ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

07 вересня 2018

Країна застиглих реформ

До 30-річчя Вашингтонського консенсусу.


Поточний рік по-своєму унікальний.

За сумним збігом обставин на нього припадає 10-річчя початку глобальної кризи 2008–2009 рр. і 20-річчя серпневого дефолту в Росії (1998 р.). Обидві ці події залишили глибокий слід у вітчизняній історії, запам'ятавшись валютними, фінансовими й економічними потрясіннями. Причому у 2009 р. Україна поставила чи не світовий антирекорд — падіння її ВВП (-14,8%) виявилося одним з найзначніших за час Великої рецесії.

Водночас нинішній рік — ще й переддень 30-річчя знаменитого Вашингтонського консенсусу, який став прологом не тільки до цих двох "ювілеїв", але й до ряду вкрай суперечливих уявлень про успішну економічну політику. У 1989 році Дж. Вільямсон сформулював 10 її постулатів, відкарбувавши в них, за його ж словами, домінуючий погляд тодішнього політичного Вашингтона: Конгресу США, американської адміністрації, міжнародних фінансових організацій, провідних мозкових центрів.

Сьогодні ці правила загальновідомі: бюджетна дисципліна, податкова реформа (у т.ч. низькі ставки й широка податкова база), фінансова лібералізація, єдиний конкурентний курс валюти, лібералізація зовнішньої торгівлі, прямі іноземні інвестиції, приватизація, дерегуляція, захист прав власності.

Неоліберальна революція

Формально цей набір був адресований країнам Латинської Америки, що заплуталися в бюджетних дефіцитах, боргах, високій інфляції й спорадичній девальвації своїх валют. Але в ширшому контексті йшлося про базові принципи ринкової економіки, якій тоді ще протистояв Радянський Союз з його директивним господарством. І хоча пізніше Дж. Вільямсон не раз зазначав довільність прочитання його постулатів, головне, що їх об'єднувало — за його ж визнанням — "капіталізм вільного ринку".

І це не дивно. Тому що межа 1980–1990 рр. була його зоряним часом: радянська економіка хиталася, Союз тріщав, Холодну війну він програв, Варшавський договір сипався, а "гласність" з "перебудовою" закінчилися зростанням цін, порожніми прилавками й масовою деморалізацією. Натомість Захід, що оговтався від стагфляції 1970-х, здавався на цьому тлі осередком благополуччя, досвіду й знань. При цьому рецепт його успіху, відлитий в 10 принципах Вашингтонського консенсусу, видавався напрочуд простим і логічним.
За зауваженням М.Найма, усі 1990-ті пройшли під знаком абсолютного й беззаперечного домінування ідей Консенсусу. І хоча їх інтерпретація могла варіюватися, "це був цілком чіткий і концентрований погляд на те, що мають робити бідні країни для розвитку своїх економік і здобуття соціального благополуччя".

У більшості країн його сприйняли як керівництво до дії. У тій же Латинській Америці перейшли до жорсткої фіскальної й монетарної політики, скоротили з 5 до 2% ВВП бюджетні дефіцити, знизили до однозначних рівнів інфляцію, учетверо — торгові тарифи, відмовилися від цільового кредитування виробництва, у шість разів збільшили прямі іноземні інвестиції, скасували валютний контроль і контроль над операціями поточного рахунку. Упродовж 1988–1997 рр. у регіоні було приватизовано понад 800 компаній, включаючи банки, електростанції, системи телекомунікацій і водопостачання, а також дороги й установи охорони здоров'я.
Результати, однак, виявилися несподівано скромними, а в подеколи — бентежними. Так, щорічні темпи зростання реального ВВП у Латинській Америці хоча й досягли 3%, що було краще, ніж 2%, які спостерігалися під час "втраченого десятиліття" (1980-ті роки), але залишалися значно меншими за 5% (і більше), що мали місце у 1960–1970-х роках. При цьому в регіоні зросло безробіття, посилилася соціальна нерівність і розчарування в реформах. Бідність залишалася звичайним явищем. Соціологічні опитування свідчили про соціальну несправедливість, у частині як розподілу доходів і добробуту, так і освіті, зайнятості й участі в політичному житті.

Ця статистика — частина доповіді Комісії з економічних реформ і нерівності в Латинській Америці (2001 р.), підготовленої за підтримки Фонду Карнегі за міжнародний мир (США) і Міжамериканського діалогу (США). Доповідь також містила ряд рекомендацій, яких, на думку його авторів, явно не вистачало Вашингтонському консенсусу. Йшлося, зокрема, про згладжування економічних циклів, стабілізаційні фонди, систему соціального захисту, освіту для бідних, підвищення оподаткування багатих для підтримки незаможних, оподаткування зарубіжних (офшорних) активів, фінансову і правову підтримку малого бізнесу, захист найманої праці. Зрозуміло, що реалізація цих пропозицій потребувала не слабкої, а сильної держави, що явно суперечило базовій ідеї Консенсусу, який, на думку авторів доповіді, "не приніс очікуваних результатів".

Особливою фішкою доповіді виявився останній, т.зв. "+1 інструмент", який передбачав "зниження протекціонізму багатих країн". Зазначалося, що вони захищають свої ринки штучними бар'єрами, зокрема в агробізнесі. Це посилює злиденність і нерівність у їхніх бідних сусідів, хоча в ідеалі багаті країни мали б відкритися для їхніх товарів. Так, усупереч лібералізації аграрних ринків більшістю латиноамериканських економік, країни ОЄСР витрачали (на момент виходу доповіді) понад 360 млрд дол. для захисту своїх фермерів, чия частка в сукупній робочій силі становила всього 5%. У ЄС і США щорічно на підтримку одного фермера йшло близько 19 тис. дол. При цьому захист надавався трудомісткому сільгоспвиробництву, у якому легко могла спеціалізуватися Латинська Америка.
Не дивно, що доповідь називалася "Суперечливий Вашингтон" (Washington Contentious).

Шокова терапія

У постсоціалістичній Європі неоліберальний мейнстрим початку 1990-х був переважно пов'язаний з "шоковою терапією", яка доповнила Консенсус своїм власним "+1 інструментом" — шоковою швидкістю трансформацій. Можна довго сперечатися про те, наскільки вдалим був підхід Л.Бальцеровича, але не можна заперечувати, що на його батьківщині — у Польщі — він виявився загалом успішним. Тому значна частина експертів продовжує стверджувати, що провали інших перехідних економік пояснювалися низькою швидкістю їхніх реформ (О. Гаврилишин, 2016 р.). Або, іншими словами, малою порцією "шоку".

На цьому тлі примітна думка Г.Колодка (2005 р.), який зазначав, що у 1989–1993 рр. Польща пережила "шок без терапії" через "брутальне порушення основних правил прагматизму й раціональності", що виявилося у відсутності поваги до розвитку ринкових інститутів, надмірній і надто швидкій лібералізації торгівлі й недостатності стимулювання зростання.
Така оцінка тим серйозніша, що до ринкових реформ Польща була підготовлена непорівнянно краще за багатьох її сусідів. У ній, наприклад, і при соціалізмі існував приватний бізнес і кооперативи, значна частина сільськогосподарських земель перебувала у власності селян, у 1960-х були легалізовані банківські валютні рахунки й відсотки за ними. Для поїздки на Захід було достатньо заплатити 5 доларів. Завдяки цьому ще в 1964 р. один з майбутніх ідейних натхненників "Солідарності" 18-річий А.Міхнік міг проїздом з Парижа заїхати у Відень на радіостанцію "Вільна Європа". У країні збереглися навички ринкового регулювання: на початковому етапі "шокової терапії" було використано Торговельний кодекс 1934 року. Була доступною і західна університетська освіта — сам Л.Бальцерович здобув її на початку 1970-х у Сполучених Штатах.

Не дивно, що Польща залишилася одним з флагманів перехідних економік Європи. Тим часом їх наступне "розшарування" виявилося результатом не стільки ринкових реформ, як складного геополітичного розмежування. Згідно з ним країни на захід від колишнього Союзу, включаючи Прибалтику, були визнані частиною європейської культури, історії й загального європейського майбутнього. Східні ж їхні сусіди залишилися в орбіті правонаступника СРСР — Росії. Наскільки далекосяжним, серйозним і жорстким був цей розподіл, показали Придністров'я, Абхазія, Південна Осетія, Крим і Донбас.

Без урахування цієї геополітичної сегрегації не можна розглядати ні постсоціалістичної історії, ні переходу до ринку, ні його результатів. Вона ж проливає світло й на списання Польщі 50% її зовнішнього боргу (1991 р.) з подальшою реструктуризацією її боргу західним банкам (1994 р.). Для своїх потенційних членів ЄС уже в 1989 р. ініціював програму технічної допомоги PHARE. Першими її отримувачами стали Польща й Угорщина. А для країн СНД і Монголії була запропонована програма TACIS. Нещодавно стало відомо, що на початку 1990-х прем'єр-міністр Великої Британії Дж.Мейджор обговорював можливість членства в ЄС і Росії. Однак його європейські колеги порадили не озвучувати таких ідей, зауваживши про загрозу домінування в Європі бідної ядерної держави.

