ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

06 грудня 2019

Гроші на науку чи на вітер?

Від Асоціації дослідників  до системи індивідуальної фінансової підтримки дослідників 


Уряд "технократів" рішуче замахнувся на реформу наукової сфери.

"Протягом двох місяців ми маємо сформувати політику реформування наукової сфери" — заявив прем'єр-міністр О.Гончарук на засіданні Національної ради України з питань розвитку науки і технологій (НРНТ) 5 листопада ц .р. Робочі групи НРНТ, сформовані за вісьмома напрямами, буквально в поті чола напрацьовують пропозиції до проєкту концепції реформи. А це чималий пласт копіткої роботи, що стосується змін до законодавства, реформи академій наук, оновлення системи пріоритетів розвитку науки і техніки, інтеграції вітчизняної науки в європейський та світовий науковий простір, діяльності Національного фонду досліджень, системи незалежної наукової і науково-технічної експертизи, присудження наукових ступенів і присвоєння вчених звань.

При цьому ключове питання, яке на засіданні Нацради було поставлено руба, — "зробити систему управління науковою сферою максимально ефективною, щоб вона була орієнтована на результат. А для цього потрібно змінити систему фінансування так, щоб більше отримували ті, хто має кращі здобутки".

Лише за такої умови влада обіцяє додати грошей на науку.

Втім, попередники також обіцяли. "Дайте модель фінансування науки, і я готовий забезпечити потреби української науки", — заявив на першому засіданні Національної ради з розвитку науки і технологій в січні 2018 р. тодішній очільник уряду В.Гройсман. Науковий комітет НРНТ у березні того ж року подав до Кабінету Міністрів проєкт концепції реформування наукової сфери України, але документ там безслідно зник.

Доопрацьований документ Наукового комітету "Ключові положення реформування науки України", схвалений Національною радою з розвитку науки і технологій 5 листопада ц.р., Концепцію реформи, запропоновану Науковим комітетом, у цілому підтримали НАН України й оновлене Міністерство освіти і науки. Щоправда, в академічному середовищі виникли дискусії стосовно положення про створення самоврядної організації "Національна система дослідників" — дехто сприйняв це як замах на самоврядність НАНУ. Реформа, яку за чверть століття успішно забалакали, схоже, стає невідворотною, і змін чекати вже недовго. Інакше про зростання економіки й розвиток узагалі можна забути — на перелогах збіжжя не збереш.
Заступник голови Наукового комітету НРНТ академік НАНУ Анатолій Білоус дуже занепокоєний деформаційними процесами у вітчизняній науці.

"У нас катастрофічно скорочується кількість науковців, які працюють у напрямках, що визначають економічний прогрес країни. Так, у 2017 році в Україні було захищено майже 7000 дисертацій (близько 1000 докторських і 6000 кандидатських). При цьому на такі спеціальності як хімія, фізика, математика, біологія і технічні науки припадає менше 20 відсотків дисертаційних робіт, тоді як на соціогуманітарні — понад 80 відсотків, — зазначив він, виступаючи днями в столичному Будинку вчених перед науковцями та освітянами. — А коли Науковий комітет запропонував підвищити вимоги до дисертацій з гуманітарних наук — ну не можна ж і далі заплющувати очі на цей вал! — нас звинуватили як зрадників України".
За останні десятиліття значно скоротилася не тільки кількість науковців, які працювали на науково-технічний та економічний прогрес країни, — зникли цілі наукові галузі. Академік Білоус нагадав, що 1991 року в Україні налічувалося близько 450 тис. наукових працівників (приблизно 1% населення, на сьогодні це середній показник у Європі), з них — 295 тис. дослідників. В академічній науці було зайнято 17,1%, у галузевій — 66,8, в університетській і заводській — 16,1%.

За час, що минув, академічна наука скоротилася щонайменше втричі, галузеву втрачено майже повністю, і лише кілька університетів можуть претендувати на статус дослідницьких. Згідно з даними Державної служби статистики, 2018 року загальна чисельність дослідників становить близько 58 тис. осіб, з яких у державному секторі працює понад 29 тис.

Втім, статистика оперує формальними даними, а скільки осіб у нас реально професійно займається науковими дослідженнями, достеменно не відомо. У цьому переконаний член Виконавчої ради Української науково-дослідницької асоціації (далі — Асоціації дослідників), провідний науковий співробітник Інституту фізики конденсованих систем НАН України, доктор фізико-математичних наук Андрій Трохимчук.


— Пане Андрію, ви один із засновників Асоціації дослідників, а також ініціатор створення в Україні Національної системи дослідників (НСД). Чому виникла ідея створити Асоціацію?

— Ідея такого об'єднання науковців з'явилася в науковому середовищі України в останні два-три роки, коли після Революції Гідності завдяки зусиллям громадських активістів у науковій сфері України відбулися певні позитивні зрушення. Найважливішим з них було ухвалення і набрання чинності (січень 2016 року) новим Законом України "Про наукову і науково-технічну діяльність". Проте дуже швидко стало очевидним, що законодавчого декларування змін недостатньо, що відбуваються вони занадто повільно, нерідко із нехтуванням норм та положень ухваленого Закону. Так, попри прописані в Законі терміни, створення НРНТ завершилося із запізненням на рік, а початок роботи Національного фонду досліджень (НФД) замість передбаченого Законом 2017 року наразі очікується 2020-го, тобто із затримкою більше ніж два роки. А негативні тенденції в науковій сфері України, такі як масовий виїзд за кордон талановитої молоді, а також досвідчених і кваліфікованих наукових працівників, скорочення чисельності та старіння наукових кадрів, імітація науки, плагіат, зниження рівня знань випускників навчальних закладів, що розпочалися ще задовго до ухвалення закону, за цей час іще більше загострилися. Тому ми, наукові дослідники, які ще залишилися і працюють у вітчизняних наукових установах та освітніх закладах, не можемо більше займати очікувальну позицію, сподіваючись на якусь манну небесну. Ми переконані, що ключовим фактором, який міг би істотно змінити перебіг процесу змін, є професійна єдність основної рушійної сили наукової сфери — наукових дослідників. Саме спільнота дослідників в умовах, що склалися, зокрема, і в академічному середовищі України, є найбільш зацікавленою у запровадженні нових форм функціонування наукової галузі.

— Можна сказати, що поклик до життя Асоціації — це "порятунок потопельника в руках самого потопельника"?

— Можна й так. Бо наразі ми — наукова спільнота України — кожен сам по собі, сподіваючись, що десь там у владі є хтось, хто зробить так, аби науково-дослідна діяльність в Україні була організована відповідно до європейських та світових стандартів. Чи буде так? Сьогодні вже всім очевидно — ні, не буде. З різних причин: не можуть, не хочуть, не знають, не вміють. А чи ми самі знаємо, що і як мало би бути змінено/зроблено? Якраз для пошуку відповідей як на це, так і багато інших запитань у цій площині. І потрібно мати професійне середовище, яке буде здатним: (1) генерувати ідеї та пропозиції; (2) брати відповідальність за їх лобіювання та реалізацію; (3) оперативно і фахово реагувати на події в науковій сфері. Маю сподівання, що поява ГО "Українська науково-дослідницька асоціація" стане відчутною подією/кроком до самоорганізації вітчизняних наукових дослідників.

— Яка головна мета такої самоорганізації?

— Аби відповісти на запитання, скажу кілька слів про наше бачення ситуації, що склалася в науковій сфері. Не є таємницею, що головною проблемою для української наукової сфери є брак фінансування. Фінансування наукової сфери поділяється на цільове (в Україні його ще називають конкурсне/грантове) та базове, до якого, крім утримання інфраструктури установ, належить і заробітна плата штатних працівників — наукових дослідників та обслуговуючого персоналу. У світі, включно з такою країною як США, також трапляється, що з різних причин видатки на наукову сферу зменшуються. Але це зменшення стосується рівня цільового (зокрема грантового) фінансування, але не рівня заробітної плати штатних наукових працівників. В Україні ж зменшення фінансування наукової сфери стосувалося обох видів фінансування. Зрештою дійшло до того, що цільове/конкурсне фінансування знизилося практично до нуля. Проте критичність ситуації не в тому, що конкурсне фінансування є мізерним. Трагедія наукової сфери в Україні в тому, що при зменшенні базового фінансування принципи його розподілу як між установами, так і в самих установах залишалися незмінними, тобто брак коштів розподілявся рівномірно. Не вдаючись до аналізу всіх наслідків цієї ганебної практики, зверну увагу лише на той факт, що рівень заробітної плати знижувався однаково для всіх наукових працівників — як для дуже успішних, просто успішних, менш успішних, так і для не дуже успішних та просто неуспішних. Це ж стосується й наукових установ, оскільки рівень їх бюджетного фінансування також не залежить від результатів діяльності. Як логічний підсумок наукова сфера отримала ті негативні тенденції, про які йшлося на початку. Тому першочергова мета спільноти, об'єднаної в Асоціацію, — це зробити так, аби заробітна плата наукових дослідників була на рівні, який дозволить, з одного боку, зупинити негативні тенденції в науковій сфері, а з іншого — запустити повноцінний науковий процес, що включає внутрішньоукраїнську конференційну та конкурсну активність, створення об'єктів як малої, так і великої наукової інфраструктури тощо.

