ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

09 листопада 2019

Змін клімату вдасться уникнути, якщо виловлювання СО2 з атмосфери стане прибутковим – вчені

Дослідження задають напрямок, у якому мають рухатися уряди країн



Собівартість вилученого з атмосфери вуглекислого газу (СО2) має складати не менше $100 за тонну – цей вуглець можна буде продавати підприємствам для подальшого виробництва з нього якихось потрібних речей. Тільки в такому випадку можна зробити цю індустрію прибутковою, вважають вчені, які опублікували відповідне дослідження в журналі Nature, пише HighTech Plus.

Вчені семи наукових організацій, включаючи Оксфорд і Каліфорнійський університет в Лос-Анджелесі (UCLA), представили доповідь про стан та перспективи індустрії з уловлювання вуглекислого газу з атмосфери. Вони вперше розглянули бізнес-модель цього процесу – з урахуванням можливостей переробки і подальшого використання вуглецю.

Щоб уникнути кліматичної катастрофи, людство в терміновому порядку має вилучити з атмосфери надлишковий вуглекислий газ, через який планета нагрівається, і розвиток цієї індустрії повинен стати одним із ключових, вважають вчені.

Зокрема, в дослідженні розглядається відразу десять варіантів використання зрідженого СО2. Його можна перетворювати в паливо, хімікати, пластик або будівельні матеріали.

Вчені підкреслюють: якщо хоча б кілька з цих схем стануть рентабельними, індустрія уловлювання оживе.

За їхніми розрахунками, кожен з можливих варіантів може вловити близько 0,5 гігатонн (мільярда тонн) СО2, який в іншому випадку потрапить в атмосферу. У найбільш оптимістичному сценарії людство зможе вловити і переробити щороку 10 гігатонн СО2 – але для цього вартість процесу повинна бути на рівні $100 за тонну.

Це внесло б істотний внесок в боротьбу з глобальним потеплінням. За даними Міжурядової групи експертів зі зміни клімату, щоб стримати зростання глобальних температур на позначці нижче 1,5 градусів С протягом решти 21-го століття, з атмосфери потрібно видалити 100-1000 гігатонн СО2.

Вчені підкреслюють, що політикам необхідно діяти вже зараз. В даний час викиди вуглецю щороку збільшуються більш ніж на 1%, досягнувши рекордного рівня в 37 гігатонн СО2 у 2018 році.

«Аналіз, який ми представили, ясно показує, що переробка вуглекислого газу може бути частиною рішення для боротьби зі зміною клімату, але тільки якщо ті, хто приймає рішення в політиці і економіці, підуть назустріч», – підкреслила Емілі Картер, професор хімічної та біомолекулярної інженерії в UCLA і співавтор статті.

«Видалення парникових газів необхідно для стабілізації клімату, – констатував Кемерон Хепберн, один з провідних авторів дослідження, директор Оксфордської школи підприємництва і навколишнього середовища імені Сміта. – Ми не змогли скоротити свої викиди, тому тепер нам потрібно почати видаляти вуглекислий газ з атмосфери».

Один з найпомітніших стартапів, які працюють над технологіями уловлювання та переробки СО2 – Carbon Engineering, який привернув увагу засновника Microsoft Білла Гейтса. Спільно з партнерами з Гарварда стартап розробив дешевий спосіб уловлювати вуглекислий газ в атмосфері і перетворювати його на паливо.

9 ЛИСТОПАДА 2019, 21:03

Як нам облаштувати наукову сферу

Про це йшлося на засіданні Національної ради з питань розвитку науки і технологій під головуванням прем'єр-міністра України.

Кабмін

Пригадується, тоді теж за вікном стояла осінь. Рік 1994-й… З молодечим запалом і завзяттям науковці ініціювали рух за оновлення й розвій української науки.

1996 рік ознаменувався Всеукраїнською нарадою з реформування науки, де з уст одного академіка пролунало сакраментальне: "Різати все одно доведеться". Проте обійшлося без "коліївщини": ухвалили резолюцію в традиційному стилі — та й годі. Відтоді впродовж багатьох років під стогін про занепад науки, акомпанемент багатоголосих дискусій про шляхи її порятунку урізали фінансування науки, скорочували науково-технічну сферу, активні вчені масово полишали наукові установи і виїжджали за кордон.

Від тієї пам'ятної осені минуло чверть століття — часовий вимір одного покоління. Ті, хто стояв біля витоків процесу реформування та демократизації науки, — або ж далеко, або вже в тому віці, коли листопад не тільки за вікном. Отож усі сподівання на те, що ті, хто прийшов на зміну, — більш освічені, обізнані, відкриті для світу — зможуть облаштувати наукову сферу так, щоб вона розвивалася на благо суспільства, а талановита молодь охоче йшла в науку.

Після такого ліричного екскурсу перейдімо до нинішніх реалій.

5 листопада відбулося засідання Національної ради України з питань розвитку науки і технологій (далі — НРРНТ), яку, згідно з положенням про цей дорадчий орган, очолює прем'єр-міністр. Порядок денний був вельми насиченим. Ключове питання — про формування засад державної політики у сфері наукової та науково-технічної діяльності. Зі вступного слова Олексія Гончарука стало зрозуміло, що він має намір, як то кажуть, узяти бика за роги, бо відразу заявив, що засідання не для того, аби поговорити, а "вийти на конкретні кроки". Очільник уряду готовий почути від учених пропозиції, як зробити систему управління науковою сферою максимально ефективною, щоб вона була орієнтована на результат. А для цього потрібно змінити систему фінансування так, щоб більше отримували ті, хто має кращі здобутки. "Ми розуміємо, що держава недостатньо фінансує науку", — сказав він. І для того щоб ефективно використовувати наявні ресурси, потрібно визначити пріоритети.

