ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

12 липня 2019

Зеленський сміливо пішов проти тих, хто нещадно вирубує ліси: українці вітають таке рішення



Президент України Володимир Зеленський доручив Кабінету міністрів до 1 листопада 2019 року ввести обов'язковий електронний облік деревини, а також розробити і внести до парламенту законопроект про порядок реалізації деревини на конкурсних засадах.

Як повідомляє Офіс Президента, указ про додаткові заходи щодо раціонального використання лісових ресурсів, вдосконалення системи держуправління лісовою галуззю і протидії незаконним рубкам та нелегальному обігу деревини Зеленський підписав у вівторок.

Згідно з документом, Кабінету міністрів України доручено розробити та внести на розгляд Верховної Ради законопроект про внесення змін до Лісового кодексу України у частині надання повноважень уряду про затвердження порядку реалізації деревини на конкурсних засадах і введення Єдиної державної системи електронного обліку деревини для всіх постійних лісокористувачів, яка надасть можливість контролю і відстеження обігу деревини на ринку з моменту його заготовки до факту реалізації.

Уряд повинен розробити і внести на розгляд Верховної Ради законопроект про введення кримінальної та адміністративної відповідальності за обіг деревини без внесення відомостей до Єдиної державної системи електронного обліку деревини.

Кабміну наказано до 1 листопада 2019 року розробити і затвердити порядок проведення моніторингу внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених, а також контролю за неперевищенням обсягу внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених, передбачений статтею 4 Закону України "Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаної 3 реалізацією та експортом лісоматеріалів", у тому числі шляхом запровадження електронного обліку деревини;

До 1 листопада 2019 року уряд має запровадити електронний облік деревини державними підприємствами, що входять до сфери управління Міністерства оборони України, і забезпечити оприлюднення щомісячних звітів про стан впровадження і функціонування системи електронного обліку деревини на цих держпідприємствах.

Уряд також має посилити контроль і підвищити рівень взаємодії органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування по боротьбі з незаконними вирубками у постійних лісокористувачів, які перебувають у комунальній формі власності, шляхом впровадження ефективних механізмів управління в цій сфері, спрямованих на протидію незаконному обігу деревини.

Обласним державним адміністраціям, Київській міській держадміністрації доручено активізувати роботу у боротьбі з незаконними рубками та нераціональним використанням лісів; у взаємодії з органами місцевого самоврядування організувати заходи з використання постійними лісокористувачами, що перебувають у комунальній формі власності, системи електронного обліку деревини. 


Коньяк, ліс-кругляк та щорічний техогляд: де проєвропейські партії готові порушувати угоду з ЄС



Чи знайде новий парламент сили вирішити торговельні конфлікти з ЄС, що лишаться йому "у спадок" від старої влади?

Схоже, що так. Більшість партій майбутнього парламенту, включаючи "Слугу народу", запевняють, що готові скасувати навіть скандальний мораторій на експорт лісу-кругляка (точніше, замінити його іншими заходами).

"ЄвроПравда" завершує публікацію масштабного дослідження зобов’язань провідних політичних партій щодо проведення європейських реформ. В попередніх частинах ми проаналізували партійні зобов’язання "політичного блоку" , а також плани партій у сферах енергетики та екології.

У цій частині – про найгостріші питання зовнішньої торгівлі, які випливають з Угоди про асоціацію Україна-ЄС, а також про реформи у транспортній галузі, аутсайдері за впровадженням європейських стандартів.

Ми отримали відповіді усіх партій, рейтинг який дозволяє їм пройти у Раду, крім "Опоплатформи" – остання просто не планує виконувати Угоду про асоціацію, називаючи її умови "кабальними".


Рада йде лісом


Україна стала першою країною, у відносинах із якою Євросоюзу довелося використати механізм арбітражного вирішення суперечок, прописаних в угодах про вільну торгівлю.

Суперечка, про вирішення якої не вдалося домовитися мирно, – це, звісно ж, сумнозвісний "ліс-кругляк".

І відповіді, які ми отримали від партій-лідерів, свідчать, що у новій Раді є шанси вирішити цю проблему, замінивши мораторій іншим захисним інструментом. Таку можливість не відкидають у "Слузі народу", "ЄС", "Голосі" та "СіЧ".

І це добре, бо дуже скоро Рада буде змушена шукати вихід.

Причина цього – вже згаданий арбітраж. Механізм вже запущений і (це визнають навіть урядовці) напевно завершиться поразкою України. Не виключено, що рішення з’явиться вже до кінця поточного року.

І якщо Рада й після цього не проголосує за скасування мораторію – відносини з ЄС зайдуть у глухий кут.

Та що має прийти на заміну мораторію? 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Від "Слуги" до "Голосу": що хочуть змінити для ЄС та НАТО майбутні парламентські партії

Єдиною партією, що детально виклала своє бачення, став "Голос". У партії Вакарчука пропонують вирішити проблему через стовідсоткове охоплення чіпуванням усієї деревини у лісгоспах. "Це дозволить унеможливити нелегальний експорт деревини, оскільки її буде неможливо вивозити через легальні пункти перетину кордону" – пояснили у партії. Також вони пропонують зобов’язати проводити продаж великих партій деревини виключно через систему ProZorro. Варто додати, що чіпування – ефективний, але доволі недешевий механізм.

"Слуга народу", яка має стати найбільшою фракцією нового парламенту, також погодилася із потребою скасувати мораторій, замінивши його чимось іншим, але уникла деталей, пообіцявши запровадити "правила вирубування за зразком Швейцарії чи Австрії".

У "Європейській солідарності" також визнали, що мораторій суперечить Угоді про асоціацію і доведеться шукати "взаємоприйнятний компроміс із ЄС", але взагалі не навели конкретних ідей (варто нагадати, що саме президент Порошенко свого часу підписав закон про мораторій).

Найрадикальніше рішення пропонують у Смешка – "Сила і честь" готова до запровадження "повної екологічної заборони вирубки, в тому числі й для внутрішнього споживання".

"Європейську сторону це рішення, ймовірно, задовільнило би, оскільки зникає викривлення торгівлі, але виникає питання, наскільки повна заборона вирубки відповідає економічним інтересам України", – попереджає Вероніка Мовчан, науковий директор Інституту економічних досліджень та політичних консультацій, яка брала участь у нашому дослідженні. Такий сценарій справді виглядає малоймовірним – зрештою, тоді Україні доведеться самій імпортувати деревину.