— А чим наукові дослідники такі особливі?

— Дякую за це запитання. Тут варто нагадати, що науковий дослідник — це професія, основним результатом якої є продукування нового знання у певному науковому напрямі. І якщо держава, скажемо так, ігнорує цю професію і не продукує якісного нового знання, то від цього потерпає підготовка кваліфікованих працівників не тільки для наукової сфери, а й для інших галузей економіки, особливо високотехнологічних. Звісно, що за таких умов молоді люди, передовсім найбільш творчо обдаровані, шукатимуть можливостей реалізувати себе поза межами України. Один раз втративши виробництво власного інтелектуального продукту, буде непросто відновити його в досяжному майбутньому. Самі спроби такого відновлення обійдуться більшими затратами, ніж кошти, які можна заощадити на цьому зараз. Так, у світі є заможні країни, де технологічні потреби задовольняються дорогим імпортом, а здобувати освіту і лікуватися громадяни цих країн їдуть за кордон. Але це не для України, де немає джерел дешевої ренти. Тому тут не йдеться про те, що ми — наукові дослідники — вимагаємо привілейованого ставлення до себе в цей нелегкий для країни час. Ми лише привертаємо увагу до того, що, зокрема, і через ігнорування ролі науки у процесі розбудови незалежної держави як з боку урядових структур, так і суспільства в цілому наша держава Україна опинилася в стані глибокої кризи.

— Про який рівень заробітної плати йдеться? Як його визначити?

— Це ще один аргумент для того, аби саме зараз, не відкладаючи, розпочинати щось робити у плані заробітної плати наукових працівників. Річ у тому, що в частині 2 статті 36 уже згадуваного Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" вказано, що держава гарантує встановлення окладів у науковій сфері, виходячи з розрахунку посадового окладу молодшого наукового співробітника на рівні не нижче подвійної середньої заробітної плати у промисловості в цілому по Україні. Цей показник у жовтні 2019 року склав 10727 грн. Звідси і визначається рівень заробітної плати, про який іде мова.Ця норма набирає чинності 1 січня 2020 року.

— А до чого тут Національна система дослідників, яку ви пропонуєте створити ?

Я не знаю, як уряд планує діяти щодо виконання згадуваної норми частини 2 статті 36 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність". Якби в Україні було достатньо коштів, то варто було б банально збільшити видатки на науку. Але, з одного боку, усвідомлюючи важку економічну ситуацію в країні, а з іншого, знаючи достеменно, що чинна система розподілу бюджетного фінансування в науковій сфері є неефективною, ми переконані, що просте збільшення фінансування без радикальних змін у принципах його розподілу є викиданням грошей на вітер. Це дуже подібно до того, коли замість лікувати хворого йому періодично вводять знеболювальні препарати. Тому наша позиція така. Якщо уряд не має можливості збільшити базове фінансування наукової сфери до рівня, який дозволив би виконати норму Закону України для всіх наукових дослідників, то, можливо, варто спочатку зробити це для частини наукових дослідників шляхом їх членства в Національній системі дослідників, сформулювавши відповідні критерії успішності з урахуванням особливостей різних наукових напрямів. Власне, Українська науково-дослідницька асоціація разом з Науковим комітетом НРНТ та Науковою радою НФД можуть розглядатися як базові структури для створення Національної системи дослідників. Зокрема члени як Наукового комітету, так і Наукової ради вже пройшли через офіційне сито відбору і могли б стати першими членами НСД України. Це природнім чином вирішило б питання фінансового заохочення роботи членів цих інституцій, і одночасно дало б сигнал, що процес самоорганізації успішних дослідників розпочався. Саме перші члени НСД мають взяти на себе важливу частину організаційної роботи, яка завжди є при створенні чогось нового. Члени ж Асоціації будуть у цьому активно допомагати. Очевидно, що про зарахування до НСД членів Асоціації на цьому етапі не йдеться, так як критерії членства в Асоціації є свідомо суттєво занижені.

— До речі, а якими є критерії членства в Асоціації?

— Спочатку не зайвим буде нагадати, що до Наукового комітету НРНТ входять 24 наукові дослідники, які представляють різні наукові напрями. Члени Наукового комітету обираються Ідентифікаційним комітетом (складається з 6 іноземних та 3 українських авторитетних дослідників) із числа найкращих наукових дослідників, які працюють у науково-дослідних установах та освітніх закладах України. Такі ж критерії є і для 18 членів Наукової ради НФД, яких обирає вже Науковий комітет. Що ж до Асоціації, то її членами також можуть бути тільки діючі дослідники, з тим, що вимоги для членства у випадку Асоціації є суттєво простішими. Так, на момент зарахування до членства в Асоціації, а потім і для його підтвердження в майбутньому необхідною умовою є виробництво науковим дослідником щонайменше двох позицій якісного наукового продукту (публікації статей, книг, виступи на конференціях — з тим, що все це належно підтверджено) протягом останніх п'яти років, а також перманентне дотримання норм академічної доброчесності.

— І скільки вже на сьогодні дослідників в Асоціації?

— На час перших Загальних зборів в Асоціації налічувалося 82 дослідники. Це ті, хто відгукнувся на повідомлення про Загальні збори Асоціації, яке було опубліковано лише на ФБ сторінці Ukrainian Scientists Worldwide у перших числах жовтня, за місяць перед зборами. За тиждень до початку зборів, 26 жовтня, реєстрацію тимчасово припинили. Після зборів, які завершилися 14 листопада, ми дещо відредагували зміст онлайн форми для набуття членства, і основний етап зарахування нових членів має розпочатися якраз цими днями. Ми би дуже хотіли, аби якомога більше, а в ідеалі — всі активні (в розумінні виробництва наукового продукту) дослідники доєдналися до Асоціації.

— З вашої розповіді, Асоціація більш подібна до профспілки дослідників.

— Подібність до профспілки могла би бути хіба в тому, що Асоціація фактично декларує захист права на професію дослідника. Проте на відміну від профспілки, і на цьому я хочу наголосити, членство в Асоціації не передбачає жодних додаткових зобов'язань, крім як суто професійних — продукування нового знання та дотримання принципів академічної доброчесності. Разом із тим ми будемо всіляко вітати колег, які виявлятимуть бажання, крім основної професійної діяльності наукового дослідника, певну частинку свого часу присвячувати й роботі на користь усієї спільноти. Але ще раз наголошую, що це не є обов'язковим і ніяк не впливає на статус членства в Асоціації.

— То чому ж дослідникові варто бути членом Асоціації?

— Насамперед із суто прагматичних міркувань, бо мета Асоціації — це зробити так, аби заробітна плата наукових дослідників була більшою. І навіть якщо дослідник не має можливості чи бажання займатися крім професійної науково-дослідної діяльності ще якоюсь ділянкою роботи в рамках Асоціації, то якраз саме членство дослідника в Асоціації і є тим необхідним внеском у загальну справу всієї спільноти. Тому звертаюся до всіх наукових дослідників приєднуватися до Української науково-дослідницької асоціації.

— Що дослідник повинен зробити, аби стати членом Асоціації?

Усе дуже просто. За лінком http://ura.ngo , який можна знайти на ФБ сторінці Асоціації UkranianResearchAssociation або ж на інших інтернет-ресурсах, слід заповнити онлайн форму для набуття членства в Асоціації, де можна ознайомитися з її статутом. Крім цього, потрібно надати інформацію про бодай два наукові продукти (опубліковані статті, книги, виступи на конференціях тощо) протягом останніх п'яти років з тим, щоб підтвердити статус діючого дослідника. І звичайно ж, підтвердити дотримання принципів академічної доброчесності.

— Чи не є такі вимоги до членства в Асоціації надто заниженими?