Прем'єр заявив, що "точно не будемо гаяти часу", і поставив завдання: "Протягом двох місяців ми маємо сформувати політику реформування наукової сфери".

Про те, до чого призвела відсутність державної політики в науково-технічній сфері, промовисто свідчать дані інформаційно-аналітичних матеріалів, які отримали всі учасники засідання. Так, якщо 2014 року наукові дослідження і науково-технічні (експериментальні) розробки — ДіР — здійснювали 999 організацій, то 2018-го — 950. Частка виконавців ДіР (дослідників, техніків і допоміжного персоналу) у загальній кількості зайнятого населення торік становила 0,54% (в т. ч. дослідників — 0,35%). Щоправда, ці цифри не включають науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, але від того сума істотно не зміниться. Для порівняння: за даними Євростату, ця частка найвища в Данії (3,18% ), Фінляндії (3,0%), Великій Британії (2,29%) , Нідерландах (2,28%); найнижча — у Румунії (0,54%), Кіпру (0,87%), Болгарії (1,09%) та Польщі (1,08%). Тенденція до скорочення чисельності працівників, задіяних у ДіР, вражає: 2015 року — 122504, а 2018-го — 88128. Показовим є також те, що понад чверть дослідників — віком 60 років і старші.

Критично низькою залишається наукоємність валового внутрішнього продукту (ВВП) України. 2018 року цей показник становив 0,47% ВВП (2017-го — 0,45%, 2016-го — 0,48, 2015-го — 0,47).

Голова Наукового комітету НРРНТ доктор-фізико-математичних наук Олексій Колежук зазначив, що стан науки в Україні критичний і не відповідає курсу України на інтеграцію до Європейського Союзу. Причини такого становища усім давно відомі і полягають не тільки в недофінансуванні, а значною мірою в тому, як розподіляються кошти на науку. Про недосконалість нинішньої системи бюджетного фінансування наукової та науково-технічної діяльності свідчать висновки, які Науковий комітет підготував за результатами звітів головних розпорядників бюджетних коштів (ГРБК) про використання фінансових ресурсів на наукову та науково-технічну діяльність. Не всі знають, що є 27 ГРБК, які займаються науковою діяльністю. Широкому загалу відомі хіба що великі наукові організації, такі як НАН, галузеві академії, МОН. Та є чимало відомств і організацій, які в своєму підпорядкуванні мають наукові підрозділи, що фінансуються з держбюджету. У висновках Наукового комітету є багато цікавого про те, як вони розпоряджаються бюджетними грошима. (Докладніше про це — у публікації "Наука в гаманці", DT.UA, №12, 30.03.2019 р.)

Після оприлюднення цих висновків Олексій Колежук висловив пропозиції Наукового комітету щодо першочергових кроків з реформування наукової сфери. Дехто сприйняв їх як занадто радикальні. Однак у пропозиціях НК щодо реформування наукової сфери є істотне застереження: "З огляду на вкрай скрутне становище, наукова система в Україні є вразливою і може бути безповоротно зруйнована в разі продовження недофінансування, скорочення чисельності дослідників і відсутності реформ. До такого результату можуть призвести і радикальні механічні структурні зміни, якщо такі будуть запроваджуватись переважно адміністративними та апаратними засобами. Тому реформи мають бути негайними і рішучими, та водночас зваженими, з обов'язковим залученням наукової спільноти до процесу реформування".

Найгарячіша дискусія виникла про статус галузевих академій. Так, відповідно до ключових пропозицій щодо реформування науки, розроблених Науковим комітетом, кращі установи галузевих академій, крім Національної академії медичних наук, передаються до НАН України, а всі інші національні галузеві академії — НАПН, НААН, НАПрН та Академія мистецтв — перетворюються "на громадські організації, що не здійснюють управління науковими установами, зі збереженням довічної плати за звання академіка та члена-кореспондента"; при цьому передбачається "створення умов для об'єднання наукових установ і підрозділів на основі найбільш конкурентних у національні наукові центри, державні ключові лабораторії, навчально-наукові центри та дослідницькі університети, а також для переходу наукових установ на інші організаційно-правові форми з гнучкими умовами оплати праці". Академія медичних наук трансформується за аналогією з National Institute of Health: її установи мають зосередитися на наукових та клінічних дослідженнях, а підрозділи, які не займаються наукою, а виконують суто лікувальні функції, передаються Міністерству охорони здоров'я.

Ще одна реформаторська пропозиція, яка далеко не всім сподобається, стосується вікового цензу. Так, обіймати керівні адміністративні посади в системі НАНУ та всіх інших наукових (науково-освітніх) установах можна буде лише до 70 років.

Зрештою, усі наукові установи мають за єдиними правилами пройти державну атестацію, а ті, що не зможуть її пройти, потраплять під прес реорганізації/ліквідації.

Очільниця Міністерства освіти і науки Ганна Новосад у короткому слові повідомила, що "МОН змушене призупинити атестацію вишів цього року, щоб здійснити донабір експертів, зокрема міжнародних. Водночас університети зможуть пройти атестацію та отримати кошти на базове фінансування науки на початку наступного року. Між кращими розподілять не 100, а 400 мільйонів гривень".

