ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

09 листопада 2016

Про вплив лісогосподарської діяльності на повені в Закарпатті

Враховуючи той факт, що в деяких ЗМІ  розпочалася компанія щодо дискредитації лісового господарства, як начебто основного чинника важких наслідків підтоплення Закарпаття, наводжу матеріали дослідження паводків і повені в Закарпатті в 1998 та 2001 роках (за матеріалами експертного висновку урядової комiсiї)




Огляд паводкової діяльності 1998-2001 років та пропозиції по запобіганню повеневих ситуацій для басейну Тиси, Закарпатської області

Змiст




Українська частина басейну річки Тиса знаходиться в Закарпатській області, яка належить до одного з гірських регіонів країни - Українських Карпат, які простягнулися на 250 км із північного заходу на південний схід від верхів'я Сану до витоків Серету. Решта, більша частина Карпат, належить Румунії, Угорщині, Словаччині та Польщі.


Басейн річки Тиса, однієї з найбільших приток річки Дунай, займає площу 154,4 тис.км2, із них 12,7 тис.км2, або 8,1% належить Україні, 46% - Румунії, 29,6% - Угорщині, 9,9% - Словаччині і 6,4% - ћгославії.
Основна частина стоку р. Тиса формується на території трьох держав: Румунії - 50,9%, України - 25,6% та Словаччини - 13,4%.
Середньорічний стік, а також стік 75 та 85% забезпеченості річок Тиси, Латориці та Ужа, який формується в межах Закарпатської області, відповідно складає 9,44; 7,31 і 5,07 млрд. м3. Розрахунки свідчать, що водно - гідрометеорологічне навантаження в Україні у 2-3 рази вище порівняно з прилеглими територіями, що підвищує ризик катастрофічних паводків.
Система гірських хребтів Карпат знаходиться на шляху переміщення вологих повітряних мас з Атлантики, які затримуються гірськими масивами. Унаслідок цього відбувається інтенсифікація зливових дощів. Вони охоплюють одночасно значну територію нерідко 10-30 тис.кв.км. Добові кількості опадів можуть досягати при цьому 2-3 місячні норми - 150-250 мм.
Територія Закарпаття розташована в межах двох орографічних районів. Більша її частина знаходиться в горах та передгір’ї Карпат, решта (майже 2 500 км2, 25% території) на Угорській рівнині. З цими орографічними особливостями пов’язаний водний режим річок під час паводків. Значні похили гірської місцевості зумовлюють швидкоплинний розвиток паводків, підйоми рівнів досягають 1,5-2,5м за 3-4 години. Одночасно відбувається швидкий скид паводкових вод з гірських притиків до річкової долини Тиси та пониззя її протоків, які знаходяться на низовині та з’єднані численними каналами меліоративних систем. Оскільки річки на рівнині мають малі похили, паводкові води затоплюють значні площі, якщо не забезпечується їх своєчасне відведення.
Саме природні фактори спричинили небезпечні паводки 1700, 1730, 1805, 1864, 1887, 1900, 1911, 1926, 1933 та 1941 років. Але ж, принаймні, протягом останніх 50 років антропогенні фактори дедалі більшою мірою визначають виникнення паводкових катастроф. Важливо підкреслити, що в першій половині ХХ століття антропогенний вплив на природні ландшафти Карпат був незначний, а також то, що в останній час подовженість нізьководних періодів скорочується, а підвищеної водності збільшується.
Дослідження науковців Гідрометслужби показують, що на 90-і роки минулого століття припадає період підвищеної водності, який прийшов на зміну періоду низької водності (1982 - 90 рр.). У цей час формувалися високі паводки, що охоплювали не тільки Закарпаття, а й інші регіони та країни Західної Європи: 1992 (Закарпаття), 1993 (Закарпаття, Полісся), 1994 (Німеччина), 1995 (Закарпаття),1996 (басейн Дністра), 1997 (Польща, Чехія, Словаччина, Німеччина), 1998 (Закарпаття, Дністер, Словаччина, Німеччина). Для Закарпаття порівняно значна кількість дощових паводків характерна у листопаді та грудні.
З високим ступенем імовірності слід чекати, що цей період високої водності триватиме до 2005-2008 рр. Тому не виключено повторення в наступні роки високих паводків на річках західного регіону України.
Спостереження Гідрометеорологічної мережі свідчать, що періоди високої водності характеризуються значною кількістю опадів. За рік і окремі місяці вони в 2-3 рази перевищують норму. Наприклад, на території Закарпаття особливо відзначалися 1882, 1887, 1902, 1912, 1925, 1941, 1970, 1978, 1980 роки, коли за рік випадало до 1600-2400мм (норма 1000-1100мм), а в окремі місяці - до 250-400мм (норма 70-120мм).


За повідомленням Держлісгоспу України інтенсивне господарське втручання людини в природу карпатських лісів почалося з середини XVIII сторіччя, наступ на ліс здійснювався з верхніх схилів гір для розширення полонин і по долинах рік з метою збільшення орних земель, внаслідок чого лісистість знизилась приблизно в 1,5 разу.
Із середини XIX сторіччя починаються промислові рубки лісу, зміна їх, вікової породної структури. Особливо значної шкоди лісам Карпат було завдано в повоєнні роки, коли фактичні рубки лісу суцільним способом у двічі-тричі перевищували науково обґрунтовані нормативи. Крім того, тільки за період 1957-1960 років понад 500 тис.га лісів було пошкоджено вітровалами й буреломами.
Починаючи з 70 років, рубка лісів у Закарпатті почали вестись у межах науково обґрунтованої норми розрахункової лісосіки, вирубки планово залісяться.. Питомі показники лісокористування з одиниці площі й використання приросту в цілому по Україні і в області (38%) значно менші, ніж у сусідній Угорщині, Чехії, Австрії.
Аналіз стану лісів Закарпатської області і сучасного рівня господарювання свідчить про позитивну динаміку. За підсумками державного обліку лісів за останнє десятиріччя їх, площа збільшилась майже на 7 тис.га., а загальний запас — на 42 млн. куб.м. Вікова структура наблизилася до оптимальної. Стиглі і перестійні насадження складають 23,2% від вкритих лісовою рослинністю земель. Середній вік усіх насаджень у лісах державних лісогосподарських підприємств зріс із 56 у 1973 році до 81 року. Лісистість території за період з 1946 року збільшилась із 42,6 відсотка до 50,8 відсотка.
У той же час креми недоліки у ведені лісного господарства ще не ліквідовані. Так з інформації, що надала обласна наукова комісія випливає, що верхня межа лісу знижено на 200-300 м; порушено вікову структуру дерево станів та складу порід. В їхньому складі молодняк та середньовікові дерево стани становлять подекуди близько 60%, водорегулююча роль яких суттєво нижча, ніж у пристигаючих та перестійних лісах. Слід сказати, що нормальною для басейнів притоків р. Тиси повинна бути залісеність не нижче 75-80%, а маємо лише 50-60%
Негативним буле і те, що в 1995 році місцевою владою у ліс було допущено близько 400 суб'єктів господарювання малого та середнього бізнесу. Для проведення лісозаготівель вони не мали спеціалістів достатньої кваліфікації та відповідної техніки, що не дозволило забезпечити дотримання природозберігальних технологій лісозаготівль.
В той же час у Заключенні комісії Національної Академії Наук України (НАНУ) відмічено, що за екстремальних умов, що склалися під час паводків листопада 1998 та березня 2001 років кількість опадів у 7-10 разів перевищила водорегулюючу ємність лісових екосистем. Тому стан сучасного лісового покриву не був вирішальним чинником у розвитку паводків 1998 та 2001 років, але ця ситуація могла вплинути на зниження зсуво – стійкості склонів та формування селів.



На сьогодні площі сільськогосподарського користування займають майже третину території Закарпаття. Це переважно високогірні луки (полонини), після лісові луки і невеликі ділянки ріллі у межах лісового поясу, та рілля, сади, виноградники, сіножаті і пасовища Передгір'я і Притиської низовини. Найбільший вплив на формування поверхневого стоку та ініціювання сельових процесів, на думку комісії НАНУ, має характер ведення полонинського господарства.
Нерегульоване, надмірне випасання худоби, особливо овець, призвело до деградації рослинного покриву, руйнування дернини і глибокої втрати водорегуляційних функцій високогірних лук та стійкості підстилаючи грунтів. Вони стали місцем формування снігових лавин, інтенсифікації поверхневого стоку, ерозії ґрунтів, зниження їх біологічної активності, гумусованості, пухлості і водопоглинальної здатності, а також формування нових зсувних делянок.
Незадовільне розмежування полонинського і лісового господарств, кошарування та випасання худоби в при полонинських лісах призвело до втрати їх ґрунтозахисної і водорегуляційної ролі, додаткового посилення стоку води та ерозії.