Єдиною партією, яка ратує за збереження мораторію у його нинішньому вигляді, стала "Батьківщина". "Український ліс має перероблятися в Україні, даючи продукт з доданою вартістю", – заявили у партії Тимошенко. Там додали, що до переробки деревини "мають бути залучені спільні з європейськими партнерами підприємства з інвестиціями з ЄС", але, на жаль, ця пропозиція не усуне порушення Угоди про асоціацію, а отже – означатиме загострення торговельного конфлікту з ЄС.



Захистити коньяк


Чи варто чекати від нової Ради нових ініціатив, що порушують економічну частину Угоди про асоціацію? Якщо вірити відповідям партій – ні. Точніше, майже ні.

Про неможливість введення нових торгових обмежень для імпорту з ЄС заявили чотири з п’яти партій. Єдиний виняток – "СіЧ", там готові до "обмежувальних імпортних мит для захисту важливих галузей".

Однак є порушення Угоди, до яких українські політики ставляться лояльніше, пропонуючи ідеї, які гарантовано не будуть сприйняті Брюсселем. Показовий приклад – назви "Коньяк", "Шампанське" та інші зареєстровані географічні назви, від яких Україна зобов’язалася відмовитися.

Але "Голос" та "СіЧ" вважають, що ця відмова не остаточна.

У цих партіях хочуть повернути Україні право на виробництво "коньяків" та "шампанських" і обіцяють додаткові переговори з ЄС із цього приводу.

Складно сказати, чи є це передвиборчим популізмом, чи партії справді мають такий намір, але подібні заяви дещо дивують.

По-перше, виробники цих продуктів вже самі висловили готовність до відмови від таких назв. По-друге, позиція ЄС не має шансів змінитися, що довели численні переговори Брюсселя з іншими партнерами, від Азії до Америки. "Переговори з Брюсселем в цьому випадку користі, думаю, не принесуть. – коментує Вероніка Мовчан. – Краще було б подумати про ефективний ребрендінг, скориставшись у тому числі допомогою ЄС. Зараз світ дуже динамічний, вигоди від нового бренду, мені здається, недооцінюються".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Від російського газу до українського сміття: що чекати від нової Ради у енергетиці та екології



А от у питанні захисту брендів всі проєвропейські партії виявилися одностайні: митниця має посилити контроль за "Абібасами" та іншими підробками, навіть якщо це призведе до зникнення з ринків дешевого контрафакту.

"Дешевий контрафакт вбиває внутрішнє виробництво, яке спокійно могло б його замінити і задовільнити попит громадян", – впевнені у "Голосі". "Уявіть, що хтось використовує бренд української компанії і виробляє продукцію гіршої якості, фактично псуючи нашу репутацію. Нам це сподобається? Звичайно, що ні",- пояснили у "Європейській солідарності"

Але водночас, не всі партії раді відкриттю українського ринку державних закупівель для компаній з ЄС. Його обмеження за певних умов припускають у "Слузі народу", "СіЧ" та "Батьківщині", і якщо дві перші партії обережно зазначають, що таке можливе тільки "за певних умов" та "після погодження з ЄС", то у партії Тимошенко напряму кажуть, що обмеження вільної конкуренції на держзакупівлях "є у планах".

Це доволі небезпечна позиція, адже українські компанії зараз саме починають виходити на ринок держзакупівель ЄС, і цей ринок має величезну ємність. І якщо ми обмежимо доступ європейців на свій ринок, то це може призвести до дзеркальних заходів, здатних зашкодити нашим експортерам.



"Промисловому безвізу" бути?


Та досить про проблеми. У відповідях на переважну більшість інших питань "торговельного блоку" українські партії показали майже одностайність.

Так, усі партії-лідери готові підтримувати інтеграцію України до спільної транзитної системи ЄС. Відповідний закон мав бути ухвалений ще до 2016 року, але досі був "не на часі" для законодавців. Можливо, з новою Радою це зміниться.

Так само всі партії вважають пріоритетом підтримку погодженого з ЄС законопроєкту про авторизованих економічних операторів (що має суттєво спростити митні процедури для законослухняного бізнесу).

Майже одноголосно партії підтримують закони, необхідні для "промислового безвізу".

Йдеться про рух України до підписання угоди ACAA, яка має на меті автоматичну сертифікацію українських промислових товарів для постачання на ринок ЄС. Всі партії назвали їх схвалення "важливим і терміновим завданням".

Дещо відмінну відповідь дала лише "Батьківщина" – там наголошують на необхідності додаткових консультацій з бізнесом перед схваленням цих законів.

Є згода і щодо необхідності впровадження європейських стандартів санітарного та фітосанітарного контролю. Попри те, що плановий перехід на ці норми у 2021 році вимагає суттєвих витрат від бізнесу, більшість партій не готові переносити терміни.



При цьому у "Слузі народу" та "ЄС" допускають часткову компенсацію витрат бізнесу на цей перехід, проте розходяться в оцінках, хто має платити. У партії Порошенка вважають, що витрати має взяти на себе Україна, а у партії Зеленського розраховують на спеціальну фінансову програму Євросоюзу (якої наразі ще не існує).

Такі відповіді додають оптимізму.

Навіть у період кампанії, коли популізм особливо "в ціні", переважна більшість партій надають перевагу поглибленню торгових відносин з ЄС, а не протекціонізму.

Винятком є хіба що "Батьківщина", яка хоч і підтримує виконання УА, але, принаймні на словах, декларує готовність створювати нові торговельні конфлікти з ЄС.



Кому талончик?


І на завершення огляду – трохи про транспорт. Тим більше, що у цій сфері зміни можуть зачепити мільйони українців – усіх тих, хто має власний автомобіль.

"Європейська правда" багаторазово писала, що Україна буде змушена повернути обов'язковий техогляд – регулярні перевірки автомобілів на безпечність є вимогою Угоди про асоціацію. Та не менш регулярно, при чому вже два роки поспіль, ми пишемо і про те, що під виглядом "європейського" уряд проштовхує проєкт про техогляд, який має численні розбіжності із зобов’язаннями України перед ЄС.

Ми спитали партії про це, і всі погодилися: повернути техогляд доведеться.

Але лише одна партія пообіцяла робити це повністю за європейськими нормами.

Техогляд приватних некомерційних автомобілів – раз на два роки. Нове авто 4 роки перевіряти немає потреби. Серйозна аварія або пробіг понад 160 тис.км від попереднього огляду – підстави пройти техогляд позачергово. Огляд мають право проводити навіть невеликі авторизовані майстерні, а той, хто проводив останній ремонт – не має такого права.