— Так, вимоги не є високими. Скажемо так, що, скоріш за все, ці мінімальні вимоги не будуть достатніми, аби в майбутньому стати членом НСД і отримувати індивідуальну фінансову підтримку. Але, з іншого боку, немає даних, скільки в Україні є дослідників, які регулярно (щорічно) виробляють якісний науковий продукт. Ми не виключаємо ситуації, коли виявиться, що таких активних дослідників дуже мало. Отоді й знадобиться інформація й про менш активних дослідників. Я переконаний, що багато з них готові повернутися до активної науково-дослідної діяльності за умови появи світла в кінці тунелю. Тому дуже важливо, аби всі, хто вважає себе науковим дослідником, мали можливість задекларувати своє існування.
Ще один важливий момент. При зарахуванні в члени Асоціації кожен дослідник вказує, до якого саме наукового напряму він себе відносить. А це дає нам можливість отримати, крім поіменного загального числа дослідників в Україні, ще й їх розподіл за різними науковими напрямами. Ця інформація конче необхідна для багатьох секторів економіки. Вона також є критичною для НФД, наприклад, при плануванні конкурсних програм по наукових напрямах. Наявність баз даних дослідників за різними науковими напрямами також дозволятиме оперативно формувати різноманітні експертні групи тощо.

— Повертаючись до Національної системи дослідників. Звідки виникла ця ідея? Чи є щось подібне в інших країнах?

— Такої системи немає в провідних наукових державах світу з давніми науковими традиціями. Це пояснюється тим, що в жодній країні, не кажучи вже про провідні наукові держави світу, немає такої фінансової кризи наукової сфери, яка є зараз в Україні. Разом з цим, я знаю, що таку систему запровадили в Мексиці за умов, дуже подібних до сучасних українських. Ось як описуються умови створення Національної системи дослідників в офіційних документах уряду Мексики: "Пропозиція про створення Національної системи дослідників (НСД) з'явилася в Мексиці у період з жовтня по грудень 1983 року, як результат дискусій урядових чиновників з Академією наук Мексики. Ініціатива виникла як спроба пом'якшити наслідки економічної кризи 1982 року, що безпосередньо вплинуло на бюджет, виділений на наукові дослідження, який скоротився приблизно на 40 відсотків. В результаті було не тільки важко утримувати або репатріювати дослідників, але й фінансувати такі об'єкти, як інфраструктура, технічне обслуговування, матеріали та польові роботи. Враховуючи неможливість суттєво збільшити витрати бюджету на наукову галузь, було вжито зусиль, аби зберегти людський потенціал наукової сфери." Свого часу мені довелося працювати у Мексиці і я маю особистий досвід членства у цій системі дослідників.

— На яку індивідуальну фінансову підтримку можуть сподіватися члени НСД?

— Я вже говорив про те, як мав би визначатися рівень індивідуальної фінансової підтримки. Тому реальна фінансова підтримка кожного конкретного члена системи дослідників мала би бути не нижчою за цей рівень, виконуючи цим самим норму Закону України. Як приклад можу навести пілотний проєкт "Львівська система дослідників", який Львів з власної ініціативи запустив навесні цього року року за участі Наукового комітету НРНТ. Місцева влада виділила з бюджету міста на цей проект 6 мільйонів гривень, що дозволило 62 дослідникам-львів'янам (відібраних експертами з 172, що зголосилися взяти участь у конкурсі) з різних напрямів науки отримувати щомісячно стипендію в розмірі 10 тисяч гривень (42 дослідники) і 6 тисяч гривень (20 молодих дослідників віком до 35 років). До речі, у львівській системі дослідників є й успішні 30-річні дослідники, які отримують 10 тисяч гривень. Зауважу: щомісячна доплата за звання академіка в Україні становить 8 тисяч гривень.

— Передбачається, що члени НСД братимуть участь у рецензуванні наукових проєктів, які подаватимуться на конкурси НФД.

— Справді, члени НСД природнім чином будуть формувати національний пул експертів і можуть бути рецензентами наукових проєктів для НФД, експертами для ЦОВВ та інших державних органів. Маючи пул експертів, можна буде оцінювати проєкти, аналізувати, з яких напрямів і скільки їх, яка галузь більш перспективна, і оголошувати більше конкурсів. Або якщо йтиметься про розвиток інфраструктури, закупівлю обладнання, то куди краще його спрямувати, в які наукові установи? Поки що це часто вирішується кулуарно, за суб'єктивними критеріями. І тому нерідко це гроші на вітер. У цілому ж "наявність в Україні НСД дозволить як уряду, так і суспільству мати такий собі динамічний індикатор рівня наукових установ країни, яким слугуватиме відсоток дослідників установи, що є членами НСД. Ця ж інформація, крім іншої, має використовуватися при проведенні державної атестації наукових установ" (див. "Хто стане рушієм змін", DT.UA, №20, 2018 р.).

І насамкінець. Для нас, дослідників, обнадійливим сигналом стало перше, після формування нового уряду, засідання Національної ради України з питань розвитку науки та технологій. Ми приєднуємося до заклику прем'єр-міністра і, одночасно, Голови Нацради Олексія Гончарука стосовно "дуже предметної дискусії про те, як нам зробити так, щоб українському науковцю стало простіше, краще, вигідніше працювати в Україні". Сподіваємося, що наступні рішення уряду будуть спрямовані на втілення у практику цих меседжів.


6 грудня, 16:46
  • Лідія Суржик
  • Петро Усатенко

Микола Стрижак. Історія про фермера і президента

Про основне протиріччя, світові земельні тренди та закон "бочки".


У Миколи Стрижака 50 гектарів землі та пуд болю. Він дуже важливий фермер — аж голова асоціації. А ще наполегливий — домігся зустрічі з самим президентом, аби розповісти, що не надто чесні люди навмисно вводять його в оману. Що треба визначити пріоритети та перестати вливати мільярди з бюджету в агрохолдинги Бахматюка і Косюка. Що головне, аби земля почала рухатися — від поганого господаря до гарного. Що, опираючись на середній клас на селі, ми нагодуємо і країну, і Європу. І що гріш нам ціна, якщо ми своє головне багатство віддамо іноземцям.

Старий фермер акуратно розкладав перед президентом свої трохи прим'яті робочі талмуди. Продовжуючи на пальцях пояснювати, що таке класика земельної реформи та чому не можна пускати землю в оборот, поки дрібні власники не наростять м'язів. Якогось моменту він так розчулився, що зі сльозою в оці згадав реформаторський геній ще царського міністра Столипіна та похвалив сучасні яблучні сади сусідньої Польщі. Адже змогли ж поляки! А, Володимире Олександровичу?! То ми чому Аргентиною маємо ставати?!

Президент схвально кивав. Тиснув гостю, який затримався, руку, дякував за слушні поради та за традицією окреслював червоні лінії, за які ні-ні… Що при цьому глава держави тримав у кишені, стало зрозуміло трохи згодом. Коли після прийняття в першому читанні скандального закону про обіг землі той самий президент урочистим шепотом привітав країну зі "звільненням від рабства".

Як ставитися до цієї безперечно архетипічної історії? На що опиратися, аби об'єктивно розібратися в земельному питанні? От про це, власне, ми й розмовляли з головою Асоціації фермерів і приватних землевласників України Миколою Стрижаком. Читайте, розбирайтеся, робіть власні висновки.

— Миколо Івановичу, хто за вами сьогодні стоїть?

— За мною стоять фермери плюс керівники нашої асоціації та інших громадських організацій, які представляють різні види діяльності на землі. Ну й наука, звичайно. Тому що класична схема земельної реформи одна.

— Наскільки детально вам удалося викласти її президенту?

— При особистій зустрічі 10 жовтня в присутності голови офісу президента я докладно та в найдрібніших деталях пояснив свою позицію главі держави. Понад те, президент отримав повну історичну довідку плюс на руки всі документи, пов'язані з описом класичної земельної реформи в історичній ретроспективі. Після чого Володимир Зеленський твердо сказав, що я допоміг йому позначити червоні лінії, за які він не заходитиме за жодних умов.

— Проте через місяць, 13 листопада, закон про обіг земель було прийнято у першому читанні, а президент у вітальному зверненні до народу назвав цю подію днем звільнення від рабства. Як ви вважаєте, чому?

— Виходить, президент України керується якимись іншими факторами та переслідує інші цілі. У зв'язку з тим, що в нього є певні зобов'язання. Я ще не можу сказати, перед ким особисто або перед яким співтовариством. Але коли людина знає та розуміє, що потрібно робити, і робить прямо протилежне, отже, вона перебуває під тиском.

— Однак перш ніж аргументовано говорити про те, що це за зобов'язання та кому їх дано, давайте ще раз позначимо ті самі червоні лінії, про які ви говорили з президентом. На пальцях, що називається, пояснимо, чому вони такі важливі. Раптом Володимир Олександрович усе-таки вас не до кінця зрозумів?

— Земля — це тест для будь-якої влади. Тому що тут ми зустрічаємося з основним протиріччям, яке завжди було й буде: між власниками землі й тими, хто живе та працює на цій землі. Людство історично знайшло два виходи для подолання цього протиріччя. Перший — це реформа, а другий — бунт, що плавно переходить у революцію.