У різний час, починаючи з 1863 року, в Закарпатській області побудовано понад 685 км земляних дамб, 9 водосховищ комплексного призначення, переважно для гідроенергетики. У зв’язку з їх, невеликою сумарною ємністю та відсутністю в об’ємах протипаводкової складової, практичного впливу на зрізку піку паводків та зниження швидкості підйому вони не мають.
Поряд з цим необхідно зважати на те, що дамби обвалування будувались в різний час і різними державами та розраховувались на різну забезпеченість, тому вони мають різну висоту і, на думку Держводгоспу України, не утворюють єдиного захисного комплексу, який міг би надійно виконувати протипаводковий захист та відповідати чинним нормативно-технічним документам.
Не утворюють єдиної з українською системи протипаводкового захисту і комплекси захисних гідротехнічних споруд країн, розташованих у басейні Тиси - Угорщини, Словаччини, Румунії і Югославії, де умови формування й проходження високих паводків майже однакові з Україною.
У даний час 7 залізничних і 9 автошляхових мостів в Закарпатті на території України не забезпечують пропуск води у критичний період, створюють значний підпір, що спричиняє руйнування інших споруд і затоплення прилеглих територій


За результатами регіональних робіт, виконаних геологічною службою, у межах території Закарпаття виявлено біля 1600 зсувонебезпечних ділянок, які морфологічно проявилися у різних геоструктурних регіонах та басейнових геокомплексах, більше 120 селенебезпечних струмків, а також багатокілометрові ділянки розвитку бічної ерозії тощо. За попередніми даними їх кількість подвоїлась за останні 30-35 років, причому кількість активних зсувів перевищила 50% загальної кількості (катастрофічної активізацією в природних умовах вважається рівень до 15 – 20%).
Селеві потоки спостерігаються в гірських районах області і формуються, в основному, в літній період під час інтенсивних дощів. Проте на Закарпатті селі можливі і взимку, коли сніготанення супроводжується рідкими чи змішаними атмосферними опадами. Згідно з генетичною класифікацією, на території області виділений південно-західний селенебезпечний район (басейн правобережних приток р. Тиси). Масові сходи селевих потоків виникали у післявоєнні роки лише тричі: у 1948, 1969 та 1998 роках. Про небезпечність ситуації свідчить прояв блочне – тектонічних зсувів обсягом до 6 –10 млн. куб. м. і більш, чого практично не було у ХХ ст..


Гідрометеорологічна сіть у басейні р. Тиси складається з 10 метеорологічних станцій, 38 гідрологічних постів, 30 опадомір них метеорологічних постів, 4 станцій вимірів вологості грунту та 30 ділянок (маршрутів) визначення запасів води у снігові. На жаль, лише на одної метеорологічної станції (м. Хуст) та одному гідрометеорологічному посту (р. Тиса м. Тячів) виміри виконуються в автоматичному режимі. Передача даних здійснюється у телефоно- телеграфному режимі. Спостереження у звичайному режимі на метеостанціях виконуються через 4 години, на гідрометеопостах через 12 годин. У період паводків через скороченні інтервали (на постах через 4 години).
У басейні р. Тиси почала впроваджуватися інформаційно- прогностична система (ІПС), яка включає:
  • опрацювання гідрометеорологічної інформації, що надходить каналами зв’язку з мережі спостережень;
  • безперервне прогнозування гідрологічного режиму;
  • оцінювання ймовірності виникнення сельових явищ.

Для вирішення питань організації прогнозування, спостереження за розвитком та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій розпорядженням Закарпатської облдержадміністрації в області створена постійно діюча комісія з надзвичайних ситуацій. Очолює цю комісію Заступник Голови облдержадміністрації. У склад ії входять перші керівники обласних управлінь міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, а саме: міністерства надзвичайних ситуацій та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи , екології та природних ресурсів, у тому числі геологи та представники гідрометеорологічної служби, охорони здоров’я, водного, комунального, рибного, лісового, сільського господарства, промисловості, зв’язку тощо. Аналогічні комісії створенні при кожної райдержадміністрації. Створено Державна комісія з питань техногенне – екологічної безпеки та надзвичайних ситуації при Кабінеті Міністрів України.
Враховуючи, що великі паводки у Закарпатті явище не рідке і виконуються величезний обсяг відновлювальних робіт на об’єктах, у Закарпатської облдержадміністрації (тільки у одної області в Україні) створено окремо управління по координації відновлювальних робіт та будівництва.



Літньо-осінній сезон 1998 року на Закарпатті був дощовим. За даними спостережень усіх, без винятку, метеорологічних станцій щомісячна кількість опадів перевищувала норму. А за серпень-жовтень випало від 1,3 до 1,5 норми опадів. Сумарна кількість опадів, за даними метеорологічних станцій та гідрологічних постів, 4-5 листопада становила 45-75 мм, в окремих пунктах басейнів Латориці, Боржави, Тересви, Тиси 90-120, у верхів'ї Ріки 207 мм. Добові суми опадів сягали місячної норми, а в ряді пунктів у листопаді становили 1,5 норми.
Порівняно з рівнями води на початок листопадового паводку загальне їх, підвищення в створах гідрологічних постів досягали 1,7-3,6 м, на Тисі поблизу Тячева та Вилка, Латориці поблизу Мукачева сягали 4,1-6,1м. Рівні води в 13 створах перевищили історичні максимуми.
Активізація небезпечних геологічних процесів (у першу чергу зсувів і селів) у листопаді-грудні 1998 року та у весняний період 1999 року (сумарна кількість катастрофічно активізованих зсувів становила понад 900, а селів близько 100) відбулася на фоні різко підвищеної сонячної активності, та попередньо, протягом трьох років надмірного зволоження ґрунтів гірських порід, особливо в 1998 році. Після катастрофічних зливових дощів у поєднанні з іншими метеорологічними чинниками почалася практично синхронно із паводком фаза масової активізації зсувів та селів різних генетичних типів, обсягів та інтенсивності. Деякі прояви цих процесів для регіону є грандіозними (наприклад, зсув в с. Вільхівські Лази, об'ємом до 40 млн. м3, який зруйнував село, сель об'ємом до 12 тис.м3, який привів до людських жертв в с. Руська Мокра тощо). Період масової активізації зсувів був синхронно продовжений у весняний період 1999 року.
Програмою передбачалось побудувати у 1994-2000 рр. 200 км захисних дамб, 51 км берегоукріплень, відрегулювати 162 км русел річок. Однак через вкрай нестабільне і недостатнє фінансування з самого початку реалізації заходів, передбачених програмою, на 1 листопаду 1998 року побудовано лише 33 км дамб (17%), закріплено 20 км берегів річок (39%), відрегульовано 41 км їх, русел (25%).


Природні причини паводку:
  • складна гідрометеорологічна ситуація (кількість опадів вище норми, їх інтенсивність і тривалість) після вологих літа та осені, що спричинило насичення ґрунту вологою й зменшення його водопоглинальної здатності та водопроникності.
  • геолого-орографічні та гідрогеологічні умови, які постійно призводять до формування різноманітних зсувів, обвалів та селів у гірських та прилеглих до них районів.
  • припинення вегетації, опадання листя з дерев і всихання трав на луках, тобто період різкого зменшення здатності рослинного покриву затримувати дощові вод, іх зворотного випаровування в атмосферу й припинення транспірації - потужного трансформатора вологи.
  • підвищення температури повітря після попередніх снігопадів, викликало танення снігу на верхніх частинах гірських схилів і сприяло додатковому надходженню води до гірських річок;
  • висока водність річок перед початком паводку, пов'язана з проходженням паводку в кінці жовтня.
Антропогенні причини паводків:
На розміри наслідків паводку вплинули антропогенні втручання, невідповідне для гірських умов протягом майже 200 років ведення водного, лісового і сільського господарства:
  • розорювання крутосхилів у гірських районах, де формуються паводки;
  • знищення приполонинних лісів, створення величезних (в Українських Карпатах - понад 100 тис.га.) після лісових високогірних лук (полонин), особливо на Полонинському хребті (полонини Рівна, Боржава, Красна, Свидовець та ін.), зниження верхньої межі лісу з 1400 до 1200 метрів;
  • відсутність повеневе - захисних водосховищ на гірських ріках, призначених насамперед врегульовувати річковий стік у періоди інтенсивних опадів та можливих паводків;
  • інтенсивна лісоексплуатація у післявоєнні роки, погіршення санітарного стану, особливо хвойних лісів, і зменшення їх водотрансформаційної і схило - захисної функції. Примітка.. Формувався склад лісових насаджень некорінних (природних) порід, тобто формувалися лісові монокультури, в основному ялини, які не мають достатніх захисних функцій у гірських умовах Закарпаття,
  • заілення русел річок зсувне – селевим матеріалом з підвищенням їх висоти на 1-2 м., що призводить до розширення території підтопленні і затоплення, зниження регулюючої здатності дамб,
  • транспортування деревини при лісорозробках продовжує проводитись з використанням застарілих технологій;
  • недотримання режиму господарювання у водоохоронних зонах та прибережних захисних смугах річок. Має місце забудова заплав гірських річок аж до їх, русел;
  • відставання темпів спорудження захисних споруд, а також їх руйнування під час наводку в містах Ужгород, Мукачеве, Тячів, Рахів, Іршава та селах Берегівського (Вари, Центральне, Оросієве, Квасове), Виноградівського (Бобове, Чепа, Чорнотисів, Текове, смт Королеве), Рахівського, Тячівського, (Дубове, Тересва) та інших районів призвели до важких наслідків;
  • неповне виконання заходів по інженерному захисту територій на річкових водозборах.
До антропогенних чинників катастрофічних явищ у Закарпатті слід зарахувати також повсюдне порушення правил та норм забудови населених пунктів. Соціальні та економічні наслідки їх були б значно меншими, коли б чітко витримувалися правила та норми відведення земельних ділянок для житлового та господарського будівництва, вимоги до проведення забудови, зокрема в сейсмічних та екологонебезпечних зонах.



