ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

10 вересня 2016

Из-за человеческой неосторожности на Николаевщине растет количество пожаров в экосистемах

На Николаевщине из-за человеческой неосторожности и бездумных действий продолжается рост количества зафиксированных возгораний на открытых территориях и экосистемах.

Об этом сообщает пресс-служба Главного управления Государственной службы по чрезвычайным ситуациям в Николаевской области.


«Несмотря на многочисленные предостережения и наставления, количество возгораний не уменьшается, а наоборот растет. Так, за сутки 6 сентября зарегистрированы 20 случаев возгораний на открытых территориях, 7 сентября произошло уже 28 пожаров, и за прошедшие сутки 8 сентября зарегистрировано 35 «огневых» случаев на открытых территориях и в экосистемах», - говорится в сообщении.

Общая площадь охваченных огнем территорий составила более 30 гектаров.


«За сутки 8 августа от огня страдали Вознесенский район (6 пожаров общей площадью более 7 гектаров), Первомайский район (4 пожара площадью более 3 гектаров), Новоодесский район и Новая Одесса (4 пожара площадью около 2 гектаров), Березнеговатский район и Березнеговатое (4 пожара площадью около 4 гектаров), Очаковский район (3 пожара площадью почти 5 гектара), Николаев (3 пожара более 2500 квадратных метров), Николаевский район (2 пожара площадью более 2 гектаров), пгт Котелка, Витовский район, Братский район, город Новый Буг, Баштанка, Доманевка, село Кривое Озеро, пгт Еланец, Снигиревка - по 1 пожара в каждом районе общей площадью более 7 гектаров», - уточняют в ГСЧС.



Кроме того, зафиксировано очередное возгорание на территории Матвеевского-Баловнянського лесничества, где только вчера, 7 сентября, спасатели боролись с пожаром. Еще зарегистрировано несколько пожаров на территории лесного фонда ГП «Березнеговатского лесного хозяйства».


«Самое страшное в данной ситуации то, что основной причиной возгораний становилось неосторожное обращение с огнем со стороны населения», - посетовали спасатели.

 

Напомним, из-за неосторожности отдыхающих за 20 минут сгорело около 8 соток леса в микрорайоне Матвеевка.

10 September 2016 09:37

17 вересня у Хусті відбудеться свято працівників лісової галузі



Кожну третю неділю вересня в Україні відзначається День працівників лісу. Це свято людей, життя яких пов’язане з охороною і примноженням лісових багатств нашої країни, з заготівлею і переробкою деревини. Свято людей, які своєю працею примножують наші лісові багатства! В рамках Всеукраїнських заходів у Хусті, 17 вересня,

Закарпатське обласне управління лісового та мисливського господарства разом з громадською організацією «Агентство сприяння сталому розвитку Карпатського регіону «ФОРЗА» та рядом інших організацій проводять Святкування Дня працівника лісу в новому інтерактивному форматі, поєднане з обласним Святом лісу.

З давніх часів ліс щедро дарував людині свої дари, годував його, одягав і зігрівав. Ми захоплюємося красою «зеленої комори» природи, її віковою мудрістю. Пройдуть роки, зміниться все навколо, але самовідданий внесок працівників лісу, які допомагають захистити природу, не зникне безслідно. Адже це нелегкий і в той же час прекрасний працю людей, які змінюють нашу планету, що прикрашають і оберігають її красу, самобутню красу.

Ліс в Закарпатті та Україні – це безцінний дар природи і найбільше національне надбання, джерело духовного і емоційного потенціалу нації, її здоров’я. Програма святкування для гостей передбачене цікава й насичена програма – офіційне привітання працівників лісових господарств краю з нагоди Дня працівника лісу та інтерактивні, динамічні конкурси, майстер-класи, ігри, забави для самих маленьких і дорослих, вироби власними руками, виставки.

Головна мета та цілі свята працівників лісової галузі – пропагування позитивного ставлення до лісу, його важливості у житті людини, зближення лісівників з громадськістю, популяризація професії лісівника; започаткувати через свято нову форму діалогу лісівників з громадськістю; в інтерактивній ігровій та пізнавальній формі донести до цільової аудиторії інформацію про різноманітні функції лісу; формувати дбайливе ставлення до лісів

Приходьте! Не пожалкуєте! Буде цікаво! Акредитація для представників ЗМІ за телефоном: 0500649517 Юля Давидова (прес-секретар Закарпатського ОУЛМГ).

Прес-служба Закарпатського ОУЛМГ

http://strichka.com/item/51951499

Триває погодження концепції програми "Ліси України" - Українське радіо

Триває погодження концепції нової державної цільової на 2017- 2021 роки, завдяки якій, зокрема, вдасться вирішити і питання Карпатського регіону - починаючи від незаконних рубок і закінчуючи масовим всиханням дерев. Про це під час виїзної наради на Івано-Франківщину у Вигодське лісове господарство поінформувала тимчасовий виконувач обов'язків Голови Державного агентства лісових ресурсів Христина Юшкевич.

9.09.2016 р., 10:20

Разючі масштаби всихання лісів - Дзеркало тижня

На Благовіст ще, люди, не пора 
Ліна Костенко  
Простіть мені, що знову б'ю на сполох - Микола Завада 9 вересня, 22:00
Все нові й нові повідомлення надходять з різних інформаційних джерел про разючі масштаби всихання лісів, зокрема й головних — соснових, ялинових і дубових. Панове, діагноз лиха — небезпечної хвороби лісу — я поставив іще чотири роки тому (див. DТ. UA від 27 жовтня 2012 р.). Не почули, чи не хотіли почути? 

Ось його суть. 
1. Ігнорування державою лісової галузі, яка в останні п'ять десятиліть (особливо в останнє) з лісу тільки брала, ігноруючи досягнення української лісівничої науки (а давня мудрість вчить: якщо брати з гори і нічого взамін не класти — врешті-решт зникне й гора).
2. Роздерибанені ліси України животіють в атмосфері дрімучого лісового законодавчого безглуздя. Дерибан розпочався ще в 50-х рр., коли державні ліси поділили на ліси Держкомлісу (нині Держлісагентство) — 68%, Мінагрополітики — 17, Міноборони — 2, ДСНС — 2, Мінприроди — 1, інші міністерства й відомства — 2, землі запасу — 7%. Поділ призвів до того, що в семи няньок — дитя без ока. Згідно з Лісовим кодексом (2006 р.) загальний контроль за веденням лісового господарства в країні покладається на Держлісагентство та його органи на місцях (лісгоспи, лісництва). Зрозуміло, що за такої кількості лісокористувачів реалізація державного професійного контролю неможлива. 
Хто бачив, щоб на 32% площі роздерибанених недержавних лісів здійснювалося бодай якесь виховання лісу? Правда, і в державних підприємств (особливо останнім часом) було достатньо проблем — зокрема з поповненням бюджету чи то завдяки паркету, чи то кругляку, чи то експорту, переробці лісу своїми можливостями або за допомогою інвесторів тощо. Деякі з тих дев'яти чиновників, що призначалися за роки незалежності України на посаду голови Держагентства лісового господарства, обіцяли покінчити з дерибаном. Жоден не зміг, бо працював на посаді в середньому півтора року!.. Напевно, не зможуть і наступні…Тим більше що троє останніх узагалі не були фахівцями лісової галузі. Спрацьовував "квотний" принцип призначення. Останнє — О.Ковальчук від "Самопомочі".
3. Нинішні умови життя лісу порівняно з умовами в ХХ ст. дуже змінилися. В останні десятиліття утворилася монополія середньовікових насаджень не природних, а посаджених людиною. Філософська наука небезпідставно стверджує, що монопольна система рано чи пізно руйнується. А держава потурає тому, щоб залишки лісів були за безцінь "прихватизовані". 
Деякі узагальнені результати діяльності Держлісагентства України за 2002—2015 рр. див. на рис.


