ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

08 квітня 2019

Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта


ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ

від 26 лютого 2019 року N 93
Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта

Державна регуляторна служба України (далі - ДРС) відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"розглянула проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Правил пожежної безпеки в лісах України" (далі - проект наказу), а також документи, що додаються до проекту наказу, подані листом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.02.2019 N 37-49-7/3920.

За результатами проведеного аналізу проекту наказу та аналізу регуляторного впливу (далі - АРВ) на відповідність вимогам статей 4, 5, 8 і 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон про регуляторну політику) встановлено:

проектом наказу пропонується затвердити Правила пожежної безпеки в лісах України (далі - проект Правил).

Згідно з преамбулою проекту наказу його розроблено відповідно до пункту 3 розділу I Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року N 1417.

Однак проект регуляторного акта не може бути погоджений ДРС у наданій редакції з огляду на таке.

Наданий розробником АРВ до проекту наказу не у повній мірі відповідає вимогам Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308 (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 N 1151) (далі - Методика).

Так, у розділі I АРВ "Визначення проблеми" згідно з вимогами Методики розробник повинен чітко визначити проблему, яку пропонується розв'язати шляхом державного регулювання, зокрема:

- визначити причини її виникнення;

- оцінити важливість зазначеної проблеми, зокрема навести дані у цифровому чи кількісному вимірі, що доводять факт існування проблеми і характеризують її масштаб.

Проте, в АРВ до проекту наказу розробником зазначено, що проект регуляторного акта було розроблено у зв'язку із втратою чинності Закону України "Про пожежну безпеку" та набранням чинності Кодексу цивільного захисту України та Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 N 1417.

Тобто, виходячи зі змістовного наповнення розділу I АРВ, по суті відсутнє належне обґрунтування доцільності затвердження редакції проекту Правил пожежної безпеки в лісах України.

У зв'язку з цим, вищезазначене не відповідає вимогам статті 4 Закону про регуляторну політику, зокрема, принципу доцільності - оскільки розробником не доведена наявність проблеми, що потребує державного втручання, та не обґрунтована необхідність державного регулювання господарських відносин з метою її вирішення.

У розділі III АРВ до проекту наказу "Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей" розробнику необхідно описати їх та оцінити вигоди і витрати держави, населення та суб'єктів господарювання від застосування кожною з них.

Наведені розробником альтернативні способи досягнення цілей є формальними та належним чином не проаналізовані, що, в свою чергу порушує вимоги пункту 5 Методики, згідно з якими при визначенні та оцінці прийнятних альтернативних способів досягнення цілей державного регулювання необхідно оцінити кожний із способів, причини відмови від застосування альтернативних способів розв'язання проблеми, аргументи щодо переваги обраного способу.

Вищезазначені обставини унеможливлюють надання об'єктивної оцінки тому, наскільки обраний розробником спосіб державного регулювання відповідає проблемі, що потребує врегулювання, та наскільки його застосування буде ефективним для її вирішення.

Також у розділі III АРВ "Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання" розробником наведені цифрові дані щодо кількості суб'єктів середнього підприємництва, що становить 100 % від загальної кількості суб'єктів господарювання.

Однак, у таблиці додатка 2 до Методики, де зазначаються витрати на одного суб'єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта, розробником наведені не всі фінансові розрахунки, які понесуть суб'єкти господарювання.

По всій редакції проекту Правил передбачаються норми для суб'єктів господарювання стосовно проведення певних процедур, які тягнуть за собою "прямі" витрати для них, наприклад, створення відомчої пожежної охорони та пожежної охорони, створення диспетчерських пунктів, проходження навчання і перевірка знань, покладання функцій на суб'єктів господарювання щодо придбання вогнегасних речовин, техніки, пально-мастильних матеріалів, обладнання, засобів зв'язку, а також забезпечення харчування для осіб, які гасять пожежу понад три години тощо.

Слід зазначити, що відсутність всіх обрахованих "прямих" витрат у вищезазначеній таблиці додатка 2 до Методики не дозволяє оцінити дійсний вплив регулювання на суб'єктів середнього підприємництва і оцінити витрати, які вони понесуть внаслідок провадження регулювання.

Таким чином, розробником порушено принцип ефективності, а саме, забезпечення досягнення внаслідок дії регуляторного акта максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів для суб'єктів господарювання, громадян та держави.

