ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

18 липня 2017

Про затвердження Такс для обчислення розміру відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства в галузі мисливського господарства та полювання

МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРОДОВОЛЬСТВА УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ


19.06.2017 

м. Київ 

N 301/222


Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
12 липня 2017 р. за N 842/30710

Про затвердження Такс для обчислення розміру відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства в галузі мисливського господарства та полювання (крім видів, занесених до Червоної книги України)

Відповідно до частини другої статті 43 Закону України "Про мисливське господарство та полювання", підпункту 9 пункту 4 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року N 1119, абзацу третього підпункту 62 пункту 4 Положення про Міністерство екології та природних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 січня 2015 року N 32, та з метою посилення боротьби з браконьєрством і збереження державного мисливського фонду

НАКАЗУЄМО:

1. Затвердити Такси для обчислення розміру відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства в галузі мисливського господарства та полювання (крім видів, занесених до Червоної книги України), що додаються.

2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Державного комітету лісового господарства України від 18 липня 2007 року N 332/262 "Про затвердження Такс для обчислення розміру відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства в галузі мисливського господарства та полювання (крім видів, занесених до Червоної книги України)", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02 серпня 2007 року за N 878/14145.

3. Департаменту тваринництва Мінагрополітики у встановленому порядку подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра аграрної політики та продовольства України та заступника Міністра екології та природних ресурсів України згідно з розподілом функціональних обов'язків.

5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.



Міністр аграрної політики
та продовольства України

Т. В. Кутовий


Міністр екології та
природних ресурсів України

О. М. Семерак


ПОГОДЖЕНО:




Міністр фінансів України

О. Данилюк


Т. в. о. Голови Державного
агентства лісових ресурсів України

Х. В. Юшкевич


Заступник Голови Державної
екологічної інспекції України

В. В. Канцурак



ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства екології та природних ресурсів України
19 червня 2017 року N 301/222

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
12 липня 2017 р. за N 842/30710

ТАКСИ
для обчислення розміру відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства в галузі мисливського господарства та полювання (крім видів, занесених до Червоної книги України)

N
з/п
Вид збитку
Розмір стягнення, гривень
1
2
3
1
Незаконне добування або знищення
За одну особину
ЗВІРІ

Лось
80000
Олень європейський
60000
Олень плямистий
50000
Кабан
40000
Лань
40000
Козуля
32000
Муфлон
32000
Бобер
10000
Борсук
8000
Заєць-русак
8000
Бабак
6000
Куниці лісова і кам'яна
6000
Нутрія вільна
4000
Вовк
2000
Кролик дикий
2000
Ондатра
2000
Норка американська
1500
Білка
1000
Єнотовидний собака
1000
Лисиця
1000
Шакал
1000
Птахи

Лебеді шипун і кликун
4000
Галагаз
2000
Гуси
2000
Кеклик
2000
Куріпка сіра
2000
Фазан
2000
Голуби
1000
Качки
1000
Кулики
1000
Лиска
1000
Перепілка
1000
Інші мисливські птахи
1000
2
Знищення чи пошкодження гнізда, нори, іншого житла тварин, а також бобрової загати
За таксою на відповідний вид тварини, збільшеною у п'ять разів
3
Кожне вилучене чи пошкоджене яйце, а також за кожний ембріон у незаконно добутого звіра
50 % від такси на відповідний вид тварини
4
Кожне знищене чи пошкоджене штучне гніздо птахів
За фактичною вартістю, збільшеною в десять разів
5
Знищення чи пошкодження солонців, годівниць, посівів кормових культур рослин, мисливських вишок, вказівних знаків, інших біотехнічних споруд
За фактичною вартістю, збільшеною в п'ять разів





Директор Департаменту
тваринництва Мінагрополітики

М. М. Кваша


Начальник відділу охорони
тваринного світу Управління
охорони біорізноманіття та
біобезпеки Мінприроди

В. Г. Домашлінець

http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE30710.html

Минприроды запросило у правительства 8,7 млрд. руб. на увеличение штата лесных инспекторов

Агенство ТАСС со ссылкой на пресс-службу Минприроды России сообщило, что "Минприроды запросило у правительства 8,7 млрд на увеличение штата лесных инспекторов", и что "Выделение дополнительного финансирования в период 2018-2020 годов в размере 8775,5 млн рублей даст возможность увеличить численность государственных лесных инспекторов до 26970 единиц". Ссылка:

Минприроды запросило у правительства 8,7 млрд на увеличение штата лесных инспекторов