У наведених даних особливо вражають два показники: 1) більше ніж удвічі за останні 13 років збільшилися площі суцільних санітарних рубок лісу; 2) надзвичайно низький відсоток виходу ділової деревини при вибіркових санітарних рубках (19%). А загалом Україна за середнім показником щорічно вилученої деревини з гектара посідає останнє місце в Європі — 57м3/га. Польща — 77,4м3/га (дані академіка О.Фурдичка). Єдине, до чого останні "міністри" додумалися, "реформуючи" лісову галузь, — максимально скоротити кількість лісників, довівши обслуговувану ними площу лісу до 1000 га і більше. Мій батько-лісник голодного 1947 р. обслуговував лише 400 га, і ліс у нього не всихав. Останнім часом над головами лісівників дамокловим мечем висять реформа, приватизація, конкурс-профанація. Про неприпустимість повальної приватизації державних підприємств лісового господарства багато говорити не треба: у результаті будуть "прихватизовані" найкращі з них, в яких іще є ліс. "Це не що інше, як один з чергових етапів руйнування лісової галузі напередодні її подальшої приватизації" (Павло Кравець, DТ.UA від 30.01.2016). Що ж до конкурсів на посаду директорів лісгоспів, то вони нагадують відомі в минулому "особливі трійки НКВС".Лісівники від усього цього вже просто втомилися! Скільки їх — патріотів-романтиків, талановитих випускників з лісогосподарською спеціальністю, так і не змогли знайти застосування своїм знанням у профільній галузі!
Ліси називають зеленими легенями планети. Важко навіть уявити, якими були б наслідки Чорнобильській трагедії, якби не ліси. Явно недооцінене значення лісу для збереження головного джерела життя людини — питної води. В Україні з пониженням рівня підґрунтових вод подекуди вже змінюється гідрологічний режим. Зникає вода в криницях багатьох сіл, які розташовані на територіях обмеженого водозбору з колишніми лісами. Зливний характер опадів, різке танення снігу на оголених та знеліснених площах водозборів призводять до повеней, змивання ґрунту, зсувів, ерозійних процесів. 
Зі ЗМІ знаємо про мільярдні втрати на Закарпатті. Тільки треба б частіше показувати напівоголені гори — в Карпатах маємо велику проблему з класичним вітровальним деревом — ялиною з її короїдами. 
Дуже турбує те, що в новостворюваних національних парках продовжуватиметься таке саме, як і нині, "особливе ведення господарства". Їхні насадження перетворяться на масштабні резервації шкідників лісу, що так небезпечні для нових лісів. А звідси — всихання лісів і нові пні. Величезні проблеми виникли й у зв'язку з бурштиновою екологічною катастрофою на Поліссі. Втрачають свою роль і 400 тис. га захисних лісонасаджень, що їх створили попередні покоління: нині вони занедбані, нічийні і, вважай, приречені. Це при тому, що був Закон України "Про державну програму формування екологічної сітки України на 2000—2015рр.", яким планувалося створити ще 174 тис. га полезахисних смуг. Зрозуміло, що глобальне потепління тут ні до чого. Закон провалено! Особливо це зрозуміло тим, хто живе поблизу цих смуг і користується ними як хоче. Очікуваний багатьма прийдешній "золотий вік" для України як годувальниці світу, що має третину світових запасів чорноземів, не настане через втрати лісомеліоративних насаджень, що так необхідні для захисту врожаю. 
Крім того, вже незаперечним є той факт, що загрозливими темпами Степ насувається на Лісостеп, а той — на Полісся. В кліматі України відбуваються дедалі помітніші зміни. Причини — посилення вітрів, пилових бур, суховіїв почастішання випадків смерчів-армагеддонів (Рівненщина, Дніпропетровщина, Тернопільщина та ін.), які раніше були винятковим явищем. Їх кількість і руйнівна сила в найближчі десятиліття тільки наростатимуть. Ці вітри, пилові бурі й суховії, що виникають на нашій території, відчувають уже й країни на Захід від нас, особливо Польща. Метеорологи чомусь не приділяють належної уваги тому, що "повітряні ями" виникають не тільки внаслідок різких змін температур, а й через наявність великих ділянок із пнями, що вже помітні на території України з космосу. 
Лженаука робить своє. На думку її апологетів, в усьому винне тільки глобальне потепління. На нього списують усі біди, а тим часом часто санкціонують суцільні рубки лісів, що не прожили й половини свого життя. Доходить навіть до того, що стверджують, ніби, наприклад, сосні звичайній достатньо жити 60—70 років, аби досягти товарної стиглості (хоча добре знають, що вік природної стиглості сосни — 200—250 років). Ось деякі приклади, що спростовують "глобалізм".
Перший. За високими загорожами Конча-Заспи, Святошина і т.д., сосни чомусь не відчувають цього "глобалізму" і масово не всихають, як їхні дерева-побратими, що ростуть за межами цих загорож. Там, за перших ознак проблем зі здоров'ям дерев звертаються по допомогу до фахівців. І ті рятують їх (з мого особистого досвіду). Але є чимало охочих побудувати "хатинки" поблизу столиці, використовуючи місця… всохлого лісу.
Другий. Хрещатик і вул. Прорізна в Києві (це поруч, хто не знає). Напрочуд по-різному тут діє "глобалізм": яка зелень на першому і яке страхіття — на другій. Ще півстоліття тому Прорізна славилася медовим запахом цвіту лип. Нині ж, хоч скільки б знову й знову їх садили відповідні служби — вони тут приречені! Чому? Тому що з весни до осені все своє недовге зелене життя висаджені липки сусідять з колесами припаркованих автомобілів і буквально стікають кров'ю від вбитих у їхні "жили-коріння" кілки. Як наслідок — усе літо липи страждають від хмар попелиць (Eucallipterus tiliae), непідготовленими вступають у зиму і гинуть уже в наступні рік-два. Запитання: скільки коштів було витрачено за останні роки, щоб вулиця Прорізна пахла, як у минулому? Нині ж, іноземних туристів ліпше цією вулицею до "Ярослава Мудрого" не водити й не возити. Хай милуються Хрещатиком — там на кожне деревце "дмухають".
Третій. Для багатьох лісівників тепер уже очевидно, що першопричиною патологічних змін у лісах України є втрата ними загальнобіологічної стійкості, а відтак захисної реакції проти небезпечних факторів (серед них і стовбурові шкідники, які залишають після себе добре помітні поселення на кожному ослабленому дереві). Ознаки заселення живих дерев стають помітними спочатку лише спеціалістові з лісозахисту. Шкідники — це живі істоти, які швидко використовують недолугу лісівничу діяльність людини. Вражаючі хвилі всихання лісів від них прокотилися Україною: дуба звичайного ранньої форми — в 70—80-х рр., ялинових і соснових — нині. Шкідливі комахи є найчисленнішими представниками тваринного світу в лісових насадженнях. У здоровому природному лісі вони мільйони років є необхідним елементом еволюції. У створених уже людиною і ослаблених лісах шкідливі комахи стають його руйнівниками, часто з вини тієї ж таки людини. Практично немає жодного дерева з головних лісоутворюючих деревних рослин України, яке всохло без участі шкідників! Сліди їхньої діяльності під корою на заболоні недавно всохлих дерев помітні неозброєним оком навіть неспеціалісту. 
Водночас Мінприроди видає наказ про заборону санітарних рубок у заповідниках і заповідних зонах Національних природних парків лісів свого підпорядкування. Це там, де ці заходи мають здійснюватися насамперед! Дехто з природоохоронців (В.Борейко, Т.Тимочко, А.Плига, Д. Ширяєва та інші) за кожної можливості стверджують, що в таких лісах рубки не потрібні взагалі. Вони не розуміють, що між лісами природними і створеними людиною є величезна різниця, і в останніх має здійснюватися особливе, науково-обґрунтоване господарювання. Не може бути, щоб цим "захисникам лісу" було невідомо, що частка штучно створених насаджень (наприклад сосни) в Україні становить уже понад 80%! А якщо такі ліси є і в природно-заповідному фонді? А вони є! То що — санітарні заходи там не потрібні? Дехто не розуміє (бо це трохи складніше), що шкідники часто є переносниками судинних, некрозно-ракових хвороб, дереворуйнівних та інших грибів від хворих на здорові дерева. Вирубка сухостійних дерев — це лише захід для запобігання захаращеності. Вирубка важлива як протипожежний, естетично-оздоровчий захід і як джерело альтернативного виду палива у наш складний час. І аж ніяк не впливає на чергове всихання лісу.
Щоб цим "глобалістам" і подібним їм була хоч трохи зрозуміла різниця між природними і штучними лісами, поясню. Штучні ліси (культури): а) насіння для них зібрано далеко не з елітного материнського дерева (насіннєва база в Україні існує лише на папері); б) тяжка доля сіянця (обірвані корінці при викопуванні, затиснуті у вузьку щілину під меч Колесова при садінні, а ще й часто "догори дригом" (тобто корінням не вниз, а вгору), посадженого школяриком, для якого цей меч непідсильний; в) підростаючі сіянці, що стають деревцями й деревами, не знають потрібних їм своєчасного освітлення, прочисток, проріджень, прохідних рубок і, зрештою, санітарних рубок. Про рубки виховання (за З.Голов'янком) і говорити не доводиться! 
Приклади відмінностей між так званими лісовими культурами і їхніми природними "побратимами" можна продовжувати. 
Дезорієнтація суспільства в питаннях здоров'я лісу є великою загрозою для України та й Європи теж, оскільки ми для неї є "зеленим щитом". Слід зауважити, що Україна ще в 2004 р. підписала Протокол кліматичного саміту в Копенгагені, яким зобов'язалася вжити низку заходів щодо зменшення викидів вуглецю в атмосферу. Що ж до виконання рішень цього саміту, то Україна зазнала повного фіаско — в її лісах замість депонування атмосферного вуглецю відбуваються прямі емісії СО2, СН4 в атмосферу, зокрема від деревини, що гниє у великій кількості. Аж з 2020 р., напевно, наберуть чинності рішення вже нового кліматичного саміту ООН у Парижі.
"Обступи мене, ліс! Хай зупиниться вся ця ватага,
хай удариться люттю об спокій твоїх стовбурів"
Ліна Костенко 
Скільки український ліс пізнав за своє життя різного: закони, постанови, положення, кодекси, правила, концепції, програми, проекти, міжнародні форуми, колегії. Одним з головних системних "замовників", що призвів до втрати насадженнями природної стійкості, є недолуге лісове законодавство. Вище вже зазначалося, що держлісгоспам донині належить лише трохи більше половини лісів, решта — іншим відомствам із так званими "особливими вимогами ведення лісового господарства". Відома всій Європі українська лісівнича наука П.Погребняка — З.Голов'янка ніколи такого "особливого ведення господарства" не могла собі уявити.

