ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

06 грудня 2019

Микола Стрижак. Історія про фермера і президента

Про основне протиріччя, світові земельні тренди та закон "бочки".


У Миколи Стрижака 50 гектарів землі та пуд болю. Він дуже важливий фермер — аж голова асоціації. А ще наполегливий — домігся зустрічі з самим президентом, аби розповісти, що не надто чесні люди навмисно вводять його в оману. Що треба визначити пріоритети та перестати вливати мільярди з бюджету в агрохолдинги Бахматюка і Косюка. Що головне, аби земля почала рухатися — від поганого господаря до гарного. Що, опираючись на середній клас на селі, ми нагодуємо і країну, і Європу. І що гріш нам ціна, якщо ми своє головне багатство віддамо іноземцям.

Старий фермер акуратно розкладав перед президентом свої трохи прим'яті робочі талмуди. Продовжуючи на пальцях пояснювати, що таке класика земельної реформи та чому не можна пускати землю в оборот, поки дрібні власники не наростять м'язів. Якогось моменту він так розчулився, що зі сльозою в оці згадав реформаторський геній ще царського міністра Столипіна та похвалив сучасні яблучні сади сусідньої Польщі. Адже змогли ж поляки! А, Володимире Олександровичу?! То ми чому Аргентиною маємо ставати?!

Президент схвально кивав. Тиснув гостю, який затримався, руку, дякував за слушні поради та за традицією окреслював червоні лінії, за які ні-ні… Що при цьому глава держави тримав у кишені, стало зрозуміло трохи згодом. Коли після прийняття в першому читанні скандального закону про обіг землі той самий президент урочистим шепотом привітав країну зі "звільненням від рабства".

Як ставитися до цієї безперечно архетипічної історії? На що опиратися, аби об'єктивно розібратися в земельному питанні? От про це, власне, ми й розмовляли з головою Асоціації фермерів і приватних землевласників України Миколою Стрижаком. Читайте, розбирайтеся, робіть власні висновки.

— Миколо Івановичу, хто за вами сьогодні стоїть?

— За мною стоять фермери плюс керівники нашої асоціації та інших громадських організацій, які представляють різні види діяльності на землі. Ну й наука, звичайно. Тому що класична схема земельної реформи одна.

— Наскільки детально вам удалося викласти її президенту?

— При особистій зустрічі 10 жовтня в присутності голови офісу президента я докладно та в найдрібніших деталях пояснив свою позицію главі держави. Понад те, президент отримав повну історичну довідку плюс на руки всі документи, пов'язані з описом класичної земельної реформи в історичній ретроспективі. Після чого Володимир Зеленський твердо сказав, що я допоміг йому позначити червоні лінії, за які він не заходитиме за жодних умов.

— Проте через місяць, 13 листопада, закон про обіг земель було прийнято у першому читанні, а президент у вітальному зверненні до народу назвав цю подію днем звільнення від рабства. Як ви вважаєте, чому?

— Виходить, президент України керується якимись іншими факторами та переслідує інші цілі. У зв'язку з тим, що в нього є певні зобов'язання. Я ще не можу сказати, перед ким особисто або перед яким співтовариством. Але коли людина знає та розуміє, що потрібно робити, і робить прямо протилежне, отже, вона перебуває під тиском.

— Однак перш ніж аргументовано говорити про те, що це за зобов'язання та кому їх дано, давайте ще раз позначимо ті самі червоні лінії, про які ви говорили з президентом. На пальцях, що називається, пояснимо, чому вони такі важливі. Раптом Володимир Олександрович усе-таки вас не до кінця зрозумів?

— Земля — це тест для будь-якої влади. Тому що тут ми зустрічаємося з основним протиріччям, яке завжди було й буде: між власниками землі й тими, хто живе та працює на цій землі. Людство історично знайшло два виходи для подолання цього протиріччя. Перший — це реформа, а другий — бунт, що плавно переходить у революцію.

— Розпочнімо все ж таки з реформи.


— У нашій Конституції записано, що народ України — власник української землі. Але ми всі чудово знаємо, що земля не товар, тому що ми її не виробляємо. Вона нам дана Богом, історією… Тому земля має цінність, але не має вартості. У Європі ніхто землі не продає. Продають право її використання.

— Тобто землю потрібно пускати в обіг, а не продавати?

— Правильно! Більш того, земля має рухатися від менш успішного до більш успішного виробника. Хоч би хто ним був.

— Це аксіома?

— Так. Тобто українському народу потрібно визначитися, які інструменти використовувати, щоб цей механізм запрацював. Цивілізована та мудра влада в таких випадках розмірковує в такий спосіб: "Так, потрібно трохи зменшити пристрасті. У таборі тих, хто володіє землею, частину заберемо та віддамо її тим, хто живе на землі, сам себе годує й забезпечує суспільство продуктами харчування". У результаті зазвичай не сильно задоволені ні ті, ні інші, але в суспільстві спадає напруга. Монополіста посунуто. Уже ніхто не береться за вила та не йде захищати своє право на життя.

Тобто,говорячи про землю та про те, як її правильно пустити в обіг, ми маємо звертати увагу на чимало факторів. Коли люди вчаться на агронома, вони вивчають закон мінімуму Лібіха, — коли в бочці кожна клепка щось означає. Так і земля має багато значущих факторів. Вона й фізична субстанція, і хімічна, і середовище проживання, вона ж має державотворчі властивості. Є земля — є держава. Немає землі — немає держави. У зв'язку з цим виникає ключове запитання: чи продавати землю іноземцям? Воно з'явилося й у президента.

— І що?

— А нічого. Протиріччя, яке виникло між тими, хто живе та працює на землі, і тими, хто нею володіє, прийнятий закон не тільки не вирішує, а ще більше загострює. Нам пропонують варіант у 210 тисяч гектарів в одні руки, у результаті чого двісті людей можуть скупити всю землю. Та ще не тільки українці, які тут живуть і працюють, а й іноземці, "зашиті" в "тіло" юридичних осіб.

Чи були такі прецеденти у світі? Були. Болгарія, приміром, запровадила ринок землі, у результаті чого 22 людини скупили основну масу землі, серед яких немає жодного болгарина. Аргентина, Бразилія… На сьогодні запровадили мораторій на продаж земель у країнах Балтії як заслін від експансії Пенсійного фонду Швеції, що почав активно скуповувати їхні землі. У Польщі третій рік діє такий мораторій. Бо західну частину Польщі почали скуповувати ті самі люди. Польща миттєво відреагувала.

Очевидна тенденція європейських країн, які скуповують землю назад у державну власність. У тій самій Америці ще якихось п'ятнадцять років тому 40% землі належало державі, 60 — приватнику. Нині 50/50. Тобто тенденція очевидна. Цивілізований світ, пройшовши певний шлях, відкрив очі та шукає механізми утримання землі в рамках держави. А ми, навпаки, вирішили безоглядно землю продати. Ми кажемо спецам від влади: поясніть нам на конкретному прикладі ККД такого кроку. Не можуть пояснити. Щось там розповідають про зростання ВВП, але це абсолютно не пов'язані речі.

— А які пов'язані?

— Президент чітко позначив, що він будує демократичну країну. Так? Демократія ж розпочинається там, де середній клас перевищує половину працездатного населення, у тому числі й у селі. Що є середнім класом у селі? Сімейне фермерське господарство. І президент погодився з тим, що держава повинна підтримувати дрібні фермерські господарства десь у 20–100 гектарів. Якщо, наприклад, узяти всю Європу та розділити на кількість діючих фермерських господарств, то в середньому виходить 18 гектарів на одне господарство. Ми, як ви знаєте, з урахуванням напруженої ситуації, що склалася, згодні навіть на 100 гектарів в одні руки.


Далі логічні запитання. Хто має бути в пріоритеті придбання землі? Сімейні фермерські господарства. В якому обсязі? У тому, щоб господарство могло забезпечити життя сім'ї фермера на заможному рівні. І я для прикладу розповів президенту про свого сусіда. У нього 93 гектари, триповерховий будинок, дві машини — "Нива" і Mercedes, є трактор і комбайн John Deere, він повністю забезпечений фінансово та взимку може об'їхати всю Європу. Це нормальний рівень життя фермера? Його можна взяти за стандарт? Так, пане президенте? "Так", — відповів мені президент. І точно через місяць цей самий президент погоджується на 210 тисяч гектарів в одні руки, передбачені законом. Але цей закон і ця цифра пропонують нам навіть не неофеодальні умови на селі, від яких ми в останні два роки тільки почали відходити, а глибокі рабовласницькі відносини. Коли двісті людей стають власниками всієї України.

— Тобто країни, де розбудовується сільське господарство, це ті країни, де влада зробила ставку на середній клас і фермерство? Ми ж збираємося йти шляхом великих холдингів? Так?

— Цілком правильно. Використовуючи найгірший варіант земельної реформи за прикладом Аргентини.

— Що в цій ситуації залишається фермеру? Поясніть теж на пальцях.

— У закон абсолютно не закладено ключових елементів класичної земельної реформи для розвитку середнього класу: доступ до фінансів, ринків збуту, технологій і доступ до особливого засобу виробництва — до землі. Точно так само, як вам зараз, я перелічив президенту ці ключові складові реформи.

— Якби президент вас почув, і ми пішли шляхом тієї самої Польщі, то які механізми потрібно було б закласти в закон?

