ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

10 травня 2016

Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

від 5 травня 2016 р. N 322
Київ

Про внесення змін у додатки 1 і 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 р. N 292

Кабінет Міністрів України постановляє:
Внести зміни у додатки 1 і 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 р. N 292 "Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році" (Офіційний вісник України, 2016 р., N 31, ст. 1243), виклавши їх в редакції, що додається.

Прем'єр-міністр України
В. ГРОЙСМАН
Інд. 73


Додаток 1
до постанови Кабінету Міністрів України
від 6 квітня 2016 р. N 292
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 5 травня 2016 р. N 322)

СХЕМА
посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів

Найменування посади державної служби
Група оплати праці
Розміри посадових окладів, гривень
вся територія України
територія однієї або кількох областей, м. Києва або м. Севастополя
територія одного або кількох районів, міст обласного значення
керівник державного органу
1
12061
10338
8615
перший заступник керівника державного органу
2
11200
9477
7754
заступник керівника державного органу
3
10338
8615
6892
керівник департаменту, служби
4
8615
6892
5169
керівник самостійного управління, служби

8270
6547
4824
керівник самостійного відділу, служби

7926
6203
4480
заступник керівника департаменту, служби
5
7754
6031
4308
заступник керівника самостійного управління, служби

7409
5686
3963
заступник керівника самостійного відділу, служби, завідувач самостійного сектору

7064
5341
3618
керівник управління у складі департаменту, служби
6
6720
4997
3446
заступник керівника управління у складі департаменту, служби

6375
4652
3274
керівник відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління

6031
4308
3101
заступник керівника відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління

5686
3963
2929
завідувач сектору у складі департаменту, служби, самостійного управління та відділу

5341
3618
2757
державний експерт
7
4824


головний спеціаліст державного органу

4308
3274
2585
провідний спеціаліст державного органу
8
3963
2929
2240
спеціаліст державного органу
9
3618
2412
1723
____________
Примітки.

1. Посадові оклади працівників територіальних органів центральних органів виконавчої влади та структурних підрозділів, які є юридичними особами, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, м. Києва або м. Севастополя, визначаються за 4 - 9 групами оплати праці.
2. Посадові оклади державних службовців Апарату Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Апарату Ради національної безпеки і оборони України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Державної судової адміністрації України, передбачені цією схемою, підвищуються на 10 відсотків.
3. Посадові оклади перших заступників керівників самостійних структурних підрозділів (група 4) установлюються на 5 відсотків нижче від посадового окладу керівника відповідного самостійного структурного підрозділу, передбаченого цією схемою.
4. Установлення посадових окладів державним службовцям за прирівняними посадами в межах 4 - 6 груп оплати праці здійснюється керівником державної служби у відповідному державному органі.



Додаток 3
до постанови Кабінету Міністрів України
від 6 квітня 2016 р. N 292
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 5 травня 2016 р. N 322)

ПЕРЕЛІК
посад державної служби, що прирівнюються до відповідних груп оплати праці

