ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

31 січня 2020

Довгий сезон пожеж



Які висновки будуть зроблені?

Маленьке дитинча медведя коала налякано обнімає свою маму, кенгуру знайшло порятунок в обіймах людини, на лісовій галявині тушки десятків згорілих заживо овець… Від фотознімків наслідків пожеж, що кілька місяців вирують в Австралії, стискається серце не лише сентиментальних панночок, які, зазвичай, «постять» у соцмережах улюблених котиків. Це справді страшно, вогняна стихія безжальна.

Преса повідомляє, що лісові пожежі вирують в Австралії з вересня. Полум’ям охоплено понад 5,5 млн гектарів.

Усією країною в перші дні січня нараховується майже 200 осередків горіння. Поширенню вогню сприяють висока температура і сильний вітер. Понад 1200 будинків зруйновано.

Екологи із Сіднейського університету підрахували, що з вересня загинуло 480 мільйонів диких тварин.

За даними екологів, у пожежах загинуло майже вісім тисяч коал, які жили в Новому Південному Вельсі.Ще уражаючіші цифри навів 7 січня генеральний директора WWF-Австралія Дермота О’Горман:

«Приблизно 1,25 мільярда тварин могли загинути прямо або опосередковано внаслідок пожеж, що спалили 8,4 мільйона гектарів по всій Австралії (еквівалентно площі всієї країни Австрії)».

Але аналітики ставлять під сумнів правильність методики застосованої для розрахунку втрат тваринного світу від пожежі.

Чи було щось подібне?

Пожежі в типовому для Австралійського континенту біоценозі – буші – прийнято вважати нормальним природним явищем. Проте вчені стверджують, що цьогорічні пожежі мають відмінність від середньостатистичних.

У тому таки Новому Південному Вельсі за останні 50 років було тільки два сезони масштабних вигорань, подібних 2019 р.: 1974 та 1984 рр.

Науковці переконані, що нині умови значно відрізняються в гірший бік. Розмах пожеж пов’язаний із кількістю сухих деревних залишків у наслідок посухи, яка триває з січня 2017 року.

Зростання швидкості вітру при низькій вологості створило ідеальні умови для поширення маленьких пожеж на великі площі.

Директор центру пожеж університету Тасманії, Девід Боумен, звертає увагу на безпрецедентну природу пожеж, які почалися з весни в Австралії. Як яскравий доказ він показує ділянки, які раніше ніколи не потерпали від пожеж, включно з дощовими тропічними лісами, вологими евкаліптовими лісами, висушеними болотами, де впав рівень ґрунтових вод. Алярмістські настрої науковців поділяють й інші професіонали, що мають справу з вогнем.

Двадцять три колишні керівники пожежних і надзвичайних служб Австралії виступили із застереженням, що кліматична криза робить пожежі бушу смертоноснішими, а сезон пожеж – довшим, і закликали уряд до дій.

Коментар фахівця:

Роман Шинкаренко, керівник Agroinsurance.com (інформаційно-аналітичний ресурс з питань страхування і управління ризиками в сільсько-господарському секторі).

Підґрунтя нинішніх проблем почало створюватися років 15 тому і нинішні пожежі – це якраз результат політичних рішень. Партія зелених серйозно тиснула на уряд з метою критично скоротити очищення лісів вогнем (так званий back-burning or controlled fire fuel reduction burn). Як завжди привід був – захист довкілля, флори і фауни, повітря тощо. При проведенні контрольованого спалювання в Сіднеї і взагалі в містах уряд отримував багато скарг на якість повітря, тому стали дозволяти контрольоване спалювання тільки коли вітер не дув у бік міст. Також дозвіл на проведення спалювання тепер має схвалюватися 7 інстанціями! Якщо хтось не дав згоду, то процедуру переносили на інші дні або дати.

Складність із контрольованим спалюванням у тому, що проводиться воно тільки на початку осені або на початку весни, тимчасове вікно всього 5–6 тижнів. Якщо за 2–3 дні до дати проведення спалювання пішов дощ – дата переноситься і немає гарантії що взагалі пожежники зможуть виконати всі планові підпалювання (prescribed burning). Саме політичні рішення і процедурність призвели до того, що в лісах накопичилося занадто багато палива, яке в умовах посухи і почало горіти.

Огляд
Максима ЗЕЛЕНОГО,
Газета “Природа і суспільство”

ПО ГАРЯЧИХ СЛІДАХ

ДП "Великоанадольський лісгосп"

Нещодавно кореспондентами інформаційного порталу «Стоп корупції – Святогірський підрозділ» було знято серію коротких відео з так званим «розкриттям незаконних рубок» на території ДП «Великоанадольський лісгосп», який підпорядкований Донецькому обласному управлінню лісового та мисливського господарства. У відео показано, що журналісти виявили факт незаконної заготівлі деревини. Чи так це насправді?!