— Насамперед потрібно було чітко визначити, хто такий дрібний, хто середній, а хто великий фермер. При цьому чітко позначити пріоритет: дрібний сімейний фермер. Йому — зелена вулиця та повна підтримка держави. У будь-якому законі має бути чітко зрозумілий пріоритет.

— Що ви маєте на увазі під доступом до фінансів? Кредити?

— Так. У Європі, наприклад, фермер пише бізнес-план, який є основою для одержання кредиту. Під два (!) відсотки. У нас немає навіть під 22 (!). І ми мусимо дати заставу. Хочеш купити третій комбайн — заставляй два. Люди просто не можуть розпочати працювати на землі, навіть якщо хочуть. І 4,5 мільярда гривень для фермерів наступного року, про які заднім числом у своїх відеороликах розповідає президент, ідуть на тих самих умовах. Барану надають право з'їсти вовка, але не надають можливості. Ніхто не говорить про державні механізми, які стимулюють розвиток дрібного фермерства. Щоб у якомусь сенсі спокусити людину працювати на землі. Щоб ця робота була корисною та ефективною. Щоб фермер відчував зацікавленість держави в ньому. Це класика.


На сьогодні майже сім мільйонів українців отримали свої земельні паї. І якби їм дали в руки всі перелічені вище інструменти, то більшість із них розпочали б працювати, годувати себе та країну. Зрозуміло, що з них не всі стали б суперприбутковими та успішними. Але нині у нас є мільйон сто тисяч одноосібників, які самі почали хазяювати на свій страх і ризик і ніде не значаться. Плюс зареєстровано 46 тисяч фермерських господарств. У цілому всіх господарств сільськогосподарського напряму в Україні — 51 тисяча. Так, це дуже мало. Із семи мільйонів із паями. Але якби дали можливість приватникам розвиватися, дали б доступ до фінансів, ринку збуту та плюс усі ті інструменти, про які ми з вами казали, то ми на сьогодні з того мільйона ста тисяч отримали б як мінімум 600 тисяч сімейних фермерських господарств. Це була б дуже корисна історія для України. Адже фермер сам по собі створює робоче місце з правом успадкування, сам себе забезпечує, плюс зберігаються культура, мова, традиції… Ви розумієте в підсумку, про що я кажу.

— Як фермери та приватники могли б придбати землю, якби вони були пріоритетом?

— Багато хто вже має землю. Але якщо, припустімо, повернулася людина з фронту додому. І вона, і її батьки, і бабуся з дідом мають паї, — і це вже 20 гектарів. Але вона дотепер просто приватник, який працює на своєму городі. Вона не фермер. А якби людина одержала доступ до фінансування, якби в неї пішла справа, то вона ще купила б землі. У сусіда, у далекої родички. І вона зростала б до того моменту, поки своєю родиною могла б забезпечувати обробіток цієї землі.

Про концепцію фермерства, "м'яку" реформу Гройсмана та її проміжні результати

— Тобто мета такої класичної реформи — мотивувати сільського жителя працювати на своїй землі, розвивати своє господарство та годувати країну?

— Звичайно! Плюс створити для себе робоче місце з правом успадкування. Я співавтор концепції розвитку фермерства, яку було прийнято урядом Гройсмана у 2017 році. І це дуже важливо для розуміння ситуації, що склалася. Там було закладено необхідний механізм, який підтверджував тезу про те, що обіг землі на третьому етапі реалізації цієї концепції критично необхідний. Без нього не було б зростання. Але спочатку на першому етапі мають розвиватися дрібні сімейні фермерські господарства, на другому — кооперація й тільки на третьому — рух землі, без якого неможлива жодна земельна реформа.


— Стоп. От зараз ми говоримо про головне. Для того, щоб реформа відбулася, дрібні фермери мають наростити м'язи, а інші або заробити, а якщо не заробити, то продати право володіння землею тим, у кого виходить.

— Так. Гройсман колишній мер і прийшов у владу з ідеєю децентралізації. Реформу було розпочато адміністративно, а фінансового закріплення в неї не було. Однак ідея розвитку сімейного фермерства — це реальна фінансова база не тільки для зміцнення сільських поселень, а й для всієї реформи децентралізації. Для зростання середнього класу та розвитку всіх громад.

— Плюс Гройсман не належав до земельних латифундистів, тому конфлікту інтересів у нього не було.

— Так, чого не скажеш про Петра Олексійовича, який формував свій банк землі. І зрозуміло, що фермерство для нього було зайвим. Але Гройсман вчепився в нашу ідею. За два місяці ми виписали концепцію. Я був доповідачем на засіданні уряду. Усім була зрозуміла кінцева мета реформи — обіг землі. Як і те, як і навіщо ми до цього будемо йти. Потім ми розробили фінансове забезпечення розвитку нашої концепції. Було призначено профільного заступника міністра з розвитку фермерства та сільських територій. Укрспецфонд, який мав очолити представник Асоціації фермерів, отримав нові інструменти. І у 2018 році процес пішов.

— Конкретизуйте.

— Найголовніше, що був прописаний простий і зрозумілий для фермера шлях доступу до фінансів. Проста людина, яка хотіла працювати на землі, отримала чітку схему, куди, до кого та навіщо йти, щоб одержати фінансування. Це головне. Далі необхідні були зміни в оподаткуванні. Зізнаюся, що було дуже важко долати консервативність і інертність міністерства. Ми повсякчас, скажімо так, тиснули, аби щось просувалося. Причин цьому багато. Але політична зацікавленість Гройсмана довести до пуття децентралізацію нам допомагала.

— Вам дали гроші та кредити?

— Як ми й прописали в концепції, найдрібніші отримали дотації без вороття, до 100 гектарів — доступ до фінансів з наступним поверненням, так само, як ті, у кого 100–300 гектарів і більше. Зі свого боку, фермери почали самостійно платити єдиний соціальний внесок (ЄСВ), який раніше за них платила держава. Було відкрито доступ до оплати насіннєвого матеріалу — до 80 тисяч гривень. Фермери почали купувати якісне насіння, що давало кращі врожаї. Отже, і прямо поліпшувало фінансовий стан фермерських господарств. Розпочався зустрічний рух держави щодо техніки. Якщо ти хочеш купити харківський трактор, який коштує мільйон, то держава відразу погашає тобі 250 тисяч гривень. Плюс, якщо ти дрібний фермер, ще 15%. Тобто 400 тисяч гривень фермеру компенсує держава, у такий спосіб підтримуючи й фермера, і вітчизняний харківський завод.

Далі було розроблено систему розвитку кооперації. Щоб дрібні господарства, об'єднуючись у кооперативи, могли конкурувати з більшими. Було відкрито фінансування кооперативів.

— У якому обсязі?

— У бюджет заклали мільярд гривень. Ми не всі гроші в перший рік використали, але процес теж пішов. Люди зрозуміли, для того, щоб одержувати фінансування, потрібно навести лад у своїй документації.

— Ви можете якось якісно й кількісно виразити успіх цієї реформи? Фермерів стало більше? Що ще?

— У 2018 році — плюс дев'ять тисяч фермерських господарств. До цього було стабільне зниження цих цифр. Кучма прийшов до влади на 10 тисяч фермерських господарств, пішов — із 40 тисячами. При Ющенку ніхто сільським господарством узагалі не займався. При Януковичі цей показник упав до 38 тисяч, а в перші роки Порошенка — до 32 тисяч. Однак у результаті співробітництва з урядом нам удалося зупинити цей процес. 2018-го, як я вже сказав, плюс дев'ять тисяч, і за півроку 2019-го — плюс п'ять тисяч. На сьогодні офіційно зареєстровано в країні 46 тисяч фермерських господарств. Ви розумієте, який процес насправді вже розгортався в країні, коли нова влада вирішила робити свою реформу?


Про три земельні кластери, "кумівські" агрохолдинги і класичного генія Столипіна

— Однак, крім кластера фермерів, на землі присутні ще два. З одного боку, це великі землевласники-латифундисти, які бажають зростати. З іншого — громадяни-власники паїв, які мріють їх продати. Як далі має просуватися класична реформа для того, щоб урахувати інтереси не лише фермерів, а й цих двох кластерів?

— Усе залежить від того, яка в нас кінцева мета реформи.

— Але ми вже її позначили: земля має переходити від поганого господаря до гарного, хоч би ким він був.

— Від початку, розробляючи концепцію, про яку ми з вами говоримо, ми трохи відступили від класичної схеми й не чіпали агрохолдинги.

— Навіть не запитуватиму, чому.

— Гройсман не міг піти на класичну реформу та всі 6 мільярдів гривень із бюджету віддати фермерам. Йому ніхто цього не дозволив би. Ну як узагалі можна було скривдити кумів президента? Однак, як кажуть, спасибі й за це. Ми справді не руйнували агрохолдингів у своїй концепції. Прекрасно розуміючи при цьому, що якби наші шановні агрохолдинги впродовж усіх цих років не отримували по кілька мільярдів гривень на рік із бюджету в одні руки, то де вони сьогодні були б?..


— Ви про Бахматюка та Косюка?

— Так.

— Тобто поки ви не домовилися з Гройсманом, держава підтримувала виключно агрохолдинги?

—Виключно. Але, завдяки концепції, держава пішла трохи іншим шляхом і розпочала паралельно активно підтримувати й зміцнювати базу дрібного сімейного фермерства.

— Тобто нарощувати м'язи для того, щоб потім витіснити великих?