Підсумовуючи викладене, АРВ до проекту наказу потребує доопрацювання з урахуванням вищезазначених зауважень.

Виходячи із наведеного, за результатами розгляду положень проекту наказу встановлено, що проект розроблено з порушенням основних принципів державної регуляторної політики, а саме: доцільності, збалансованості та ефективності, визначених статтею 4 Закону про регуляторну політику.

Керуючись частиною п'ятою статті 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державна регуляторна служба України вирішила:

відмовити в погодженні проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Правил пожежної безпеки в лісах України".




Голова Державної
регуляторної служби України

К. Ляпіна

07 квітня 2019

Необычные здания, сквозь которые растут деревья. ФОТО

Когда природа побеждает.

Деревья называют «легкими» Земли. Разнообразие видов этих прекрасных творений природы несказанно велико. Могучие, стройные, невероятно высокие, раскидистые, гибкие, дивной формы и прочие деревья радуют нас за окном, на городских аллеях, в лесу и в парке. А без плодоносных деревьев и вовсе невозможно представить себе нашу жизнь. Но все же, несмотря на постоянную высадку новых растений, вырубается их на нашей планете гораздо больше, передает ua.today.

Однако немало в мире деревьев, чья судьба сложилась вопреки цивилизации. Они вышли победителями из этой извечной схватки с мегаполисами и радуют день за днем тех, кто помог им в этой битве.

















Климатическая катастрофа накроет Украину: "больше никогда не будет..."



Совсем скоро глобальное потепление навсегда изменит жизнь украинцев

Украинские ученые предупреждают о климатической катастрофе. В ближайшем будущем страна может забыть, что такое зима. Об этом рассказала член межправительственной группы экспертов по вопросам изменения климата Светлана Краковская.

Эксперты провели исследование и выяснили, как глобальное потепление повлияет на Украину. Результаты оказались неутешительными. Согласно прогнозам ученых, еще до конца 21-го века украинцы потеряют "климатическую зиму". Она предусматривает, что среднесуточная температура опускается ниже нуля. Через несколько десятков лет такого больше никогда не будет в южных регионах страны. Если морозы и будут приходить, то редко и на короткое время.

В то же время, в Украине должно сохраниться годовая норма осадков. По словам ученых, дожди и снег будут выпадать преимущественно зимой и весной. А вот лето станет гораздо суше. Для этого времени года станут привычными короткие, но проливные дожди.

А территории Украины на черноморском побережье и вовсе могут пересохнуть. Вскоре украинцы смогут похвастаться не только самой большой в Европе пустыней, Олешковскими песками в Херсонской области, но и несколькими новыми.

«Вокруг нее посажен самый большой в мире рукотворный лес, который сдерживает продвижение песков. К сожалению, пожары и браконьерские вырубки наносят серьезный ущерб этому лесу. Ни в коем случае нельзя допустить, чтобы он исчез, ведь если это произойдет, то глобальное потепление поможет пустыне увеличиться», - предупредила Светлана Краковская.

Климатическая катастрофа скажется и на лесах. Исследование показывает, что до конца века украинские сосны останутся разве что на вершинах Карпат. Ученые предполагают, что лесная зона отступит на территорию Беларуси.

В то же время, Украине грозит еще одна страшная экологическая катастрофа. Украинцы могут лишиться питьевой воды. Ученые бьют тревогу и предупреждают о смертельно опасных последствиях.

Как выяснили ученые, при современных масштабах потребления Украине хватит воды всего на 25 лет. Без источников питьевой воды уже сейчас остались более 800 украинских поселков. Реки, ручьи и прочие водоемы быстро пересыхают.






Дата публикации: сегодня 08:04

Около 3,5 тыс. га лесов горит в России



Лесопожарные формирования фиксируют в воскресенье пожары в лесах регионов России на общей площади более чем 3568 га. Об этом сообщила пресс-служба Федеральной Авиалесоохраны, передает Trend со ссылкой на ТАСС.

"На 00:00 мск 7 апреля 2019 года на территории Российской Федерации действовало семь лесных пожаров на площади 3568 га", - говорится в распространенном сообщении. Отмечается, что пожары еще не ликвидированы.