Після перегляду відеоролику робітниками державної лісової охорони лісгоспу було проведено власне розслідування та оглянуто ділянки, на яких начебто «рубають лісівники».

І знаєте, було виявлено досить цікаві факти. По перше, пеньки так званих санітарних рубок, що показані у сюжеті знаходяться на території полезахисних лісових смуг. Справа у тому, що такі насадження як полезахисні смуги не мають ніякого відношення до державного лісового фонду.

Тобто кореспонденти просто заїхали в першу зустрічну лісосмугу, побачили пеньки, зняли про таку знахідку відео та виклали на своєму сайті з гучною заявою про незаконні санітарні рубки у лісах Донеччини. Підтвердження того, що «Стоп Корупція» сфальсифікували матеріали є наші відео з геоприв’язкою до місцевості. За цими відео можна прослідкувати геодані, де саме розташовані наслідки так званої «незаконної рубки лісівників». І ще дивно те, що публікуючи пости, журналісти не використовували геодані, щоб наочно показати читачам де відбувається те чи інше їх «розслідування».

Більше того, на одному з відео, яке виклали на своїй сторінці «Стоп Корупції – Святогірський підрозділ» у Facebook від 16 січня 2020 року в 11годин 08 хвилин, на 00:51 секунді видно трактор «чорних» лісорубів, який зрадницьки потрапив до їхнього ж об’єктиву. Однак за невідомими причинами кореспондент ні слова не сказав про порушника. А навпаки, замість того, щоб викликати правоохоронні органи за фактом незаконної рубки деревини, вони стверджують, що це санітарна рубка, яку проводить лісгосп. Чому ні у кого не виникає запитань з цього приводу?

Тепер давайте згадаємо, що за приховування злочину згідно статті 396 Кримінального Кодексу України передбачено покарання. На відео від 16 січня 2020 року о 12 годині показана суцільна санітарна рубка, не «вибіркова» як зазначили у відео, а суцільна. Рішення про даний захід приймає не підприємство, а спеціаліст, якого залучають до огляду ділянки з ДСЛП «Харківлісозахист». Для утвердження такого рішення створюється повноцінна комісія із залученням спеціалістів інших служб. До складу комісії входить навіть голова сільської ради, на території якої знаходяться насадження.

До статті додані відповідні матеріали, лісорубний квиток, а також відео, на якому видно наслідки природного масового всихання сусідніх насаджень, схожих за видовими та віковими характеристиками. Тобто наочно показано, що трапляється з деревами без проведення вищезазначених санітарних рубок.

На відео «Стоп Корупції – Святогірський підрозділ» у Facebook від 16 січня 2020 року о 15 годині 06 хвилин – не санітарна рубка! Це робота «чорних» лісорубів у полезахисній лісовій смузі поблизу населеного пункту Причистівка. До статті додається відео з геолокацією, де саме був знятий ролик.

Щодо арифметики у відео та фото від 16 січня 2020 року о 15:46 та 20:33 псевдовикривачам взагалі повинно бути соромно. Тим більше, що їх розрахунки знань арифметики не показали. Кожен свідомий громадянин може самостійно знайти на просторах Інтернету технічну документацію до автомобіля ЗІЛ ММЗ 4502 (на базі ЗІЛ 130) та порахувати об'єм кузова вантажівки, або ж просто подивитися об’єм в таблиці (додається до статті). Штатний об’єм кузова складає 3,8 метрів кубічних при таких розмірах, як довжина 2600 мм, ширина 2300 та висота 635 мм. Однак на фото видно, що кузов модифікований та по висоті додано ще 450 мм. Тобто об’єм модифікованого кузова 6,0 метрів кубічних. Дрова, як відомо,вимірюються складометрами, адже це не пісок та у кучах між чурбаками є просвіти. Тому для виправлення похибки при переведенні у щільні куби застосовують перевідний коефіцієнт, який становить 0,7 (згідно ТУ У 16.1-00994207-005:2018). Таким чином об’єм дров у кузові авто становить 6,0*0,7 = 4,2 метрів кубічних, як і вказано у товарнотранспортній накладній.

Тож кореспондентам «Стоп Корупції – Святогірський підрозділ» необхідно уважно все досліджувати, перш ніж висвітлювати хибну інформацію та видавати її за правду. В першу чергу непрофесійно те, що замірів ніхто не проводив, об’єм брався, як кажуть, зі стелі.

До речі, пізніше співробітниками Поліції було проведено перевірку авто та дров показаних на відео та фото матеріалах. Порушень виявлено не було і об’єм дров відповідає об’єму вказаному у товаротранспортній накладній.

