ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

25 листопада 2017

Трелювання деревини завдає найбільшої шкоди карпатському довкіллю, – Руслана Лижичко



В Україні переважно не дотримуються правил транспортування деревини, особливо це стосується трелювання лісу. Адже через регулярні поїздки лісовоза страждають ґрунти. Згодом вода розмиває пошкоджені місця та затоплює цілі населені пункти.

Про це йдеться у пілотній серії екологічного проекту «Вижити в Україні» (щосуботи о 15:10 на телеканалі ZIK), ведучою якого стала Руслана Лижичко.

«Величезні обсяги вирубки знищують не лише ліси, а й землю. Ми бачили, як коні стягують дерева з гір униз. Саме таке трелювання завдає найбільшої шкоди карпатському довкіллю, здираючи ґрунт і рослинність. Потім потоки води розмивають пошкоджені місця. І так розпочинаються повені», – пояснює Руслана Лижичко.

Найстрашніше для мешканців Карпат слово – повінь, вона починається з малого. Зі звичайної поїздки лісовоза. Наприклад, через трелювання село Чорногузи в 2013 році стало епіцентром зсуву ґрунтів. Люди залишились без світла, газу та води. Були зруйновані майже всі засоби комунікації.

«Найбільш шкідливим є наземне трелювання. Оптимально, коли його роблять зимою. Тому що під шаром снігу ґрунт страждає менше», – пояснює доцент кафедри лісознавства Прикарпатського університету Юрій Шпарик.

Внаслідок вирубування лісів відбулися глобальні зміни мікроклімату. Відтак, у Карпатах щороку стаються повені. Українські гори не здатні утримувати вологу. А вода, яка швидко стікає в долини, спричиняє екологічне лихо.

«Ліс виконує функцію регулятора води. За його відсутності все просто стікає вниз. Тому буває так, що річка набирає руйнівної сили і знищує все на своєму шляху», – додає координатор проектів з лісових питань Всесвітнього фонду природи Дмитро Карапчук.

Місцеві мешканці Карпат кажуть, за вирубками стоять депутати та керівники лісгоспів. Головним лісничим Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства є Руслан Осташук. Широкому загалу він невідомий, але у пресі його пов’язують із нардепом від БПП Анатолієм Матвієнком.

«Наша держава не має ні політики, ані стратегії розвитку в лісовому господарстві. Нам достеменно невідомо, скільки гектарів дерев є під охороною, а скільки призначено для вирубки», – говорить головний інженер «Кутського лісового господарства» Андрій Ониськів.

«Ліси займають шосту частину України. Це майже десять мільйонів гектарів землі. За останні 20 років заготівля дерева зросла більш, ніж вдвічі. Кількість зароблених на лісозаготівлі грошей виросла з трьохсот мільйонів до десяти мільярдів гривень. Та чи надовго вистачить національного ресурсу з такими темпами вирубування лісу?», – додає ведуча програми Руслана Лижичко. 

Вижити в Україні: Вирубка лісів. Хто краде українське зелене золото? ВІДЕО








Щогодини, один за одним, лісовози зі свіжими зрубами курсують поміж горами. Карпати лисіють як після хіміотерапії – пеньками всіяні гектари. То куди дивляться правоохоронці? Та чи справді у колишнього депутата піднялася рука, аби забудувати національний парк?

Руслана Лижичко вирушає у рейд, аби подивитися в очі людям, які вирубують ліс.

Телеканал ZIK. Стаємо ближчими

Прямий ефір Телеканалу ZIK: http://zik.ua/tv/teleprograma
Сайт: http://zik.ua/tv
Facebook: https://www.facebook.com/telekanalZIK
Twitter: http://twitter.com/ziktv
Іnstagram: https://instagram.com/zik_tv_channel/
Підписатись на канал: https://goo.gl/BUQcMr

Опубликовано: 25 нояб. 2017 г.

Вирубка лісів. Хто краде українське зелене золото? ВІДЕО - АНОНС


Щогодини, один за одним, лісовози зі свіжими зрубами курсують поміж горами. Карпати лисіють як після хіміотерапії – пеньками всіяні гектари. То куди дивляться правоохоронці? Та чи справді у колишнього депутата піднялася рука, аби забудувати національний парк?

Руслана Лижичко вирушає у рейд, аби подивитися в очі людям, які вирубують ліс.

25 листопада. «Вижити в Україні». Прем’єра на телеканалі ZIK.

Опубликовано: 17 нояб. 2017 г.

Вижити в Україні за 25.11.17



На Винничине лесных чиновников, уничтоживших леса на полтора миллиона, отдали под суд


В Винницкой области двух служащих областного коммунального лесохозяйственного предприятия осудят за незаконную вырубку деревьев.

Как сообщает пресс-служба прокуратуры области, в суд направлен обвинительный акт в отношении служебных лиц лесохозяйственного предприятия, которые, пользуясь служебным положением, подделали официальные документы, организовали незаконную вырубку деревьев и в дальнейшем передали вырубленную древесину третьим лицам.

По ходу досудебного расследования, должностные лица, в том числе – руководитель предприятия, в интересах третьих лиц, выдали поддельный лесорубный билет, на основании которого совершили вырубку деревьев на сумму 1,423 млн. гривен. При этом руководство лесхоза не приняло мер для сохранения (учета) вырубленной коммерческой древесины, благодаря чему третьи лица смогли использовать ее для собственных потребностей в производственной деятельности.

