Проект вноситься народними депутатами України
Карпунцовим В.В.
(посв. № 446)
Мельничуком І.І.
(посв. № 229)
Закон України
про внесення змін до деяких законодавчих актів України
(щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу
та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами)
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
1. У Кодексі України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради Української РСР, 1984р., додаток до № 51, ст. 1122):
1) частину третю статті 38 після слів «передбачених статтями» доповнити цифрами «65,»;
2) статтю 65 викласти у такій редакції:
«Стаття 65. Незаконні порубка лісу чи незаконні операції з лісоматеріалами чи пиломатеріалами
1. Незаконна порубка дерев і чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, а так само перевезення, зберігання незаконно порублених дерев, виготовлення чи обіг лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев за відсутності ознак діяння, передбаченого Кримінальним кодексом України, -
тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 100 відсотків встановленої вартості об’єкту порубки чи пошкодження та з конфіскацією засобів та знарядь вчинення правопорушення.»;
3) частину першу статті 221 після цифр «512» доповнити цифрами «65, »;
4) у частині першій статті 241 цифри «63-70» замінити цифрами «63-64, 66-70»;5) в абзаці «центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства (частини друга і п’ята статті 85, статті 85-1, 88-1, 90)» слова «частини друга і п’ята» замінити словами та цифрами «стаття 65, частини друга і п’ята»;
6) частину четверту статті 277 доповнити словами «, а також у справах про адміністративні правопорушення у разі необхідності визначення розміру шкоди - до отримання висновку про його встановлення».
2. У Кримінальному кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2001р., №25-26, ст. 131):
1) частину першу статті 201 після слів «від митного контролю» доповнити словами «лісоматеріалів та пиломатеріалів цінних і рідкісних порід дерев,»;
2) статтю 246 викласти у такій редакції:
«Стаття 246. Незаконна порубка лісу чи незаконні операції з лісоматеріалами чи пиломатеріалами
1. Незаконна порубка дерев і чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, а так само перевезення, зберігання, збут незаконно порублених дерев, виготовлення чи обіг лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев, що заподіяло істотну шкоду встановленому законом порядку охорони, раціонального використання і відтворення лісу, -
карається штрафом від тридцяти тисяч до сорока п’яти тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від чотирьох до шести років та з конфіскацією майна.
2. Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені на територіях чи об’єктах природно-заповідного фонду або в інших особливо охоронюваних лісах, -
караються штрафом від сорока п’яти тисяч до п’ятдесяти тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років та з конфіскацією майна.
3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки, -
караються штрафом від п’ятдесяти тисяч до п’ятдесяти п’яти неоподаткованих мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від семи до дванадцяти років та з конфіскацією майна.
4. Сприяння службовою особою шляхом використання свого службового становища діям, які передбачені частинами першою, другою, або третьою цієї статті, -
караються штрафом від сорока п’яти тисяч до п’ятдесяти тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років та з конфіскацією майна.
Примітка.
1. Під незаконною порубкою дерев у цій статті розуміється порубка дерев, яка здійснюється:
- без спеціального на те дозволу, який посвідчується відповідним документом, виданим уповноваженим органом;
- за наявності дозволу, але з недотриманням передбачених у ньому умов, стосовно місця, способу і строків порубки, кількості і пород дерев;
- за наявності дозволу на проведення суцільної санітарної рубки, але без дотримання обмежень, встановлених щодо площі, строків, технології проведення робіт.
2. Під істотною шкодою, якщо вона полягає у завданні матеріальних збитків, у цій статті слід розуміти вартість предметів злочину, що у сімсот п’ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян.
3. Під тяжкими наслідками, якщо вони полягають у завданні матеріальних збитків, у цій статті слід розуміти вартість предметів злочину, що у тисячу п’ятсот і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян.».
ІІ. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Голова
Верховної Ради України
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами)»
1. Обґрунтування необхідності прийняття акту
Наслідки незаконної порубки лісу спричиняють катастрофічну шкоду екологічній системі України, а пов’язані з нею незаконні дії призводять до втрат державного бюджету.
Проте на сьогодні рівень відповідальності за порушення правил порубки лісу надзвичайно низький.