Це все – зобов'язання України за Угодою з ЄС, і їм повністю відповідає пропозиція партії "Європейська солідарність". А ще вона пропонує дуже прогресивну норму: відмовитися від захищених талонів техогляду (які називали одним з корупціогенних елементів) – достатньо того, що автомобіль є у базі даних, і поліція може це перевірити.

Ще дві партії пропонують порядок, близький до норм ЄС: "Слуга народу" не вважає за потрібне проводити техогляд після аварій та "за пробігом", а "Голос", навпаки, хоче дозволити не проходити огляд раз на 2 роки, якщо машина їздить мало. Та регламент ЄС таких винятків не дозволяє – тож лишається сподіватися, що згодом ці партії погодяться на чітке виконання Угоди.

Варто додати, що "Слуга" при цьому виступає за повернення на автомобілі захищених талонів, "Голос" – за те, щоби обійтися без них. Обидва підходи не суперечать нормам ЄС, просто останній – ліберальніший.



Трохи відійшла від норм ЄС "Батьківщина" – там не бачать потреби у "аварійному" техогляді, але натомість пропонують проводити регулярний частіше – щорічно, що буде накладно для автовласників. І, нарешті, "СіЧ" просуває проєкт старого уряду, який самі європейці раніше неодноразово критикували: із обов’язковим техоглядом при виїзді за кордон, при продажі та перереєстрації незалежно від віку авто.



Конкурентна залізниця

"Транспортні" норми Угоди про асоціацію, звісно, не обмежуються техоглядом. Ми маємо реформувати систему безпеки автоперевезень (і всі партії підтримують цю реформу), річкового транспорту, поштового зв’язку тощо. Чинний парламент, на жаль, гальмував всі ці реформи.

Чи зважиться на них новий парламент? Виходячи з обіцянок партій – цілком можливо.

А ще Україна зобов’язалася ліквідувати монополію "Укрзалізниці".

Всі без винятку партії-учасниці підтвердили свою готовність діяти.

Розділення УЗ-перевізника і колійного господарства, допуск приватних перевізників до колійної інфраструктури, створення регулятора ринку залізничних перевезень, підвищення рівня безпеки залізничних перевезень (в тому числі пасажирських) – все це має зробити Україна, і все це назвали серед своїх задач дві нові партії, що мають шанс пройти до Ради – "Голос" та "СіЧ", а також партія "ЄС"

Ще один новачок, "Слуга народу", також має системне бачення, там у відповіді випустили лише безпекову компоненту. "Батьківщина" також пообіцяла виконати зобов’язання за Угодою (хоча й не стала їх деталізувати) та підкреслила: демонополізація – буде.



Хто ж із партій найбільш "європейський"?

Ми свідомо не даємо відповідей на це запитання.

Всі п’ять партій, що взяли участь в опитуванні, обіцяють йти до ЄС та НАТО і виконувати асоціацію – хоча дехто й припускає, що відступатиме від зобов’язань. При цьому за різними блоками різні партії виявилися лідерами, та й потенційні порушники Угоди дещо відрізняються.

Ми вважаємо, що наше дослідження все ж вказує на ті політичні сили, які варті вашої підтримки. Але 21 липня вибір лишається за вами.

І в день виборів життя не завершується. Нова Рада має впровадити реформи, прописані в Угоді про асоціацію. Тому публічні обіцянки партій мають стати дороговказом для них.

А наше завдання – не дати політикам забути про ці обіцянки після виборів.


Як і раніше, якщо будь-яка з партій-учасниць має намір виправити огріхи у своїх відповідях або взяти додаткові зобов’язання з проведення реформ – редакція готова оновити результати дослідження.



Автори: Юрій Панченко, Сергій Сидоренко

Дослідження проведене "Європейською правдою" за підтримки Представництва ЄС в Україні, Міністерства закордонних справ Чеської Республіки та National Endowment for Democracy

Редакція вдячна експертам, які долучилися до підготовки та аналізу опитувальника для партій.

ФОТО: УНІАН
П'ЯТНИЦЯ, 12 ЛИПНЯ 2019, 08:30 — ЮРІЙ ПАНЧЕНКОСЕРГІЙ СИДОРЕНКО, ЄВРОПЕЙСЬКА ПРАВДА

11 липня 2019

Сицилійці з туристами рятуються в морі від лісових пожеж. ВІДЕО


Сицилійці з туристами рятуються в морі від лісових пожеж. Вогонь спалахнув у Катанії та під Палермо. Вигоріло кілька будинків та пляжний комплекс.

У вогняній пастці опинився дитячий табір із 40 відпочивальниками. Усіх устигли евакуювати. Деякі туристи шукають порятунку в морі.

Випуск ТСН.16:45 за 11 липня 2019 року




ТСН
Опубліковано 11 лип. 2019 р.

Чому лісовий сектор допоможе подолати хронічну депресивність

Підписання Президентом України Володимиром Зеленським 9 липня 2019 року Указу «Про деякі заходи щодо збереження лісів та раціонального використання лісових ресурсів» варто вважати початком нового циклу в національній лісовій політиці, оскільки даний указ знаменує запровадження нещодавно обраним главою держави додаткових заходів стосовно підвищення рівня прозорості функціонування ринку деревини.
Доктор экономических наук, профессор, академик Инженерной академии Украины


Фото: EPA/UPG

Для значної кількості регіонів, особливо адміністративних районів, непромислової спеціалізації, лісове господарство та переробка деревини виступають базовими галузями господарського комплексу, оскільки забезпечують левову частку робочих місць, продукують вагому складову сукупних доходів домогосподарств, виконують важливу бюджетонаповнюючу роль. Тому удосконалення регуляторного впливу на діяльність суб’єктів лісогосподарського та деревообробного підприємництва для названих регіонів, в першу чергу Полісся та Карпат, – запорука подолання хронічної депресивності.

У 2015-2018 рр. державними лісогосподарськими підприємствами заготовлялося деревини 15,9-16,5 млн. куб. м. За даний період обсяг реалізації деревини на внутрішній ринок демонстрував висхідний тренд. Якщо у 2015 р. на внутрішній ринок було реалізовано 10,8 млн. куб. м, у 2016 р. – 11,7 млн. куб. м, у 2017 р. – 12,6 млн. куб. м, то у 2018 р. – 13,7 млн. куб. м. (рис. 1). Тобто за період 2015-2018 рр. спостерігається перманентне зростання обсягів реалізації деревини на внутрішній ринок, що розширює ресурсну базу деревообробних виробництв.