В умовах такого "вільного ринку" ретельно відібрані єврокандидати знайшли особливі мотиви, умови й цілі для своїх реформ. У якийсь момент їх почав відкрито координувати Брюссель, і за вуаллю "шокової терапії" проступив Брюссельський консенсус — глобальна угода про умови й послідовність надання членства спочатку в НАТО, а потім і в ЄС. Вступивши до нього у 2004 р., Польща стала щорічно отримувати до 9 млрд євро зі структурних фондів ЄС. У 2014–2020 рр. їй з них мали виділити ще 86 млрд євро. ЄС, таким чином, заплатив і продовжує платити своїм новим членам за їхні реформи. Таким чином усі пов'язані з ними ризики виявилися непогано застрахованими. Чого не можна сказати про їхніх східних сусідів.

За визнанням екс-голови центробанку Польщі (М.Белька), цільовий рівень інфляції в Польщі варто було б встановити вище за 2,5%, однак то була "ціна вступу до Євросоюзу". Що, очевидно, стосується і відмови від валютного регулювання з контролем над рухом капіталу. Сьогоднішні надходження зі структурних фондів ЄС з лишком компенсують їх скасування — у нових членах Євросоюзу їх обсяги доходять до 3–4% ВВП. Забери цю допомогу, і деякі економіки почнуть падати. Цей феномен добре відомий. Інша річ, що він не афішується. Саме тому такі країни, як Литва, особливо стурбовані Brexit — вихід Великої Британії неминуче стисне бюджет ЄС і відповідні перспективи зростання його країн-реципієнтів.

Мимоволі виникає питання, якщо це — "вільний ринок", то що тоді державне регулювання, яке досягло міжнародного масштабу?

500 днів

Інтелектуальною відповіддю колишнього Союзу на "шокову терапію" стала "Програма 500 днів" Г.Явлінського. Саме стільки, за версією її авторів, вистачило б для створення ринку, на який у Заходу пішло кількасот років. Хоч яка курйозна ця думка, однак саме вона на початку 1990-х сяяла на вістрі економічного мейнстриму. Пізніші застереження про умовність строку програми, безперечно, лукавство. Усі кроки в ній були прописані мало не по місяцях. Її просував шанований академік С.Шаталін. Її розіслали для опрацювання по всій союзній вертикалі.

Серйозних альтернатив цим поглядам не було. Та й хто б їм заперечив в умовах державного монотеїзму? Не дивно, що в критичний момент ідея "великого ринкового стрибка" виявилася настільки ж затребуваною, як і "заряджена вода" А.Чумака з телегіпнозом О.Кашпіровського.
Олії до вогню підливали надії на зовнішню допомогу. За словами Дж.Сакса, радника уряду Є.Гайдара, у 1992 р. G-7 і МВФ обіцяли 24 млрд дол. Росії і ще 20 млрд іншим союзним республікам. Усього їм було обіцяно понад 100 млрд дол. Після чого, за запевненням МВФ, мало початися економічне зростання у 4%. У 1993 р. вже нова американська адміністрація обіцяла Росії новий фінансовий пакет в 28 млрд. Але з усього цього, за словами Дж.Сакса, країна до кінця 1993 р. отримала тільки 4 млрд.

Програма уряду Є.Гайдара хоча й конкурувала з "500 днями", але за їх теоретичні рамки не виходила. Її результат, помножений на радянські реалії й відсутність зовнішньої допомоги, перевершив усі очікування: в 1990-х ВВП Росії впав на 38,8%. При цьому чашу ринкового причастя з нею випили всі члени СНД. Найгіркішою вона виявилася в України — глибина її спаду сягнула 60%. Такого світ не знав і в роки Великої депресії.

Відповідальності за той провал ніхто на себе не взяв. Ні в частині теорії, ні практики. Але, на відміну від опонентів, "команда Гайдара" виявилася єдиною, що прямо заявила про успішно досягнуту мету. Так, за словами Б. Чубайса, "заставні аукціони створили політичну базу для безповоротного розгрому комуністів на виборах 1996 року". І він же продовжив: "А уявлення про справедливість у народу ми зламали ще ваучерною приватизацією". У цьому з ним погодився А.Кох: "Прощання з радянським культом справедливості … це була плата за ринкові реформи. І за приватизацію, зокрема".

Що ж стосується допомоги у вигляді "умовно кажучи, плану Маршалла", яку Є.Гайдар просив у тодішнього держсекретаря США Дж.Бейкера, то вона, як відомо, не надійшла. Уже в 1993 р. представник Держдепу США в країнах СНД С.Телбот проголосив свою знамениту фразу — "менше шоку, більше терапії". Російський міністр фінансів Б.Федоров сказав, що це "удар ножем у спину". Дж.Сакс додав, що "лезо ще й прокрутили". Щоправда, значно пізніше він зізнався: "Ми поклали хворого на операційний стіл, розкрили йому грудну клітку, але в нього виявилася інша анатомія".

Реформи другого покоління

До кінця 1990-х Вашингтонський консенсус встигли охрестити "ринковим фундаменталізмом" (Дж.Сорос). Його проблеми були змушені визнати й МВФ зі Світовим банком. Після азійської кризи 1997–1998 рр., втечі західного капіталу з країн, що розвиваються, дефолту Росії й потрясінь у Бразилії, Україні, Перу та інших країнах приховувати очевидне вже не мало сенсу. У Фонді заговорили про "реформи другого покоління", звернувшись до терміна, запропонованого М.Наймом.

Останній звернув увагу, що "стале економічне зростання потребує сильних державних інститутів". Але їх країнам, що розвиваються, зазвичай і не вистачає. Отже, "небезпека надто сильних держав майже миттєво змінилася небезпекою надто слабких держав". І якщо в авторів Консенсусу тривогу викликала надмірна інфляція, то через 10 років виявилося, що проблемою є слабка держава, неспроможна захистити закон, боротися з корупцією та проводити реформи.

При цьому "макроекономічна ортодоксія" виявилася не панацеєю, а лише підходом до вирішення більш складних завдань. Тому що за всієї важливості вона не забезпечила "підручниками школи" й "ліками лікарні". Стало очевидним, що її треба доповнити розвитком соціальних інститутів — як державних, так і ринкових.

Консенсус недооцінив і ризики глобалізації. Його постулати відносно дерегуляції та торговельної/фінансової лібералізації виходили виключно з позитивних очікувань. Тоді як тільки за п'ять років (1994–1999 рр.) системні кризи відбулися в 10 країнах із середніми доходами, ставши для всіх цілковитим шоком.

Аналогічні аргументи лунали й у відомій критиці Дж. Стігліца, який вказував на "провали" і ринку, і держави. Внаслідок чого необхідність полягала в їх спільному розвитку, а не у відмові від державного регулювання як такого. Його знаменитий "Пост-вашингтонський консенсус" майорів дотепами на адресу МВФ і Світового банку, для яких просто не було б місця, якби ринок справді був "досконалим". При цьому він перейнявся резонним питанням, чому реформи в Росії супроводжувалися спадом і подвоєнням нерівності в доходах, хоча її економіка вважалася дуже неефективною й при переході до ринку мала б розквітнути.

Багато хто також зазначав, що Китай уник такої долі, обравши іншу стратегію реформ. Ефективність його еволюційного переходу до ринку була самоочевидною. На цьому тлі виконавчий директор МВФ М.Камдессю був змушений визнати, що для проведення реформ у перехідних економіках "не було ні належного досвіду, ні чіткого плану дій" (1999 р.). Із цим важко не погодитися. Як, утім, і з тим, що міжнародні організації взагалі не мали компетенції та повноважень для вирішення завдань такого масштабу.

Підбиваючи підсумки 1990-х, Д.Родрік констатував, що кампанія з приватизації, дерегуляції та лібералізації виявилася, "можливо, найпотужнішою за всю історію людства". Причому захоплення ними, як і свобода, надана капіталу, явно перевершили очікування Дж.Вільямсона. Однак після десятиліття ринкового ентузіазму у Вашингтонський консенсус більше ніхто не вірив. Його підсумки були такі, що вже йшлося "не про те, живий він чи мертвий, а чим його замінити". Сам Дж.Вільямсон визнав, що колишня єдність — основа Консенсусу — випарувалася.

Д.Родрік не приховував свого скепсису з приводу універсальних правил "згори-донизу". "Стабілізувати, приватизувати та лібералізувати" стало мантрою покоління технократів, які набили руку на світі, що розвивається, і політиках, яких вони консультували". 

Критикуючи цей підхід, він вдало підбив підсумки дебатів кінця 1990-х, описавши нову, "поліпшену", версію Вашингтонського консенсусу. В останній до початкових 10 принципів додалася ще одна десятка: корпоративне управління, боротьба з корупцією, гнучкий ринок праці, правила СОТ, фінансова звітність і стандарти, обережна лібералізація операцій з капіталом, незалежність центрального банку та таргетування інфляції, система соціального захисту, скорочення бідності.