— Як кажуть в Одесі, потім це буде потім. А допоки ми наростили б м'язи, одноосібники, як я вже казав, звелися б на ноги та були б готові купувати землю. І тоді обіг землі — просто необхідний і логічний. І, як наслідок, потрібно було б знімати мораторій на продаж земель. Але тут для нашої історії важливо поставити запитання: а чому цей мораторій одного разу запровадили? Та тому, що сім сімей розпочали акумулювати банк землі в себе. Катастрофічно швидкими темпами. І при Кучмі у 2001 році мораторій і було запроваджено. З перспективою уточнення закону про обіг землі, створення земельного кадастру й багато ще чого, щоб згодом правильно пустити землю в обіг. Тобто мораторій — це була не заборона, а тимчасове призупинення чинності закону про обіг землі.

— Далі?

— А далі має бути класична земельна реформа Петра Аркадійовича Столипіна.

— Або Володимира Олександровича Зеленського, у нашому випадку?

— Точно. Що зробив Столипін у 1906 році? Він знав, що в українських селянських сім'ях було по 6–8 дітей. Батьки традиційно залишалися доживати з молодшим сином. Інші старші, припустив він, мають стати хорошими куркулями. У підсумку всіх їх взяли на олівець, а основну ставку реформи було зроблено на цих потенційних господарів. На старті реформи всі казенні землі Столипін роздавав безземельним або малоземельним селянам. Не вистачило. Тоді — другий етап: усіх поміщиків зобов'язали третю частини своїх земель продати безземельним або малоземельним. Для цього було створено земельний банк, і селянам було відкрито доступ до фінансів, ринків збуту та техніки. Береш землю на 53 роки й викуповуєш до 50 десятин землі. Плюс гроші на двох волів або коней. Але були й умови: ти маєш виїхати жити на хутори. Та це вже інша історія.


У результаті за півтора року Росія з країни, що ввозила продукти, перетворилася на країну, яка вивозила продовольство. Потім більшовики тільки фізично змогли винищити куркулів, породжених Столипіним. У період НЕПу за рік за цією самою класичною формулою їм знову дали ненадовго звестися на ноги, щоб потім знову стерти з лиця землі. Це я до того, що тоді, у 1906 році, пішов дуже серйозний процес економічного зростання. Столипіна ж, як відомо, було вбито у результаті змови. Але він по суті закінчив реформу 1861 року, коли лише прокукурікали, що це реформа, не давши кріпакам, що звільнилися, можливості купити землю.

Як вони могли її купити, якщо в них не було грошей? Ну точно ситуація, як у нас зараз! І, повірте, це не помилка нової влади, а задум. Щоб українські кріпаки не могли не те що купити землю, а й отримати доступ до своєї, щоб розпочати її обробляти.

— Тут уточню, що надалі "слуги" прийняли ще один непомічений закон, який забороняє продавати паї без згоди орендаря, а також дає йому першочергове право викупу. Виходячи з того, що більшість селян віддали свої паї в довгострокову оренду, ці новели справді виглядають досить кріпосницькими.

— Це важливий нюанс. Але в нього є й інший бік, пов'язаний з виконанням договірних зобов'язань усіма сторонами. Це європейська практика. Так, накладена на нашу загальну нездорову ситуацію та руйнівну для села стратегію.

— То яким міг бути план Зеленського?

— Іти далі за нашою концепцією. Збільшувати фінансування дрібних фермерів, стимулювати кооперацію, і до 2021 року ми плавно та мирно підійшли б до зняття мораторію на обіг землі. Але перш ніж лоба в лоба зіштовхнутися з агрохолдингами, ми були б уже з сильними фермерськими господарствами, робочими місцями, сильними громадами, які є фінансовою основою децентралізації.

Про справжній вибір влади, ставку на агрохолдинги та закріплення "рабовласництва" на селі

— Тобто ми нині з вами говоримо про наступність влади, інституціональну пам'ять, без чого жодна цивілізована та розвинена держава просто неможлива. І те саме ви говорили Зеленському?

— Так!

— Але ви так мені й не розповіли про передбачувану в цьому випадку долю агрохолдингів і тих, хто хоче продати свої паї. Можливо, це збентежило й президента.

— Тут у нашій концепції все прописано. В основі — створення фінансового органу, який буде уповноважено займатися обігом земель. Не має значення, як він називатиметься, Земельним банком або якось іще. Важливо, що він мав би скупити землю в тих, хто не хоче хазяювати й продає паї. Або допомогти дрібним фермерам скупити ці паї та ще більше наростити свої м'язи до 100 гектарів на одне господарство. Земля рухалася б тут між нашими власниками. А земельний банк виступав би в ролі регулювальника цих процесів.

— Миколо Івановичу, я настійно вимагаю оголосити долю агрохолдингів у цій класичній історії.

— Років 10–15 вони, можливо, не збільшувалися б у своєму розмірі. Їх ніхто не чіпав би, вони працювали б на експорт. А фермери годували б Україну в повному обсязі, віддаючи надлишки на європейський ринок.

— Тобто землю за концепцією їм продавати ніхто не збирався?

— Землю отримав би той, кого держава визначила б у пріоритеті. А в демократичному суспільстві пріоритет — середній клас. Фермер. Плюс припинення дотацій із бюджету для агрохолдингів. Наймайте працівників, забезпечуйте їх і себе самі.

— Ви хочете сказати, що настав момент, коли м'якої форми, так би мовити, "і нашим і вашим", більше бути не може? Я правильно зрозуміла? Нова влада мала б визначитися з пріоритетом — чи то фермери, чи то агрохолдинги?

— Тож вона й визначилася. Розпочалося навіть не з фінансів. Профільний заступник міністра? Ліквідувати. Укрдержфонд? Закрити. Концепція? Прибрати. Доступ до фінансів? Перекрити. І це все робить новий Кабмін зі словами про якесь майбутнє поліпшення. Але я звик довіряти фактам. Музику сьогодні замовляють агрохолдинги. І в парламенті, і в офісі президента. Прийнятий у першому читанні закон — це їхній закон.

— Тобто пріоритет — агрохолдинги?

— Так.

— Думаю, тут варто уточнити ваш список "подарунків" для агрохолдингів. Так, у проєкті закону про нульову декларацію є особливий пункт для інвесторів, які після виведення своїх капіталів із "тіні", оплати відсотків і обов'язкового перерахування їх на рік на банківські рахунки можуть зняти їх звідти тільки як інвестиції. Розумні економісти вже заявили, що податкову амністію буде проведено виключно для того, щоб полегшити "капіталу" скупку землі.

— Спочатку ми роками виділяємо їм мільярди з бюджету, а потім ще й легалізуємо їхні нечисті гроші з можливістю "інвестувати". Теж хороша та своєчасна ідея.

— Ми нині по суті переживаємо лобове зіткнення двох концепцій реформи та двох світоглядів.

— Перебуваємо в самісінькому його епіцентрі. Нам зараз фактично пропонують якусь абсолютно липову модель, супроводжуючи це фразами "от подивитеся, як вам буде добре, коли закон почне діяти". При цьому віддають по 210 тисяч гектарів в одні руки плюс опція для іноземців і юридичних осіб, що дасть можливість легко переступати встановлені межі латифундій. Тоді як німці, прибалти кричать, що в юридичній особі не можна знайти кінцевого бенефіціарія! Але ми нібито оглухли.


— Ключове — нібито.

— І я в цьому бачу велике лукавство та фарисейство нашої влади. Коли тобі дають на шию мотузку та люб'язно пропонують змазати її милом. Це страшно. Нас навмисно та осмислено обдурюють.

— А посилання влади, що такої реформи вимагає МВФ?

— Відповідь проста. МВФ не висував минулому уряду вимоги у 2019 році продавати землю. Тому що це було заплановано як необхідний крок у 2021 році. Про що ми вже говорили.

— До чого тоді Зеленський обіцяє референдум із приводу того, продавати землю іноземцям чи ні?

— Давайте спочатку приймемо закон, а потім проведемо референдум? Це взагалі на кого розраховано? Ми ж не дурники. Як приймався закон на комітеті? Ми виступали, пояснювали. Аргументів проти в депутатів не було. Потім крадькома зібралися та підтримали рішення винести в зал. Винесли й проголосували. Створивши при цьому відвертих рабовласників у рамках аргентинського варіанта реформи. Читайте, у мережі багато інформації щодо цього.

— Тобто Україна — житниця буде вже не про нас?

— Ну чому ж? Буде житницею, але не нашою. Аргентина, до речі, входить у п'ятірку головних експортерів продуктів харчування у світі. Але в самій країні — голод, бандитизм і наркоманія. І тепер уряди Аргентини та Бразилії виділяють гроші з бюджету, щоб викуповувати землю в іноземців і створювати місцеві фермерські господарства.

Зустрічаємося з французами. Кажуть, у нас велика проблема: середній розмір фермерського господарства був 30 гектарів, а став 33 гектари. О, нам би ваші проблеми! Ні, ви не розумієте, відповідають французи. У результаті ми втрачаємо 10% робочих місць. У Польщі — по 300 гектарів в одні руки. При цьому величина середнього фермерського господарства — 10 гектарів. Чому, запитую. Тому що ми продаємо землю тільки жителям села з дозволу місцевої адміністрації. Відчуйте різницю.


