ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

02 квітня 2020

Про затвердження Переліку відповідальних виконавців бюджетних програм (напрямів) у системі Міністерства енергетики та захисту довкілля України на 2020 рік

МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ ТА ЗАХИСТУ ДОВКІЛЛЯ УКРАЇНИ

НАКАЗ

від 24 січня 2020 року N 38

Про затвердження Переліку відповідальних виконавців бюджетних програм (напрямів) у системі Міністерства енергетики та захисту довкілля України на 2020 рік

Відповідно до статті 20 Бюджетного кодексу України, з метою належної організації виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" та чіткого розмежування повноважень і відповідальності за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів протягом усього строку реалізації відповідних бюджетних програм (напрямів) у межах визначених бюджетних призначень наказую:
1. Затвердити Перелік відповідальних виконавців бюджетних програм (напрямів) у системі Міністерства енергетики та захисту довкілля України, які безпосередньо управляють (виконують) бюджетними програмами (напрямами), що передбачені Мінекоенерго Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", що додається.
2. Структурним підрозділам Мінекоенерго, відповідальним виконавцям, зазначеним у пункті 1 цього наказу, у строк до 24 січня 2020 року:
1) в установленому законодавством порядку розробити порядки використання коштів державного бюджету за відповідними бюджетними програмами (внесення змін до чинних порядків використання коштів за бюджетними програмами) у разі необхідності;
2) надати до Департаменту економіки та фінансів на опрацювання проєкти паспортів бюджетних програм та забезпечити:
відповідність змісту паспортів бюджетних програм Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" та Розпису бюджету на 2020 рік Порядкам використання бюджетних коштів і Правилам складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 грудня 2002 року N 1098 "Про паспорти бюджетних програм", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21 січня 2003 року за N 47/7368 (у редакції наказу Мінфіну від 14 січня 2008 року N 19);
підтвердження результативних показників бюджетних програм офіційною державною статистичною, фінансовою та іншими звітностями, даними бухгалтерського, статистичного та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку;
надання до 10 лютого року, що настає за звітним, звітів про виконання паспортів бюджетних програм за відповідний період та інформацію про виконання планів природоохоронних заходів та використання бюджетних коштів за відповідними бюджетними програмами;
3) на підставі доведеного Державною казначейською службою України розпису Державного бюджету України на 2020 рік надати Департаменту економіки та фінансів:
проєкти помісячних планів асигнувань за бюджетними програмами у розрізі розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів;
розрахунки, які обґрунтовують показники видатків бюджету або надання кредитів з бюджету, що вносяться до кошторису Мінекоенерго;
4) надати Департаменту бухгалтерського обліку та звітності у строк до 15 лютого року, що настає за звітним, оцінку ефективності бюджетних програм за формою, згідно з додатком до Методичних рекомендацій щодо здійснення оцінки ефективності бюджетних програм, затверджених наказом Мінфіну від 17 травня 2011 року N 608.
3. Департаменту економіки та фінансів в установленому законодавством порядку узагальнити та надати Міністерству фінансів України звіти про виконання паспортів бюджетних програм за відповідний період.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Міністр
О. Оржель



Додаток
до наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України
24.01.2020 N 38