Нижче — основні нормативні документи з "особливими вимогами", що істотно вплинули на сучасний стан лісів.
Санітарні правила в лісах України (Постанова КМУ від 27.07.1995 р. №555). Їм виповнився 21 рік (!). Кому було вигідно так довго й без змін ними користуватися? Скільки втратила держава від цих правил? Адже несвоєчасно вибрані, наприклад, у травні-червні свіжозаселені шкідниками-короїдами дерева сосни, того ж року заселяються вже вусачами, рогохвостами, свердликами. Як наслідок — значно менший вихід ділової деревини (мінімум на 15—20%). На наступний рік ділова деревина практично вже повністю перетворюється на дров'яну (19% виходу ділової від ліквіду). Одночасно в п. 6 "в", 10, 11, 12 цих правил строки проведення необхідних лісозахисних заходів (рубок) абсолютно не узгоджені з біологічними особливостями небезпечних масових видів "шкідників" (з періодом перебування їх під корою свіжозаселених ними живих дерев). Вимоги ж щодо норми не менше ніж 5 м3 з гектара при проведенні вибіркових санітарних рубок (п.10) для виробничників — узагалі за межею здорового глузду! Прості підрахунки показують, що в середньовікових насадженнях (40—50-річних в Україні більшість), щоб вибрати ці 5 м3, потрібно, щоб на гектарі було не менше ніж 25—30всихаючих дерев! А якщо цих дерев 20 і немає при цьому п'яти кубометрів, то їх не треба своєчасно вирубувати? Але з кожного із цих дерев вилетить близько 200 молодих жуків-короїдів (це абсолютно мінімальні показники у природі). Тоді виходить, що з одного гектара вилетить на сусідні дерева й сусідні насадження як мінімум 4 тис. шкідників! Усі будуть живитися й розмножуватися. Уявляєте наслідки?! Нині, на жаль, вони вже очевидні всім! 
Постанови: КМУ від 12 травня 2007 р. №724 "Про затвердження правил поліпшення якісного складу лісів" і Постанова від 23 травня 2007 р. №761 "Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів". Ними встановлюється, наприклад, що вибіркові санітарні рубки треба проводити за погодженням з органами виконавчої влади, уповноваженими органами в галузі охорони природи (п. 20). Такі погодження з чиновниками різних рівнів забирають стільки часу, що своєчасність необхідних санітарних заходів протягом 1—1,5 місяців втрачає всякий сенс. Національні природні парки (а це величезні площі лісів в Україні) через ці погодження добре відчули наслідки на собі. На деяких дорогах, що ведуть до лісу, невдовзі потрібно буде поставити застережливі знаки: "В ліс не заходити!", "Обережно — падаючі сухі дерева!". 
Професіонали лісової справи не сприймають і такого: "підставою для рубок, у тому числі оздоровлення лісів, є матеріали лісовпорядкування" (?!). Як відомо, за цими матеріалами обсяги рубок визначаються без урахування санітарного стану насаджень. До того ж лісовпорядкування проводиться з інтервалом десять років і без участі спеціалістів-лісопатологів.
Закон "Про природний заповідний фонд України" від 16.06.1992 №34, ст. 9-1: "Спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду здійснюється в межах ліміту та на підставі дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду". Як за таких обмежень домогтися вкрай необхідних своєчасних лісозахисних заходів? 
Державна цільова Програма "Ліси України" на 2010-2015 рр.затверджена постановою КМУ від 16.09.2009р. №977. Виконавцями цієї Програми були Держкомліс (нині Держагентство лісових ресурсів), Мінагрополітики, Міноборони, МНС, Мінтрансзв'язку, Київська держадміністрація. Сума фінансування — 21,9 млн грн (близько 3—4 млн грн щорічно). Серед багатьох завдань і очікуваних результатів знаходимо в ній: "підвищення стійкості лісових екосистем, забезпечення захисту лісу, зменшення обсягу суцільних рубок". Останнє нині сприймається вже як знущання з лісу! Очевидно, що Програма "з тріском" провалилася.
Сам по собі тимчасовий мораторій на експорт лісу-кругляка (законопроект ВР №1362) набув серед працівників лісового господарства широкого розголосу. На перший погляд, запровадження цього мораторію зможе забезпечити достатньо сировини для українських деревообробників, виробників меблів та інших товарів з деревини. Але, на жаль, при цьому внутрішнього ринку відходів деревини не сформовано. Збільшення залишків ділової деревини на складах загрожує не тільки швидкому перетворенню її на дрова, а й створить небезпеку і для сусідніх насаджень масовим розмноженням на залишеній деревині небезпечної групи технічних стовбурових шкідливих комах. Це знову великі збитки для держави!
І — останні три кілки у своєчасність лісозахисних заходів. Перший — Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо охорони тваринного світу" від 09.04.2015 №322: "У період масового розмноження диких тварин з 1 квітня по 15 червня забороняється проведення робіт та заходів, які є джерелом підвищеного шуму… в тому числі санітарних рубок". Другий — тендери на рубки з сорока днями роздумів щодо недопущення корупції при цих рубках. З погляду необхідності термінових лісозахисних заходів — це теж за межею здорового глузду. Третій — Протокол наради КМУ від 12.05.2016 "Вжити заходи до припинення видачі у 2016 р. дозволів на проведення суцільних санітарних рубок в лісах усіх груп та територіях ПЗФ". Призупинити рубки саме тоді, коли вони вкрай необхідні, особливо в сосновому та ялиновому господарствах?! Короїди аплодують! Їм створено рай. 
Що маємо терміново зробити в умовах неоголошеного надзвичайного стану у лісовому господарстві України?
1. Осмислити проблему. Це — перший крок до її вирішення. На жаль у суспільстві все ще панує думка: "Ліс, стільки терпів, то й іще потерпить". У Верховній Раді добре було б створити ініціативне депутатське об'єднання на зразок "Українському лісу — один господар". Насамперед слід сформувати Національну консультативну раду з питань лісу й ухвалити Закон України "Про національну лісову політику". Концепція розвитку лісової галузі має будуватися на світового рівня досягненнях української лісівничої науки. Уряд повинен довести до відома всіх органів місцевої влади, районних та обласних рад і адміністрацій інформацію про серйозність ситуації з насадженнями їхнього регіону. Це потрібно для ефективної реалізації намічених радикальних заходів для виведення їх з надзвичайного стану. 
Оскільки кардинальних змін у лісовому законодавстві в 2017 р. очікувати не доводиться, обласні ради й адміністрації своїми рішеннями повинні зобов'язати всіх користувачів лісів (насамперед тих, хто має лісонасадження сосни, ялини і дуба) ліквідувати захаращеність у лісах, використовуючи лісопродукцію як альтернативний вид палива в зимові періоди. Це буде відповіддю на погрози Кремля влаштувати Україні "холодний апокаліпсис". Після цих заходів уже можливе проведення своєчасних санітарних рубок. 
2. Тільки тоді, коли санітарні рубки будуть синонімом рубок з виховання лісових насаджень, можна сподіватися на поліпшення ситуації, що склалася з українським лісом. У ННІ лісового та садово-паркового господарства НУБіП України є достатньо розробок і рекомендацій щодо поліпшення санітарного стану лісових насаджень. Було б бажання їх застосувати! Але "сім няньок", певно, "позичать у сірка очі", і вдаватимуть, що нічого не бачили і не чули. 
3. "Ми намагаємося причепити реактивний двигун до воза та ще й дивуємося, чому останній розвалюється" (В.Кошелюк у DT.UA від 12.12.2015). 
У вирішення всіх лісівничих проблем маємо вкладати не так гроші, як інтелектуальні ресурси. Доля майбутнього українського лісу значною мірою залежатиме від участі в ній тих, хто нині навчається лісівничої науки. Але, на жаль, і вона в стадії стагнації. Значної шкоди завдала і завдає — хай яка вона модернізована — модульна система оцінювання знань студента. Наразі все зводиться до "кнопкодавства". Викладач не має можливості спілкуватися зі студентом. Модульна система спонукає до того, що студент не працює з підручниками, не може професійно мислити і спілкуватися. Коли йому, бідному, дивитися в підручник (якого часто взагалі немає), якщо в розкладі занять така кількість предметів, що "очі розбігаються, дивлячись!" (Панас Мирний). На фахові дисципліни залишилося всього нічого. 
4. Реформи в лісовій галузі — це насамперед процес лікування, а для цього потрібен кваліфікований діагноз. На мою думку (людини з великим досвідом практичної і наукової роботи), цей діагноз буде невтішним: завдавши лісу величезні рани, його вже слід не "жаліти", а застосовувати радикальні й болючі "хірургічні" методи, дослухаючись порад професіоналів, а не піарників. Результатом своєчасного і послідовного виконання рекомендованих лісозахисних заходів буде значний економічний ефект. На це завжди звертали увагу класики української лісівничої науки (напрошується аналогія зі своєчасними лікувальними заходами в людському суспільстві). Якщо ж цих методів не впроваджувати, український ліс помре. Завдання зводиться ще й до того, щоб уся деревина після необхідних рубок повністю використовувалася для нових видів лісопродукції (зокрема як альтернативний вид палива). 
5. Не дурні придумали три "П" — патріотизм, порядність, професіоналізм. Ми не можемо дозволити, щоб на місці українського лісу з'явився напис: "Загинув через дурість". Vita sine litteris mors est (Життя без науки — смерть).
Гадаю, цей крик душі не потребує особливих коментарів. Його просто треба почути — разом зі словами Ліни Костенко: "Щоб ці ліси не вимерли, як тур, щоб ці слова не вичахли, як "руди".