Рис. 1. Заготівля, реалізація та переробка деревини державними лісогосподарськими підприємствами у 2015-2018 роках*

*розраховано European Analytical Centre за даними Державного агентства лісових ресурсів України

Водночас у 2018 р. порівняно з 2015 р. спостерігається невпинне зменшення обсягів реалізації державними лісогосподарськими підприємствами деревини у круглому вигляді на експорт. Це пов’язано з тим, що у 2015 р. було введено мораторій на експорт лісу-кругляка. Якщо у 2015 р. на експорт продавалося 3,6 млн. куб. м деревини у круглому вигляді, то у 2018 р. – 0,5 млн. куб. м.

Якщо на внутрішній ринок у 2015 році реалізовувалося 10,8 млн. куб. м. деревини у круглому вигляді, у 2016 – 11,7 млн. куб. м., у 2017 – 12,6 млн. куб. м., то у 2018 – 13,7 млн. куб. м. Певні зрушення у 2015-2018 рр. спостерігаються в динаміці обсягів деревини у круглому вигляді, яка спрямовувалася на переробку у власні цехи державних лісогосподарських підприємств. У 2015 р. даний показник становив 1,45 млн. куб. м, у 2016 р. – 1,66 млн. куб. м, у 2018 р. – 2,2 млн. куб. м.

Тобто спостерігається зростання пропозиції лісосировини на внутрішньому ринку, що є вагомим чинником підвищення інвестиційної привабливості індустрії переробки деревини в цілому. Однак відсутність виваженої державної політики підтримки вітчизняної деревообробки не дає змоги трансформувати кількісні позитивні зрушення в якісні.

Найбільш перспективними з огляду на можливість суттєвого нарощення потужностей у деревообробному сегменті виступають Поліський (Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська та Чернігівська області) та Карпатський (Львівська, Івано-Франківська, Закарпатська та Чернівецька області) економічні райони. Зокрема у 2015 р. обсяг заготівлі деревини держлісгоспами цих економічних районів становив 11,6 млн. куб. м, у 2017 р. – 11,8 млн. куб. м, а у 2018 р. – 12,2 млн. куб. м.

Динаміка обсягів заготівлі деревини державними лісогосподарськими підприємствами Поліського та Карпатського економічних районів свідчить про нарощення ресурсної бази деревообробного виробництва. Тим більше, що починаючи з 2015 р. і завершуючи 2018 р. невпинно зростає обсяг реалізації деревини у круглому вигляді на внутрішній ринок. Якщо у 2015 р. ці підприємства реалізували на внутрішній ринок 7,4 млн. куб. м, у 2016 р. – 8,2 млн. куб. м, у 2017 р. – 9,0 млн. куб. м, то у 2018 р. – 9,8 млн. куб. м.

Про вагомість Поліського та Карпатського економічних районів для розвитку деревообробного виробництва в загальнонаціональному масштабі свідчить питома вага державних лісогосподарських підприємств названих районів в загальному обсязі заготівлі деревини в цілому по підприємствах Державного агентства лісових ресурсів України (Агентства). У 2015 р. цей показник становив 72,7 %, а у 2018 р. – 73,4 % (рис. 2).





Рис. 2. Заготівля та реалізація деревини у круглому вигляді державними лісогосподарськими підприємствами Поліського та Карпатського економічних районів*

*розраховано European Analytical Centre за даними Державного агентства лісових ресурсів України

Також спостерігається зростання питомої ваги державних лісогосподарських підприємств Поліського та Карпатського економічних районів в загальному обсязі реалізації деревини в круглому вигляді на внутрішній ринок в цілому. Якщо в 2015 р. цей показник становив 68,7 %, у 2016 р. – 70 %, у 2017 р. – 71,3 %, то у 2018 р. – 71,8 %.

Поліський та Карпатський економічний райони мають значний ресурсний потенціал для розвитку деревообробного виробництва. Водночас деревообробка може виступити вагомим чинником диверсифікації діяльності великих бізнес-груп, знизивши для них тим самим численні ризики послаблення господарської самодостатності.

Прискорити процеси нарощення потужностей у деревообробному виробництві має політична воля регіональних владних інститутів та бізнес-еліт, зокрема в частині формування інституціонального підґрунтя підвищення інвестиційної привабливості деревообробного бізнесу шляхом укладання угод публічно-приватного партнерства та надання певного набору кредитних, митних та податкових преференцій.


Чи буде Зеленський проводити реформи у лісовому секторі?


 
Доктор экономических наук, профессор, академик Инженерной академии Украины

Коли лісовий сектор стане локомотивом економіки


Менеджмент державних лісогосподарських підприємств має отримати більше повноважень щодо вибору контрагентів та диверсифікації виробничо-господарської діяльності

9 липня 2019 року Президент України Володимир Зеленський підписав Указ «Про деякі заходи щодо збереження лісів та раціонального використання лісових ресурсів», що фактично означає початок трансформації національної лісової політики вже в умовах нового політичного циклу. Цим Указом гарант продемонстрував, що лісове господарство не буде на другорядному плані в спектрі пріоритетів державної політики.

Для Поліського (Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська та Чернігівська області) та Карпатського (Львівська, Івано-Франківська, Закарпатська та Чернівецька області) економічних районів лісовий сектор економіки, який охоплює лісове господарство та деревообробку, виступає одним з основних видів діяльності, який за суттєвого збільшення інвестиційних вливань здатен забезпечити принципово іншу якість соціально-економічного розвитку.

Передумовою для цього є те, що за період 2010-2017 рр. в цілому спостерігається збільшення обсягів заготівлі деревини. Якщо у 2010 році лісогосподарські підприємства перерахованих економічних районів заготовляли 18,1 млн. куб. м., у 2014 – 20,7 млн. куб. м., то у 2017 – 21,9 млн. куб. м. (рис. 1).

Однак розвиток лісового господарства та деревообробне виробництво поки не відіграють домінуючу роль у створенні валового регіонального продукту. Зокрема у 2010 році питома вага лісового господарства у валовій доданій вартості областей Карпатського та Поліського економічних районів становила 1,36%, а у 2017 році – 1,41%. Натомість питома вага деревообробного виробництва відповідно була рівна 5,76 та 6,48%.