Коли я був головою райради, то досить добре відчув різницю. У тому, що, наприклад, краще — один великий молокозавод у райцентрі чи десять маленьких — у селах? На папері хороший гігант, а в реальності — ні. Тому що робочі місця, зарплату, податки — усе це дає селу невеликий місцевий молокозаводик. А фінансова база для створення та зміцнення громади де? Там же, у селі. Ті самі французи давно зрозуміли, що вся додаткова вартість має вироблятися в селі. Так-так, кивав мені президент. Але, на жаль, вийшло, що — ні.

— По суті ми на державному рівні приймаємо рішення поставити остаточний хрест на селі.

— Створюємо всі умови для знищення сільської мережі та дрібного сімейного фермерства. Мета? Нібито розвивати більш ефективні великі господарства. Але є ще ключовий для країни нюанс. Ті самі французи мені казали: от уявіть, у мене тисяча гектарів, а у вас — сто. І раптом ми щось не поділили — ваша курка переступила мою межу. Де ми в цьому разі вирішуватимемо питання? У суді. Скажіть, а на користь скількох гектарів прийме рішення ваш чесний український суд? Тисячі моїх чи ста ваших?

Николай Стрижак. История о фермере и президенте_3

І це ще одна причина того, чому всі мають бути більш-менш рівними на селі. У такій системі координат суд набирає сили, і в людей з'являються рівні можливості. А нині у нас скрізь свої "троєкурови". Он, Лозинський теж був ефективним власником, але людей підстрелював… І це ще одна державотворча історія. У рамках децентралізації, коли люди можуть оперативно приймати рішення і щодо влади у своїй громаді, і щодо фінансів. Це історія про господарів на землі. Про те, як виростити новий сільський прошарок, де люди роблять самі себе, свої території, середовище спілкування й правову сферу, де починає працювати закон. Люди, які день і ніч працюють на себе, не дають хабарів. Це інша психологія та філософія. Відмінна від філософії тих, хто винаймає найманих працівників.

— Миколо Івановичу, я розумію, звичайно, що крапля й камінь точить. Але на що ви сподіваєтеся? Чесно?
— Я не сподіваюся, а збираю людей, громадські організації… Під Радою щодня хтось стоїть — то фермери, то шахтарі, то ще хтось. Владі навіть не спадає на думку, що ми можемо домовитися й виступити разом. За законні наші права. За ті обіцянки, які вони нам давали.


  • Інна Ведернікова

https://dt.ua/interview/mikola-strizhak-istoriya-pro-fermera-i-prezidenta-332166_.html

Недержавний інтерес?

В Україні реформи так часто підмінюються розмовами про них, що інколи виникає роздратування. Бо складається враження, ніби ці розмови, за великим рахунком, ні на що не впливають. Однак, з іншого боку, ніхто потім не зможе сказати, що прийнято непублічне рішення.

© depositphotos/ampack


Про децентралізацію на Хмельниччині теж говорили багато. Коли ж настав час змін, то в області досить активно почали створюватись об'єднані територіальні громади (ОТГ). Перспективним планом формування ОТГ на Хмельниччині передбачалось утворення 62 громад (наразі їх кількість зменшилася до 58). На 1 липня ц. р. їх було вже 48. Відтак 63,2% площі області були охоплені громадами: це 829 населених пунктів із населенням 563 325 осіб, що становить 44,5% від усього населення краю.

Тож можна сказати, що децентралізація на Хмельниччині — той рідкісний приклад реформи, коли слово не розходиться з ділом. Власне, децентралізацію взагалі називають першою в переліку реформ, які вдалися попередній владі. Правда, вона ще не завершена, і наразі важко гарантувати її повний успіх, — хоч нова влада вже запевнила, що ця реформа й для неї залишається пріоритетною. 29 листопада члени міжвідомчої обласної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівня Хмельницької області С. Павлишина та С. Яцковський за участі нового голови облдержадміністрації Д. Габінета вже й представили пресі новий проєкт перспективного плану створення ОТГ в області. Він, щоправда, не сприймається в деяких громадах: скажімо, представники Колибаївської ОТГ 1 грудня навіть перекрили дорогу, протестуючи проти останніх рішень робочої групи. Конфліктні ситуації слід вирішувати невідкладно і з урахуванням думки людей. Тих людей, яким в ОТГ жити – а не замість них, як це, на жаль, нерідко відбувається насправді, хоч на словах усе начебто правильно. Адже терміни реалізації реформи давно визначені, — інша річ, наскільки їх дотримуватиметься новий Кабмін. А дотримуватися слід, адже адміністративно-територіальний устрій України, зміни в якому почалися з децентралізації, — це скелет держави: чим більш продуманим, досконалішим він буде, тим легше й злагодженіше працюватиме весь державний механізм.

Отож, децентралізація ще не добігла кінця, а наступний етап уже навіть не проситься, а прямо-таки вимагає свого негайного впровадження. Наступний етап — укрупнення районів.

По-перше, це вкрай необхідно, тому що з початку адміністративно-територіальної реформи в нашій бідній країні свідомо й цілком передбачувано утворилося чимало місць, куди абсолютно без толку спускалися мільйони гривень. Серед найочевидніших — ті, де в одних і тих самих межах паралельно існували і, фактично, повністю дублювали повноваження одне одного новостворені об'єднані територіальні громади (ОТГ) та райони.

Здавалося б, ще в процесі створення ОТГ слід було передбачити такий варіант можливого розвитку подій і елементарний вихід із нього: ліквідацію району. Проте ні: ці знущально марнотратні ситуації трапляються досі, тупо зжираючи такі необхідні країні кошти. На Хмельниччині, скажімо, вже чотири роки на одній і тій самій території співіснують Старосинявська ОТГ і Старосинявський район. Що роблять весь цей час районні чиновники? Отримують зарплату — фактично, ні за що. Бо які функції залишилися в районних структур — не на папері, а реально, — якщо вже працює громада зі своїми повноваженнями? Жодних. А в Україні таких районів на середину року було аж 17. Та й, правду кажучи, ті райони, в яких уже працюють дві-три чи більше ОТГ, теж потрібні, як п'яте колесо до воза. В області наразі є п'ять таких районів: крім уже згаданого Старосинявського, Дунаєвецький, Летичівський, Новоушицький і Славутський. Тож і їх годилося б скасувати за непотрібністю. Звісно, це внесло би певний хаос в адміністративну карту держави і трохи порушило б традиційну управлінську вертикаль. Однак і цього можна було б уникнути, якби до реформи готувалися більш продумано і, як це водиться в розумних країнах, апробували її заздалегідь на прикладі однієї—двох областей.

По-друге, наступного, 2020-го, року мають відбутися планові місцеві вибори. Само собою, потрібно не лише до цього ухвалити закон про засади адміністративно-територіального устрою, а й провести за ним вибори до місцевих рад. Хоча, якщо нова влада всерйоз збирається форсувати це питання і проводити зазначені вибори навесні (а не — планово — восени) наступного року, то важко уявити якість як наспіх ухваленого закону, так і виборів, — бо, як відомо, що бігом робиться, те сліпим родиться. Або, як радить для таких випадків ще одне народне прислів'я: варто б сім разів відміряти, перш ніж один раз відтяти.

І, по-третє (хоча це, мабуть, найважливіше), зі створенням ОТГ за районами залишатимуться вже далеко не всі ті функції, які їм доводилося виконувати досі. Адже раніше район мав насамперед управлінські повноваження, які останніми роками ставали дедалі менше затребуваними. Наразі ж основним завданням району має бути надання послуг населенню — правових, безпекових, медичних, освітніх тощо. Інакше кажучи, в райцентрі мають бути зосереджені не лише адміністративні установи, які вже відіграватимуть значно меншу роль, аніж досі, а й суд, поліція, прокуратура, територіальний підрозділ державної служби з надзвичайних ситуацій, сучасна лікарня, освітні заклади вищого рівня і т. п. Відтак, якість і доступність цих послуг мають ставати основним показником визначення районів і районних центрів. Саме в такій двоєдиній єдності: якість і доступність послуг. Плюс, звісно, територіальні, демографічні показники, оптимальна транспортна доступність центру району. І, що б там не казали, економічна спроможність території. А також певна її, коли можна так сказати, ментально-інституційна єдність, себто культурно-історичні традиції. Саме від двох останніх умов найбільше залежить стійкість нових територіальних утворень.

До речі, досі не визначилися з їх назвою: повіт, район чи округа. Експерти й історики — за "повіт" як найбільш притаманну адміністративному поділу України назву. Цим визначенням надалі оперуватимемо й ми — щоб не плутати майбутні територіальні одиниці з сьогоднішніми районами.

З усього переліченого на нинішньому етапі проєктування нового поділу чітко висувається хіба одна вимога: в новостворених повітах повинно мешкати не менше 150 тисяч населення. Плюс ще один бажаний критерій: перед початком нововведень область має бути повністю покрита ОТГ — аби, впроваджуючи новий адміністративний поділ, не порушувати їхніх меж. Решту наче й слід враховувати, але можна й трактувати на власний розсуд тих, хто, за службовим, громадським чи громадянським обов'язком, починає пропонувати свої варіанти адміністративно-територіальної мапи держави.