Групи оплати праці та посади державних службовців, передбачені Законом України "Про державну службу"
Посади державних службовців, що прирівнюються до відповідних груп оплати праці
Група 1.
Посади керівників державних органів
Керівник Апарату Верховної Ради України; Державний секретар Кабінету Міністрів України; керівники апаратів (секретаріатів) допоміжних органів, утворених Президентом України, Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим, Антимонопольного комітету України, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Фонду державного майна України, Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Ради національної безпеки і оборони України, Рахункової палати; державні секретарі міністерств; Урядовий уповноважений; керівники центральних органів виконавчої влади, які не є членами Кабінету Міністрів України; голови місцевих державних адміністрацій; керівники державної служби в інших державних органах, органах прокуратури, крім тих, посади яких зазначені у частині третій статті 3 Закону України "Про державну службу", та тих, умови оплати праці яких визначені окремими Законами України
Група 2.
Посади перших заступників керівників державних органів
перші заступники (у разі наявності): Керівника Апарату Верховної Ради України, Державного секретаря Кабінету Міністрів України, керівників апаратів (секретаріатів) допоміжних органів, утворених Президентом України, Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим, Антимонопольного комітету України, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Фонду державного майна України, Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Ради національної безпеки і оборони України, Рахункової палати; керівників центральних органів виконавчої влади, які не є членами Кабінету Міністрів України; керівників апаратів Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, голів місцевих державних адміністрацій, керівників державної служби в інших державних органах, органах прокуратури, крім тих, посади яких зазначені у частині третій статті 3 Закону України "Про державну службу", та тих, умови оплати праці яких визначені окремими Законами України
Група 3.
Посади заступників керівників державних органів
заступники: Керівника Апарату Верховної Ради України, Державного секретаря Кабінету Міністрів України, керівників апаратів (секретаріатів) допоміжних органів, утворених Президентом України, Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим, Антимонопольного комітету України, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Фонду державного майна України, Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Ради національної безпеки і оборони України, Рахункової палати, керівників центральних органів виконавчої влади, які не є членами Кабінету Міністрів України, керівників апаратів Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, голів місцевих державних адміністрацій, керівників державної служби в інших державних органах, органах прокуратури, крім тих, посади яких зазначені у частині третій статті 3 Закону України "Про державну службу", та тих, умови оплати праці яких визначені окремими Законами України; Надзвичайний і Повноважний Посол України; Постійний представник України при міжнародній організації; Представник України при міжнародній організації
Група 4.
Посади керівників самостійних структурних підрозділів державних органів
керівники самостійних структурних підрозділів Апарату Верховної Ради України (головних управлінь, секретаріатів комітетів Верховної Ради України, секретаріатів депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України, служб, управлінь, відділів, секторів); керівник приймальні Президента України; керівники самостійних структурних підрозділів (головних департаментів, департаментів, головних управлінь, служб, управлінь, відділів, відділень): Секретаріату Кабінету Міністрів України, апаратів (секретаріатів) допоміжних органів, утворених Президентом України, Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим, Антимонопольного комітету України, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Фонду державного майна України, Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Ради національної безпеки і оборони України, Рахункової палати, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, органів прокуратури, органів військового управління, керівники територіальних органів цих державних органів та їх структурних підрозділів, апаратів апеляційних та місцевих судів, керівники структурних підрозділів апаратів судів, крім тих, умови оплати праці яких визначені окремими Законами України
Група 5.
Посади заступників керівників самостійних структурних підрозділів державних органів
заступники керівників самостійних структурних підрозділів Апарату Верховної Ради України (головних управлінь, секретаріатів комітетів Верховної Ради України, секретаріатів депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України, служб, управлінь, відділів); заступник керівника приймальні Президента України; заступники керівників самостійних структурних підрозділів (головних департаментів, департаментів, головних управлінь, служб, управлінь, відділів, відділень); завідувачі самостійних секторів: Секретаріату Кабінету Міністрів України, апаратів (секретаріатів) допоміжних органів, утворених Президентом України, Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим, Антимонопольного комітету України, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Фонду державного майна України, Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Ради національної безпеки і оборони України, Рахункової палати, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, органів прокуратури, органів військового управління, заступники керівників територіальних органів цих державних органів та їх структурних підрозділів, апаратів апеляційних та місцевих судів, структурних підрозділів апаратів судів; крім тих, умови оплати праці яких визначені окремими Законами України; заступник Постійного представника України при міжнародній організації; заступник Представника України при міжнародній організації; Генеральний консул України; радник-посланник закордонної дипломатичної установи України; посол з особливих доручень; дипломатичний радник
Група 6.
Посади керівників підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів державних органів
керівники підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів і їх заступники (управлінь, відділів, відділень, секторів): Апарату Верховної Ради України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, апаратів (секретаріатів) допоміжних органів, утворених Президентом України, Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим, Антимонопольного комітету України, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Фонду державного майна України, Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Ради національної безпеки і оборони України, Рахункової палати, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, органів прокуратури, органів військового управління, територіальних органів цих державних органів та їх структурних підрозділів, апаратів апеляційних та місцевих судів, структурних підрозділів апаратів судів, крім тих, умови оплати праці яких визначені окремими Законами України; радник дипломатичної служби; консул-керівник установи; державний адміністратор
Група 7.
Посади головних спеціалістів державних органів
головні спеціалісти (державні експерти, головні консультанти, експерти, головні наукові консультанти, наукові консультанти, головні державні виконавці): Апарату Верховної Ради України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, апаратів (секретаріатів) допоміжних органів, утворених Президентом України, Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим, Антимонопольного комітету України, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Фонду державного майна України, Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Ради національної безпеки і оборони України, Рахункової палати, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, органів прокуратури, органів військового управління, територіальних органів цих державних органів та їх структурних підрозділів, апаратів апеляційних та місцевих судів, структурних підрозділів апаратів судів; Державний реєстратор, крім тих, умови оплати праці яких визначені окремими Законами України; перший секретар та консул дипломатичної служби; старший слідчий в особливо важливих справах
Група 8.
Посади провідних спеціалістів державних органів
провідні спеціалісти (старші консультанти, старші державні виконавці): Апарату Верховної Ради України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, апаратів (секретаріатів) допоміжних органів, утворених Президентом України, Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим, Антимонопольного комітету України, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Фонду державного майна України, Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Ради національної безпеки і оборони України, Рахункової палати, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, органів прокуратури, органів військового управління, територіальних органів цих державних органів та їх структурних підрозділів, апаратів апеляційних та місцевих судів, структурних підрозділів апаратів судів; старший судовий розпорядник; старший секретар суду; секретар судового засідання, крім тих, умови оплати праці яких визначені окремими Законами України; другий секретар та віце-консул дипломатичної служби; старший слідчий
Група 9.
Посади спеціалістів державних органів
спеціалісти (консультанти, державні виконавці): Апарату Верховної Ради України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, апаратів (секретаріатів) допоміжних органів, утворених Президентом України, Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим, Антимонопольного комітету України, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Фонду державного майна України, Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Ради національної безпеки і оборони України, Рахункової палати, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, органів прокуратури, органів військового управління, територіальних органів цих державних органів та їх структурних підрозділів, апаратів апеляційних та місцевих судів, структурних підрозділів апаратів судів; судовий розпорядник; секретар суду, крім тих, умови оплати праці яких визначені окремими Законами України; третій секретар; аташе дипломатичної служби; слідчий
____________
Примітка.