За повідомленням Українського Гідрометцентру та Закарпатського облводгоспу в період з вечора 3 березня до ранку 5 березня внаслідок переміщення активного циклону над територією Закарпаття пройшли дуже сильні опади у вигляді дощу та мокрого снігу, які в багатьох районах області перевищили місячну норму (норма березня 60 мм). Сума опадів, зафіксованих гідрометеостанціями області, розподілялась по території басейнів річок, охоплюючи їх гірську частину таким чином:
  • с. Луги – 105 мм (81 мм – листопад 1998 р.) + 24 мм.(30%);
  • смт. ясиня – 150 мм (101 мм – листопад 1998 р.) + 49 мм.(51%);
  • м. Рахів – 190 мм (104 мм – листопад 1998 р.) + 86 мм.(80%);
  • с. Руська Мокра – 296 мм (277 мм – листопад 1998 р.) + 19 мм.(7%);
  • с. Усть-Чорна – 255 мм (208 мм – листопад 1998 р.) + 47 мм.(23%);
  • м. Тячів – 156 мм (66 мм – листопад 1998 р.) + 90 мм.(130%);
  • м. Хуст – 147 мм (78 мм – листопад 1998 р.) + 69 мм.(90%);
  • м. Міжгір’я – 184 мм (207 мм – листопад 1998 р.) - 23 мм.(15%).
Дані свідчать про те, що значні опади випали практично на всій території басейну Тиси. Особливо велика їх кількість спостерігалася у верхів’ї Тиси та басейнах її найбільших приток: Тересви, Тереблі, Ріки, Боржава. Кількість опадів в цілому більша за опади, які сформували паводок у листопаді 1998 р. (1,8 км3 проти 1,1 км3).
На решті території Закарпаття (басейни річок Латориці та Уж) кількість опадів за ці три дні березня 2001 р. була близькою до місячної норми - 50-100 мм. Перед випаданням дощу висота снігового покриву становила від 3 до 18 см, а в горах - 44 см. У 1998 р. сніговий покрив у горах був незначним. Підвищення температури повітря від невеликих морозів до 5-130 тепла в поєднанні із сильними дощами зумовило швидке танення снігу як у горах, так і на рівнині. Вода пішла на мерзлий грунт. По оцінці фахівців-гідрологів паводок 3-5 березня 2001 р. на 80% зумовлений дощовими опадами, а на 20% таненням снігу. Слід зауважити, що найбільші розрахункові витрати води мають змішане походження.
Для умов паводку в березні 2001 року була значно знижена регулююча роль лісів. Так для умов цього паводку затримання опадів наметом дерев і кущів не перевищував 3 мм опадів для букових і 10 мм для ялинових дерево станів. В літні місяці, при наявності листя й транспірації цей показник значно вищий. Водоємкість свіжої лісової підстилки в букових лісах складає пересічно 5-7 мм, а в ялинових лісах 4-6 мм, але вона була насичена.
Найбільше вологи може утримувати грунт. різниця між мінімальною та повною вологоємністю його коливається в межах 120-130 мм. Однак вологість грунту перед зливовими дощами 4-6 березня була значної, практично максимально можливої.
Таким чином, водоутримуюча ємність лісового вкриття коливалась лише в межах 30-45 мм опадів.
Максимальні рівні води 5-9 березня у басейнах річок Тиса, Боржава, Латориці та Ріка сягали позначок катастрофічного листопадового паводка 1998 року, а в деяких місцях перевищили їх. Так, по водпосту Тиса-Хуст рівні води були вищі історичних на - 31 см, Тиса-Тячів на - 16 см, Тиса-Рахів на - 75 см, Латориця-Чоп на - 4 см, Тиса-Чоп на - 19 см.
Унаслідок проходження паводкової хвилі по території Угорщини 6 березня 2001 року в районі м. Тарпа внаслідок переливу і подальшої руйнації правобережної земляної дамби відбулось великомасштабне затоплення прилеглої території з подальшим надходженням цієї води на територію України. Зазначена дамба була розрахована на захист території від паводків 1% забезпеченості.
За уточненими даними розрив тіла цієї дамби сягав 200 м, а висота паводкової хвилі сягала понад 3-х метрової позначки, що і спричинило перелив через гребінь дамби. Обсяг води, який поступив через проран на міждамбовий простір Угорської території, дорівнював 120 млн. куб. м, витрати води інколи сягали 600 куб. м/с. За попередніми даними на територію України (Берегівський та Ужгородський райони), надійшло 90 млн. куб. м води, в той час коли основна паводкова хвиля в р. Тиса за рахунок руслового добігання по території України вже пішла на спад.


Активізація небезпечних геологічних процесів у березні 2001 року мала інший механізм. У 2000 році кількість опадів була загалом меншою від норми, тобто гірські ґрунти і ґрунтотворні породи в межах зсуво- та селенебезпечних ділянок на початку березня, не були перезволожені
Переважна більшість зсувів та селів (446 зсувів та селів у 98-ми населених пунктах), сформувалися за рахунок короткочасного надмірного перезволоження грунтів гірських схилів протягом 3,4 і 5 березня 2001 року. При цьому, як правило, активізувалися незначні за об'ємом зсуви і селеві потоки. У формуванні селевих потоків істотну роль відіграв підпір води у руслах малих струмків, що привело до розвантаження кам'яного матеріалу на схилах у пригирлових їх частинах.


Відповідно до Комплексної програми проведення протипаводкових заходів на 1994–2000 роки будівництво захисних дамб, було забезпечено на 30 відсотків (з передбачених Програмою 200 км побудовано 60 км), берегоукріплення на 68 відсотків (передбачено 51 км, побудовано 35 км), регулювання русел річок виконано на 52% (передбачено 162 км, виконано 84 км).
Після проходження листопадового паводка 1998 року розроблена нова (цільова) “Програма протипаводкових заходів у Закарпатській області на 1999-2000 роки”, яка була затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1999 року № 488.
Програмою передбачено побудувати та відновити 29 гідротехнічних споруд, 101,72 км захисних дамб, 39,17 км берегоукріплень та відрегулювати 88,63 км русел річок. За період 1999-2000 роки побудовано та відбудовано 6 гідротехнічних споруд (20,7%), 27,35 км захисних споруд (26,9%), 14,35 км берегоукріплень 36,6%) та відрегульовано 43,44 км річок (49,0%). Виконання заходів дало змогу забезпечити захист від паводків і повеней 70 населених пунктів із 119 передбачених Програмою.


Причини, які сформували паводок 2001 року аналогічні причинам, сформувовавшим паводок 1998 року, тільки у більш загрозливих масштабах. Так, опадів випало на 40 відсотків більш, практично за такий ж період часу, і також на мерзлий грунт. До дощу приєдналась снігова складова (20%). Також зниження регулюючої здатності лісу у зимовий період, Відсутність достатнього фінансування та часу на ліквідацію наслідків паводку 1998 року та недоліків у ведені господарства.