Саме ці варіанти активно обговорюються на, так би мовити, базовій території. 25 квітня ц. р. у Хмельницькому відбулося перше таке обговорення, що зібрало за круглим столом представників громадськості, влади й експертного середовища. Проєкт моделювання системи адміністративно-територіального устрою субрегіонального рівня Хмельницької області, як його бачило тодішнє Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, представив експерт Центрального офісу реформ при Мінрегіоні України, директор Інституту розвитку територій, колишній хмельничанин Юрій Ганущак. Цей проєкт передбачав утворення у складі області трьох повітів — Кам'янець-Подільського, Хмельницького та Шепетівського, — сформованих на базі госпітальних округів. Щоправда, при цьому прогнозована чисельність населення Хмельницького повіту — 658,8 тис. осіб — становитиме понад половину населення області, а відстані від Хмельницького до низки населених пунктів значно перевищуватимуть показник 60-кілометрової доступності. Тим часом, скажімо, Віньковецький район, який перебуває на такій відстані від Хмельницького, належатиме до Кам'янець-Подільського повіту (і госпітального округу, відповідно), добиратися до якого доведеться, перетинаючи територію Хмельницького повіту.

Невдовзі до Верховної Ради України був поданий і законопроєкт із такою ж пропозицією авторства тодішніх депутатів-мажоритарників від Хмельниччини Сергія Мельника, Володимира Мельниченка та колишнього подолянина Миколи Федорука з "Народного фронту". Він несподівано зчинив бурю в одному з райцентрів Хмельницької області — Славуті. За логікою, Славутський район мав би увійти до складу новоствореного Шепетівського повіту. Але в законопроєкті Славутського району не було взагалі! Що викликало гучні скандали в райцентрі зі звинуваченнями центральної влади в упередженому ставленні до Славутчини загалом і Славути, зокрема. А місцева громадська організація "Майдан" навіть озвучила вимогу про перехід району до складу Рівненської області.

І це було б смішно, якби не було так сумно. Не лише тому, що така, м'яко кажучи, задерикувата фронда під час війни яскраво ілюструє: федералістські настрої можуть існувати й підігріватися не лише в прикордонні, — що, попри, здавалося б, комізм ситуації, все одно небезпечно, бо створює хаос і породжує тривогу. А насамперед тому, що цей кричущий факт наочно демонструє катастрофічне падіння азів професіоналізму і виконавської дисципліни в органах як виконавчої — на рівні області, так і законодавчої — в апараті ВР — влади. Адже законопроєкт проходив безліч владних кабінетів, і на виході жоден відділ технічного контролю не затримав такий бракований продукт. Але заступниця начальника управління регіонального розвитку та будівництва Хмельницької облдержадміністрації Світлана Пасічник тоді пояснила, що відсутність у законопроєкті Славутського району — просто технічна помилка, тож документ буде відкликано й відредаговано. Хоча "просто технічна помилка" викликала не лише шквал емоцій і звинувачень, а й заодно підкинула дров у постійне протистояння двох великих райцентрів — Шепетівки та Славути. Ображені славутчани почали шукати аргументи на користь того, що саме їхнє місто мало б стати центром майбутнього повіту — як економічно розвиненіше. На що отримали відповідь від представника ОДА: в Шепетівці — центр госпітального округу, вузлова залізнична станція і більше населення, тож центром бути їй.

Та сама обласна державна адміністрація не керувалася цією логікою, коли 27 травня на засіданні міжвідомчої регіональної робочої групи представила свої пропозиції щодо адміністративно-територіального устрою базового і районного рівнів області. У них область пропонується поділити не на три, а на п'ять повітів (у проєкті їх називають районами): Шепетівський, Старокостянтинівський, Хмельницький, Городоцький і Кам'янець-Подільський. Заступник голови облдержадміністрації Світлана Павлишина, яка представляла цю модель, та голова обласної ради Михайло Загородний не скупилися на рекламу її переваг: вона базується на межах ОТГ, а не районів, збалансована за кількісними показниками — площі, чисельності населення, рівномірного розташування та доступності територіальних підрозділів органів влади тощо. Члени робочої групи ознайомилися і з пропозиціями Мінрегіонбуду. Проте віддали перевагу, так би мовити, "домашньому" варіанту, запропонованому облдержадміністрацією.

Навряд чи бодай у когось із присутніх виникали сумніви, що саме задля цього рішення й проводив засідання робочої групи на той час голова Хмельницької облдержадміністрації Вадим Лозовий. Бо ні в кого з компетентних осіб, із якими довелося спілкуватися кореспонденту DT.UA, теж не виникало жодних сумнівів у тому, що єдиною причиною такого рішення було велике і щире бажання одного з найбагатших народних депутатів України — Олександра Гереги — допомогти розвиткові рідного містечка Городок на Хмельниччині, в якому він досі прописаний у скромній квартирці. Бо якщо Старокостянтинів ще сяк-так "тягне" на звання центру одного з майбутніх повітів — усе ж таки близько 35 тисяч населення, економічний потенціал, військове летовище, та й стоїть на перетині автотранспортних потоків, то вдвічі менш людний Городок, розташований на заході області, — пересічний райцентр. І навіть спортивний комплекс "Епіцентр" із культом важкої атлетики, створений тут знаменитим земляком, аж ніяк не витягне Городок у "важковаговики" місцевих політико-економічних процесів, здатних підтягнути за собою весь повіт. Адже якщо й припустити доцільність створення ще одного повіту саме в такій конфігурації, то його центром — суто за географічною ознакою, транспортною доступністю і такою ж, як і в Городку, відсутністю або малопотужністю майже всіх інших критеріїв, необхідних для майбутнього сильного повітового центру, — мали б стати сусідні, та значно центральніші (хоча ще вдвічі менші), Ярмолинці.

Проте не для них же старався Вадим Лозовий — вірний багатолітній соратник О. Гереги по "Епіцентру", який, яз легкої руки шефа, майже рік керував усією областю, не маючи для того ні знань, ні досвіду, ні здібностей. І, вочевидь, не державним інтересом керувалися народні депутати попереднього скликання — голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, Олександр Герега, Руслан Князевич та Іван Спориш, коли негайно подали відповідний законопроєкт до Верховної Ради VIII скликання (правда, 29 серпня його відкликали).

Але ж ідеться про майбутнє людей і територій, про державну справу — успіх реформи, від якої залежить і успіх держави. Насправді зовсім не смішно, а, швидше, страшно, коли на кожному кроці, у справах малих і великих, між державними потребами і чиїмось суто приватним інтересом особи, котрі обіймають державні посади й отримують зарплату з державного бюджету, вибирають друге, забуваючи, що присягали служити народу.

Тож зовсім не зайвим стало ще одне обговорення теми нового районування області, яке відбулося 4 листопада. Разом із представниками громад у ньому узяли участь голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко та експерт проєкту, завідувач катедри державного управління Українського католицького університету Віктор Борщевський. Вони проаналізували наявні пропозиції поділу області на укрупнені повіти. Щодо варіанту облдержадміністрації — зауважили, що чисельність населення майбутнього Городоцького повіту — 146,4 тис. осіб — нижча від базових 150 тисяч, та й аж п'ять повітів у невеликій Хмельницькій області на тлі інших областей видаються нераціональним варіантом і навряд чи отримають схвалення. Натомість оприлюднили пропозиції робочої групи Центру політико-правових реформ створити на Хмельниччині чотири повіти (в проєкті їх називають округами): Шепетівський, Старокостянтинівський, Хмельницький і Кам'янець-Подільський. Хмельницький тут також найбільш населений — 525 тис. осіб. Однак усі інші критерії — площа, спроможність адміністративного центру, кадрова, фінансова й інфраструктурна здатність органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади здійснювати в повному обсязі визначені законом повноваження — цілком у межах вимог.

Чи вичерпало це обговорення проблему? Звісно, ні. У кожного, хто "в темі", є своя думка. І свої аргументи. На запитання кореспондента DT.UA: який усе ж таки критерій має визначати майбутній адміністративно-територіальний поділ Хмельниччини, директор Хмельницького центру розвитку місцевого самоврядуваняя Сергій Яцковський відповів: "Зайдіть на сайт Держенергоефективності — і побачите три найбільших енергетичних вузли в області: Хмельницький, Кам'янець-Подільський, Шепетівка. За ними й буде визначатися економічна спроможність майбутніх повітів". Відомий експерт із питань регіональної організації влади, директор ГО "Інститут розвитку територій" Юрій Ганущак сказав: "Адміністративний устрій — це математика. Повіт матиме функції нагляду, а не управління. Центр повіту покликаний формувати еліту. І кожна область не може на власний розсуд, ігноруючи загальні критерії, виконувати чиїсь забаганки. Ми на Одещині прогнозуємо чотири повіти — то що ж говорити про Хмельниччину?"

Певна річ, говорити й думати слід про всю країну. Проте Поділля точно може стати в дечому прикладом. У 1922–1925 роках тут найуспішніше в Україні була проведена наймасштабніша реформа адміністративно-територіального устрою: новостворені адміністративні одиниці організовувалися таким чином, аби стати перспективним економічно цілісним утворенням. При цьому застосовувалися культурно-економічні критерії: чисельність і щільність населення; природно-історичні ознаки — грунти, кліматичні, етнографічні особливості; економічні — наявність промисловості, торгових зон, агротехнічні умови; адміністративні — зручність управління, умови зв'язку, транспортного сполучення тощо. Та найголовніше — при цьому превалював державний інтерес і безумовна відповідальність виконавців.

"Основна мета децентралізації — наблизити владу до народу", — рефреном лунало на всіх обговореннях нового адміністративно-територіального устрою області. І ніхто не сказав, що найголовніше в цій реформі — аби людина могла щасливо і комфортно прожити все життя там, де й народилася, маючи на місці, всі можливості для розвитку і самореалізації. Без цього реформа не має сенсу. А країна — не має майбутнього без успішних реформ.

