ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

06 серпня 2018

Экспорт древесного сырья под запретом



Как живут лесхозы в условиях фактически полного моратории на экспорт леса? Чтобы это проверить, на Ровенщину приехал заместитель председателя Государственного агентства лесных ресурсов Украины. 

Хотел посмотреть чиновник или есть на складах остатки дровяной древесины и удается ее реализовывать. С какими проблемами столкнулись лесоводы Ровенщины в связи с мораторием, и какие пути решения нашли? Смотрите в сюжете.


Сегодня, 19:30 | Разное


Ліса України масово висихають


Екологи пов'язують масове всихання хвойних лісів зі зміною клімату

В Україні масово всихає ліс. Вже постраждало близько 400 тисяч гектарів лісових насаджень. Про це повідомили у Держагентстві лісових ресурсів.

За інформацією установи, цей процес уже охопив Волинську, Житомирську, Київську, Львівську, Рівненську, Хмельницьку, Черкаську, Чернігівську області.

Лише за 2 місяці площа всихання збільшилась на 50 тисяч гектарів. Екологи пов'язують масове всихання хвойних лісів зі зміною клімату, зокрема, глобальним потеплінням.


06 августа 2018 19:35 по материалам: Подробности-ТВ 

Общая площадь усыхания лесов на Украине достигла почти 400 тыс. га, в том числе 50 тыс. га - за период с мая по август 2018 года

По данным Государственного агентства лесных ресурсов Украины, общая площадь, на которой наблюдается усыхание украинских лесов, составляет сейчас 395,4 тысяч гектаров. Из этой площади примерно 50 тысяч гектаров приходится на леса, усохшие в период с мая 2018 года по настоящее время. Почти 200 тысяч гектаров усохших лесов приходится на сосновые насаждения, гибель которых в значительной степени связывают с массовым размножением вершинного короеда (Ips acuminatus Gyll.) и переносимого им комплекса патогенных грибов. Ссылка:

Біологічна пожежа: площа всихання дерев становить майже 400 тисяч гектарів

Это очень серьезные масштабы гибели лесов. По данным Глобальной оценки лесных ресурсов FAO 2015 года, общая площадь лесов Украины составляет 9657 тысяч гектаров - то есть площадь усохших лесов превышает 4% от общей площади лесов страны.

Особую угрозу представляет массовое усыхание сосновых лесов степной, лесостепной зон и юга лесной зоны - явление относительно новое, по крайней мере в таких масштабах. Хотя вершинный короед и считается главным непосредственным виновником этого усыхания, очевидно, что сама возможность столь массового его размножения вызвана комплексом неблагоприятных факторов, приведших к ослаблению сосновых лесов и снижению их способности сопротивляться вредителям. Главным и наиболее очевидным из этих факторов является изменение климата - увеличение продолжительности и интенсивности засух, а также волн аномальной жары; и этот фактор угрожает не только украинским лесам, но и нашим, и в частности - сосновым насаждениям степной, лесостепной и отчасти лесной зон. А вершинный короед есть в этих лесах изначально - это один из их коренных жителей, просто дождавшийся наконец своего звездного часа.

Про порядок видачі дозволів на добування (збирання) видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги України



МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ

НАКАЗ

19.06.2018              м. Київ                             N 220


Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
12 липня 2018 р. за N 814/32266

Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів

Відповідно до пункту 16 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року N 731, та з метою приведення власних нормативно-правових актів у відповідність до норм чинного законодавства

НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Зміни до деяких нормативно-правових актів, що додаються.

2. Управлінню охорони біорізноманіття та біобезпеки (Богданович Г. В.) у встановленому порядку подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра екології та природних ресурсів України Полуйка В. Ю.


Міністр                                                          О. Семерак


ПОГОДЖЕНО:


Заступник Голови
Державного агентства
лісових ресурсів України

В. Н. Бондар


Перший заступник
Міністра аграрної політики
та продовольства України

М. Мартинюк


Т. в. о. Державної екологічної
інспекції України

І. О. Яковлєв




ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України
19 червня 2018 року N 220

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
12 липня 2018 р. за N 814/32266

Зміни
до деяких нормативно-правових актів

1. В Інструкції про порядок видачі дозволів на добування (збирання) видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги України, затвердженій наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 01 лютого 1993 року N 3, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 12 лютого 1993 року за N 4 (із змінами):

1) у главі 2:

пункт 2.2 виключити.