Охрана лесов России действительно катастрофически недофинансируется из федерального бюджета, что является одной из главных причин ежегодных лесопожарных катастроф в разных регионах страны - правда, денег не столько на инспекторов, сколько на лесных пожарных, технику, оборудование, топливо и прочие первоочередные нужды. До 2017 года включительно проблема острой нехватки денег на борьбу с лесными пожарами решалась очень просто: приемлемый уровень финансирования охраны лесов от огня в самых густонаселенных регионах Европейско-Уральской России обеспечивался за счет совершенно нищенского финансирования лесных полномочий, переданных регионам Севера, Сибири и Дальнего Востока. Но недавно Правительство РФ решило изменить этот подход, и поменяло методику, согласно которой распределяются лесные субвенции (изменения должны быть учтены уже при подготовке федерального бюджета на 2018 год). Согласно измененной методике, доля северных, сибирских и особенно дальневосточных регионов в общем лесопожарном пироге должна резко вырасти - например, доля Якутии должна увеличиться больше чем в пятнадцать раз. Подробнее об этом можно прочитать здесь:

"Тришкин кафтан" в цифрах: как перераспределятся пожарные деньги в составе лесных субвенций согласно новой методике расчета

Проблема в том, что методика распределения лесных субвенций, в том числе их пожарной части, определяет не сумму, которую должен получить тот или иной субъект РФ, а лишь долю каждого субъекта РФ в общем лесном пироге. И если общая сумма субвенций не изменится, то значительное увеличение финансирования охраны лесов от пожаров в обширных регионах Севера, Сибири и Дальнего Востока неизбежно приведет к еще более значительному сокращению финансирования лесов от пожаров в самых густонаселенных регионах Средней полосы и юга Европейской России. Иными словами, если общая сумма лесных субвенций, выделяемых субъектам РФ, останется в 2018 году примерно такой же, как сейчас, то с новой методикой распределения этих субвенций самые густонаселенные регионы Средней полосы окажутся примерно в такой же лесной нищете, в какой они были в 2007-2010 гг. В 2010 году нищета и копившаяся в течение нескольких лет разруха сложились с продолжительной засухой, что привело к одной из крупнейших лесопожарных катастроф последнего столетия. Если изменения в методике распределения лесных субвенций не будут компенсированы значительным увеличением их суммы, повторение такой катастрофы в густонаселенных регионах Средней полосы станет лишь вопросом времени.

Запрошенных Ммнприроды 8,7 миллиардов рублей дополнительного финансирования не хватит на то, чтобы обеспечить приемлемый уровень охраны лесов страны от пожаров, но они, как минимум, помогут избежать кромешной нищеты, и сохранить какой-то уровень готовности страны к борьбе с огнем.

Чому приймаються «антилісові закони» або звернення еколога до лісівників!

Нещодавно на «Українському лісовому порталі» в коментарях відбулась дискусія між один з дописувачів та головним редактором сайту Михайло Попковим на тему, чому останнім часом «екологічне лоббі» активно проштовхує нові законодавчі зміни, які негативно впливають на лісове господарство.

Я особисто значну частину цих змін не підтримую, бо вважаю що цей популізм суперечить європейським підходам до охорони природи і веде до знецінення авторитету української держави, примітивізації природоохоронного менеджменту та катастрофічного збільшення самоволок. Бачу, як страждають через це сумлінні лісгоспи. І у майбутньому, коли у нас буде нормальна прагматична влада – треба буде витрачати значні зусилля та кошти аби виправляти наслідку екопопулізму останніх років. За цю свою позицію я вже «отримав» декілька публікацій в ЗМІ, де мене називали «агентом лісників, продажним екологом» тощо.

І тому хочу висловити власну думку щодо причин всіх останніх законодавчих змін, які стосуються «лісової» галузі. І дуже сподіваюсь, що цю статтю побачать та прочитають саме лісівники. І зроблять висновки.

Подобається це комусь чи ні, але реальність зараз така – що громадська думка та позиція ЗМІ дуже важлива для прийняття того чи іншого рішення. І репутація лісової галузі – як серед ЗМІ, так і серед пересічних українців – дуже низька. Лісник, на жаль, асоціюється з лісорубом чи крадієм, а не з людиною яка доглядає за лісом. ОУЛМГ та лісгоспи можуть скільки завгодно збирати пафосні зустрічі та наради і розповідати як вони добре працюють і як їх люблять люди – але тисячі перепостів у ФБ та сотні сюжетів в ЗМІ на тему «жахливих вирубок» демонструють реальну думку суспільства на цю тему.

І причина цього – в першу чергу в самій лісовій галузі. Для всіх, хто більш-менш регулярно стикався з питанням порушень в лісовій галузі, не є секретом і імпотентність традиційно сліпої екоінспекції, і кругова порука лісівників.

Жодна з скарг направлених чи то мною особисто, чи то від НУО , чи то від народних депутатів не призводила до реального вирішення проблеми якщо не супроводжувались скандалом в ЗМІ.