6 грудня, 18:52

Управлять лесами должны профессионалы. Не зеленые, а профессионалы



Фильм-размышление "Алтайский ленточный бор: нужен ли лесу человек..?"








Igor Golovanov


Фильм-размышление "Алтайский ленточный бор: нужен ли лесу человек..?" Многие тысячелетия человек и лес развиваются вместе, неизбежно влияя друг на друга… Но у кого в этом тандеме ведущая роль? Лес нужен человеку…, а нужен ли лесу человек? На эту тему размышляют автор и ведущие Российские ученые.

***

Читателям форума представляется критический обзор на «Фильм-размышление "Алтайский ленточный бор: нужен ли лесу человек..?"», созданный мастерской рекламы Игоря Голованова при научной поддержке Института леса им В.Н.Сукачева СО РАН (Красноярск) и Уральского государственного лесотехнического университета (Екатеринбург)



Данный фильм мне посоветовали посмотреть некоторые специалисты лесного хозяйства, которые, в целом положительно оценили его содержание. В ватсап-рассылке от создателей было указано следующее: «Коллеги! У нас большая премьера! Почти год работали над первым серьезным научно-популярным фильмом о ленточных борах. Первым - потому что никто раньше не собирал и не анализировал столько информации о наших уникальных лесах. Серьезным - потому что фильм построен на мнениях ведущих ученых лесного хозяйства России. Это институт леса им В.Н. Сукачева СО РАН, Уральский лесотехнический университет».

Решение подготовить отзыв на фильм возникло сразу после просмотра, и оно вызвано тем, что в фильме слишком много искаженных фактов, как в историческом плане, так и в области лесной науки.

Общий вывод по итогам просмотра можно охарактеризовать русской народной пословицей: «первый блин комом». К сожалению, в фильме мало как науки, так и слабо популяризированы сами ленточные боры. Что не так с наукой в фильме? А все просто - были представлены мнения, не основанные на исследованиях, а наука, как известно, начинается тогда, когда начинают измерять. Подбор экспертов на первый взгляд неочевиден, ведь наличие степени доктора наук не делает ученого экспертом во всех областях лесной науки. За исключением С.В. Залесова, никто не является практиком лесного хозяйства (т.е. занимается вопросами рубок леса и оценки их лесоводственной эффективности), не говоря уже о сколь-нибудь серьезном багаже знаний по ленточным борам (лесостепному лесоводству). Это легко проверить, посмотрев на сайте Российского индекса научного цитирования (https://elibrary.ru/defaultx.asp), какие публикации конкретный ученый опубликовал. Многие забывают, что в лесной науке ровно как в медицинской, у каждого есть своя область компетентности. Если у вас болит сердце, вы же не пойдете на прием к хирургу по вполне понятным причинам.

Вместе с тем, учитывая репутацию, которая есть у каждого ученого, выбор экспертов, в общем-то, очевиден. Их объединяет «советское воспитание», т.е. они искренне верят в то, что лес, который перешел через порог технической спелости (зачастую они приравнивают ее к естественной спелости) является перестойным, и что перестойный лес умирает и ему нужно помочь, иначе он погибнет (к примеру, приведу слова Залесова С.В. - «запретить рубку - обречь насаждение на медленную смерть»). Однако если верить словам другого корифея уральской науки А.Е. Теплоухову: «Леса, предоставленные на произвол природы и в которых никогда не бывает рубок, по достижении высокой старости возобновляются сами собой». Кстати, сказать, уважаемый Сергей Вениаминович приписал крылатую фразу классика отечественного лесоводства Г.Ф. Морозова своему земляку: «рубка синоним возобновления… это в 1842 году сказал Теплоухов». Во-первых: не 1842, а 1848 г. (Теплоухов А.Е. Устройство лесов в помещичьих имениях. Руководство для управителей, лесничих и землемеров. С-Пб., 1848. 282 с.). Во-вторых: Александр Ефимович такого не говорил и не писал. Но у него есть вот такие слова: «Тогда молодой подрост, происходящий от падающих с деревьев семян, начинает входить в силу, и следует только старые деревья вырубить, чтобы на месте их иметь потом молодые насаждения. Таким образом лес возобновится», или вот такие «доставлять требуемые лесные материалы и приводить лесную дачу в правильное состояние, при котором бы вырубленные рощи немедленно заменялись новыми, молодыми лесами. Среди условий правильного состояния леса главнейшее есть то, чтобы лесная почва приносила всегда пользу доставлением надлежащего прироста леса, а хороший прирост могут иметь только молодые насаждения. Старые перестойные рощи и деревья, оставляемые долго на корню, стоят без всякой пользы и должны быть возобновлены, то есть вырублены, для того чтобы в то же время начал расти новый лес». Последнее относится как раз к эксплуатируемым лесам. А вот в заповедных лесах, как пишет Н.Н. Чернов, «Применение выборочных рубок в заповедных лесах он (А.Е. Теплоухов) считал обязательным» (https://cyberleninka.ru/article/n/14435761). По смыслу написанное А.Е. Теплоуховым близко к выражению Г.Ф. Морозова «рубка синоним возобновления», однако такие слова можно найти я полагаю даже у древнеримских философов. Но именно Георгий Федорович облек давно известную истину в нужную форму и заслуживает, чтобы его фамилия употреблялась с этими словами.

Обращает на себя внимание тот факт, что в перечне учреждений науки и образования, отсутствует ЦЭПЛ РАН, хотя более всего комментариев давал главный научный сотрудник Центра по проблемам продуктивности и экологии лесов В.В. Нефедьев. Причем он более всех стращал «ленточными ветровалами шириной по 10 км и длиной по 100-150 км», и указал, что «главная проблема ленточных боров низкое лесопользование», и сделал прогноз - «вы рубите мало, это приведет к катастрофичным последствиям однозначно». Однако, похоже, его руководство это мнение не вполне разделяет.


В самом начале фильма Залесов С.В. указал на предпенсионный возраст ленточных боров и задал тем самым канву фильма - суть которого сводится к необходимости проведения пенсионной реформы в ленточных борах. В дальнейшем эксперты давали решение этой проблемы и практически каждый приводил в качестве примера человеческое общество и пенсионеров. В итоге автор высказывает парадоксальный тезис «бор исчезает, но не из-за рубок, а виноват возраст». С точки зрения банальной эрудиции это «глупость страшная». Эксперты в едином порыве описывали концепцию «нормального леса», однако видимо, забыли, что она применима к эксплуатируемым лесам, т.е. тем, где ведется хозяйство на древесину. Ну и самое главное - от того какой возраст рубки выбирается, такая возрастная структура и будет. Например, возраст естественной спелости ленточных боров никак не меньше 160-180 лет, соответственно, подняв возраст рубки до этого уровня, возрастная структура станет более нормальной.

Что не так с популяризацией ленточных боров? В общем-то, из фильма о самих борах мы узнаем только, что они покрывают 23% площади Алтайского края и эта лесистость ниже среднемировой. Указано количество боров - четыре ленты. НО в фильме не прозвучало, что две ленты - Андроновская и Чупинская были истреблены рубками (Парамонов Е.П., Менжулин И.Д., Ишутин Я.Н. Лесное хозяйство Алтая. Барнаул, 1997 г. 374 с.). И до сих пор не восстановлены в полном объеме. Кстати сказать, в 1997 году спелых и перестойных насаждений было 11,3% в ленточных борах. Преобладали молодняки и средневозрастные насаждения (80%). Вряд ли за 20 лет сильно изменилось соотношение. В фильме не сказано, что же ценного в борах, а ведь они выполняют ту же роль, что и притундровые леса. Почему запретили сплошные рубки? Вскользь упомянули редкие виды, но просто не позвали специалиста, который бы популярно рассказал про это. Не показано самое главное - что все ленты уникальны. Например, северная лента по лесорастительным условиям близка к южнотаежным лесам, и лесообразовательный процесс схож. А южная находится в степи и для нее как раз характерны мертвопокровные леса и своя динамика лесообразования.

Дело в том, что фильм явно заказной (судя по всему, заказчик - холдинг Алтайлес). Даже название сформулировано таким образом, что нормальный человек скажет «да, конечно нужен». В самом фильме эпизодически прорывается истинная цель фильма. На 19 минуте проговорился А.С. Шишикин, сказав, что «они все равно сгорят», т.е. если запретят рубку. Кто? А на той же минуте автор вспомнил про «зеленых активистов». Далее Залесов С.В. задал вопрос «вы верите, что государство будет охранять боры», опять же в случае запрета рубки. Подвел итог Шишикин А.С. сказав, что «управлять лесами должны профессионалы, а не зеленые», и привел пример с волосами, и задал вопрос «а что будет, если не ухаживать за волосами». Я позволю себе ответить на него «НИЧЕГО», человек будет выглядеть более естественно. Для примера достаточно сравнить корифеев современности с классиками лесоводства 18-19 века (М.К. Туркий, М.М. Орлов, Г.Ф. Морозов и т.д.), и сразу станет понятно.

В заключение вспомнил анекдот в тему: «Лес стремительно сокращался, но деревья продолжали голосовать за топор, потому что его ручка была сделана из дерева, и они думали, что он один из них...». В фильме же Залесов С.В. сказал, что «лес любит стук топора». А я продолжаю - «человек любит звук автоматной очереди». Это, на мой взгляд, искаженное в советском прошлом известное выражение признанного корифея отечественного лесоводства Д.М. Кравчинского «за лесом ухаживают с топором».

