних чинників, що впливають на лісову політику. Загальна площа Польщі 30,44 млн. га, площа лісів - 8,973 млн. га. Площа лісових плантацій - 39 тис. га. За період з 1990 по 2000 рік лісовий покрив збільшився на 18 тис. га (на 0,2 відсотка) [681].
Лісистість Польщі становила 28,7 %. Площа державних лісів займала 78,4 % території, приватних і гмінних - 21,6 % (з них ліси фізичних осіб складали 16,4 %). В лісах переважають хвойні (75,8 %), з них сосна і модрина - 67,6 %. Найбільшу частку лісів займають насадження другого і третього класів віку (їх частка відповідно складає 21,2 % і 24,0 %). В Польщі розроблена національна програма збільшення лісистості території, яка передбачає в 2020 р. досягти 30 % лісистості, а в 2050 р. - 33 %. Динаміка приросту деревини в державних лісах характеризується такими показниками (м3/га): 2002 р. - 3,66; 2003 р. - 3,88; 2004 р. - 4,08 [551].
Для українського читача цікавою є порівняльна характеристика державних і приватних лісів. Інформація для такого аналізу подана в табл. 1. Цікавими є результати національної польської лісової політики за останні п'ятнадцять років, на прикладі яких можна оцінити наслідки економічних реформ як у державному, так і приватному секторах лісового господарства.
Таблиця 1. Структура лісів Польщі за класами віку [551]
Показники
|
Ліси державні
|
Ліси приватні і гмінні
| ||
тис.га
|
%
|
тис.га
|
%
| |
Загальна площа
|
7005,7
|
100,0
|
1590,6
|
100,0
|
Заліснена площа
|
6932,3
|
99,0
|
1510,6
|
95,0
|
І клас (1-20 років)
|
789,5
|
11,3
|
282,7
|
17,8
|
II клас (21-40 років)
|
1271,0
|
18,2
|
552,9
|
34,8
|
III клас (41-60 років)
|
1663,2
|
23,7
|
402,2
|
25,3
|
IV клас (61-80 років)
|
1355,2
|
19,4
|
174,1
|
10,9
|
V клас (81-100 років)
|
931,3
|
13,3
|
71,2
|
4,5
|
VI клас (101-120 років)
|
398,5
|
5,7
|
-
|
-
|
VII клас і вищі
|
192,5
|
2,7
|
-
|
-
|
Як видно з табл. 2, в 2005 р. частка державних і громадських лісів становила 82,5 % (7400 тис.га). В порівнянні з 1995 р. зменшилася на 0,4 % (356 тис.га). Частка приватних лісів поступово збільшується.
Таблиця 2. Динаміка структури лісів Польщі за формами власності [551]
Роки
|
Площа державних і громадських лісів
|
Площа приватних лісів
| ||
тис.га
|
%
|
тис.га
|
%
| |
1995
|
7756
|
82,9
|
1494
|
17,1
|
2000
|
7343
|
82,8
|
1525
|
17,2
|
2002
|
7363
|
82,6
|
1555
|
17,4
|
2005
|
7400
|
82,5
|
1573
|
17,5
|
Продуктивність приватних лісів є значно нижчою в порівнянні з державними. Якщо за 1980-2004 рр. приріст деревини в державних лісах динамічно продовжував зростати (з 2,85 до 4,08 м3/га), то в приватних лісах він має тенденцію до зниження (з 0,83 до 0,81 м3/га). Ці цифри свідчать про те, що в Україні не варто поспішати з передачею навіть дрібноконтурних ділянок лісового фонду у приватний сектор економіки. Передача лісів у приватний сектор повинна супроводжуватися не лише отриманням документу, що засвідчує право приватної власності, але і договором щодо ведення лісового господарства впродовж найближчих 10 років. У випадку, коли господарство в приватних лісах ведеться з грубим порушенням екологічних вимог, то приватизовані ділянки повинні повертатися в державний сектор економіки.
У Польщі в 1993 р. у державному лісовому комплексі було 80 тис. осіб, а станом на лютий 2004 р. - 25 тис. осіб, незважаючи на те, що обсяги заготівлі деревини мали тенденцію до збільшення.
Інструменти лісової політики. Важливим інструментом лісової політики є система оподаткування. Спеціальний лісовий податок у Польщі був введений польським законодавством «Про ліси» (1991 р.). Об'єктом оподаткування є площа лісів. Не підлягають оподаткуванню ліси, що не пов'язані з лісогосподарською діяльністю. Звільняються від оподаткування: деревостани віком до 40 років; ліси, що є резерватами природи і народними парками; ліси, що занесені до реєстру пам'ятників. Площа лісів, яка підлягає оподаткуванню, переводиться в умовні перевідні гектари.