Бо інакше завжди приходили «відписки», а у усному спілкуванні я неодноразово чув «ви не маєте лісівничої освіти, ви не розумієте, куди ви лізете». Ви колись чули, аби ОУЛМГ чи лісгосп публічно визнавав би помилки? І казали б «так, дійсно цю старовікову ділянку ми зрубали неправильно, так, санітарну рубку ми призначили недоцільно»? Я – ні.

І тому, на жаль, чи не єдиним засобом впливу і вирішення проблеми є зміни на рівні законів чи постанов!

Наведу приклади з свого, особистого, досвіду.

Весна 2016. Переговори щодо створення НПП «Дніпровсько-Деснянський» в Чернігівській області. Парк створюється на основі РЛП «Міжрічинський» з долученням водоохоронних лісів на іншому березі річки Десна.

Статус експлуатаційних лісів не міняється, «з вилученням» в склад НПП у лісгоспів пропонується включити лише заболочені та захисні ліси, де рубок не ведеться або рубки в яких є збитковими. Також пропонується «вилучити» окремі ділянки молодняків, аби лісгоспи не витрачали кошти на їх догляд. З прагматичної точки зору створення НПП – плюс для лісгоспів. Бо статус експлуатаційних лісів не міняється, збиткові для лісгоспів ліси передаються під НПП, створюються нові робочі місця в районі, служба охорони парку допоможе боротись з самоволками та бракон’єрством.

Але лісгоспи разом з деревообробниками виступають єдиним фронтом проти створення НПП і не готові взагалі до жодних переговорів щодо його можливої конфігурації. «Не хочемо – бо не хочемо». Жодних аргументів по суті.

І якщо приймуть закон, по якому згода лісгоспів буде не обов’язкова на створення ПЗФ – то в цьому буде винні і ці 4 лісгоспи Чернігівщини.

Літо 2016. Я з колегами виявив, що ДП «Верховинське лісове господарство» провело СРС сумнівної доцільності на схилах річки Чорний Черемош та вивезло деревину просто руслом річки. Яка має статус гідрологічного заказника і тому вивозити ліс нею – не можна в принципі. Зробили фотографії розбитого вантажівками русла та самої рубки. Екоінспекція та ОУЛМГ нічого не побачили. Бо на їх думку, якщо офіційно на річці мостів немає та возити ліс нею не можна – значить і не возять. http://epl.org.ua/announces/ekoinspektsiia-ne-khoche-zakhystyty-zakaznyk-chornyi-cheremosh-vid-verkhovynskykh-lisivnykiv-2/ При цьому звернення було від народного депутата, і доказова база більш ніж достатня. Визнати помилку та сплатити мізерний штраф – не було б проблемою для лісгоспу.

І якщо приймуть закон про заборону всіх суцільних рубок на схилах в Карпатах – то буде винен, в тому числі, і Верховинський лісгосп.

Осінь 2016. Круглий стіл в Львівському ОУЛМГ на тему екологізації лісового господарства. Представник «Львівлісозахисту» заявляє що ВСІ санітарні рубки в сфері їх відповідальності були призначені правильно, жодних помилок у них не було і бути не могло, а всі заяви екологів, ОДА, екоінспекції про виявлені факти недоцільного призначення рубок існують лише в нашій хворій уяві. ЖОДНОЇ помилки за весь час!

Тепер є нові санітарні правила. Як наслідок, в тому числі, і дій цього представника «Лісозахисту», який не хотів визнавати та викривати зловживання своїх колег при призначенні санітарних рубок.

Осінь 2016. ВО «Укрдержліспроект» заявляє, що їм не дали бюджетного фінансування і що їм дуже важко. При цьому всьому, вони продовжують проводити «неперервне лісовпорядкування» всім, хто їх попросить і прописувати лісовідновні рубки. Наприклад є Шепетівське районне спеціалізоване лісокомунальне підприємство, яке «не визнає» існування РЛП «Мальованка». Тому Мінприроди не погоджує їм нове лісовпорядкування, а Хмельницьке ОУЛМГ не видає квитки на РГК. Але лісовпорядники спокійно прописують їм суцільні ЛВР по стиглим дубово-сосновим лісам. Хоча базове лісовпорядкування вже давно завершилось.

І тому, коли заборонять лісовідновні рубки в ПЗФ – то винні в цьому будуть, в першу чергу, «Ліспроект» та такі лісгоспи як Шепетівський районний лісгосп.