Лично мне не понятно, почему к созданию данного фильма не привлекли Е.Г. Парамонова, который, в общем-то, всю жизнь изучал леса Алтая и обладает колоссальным опытом. Перекос среди приглашенных экспертов привел к тому, что весь фильм все говорили: надо рубить, а на простой вопрос «что ждет боры в условиях изменения климата?» ответа не прозвучало. В цивилизованной демократическом обществе при создании таких фильмов принято приглашать и «инакомыслящих экспертов», в данном случае тех самых «зеленых активистов», чтобы услышать иную точку зрения.

Учитывая, что я многих экспертов знаю лично, мой комментарий достаточно жесткий. Я убежден, что ученый, тем более доктор наук, должен взвешенно, непредвзято, и объективно выражать свое мнение. Это не значит, что я сторонник запрета всех рубок в борах Алтая. Наоборот, я за ведение лесного хозяйства, тем более в таком густонаселенном регионе. Хотя мой учитель В.С. Панёвин (к.с.х.н., заслуженный лесовод РФ), с которым я обсудил проблемы ленточных боров, сказал, что надо запретить все рубки. Ничего с ними не произойдет, и привел пример Усманского бора в Воронежской области, на части территории которого сделали ООПТ, и он как стоял, так и стоит. Единственное, что он бы разрешил местному населению валеж убирать, который будет образовываться в результате сукцессионной динамики. Я придерживаюсь иного мнения, поэтому говорю, что «Стратегия фильма правильная, но тактика выбрана неверная».

Ниже дается комментарий в хронологическом порядке, т.е. по видеоряду. Скажу сразу, что оставить без комментария практически все «размышления» экспертов науки и автора (Игоря Голованова) было сложно, но привожу наиболее важные.


Замечания:

Седых В.Н. - «ботаники относят их к типам леса мертвопокровным»: причем здесь ботаники? у них не типы леса, а растительные ассоциации. Именно лесоводы выделяют мертвопокровную стадию в возрастном развитии насаждений (как правило, она приурочена к жердняку).

Нефедьев В.В. - «вся сосна поражена корневой губкой», «ленточные ветровалы шириной по 10 км и длиной по 100-150 км»: ученый не может так обобщать, опираясь на эпизодические наблюдения. Если имеются очаги корневой губки, то надо проводить санрубки. Но так ли реальна эпифитотия губки? Про ленточные ветровалы звучит как-то пугающе, но знает ли корифей о статистике ветровалов в ленточных борах, насколько это явление там распространено?

Седых В.Н. - «расстроены человеком, тем ведением хозяйства сложившемся за последние может быть 200 лет»: освоение боров как следует из начала фильма идет почти 300 лет. Т.е. первые 100 лет все было хорошо?

Залесов С.В. - «практически нет молодняков, а в нормальном коллективе…»: неудачный пример, ведь это защитные леса, выполняющие определенные функции, которые молодняки не могут выполнять, поэтому возрастная структура боров иная. Стоит вспомнить типичную возрастную структуру таежных лесов - абсолютное преобладание спелых и перестойных насаждений. Т.е. у боров естественная возрастная структуру, такая какая была бы в случае отсутствия человеческого фактора.

Автор - «малое количество работающих людей, должны прокормить превосходящих их по числу пенсионеров»: опять же неудачный пример, автор не понимает, что нормальная возрастная структура это как идеальный газ в физике, т.е. он есть в теории, но не существует в природе. Но к ней можно и нужно стремиться в эксплуатационных лесах.

Седых В.Н. - в комментарии на 10 минуте много интересного узнаем:

- «перевели в первую группу и запрещены были все рубки кроме выборочных»: вообще-то в лесах I группы разрешались постепенные, группово-выборочные, добровольно-выборочные и даже сплошнолесосечные рубки (лесовосстановительные), Алтай в этом плане не исключение, да и подтверждение есть в самом же фильме, где показываются и рубки обновления, и переформирования, и чересполосные постепенные;

- «привело к другому перекосу, худшему, если там лишились эксплуатационной древесины, там было достаточно подождать 10-20-30 лет и она бы начала накапливаться, то здесь утверждается что это единственный правильный подход»: во-первых: так быстро древесина не накапливается, любой школьник знает, что лес растет 100 лет. Во-вторых: очень странный вывод, истощительное лесопользование лучше, чем политика выборочных рубок?;

- «проводить разновозрастные рубки»: такого термина не существует;

- «спелые и перестойные леса создавать из одновозрастных, состоящих из нескольких поколений. Такого в сосняках не будет»: вообще-то это называется ступенчатая возрастная структура, и она является распространенном типом в сосновых лесах России (Республика Коми, Приангарский лесной район). В зарубежной литературе считается, что такие насаждения возникают в результате крупнооконной или когортной динамики;

- «выборочные рубки совершенно не свойственны для светлохвойных лесов»: парадокс, но в Институте леса, где работает Владимир Николаевич 19 ноября 2019 года Семенякин Д.А. успешно защитил кандидатскую диссертацию «Эколого-лесоводственная оценка несплошных рубок в сосняках Красноярской лесостепи». В своей работе он опровергает высказывание корифея. Учитывая, что соискатель все-таки изучал несплошные рубки, а корифей нет, то вывод очевиден.

Автор:

- «добровольно выборочная … не более 20%»: Автор забывает, что у выборочных рубок есть такое понятие как прием, применимо оно и к ДВР. И на Алтае они пользуются этим и снижают полноты древостоев до критических величин. Просто Автору про это не рассказали;

- «выполнять свои биологические задачи и потерявший экономическую привлекательность»: углерод связан, кислород выделяет, что еще надо? Как спелый лес может потерять ценность?

Усов М. - «после проведения чересполосной постепенной рубки были посажены культуры»: нонсенс конечно, культуры по постепенным рубкам. На кадрах видно, что подрост есть и в пасеках (те 60 м между полосами, которые планировались вырубить во 2-3-й приемы) и он тоже растет. Лесные культуры жизнеспособным подростом не называют конечно, да и с жизнеспособностью там есть проблемы, по крайней мере то, что в кадр попало стоит с усыхающей кроной. Опять же видно, что кроме перестойных сосен, много и средневозрастных, да и подрост имеется. Лесоводственный эффект от ДВР, чтобы стоял лес и постепенно накапливался подрост и врастал в полог. Этот эффект на кадрах виден.

Автор:

- «которые могут прорасти если им не мешают другие растения»: все-таки обычно прорасти семенам никто не мешает, а вот расти да, травы мешают;

- «перестойную сосну с легкостью уничтожают вредители»: этот тезис не имеет под собой научного обоснования. Зачастую именно перестойные деревья более устойчивы к стволовым вредителям. А хвое-листогрызущие вредители вообще уничтожают все подряд;

- «лет через 200 опять возникает прекрасный сосновый бор»: учитывая, то, что гари в тех условиях возобновляются, как правило, в первые 10-20 лет (сам Автор приводит цифру 10 лет) под «прекрасным сосновым бором» автор имеет перестойный сосняк. Автор сам не понял, как озвучил то, что он подсознательно считает эталоном;

Нефедьев В.В. - минилекция о пожарах как главном лесовосстановительном факторе Сибири. Но заканчивается эта динамика почему-то образованием «прекрасного елового насаждения». Как известно еловая формация в Сибири приурочена к логам и приручьевым местообитаниям, т.е. тем которые являются рефугиумами и практически не горят. При этом корифей не видит разницы в динамике после пожаров низовых и верховых, слабых и сильных. А ведь в одном случае будут одновозрастный (как правило условно), а в другом разновозрастный (как правило, ступенчато).

- «вы вот на грядке выращиваете огурцы»: но ведь холдинг «Алтайлес» не сажал боры. Да и это частная фирма, в связи с чем возникает вопрос почему урожай «ленточных огурцов» должны снимать они?

Автор - «следует формировать средневозрастной лес, т.е. лес в котором в равных пропорциях есть молодые спелые и перестойные деревья»: интересная арифметика получается, прямо готовый рецепт - берем спелых сосен, добавляем эквивалент подроста и получаем средневозрастное насаждение.

Шишикин А.С. - дал четкое определение понятию «нормальный лес», НО это в отношении эксплуатационных лесов, а не ЗАЩИТНЫХ.

Седых В.Н.

- «как в человеческом сообществе на самом деле. Нарушаем сдвиг в сторону пенсионеров, сообщество погибает»: да не погибает оно, Европа вся из пенсионеров, живут лучше нас.

Автор - «руби, восстанавливай, выращивай»: все верно, но это относится к эксплуатационным лесам.

- «почему эта схема работает в Финляндии, Канаде, США»: Автор не понимает в чем отличие канадской системы от финской (скандинавской). В Канаде во многом все как у нас. И проблемы тоже схожие, в том числе истощительное лесопользование.

Нефедьев В.В.

- «главная проблема ленточных боров низкое лесопользование»: ну да, и поэтому исчезли уже две ленты - Андроновская и Чупинская;

- «мы гарантируем потомкам, что у них будет постоянное пользование»: в Финляндии как раз сейчас происходит конфликт поколений (https://elibrary.ru/item.asp?id=37263621) и уже есть примеры, когда лесовладельцы реализуют концепцию «непрерывно-производительный лес», т.е. тот в котором присутствуют деревья всех возрастных стадий, и рубки проводятся добровольно-выборочные.