Перелік відповідальних виконавців бюджетних програм (напрямів) у системі Міністерства енергетики та захисту довкілля України на 2020 рік
N з/п
Назва бюджетної програми (напряму)
Відповідальний виконавець (назва структурного підрозділу Мінекоенерго, ЦОВВ)
1
2401010
Загальне керівництво та управління у сфері енергетики та захисту довкілля
Департамент бухгалтерського обліку та звітності
Співвиконавці: Адміністративне управління, Управління забезпечення ІТ-підтримки та захисту інформації (в частині придбання комп'ютерного та мережевого обладнання, програмного забезпечення, підтримки та післягарантійного обслуговування програмного забезпечення)
2
2401040
Наукова і науково-технічна діяльність у сфері енергетики та захисту довкілля
Управління забезпечення перспективного розвитку
Співвиконавець: Департамент роботи з персоналом, Державне агентство водних ресурсів України, Державне агентство лісових ресурсів України, Державне агентство рибного господарства України
3
2401070
Заходи з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств
Управління реструктуризації та закриття вугільних підприємств
4
2401090
Підвищення кваліфікації та перепідготовка кадрів у сфері екології, природних ресурсів та водного господарства, підготовка наукових та науково-педагогічних кадрів
Департамент роботи з персоналом
Співвиконавець: Державна екологічна академія післядипломної освіти та управління; Центр підвищення кваліфікації працівників водного господарства
5
2401100
Гірничорятувальні заходи на вугледобувних підприємствах
Управління охорони праці, промислової безпеки та цивільного захисту
Співвиконавець: Департамент економіки та фінансів
6
2401140
Фізичний захист ядерних установок та ядерних матеріалів
Директорат розвитку ядерної енергетики та атомної промисловості
7
2401160
Збереження природно-заповідного фонду
Департамент заповідної справи
Співвиконавець: Департамент економіки та фінансів
8
2401210
Державна цільова екологічна програма першочергових заходів приведення у безпечний стан об'єктів і майданчика колишнього уранового виробництва виробничого об'єднання "Придніпровський хімічний завод" на 2019 - 2023 роки
Директорат розвитку ядерної енергетики та атомної промисловості
9
2401270
Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля
Відповідальні виконавці за напрямами:
9.1

Забезпечення раціонального використання і зберігання відходів виробництва і побутових відходів
Департамент з питань управління відходами, екологічної безпеки та переходу до кругової економіки
9.2

Охорона атмосферного повітря
Департамент з питань управління відходами, екологічної безпеки та переходу до кругової економіки
9.3

Охорона і раціональне використання природних рослинних ресурсів та ресурсів тваринного світу
Департамент охорони природних ресурсів, екомережі та біобезпеки
9.4

Збереження природно-заповідного фонду
Департамент заповідної справи
9.5

Охорона і раціональне використання водних ресурсів
Департамент охорони природних ресурсів, екомережі та біобезпеки
9.6

Наука, інформація і освіта, підготовка кадрів, організація оцінки впливу на довкілля, організація праці, забезпечення участі у діяльності міжнародних організацій природоохоронного спрямування, впровадження економічного механізму забезпечення охорони навколишнього природного середовища
Структурні підрозділи, замовники природоохоронних заходів за напрямами: Департамент з питань управління відходами, екологічної безпеки та переходу до кругової економіки, Департамент заповідної справи, Департамент з питань зміни клімату та збереження озонового шару, Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції, Департамент міжнародного співробітництва, Управління з комунікаційної політики, Юридичний департамент, Управління оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки, Департамент охорони природних ресурсів, екомережі та біобезпеки, Управління забезпечення ІТ-підтримки та захисту інформації
9.7

Рекультивація порушених земель та використання родючого шару ґрунту під час проведення робіт, пов'язаних із порушенням земель
Департамент охорони природних ресурсів, екомережі та біобезпеки
10
2401420
Реалізація державного інвестиційного проекту "Новокостянтинівська шахта. Розвиток виробничих потужностей"
Директорат розвитку ядерної енергетики та атомної промисловості
11
2401440
Внесок України до Енергетичного Співтовариства
Департамент бухгалтерського обліку та звітності
Співвиконавці: Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції
12
2401460
Повернення коштів, наданих публічному акціонерному товариству "Укргідроенерго" на поворотній основі для реалізації проектів соціально-економічного розвитку
Департамент бухгалтерського обліку та звітності
13
2401470
Виконання боргових зобов'язань за кредитами, залученими під державні гарантії, з метою реалізації проектів соціально-економічного розвитку
Департамент бухгалтерського обліку та звітності
14
2401490
Підтримка впровадження Енергетичної стратегії України
Управління забезпечення перспективного розвитку
15
2401500
Здійснення заходів щодо реалізації пріоритетів розвитку сфери охорони навколишнього природного середовища
Відповідальні виконавці за напрямами:
15.1

Охорона і раціональне використання водних ресурсів
Департамент охорони природних ресурсів, екомережі та біобезпеки
15.2

Охорона атмосферного повітря
Департамент з питань управління відходами, екологічної безпеки та переходу до кругової економіки
15.3

Охорона і раціональне використання природних рослинних ресурсів
Департамент охорони природних ресурсів, екомережі та біобезпеки
15.4