"Буквально кілька тижнів тому в МОН стартувала атестація, за підсумками якої ми вперше мали дати кращим науковим напрямам у вишах базове фінансування на науку. На 2019 рік на це було закладено 100 мільйонів гривень. Аналіз та експертне оцінювання наукової діяльності повинні проводити незалежні експерти — загалом до МОН було подано понад 900 анкет. Але за результатом їх аналізу та рейтингування кандидатів Комісія з атестації ухвалила рішення про донабір експертів — з підвищеними вимогами до кандидатів, а також залученням міжнародних фахівців", — зазначила Ганна Новосад.

Науковий комітет пропонує законодавчо "врегулювати питання залучення до проведення наукової та науково-технічної експертизи іноземних експертів з урахуванням захисту національних інтересів" і визначити механізми оплати праці експертів. Зокрема, пропонується внести зміни до постанови Кабінету Міністрів від 19.07.2017 р. №540 "Про затвердження порядку проведення державної атестації наукових установ". До того ж наступного року мають розпочатися конкурси через Національний фонд досліджень, де питання прозорої незалежної експертизи наукових робіт серед пріоритетних.

На нараді наголошувалося, що реформа наукової сфери не може відбуватися окремо від загальної реформи економіки, що має стимулювати попит на наукові дослідження і розробки. Про це, зокрема, сказав у своєму виступі відомий учений-фізик, перший голова Комітету з науково-технічного прогресу Кабінету Міністрів України, згодом — голова Державного комітету України з питань науки і технологій Сергій Рябченко. "Лише реформа академій наук не вирішить проблеми занепаду науки, — переконаний він. — Має бути розроблена стратегія підтримки всієї наукової сфери України, нова науково-технічна політика. Непоправною втратою стало те, що в процесі приватизації промислових підприємств була знищена галузева наука, інноваційна сфера. А тому згідно з рекомендаціями "Заключного звіту незалежного європейського аудиту національної системи досліджень та інновацій України" маємо розробити так звану крос-урядову стратегію. Без цього ми нікуди не поїдемо…"

Прем'єр-міністр дослухався (принаймні так здалося) до розумних порад досвідчених учених. Хоча часом вступав у дискусію і не приховував того, що чогось не знає. Його навіть зацікавило, що росте на полях аграрної академії…

Один із меседжів очільника уряду стосується підтримки молодих науковців. У проєкті бюджету-2020 Кабмін заклав 100 млн грн на конкурс проєктів молодих учених. Але питання — чи буде кому їх отримувати, адже молодь у науку пряником не заманиш, а ті, хто пов'язує з нею своє майбутнє, уже виїхали і не планують повертатися. Цікаво, яким медовим калачем урядовці думають їх повертати?

Науковий комітет підтримує ідею, що прийшла зі Львова, — про створення Національної системи дослідників (НСД). Її ініціатор — доктор фізико-математичних наук Андрій Трохимчук. Програма "Львівська система дослідників" уже працює, і науковці, зокрема молоді, мають фінансову підтримку. "У межах ініціативи визначено 62 найуспішніших дослідників міста в різних сферах, які отримують щомісяця 6–10 тисяч гривень, — розповів учений. — На реалізацію програми цього року міська рада Львова виділила 6 мільйонів гривень. Учасники НСД становлять національний пул експертів. Зараз на етапі створення Українська асоціація дослідників. Вважаю, що шляхом об'єднання як молодих перспективних, так і успішних досвідчених дослідників, надання таким дослідникам стипендії ми можемо залучити їх до розвитку науково-технічного потенціалу країни. Сподіваємося, що така підтримка буде зростати, і молоді вчені не виїжджатимуть".

…Має ж колись після тривалого листопаду прийти в науку весна.


08 листопада 2019

«Червона книга» не рятує: знову вбили лося

З кожним таким повідомленням Чернігівщина стає дедалі більше схожою на ареал мешкання живодерів і тотальної безкарності. У Борзнянському районі, в лісах поблизу села Омбиш, браконьєри вбили молодого лося. Оббілувати тушу зловмисники не встигли – своєчасно нагрянула поліція та лісова охорона.

Тварини вбили лося

Трагедія відбулась в день відкриття полювання на пушного звіра. Старт сезону – справжнє свято для справжніх мисливців, а для «м’ясників» – лише черговий привід офіційно вийти на свій брудний промисел, прикриваючись мисливськими посвідченнями.

Другого листопада, на околицях села Омбиш, в угіддях ДП «Борзнянський лісгосп», знайшли тіло молодого статевозрілого самця лося! Місцеві розповідають, що бачили в болоті кількох лосів, яких гнали мисливські собаки. Через деякий час пролунали постріли. Ще за кілька хвилин побачили пораненого самця, з грудей якого юшила кров!


Представник лісової охорони проводить огляд тіла

На місце події виїхали працівники патрульної поліції, рейдова бригада Борзнянського лісгоспу та їхні колеги з ДП «Ніжинське лісове господарство». Прибувши в зазначене місце, охоронці природи знайшли вбитого лося.

«Про загиблого лося місцевих єгерів з приватного мисливського господарства повідомили мисливці з села Петрівка, – розповідає міжрайонний мисливствознавець ДП «Борзнянський лісгосп» Віталій Кулик. – Їхні собаки знайшли вбиту тварину в лісі. Єгері зателефонували колегам з ДП «Ніжинське лісове господарство», а ті повідомили нас та патрульну поліцію».