Прирівняння нових посад працівників державних органів до відповідних груп оплати праці здійснюється з урахуванням частини другої статті 51 Закону України "Про державну службу".
____________

Индиец в одиночку посадил лес, чтобы предотвратить природную катострофу



Джадав Пайенг - человек, предотвративший природную катастрофу.

В 1979 году в Индии на берег песчаной косы рядом с селением Джохат в 350 км от Гувахати произошло наводнение, во время которого смыло достаточно большое количество змей. Когда отступила вода, все змеи погибли. 16-летний Джадаву Пайенгу, на глазах которого разворачивалась эта природная катастрофа, решил, что обязательно вырастит в этих местах настоящий лес.



Безжизненная пустыня, превратившаяся в лес.


Джадав был потрясён гибелью рептилий и понимал, что если бы на берегу реки росли деревья, то он был бы пригодным для жизни. В голове тогда ещё подростка созрел план, которым он поделился с представителями власти. Но те заявили, что его идея обречена на провал, поскольку на пустынном берегу расти ничего не будет.

Но Пайенга это не остановило, и он решил всё сделать сам. Старейшины дали ему совет посадить сперва 20 саженцев бамбука и посмотреть, приживутся ли они на пустынном берегу. Удивительно, но бамбук пророс, пустил корни и зазеленел. Джадав с оптимизмом взялся за дело.








Человек, который посадил лес.


Прошло несколько месяцев, и стало очевидным, что деревья смогут расти на таких почвах. Это подтолкнуло власти пересмотреть своё решение и разработать план по насаждению 200 га лесов на побережье реки. Джадав не только сам разрабатывал план, но и оказывал помощь лесникам в реализации этого плана, а потом решил остаться жить в лесу, чтобы следить за ростом деревьев и продолжать заниматься озеленением новых пустынных территорий.




Лес, выросший на месте пустыни.


Благодаря усилиям этого человека, влюблённого в свою идею, сегодня на берегах некогда пустынной реки растёт лес площадью более 6 квадратных километров, и в нём произрастают более 1000 видов растений и деревьев. Но самое главное, что та земля, которая 30 лет назад погубила змей, вынесенных на берег, стала настоящим домом для огромного количества животных, в том числе слонов, тигров и носорогов. Лес этот превратился в настоящий заповедник.








Тигры - обитатели нового леса.

Но тут возникла проблема – местные фермеры взбунтовались и пригрозили вырубить лес, из-за того, что слоны, которые в нём живут, вытаптывали их рисовые поля. Но Пайенг заявил, что если они хотят это сделать, то сначала они должны будут убить его. Конфликт удалось к счастью уладить. Фермеры согласились, что лес рядом с домом куда лучше, чем пустыня.



Человек-созидатель.

Сам Пайенг на протяжении долгих лет не стремился появляться на публике. Он жил своей обычной жизнью, заботился о лесе и его обитателях, засаживал по возможности всё новые территории. Заговорили о его работе в 2008 году, когда экологи начали разыскивать исчезнувшее стадо слонов из 115 особей. Оказалось, что они мигрировали в лес Пайенга из заповедника и там скрылись от посторонних глаз. Экологи нашли слонов достаточно быстро, но учёных поразила фауна и флора нового леса. Опыт Пайенга начали перенимать специалисты по озеленению, а лесу тут же присвоили статус заповедника.



Джадав Пайенг - хранитель леса.


Джадав с того времени стал звездой среди односельчан, которые называют его «хранитель леса». Сам же Райенг не считает себя знаменитостью, продолжая жить обычной своей лесной жизнью – с женой и тремя детьми в самодельной хижине.