Охорона і раціональне використання ресурсів тваринного світу
Департамент охорони природних ресурсів, екомережі та біобезпеки
15.5

Збереження природно-заповідного фонду
Департамент заповідної справи
15.6

Раціональне використання і зберігання відходів виробництва і побутових відходів
Департамент з питань управління відходами, екологічної безпеки та переходу до кругової економіки
15.7

Здійснення заходів у сфері науки, інформації і освіти, а також підготовки кадрів, проведення екологічної експертизи, організації праці, забезпечення участі у діяльності міжнародних організацій природоохоронного спрямування, впровадження економічного механізму забезпечення охорони навколишнього природного середовища
Структурні підрозділи, замовники природоохоронних заходів за напрямами: Департамент з питань управління відходами, екологічної безпеки та переходу до кругової економіки, Департамент заповідної справи, Департамент з питань зміни клімату та збереження озонового шару, Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції, Департамент міжнародного співробітництва, Управління з комунікаційної політики, Юридичний департамент, Управління оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки, Департамент охорони природних ресурсів, екомережі та біобезпеки, Управління забезпечення ІТ-підтримки та захисту інформації
16
2401520
Забезпечення діяльності Національного центру обліку викидів парникових газів
Департамент з питань зміни клімату та збереження озонового шару
17
2401530
Державна підтримка заходів, спрямованих на зменшення обсягів викидів (збільшення абсорбції) парникових газів, у тому числі на утеплення приміщень закладів соціального забезпечення, розвиток міжнародного співробітництва з питань зміни клімату
Департамент з питань зміни клімату та збереження озонового шару
18
2401560
Забезпечення діяльності Національної комісії з радіаційного захисту населення України
Національна комісія з радіаційного захисту населення України
19
2401590
Реструктуризація вугільної галузі
Департамент економіки та фінансів в частині впровадження заходів із забезпечення вітчизняного виробництва вугільної продукції; Департамент вугільно-промислового комплексу в частині забезпечення заходів із технічного переоснащення та модернізації державних вугледобувних підприємств
20
2401610
Реконструкція гідроелектростанцій ПАТ "Укргідроенерго"
Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції
21
2401620
Реконструкція, капітальний ремонт та технічне переоснащення магістрального газопроводу Уренгой-Помари-Ужгород
Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції
22
2401630
Впровадження Програми реформування та розвитку енергетичного сектора
Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції
23
2402010
Керівництво та управління у сфері рибного господарства
Державне агентство рибного господарства України
24
2402020
Організація діяльності рибовідтворювальних комплексів та інших бюджетних установ у сфері рибного господарства
Державне агентство рибного господарства України
25
2402070
Селекція у рибному господарстві та відтворення водних біоресурсів у внутрішніх водоймах та Азово-Чорноморському басейні
Державне агентство рибного господарства України
26
2402090
Міжнародна діяльність у галузі рибного господарства
Державне агентство рибного господарства України
27
2403010
Керівництво та управління у сфері енергетичного нагляду
Державна інспекція енергетичного нагляду України
28
2404010
Керівництво та управління у сфері геологічного вивчення та використання надр
Державна служба геології та надр України
29
2404020
Розвиток мінерально-сировинної бази
Державна служба геології та надр України
30
2405010
Керівництво та управління у сфері екологічного контролю
Державна екологічна інспекція України
31
2406010
Керівництво та управління у сфері ефективного використання енергетичних ресурсів
Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України
32
2406060
Реалізація Державної цільової економічної програми енергоефективності
Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України
33
2407010
Керівництво та управління у сфері водного господарства
Державне агентство водних ресурсів України
34
2407050
Експлуатація державного водогосподарського комплексу та управління водними ресурсами
Державне агентство водних ресурсів України
35
2407070
Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області
Державне агентство водних ресурсів України
36
2407090
Першочергове забезпечення сільських населених пунктів централізованим водопостачанням
Державне агентство водних ресурсів України
37
2407160
Реалізація державного інвестиційного проекту "Забезпечення питним водопостачанням сільських населених пунктів Казанківського, Новобузького районів та реконструкція водоскидної споруди Софіївського водосховища Новобузького району Миколаївської області"
Державне агентство водних ресурсів України
38
2407170
Реалізація державного інвестиційного проекту "Заходи із забезпечення комплексного протипаводкового захисту від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь у Львівській області"
Державне агентство водних ресурсів України
39
2407800
Реалізація державного інвестиційного проекту "Реконструкція гідротехнічних споруд захисних масивів дніпровських водосховищ"
Державне агентство водних ресурсів України
40
2408010
Керівництво та управління діяльністю у зоні відчуження
Державне агентство України з управління зоною відчуження
41
2408070
Радіологічний захист населення та екологічне оздоровлення території, що зазнала радіоактивного забруднення
Державне агентство України з управління зоною відчуження
42
2408080
Збереження етнокультурної спадщини регіонів, постраждалих від наслідків Чорнобильської катастрофи
Державне агентство України з управління зоною відчуження
43
2408090
Виконання робіт у сфері поводження з радіоактивними відходами неядерного циклу, будівництво комплексу "Вектор" та експлуатація його об'єктів
Державне агентство України з управління зоною відчуження
44
2408110
Підтримка екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення
Державне агентство України з управління зоною відчуження
45
2408120
Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС
Державне агентство України з управління зоною відчуження
46
2408140
Реалізація державного інвестиційного проекту "Відновлення об'єктів транспортної інфраструктури зони відчуження"
Державне агентство України з управління зоною відчуження
47
2409010
Керівництво та управління у сфері лісового господарства
Державне агентство лісових ресурсів України
48
2409060
Ведення лісового і мисливського господарства, охорона і захист лісів в лісовому фонді
Державне агентство лісових ресурсів України
49
2411030
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження
Департамент економіки та фінансів,
Співвиконавці: Директорат розвитку ядерної енергетики та атомної промисловості
____________
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/FN059367.html