Сейчас обвинительный акт в отношении подозреваемых по части 2 статьи 364, статье 246, части 2 статьи 366 и части 2 статьи 191 УК Украины направлены на рассмотрение Винницкого горсуда.

По материалам vn.depo.ua
http://nk.org.ua/ukraina/na-vinnichine-lesnyih-chinovnikov-unichtojivshih-lesa-na-poltora-milliona-otdali-pod-sud-123144

Татьяна Кузьменко, член редколлегии Собкор интернет-издания "AtmWood. Дерево-промышленный вестник"
25.11.2017 13:01 ATMWOOD.COM.UA

Меркавалася, што Ўдакладненне канцэпцыі запаведнікаў-эталонаў - Борейко



В.Е.Борейко.

Гістарычна тэорыя айчыннага запаведнага справы разглядала запаведнікі як эталоны прыроды. Меркавалася, што запаведнікі пры дапамозе адмысловых мер захоўваюць тыповыя і ўнікальныя натуральныя прыродныя ландшафты, якія будуць служыць нейкімі прыроднымі эталонамі для правядзення навуковых даследаванняў (11). Гэтыя погляды з'яўляюцца дамінуючымі ў айчынным запаведным справе і па гэты дзень.

Аднак, як трапна заўважыў вядомы амерыканскі даследчык гісторыі аховы прыроды і запаведнай справы ў Расіі Д. Уинер: «... паступова канцэпцыя эталона стала« асядаць» пад грузам сваёй жа ўласнай тэарэтычнай і практычнай недасканаласці» (12).

К.Д. Зыкаў, Н.Ф. Реймерс, К.П. Філонаў лічаць, што «вопыт айчынных запаведнікаў паказвае, што ажыццяўленне эталоннай функцыі ... праблематычна» (32). Адной з прычын з'яўляецца праблема знешніх уздзеянняў: паветраныя і водныя забруджвальнікі, синантропотизация, зграі зьдзічэлых сабак, трапленне мінеральных угнаенняў і «пустазельных» раслін, падзенне ўзроўню вады з-за меліярацыйных работ па суседстве, шум і да т.п. Так, у запаведнай стэпе Асканія-Нова доля сінантропнымі раслін ўжо склала 40% (18).

Іншым чыннікам стала праблема невялікіх запаведнікаў, перш за ўсё стэпавых, дзе ўвядзенне запаведнасьці спрыяла скарачэнні біяразнастайнасці (перш за ўсё расліннага) і ператварэнню стэпе ў лесастэп. Іншымі словамі запаведнік, закліканы ўвасобіць ролю стэпавага эталона, са сваёй задачай не спраўляўся. Гэта выклікала рэзкую крытыку ідэі абсалютнай запаведнасьці, класічных прынцыпаў запаведнай справы (13). У якасці альтэрнатывы прапаноўваліся і прапануюцца рэгуляцыйныя меры, актыўныя мерапрыемствы па кіраванні прыроднымі комплексамі. Што, у сваю чаргу, яшчэ больш хвалявала прыродныя запаведныя комплексы, а таксама спрыяла незаконнаму камерцыйнага выкарыстання прыродных рэсурсаў запаведнікаў (нарыхтоўка сена, драўніны, мяса дзікіх капытных і да т.п.) (1, 2).



Аднак усё больш-менш ўстане на свае месцы, калі мы ўдакладнім канцэпцыю запаведнікаў-эталонаў з пазіцыі тэорыі дэтэрмінаванага хаосу, прызнаўшы хаос дзікай прыроды галоўнай каштоўнасцю і мэтай запаведнікаў.

У гэтым выпадку запаведнік будзе разглядацца ня як эталон тыповых і ўнікальных прыродных ландшафтаў, а як эталон натуральнага, спантанага ходу прыродных працэсаў (32). Тады не трэба будзе баяцца паступовага, спантанага, хаатычнага ператварэння запаведнай стэпе ў лесастэп, запаведнай стэпе - у лес і да т.п. Тэорыя дэтэрмінаванага хаосу дазваляе больш спакойна ставіцца да ваганняў колькасці «шкодных» насякомых, пажараў, разглядаючы іх як простае нелінейнае ўзаемадзеянне шэрагу кампанентаў. Кіслотныя дажджы і іншыя забруджвання навакольнага асяроддзя, а таксама глабальнае пацяпленне не будуць уступаць у рэзкае супярэчнасць з поглядамі на запаведнік як эталон натуральнага, спантанага ходу прыродных працэсаў.

У сваю чаргу ўсе змены, якія адбываюцца ў адносна натуральнай дзікай прыродзе (некранутай прыроды ў цяперашні час на Зямлі не існуе), будуць прадстаўляць найкаштоўнейшы матэрыял для навуковых даследаванняў, якія маюць перш за ўсё працяглы, маніторынгавы характар.

Прычым, стан дэтэрмінаванага хаосу можа падтрымлівацца не толькі ў вялікіх па плошчы запаведніках, якія захоўваюць самарэгулявальная прыродныя экасістэмы. Якімі б маленькімі па плошчы і няпоўнымі (без капытных, буйных драпежнікаў) не былі запаведныя экасістэмы, яны па-ранейшаму валодаюць магутнымі рэгуляцыйныя прыроднымі механізмамі. Хаосу падуладная прырода і невялікіх запаведнікаў (спантаныя працэсы пераўтварэння запаведнай стэпе ў лесастэп таму прыклад), а таксама тыя часткі запаведнікаў, якія маюць антрапагенны характар. Прыклад Чарнобыльскай зоны, дзе з 1986г. спынена гаспадарчае выкарыстанне, паказвае, як паспяхова хаос можа аднавіць дзікую прыроду.

