14 лютого 2018

Презентація рекомендацій експертної місії EU TAIEX реформ в лісовому господарстві





Пропонуємо ознайомитися з неофіційним перекладом презентації місії EU TAIEX

Реформа врядування в Україні
Інституційна реформа в секторі, який базується на лісах (Forest-based Sector)

Місія була організована за підтримки Міністерства аграрної політики та продовольства і перебувала в Україні з 29 січня по 2 лютого 2018 року. Результати і пропозиції місії, що наведені в цій презентації є попередніми, та будуть представлені в офіційному звіті. Повний графік роботи місії AGR IND/EXP 66054 можна знайти за посиланням внизу тексту.


Експерти місії – Orest Tokač (керівник), Janez Zafran, Stella Boke, Jeremy Wall вже перебували в Україні з аналогічною місією в Державному агентстві лісових ресурсів України з 2 по 5 жовтня 2017 року. Графік роботи та перелік питань попередньої місії AGR IND/EXP 64920 також додаються.

Як зазначено в матеріалах останньої місії, її мета полягала в тому, щоб представити найкращі практики ЄС під час підготовки пропозицій щодо реформування лісового господарства України, зокрема в галузях інституційного розвитку та контролю та захисту лісів, беручи до уваги українські реалії та закордонний досвід. Головне завдання експертної місії TAIEX полягало у вивченні та оцінці запропонованих структурних реформ зокрема – реформи системи управління лісовим господарством для забезпечення чіткого розмежування функцій між суб’єктами лісового господарства.

Нижче текст презентації





Розподіл функцій у лісовому врядуванні у країнах-членах ЄС
  • Експертну місію EU TAIEX попросили допомогти органам влади України з інституційною реформою в секторі лісового врядування.
  • Ключові принципи:
  • Розділення функцій у лісовому врядуванні з метою обмеження конфлікту інтересів: розробка політики, контроль і менеджмент;
  • Прозорість, внутрішня і зовнішня підзвітність, контроль з боку громадськості.




Основні принципи хорошого лісового врядування
  • Єдиний орган – Міністерство – відповідає за підготовку проектів усіх законодавчих актів, які стосуються лісу:
  • Закони, нормативні акти;
  • Накази, постанови.
  • Ефективний контроль усіх лісів, незалежно від того, хто власник і яка структура власності;
  • Контроль за додержанням лісового законодавства здійснює єдиний орган влади;
  • Наявність законодавчих підстав для санкцій (покарання) за всі типи порушень, включаючи неправильно/незаконно видані ліцензії на рубки, порушення вказаних у дозволах на рубки приписів і т.д.





Лісова політика, планування і законодавство
  • Розробка лісової політики;
  • Корегування і затвердження стратегічних планів управління лісами;
  • Організація громадських консультацій щодо стратегічних планів управління лісами;
  • Стратегічна національна інвентаризація лісів;
  • Системи лісорозведення (Silviculture Systems);
  • Заліснення;
  • Захист лісів (шкідники, хвороби і пожежі);
  • Збереження лісів (біорізноманіття);
  • Затвердження щорічних дозволених рубок;
  • Торгівля деревиною;
  • Деревообробка і лісова промисловість (Forest Industry);
  • Менеджмент промислових і диких тварин;
  • Не-деревні продукти лісу і екосистемні послуги;
  • Права на користування земельними ділянками, зайнятими лісом;
  • Оцінка і перегляд;
  • Розробка лісового законодавства;
  • Міжнародні аспекти лісової політики;
  • Фінансування, бюджет, аудити, адміністрування і кадри.





Моніторинг лісів
  • Національний реєстр лісів (National Forest Inventory);
  • Збирання і обробка даних, статистика, звітування;
  • Підтримка розробки політики і законодавства;
  • Підготовка стратегічних планів управління лісами;
  • Корегування і затвердження оперативних планів управління лісами;
  • Проведення громадських консультацій щодо оперативних планів управління лісами;
  • Розрахунок щорічних дозволених рубок;
  • Видача ліцензій на рубки (Головних/Final, догляду/Intermediate, санітарних);
  • Моніторинг руху заготовленої деревини (Timber-Tracking Monitoring);
  • Моніторинг торгівлі деревиною;







Контроль за лісами (Forest Control)
  • Інспектування лісів на предмет виконання вимог законодавства і планів управління лісами:
  • Відновлення
  • Догляд
  • Рубки (Головні, догляду, санітарні)
  • Захист лісу
  • Лісове біорізноманіття і його збереження
  • Не-деревні продукти лісу і інші “послуги лісу”
  • Контроль за менеджментом промислових тварин
  • Лісовий патруль (Forest Patrol)
  • Розслідування
  • Покарання за цивільні порушення
  • Повідомлення про кримінальні порушення
  • Співпраця з органами примушення до виконання закону (поліція, фіскальна служба, екологічна інспекція і т.д.)
  • Координація з органами протипожежної охорони