У період паводку було підтоплене 40793 житлових будинків, з них 2695 зруйновано та 2877 пошкоджено. Було також зруйновано 12 мостів, 48,6 км автодоріг. Активізовано до 980 зсувів. Крім того 48 мостів і 722,2 км автодоріг було пошкоджено. Було виведено з ладу 18 водозаборів, 28 каналізаційних насосних станцій, 20 очисних споруд та 45 котелень. Пошкоджено 3,1 км залізничних доріг, 2,4 км зруйновано.
Листопадовий дощовий паводок за уточненими даними завдав збитків області на суму 810 млн. гривень (149,7 мпн.), водогосподарським об‘єктам – 12 млн.084 тис. гривень;


За повідомленням Закарпатської облдержадміністрації, станом на 27.05.01 внаслідок паводка зруйновано 1924 будинків, відселене 4948 мешканців. Зруйновано 6 та пошкоджено 17 мостів. Пошкоджено 52,7 км. автодоріг. Зруйновано 1,4 км. та пошкоджено 9,15 км. залізничних доріг.
За інформацією Закарпатської геологорозвідувальної експедиції, додатково виявлено 539 активних зсувів загальною площею 6,4 км2 і об’ємом 18,5 млн. м3, 88 селевих потоків площею 0,5 км2, об’ємом 0,6 млн. м3, 143 ділянки бічної ерозії загальною довжиною 26 км. В результаті дій даних процесів пошкоджено 231 та зруйновано 17 будинків. В зонах зсуво- селевих та ерозійних процесів, за якими рекомендовано спостереження, знаходиться 749 будинків.
В результаті паводка загинуло 9 осіб (у Виноградівському райони – 5, в Хустському - 4).
За попередніми даними березневий тало-дощовий паводок 2001 року завдав збитків області на суму 317 млн. гривень (58,6 млн.).


  • побудувати 48 гребель на річках з загальним об‘ємом паводкоуловлюючих ємностей – 418 млн. куб. м, орієнтовною вартістю будівництва 828 млн. гривень (162,7 млн) ;
  • створити 12 польдерів, загальним об‘ємом 450 млн. куб. м, орієнтовною вартістю будівництва 250 млн. гривень (46,2 млн.);
  • включити в систему протипаводкового захисту 4 діючих водосховища загальним об‘ємом 22,5 млн. куб. м, змінивши напрямок їх використання;
  • здійснити посилення і реконструкцію існуючих протипаводкових дамб та будівництво нових;
  • виконати берегоукріплювальні роботи загальною довжиною 60 км;
  • виконати регулювання русел річок довжиною 140 км, орієнтовною вартістю 30 млн. гривень (5,54 млн.);
  • виконати будівництво гідротехнічних споруд, що уповільнюють швидкість течії на притоках (загати, напівзагати);
  • відселити жителів населених пунктів в особливо небезпечних районах;
  • створити систему оцінки впливу на забудову, землеустрій, забезпечення безпеки будівництва доріг та інших інженерних споруд у зонах затоплення;
  • активізувати міжнародну та міжрегіональну співпрацю в галузі охорони довкілля басейну Тиси та поставити питання про створення комплексу захисних дамб у басейну Тиси, розрахованого на захист від паводків єдиної забезпеченості, узгодженої усіма державами цього басейну;
  • міжнародне фінансування великомасштабних протипаводкових об'єктів (зокрема водоакумуляційних).
Загальна вартість усіх заходів протипаводкового захисту складає 1260 млн. грн., (232,9 млн.) і практично дорівнюється збиткам нанесеним державі за останніх два паводки.

(Данні Закарпатської держадміністрації, комісії НАНУ, Держлісгоспу)
  • Призупинити весняно-літню промислову заготівлю лісу і перевести їх з 2001 року на осінньо-зимову заготівлю деревини із застосуванням екологозберігаючих технологій, а саме: повітряне та канатне трелювання деревини з максимальним збереженням підростаючих дерев та ґрунту;
  • забезпечення екологічного обґрунтованої системи ведення лісового господарства і лісокористування з використанням басейнового висотно-зонального підходу;
  • удосконалення системи землеробства на схилах, зменшення розораності крутосхилів, обмеження випасання худоби на гірських луках, пришвидшити введення в дію програми будівництва лісових доріг і транспортних шляхів;
  • забезпечити підвищення загальної лісистості території понад 65%, а в передгір'ях понад 25%;
  • забезпечити впровадження прогресивних та еколого-безпечних форм виробництва, технології заготівлі, переробки, використання відновлюваних лісових ресурсів. До 2002 року повністю заборонити тракторне трелювання лісу та переміщення важкої гусеничної техніки по гірських притоках та схилах;
  • збільшити лісистість шляхом створення захисних насаджень у високогір'ї, в приполонинській зоні, заліснення неугідь і реконструкції розладнаних насаджень і земель, вкритих чагарниковою рослинністю;
  • розглянути можливість встановлення нижнього вікового рівня лісокористування для дуба-бука та інших твердолистяних порід з 90-100 років до 100-120, а для ялиці-смереки із 70-120 до 100 років і вище;
  • створить об'єкти природно-заповідного фонду з обмеженим режимом лісокористування на всіх територіях водозборів і басейнів основних річок Закарпаття. Вирішувати питання про створення таких об’ектів на міжнародному рівні;
  • заборонити проведення суцільних рубок головного користування всіма лісокористувачами. Перейти на проведення поступових і вибіркових рубок;
  • розробити Урядову програму відновлення та розвитку меблевої промисловості для забезпечення глибокої переробки деревини.
(Данні Департаменту гідрометеорології та моніторингу Мінекоресурсів)
  • створення розгалуженої мережі автоматичних гідрометеорологічних станцій у кількості, достатньої для оцінки повеневої ситуації. На першому етапі встановити 8 автоматичних станцій загальною вартістю біля 420 тис.грн. (77,6 тис.);
  • впровадження методів дистанційного отримання інформації за допомогою супутникових та радіолокаційних технологій. Встановлення метеорологічного радіолокатора на території Закарпатської області. Вартість — 3,1. млн. грн. (573 тис.);
  • придбання 8 радіо станцій для забезпечення зв'язку з важкодоступними (гірськими) пунктами гідрометеорологічних спостережень, орієнтовна вартість - 90 тис.грн. (16,6 тис.);
  • впровадження моделі прогнозування погодних умов, насамперед опадів, з урахуванням фізико-географічних особливостей та орографії Карпатського регіону. Необхідно 350 тис. грн. (64,7 тис.);
  • створення в Закарпатському обласному центрі з гідрометеорології телекомунікаційного центру для швидкісного обміну гідрометеорологічною інформацією між метеорологічними службами України І Угорщини, вартість 70 тис.грн. (12,9 тис.);
  • забезпечити ведення моніторингу небезпечних екзогенних процесів, в першу чергу, зсувів, селів, бокової річкової ерозії;
  • на міжнародному рівні створити спеціальну науково-координаційну раду та регіональну систему комплексного моніторингу та менеджменту з метою прогнозування й попередження стихійних явищ і прийняття запобіжних заходів.

Український центр менеджменту землі та ресурсів висловлює подяку міністерствам, іншим органам центральної виконавчої влади, Закарпатської обласної держадміністрації, комісії НАНУ за надані матеріали.

При підготовці інформаційної довідки використані наступні матеріали:
  • Експертний висновок щодо причин, які призвели до широкомасштабного прояву і важких наслідків катастрофічного паводку в Закарпатській області. (Мінекобезпеки, МНС, Мінекономіки, Держбуд, Держкомгеології, Держком-гідрометр, Держводгосп, НАНУ, Держлісгосп, 1998 рік).
  • Інформаційно-аналітична довідка Держводгспу України про паводкову діяльність на річках басейну Тиси в межах Закарпатської області України (Лист від 7.06.2001 № ВХ/9-671).
  • Рішення Закарпатської обласної Ради від 12 квітня 2001р. №297 разом з Заключенням наукової комісії по вивченню причин паводку 4-8 березня 2001 року в Закарпатській області та перспективних заходів по уникненню таких катастрофічних явищ у майбутньому.
  • Науково-експертний висновок про природні й техногенні причини проходження паводків у листопаді 1998 та березні 2001 років у Закарпатської області, (Комісія НАНУ. 2001 рік).
  • Матеріали Українського науково-дослідного гідрометеорологічного інституту (лист від 29.05.2001 №231).