Шишикин А.С.

- «перестойная стадия». Александр Сергеевич охотовед по образованию и может ответить легко на вопрос где больше соболя - в старовозрастных кедрачах, где есть кормовая база (орех, мышь) и защитные условия (дуплистые деревья, валежины). На вырубах да в молодняках только лоси;

- «редкие виды формируются в редких биотопах»: гари и вырубки нередки, Нефедьев В.В. выше сказал же, что все леса горят в Сибири.

Автор - «добровольно выборочная рубка, когда из 10 деревьев вырубают 2 перестойных. Молодняку сосны нужно свое место под солнцем»: скорее всего, не в свете дело, а в корневой конкуренции, ведь там даже тенелюбы плохо растут. А им света практически и не надо. Советую почитать С.Н. Санникова «[url=https://сибирскийлеснойжурнал.рф/articles/archive/arkhiv-2014/les-kak-podzemno-somknutaya-dendrotsenoekosistema]Лес как подземно-сомкнутая дендроценоэкосистема[/url]».

Усов М.

- «в 2016 году проводилась рубка ухода за молодняком». А показывает на средневозрастное насаждение;

- «рубилось мало»: нет такой интенсивности рубки;

- «лесохозяйственного эффекта желаемого мы не добились»: а какой эффект в молодняках? формирование породного состава! Этот эффект налицо;

- «будущего у этого насаждения нет (нету ни подроста, насаждение борется за свет)»: какой подрост, если сам говорит что это молодняк? Зачем там подрост еще? В целом отсутствует понимание, какой лесоводственный эффект от какого вида рубки ждать;

- «Рубки обновления и переформирования конца 90-х - начала 2000-х. Рубилось здесь гораздо больше»: как можно сравнивать рубку ухода с рубкой спелых и перестойных деревьев? Опять же категория интенсивности ненормативная.

Нефедьев В.В.

- «больше 30 млн. кубометров лесов, древесины, прекрасной древесины лежит. Кому она нужна лежачая? Московская область выделяет каждый год миллиарды рублей на уборку этого сухостоя»: так все-таки та часть древесины, которая лежит прекрасна? А потом она встает и становится ужасной, и требует от МО миллиарды? Восставший сухостой, да в этом фильме явно не хватает соответствующего музыкального сопровождения в стиле фильмов ужасов;

- «Россия рубит где то 900 млн. кубометров, Финляндия рубит 50, а расчетная лесосека 65. Вот что значит правильное ведение лесного хозяйства»: ни Россия, ни даже СССР столько не рубили. Сейчас эта цифра около 200 млн. кубометров в год. Да и звучит двояко, я так понимаю правильность заключается в том, что финны не выбирают расчетку. В этом смысле у нас полный порядок;

- «Алтайлес частное предприятие организовывает охрану лесов», «было машин 150, а стало 400»: ну, так это не заслуга холдинга, а государства, потому что нормативы по охране лесов придумывает оно и контролирует, чтобы они выполнялись;

- «Раньше были отдельные вышки, а теперь видео наблюдение за лесами»: в Томской области видеонаблюдение за лесными пожарами нам показывали в 2004 году студентам первого курса, поэтому с трудом вериться, что на Алтае этого не было. А вообще все арендаторы вкладываются в выполнение лесохозяйственных работ, в том числе иркутские. У них вся лесопожарная техника есть. НО труднодоступность то разная, поэтому и на Алтае не горят, потому что тушат быстро, а иркутским надо 3 дня добираться с тяжелой техникой. В целом, судя по комментариям, корифей слабо понимает суть арендных отношений.

http://forestforum.ru/viewtopic.php?f=9&t=24030&sid=bbd890edf5f5045ecdc03e2f2ff786b3

***

Нефедьев В.В. писал(а):
«Россия рубит где то 900 млн. кубометров, Финляндия рубит 50, а расчетная лесосека 65. Вот что значит правильное ведение лесного хозяйства»:
Виктор Викторович наверно попутал. Он хотел сказать 900 тыс га ;)
А так прав :нет бора - нет проблем :((((

***

Согласен. Хороший отзыв (критика).

Подобное писал в одной из тем форума.
Тогда Алексей Юрьевич на это ответил так:
Редактор новостей писал(а):
Я думаю, что совершенно неправильно сводить роль науки исключительно к реальным расчетам и опубликованию основанных на них статей. Ученые не только могут, но, на мой взгляд, и должны высказывать в том числе свои экспертные оценки по важным для общества темам. В том числе директора научных организаций

***

Фильм досматривать не стал. Канва фильма - дайте срубить!!! Всё!!! Сразу. Алексей "лесников" можно остановить только противопехотными минами. Они не успокоются пока не вырубят всё! И не важно где. И это говорит вам сторонник рубок. Я считаю что лес рубить нужно. Просто это делать нужно в рамках хозяйствования. Грамотного и рачительного. Выступающие в фильме просто отрабатывают свою копеечку. Может помните попытку разрешить в рубку хвойные молодняки? 40 лет есть - руби!!! Господинчик, что эту идею в рамки законодательства оформлял, на сей момент в ОНР заседает. Вот этот фильм из той же категории... нужно ВСЁ вырубить!!!

***

Сложно комментировать, поскольку это фильм-пропаганда, с привлечением ученых, но без научного подхода.
Понравились перлы так называемых ученых, например высказывание о том, что в перестойном лесу трудно дышать из-за нехватки кислорода. Или сравнение леса с волосами человека, которые требуют постоянного ухода, тогда как сукцессионные процессы позволяют лесам существовать многие столетия без какого-либо вмешательства "топора с головой".
Лесохозяйственники тоже "порадовали". Рубки ухода в средневозрастном насаждении обозвали уходом в молодняках и пытались сравнить несравнимое: рубки переформирования (обновления) и простые рубки ухода, безграмотно сетуя на то, что после обычных рубок ухода нет естественного возобновления.
Путаница с терминами и определениями - это просто ужас, например "средневозрастный лес" там где требуется сказать о среднем возрасте лесных насаждений.
Но больше всего меня действительно порадовала концовка этого фильма. Художник, вопреки основной идеи этого фильма, рисует не стройные ряды лесных культур и вырубки, а старовозрастный естественный лес.

***

Фильм - откровенная и бессовестная пропаганда. Живу на Алтае, стараюсь быть в курсе основных местных новостей. На всех лентах с периодичностью минимум раз в неделю одно и то же - о необходимости увеличения интенсивности рубок, о том, насколько хорош Алтайлес в деле защиты леса, и о стремительной гибели боров благодаря стараниям экологов. Мучительно наблюдать всё это, особенно когда многое приходится видеть собственными глазами - горы щепы на Каменском ЛДК, своими размерами превышающие многоэтажный дом, или состояние лесов даже в окрестностях Барнаула, где в рубку помечены едва ли не все оставшиеся возрастные сосны. Тут не то, что чёрному аисту гнездо, но и дятлам-то скоро негде будет делать себе дупла. Нападки на Грибкова поражают своей наглостью - как в открытых дискуссиях, так и в анонимных комментариях. Не знаю, как на самом деле, но создается устойчивое впечатление о приходе временщиков, которые заинтересованы лишь в быстром извлечении максимальной прибыли. И для пропаганды они готовы использовать любой ресурс и любые способы.

_________________
Пепел всегда попадает в лицо тому, кто его разбрасывает...

Директор харьковского лесхоза, которого подозревают в хищении леса на 5 миллионов, задекларировал более 2 миллионов сбережений (ФОТО)

Харьковские силовики разоблачили масштабную схему хищения леса в одном из лесных хозяйств в области.



Прокуратура области сообщила о подозрении одиннадцати должностным лицам ГП «Балаклейское лесное хозяйство».
По информации начальника управления прокуратуры Ивана Тарасова, установлено, что служебные лица ГП «Балаклейское лесное хозяйство» совершили растрату вверенного им имущества, а именно 475 деревьев, путем их незаконной вырубки на территории указанного лесного хозяйства. Вследствие преступных действий указанных лиц государству нанесен ущерб на сумму свыше 5 500 000 гривен.

5 декабря 2019 правоохранителями проведены обыски по месту нахождения ГП «Балаклейское лесное хозяйство» и проживания должностных лиц государственного предприятия.

Прокуратурой области сообщено о подозрении по ч. 5 ст. 191 УК Украины (растрата государственного имущества в особо крупных размерах путем злоупотребления служебным положением, совершенное по предварительному сговору группой лиц):

• директору государственного предприятия;
• трем лесничим;
• двум старшим мастерам леса;
• трем мастерам леса.

Кроме того, еще одному мастеру леса сообщено о подозрении по ч. 4 ст. 191 УК Украины. А другому мастеру леса сообщено о подозрении по ч. 3 ст. 191 УК Украины.

Сейчас всем им (руководителю и 10 сотрудникам лесхоза) сообщили о подозрении по факту присвоения, растраты имущества или завладение им путем злоупотребления служебным положением (ст. 191 УК Украины).
По данным НАЗК, руководителем этого лесхоза является Виктор Оробей.
В 2018 году, по данным его декларации , он хранил наличными 2270000 гривен. Кроме того, в его собственности и собственности его семьи есть два автомобиля Mitsubishi и Volkswagen 2011 выпуска, квартира, дом и нежилое помещение.

























Источник: Пресс-служба прокуратуры Харьковской области