Сумська екоінспекція відмовляється реагувати на заяви громадян

Люди не зобов’язані самостійно проводити розслідування і з’ясовувати, хто саме порушив законодавство



Розорана територія Сеймського РЛП. Фото Андре Марса

Начальник ДЕІ у Сумській області Вячеслав Богомолов не хоче реагувати на заяви громадян про розорювання землі у водоохоронній зоні річки Сейм та про рубки дерев на території регіонального ландшафтного парку «Сеймський». Про це він повідомив GreenPost у відповіді на наш запит.

При цьому, чиновник посилається на неіснуючі обмеження, які, начебто, заважають його підлеглим виїхати на перевірку. Перша така «причина» - що у заяві активістів не вказано, хто саме нищить парк.
«Відповідно до вимог ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» планові або позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються відповідно конкретного суб’єкта господарювання із зазначенням його найменування та місця провадження ним господарської діяльності або його відокремлених підрозділів.


«Наразі у зверненнях громадян… не міститься достатньої інформації для проведення заходу державного нагляду (контролю), а саме інформації про суб’єкта господарювання , який проводить незаконно, на думку заявників, рубку дерев та подальше незаконне розорювання земель на території Сумського (правильно – «Сеймського» – ред. ) регіонального ландшафтного парку», – ідеться у відповіді.

Другою причиною для того, щоб не реагувати на звернення громадян пан Богомолов називає карантин та епідемію.


«Крім того, у відповідності з вимогами Закону України «Про першочергові рішення, пов’язані з попередженням, профілактикою та ліквідацією коронавірусу COVID-19, інших інфекційних захворювань, пов’язаних з ним, а також дій при кризових ситуаціях відносно запобіганню розповсюдженню епідемій», заборонено проведення заходів державного нагляду і контролю на період здійснення заходів, пов’язаних з запобіганням і боротьбою з коронавірусом», – повідомляє начальник Сумської облінспекції.

Насправді обидві названі чиновником причини не є підставою ігнорувати заяви громадян.
«Цитата із закону про засади державного нагляду – вірна. Але громадяни не зобов’язані самостійно проводити розслідування і з’ясовувати хто саме порушив законодавство. Тому відсутність у їхніх заявах даних про порушника не може бути підставою для ігнорування звернення», – зазначає голова «ЕкоПраво-Київ» Галина Левіна.

Так само неправдивим є висновок із закону «про коронавірус».