— Розпочнімо все ж таки з реформи.


— У нашій Конституції записано, що народ України — власник української землі. Але ми всі чудово знаємо, що земля не товар, тому що ми її не виробляємо. Вона нам дана Богом, історією… Тому земля має цінність, але не має вартості. У Європі ніхто землі не продає. Продають право її використання.

— Тобто землю потрібно пускати в обіг, а не продавати?

— Правильно! Більш того, земля має рухатися від менш успішного до більш успішного виробника. Хоч би хто ним був.

— Це аксіома?

— Так. Тобто українському народу потрібно визначитися, які інструменти використовувати, щоб цей механізм запрацював. Цивілізована та мудра влада в таких випадках розмірковує в такий спосіб: "Так, потрібно трохи зменшити пристрасті. У таборі тих, хто володіє землею, частину заберемо та віддамо її тим, хто живе на землі, сам себе годує й забезпечує суспільство продуктами харчування". У результаті зазвичай не сильно задоволені ні ті, ні інші, але в суспільстві спадає напруга. Монополіста посунуто. Уже ніхто не береться за вила та не йде захищати своє право на життя.

Тобто,говорячи про землю та про те, як її правильно пустити в обіг, ми маємо звертати увагу на чимало факторів. Коли люди вчаться на агронома, вони вивчають закон мінімуму Лібіха, — коли в бочці кожна клепка щось означає. Так і земля має багато значущих факторів. Вона й фізична субстанція, і хімічна, і середовище проживання, вона ж має державотворчі властивості. Є земля — є держава. Немає землі — немає держави. У зв'язку з цим виникає ключове запитання: чи продавати землю іноземцям? Воно з'явилося й у президента.

— І що?

— А нічого. Протиріччя, яке виникло між тими, хто живе та працює на землі, і тими, хто нею володіє, прийнятий закон не тільки не вирішує, а ще більше загострює. Нам пропонують варіант у 210 тисяч гектарів в одні руки, у результаті чого двісті людей можуть скупити всю землю. Та ще не тільки українці, які тут живуть і працюють, а й іноземці, "зашиті" в "тіло" юридичних осіб.

Чи були такі прецеденти у світі? Були. Болгарія, приміром, запровадила ринок землі, у результаті чого 22 людини скупили основну масу землі, серед яких немає жодного болгарина. Аргентина, Бразилія… На сьогодні запровадили мораторій на продаж земель у країнах Балтії як заслін від експансії Пенсійного фонду Швеції, що почав активно скуповувати їхні землі. У Польщі третій рік діє такий мораторій. Бо західну частину Польщі почали скуповувати ті самі люди. Польща миттєво відреагувала.

Очевидна тенденція європейських країн, які скуповують землю назад у державну власність. У тій самій Америці ще якихось п'ятнадцять років тому 40% землі належало державі, 60 — приватнику. Нині 50/50. Тобто тенденція очевидна. Цивілізований світ, пройшовши певний шлях, відкрив очі та шукає механізми утримання землі в рамках держави. А ми, навпаки, вирішили безоглядно землю продати. Ми кажемо спецам від влади: поясніть нам на конкретному прикладі ККД такого кроку. Не можуть пояснити. Щось там розповідають про зростання ВВП, але це абсолютно не пов'язані речі.

— А які пов'язані?

— Президент чітко позначив, що він будує демократичну країну. Так? Демократія ж розпочинається там, де середній клас перевищує половину працездатного населення, у тому числі й у селі. Що є середнім класом у селі? Сімейне фермерське господарство. І президент погодився з тим, що держава повинна підтримувати дрібні фермерські господарства десь у 20–100 гектарів. Якщо, наприклад, узяти всю Європу та розділити на кількість діючих фермерських господарств, то в середньому виходить 18 гектарів на одне господарство. Ми, як ви знаєте, з урахуванням напруженої ситуації, що склалася, згодні навіть на 100 гектарів в одні руки.


Далі логічні запитання. Хто має бути в пріоритеті придбання землі? Сімейні фермерські господарства. В якому обсязі? У тому, щоб господарство могло забезпечити життя сім'ї фермера на заможному рівні. І я для прикладу розповів президенту про свого сусіда. У нього 93 гектари, триповерховий будинок, дві машини — "Нива" і Mercedes, є трактор і комбайн John Deere, він повністю забезпечений фінансово та взимку може об'їхати всю Європу. Це нормальний рівень життя фермера? Його можна взяти за стандарт? Так, пане президенте? "Так", — відповів мені президент. І точно через місяць цей самий президент погоджується на 210 тисяч гектарів в одні руки, передбачені законом. Але цей закон і ця цифра пропонують нам навіть не неофеодальні умови на селі, від яких ми в останні два роки тільки почали відходити, а глибокі рабовласницькі відносини. Коли двісті людей стають власниками всієї України.

— Тобто країни, де розбудовується сільське господарство, це ті країни, де влада зробила ставку на середній клас і фермерство? Ми ж збираємося йти шляхом великих холдингів? Так?

— Цілком правильно. Використовуючи найгірший варіант земельної реформи за прикладом Аргентини.

— Що в цій ситуації залишається фермеру? Поясніть теж на пальцях.

— У закон абсолютно не закладено ключових елементів класичної земельної реформи для розвитку середнього класу: доступ до фінансів, ринків збуту, технологій і доступ до особливого засобу виробництва — до землі. Точно так само, як вам зараз, я перелічив президенту ці ключові складові реформи.

— Якби президент вас почув, і ми пішли шляхом тієї самої Польщі, то які механізми потрібно було б закласти в закон?

— Насамперед потрібно було чітко визначити, хто такий дрібний, хто середній, а хто великий фермер. При цьому чітко позначити пріоритет: дрібний сімейний фермер. Йому — зелена вулиця та повна підтримка держави. У будь-якому законі має бути чітко зрозумілий пріоритет.

— Що ви маєте на увазі під доступом до фінансів? Кредити?

— Так. У Європі, наприклад, фермер пише бізнес-план, який є основою для одержання кредиту. Під два (!) відсотки. У нас немає навіть під 22 (!). І ми мусимо дати заставу. Хочеш купити третій комбайн — заставляй два. Люди просто не можуть розпочати працювати на землі, навіть якщо хочуть. І 4,5 мільярда гривень для фермерів наступного року, про які заднім числом у своїх відеороликах розповідає президент, ідуть на тих самих умовах. Барану надають право з'їсти вовка, але не надають можливості. Ніхто не говорить про державні механізми, які стимулюють розвиток дрібного фермерства. Щоб у якомусь сенсі спокусити людину працювати на землі. Щоб ця робота була корисною та ефективною. Щоб фермер відчував зацікавленість держави в ньому. Це класика.


На сьогодні майже сім мільйонів українців отримали свої земельні паї. І якби їм дали в руки всі перелічені вище інструменти, то більшість із них розпочали б працювати, годувати себе та країну. Зрозуміло, що з них не всі стали б суперприбутковими та успішними. Але нині у нас є мільйон сто тисяч одноосібників, які самі почали хазяювати на свій страх і ризик і ніде не значаться. Плюс зареєстровано 46 тисяч фермерських господарств. У цілому всіх господарств сільськогосподарського напряму в Україні — 51 тисяча. Так, це дуже мало. Із семи мільйонів із паями. Але якби дали можливість приватникам розвиватися, дали б доступ до фінансів, ринку збуту та плюс усі ті інструменти, про які ми з вами казали, то ми на сьогодні з того мільйона ста тисяч отримали б як мінімум 600 тисяч сімейних фермерських господарств. Це була б дуже корисна історія для України. Адже фермер сам по собі створює робоче місце з правом успадкування, сам себе забезпечує, плюс зберігаються культура, мова, традиції… Ви розумієте в підсумку, про що я кажу.

— Як фермери та приватники могли б придбати землю, якби вони були пріоритетом?

— Багато хто вже має землю. Але якщо, припустімо, повернулася людина з фронту додому. І вона, і її батьки, і бабуся з дідом мають паї, — і це вже 20 гектарів. Але вона дотепер просто приватник, який працює на своєму городі. Вона не фермер. А якби людина одержала доступ до фінансування, якби в неї пішла справа, то вона ще купила б землі. У сусіда, у далекої родички. І вона зростала б до того моменту, поки своєю родиною могла б забезпечувати обробіток цієї землі.

Про концепцію фермерства, "м'яку" реформу Гройсмана та її проміжні результати

— Тобто мета такої класичної реформи — мотивувати сільського жителя працювати на своїй землі, розвивати своє господарство та годувати країну?

