ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

10 вересня 2017

На западе Канады около 5 тысяч человек эвакуировали из зоны лесных пожаров





В западной канадской провинции Британская Колумбия около 5 тысячи жителей были эвакуированы из-за лесных пожаров, которые бушуют на юге региона. Такие данные в субботу, 9 сентября, сообщил телеканал CBC.

По информации противопожарной службы провинции, уже 4,8 тысячи жителей покинули свои дома, еще 11,6 тысячи человек получили предупреждение от местных властей о возможной эвакуации. Пока не поступало никакой информации о жертвах и пострадавших. В настоящее время самые крупные очаги возгорания были зафиксированы в районе городов Ист-Кутенэй и Кранбрук. Там площадь лесных пожаров составляет 4,5 тысячи гектаров.

Ранее сообщалось, что в этом регионе огонь уже уничтожил более 200 жилых домов и других строений. Местным пожарным помогают команды огнеборцев из восточных канадских провинций Лабрадор, Ньюфаундленд и Нью-Брансуик.

На прошлой неделе свыше 2,3 тысячи человек были эвакуированы в провинции Саскачеван также из-за лесных пожаров, напоминает ТАСС. В настоящее время крупные пожары зафиксированы в провинции Манитоба – их площадь уже превысила 77 тысяч гектаров. В регионе из своих домов уехали более 5 тысяч человек. Чтобы их вывезти, были использованы военно-транспортные самолеты военно-воздушных сил Канады.

Пожары: зло или лекарство. Угрозы современного мира. ВІДЕО

Угрозы современного мира. Лесные пожары. Что дальше? Мир без деревьев или огонь - лекарство для них? Фильм 2012.


На Житомирщині припинили чергові старательські спроби видобутку бурштину



8 вересня працівники Управління захисту економіки ДЗЕ Нацполіції спільно з місцевими поліцейськими виявили дві копальні в Олевському районі. Затримано трьох старателів, серед яких працівник природного заповідника. У копачів вилучено мотопомпи та інше спеціальне обладнання. Розпочато кримінальні провадження.

8 вересня рейдова група поліцейських під час відпрацювання місць потенційного видобутку сонячного каміння у лісі поблизу с. Шебедихи натрапила на нелегальну копальню. За старательським видобутком правоохоронці застали двох молодиків, як з’ясувалося згодом, жителів с. Замисловичів віком 18-ти та 20-ти років.

Працівники слідчо-оперативної групи, які прибули на місце події, вилучили з копальні автомобіль ГАЗ-69, мотопомпу, 4 пожежних рукави, водозабірник та інше спорядження.

Того ж вечора, близько 21 години, поліцейські-рейдувальники почули звук працюючої мотопомпи у лісовому масиві неподалік с. Рудні-Хочинської. Під’їхавши ближче, правоохоронці побачили чоловіка, який на облаштованому спеціальним обладнанням місці розмивав ґрунт та орудував металевими штирями й сачками.

Затриманим «на гарячому» виявився 29-річний місцевий житель, працівник природного заповідника. Для подальшого з’ясування усіх обставин чоловіка та вилучені з копальні мотопомпу, пожежні рукави та інвентар було доставлено до Олевського відділення поліції.

Обидва факти належним чином зареєстровані. У рамках розпочатих кримінальних проваджень тривають відповідні перевірки.

Нагадаємо, що за чинним законодавством порушення правил охорони або використання надр (ч.2 ст.240 ККУ) карається значними штрафами, обмеженням або позбавленням волі строком до 3 років.

Фото ілюстративне
Дзеркало Полісся
http://dzerkalo.info/2010-01-22-12-59-36/28555-na-zhitomirschin-pripinili-chergov-staratelsk-sprobi-vidobutku-burshtinu.html

09 вересня 2017

На півдні Іспанії близько 500 людей евакуювали через лісову пожежу

Близько 500 осіб евакуйовано в автономному співтоваристві Андалусія на півдні Іспанії через лісову пожежу, повідомила регіональний міністр юстиції Роса Агілар.

“Число евакуйованих склало 500 осіб”, — заявила Агілар. Вона додала, що евакуація проводиться в превентивних заходах. Її заява розміщена мікроблозі міністерства юстиції і внутрішніх справ Андалусії в Twitter.

За даними місцевого управління з надзвичайних ситуацій, пожежа почалася в четвер у населеному пункті Ла-Гранада-де-Ріо-Тінто. У ліквідації пожежі беруть участь 350 осіб.

Херсонские лесники пытались организовать «зеленый коридор»

Двое сотрудников лесничества в Херсонской области попались на взятке. Об этом сообщает департамент коммуникаций Нацполиции.

Лесничий и мастер леса потребовали у гражданина взятку в размере 12 тыс. гривен за организацию ними вывоза лесоматериалов без соответствующих документов.

Их задержали правоохранители при получении части обусловленной суммы взятки в размере 8 тысяч гривен.

9 сентября 2017 | 18:08 0 55


Руслана Лижичко - у пралісах Карпат. ФОТО

Переможниця «Євробачення», співачка Руслана Лижичко, не перестає захоплюватися красою Українських Карпат. 

Нещодавно сайт 0342.ua повідомляв, що співачка заспівала у давній техніці, в якій співали колись у Карпатах. Також Руслана уболіває за збереження Карпатських пралісів.

Співачка бере участь у зніманні серії роликів про необхідність збереження пралісу.

На сторінці у соціальній мережі Руслана Лижичко повідомила, що завершується монтаж знятого матеріалу. А, відтак, серія роликів уже невдовзі буде опублікована.

«Закінчуємо монтаж і вже скоро ви побачите соціальні відео-ролики на підтримку Карпат та Карпатських пралісів. Ділюся кращими моментами під час зйомок, що відбулися у серпні цього року. Повірте, у Карпат є унікальні властивості. Ці тайни ще досі нерозгадані», - пише Руслана Лижичко.

Фото із пралісу просто неймовірні.


17:35, 9 вересня Екологія


Юлія Баліцька
журналіст








Володимир Бондар: Проблема короїда вийшла з-під контролю


На Волині, як і в значній частині Європи, від нашестя короїду потерпають ліси. Шкідники за два роки вже знищили майже 10 тисяч гектарів лісу.

У Держлісагентстві України створили спеціальну комісію, яка розробляє пропозиції щодо шляхів вирішення цієї проблеми, - повідомив заступник голови Держлісагентства Володимир Бондар (на фото).

"Ця проблема вийшла з-під контролю взагалі і тими засобами, які зараз є в Держлісагентстві, боротися з цією проблемою неможливо. З нею зараз зіткнулися і Білорусь, і Польща, і Німеччина. Вони ввели надзвичайні заходи, для того, щоб дати лісівникам вирішити проблему", - розповів посадовець.

Він повідомив, що при Держлісагентстві створили штаб з представників тих областей, де є ця проблематика.

"Я вже сьогодні мав розмову з головою Волинської обласної державної адміністрації, з головою Волинської обласної ради і знайшов порозуміння. Таке ж порозуміння є у керівників більшості областей, тому я думаю, що ми будемо надзвичайними заходами розробляти, думати і приймати", - зауважив Володимир Бондар.