Мікаель Суттер: «Експортна заборона як самостійний засіб не має ніякого сенсу, коли ви хочете розвивати країну»

1 листопада минув рік з початку дії заборони на експорт лісо- та пиломатеріалів у необробленому вигляді деревних порід, окрім сосни. Закон, який запровадив мораторій, президент Петро Порошенко підписав аж через чотири місяці, відколи за документ проголосували 233 народні депутати. Вочевидь, в Адміністрації президента ретельно зважували ризики від порушення міжнародних зобов'язань України перед Всесвітньою торговельною організацією та Європейським Союзом. На противагу їм, ініціатори запровадження мораторію лякали ймовірністю зупинки сотень переробних підприємств, ліквідацією тисяч робочих місць і мільйонних надходжень до державного бюджету.
Рік мораторію проте не поклав край незаконному вирубуванню, а лісовози та залізничні ешелони з діловим деревом справно перетинають державний кордон. Праліси хвойних дерев буквально тануть на очах мораторій на експорт сосни почне діяти із 1 січня 2017 року, тож поки дозволено – сокира санітарних рубок гуляє і по сухостою, і по здоровому лісу, на який уже видані липові документи.
Ризики ускладнити стосунки з Євросоюзом не лише не зникли, а й значно зросли. Окрім небезпеки отримати розслідування за фактом обмеження вільній торгівлі, Україна може дочекатися відмови європейських партнерів у наданні чергового траншу макрофінансової допомоги. Про це вже неодноразово заявляв голова Представництва Євросоюзу в Україні Хюг Мінгареллі, який нещодавно розпочав свою місію. Ціна лише цього одного питання сягає понад 600 млн євро. Тож Україні слід терміново шукати рішення щодо запровадженого торік мораторію.
Чому європейці так наполягають на відновленні вільної торгівлі між країнами, що вже втрачає вітчизняний деревообробник і до яких заходів для розвитку лісової галузі могла б удатися Україна, в інтерв’ю нашому виданню розповів Мікаель Суттер, експерт у галузі реформ лісу в Центральній і Східній Європі. До слова, в Австрії, де працює пан Суттер, інтенсивність лісокористування, за даними Євростату, у більш ніж два рази переважає український показник. Із 25,1 млн. кубометрів річного приросту лісів австрійці рубають дві треті, або 17,1 млн. кубометрів. В Україні показник рубок незначно вищий – 18 млн. кубометрів, але з 55 млн. кубометрів річного приросту це лише третина, що факт свідчить радше про низьку ефективність лісокористування, а не про тенденцію тотального спустошення поліських лісів і схилів Карпатських гір під сокирами браконьєрів, якою також лякали поборники мораторію.

Мікаель Суттер
Фото: надано автором
Мікаель Суттер
В Україні дуже гостро стоїть питання нелегального вирубування лісових масивів. А як європейських країнах контролюється вирубка лісів?
Загалом процес вирубки лісів контролює Forest Inspection Service - Служба інспекції лісу. Це державна організація, яка контролює виконання Закону про ліс. Такі організації існують у більшості європейських країн. Зокрема, в Австрії Служба інспекції лісу стежить за легальністю вирубки під контролем Міністерства агрокультури, лісів, зовнішнього середовища і водних ресурсів.
Служба інспекції лісу є незалежною організацією. Це контролююча організація з функцією моніторингу. Її працівники здійснюють контроль законності, в тому числі юридичні зобов'язання, щодо вирубки. Незалежно від державного контролю існують керуючі організації з ведення лісового господарства, приватні, муніципальні або державні. Керуючі організації займаються питаннями управління лісом від посадки, проведення торгів, до лісівничих заходів і зрубування.
Коли ми говоримо про державні лісові організації, служба інспекції лісу і державна організація управління лісами як два підрозділи Служби інспекції лісу самостійні у своїх рішеннях?
Так, абсолютно. Контролюючий і керуючий підрозділи – це фактично дві різні організації. І так є, до речі, у більшості європейських країн. Дуже важливо, щоби не одні і ті ж люди приймали рішення про вирубування лісу та контролювали легальність цього процесу.
Працівник Österreichische Bundesforste спилює дерево
Фото: www.bundesforste.at
Працівник Österreichische Bundesforste спилює дерево
А хто з цих двох підрозділів приймає рішення про вирубування лісу?
Безпосередньо – лісники державної організації управління лісами Österreichische Bundesforste (OBF), які як ніхто знаються, у якому стані ліс. Вони також розуміють закономірність, що не можна вирубувати більше, ніж слід. Але лісниками управляє керуюча організація. То ж вона схвалює рішення, вирубувати ліс чи ні. Кожного року OBF подає річний план вирубки до Служби інспекції лісу, у якому вказує обсяг та локацію лісу, який планується вирубувати. Контролююча організації натомість вирішує, чи законна пропозиція, і видає погодження.
Тобто, обсяги деревини, які планується зрубати в лісах, узгоджуються щороку?
Саме так, але річний план вирубки базується на 10-річному планові, який розробляє керуюча організація.
А хто приймає рішення про продаж зрубаного лісу?
Керуюча організація. Продаж є комерційною функцією, а не функцією державного контролю. Але жодне дерево не буде зрізане, якщо не буде укладено контракт із покупцем деревини. Якщо зрубати живе дерево, а потім шукати клієнта на деревину, то вона почне всихати, якість погіршиться, а це - марні втрати. Отже, ми спершу продаємо, а потім вирубуємо.
І так діють у більшості європейських країн?
В основному так. Хоч кожна країна по-своєму йшла до цього. Скажімо, в деяких країнах-нових членах Євросоюзу, як-от Румунія чи Болгарія, у певний перехідний період Служба інспекції лісу просто не справлялася зі своїми обов’язками. Я маю на увазі той факт, що часто ліс є єдиним джерелом доходу для людей, і це вже соціальна проблема.
Мікаель Суттер
Фото: надано автором
Мікаель Суттер
Працівники не могли перешкодити нелегальним вирубкам?
У багатьох країнах на перехідному етапі лісоматеріали крали, бо в людей не було іншого виходу вижити. Якщо ми подивимось на Болгарію чи Румунію, то вони мали величезну проблему із цим, особливо у віддалених сільських районах. У Болгарії, наприклад, питання вирішили, запровадивши соціальні програми з надання бідним людям безкоштовної деревини для опалення домівок і залучивши поліцію до охорони лісів. Поліцейські з автоматами охороняла ліси. Усі ці заходи в комплексі дозволили вирішити проблему несанкціонованого вирубування лісів.
А хто займається відновленням зрубаних лісів? Керуюча чи контролююча організації чи лісники?
Той, хто вирубує ліс і продає деревину, має потурбуватись про відновлення та задовільний стан лісових насаджень. Тому за це відповідає керуюча організації. Додам, що, крім відновлення лісових масивів, вона також інвестує у розвиток лісової екосистеми.
Керуюча організація може напряму експортувати ліс?
Клієнт на деревину є і в Австрії, і за кордоном. І той, хто платить, той і отримує товар. Відповідно до законів Європейського Союзу, існує безперешкодне переміщення товарів та послуг, тому ми не можемо і не хочемо заблокувати продаж комусь. Якщо клієнт із країни ЄС, то він може купувати деревину без жодних проблем. Якщо ж клієнт не з країни ЄС, але контракт із ним відповідає нормам законодавства та Австрійському комерційному праву, то він також має право на купівлю деревини. Однак більшість із колод виробляються в Австрії, оскільки країна має дуже ефективну, конкурентоспроможну і добре розвинену лісову промисловість.
Зауважу проте, що власного виробництва Австрії не вистачає для задоволення внутрішніх потреб ринку. Тому ми імпортуємо деяку частину пиломатеріалів. Є чітка тенденція: кожна країна хоче виробляти товар у себе, бо це збільшує додану вартість і дохід загалом. Однак розвиток міжнародно конкурентної галузі потребує часу.
Чи коли-небудь в Австрії застосовувались заборони на експорт деревини?
Я не пам’ятаю жодного мораторію в Австрії. В інших країн, знаю, такий досвід є. Росія, Болгарія, Румунія, Хорватія на деякий час впроваджували мораторій на експорт певних видів деревини. Але сама одна така зупинка торгівлі не ефективним засобом вирішення проблем, скажімо, нелегальних вирубок чи корупції у деревообробному секторі. Це лише один із засобів, який може сприяти боротьбі з цими явищами – як озброєні поліцейські у Болгарії, про яких я згадував. Мораторій поодинці не може вирішити ці проблеми.
Тобто, сама лише заборона експорту не допомагає вирішити питання лісопереробної галузі?
Лісозаготівля, Довбушанка, Карпати
Фото: http://gk-press.if.ua/
Лісозаготівля, Довбушанка, Карпати
На мій погляд, будь-яка зупинка експорту не має сенсу, якщо це єдиний засіб. По-перше, лісники отримують менше доходів від торгівлі деревиною, адже ціна на пиломатеріали, яка є високою на інших ринках, на внутрішньому ринку знижується. Навряд чи таке рішення буде в інтересах самих лісників.
По-друге, заборона експорту як факт погано впливає на репутацію країни і блокує прихід інвестицій. Це радше популістська ідея – про єдиний засіб, яка не приводить до великого результату. Експортна заборона самостійно не має ніякого сенсу, коли ви хочете розвивати країну.
Україна 2015 року саме запровадила мораторій на експорт деревини, а в січні закон вступить у повну силу. Який ефект ця заборона справить на позицію України в Європі?
Цього я не знаю. Те, що я знаю, що Україна має величезний потенціал, і чимало інвесторів хотіли б інвестувати у виробництво пиломатеріалів. Я знаю багато компаній, які готові хоч зараз до співпраці, але на даний момент ризики занадто високі. Україна має погану репутацію у діяльності бізнес-середовища, і це стримує інвестиції. Якщо існує мораторій на експорт – то це розвиток в іншому напрямку. Ну хто інвестуватиме в Україну, коли існує заборона на експорт? Який сенс у таких інвестиціях?
Ця заборона йде всупереч підписаній Угоді України з Євросоюзом про зону вільної торгівлі,, у якій одним із пунктів зазначено безперешкодне переміщення товарів та послуг. Натомість заборона експорту – це ще один бар’єр, додатковий ризик, який не має жодного сенсу, бо експортна заборона може захистити промисловість на деякий час, але не підвищить рівень конкурентоспроможності на міжнародному рівні.
Вагони зі зрубаним лісом на залізничному вокзалі Івано-Франківська
Фото: una-unso.com/Pavlo Kuzyk
Вагони зі зрубаним лісом на залізничному вокзалі Івано-Франківська
Чи вплинуло запровадження Україною мораторію на експорт лісо- та пиломатеріалів на ціни на європейському ринку деревини?
Європейський ринок деревини близький до глобального, і якщо одна країна зупинить експорт, ціни від цього не лихоманить. Тож чи експортує Україна деревину, чи ні - це не має великого впливу на весь Європейський ринок. Але замість української деревини учасники ринку купуватимуть матеріали з інших країн.
У чому європейські партнери зараз більше зацікавлені - в українській сировині чи продуктах переробки?
Цікавить і перше, і друге. Українська продукція, які і сировина, мають усі шанси зайняти помітне місце на європейському ринку, бо на них є попит. Але щоби це сталося, сама Україна має вирішити надважливі питання. Зокрема, що запропонувати інвесторам, щоби залучити якомога більше капіталу в розвиток деревообробного сектору. Адже це, насамперед, збільшить додану вартість і дуже позитивно позначиться на доходах. Наскільки мені відомо, рівень української лісової промисловості досі не став конкурентоспроможним на міжнародному ринку. Якщо ви наблизитесь ближче до Європи, забезпечивши безперешкодне переміщення товарів і послуг, то й деревообробна промисловість стане більш конкурентоспроможною. Високий рівень конкуренції в інших країнах був спричинений появою саме інвестицій.
На досвіді Австрії, що б ви іще порадили для стимулювання розвитку деревообробної промисловості?
Я переконаний, що Україна має великий потенціал у лісовому секторі. Потенціал залучити інвесторів, потенціал до побудови сектору, збільшення зайнятості населення. Однак зараз цей потенціал нехтується. Потенціал і закон про мораторій не мають між собою нічого спільного - потрібні дії для реалізації. Інвестори прийдуть лише, коли будуть впевнені, що у секторі діють принципи ринкових умови. Чим більше державних блоків – тим менше інвесторів.
Також дуже важливо запровадити ринкову орієнтацію лісопереробної галузі. Таким же позитивним сигналом, як підписання з ЄС угоди про безперешкодне переміщення товарів та послуг, для інвесторів може стати є міцна лісова організація - як надійний партнер для підприємств лісової промисловості Євросоюзу. Можливо, є й інші ідеї, але ці дві – вільна торгівля і ринкова орієнтація - найголовніші.
В Україні почали всихати ліси. За словами виконуючої обов'язків голови Державного агентства лісових ресурсів України Христини Юшкевич, раніше ця проблема мала винятковий характер, а зараз набула загрозливих масштабів. Площа висихання лісів, особливо ялинників, щорічно збільшується майже на 8 тис. га. Це загрозлива тенденція, бо всихання лісу може спровокувати лісові пожежі. Як в Австрії борються з усиханням лісів?
Всихання соснових насаджень в с. Баранівка, Житомирська обл
Фото: baranivka.blogspot.com
Всихання соснових насаджень в с. Баранівка, Житомирська обл
Зміна клімату впливає на всі європейські країни, і ми також спостерігаємо цей вплив. Однак ефект залежить від екосистеми лісів. Деякі із них мають добру спроможність адаптуватися до змін. За нашими спостереженнями, ліси, як розташовані ближче до природних ареалів, автентично й генетично приналежні до цих регіонів, як правило, значно краще переносять кліматичні зміни, аніж дерева, які генетично не належать до даної території.
Тобто, «рідні» породи дерев мають більшу кліматичну стійкість?
Так, але ліси можуть бути пошкоджені впливом й інших факторів. Тому слід насамперед визначили справжню причину, щоби розробити стратегію вирішення проблеми. Можливо, у цій справі потрібна міжнародна допомога Якщо в України немає досвіду боротьби з усиханням лісу, ми готові приїхати групою експертів й оглянути пошкоджені ліси.