http://gazeta.dt.ua/ECOLOGY/prostit-meni-scho-znovu-b-yu-na-spoloh-_.html



Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо збільшення міри покарання за незаконну порубку лісу


Проект вноситься народним депутатом України Парасюком В.З.
(посв. № 320)


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо збільшення міри покарання за незаконну порубку лісу


Верховна Рада України постановляє:

1. Статтю 246 Кримінальний кодекс України (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 25-26, ст. 131) змінити та викласти в такій редакції:

«Стаття 246. Незаконна порубка лісу

1. Незаконна порубка дерев і чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, що заподіяло істотну шкоду, а також вчинення таких дій у заповідниках або на територіях та об'єктах природно-заповідного фонду, або в інших особливо охоронюваних лісах -

карається обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк.

2. Незаконна порубка дерев і чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, що заподіяло істотну шкоду, а також вчинення таких дій у заповідниках або на територіях та об'єктах природно-заповідного фонду, або в інших особливо охоронюваних лісах, вчинена групою осіб чи особою, раніше судимою за злочин, передбачений цією статтею або статтями 245, 247 цього Кодексу, -

карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років».

2. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Голова
Верховної Ради України


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо збільшення міри покарання за незаконну порубку лісу"


1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Погіршення стану лісів в Україні сьогодні є однією з найбільших екологічних проблем. Окрім того, що на даний час Україна є великим експортером деревини в Європі, у зелених зонах набрали загрозливих масштабів діяння браконьєрів, які проводять незаконні рубки дерев та їх незаконний збут.

За інформацією Державного агентства лісових ресурсів України у 2015 році обсяг незаконних рубок в Україні склав 24,1 тисяч кубометрів. Незаконні вирубування завдали Україні збитків на суму понад 85 млн грн, з яких відшкодовано лише 4,6 млн грн. Та згідно інформації неурядових екологічних організацій, число незаконних рубок у реальності в десятки разів більше, оскільки дана цифра відображає лише ті рубки, які зафіксовані у лісгоспах, що належать державі. Згідно з даними Держмитслужби (до її ліквідації), щороку з України вивозиться деревини на суму близько 272 мільйонів доларів. Однак ця цифра, теж може бути більшою у кілька разів. Також слід враховувати масштаби нелегального збуту деревини на внутрішньому чорному ринку. Загальна площа лісового фонду України становить – 10,4 млн. га, із яких вкритих лісовою рослинністю – 9,6 млн. га. Екологи стверджують, що за останні роки лісистість в Україні скоротилася щонайменше до 11%, тоді як Держлісагенство повідомляє, що вона становить 15,9%. У 2015 році працівниками державної лісової охорони виявлено 6 565 випадків незаконних рубок.

Водночас, згідно офіційної статистики Генеральної прокуратури України у І кварталі 2015 року на території України було скоєно 450 злочинів передбачених статтею 246 Кримінального кодексу України (незаконна порубка лісу).

За аналогічний період 2016 року було скоєно 853 незаконних порубок лісу. Даний аналіз свідчить про збільшення кількості вказаних злочинів майже у два рази.

Сучасний стан злочинності у сфері злочинів проти довкілля свідчить про те, що норми Кримінального кодексу України не здійснюють достатнього превентивного впливу на суспільство.

Звісно слід врахувати, що значні втрати є у лісових насадженнях у зоні АТО, проте не слід відкидати і фактору масштабних незаконних рубок на Закарпатті та загалом по території України в регіонах з високим чи середнім показником лісистості.

2. Мета законопроекту і шляхи її досягнення
Метою законопроекту є збільшення превентивного впливу на суспільство, для зменшення кількості незаконних рубок лісів, шляхом зміни санкції статті Кримінального кодексу України, що передбачає покарання за даний вид злочину, на більш сувору.

3. Правові аспекти
Основними нормативно-правовими актами, які діють у цій сфері, є Конституція України, Кримінальний кодекс України, Лісовий кодекс України.

4. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація проекту не потребуватиме видатків з Державного бюджету України. У зв’язку із збільшенням санкцій, реалізація законопроекту протидіятиме завданню збитків державі від незаконних вирубувань лісів, що може вплинути на дохідну частину бюджету.

5. Запобігання корупції
У проекті акта немає правил і процедур, що можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

Проект акта не потребує проведення громадської антикорупційної експертизи.

10. Прогноз результатів
Прийняття цього законопроекту дозволить зменшити кількість злочинів проти довкілля, а саме незаконних вирубок лісу.

Народний депутат України Парасюк В.З.(посв№320)

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами)


Проект вноситься народними депутатами України
Карпунцовим В.В.
(посв. № 446)
Мельничуком І.І.
(посв. № 229)

Закон України

про внесення змін до деяких законодавчих актів України 
(щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу
та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами)


Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:


І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:

1. У Кодексі України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради Української РСР, 1984р., додаток до № 51, ст. 1122):

1) частину третю статті 38 після слів «передбачених статтями» доповнити цифрами «65,»;

2) статтю 65 викласти у такій редакції:

«Стаття 65. Незаконні порубка лісу чи незаконні операції з лісоматеріалами чи пиломатеріалами

1. Незаконна порубка дерев і чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, а так само перевезення, зберігання незаконно порублених дерев, виготовлення чи обіг лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев за відсутності ознак діяння, передбаченого Кримінальним кодексом України, -

тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 100 відсотків встановленої вартості об’єкту порубки чи пошкодження та з конфіскацією засобів та знарядь вчинення правопорушення.»;

3) частину першу статті 221 після цифр «512» доповнити цифрами «65, »;

4) у частині першій статті 241 цифри «63-70» замінити цифрами «63-64, 66-70»;5) в абзаці «центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства (частини друга і п’ята статті 85, статті 85-1, 88-1, 90)» слова «частини друга і п’ята» замінити словами та цифрами «стаття 65, частини друга і п’ята»;


6) частину четверту статті 277 доповнити словами «, а також у справах про адміністративні правопорушення у разі необхідності визначення розміру шкоди - до отримання висновку про його встановлення».