— Звичайно! Плюс створити для себе робоче місце з правом успадкування. Я співавтор концепції розвитку фермерства, яку було прийнято урядом Гройсмана у 2017 році. І це дуже важливо для розуміння ситуації, що склалася. Там було закладено необхідний механізм, який підтверджував тезу про те, що обіг землі на третьому етапі реалізації цієї концепції критично необхідний. Без нього не було б зростання. Але спочатку на першому етапі мають розвиватися дрібні сімейні фермерські господарства, на другому — кооперація й тільки на третьому — рух землі, без якого неможлива жодна земельна реформа.


— Стоп. От зараз ми говоримо про головне. Для того, щоб реформа відбулася, дрібні фермери мають наростити м'язи, а інші або заробити, а якщо не заробити, то продати право володіння землею тим, у кого виходить.

— Так. Гройсман колишній мер і прийшов у владу з ідеєю децентралізації. Реформу було розпочато адміністративно, а фінансового закріплення в неї не було. Однак ідея розвитку сімейного фермерства — це реальна фінансова база не тільки для зміцнення сільських поселень, а й для всієї реформи децентралізації. Для зростання середнього класу та розвитку всіх громад.

— Плюс Гройсман не належав до земельних латифундистів, тому конфлікту інтересів у нього не було.

— Так, чого не скажеш про Петра Олексійовича, який формував свій банк землі. І зрозуміло, що фермерство для нього було зайвим. Але Гройсман вчепився в нашу ідею. За два місяці ми виписали концепцію. Я був доповідачем на засіданні уряду. Усім була зрозуміла кінцева мета реформи — обіг землі. Як і те, як і навіщо ми до цього будемо йти. Потім ми розробили фінансове забезпечення розвитку нашої концепції. Було призначено профільного заступника міністра з розвитку фермерства та сільських територій. Укрспецфонд, який мав очолити представник Асоціації фермерів, отримав нові інструменти. І у 2018 році процес пішов.

— Конкретизуйте.

— Найголовніше, що був прописаний простий і зрозумілий для фермера шлях доступу до фінансів. Проста людина, яка хотіла працювати на землі, отримала чітку схему, куди, до кого та навіщо йти, щоб одержати фінансування. Це головне. Далі необхідні були зміни в оподаткуванні. Зізнаюся, що було дуже важко долати консервативність і інертність міністерства. Ми повсякчас, скажімо так, тиснули, аби щось просувалося. Причин цьому багато. Але політична зацікавленість Гройсмана довести до пуття децентралізацію нам допомагала.

— Вам дали гроші та кредити?

— Як ми й прописали в концепції, найдрібніші отримали дотації без вороття, до 100 гектарів — доступ до фінансів з наступним поверненням, так само, як ті, у кого 100–300 гектарів і більше. Зі свого боку, фермери почали самостійно платити єдиний соціальний внесок (ЄСВ), який раніше за них платила держава. Було відкрито доступ до оплати насіннєвого матеріалу — до 80 тисяч гривень. Фермери почали купувати якісне насіння, що давало кращі врожаї. Отже, і прямо поліпшувало фінансовий стан фермерських господарств. Розпочався зустрічний рух держави щодо техніки. Якщо ти хочеш купити харківський трактор, який коштує мільйон, то держава відразу погашає тобі 250 тисяч гривень. Плюс, якщо ти дрібний фермер, ще 15%. Тобто 400 тисяч гривень фермеру компенсує держава, у такий спосіб підтримуючи й фермера, і вітчизняний харківський завод.

Далі було розроблено систему розвитку кооперації. Щоб дрібні господарства, об'єднуючись у кооперативи, могли конкурувати з більшими. Було відкрито фінансування кооперативів.

— У якому обсязі?

— У бюджет заклали мільярд гривень. Ми не всі гроші в перший рік використали, але процес теж пішов. Люди зрозуміли, для того, щоб одержувати фінансування, потрібно навести лад у своїй документації.

— Ви можете якось якісно й кількісно виразити успіх цієї реформи? Фермерів стало більше? Що ще?

— У 2018 році — плюс дев'ять тисяч фермерських господарств. До цього було стабільне зниження цих цифр. Кучма прийшов до влади на 10 тисяч фермерських господарств, пішов — із 40 тисячами. При Ющенку ніхто сільським господарством узагалі не займався. При Януковичі цей показник упав до 38 тисяч, а в перші роки Порошенка — до 32 тисяч. Однак у результаті співробітництва з урядом нам удалося зупинити цей процес. 2018-го, як я вже сказав, плюс дев'ять тисяч, і за півроку 2019-го — плюс п'ять тисяч. На сьогодні офіційно зареєстровано в країні 46 тисяч фермерських господарств. Ви розумієте, який процес насправді вже розгортався в країні, коли нова влада вирішила робити свою реформу?


Про три земельні кластери, "кумівські" агрохолдинги і класичного генія Столипіна

— Однак, крім кластера фермерів, на землі присутні ще два. З одного боку, це великі землевласники-латифундисти, які бажають зростати. З іншого — громадяни-власники паїв, які мріють їх продати. Як далі має просуватися класична реформа для того, щоб урахувати інтереси не лише фермерів, а й цих двох кластерів?

— Усе залежить від того, яка в нас кінцева мета реформи.

— Але ми вже її позначили: земля має переходити від поганого господаря до гарного, хоч би ким він був.

— Від початку, розробляючи концепцію, про яку ми з вами говоримо, ми трохи відступили від класичної схеми й не чіпали агрохолдинги.

— Навіть не запитуватиму, чому.

— Гройсман не міг піти на класичну реформу та всі 6 мільярдів гривень із бюджету віддати фермерам. Йому ніхто цього не дозволив би. Ну як узагалі можна було скривдити кумів президента? Однак, як кажуть, спасибі й за це. Ми справді не руйнували агрохолдингів у своїй концепції. Прекрасно розуміючи при цьому, що якби наші шановні агрохолдинги впродовж усіх цих років не отримували по кілька мільярдів гривень на рік із бюджету в одні руки, то де вони сьогодні були б?..


— Ви про Бахматюка та Косюка?

— Так.

— Тобто поки ви не домовилися з Гройсманом, держава підтримувала виключно агрохолдинги?

—Виключно. Але, завдяки концепції, держава пішла трохи іншим шляхом і розпочала паралельно активно підтримувати й зміцнювати базу дрібного сімейного фермерства.

— Тобто нарощувати м'язи для того, щоб потім витіснити великих?

— Як кажуть в Одесі, потім це буде потім. А допоки ми наростили б м'язи, одноосібники, як я вже казав, звелися б на ноги та були б готові купувати землю. І тоді обіг землі — просто необхідний і логічний. І, як наслідок, потрібно було б знімати мораторій на продаж земель. Але тут для нашої історії важливо поставити запитання: а чому цей мораторій одного разу запровадили? Та тому, що сім сімей розпочали акумулювати банк землі в себе. Катастрофічно швидкими темпами. І при Кучмі у 2001 році мораторій і було запроваджено. З перспективою уточнення закону про обіг землі, створення земельного кадастру й багато ще чого, щоб згодом правильно пустити землю в обіг. Тобто мораторій — це була не заборона, а тимчасове призупинення чинності закону про обіг землі.

— Далі?

— А далі має бути класична земельна реформа Петра Аркадійовича Столипіна.

— Або Володимира Олександровича Зеленського, у нашому випадку?

— Точно. Що зробив Столипін у 1906 році? Він знав, що в українських селянських сім'ях було по 6–8 дітей. Батьки традиційно залишалися доживати з молодшим сином. Інші старші, припустив він, мають стати хорошими куркулями. У підсумку всіх їх взяли на олівець, а основну ставку реформи було зроблено на цих потенційних господарів. На старті реформи всі казенні землі Столипін роздавав безземельним або малоземельним селянам. Не вистачило. Тоді — другий етап: усіх поміщиків зобов'язали третю частини своїх земель продати безземельним або малоземельним. Для цього було створено земельний банк, і селянам було відкрито доступ до фінансів, ринків збуту та техніки. Береш землю на 53 роки й викуповуєш до 50 десятин землі. Плюс гроші на двох волів або коней. Але були й умови: ти маєш виїхати жити на хутори. Та це вже інша історія.


У результаті за півтора року Росія з країни, що ввозила продукти, перетворилася на країну, яка вивозила продовольство. Потім більшовики тільки фізично змогли винищити куркулів, породжених Столипіним. У період НЕПу за рік за цією самою класичною формулою їм знову дали ненадовго звестися на ноги, щоб потім знову стерти з лиця землі. Це я до того, що тоді, у 1906 році, пішов дуже серйозний процес економічного зростання. Столипіна ж, як відомо, було вбито у результаті змови. Але він по суті закінчив реформу 1861 року, коли лише прокукурікали, що це реформа, не давши кріпакам, що звільнилися, можливості купити землю.