У зв'язку з цим пункти 2.3 - 2.8 вважати відповідно пунктами 2.2 - 2.7;

пункт 2.4 виключити.

У зв'язку з цим пункти 2.5 - 2.7 вважати відповідно пунктами 2.4 - 2.6;

у пункті 2.5 слово "відповідному" виключити;

у пункті 2.6:

слова "Державне управління" замінити словами "Орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації";

слова "для контролю" замінити словами "та направляє для контролю завірену в установленому порядку його копію до територіального органу Держекоінспекції відповідної території";

2) у главі 3:

у пункті 3.4 слова "Мінприроди України або уповноважених від Мінприроди України" замінити словами "Мінприроди або Держекоінспекції";

пункт 3.6 виключити.

У зв'язку з цим пункти 3.7 - 3.9 вважати відповідно пунктами 3.6 - 3.8;

у пункті 3.6 слова ", відомостями про оплату компенсації за добування" виключити;

3) у додатках до Інструкції:

у додатку N 1 слова "та скріплюється печаткою" виключити;

у додатках N 2, N 3:

цифри "199_", "1993" замінити відповідно цифрами "20__";

слова "Начальник Управління заповідних та рекреаційних територій" замінити словами "Посадова особа центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища";

слова "Державне управління охорони навколишнього природного середовища Мінприроди України по області" замінити словами "Орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації";

слова "Службова особа Мінприроди України" замінити словами "Службова особа Держекоінспекції";

слова "Оплата коштів компенсації за добування:

_____________________________________________________________________________________

(Ваші реквізити: N доручення, дата оплати, сума надходжень)" виключити;

слова "державному управлінні Мінприроди України по _______" замінити словами "органі виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях";

слова "Мінприроди України (уповноважених від Мінприроди України)" замінити словами "Мінприроди або Держекоінспекції";

слова ", відомостями про оплату компенсації за добування" виключити;

слова "Оплата відрахувань:" виключити;

4) у тексті Інструкції та додатках до неї слова "держуправління охорони навколишнього природного середовища по Республіці Крим, відповідних областей, міст Києва і Севастополя", "Державне управління охорони навколишнього природного середовища" у всіх відмінках замінити словами "орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації" у відповідних відмінках, слова "Мінприроди України" замінити словом "Мінприроди".

2. У Правилах видачі дозволів на спеціальне використання диких тварин та інших об'єктів тваринного світу, віднесених до природних ресурсів загальнодержавного значення, затверджених наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 26 травня 1999 року N 115, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09 вересня 1999 року за N 608/3901:

1) у пункті 1.1 глави 1 цифри та слово ", 22, 23, 24 та 45" замінити цифрами "50";

2) у главі 2:

у пункті 2.9:

слова "ведмедя", "та кам'яної, норки американської, тхора лісового", "нутрії вільної" виключити;

після слова "бабака" доповнити словом "борсука";

3) у пункті 5.1 глави 5 слова "Мінекобезпеки, його органи на місцях" замінити словами "Держекоінспекція, її територіальні органи";

4) у додатку до пункту 2.1 Правил:

слова та цифри "МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА ТА ЯДЕРНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ 252001, м. Київ-1, МСП, вул. Хрещатик, 5 тел. 226-24-28, факс 229-83-83, E-mail Internet: mep@mep.FreeNet.Kiev.UA" замінити словами та цифрами "МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ вул. Митрополита Василя Липківського, 35, м. Київ, 03035, тел. (044) 206-31-00, факс (044) 206-31-07";

у примітках слова "Республіканському комітеті охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів Автономної Республіки Крим або відповідних державних управліннях екологічної безпеки в областях" замінити словами "органі виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища або відповідних обласних державних адміністраціях, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях";