Управління лісами (Forest Management)
  • Підготовка оперативних планів управління лісами
  • Відновлення
  • Догляд
  • Заліснення
  • Рубки (Головні, догляду, санітарні)
  • Рух заготовленої деревини
  • Продажі заготовленої деревини
  • Деревообробка
  • Не-деревні продукти лісу і інші “послуги лісу”
  • Лісова інфраструктура
  • Протипожежні заходи і боротьба з пожежами
  • Менеджмент промислових і диких тварин





Можливі стратегічні зміни в українському лісовому врядуванні
  • Всі лісові політики і законодавство розробляються одному окремому підрозділі Міністерства агрополітики;
  • Всі контрольні функції зосереджуються в одному органі – ‘Лісове агентство’ / ‘Екологічна інспекція’ / ‘Лісова інспекція’.
  • Всі функції моніторингу лісів (напр., планування управління, інвентаризоція, ліцензування рубок, моніторинг руху деревини і продаж) виконуються “Лісовим агентством’.
  • Менеджмент лісів здійснюється єдиною підпорядкованою Кабінету міністрів Компанією, власником якої є держава.
  • Компанія повинна мати Раду Директорів (Management Board), але окремо також і Наглядову раду (Supervisory Board), щоб гарантувати незалежність і прозорість.





Можливі стратегічні зміни в українському менеджменті лісів
  • Легкий перерозподіл ресурсів і фінансів між регіонами для сприяння інвестиціям;
  • Головний офіс Компанії буде укомплектований висококваліфікованим персоналом і це дозволить впровадження кращої практики ведення бізнесу;
  • Скоординовані продажі деревини і більш рівномірне (coherent) постачання лісу на всі ринки;
  • Інтегрована бухгалтерська документація, звітність, аудит і кращі умови для здійснення контролю.





Можливі стратегічні зміни в українському лісовому секторі
  • Наступні варіанти були розглянуті як можливі для кращої гармонізації лісової політики, моніторингу, контролю і менеджменту;
  • Кожен варіант має спиратися на відповідні:
  • Закондавство
  • Передачу активів і персоналу на національному, регіональному і місцевому рівнях
  • Наслідки для бюджету, забезпечення потрібних трудозатрат.







В А Р І А Н Т 1



Кабінет міністрів

Мінагро

Лісове агентство, включаючи інспекцію



Єдина державна компанія (272 державних підприємства)





Варіант 1) Плюси / Мінуси



+ Контроль за виконанням здійснюється (enforced) єдиним органом влади;

+ Ефективне використання кадрів, відсутня потреба у значному наборі персоналу;

– Корупційні ризики у зв’язку з тим, що персонал залишиться на своїх місцях.

– Ліцензування і контроль здійснюється одним і тим самим органом, що не дає можливості покарання за неправильну/незаконну видачу ліцензій на рубки.





В А Р І А Н Т 2



Кабінет міністрів

Мінагро Мінприроди



Лісове агентство Екологічна інспекція (включаючи ліси)



Єдина державна компанія (272 державних підприємства)







Варіант 2) Плюси / Мінуси
+ Використовується досвід Державної екологічної інспекції для здійснення функцій по інспекції лісів.

– Дублювання і “прогалини” (gaps) між функціями, які виконують органи, підпорядковані двом різним міністерствам – Мінагро і Мінприроди

– Функції контролю і моніторингу лісів повністю розділені, виконуються двома різними інституціями.

– Можливе розходження у позиціях двох міністерств.





В А Р І А Н Т 3



Кабінет міністрів



Мінагро



Лісове агентство Лісова інспекція



Єдина державна компанія (272 державних підприємства)







В А Р І А Н Т 4



Кабінет міністрів

Мінагро

Лісове агентство Лісова інспекція



Єдина державна компанія (272 державних підприємства)







Варіанти 3) і 4) Плюси / Мінуси


+ У варіанті 3 – органи, які здійснюють функції моніторингу і контролю лісів, підпорядковані одному міністерству;

+ Лісова інспекція контролює як Єдину державну компанію (виконання законодавства і Планів управління лісами), так і Лісове агентство (видача ліцензій на рубку);

+ У варіанті 4 – Лісова інспекція функціонує на більш політично високому рівні;

– Значна потреба у людських ресурсах







Приєднані файли
TAIEX Expert Mission 66054 on Reforms in Forest Management System
TAIEX Expert Mission 64920 on Reforms in Forest Management System
EU TAIEX expert mission: Forest Governance Reform in Ukraine

0 коммент.:

Дописати коментар