У дадзеным выпадку, як лічаць Н.Ф. Реймес і Ф.Р. Штильмарк, «заповедание можа ажыццяўляцца як аднаўленчы акт, своеасаблівая« рэанімацыя »прыроднай сістэмы» (17).



Новае мэтапакладання для запаведнікаў

Згодна з Законам «Аб прыродна-запаведным фондзе Украіны», запаведнікі ствараюцца з мэтай «захавання ў натуральным стане тыповых або унікальных для дадзенай ландшафтнай зоны прыродных комплексаў з усёй сукупнасцю кампанентаў» (15). Аднак захаванне тыповых або унікальных прыродных кампанентаў дзікай прыроды ў часе нават з улікам сур'ёзнага ўмяшання чалавека немагчыма.

«Мы не можам захаваць дзікую прыроду як захоўваюць трускаўку - сабраную, звараную і закрытую ў банкі. Захоўваць дзікую прыроду гэта азначае захоўваць яе аўтаномію і свабоду »- піша амерыканскі эколаг і экофилософ Джэк Тэрнер (3). Хочам мы гэтага ці не, усё роўна прыродныя кампаненты будуць змяняцца ў часе. У запаведніках будуць з'яўляцца новыя віды мікраарганізмаў, раслін, жывёл, змяняцца раслінныя супольнасці, берагі рэк, узровень грунтовых вод, ветрыцца пяшчанікамі. Таму дадзеная мэта, запісаная ва ўкраінскім законе, з'яўляецца нерэальнай.

Яшчэ больш супярэчлівай і заблытанай з'яўляецца мэта запаведнікаў, пазначаная ў расійскім Законе «Аб асабліва ахоўных прыродных тэрыторыях»: «Захаванне і вывучэнне натуральнага ходу прыродных працэсаў і з'яў, генетычнага фонду расліннага і жывёльнага свету, асобных відаў і супольнасцяў раслін і жывёл, тыповых і ўнікальных экалагічных сістэм »(14). Па сутнасці тут змяшаныя два роду дзейнасці запаведніка: ахова і навука. Што тычыцца навукі, яна не можа з'яўляцца мэтай, а ёсць толькі адна з галоўных задач запаведніка. Бо без запаведнасьці даследаванні ў запаведніку становяцца навукова нецікавымі.

Зараз давайце разбярэм прыродаахоўную частка сфармуляванай мэты запаведніка ў дадзеным Законе. Мы падтрымліваем першую частку фармулёўкі: «Захаванне (...) натуральнага ходу прыродных працэсаў і з'яў». Аднак гэтая частка супярэчыць захаванню «асобных відаў і супольнасцяў раслін і жывёл, тыповых і ўнікальных экалагічных сістэм». У гэтым можна пераканацца на прыкладзе функцыянавання стэпавых запаведнікаў, дзе рэжым абсалютнай запаведнасьці, неабходны для захавання натуральнага ходу прыродных працэсаў і з'яў (напрыклад, зарастання стэпе хмызняком), перашкаджае захаванню унікальнай экалагічнай сістэмы - стэпе.

Таму дадзенае мэтапакладання для запаведнікаў, запісанае ў расійскім Законе, таксама не можа быць прызнана рэальным. Больш за тое, яно правакуе пастаянныя канфлікты ў менеджменце запаведнікаў паміж прыхільнікамі абсалютнай запаведнасьці і эколагамі-рэгулятарамі.

Выйсці з гэтай патавай сітуацыі можна толькі адным шляхам - заканадаўча замацаваўшы мэта запаведнікаў у такой фармулёўцы: «Мэтай прыродных запаведнікаў з'яўляецца падтрыманне натуральных спантанных прыродных працэсаў і з'яў». Шляхам захавання хаосу дзікай прыроды ва ўмовах запаведнасьці. Нават пры ўмове скарачэння біяразнастайнасці або змены тыповых або унікальных прыродных ландшафтаў. Што ж тычыцца захавання супольнасцяў або асобных відаў флоры і фауны, унікальных або тыповых прыродных ландшафтаў - то гэта можа быць мэтай нацыянальных паркаў, заказнікаў, іншых ОПТ, ня ставяць у частку кута падтрыманне хаосу дзікай прыроды.



Больш падрабязна аб пытаннях запаведнасьці можна прачытаць у кнізе В.Е.Борейко "Запаведнікі, запаведнасць і жывародзячыя хаос" http://ecoethics.ru/books/ohrana-dikoy-prirody/

УЛьП

 2017/11/25

Чим завершиться справа про браконьєрство для рахівського лісівника? ВІДЕО

Говоримо про факти браконьєрства на Закарпатті, в яких фігурують лісівники. (ФОТО)

Нагадаю, йдеться про оприлюднене фото лісничого із Рахівщини Володимир Кабаля та його сина Михайла із вбитою червонокнижною риссю та тетеруком. Чи покарають винних?

Опубліковано: 24 лист 2017 р.




Буде воля – будуть реформи

Реформування лісової галузі більшою мірою залежить від бажання і вміння людей, ніж від паперових концепцій.

Стратегія сталого розвитку та інституційного реформування лісового й мисливського господарства України: цілі, можливості, ризики» – тема круглого столу, що відбувся в Представництві Світового банку 7 листопада 2017 року.