5) у тексті Правил та додатку до них слово "Мінекобезпеки" замінити словом "Мінприроди"; слова "органи Держкомлісгоспу" у всіх відмінках замінити словами "територіальні органи Держлісагентства" у відповідних відмінках; слова "територіальних органів Мінекобезпеки - Рескомприроди Автономної Республіки Крим, держуправлінь екобезпеки відповідних областей, міст Києва та Севастополя (надалі державні - органи Мінекобезпеки), органи Мінекобезпеки" у всіх відмінках замінити словами "орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації" у відповідних відмінках; слово "Держкомлісгосп" у всіх відмінках замінити словом "Держлісагентство" у відповідних відмінках; слова "державним органом лісового господарства Автономної Республіки Крим, області, міста Севастополя" у всіх відмінках замінити словами "територіальними органами Держлісагентства" у відповідних відмінках.

3. В Інструкції щодо застосування порядку встановлення лімітів використання диких тварин, віднесених до природних ресурсів загальнодержавного значення, затвердженій наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 26 травня 1999 року N 116, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 30 липня 1999 року за N 518/3811 (із змінами):

1) у главі 2:

у пункті 2.4:

слова "ведмедя", "та кам'яної, норки американської, тхора лісового", "нутрії вільної" виключити;

після слова "бабака" доповнити словом "борсука";

у пункті 2.6 слова "розглядає", "погоджує", "повертає", "готує" замінити відповідно словами "розглядають", "погоджують", "повертають", "готують";

в абзаці другому пункту 2.9 слова "Головного управління національних природних парків та заповідної справи" виключити;

2) у главі 3:

у пункті 3.5 слова "Міністра охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки" замінити словами "Міністра екології та природних ресурсів";

пункт 3.6 викласти у такій редакції:

"3.6. Затверджені ліміти Мінприроди доводить до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, територіальних органів Держекоінспекції та користувачів.";

3) у додатку 1 до пункту 2.5 Інструкції слова


"Погоджено:
_______________________________________________
(назва державного органу лісового господарства Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя)
____________________________________
(підпис керівника, печатка)
____________________________________"
(дата)


виключити;

4) у додатку 3 до пункту 3.5 Інструкції:

слова "Міністра охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки" замінити словами "Міністра екології та природних ресурсів";

цифри "199__" замінити цифрами "20__";

5) у тексті Інструкції та додатках до неї слово "Мінекобезпеки" замінити словом "Мінприроди"; слова "орган екологічної безпеки Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя", "державний орган екобезпеки Автономної Республіки Крим, області, міст Києва, Севастополя" у всіх відмінках замінити словами "орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації" у відповідних відмінках; слова "Держкомлісгосп України" у всіх відмінках замінити словом "Держлісагентство" у відповідних відмінках; слова "державний орган лісового господарства Автономної Республіки Крим, області, м. Севастополя", "державний орган лісового господарства" у всіх відмінках замінити словами "територіальний орган Держлісагентства" у відповідних відмінках; слово "Головдержекоінспекція" в усіх відмінках замінити словом "Держекоінспекція" у відповідних відмінках; слова "місцевих органів Мінекобезпеки та Держкомлісгоспу України" в усіх відмінках замінити словами "орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації та територіальні органи Держлісагентства" у відповідних відмінках.

4. В Інструкції про порядок установлення нормативів спеціального використання природних рослинних ресурсів, затвердженій наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 12 лютого 2002 року N 61, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2002 року за N 202/6490:

1) пункт 4 викласти в такій редакції:

"4. Нормативи спеціального використання природних рослинних ресурсів місцевого та загальнодержавного значення затверджуються Мінприроди на підставі матеріалів оцінки стану природних рослинних ресурсів (інвентаризації) сировинних видів рослин за єдиною для України системою.";

2) пункти 8, 9 виключити.

У зв'язку з цим пункти 10 - 14 вважати відповідно пунктами 8 - 12;

3) у пункті 14 слова "його територіальні органи" замінити словами "обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації";

4) у тексті Інструкції слова "Мінекоресурсів України" замінити словом "Мінприроди"; слова "територіальні органи Мінекоресурсів України", "державними управліннями екології та природних ресурсів в областях, містах Києві і Севастополі" у всіх відмінках замінити словами "обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації" у відповідних відмінках; слова "Рескомекоресурсів АР Крим" у всіх відмінках замінити словами "орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища" у відповідних відмінках.