Возгорания сейчас отмечаются в Амурской, Магаданской областях, в Хабаровском и Забайкальском краях, а также в Республике Саха (Якутия).

7 апреля 2019 08:45 
https://www.trend.az/world/russia/3042709.html

К борьбе с огнем, по данным Авиалесоохраны, привлечены 589 человек, задействовано 105 единиц техники, в мониторинге и тушении участвуют семь воздушных судов.

В Южной Корее произошел масштабный лесной пожар (ВИДЕО)



В Южной Корее разгорелся масштабный лесной пожар, который возник из-за искры от трансформатора.

По информации ABC News, пожар начался 4 апреля ночью, его спровоцировала искра от трансформатора.

Сильные порывы ветра раздули огонь, который охватил 250 гектаров лесистых гор. Пламя добралось до жилых домов и парковок. Уничтожено 120 домов.

Огонь добрался до городов Ганеунге и Донхэ. Власти остановили движение по трассе, поезда из Ганеунге в Сеул следуют с задержками.

Из города Гоэсоне эвакуировали 2,4 тысячи человек, из Сокчо вывезли 1,2 тысячи жителей. Всех их разместили в спортзалах



Жертвами пожара стали 70-летняя женщина и 60-летний мужчина, еще 11 человек пострадали.

ГолосUA
21:10 06-04-2019

В Киевской области обнаружили «чудо»-лес



В Киевской области обнаружили уникальный многовековой лес, в котором до сих пор водятся цапли, барсуки, совы и растут 300-летние дубы. Сообщает styler со ссылкой на телеканал «Украина».

«Это место остается самой дикой дубравой в Украине. Деревья падают, умирают своей смертью, их никакой лесник никуда не вывозит «, – объясняет эколог Алексей Василюк.

По словам эколога, лес сохранился потому, что человеку до него сложно добраться. Чтобы попасть в чудо-лес нужно добираться вплавь, а потом пройти по тяжелым тропам.

Красивейшие живые туннели из деревьев. Фото


Некоторые парки и аллеи выглядят сказочно благодаря таким туннелям.

Многим из нас, особенно живущим в больших городах, остро не хватает в жизни природы, сообщает Хроника.инфо со ссылкой на BigPicture.

Поэтому так необычайно приятно бывает прогуляться по сказочному живому коридору из сплетенных крон деревьев, буквально окунувшись в природу с головой, будь то улица в центре шумного города, парк или лес.

Представляем вам десятку красивейших тоннелей из деревьев со всего мира. Некоторые из них созданы естественным путем, другие - при участии человека, но все они одинаково прекрасны и так и манят в свои зеленые или цветущие «объятья».

1. Туннель цветущей вишни, Германия.



Туннель из вишневых деревьев, безусловно, стоит того, чтобы посетить эту улочку в Бонне. Цветущие вишни создают изумительный розовый сводчатый проход на протяжении 7-10 дней, в зависимости от погоды.

2. Улица Гонсалу ди Ковальо, Бразилия.



Под сводом гигантских деревьев Типуана (или «розовое дерево»), которых на этой улице города Порту-Алегри более сотни, можно провести целый день. В 2006 году мэр города Хосе Фогаса объявил улицу частью исторического, культурного и экологического наследия Бразилии.

3. Туннель осенних деревьев, США.



Эти деревья, растущие в Вермонтском парке в «Ущелье контрабандистов», буквально пылают всеми красками осени. «Представление» начинается на более северном участке и постепенно перемещается к югу в течение сезона.

4. Туннель деревьев гинкго, Япония.



Деревья гингко билоба - одни из самых почитаемых в Японии. Некоторые из этих деревьев перенесли атомную бомбардировку в Хиросиме. Их называют «символом надежды» или «живыми ископаемыми».

5. Туннель тисов, Великобритания.



Туннель тисов в Уэльсе вдохновлял писателей с 1470 года. Средневековый Дом Абергласни, в саду которого находится туннель, сейчас является популярным туристическим местом. Однако ранее в результате заброшенности туннель был практически уничтожен. На восстановление этого природного коридора ушло 9 лет.

6. Темная изгородь, Северная Ирландия.