Що треба зробити, аби положення Стратегії втілилися в реальні зміни у лісовому господарстві у доповіді «Правове забезпечення реалізації стратегії: виклики та ризики» виклав Віталій Сторожук, експерт проекту Світового банку.

На думку експерта, «щоб відповідати урядовому рішенню, зміст Стратегії, що сфокусований на реформі Держлісагентства, може бути доповнений пропозиціями щодо удосконалення управлінських повноважень тих центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ), які власне є відповідальними за розробку Стратегії.

Разом з тим, щоб провести реформу системи управління, слід спочатку зрозуміти, що ж не функціонує в чинній системі. Процедурно, відповідь на це запитання могло б дати функціональне обстеження ЦОВВ, що проводиться Держслужбою.

Окреслені Стратегією напрямки удосконалення законодавчо-нормативної бази дають підстави говорити про наміри комплексного перегляду лісового законодавства за наявності відповідної управлінської волі. За відсутності такої, можна очікувати, що відбуватимуться точкові зміни.

Стосовно прийняття нормативно-правових актів, то логічно, щоб більшість з них могли б затверджуватися на рівні Міністерства аграрної політики. Це б сприяло оперативності підготовки та схвалення згаданих у Стратегії нормативних актів. Проте для надання подібних повноважень Міна­грополітики потрібне внесення відповідних змін до Лісового кодексу.

Стратегія 2022 передбачає підготовку цілої низки законопроектів, тобто стратегічні рішення за цими питаннями має приймати Верховна Рада VIIІ та наступного скликання.

Можливість розширення повноважень Держ­лісагентства при одночасному посиленні впливу Кабінету Міністрів, наприклад, у випадку зміни статусу Держлісагентства, вимагає внесення змін до постанови Кабінету Міністрів про оптимізацію системи ЦОВВ.

Загальне уточнення і розме­жу­вання повноважень органів влади вимагає розробки проекту закону про внесення змін до Лісового кодексу та інших законодавчих актів щодо удосконалення державного управління у сфері лісових відносин.

У сучасних політичних умовах слід очікувати, що реалізація зазначених завдань значною мірою буде залежати від напрямків реформи структури Міністерства аграрної політики.

Згідно з дорученням Кабінету Міністрів мало бути навпаки, і Мін­агрополітики має можливість визначити в Стратегії бачення шляхів і цілей власного реформування».

Далі – основні положення доповіді В. Сторожука «Правове забезпечення реалізації стратегії: виклики та ризики».

Щодо реформування Державного агентства лісових ресурсів.
Керуючись Положенням про Держлісагентство, його Голова може створити обласні об'єднання державних лісогосподарських підприємств у формі господарських організацій. Однак, до подібних об'єднань не можуть застосовуватися норми Господарського кодексу щодо державних господарських об'єднань, які створюються за рішенням Кабінету Міністрів, та добровільних господарських об'єд­нань, створених за рішенням підприємств. Наприклад, правова невизначеність виникає щодо органів правління подібного об’єд­нання, за винятком того, що генерального директора призначає Го­лова Держлісагентства.

За нечітких законодавчих рамок зростає складність підготовки Статуту об’єднання.

Незалежно від форми об'єд­нання, Держлісагентство має отри­мати дозволи на узгоджені дії по кожному обласному об’єд­нанню, а пізніше погодити їх Статути з Антимонопольним комітетом України.

Всі повноваження лісгоспів, що згідно з Стратегією будуть делеговані обласним об’єднанням, можна назвати «координацією діяльності» підприємств. Надання управлінських повноважень новій керівній організації вимагає відповідного коригування обсягу повноважень обласних управлінь лісового та мисливського господарства в Положеннях про їх діяльність.

Загалом, роль обласних об'єд­нань як господарських структур буде залежати від повноти реалізації Держлісагентством положень Закону України «Про управління об’єктами державної власності» щодо:

Передачі об’єднанням функцій з управління об’єктами державної власності;

Наданню об’єднанням повноважень щодо укладання конт­рактів з керівниками державних підприємств.

Якщо при підготовці Статуту обласних об'єднань Держлісагентство намагатиметься уникнути конфлікту інтересів на місцевому рівні, то при вирішенні питання передачі обласним об’єднанням повноважень щодо управління об’єктами державної власності, агентство буде змушене вибирати між шляхом на часткову децентралізацію системи управління або ж тактикою уникнення змін та збереженням безпосереднього впливу на керівництво державних підприємств.

Тому, критично важлива відповідь на запитання, який державний орган контролюватиме прогрес реалізації завдань та давати оцінку отриманим результатам Стратегії.

З огляду на це, варто розширити перелік ЦОВВ, що проводитимуть моніторинг та оцінку ефективності реалізації Стратегії, доповнивши відповідний розділ.

Розмежування функцій державного контролю та господарювання вимагає підготовки трьох постанов Кабінету Міністрів:
- Нового Положення про державну лісову охорону;

- Положення про лісову охорону постійних лісокористувачів;

- Порядку здійснення громадського контролю.

А також внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо переліку осіб, що розглядають справи від імені Держлісагентства, доставляння правопорушників та огляду речей.

Які правові наслідки та очікувані результати від передачі повноважень державної лісової охорони Держлісагентству?