Рис. 1. Заготівля деревини і питома вага лісового господарства та деревообробки у валовій доданій вартості областей Карпатського та Поліського економічних районів. Розраховано European Analytical Centre за даними Державного агентства лісових ресурсів України
Потенційно питома вага лісового господарства та деревообробки у валовій доданій вартості найбільш лісозабезпечених регіонів може бути на порядок збільшена за умови формування принципово іншого середовища діяльності суб’єктів лісогосподарського та деревообробного підприємництва, а також здійснення інвестиційної діяльності у лісовому секторі в цілому.

Менеджмент державних лісогосподарських підприємств має отримати більше повноважень щодо вибору контрагентів та диверсифікації виробничо-господарської діяльності, що дозволить збільшити обсяги виробництва продукції з високою доданою вартістю.

Держава повинна також закласти стимули для суб’єктів великого бізнесу стосовно диверсифікації виробництва за рахунок впровадження деревообробних потужностей, що дасть можливість на порядок збільшити попит на лісосировину та сконцентрувати в рамках конкретного регіону всі фази лісопродуктового ланцюга. 


Василь Голян
Економіст
Сьогодні, 17:01

На Запоріжжі керівник лісгоспу попався на «хабарі» - намагався продати деревину



Співробітники Управління захисту економіки і спецпідрозділ КОРД ГУНП в Запорізькій області затримали під час отримання частини хабара директора держпідприємства «Кам’янсько-Дніпровський лісгосп».

Про це повідомляє ДБР, розташоване в Мелітополі.

За інформацією правоохоронців, чиновник вимагав з підприємця 200 000 гривень за незаконний продаж 400 «кубів» деревини. У товарно-транспортних накладних він вказував товар як дрова.

Директор лісгоспу хабар отримував частинами: першу – 13 000 гривень, він отримав в квітні. У другій – 15 000 гривень його затримали.

В разі доведення його провини, керівнику лісгоспу загрожує позбавлення волі від 3 до 8 років із конфіскацією майна.


Звернення Президії Центрального комітету Профспілки працівників лісового господарства України до членів галузевої профспілки щодо участі у голосуванні 21 липня 2019 року



ЗВЕРНЕННЯ

Президії Центрального комітету Профспілки працівників лісового господарства України до членів галузевої профспілки щодо участі у голосуванні 21 липня 2019 року


Обравши курс європейської та євроатлантичної інтеграції, Україна ступила на шлях глибоких і масштабних реформ у всіх сферах суспільного життя. Завдяки таким змінам країна має стати економічно сильною, правовою і соціальною державою.

Профспілка працівників лісового господарства, як членська організація Федерації профспілок України, виступає за ефективну розбудову держави, її стійке економічне зростання, повну зайнятість населення, якісні робочі місця, гідну оплату праці та справедливе оподаткування.
Ми плекаємо надію на те, що будуть вжиті дієві заходи, які дозволять розвиватись високими темпами всім галузям вітчизняної економіки, в тому числі і лісовому господарству країни.
Необхідно визнати, що попередні 5 років були надзвичайно нелегкими для нашої галузі через ряд викликів, які постали перед нею, а саме: 

- намагання Мінагрополітики та Кабінету Міністрів України запровадити економічно не прораховану реформу галузі, яка передбачала ліквідацію лісогосподарських підприємств;
- припинення державної фінансової підтримки підприємств (особливо Півдня та Сходу) з Державного бюджету;
- намагання передати лісогосподарські підприємства в концесію або провести їх приватизацію;
- прийняття законодавчих та інших нормативних актів, які вкрай негативно відображаються на веденні лісового господарства, особливо це стосується охорони та захисту лісу;
- серйозне посилення податкового навантаження на підприємства, яке може призвести до їх банкрутства;
- недостатньо зважена кадрова політика по відношенню до Держлісагентства з боку Мінагрополітики та Кабінету Міністрів України.

На 21 липня цього року призначені позачергові вибори до Верховної Ради України. Ми чудово розуміємо, що у новому складі вищого законодавчого органу України повинні бути депутати, які мають хоча б елементарне бачення на ефективне вирішення проблем галузі, а ще краще, коли це будуть професійні лісівники.

Тому, просимо Вас, підтримати кандидатів у народні депутати – працівників лісового господарства, які балотуються в одномандатних виборчих округах:

• Юрія Болоховця – 209 виборчий округ, Чернігівська область;
• Олександра Матусевича – 86 виборчий округ, Івано-Франківська область;
• Віктора Мельника – 65 виборчий округ, Житомирська область;
• Юрія Андрусяка – 201 виборчий округ, Чернівецька область;
• Петра Фрея – 202 виборчий округ, Чернівецька область;
• Миколу Орендовича – 202 виборчий округ, Чернівецька область.

Закликаємо Вас, шановні спілчани, 21 липня 2019 року прийти до виборчих дільниць та проголосувати так як Вам підказує серце і розум, не забуваючи при цьому, що джерелом влади в України є народ.



Файл для перегляду:

Усім світом проти короїда


Всихання соснових насаджень, причини цього явища та як мінімізувати його наслідки обговорили науковці на міжнародній конференції у Києві. Про результати її - в інтерв'ю доктора сільськогосподарських наук, професора, академіка Лісівничої академії наук України, завідувачки лабораторії захисту лісу УкрНДІЛГА ім. Г.М. Висоцького Валентини Мєшкової.
- Соснові насадження вси­хають не лише в Україні, ай по всьому світу, то чому ж конфеhенцію проводили у нас?

- У нас це явище набуло ка­тастрофічних масштабів. Саме тому, НАН України спільно з НАН Білорусі за ініціативи Держліс- агентства зібрали міжнародну наукову конференцію тут. А під­готовку та методичний супро­від, згідно з рішенням Президії НАН України, було покладено на

Український науково-дослідний інститут лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Ви­соцького (УкрНДІЛГА). У роботі конференції взяли участь провід­ні науковці-лісознавці з Австрії, Білорусі, Німеччини, Польщі та України, члени міжнародних ор­ганізацій, зокрема, Продоволь­чої та сільськогосподарської ор­ганізації ООН (FAO), вітчизняні та зарубіжні представники інших суміжних наук, які свого часу за­били на сполох.

- Стійкість або уразливість сосняків до збудників хвороб чи шкідників обумовлюють різні причини. Які з них поєд­нуються в Україні?