Этот загадочный туннель как будто сошел с обложки книги. Джеймс Стюарт посадил буки еще в XVIII веке, чтобы производить впечатление на своих гостей на подъезде к его дому Грейсхил. Также здесь ходит легенда о некой Серой Леди -обитающем в туннеле призраке горничной, жившей в соседнем особняке и умершей при загадочных обстоятельствах.

7. Бамбуковый проход, Япония.



Этот туннель расположен в бамбуковом лесу Сагано в исторической местности Арашияма. Министерство культуры Японии объявило Арашияму «местом живописного ландшафта». Недалеко от этого леса также расположены известные храмы и гробницы. В Японии считается необходимым сохранять звук ветра, раскачивающего высокие бамбуковые деревья.

8. Туннель любви, Украина.



По легенде, парам надо проехать через этот туннель и загадать желание. Если их любовь достаточно сильна и чиста - желание исполнится. Туннель является участком частной железной дороги, используемой деревообрабатывающим комбинатом, расположенным неподалеку от городка Клевань на западе Украины. Поезд проходит здесь три раза в день, поторопитесь купить билет!

9. Джакарандовая аллея, ЮАР.



Если вы любите сиреневый цвет - этот туннель для вас! В Йоханнесбурге находится созданный руками человека лес из более чем 10 миллионов деревьев. Тропические деревья, в том числе 49 видов джакаранд (палисандровых деревьев), привезены в ЮАР из Уругвая, Бразилии, Перу и Аргентины. В октябре, когда деревья цветут, земля покрывается синими и сиреневыми лепестками.

10. Туннель глициний, Япония.



Прогуливаясь по этому туннелю из глициний, можно почувствовать себя настоящей королевской особой. Цветы глицинии, свисающие гроздьями, как виноград, начинают цвести, как только отцветают вишни. Каждую весну японцы празднуют Фуджи Матсури (или Фестиваль глициний) в Токио, Сидзоуке и Оказаки.

«Парадокс – ціна зросла»

Бізнес-експерти про те, що змінилося на ринку після чотирьох років мораторію на експорт лісу-кругляка


ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

9 квітня виповниться 4 роки від моменту, коли Україна вперше заборонила експорт лісу-кругляка шляхом ухвалення закону № 325-VIII. В першій редакції цей закон просто запровадив заборону всього експорту лісоматеріалів в необробленому вигляді з України на 10 років. Після нищівної критики з боку різних торговельних партнерів, в першу чергу ЄС, Україна минулого року прийняла закон № 2531-VIII, яким додатково до діючої заборони експорту, було передбачено обмеження внутрішнього споживання необробленого лісу та посилено відповідальність за незаконну вирубку та експорт лісу.

В січні цього року ЄС подав запит на проведення консультацій з Україною. Такі консультації є першою стадією вирішення спорів відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Підставою для ініціювання спору стала заборона експорту необробленої деревини з України. Зазначений спір є неординарною для України подією з декількох точок зору: це перша в історії України суперечка, яка ініціюється на підставі угоди про вільну торгівлю; це перший спір з ЄС як в рамках Угоди про асоціацію, так і в межах інших міжнародних торговельних організацій, наприклад СОТ.

Зазначимо, що Україна запровадила заборону (мораторій) на експорт необробленої деревини до ЄС у 2015 році з метою боротьби з незаконною вирубкою карпатських лісів. Однак, з того часу Україну назвали найбільшим експортером нелегальної деревини до Євросоюзу, про що стверджують дослідження британських екологів, а самі внутрішні виробники скаржаться на…подорожчання сировини. Далі – прямою мовою в інтерв’ю «Дню» голови Комітету деревообробної та меблевої галузі Європейської Бізнес Асоціації Богдана ЦУПРИКА та менеджера комітетів ЄБА Євгена КУЗЬМЕНКА.

- Багато списів ламалось в кабінетах влади щодо впровадження мораторію на експорт лісу кругляка. Об’єктивна оцінка ринку по факту: позитивні результати чи негативні?

Євген КУЗЬМЕНКО:

— Я б все ж розділив відповідь на ваше запитання на дві частини. Перша – юридична. Україна взяла на себе певні зобов’язання як перед Світовою організацією торгівлі, так і в рамках Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Мораторій на експорт лісу кругляка – це рішення, яке оцінюється як відступ від своїх зобов’язань.