Втрата працівниками державних лісгоспів статусу правоохоронних органів ставить питання, хто буде забезпечувати своєчасне складання протоколів про адміністративні порушення лісового законодавства, насамперед, незаконні рубки, «на місцях»?

Проста формула «Державна лісова охорона = Посадові особи Держлісагентства» на практиці вимагатиме розробки ефективного механізму координації діяльності державних лісових інспекторів на території всіх лісогосподарських підприємств області, що фактично підводить до питання створення місцевих підрозділів державної лісової служби.

Утворення Лісового фінансового фонду – це найбільш важливе стратегічне питання в умовах сучасної бюджетної політики з недофінансування ведення лісового господарства.

Ризики щодо ухвалення Закону про джерела фінансування лісового господарства, що регламентуватиме діяльність фонду, стосуються:

1) зміни джерел наповнення фонду;

2) визначення головного роз­порядника коштів.

Початкова ідея створення фонду виглядатиме зовсім інакше, якщо головним розпорядником буде не Держлісагентство. Або не лише ДАЛРУ, оскільки доходи фонду пропонується формувати за рахунок відрахувань лісокористувачів, підпорядкованих різним центральним органам виконавчої влади.

Положення Закону обов’язково вимагатиме розробку Ка­бінетом Міністрів України Порядку надходження та використання коштів Лісового фінансового фонду.

Порівняно з чинним Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансування заходів з ведення лісового і мисливського господарства, охорони і захисту лісів у лісовому фонді, Стратегія 2022 пропонує додати до Положення лише «спрямування коштів на інвестиційні проекти».

Виключення фінансування робіт, пов'язаних з оформленням речових прав на земельні ділянки та рубками, буде означати, що ці роботи будуть здійснюватися за власні кошти постійних лісокористувачів, як це фактично відбувається протягом останніх років.

Загалом, порівняння переліків робіт показує, що попередній Порядок втратить чинність, всі заходи з ведення лісового господарства повинні будуть фінансуватися через Лісовий фонд згідно з новим Положенням.

Подібно до Державного дорожнього фонду, Лісовий фінансовий фонд може бути утворений як трансферний фонд, капіталізація якого відбувається за рахунок доходів бюджету. В законі важливо було б визначити його як оборотний фонд, кошти якого зберігаються понад один бюджетний цикл.

Аналогічно до утворення дорожнього фонду при створенні Лісового фонду можуть не змінюватися класифікації доходів та видатків бюджету. У законі про держбюджет може залишитися сучасний код видатків на ведення лісового господарства.

Проте, з точки зору бюджетного процесу, за Лісовим фондом будуть «закріплені» спеціальні статті доходів бюджету та змінено порядок використання коштів. Це буде гарантією фінансування, якщо на доходи Лісового фонду не поширюватиметься стаття 29 Бюджетного кодексу України щодо можливості перерозподілу доходів між загальним та спеціальним фондами в Законі про Державний бюджет.

Насправді, це дивна ситуація, коли пропонується приймати спеціальний закон, щоб забезпечити стале фінансування лісового господарства, при тому, що діючий нормативно-правовий механізм цілком дозволяє це робити.

Які зміни до фінансування галузі пропонуються Стратегією.
Перерозподіл доходів державного бюджету шляхом спрямування до Лісового фінансового фонду певного відсотка рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів, частини прибутку підприємств, коштів від реалізації продукції, та відшкодування збитків лісогосподарського виробництва, з наданням повноважень розпорядження видатками фонду Держліс­агентству – з точки зору «фінансової» схемотехніки є модифікацією існуючої системи з метою підвищення надійності певних елементів схеми.

Не визначений механізм фінансування обласних об'єднань, – за рахунок внесків підприємств-учасників об’єднання чи з видатків Лісового фонду. Внутрішня підсистема обігу коштів між різними об’єднаннями та підприємствами не створюється. Нересурсні (і не тільки) підприємства та об'єднання як і раніше залежатимуть від розподілу Держлісагентством коштів держбюджету.

Тобто, на рівні Держлісагентства залишається конфлікт щодо господарського (фінансового) уп­равління і здійснення державного контролю (Держлісохороною).

Для схвалення запропонованої системи фінансово-економічного забезпечення ведення лісового господарства, державним органам, відповідальним за підготовку Стратегії, слід комплексно оцінити її переваги та недоліки у порівнянні з альтернативними варіантами. Наприклад, моделлю утворення єдиного державного об'єднання підприємств чи врешті-решт варіантом об’єднання підприємств на регіональному рівні.

Достатньо було б постанови Уряду


Експерт проекту Світового банку Михайло Попков у своїй доповіді «Недоліки системи управління лісами в Україні. Що виправляє стратегія?» спробував дати оцінку поточному стану лісової галузі за шістьма позиціями:

- Економічна ефективність

- Справедливість у системі державного управління лісами

- Ресурсне забезпечення промисловості

- Професіоналізм як гарантія сталого розвитку

- Корупціогенність

- Забезпечення біорізноманіття та екологічної безпеки

В цілому по Україні минулого року лісовими підприємствами сплачено тільки 3,9 відсотка від загального доходу так званої рентної плати. Це мізерно мало, – вважає експерт, – якщо порівняти з тим, скільки платять компанії на Заході. Система оподаткування, яка називається «рентою», в наших умовах з нею має мало спільного. Аналіз показує, що наші підприємства найбільше сплачують за дрібний і неякісний ліс. Тобто, виходить, система спонукає до заниження якості лісу. Наприклад, минулого року заготовили 11 мільйонів паливної деревини і лише 8 мільйонів кубів ділової. І частка ділової деревини з року в рік зменшується.