Травень 2017. Є офіційне підтвердження від ДАЛРУ та «Ліспроекту» що плани лісонасаджень не відносяться до ДСК, і що лісгоспи можуть надавати їх у відповідь на запит. Окремі лісгоспи та національні парки вже навіть виклали їх на сайти. Прес-служби ДАЛРУ та ОУЛМГ розповідають про те, як вони гарно співпрацюють з громадськістю і відкриті до діалогу. В реальності – 80% лісгоспів просто проігнорували мій запит, не надавши жодну, хоча б формальну, відповідь як того вимагає ЗУ «Про доступ та публічної інформації». https://dostup.pravda.com.ua/news/publications/34-iz-174-lishospiv-vidpovily-na-zapyt-shchodo-planiv-lisonasadzhen

Це – реальна ціна «відкритості» та «співпраці з громадськістю». Єдиний шанс «достукатись» до більшості лісгоспів – лише підняти скандал в ЗМІ.

Червень 2017. Ліси Півдня та Сходу загинаються від нестачі бюджетного фінансування. Робляться спроби пошуку якихось механізмів фінансування, вносяться правки до законопроектів. І тут ДП «Смілянське лісове господарство» купує елітний мікроавтобус майже за 2 млн гривень! http://procherk.info/news/7-cherkassy/53986-smiljanski-lisniki-pridbali-ljuksovij-miniven-za-majzhe-2-mln-grn Не канатну установку, не лісорубну техніку, не пожежну машину, не екскурсійний автобус для дітей – а елітний мікроавтобус аби зручніше перевозити керівництво!

І я гарантую, коли буде підніматись питання державного фінансування лісової галузі – обов’язково згадають і за марнотратство смілянських лісівників.

Червень 2017. ДП «Цуманське лісове господарство» продовжує ігнорувати існування НПП «Цуманська Пуща». Не хоче перераховувати розрахункову лісосіку і робити нове лісовпорядкування. І продовжує рубати РГК в 100 років по дубу в 80 по сосні, ніби це звичайний експлуатаційний ліс, а не господарська зона НПП. http://epl.org.ua/environment/nezakonni-rubky-v-tsumanskij-pushhi-yak-naslidok-chynovnytskogo-futbolu/

Від Волинського ОУЛМГ або лісгоспу – жодної реакції. Офіційне звернення з цього приводу вже майже місяць «гуляє» в коридорах ДАЛРУ. І я чомусь певен, що прийде чергова «відписка».

І тому, коли приймуть закон про заборону РГК в межах господарських зон ПЗФ – то винен в цьому в першу чергу буде Цуманський лісгосп!

Нещодавно я повернувся з США. Де перебував на запрошення US Forest Service (аналога нашого ДАЛРУ). Державні ліси в США перебувають повністю на державному фінансуванні. Лісівники отримують достойну заробітну плату. Працює та розвивається лісова наука. Проводяться цікаві заходи з відновлення корінних лісів. Рубки проходять якісну екологічну оцінку. В лісгоспах розвивається туризм та екоосвіта. Хотілось би, бачити таке саме і у нас. Мені здається, в перспективі це цілком реально!

І тому я хочу в черговий раз звернутись до представників лісової галузі.

Перестаньте звинувачувати у всьому «екологів, продажних активістів та продажні ЗМІ». Визнайте, хоч іноді, свої помилки та помилки своїх колег. Співпрацюйте з громадськістю. Шукайте з нею діалог. Висловлюйте свою позицію, навіть якщо вона суперечить позиції керівництва. Відстоюйте свої права.

Ну або можете як і раніше, сподіватись що «в Києві все вирішать», розповідати що «екологи у всьому винні, а активісти ні в чому не розбираються», блокувати всі спроби створення ПЗФ та рубати ЛВР-ами чи СВР-ами цінні природоохоронні ліси. А потім – жалітись у приватних розмовах «як все погано», втратити роботу внаслідок майже повного обмеження рубок і мовчки дивитись, як ваші ліси будуть передаватись у концесію…

Тєстов Петро, еколог

https://www.facebook.com/petro.tiestov

petro.testov@gmail.com


П.С. Якщо Михайло Юрієвич вважає що цю статтю треба перенести в блоги чи в інше місце – я не ображусь

Але на цьому тижні я вже встиг дати коментарі до двох чергових “маразматичних” законопроектів які стосуються лісової галузі та почути просто жахливу історію як лісівники з зброєю виганяли з лісу адекватних екологів з лісовою (!) освітою. Тому вирішив написати все те, що давно мені “болить”…

На чергові «реформи» лісовий сектор України вичерпав запас міцності

Упродовж неповних трьох років лісовій галузі пропонувався довгий перелік «моделей» реформ лісової галузі. Наприкінці 2014 р. працівники лісового господарства були налякані «трансформацією» держлісгоспів в акціонерні товариства. Менше ніж за рік по тому на обговорення винесли пропозицію створити єдине державне лісогосподарське об’єднання. Ці ініціативи «побліднули» на тлі пропозиції вже колишнього міністра економіки Айвараса Абромавичуса створити національну холдингову компанію. На початку 2017 р. в. о. голови Державного агентства лісових ресурсів України Христина Юшкевич забажала поміняти вивіску на обласних лісових відомствах з «управління» на «об’єднання» (таке вже було). І ось нова «версія» реформи не забарилася: 4 липня уряд України схвалив пропозицію, згідно з якою державні підприємства в довгостроковому періоді повинні залишитись у державній власності, бути передані в концесію, приватизовані або ж ліквідовані. До переліку потрапили й лісові господарства. Цього разу їм пророкують… концесію.