Зокрема, наразі санкція статті 246 КК України передбачає максимальне покарання у виді позбавлення волі на строк до трьох років, що за статтею 12 КК України кваліфікується як злочин середньої тяжкості, а відповідно унеможливлює застосування правоохоронними органами проведення негласних (розшукових) слідчих дій.
Водночас чинна редакція статті 246 КК України не передбачає відповідальності за дії, пов’язані з незаконною порубкою лісу, а саме: незаконне перевезення, купівля, продаж, інші операції, у тому числі і його контрабанду, яка на теперішній час є надзвичайно поширеним явищем, від чого держава втрачає чималі кошти.
Слід також зазначити, що встановлена чинним КК України відповідальність за незаконний видобуток корисних копалин (штраф від 400 до 700 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеження волі на строк до трьох років, або позбавлення волі на той самий строк) не відповідає шкоді, яка завдається у зв’язку з незаконною порубкою та використанням дерев, а також лісо- та пиломатеріалів.
Відсутність дієвого превентивного механізму та співмірної відповідальності за вчинення зазначених незаконних дій призводить до виникнення явищ масової порубки лісів.
2. Цілі та завдання законопроекту
Проект підготовлено з метою встановлення співмірної відповідальності за незаконну порубку лісу, незаконне використання та операції з ним, що має стати превентивним механізмом для зменшення негативних наслідків від вчинення зазначеного злочину.
3. Загальна характеристика та основні положення законопроекту
Проектом пропонується:
- шляхом внесення змін до статті 201 КК України встановити кримінальну відповідальність за контрабанду лісоматеріалів та пиломатеріалів цінних і рідкісних порід дерев;
- доповнити КК України статтею 2401 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо посилення відповідальності за незаконну порубку лісу та незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами)»;
- визначити кваліфіковані склади злочинів та встановити відповідальність не лише за незаконну порубку лісу, а й за перевезення, зберігання незаконно порублених дерев, виготовлення чи обіг лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев;
- шляхом підвищення санкцій посилити відповідальність за незаконну порубку дерев, виготовлення чи обіг лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев, акцентуючи увагу на штрафних санкціях (від 510000 грн. до 935000 грн.);
- встановити кримінальну відповідальність службових осіб за сприяння незаконним діям, пов’язаним з незаконною порубкою лісу та незаконними операціями з лісоматеріалами та пиломатеріалами.
У КУпАП:
- шляхом викладення статті 65 КУпАП у новій редакції встановити кваліфіковану відповідальність не лише за незаконну порубку лісу, а й за незаконні операції з лісоматеріалами та пиломатеріалами, що вироблені з незаконно порубленого лісу, за умови відсутності ознак, діяння передбаченого КК України;
- посилити штрафні санкції до 100 відсотків установленої вартості об’єкта порубки чи пошкодження та з конфіскацією засобів і знарядь вчинення правопорушення;
- шляхом внесення змін до ст. 38 КУпАП продовжити строк притягнення до адміністративної відповідальності до 2 років;
- шляхом внесення змін до ст. 277 КУпАП надати суду можливість зупинення строку розгляду справи про адміністративне правопорушення для встановлення розміру шкоди.
4. Стан нормативно-правової бази у цій сфері правового регулювання
Нормативно-правовими актами у цій сфері правового регулювання є Конституція України, Кримінальний кодекс України та Кодекс України про адміністративні правопорушення. Прийняття законопроекту не потребує внесення змін до інших нормативно-правових актів.
5. Фінансово-економічне обґрунтування законопроекту
Прийняття законопроекту не потребує залучень додаткових коштів з Державного бюджету України.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття Закону
Прийняття проекту Закону надасть правоохоронним органам можливість проведення негласних слідчих (розшукових) дій, запровадить дієвий превентивний механізм утримання від вчинення злочинів, пов’язаних з незаконною порубкою дерев, виготовленням чи обігом лісоматеріалів або пиломатеріалів із незаконно порублених дерев, а також співмірне покарання за вчинення вказаних злочинів.
Народні депутати України Карпунцов В.В
(посв. № 446)
Мельничук І.І.
(посв. № 229)
0 коммент.:
Дописати коментар