Цікаво, що вартість деревини майже пропорційно пов’язана з розміром зарплати на підприємстві, але в той же час рентабельність ніяк не пов’язана з заробітною платою.

Виходить так, що в нашій системі діють два інтереси: один державний, а інший – користувача лісу. І цей, другий інтерес постійно бере гору. Економічна культура дуже низька. У вартість деревини може бути закладено будь-що: від обладнання нижніх складів – до мобільного телефону. Проект Стратегії цього не помічає, – відзначає Михайло Попков.

Щодо справедливості. В країні не діє однаковий контроль за різними лісами: 1,5 млн га не віддані в користування і ніхто їх не конт­ролює. Також не діє принцип оплати за рівну працю. Якщо подивитися в деклараціях наших директорів: в одного 377 тис грн у рік (захід), у іншого 60 тис. грн (південь). В обох однакові погони, освіта, а зарплата відрізняється в 5–6 разів.

Експерт зачепив і не дуже популярну тему, яку назвав «екологічним радикалізмом». Після змін у законах, нібито заради охорони довкілля, тепер на отримання погодження санітарних рубок треба витратити кілька місяців. Охоронні зони для птахів у нас більші, ніж у Польщі, сезон тиші там лише в місцях масового розмноження, у нас поширюється на всі ліси. Щоб навести лад у цьому, на думку М. Попкова, слід «повернутися обличчям до біорізноманіття», бо далі огородження мурашників і розвішування шпаківень ми не пішли.

Михайло Попков вважає, що правильно буде понизити рівень документа Стратегії до рівня постанови Кабінету Міністрів про вихід з кризи в лісовій галузі. Криза дійсно має місце: і у фінансуванні малолісистих регіонів, і в торгівлі деревиною, і в регулюванні рубок, і в інституційних можливостях управління лісовим сектором.

З ІСТОРІЇ ПИТАННЯ


Завідувач сектору міжнародних відносин, науки та зв’язків з громадськістю Держлісагентства Любов Полякова ознайомила з історією реформування лісового господарства, розробкою Стратегії реформування та кроками, які ще слід зробити на цьому тернистому шляху.

Обговорення проблеми реформування лісового господарства триває більше двох років. За цей час змінилося кілька робочих груп, що працювали над темою. У липні цього року питання розглядала Громадська рада Держлісагентства і за її рекомендацією наказом Агентства було створено робочу групу з розробки Стратегії сталого розвитку лісового господарства. До складу цієї групи увійшли представники регіональних підрозділів Держлісагентства, деревообробної галузі, науки та освіти, громадських організацій. Підготовлений документ був поданий до Міністерства аграрної політики. Після врахування робочою групою отриманих зауважень, знову був направлений до Мінагрополітики на погодження.

Стратегія сталого розвитку та інституційного реформування лісового й мисливського господарства України на період до 2022 року, – пояснила Любов Полякова, – є рамковим документом, він лише вказує, що треба зробити, але не відповідає на питання «як зробити». На це питання має дати відповідь наступний, після того як буде прийнято Стратегією, План заходів.

Крім того, Стратегія не знімає питання про Лісову політику, яку слід розробити і схвалити Верховною Радою. Лісова політика це документ, що визначає позицію держави щодо основних напрямків розвитку лісового господарства на довгострокову перспективу.

Також Стратегія не заміняє собою програми розвитку лісового господарства. Мінагрополітики врахувало потреби лісового господарства в програмі розвитку сільських територій.

ТИМ ЧАСОМ


Виступ Людмили Макогончук, головного спеціаліста з питань соціально-економічного захисту Профспілки працівників лісового господарства України

Шановні експерти, колеги!

Я хочу дуже коротко зупинитись на найпроблемніших питаннях галузі.

Стратегію розробляти необхідно, Державний лісовий фонд для галузі також потрібний. Але Стратегія потребує доопрацювання і затвердження Державного фонду розвитку лісового господарства також потребує. На все це знадобиться немало часу.

А в галузі катастрофа вже сьогодні. Два роки поспіль лісогосподарські заходи не фінансуються з Державного бюджету України. Це стосується підприємств південного та східного регіонів країни.

Хочу акцентувати вашу увагу на окремих цифрах. Навіть за рахунок допомоги працівників ресурсних підприємств працівникам півдня – середньомісячна заробітна плата працівників в окремих підприємствах значно менша мінімальної, а саме: Присиваське досвідне господарство за 9 місяців – 571 грн у місяць, Херсонське лісомисливське – 756 грн (Херсонська область), Очаківське лісове господарство – 1648 грн (Миколаївська область), а в двох областях в цілому по області зарплата становить менше 3000 грн (Херсонська область – 2843 грн та Миколаївська – 2916 грн).

Зараз я хочу звернутися до представників Мінагрополітики: передайте, будь-ласка, це звернення керівництву Міністерства, поверніться до лісогосподарської галузі обличчям і я впевнена, що Міністерство – як головний розпорядник бюджетних коштів може віднайти необхідну для Держлісагентства суму і передбачити фінансування на 2018 рік, включивши лісове господарство в пріоритетні напрямки. Так, збільшились самовільні рубки – охорони ж лісів немає, а люди бідують, опалювати помешкання нічим. Тому крадуть. До цього додаються шкідники і хвороби лісу, боротися з цим нікому і нічим. Проблема пошкодження лісових насаджень жуком короїдом набуває величезних масштабів та всихання значних площ лісових масивів.