Ставка податку за один перевідний гектар лісової площі становить 0,2 кбм деревини пиловника хвойних порід [415]. Ця ставка податку в злотих встановлюється на основі середньої ціни одного кубометра пиловника хвойних порід, яка подається в піврічних звітах Голови Головного статистичного управління Польщі (публікується в урядовому збірнику «Монітор Польщі»).
З метою підтримки державних лісових підприємств, що працюють в складних еколого-економічних умовах, в Польщі створений спеціальний фонд, в який відраховується 14,5 % коштів від продажу круглих лісоматеріалів. Всі податки, що справляються з лісових підприємств, спрямовуються на розвиток лісового господарства [414].
Ця система оподаткування лісового господарства збереглася до цього часу. Податкова система в лісовому господарстві виконує головним чином фіскальну функцію.
В Польщі застосовується екологічна сертифікація лісів за схемою Р8С, що є найбільш авторитетною в світі. За цією схемою сертифіковано 3,6 млн. га лісів. За цим показником Польща займає друге місце в світі [414].
Лісові такси в Польщі не використовуються. У 1991 р. в Польщі прийнятий закон «Про ліси», в якому міститься розділ «План ведення лісового господарства (лісовпорядкування)». Цей закон зобов'язує планувати лісогосподарське виробництво в лісах всіх форм власності. На державних підприємствах плани складаються на період 10 років. їх складають на основі матеріалів лісовпорядкування, які містять: опис лісів і ґрунтів; аналіз ведення лісового господарства в минулому; об'єм заготівлі деревини; обсяги заліснення, лісовідновлення, догляду і охорони лісів; порядок ведення мисливського господарства і розвиток інфраструктури. Варто мати на увазі те, що органи, які затверджують плани лісовпорядкування, здійснюють також нагляд за їх виконанням.
В недержавних лісах лісовпорядкування проводиться за спрощеною схемою. Спрощений план лісовпорядкування повинен містити стислий опис лісів та грунтів і визначати основні завдання, що стосуються ведення лісового господарства.
Основні положення лісової політики. Польща дотримується міжнародних домовленостей щодо сталого розвитку лісового господарства. В 1991 р. започатковано реформування лісового господарства на основі закону «Про ліси». На початку економічної реформи був взятий курс на приватизацію (приватні ліси в Польщі складають 35 %). Зараз Польща проводить лісову політику, що спрямована на стабілізацію структури лісів за формами власності і зміцнення лісового менеджменту в державних лісах. Проводить активну політику, спрямовану на зміцнення лісівничої освіти і науки, яка дає непогані результати. За оснащеністю лабораторним устаткуванням та результатами наукових досліджень, що проводяться європейською спільнотою, Інститут дослідження лісу (Варшава) є одним із кращих в ЄС.
З метою запобігання екологічної шкоди в Польщі застосовуються заходи заборонного характеру. Зокрема, в лісах всіх форм власності заборонено перебувати на території лісових культур висотою до 4 метрів, притулків для диких звірів, ділянок біля витоків рік і струмків. Надлісничий, крім того, має право заборонити вхід до лісу у випадках: знищення або значного пошкодження відвідувачами деревостану або надґрунтового покриву; наявності високої пожежної небезпеки; проведення господарських заходів, що передбачають лісовідновлення, лісозаготівлю та охорону лісу. З метою збереження лісової рослинності і попередження екологічної шкоди в Польщі забороняється в окремих місцях збирання лісових плодів і ягід, знищення грибниці грибів і лісової підстилки та випасання домашньої худоби. Приватний лісовласник має право заборонити доступ до своїх лісів, виставивши таблицю із заборонними надписами.
Висновки.
- В лісовому господарстві Польщі успішно втілюється в життя програма економічних реформ, яка сприяла підвищенню ефективності відтворення і використання лісових ресурсів.Польська лісова і економічна політика спрямована на стабілізацію структури лісів за формами власності. Польський досвід реформування лісового господарства показав, що не варто поспішати з приватизацією лісів.
- Поки що культура ведення лісового господарства в приватних лісах Польщі є нижчою, ніж у державних. Крім того, приватні ліси є менш продуктивні, ніж державні. Незважаючи на це, частка приватних лісів у Польщі з роками збільшується, а приватний сектор економіки в лісовому господарстві поступово зміцнюється.
0 коммент.:
Дописати коментар