Пропонуємо ознайомитися з неофіційним перекладом презентації місії EU TAIEX
Реформа врядування в Україні
Інституційна реформа в секторі, який базується на лісах (Forest-based Sector)
Місія була організована за підтримки Міністерства аграрної політики та продовольства і перебувала в Україні з 29 січня по 2 лютого 2018 року. Результати і пропозиції місії, що наведені в цій презентації є попередніми, та будуть представлені в офіційному звіті. Повний графік роботи місії AGR IND/EXP 66054 можна знайти за посиланням внизу тексту.
Експерти місії – Orest Tokač (керівник), Janez Zafran, Stella Boke, Jeremy Wall вже перебували в Україні з аналогічною місією в Державному агентстві лісових ресурсів України з 2 по 5 жовтня 2017 року. Графік роботи та перелік питань попередньої місії AGR IND/EXP 64920 також додаються.
Як зазначено в матеріалах останньої місії, її мета полягала в тому, щоб представити найкращі практики ЄС під час підготовки пропозицій щодо реформування лісового господарства України, зокрема в галузях інституційного розвитку та контролю та захисту лісів, беручи до уваги українські реалії та закордонний досвід. Головне завдання експертної місії TAIEX полягало у вивченні та оцінці запропонованих структурних реформ зокрема – реформи системи управління лісовим господарством для забезпечення чіткого розмежування функцій між суб’єктами лісового господарства.
Нижче текст презентації
Розподіл функцій у лісовому врядуванні у країнах-членах ЄС
- Експертну місію EU TAIEX попросили допомогти органам влади України з інституційною реформою в секторі лісового врядування.
- Ключові принципи:
- Розділення функцій у лісовому врядуванні з метою обмеження конфлікту інтересів: розробка політики, контроль і менеджмент;
- Прозорість, внутрішня і зовнішня підзвітність, контроль з боку громадськості.
Основні принципи хорошого лісового врядування
- Єдиний орган – Міністерство – відповідає за підготовку проектів усіх законодавчих актів, які стосуються лісу:
- Закони, нормативні акти;
- Накази, постанови.
- Ефективний контроль усіх лісів, незалежно від того, хто власник і яка структура власності;
- Контроль за додержанням лісового законодавства здійснює єдиний орган влади;
- Наявність законодавчих підстав для санкцій (покарання) за всі типи порушень, включаючи неправильно/незаконно видані ліцензії на рубки, порушення вказаних у дозволах на рубки приписів і т.д.
Лісова політика, планування і законодавство
- Розробка лісової політики;
- Корегування і затвердження стратегічних планів управління лісами;
- Організація громадських консультацій щодо стратегічних планів управління лісами;
- Стратегічна національна інвентаризація лісів;
- Системи лісорозведення (Silviculture Systems);
- Заліснення;
- Захист лісів (шкідники, хвороби і пожежі);
- Збереження лісів (біорізноманіття);
- Затвердження щорічних дозволених рубок;
- Торгівля деревиною;
- Деревообробка і лісова промисловість (Forest Industry);
- Менеджмент промислових і диких тварин;
- Не-деревні продукти лісу і екосистемні послуги;
- Права на користування земельними ділянками, зайнятими лісом;
- Оцінка і перегляд;
- Розробка лісового законодавства;
- Міжнародні аспекти лісової політики;
- Фінансування, бюджет, аудити, адміністрування і кадри.
Моніторинг лісів
- Національний реєстр лісів (National Forest Inventory);
- Збирання і обробка даних, статистика, звітування;
- Підтримка розробки політики і законодавства;
- Підготовка стратегічних планів управління лісами;
- Корегування і затвердження оперативних планів управління лісами;
- Проведення громадських консультацій щодо оперативних планів управління лісами;
- Розрахунок щорічних дозволених рубок;
- Видача ліцензій на рубки (Головних/Final, догляду/Intermediate, санітарних);
- Моніторинг руху заготовленої деревини (Timber-Tracking Monitoring);
- Моніторинг торгівлі деревиною;
Контроль за лісами (Forest Control)
- Інспектування лісів на предмет виконання вимог законодавства і планів управління лісами:
- Відновлення
- Догляд
- Рубки (Головні, догляду, санітарні)
- Захист лісу
- Лісове біорізноманіття і його збереження
- Не-деревні продукти лісу і інші “послуги лісу”
- Контроль за менеджментом промислових тварин
- Лісовий патруль (Forest Patrol)
- Розслідування
- Покарання за цивільні порушення
- Повідомлення про кримінальні порушення
- Співпраця з органами примушення до виконання закону (поліція, фіскальна служба, екологічна інспекція і т.д.)