Крім того він назвав проблему короїда "біологічною пожежею".

"Хвороба розвивається з такою швидкістю, що адекватно реагувати тими засобами, які ми маємо, ми не можемо. Це є пожежа, це епідемія, яка потребує спеціальних засобів для боротьби з нею. Методи є", - додав посадовець. Водночас їх запровадження загальмовують і постійні дискусії на різних рівнях.

"А ми сьогодні сперечаємось, потрібно чи не потрібно, так чи не так, допоможе чи не допоможе. Хто бачив межі розповсюдження, я думаю питань в нього більше не виникає", - резюмував заступник голови Держлісагентства.

07 вересень 2017, 13:14


ЧИТАТИ БІЛЬШЕ ПРО ПРОБЛЕМУ КОРОЇДА

Игорь Шейгас: Про дебільні ознаки природно-заповідного фонду





“Шановний пане Михайле (Попков - ред.)! Я не зареєстрований у фейсі, тому пишу на адресу, яку знайшов у пошуковці. Вибач.Лист написав давно, була надія, що розум переможе. Нажаль, перемогла жадібність. Серце болить. Тупі злодії продовжують дерибан. Відчуваю інформаційний вакуум Ваших читачів відносностану справ у лісівників та, особливо – мисливствознавців і півдня і всієї країни. Ми ж бездумно втрачаємо цілий природний (фауністичний) ресурс, що прискорює падіння галузі у прірву. Маю масу матеріалу. З повагою – Шейгас Ігор.”

Не витримав: давно хотів поспілкуватись на лісовому порталі відносно проблем ПЗФ. Раніше постійно переглядав Ваш, шановний Михайло Юрієвич, портал, цікавився дискусіями колег-профі. Зараз же неприємно відкривати сторінку: Forester18 зник, щодня – “якийсь мутний назаренко, що вирішив безкоштовно пройти курс молодого лісовода”, “вова борейко” і “олег листопад”: от і вся дискусія. Ніхто з них ні лісник, ні мисливець. Просто еколог, “на все руки мастер”. Для мене, якщо еколог не має спеціалізації: зоолог (теріолог, орнітолог, іхтіолог), лісівник, мисливствознавець, агроном, хімік, ядерник, будівельник, ще якийсь спец – він ніхто у сучасному світі вузьких спеціалізацій. Неприємно і прикро слухати дитячий лепет. Вони ніяк не можуть зрозуміти і не зрозуміють (бо не хочуть) що лісниками і мисливцями не народжуються. Ними становляться протягом років під багатосезонними дощами і заметілями у нашому цеху під відкритим небом, біля вогнищ на рубках, під час охорони глухариних токів, у стичках з озброєними браконьєрами, під час вдалих і невдалих полювань, у незабутніх зустрічах з вовками у лісових сутінках: дивишся їм услід, розумієш, що вони хижаки, а відчуття захвату від такої величі, дикої краси не полишає тебе. Та що тут балакати! Це потрібно мати в душі. Дешевий піар не котить.

Лісників та єгерів зробили ворогами лісу. Крадуть бо. Ти скажи мені, хто зараз не краде? Лісників, на яких трималася і тримається поки що лісова система, роблять лісовими ворогами. Розумію, у сім’ї не без урода. Я ж говорю про справжніх лісоводів. Трагічні місця загибелі та могилки яких – під дубами та соснами. Для мене особисто всі ті справжні, кого я зустрічав на 46-річному лісовому і мисливському шляху, особистості: лісники (особливо – лісники та єгері), майстри, лісничі, директори (ох, як нелегко ж їм, справжнім), начальники управлінь, міністри. І що саме неприємне – коли у нас остаточно вкрадуть ліс, лісники (бо без них діла не буде) стануть найціннішими та найчеснішими людьми у галузі (чи в сім’ї?).

Тепер про професіоналізм. Про лося. Ви ж, Михайло Юрієвич, колись допомагали мені обробляти математичний матеріал до дисертаційних рекомендацій з “лосиної” тематики, за якими почали знаходити спільну мову мисливствознавці та лісоводи, у яких лосі (ну дуже вже) полюбляли об’їдати соснові молодняки, завдаючи лісовому господарству держави мільйонні збитки. Ось чому, читаючи Ваші репости, я відчуваю почерк профі. Але то було колись – у часи пікової чисельності лосиного поголів’я. Потрібно розуміти, що сучасна популяційна ситуація в ареалі постійно змінюється. Лось – не олень, який може чудово жити у невеличкому вольєрі у будь-якому куточку України – від Карпат і Полісся до напівпустельного Джарилгача, де чисельність оленя, лані та муфлона, до речі, зашкалює всі допустимі і недопустимі щільності населення. Не хочеться каркати, але на “геть нетрадиційне” питання працівників НППІ “Джарилгацький”: “Що робити?”, відповідаю: “Лопати купляти, трупи загрібати”. Сердяться. І цей бардак відбувається не без втручання так званих любителів природи-ворогів мисливства. Але ж з цих балаболів, як з гуся вода: повна піарна безвідповідальність. Лось на пустельному острові не житиме. Йому потрібне природне болото. Маємо чудові результати досвіду будівництва лосеферм у Костромі та Вологді (до речі, спланованих нашим вчителем, видатним київським професором Салганським), але все одно – потрібне поліське болото. До чого це я. У нас ніколи не буде багато лося, бо українське лосине Полісся географічно знаходиться на самісінькому півдні європейської частини його ареалу. Про лося у херсонських заплавах Дніпра потрібно забути, ніхто вже не буде садити стільки соснових молодняків для його харчування. Ось чому мені так сумно було приймати участь на “лосиних” дебатах на засіданнях Мінприроди. Сумно було сидіти у Орхуському центрі, де половина присутніх бачила лося, найкрупнішого представника фауни оленячих України, в кращому випадку – у кіно чи зоопарку. Аргументи були непотрібні. Потрібно було лише: “Охоту закрыть!”, “Лося в ЧКУ!” І при цьому ніхто, реально ніхто з присутніх не знав, скільки у нас лосів. Я зразу чесно признався: “Не знаю, потрібно провести окремий облік”. Якби тоді, у січні (це було реально), його провели – всі питання були би зняті.

Я не противник Червоної Книги. Я проти дурості і брехні. Усім і на кожному кроці кажу і доводжу, що зональна система природокористування, що є основою функціонування Національних природних парків, є найкращим надбанням теорії і практики розумного використання людиною природних ресурсів. Я би всю країну, ні, навіть планету перетворив би у такий Парк, бо якщо вже ми, сучасні споживачі, на своїй власні шкурі відчули, як дохазяйнувалися на цій бідній Землі, то що ми залишаємо дітям та полишимо онукам? Засрану нами самими пустелю.