2. У Кримінальному кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2001р., №25-26, ст. 131):

1) частину першу статті 201 після слів «від митного контролю» доповнити словами «лісоматеріалів та пиломатеріалів цінних і рідкісних порід дерев,»;

2) статтю 246 викласти у такій редакції:

«Стаття 246. Незаконна порубка лісу чи незаконні операції з лісоматеріалами чи пиломатеріалами

1. Незаконна порубка дерев і чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, а так само перевезення, зберігання, збут незаконно порублених дерев, виготовлення чи обіг лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев, що заподіяло істотну шкоду встановленому законом порядку охорони, раціонального використання і відтворення лісу, -

карається штрафом від тридцяти тисяч до сорока п’яти тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від чотирьох до шести років та з конфіскацією майна.

2. Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені на територіях чи об’єктах природно-заповідного фонду або в інших особливо охоронюваних лісах, -

караються штрафом від сорока п’яти тисяч до п’ятдесяти тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років та з конфіскацією майна.

3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки, -

караються штрафом від п’ятдесяти тисяч до п’ятдесяти п’яти неоподаткованих мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від семи до дванадцяти років та з конфіскацією майна.

4. Сприяння службовою особою шляхом використання свого службового становища діям, які передбачені частинами першою, другою, або третьою цієї статті, -

караються штрафом від сорока п’яти тисяч до п’ятдесяти тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років та з конфіскацією майна.

Примітка.

1. Під незаконною порубкою дерев у цій статті розуміється порубка дерев, яка здійснюється:

- без спеціального на те дозволу, який посвідчується відповідним документом, виданим уповноваженим органом;

- за наявності дозволу, але з недотриманням передбачених у ньому умов, стосовно місця, способу і строків порубки, кількості і пород дерев;

- за наявності дозволу на проведення суцільної санітарної рубки, але без дотримання обмежень, встановлених щодо площі, строків, технології проведення робіт.

2. Під істотною шкодою, якщо вона полягає у завданні матеріальних збитків, у цій статті слід розуміти вартість предметів злочину, що у сімсот п’ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян.

3. Під тяжкими наслідками, якщо вони полягають у завданні матеріальних збитків, у цій статті слід розуміти вартість предметів злочину, що у тисячу п’ятсот і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян.».

ІІ. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Голова
Верховної Ради України






ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА 
до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами)»


1. Обґрунтування необхідності прийняття акту
Наслідки незаконної порубки лісу спричиняють катастрофічну шкоду екологічній системі України, а пов’язані з нею незаконні дії призводять до втрат державного бюджету.

Проте на сьогодні рівень відповідальності за порушення правил порубки лісу надзвичайно низький.

Зокрема, наразі санкція статті 246 КК України передбачає максимальне покарання у виді позбавлення волі на строк до трьох років, що за статтею 12 КК України кваліфікується як злочин середньої тяжкості, а відповідно унеможливлює застосування правоохоронними органами проведення негласних (розшукових) слідчих дій.

Водночас чинна редакція статті 246 КК України не передбачає відповідальності за дії, пов’язані з незаконною порубкою лісу, а саме: незаконне перевезення, купівля, продаж, інші операції, у тому числі і його контрабанду, яка на теперішній час є надзвичайно поширеним явищем, від чого держава втрачає чималі кошти.

Слід також зазначити, що встановлена чинним КК України відповідальність за незаконний видобуток корисних копалин (штраф від 400 до 700 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеження волі на строк до трьох років, або позбавлення волі на той самий строк) не відповідає шкоді, яка завдається у зв’язку з незаконною порубкою та використанням дерев, а також лісо- та пиломатеріалів.

Відсутність дієвого превентивного механізму та співмірної відповідальності за вчинення зазначених незаконних дій призводить до виникнення явищ масової порубки лісів.

2. Цілі та завдання законопроекту
Проект підготовлено з метою встановлення співмірної відповідальності за незаконну порубку лісу, незаконне використання та операції з ним, що має стати превентивним механізмом для зменшення негативних наслідків від вчинення зазначеного злочину.

3. Загальна характеристика та основні положення законопроекту
Проектом пропонується:

- шляхом внесення змін до статті 201 КК України встановити кримінальну відповідальність за контрабанду лісоматеріалів та пиломатеріалів цінних і рідкісних порід дерев;

- доповнити КК України статтею 2401 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами)»;

- визначити кваліфіковані склади злочинів та встановити відповідальність не лише за незаконну порубку лісу, а й за перевезення, зберігання незаконно порублених дерев, виготовлення чи обіг лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев;

- шляхом підвищення санкцій посилити відповідальність за незаконну порубку дерев, виготовлення чи обіг лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев, акцентуючи увагу на штрафних санкціях (від 510000 грн. до 935000 грн.);

- встановити кримінальну відповідальність службових осіб за сприяння незаконним діям, пов’язаним з незаконною порубкою лісу та незаконними операціями з лісоматеріалами та пиломатеріалами.

У КУпАП:

- шляхом викладення статті 65 КУпАП у новій редакції встановити кваліфіковану відповідальність не лише за незаконну порубку лісу, а й за незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами, що вироблені з незаконно порубленого лісу, за умови відсутності ознак, діяння передбаченого КК України;

- посилити штрафні санкції до 100 відсотків установленої вартості об’єкта порубки чи пошкодження та з конфіскацією засобів і знарядь вчинення правопорушення;

- шляхом внесення змін до ст. 38 КУпАП продовжити строк притягнення до адміністративної відповідальності до 2 років;

- шляхом внесення змін до ст. 277 КУпАП надати суду можливість зупинення строку розгляду справи про адміністративне правопорушення для встановлення розміру шкоди.

4. Стан нормативно-правової бази у цій сфері правового регулювання
Нормативно-правовими актами у цій сфері правового регулювання є Конституція України, Кримінальний кодекс України та Кодекс України про адміністративні правопорушення. Прийняття законопроекту не потребує внесення змін до інших нормативно-правових актів.

5. Фінансово-економічне обґрунтування законопроекту
Прийняття законопроекту не потребує залучень додаткових коштів з Державного бюджету України.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття Закону
Прийняття проекту Закону надасть правоохоронним органам можливість проведення негласних слідчих (розшукових) дій, запровадить дієвий превентивний механізм утримання від вчинення злочинів, пов’язаних з незаконною порубкою дерев, виготовленням чи обігом лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев, а також співмірне покарання за вчинення вказаних злочинів.





Народні депутати України Карпунцов В.В
(посв. № 446)
Мельничук І.І.
(посв. № 229)

09 вересня 2016

Положення про реалізацію деревини потребує негайних змін


Аби торги відбувалися цивілізовано

Це довів аукціон ресурсів IV кварталу нинішнього року

26 серпня на ТБ «Тернопільська агропромислова біржа» відбувся аукціон лісоресурсів IV кварталу 2016 року. На торги виставлено 5033 кубометри деревини. Окрім четвертого, у лотах розмістили і деревину ресурсів третього кварталу, оскільки  на час червневого аукціону тривала заборона всіх рубок, окрім головного користування. У торгах взяли участь 123 представники деревообробних підприємств Тернопільщини та інших регіонів нашої держави.

Перед торгами аукціонним комітетом вирішено не обмежувати кроки під час проведення аукціону, незважаючи на ажіотаж на пиловник дуба й очікування продавцями підвищення стартової ціни у рази. Хоча, як заявили представники держпідприємств, на нижніх складах і досі є деревина ресурсів ІІ і ІІІ кварталів, яку не вибрали представники деяких деревообробних підприємств через її високу ціну, сформовану на попередніх аукціонах. Як зауважив т.в.о. директора ДП «Кременецьке лісове господарство» Олександр Войтюк, середньостатистичний громадянин не зможе дозволити собі купити для будівельних потреб пиловник дуба за ціною 10 тисяч гривень за кубометр. Та й спрямувати цю деревину для переробки у власних цехах, за словами головного інженера ДП «Чортківське ЛГ» Олександра Семанчука, у кінцевому результаті буде лише збитковим для підприємства. Власне, це і є причиною того, що під час попередніх аукціонів обмеження таки діяли. Такий крок з боку продавців давав їм можливість залишати ціну на пиловник дуба на рівні середньої.