Неважко помітити, що "розширена" версія Консенсусу відображає практично всі аспекти сьогоднішнього співробітництва України з МВФ. Не менш примітний і той факт, що до неї потрапило таргетування інфляції. Тому що тільки в умовах ринку, близького до досконалого, центральний банк може ставити одну-єдину мету — цінову стабільність. Однак, наскільки далекі ці уявлення від реальності, показала Велика рецесія (2007–2009 рр.).

Велика неоліберальна криза

Якщо в Україні дотепер немає офіційного пояснення причин її 60-відсоткового падіння в 1990-х, а також криз у 2008–2009 і 2014–2015 рр., то в США причини Великої рецесії були озвучені вже 2011-го. Спеціально створеній Національній комісії вистачило двох років для висновку, що до кризи призвели політика надмірної лібералізації, дефекти ринкового саморегулювання і дефіцит державного контролю. Йшлося, зокрема, про провали у фінансовому регулюванні та нагляді, недоліки корпоративного управління й ризик-менеджменту, надмірні інвестиційні ризики, вади позабіржових деривативів, розгубленість держави. (Примітно, що М.Найм ще 1999 р. припустив можливість початку чергової кризи у фінансовій сфері однієї з провідних країн світу, зуваживши, що вона до нього не буде готова.)

У ході Великої рецесії ВВП США впав на 4,3%, ціни на житло — на 30%, індекс ділової активності Standard & Poor's — на 57%, безробіття зросло вдвічі. В епіцентрі проблем лежав дерегульований фінансовий сектор. За логікою неоліберальної доктрини всього цього просто не могло бути. Тим паче, у США. Але вже коли сталося, то долю ринку мав вирішувати сам ринок: неплатоспроможні компанії та банки треба було банкрутити, великий бізнес — дробити, а державний бізнес — продавати, причому переважно іноземним інвесторам (наприклад, з Китаю, якщо вони виявилися успішнішими). Американський мінфін мав дотримуватися бюджетної дисципліни та рівня держборгу. А ФРС (центробанк) — стояти від нього якнайдалі.

Та на практиці все вийшло навпаки. Держава стала рятувати найбільші корпорації; націоналізувала бізнес, який обрушив глобальні ринки; збільшила дефіцит бюджету, держборг та емісію грошей. У рамках першої стабілізаційної програми мінфіну (TARP, 2008–2010) на ці цілі пішло 438 млрд дол., з яких понад 60% отримали всього 12 корпорацій: одна страхова (AIG), вісім найбільших банків і три автокомпанії (General Motors, Chrysler, Ford, — останній, щоправда, грошей не потребував). Якщо всі ці кошти держава повернула собі через два роки, то її другий пакет (закон ARRA, 2009–2012) був фактично безоплатним. У його рамках 840 млрд дол. виділялися на зниження податкового тягаря, фінансування інфраструктури та науки, захист малозабезпечених, охорону здоров'я, освіту, енергетичні та природоохоронні проекти.

Основним джерелом цього фінансового потоку була ФРС. Її монетарна політика повністю змінилася: емісія линула рікою; відсоткові ставки майже обнулили; їх "прив'язали" до безробіття; де-факто підняли цільову інфляцію; ФРС зобов'язалася кредитувати бюджет і небанківські корпорації, ввела цільове фінансування тощо. Економічна реанімація США тривала дев'ять (!) років — з жовтня 2008-го по жовтень 2017-го. Причому "нетрадиційна" бюджетна та монетарна політики залишалися в силі й після закінчення рецесії в червні 2009 р. За цей час баланс ФРС виріс у 5 разів, монетарна база — у 4,5 р., держборг — майже вдвічі, його відношення до ВВП — з 62,8 до 102,3%.

"Виявилося", що економічною метою держави є не дерегуляція та приватизація, а стабільне зростання. У 2011 р. виконавчий директор МВФ Д.Стросс-Кан визнав, що Вашингтонський консенсус "залишився позаду", а маятник економічної думки й практики хитнувся — нехай і небагато — але від ринку до держави. З ним важко сперечатися, тим паче, що антикризову політику США скопіювали практично всі провідні економіки світу. А Банк Англії та Європейський центральний банк дотепер проводять "нестандартну" монетарну політику.

Протекціонізм vs Консенсус

Провідні економіки не стали повертатися до неоліберальних ідей Консенсусу й після виходу з кризи. Ось уже кілька років увесь світ спостерігає за боротьбою ЄС з мігрантами та їх виселенням за межі Європи. При цьому вживають заходів, з неоліберального погляду сюрреалістичних. Зовнішні кордони ЄС обносять рядами колючого дроту. Причому одного ряду часом виявляється замало. Виникають загородження й між членами ЄС, відкликаються посли, на кордон висилаються армійські підрозділи. Згадують про паспортний контроль усередині Шенгенської зони. Платять мігрантам, аби ті залишили Європу. Зупиняється транспорт, щоб попередити їхній приїзд. Частина європейських країн відмовляється приймати мігрантів у рамках раніше узгоджених квот. Їм за це погрожують скасуванням субсидій з бюджету ЄС. Укладається угода з Туреччиною щодо висилання на її територію нелегалів. Ціна питання — обіцянка членства в ЄС плюс 3 млрд євро. Лунають пропозиції про створення цілої серії таких таборів за межами ЄС із єдиною метою — захистити "вільну Європу".

Найрадикальніше на цьому тлі рішення — Brexit. У Великій Британії не приховують, що однією з головних його причин став неконтрольований приплив іноземців. Аргумент досить дивний, якщо зважити, що йдеться про колиску вільного ринку й класичної політекономії, батьківщину М.Тетчер і натхнені нею неоліберальні теорії, включаючи Вашингтонський консенсус.

На іншому березі Атлантики погрожують добудовою "Великої американської стіни", аби повністю відгородитися від Мексики. Та обурена. Але чує, що її змусять платити за дві тисячі кілометрів, що залишилися. США виходять із проекту Транстихоокеанського партнерства. Вимагають перегляду Північноамериканської зони вільної торгівлі. Президент США обурюється й наполягає на симетричному відкритті ринків. Піднімає тарифи на сталь (10%) і алюміній (25%). ЄС, Китай і Туреччина відповідають контрзаходами. Для Туреччини ситуація патова. Її ліра девальвує на третину, а з початку 2018 р. — на 60%. Міжнародний капітал нервує. Згадують про Bank of America, який розгледів симптоми кризи 1998 року. Того самого, який змусив МВФ визнати доречність контролю над рухом капіталу.

* * *

Україна ж тим часом продовжує свою нескінченну низку "радикальних ринкових реформ". Їх лейтмотив незмінний. Чуємо, як і 30 років тому, усе про ту саму Тріаду — приватизацію, дерегуляцію, лібералізацію. Дотримуючись її, країна ніяк не досягне дореформених обсягів виробництва. З урахуванням же еміграції, неясно, коли це станеться взагалі. Спад, що ознаменував перехід до ринку, удвічі глибший та довший за Велику депресію 1930-х. У країні немає інститутів розвитку, показники її зростання та інвестицій — нижче від середньосвітових, її залишає молодь, доходи впали до межі найзлиденніших країн. Гривня перманентно девальвує. У держави очевидні проблеми з управлінням, боргом, пенсіями та територіальним суверенітетом. Зовнішні кредитори вимагають продажу лісу-сирцю та сільськогосподарських земель. ЄС при цьому оголошує доктрину "сировинної дипломатії" і шукає доступ до природних ресурсів третіх країн. Українська влада декларує боротьбу з корупцією, валютну лібералізацію та мільйони доларів на своїх офшорних рахунках. Як, утім, і готівкою.

Міжнародні кредитори від цього явно не в захваті. Вони намагаються виправити власні помилки 1990-х, коли в Україні, згідно з Дж.Хеллманом, Д. Кауфманом та Г.Джонсом, сталося "захоплення держави" — приватизація політичних функцій бізнесом. Цей феномен був описаний ними на порозі нульових при аналізі проблем перехідних економік. "Усього за десятиліття страх перед державою-левіафаном змінився зрослою увагою до олігархів, спроможних "захопити державу" і змінювати політику, регуляторне та законодавче середовище на свою користь, генеруючи концентровану ренту за рахунок іншої економіки". В Україні рівень такого захоплення за їхньою трибальною шкалою (низький, середній, високий) оцінювався як високий, у півтора разу більший за середній за вибіркою з 18 перехідних країн.

За таких умов найкращі наміри Консенсусу автоматично вивертаються навиворіт. Як, утім, і спроби раціонального держрегулювання. Що не дивно, тому що йдеться не просто про корупцію, а монопольний капітал, який захоплює політичні висоти й третирує все суспільство. У термінології Д.Аджемоглу та Дж.А.Робінсона, таке захоплення породжує "екстрактивні інститути" — систему економічної та політичної влади, яка повністю вбиває надії на суспільне процвітання. Чи впораємося ми з цією спадщиною реформ 1990-х та яким чином, допоки неясно. Але те, що зробити це без перегляду низки їх базових постулатів не вдасться, — цілком очевидно.