Як вони могли її купити, якщо в них не було грошей? Ну точно ситуація, як у нас зараз! І, повірте, це не помилка нової влади, а задум. Щоб українські кріпаки не могли не те що купити землю, а й отримати доступ до своєї, щоб розпочати її обробляти.

— Тут уточню, що надалі "слуги" прийняли ще один непомічений закон, який забороняє продавати паї без згоди орендаря, а також дає йому першочергове право викупу. Виходячи з того, що більшість селян віддали свої паї в довгострокову оренду, ці новели справді виглядають досить кріпосницькими.

— Це важливий нюанс. Але в нього є й інший бік, пов'язаний з виконанням договірних зобов'язань усіма сторонами. Це європейська практика. Так, накладена на нашу загальну нездорову ситуацію та руйнівну для села стратегію.

— То яким міг бути план Зеленського?

— Іти далі за нашою концепцією. Збільшувати фінансування дрібних фермерів, стимулювати кооперацію, і до 2021 року ми плавно та мирно підійшли б до зняття мораторію на обіг землі. Але перш ніж лоба в лоба зіштовхнутися з агрохолдингами, ми були б уже з сильними фермерськими господарствами, робочими місцями, сильними громадами, які є фінансовою основою децентралізації.

Про справжній вибір влади, ставку на агрохолдинги та закріплення "рабовласництва" на селі

— Тобто ми нині з вами говоримо про наступність влади, інституціональну пам'ять, без чого жодна цивілізована та розвинена держава просто неможлива. І те саме ви говорили Зеленському?

— Так!

— Але ви так мені й не розповіли про передбачувану в цьому випадку долю агрохолдингів і тих, хто хоче продати свої паї. Можливо, це збентежило й президента.

— Тут у нашій концепції все прописано. В основі — створення фінансового органу, який буде уповноважено займатися обігом земель. Не має значення, як він називатиметься, Земельним банком або якось іще. Важливо, що він мав би скупити землю в тих, хто не хоче хазяювати й продає паї. Або допомогти дрібним фермерам скупити ці паї та ще більше наростити свої м'язи до 100 гектарів на одне господарство. Земля рухалася б тут між нашими власниками. А земельний банк виступав би в ролі регулювальника цих процесів.

— Миколо Івановичу, я настійно вимагаю оголосити долю агрохолдингів у цій класичній історії.

— Років 10–15 вони, можливо, не збільшувалися б у своєму розмірі. Їх ніхто не чіпав би, вони працювали б на експорт. А фермери годували б Україну в повному обсязі, віддаючи надлишки на європейський ринок.

— Тобто землю за концепцією їм продавати ніхто не збирався?

— Землю отримав би той, кого держава визначила б у пріоритеті. А в демократичному суспільстві пріоритет — середній клас. Фермер. Плюс припинення дотацій із бюджету для агрохолдингів. Наймайте працівників, забезпечуйте їх і себе самі.

— Ви хочете сказати, що настав момент, коли м'якої форми, так би мовити, "і нашим і вашим", більше бути не може? Я правильно зрозуміла? Нова влада мала б визначитися з пріоритетом — чи то фермери, чи то агрохолдинги?

— Тож вона й визначилася. Розпочалося навіть не з фінансів. Профільний заступник міністра? Ліквідувати. Укрдержфонд? Закрити. Концепція? Прибрати. Доступ до фінансів? Перекрити. І це все робить новий Кабмін зі словами про якесь майбутнє поліпшення. Але я звик довіряти фактам. Музику сьогодні замовляють агрохолдинги. І в парламенті, і в офісі президента. Прийнятий у першому читанні закон — це їхній закон.

— Тобто пріоритет — агрохолдинги?

— Так.

— Думаю, тут варто уточнити ваш список "подарунків" для агрохолдингів. Так, у проєкті закону про нульову декларацію є особливий пункт для інвесторів, які після виведення своїх капіталів із "тіні", оплати відсотків і обов'язкового перерахування їх на рік на банківські рахунки можуть зняти їх звідти тільки як інвестиції. Розумні економісти вже заявили, що податкову амністію буде проведено виключно для того, щоб полегшити "капіталу" скупку землі.

— Спочатку ми роками виділяємо їм мільярди з бюджету, а потім ще й легалізуємо їхні нечисті гроші з можливістю "інвестувати". Теж хороша та своєчасна ідея.

— Ми нині по суті переживаємо лобове зіткнення двох концепцій реформи та двох світоглядів.

— Перебуваємо в самісінькому його епіцентрі. Нам зараз фактично пропонують якусь абсолютно липову модель, супроводжуючи це фразами "от подивитеся, як вам буде добре, коли закон почне діяти". При цьому віддають по 210 тисяч гектарів в одні руки плюс опція для іноземців і юридичних осіб, що дасть можливість легко переступати встановлені межі латифундій. Тоді як німці, прибалти кричать, що в юридичній особі не можна знайти кінцевого бенефіціарія! Але ми нібито оглухли.


— Ключове — нібито.

— І я в цьому бачу велике лукавство та фарисейство нашої влади. Коли тобі дають на шию мотузку та люб'язно пропонують змазати її милом. Це страшно. Нас навмисно та осмислено обдурюють.

— А посилання влади, що такої реформи вимагає МВФ?

— Відповідь проста. МВФ не висував минулому уряду вимоги у 2019 році продавати землю. Тому що це було заплановано як необхідний крок у 2021 році. Про що ми вже говорили.

— До чого тоді Зеленський обіцяє референдум із приводу того, продавати землю іноземцям чи ні?

— Давайте спочатку приймемо закон, а потім проведемо референдум? Це взагалі на кого розраховано? Ми ж не дурники. Як приймався закон на комітеті? Ми виступали, пояснювали. Аргументів проти в депутатів не було. Потім крадькома зібралися та підтримали рішення винести в зал. Винесли й проголосували. Створивши при цьому відвертих рабовласників у рамках аргентинського варіанта реформи. Читайте, у мережі багато інформації щодо цього.

— Тобто Україна — житниця буде вже не про нас?

— Ну чому ж? Буде житницею, але не нашою. Аргентина, до речі, входить у п'ятірку головних експортерів продуктів харчування у світі. Але в самій країні — голод, бандитизм і наркоманія. І тепер уряди Аргентини та Бразилії виділяють гроші з бюджету, щоб викуповувати землю в іноземців і створювати місцеві фермерські господарства.

Зустрічаємося з французами. Кажуть, у нас велика проблема: середній розмір фермерського господарства був 30 гектарів, а став 33 гектари. О, нам би ваші проблеми! Ні, ви не розумієте, відповідають французи. У результаті ми втрачаємо 10% робочих місць. У Польщі — по 300 гектарів в одні руки. При цьому величина середнього фермерського господарства — 10 гектарів. Чому, запитую. Тому що ми продаємо землю тільки жителям села з дозволу місцевої адміністрації. Відчуйте різницю.


Коли я був головою райради, то досить добре відчув різницю. У тому, що, наприклад, краще — один великий молокозавод у райцентрі чи десять маленьких — у селах? На папері хороший гігант, а в реальності — ні. Тому що робочі місця, зарплату, податки — усе це дає селу невеликий місцевий молокозаводик. А фінансова база для створення та зміцнення громади де? Там же, у селі. Ті самі французи давно зрозуміли, що вся додаткова вартість має вироблятися в селі. Так-так, кивав мені президент. Але, на жаль, вийшло, що — ні.

— По суті ми на державному рівні приймаємо рішення поставити остаточний хрест на селі.

— Створюємо всі умови для знищення сільської мережі та дрібного сімейного фермерства. Мета? Нібито розвивати більш ефективні великі господарства. Але є ще ключовий для країни нюанс. Ті самі французи мені казали: от уявіть, у мене тисяча гектарів, а у вас — сто. І раптом ми щось не поділили — ваша курка переступила мою межу. Де ми в цьому разі вирішуватимемо питання? У суді. Скажіть, а на користь скількох гектарів прийме рішення ваш чесний український суд? Тисячі моїх чи ста ваших?

Николай Стрижак. История о фермере и президенте_3

І це ще одна причина того, чому всі мають бути більш-менш рівними на селі. У такій системі координат суд набирає сили, і в людей з'являються рівні можливості. А нині у нас скрізь свої "троєкурови". Он, Лозинський теж був ефективним власником, але людей підстрелював… І це ще одна державотворча історія. У рамках децентралізації, коли люди можуть оперативно приймати рішення і щодо влади у своїй громаді, і щодо фінансів. Це історія про господарів на землі. Про те, як виростити новий сільський прошарок, де люди роблять самі себе, свої території, середовище спілкування й правову сферу, де починає працювати закон. Люди, які день і ніч працюють на себе, не дають хабарів. Це інша психологія та філософія. Відмінна від філософії тих, хто винаймає найманих працівників.