— Євгене, пункт про «особливі умови», який міститься в документах на які ви посилається, дозволяє державам не виконувати ті чи інші зобов’язання, якщо буде доведено, що вони наносять суттєву шкоду, скажімо, екології країни. Мораторій на експорт лісу кругляка, як трактують експерти, є саме таким «винятком».

Є.К.: — Це – дискусійне питання. На скільки мені відомо, його вже навіть розглядають в арбітражі. Зрештою там буде рішення – порушені умови, чи ні. Але я наголошую, що позиція Європейської Бізнес Асоціації така: необхідно виконувати взяті на себе зобов’язання.
З іншого боку не можливо не відзначити, що є ряд компаній, які інвестували в економіку України саме через те, що цей мораторій був запроваджений. Вони створили нові виробництва, або розширили існуючі. Створили нові робочі місця. Сплачують податки. І все це з метою, аби в кінцевому підсмуку отримувати вітчизняну сировину в достатньому обсязі.

Ми в рамках ЄБА зараз концентруємося в першу чергу на тому, щоб знайти шлях, який давав би таку можливість деревообробному бізнесу: щоб наші вітчизняні підприємства були забезпечені сировиною. Потенційно таким шляхом можуть стати прозорі законодавчо встановлені правила ринку лісоматеріалів.

— Чи вистачає вам як виробникові вітчизняної сировини сьогодні? Як змінилася ціна на сировину після впровадження мораторію на експорт лісу-кругляку?

Богдан ЦУПРИК:

— Як не сумно, але ціна на українську сировину для вітчизняного виробника зросла. Здавалось би, що це абсолютно алогічно. З огляду на те, що з закриттям одного з магістральних каналів збуту, продукції мало б утворитися на ринку в надлишку. І переробними теж вважають ситуацію парадоксальною. Але об’єктивні реалії такі.
Ряд компаній – українських та іноземних, інвестували в деревообробку в Украйні. Звичайно в першу чергу це торкнулося того сегменту, який споживав пиловник хвойних порід.

Відомо, що до введення мораторію на експорт лісу-кругляка, левова частка того, що Україна постачала на зовнішні ринки, - це був саме пиловник хвойних порід. На другому місці – технологічна деревина. Вона продовжила експортуватися під назвою «паливні дрова». І по цьому сегменту змін не відбулося.

Позитивно вплинув мораторій на переробників твердих порід деревини, як наприклад, дуба. Краще себе стали почувати виробники фанери. Правда і раніше, через те, що фанерна сировина берези та вільхи є дефіцитною в Україні, цей тип сировини практично не експортувався. Була своєрідна негласна домовленість: не варто нищити вітчизняних виробників фанери, експортуючи сировину, а треба пропонувати її внутрішньому клієнту.
Власне, основні інвестиції після впровадження мораторію було здійснено в переробку пиловника хвойних порід. З’явилося два великих виробництва і дуже багато порівняно невеликих – які споживають даний сегмент продукції.

Інвестори прийшли. Вони розраховували, що ліс буде дешевшати, або хоча б буде продаватися по тій ціні, яка була на момент впровадження мораторію. По факту, деревина суттєво подорожчала (і в гривні і у валютному еквіваленті), і підприємці або працюють в збиток, або з нульовим прибутком, в кращому випадку.

- Чому деревина подорожчала?

Б.Ц.: - Є офіційні пояснення: у зв’язку з тим, що останні два роки ліси в Україні почали активніше хворіти, лісові господарства змушені були зконцентруватися на вирубці хворих дерев. Відповідно плани на заготівлю деревини були скореговані. Як результат – дефіцит здорового пиловника, і наслідок – підняття цін на нього.

Але ми не вважаємо, що це пояснення в повній мірі ілюструє причини подорожчання сировини.

По-перше, галузь не може працювати в такому напівавральному режимі – якщо виникла потреба в санітарних рубках, то ми скорочуємо заготівлю комерційної сировини. А що робити переробникам? Це абсолютно неправильна позиція.

Є також думка, що лісова галузь під прикриттям проблеми вирішила покращити своє фінансове становище. Тому що коли з’явилося більше споживачів, то підігріваючи ажіотажний попит, можна піднімати ціну. Наприклад, виставити на аукціони не увесь обсяг пиловника, а частину, імітуючи дефіцит.