Праліси не можна відтворити




Праліси не можна відтворити

Праліси не можна відтворити

 Для їхнього збереження  потрібні спеціальний закон і… совість 


«Коли ще жив у пралісі пралев, коли у небі глибали праптиці» — цих персонажів із вірша Ліни Костенко «Пращур» тепер можемо побачити хіба що в нашій уяві чи в якомусь крутому історичному кіно. Із пралісом, на щастя, простіше. Особисто я подумки переношуся в Угольське лісництво Карпатського біосферного заповідника, де побував ще в часи студентської практики. Велетенські буки з витканими білоцвітником весняним галявинками між ними, встелені опалим листям пониззя, що дихають холодною вогкістю. Дрижаки пробирають від відчуття перебування у чомусь вічно магічному, вектор часу пронизує серце, яке починає тріпотіти в очікуванні, що той самий пралев ось-ось вискочить з-за пишної папороті…

Нині нам є ще чим живити уяву, є те справжнє, із чим можна порівняти картини, які малює мозок, осягаючи поетичні образи.

Пралісів в Україні залишилося небагато — менш як 48 тисяч гектарів. Тут не бігають волаючи, не розкидають пляшки й бляшанки бридотні людиська. А головне — не розмахують сокирами й бензопилками. Праліси — унікальні недоторкані ліси, які існують і розвиваються поза безпосереднім впливом людини, за законами природи. Завдяки цьому вони мають високу життєздатність, стійкі до природних змін і навіть катаклізмів.

Фото з сайту travelday.com


Природа знає краще

Вони краще за інші ліси пом’якшують клімат, очищують воду, утримують вуглець, надлишок якого в атмосфері багато хто з науковців вважає причиною глобального потепління.

Вони наголошують на «ролі пралісів у збереженні раритетного біорізноманіття, їхніх виняткових естетичних й екоосвітніх цінностях». Раритетне — це волохаті кажанчики, що ховаються в дуплах. Це величний здоровезний чорний дятел жовна у червоній кардинальській шапочці, мастак видовбувати у стовбурах прямокутні «вікна». Це сторожка вусата рись, яка стежить за вами з верхівок дерев, оцінюючи, чи впорається з цією дивною двоногою здобиччю. Але вирішує, що краще вполювати звичних косулю або зайця, а то й просто податися мишкувати. А ось повзе стовбуром мертвого бука красивезний сіро-блакитний, з удвічі довшими за тільце вусами, вусач альпійський (ще цього жука називають «розалія»). Розалія — дендрофаг, його личинкам смакує стара мертва деревина.

Перераховувати тутешніх (а є ще масиви смерекові, кедрові, дубові) мешканців можна довго — багато ще росте, бігає, повзає та літає у пралісах з того, що давно вже вигнала людина з лісів експлуатаційних, промислових.

Праліси не можна відтворити. На сьогодні їх залишки збереглися лише у Карпатах, на Балканах і в північній Росії. В Україні, крім перевірених науковцями 48 тисяч га пралісів, ще майже 35 тисяч, ймовірно, є такими, але сказати напевно це можна лише після вердикту вчених мужів.

«Всесвітній фонд природи WWF в Україні підтримав формування критеріїв та підготовку й видання методичного посібника, які дають змогу визначити і виокремити праліси та старовікові ліси (це такі, де рубки відбувалися, але не суцільні і доволі давно. — Авт.). Інвентаризацію ведемо з 2008 року, врахувавши попередні та нинішні зусилля інших громадських та державних інституцій. Спільно з Міністерством екології та природних ресурсів підготували й подали в UNESCO об∂рунтування щодо включення додаткових 6000 га пралісів та старовікових лісів України у номінацію «Букові праліси Карпат та інших регіонів Європи», — розповідає фахівець з питань лісів Всесвітнього фонду природи WWF в Україні Роман Волосянчук. — Але цього недостатньо, слід забезпечити збереження цих унікальних залишків первинної природи на законодавчому рівні».


Лисі гори — наше горе

Представник Українського товариства охорони птахів Ольга Яремченко теж вважає, що темпи знищення залишків пралісів і старовікових лісів в Українських Карпатах загрозливо високі: залишки унікальної природної спадщини може бути остаточно втрачено за 5—6 років. Так, у серпні 2014-го під час обстеження 16 тисяч га унікальних лісів природо?охоронці виявили, що лише 12 тисяч га зберегли критерії пралісів, а решта чотири тисячі (тобто третина) зруйновано господарською діяльністю.