Враховуючи все вище зазначене, висновок по роботі кореспондентів напрошується сам – журналісти «Стоп Корупції – Святогірський підрозділ» виклали навмисно фальсифіковану інформацію та викривили всі факти задля того, щоб скомпрометувати працівників державної лісової охорони ДП «Великоанадольський лісгосп».

Прес-служба ДП «Великоанадольський лісгосп»





У Туреччині загинули більшість з 11 мільйонів дерев, посаджених в рамках масштабного проекту з відродження лісу, – ЗМІ



У Профспілці сільського та лісового господарства країни говорять, що до 90% саджанців, за якими вони доглядали, загинули.

За даними профспілки сільського та лісового господарства країни, до 90% саджанців, посаджених в Туреччині в рамках безпрецедентного проекту по масовій посадці дерев, можуть загинути за кілька місяців, пише в четвер, 30 січня, видання The Guardian.

11 листопада минулого року, коли уряд оголосив Національний день відродження лісу, волонтери посадили 11 мільйонів дерев на більш ніж 2000 ділянках по всій країні, в заході брали участь президент Туреччини Реджеп Тайіп Ердоган і спікер парламенту Мустафа Шентоп.

Програма, підтримувана урядом, побила світовий рекорд за кількістю дерев, посаджених за одну годину в одному місці: 303 150 саджанців було посаджено в північному анатолійському місті Чорум.

Однак глава профспілки заявив, що 90% саджанців загинули через нестачу води. Шюкрю Дурмуш пояснив це тим, що вони були посаджені "в невідповідний час і не фахівцями", а також відсутністю опадів. За його словами, профспілка провела розслідування в шести з 81 провінції Туреччини та за його результатами звернулася з відповідною заявою до уряду.

Однак Міністерство сільського і лісового господарства Туреччини відхилило претензії і заявило, що "на сьогоднішній день 95% з більш ніж 11 мільйонів саджанців є здоровими і продовжують рости". У профспілці цю інформацію спростували.

"Навіть при нормальних умовах виживає від 65 до 70% саджанців. Дані міністерства ніяк не можуть відповідати дійсності", – вважає Шюкрю Дурмуш.

Нагадаємо, що Служба безпеки України викрила посадових осіб державного лісового агропідприємства "Іршаваагроліс" на систематичному отриманні неправомірної вигоди за незаконну реалізацію цінних порід дерев.

Як стало відомо в ході розслідування, начальник однієї з лісових ділянок підприємства разом з підлеглим налагодили незаконний збут місцевим комерсантам неврахованої деревини.

Також повідомлялося, що прокуратура Житомирської області повідомила виконуючому обов'язки директора одного з комунальних лісогосподарських підприємств про підозру за фактом незаконної вирубки лісу.

За версією слідства, головний лісничий лісогосподарського підприємства протягом 2016 року допустив здійснення вирубки понад 2 тисяч дерев, а також склав і видав ряд підроблених офіційних документів, щоб приховати ці дії, збиток від яких склав майже 15 млн грн.

2019 Інформаційне агентство ASPI
https://aspi.com.ua/news/novini-svitu/u-turechchini-zaginuli-bilshist-z-11-milyoniv-derev-posadzhenikh-v-ramkakh

"Цуманська пуща" Мощаницьке лісництво


Значна територія національного природного парку «Цуманська пуща» потребує порятунку. Масштабні осередки всихань, сухі дерева, які падають від вітру прямо на дорогу – частина соснового лісу не просто мертва, а й дуже небезпечна. Дерева, що загинули, роблять заповідний ліс страшним і захаращеним. Замість замилування природою в окремих місцях картина навіює страх.


Спецслужби провели масштабні обшуки на підприємствах під Житомиром. ФОТО




У середу, 29 січня 2020 року, під процесуальним керівництвом прокуратури Житомирської області, слідчими ТУ ДБР у місті Хмельницькому спільно із співробітниками УСБУ в області, в межах кримінального провадження за фактом заволодіння та розтрати лісодеревини з державних лісогосподарств, проведено низку обшуків на території двох державних лісогосподарських підприємств та приватних пилорам.

Під час санкціонованих обшуків, що відбулися на території Житомирського району, вилучено документацію щодо надання дозволів на лісозаготівельні роботи протягом 2018-2019 років (лісорубні квитки, відомості матеріально-грошової оцінки деревини тощо).

Також, на території двох приватних пилорам вилучено майже 120 м3 деревини (ліс-кругляк) без будь-яких документів на її походження.



Процесуальне керівництво у кримінальному провадженні за ч.5 ст.191 КК України здійснює прокуратура Житомирської області, досудове розслідування проводить ТУ ДБР у місті Хмельницькому.

Досудове розслідування триває, встановлюються обставини та можлива причетність до скоєння злочину посадових осіб державних лісогосподарських підприємств.