На місці злочину

За два з половиною кілометри лісові охоронці виявили групу мисливців з Омбиша, які сиділи біля своєї будки та тягнули по чарці, таким чином відзначаючи відкриття сезону.

«Коли почали з’ясовувати обставини справи, то викликали до лісу двох петрівців – ті прийшли без зброї і повідомили, що це їхні собаки знайшли вбитого лося. Ми нікого не затримували – ні ми, ні поліція. Потім приїхали слідчі з Борзни та Ніжина, провели опис, а тіло відправили на експертизу», – каже представник лісової охорони.

Пошуки пораненого самця, про якого повідомляли місцеві селяни, тривали до ночі, однак результатів не принесли. Охоронці природи припускають, що другого лося могло і не бути.

«Кажуть, що бачили другого лося, але це лише розмови – ніхто другого лося не знайшов», – доводить Віталій Кулик.

Убитій тварині було 2,5 роки.

За фактом незаконного полювання поліція порушила кримінальну справу. У трьох мисливців з Омбиша вилучені рушниці. Триває слідство.

Розтин, який проводили ветеринари, виявив у тілі самця залишки свинцевої кулі. Всі нутрощі були перебиті. Кулю шукали з допомогою металошукача. Слідство з’ясувало, що молодого самця лося вбили з гладкоствольної рушниці, гільзи на місці злочину не було. Практика подібних злочинів свідчить про те, що винних так і не знайдуть. Це – нереально! Швидше за все, вбивці залишаться непокараними.

Доки не вибили всю фауну

Як не печально, але те, що вносять в «Червону книгу», гине ще швидше, ніж те, на що дозволено полювати. По-перше, мисливські господарства не зацікавлені у збереженні та підтриманні популяції «червонокнижних» тварин – так би мовити, ринок, і звинувачувати бізнес в цьому – невдячна річ! Друге і найголовніше – відсутнє адекватне покарання за браконьєрство. Адже не є таємницею, що більшість браконьєрів – це люди заможні: з дорогими тепловізорами, рушницями, технікою та безпілотниками. Саме під них наші мандаторії в парламенті залишили законодавчі лазівки, які дозволяють залишати подібні речі безкарними. Та й мізерні штрафи не зупиняють кровожерливих браконьєрів. Вихід один – посилити відповідальність за незаконне полювання. І тут далеко ходити не треба, поруч хороший приклад – Республіка Білорусь! Там тільки за увімкнені фари в мисливських угіддях і відмову зупинитись на вимогу єгеря – конфіскація транспортного засобу. За незаконно добуту тварину – реальні тюремні строки. Тож у цій ситуації риба гниє з голови, і чим швидше народні депутати внесуть зміни до Кримінального кодексу, тим більші шанси на збереження біологічного різноманіття в наших лісах.

Віталій Назаренко, «Чернігвщина» №45 (758) від 7 листопада 2019 Хочете отримувати головне в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram.

12:58, 08 ЛИСТОПАДА 2019

За минулу добу поліція відкрила три кримінальні провадження за фактами незаконної порубки дерев


7 листопада до підрозділів поліції Херсонщини надійшли 4 повідомлення про факти, пов’язані з лісом. В Горностаївське, Каланчацьке та Скадовське відділення поліції надійшла інформація про незаконне спилювання дерев. Також Олешківським відділенням перевіряється законність факту продажу деревини.

Близько десятої ранку в «Єдиний центр 102» поліції Херсонщини зателефонував працівник лісогосподарства Горностаївського району. Лісничий повідомив, що неподалік від с. Заводівка виявив самовільну порубку дерев дубу. В ході огляду місця скоєння правопорушення поліцейські з’ясували, що невідомі зловмисникинезаконно спиляли 13 дерев.

Цього ж дня до чергової частини Скадовського відділення поліції зателефонував небайдужий місцевий житель. Чоловік розповів, що в лісосмузі біля с. Грушівка пиляють дерева. На місці події слідчо-оперативна група виявила трьох чоловіків, віком від 29 до 36 років, які за допомогою бензопилки незаконно спиляли два дерева акації.

Також,як повідомлялося раніше, поліцейські викрили двох лісових браконьєрів у Каланчацькому районі.

За всіма фактами відкриті кримінальні провадження за ч.1 ст.246 ККУ. Працівники лісогосподарств встановлюють суму завданих державі збитків.

А в Олешківське відділення поліції надійшло повідомлення що в с. Великі Копані чоловік продає дрова, завантажені у причеп до легкового автомобіля. 42-річний житель району пояснив поліцейським, що ці дрова він придбав ще два роки тому. А на даний час вирішив їх продати за непотрібністю. Наразі працівники поліції перевіряють дану інформацію.

Нагадуємо, що поліція Херсонської області приділяє посилену увагу недопущенню незаконного видобутку деревини. У разі володіння такою інформацією, прохання терміново телефонувати за номером «102» або звертатись у найближчий підрозділ поліції. Анонімність гарантується.

Відділ комунікації поліції Херсонської області
Сегодня, 16:24
http://ksza.ks.ua/news/kriminal/85916-za-minulu-dobu-polcya-vdkrila-tri-krimnaln-provadzhennya-za-faktami-nezakonnoyi-porubki-derev.html

Цієї осені на Хмельниччині посадили 50 гектарів лісу


Лісівники висаджують дерева. Фото: kmlis.gov.ua

Активно ведеться посадка хвойних порід.