Про те, які першочергові зміни необхідні лісовій галузі, і про своє бачення проблем розповідає начальник Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства (ВОУЛМГ) Олександр Кватирко.

— Олександре Михайловичу, за останні десятиріччя законодавці України ухвалили чимало лісових документів, які нерідко разюче суперечать один одному. В ейфорії їх написання «реформатори», які вважають себе вершителями долі лісової галузі, якось забувають, що за всім цим стоять люди, переважно сільське населення, яке не має вибору, де працювати. Водночас держава, намагаючись зруйнувати колишній механізм управління лісовим господарством, не створює нічого дієвого, ефективного натомість. Яка ваша думка з цього приводу?
— Маючи ще не так давно міцну базу для підготовки висококласних кадрів, маючи вчених, які зуміли створити теорію лісовпорядкування й провадження високодохідної господарської діяльності в українських лісах, ми нині змушені вести мову про саму суть відносин людини і лісу. Вони можуть бути охоронно-творчими й агресивно-руйнівними. На жаль, переважають останні. Можливо тому, що в обох випадках причини того, що відбувається, лежать у сфері великої політики, у змісті й мотивації рішень, які ухвалюють у владних структурах. Я про те, що лісовпорядкування як велика частина лісогосподарського виробництва просто зникло. А ліс — це чи не найбільший ландшафт землі. Ліс вічний. Ліс може жити без втручання людини, він сам собі забезпечує умови для життя. Людина ж без лісу не житиме. І попри це вона свідомо створює для лісу несприятливі умови. Руйнування лісового господарства матиме небезпечні для країни наслідки.

Україні завдано непоправної економічної та екологічної шкоди, надовго втрачено престиж професії лісівника, по суті, ліквідовано зайву для держави лісогосподарську науку. У важкому становищі опинилися галузеві освітні заклади й їхні випускники, які дедалі частіше йдуть працювати не за спеціальністю. В Європі до нашого загального рівня управління лісовою галуззю ставляться, м’яко кажучи, скептично. Цей скептицизм спричинений тривалими й не передбаченими процедурами взаємодії з органами управління, критичним ставленням до лісової продукції на екологічно чутливих міжнародних ринках, невизначеністю виробничих витрат. Усе це є серйозною перепоною для залучення інвестицій.

За роки незалежності неодноразово реформувалися структура й функції державного управління лісами, що ж до лісовідновлення, то про нього взагалі забули. Хтось правильно підмітив: часта зміна лісової політики й лісового законодавства завдає шкоди галузі більше, ніж лісові пожежі. Корупція на місцях лише додає проблем. Лісова політика не стоїть на захисті вітчизняного виробника. Багато так званих інвестиційних проектів не виправдовують очікувань і є по суті махінаціями, коли на пільгових умовах отримують лісові ресурси і нічого не дають взамін, при цьому нерідко завдаючи великої шкоди екології держави.

Систему державного управління лісами у будь-якому разі доведеться вибудовувати заново, спираючись на все найкраще в галузі за останні 200 років. На ті «реформи», на які були націлені останні міністри МінАПК України, український уряд і Верховна Рада, в лісового сектора просто не залишилося запасу міцності. Потрібен еволюційний розвиток з посиленням і частковою заміною лісового законодавства. Першочергове завдання уряду — виробити баланс відносин між лісовим господарством і лісовим бізнесом. Ми не зможемо рухатися вперед, не вибудувавши системи стратегічного планування. Питання інтенсифікації лісокористування треба вирішувати у зв’язці з суміжними виробництвами і галузями. Такий підхід до проблеми матиме шанс на успіх для всіх — і для держави, і для бізнесу, а сама перспектива розвитку деревообробного комплексу держави благотворно вплине на соціальні, економічні, виробничі, екологічні й фінансові взаємовідносини гравців. Для того щоб ліс в Україні не зник зовсім, цей баланс має бути досягнутий на основі конкурентних, відкритих, соціально орієнтованих ринкових відносин.