P.S. Один із авторів концепції "захоплення держави" (state capture) — Д.Кауфман — був першим головою місії Світового банку в Україні й завдяки цьому мав непогане уявлення про хід і результати її "радикальних структурних реформ".

Земля в "законі"

Сім законодавчих "чудес" земельної реформи в Україні, яких не повинно бути.



Успіх земельної реформи в Україні багато в чому залежить від відповідного, науково обґрунтованого земельного законодавства.

За роки незалежності було багато спроб створити таке законодавство. На жаль, історія правового забезпечення земельної реформи в нашій країні знає чимало законотворчих ініціатив, реалізація яких давала можливість вирішити деякі складні питання реформування земельних відносин, але з грубим порушенням логіки законотворення, визнаних світовою юридичною думкою закономірностей правового регулювання суспільних відносин та інших тонкощів правознавства. Такі законодавчі ініціативи нерідко обставлялися як прорив, своєрідне законодавче чудо, яке неодмінно ощасливить маси. І хоча багато з них допомогли вирішити певні земельні питання або хоча б знизити пов'язану із ними соціальну напругу, однак через свою правову суперечливість породили такі побічні юридичні ефекти, наслідки яких із змінним успіхом "лікуються" до цього часу.

Чудо перше: на тобі те, не знаю що

У далекому 1992-му новопризначений прем'єр-міністр України прийшов у парламент і спокусив народних депутатів привабливою пропозицією: я швидко побудую в Україні все, що ви хочете, але за умови, що ви дасте Кабінету міністрів України право приймати рішення, які матимуть силу закону. І Рада не встояла. Ухваленим нашвидкуруч законом Кабміну на шість місяців було надане право видавати декрети, які заміняли закони. І уряд одразу поринув у "декретну" роботу. Одним із перших став прийнятий 26 грудня 1992 р. Декрет КМУ "Про приватизацію земельних ділянок", який переслідував благу мету: відразу, одним махом, без зайвих бюрократичних процедур передати громадянам України безоплатно у приватну власність усі ті земельні ділянки, які вони набули у користування за радянських часів. І дійсно, декретом було встановлено спрощений порядок набуття права приватної власності на землю українськими громадянами.

Відповідно до ст. 1 декрету сільські, селищні та міські ради народних депутатів повинні були забезпечити безплатну передачу протягом 1993 р. громадянам України у приватну власність земельних ділянок, наданих їм у користування для ведення особистого підсобного господарства, будівництва та обслуговування житлового будинку і господарських будівель (присадибна ділянка), садівництва, дачного і гаражного будівництва, у межах норм, установлених Земельним кодексом України. Оскільки виконання землевпорядних робіт і виготовлення державних актів на землю потребували багато часу і коштів і з урахуванням масовості приватизації земельних ділянок громадянами України, ст. 3 декрету було встановлено, що право приватної власності громадян на земельні ділянки, передані їм для зазначених цілей, посвідчувалося відповідною радою народних депутатів, про що робився запис у земельно-кадастрових документах, з наступною видачею державного акта на право приватної власності на землю в майбутньому. Тобто право приватної власності на землю виникало у даної категорії громадян України не з моменту отримання державного акта на землю, виготовлення якого відкладалося на потім, а з моменту прийняття радою рішення про передачу земельної ділянки у приватну власність громадянина і підтверджувалося випискою з протоколу сесійного засідання ради. Причому, як передбачено у ст. 4 декрету, громадяни України, які набули таким чином у власність земельні ділянки, мали право продавати або іншими способами відчужувати їх навіть без наявності державного акта на землю.

Велика кількість громадян України стали відповідно до норм зазначеного декрету Кабміну власниками земельних ділянок без їх обміру та отримання державного акта на землю. З них значна частина і досі не отримала такого акта на приватизовані земельні ділянки. Оскільки ст. 6 декрету було призупинено дію ст. 23 Земельного кодексу України (в редакції від 13 березня 1992 р.), котрою як обов'язкова умова виникнення в особи права власності на землю вимагалася наявність державного акта на землю, то із введенням у дію 1 січня 2002 р. нині чинного Земельного кодексу України зазначена норма декрету втратила чинність. Але "декретні" ділянки є у власності багатьох громадян, особливо у сільській місцевості. Щоб розпорядитися цими ділянками, їх власники мають спочатку зареєструвати їх у Державному земельному кадастрі, а право власності — у Державному реєстрі прав. Однак при вчиненні цих дій дуже багатьох власників ділянок очікував сюрприз: з'ясовувалося, що їхня земельна ділянка має інший розмір, ніж той, що визначила відповідна рада у своєму рішенні, поспіхом виконуючи вимоги декрету.

Чудо друге: "двоголове" право власності на землю

При спробі реформувати земельні відносини на початку української незалежності (1991–1992 рр.) стало зрозуміло, що без демонополізації земельної власності держави та надання аграріям права приватної власності на лани будь-який значний поступ у розвитку села є неможливим. Однак, за іронією долі, розробку законодавчих пропозицій щодо роздержавлення сільськогосподарських угідь доручили тим, хто, як кажуть, на генетичному рівні не сприймав ринкових нововведень у земельному законодавстві, — колишнім головам колгоспів і співчуваючим їм "червоним директорам" державних підприємств, які пройшли до парламенту у радянські часи і кількісно домінували у депутатському корпусі. Тому вони відмовилися від використання відшліфованих протягом тисячоліть закономірностей правового регулювання відносин земельної власності та запропонували власну "унікальну" юридичну розробку — право колективної власності на землю. Запроваджений Земельним кодексом України в редакції від 13 березня 1992 р. інститут права колективної власності на землю виявився двоголовим "мутантом", оскільки передбачав належність одного права колективної власності на землю двом конкуруючим між собою суб'єктам — колективним сільськогосподарським підприємствам (КСП) як юридичним особам і членам цих господарств — фізичним особам, яким ця ж земля вважалася переданою у їх спільну власність, що є різновидом приватної власності.

Безперечно, ці два власники жорстко конкурували між собою за право власності на одні і ті ж земельні масиви. Спочатку у цьому протистоянні домінували колективні господарства в особі їхніх керівників, які блокували будь-яке здійснення земельних прав членами господарств. І тільки з виходом 3 грудня 1999 р. чергового указу президента Л.Кучми — "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" — фортуна змилостивилася над селянами: вони змогли переоформити свої умовні земельні частки (паї) в реальні земельні ділянки, право власності на які підтверджували державні акти. Біда тільки у тому, що селянам — членам КСП належала на праві спільної власності вся земля КСП, а на земельні паї вони отримали лише її частину — орні землі. А такі землі колишньої колективної власності, як сінокоси та пасовища, господарські двори, польові дороги, полезахисні лісосмуги, інші несільськогосподарські угіддя, стали нічийними і з часом перейшли у категорію земель із невизначеним правовим режимом. Безперечно, нічийні землі використовуються без оформлення прав на них, але не селянами, а сільськогосподарськими підприємствами — правонаступниками КСП. Однак останнім часом юристи, які обслуговують потреби таких агровиробників, стали доводити, що селяни-пайовики ніяких прав на колишні колективні землі не мають, бо такі права буцімто перейшли до правонаступників КСП. Отже, перед законодавцем постало непросте завдання, які відсікти одну голову права колективної власності на землю з тим, щоб захистити законні права селян на неї.

Чудо третє: передам в оренду… гарну думку

Указом "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" було рекомендовано селянам — власникам земельних часток (паїв) і керівникам КСП укладати договори оренди таких паїв. На його виконання Держкомзем України видав 17 січня 2000 р. наказ №5 "Про затвердження Типової форми договору оренди земельної частки (паю)". І діло ніби пішло. На основі цієї типової форми мільйони селян передали свої паї в оренду своїм же КСП.

Однак біда в тому, що пай являє собою умовну земельну ділянку, тобто таку частину земель КСП, яка не має меж, а місце її розташування на землях КСП невідоме. Саме тому власник паю не може її використовувати чи передавати в оренду до встановлення її меж на місцевості, тобто до трансформації її у земельну ділянку. Адже сформовані протягом останніх двох тисяч років розвитку юриспруденції, починаючи з часів римського класичного цивільного права і завершуючи сучасним періодом розвитку людства, правова теорія та юридична практика визнають об'єктом оренди лише річ (об'єкт), яка має індивідуально визначені риси та яка є неспоживною (не припиняє свого існування в процесі використання). Наприклад, в оренду можна передати автомобіль, годинник, квартиру. Однак не може бути об'єктом оренди літр (більше чи менше) води, тонна зерна, 100 гривень чи будь-яка інша сума грошей, оскільки вони не мають рис індивідуально визначеної речі. Для передачі іншій особі води, зерна, грошей правова наука і практика напрацювали інші види договорів, які й успішно використовуються. Тому передача в оренду паю — це те ж саме, що й передача в оренду гарної думки.