Лісівники Хмельниччини проводять осінню посадку лісу. Як повідомляють у прес-службі обласного управління лісового та мисливського господарства, цього сезону вже посаджено майже 50 гектарів лісу. А з початку року заліснено понад 755 гектарів площ.

«Підприємства Хмельницького управління лісового та мисливського господарства активно включилися в процес омолодження лісу. Тим паче, що восени в лісівників є більше часу для виконання усіх процесів, ніж навесні. Особливо активно зараз у колективах, де ведеться посадка хвойних порід. Це, зокрема, підприємства північного регіону. В Шепетівському, Славутському, Ізяславському лісгоспах за інтенсивними технологіями вирощують перспективні породи – модрину, сосну, дугласію та інші, де заліснення здійснюють посадковим матеріалом із закритою кореневою системою», - йдеться у повідомлені.

Лісівники додають, що посаджені таким методом сіянці мають значний запас поживних речовин, вологи, набирають повну силу росту з перших днів та мають хорошу здатність витримати весняні заморозки й сонячні опіки.

8 Листопада Наталя ГАРМАТЮК Суспільство 

Більше 300 людей гасять лісові пожежі в Сіверському районі

Загальна площа території, охопленої вогнем, становить 15,1 га



Як передає Depo.Кубань із посиланням на "Кубань 24", до гасіння трьох лісових пожеж в Сіверському районі залучили понад 300 осіб.

За відомостями видання, до угруповання входять фахівці лісопожежного центру, співробітники МНС, представники лісництв, адміністрацій та волонтери. Також до місця пожежі перекинули 32 одиниці спецтехніки, повідомляє прес-служба адміністрації Краснодарського краю.

У виданні зазначають, що в Сіверському районі рятувальники гасять три лісові пожежі: два поблизу станиці Фортечний - 9,9 га, і станиці Ставропольської - 2,5 га. Ще одна лісова пожежа була зафіксована в районі селища Планченська Щілина - 2,7 га в Сіверському районі. Загальна площа - 15, 1 га.

Ще одна лісова пожежа в Туапсинському районі на площі 2,5 га загасили 8 листопада біля 14:00. Ліс горів в Пшішському лісництві.

Як повідомляв Depo.Кубань, новий осередок загоряння виявлений в Сіверському районі.

Працівники лісового господарства дізналися про безпечні методи проведення лісосічних робіт у зимовий період





Головні державні інспектори Управління Василь Штанько і Руслана Зубрицька 7 листопада 2019 року провели семінар-нараду з керівництвом і працівниками ДП «Звенигородське лісове господарство».

Директор підприємства Анатолій Проценко, лісничий Хлипнівського лісництва Звенигородського лісгоспу Борис Юрченко та бригада лісорубів отримали фахові роз’яснення спеціалістів Управління щодо безпечних методів роботи під час проведення лісосічних робіт у зимовий період та щодо шляхів мінімізації дії шкідливих і небезпечних чинників на організм працівників. Учасники семінару-наради дізналися про необхідні заходи із запобігання випадкам виробничого травматизму і професійних захворювань серед працівників лісового господарства.

Головний державний інспектор відділу нагляду в АПК та СКС Василь Штанько поінформував присутніх про нещасні випадки, які сталися у галузі лісового господарства протягом 2018-2019 років та відзначив, що основними причинами виробничого травматизму у лісовій галузі є порушення працівниками вимог інструкцій з охорони праці, перебування працівників на робочому місті в стані алкогольного сп’яніння, порушення трудової та виробничої дисципліни, допуск працівників до виконання робіт підвищеної небезпеки без відповідної професійної підготовки, неякісне проведення інструктажів на робочому місці тощо. У зимовий період основною причиною травматизму є невиконання підготовчих робіт до проведення основних лісосічних робіт.


«З утвердженою технологічною картою майстер лісу під підпис ознайомлює працівників, яким належить вести роботи на лісосіці та видає бригадиру технологічну схему лісосіки. Бригадир також ознайомлюється з технологічною картою під підпис. Виконувати рубку лісу дозволяється бригадою у складі не менше двох осіб, один із яких призначається старшим. При проведенні проріджувань, прохідних та вибіркових санітарних рубок лісу робочі, майстри лісу та особи, які прибули на лісосіку, повинні бути забезпечені захисними касками, без яких вони не можуть допускатися до роботи», - наголосив Василь Штанько.


Особи, відповідальні за проведення робіт з підвищеною небезпекою, повинні здійснювати постійний особистий контроль, відзначив фахівець Управління.

Руслана Зубрицька детально зупинилася на шляхах мінімізації дії шкідливих і небезпечних чинників на організм працівників лісового господарства.

Як підсумувала фахівець, формування культури безпеки праці, ефективність навчання і перевірки знань з питань охорони праці, проведення інструктажів, медичне обстеження, дотримання технологічної дисципліни залишаються найбільш актуальними факторами щодо поліпшення стану охорони праці у лісовій галузі.

Учасникам семінару-наради наголошено на неухильному дотриманні вимог безпеки під час проведення вантажо-розвантажувальних та лісозаготівельних робіт. Фахівцями Управління надано відповіді на питання учасників щодо дотримання вимог законодавства з охорони праці.