5. В Інструкції про порядок погодження та затвердження розрахункових лісосік, затвердженій наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 05 лютого 2007 року N 38, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 21 лютого 2007 року за N 160/13427 (із змінами):

1) у пункті 3 слова "органу виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальних органів Держкомлісгоспу (далі - уповноважені органи Держкомлісгоспу), органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальних органів Мінприроди (далі - уповноважені органи Мінприроди)", замінити словами "органу виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальних органів Держлісагентства (далі - уповноважені органи Держлісагентства), органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій";

2) в абзаці першому пункту 7 слово "Держкомлісгоспу" замінити словом "Держлісагентства";

3) у пункті 8 слово "Держкомлісгоспу" замінити словом "Держлісагентства"; слова "уповноваженими органами Мінприроди, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними державними адміністраціями" у всіх відмінках замінити словами "органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями" у відповідних відмінках;

4) перше речення абзацу першого пункту 9 викласти у такій редакції: "У місячний термін Держлісагентство розглядає матеріали розрахункових лісосік і подає до Мінприроди пропозиції щодо їх затвердження.";

5) у пункті 11 слово "Держкомлісгоспу" замінити словом "Держлісагентства"; слова "уповноважених органів Мінприроди" замінити словами "органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям";

6) у пунктах 13, 14 слово "Держкомлісгосп" у всіх відмінках замінити словом "Держлісагентство" у відповідних відмінках;

7) у додатку 2 до пункту 7 Інструкції слова "уповноважений орган Держкомлісгоспу", "уповноважений орган Мінприроди", "Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація" замінити відповідно словами "уповноважений орган Держлісагентства", "обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації", "орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища".


Начальник Управління охорони
біорізноманіття та біобезпеки

Г. В. Богданович

Величезна пляма випаленої землі утворилася на Херсонщині

Величезна пляма випаленої землі площею понад 600 гектарів утворилася на лівобережжі Дніпра після нещодавніх лісових пожеж в Олешківському районі Херсонщини.


Рукотворні соснові гаї нині нагадують просто апокаліптичну картину. Звідти пішли тварини і птахи, але з'явилися «новосели».

Горільники активно освоюють шкідники — короїди та жуки-вусачі. Коштів на розкорчовування постраждалих від пожеж лісів і їх обробку інсектицидами в Олешківського лісгоспу немає. Тож можна чекати, що після «трапези» обгорілими деревами короїди посунуть доїдати здорові.

Цей згубний процес, до речі, у розпалі. Начальник обласного управління лісового та мисливського господарства Херсонщини Віктор Тищенко каже, що через відсутність регулярних обробок хімікатами шкідником заражено вже 40 тисяч гектарів — майже половину зелених насаджень краю.

Причому тут розкошують не тільки короїди, а й велика родина глицеїдів — рудий, звичайний та червоноголовий сосновий пильщики. Вони «пиляють», а ми собі спостерігаємо. Та доспостерігатися можна до того, що від лісів, з такими неймовірними зусиллями вирощених на піщаних ґрунтах, за лічені роки залишаться самі «недоїдки».

Наслідком буде те, що піски під дією вітру посунуть на сільськогосподарські угіддя й відновляться піщані бурі.

"Голос України"
Сьогодні, 15:42

На Радіо «Ужгород» «Акцентах полудня» ведуча Наталія Шпак із гостями Юлією Давидовою та Федором Філіпом

На Радіо «Ужгород» «Акцентах полудня» ведуча Наталія Шпак із гостями
п. Федором Філіпом начальником відділу агітаційно-пропогандистської роботи Управління ДСНС у Закарпатській області та Юлією Давидовою - прес-секретарем Закарпатського обласного управління лісового та мисливського господарства

Піднімали важливу тему сьогоднішнього часу, а саме - посилення протипожежних заходів на теренах краю у зв’язку із високою та надзвичайно небезпечною пожежною обстановкою, яку нині синоптики відносять до 4-го та 5-го класу небезпек та безпека під час відпочинку у гірській місцевості.