Чудо четверте: закон, що каже неправду

Рівно 20 років в Україні діяло Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затверджене постановою Кабінету міністрів ще12 січня 1993 р., але самого земельного кадастру не було (бо те, що було, кадастром назвати важко). І от 1 січня 2013 р. набув чинності Закон України "Про Державний земельний кадастр", яким уперше у вітчизняній історії запроваджений справжній, досить надійний земельний кадастр як офіційна база даних про землю. Ведення цього кадастру базується на встановлених законом підвищених вимогах до точності визначення меж, конфігурації та площі земельної ділянки як об'єкта кадастрового обліку. Вони такі високі, що якщо взяти та переорати трактором межі всіх зареєстрованих у кадастрі земельних ділянок, то озброєний сучасними електронними приладами сертифікований землевпорядник, використовуючи відомості державного земельного кадастру, відновить межі таких ділянок на місцевості дуже швидко та з точністю майже до сантиметра. Для цього Земельний кодекс України доповнено новою статтею 79-1 "Формування земельної ділянки як об'єкта цивільних прав", якою й впроваджене у законодавство поняття сформованої земельної ділянки, якою є ділянка з точно проміряними та зафіксованими у кадастрі у паперовій та електронній формах координатами ліній проходження її меж. Про сформованість земельної ділянки свідчить наявність у неї кадастрового номера. Власне, ділянки й стають сформованими після їх реєстрації у кадастрі. А це має велике значення: адже тільки власники сформованих земельних ділянок можуть їх дарувати, продавати, обмінювати, передавати в оренду та вчиняти інші дозволені законом правочини.

Однак до запровадження Державного земельного кадастру в Україні були надані громадянам та юридичним особам мільйони земельних ділянок з дуже невисокою точністю виміру меж і конфігурації ділянок або й без такого виміру. Такі земельні ділянки або ж не мають кадастрового номера, або ж він запроектований землевпорядником, але не зафіксований у кадастрі. Саме тому величезна кількість "старих" земельних ділянок накладаються одна на одну, "заходять" на дороги, озера, річки, а то й в інші райони та області. А деякі з них навіть "втекли" за державний кордон України. Однак, завершуючи написання проекту закону про Державний земельний кадастр, його автори, мабуть втомившись, довго не могли придумати слово для позначення у законодавстві назви несформованих земельних ділянок. І змучені кризою жанру, вони у п. 2 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону "Про Державний земельний кадастр" записали таке: "Земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера". На жаль, це положення закону не відповідає правовій дійсності, оскільки спростовується іншими його положеннями. По-перше, тільки власники земельних ділянок, які зареєстровані у Державному земельному кадастрі, можуть їх продавати, дарувати, міняти, передавати в оренду чи заставу. Якщо ж земельна ділянка не зареєстрована у кадастрі та реєстрі прав, то її власник (користувач) повинен здійснити таку реєстрацію. Для цього йому потрібно буде звернутися до сертифікованого землевпорядника для проведення обміру земельної ділянки та розробки відповідної землевпорядної документації.

По-друге, у процесі проведення обміру земельної ділянки може виявитися, що у тому місці, де вона розташована, є в наявності не 1 га землі, як це записано у колись прийнятому рішенні органу влади про її надання громадянину, а тільки 0,9 га або й менше. Таке часто має місце, якщо на певній території неправомірно було виділено більше земельних ділянок, ніж дозволяє площа самої території. На жаль, у таких випадках права на земельні ділянки збережуть лише ті з їх власників і користувачів, відомості про земельні ділянки яких занесені до Державного земельного кадастру. Для решти діятиме правило "хто раніше встав, того й валянки". Іншими словами, хто зареєстрував свою ділянку у Державному земельному кадастрі, той імовірніше збереже свою ділянку у визначеному розмірі, а хто має ділянку без кадастрового номера, ризикує втратити її частину або й усю ділянку. Отже, не все, про що говориться у Законі "Про Державний земельний кадастр", є правдою.

Чудо п'яте: земля від Діда Мороза

Прийнятою 28 червня 1996 р. Конституцією Українипередбачена поява в нашій країні нового власника земель — територіальних громад сіл, селищ і міст, яким земля має належати на праві комунальної власності. Однак звідки територіальні громади могли взяти землю, якщо всі землі України вже мали своїх власників — державу, громадян та юридичних осіб? Відповідь на це запитання було дано прийнятим 5 лютого 2004 р. Законом України "Про розмежування земель державної та комунальної власності". Зокрема, закон встановив, що держава повинна "поділитися" з територіальними громадами частиною своїх земель, які й мають перейти у їхню комунальну власність. Для цього землевпорядні організації повинні були за бюджетні кошти розробити землевпорядну документацію щодо розмежування кожної земельної ділянки. Однак механізм розмежування земель державної та комунальної власності був настільки громіздким і, головне, недешевим, що за вісім років дії цього закону було розмежовано лише 5% (!) земель, запланованих до такого розмежування. Стало зрозуміло, що механізм розмежування земель державної та комунальної власності потрібно спростити та здешевити.

Що ж робити? І тут за справу взялися "законопроектні винахідники". Вони розробили, а Верховна Рада 6 вересня 2012 р. ухвалила Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", яким Закон "Про розмежування земель державної власності" був скасований, а землі державної власності — проголошені такими, що розмежовані в ніч з 31 грудня 2012 р. на 1 січня 2013 р. (!). Однак, провівши Діда Мороза та Снігуроньку, держава та територіальні громади, прочитавши закон на свіжу голову, зрозуміли, що їм таки потрібно проводити розмежування земель на землі державної та землі комунальної власності, але тепер його не можуть називати розмежуванням. Просто, як і передбачав скасований закон, їм потрібно відшукувати у відповідних бюджетах кошти на проведення землевпорядних робіт, на підставі яких певні земельні ділянки державної власності перейдуть у власність комунальну. В цьому й полягає суть новорічного подарунка для громад від Діда Мороза.

Правда, один справжній подарунок Дід Мороз усе-таки приніс для земельних посадовців: їм уже не потрібно звітувати нагору про перебіг розмежування земель: воно ж нібито проведене.

Чудо шосте: земля, ув'язнена законом

Земля і закон приречені жити в гармонії. Вона запрограмована Конституцією України, яка гласить: земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави і може бути у державній, комунальній і приватній власності. Більш того, багатовіковий світовий досвід переконливо доводить, що тільки приватна власність на землю забезпечує найбільш ефективне і раціональне її використання. Цю істину вважають незаперечною і в нашій країні, забезпечивши приватизацію 75% сільськогосподарських угідь і закріпивши у Земельному кодексі України правомочності власника землі не тільки володіти і користуватися, а й розпоряджатися землею. Все нібито як у людей. Проте надані кодексом власникам землі права ним же й були заморожені. Не всі і ніби не надовго. Земельним кодексом було встановлено, що протягом трьох років з моменту введення його у дію (це сталося 1 січня 2002 р.) права власників сільськогосподарських земель щодо їх відчуження були призупинені до прийняття ряду інших земельних законів (про земельний кадастр, про викуп землі державою, про ринок землі тощо). Цього терміну було більш ніж достатньо, щоб зняти з приватних земель усі юридичні пута.

Та не склалося: з наближенням завершення трирічного періоду мораторій подовжили ще на два роки. А потім таке подовження відбулося ще вісім разів (у 2006-му, 2008-му, 2010-му, 2011-му, 2012-му, 2015-му, 2016-му і 2017 р.), а види земель сільськогосподарського призначення та перелік заборонених дій щодо них постійно розширювалися. Причому кожного разу, коли подовжувалася дія мораторію, депутати та посадовці майже урочисто обіцяли, що це відбувається востаннє. Але потім про обіцянки забували. І жоден із них не поніс юридичної відповідальності за обман суспільства. Покарано лише землю, яка перебуває в "ув'язненні" мораторію вже майже 16 років, а дехто виступає за довічний термін такого "ув'язнення". Отже, в Україні закон став не партнером, а в'язницею для землі. Вона, на жаль, продовжує відбувати 16-річний термін, хоча й рветься на волю.

Чудо сьоме: зарегуляція в образі дерегуляції

Тривала дія земельного мораторію загнала селян — власників паїв у своєрідну юридичну резервацію, з якої вони зможуть вирватися тільки після скасування мораторію. А віддані сторожі резервації — сільськогосподарські підприємства-орендарі, будучи спокушеними дешевою орендою землі, весь час намагаються не лише не допустити скасування мораторію, а й звузити "межі свободи" власників паїв, обмежуючи земельні права селян — орендодавців паїв і розширюючи за рахунок цього свої права на орендовані землі.