І ще одне. Не буду вдаватися у сучасні “санітарні” нюанси нашого багатостраждального лісового господарства, але хай дадуть мені відповідь любителі гнилі, автори “Чем дерево гнилей, тем оно ценней и полезней для жизни растений и животных”. Невже у цих любителів у хаті немає жодної “не гнилої” табуретки? Не повірю, як не повірю у їх 100% вегетаріанство, що вони не жруть ковбасу, і пошлю їх на екскурсію на рядову українську бойню. Разочка хватить, щоб заткнутись про “птичек и зверюшек”. І знаменитий Фелікс Робертович Штільмарк, іменем якого пудрять мізки лєкторату природоохоронні піарщики, вороги мисливства та сучасного природокористування, був не лише знаменитим організатором заповідної справи у СРСР, Природоохоронцем з великої літери, але й талановитим мисливцем. Мисливствознавцем за фахом, почесним членом Російського мисливсько-рибальського союзу. Ось чому я ніколи не згоджуся з “гнилим” варіантом санітарних правил, що забороняє традиційне прибирання тієї ж гнилі за умов гострого дефіциту дров (деяким киянам цього нізащо не зрозуміти), та з забороною регулювання чисельності диких тварин у нацпарках, більшість з яких були колись мисливськими господарствами, прямим завданням яких було підвищення чисельності поголів’я.

“…Провести строгую грань между дикой и “недикой” природой в наше время очень трудно или даже невозможно. Определение “дикости” как полной безлюдности зачастую условно, такие места все труднее найти, в “глуши” подчас могут жить люди, а цветок одуванчика у обочины дороги человек с чистой душой рассматривает как “первозданный”, как “Божье творение”…”(Ф. Штільмарк). Так це було сказано про безмежну та ще й радянську Росію. І коли я чую дискусійний лепет про “дику-недику” природу в умовах антропогенно знівеченої України, мені стає смішно від тих псевдофілософських потуг. Нехай заборонили мисливство у нацпарках, де згідно базовим положенням, в заповідній зоні заборонена інтродукція нових видів тварин, не кажучи вже про експлуатацію поголів’я. Добре, нехай буде так. Але як же тоді, за Законом, відрегулювати ситуацію (для прикладу) у НПП “Джарилгацький”, де всі місцеві ратичні дикі тварини (олень шляхетний асканійський, лань та муфлон) плюс єнотоподібний собака – інтродуценти чи акліматизанти і межі заповідної зональності для них не писані? Ситуація загострюється також через періодичне зростання чисельності хижаків. Що робити, панове “на всі руки” екологи? Як зберегти від деградації перлину півдню України?

Інший малесенький приклад. Малолісно-лісодефіцитна Херсонщина. Дослідне лісництво ДП “Степового ім. В.М. Виноградова філіалу УкрНДІЛГА”. Що накажете робити з плантацією тополі, яка вже давно вичерпала свою наукову цінність і на моїх очах втрачає матеріальну, бо її вже давнісінько потрібно лікувати, тобто, вирубувати гниль або зрубати за віком. Не можна – ПЗФ, заказник. Ніззя, бо декому гнила деревина – основа життя. Але тільки не для мене, лісівника з 46-річним стажем. Особливо не для мене, коли зненацька падає долі у безвітряну погоду півтонний шматок тополини, ламаючи при цьому два-три здорових дерева. Це окраїна міста, кругом гуляють маленькі діти з мамами. Не для мене, коли я щоліта намагаюсь загасити тополевий пух, який регулярно підпалює якийсь придурок, який горить, наче порох, залишає диміти обгорілі гнилі пеньки. Не для мене, коли через якогось екологічного невігласа і його піар-понтів поганиться 90-річний досвід залісення Олешківської пустелі, а з такими зусиллями створені насадження перетворюються у “заповідну труху”. І ніколи не буде для мене.



Фотографії: “Неслухняний Вітер виконує санітарні рубки на плантації тополі за Інструкціями кекц”.



https://www.lisportal.org.ua/83395/

Обсуждаем и комментируем Стратегию


Комментарии и замечания к проекту Стратегии устойчивого развития и институционального реформирования лесного и охотничьего хозяйства Украины до 2022 года (Стратегия).

Вводные замечания.

1.Согласно действующего законодательства лесное и охотничье хозяйство отнесено к сфере агропромышленного производства. Формирование и реализация государственной политики, а также определение приоритетов, стратегии и прогнозов его развития является задачей Министерства аграрной политики и продовольствия Украины (Минагополитики).

В сфере формирования политики, стратегии и программ, определяющих развитие и реформирование лесного хозяйства Государственное лесное агентство Украины

(Гослесагентство) уполномочено на: «внесення на розгляд Міністра аграрної політики та продовольства пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері лісового та мисливського господарства», а также «пропозиції щодо загальнодержавних і регіональних (місцевих) програм з охорони, захисту, використання та відтворення лісів, розвитку мисливського господарства».

 В связи с изложенным, самостоятельная подготовка и обнародование Гослесагентством проекта Стратегии выглядит, как нарушение полномочий, что вызывает вопросы, связанные с правовым статусом обсуждаемого документа. Кроме того, ситуация в которой Гослесагентство само разрабатывает Стратегию, само её реализует, само осуществляет мониторинг и оценку эффективности её выполнения прямо противоречит принципам на основе которых осуществляется процесс формирования власти в Украине.

2. Подготовленный проект распоряжения Кабмина, останавливает действие «Концепции реформирования и развития лесного хозяйства» (Концепция) /распоряжение №2008-р от 18 апреля 2006 года), что дает основания считать, что Стратегия заменяет данный документ. Однако ни в пояснительной записке, ни в самой Стратегии, нет никаких сведений о реализации Концепции, причинах её отмены, отличиях от Стратегии. Это затрудняет понимание преемственности развития и предлагаемых новшеств.

3.В тексте документа указывается, что:
  • Стратегия «розроблена з урахуванням потреби у здійсненні єдиної державної лісової політики», что дает основание считать, что документ заменяет лесную политику;
  • часть услуг леса «досі залишається поза увагою під час формування і впровадження лісової політики країни», что указывает на то, что лесная политика в стране формируется и реализуется, но требует совершенствования;
  • Стратегия направлена на «забезпечення можливості формування ефективної лісової політики», что указывает на то, что лесной политики в стране нет и, более того, вне реализации положений Стратегии её формирование невозможно;
  • Стратегия требует «розробки цільового програмного документу розвитку лісового господарства на період до 2022 року», отводя на эту работу 6 месяцев;
  • «Інструментом реалізації Стратегії є План заходів щодо реалізації Стратегії.»
В связи с противоречивыми и даже взаимоисключающими положениями Стратегии, крайне трудно понять место и значимость этого документа в общей системе государственного управления лесами.

4.В приамбуле к стратегии, размещенной Гослесагентством,  указывается, что «Проект розроблений фахівцями лісової галузі, науковцями, експертами, із залученням представників Громадської ради на основі проекту Голови Державного агентства лісових ресурсів Христини Юшкевич». На самом деле между документами имеются принципиальные различия.

Замечания по тексту документа

5.  Раздел «Загальні положення» представляет собой набор общих фраз, которые не дают представления о причинах отмены действующей концепции и разработки Стратегии. Некоторые фразы противоречат последующему содержанию документа. К примеру: приведенное на первой странице обещание ориентироваться на цели децентрализации власти, плохо коррелирует с предлагаемыми институциональными преобразованиями, сводящимися к централизации управления лесами и ведения лесного хозяйств, а приверженность к развитию частно-государственного партнерства явно не вяжется с принципиальным отказом от аренды.