До слова, на торги були запрошені представники обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, аби вони дали рекомендації стосовно того, як діяти лісовим господарствам за таких обставин. Адже в законодавстві не прописано, як діяти державним підприємствам, аби не склалася подібна ситуація із завищенням ціни деревини, вартість якої така сама, а інколи й перевищує європейську. Потрібно замислитись і над тим, яка рентабельність тих підприємств, які можуть собі дозволити купити деревину за такою ціною. До слова, президент ТБ ТАПБ Олександр Коровкін поінформував, що давав запит на адресу однієї з фірм, через яку, власне, постійно складається така ситуація на аукціонних торгах тернопільської біржі, про те, яку продукцію вона виготовляє та за якою ціною реалізовує, на що представники цієї фірми відмовились давати відповідь, мотивуючи комерційною таємницею. Та й у Положенні про реалізацію деревини не вказано, чим керуватися, якщо ціну фактично штучно піднімають одна-дві фірми, які в кулуарах можуть домовитися про такі спільні дії і в результаті залишити без жодного кубометра представників малого й середнього бізнесу. Звичайно, аукціон створено для того, аби той чи інший покупець виграв лот за найвищою ціною. Проте ми не дивимося в корінь проблеми, адже йдеться не про кінцевий продукт – крісло чи шафу, а проміжний, ціна якого в подальшому міститиме затрати на його переробку, заробітну плату працівникам, відрахування в бюджети і т.д. Мабуть, надалі потрібно проаналізувати цю проблему і внести суттєві поправки до нового Положення про реалізацію деревини на аукціонних торгах.

Враховуючи це, вирішено на початку вересня провести круглий стіл за участю представників облдержадміністрації, територіального відділення Антимонопольного комітету, обласного управління лісового та мисливського господарства, Товарної біржі «ТАПБ», деревообробників і всіх зацікавлених осіб.

На результат ухваленого аукціонним комітетом рішення не довелося довго очікувати. Після проторгування перших семи лотів із пиловником дуба, стартова ціна сягнула 9-10 тисяч гривень за кубометр. Це спричинило серйозний конфлікт між покупцями. Не обійшлося і без погроз з боку представника однієї з фірм на адресу інших, через що викликали представників поліції, які вивели підбурювача із зали. Олександр Коровкін запропонував покупцям проголосувати або за припинення торгів і перенесення їх на інший день, або за їх продовження, розпочавши аукціон спочатку. Покупці одноголосно підтримали другу пропозицію.

У результаті аукціону стовідсотково реалізовано пиловники дуба, бука, ясена, клена, берези, липи, вільхи, а також дубової, букової та ясеневої фансировини. Майже повністю – пиловник граба.





Марія САБАН

http://svoboda.te.ua/novyny/aby-torhy-vidbuvalysja-cyvilizovano-2.html

Дело о Бучанском лесе: суд арестовал 890 га земель лесного фонда

09.09.2016 22:11 

По ходатайству прокуратуры Печерским судом Киева на земельные участки в Бучен наложен арест. Досудебное расследование продолжается

Дело о Бучанском лесе: суд арестовал  890 га земель лесного фонда
Печерский суд Киева арестовал 890 га земель лесного фонда в пределах Бучанского поселкового совета, которые незаконно были переданы под застройку. Об этом сообщает пресс-служба ГПУ.
"Генеральной прокуратурой Украины продолжаются приниматься меры по восстановлению прав и законных интересов жителей города Буча Киевской области, а также государства при расследовании уголовного производства по факту незаконного изъятия земель лесного фонда и изменений их целевого назначения в пределах Бучанского поселкового совета площадью 890 га, с последующим незаконным переводом указанных земель к землям жилой и общественной застройки", - говорится в сообщении.
По ходатайству прокуратуры Печерским судом Киева на указанные земельные участки наложен арест. Досудебное расследование продолжается.
21 июля следователи ГПУ провели обыск у мэра Бучи Анатолия Федорука. Его и мэра Ирпеня Владимира Карплюка подозревают в причастности к незаконному изъятию из госсобственности 890 га особо ценных земель лесохозяйственного назначения. Уголовное дело расследуется по ч. 2 ст. 364 (злоупотребление властью или служебным положением) УК Украины.
ЛIГАБiзнесIнформ
Информационное агентство
www.liga.net







Валерій Мурга, начальник управління Закарпатського лісомисливського господарства - Декларувати доходи лісників? Я за!



Наша розмова з головним закарпатським лісівником Валерієм Мургою стосувалася, насампередмасових рубок у Карпатах. Наразі саме цей аспект діяльності лісівників найбільше турбує суспільство, привертає увагу усіх, від активістів до генпрокурора. Примітно, що самі лісівники цю тему не люблять. Адже рубати ліс - це їхня робота. Тож викликає повагу те, що пан Мурга знайшов час та бажання поспілкуватися з нами із цього приводу й дав відповідь на всі запитання стосовно масових рубок на Закарпатті.

«ЛІСОВОЗИ ЇЗДЯТЬ, БО ВОНИ ЛІТАТИ НЕ МОЖУТЬ»

- Нещодавно Закарпаття відвідали міністр екології Остап Семерак та голова Держлісагенства Христина Юшкевич. На спільній зустрічі йшлося про розширення меж заповідників. Це питання розглядалося також у сенсі одного із заходів для зменшення рубок?

- Так, спільна нарада стосовно природно-заповідного фонду була продуктивною. Йшла мова про розширення трьох національних парків - «Синевир», «Ужанський» та «Зачарований край». Якщо взяти статистику природно-заповідного фонду, він зараз складає 6,5% від загальної території - це по Україні в цілому. Науковці говорять про оптимальну цифру 20%. Найбільше має Хмельницька область - 15,7%, Івано-Франківськ - 15,5%, Закарпаття третє - 14%. Тобто від пропонованого показника у 20% ми не далекі. Лісівники не проти того, аби цей заповідний фонд розширити. При тому плані роботи, який маємо наразі, по темпах розширення можу сказати, що до 1 листопада матимемо 16%. Тоді за кількістю заповідних територій будемо перші по країні.

- На тій зустрічі про масові рубки, я так розумію, не йшлося, але розмови про них не вщухають. Особливо після літнього візиту генпрокурора Юрія Луценка на Закарпаття. Цей градус суспільної напруги відчутний у роботі лісівників - за останній місяць?

- Ми працюємо у стандартному штатному режимі. Просто за якийсь період ми втратили інформаційний простір. Тому зараз більше спілкуємося з пресою, стараємося подати більше інформації, довести, що не так погано ми працюємо...

- Можливо, показувати позитивний досвід дійсно треба. Але наразі у суспільстві є запит на те, аби вирішити проблему із масовими рубками. Люди бачать ці дірки у лісових масивах, бачать лісовози, які постійно снують дорогами, - і повідомлення про те, що десь лісівники висадили кількасот гектарів молодого лісу їх не надто, знаєте, зачіпає...

- Я вам скажу на це так: лісовози їздять, бо вони літати не можуть. Якщо ми у рік заготовляємо на наших підприємствах, яких є наразі 19 на Закарпатті, 1,4 млн кубометрів деревини - лісовози мусять їздити. За таким принципом працює наша галузь економіки. Працюють приватні підприємства, працюють люди в лісі, є багато структур, які займаються переробкою деревини для українського споживача. Ці кошти - це податки в бюджет, робочі місця, ремонт доріг, шкіл, дитячих будинків, лікарень. Про це також неодмінно треба пам'ятати. Як і про те, що ліс - ресурс, який відновлюється, і якщо зараз ми перестанемо його заготовляти, він просто втратить свою технічну якість. І коли говорять про ці дірки - вони були, є і будуть, бо у державі ведеться заготівля лісу. Різними способами: як вибірково, так і суцільно. Я один із прибічників ідеї проекту “FORZA” щодо того, аби відходити від суцільних рубок. Плануємо започатковувати на Закарпатті саме таку практику в лісгоспах.

«МИ ХОТІЛИ Б ВІДМОВИТИСЯ ВІД ПРАКТИКИ СУЦІЛЬНИХ РУБОК. АЛЕ ЦЕ ДОВГИЙ ТА ЗАТРАТНИЙ ПРОЦЕС»

- Тобто ви декларуєте, що хотіли би відмовитися від суцільних рубок?

- Так, але це складно. Ми не готові технічно, ми не маємо того техзабезпечення, яке є в Європі, де працюють зовсім інші машини та обладнання. Є різні установки, які нам потрібно буде закупити, аби пройти процес технічного переоснащення наших підприємств.

- Наскільки це затратно?

- Це надзвичайно дорого. Скажімо, один харвестер (багатоопераційна лісозаготівельна машина. - Ред.) коштує півмільйона євро.

- І у нас їх не виробляють, звичайно, і треба закуповувати за кордоном?

- Так. Тільки за кордоном. Тільки після придбання такого техскладу у наші держлісгоспи можна буде від теорії переходити до практики. А до того ще треба узгодити усі питання на рівні закону.

Але, разом із тим, залишаються питання щодо всихання ялинників. Це цілі масиви, які вмирають. Якщо їх зараз не забирати, не рубати суцільно - повірте, у результаті ми втратимо набагато більше.