08 Лис 2019
Прес-служба

Вогняне небо і блискавки: потужні пожежі в Австралії спричинили аномалії у погоді



Низка лісових пожеж охопили південно-східний штат Австралії Новий Південний Уельс, внаслідок чого в погоді почали проявлятися аномальні явища.

Про це пише CNN.

Понад тисяча пожежників борються з вогнем. В регіоні оголошено 17-й рівень надзвичайного стану. При цьому вітер сприяє поширенню пожежі. На фото у соціальних мережах видно, що австралійське небо стало зловісно помаранчевим. А густий дим охопив дороги й міста по всьому штату. Станом на сьогодні відомо про 96 різних пожеж. 57 з них вийшли з-під контролю, про що повідомляє Пожежна служба Нового Південного Уельсу (NSW RFS).

"Якщо ви поблизу цих пожеж, ваше життя в небезпеці. Вам потрібно вжити заходів, щоб захистити себе", - повідомила служба NSW RFS на своїй сторінці у Twitter.

Деяким жителям місцевості поблизу міста Кемпсі повідомили, що для їхньої евакуації вже надто пізно. Тому їм потрібно негайно знайти місце, де можна сховатися. Пожежники кажуть, що низка пожеж "стають більш інтенсивними й небезпечними".

Деякі з них навіть створюють власні погодні умови. В небі утворюються "вогняні хмари", у яких формуються блискавки, але без дощу.

"Ці вогняні хмари особливо небезпечні. Не лишайтеся на відкритому просторі", - застерегли в NSW RFS.
Фото REUTERS
Фото REUTERS
Фото REUTERS
Фото REUTERS
Фото REUTERS
Фото REUTERS


Нагадаємо, у Київській області повідомили про підозру 22-річній жінці, яка через помсту спалила 14 гектарів лісу.

8 Листопада 2019 19:20
https://prm.ua/vognyane-nebo-i-bliskavki-potuzhni-pozhezhi-v-avstraliyi-sprichinili-anomaliyi-u-pogodi/




====



Лісові пожежі в Австралії настільки потужні, що змінюють погоду


Через пожежі в небі з’явилися хмари з блискавки, з яких не може піти дощ.




У Австралії через масові пожежі небо стало помаранчевим / Twitter/Marc Dodd

Низка «безпрецедентних» лісових пожеж охопили південно-східний штат Австралії Новий Південний Уельс. Понад тисяча пожежників борються з вогнем. В регіоні оголошено 17-й рівень надзвичайного стану. При цьому вітер сприяє поширенню пожежі.

Як пише CNN, на фото у соціальних мережах видно, що австралійське небо стало зловісно помаранчевим. А густий дим охопив дороги й міста по всьому штату. Станом на сьогодні відомо про 96 різних пожеж. 57 з них вийшли з-під контролю, про що повідомляє Пожежна служба Нового Південного Уельсу (NSW RFS)

Читайте такожСотні коал могли загинути через пожежу лісів Австралії

«Якщо ви поблизу цих пожеж, ваше життя в небезпеці. Вам потрібно вжити заходів, щоб захистити себе», - повідомила служба NSW RFS на своїй сторінці у Twitter.

Деяким жителям місцевості поблизу міста Кемпсі повідомили, що для їхньої евакуації вже надто пізно. Тому їм потрібно негайно знайти місце, де можна сховатися. Пожежники кажуть, що низка пожеж «стають більш інтенсивними й небезпечними». Деякі з них навіть створюють власні погодні умови. В небі утворюються «вогняні хмари», у яких формуються блискавки, але без дощу.

«Ці вогняні хмари особливо небезпечні. Не лишайтеся на відкритому просторі», - застерегли в NSW RFS.

07 листопада 2019

Моделі управління державними лісами


Інституційні системи у лісовому господарстві – принципи формування та функціонування.

Питання доцільної інституційної реформи лісового господарства України останні роки не дає спокою різним верствам суспільства – від парламентаріїв до керівників місцевих органів управління.

З державницької точки зору основне запитання звучить так: яким чином виконати вимоги Угоди про коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна» 2014 року, яка передбачає створення на базі існуючих державних лісогосподарських підприємств єдиної державної лісогосподарської структури на прикладі серед іншого Польщі та Латвії в яких, до речі, запроваджені кардинально різні підходи до розподілу функцій управління у лісовому господарстві та функціонування лісогосподарської структури і при цьому всьому не повторити негативний досвід наших окремих колег з європейських країн (Болгарія, Швеція, Німеччина, Грузія) і остаточно не втратити лісового господарства України, що, враховуючи малолісність України, може із великою імовірністю призвести до екологічної катастрофи.

Для того, щоб розібратись у цьому досить не простому питанні, звернемось спочатку до теорії. Ще наприкінці минулого століття у дослідженні Світового банку вказано, що не дивлячись на зовнішню різноманітність, існує загалом три моделі управління державними лісами – комплексна, роздільна та модель передачі повноважень.