6.Содержание раздела «Сучасний стан лісового та мисливського господарства» воспринимается как микст абзацев, заимствованных из разных источников и не связанных общим содержанием. Он не содержит данных, позволяющих оценить динамику отрасли и выявить её проблемы. Некоторые цифры и утверждения ошибочны: к примеру, Леса Панствовы не являются компанией, а количество не переданных в пользование лесных земель в Украине почти в два раза больше, чем указано (1.5 млн.га). Сравнение общих показателей лесов разных стран, также как и описание моделей управления, в данном разделе выглядит не уместно и ничего не добавляет к пониманию состояния и развития лесного хозяйства Украины. Абзац с перечислением спектра экосистемных услуг, которые леса предоставляют гражданам, воспринимается как машинный перевод и требует редакции.

7. 17 ключевых проблем, приведенных в одноименном разделе никак не связаны с разделом о состоянии лесов. Многие проблемы относятся категории вечных и плохо измеряемых. Некоторые оторваны от целей и шагов реализации стратегии.  Вряд ли стоит озвучивать проблему (к примеру, «недосконалості розподілу лісів за їх функціональним призначенням») если в дальнейшем никаких действий по её решению не предлагается. Бросается в глаза, узковедомственный подход к определению ключевых проблем, не учитывающий интересы экологии и деревообработки… Сами проблемы плохо продуманы и структурированы.

8.Стратегические цели стратегии мало связаны с ключевыми проблемами и представляют собой набор общих фраз про «удосконалення», «збільшення», «посилення» и «покращення». Практически все цели не имеют временной привязки и не сопровождаются какими-либо критериями, позволяющими осуществлять мониторинг их достижения. Многие из них относятся к категории «вечных» и вряд ли уместны в стратегии рассчитанной на 5-летний отрезок времени.

9.Принципы положенные в основу стратегии вызывают недоумение. Странно выглядит неприятие авторами аренды лесов, которая фактически действует, в форме временного пользования лесами и угодьями. Собираясь увеличивать частное присутствие в лесном хозяйстве надо задумываться о внедрении продажи древесины на корню и развитии арендных отношений, а не возводить в принцип разного рода ограничения и запреты.

Не ясно какую комплексную модель авторы концепции считают принципиально важной? В Украине комплексная модель давно разрушена. Законотворческая функция перешла в Минагрополитики…где выполняется из рук вон плохо, но авторы Стратегии на это не обращают внимания. Функция «госконтроля» осталась только у государственной лесной охраны, причем от неё Стратегия предполагает избавится. Постоянные пользователи «де юре» получили право собственности на древесину и доходы от её реализации. Пользуясь этим правом они самостоятельно выполняют «производственную функцию» и не обязаны оглядываться на Гослесагентство и ОУЛМГ, которое управляет только «своими» предприятиями, причем исключительно с помощью кадровых и коррупционных рычагов… Следует помнить, что в Украине, около 900 постоянных пользователей лесом, большинство из которых не подчинены Гослесагентству и 1.5 млн.га лесов, не переданных в пользование, Авторы Стратегии об этом явно забывают, в связи с чем их принципиальная приверженность комплексной модели вызывает недоумение.

Один из принципов Стратегии гласит: «Кінцевим етапом ведення лісового господарства є заготівля деревини з реалізацією заготовленої продукції». Характерно что, возводя это положение в ранг принципа, авторы тут же добавляют предложение, позволяющее его не придерживаться.

Фразы о том, что леса являются важным фактором развития сельских территорий,  а наука и доступ к информации ускоряют прогресс, вряд ли можно считать принципами: это скорее афоризмы, причем той же свежести, что и незабвенный постулат о том, что «Волга впадает в Каспийское море».

10.Центральный раздел Стратегии «Пріоритетні напрями досягнення стратегічних цілей» изложен на 3.5 страницах и содержит плохо структурированный и местами невнятно изложенный перечень планируемых мероприятий, большинство из которых традиционны. Обращает внимание очень поверхностная проработка раздела по совершенствованию законодательства и абсолютное преобладание общих фраз, не дающих понимания того, что и в какой последовательности будет выполняться.

Много повторов. Вот как, к примеру, описываются мероприятия по регулированию рынка:
  • «розробка нормативно-правових актів щодо ринку деревини та правил торгівлі деревиною»;
  • «забезпечення реалізації деревини на прозорих конкурентних засадах з доступом до відкритих реєстрів на всі дозвільні документи»
  • «удосконалення системи продажу необробленої деревини з урахуванням пріоритетного забезпечення сировиною вітчизняного виробника.»
Все приведенные фразы, мало что добавляют друг к другу и не дают понять, как будет решаться реальные проблемы рынка, в частности связанные отсутствием баланса между спросом и предложением древесины; ростом доли теневого лесопиления; пересортицей; отсутствием честной конкуренции; запретом экспорта и т.д. Как будет осуществляться задекларированное «державне стимулювання розвитку бізнесу в деревообробці»?

Бросается в глаза отсутствие последовательности в позиции авторов Стратегии. Они сами пишут о наличии лесов, не переданных в пользование (1), о дублировании и не эффективности реализации функций управления (2), об отсутствии механизма управления коммунальными лесами (3)  и т.п, но не предлагают каких-либо мер по решению названных проблем.

Ключевые идет Стратегии

Главными идеями стратегии является институциональная реформа (1) и бюджетное финансирование отрасли (2). Обе они не продуманы и изложены крайне поверхностно.
За общими фразами, описывающими институциональную реформу, теряется суть предполагаемых преобразований… Какие «уточнення і розмежування»? Какое «об’єднання центральним органом виконавчої влади…державних лісогосподарських підприємств на обласному рівні»?  Какое «реформування територіальних органів Держлісагентства шляхом перегляду функцій»?

Только из презентации К.В.Юшкевич можно догадаться, что речь идет о ликвидации ОУЛМГ, как самостоятельных юридических лиц и превращение их в территориальные филиалы Гослесагентства (1), об объединении предприятий на уровне области путем слияния (2) и выводе Гослесагентства из подчинения Минагрополитики (3). Остается загадкой, какое отношение эти планы имеют к децентрализации, комплексной модели и увеличению занятости.

Не менее загадочные предложения по финансированию. Фактически авторы предлагают возобновить полноценное бюджетное финансирование отрасли и дополнительно создать два отдельных фонда: государственный фонд развития лесного хозяйства и «мисливський фонд». Только из презентации К.В.Юшкевич можно понять то, что фонд развития лесного хозяйства будет наполняться за счет отчисления от доходов предприятий, перераспределения рентной платы и налога на прибыль. Очевидно, что это потребует внесения изменений в Налоговый и Бюджетный Кодексы, а также разработки целого ряда других документов. Об этом Стратегия не упоминает, что обесценивает высказанные предложения и заставляет воспринимать их как плохо продуманные и мало реальные.

В целом документ воспринимается, как «бумага для бумаги». После его прочтения остается стойкое впечатление, того что у его авторов пока отсутствует четкое понимание стратегии реформ, которое подменяется  явным желанием власти и денег.