Приблизно дві третини вже чітко визначених як праліси територій розташовано в межах природно-заповідних об’єктів, тож їх охороняє закон. Побутує думка, що це ефективно захищає як праліси, так й інші цінні ліси від рубок. Але директор Київського еколого-культурного центру Володимир Борейко спростовує цей міф: «Щорічно в заказниках, національних парках та інших об’єктах природно-заповідного фонду України під час різноманітних видів рубок вирубують понад мільйон кубів деревини на площі приблизно 44 тисячі га. Особливих збитків заповідним лісам завдають суцільні рубки. Величезного розмаху вони набули й на заповідних об’єктах Карпат. У деяких тутешніх заказниках за останні десять років сокири оголили 10—20% лісової території».

Отож бачимо, що сучасне українське природоохоронне законодавство не забезпечує надійного захисту пралісів на всіх об’єктах природно-заповідного фонду. Показовий зокрема заказник «Грофа», в якому останнім часом вирубано 10% площі. Заказник створено на землях, які наприкінці 1930-х належали Греко-католицькій церкві. Ця територія з волі митрополита Андрея Шептицького мала увійти до першого українського парку природи. Та завадили спочатку Друга світова, а потім комуністичний режим, який фізично знищив Греко-католицьку церкву.

У середині 1990-х кілька українських природоохоронних організацій виконали проект «Забуті резервати України», під час якого було відновлено й охоронний статус «Грофи». Я тоді відвозив документи в Івано-Франківське обласне управління лісового та мисливського господарства та обласне управління охорони природи.

Нині зусилля кількох поколінь українських природоохоронців можуть у прямому сенсі бути зрубані під корінь.


Невідкладно закрити діру в законі

Лісокористування на об’єктах природно-заповідного фонду, хоч як дивно, регламентується не стільки Законом «Про природно-заповідний фонд України» чи Лісовим кодексом, як документами набагато нижчого рівня — відомчими правилами, затвердженими Кабміном. Це Санітарні правила в лісах України, Правила поліпшення якісного складу лісів і Порядок спеціального використання лісових ресурсів. Тому, наприклад, у заказниках, господарських зонах національних парків і регіональних ландшафтних парках дозволено 13 (!) видів рубок та збирання мертвої деревини (прощавай, розаліє!) А в зонах регульованої рекреації та буферних зонах національних парків і біосферних заповідників — 11 видів рубок та прибирання мертвої деревини. І навіть у природних заповідниках, заповідних урочищах і заповідних зонах національних парків, біосферних заповідниках та регіональних ландшафтних парках дозволено розчищення лісу від мертвої деревини і кілька видів рубок.

Аналіз законодавства та практики охорони пралісів показав, що потрібно посилити правовий захист унікальних лісів. Тому громадські організації за участю Мінприроди підготували проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони пралісів згідно з Рамковою конвенцією про охорону та сталий розвиток Карпат. Тринадцять народних депутатів підписали та зареєстрували його у Верховній Раді з номером 4480.

Законопроект ще має пройти горнило Експертного управління парламенту, слухання у профільному комітеті та два читання на сесії. Шлях непростий, але маємо підтримку на всіх рівнях, тож сподіватимемося на краще. Ухвалення цього закону стане важливим кроком України до асоціації з Європейським Союзом і виконанням нею зобов’язань перед світовою спільнотою у збереженні унікальних природних об’єктів.

http://ukurier.gov.ua/uk/articles/pralisi-ne-mozhna-vidtvoriti/

Более 3,5 тыс. га леса горит в Забайкалье

Чита. 10 мая. ИНТЕРФАКС-СИБИРЬ - В Забайкальском крае зарегистрировано 32 лесных пожара на общей площади 3 тыс. 677 га, сообщили агентству "Интерфакс-Сибирь" в гослесслужбе региона.

"Самый крупный очаг на площади 1,5 тыс. га действует на территории Балейского района", - сказали в пресс-службе.

На тушении пожаров задействовано 642 человека, 110 единиц техники и самолет-амфибия Бе-200 МЧС РФ.

http://www.interfax-russia.ru/Siberia/news.asp?id=724148


09 травня 2016

Тендерна мафія перемогла систему ProZorro


Новий міністр інфраструктури Володимир Омелян розкритикував систему публічних електронних закупівель ProZorro, заявивши, що вона не лише є сумнівною перемогою, але й містить корупцію вже на стадії подачі заявок.

«Наприклад, із системою ProZorro. Вони інколи є ефективними, інколи – ні. Ми бачимо, що вони знижують ціну на товар відсотків на 10-15. З іншого боку, ми розуміємо, що основний корупційний чинник формується при підготовці заявок, при складанні умов тендерів, коли вже зрозуміло, хто має стати переможцем. Ми такі речі зараз намагаємося ліквідовувати. Зараз працює моніторингова група при «Укрзалізниці», яка відслідковує всю тендерну процедуру, а не лише кінцевий етап її проведення», – наголосив Омелян під час інтерв’ю DW.