Забезпечення своєї діяльності на наступний рік обговорили лісівники Кіровоградщини




КРОПИВНИЦЬКИЙ. 9 листопада. УНН-Центр. Нарада за участі керівництва обласного управління лісового та мисливського господарства, державних лісогосподарських підприємств, працівників апарату управління, голови обласної профспілкової організації відбулась нещодавно в облуправлінні. Про це УНН-Центрповідомили у прес-службі Кіровоградського ОУЛМГ.

“Ухвалення Кабінетом Міністрів України нової редакції Санітарних правил у лісах України, заплановане підняття мінімальної зарплати, відсутність фінансування з держбюджету та обмежені можливості обласного бюджету, з якого частково фінансуються лісокультурні заходи у степових лісгоспах, — у сукупності ці чинники невдовзі призведуть до зменшення надходжень у лісовій галузі”, — зауважила, відкриваючи нараду, начальник управління Наталія Ревенко. “Тому щоб підприємства вижили і люди не постраждали у питанні оплати праці, а також щоб вистачало коштів на охорону та збереження лісів, необхідно зробити відповідні розрахунки і, відштовхуючись від фінансових можливостей, планувати подальшу діяльність”, — наголосила керівник.

Керуючись проведеними розрахунками, директори лісгоспів озвучили попередні суми надходжень і витрат, які плануються підприємствами на наступний рік.

Враховуючи значне зменшення об’ємів заготівлі деревини, перед лісівниками стоїть болюче питання як виживати у 2017 році. Тому, за словами Н. Ревенко, необхідно посилити контроль за заготівлею та реалізацією кожного кубометра ділової деревини, більше уваги приділяти використанню ріллі та вирощуванню сільгосппродукції. Звести до мінімуму витратний механізм, але при цьому забезпечити належне проведення лісогосподарських заходів та лісокультурних робіт.

У результаті обговорення учасники наради прийшли до висновку, що більшість кіровоградських підприємств у майбутньому не зможуть самостійно цілком покривати заплановані витрати. На покриття різниці між надходженнями й витратами по окремих лісових господарствах знадобляться чималі кошти, тож ситуація наближається до критичної, — висловила занепокоєння Наталія Ревенко і закликала колег відповідально поставитися до неминучої оптимізації витрат на виробництві.

Земле грозит экологическая катастрофа

Земле грозит масштабный экологический крах, что в конечном счете может сделать ее непригодной для проживания. Так звучит одно из предупреждений, содержащихся в новой книге «Выживание в XXI веке» (Surviving the 21st Century), недавно опубликованной издательством Springer International.

«Только на прошлой неделе пришло известие, что глобальные популяции рыб, птиц, млекопитающих, земноводных и пресмыкающихся сократились на 58 % в период с 1970 по 2012 год, а 20–30 % известных видов в настоящее время находится под угрозой исчезновения», — говорит автор и научный писатель Джулиан Крибб.

«Это уничтожение жизни на Земле не имеет прецедентов. Воздействие человека на окружающую среду в недалекой перспективе может оказаться хуже катастрофы, из-за которой вымерли динозавры».