- Координація з органами протипожежної охорони
Управління лісами (Forest Management)
- Підготовка оперативних планів управління лісами
- Відновлення
- Догляд
- Заліснення
- Рубки (Головні, догляду, санітарні)
- Рух заготовленої деревини
- Продажі заготовленої деревини
- Деревообробка
- Не-деревні продукти лісу і інші “послуги лісу”
- Лісова інфраструктура
- Протипожежні заходи і боротьба з пожежами
- Менеджмент промислових і диких тварин
Можливі стратегічні зміни в українському лісовому врядуванні
- Всі лісові політики і законодавство розробляються одному окремому підрозділі Міністерства агрополітики;
- Всі контрольні функції зосереджуються в одному органі – ‘Лісове агентство’ / ‘Екологічна інспекція’ / ‘Лісова інспекція’.
- Всі функції моніторингу лісів (напр., планування управління, інвентаризоція, ліцензування рубок, моніторинг руху деревини і продаж) виконуються “Лісовим агентством’.
- Менеджмент лісів здійснюється єдиною підпорядкованою Кабінету міністрів Компанією, власником якої є держава.
- Компанія повинна мати Раду Директорів (Management Board), але окремо також і Наглядову раду (Supervisory Board), щоб гарантувати незалежність і прозорість.
Можливі стратегічні зміни в українському менеджменті лісів
- Легкий перерозподіл ресурсів і фінансів між регіонами для сприяння інвестиціям;
- Головний офіс Компанії буде укомплектований висококваліфікованим персоналом і це дозволить впровадження кращої практики ведення бізнесу;
- Скоординовані продажі деревини і більш рівномірне (coherent) постачання лісу на всі ринки;
- Інтегрована бухгалтерська документація, звітність, аудит і кращі умови для здійснення контролю.
Можливі стратегічні зміни в українському лісовому секторі
- Наступні варіанти були розглянуті як можливі для кращої гармонізації лісової політики, моніторингу, контролю і менеджменту;
- Кожен варіант має спиратися на відповідні:
- Закондавство
- Передачу активів і персоналу на національному, регіональному і місцевому рівнях
- Наслідки для бюджету, забезпечення потрібних трудозатрат.
В А Р І А Н Т 1
Кабінет міністрів
Мінагро
Лісове агентство, включаючи інспекцію
Єдина державна компанія (272 державних підприємства)
Варіант 1) Плюси / Мінуси
+ Контроль за виконанням здійснюється (enforced) єдиним органом влади;
+ Ефективне використання кадрів, відсутня потреба у значному наборі персоналу;
– Корупційні ризики у зв’язку з тим, що персонал залишиться на своїх місцях.
– Ліцензування і контроль здійснюється одним і тим самим органом, що не дає можливості покарання за неправильну/незаконну видачу ліцензій на рубки.
В А Р І А Н Т 2
Кабінет міністрів
Мінагро Мінприроди
Лісове агентство Екологічна інспекція (включаючи ліси)
Єдина державна компанія (272 державних підприємства)
Варіант 2) Плюси / Мінуси
+ Використовується досвід Державної екологічної інспекції для здійснення функцій по інспекції лісів.
– Дублювання і “прогалини” (gaps) між функціями, які виконують органи, підпорядковані двом різним міністерствам – Мінагро і Мінприроди
– Функції контролю і моніторингу лісів повністю розділені, виконуються двома різними інституціями.
– Можливе розходження у позиціях двох міністерств.
В А Р І А Н Т 3
Кабінет міністрів
Мінагро
Лісове агентство Лісова інспекція
Єдина державна компанія (272 державних підприємства)
В А Р І А Н Т 4
Кабінет міністрів
Мінагро
Лісове агентство Лісова інспекція
Єдина державна компанія (272 державних підприємства)
Варіанти 3) і 4) Плюси / Мінуси
+ У варіанті 3 – органи, які здійснюють функції моніторингу і контролю лісів, підпорядковані одному міністерству;
+ Лісова інспекція контролює як Єдину державну компанію (виконання законодавства і Планів управління лісами), так і Лісове агентство (видача ліцензій на рубку);
+ У варіанті 4 – Лісова інспекція функціонує на більш політично високому рівні;
– Значна потреба у людських ресурсах
Приєднані файли
TAIEX Expert Mission 66054 on Reforms in Forest Management System
TAIEX Expert Mission 64920 on Reforms in Forest Management System
EU TAIEX expert mission: Forest Governance Reform in Ukraine
0 коммент.:
Дописати коментар