Нагадаємо, в Україні створили систему державних закупівель ProZorro, яку може контролювати кожен українець. Завдяки цій системі проведення тендерів мало б стати прозорим, а заощадження до держбюджету мали б побільшати.

На збереження лісів Карпат виділили €14 млн. грантових коштів


За грантові кошти в Україні розвиватимуть природно-заповідні об’єкти. На це виділили 14 мільйонів євро.

Серед перших в екологічному проекті – природний заповідник "Горгани" та Карпатський біосферний заповідник, повідомляє прес-служба Львівської ОДА.

Реалізація українсько-німецького проекту "Підтримка природно-заповідних територій України" розпочалася 1 травня 2016 року.

Деталі ж його впровадження обговорили 5 травня, під час візиту на Львівщину Міністра екології та природних ресурсів Остапа Семерака.

"Вперше за часи незалежної України грантовим проектом виділено 14 мільйонів євро на розвиток національних природних парків, біосферних та природних заповідників України. Це – унікальна можливість зберегти і розвинути природно-заповідні об’єкти Карпат", - наголосив Остап Семерак.

Проект буде реалізовуватися поетапно і першими у планах є дві природоохоронні території в Карпатах – природний заповідник "Горгани" та Карпатський біосферний заповідник. Його метою є розвиток системи управління природоохоронними територіями, відновлення та будівництво інфраструктурних об'єктів на природоохоронних територіях.

Міністр екології та природних ресурсів Остап Семерак під час наради із керівниками національних природних парків Карпатського регіону наголосив, що одним із пріоритетів в діяльності парків має стати збереження карпатських пралісів.

Реалізація проекту "Збереження карпатських пралісів" передбачає розширення територій та посилення природоохоронних спроможностей дев’яти національних природних парків загальною площею понад 236 га. Серед них – Карпатський, Верховинський, Черемоський, Вижницький, Сколівські Бескиди, Гуцульщина, Синевір, Ужанський національні природні парки.

Проект збереження лісів в українських Карпатах був ініційований та впроваджується Українським товариством охорони птахів за участі та фінансової підтримки Франкфуртського зоологічного товариства.

Стало відомо, що 4 травня Остап Семерак через незаконні вирубки лісу звільнив головного екоінспектора Івано-Франківщини.

http://www.ifportal.net/news/full/62346

Олешковские пески и полигоны ВСУ: когда природу уничтожают в тылу, – эколог


На сайті НПП  «Олешківські піски» замість гостьової сторінки – заява дирекції парку про те, що його територія захоплена військовими. Керівництво парку повідомляє, що за зверненням працівників порушене кримінальне провадження відносно незаконно використання території НПП для військових навчань.
 
Про це пише еколог Міжнародної благодійної організації «Екологія-Право-Людина» Олексій Василюк для виданняУкраїнська правда
 
У жовтні 2015 року на територію Козачелагерської арени Олешківських пісків були введені підрозділи ЗСУ. Відповідно, жоден турист, біолог або й директор національного парку відтоді не може гарантовано потрапити на його територію – оскільки він тепер повністю знаходиться всередині діючого військового полігону. 
У кільці. Чому військові опинились біля «Олешківських пісків»?


Вперше Олешківські піски були оголошені заповідником ще у 1928 році, але проіснував він лише 2 роки, до 1930-го. У післявоєнний час територія була передана до складу земель держлісфонду Цурупинського держлісгоспу.
 
На правах оренди, землі використовувалась як полігон для бомбометання – так званий колишній 48-й авіаційний полігон «Херсон». Однак у 2001 році оренда у Міноборони закінчилась, ділянку зняли з обліку. Вже у 2004-му авіаполігон розформували. А в 2010 році указом президента був створений національний парк. З тексту указу зрозуміло, що створюється національний парк на землях лісгоспу, і що ніякого полігону вже не існує.
 
Відповідно до наказу, Міністерству оборони разом із Херсонською ОДА доручено «вжити протягом 2010-2013 років заходів щодо вивільнення земельних ділянок колишнього авіаційного полігону «Херсон» Міністерства оборони України від вибухонебезпечних предметів з метою дальшої передачі таких земель у постійне користування НПП «Олешківські піски».
 
Спочатку пропонували оголосити НПП увесь колишній полігон, 19 тисяч га. А його центральна, найбільш цінна частина, близько 5000 га, мала стати заповідною зоною парку і залишитись для науки, а території навколо відводилась під рекреаційну зону та місце паломництва туристів. 
 
Загалом створення природоохоронного об’єкту на місці військового полігону, хоча це й виглядає дивним – є нормальною практикою, поширеною як в Україні, так і на Заході. 
 