В Україні заготівля лісу досі відбувається не достатньо прозоро для учасників ринку. Має бути чітко на сайті Держлісагенства задекларовано які обсяги і сортимент лісоматеріалів по областях, поквартально у 2019-му році буде заготовлено. Тоді переробникам можна прогнозувати свою роботу, а також при потребі пропонувати корекцію цих планів для кращого поєднання з потребами ринку.

- Богдане, якщо не усі обсяги виставляються на аукціони, то мораторій породив тіньовий оббіг деревини на внутрішньому ринку?

Б.Ц.: - Ні. Це не тіньовий ринок. Ця деревина не пішла в продаж нелегально. Вона просто чекає на складах, або взагалі на корені своєї черги. І мораторій тут ні до чого. Просто намагання розкрутити ціну.

- Тобто ви хочете сказати, що лісгоспи зумисно перетримують деревину, платять за охорону, щоб продати її дорожче?

Б.Ц.: - Деревина на аукціонах продається в момент, коли вона ще на корені і не вимагає додаткових витрат, а сформована на аукціоні, штучно завищена ціна, стає «ринковою» і за цією ціною невиставлені обсяги продаються тим же учасникам ринку. Тому це точно не є підставою звинуватити лісгоспи в тому, що вони торгують деревиною поза легальним ринком. Так, певні зловживання можливі але доказів цього ні у мене, ні у вас нема.

Я переконаний, що всі подібні питання зніме прозорий баланс заготівлі лісосировини і її споживання деревообробною галуззю в Україні. А також пропозиція всієї деревини учасникам ринку.

- Євгене скільки підприємств в комітеті мають проблеми з закупкою деревини?

Є.К.: - Усі. Але зараз переважно з ціною деревини.

Б.Ц.: - Сьогодні ціни знижуються на всю деревообробну продукцію. На щось вони сповзають. На щось – падають. А на певні групи просто обвалилися. Тренд на пониження спостерігається як на внутрішньому ринку, так і в регіональному та світовому масштабах. Це вимагає відповідного пониження вартості деревини як основної сировини для деревообробки. Лісівники не дуже спішать це робити мотивуючи це надмірним оподаткуванням з боку держави.

УКРАЇНА ЕКСПОРТУВАЛА ПАЛИВНІ ДРОВА, А ЄВРОПА ПРИЙМАЛА «ДІЛОВУ ДЕРЕВИНУ»

- Минулого року група британських екологів оприлюднила гучне розслідування, в якому фігурували фірми зі світовим ім’ям, які за висновками авторів, брали участь у контрабанді лісу кругляка з України. Прокоментуйте, будь ласка, свою позицію щодо таких серйозних обвинувачень. Та на скільки фактор контрабанди, на вашу думку, впливає на внутрішній ринок деревини в Україні. Можливо, саме тому ціна на сировину не впала?

Є.К.: – По-перше, саме дослідження дуже суперечливе. Дійсно є розуміння, що незважаючи на дію мораторію, експорт ділової деревини не припинився, а продовжувався під виглядом інших матеріалів, наприклад, паливних дров, на які не поширюється дія мораторію. Що у свою чергу створювало дефіцит сировини та відповідно підвищення цін на неї.

Але на скільки об’єктивні самі дослідження – важко судити. Адже фактом, який би це підтверджував, мали б стати судові справи. А цього ми не бачимо.

- Але ж так само не має судових позовів за наклеп?

Є.К.: - На круглому столі в Верховній Раді, де розглядалась ця проблематика, були представники галузі, переробники, науковці, представники посольства Австрії, компанії цієї держави теж фігурували в дослідженні. Так от в цілому учасники різко негативно оцінили це дослідження з точки зору подачі інформації, доказової бази.

Одним з джерел інформації, на основі якого робились висновки та обвинувачення, був порівняльний аналіз митних статистик України та ЄС. Виявилося, що Україна експортувала паливні дрова, а Європа приймала ділову деревину. Але є об’єктивні речі, які можуть це пояснювати. Наприклад, невідповідність стандартів. Наприклад, в Україні діяли ще радянські системи стандартизації лісоматеріалів до початку 2019 року.