Крім того, необхідно прискорити подання до Кабміну на затвердження Порядку використання бюджетних коштів на 2017 рік, він уже закінчується і немає коли використовувати кошти, передбачені у Державному бюджеті на 2017 рік у сумі 25 млн грн.

Представники Профспілки чотири рази протягом поточного року зустрічалась із керівництвом Міністерства з питання фінансового забезпечення галузі, виходили на акцію протесту під стіни Кабміну та Мінагрополітики. Та ніхто нас не почув. Були певні обіцянки, але не було їх виконання. За браком часу я не встигаю все сказати, але керівництво Міністерства аграрної політики взагалі не виконало свою обіцянку щодо проведення переговорів з нагальних питань роботи лісівничої галузі та, на нашу думку, відмежувалось від вирішення питання фінансування галузі, маючи при цьому належне бюджетне забезпечення.

В цілому Стратегію з урахуванням зауважень та доповнень необхідно доопрацювати та направляти на розгляд до інших відомств.

Від редакції: Цього ж дня, коли за круглим столом у представництві Світового банку проходило обговорення Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового й мисливського господарства України на період до 2022 року, відбулася зустріч голови Профспілки працівників лісового господарства України Степана Кривов’язого з Прем’єр-міністром Володимиром Гройсманом. У черговий раз, але вперше особисто главі Уряду, керівник галузевої профспілки зробив заяву про критичний стан фінансування держпідприємств лісової галузі.

У той час, поки неспішно проходить через бюрократичні процедури проект Стратегії реформування лісового господарства, на яку лісівники покладають певні надії, відбуваються інші процеси. Найочевидніший – це стрімка деградація лісових господарств у так званих нересурсних регіонах, які залишені без засобів до існування. Так само не знято з порядку дня план Уряду передати лісгоспи в концесію. Тож ще не відомо, який документ виявиться реально дієвим – Стратегія чи постанова про концесію.

Підготував Іван КУГНО,
"Лісовий і мисливський журнал"
http://www.ekoinform.com.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=258%3A2017-11-24-22-46-50&catid=7%3A2009-07-06-09-51-16&Itemid=41&lang=uk

Олег Нілов зажадав від Уряду "дорожню карту" щодо виведення лісової галузі з катастрофи



24 листопада Держдума розглянула і прийняла в першому читанні поправки в КпАП, які усувають надмірне правове регулювання в сфері використання лісів.

З доповіддю виступив офіційний представник уряду РФ, заступник міністра природних ресурсів і екології РФ, керівник Федерального агентства лісового господарства Іван Валентік.

Депутат Олег Нілов (СР), спробував з'ясувати у заммінстра: "Прибутковою є лісова галузь або збитковою?" Справа в тому, що як зазначив Нілов, "за різними даними, в тому числі, наприклад, наш комітет оцінює збитки в 250 мільярдів. Це тільки діяльність чорних лісорубів і супроводжуючих їх чорних митників, які допомагають вивозити цей здобутий ліс, особливо на Далекому Сході ".

Виступаючи по суті законопроекту, депутат Олег Нілов заявив, що "за темою поданого законопроекту заперечення є, але вони несуттєві. У Росії економічний ефект від використання деревини в перерахунку на один гектар складає 38 доларів США, а в Фінляндії, наприклад, 512". Він вважає, що "тактичний хід, який пропонує Уряд, не змінить ситуацію принципово, він її не погіршить". На його думку, "поліпшити цю ситуацію теж неможливо, тому що ми залишаємо відповідальність тільки за договором. За договором друга сторона побачить порушення, як визначить збиток, так і покарає. Тому, звичайно, це такий ліберальний крен".

Політик, заявив, що "лісова галузь - ганьба країни". За його оцінкою, те, що "24% лісів світу дають нам, тільки що ми почули, 22 млрд рублів в дохід. Ви розумієте, що це таке? Це сміх. 22 мільярди рублів - це сума, яку збирає Москва або від транспортного податку , або за рахунок штрафів за перевищення швидкості ".

Говорячи про ситуацію, що склалася в лісовій галузі, особливо на Далекому Сході уздовж кордону з Китаєм, депутат оцінив її як "катастрофу": "Там скоро люди почнуть виходити на повстання якісь і протести масові в зв'язку з цим безладом.

Це зрада і ліси, і землі, і бюджету. Тому я вийшов для того, щоб сказати - вистачить ганьбити і галузь, і Уряд.

Наступного разу, коли прийде прем'єр, віце-прем'єр, ці питання будуть поставлені. І тому або ви наведіть порядок, або ви принесіть гроші, які має приносити в казну, або нехай цим займаються інші.

Державна Дума повинна вимагати від уряду дорожню карту у вигляді постанов і законопроектів щодо виведення галузі з сьогоднішнього катастрофічного становища під особисту відповідальність майбутнього прем'єра ".

Опубліковано: 25 листопад 2017, 11:37

http://inform-24.com/14326-oleg-nilov-potreboval-ot-pravitelstva-dorozhnuyu-kartu-po-vyvodu-lesnoy-otrasli-iz-katastrofy.html

Житомирський лісгосп проти "реформи" лісу


ДП «Житомирське лісове господарство» звернулося із листом до Житомирської районної ради із проханням не допустити реалізації ухваленої Кабміном «Стратегії реформування лісового господарства на період до 2022 року». На думку лісівників, окремі положення цієї стратегії призведуть до погіршення ситуації у лісовому господарстві. Відповідне звернення оприлюднене на сайті районної ради.