«ПРИ ОБЛЬОТІ КАРПАТ БУВ ПРИЄМНО ВРАЖЕНИЙ: РУБКИ ПРИБРАНІ, ЗАЧИЩЕНІ, РОСТЕ МОЛОДНЯК»

- Ми писали про проблему всихання ялинників, це справді екокатастрофа. Але наразі мова йде про окремі райони, наприклад, Рахівщину на Закарпатті, де це масове явище. Разом із тим, суцільні рубки ми спостерігаємо по всій області, зокрема, на Перечинщині та Хустщині, де багато несанкціонованих рубок. Але тут букові ліси, тут не всихають ялинники.

- У букових масивах суцільні рубки ведуться у лісах головного користування. Це ліс, який для того й вирощувався. Ці ділянки чітко визначені у планах, такого лісу є 530 тис. кубометрів на Закарпатті. Я як начальник управління десь розумію, що активістів та людей нервують ті плями на схилах. Але мушу тут сказати, що це не пустирі, не лисі Карпати. Коли ви глянете ближче - побачите молоді культури, 5 років, 7, 10, 20, 30 - ліс росте. Це не порожні плями.
До речі, під час спільної поїздки Карпатами з генпрокурором з вертольота це теж чітко було видно. Я тоді, навпаки, мав приємне відчуття - що ліс росте, що ділянки, де були рубки, прибрані, усі зруби чисті, потоки розчищені. Мене це приємно вразило - і після того на загальній нараді я подякував своїм директорам лісгоспів за роботу. Подякував також активістам, бо вони були рушієм, який змусив лісівників якісно попрацювати й навести лад на місцях масових рубок.

- Цікавий нюанс, бо генпрокурор побачене назвав «екоцидом» Карпат...

- Тут мова про різне сприйняття. Я, як професійний лісівник, побачив добротну роботу лісівників, які прибрали місця масових рубок, та ліс, що росте. Він побачив екоцид Карпат. От гляньте (звертає увагу на картину на стіні з типовим карпатським пейзажем - авт.), напроти нас на стіні є картина художника Сапатюка. Це його подарунок Управлінню при створенні в 1993 році. Це типовий карпатський краєвид. Але придивіться - там теж є суцільні рубки.

- Щодо різного, як ви кажете, сприйняття проблеми масових рубок. Могла його якось спостерігати: під час поїздки хтось із колег вирішив подискутувати із лісівником щодо рубок і сказав: «Що не кажіть, але рубають зараз багато». Його опонент розсердився: «От ти, коли дома помідори садиш, - не даєш же ти їм згнити, а збираєш. Але хочеш, аби лісівники лишили ліс гнити!»

- Погоджуюся з лісником, бо на помідорах просто процес гниття дуже швидко можна побачити. Це кілька тижнів. Для лісу це десятки років.

- Але допоки проблема з масовими рубками на слуху - чи можливо накласти на них мораторій, хоча б до моменту, поки не спаде суспільна напруга? На рік, півтора, два - можливо? Не тільки в заповідному фонді?

- Ліс заготовляти треба. Бо якщо цього не робити - він згниє, й держава втратить гроші. Продукція, яку дає нам ліс, потрібна кожен день. Це і меблі, й наші хати, і дрова. І я ще раз наголошую, що ліс - це ресурс, який відновлюється. Нафту, газ вибирають - лишаються пустоти. І це теж впливає на процес зміни клімату на Землі: і грунтові води опускаються, і те, що ми не маємо зими. Але акцент - на лісі й на роботі лісівників. Ви кажете про призупинку роботи підприємств... А як бути із людьми, що працюють в цій галузі? Друге питання: а чи не звинуватять нас нащадки, що ми дали лісові просто вмерти, згнити, а не посадили для них новий, котрий через сто років буде більш ефективний, ніж той, що йому уже зараз під 100 років?

- Ви згадали про державу й гроші. Парадокс, але окремі активісти вказують, що господарства ліс заготовляють - але гроші йдуть мимо держскарбниці, у кишені директорів... А лісгоспи, де цей ліс заготовляють, виявляються ще й збитковими. Наприклад, є така інформація щодо Хустського ЛГ.

- У нас нема збиткових підприємств. Жодного. У Хусті невеликий прибуток, але він є. «Закарпатагроліс» був збитковий, але ми його розкололи - і розбили між іншими лісогосподарствами.

«ЧИ ПОТРІБНІ ЛІСГОСПАМ ДРОНИ? НЕ ЗАВАДЯТЬ - ЦЕ ТОЧНО»

- Ваша шефиня пані Юшкевич говорить, що треба посилювати захист лісу. Мова про закупівлю дронів - для забезпечення постійного нагляду за територіями. Але ж насправді ніхто не знає лісу краще за лісника. Він знає, де росте цінна деревина, де треба краще дивитися за нею... То чи потрібні насправді дрони?

- Не завадять, якщо чесно. Друге питання, чи всюди вони будуть ефективні. Там, де є велике скупчення населення, - так, аби не рубали самовільно. Для контролю пожеж вони б дали відповідний ефект.

Я частково погоджуся з вами також і у тому, що краще за лісника ніхто не знає ліс. Тому зараз жорстко ставлю питання щодо того, як поводитися із працівниками лісової охорони. У разі виникнення питання про несанкціоновані рубки - людину звільняємо. Але є розкидані обходи, є у нас багато хат у лісовому фонді. Якщо кожен зрубає по дереву, це буде відчутно...

- Направду, ці люди ж не становлять загрози для Карпатського лісу, вони ж його не возять лісовозами...

- Ну це якщо мова про десятьох порушників. А якщо їх 200, 300? От наприклад, у селі Порошково на Перечинщині - там багато проблем саме із місцевою громадою. За кількістю самовільних рубок цей регіон - лідер на Закарпатті. 90% виявлених лісовою охороною випадків самовільних рубок - звідси. Друге питання. Лісник мусить охороняти свій ліс. Це аксіома. Зараз маємо 230 справ, переданих до правоохоронних органів через незаконні рубки.

- Слідкуєте, як рухається слідство?

- Ми передаємо справи, а потім кожного місяця наші підприємства роблять запити щодо того, як вони просуваються. Маю сказати, що не завжди так, як би хотілося. Є різні чинники.

«ЗАРАЗ БЕЗ ПІДПИСУ ПРЕДСТАВНИКА МІСЦЕВОЇ ГРОМАДИ НЕ МОЖЕ ВІДБУТИСЯ ЖОДНА РУБКА»

- Що можуть, на вашу думку, зробити лісівники уже зараз, аби зменшити градус напруги у питанні масових рубок?

- Спілкуватися з громадами, давати пояснення своїй роботі - щодня. Маю колегу з Польщі, то розкажу вам на їхньому прикладі, як вони працюють із громадою. Він каже: «Коли давно при Совєтах мене запитувала громада: а що ви робите? - я казав, мовляв, це не ваша справа. А коли питають зараз, я півгодини дякую, що вони цікавляться проблемою збереження лісів, а ще півтори години потім розповідаю, що й для чого ми тут робимо». Він правий на 100%. Друге, що ми можемо зробити й робимо - мінімізувати рубки й активізуватися у плані захисту від самовільних рубок. До речі, зараз ми націлюємо працівників попередньо погоджувати усі свої дії з громадою.

- Тобто, простими словами кажучи, якщо у моєму селі буде запланована рубка, то я про це дізнаюся за скільки - за рік? І зможу впливати на процес?

- Так. Якщо є стихійні лиха - бурелом, всихання, шкідники, - ми ставимо питання про рубку та погоджуємо її із місцевою громадою. У санітарних правилах тепер є зміна, і вона стосується обов'язкової присутності представника місцевого самоврядування у комісії, що розглядає доцільність проведення суцільної рубки. Акт про рубку та її квиток не буде дійсним без підпису представника місцевої громади.

- Хто і як формує висновки про необхідність масових рубок?

- Старт дає майстер лісу. Він пише листок сигналізації, що у нього в такому-то кластері є вітровал, шкідники, всихання тощо... Далі керівник підприємства формує листи на Управління та лісопатологічну службу, яка нам не підпорядкована, - закарпатців, скажімо, обслуговує «Львівлісозахист» або «Франківськлісозахист». Після того формується комісія - лісничий, лісопатолог, представник управління, які досліджують ділянку та дають дозвіл на проведення рубки.

- Чи можна цей дозвіл оскаржити, якщо виявлено, наприклад, що рубка сфальсифікована й здоровий ліс хочуть видати за пошкоджений, аби зрубати, продати й заробити? Як це було із скандальною рубкою на Хустщині нещодавно.