«ЛІСОВА ГАЛУЗЬ НЕ ПОТРЕБУВАЛА РЕФОРМ»

- Ми в активній фазі реформування лісової галузі. Одним із її етапів влада назвала приватизацію лісгоспів. Ви виступили проти цього року. Поясніть чому?

Б.Ц.: - Лісова галузь, в принципі, не потребувала радикальних реформ. Є певні рекомендації з ЄС, які стосуються аспектів контролю, а не ведення господарської діяльності. Галузь мала свої проблеми, але вони були пов’язані не зі структурною організацією галузі. В останні роки слово «реформа» викликає в людей алергію, тому що часто ініціювались «реформи заради реформ». Або реформи заради інтересу вузького кола осіб.

Проблема лісу у відсутності державної політики. Має бути розуміння для чого нам ліс, як ми з ним працюємо. От наприклад, має бути розуміння, що переробка деревини в середині країни – це вигідніше, ніж експортувати ліс кругляком. Переробка лісосировини в середині дає в десятки разів більший мультиплікативний ефект для економіки України, аніж просто експорт, навіть за на 10, 20, 30 євро дорожчою ціною. Хоча на сьогодні, внутрішні українські ціни на деревину суттєво вищі цін сусідніх країн. І це позбавило деревообробників конкурентоздатності не тільки на світових ринках але й на внутрішньому. Це призвело до зменшення виробництва і, відповідно, попиту на деревину. В результаті дорога сировина не дає заробітку лісівникам, руйнує деревообробку, зменшує податкові надходження і зайнятість в галузі. Де ж тут державна стратегія?

- Державне лісове агентство ж досі у підпорядкуванні Міністерства аграрної політики та продовольства?

Б.Ц.: - Так. І я скажу, що це неправильно. Державне лісове господарство повинно мати більше самостійності. І потрібно повернути хоча б право законодавчої ініціативи.

- Ви підтримуєте ідею створення лісового міністерства в Україні?

Є.К.: - Ідея в тому, щоб об’єднати усі питання лісової галузі під одною парасолею.

Сьогодні Держлісагеснтво координує не всі лісгоспи, а лише ті, які йому підпорядковуються – це 70%. Тому ми не можемо говорити про баланс в цілому, бо 30% лісів знаходяться в іншому підпорядкуванні – військові ліси, комунальні, тощо.

Лише об’єднавши всі ці ліси у підпорядкування одному органу, ми зможемо говорити і про баланс, і про облік, і про державну політику в лісовій галузі.

- Повернусь до свого запитання – ви виступили проти приватизації лісгоспів. Чому?

Б.Ц.: - Є намагання певного кола осіб прихопити єдину абсолютно не прихоплену сферу в Україні – ліс. Була висунута відповідна ініціатива, яка зустріла суттєвий спротив і від лісівників, і від переробників. Тому що те, що пропонувалось, призводило до створення приватної монополії, яка зрештою зруйнує в підсумку і галузь переробки і якість життя громадян. Згодом було запущено другий сценарій – продемонструвати неефективність існуючої системи господарювання в лісі: державна неефективний власник, все розвалилось, і єдиний порятунок – віддати все в приватні руки. Інакше важко пояснити намагання нищити лісову галузь. Припинилось державне фінансування лісового господарства півдня та сходу України. Там ліси не несуть господарюючу функцію і, відповідно, держлісгоспи не можуть на себе заробляти, а відтак їх має підтримувати держава.

Лісовідновлення у всьому світі проводиться коштом держави. Україна припинила фінансувати цей напрямок. Натомість обклала лісівників подвійним оподаткуванням: рентні платежі і плата за землю одночасно.

Є.К.: - Держава виділяє кошти в рамках державних програм. Програма, в тому числі, щодо підтримки лісів півдня та сходу, а також фінансування відновлення лісів діяла до 2015 року. Вона закінчились. А нових прийнято не було. Тому що Уряд своїм рішенням заборонив розробку та затвердження нових програм.

Зараз є ще одна ініціатива – збільшити розмір % прибутку у вигляді дивідендів, які сплачують лісгоспи – як державні підприємства до державного бюджету з 75 до 90. Тому про інвестиції в розвиток чи придбання техніки говорити не доводиться.

Б.Ц.: - Те, що влада заганяє лісове господарство в неприйнятні фінансові обставини, зрештою призводить до непоправних наслідків для всієї економіки країни. Ми втрачаємо можливість формування потужного деревообробного кластеру.