Однією з таких спроб було намагання прийняти закон, спрямований на встановлення досить великого мінімального строку оренди землі — від 10 до 25 років. Однак кілька внесених на розгляд Верховною Радою законопроектів про встановлення такого мінімального строку не пройшли: вже дуже очевидними були їхня несправедливість щодо селян — власників землі та невідповідність Конституції України, яка в ст. 22 проголошує, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Адже встановлення законом мінімального строку орендної плати навіть у сім років обмежує право селянина — власника землі домовлятися про, скажімо, 5-річний чи ще менший строк оренди. Більший строк оренди вигідний орендарям, а менший — орендодавцям. Тому останні у співпраці з деякими законотворцями вирішили вчинити дуже непорядно. Коли був підготовлений проект закону, спрямований на довгоочікуване спрощення ведення агробізнесу шляхом скасування надмірних, необґрунтованих правових обмежень і дозволів на ведення сільськогосподарського виробництва (проект закону про дерегуляцію господарської діяльності), вони заховали у самій середині цього досить об'ємного законопроекту положення про встановлення мінімального строку оренди у сім років. Однак встановлення такого строку є проявом не дерегуляції певної господарської діяльності, а навпаки, посиленням її регуляції. Виходить, що в законопроект про дерегуляцію вклеїли положення про зарегуляцію господарської діяльності з оренди землі. Оскільки дерегуляція в аграрній сфері була дуже назрілою, то Верховна Рада 12 лютого 2015 р. прийняла цей законопроект, не звернувши уваги на недоречну вставку. І з квітня 2015-го укладення договору оренди землі на строк менш як сім років стало незаконним.

Чи допомогла ця сумнівна законодавча новела орендарям сільськогосподарської землі? Ні. Не бажаючи укладати договори оренди землі на тривалі терміни, якими "консервувалася" б низька орендна плата, селяни почали передавати свої наділи в оренду агровиробниками неофіційно — без укладення договорів оренди. Відтак, стали беззахисними перед орендарями, а орендарі — перед різного роду рейдерами. Тому хотіли як краще для себе, а вийшло якнайгірше для всіх.
Таким чином, закономірності права, як і закони природи, не можна обійти. Будучи недотриманими або порушеними при конструюванні земельних законопроектів, закономірності права починають "мстити" відразу після прийняття їх як законів. І такою помстою є не тільки недосягнення мети закону, а й поява таких відхилень у розвитку земельних відносин, що призводять до порушення прав і законних інтересів як їх учасників, так і суспільства в цілому. На наш погляд, з метою підвищення якості законодавчих актів доцільно нарешті ухвалити закон України "Про закони та інші нормативно-правові акти", яким слід встановити додаткові законопроектні фільтри, що надійно відсіюватимуть законопроектний непотріб.

Про митарство і митарів

Події в ДФСУ — лише епізод бурхливих стосунків президента й прем'єра. 


Багатомісячна битва за сфери впливу, яку подавали громадськості як боротьбу з контрабандою і реформування митниці, мала закінчитися однозначною перемогою президента й повною капітуляцією прем'єра.

За інформацією ДТ, масенджери в.о. глави фіскальної служби М.Продана було зламано, відкрився доступ для всіх зацікавлених правоохоронців до його листування з 2012 р. Це був останній і більш ніж переконливий аргумент як для самого Продана, так і для прем'єра, що цю битву їм не виграти. Щоправда, низка доручень від президента в листуванні теж є, але це піна в потоці справжньої каламутної води. Продана з-під удару вивели так красиво, наскільки це було можливим. Нібито звільнився сам, і лише тому що хоче брати участь у конкурсі на пост голови Державної фіскальної служби (ДФСУ), який ще навіть не оголосили й невідомо, коли це буде. На пост виконуючого обов'язки глави ДФСУ на Банковій погодили Сергія Білана, не за особисті заслуги, хоча він аксакал фіскальної служби, а просто тому, що він єдиний міг стати в.о. у ситуації, що склалася. А крім того, Білан не чужа людина Турчинову, а Турчинов усе ще не далекий президентові. Але в останній момент Гройсман нібито погоджене рішення поміняв, призначивши керівником Олександра Власова. Чи то кінь прем'єра поніс, чи то він сам брикнув, невідомо. Важливе інше — кандидатуру Власова йому порадив сам Продан. Що докорінно змінює загальне уявлення про розміщення сил у грі.

Та президент підстрахувався, ще в липні поспішивши заповнити посаду заступника міністра фінансів з питань податкової і митної політики, що майже два роки була вільною. Нагадаємо, саме через те, що не призначили Бугримову на цю позицію, екс-міністр Данилюк вступив у публічну конфронтацію з прем'єром, після чого його зняли з посади. Нині ж питання вирішилося миттєво. Але не тому, що президент несподівано затурбувався реформуванням ДФСУ й проблемами митниці. Просто захотів поставити запобіжник, щоб у потрібний момент у темі митниці в прем'єра пробки вибило, і розімкнувся ланцюг, якщо напруга в мережі зростатиме, а проводка почне плавитися.

Адміністратор "схем"

Олександр Власов, людина з фіскально-митної системи, але він людина не цієї системи. Так, він багато років працював серед фіскалів і митників, але здебільшого як співробітник внутрішньої безпеки. Есбеушник і вебешник, який ніколи не втрачав зв'язків зі своєю малою батьківщиною на Володимирській. Не податківець і не митник. Він той, хто, за відгуками колег, однієї рукою ловив дрібних хабарників і закривав ліві схеми, створені в обхід рішень керівництва, а другою — створював і підтримував схеми, цим же керівництвом схвалені.
Керувати фіскальною службою він де-юре не може, бо на момент звільнення Продана не був заступником голови ДФСУ. А згідно з законом "Про центральні органи виконавчої влади" у разі відсутності керівника центрального органу виконавчої влади або неможливості здійснювати свої повноваження з інших причин, його обов'язки виконує один із заступників відповідно до встановленого керівником центрального органу виконавчої влади розподілу обов'язків. Іншими словами, не голова Одеської митниці й уже тим більше, не відсторонений на час розслідування голова Одеської митниці.

А Власова відсторонили від виконання обов'язків не далі як 22 серпня цього року через кримінальну справу про незаконне провезення через Одеську митницю 37 контейнерів із нерозмитненим товаром на суму 154 млн грн. Справа голосна, одна з найбільших операцій не тільки цього року, а взагалі за останні роки. Є відеозапис із митного поста, що зафіксувала, як сторонні за сприяння співробітників митниці без будь-якого оформлення вивозять десятки контейнерів. Припустити, що це відбувалося за спиною Власова, складно, але можна. Люди з системи стверджують, що митницею він по суті не керував, на роботі бував нечасто, всім опікувалися його заступники. Але навіть якщо він не причетний до самої схеми, це не знімає з нього відповідальності як з керівника, який за ідеєю на цей пост прийшов робити все, аби таких схем не було. Особливо, коли йдеться про одну з найбільш корумпованих митниць країни.

Навіщо Продан власноручно відсторонив Власова, якого потім же порекомендував на своє місце? Є кілька причин.

По-перше, скоріш за все, Продан злякався масштабу операції і можливих претензій до керівництва всієї служби, а не тільки конкретної митниці. Серед фігурантів справи такі кити контрабанди, як екс-митник Денис Амінєв і прокурор Сергій Сердюк. Публічні розбірки між ГПУ й ДФСУ, чиї люди більше винуваті, закінчилися низкою відсторонень співробітників на час слідства. Та й до особистої зустрічі Гройсмана з Порошенком Продан і своєї долі не знав, не те щоб ще й Власова грудьми закривати! Не виключено, правда, що Продан порекомендував Власова (який поки що проходить у справі як свідок) на пост в.о. голови ДФСУ, щоб захистити від подальших нападок з боку правоохоронців. Розслідування за цією справою проводитиме підрозділ внутрішньої безпеки центрального апарату ДФСУ. Немає сумнівів, що слідчі й так були б лояльні до Власова, у минулому вебешника, але нині, коли він фактично став керівником усієї служби, слідство проти нього точно зайде в глухий кут.

По-друге, рішення про призначення Власова приймав не Продан, а прем'єр. І Власов — це не тільки спроба відмовити президентові, це ще й контроль одного з основних плацдармів переговорів президента з прем'єром.

Мало віриться, що відкритий і незалежний конкурс на посаду голови фіскальної служби відбудеться до виборів. А навіть якщо так, то занадто вже ця посада важлива для влади, щоб допустити до штурвала випадкову людину. Ми добре пам'ятаємо конкурс, за результатами якого головою став Р.Насіров, про його прозорість і незалежність досі легенди складають. До закінчення ще не оголошеного конкурсу біля керма буде Власов, і він точно не працюватиме над реформою служби й удосконалюванням митниці. У це не вірять навіть люди, які роками працюють у системі. Саме Власов свого часу завалив "чорні сотні" (одне з помпезних починань уряду) — сформовані з представників різних силових структур загони з упіймання контрабандистів. Вихлоп від їхньої діяльності з самого початку уперто тяжів до нуля й дуже швидко про "чорні сотні" навіть згадувати перестали. Тому що питань до їхньої роботи набагато більше, ніж відповідей. Особливо не попіаришся.