«Дійсно, закон наразі забороняє проведення заходів державного контролю. Але це стосується лише планових перевірок. Позапланові можуть і мають проводитися. Сенс позапланових перевірок – зупиняти порушення, не допускати небезпечних наслідків, тому їх не забороняли. У той час як планові перевірки більше націлені на перевірку виконання норм та правил у повсякденній роботі підприємств та організацій», – додає Галина Левіна.

Про наведені начальником Сумської екоінспекції «перепони» для перевірок нічого немає і на головному сайті Держекоінспекції. Понад те, керівництво ДЕІ закликає громадян активно інформувати про порушення.

Як ми вже писали, у зверненні обов’язково треба зазначити наступне: ПІБ, місце проживання, інформацію для зворотного зв’язку, власне, текст самої заяви і, обов’язково, дату і підпис. Для відправки електронною поштою необхідно зробити все те ж саме, надсилати треба відсканований документ. Також треба вказати які саме ваші права порушено, наприклад: «порушено право доступу до водойми.

Ці ж вимоги наведено у офіційно розповсюдженому плакаті-заклику Держекоінспекції, який ми також опублікували.



Ні про яку «інформацію про суб’єкта господарювання» там не йдеться.

Нагадаємо, що нищення природи на берегах річки Сейм у Конотопському районі Сумської області набуває катастрофічних наслідків. Оранка та вирубка дерев відбувається на території Сеймського регіонального ландшафтного парку та об’єктів Смарагдової мережі.


Про присвоєння рангів державним службовцям

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

РОЗПОРЯДЖЕННЯ

від 1 квітня 2020 р. N 367-р
Київ

Про присвоєння рангів державним службовцям

Присвоїти другий ранг державного службовця
КАНЦУРАКУ
Віктору Васильовичу
- заступникові Голови Державної екологічної інспекції України
СОЛЯНІК
Юлії Валеріївні
- заступникові Голови Державної аудиторської служби України
Присвоїти третій ранг державного службовця
ЗАБЛОЦЬКОМУ
Андрію Володимировичу
- Голові Державного агентства лісових ресурсів України

Прем'єр-міністр України
Д. ШМИГАЛЬ
Інд. 19
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KR200367.html

В Днепропетровской области незаконной вырубкой леса злоумышленники нанесли ущерб государству в размере более миллиона гривен



Под подозрением в незаконной вырубке деревьев на Днепропетровщине на сумму более миллиона гривен оказались председатель общественной организации и его сообщница.

Об этом сообщает пресс-служба прокуратуры Днепропетровской области.

Председатель общественной организации и его сообщница вступили в предварительный сговор, без специального разрешения организовали незаконную вырубку около 220 деревьев белой акации в лесных насаждениях на земельном участке Новониколаевского сельсовета Верхнеднепровского района. В результате таких действий государству был нанесен ущерб в размере более миллиона гривен.

Желтоводской местной прокуратурой осуществляется процессуальное руководство в уголовном производстве в отношении указанных граждан. Им сообщено о подозрении в совершении уголовного преступления. Досудебное расследование продолжается.

Напомним, в Днепре судят мужчину, устроившего взрыв, после которого умерла девушка (подробности - здесь).

Источник информации для материала сайт пресс-службы прокуратуры Днепропетровской области.

Ліси Львівщини закрили на замок

Як повідомили Гал-інфо в прес-службі Львівського ОУЛМГ, з 4 квітня заборонено відвідування лісових масивів та зон відпочинку на території держлісфонду.


Ілюстративне фото.

З метою дотримання карантинних обмежень, пов’язаних із запобіганням розповсюдження коронавірусної інфекції, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 01.04.2020 року №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19» та з метою недопущення виникнення пожеж в екосистемах області, Львівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства та державними лісогосподарськими підприємствами ухвалено рішення заборонити відвідування населенням лісових масивів, зон відпочинку на території держлісфонду, торфовищ, в’їзду до них транспортних засобів з 4 квітня 2020 року до стабілізації епідеміологічної ситуації та на період високого та надзвичайно високого класів пожежної безпеки.

Працівники державної лісової охорони спільно з працівниками Національної поліції будуть проводити спільні патрулювання з метою контролю за дотриманням встановлених обмежень та притягувати порушників до встановленої законом відповідальності.