«Многие люди не понимают, что наша судьба полностью зависит от других существ, растений и организмов, которые мы бездумно губим. Они обеспечивают нас чистым воздухом, пищей и водой, ингредиентами для лекарств. Люди сейчас фактически разрушают собственный дом по кирпичику. Каждый доллар, который мы тратим на продукты питания или материальные блага, посылает крошечные, почти незаметные сигналы в длинные промышленные и торговые цепочки, ускоряя опустошение. В результате леса сокращаются, пустыни расширяются, а океаны окисляются».

Недавнее исследование Принстонского университета выявило уменьшение уровня кислорода в атмосфере Земли на 0,1 % за последние 100 лет. Вероятно, из-за расчистки земель, закисления океана и сжигания ископаемого топлива. «Хотя это еще не большой сигнал, он является очередным показателем нашей способности нарушать систему жизнеобеспечения Земли», — подчеркивает Крибб.

В мире в настоящее время сжигается достаточно ископаемого топлива, чтобы повысить глобальную температуру на 4–5 °C к 2100 году. Это событие лишит большинство животных и людей шансов на спасение. Тем не менее, по словам автора, мы до сих пор спорим о реальности происходящего и мерах предотвращения катастрофы.

«Сегодня человечество сталкивается с десятью огромными экзистенциальными угрозами, порожденными нашей собственной деятельностью. Хорошая новость заключается в том, что у нас есть мозги и технологии для их решения. Но пока нам не хватает коллективной воли, умения сотрудничать и специальных институтов, и это вызывает беспокойство».

Опираясь на выводы ведущих научных мыслителей мира, книга «Выживание в XXI веке» определяет системные решения для всех основных угроз, стоящих перед человечеством, и действия, которые мы должны предпринять как самостоятельно, так и коллективно.
ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ
«Это книга о решениях и возможностях, о надежде, но не просто как о вере, выдающей желаемое за действительное, а о надежде на основе фактов и научных данных. Она дает понимание опасностей, подстерегающих нас в будущем, и предлагает объективные варианты их преодоления», — отмечает автор.

В книге утверждается, что путем перемещения производства продуктов питания обратно в города с использованием передовых технологий и рециркуляции воды и питательных веществ человечество может вернуть дикой природе 24 миллиона квадратных километров земной поверхности. Это помогло бы положить конец шестому массовому вымиранию, которое сейчас происходит на планете, а также значительно снизило бы количество углерода в атмосфере, вызывающее изменение климата. И, кроме того, позволило бы создать новые отрасли промышленности и новые рабочие места для городского и сельского населения.

За дев'ять місяців 2016 року обсяг платежів за використання лісів у бюджетну систему зріс на 15 відсотків


За дев'ять місяців 2016 року обсяг платежів до бюджетів всіх рівнів за використання лісів склав 860,4 млн. рублів, що на 15 відсотків більше, ніж за аналогічний період минулого року. Планове завдання перевиконано. У федеральний бюджет надійшло 507,4 млн. рублів, в бюджет республіки – 353 млн. рублів.

Щоб не допускати утворення заборгованості по платежах в бюджетну систему Російської Федерації, під головуванням заступника прем'єр-міністра Уряду Республіки Карелія Юрія Савельєва діє Міжвідомча комісія з питань контролю внесення плати за користування лісами.

В результаті виконаної роботи співвідношення неоплаченої у встановлений термін до нарахованої за рік орендної плати з кожним роком скорочується. У 2012 році цей показник становив 16,7 відсотка, у 2013 – 15,8 відсотка, в 2014 – 8,9 відсотка, в 2015 – 8,6 відсотка, у першому півріччі поточного року – 6,7 відсотка, в даний час – 4,8 відсотка.

Міністерство з природокористування та екології Республіки Карелія продовжує роботу з орендарями у системі, яка дозволяє відслідковувати і не допускати зростання заборгованості з боку підприємств-орендарів. В рамках цієї роботи відповідні заходи застосовуються з першого дня прострочення оплати. В результаті підвищується платіжна дисципліна підприємств-орендарів. В даний час прийняті необхідні нормативні документи щодо списання нереальною до стягнення заборгованості.

Міністерством спільно з федеральною службою судових приставів приймається комплекс заходів, спрямований на стягнення заборгованості.

http://www.gov.karelia.ru/gov/News/2016/11/1109_01.html

Прокуратура посилює боротьбу із крадіями лісу (відео)



Прокуратура впроваджує нові методи боротьби зі злочинами у сфері лісового господарства. Правопорушення в цій галузі залишаються одними з таких, що суттєво гальмують розвиток економіки. З журналістами своїм баченням вирішення проблеми поділився прокурор області Володимир Комашко, який пообіцяв медійникам багато цікавих відкриттів і викриттів.

Ліс рубають – летять не тільки тріски. Лише в цьому році прокуратурою порушено близько трьох сотень справ по фактах незаконної вирубки лісу. Причому фіксувати порубки стає дедалі важче – злодії стають винахідливішими: не так, що «приїхав, зрубав, завантажив, поїхав», а «спочатку зрубав, потім приховав, а вже хтось інший забрав». От і спіймай на гарячому!

В прокуратурі області заявляють, і вони стають винахідливішими. Якщо раніше злочини фіксували постфактум, то тепер працюють постійно діючі групи з цього питання.


Законність чи незаконність вирубки лісу тепер теж фіксують не постфактум: є способи перевірки пилорам, паспортів лісогосподарств – механізми виявлення оборудок відпрацьовуються.

Є й простий механізм запобігання незаконним вирубкам – постійний лісокористувач тепер штрафом відшкодовує збитки, заподіяні лісовому господарству. Тому «спритні господарі» зараз намагаються приховувати факти вирубок.

У прокуратурі наголошують, з одного боку, потрібне посилення відповідальності за незаконні вирубки деревини – і у Верховній Раді вже зареєстрований відповідний законопроект. З іншого, має посилитися і контроль за діяльністю в цьому напрямку правоохоронців на місцях – аби злочини фіксувалися і справи доводилися до логічного завершення. Є телефон гарячої лінії обласної прокуратури, за яким можна повідомити про порубку. Тоді заяву можна скерувати до конкретного відділу поліції і конкретної місцевої прокуратури, аби потім було з кого спитати, якщо справу спробують прикрити.

Прокурор області про «кришування» говорить відверто і цьому контексті обіцяє цікавинки для журналістів.

«Сівер-центр»
Вторник, 8 Ноября 2016 22:38 | Просмотров: 56http://chodtrk.com.ua

08 листопада 2016

Куп'янські активісти "Корупційна війна" (Козлокради). ВІДЕО

Потихеньку розкриваються схеми як крадеться Український ліс...

Опубликовано: 7 нояб. 2016 г.