- Перше - зміни клімату на планеті, зокрема, за окремими регіонами плюс короїди. Через зростання середньорічної тем­ператури повітря та зменшення його вологості гідротермічний коефіцієнт на Поліссі набув зна­чень, характерних Лісостепу, а в Лісостепу - характерних для Степу. Найбільш різке ослаблен­ня лісів Полісся спричинене тим, що коріння дерев розвивалося десятиліттями за певного рів­ня ґрунтових вод і не встигло адаптуватися до доволі швидко­го його зниження після посухи 2009 року та наступних, що по­вторювалися кожні 2-3 роки. Пом’якшення зим покращило умови для виживання шкідників під час зимівлі. Внаслідок змі­щення дат початку вегетаційного періоду порушилася синхрон­ність сезонного розвитку дерев, їхніх шкідників і природних воро­гів цих шкідників, як це було про­гнозовано науковцями УкрНДІЛ- ГА ще понад 15 років тому.

Друге - діяльність людини. Збільшення площ орних земель і населених пунктів, забруднення повітря та ґрунту різними відхо­дами, хімікатами та добривами, рекреаційного навантаження, поступове зростання кількості дрібноконтурних ділянок наса­джень, узлісся яких не встига­ють сформуватися як природні. Великий внесок додали масова меліорація земель Полісся у XX ст. і припинення підтримки ме­ліоративної системи останніми десятиліттями.

Третє - неврівноважений догляд за лісами. Негативно по­значилося вирощування чистих одновікових і одноярусних со­снових лісів, невчасні рубки до­гляду, особливо освітлення та прочищення. Лісосічні залишки, складені у купи на зрубах, ство­рили чудові умови для розмноження верхівкового короїда як у регіонах, де ці залишки могли б висохнути, так і там, де їх могли б заселити дереворуйнівні гриби й не дати шкіднику завершити розвиток. Використання подріб- нювачів під час очищення лісосік було б менш шкідливим для лісо­вих екосистем, ніж спалювання лісосічних залишків.

А перекриває всі ці недоліки недосконалість вітчизняної нор­мативної бази,зокрема,стосов­но проведення санітарних рубок і рубок догляду. Так званий «сезон тиші» забороняє проводити на­весні та на початку літа санітарні рубки, тоді як інші рубки дозво­лені. Процедура отримання до­зволу на санітарні рубки триває довше, ніж розвиток короїда у заселених ним деревах. Тобто ці рубки не виконують оздоровчих функцій. Якщо ж під час вибір­кової санітарної рубки виявле­но нові поселення короїдів, до­звіл на їхнє вилучення необхідно отримувати окремо. Для того, аби якимось чином перервати цей замкнутий ланцюжок нега­тивних умов, ми опублікували переліки необхідних змін у нор­мативних документах, зокрема, у «Тимчасових рекомендаціях щодо проведення першочерго­вих заходів у соснових лісах, по­шкоджених стовбуровими шкід­никами» (затвердженими НТР ДАЛРУ прот. №5 від 20.12.17 р.).

- Стан лісів останнім ча­сом погіршується у різних регіонах світу. Масово ура­жуються збудниками хвороб і заселяються шкідниками чис­ті культури сосни у Централь­ній і Північній Америках, Азії, Південній Африці та Новій Зе­ландії. Яким є зарубіжний до­свід у вирішенні проблеми?

- Поширюються осередки всихання соснових лісів Австрії, Білорусі, Італії, Німеччини, Поль­щі, Росії, Румунії, Словаччини, Угорщини, Чехії, країн Скан­динавського півострова тощо. Лише у Білорусі площа загиблих соснових насаджень у 2018 році сягнула 50 тис. га, а у Польщі - понад 70 тис. га, втрати дереви­ни перевищили три млн куб. м.

Саме тому під час виступів було акцентовано увагу на осо­бливостях ведення господар­ства в сосняках в умовах зміни клімату та антропогенного на­вантаження, а також на шляхах пом’якшення економічних, еко­логічних і соціальних наслідків.

Зокрема, згідно із законо­давством Австрії, комплексний наглядовий орган консультує власників лісів, які свідомо ви­конують необхідні заходи захис­ту лісу, спрямовані на ефектив­не виконання лісом екологічних функцій, тому що це є необхід­ним для їхніх дітей і онуків.

Застосування результатів наукових досліджень - фітопа- тологічний центр Інституту лісу НАН Білорусі впроваджує у лі­сове господарство технології ДНК-діагностики видового скла­ду патогенних організмів, які по­ширюють комахи-ксилофаги, що прискорює ослаблення й відпад дерев. Методами молекулярної генетики діагностують шкідливі організми також під час фіто- санітарного моніторингу лісів і розсадників, відбору стійких клонів лісових порід, методами біотехнології отримують стійкий садивний матеріал тощо.

Зарубіжний досвід колег та­кож свідчить: ефективні локалі­зація й ліквідація осередків стовбурових шкідників можливі лише за умови їхнього оперативного виявлення та вилучення свіжо- заселених дерев до завершення розвитку потомства короїда під корою. Тобто термін від часу ви­явлення осередку до проведен­ня відповідних рубок - мінімум 20 днів! З урахуванням тенденцій потепління він має бути ще ко­ротшим. Це підтверджує необ­хідність внесення термінових змін і доповнень до «Санітарних правил у лісах України».

Дієвими заходами, як за­значено в доповідях, є також утилізація лісосічних залишків (переважно подрібненням), не­гайне вивезення заготовленої деревини та за необхідності - її обробка інсектицидами. Оброб­ка соснових насаджень інсек­тицидами проти стовбурових шкідників неефективна через їхнє перебування під корою про­тягом найбільшого часу та неодночасним вильотом із дерев. Так само не діють ловильні де­рева, оскільки короїди віддають перевагу саме всихаючим де­ревам. До того ж корування чи обприскування інсектицидами ловильних дерев спричиняє за­гибель ентомофагів.

У Європі створюють спри­ятливі умови для розвитку ко­махоїдних птахів, безхребетних ентомофагів, розмножують ен- томопатогенні гриби, бактерії й нематоди та вносять одер­жані біопрепарати в осередки шкідників. Водночас ці заходи ефективні лише на певних фазах їхнього спалаху. Ми це обґрунту­вали ще кілька десятиліть тому на прикладі застосування вірус­них препаратів проти непарного шовкопряда та рудого сосново­го пильщика. Ефективним може бути випуск в осередки ентомо­фагів, які розмножені у біолабо- раторіях, але потрібно неоднора­зово вносити достатню кількість особин. Феромонні пастки для вилову короїдів виробляють у багатьох країнах, зокрема, у Ру­мунії, Польщі та Білорусі. їхнє ви­користання дає можливість лише вчасно зареєструвати початок льоту чергового покоління коро­їдів та уточнити межі осередку, але не згасити його.