Документ будет безусловно изменен с учетом замечаний специалистов Минагрополитики, Минприроды и Минфина. После этого имеет смысл провести его повторное профессиональное обсуждение.



Начинаю размещать полученные комментарии к тексту Стратегии, хотя создается впечатление что они запоздали и документ претерпел значительные изменения. Думаю документ удален с первой страницы сайта Гослесагентства совсем не случайно



М.Попков




НАГАДАЄМО

Проект Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового та мисливського господарства

Державне агентство лісових ресурсів України виносить на громадське обговорення проект Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового та мисливського господарства України на період до 2022 року. Пропозиції та зауваження просимо надсилати на адресу:...



На рівні областей пропонується об’єднати близько 300 діючих лісгоспів, суттєво переглянути повноваження ОУЛМГ, а Держлісагентство підпорядкувати Уряду


На рівні областей пропонується об’єднати близько 300 діючих лісгоспів, суттєво переглянути повноваження ОУЛМГ, а Держлісагентство підпорядкувати Уряду
(огляд проекту «Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового та мисливського господарства на період до 2022 року»)

11 серпня 2017 року на сайті Держлісагентства, для громадського обговорення оприлюднений проект «Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового та мисливського господарства на період до 2022 року». Посилання – https://drive.google.com/file/d/0B9CGEXC5v0a9MWZNbYWZf3B/vsdTgiew

Разом із документом розміщено проект розпорядження Кабінету Міністрів України, який визначає кілька заходів:

по-перше, схвалити додану Стратегію;

по-друге, протягом трьох місяців після схвалення Стратегії має бути схвалений чіткий план заходів із її реалізації;

по-третє, у піврічний строк має бути затверджена програма розвитку лісового господарства.

Повний текст розпорядження тут – https://drive.google.com/file/d/0B9CGEXC5v0a9cE1SdkJIY0lVTWs/view

Авторами проекту стала робоча група, утворена у липні поточного року наказом Держлісагентства. До складу групи увійшли фахівці лісової галузі, представники науки, експерти, деревообробники. Як зазначається на сайті лісового відомства, при розробці врахована презентація із стратегічних питань лісового господарства – http://dklg.kmu.gov.ua/forest/control/uk/publish/article?art_id=182224&cat_id=166243

Авторкою останньої зазначено чинного голову Держлісагентства.

Відзначу, що вперше за всю історію лісового господарства України, суспільству та фаховій спільноті запропоновано для обговорення документ стратегічного рівня, який визначає на 5-річну перспективу вектор руху двох галузей. Цікаво, що до цього часу проекти майже всіх нормативно-правових актів, скромно ховались у розділі «Регуляторна діяльність», без анонсування на першій шпальті. Проте тут Держлісагентство продемонструвало небачену відкритість – банер із пропозицією обговорення «Стратегії..» досі розміщується на головній сторінці офіційного веб-сайту відомства. Залишається сподіватись, що рівень врахування конструктивних зауважень буде відповідати задекларованій відкритості.

Будь-який стратегічний документ в принципі не повинен бути деталізований. Відтак і представлений проект має визначити у загальних рисах напрямок розвитку обох галузей. Його основна мета – визначити загальний план дій, певний набір правил для прийняття рішень на тривалий період часу. Проте з іншого боку, «загальність» формулювань проекту Стратегії виявилась досить широкою, що іноді, навіть фахівцям не дозволяє робити чіткі висновки. Також очевидно, що це не остання редакція документу, який здається не пройшов фільтр узгоджень із суміжними міністерствами.

Всі суттєві організаційно-правові рішення, які протягом найближчих 5 років будуть прийматись в Україні стосовно вітчизняних лісів та мисливства, повинні відповідати саме цьому документу. Тож, всім небайдужим до лісового та мисливського господарства громадянам рекомендую відповідально поставитись до вивчення представленого документу. Свої зауваження/пропозиції кожний може надіслати на електронну адресу – lis_reforma@ukr.net.

Нижче стисло наведені найбільш резонансні новели проекту «Стратегії..». Проте рекомендую бажаючим «в оригіналі» ознайомитись із текстом, зробивши свої власні висновки. Авторські тлумачення проекту є лише припущеннями, які через брак достовірної інформації не бажано сприймати як однозначні оцінки.


І. Близько 300 діючих державних лісогосподарських підприємств пропонують об’єднати (очевидно, це слід розуміти як реорганізацію) на обласному рівні (очевидно, у формі злиття) в такі ж самі, тільки укрупнені, державні підприємства, котрі матимуть статус юридичної особи. Підкреслю, що це стосуватиметься виключно лісгоспів сфери управління Держлісагентства. Строки проведення об’єднання (реорганізації) проект не визначає.

Як випливає із досить незрозумілого формулювання проекту «Стратегії..», новоствореним обласним лісгоспам будуть передані не всі існуючі повноваження, а лише певна частина. Звертаю увагу, що йдеться саме про «повноваження» підприємства, що не зовсім характерно для правової техніки (поняття повноваження зазвичай використовуються стосовно певних органів, посадових осіб, а не суб’єктів господарювання). Що мається на увазі під «непереданими повноваженнями» залишається тільки здогадуватись. Якщо враховувати презентацію голови Держісагентства, котра пропонувала створити на обласному рівні структури Держлісагентства «лісомисливську службу», то очевидно, зміни стосуватимуться повноважень державної лісової охорони та функцій контролю.

ОЦІНКА/ПРИПУЩЕННЯ: Коментувати двозначні формулювання проектів нормативних актів, які до того ж викладені у формі ребусів – справа невдячна. Згадуються слова радянського Поета – Таланта: «… я ненавижу сплетни в виде версий, червей сомнения..» Проте з огляду на досить високі ставки та значний рівень зацікавленості, спробую це зробити. Попереджаю, що наведені думки поки є гіпотезами, і не претендують на істину в останній інстанції. Спочатку слід навести оригінальний текст положення із коментованого проекту, який передбачає:

«…..в) об’єднання центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, державних лісогосподарських підприємств на обласному рівні з делегуванням такому суб’єкту частини повноважень лісогосподарських підприємств, що належать до сфери управління Держлісагентства. При цьому, державні лісогосподарські підприємства залишаються юридичними особами державної власності;….»

Скоріш за все, йдеться про те, що близько 300 лісогосподарських, лісомисливських, державних мисливських господарств можуть об’єднати за обласним поділом в 24 державні лісогосподарські підприємства. Цим пояснюється таке припущення ? Річ у тім, що будь-яке об’єднання державних підприємств може бути здійснено за рішенням Уряду, або у тих випадках, коли повноваження прямо надані уповноваженому органу (у нашому випадку – Держлісагентству) на рівні закону. Відповідні норми, яку б дозволяли створювати відомствам об’єднання державних підприємства у чинному законодавстві відсутні. Тому, очевидно під об’єднанням слід розуміти «реорганізацію» підприємств на обласному рівні. З іншого боку, чому у відповідному абзаці йдеться про один «суб’єкт», та як його утворити, коли об’єднання передбачені на обласних рівнях (це тягне створення як мінімум – декількох суб’єктів) є не зовсім зрозумілим.