В Украине массово усыхают леса



Площадь усыхания украинских лесов составляет уже почти 400 тыс. гектаров

Об этом сообщает в Facebook пресс-служба Государственного агентства лесных ресурсов Украины.

"В последние годы наблюдается значительное увеличение объемов усыхания сосновых лесов Полесья. Очаги массового усыхания уже захватили Волынскую, Житомирскую, Киевскую, Львовскую, Ровенскую, Хмельницкую, Черкасскую, Черниговскую области и продолжают расти по всей территории Украины", - говорится в сообщении.

По состоянию на сейчас общая площадь усыхания составляет 395,4 тыс. га, из которых почти 200 тыс. га - сосновые насаждения. Этот показатель уже превышает годовые показатели 2017 года.

"Усыхание ельников в Карпатском регионе существует давно, но остается актуальным и сегодня. Несмотря на все усилия лесоводов, на площади около 30 тыс. га этот процесс имеет негативную тенденцию к росту", - отмечают в Гослесагентстве.

Источник: Эспресо.ТВ

Кіровоградська область: працівники лісового господарства, Нацполіції та служби порятунку здійснили спільний рейд лісовим масивом

6 серпня спільну профілактичну роботу щодо попередження пожеж у лісових масивах здійснили лісники, рятувальники та поліцейські Новоукраїнського району. Кожен фахівець відповідно до повноважень зробив свій внесок у інформативні бесіди із громадянами: рятувальники наголошували на заходах безпеки у лісі під час пожежонебезпечного періоду, лісники нагадували про наслідки для екосистеми нерозважливої поведінки громадян, а поліцейські інформували про відповідальність за знищення природних насаджень.

Крім того, кожен співрозмовник для наочності отримав листівку застережного змісту, аби не забувати правила поведінки у лісі.




У ДСНС України у Кіровоградській області

Опубліковано: 06.08.2018, 14:51

В Україні площа масового всихання дерев сягає майже 400 тис гектарів, - Держлісагентство



Площа масового всихання дерев сягає 395,4 тисяч гектарів і охоплює Волинську, Житомирську, Київську, Львівську, Рівненську, Хмельницьку, Черкаську та Чернігівську області.

Про це повідомило Державне агентство лісових ресурсів на офіційній сторінці у Facebook.

За даними служби, половина загиблих дерев – майже 200 тисяч гектарів – це соснові насадження. Всихання хвойних дерев пояснюють змінами клімату. Температура підвищується, кількість опадів зменшується, а разом із ними падає рівень ґрунтових вод. Це робить дерева вразливими до шкідників, зокрема верхівкового короїду.

Згідно з інформацією Держлісагентства, лісогосподарські підприємства за першу половину 2018 року вжили заходів із поліпшення санітарного стану лісів на площі більше 70 тисяч гектарів.

Джерело: День

Український ліс – для кого він: для нинішніх «ділків» чи майбутніх поколінь українців?


Вже багато років підряд тема вирубки лісу та експорту необробленої деревини, так званого лісу-кругляку, не сходить з топу еколого-економічних тем в нашій державі. В останні роки взагалі усі почали всерйоз говорити про справжню екологічну катастрофу, яка поступово насувається через неконтрольовану масштабну вирубку.

Як і в багатьох інших національних проблемних питаннях, основними акторами тут знову є представники влади різних рівнів та окремі «підприємці», робота яких тісно пов’язана із знищенням лісового фонду України.

Трохи статистики для початку. За офіційними даними ліси займають близько 16% всієї території України. Це майже 11 мільйонів гектарів лісів. 40% з них припадає на західну Україну. Саме тут вирубка досягла надвеликих масштабів. Ситуація підсилюється ще й «зацікавленістю» багатьох поколінь влади «врегулювати» цей процес.

По суті проблеми: внаслідок безконтрольної вирубки лісів в Карпатах з’являються масштабні повені. За останні 40 років зникла значна частина лісового покриву, а тому українські Карпати вже не здатні утримувати вологу. Стрімкий водний потік з долин створює масштабні екологічні лиха. Це призводить до потопів, зсувів та інших проблем в регіоні. На ліквідацію наслідків таких подій, у свою чергу, витрачається багато ресурсів (фінансових, людських тощо). Доцільніше було б направити ці ресурси на превентивні заходи для боротьби з незаконною вирубкою, але про це – трохи пізніше.