— Рівень доходів від лісокористування, спрямованих до бюджетів різних рівнів, не завжди відповідає рівню експлуатації лісових ресурсів, а отже, не забезпечує обсягів фінансування, які би поліпшили якість управління лісами і їх охорону. Щось треба міняти?
— Головна причина такої тенденції — те, що впродовж тривалого часу зберігається різкий дисбаланс між цінами на деревину на пні і міжнародними цінами. Потребує підкріплення й удосконалення механізм збирання платежів. Унаслідок цих проблем можливості нинішнього українського лісового відомства виконувати найважливіші функції з управління лісами (відтворення і планування), охорони їх від пожеж і контролю за проведенням лісогосподарських робіт дуже обмежені. Такий стан речей негативно позначається на фінансуванні природних охоронюваних анклавів, а також потреб, пов’язаних з іншими функціями лісу як суспільного блага. Дефіцит фінансування створив «тепличні» умови для корупції та незаконних рубок лісу.

З урахуванням нинішнього розвитку лісового сектора в Україні, найбільш перспективним напрямком використання лісових ресурсів має стати розвиток виробництва з механічної переробки деревини, чия продукція зберігає її натуральні властивості як природного полімеру, що штучним шляхом не відтворюються.

Мусимо рішуче поставити питання підвищення рентабельності окремих виробничих процесів лісової галузі. Для цього потрібна повна модернізація державних і приватних лісопереробних підприємств, яка мінімізувала б витрати й втрати деревної сировини, розширила б асортимент інноваційної продукції. Маю на увазі капіталовкладення в глибоку переробку деревини

— Тобто йдеться про інноваційний розвиток деревообробної галузі?
— Так. Саме її інноваційний розвиток передбачає використання найновіших технологій у поєднанні з прогресивною організацією праці й наявністю професійно підготовлених кадрів — менеджерів і робітників високої кваліфікації.

Як отримати при реалізації деревини й лісової продукції на лісових ринках Європи не просто дохід, а високий прибуток? Як підвищити свій внесок у реальний сектор економіки нашої держави і допомогти прискорити процес розвитку економіки виробництва замість економіки торгівлі непереробленими природними ресурсами? Усіх учасників лісових відносин зацікавить рента. Досвід Європи підтверджує, що диференційований підхід до платежів за ліс дозволить владі в регіонах відібрати найефективніших споживачів деревини й успішно долати штучно створений дефіцит лісових ресурсів. Доцільність переходу на інноваційний розвиток лісового сектора на основі розвитку виробництв, які використовують переваги натурального дерева, підтверджує досвід країн з інноваційною економікою. Поволі відходить у минуле економіка з переважанням транснаціональних компаній з великими капіталовкладеннями. Їм на зміну приходить наукоємне виробництво, коли вирішальне значення має здатність компанії постійно оновлювати продукцію за рахунок упровадження нових технологій. Цей процес я спостерігаю чи не в кожній поїздці за кордон. Завдяки такому підходу увиразнюються переваги підприємств малого та середнього бізнесу, їхня здатність бути мобільними й готовність змінювати технології.

Потрібно передбачити додаткові соціальні гарантії для працівників лісової галузі. Зацікавити людей можна високою зарплатою, солідним пакетом соціальних гарантій. Уряд повинен забезпечити відповідний рівень матеріального забезпечення працівників лісової охорони, підвести її до рівня матеріального забезпечення співробітників силових структур. Усі ці заходи дозволять залучити в галузь кваліфіковані кадри, відновити інтерес до професії. Розв’язання означених проблем має ключове значення.

— Ваша реакція на останню пропозицію уряду щодо концесії майна лісових господарств?
— Я висловлю загальну думку лісівників — вона вкрай негативна. Державна лісова політика повинна відповідати інтересам України. Концесія — це приватна власність на певний період. У нас є гіркий досвід оренди мисливських угідь, яка за короткий час перетворила їх на руїну. Хто і за чий рахунок буде ліквідовувати наслідки такого «господарювання»? Держава за власні кошти. Так буде й з концесією, Та тільки після її запровадження залишаться руїни катастрофічних масштабів.

У держави й бізнесу різні інтереси. І в обох випадках жителі лісових регіонів залишаються поза ними. Треба напрацювати нову «специфікацію», яка б ураховувала права й інтереси всіх груп на прозорій і легітимній основі. Необхідно послабити роль державних інститутів, які створюють умови для корупції. При цьому важливо не забувати й про український менталітет, який нерідко диктує правила гри, не залишаючи надії на раціональне використання лісових ресурсів. Тут місце широкій громадській дискусії з залученням громадськості й професіоналів лісової справи.

В основі інституціонального розвитку системи лісокористування лежать складні соціальні процеси. Мітинги, невдоволення людей як прояв вимог громадянського суспільства і як незгода з державною лісовою політикою — це свого роду корекція або компенсація недосконалих формальних інститутів інститутами неформальними. Вони ділять повноваження між економічними суб’єктами не в оптимальний спосіб, а залежно від умов і ситуацій, які складаються у процесі життя. І з тим, що все це негативно позначається на загальному стані економіки, не можна не рахуватися. Економічна політика лісової галузі має будуватися на погодженні формальних і неформальних факторів. Потрібні нові механізми їх розвитку, нові тенденції. Але при всьому цьому державна форма управління лісами виступає єдиною гарантією збереження українських лісів. А концесія — це, очевидно, черговий «жарт» чиновників, які з великими зусиллями відрізняють березу від кукурудзи.