— Миколо Івановичу, я розумію, звичайно, що крапля й камінь точить. Але на що ви сподіваєтеся? Чесно?
— Я не сподіваюся, а збираю людей, громадські організації… Під Радою щодня хтось стоїть — то фермери, то шахтарі, то ще хтось. Владі навіть не спадає на думку, що ми можемо домовитися й виступити разом. За законні наші права. За ті обіцянки, які вони нам давали.


  • Інна Ведернікова

https://dt.ua/interview/mikola-strizhak-istoriya-pro-fermera-i-prezidenta-332166_.html

Недержавний інтерес?

В Україні реформи так часто підмінюються розмовами про них, що інколи виникає роздратування. Бо складається враження, ніби ці розмови, за великим рахунком, ні на що не впливають. Однак, з іншого боку, ніхто потім не зможе сказати, що прийнято непублічне рішення.

© depositphotos/ampack


Про децентралізацію на Хмельниччині теж говорили багато. Коли ж настав час змін, то в області досить активно почали створюватись об'єднані територіальні громади (ОТГ). Перспективним планом формування ОТГ на Хмельниччині передбачалось утворення 62 громад (наразі їх кількість зменшилася до 58). На 1 липня ц. р. їх було вже 48. Відтак 63,2% площі області були охоплені громадами: це 829 населених пунктів із населенням 563 325 осіб, що становить 44,5% від усього населення краю.

Тож можна сказати, що децентралізація на Хмельниччині — той рідкісний приклад реформи, коли слово не розходиться з ділом. Власне, децентралізацію взагалі називають першою в переліку реформ, які вдалися попередній владі. Правда, вона ще не завершена, і наразі важко гарантувати її повний успіх, — хоч нова влада вже запевнила, що ця реформа й для неї залишається пріоритетною. 29 листопада члени міжвідомчої обласної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівня Хмельницької області С. Павлишина та С. Яцковський за участі нового голови облдержадміністрації Д. Габінета вже й представили пресі новий проєкт перспективного плану створення ОТГ в області. Він, щоправда, не сприймається в деяких громадах: скажімо, представники Колибаївської ОТГ 1 грудня навіть перекрили дорогу, протестуючи проти останніх рішень робочої групи. Конфліктні ситуації слід вирішувати невідкладно і з урахуванням думки людей. Тих людей, яким в ОТГ жити – а не замість них, як це, на жаль, нерідко відбувається насправді, хоч на словах усе начебто правильно. Адже терміни реалізації реформи давно визначені, — інша річ, наскільки їх дотримуватиметься новий Кабмін. А дотримуватися слід, адже адміністративно-територіальний устрій України, зміни в якому почалися з децентралізації, — це скелет держави: чим більш продуманим, досконалішим він буде, тим легше й злагодженіше працюватиме весь державний механізм.

Отож, децентралізація ще не добігла кінця, а наступний етап уже навіть не проситься, а прямо-таки вимагає свого негайного впровадження. Наступний етап — укрупнення районів.

По-перше, це вкрай необхідно, тому що з початку адміністративно-територіальної реформи в нашій бідній країні свідомо й цілком передбачувано утворилося чимало місць, куди абсолютно без толку спускалися мільйони гривень. Серед найочевидніших — ті, де в одних і тих самих межах паралельно існували і, фактично, повністю дублювали повноваження одне одного новостворені об'єднані територіальні громади (ОТГ) та райони.

Здавалося б, ще в процесі створення ОТГ слід було передбачити такий варіант можливого розвитку подій і елементарний вихід із нього: ліквідацію району. Проте ні: ці знущально марнотратні ситуації трапляються досі, тупо зжираючи такі необхідні країні кошти. На Хмельниччині, скажімо, вже чотири роки на одній і тій самій території співіснують Старосинявська ОТГ і Старосинявський район. Що роблять весь цей час районні чиновники? Отримують зарплату — фактично, ні за що. Бо які функції залишилися в районних структур — не на папері, а реально, — якщо вже працює громада зі своїми повноваженнями? Жодних. А в Україні таких районів на середину року було аж 17. Та й, правду кажучи, ті райони, в яких уже працюють дві-три чи більше ОТГ, теж потрібні, як п'яте колесо до воза. В області наразі є п'ять таких районів: крім уже згаданого Старосинявського, Дунаєвецький, Летичівський, Новоушицький і Славутський. Тож і їх годилося б скасувати за непотрібністю. Звісно, це внесло би певний хаос в адміністративну карту держави і трохи порушило б традиційну управлінську вертикаль. Однак і цього можна було б уникнути, якби до реформи готувалися більш продумано і, як це водиться в розумних країнах, апробували її заздалегідь на прикладі однієї—двох областей.

По-друге, наступного, 2020-го, року мають відбутися планові місцеві вибори. Само собою, потрібно не лише до цього ухвалити закон про засади адміністративно-територіального устрою, а й провести за ним вибори до місцевих рад. Хоча, якщо нова влада всерйоз збирається форсувати це питання і проводити зазначені вибори навесні (а не — планово — восени) наступного року, то важко уявити якість як наспіх ухваленого закону, так і виборів, — бо, як відомо, що бігом робиться, те сліпим родиться. Або, як радить для таких випадків ще одне народне прислів'я: варто б сім разів відміряти, перш ніж один раз відтяти.

І, по-третє (хоча це, мабуть, найважливіше), зі створенням ОТГ за районами залишатимуться вже далеко не всі ті функції, які їм доводилося виконувати досі. Адже раніше район мав насамперед управлінські повноваження, які останніми роками ставали дедалі менше затребуваними. Наразі ж основним завданням району має бути надання послуг населенню — правових, безпекових, медичних, освітніх тощо. Інакше кажучи, в райцентрі мають бути зосереджені не лише адміністративні установи, які вже відіграватимуть значно меншу роль, аніж досі, а й суд, поліція, прокуратура, територіальний підрозділ державної служби з надзвичайних ситуацій, сучасна лікарня, освітні заклади вищого рівня і т. п. Відтак, якість і доступність цих послуг мають ставати основним показником визначення районів і районних центрів. Саме в такій двоєдиній єдності: якість і доступність послуг. Плюс, звісно, територіальні, демографічні показники, оптимальна транспортна доступність центру району. І, що б там не казали, економічна спроможність території. А також певна її, коли можна так сказати, ментально-інституційна єдність, себто культурно-історичні традиції. Саме від двох останніх умов найбільше залежить стійкість нових територіальних утворень.

До речі, досі не визначилися з їх назвою: повіт, район чи округа. Експерти й історики — за "повіт" як найбільш притаманну адміністративному поділу України назву. Цим визначенням надалі оперуватимемо й ми — щоб не плутати майбутні територіальні одиниці з сьогоднішніми районами.

З усього переліченого на нинішньому етапі проєктування нового поділу чітко висувається хіба одна вимога: в новостворених повітах повинно мешкати не менше 150 тисяч населення. Плюс ще один бажаний критерій: перед початком нововведень область має бути повністю покрита ОТГ — аби, впроваджуючи новий адміністративний поділ, не порушувати їхніх меж. Решту наче й слід враховувати, але можна й трактувати на власний розсуд тих, хто, за службовим, громадським чи громадянським обов'язком, починає пропонувати свої варіанти адміністративно-територіальної мапи держави.

Саме ці варіанти активно обговорюються на, так би мовити, базовій території. 25 квітня ц. р. у Хмельницькому відбулося перше таке обговорення, що зібрало за круглим столом представників громадськості, влади й експертного середовища. Проєкт моделювання системи адміністративно-територіального устрою субрегіонального рівня Хмельницької області, як його бачило тодішнє Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, представив експерт Центрального офісу реформ при Мінрегіоні України, директор Інституту розвитку територій, колишній хмельничанин Юрій Ганущак. Цей проєкт передбачав утворення у складі області трьох повітів — Кам'янець-Подільського, Хмельницького та Шепетівського, — сформованих на базі госпітальних округів. Щоправда, при цьому прогнозована чисельність населення Хмельницького повіту — 658,8 тис. осіб — становитиме понад половину населення області, а відстані від Хмельницького до низки населених пунктів значно перевищуватимуть показник 60-кілометрової доступності. Тим часом, скажімо, Віньковецький район, який перебуває на такій відстані від Хмельницького, належатиме до Кам'янець-Подільського повіту (і госпітального округу, відповідно), добиратися до якого доведеться, перетинаючи територію Хмельницького повіту.