- Я ту справу знаю. За висновком лісопатологів, та рубка відповідає вимогам. Друге: є порушена кримінальна справа прокуратурою, наразі рубка не проводиться, дії зупинені повністю.  Ми з активістом знайомі, у нього є позиція своя, я її ціную. Але він не завжди фахово дає оцінки. Пан Роман Келемен показує бук, який рубатимуть, із засічками. Я як лісівник бачу, що ці засічки говорять про те, що це здорове дерево, й це границя рубки: до нього дерева рубають, від нього уже ні. Тобто це дерево не підлягало рубці. У деяких моментах активістам, перш ніж поширювати інформацію, треба спитати фахівця, можливо, він дасть коментар, який змінить потім думку самого активіста.

«ЗАРПЛАТА В ЛІСНИКІВ НЕПОГАНА: СЕРЕДНЯ - 6 ТИС. ГРН., Є Й 20 ТИС.»

- Маю до вас ще питання про гаманець. Наразі чимало людей виступають за декларування доходів чиновників. Оскільки лісівники з порівняно невеликими зарплатами мають непогані іномарки та маєтки, виникає питання доцільності декларування також їхніх доходів. Бо є усі ознаки невідповідності між офіційними доходами та побутом. Тож - чи варто декларувати свої доходи лісникам?

- Ну, по-перше, зарплата лісників не така вже й погана - середня по області складає 6 тисяч грн. У лісовій охороні мають більше, у деяких лісорубів, що працюють у лісі, є й 20 тисяч. Сказати зараз, які у лісівників автомобілі, не можу - у декого бачу, у декого ні... Сказати, щоб бідували, теж не можу. Скажу так: закарпатці - ділові люди. Кожен має своє господарство, є родина, яка займається бізнесом. Не можу сказати офіційно, чи є зараз приватні пилорами у когось із моїх підлеглих. У родичів - так. Чому б ні? Якщо мій брат хоче займатися переробкою лісу, чому він не може цього робити? Але якщо я про це знаю, то дбатиму, аби у брата на рівні закону було все чисто - бо у разі чого акценти змістяться на мене. Другий момент: лісівники - це люди, які люблять порядок і роблять порядок. Стараються зробити його й у себе дома біля хати. Тому мірятися хатами - нерозумно. Тим більше на Закарпатті. А з приводу того, аби декларувати доходи - я за. Але всім.

«КОЛЕГИ СУДЯТЬСЯ ІЗ ЗАКАРПАТСЬКОЮ МИТНИЦЕЮ, І ЇХ МОЖНА ЗРОЗУМІТИ: ЇМ ПРАЦЮВАТИ БЕЗ ЕКСПОРТУ СКЛАДНО»

- Цікава ваша позиція щодо скандальних чопських вагонів, затриманих за розпорядженням Москаля (у Чопі в серпні затримали вагони з деревиною, яку відправляли на експорт під виглядом дров. - Ред.). У той час, коли усі лісгоспи подають позови до митниці через затримані вагони, гудять на всю країну про збитки державі, ви стоїте осторонь, майже не коментуєте ситуацію. Це тому, що серед тих вагонів нема закарпатського лісу? Чи це солідарність із керівництвом області у питанні експорту лісу?

- Ми маємо достатньо можливостей реалізовувати свою деревину на Закарпатті. Звісно, сенс вивозити і продавати за кордоном є - деревина дорожче, зменшення податкового навантаження. Але якщо я живу на Закарпатті - я роблю так, аби ця сфера розвивалася тут. У нас достатньо підприємств, які закуповують у нас деревину. 210 тисяч кубометрів ми виставили минулого сезону, 198 було реалізовано за першу сесію аукціону. Попит на деревину тут є. Наші підприємці закуповують додатково ще й у інших областях.

По-друге, ми не коментували, бо закарпатських вагонів дійсно там не було. З'явилося розпорядження голови ОДА про заборону вивозу лісу, довшого за 1 м. Я звик працювати у такому форматі, що коли є вказівка голови ОДА - її треба виконувати. Тим паче, що у тому для Закарпаття не бачу якогось негативу. Водночас зрозуміла позиція колег. Для Київської області, наприклад, працювати без експорту складно. Із 100% своєї продукції вони можуть реалізувати на внутрішньому ринку всього 45%. Вони мусять вивозити за кордон.

- Геннадій Москаль не раз в контексті своєї боротьби із контрабандою лісу заявляв про те, що змінила би ситуацію із вивозом лісу можливість керувати обласними лісгоспами на місцях. Що ви з цього приводу думаєте як лісівник - потрібна нам децентралізація лісгоспів?

- Не готовий дати відповідь, чи це допомогло би на 100%. Я завжди працював  в умовах централізації. Але рано чи пізно ми прийдемо до того, що керувати процесом будуть громади на місцях. Ми доживемо до часу, коли лісівник буде мати вагоме слово у суспільстві. Я за кордоном якось спостерігав це. Коли лісівник приймає рішення - і ніхто йому не заперечує. Я здивувався, чому на місці рубки залишили пень 1,2 м - це ж не по стандартах. А лісник каже, мовляв, я прийняв таке рішення, бо бачу, що коли тут буде котитися каменюка - цей пень її зупинить. Він сам вирішує, що й як робити у своєму лісі.

«НАШІ ЛІСІВНИКИ ГОСПОДАРЮЮТЬ НЕ ГІРШЕ ЗА ЄВРОПЕЙЦІВ»
- Якщо вже зайшла мова про Європу й роботу лісівників - не можу не спитати. От їдеш Словаччиною, Чехією, я уже мовчу про Австрію - у них теж ліси, але цих лисих гір, дірок у масивах нема. Принаймні, не видно...

- Тут треба зважити, що коли ви їдете по Європі, то їдете автобаном, а якщо звернете трохи убік - то будете здивовані побаченим, бо вони свій ліс також використовують. Просто заготівля лісу ведеться в зовсім інших місцях. У нас також поїдете міжнародною трасою Київ-Чоп - і не побачите цих дірок.

- Неправда, от тільки на короткій ділянці від Мукачевого до Ужгорода цих дірок у лісі, що по праву сторону на лісовому хребті, - не перерахуєш.

- Ну, з великих там лише одна. А до того ж, це саме й є ліси головного користування. На Свалявщині є рубки у місцях масового всихання. Наші лісівники господарюють не гірше за європейців. Закарпаття, до слова, було першою областю, яка пройшла європейську сертифікацію у 2005 році. В минулому році сертифікат закінчився. Тепер проходимо черговий аудит, є нова вимога: на кожне підприємство має бути окремий сертифікат. Дає його незалежна організація, їхній офіс знаходиться в Південній Африці, мати якісь поблажки від них нереально. Наразі 9 підприємств отримали висновок аудиторської команди і матимуть сертифікат на свою роботу вже у вересні. Інші ще в процесі.

Тетяна Когутич, Ужгород.
Фото: Сергій Гудак / Укрінформ.

http://www.ukrinform.ua/rubric-economics/2079522-valerij-murga-nacalnik-upravlinna-zakarpatskogo-lisomislivskogo-gospodarstva.html

Суцільні санітарні рубки лісу буде заборонено, - Христина Юшкевич

Новими санітарно-оздоровчими нормами лісової галузі України передбачено лише кілька виключних випадків, за яких буде дозволено суцільну санітарну рубку лісів. Про це під час виїзної наради Державного агентства лісових ресурсів України в Івано-Франківській області розповіла т.в.о. голови ДержліагентстваХристина Юшкевич.

«Ми терміново зібрали робочу групу, яка розробила зміни до санітарно-оздоровчих заходів у лісах. На сьогодні ми вже пройшли всі етапи погодження. Заплановано, що наступного тижня ці правила вже будуть розглядатися на урядовому комітеті, після чого їх схвалить Кабінет Міністрів України. Таким чином ми жорстко регламентуємо суцільну санітарну рубку та зловживання, які пов'язані із цими процесами», — повідомила Христина Юшкевич.

Таким чином новими правилами суцільні санітарні рубки пропонуються проводити у таких виключних випадках, як всихання дерев, буреломи, вітровали та пожежі. До процедур таких рубок залучатиметься громадськість та відповідні спеціалісти. Нові правила заборонятимуть проводити суцільні санітарні рубки у місцях гніздування птахів, у паркових та заповідних зонах тощо.

У той же час, Христина Юшкевич наголосила, що 27% лісу в Україні не контролюєтьсяДержлісагентством. «Цей ліс знаходиться у різних відомствах — у сфері підпорядкування Міноборони,Мінприроди, обласних рад. Тому там не діють єдині правила контролю, заготівлі деревини, торгівлі. Але 27% — це досить значна частина лісу, яка дозволяє утворити тіньовий обіг деревини. Для зміни ситуації підготовлено комплексний законопроект, який збільшить відповідальність за порушення у лісовій сфері», — заявила очільниця лісового відомства.

09.09.2016 | 13:35
ДЕРЖАВНЕ АГЕНТСТВО ЛІСОВИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