Зате на Одеській митниці за Власова хронічне хабарництво розквітло буйним цвітом. У лютому цього року було порушено справу про хабарництво проти п'яти співробітників митниці. У серпні під слідством опинилися семеро, що нібито зловживали службовим становищем і сприяли ухилянню від сплати податків при розмитненні. Тіньові тарифи Одеської митниці — секрет Полішинеля, можливостей домовиться безліч, акції й знижки для постійних замовників. Хороший клієнтоорієнтований бізнес з погляду організації і підтримки схем.

Адвокат диявола

Сергій Верланов, призначений заступником в.о. міністра фінансів з фіскальних питань, — повна протилежність Власова. У минулому юрист Pricewaterhousecoopers, партнер у юридичній фірмі Sayenko Kharenko. Людина, яка довгий час працювала по один бік барикад з бізнесом і відверто бажає продовжити цю діяльність на новому місці. От тільки інтереси бізнесу й держави далеко не завжди збігаються, особливо в Україні, де позамежна частка олігархічного бізнесу. Верланов стверджує, що готовий до конструктивної роботи з податковим комітетом і особисто з Ніною Южаніною. Але досвіду чиновника й бюрократа йому явно бракує, і Ніна Петрівна напевно цим скористається, їй же досвіду не позичати.
Верланов уже озвучив привселюдно, на чому він планує сконцентруватися у своїй роботі. Ні, реформування ДФСУ не пріоритет, усі ці переходи до сервісних служб не на часі. Боротьбу з контрабандою, за версією Верланова, якщо не закінчено, то вона на фінішній прямій. І зростання митних платежів в останні місяці він уважає результатом саме цієї боротьби, а не наслідком девальвації гривні, до якої безпосередньо причетне Міністерство фінансів. Адвокат — це назавжди.

Пріоритети Верланова збігаються з президентськими до непристойності — введення податку на виведений капітал і створення органу з надповноваженнями для розслідування економічних злочинів. Податок на виведений капітал, який має замінити податок на прибуток, президент пообіцяв бізнесу ввести вже з наступного року, подавши від свого імені відповідний законопроект. Мінфін відразу взяв під козирок і кинувся шукати в спорожнілому Держказначействі компенсатори для недонадходжень після нової реформи податків. Пролом, який треба чимсь заповнити, чималий, за різними оцінками від 38 до 45 млрд грн. Але хто шукає, той завжди знайде. За даними ДТ, під ніж підуть не тільки витрати на адмінапарат і стипендії, але й на доходи місцевих бюджетів. Мінфіну не дає спокою, що регіони з початку року тільки на депозити поклали приблизно 20 млрд грн, а в Держбюджеті доводиться регулярно скребти по засіках. Загалом, місцевим бюджетам сказали готуватися до гіршого. Це при тому, що скасування податку на прибуток і так відніме в них понад 7 млрд надходжень, і тут ніхто компенсаторів шукати не планує.

Та головний бюджетний виклик, пов'язаний з податком на виведений капітал, — це складність планування надходжень, адже бізнес сам вирішуватиме, коли й скільки заплатить у Держказначейство. Враховуючи, що й без цього проблема планування доходів держбюджету для України одна з основних, а цей рік продемонстрував повну неспроможність системи держфінансів працювати злагоджено й точно, далі буде тільки гірше.

Кажучи про створення служби, яка б розслідувала економічні злочини, Верланов на словах готовий шукати якийсь компроміс між пропонованою Мінфіном Службою фінансових розслідувань і президентським бюро. Але його варіант компромісу по суті — це президентське бюро, але з іншою назвою. Розслідування всіх без винятку економічних злочинів, вихід служби з підпорядкування Мінфіну, та і будь-якому іншому міністерству, залучення старих кадрів з податкової міліції, військових, оперативно-розшукові функції з усіма наслідками. За версією Верланова штат служби має бути до трьох тисяч людей, при цьому аналітичну роботу в ній мають виконувати від сили 100—200 співробітників. Отака аналітична служба.

Питання реформування самої фіскальної служби, на думку Верланова, впирається в потребу зробити низку законодавчих змін, які самостійно Мінфін прийняти не може й "активно співпрацюватиме в цьому напрямі з парламентським податковим комітетом". Та й узагалі, навіщо щось реформувати? Є електронний кабінет платника, що вам ще треба? Беріть, користуйтеся.

Очевидно, що рухатися до єдиної мети Верланов із Власовим поки що не мають наміру. ДФСУ продовжить працювати в штатному режимі, контролюючи напрями легальних і тіньових потоків, а Мінфін продовжить удавати, що служба йому підзвітна, і він її контролює, особливо не втручаючись в те, що відбувається. Про жодне реальне реформування митниці й створення сервісної фіскальної служби не йтиметься, кадрову вертикаль не зміцнять, ланцюжки тіньових потоків розімкнуть по дрібницях, митницю не модернізують тощо.

Президент і прем'єр як подружжя в розлученні, яке ніяк не роз'їдеться і змушене ділити спільну однокімнатну квартиру. Можете собі уявити обстановку в цьому житлі. І, зважаючи на все, прем'єр зрозумів те, що президент давно знав, — без прем'єра президентські вибори не виграти. Прем'єр президентові потрібен, адже саме він просуває і приймає потрібні рішення, імітує реформи, перерозподіляє потоки, а головне — забезпечує підтримку мажоритарників, що кують перемогу Порошенка на округах.

Події в ДФСУ — лише епізод бурхливих стосунків президента й прем'єра. Порошенко переконаний, що Гройсман усім зобов'язаний йому — і спікерством, і прем'єрством. Тому щоразу повинен слухняно приносити кинутий патик. Гройсман так не вважає й заживо лягати в піраміду Петра Олексійовича не має наміру, збираючись довго й щасливо пожити в українській політиці. Але без підконтрольних силовиків (а навіть Аваков, що примкнув до оголошеної "боротьби з контрабандою", відразу ж поспішив зустрітися з Грицаком і дати сигнал: "це не я!") воювати з чинним президентом украй складно. Особливо людині, яка точно не святіша за Папу Римського. Порошенко хоче перемоги за всяку ціну і йому потрібен важіль уряду. Гройсман за всяку ціну хоче не забруднитися в цій кампанії. Торги тривають.

Українські дерева все частіше хворіють – експерти. ВІДЕО

Сьогодні, 21:24

У великому місті дерева страждають через спеку або забруднене повітря, розповідає еколог Олексій Василюк.

Українські дерева все частіше хворіють. Але є люди, які їх лікують. Робота ця не з простих.

Побачити, що дерево хворе, можна неозброєним оком. Якщо стовбур вражений грибами, або кора обсипається, це сигналізує про поганий стан, як і пожовкле і опале листя влітку або ранньої осені.



У великому місті дерева страждають через спеку або забруднене повітря, розповідає еколог Олексій Василюк.

Більше двохсот дерев врятував Володимир Вітроградський. Він арборист-деревознавець, займається зеленими насадженнями.

Займається цією справою Володимир уже 15 років. Ще підлітком доглядав за сімейним садом. Навчався в основному на власних помилках. І так за роки практики розробив власну методику.

Хворіють дерева зазвичай через несвоєчасний або неправильний догляд. А заразити їх можна навіть нестерильним інструментом, розповідає Володимир.

Цілителів дерев в Україні небагато. Зазвичай хворі рослини зрубують. Адже їх лікування досить витратне. Щонайменше, послуги такого фахівця обійдуться в 200 гривень. У складних випадках дорожче – десятки тисяч. Може бути і більше – до 100 тисяч. Тобто це матеріали плюс робота. А робота дуже складна. Найголовніше, що це робота з живим організмом.

Простіше систематично доглядати, щоб потім не довелося витрачати кошти на лікування, або гірше, взагалі зрубати ще живу рослину.

Раніше повідомлялося, що в Харкові вчені придумали, як врятувати дерева від шкідника.

Також ми писали про те, що в Сумській області через стихійну навалу короїда масово вирубують ліс.

Обсяги нелегальної лісозаготівлі в Україні складають близько 75% — екс-міністр екології

Обсяги нелегальної лісозаготівлі в Україні складають на сьогодні близько 75%.

Про це в ефірі програми «Нині вже» на Громадському повідомив екс-міністр екології і природних ресурсів Сергій Курикін.

«Є статистика, скажімо в співвідношенні між нелегально і легальною лісозаготівлею, показник складає 75%. Мається на увазі, що нелегальна лісозаготівля складає 75% у порівнянні із легальною, це якщо взяти як 100% легальну лісозаготівлю», — наголосив Курикін.

За його словами, ці цифри підтверджуються офіційними статистичними даними щодо експорту деревини до ЄС.

«Це колосальна цифра. І статистика експорту це підтверджує. Якщо в минулому році було офіційно експортовано до ЄС, це вже коли почав діяти мораторій, під виглядом дрів, 2 тисячі тон лісу за нашою статистикою, тол за даними ЄС, туди надійшло 477 тисяч тон лісу. Ось вам обсяги нелегальної лісозаготівлі», — наголосив Курикін.