Невдовзі до Верховної Ради України був поданий і законопроєкт із такою ж пропозицією авторства тодішніх депутатів-мажоритарників від Хмельниччини Сергія Мельника, Володимира Мельниченка та колишнього подолянина Миколи Федорука з "Народного фронту". Він несподівано зчинив бурю в одному з райцентрів Хмельницької області — Славуті. За логікою, Славутський район мав би увійти до складу новоствореного Шепетівського повіту. Але в законопроєкті Славутського району не було взагалі! Що викликало гучні скандали в райцентрі зі звинуваченнями центральної влади в упередженому ставленні до Славутчини загалом і Славути, зокрема. А місцева громадська організація "Майдан" навіть озвучила вимогу про перехід району до складу Рівненської області.

І це було б смішно, якби не було так сумно. Не лише тому, що така, м'яко кажучи, задерикувата фронда під час війни яскраво ілюструє: федералістські настрої можуть існувати й підігріватися не лише в прикордонні, — що, попри, здавалося б, комізм ситуації, все одно небезпечно, бо створює хаос і породжує тривогу. А насамперед тому, що цей кричущий факт наочно демонструє катастрофічне падіння азів професіоналізму і виконавської дисципліни в органах як виконавчої — на рівні області, так і законодавчої — в апараті ВР — влади. Адже законопроєкт проходив безліч владних кабінетів, і на виході жоден відділ технічного контролю не затримав такий бракований продукт. Але заступниця начальника управління регіонального розвитку та будівництва Хмельницької облдержадміністрації Світлана Пасічник тоді пояснила, що відсутність у законопроєкті Славутського району — просто технічна помилка, тож документ буде відкликано й відредаговано. Хоча "просто технічна помилка" викликала не лише шквал емоцій і звинувачень, а й заодно підкинула дров у постійне протистояння двох великих райцентрів — Шепетівки та Славути. Ображені славутчани почали шукати аргументи на користь того, що саме їхнє місто мало б стати центром майбутнього повіту — як економічно розвиненіше. На що отримали відповідь від представника ОДА: в Шепетівці — центр госпітального округу, вузлова залізнична станція і більше населення, тож центром бути їй.

Та сама обласна державна адміністрація не керувалася цією логікою, коли 27 травня на засіданні міжвідомчої регіональної робочої групи представила свої пропозиції щодо адміністративно-територіального устрою базового і районного рівнів області. У них область пропонується поділити не на три, а на п'ять повітів (у проєкті їх називають районами): Шепетівський, Старокостянтинівський, Хмельницький, Городоцький і Кам'янець-Подільський. Заступник голови облдержадміністрації Світлана Павлишина, яка представляла цю модель, та голова обласної ради Михайло Загородний не скупилися на рекламу її переваг: вона базується на межах ОТГ, а не районів, збалансована за кількісними показниками — площі, чисельності населення, рівномірного розташування та доступності територіальних підрозділів органів влади тощо. Члени робочої групи ознайомилися і з пропозиціями Мінрегіонбуду. Проте віддали перевагу, так би мовити, "домашньому" варіанту, запропонованому облдержадміністрацією.

Навряд чи бодай у когось із присутніх виникали сумніви, що саме задля цього рішення й проводив засідання робочої групи на той час голова Хмельницької облдержадміністрації Вадим Лозовий. Бо ні в кого з компетентних осіб, із якими довелося спілкуватися кореспонденту DT.UA, теж не виникало жодних сумнівів у тому, що єдиною причиною такого рішення було велике і щире бажання одного з найбагатших народних депутатів України — Олександра Гереги — допомогти розвиткові рідного містечка Городок на Хмельниччині, в якому він досі прописаний у скромній квартирці. Бо якщо Старокостянтинів ще сяк-так "тягне" на звання центру одного з майбутніх повітів — усе ж таки близько 35 тисяч населення, економічний потенціал, військове летовище, та й стоїть на перетині автотранспортних потоків, то вдвічі менш людний Городок, розташований на заході області, — пересічний райцентр. І навіть спортивний комплекс "Епіцентр" із культом важкої атлетики, створений тут знаменитим земляком, аж ніяк не витягне Городок у "важковаговики" місцевих політико-економічних процесів, здатних підтягнути за собою весь повіт. Адже якщо й припустити доцільність створення ще одного повіту саме в такій конфігурації, то його центром — суто за географічною ознакою, транспортною доступністю і такою ж, як і в Городку, відсутністю або малопотужністю майже всіх інших критеріїв, необхідних для майбутнього сильного повітового центру, — мали б стати сусідні, та значно центральніші (хоча ще вдвічі менші), Ярмолинці.

Проте не для них же старався Вадим Лозовий — вірний багатолітній соратник О. Гереги по "Епіцентру", який, яз легкої руки шефа, майже рік керував усією областю, не маючи для того ні знань, ні досвіду, ні здібностей. І, вочевидь, не державним інтересом керувалися народні депутати попереднього скликання — голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, Олександр Герега, Руслан Князевич та Іван Спориш, коли негайно подали відповідний законопроєкт до Верховної Ради VIII скликання (правда, 29 серпня його відкликали).

Але ж ідеться про майбутнє людей і територій, про державну справу — успіх реформи, від якої залежить і успіх держави. Насправді зовсім не смішно, а, швидше, страшно, коли на кожному кроці, у справах малих і великих, між державними потребами і чиїмось суто приватним інтересом особи, котрі обіймають державні посади й отримують зарплату з державного бюджету, вибирають друге, забуваючи, що присягали служити народу.

Тож зовсім не зайвим стало ще одне обговорення теми нового районування області, яке відбулося 4 листопада. Разом із представниками громад у ньому узяли участь голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко та експерт проєкту, завідувач катедри державного управління Українського католицького університету Віктор Борщевський. Вони проаналізували наявні пропозиції поділу області на укрупнені повіти. Щодо варіанту облдержадміністрації — зауважили, що чисельність населення майбутнього Городоцького повіту — 146,4 тис. осіб — нижча від базових 150 тисяч, та й аж п'ять повітів у невеликій Хмельницькій області на тлі інших областей видаються нераціональним варіантом і навряд чи отримають схвалення. Натомість оприлюднили пропозиції робочої групи Центру політико-правових реформ створити на Хмельниччині чотири повіти (в проєкті їх називають округами): Шепетівський, Старокостянтинівський, Хмельницький і Кам'янець-Подільський. Хмельницький тут також найбільш населений — 525 тис. осіб. Однак усі інші критерії — площа, спроможність адміністративного центру, кадрова, фінансова й інфраструктурна здатність органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади здійснювати в повному обсязі визначені законом повноваження — цілком у межах вимог.

Чи вичерпало це обговорення проблему? Звісно, ні. У кожного, хто "в темі", є своя думка. І свої аргументи. На запитання кореспондента DT.UA: який усе ж таки критерій має визначати майбутній адміністративно-територіальний поділ Хмельниччини, директор Хмельницького центру розвитку місцевого самоврядуваняя Сергій Яцковський відповів: "Зайдіть на сайт Держенергоефективності — і побачите три найбільших енергетичних вузли в області: Хмельницький, Кам'янець-Подільський, Шепетівка. За ними й буде визначатися економічна спроможність майбутніх повітів". Відомий експерт із питань регіональної організації влади, директор ГО "Інститут розвитку територій" Юрій Ганущак сказав: "Адміністративний устрій — це математика. Повіт матиме функції нагляду, а не управління. Центр повіту покликаний формувати еліту. І кожна область не може на власний розсуд, ігноруючи загальні критерії, виконувати чиїсь забаганки. Ми на Одещині прогнозуємо чотири повіти — то що ж говорити про Хмельниччину?"

Певна річ, говорити й думати слід про всю країну. Проте Поділля точно може стати в дечому прикладом. У 1922–1925 роках тут найуспішніше в Україні була проведена наймасштабніша реформа адміністративно-територіального устрою: новостворені адміністративні одиниці організовувалися таким чином, аби стати перспективним економічно цілісним утворенням. При цьому застосовувалися культурно-економічні критерії: чисельність і щільність населення; природно-історичні ознаки — грунти, кліматичні, етнографічні особливості; економічні — наявність промисловості, торгових зон, агротехнічні умови; адміністративні — зручність управління, умови зв'язку, транспортного сполучення тощо. Та найголовніше — при цьому превалював державний інтерес і безумовна відповідальність виконавців.

"Основна мета децентралізації — наблизити владу до народу", — рефреном лунало на всіх обговореннях нового адміністративно-територіального устрою області. І ніхто не сказав, що найголовніше в цій реформі — аби людина могла щасливо і комфортно прожити все життя там, де й народилася, маючи на місці, всі можливості для розвитку і самореалізації. Без цього реформа не має сенсу. А країна — не має майбутнього без успішних реформ.

6 грудня, 18:52