Однак, під час створенні нацпарку, лісгосп відмовив у створенні повноцінного національного парку та погодився передати під охорону лише центральну частину пісків, яка початково пропонувалась як заповідна зона. Відтак, колишній полігон здобув форму бублика, діркою в якому є національний парк.

Після початку війни на Сході України, забувши про те, що термін оренди сплив ще 15 років тому, військові повернулись на Олешківські піски. Тепер тут активно проводяться навчання з використанням різних видів озброєння. І це вже зовсім не схоже на колишні авіабомбометання, тому ні відвідувачі, ні працівники парку потрапити на його територію не можуть – периметр охороняється. Фактично це означає, що робота національного парку повністю паралізована. 
 
На початку лютого 2016 року, після кількох місяців навчань, у Херсонській ОДА створили робочу групу, метою якою є розібратись із правомірністю використання земель НПП у військових цілях. 
 
Юридичне управління апарату ОДА вважає, що державний акт на землю від 30 квітня 1985 року, яким надано Херсонському КЄЧ у довгострокове тимчасове користування земельну ділянку – втратив чинність у зв’язку із закінченням строку, на який його було надано. 
 
На засіданнях 12 лютого та 17 березня учасники робочої групи не змогли дійти згоди з представниками Міноборони: листом від 19 лютого 2016 року №220/1505 Міністерство поінформувало ОДА про те, що земельна ділянка військового містечка №15 – колишній 48 авіаційний полігон «Херсон» – перебуває на обліку потреб ЗСУ. 
 
Робочою групою прийняте рішення просити національний парк звернутись до суду з вимогою примусового звільнення військами всієї території самовільно зайнятого колишнього полігону.
 
Виявилось, що в системі Міноборони розформування полігону і відсутність оренди не вважають чимось серйозним. А існування національного парку називають «проблемним питанням», вирішенням якого є оформлення військовим документації на всю територію Олешківських пісків, включно з нацпарком. Саме такий висновок випливає з доповідної записки, яку підготували військові для членів Комітету ВР з питань бюджету, які перебували у Херсоні 23 квітня.
 
Щоб пересвідчитись у наявності військових навчань у НПП, екологи вирушили у Олешківські піски
 
Попри те, що всі дороги в напрямку полігону і, відповідно, НПП, перекриті – вартові здебільшого не знаходяться на своїх постах, тому екологам вдалось заїхати автомобілем на полігон. Приблизно так само можна дістатись й місць, де відбуваються стрільби.
 
Найперше, що вражає – масштаби самовільних рубок лісу навколо полігону. Схоже на те, що вирубка відбувалась за принципом «найбільшої зручності» – спиляні найбільші дерева, до яких найзручніше підійти, а потім відтягнути їх для транспортування. Донедавна територія, що оточує піски, була непорушеним піщаним степом. Сьогодні це земля, що повністю пошматована гусеницями танків на площі у багато гектарів.

Територія НПП починається з залишків охоронного знаку, вірогідно використаного в якості мішені. Екологам не вдалося побачити й оглядовий майданчик нацпарку – на його місці тепер лишились лише сходи. Навколо стоять інші різноманітні мішені. 
 
А це означає, що національний парк використовується у якості полігону як і  сусідні території. Скоріше за все, з метою недопущення вильоту боєприпасів на оточуючі території, військові стріляють із периферії полігону – у середину національного парку. 
 
Вже безпосередньо на території НПП екологи побачили уламки різного типу снарядів, гільз і залишки протитанкової ракети системи «Фагот». Також у місцях, де вітер не встиг замести сліди піском, на піщаній дорозі добре видно відбитки важких гусениць танка. Отже, є всі підстави стверджувати, що військові навчання відбуваються у тому числі в межах нацпарку.
 
Втім, практично всі природоохоронні території, розміщені на півдні України, у тій чи іншій мірі відчули вплив військових. При цьому, враховуючи охоронний статус територій національних парків і заповідників, жодних погоджень не надавали ні їх дирекції, ні Мінприроди. 
 
Також не відомо жодного публічного законодавчого акту, що визначав би розміщення військового контингенту на заповідних територіях.
 
Так, і НПП «Азово-Сиваський»  залишається без фактичної охорони, оскільки невизначені підрозділи ЗСУ проводять там несанкціоновані навчання, використовуючи єгерські кордони в якості мішеней. Через територію біосферного заповідника «Асканія-Нова» відбувались проїзди колон військової техніки також невідомих підрозділів. Крім того, ще зафіксовані прольоти військових вертольотів безпосередньо над місцями перебування тварин у заповіднику. Дирекція заповідника надала фотосвідчення порушення військовими заповідного режиму Асканії.
 