- Є інвестиційний потенціал деревообробної галузі?

Б.Ц. – Потенціал є але, якщо держава не змінить свій підхід до лісового господарства, а лісове господарство, в свою чергу, до деревообробників, то розвитку нам точно не варто чекати.

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
Рубрика: Економіка
Газета: №60, (2019)



Алла Дубровик-Рохова
2 квітня, 2019 - 19:00

Стихійна пожежа на Хустщині: вогонь підбирається до санаторію “Шаяни”

Наразі працюють рятувальники



Про пожежу на Хустщині інформують очевидці. Підтвердив інформацію редакції Дзеркало Закарпаття і директор дитячого оздоровчого табору «Шаяни» Степан Тегза. За його словами, вогонь майже впритул дістався території закладу.

Відомо, що пожежа сталася неподалік дитячої оздоровниці, йдеться про загорання чагарників і сухої трави біля тамтешнього лісу. На місце НС виїхали пожежні бригади.

За повідомленням очевидців, що зараз перебувають на місці НП, пожежа частково локалізована поблизу оздоровчого табору,пожежні машини довозять воду. Також повідомляється, що вогонь через лісосмугу поширюється в бік місцевого храму — люди панікують, однак згуртувалися у гасінні, щоб не допустити ще більшої біди.

06.04.2019 20:22

В Африці висадять стіну з дерев довжиною 8000 км, яка перетне 11 країн

Африканські країни намагаються стримати опустелювання і деградацію родючих земель через зміни клімату.

В Африці розпочали створення «Великої зеленої стіни» вздовж південного краю пустелі Сахари. Тут буде висаджена лісосмуга із дерев шириною 15 км і довжиною близько 8000 км, яка перетне весь континент із заходу до сходу. У проекті з висадження дерев бере участь 21 країна, пише mind.ua з посиланням на науково-популярне виданняZMEScience.



Основна мета проекту – вберегти материк від опустелювання. Сахара останнім часом розширюється в південному напрямку з великою швидкістю. Де ще кілька років тому були тропічні ліси й родючі землі – зараз лише пісок.

Роботи з висадження дерев проводяться в регіоні Сахель. Ця саванна ділянка деградувала через великі пасовища, вирубування лісів та посухи. Якщо не зупинити цей процес, пустеля швидко поглине регіон, і понад два десятки країн опиняться у піску.

Проект «Велика зелена стіна» запустився ще в 2007 році за ініціативою 12 африканських країн – інші 9 приєдналися згодом. Зелена стіна дозволить зменшити ерозію і висихання грунту через вплив вітру, дозволить відновити мікроклімат і вирощувати продовольчі культури навколо дерев, які удобрюють ґрунт.
Вартість проекту – $8 млрд. Кошти в нього вклали такі організації, як Світовий банк, ООН, The African Union, британські ботанічні сади.

Повідомляється, що в Нігерії вже відновили 4 млн гектарів засохлих земель, а в Сенегалі та Ефіопії на кордоні держав з Сахарою деревами засадили 12 млн га і 15 млн га відповідно.

На сьогодні реалізовано близько 15% проекту «Стіни». Його планується закінчити до 2030 року. Крім незаперечної користі для екології, проект створить ще й 350 000 робочих місць для місцевого населення, яке буде зайняте у висадженні дерев.

«Раніше люди масово мігрували з цих країн через бідність – пустеля забрала в них родючі землі і засоби для існування. Але цей проект фактично створив нову економіку. Люди масово з’їжджаються до The Great Green Wall і отримують тут хорошу платню», – розповів BBC керівник одного з африканських поселень Абсаман Мудуба.



«Коли не було дерев, вітер руйнував і розносив грунт. Але тепер він більш захищений. Листя забезпечує захист, а крони дерев збільшують вологість навколишнього середовища і дають затінок, тому грунт потрібно поливати менше», – каже Мудуба.

Зазначається, що для висадження вибирають найчастіше акацію, оскільки вона добре пристосовується до спекотного клімату.

Загальна площа висаджених дерев перевищить 11,5 млн гектарів. «Велика зелена стіна» має поглинати 250 мільйонів тонн СО2 щороку.