Тож, ймовірно, що в кожній області може бути створений єдиний лісгосп сфери управління Держлісагентства. У разі злиття існуючих держлісгоспів усі майнові права та обов’язки кожного з них переходять до «обласного» лісгоспу, що буде утворений в результаті. У такому випадку існуючі зараз «місцеві» лісгоспи, перетворяться або у філії або у відокремлені підрозділи «обласних» державних підприємств на чолі із керівникам філій, що діятимуть на підставі довіреності. Філії (відокремлені підрозділи) можуть бути безбалансовими та із власним балансом, котрий в свою чергу буде частиною зведеного балансу. Повноваженнями щодо ліквідації/реорганізації/створення підприємств власної сфери управління наділений виключно голова Держлісагентства. Останній, згідно ст. 6 Закону України «Про управління об’єктами державної власності», також затверджує статути та укладає контракти із директорами державних унітарних підприємств.

Директор «обласного» лісгоспу на підставі затвердженого Агентством статуту може бути уповноважений сам укладати контракти із керівниками філій ввіреного підприємства, він же повинен затверджувати штатний розпис підприємства. Сфера повноваження керівників філії визначаються статутом підприємства та положенням про філію. Для прикладу, щодо державних підприємств Мінагрополітики затверджено примірне Положення про філії – http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/TF016628.html

При реорганізації діюче держане підприємство, як юридична особа, припиняється. Водночас, можливість для звільнення працівників у разі реорганізації підприємства, допускається тільки за умови скорочення штату або чисельності працівників. Право визначити чисельність і штат працівників у такому випадку належатиме тільки директору «обласного» ДП. Відповідно до частини третьої статті 36 Кодексу у разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату.
Зауваження: Звісно, наведений варіант із укрупненням лісгоспів на рівні областей виглядає краще, ніж резонансна ідея створення «єдиного» лісгоспу у 2015 році, на зразок ДП «Укрспирт», ініціатором якої був попередній очільник галузі. Є певні позитивні сторони, але й вистачає негативних, що є предметом окремої розмови. Головним питання до вказаної ініціативи є питання її доцільності. В перше чергу – в контексті конкретних проблем лісового господарства, які перелічуються документом. Простіше кажучи: які конкретно проблеми л/г вирішить реорганізація близько трьох сотень лісгоспів ? Такі, вкрай важливі питання, вимагають суттєвого обґрунтування.

В світлі останніх «концесійних креативів» Мінекономрозвитку, згадане альтернативне рішення може тлумачитись як відомчий вибір між намірами передавати лісові підприємства в концесію та загальним курсом реформи держсектору, що фокусується на скороченні загальної кількості державних підприємств. З іншого боку, укрупнення державних підприємств, здається, не можна вважати надійним захистом від реалізації «концесійних» задумів Мінекономіки. Тож вибір рішення в умовах «із двох зол» є досить сумнівним. Тим більш, зміну кількості лісгоспів неможна вважати реформою у правильному розумінні цього поняття. Очевидно, що через зменшення держпідприємств не очікується суттєвих змін у механізмах функціонування галузі, економічних засад лісокористування, які призведуть до якісно нових результатів чи значного підвищення прибутковості держпідприємств.

АЛЬТЕРНАТИВИ: Не можна залишати без розгляду варіант створення урядовим рішенням державного господарського об’єднання у формі корпорації або концерну (підстава: ч. 4 ст. 119, ч.6 ст. 120 ГК України), із делегуванням такому об’єднанню частини повноважень діючих лісгоспів. В першу чергу йдеться про розпорядження членськими (вступними, цільовими) внесками, за рахунок яких було б можливе фінансування дотаційних лісгоспів півдня та сходу країни, а також інших проектів «міжобласного» рівня.

ЗАУВАЖЕННЯ: Коментований пункт обов’язково підлягає конкретизації, та усуненню двозначностей у тлумаченні.

ІІ. Пропонується реформувати ОУЛМГ шляхом перегляду функцій. Крім того, передбачено здійснити «розподіл функцій державного контролю від функцій господарювання».

Однією із ключових проблем лісового та мисливського господарства автори Стратегії вважають «недосконалість розподілу функцій управління, що призводить в окремих випадках до дублювання функцій або втрати ефективності їх виконання. Зокрема, це стосується втрати функцій забезпечення повноцінного контролю за додержанням лісового та мисливського господарства в лісах різних відомств та різних форм власності». Відтак, очевидно на вирішення цього питання пропонується переглянути функції Держлісагентства та його територіальних органів.

ОЦІНКА/ПРИПУЩЕННЯ: Саме так: не зовсім конкретно, і не зовсім чітко вказані наміри щодо подальшої долі обласних управлінь лісового та мисливського господарства. Через натяки та майже повну відсутність конкретики у викладенні «езоповою мовою», складно визначити, що саме автори збираються у найближчі 5 років зробити із обласними управліннями

Цікаво, що у презентації очільниці галузі пропонувався чіткий та категоричний варіант: ОУЛМГ – ліквідувати; на місцях мають залишитись невідокремлені підрозділи відомства без статусу юридичної особи; ці підрозділи матимуть функцію «державної лісомисливської охорони». Однак проект «Стратегії..» є більш стриманим у даному, вкрай делікатному, питанні.

Як вже згадувалось, під поняттям «реформа» слід розуміти такі нововведення, що суттєво змінюють діяльність, правила, механізми роботи галузі/державних органів, внаслідок чого отримується якісно нові зміни. До речі, в назві документу також згадується про інституційне реформування обох галузей – лісового та мисливського господарства. Відтак, пропоновані Стратегією кроки мають суттєво змінити діяльність тер. управлінь лісового та мисливського господарства. Декларуючи такі глобальні зміни, запровадження Агенцією в подальшому декоративних перестановок або зміни другорядних повноважень (приміром, собаківництва, насінництва) вже, як мінімум, виглядатиме як моветон. Тож залишається очікувати на подальшу конкретизацію цього положення у проекті у тій мірі, що достатній для чіткого визначення.

Автори проекту справедливо визнали той факт, що ефективного та якісного контролю в українських лісах немає. Із цим варто погодитись: ані державний, ані відомчий, ані громадський контроль в існуючому вигляді, за великим рахунком не забезпечують ладу у сфері лісового господарства. Яскравим свідченням такого стану є значний рівень суспільного невдоволення станом справ у лісовому секторі. Виключення складає хіба що охорона та захист лісів, що проводиться у форматі контрольної діяльності лісгоспами Держлісагентства.
Державний контроль Держекоінспекції є вкрай заформалізований, відомчий контроль Держлісагентства містить конфлікт інтересів, а тому неефективний, громадський контроль через майже відсутність правового регулювання є недієвим та подекуди нагадуж «махновщину». Внаслідок відсутність системності контролю, несправедливі санкції за порушення у лісовій сфері, недосконале лісове законодавство, правові прогалини у регулюванні обігу та обліку деревини, проблема однозначно буде щороку ускладнюватись. Тож її слід вирішувати комплексно.