Втратити 600 мільйонів євро, щоб виграти

або Чому не можна скасовувати мораторій на експорт лісу-кругляка
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»
Введення мораторію стало одним з найобговорюваніших рішень українського парламенту щодо експортної політики держави. Противником такого рішення виступив уряд. Його аргументи:
• заборона шкодить відносинам України з Євросоюзом;
• заборона суперечить умовам членства України у Світовій організації торгівлі;
• заборона суперечить зобов’язанням України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС.
Суперечливе ставлення парламенту та уряду до даного законодавчого кроку, який має вплив на зовнішню політику, створює необхідність розставити крапки над «і». Щоб відповісти на запитання «Бути чи не бути мораторію на експорт лісу в Україні?», треба з’ясувати, як вплине рішення про заборону на економіку країни.
«Переорієнтація експорту з деревної сировини на продукцію більш широкого ступеня обробітку, створення більшої доданої вартості на лісопродукцію, яка є національним багатством, стимулювання розвитку деревообробних та деревопереробних підприємств», — так визначена головна мета мораторію у пояснювальній записці до закону, що в квітні 2015 року встановив заборону на експорт необроблених лісоматеріалів протягом наступних 10 років.
ПРО РЕАЛЬНУ СИТУАЦІЮ НЕЗАКОННОЇ ВИРУБКИ МОЖНА ЛИШЕ ЗДОГАДУВАТИСЬ З ФОТО «ОБЛИСІЛИХ» КАРПАТ / ФОТО З САЙТА ZAK-KOR.NET
РЕАЛЬНИЙ СТАН УКРАЇНСЬКОГО ЛІСУ
Україна посідає восьме місце в Європі за загальною площею лісів (10,8 млн га) та шосте місце за запасами деревини. Показник лісистості становить 15,9%, що майже втричі нижчий, ніж у середньому в Європі. У 2015 році було вироблено 19,3 млн м3 деревини, з яких лише половина залишилась в Україні. При цьому потреба в деревині вітчизняних виробників становить 20 млн м3, що свідчить про існування значного незадоволеного попиту на внутрішньому ринку. Таким чином, потужності даної галузі завантажені лише на 35%. Для лісової та деревообробної промисловості характерна ситуація незадоволеного попиту при неповному використанні потенціалу галузі. Враховуючи, що більшість сировини вивозилась з країни, мораторій необхідний як інструмент захисту українських виробників. Тут чітко прослідковується економічна ціль мораторію.
Але варто зазначити, що дана заборона має не тільки економічну, а й екологічну функцію. Адже масштабна самовільна, незаконна вирубка лісів веде до непередбачуваних екологічних наслідків, можливо, навіть й катастрофічних, реальні економічні збитки яких неможливо виміряти. За офіційними даними Державного агентства з лісових ресурсів, минулого року самовільно, протизаконно вирубали 24 тис м3, що принесло державі збитків приблизно на 85 млн грн. Однак це лише офіційні дані, а про реальну ситуацію незаконної вирубки можна лише здогадуватись з фото «облисілих» Карпат.
Критичне становище лісового господарства України потребувало важливих і швидких законодавчих рішень. Парламент задовольнив цю потребу, встановивши мораторій на експорт лісу. У результаті цього рішення деревообробна та деревопереробна галузі мали б краще розвинутись через розширення внутрішнього виробництва, а варварські вирубки лісів мали б припинитись через неможливість вивозу лісу за кордон. Виглядає так, що мораторій позитивно мав би вплинути на українську економіку.
Але чи насправді маємо такий ефект від мораторію? Чи насправді наявність широкого асортименту сировини в лісогосподарській галузі стимулює підприємства деревообробної та целюлозно-паперової промисловостей розширювати свої потужності та створювати продукцію з високою доданою вартістю? І чи зменшиться несанкціонована вирубка лісів?
ЕФЕКТ МОРАТОРІЮ
Дослідивши результат дії мораторію, можна говорити про такі дані:
1. На тлі незначного зростання промислового виробництва (2%) у І півріччі 2016 р. виробництво продуктів з деревини, паперу та поліграфічна діяльність зросли на 12%, а виробництво меблів та суміжної продукції зросло на 14% за період дії мораторію.
2. У лісовій та деревообробній галузі у І півріччі 2016 р. чітко прослідковується зростання експорту обробленої продукції (3%), проте це зростання не є характерним для всіх груп товарів деревообробної, поліграфічної та меблевої галузей.
3. Заборона на вивезення необробленого лісу призвела до припливу як капітальних інвестицій (в основному), так і іноземних. Освоєння капітальних інвестицій у категорії «Вироблення виробів з деревини, виробництво паперу та поліграфічна діяльність» зменшилось на 38%, натомість у категоріях «Виробництво машин і устаткування для сільського та лісового господарства» та «Виробництво меблів» збільшилось на 53% та 30% відповідно.
Отже, обмеження експорту необроблених лісоматеріалів несе позитивні зміни в українську економіку. По-перше, що якісніша та глибша деревообробка, то вища ціна вітчизняної деревопродукції. По-друге, більша кількість людей забезпечена роботою. По-третє, експортуючи вже готовий продукт на світовий ринок, Україна перестає бути виключно сировинним постачальником для виробництв інших країн.
ПРО СОТ І КОНКУРЕНЦІЮ
Але чи справедлива така заборона стосовно умов членства України у СОТ, чи вона не порушує умов справедливої ринкової конкуренції? Можливо, проглядається протекціонізм з боку держави щодо вітчизняних деревообробників, що, ймовірно, може порушити конкурентне середовище, але звернімося до іноземного досвіду. Чи всі країни відмовились від такого інструменту регулювання експорту? Відповідь — ні. У багатьох державах у тому чи іншому вигляді існує така ж заборона. Зокрема, Молдова, Білорусь і Румунія вжили законодавчих заходів та припинили експорт необробленого лісу-кругляка задля стимулювання переробки його всередині країни.
На перший погляд може здаватися, що економічний ефект від введення мораторію не такий вже й значний. Проте необхідно зважати, що не буває миттєвих економічних результатів.  Щоб вітчизняна деревообробна галузь показала позитивний економічний результат, їй необхідна так звана «розкачка». Тобто час, протягом якого почнуть заходити інвестиції в дану сферу, розширюватись виробництва, запускатись нові технології тощо.
З боку держави мораторію на вивіз лісу недостатньо, щоб деревообробна галузь почала стрімко розвиватись. Сама по собі така заборона здатна призвести до зменшення незаконних рубок, ймовірно, до покращення екологічної ситуації, але вона не здатна запустити економічний ефект. Лише у поєднанні зі спрощеною політикою для іноземних інвестицій, дерегуляцією інвестиційної діяльність всередині країни вітчизняна деревообробна сфера матиме стимул для швидшого розвитку внутрішнього ринку та експорту готової продукції.
КОМЕНТАР
5 ПУНКТІВ АЛЬТЕРНАТИВИ
Віктор ГАЛАСЮК, голова парламентського Комітету з питань промислової політики та підприємництва:
Спроба зняття мораторію на експорт кругляка з України вигідна кому завгодно, окрім українського суспільства та промисловості. Іншим країнам вигідно купувати за безцінь нашу сировину, і не тільки ліс. Нашим недоброзичливцям вигідна економічно слабка та фінансово залежна Україна. Сумно, але здається, що нашому уряду простіше спробувати виторгувати черговий європейський кредит за мораторій, а не перекрити контрабанду на митниці чи знищити корупційні схеми у лісовому господарстві. Схоже, їм байдуже, що через таку компрадорську політику потерпатимуть українці, що дедалі частіше стають вимушеними заробітчанами.
600 млн євро кредитних коштів — це не так вже й багато, якщо порівняти з понад 1 млрд дол США контрабанди лісу та розпиловника за минулі 5 років. Польща з тієї ж площі лісів, що має Україна, отримує в 10 разів (!) більше економічного зиску. Мораторій — не панацея, але важливий елемент плану захисту української екології та відродження української деревообробки та створення нових робочих місць у малому бізнесі.
Виступаючи за відміну мораторію на експорт кругляка з України, єврочиновники з одного боку захищають інтереси виробників ЄС, з другого — закликають до порушення прав європейських інвесторів в Україні, які повірили силі закону в парламентсько-президентський республіці.
«Дорожня карта», яку ми фракцією РПЛ пропонуємо, виходячи з позицій українських деревообробників:
• Збереження мораторію на експорт лісу-кругляка (або запровадження вивізного мита/сировинного експортного збору на рівні принаймні 50 євро/куб.м);
• Взяття під контроль економічного кордону країни (у т.ч. подолання масштабної контрабанди лісу-кругляка на митниці);
• Прийняття законодавства про внутрішній ринок необробленої деревини (удосконалення біржової торгівлі; встановлення пріоритетності доступу виробників до сировини, виходячи з обсягів їх експорту, сплати податків та зарплатні; лібералізація та підвищення прозорості внутрішнього ринку деревини);
• Запровадження інвестиційних стимулів для нових виробництв («горизонтальних» міжгалузевих — через індустріальні парки та «вертикальних» галузевих — через законопроекти 2617&2618);
• Комплексна реформа лісогосподарського комплексу (розділення видів діяльності — вирощування і заготівлі деревини з однієї сторони та переробки і виробництва з іншої; запровадження прозорих балансів деревини тощо).
Іванна ФЕДЬКО, економічний аналітик, Офіс з фінансового та економічного аналізу у Верховній Раді України
Газета: №203, (2016)
Іванна Федько
8 листопада, 2016 - 18:43

У лісі на Полтавщині з’явиться 7 нових пляжів



Посеред лісу неподалік Копилів з’явиться 7 нових пляжів. Їх облаштують полтавські лісівники на березі однієї із пожежних водойм. Розчищуючи ставок, аби той наповнився водою, вирішили потурбуватися і про місцевих мешканців.

На території Чалівського лісництва, що в Полтавському лісгоспі, є 4 пожежних водойми.

На одній з них нині тривають роботи. Тут розширюють та заглиблюють ставок, з якого беруть воду під час гасіння пожеж. Останніми роками, розповідає головний лісничий підприємства Олександр Глушко, рівень води у ставках значно впав. Водойми почали пересихати. Води практично не залишилося.

«Проводимо роботи з розчиски пожежної водойми. Майже 80% цієї території, а територія цього ставка 1,7 гектара, заросла очеретом, доступ, під’їзд поганий. Зараз тут облаштуємо водойму, яка буде мати достатню кількість води», – сказав Глушко.

Всього лісівники планують обладнати 7 нових пляжів та побудувати до 10 альтанок.

За матеріалами misto-tv.poltava.
2016 11 08 21:55:55