То ж, планувати лісогоспо­дарську діяльність варто з ура­хуванням біорізноманіття на генетичному, видовому та еко- системному рівнях, що зумовлює стійкість лісової екосистеми.

- Валентино Львівно, Ви вже згадували наробки віт­чизняних науковців. Конкре­тизуйте, будь ласка, що вони пропонують і що гальмує їх впровадження.

- Багато з висновків вислов­лених на конференції, отримані вченими УкрНДІЛГА та опубліковані, у тому числі, у міжнародних виданнях, понад 10-15 років тому. Зазначимо, що якби рекоменда­ції впроваджували, а до вчених прислухалися, масштаби лиха були б меншими. Так, подальшу розробку теми: «Інформаційно- пошукова система «Лісозахист» (1993-1995 рр.) було визнано не­доцільною, і лише через 20 років вдалося довести важливість роз­витку геопорталу «Ліси України».

Ми запропонували методику оцінювання принадності наса­джень для основних видів комах -хвоєлистогризів з урахуванням лісорослинних умов, віку, повно­ти, складу деревостану тощо, за якою з використанням бази да­них лісовпорядкування можливо прогнозувати потенційні пло­щі осередків. Також розробили нормативи для прогнозування загрози пошкодження комахами насаджень залежно від їхнього початкового санітарного стану.

Увагу стовбуровим шкідникам ми почали приділяти на початку тисячоліття, коли під час вивчен­ня шкідників незімкнених культур довели, що дерева у стіні лісу поряд зі зрубом ослаблюються упродовж перших 3-4 років, але надалі частина дерев гине, а час­тина покращує стан, і формуєть­ся узлісся, яке захищає сусіднє насадження. Викладали ловильні дерева, зрубані в різні місяці, на різних частинах зрубу, що дало змогу виявити багато біологічних особливостей стовбурових шкід­ників, уточнити методи обліку та визначити доцільність і терміни проведення санітарно-оздоров­чих заходів у лісах з урахуванням термінів сезонного розвитку ко­мах і особливостей мікроклімату. Випробували в різних природних зонах інсектициди, внесені в усіх країнах у спільні списки для сіль­ського та лісового господарства, та складали відповідні акти. Але для лісової галузі перелік дозво­лених препаратів залишається доволі убогим. Ми пропонували фіксувати межі осередків шкідни­ків під час авіапатрулювання по­ширення лісових пожеж, а пізніше - за допомогою камер відеоспос- тережень. І лише на восьмий рік спалаху деякі пропозиції почина­ють брати до уваги. Розробки Ук­рНДІЛГА з моніторингу лісів, узго­джені з міжнародними вимогами, не були впроваджені на суцільній мережі пунктів, що позбавляє можливості бачити цілісну карти­ну щодо стану лісів.

- Треба віддати належне особистому внеску в увесь процес директора Інституту, члена-кореспондента НАНУ Віктора Ткача, на плечі якого ліг основний тягар підготовки наукового форуму. Які основні положення його доповіді?

- Віктор Петрович допові­дав про проблеми формування та відтворення стійких соснових лісів в умовах зміни клімату, при­чини, наслідки і шляхи запобіган­ня поширенню всихання сосно­вих насаджень. Він наголосив на необхідності збільшення частки природних соснових лісів, вирощування мішаних різновікових насаджень, зростання площі ви­біркових і поступових рубок і під­твердив необхідність вилучення заселених короїдами дерев до того, як вилетить їхнє потомство.

Розроблено рекомендації щодо першочергових заходів в осередках короїдів, спрямова­ні як на зменшення негативних наслідків для сосняків, так і на формування біологічно стійких насаджень. Зокрема в допові­ді акцентувалася увага на тому, що впровадження необхідних заходів гальмується через недо­сконалість чинної нормативно- правової бази України стосовно ведення господарства. Оскільки осередки всихання не вдається вчасно локалізувати, не тільки втрачається ефективність ви­конання екологічних функцій сосновими лісами, але й різко погіршується якість і вартість деревини. Ситуацію загострює відсутність у бюджеті держави видатків на ведення лісового гос­подарства, зокрема - на вчасні санітарно-оздоровчі заходи.

Тенденції до негативних змін у стані лісів враховані в Тематич­ному плані науково-дослідних ро­біт УкрНДІЛГА на найближчі роки. Зокрема передбачено розробити «Методику прогнозування по­ширення та розвитку шкідливих організмів у лісових екосистемах рівнинної частини України (з ура­хуванням, пов’язаних зі зміною клімату біологічних особливос­тей, фенології місцевих і чужорід­них інвазійних видів)» та «Атлас симптомів і ознак пошкодження й ураження лісових деревних порід шкідливими організмами, у тому числі, чужорідними інвазійними». Нагальним є поглиблення досліджень щодо вивчення генетичної структури соснових популяцій, виділення генетичних маркерів стійкості сосни до екстремаль­них посушливих умов і впливу шкідливих організмів. Вкрай не­обхідно вдосконалити систему моніторингу стану лісів, зокрема, з активним використанням дронів, а також розвивати Геопортал «Ліси України». Це дасть змогу відслідковувати динаміку площ і тенденції розвитку осередків та оперативно приймати відповідні управлінські рішення.

- Другого дня під час по­льової екскурсії до ДП «Іван­ківський лісгосп», на Київщи­ні, учасники форуму оглянули осередки шкідників і лісові культури, створені на зрубах санітарних рубок за безпосе­редньої розповіді директора лісгоспу Олександра Калапа- ца, головного лісничого Ле­оніда Боришпольця, а також науковців дослідної мережі УкрНДІЛГА - старшого науко­вого співробітника Полісько­го філіалу Василя Бородавки та заступника директора ДП «Київська ЛНДС» Миколи Савущика. Власне це й спонукало прийняти відповідну ре­золюцію наприкінці дня. Що конкретно висловлено у ній за результатами конференції?

- У Резолюції наголошено на необхідність просити НАН Укра­їни звернутись до Кабінету Міні­стрів України щодо надання до­ручення Міністерству екології та природних ресурсів України сто­совно створення міжвідомчої ро­бочої групи з метою розробки на­уково обґрунтованих пропозицій щодо внесення у стислий термін змін до чинної нормативно-пра­вової бази, яка врегульовує пи­тання призначення та проведен­ня санітарно-оздоровчих заходів у лісах та формування стійких до зміни клімату насаджень.