Водночас, він додав, європейські компанії усвідомлюють, що з України надходить нелегально добута деревина.

«Я хочу сказати, що з того боку не можуть не усвідомлювати, що вони одержують контрафактний товар з України, тобто ліс значна частина якого, заготовлена нелегально… У європейському законодавстві є спеціальний регуляторний документ, який має запобігати такого роду практиці, але на превеликий жаль, він теж не спрацьовує, і виявляється, навіть законодавство Європи виявляється у цьому випадку неефективним», — підкреслив екс-міністр.

Раніше стало відомо, що Україна стала найбільшим експортером нелегальної деревини до Євросоюзу. Більше того, Україна експортує нелегальну деревину, зокрема, для постачальників IKEA.

Як повідомлялося, з початку запровадження мораторію на експорт лісу-кругляку обсяги вирубок не зменшилися, в той же час збільшилась кількість випадків контрабанди та незаконного вивезення деревини з України.

Раніше журналісти повідомляли, що Євросоюз може почати арбітражний та судовий процес проти України з метою скасування мораторію на експорт лісу-кругляка. Відповідне застереження надіслала єврокомісарка з питань торгівлі Сесілія Мальмстрьом.

Мораторій на експорт лісу-кругляку діє в Україні з 2015 року. Свого часу через відмову його скасування Єврокомісія відмовилася надавати Україні транш на суму 600 млн євро.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Хто знищує українські ліси?

Раніше повідомлялось, що Євросоюз готується до початку арбітражних слухань проти України через мораторій на експорт лісу-кругляка.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: В Україні створили інтерактивну мапу
7 вересня, 2018 21:11 

Природоохоронні органи нездатні протидіяти незаконній вирубці лісу — екс-міністр екології?

 

Колишній міністр екології України Сергій Курикін заявив, що реальний стан природоохоронних органів унеможливлює протидію незаконній вирубці лісу.

Про це Курикін повідомив в ефірі програми «Нині вже» на Громадському.

«На мою думку, на сьогоднішній день зроблено все для того, щоби екологічний контроль і ефективний контроль взагалі, зокрема за лісокористуванням, щоби він був розбалансований», — сказав екс-міністр.

Курикін зазначив, що, на його думку, в питанні протидії незаконним вирубкам головну роль має відігравати не Нацполіція, а екологічна інспекція та лісова охорона.

«Але я хочу наголосити на тому, що органи лісової охорони входять до складу Державного агентства лісового господарства, яке вирішує насамперед не екологічні, не природоохоронні завдання, а господарські завдання. Тобто фактично вони самі себе контролюють і самі себе перевіряють», — пояснив він.

Екс-міністр додав, що екологічну інспекцію «запустили в тривалий процес реорганізації», який буде тривати до 2020 року.

«Я дуже сумніваюся, що вона буде спроможна щось ефективно робити, навіть якщо сильно цього хотітиме», — заявив він.

Курикін підкреслив, що теоретичні важелі протидії незаконній вирубці лісу в Україні є, але реальний стан органів, які займаються цим питанням, унеможливлює їх роботу.

«Я повторює, це (сталося — ред.) за рахунок того, що екоінспекція вступила у фазу затяжної реорганізації, а лісова охорона підпорядкована тому органу, який власне кажучи господарює в лісі і значною мірою є відповідальним за той стан речей, який існує», — резюмував він.

Як зазначив керівник проекту «Лісова варта» Дмитро Карабчук, екоінспекція не може протидіяти незаконній вирубці, бо не має достатньо повноважень.

«Держекоінспекція малоефективна, оскільки вона не має дозволу зараз працювати і перевіряти господарські суб’єкти в частині дотримання законодавства з точки зору охорони природи», — пояснив він.

Нагадаємо, Верховна Рада України ухвалила закон про криміналізацію контрабанди та незаконної вирубки лісу з правками, внесеними президентом.

Раніше стало відомо, що Україна стала найбільшим експортером нелегальної деревини до Євросоюзу. Більше того, Україна експортує нелегальну деревину, зокрема, для постачальників IKEA.

Як повідомлялося, з початку запровадження мораторію на експорт лісу-кругляку обсяги вирубок не зменшилися, в той же час збільшилась кількість випадків контрабанди та незаконного вивезення деревини з України.

Раніше журналісти повідомляли, що Євросоюз може почати арбітражний та судовий процес проти України з метою скасування мораторію на експорт лісу-кругляка. Відповідне застереження надіслала єврокомісарка з питань торгівлі Сесілія Мальмстрьом.

Мораторій на експорт лісу-кругляку діє в Україні з 2015 року. Свого часу через відмову його скасування Єврокомісія відмовилася надавати Україні транш на суму 600 млн євро.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: Хто знищує українські ліси?

Раніше повідомлялось, що Євросоюз готується до початку арбітражних слухань проти України через мораторій на експорт лісу-кругляка.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ: В Україні створили інтерактивну мапу вирубки лісів у Карпатах

7 вересня, 2018 21:31

Сергій Євтушок звернувся до прем’єр-міністра з вимогою захистити лісове господарство України

Сергій Євтушок звернувся до прем’єр-міністра Володимира Гройсмана з вимогою захистити лісове господарство України і продемонструвати стратегію розвитку галузі.

Під час свого виступу у Верховній Раді він зауважив, що політика уряду може призвести до знищення одного з найбільших природних багатств України – наших лісів.

Політик нагадав, що 15 листопада 2017 року Кабмін на своєму засіданні затвердив «Стратегію реформування лісового господарства України до 2020 року». Вона передбачає передачу наших лісів у концесію. Справжньою метою такої програми є обкрадання та подальша приватизація лісових господарств, переконаний Сергій Євтушок.

«Це призведе до того, що ми втратимо ліси», – наголосив парламентарій.

Народний депутат від «Батьківщини» також зауважив, що з 2015 року не фінансується програма щодо охорони, збереження та відновлення українських лісів.

«Упродовж 3 років не фінансуються державні підприємства лісового господарства на сході країни. Там масово звільняються люди. Це виклик для нас. Ми можемо втратити лісовий фонд», – додав він.

Сергій Євтушок наголосив, що минулої сесії до закону щодо підтримки фермерських господарств парламентські ділки внесли поправку, яка додатково оподатковує лісові державні підприємства.

«Вони і так платити податок за кожне дерево. А тепер ці ділки спромоглися протягнути поправку, яка унеможливлює роботу цих держпідприємств. Це призведе до приватизації держлісгоспів», – пояснив політик.

Як наголосив Сергій Євтушок, прем’єр-міністр має втрутитися в ситуацію і захистити лісове господарство України.



Новини
07.09.18 17:48
https://ba.org.ua/sergij-yevtushok-zvernuvsya-do-premyer-ministra-z-vimogoyu-zaxistiti-lisove-gospodarstvo-ukraїni/

Підняли гелікоптери та літаки – лісові пожежі на Харківщині

На Харківщині з початку вересня вогонь знищив 70 гектарів лісу, у декількох селах полум’я перекинулося на житлові будинки.

Вогонь приборкують сотні бійців Державної служби з надзвичайних ситуацій, застосовують гелікоптери та літаки. Роботи додає спека та вітер.

У поліції не виключають, що пожежі хтось влаштовує навмисно, адже одночасно вогонь спалахує в декількох місцях.

На Харківщині тривають масштабні лісові пожежі

Рятувальники щодня фіксують в регіоні близько сотні пожеж

У лісах і в степах Харківської області тривають масштабні пожежі: рятувальники фіксують у регіоні до ста пожеж на день. Зараз в області оголошено надзвичайний рівень пожежної небезпеки.

За останні три доби в області сталося близько трьохсот пожеж: горить суха трава, хвоя і ліси. Найгарячіше зараз у Зміївському, Нововодолазькому та Красноградському районах. За словами рятувальників, винні в цих пожежах найчастіше люди, адже випалювання сухостою або кинутий недопалок при такій погоді і вогонь поширюється миттєво.

Крім того, в поточному році серпень, як кажуть метеорологи, самий сухий за більш ніж сто п'ятдесят років спостережень.

"Такого сухого серпня в Харківській області не було з 1849 року. Тоді випало тільки 0.0 мм опадів – як і в цьому році. Підрозділи надзвичайників переведені на посилений режим несення служби. Тому найближчого тижня погода не зміниться", – зазначила Євгенія Ляшенко, завідувачка сектором метеопрогнозів Харківського гідрометцентру.

Сьогодні, 18:50

"Квартал 95" опубликовал ролик о вырубке леса и пообещал "сажать" в новом "Слуге народа". Видео


Студия "Квартал 95" выложила в Facebook проморолик нового сериала "Слуга народа", в котором герой Владимира Зеленского вывозит местного чиновника на место вырубленного леса, предлагает тому копать яму и просит водителя "принести стволы". На вопрос, что он собирается делать, Зеленский говорит: "Пока только сажать", – и дает чиновнику саженцы деревьев.