Просимо поставитись з розумінням до вимушених обмежень та сподіваємося на співпрацю в боротьбі з коронавірусом та недопущенням пожеж в екосистемах.

Залишайтеся дома ! Бережіть ліс ! Бережіть себе !

Чому на Далекому Сході не виходить перемогти весняні лісові пожежі: розбираємо на прикладі Забайкалля

Заступник голови Уряду РФ - повноважний представник Президента РФ в Далекосхідному федеральному окрузі Ю.П.Трутнєв провів нараду з питання про готовність РСЧС (Єдиної державної системи запобігання надзвичайним ситуаціям) до сезону паводків і лісових пожеж 2020 року. 

Трутнєв абсолютно справедливо зазначив, зокрема, що за нинішньої ситуації з коронавірусной інфекцією і при введених в зв'язку з нею обмеженнями заходи щодо попередження НС в Далекосхідному федеральному окрузі повинні стати більш жорсткими. При цьому за березень 2020 року, за його даними, в Далекосхідному федеральному окрузі вже було зареєстровано 125 пожеж, з яких більше половини (76) відбулося на території Забайкальського краю. У частині боротьби з пожежами Трутнєв доручив посилити і забезпечити всі, що в таких випадках покладається посилювати і забезпечувати,посилання).

Чи допоможуть благі наміри віце-прем'єра і повпреда Ю.П.Трутнева реально приборкати лісові пожежі в Далекосхідному федеральному окрузі? Швидше за все - не допоможуть. Чому - розберемо на прикладі Забайкальського краю.

У Забайкальському краї масове горіння сухої трави на природних територіях щороку починається з так званих "контрольованих профілактичних випалювання", які проводять працівники державних лісогосподарських та лісопожежних установ, підвідомчих крайовій Міністерству природних ресурсів. Профвижіганія, що проводяться на величезних площах по всьому регіону, стають потужною рекламою палів сухої трави, і як би дають сигнал всьому населенню, що термін прийшов - пора палити. Сезон профвижіганій щороку без якого б то не було перерви переходить в сезон лісових пожеж, а потім і в надзвичайні ситуації, викликані лісовими пожежами, часто з жертвами, згорілими селами, тваринницькими стоянками та об'єктами інфраструктури.

Зв'язок між профвижіганіямі і подальшими лісовими пожежами абсолютно очевидна, тому що:
  • по-перше, силами підвідомчих Мінприроди Забайкалля організацій провести контрольовані профілактичні випалювання на планованої площі (37,8 тис. Га в рік відповідно до чинної редакції Лісового плану Забайкальського краю) з реальним дотриманням всіх необхідних заходів пожежної безпеки - неможливо. Тому фактично "контрольовані" випалювання проводяться приблизно так само, як звичайні хуліганські, і вогонь в результаті безконтрольно поширюється на великі площі;
  • по-друге, тому, що роз'яснення про небезпеку і неприпустимість випалювання сухої трави на громадян абсолютно не діють, якщо представники державних установ масово у всіх на виду джгут цю траву в рамках своїх службових обов'язків і за одержувану від держави зарплату точно так же, як це роблять звичайні громадяни з, наприклад, хуліганських спонукань.

Це пожежне безумство повторюється в Забайкальському краї щороку (і не тільки в Забайкальському, але і в більшості інших регіонів Далекосхідного федерального округу), майже щороку призводить до катастроф - але ніхто і ніколи за нього не залучається до жодної відповідальності. Звичайних хуліганів або недоумків, палять траву самовільно, іноді ловлять і карають - а тих, хто своїми діями показує цим хуліганам і недоумків приклад, підпалюючи суху траву в рамках госзаданіе і за державну зарплату, не карають ніколи. Фактично виходить, що держава щороку провокує населення на підпали, витрачаючи на ці провокації лісопожежні гроші і сили - потім ловить і карає якусь малу частину піддалися на провокацію громадян, а на наступний рік все повторює знову.

Чи можна перемогти пожежі, якщо держава сама платить за масове випалювання сухої трави і щорічно своїми діями рекламує абсолютно безвідповідальне поводження з вогнем на природних територіях? Відповідь цілком очевидна: не можна. Так що благі наміри Ю.П.Трутнева, швидше за все, ні до чого не приведуть. Можна скільки завгодно вимагати від чиновників посилення і забезпечення різних заходів протипожежної безпеки - але якщо ці чиновники ніяк не відповідають за реальні результати та наслідки своїх дій, то ніякої протипожежної безпеки не буде.