Комплексна модель


У цьому випадку державне лісове відомство виконує функції адміністративного і контрольного органу по відношенню до всіх лісів і функції власника щодо державних лісів. Історично цей тип управління є найбільш «старим». Така модель характерна для країн з високою часткою лісів державної власності при одночасній невеликій лісистості та екологічній значущості лісів. Класична комплексна модель управління збереглася в ряді високорозвинених, соціально та екологічно благополучних європейських держав – Португалія, Бельгія, Данія, Турецька Респуб­ліка. В даний час існує ряд його модернізацій. Так у Республіці Білорусь збереглось єдине для Європи Міністерство лісового господарства, яке виконує нормативну і наглядову функції, а також безпосередньо через державні виробничі лісогосподарські об’єднання, які одночасно є територіальними підрозділами Міністерства лісового господарства та виробничими об’єднаннями юридично незалежних держаних лісогосподарських підприємств, координує ведення лісового господарства. Комплексно-господарська модель характерна для Польщі, де основні масиви державних лісів перебувають в управлінні державного холдингу, який де-факто виконує не тільки господарські, а й інші державні функції (функція контролю).

Роздільна модель


Цей тип моделі набув значного поширення в останні 20 років і в даний час є основним для країн ЄС. Він ідеальний для країн, що мають значні площі приватних лісів. Характерною ознакою роздільної моделі є те, що законодавчі та контрольні функції виконуються державними установами, ніяк не пов’язаними з господарською діяльністю.
Господарювання у державних лісах здійснюється державними структурами, які діють на тих же підставах, що і приватні лісовласники, але при цьому держава залишає за собою право контролю господарської діяльності. Це може здійснюватись шляхом надання погоджень розподілу порядку використання коштів, затвердження планів господарської діяльності, погодження призначення керівників, узгодження цінової політики тощо. Детальність та порядок забезпечення контролю може відрізнятись у різних країнах, але у жодному випадку держава не втрачає нагляду за стратегічним ресурсом, яким є ліс.



Класичний роздільний тип управління реалізований в Австрії, Великобританії, Фінляндії, Франції, а також в усіх постсоціалістичних країнах, які поповнили «соціалістичний табір» після Другої світової війни, а в 90-ті роки провели реституцію земельної власності. Створені лісові компанії можуть об’єднувати не всі державні ліси.

Національні варіанти роздільної моделі лісоуправління різноманітні:

Державні функції (нормативна, наглядова та функція ведення лісового господарства) можуть ділитися між двома (Чехія, Швеція) або трьома структурами (Литва, Латвія, Австрія, Естонія, Угорщина, Болгарія).

Контрольна функція може здійснюватися незалежним спеціалізованим лісовим відомством (державна лісова служба в Латвії, агентство лісового господарства Болгарії та Швеції. Необхідно зазначити, що у Швеції агентство лісового господарства виконує лісовпорядні роботи та здійснює функцію підтримки, а у Болгарії де-факто виконує нормативну функцію), лісовими підрозділами відповідного міністерства (Чехія), службами охорони навколишнього середовища (Естонія, Литва), лісовими директоратами в територіальних підрозділах профільного Міністерства (Угорщина) або бути винесеними у відання місцевої виконавчої влади (Словаччина).

Ведення господарства в державних лісах, зазвичай, здійснюється однією структурою, що має ієрархічну організацію. Виняток становить Угорщина, де 22 лісові компанії (за розмірами відповідають українським лісовим господарствам) юридично незалежні, та Болгарія, де у рамках останньої реформи створено шість незалежних державних підприємств за регіональним принципом.

Державні компанії можуть функціонувати як державні компанії (Чехія, Литва), акціонерні товариства (Швеція, Латвія, Австрія без права продажу акцій на фондовому ринку), агентства (Естонія), державні підприємства (Болгарія).

У більшості випадків діяльність лісогосподарських компаній охоп­лює весь цикл лісовирощування від посадки лісу до рубки і реалізації деревини, але компанії не займаються деревообробкою. Виняток становить Угорщина та Швеція, де до складу деяких державних компаній входять лісопереробні підрозділи

Різниться також стиль управління державних лісових підприємств. Управління може бути строго централізованим (Латвія, Чехія, Швеція, Естонія) або децентралізованим (Австрія, Литва, Угорщина) і керівництво компанії виконує лише роль координатора і на центральному рівні зосереджені лише деякі функції.

Держава координує діяльність лісогосподарських струк­тур через наглядову раду із одночасним затвердженням плану діяльності та наданням дозволів (Латвія, Швеція) або шляхом безпосереднього затвердження порядку використання коштів та фінансових планів (Болгарія).

Ведення лісового господарства на охоронних територіях здійснюється іншими структурами, підпорядкованими, як правило, міністерству охорони навколишнього середовища безпосередньо або через спеціальне відомство.

Модель передачі повноважень


Ця модель, яку ще називають орендно-концесійна, характерна для країн з високою лісистістю, що мають значні площі лісів не залучених у господарський оборот. Вона реалізована у багатьох країнах Африки, Латинської Америки, а також Канади та Росії. Держава при цьому залишає за собою функції регулювання і контролю, а саме ведення лісового господарства і реалізацію лісоматеріалів покладає на приватні підприємства, передаючи ліс в оренду або концесію. Варіант моделі різниться за обсягом переданих повноважень, термінів укладання договорів, порядку взаєморозрахунків.

Негативний досвід реформування


Швеція. У 1992 році державна лісова компанія була перетворена в акціонерну компанію з 100% акцій у держави без права їх продажу на фондовому ринку. Проте вже у 1993 році уряд приймає рішення про злиття державної лісової та великої державної асоціації лісопереробних підприємств і виставляє акції нової організації на фондовому ринку. Частка держави в акціонерному капіталі становила лише 50–51%. З приходом до влади у парламенті нових людей у 1998 році було прийнято рішення про повернення державної власності на лісові землі. Держава була змушена заплатити дуже великі гроші за ринковою ціною за повернення у повне державне управління 900 тис. га лісових земель. Основними причинами для викупу державних земель було усвідомлення політиками того, що найважливіші природні ресурси, такі як ліс, повинні належати державі та того, що ліси мають величезне значення для шведської економіки і при обороті рубки приблизно в 100 років, бізнес не може бути підпорядкований стрімким змінам на фондовому ринку.