Петро ЧЕЧЕЛЮК

Лісові пожежі в Європі охоплюють нові регіони

Сорокаградусна спека викликає все нові пожежі на півдні Європи. Гасіння вогню ускладнюється як масштабами пожеж, так і сильним вітром.На півдні Європи із-за безперервної спеки лісові пожежі охоплюють все нові регіони. У понеділок, 17 липня, особливо напруженою ситуація була в Італії, Чорногорії і Хорватії.

Мер Риму говорить про екологічну катастрофу

За день італійські пожежники по всій країні здійснили більше тисячі виїздів на гасіння вогню. 18 великих пожеж виникли навколо Риму. Полум’я перекинулося на сосновий ліс Кастель-Фузано, який знаходиться в передмісті італійської столиці. Пожежа практично відрізав Рим від узбережжя. Відпочиваючі в поспіху залишали пляж, а місцеві жителі — свої будинки. Поліція заарештувала двох осіб, яких вважають паліями лісу.

Інший великий пожежа дістався до лікарні Сант-Андреа в північній частині Риму. Губернатор регіону Лаціо Нікола Цингаретти, заявив, що буде просити про введення надзвичайного стану, мер Риму Вірджинія Раджі назвала те, що відбувається екологічною катастрофою.

У Тоскані через пожежі евакуювали туристичні кемпінги. На Сицилії вогонь знищив сотні гектарів пасовищ. У провінції Сієна великий пожежа бушує три дні, і з ним не можуть впоратися. Влада регіону Кампанія на півдні Італії запросили міністра оборони про підтримку армії. У Неаполі залишається критичною ситуація в районі Везувію. Тривають пожежі в Калабрії.

Балкани у вогні
У Чорногорії сильна пожежа наблизився до курортного міста Сутоморе, в 30 км від столиці країни Подгориці. З-за густого диму і вогню, що насувається з пляжу терміново евакуювали сотні людей. У понеділок пожежі спалахнули і в ряді інших місць на узбережжі Адріатичного моря. Гасіння вогню ускладнюється із-за сильних вітрів.

Глави муніципалітетів Герцег-Нові, Тіват і Котор направили лист прем’єру Чорногорії Душко Марковичу та МВС з проханням про надання міжнародної допомоги в гасінні пожеж. МВС Чорногорії звернулося до механізму цивільного захисту ЄС.

Складною залишається ситуація і в інших балканських країнах. Так, у Хорватії вогонь підійшов до міст Шибеник і Пулу. У Боснії і Герцеговині пожежа бушує недалеко від міст Мостар і Требінье.

Ця новина також на сайті Deutsche Welle.

Facenews
Июл 18, 2017

17 липня 2017

На Херсонщині горить понад 9,5 гектарів лісу

На Херсонщині у двох лісництвах – Збур’ївському та Новокаховському горить ліс.

Про це повідомила у коментарі "Радіо Свобода" речниця управління Державної служби із надзвичайних ситуацій у Херсонській області Квіта Заобурна.


"Станом на 13 годину триває ліквідація пожежі Новокаховському лісництві. За даними обласного лісового господарства, площа пожежі складає близько 9,5 гектарів. Станом на 14 годину у Збур’ївському лісництві спостерігається окремі осередки тління лісової підстилки. Триває гасіння", – сказала вона.



ДСНС

Причини загорання в обох випадках наразі не відомі, до ліквідації пожежі на Херсонщині залучені пожежники і лісники, повітряну розвідку здійснює вертоліт.

За словами Заобурної, з 12 липня в області зафіксовано 7 загорань у лісових масивах загальною площею близько 20 гектарів.

Про пожежу у Збур’ївському лісництві повідомили 16 липня, у Новокаховському – вранці 17 липня.

Окрім того, раніше 17 липня управління ДСНС Херсонщини повідомило також про горіння сухої трави і сміття на площі 28 гектарах, а всього за поточну добу в області зафіксовано близько 13 випадків такого загорання.

понеділок, 17 липня 2017, 17:05

На Херсонщині горить 2 гектари лісу

Зайнялося у Каховському лісництві.

За даними Державної служби з надзвичайних ситуацій, вогонь гасять майже три сотні пожежників та 17 машин. Нагадаю, за останні десять днів це вже третя пожежа в лісах Херсонщини. 17 липня вогонь спалахнув на території Збурівського лісництва у Голопристанському районі, а 15 липня – ліс горів в Олешківському районі.