На прес-конференції заповідників, що відбулась у Херсоні 12 квітня, працівники Чорноморського біосферного заповідника заявили, що військовий контингент введений і на їхню на територію. Більше того, Міноборони здійснює тиск на керівництво заповідника з метою розміщення на його території ракетних комплексів. Про це заявила представник заповідника Ольга Уманець.
 
Після прес-конференції до Біосферного заповідника «Асканія-Нова» завітали представники місії ОБСЕ на чолі з паном Андре Річардсоном. Виникло питання забезпечення Україною своїх зобов'язань щодо утримання і збереження природоохоронних об'єктів міжнародного значення – адже Асканія-Нова та Чорноморський біосферний заповідники знаходяться під охороною ЮНЕСКО. 
 
Найбільше представники місії були здивовані тим, що з українського боку до цього часу ніхто з військових так і не зустрівся із керівництвом жодного із об'єктів природно-заповідного фонду.
 
Наслідки і відповідальність
 
Окрім фізичного пошкодження ґрунту, руйнування рослинності та загибелі тварин, є й більш складні загрози, які неминуче приносять заповідним територіям військові навчання. Унаслідок обстрілів ґрунти забруднені низкою хімічних сполук: ціанідами, формальдегідом, оксидом алюмінію, а також великою кількість ідентифікованої та неідентифікованої токсичної органіки.
 
Окрім цього, в місцях, де відбувались активні бойові дії, концентрація важких металів у ґрунтах зростає до небезпечного для життя рівня. У воронках було знайдено титан, ванадій, свинець, кадмій, нікель, цинк, стронцій, манган, залізо, купрум, цирконій, кобальт, галій, та навіть рідкоземельний метал ітрій.
 
Екологи вже понад півтора роки вивчають екологічні наслідки військових дій на Сході України. Зазвичай, у наших повідомленнях йдеться про злочинні дії російських військ та сепаратистських угруповань. Проте ми маємо бути чесними: ЗСУ також масово нівечать українську природу. Здавалось би, все можна списати на війну, але тільки не в глибокому тилу.
 
Війна на сході України точиться не лише за цілісність державного кордону. Воїни АТО ризикують життям за європейські принципи, за дотримання законодавства та добробут державі. Не можна при цьому грубо порушувати закони і нищити природне надбання всіх українців та й, власне, одні з небагатьох об’єктів, якими опікується ЮНЕСКО. Тим більше, перебуваючи в тилу.

04.05.2016 Ср 13:00

http://visti.ks.ua/novosti/novosti-hersona/25682-oleshkovskie-peski-i-poligony-vsu-kogda-prirodu-unichtozhayut-v-tylu-ekolog.html

Рослесхоз: в ДФО действуют 37 лесных пожаров

Происшествия 9 мая, 7:56 UTC+3
Больше всего возгораний зафиксировано в Амурской области, сообщили в ведомстве
© Юрий Смитюк/ТАСС
ХАБАРОВСК, 9 мая. /Корр. ТАСС Сергей Мингазов/. 19 из 56 лесных пожаров были потушены за минувшие сутки на Дальнем Востоке, возник 31 новый пожар, продолжается тушение 37 пожаров. Об этом в понедельник сообщили в департаменте лесного хозяйства по Дальневосточному федеральному округу (ДФО).
"Всего в округе действовало 56 очагов, из них 38 - в Амурской области на площади 9725 га , 7 - в Хабаровском крае на площади 90 га, 5 - в Магаданской области на площади 73, 06 га. 3, 2 и 1 лесной пожар в ЕАО (27 га), Якутии (35 га) и Приморье (10 га)", - говорится в сообщении Рослесхоза по ДФО.
"К утру 9 мая ликвидировано 19 возгораний. Остаются действующими 37 пожаров: 27 - в Амурской области, 3 - в Магаданской области, 4 - в Хабаровском крае, 2 - в Республике Саха (Якутия), 1 - в Приморском крае", - отметили в ведомстве.
На тушение всех пожаров привлекалось 1040 человек, 184 единицы техники, 10 воздушных судов, в том числе 8 вертолетов.
С начала пожароопасного периода 2016 года на территории округа возникло 549 лесных пожаров на площади 105,4 тыс. га. За аналогичный период 2015 года в округе было зарегистрировано меньше лесных пожаров - 470, но на большей площади - 116,6 тыс. га.
По данным ДВРЦ МЧС, в целях защиты населенных пунктов от природных пожаров и предупреждения чрезвычайных ситуаций особый противопожарный режим действует в 2 районах Республики Саха (Якутия), в 4 районах Хабаровского края, на всей территории Приморского края, Амурской области и Еврейской АО. Режим ЧС в лесах действует на территории 5 районов Амурской области.


Подробнее на ТАСС:
http://tass.ru/proisshestviya/3267220