Болгарія. Як і в інших пострадянських країнах, у Болгарії до 1997 року існувала комплексна модель управління. Але з 1997 року було прийнято рішення щодо реформування та запровадження концесійної моделі управління лісовим господарством, у результаті чого держава втрачає як потужності лісогосподарських підприємств, так і дохід від лісогосподарської діяльності, а якість лісового фонду значно погіршується. У 2011 році проведена чергова реформа інституційної структури, у результаті якої створено шість державних лісогосподарських підприємств за регіональним принципом із жорсткою вертикаллю контролю як лісогосподарської діяльності, так і напрямків і порядку використання коштів.

Грузія. На даний час Грузія розпочала третю широкомасштабну реформу лісового господарства. За результатами першої реформи було відокремлено нормативну функцію, яку було передано Міністерству екології та природних ресурсів та ліквідовано спеціалізований незалежний центральний орган управління лісовим господарством. Це призвело до руйнування системи ведення лісового господарства, що супроводжувалось різким збільшенням нелегальних рубок, фінансовою кризою державних лісогосподарських підприємств, втратою керування процесами відтворення лісів та охорони їх від пожеж. За результатами другої реформи було відновлено роботу Національного лісового агентства, яке опікується всіма питаннями лісового господарства (нормативна функція залишена за Міністерством). Потрібно зазначити, що з метою боротьби з корупцією в Грузії була зроблена масштабна ротація кадрів, у результаті чого були втрачені досвідчені лісові кадри (на даний час можна констатувати, що школа лісовпорядкування Грузії, яка 20 років тому була однією з найсильніших, втрачена у зв’язку із відтоком кадрів і Грузія змушена залучати для проведення лісовпорядних робіт фахівців з-за кордону).

Російська Федерація. За останні 20 років система управління лісовим господарством Російської Федерації змінювалась декілька разів і нині змінена кардинально. Якщо спочатку зміни відбувались у відповідності до зміни підпорядкування Федерального агентства лісового господарства (від прямого підпорядкування Уряду у підпорядкування Мінприроди, потім до Міністерства сільського господарства, потім знову безпосереднє підпорядкування після широкомасштабних лісових пожеж і на сьогодні знову Мінприроди) то останні зміни щодо передачі пов­новажень на регіональний рівень були кардинальними та в деяких випадках виявились непоправними для стану ведення лісового господарства та поставило на межу виживання лісогосподарські підприємства. В результаті цього якість ведення лісового господарства значно погіршилась, а система довела свою недоцільність, зокрема, неспроможністю захисту лісів від пожеж. Так, за оцінками російських експертів у 2010 році у Російській Федерації пожежами було охоплено 3 млн га лісів (за офіційними даними 1,5 млн га).


Росія охоплена лісовими пожежами, 2012 р.

Яким же є «рецепт» для України? А відповідь дуже проста – такого «рецепту» не існує. Кожна країна йде своїм шляхом. Питання застосування польської моделі обговорювалось лісовим співтовариством ще 10–15 років тому. Тоді окремі елементи реформи відбулись – запроваджена система проведення робіт на контрактній основі, змінені підходи до формування штату лісництв, але подальше запровадження польської моделі потребує внесення суттєвих змін до більшості законодавчих актів України, оскільки у Польщі лісовий холдинг функціонує виключно завдяки виключенням із законодавчих норм для інших суб’єктів господарювання. Так, наприклад, сам холдинг навіть не являється юридичною особою.

Латвійський досвід є також дуже цікавим, але в «чистому вигляді» мало прийнятним для України, враховуючи значну різноманітність природних умов.

Тому, перш ніж вирішувати щодо моделі управління лісовим господарством України необхідно вирішити інші, більш важливі питання – наприклад, системне визначення пріоритетів подальшого розвитку лісового господарства, фінансове забезпечення ведення лісового господарства у східних та південних регіонах, реабілітація лісів після воєнних дій на Сході країни, розробка та впровадження системних заходів із адаптації лісів до змін клімату, унеможливлення нелегальних рубок тощо.

Крім того, необхідно пам’ятати, що децентралізація управління лісового господарства проходить виключно у країнах з федеральним устроєм, при цьому на федеральному рівні зберігаються окремі представницькі та управлінські функції. Всі унітарні країни Європи забезпечують централізовану систему державного управління з метою забезпечення реалізації єдиної державної лісової політики у державі.

Любов ПОЛЯКОВА,
завідувач сектору
міжнародних відносин, науки
та зв’язків з громадськістю
Держлісагентства,
“Лісовий і мисливський журнал”

ТЕМА ДНЯ 06 11 2019 Полювання без ризику


На Хмельниччині початок сезону полювання змістили на два тижні. Головний мисливствознавець пояснює: задля безпеки грибників, яких через надмірно теплий листопад у лісах дуже багато. Чи всі користувачі угіддями дослухались до рекомендацій і наскільки безпечно перетнутися у лісі грибникам і мисливцям (у них спільні ділянки)? 

Спікер: головний мисливствознавець управління лісового та мисливського господарства Віталій Красов