Зараз Забайкальський край йде до чергової великої лісопожежній катастрофи, уникнути якої може допомогти тільки чудо (рясні опади на великій площі - але їх поки не передбачається). Катастрофа ця буде повністю рукотворної - практично всі весняні лісові пожежі виникають від переходів вогню з палаючої трави, а траву підпалюють люди. У тому, що суху траву палити можна і потрібно, людей своїми діями переконало Міністерство природних ресурсів Забайкальського краю з підвідомчими організаціями.


Розвиток ситуації з пожежами на природних територіях Забайкальського краю на початку пожежонебезпечного сезону 2020 року порівняно з середньобагаторічний показниками. Червона лінія - динаміка кількості термоточек за даними сенсорів MODIS супутників Terra і Aqua, усередненого для кожної дати за десятиденні попередні періоди, з початку 2020 року; блакитна лінія - аналогічний показник в середньому за 2001-2019 роки:

Прокуратура зібралася в гості до лісових пожежних

Органи прокуратури збираються посилити нагляд за виконанням федеральними та регіональними органами виконавчої влади, а також господарюючими суб'єктами, вимог законодавства щодо охорони лісів від пожеж. Це вже не перша така спроба - після катастрофічних лісових пожеж 2010 року в Середній смузі було випущено вказівку Генеральної прокуратури (до сих пір діє) від 11 травня 2011 № 127/7 "Про посилення прокурорського нагляду за виконанням законодавства у сфері охорони лісів від пожеж ", яке наказувало" вважати даний напрямок одним із пріоритетних ". Але минула спроба до якоїсь скоординованої системної роботи в масштабах країни не привела - нагляд в основному зосередився на "стрілочниках" (керівників місцевого рівня - швидше заручниках ситуації, ніж її винуватців). 

Великі сівачі бардаку - ті, хто приховував мільйони гектарів діяли пожеж, звітував про готовність до пожежонебезпечного сезону при реальній неготовність, не забезпечував нормальне фінансування переданих суб'єктам РФ лісових повноважень і адекватне нормативно-правове регулювання, і т.д. - оброблялися в основному легким переляком. Тому і рівень охорони лісів від пожеж в цілому по країні за минулі десять років принципово не змінився.

Нижче наводиться повідомлення з сайту Генеральної прокуратури (посилання).

Генеральною прокуратурою Російської Федерації продовжені наглядові заходи в сфері забезпечення пожежної безпеки в лісах

Органами прокуратури на постійній основі здійснюється моніторинг стану законності в сфері лісокористування, включаючи питання забезпечення пожежної безпеки в лісах.

Підсумки минулорічного пожежонебезпечного періоду показали, що найчастіше збільшення числа і площі загорянь було пов'язано не тільки з несприятливими погодними умовами, а й з потуранням і бездіяльністю уповноважених органів державної влади, а також підвідомчих їм установ при підготовці до пожежонебезпечного сезону, що зажадало прокурорського втручання.

За прогнозами ФБУ «Авіалесоохрана» і Росгідромету в поточному році можливе перевищення середніх багаторічних значень параметрів пожежної небезпеки в 31 регіоні країни. У зв'язку з цим Генеральною прокуратурою Російської Федерації прокурорам суб'єктів Російської Федерації і прирівняним до них природоохоронним прокурорам доручено активізувати наглядову діяльність у зазначеній сфері, забезпечивши її профілактичну спрямованість.

Прокурори приступили до проведення систематичних перевірок виконання органами лісового господарства, муніципальними утвореннями і підприємствами лісопромислового комплексу нормативів протипожежного облаштування лісів і населених пунктів, функцій з моніторингу пожежної небезпеки в лісах і лісових пожеж, їх оперативного виявлення і гасінню, достатності та готовності сил і засобів, необхідних для боротьби зі стихією. Про ситуацію доручено доповідати регулярно.

Виконання федеральними та регіональними органами виконавчої влади, а також господарюючими суб'єктами законів про охорону лісів від пожеж перебуває на постійному контролі Генеральної прокуратури Російської Федерації.