Зважаючи на позитивний досвід функціонування наукової ради з проблем лісівництва та лісознавства при відділенні за­гальної біології НАН України, за­пропоновано звернутись до НАН Білорусі з проханням розглянути можливість створення аналогіч­ної наукової ради при Міжнарод­ній асоціації академій наук.

Необхідно розробити націо­нальну стратегію адаптації лісів до зміни клімату та інтегровану систему захисту лісів в умовах зміни клімату.

Лісогосподарським підпри­ємствам рекомендовано ширше застосовувати поступові й ви­біркові системи рубок головного користування.

Рівень наших наукових знань не гірший від зарубіжного, хоча через обмежені можливості ми не маємо бази для виконання де­яких досліджень. Наші висновки стосовно поширення осередків короїдів були вірними.

Незважаючи на песимістичні прогнози стосовно клімату пла­нети, сподіваємося, що ліс як стійка і саморегульована система спроможний поступово стабілізу­ватися, хоча може тимчасово змі­нитися склад порід, а ресурсний потенціал лісів відновиться лише через десятиліття. З огляду на це необхідно докласти зусиль, щоб обмежити поширення осеред­ків усихання, мінімізувати втрати внаслідок погіршення якості де­ревини через зволікання із проведенням санітарно-оздоровчих заходів. Для цього бажано мати достатню фінансову підтримку наукових досліджень щодо під­вищення біологічної стійкості насаджень тощо. Необхідно та­кож сприяти збільшенню площ мішаних різновікових соснових насаджень (бажано природного походження), які є стійкішими, ніж чисті культури. Цьому спри­ятиме реалізація заходів, визна­чених Комплексною дорожньою картою з удосконалення ведення господарства в лісах України на засадах екологічно орієнтовано­го наближеного до природи лісів­ництва, яку розроблено робочою групою під науково-методичним керівництвом УкрНДІЛГА та за­тверджено Держлісагентством у 2018 році.

Віталій ГОПКАЛО
Лісовий і мисливський журнал № 3-2019

Зеленський зобов'язав Кабмін ввести електронний облік деревини

Опублікований відповідний указ президента.



Президент Володимир Зеленський доручив Кабміну до 1 листопада 2019 року ввести обов'язковий електронний облік деревини, а також розробити і внести до парламенту законопроект про порядок реалізації деревини на конкурсній основі.

У вівторок, 9 липня, Зеленський підписав указ про додаткові заходи по раціональному використанню лісових ресурсів, вдосконалення системи державного управління лісовою галуззю і протидії незаконним проведення рубок і нелегальному обігу деревини.

Згідно з указом, Кабміну доручено розробити і внести на розгляд ВР законопроект про внесення змін до лісового кодексу України у частині надання повноважень уряду про затвердження порядку реалізації деревини на конкурсній основі та введення Єдиної державної системи електронного обліку деревини для всіх постійних лісокористувачів, яка надасть можливість контролю і відстежування обігу деревини на ринку з моменту його заготівлі до факту реалізації.

Уряд має розробити і внести на розгляд Верховної Ради законопроект про введення кримінальної та адміністративної відповідальності за обіг деревини без внесення відомостей в Єдину державну систему електронного обліку деревини.

Кабміну доручено до 1 листопада 2019 року розробити і затвердити порядок проведення моніторингу внутрішнього споживання вітчизняних необроблених лісоматеріалів шляхом запровадження Єдиної системи електронного обліку деревини на виконання ст. 4 закону України "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України про збереження українських лісів та попередження незаконного вивезення необроблених лісоматеріалів" від 06 вересня 2018 року № 2531 з метою протидії незаконному обігу деревини.

До 1 листопада 2019 року уряд має запровадити електронний облік деревини державними підприємствами, що входять у сферу управління Міністерства оборони України, та забезпечити оприлюднення щомісячних звітів про стан впровадження та функціонування системи електронного обліку деревини на цих держпідприємствах.

Читайте також: В офісі Зеленського хочуть переглянути мораторій на експорт лісу через його неефективність

Як писала для DT.UA Юлія Самаєва, на країни Євросоюзу припадає 70% українського експорту деревини. В Євросоюзі з 2013 р. діє Регламент ЄС, що встановлює критерії експорту деревини на ринок країн ЄС, — EUTR. Однак дослідження Earthsight показує, що цей закон не працює, і деревина незаконного походження систематично потрапляє на ринки ЄС.

Детальніше про контрабанду лісу читайте у матеріалі Юлії Самаєвої "Озеленення" Європи" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".

ЗА МАТЕРІАЛАМИ: ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА

Вибух у лісі: зрізали шість дубів та спалили мікроавтобус


У ніч з 6 на 7 липня працівники лісової охорони Сморжівського лісництва виявили невідомих осіб, які вчинили самовільну порубку дубів у 31 кварталі Сморжівського лісництва та завантажували деревину у мікроавтобус "Фольксваген". Номери на ньому були іноземними. Лісівники повідомили про це поліцію.

Завантажити всю лісопродукцію зловмисники не встигли, бо помітили працівників лісництва та вивантажили із автомобіля чотири однометрові колоди. Після чого рушили авто дорогою у напрямку виїзду із лісового масиву, але наскочили на перешкоду - "кошку”. Через пробите колесо змушені були зупинитись. Закривши авто, зловмисники втекли з місця події.

Обстеживши лісовий масив, охорона виявала зрізаними шість дерев дуба звичайного. Сума збитків від таких дій "чорних лісорубів" орієнтовно становить 100 тис грн. Поліцейські описали місце події, автомобіль зловмисників та спільно із працівниками лісової охорони залишилися на нічне чергування.

7 липня, приблизно о 14-й годині 30 хвилин, робітники Сморжівського лісництва, які готували незаконно добуту деревину до вивезення на нижній склад підприємства для зберігання, помітили невідомого чоловіка, який йшов від місця, де знаходився автомобіль "Фольксваген". За мить пролунав вибух. Це горів "Фольксваген". Лісівники повідомили про це у поліцію. Тривають слідчі дії, повідомляє ДП "Клеванський лісгос"п на своїй сторінці у мережі Фейсбук. За однією з версій, мікроавтобус спалили лісокради, щоб таким чином "замести" сліди скоєння злочину та уникнути відповідальності за нього.