Проектом наголошується необхідність відокремлення контрольної функції державної лісової охорони від господарської діяльності. Очевидно, це стосується державної лісової охорони лісгоспів сфери управління Держлісагентства, на яку Лісовим кодексом покладені функції державного контролю за дотриманням нормативно-правових актів щодо ведення лісового господарства. До речі, аналогічні повноваження закон покладає і на Держлісагентство та ОУЛМГ. Зауважу, що постанова КМУ №521 від 08.10.2014 (п. 6) дещо обмежує повноваження ДАЛРУ стосовно проведення лісового контролю, оскільки відомство наділяється правом проводити перевірки лише в лісах підпорядкованих підприємств. В дійсності, ані Держлісагентство, а тим більш – держлісгоспи не проводять перевірок у розумінні профільного закону – «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Тому слід констатувати повну недієвість законодавства в частині реалізації повноважень контролю Держлісагентством.

Контролюючі заходи Агенції здійснюються лише у мисливському господарстві, та почасти вони дублюються із контролем Держекоінспекції, який за рівнем професійності поступається контролю ОУЛМГ.

ІІІ. Надання спеціального статусу Держлісагентству із прямим підпорядкуванням Кабінету Міністрів України

ОЦІНКА/ПРИПУЩЕННЯ: Пропонується розширити повноваження Держлісагентства, а також підвищити його рівень підпорядкування, визначивши його як ЦОВВ із спеціальним статусом. Це єдина пропозиція, обґрунтування ухвалення якої не наведене у відповідному переліку ключових проблем лісового та мисливського господарства. Поясню, що на даний час в структурі центральних державних органів такий статус мають Антимонопольний комітет, Держкомтелерадіомовлення, Фонд держмайна, Адміністрація спецзв’язку та Нацагентство з питань державної служби. Тобто, це органи, які не мають галузевої чи промислової ознаки. Для отримання такого статусу та «виходу» із під опіки Мінагрополітики потрібно внесення змін до законодавства (Лісового кодексу, інших законів), прийняття низки підзаконних актів. Чому саме одне із природоресурсних відомств (в особі прихильників цієї ідеї серед авторів проекту) зважилось на такий відчайдушний крок здогадатись не важко.

Скоріш за все, питання стосується невирішеної проблеми фінансування лісових підприємств Півдня та Сходу країни, внаслідок яких вже два роки відбувається занепад лісового господарства в цих регіонах. Держлісагентство позбавлене статусу розпорядника бюджетних коштів. За нього це має робити Мінагрополітики, яке шляхом урядових пропозиції повинно в першу чергу лобіювати закладення відповідних видатків на вказані потреби. Але внаслідок правових прогалин, бюрократичних перешкод, а також низки інших об’єктивних та суб’єктивних чинників, в бюджеті два роки поспіль не закладаються відповідні кошти. Крім катастрофічних наслідків для частини галузі, відомство понесло значні іміджеві втрати, отримавши постійний шквал критики у свій бік. Якщо у 2015 році критика очільників Агентства була повністю обґрунтованою, то при формуванні бюджету на 2017 рік відповідальність за повну відсутність результату має здебільшого нести Мінагрополітики, як головний «формувач» лісової політики.

Цікаво, що Уряд та Мінагрополітики у 2017 році знайшли можливість ухвалити відповідні документи щодо заміни спецрежиму ПДВ механізмом дотацій для сільгоспвиробників, передбачивши на це 4 млрд. грн. Станом на липень дотаціями сплачено понад 1,4 млрд. грн., із яких, доречі близько мільярда отримали лише два великих агрохолдінги, що мають досить добрий фінансовий стан. На жаль, до цього часу ані Уряд, ані Мінагрополітики, як головний розпорядник бюджетних коштів, так і спромоглися вишукати механізми для виділення близько 450 млн. грн. в якості дотацій лісодефіцитним регіонам. В результаті ганебного паралічу владних структур, працівники ресурсних лісгоспів змушені вже тривалий час «добровільно» перерахувати південним та східним лісгоспам власні «дотації» у вигляді одноденного заробітку.

У європейських країнах лісові відомства підпорядковані як центральним органам з питань охорони довкілля так і органам сільського господарства. Власне, сфера відомчого підпорядкування не є визначальною, оскільки головним у державному управлінні є якісна координація та кваліфіковане нормативно-правове забезпечення роботи підзвітних відомств.
Значну кількість нормативно-актів в лісовій сфері уповноважена законом затверджувати МінАПК, яке за шість років так не спромоглось створити професійного підрозділу в сфері формування лісової політики. Тож очевидно, що за останні роки між міністерством та підпорядкованим відомством ефективної та кваліфікованої співпраці не склалось. З огляду на такий стан, намагання ініціаторів проекту Стратегії прибрати зайвий ланцюг у відносинах з Урядом, через своєрідний «ферзевий гамбіт», можна зрозуміти.

Між іншим, розпорядження Кабміну тут буде недостатньо – питання повинна вирішувати парламентська більшість. Відтак, залишаються великі сумніви щодо реальності виконання наведеної пропозиції.

IV. Створення «Державного фонду розвитку мисливського господарства»
Пропонується створити Державний фонд розвитку лісового господарства. очікується, що цей крок усуне дисбаланс фінансового забезпечення лісогосподарської діяльності, вирішить проблему відсутності фінансування лісгоспів Півдня та Сходу, а також створений дефіцит відповідних фахівців в цих регіонах.

ОЦІНКА/ПРИПУЩЕННЯ: Ідея створення лісового фонду, як фінансової автономії відомства від непередбачуваного бюджетного процесу обговорювалась задовго до розробки представленого проекту «Стратегії..». В період дії державних цільових програм «Ліси України» 2002 – 2015 років, які гарантували щорічне виділення дотацій нересурсним лісгоспам, здавалось що такий «комунізм» буде тривати завжди. Тому особливої потреби у створенні окремого спеціального фонду бюджету не було. Але на початку 2014 року в країну прийшла біда. З метою економії бюджетних коштів в умовах військової агресії, уряд «камікадзе» 01 березня 2014 року видав Постанову №65, де чітко вказувалась заборона всім відомствам готувати нові цільові програми (пункт 16). Тобто у березні 2014 року було очевидно, що затвердити нову програму «Ліси України» на 2016 рік не вдасться. Саме тоді потрібно було вживати своєчасних заходів на упередження виникнення колосальної проблеми.

Про те,  чим саме займалось в період із березня 2014 року по січень 2015 року тодішнє керівництво Держлісагентства – пригадати важко. Із січня по травень 2015 керівництва Агенції по суті не було, а новий «антикризовий менеджмент» відомства у жовтні 2015 року запропонував утопічну ідею «єдиного Укрлісу», яка б дозволила вирішити проблему фінансування південного та східного регіону. В результаті відхилення наміру об’єднання всіх лісгоспів, проблемне питання не тільки не було вирішено, але й на сьогодні вкрай загострилось. За попередніми даними звільнилась майже третина працівників, інші переведені на неповний робочий день, охороняти південні ліси із числа лісової охорони вже майже немає кому, і без того небагату матеріальну базу окремих підприємств почали розкрадати.
Тож варіант створення лісового фонду набув особливої актуальності у минулому році, коли навіть після мітингів в урядовому кварталі стало очевидним, що «бюджетозалежні» підприємства Півдня та Сходу не витримають державної недбалості у вигляді безпідставного припинення фінансування.