До слова, сусіди України – Польща, Словаччина і Румунія вже усвідомили цю небезпеку і припинили промислове вирубування лісу в Татрах і Карпатах.

Продаж тільки сировини – також вагомий недолік. Ліс, який вирубують на території більшості областей, не доставляють на підприємства для його подальшої обробки. За приблизними підрахунками 70% повністю перенаправляють на експорт, як необроблену деревину. Потім іноземні підприємства використовують українську сировину для забезпечення своїх потреб (вироблення меблів, паперу тощо) і з успіхом продають готові вироби вже з доданою вартістю, продають в тому числі і Україні. Як наслідок, наша держава втрачає лісові ресурси за копійки. Втрачає тисячі робочих місць і мільярди доларів, перетворюючись на сировинний придаток сусідніх країн ще в одній сфері промисловості.

Саме тому нам необхідно чітко зрозуміти: якщо владою в негайному порядку не буде вирішена проблема без перебільшення злочинної вирубки лісу, то в найближчому майбутньому Україна просто втратить цей важливий ресурс і стикнеться з небаченими раніше екологічними проблемами. Як будуть жити наступні покоління українців? Куди дивляться відповідальні за це органи влади і як планують вирішувати цю проблему?

Сьогодні окремі політичні сили активно просувають ідею введення мораторію на вивіз лісу, зокрема «Радикальна партія» Олега Ляшка. На перший погляд здається, що такий крок міг би вирішити проблему, але ж потрібно дивитись та аналізувати глибше і ширше. Так, вивіз лісу при такому сценарії припинився би, або як мінімум був би значно обмежений. Та варто ще подумати про лісову галузь України, яка відіграє немалу роль в економіці держави. Згідно статистичних даних за 2017-й рік, експорт деревини та виробів із деревини склав 1,2 млрд дол. США, що складає майже 3% від загального обсягу експортних поставок. Ми повинні розуміти, що за усіма цими цифрами стоять підприємства і люди, які на них працюють, вкладені інвестиції тощо. І заборона експорту деревини вплине як на недобросовісних підприємців, роботу яких звичайно потрібно заборонити взагалі, так і на тих, хто проводить свою діяльність чесно.

Більше того, варто не забувати про подальший розвиток деревообробної галузі. Виробництво кінцевого продукту із високою часткою доданої вартості – стратегічна мета України. Саме тому важливо провадити політику, направлену на підвищення інвестиційної привабливості галузі. Введення радикальних обмежень на експорт – не кращий крок у цьому сенсі.

Ось тому і виникає дилема: з однієї сторони в інтересах держави зберегти ліс, з іншої – не нашкодити галузі і економіці, а також не створити додаткову проблему із західними партнерами, на допомогу яких розраховуємо.

Що робити в такій ситуації? Головне, на мою думку, не впадати в крайнощі. Куди важливіше провести роботу, направлену на унеможливлення роботи «лісових браконьєрів».

Усе говорить лише про те, що варто більш серйозно займатись даною темою та не робити передчасних висновків та необдуманих кроків. Виправити ситуацію може тільки комплексний підхід до справи з жорсткими санкціями за порушення законодавства у цій сфері. «Браконьєри» мають бути покарані, натомість ті, хто працюють легально та продають деревину повинні діяти в рамках закону та дотримуватись міжнародних зобов’язань.
Працівники лісових господарств повинні мати високий рівень довіри і відповідальності, а суспільство бачило, що вони роблять правильні речі й дійсно вболівають за свою справу – справу збереження екологічного балансу в країні. А критикани та популісти на цю тему мали б зайнятись висадкою дерев разом з лісниками та людьми, які це роблять постійно, а не просто балакати в різних ефірах та виступах.

В’ячеслав Шутенко
https://economistua.com/ukrayinskij-lis-dlya-kogo-vin-dlya-ninishnih-dilkiv-chi-majbutnih-pokolin-ukrayintsiv/