Опубликовано: 17 июл. 2017 г.


Минприроды сообщило о внесении в правительство законопроекта о маркировки ценных пород древесины для оборота внутри России

Минприроды сообщило о внесении в Правительство РФ законопроекта, предусматривающего обязательность маркировки древесины ценных пород не только для экспорта, но и для оборота этой древесины внутри страны. Законопроектом также расширяется перечень ценных пород древесины: кроме традиционных дуба, бука и ясеня, в него включается кедр. Ниже приводится сообщение об этом законопроекте с сайта Минприроды России (ссылка).


Минприроды России разработало законопроект о маркировке древесины ценных пород при реализации на внутреннем рынке

Соответствующие законопроект «О внесении изменений в статью 50.2 Лесного кодекса РФ в части маркировки древесины ценных лесных пород», разработанный Минприроды России, глава ведомства Сергей Донской внес в Правительство РФ.

По словам Сергея Донского, законопроект разработан в целях пресечения незаконной деятельности в сфере заготовки и оборота древесины дуба, бука и ясеня на территории Российской Федерации. Древесина указанных пород признана ценной в связи с ограниченным ареалом распространения и высокой стоимостью при реализации на экспорт.

На сегодня целый ряд нормативных правовых актов правительства регламентирует оборот ценных лесных пород (дуб, бук, ясень), поставляемых на экспорт, однако контроль за ее оборотом на внутреннем рынке не усилен дополнительными мерами.

Проектом федерального закона предусмотрены стадии оборота древесины: заготовка, сделки, вывоз, для каждой из которых определено ответственное за маркировку древесины лицо.

Неотъемлемой частью маркировки древесины является учет маркированной древесины и контроль за ее оборотом в единой государственной автоматизированной информационной системе учета древесины и сделок с ней (ЕГАИС). Законопроектом предложено расширить перечень ценных лесных пород, добавив кедр, как ключевой компонент хвойных лесов. Поштучная маркировка позволит получать достоверные сведения о собственнике, объеме, виде древесины, номере декларации о сделках с древесиной, необходимые для определения законности ее происхождения, а также осуществлять выявление и пресечение преступлений при обороте древесины.

В среднем, затраты на поштучную маркировку древесины ценных лесных пород простой бумажной заламинированной биркой оцениваются на уровне 12 руб. на одно бревно, что несопоставимо с ущербом наносимым государству от незаконного оборота древесины ценных лесных пород.





ГСЧС тушит масштабный лесной пожар на Днепропетровщине



Пожар на полигоне в районе пгт. Гвардейское остановил учебные стрельбы

Сухая трава и лесная подстилка (площадь около 25 га) загорелись на территории полигона Министерства обороны Украины неподалеку от пгт Гвардейское (Днепропетровская обл.) вследствие учебных стрельб. Учения были временно прекращены.

Как сообщает пресс-служба Госслужбы по чрезвычайным ситуациям Украины, пожар возник около 10.45 в понедельник. По состоянию на 15.00 стрельбы приостановлены.

В ликвидации пожара задействованы 289 человек и 23 единицы техники, работает оперативная группа Главного управления ГСЧС в Днепропетровской области во главе с и.о. начальника Игорем Логвиненко.

17.07.2017

В Україні посилять роботу рейдових бригад з охорони лісів



Державним агентством лісових ресурсів України видано наказ, яким доручено начальникам обласних управлінь посилити оперативну роботу відомчих рейдових бригад з охорони лісів. Про це повідомляє прес-служба МінАПК.

«У наказі приділяється увага забезпеченню належних службових розслідувань щодо обставин скоєння незаконних рубок. А також розробити та здійснити заходи щодо належної організації охорони лісів та посилення відповідальності працівників державної лісової охорони за неналежне виконання ними своїх посадових обов’язкі», - йдеться в повідомленні.

Окрім того, доручено разом з обласними державними адміністраціями провести спільні наради за участю територіальних органів прокуратури, поліції, Служби безпеки України, Державної фіскальної служби України, Державної екологічної інспекції України.

Метою таких нарад є напрацювання і затвердження спільних заходів з питань охорони лісів від незаконних рубок та проведення систематичних перевірок пилорам та інших деревопереробних підприємств на предмет законності придбання деревини.

Відповідні доручення стали результатом аналізу оперативної інформації про стан забезпечення охорони лісів від незаконних рубок.

Незважаючи на заходи, що вживаються державними лісогосподарськими підприємствами і установами, що належать до сфери управління Держлісагентства, обсяг незаконних рубок за І півріччя 2017 року склав 14,4 тис. куб. м, що на 1,4 тис. куб. метрів менше, ніж за аналогічний період минулого року.

Джерело: Інформаційне агентство "ПРАВДА"

17.07.2017