За відсутності реальних альтернатив наведену пропозицію слід в цілому підтримати, навіть із тих міркувань аби не зменшувати рівень актуальності дійсно болючої проблеми. Але варто паралельно розглядати запасні варіанти, які б дозволили розв’язати скоріше питання в альтернативний спосіб. Тим більш, для реалізації вказаної ідеї необхідно ухвалення відповідного законопроекту парламентом, а також прийняття декількох підзаконних актів. За обсягом часу (по найоптимістичному сценарії) – це як мінімум рік-півтора.

Зараз доцільно створити достатній рівень суспільної підтримки згаданої пропозиції, з огляду на те, що пропонована ідея суперечить загальній установці Міністерства фінансів України щодо заборони створення позабюджетних фондів та скорочення бази оподаткування державних підприємств (відрахування на фонд планується за рахунок 5% від реалізації лісо продукції, зменшення рентної плати, 50% прибутку держпідприємств).Ціна питання «держлісфонду» – близько 1 млрд. 200 млн. грн., що значно менше нещодавно створеного Державного дорожнього фонду, щорічний оборот якого оцінюється у 40 млрд. Нагадаю, що створення дорожнього фонду проштовхувало Мінінфраструктури при суттєвій підтримці парламентського лобі, та в загальному підтримувалось суспільством, яке щодня стикається із вбитими вітчизняними дорогами.

Але із законодавчою підтримкою «фондового» фінансування лісового господарства все значно складніше: більшість громадян досі впевнені, що ліси у степових регіонах ростуть самі по собі. Навіть окремі чиновники-фінансисти не розуміють, що законодавчо одне державне підприємство не вправі безкоштовно передавати власне майно та гроші іншому державному підприємству, в тому числі – у межах одного відомства. Це також необхідно враховувати при комунікативній підтримці пропозиції.

Не слід забувати, що створення державного лісового фонду, як стабільного інструменту економічного розвитку лісової галузі, крім позитивних, має негативні сторони. Йдеться про те, що розпорядником коштів такого фонду залишаться державні органи. Вітчизняний досвід переконливо свідчить, що там де вирішують чиновники – виникає корупція, бюрократія та неефективність. Тож доведеться зважати на наведені реалії, і на законодавчому рівні визначати відповідні запобіжники.

V. Пропозиції значної кількості змін у лісовому та суміжному законодавстві

Проектом пропонується значний обсяг заходів щодо удосконалення законодавства:
Зокрема пропонується, розробити/змінити/доповнити лісове законодавство в частині:
  • обліку/кадастру/інвентаризації лісів;
  • посилення відповідальності за незаконні рубки;
  • обліку деревини;
  • ринку деревини;
  • проведення рубок;
  • управління полезахисними смугами;
  • переведення самозаліснених земель в ліси;
  • виділення земель для лісорозведення;
  • механізмів створення приватних лісів;
  • імплементації європейського законодавства;
  • розробки регіональних та місцевих програм щодо забезпечення паливною деревиною;
  • забезпечення державної підтримки системи протидії лісовим пожежам;
  • шляхів адаптації лісів до змін клімату. Перелік не є вичерпним.
Крім того, проектом передбачається розробка та зміна щонайменше близько двох десятків нормативних документів, що врегульовують мисливське господарство та полювання. Які саме нормативні акти – очевидно, питання конкретизується в плані заходів з реалізації Стратегії. Також документ передбачає виконання низки організаційних заходів, які закономірно тягнуть за собою внесення змін у другорядні відомчі інструкції та нормативи.

ОЦІНКА/ПРИПУЩЕННЯ: В цілому необхідність якісного удосконалення законодавства підтримується. Приміром, законодавство в частині проведення рубок слід переглядати комплексно, починаючи із змін до Лісового кодексу.

З іншого боку, пропозицій до законодавчого блоку у настільки багато, що виникають обґрунтовані сумніви у реальності їх виконання за 5 річний період. З огляду на майже втрачений для лісового господарства трьохрічний строк, що минув після революції Гідності, відсутності достатньої кількості активних лісоводів та юристів, обмеженості кадрових ресурсів Агентства, реалізувати всі намічені заходи буде доволі складно. Тим більш, значна частина із цих заходів стосується ухвалення змін до законів та кодексів, що тягне за собою проходження складного та тривалого законодавчого процесу. Питання може ускладнюватись процесами децентралізації, земельної та інших реформ, котрі паралельно відбуваються в державі. Тому бажано встановити чіткі етапи та строки виконання запланованих заходів.

Аналіз попередніх стратегічних нормативів

Будь-яке нове планування слід розпочинати із правдивого аналізу досягнень та невдач при виконанні заходів, які були заплановані попередніми документами стратегічного рівня.
Зокрема, до цього часу в Україні діє схожий стратегічний документ – «Концепція реформування та розвитку лісового господарства», затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України №208-р від 18.04.2006 року. Найбільш важлива глава концептуального документу – це IV розділ, яким визначені шляхи та способи розв’язання тих проблем лісового господарства, які на думку розробників мали місце одинадцять років тому. Приміром, слід визнати той факт, що реформування лісового господарства (як передбачає назва самого нормативу) не відбулось: глобальних змін в управлінському механізмі лісового господарства за одинадцятирічний період не сталось. Разом з тим, слід констатувати, що частина запланованих Концепцією заходів була виконана, проте більша частина з них – виконана частково, або не виконана взагалі. Приміром, повний провал відбувся в частині забезпечення державної підтримки створення полезахисних смуг та їх інвентаризації, удосконалення системи лісокористування, інвентаризації та оптимізації територій та об’єктів ПЗФ на лісових землях тощо.

Однак аналіз реального виконання вказаної Концепції (особливо в частині визначення ключових проблем та рівня їх вирішення), до цього часу не проведений, відсутня оцінка результативності запланованих заходів.

Необхідність узгодження із іншими профільними міністерствами

Підготовка розпорядження Кабінету Міністрів України, відповідно до урядового регламенту (постанова КМУ №950 від 18.07.2007 року) передбачає обов’язкове погодження з усіма заінтересованими органами. Зокрема, документ має бути розглянутий Мінприроди, Мінрегіонбудом, Мінекономрозвитку тощо. Судячи по змісту документу, цей проект поки що не бачили вказані міністерства.

Очевидно, що у даному випадку головним розробником документу при подачі до Уряду повинен бути «реалізатор» лісової політики – Держлісагентство. У випадку ініціювання документу «формувачем» лісової політики, положення щодо спецстатусу Держлісагентства приречена на невдачу.

Інші зауваження

До проекту стратегії слід пред’явити низку предметних зауважень, в тому числі – технічного характеру, які доречно викласти у табличній формі.

Консультант
проекту технічної допомоги
«Сприяння реформі лісового сектора в Україні» О.Сторчоус

02.09.2017 року
09.09.2017
https://www.lisportal.org.ua/83393/