«Трудовий колектив державного підприємства «Житомирське лісове господарство» та профспілковий комітет підприємства звертається з проханням обговорити на найближчому засіданні сесії Житомирської районної ради «Стратегію реформування лісового господарства на період до 2022 року», схвалену 16 листопада 2017 року Кабінетом Міністрів України. Просимо розглянути дану Стратегію та не допустити її реалізації, так як вона була схвалена непрозоро і суперечить інтересам ведення лісового господарства», – йдеться у зверненні.

На думку лісівників, окремі положення цієї стратегії призведуть до погіршення ситуації у лісовому господарстві. Зокрема, вважають вони, неприпустимо передавати управління галуззю з місцевого на центральний рівень
.
«Організація єдиної господарської структури, тобто схваленої Урядом Стратегії акціонерної компанії, буде мати незворотні наслідки для України, – можливу приватизацію державних лісів, монополізацію ресурсу та банкрутство деревообробного сектору, погіршення санітарного стану лісів, зубожіння сільського населення внаслідок масового скорочення штату лісогосподарського підприємства, втрата кваліфікованих спеціалістів тощо», – йдеться далі у зверненні.
Дана стратегія, на думку авторів звернення, «була схвалена кулуарно і таємно».

Нагадаємо, що на півночі області лісова охорона сполохала бурштинокопачів і вони втекли, залишивши обладнання. Обласна рада віддасть громадській організації на 25 років понад 5 тис. га лісу у Житомирському районі.
СЬОГОДНІ, 09:39
вголос.zt

Малый аграрный бизнес практически лишен государственной финансовой поддержки в 2017 г.



Несмотря на декларации правительственных структур, звучавшие в процессе формирования госбюджета-2017, представители малого аграрного бизнеса в текущем году останутся за пределами государственной финансовой поддержки.

Об этом сообщил заведующий отделом финансово-кредитной и налоговой политики Национального научного центра «Институт аграрной экономики», к. э. н. Леонид Тулуш, пишет пресс-служба ННЦ.

По его словам, специфика государственной финансовой поддержки развития сельского хозяйства в 2017 г. заключается в концентрации бюджетных ресурсов в рамках одной бюджетной программы — «Финансовая поддержка сельхозтоваропроизводителей». По ней перераспределяется более 84% общего объема бюджетных ассигнований, предусмотренного на государственное стимулирование развития аграрной отрасли. Участие представителей малого аграрного бизнеса в обоих направлениях данной программы поддержки — бюджетные дотации в режиме квазиакумуляции НДС и частичная компенсация стоимости сельхозтехники и оборудования отечественного производства — в силу объективных причин является крайне ограниченной.


«Всего из 5 бюджетных программ для аграриев, которые реализуются в этом году, только одна — «Предоставление кредитов фермерским хозяйствам» является более или менее «заточенной» под субъектов малого предпринимательства на селе. Однако в рамках этой программы средства выделяются на возвратной основе, а объемы финансирования незначительны — всего 65 млн грн, то есть 1,2% всего «бюджета поддержки». С учетом количества фермерских хозяйств на одно хозяйство приходится в среднем по 1,5 тыс. грн», — отметил Леонид Тулуш.
Сообщается, что госбюджетом на 2017 г. предусмотрено действие еще одной программы — «Финансовая поддержка путем удешевления кредитов», использование средств в рамках которой определяется порядком, утвержденным постановлением КМУ №300 от 29.04.2015.

«Этой программой не предусмотрен льготный доступ представителей малого аграрного бизнеса к соответствующим бюджетным ресурсам — они участвуют в конкурсном отборе на общих условиях. Изменениями, внесенными в порядок в текущем году, предусмотрено только снятие ограничений по стоимости привлеченного кредита и внедрение повышенного размера компенсации для субъектов, обороты которых не превышают 10 млн грн. Учитывая это, можно спрогнозировать, что доля субъектов малого предпринимательства в данной программе по объективным причинам будет существенно ниже доли представителей крупного и среднего бизнеса», — отметил эксперт.

Особенностями финансирования мероприятий в рамках еще двух бюджетных программ поддержки является первоочередное погашение накопленной кредиторской задолженности, а не финансирование текущих мероприятий.


«Это, в частности, касается программ «Государственная поддержка развития хмелеводства, закладки молодых садов, виноградников и ягодников и уход за ними» и «Государственная поддержка отрасли животноводства». Имеющаяся кредиторская задолженность из запланированного на 2017 г. объема финансирования по этим программам превышает 60% и 90% соответственно. При этом, объем бюджетных ассигнований по данным программам составляет около 10% от запланированного на 2017 г. «бюджета поддержки» сельхозтоваропроизводителей», — сообщил Леонид Тулуш.

Он также отметил, что в силу специфики формирования аграрной составляющей Госбюджета-2017 и особенностей финансирования в текущем году отечественный малый агробизнес не сможет воспользоваться преимуществами государственной финансовой поддержки. Соответственно, эта проблема должна быть учтена при формировании аграрной составляющей Госбюджета-2018, подытожил Леонид Тулуш.

Ранее сообщалось, что правительство Владимира Гройсмана обещает рассмотреть просьбу аграриев и поискать для них дополнительно 2 млрд грн в бюджете на 2018 год.