Президент поручил Правительству установить правила обращения с лесами на сельхозземлях без изменения категории земель и без отъема их у прежних собственников

29 января 2020 года опубликован перечень президентских поручений по итогам заседания Совета по развитию гражданского общества и правам человека и встречи с уполномоченными по правам человека. Одно из поручений касается лесов, растущих на землях сельскохозяйственного назначения (ссылка):


"Правительству Российской Федерации: ... б) принять меры, направленные на установление особенностей использования, охраны, защиты и воспроизводства лесов, расположенных на землях сельскохозяйственного назначения, предусмотрев возможность осуществления на землях такой категории всех видов использования лесов без необходимости изменения формы собственности на земельные участки и изменения категории земель. Доклад – до 30 апреля 2020 г".


Лес на земле сельхозназначения в Средней полосе России (на бывшей пашне, заброшенной около 25 лет назад)


Это совершенно правильное поручение, имеющее очень большое значение для развития сельских территорий России, для организации правильного лесного хозяйства и для смягчения изменения климата и его последствий. Президентом уже давались поручения по установлению правового режима лесов, растущих на землях сельхозназначения - в частности, в 2013 году Правительству было поручено "обеспечить внесение в законодательство Российской Федерации изменений, предусматривающих установление особенностей использования, охраны, защиты и воспроизводства лесов, расположенных на землях сельскохозяйственного назначения и иных землях, не относящихся к землям лесного фонда". В результате в конце 2018 года в Лесной кодекс РФ была внесена новая статья 123 - "Леса на землях сельскохозяйственного назначения", но предусмотренный ею нормативный правовой акт ("Особенности использования, охраны, защиты, воспроизводства лесов, расположенных на землях сельскохозяйственного назначения") до сих пор не принят. Минприроды России в течение 2019 года дважды выносило на общественное обсуждение проект этого акта - в обоих случаях он предусматривал обязательное изъятие земель сельхозназначения, на которых растет лес, у прежних собственников, и обращение их в собственность государства (земли лесного фонда). В конце концов Минэкономразвития в рамках процедуры оценки регулирующего воздействия признало, что в таком виде эти "Особенности ..." принимать нельзя.

Нынешнее президентское поручение не допускает неоднозначного толкования, если только исполнителями не будет придуман какой-то хитрый способ саботажа: в нем идет речь о конкретном правовом акте, прямо предусмотренным статьей 123 Лесного кодекса РФ, и прямо говорится, что он должен предусматривать возможность сохранения лесов на землях сельхозназначения без отъема их у прежних собственников и без изменения категории земель.

Что это может дать для развития страны? По нашей оценке, таких лесов или брошенных сельхозземель, пригодных для выращивания леса, в нашей стране более семидесяти миллионов гектаров. Из них в сельскохозяйственный оборот в рамках разрабатываемой сейчас госпрограммы эффективного вовлечения в оборот земель сельскохозяйственного назначения и развития мелиоративного комплекса Российской Федерации, в сельскохозяйственный оборот предполагается вернуть двенадцать миллионов. Еще примерно десять миллионов вовлечь в лесовыращивание будет невозможно или нецелесообразно по разным другим причинам (например, это ценные нелесные экосистемы). Таким образом, для лесоразведения и развития лесного хозяйства годятся примерно 50 миллионов гектаров бывших сельхозземель, из которых около тридцати уже представляют собой лес. Если во всех подходящих случаях вести правильное лесное хозяйство, то в перспективе это позволит получать около 300 миллионов кубометров древесины ежегодно (это примерно столько, сколько сейчас заготавливается и воруется в "официальных" лесах), а также в одном только лесном хозяйстве создать и поддерживать около ста тысяч постоянных рабочих мест.

И мы видим, что по этому пути - использования бывших сельхозземель для интенсивного лесовыращивания - сейчас идут, и уже очень далеко продвинулись, многие другие страны и регионы мира, в том числе Китай и Евросоюз. Мы пока отстаем, но наш потенциал в этом отношении огромен.


Подробнее про проблему лесов на сельхозземлях можно прочитать здесь:

Отсутствие правового статуса у лесов на землях сельхозназначения: краткое описание проблемы


Специальный раздел форума по этой теме:

Леса и лесовыращивание на землях сельхозназначения

В ПРИАМУРЬЕ БУДУТ ВЫЯВЛЯТЬ ПОЖАРЫ ПРИ ПОМОЩИ КАМЕР НА СОТОВЫХ ВЫШКАХ


Фото: Михаил Хаустов

Приамурье готовится к противопожарному сезону. В 2020 году лесные возгорания будут обнаруживать с помощью системы дистанционного мониторинга и раннего обнаружения пожаров «Лесохранитель». Возможность наблюдать за лесом обеспечат поворотные видеокамеры, которые установят на вышках сотовых операторов.

«Такая система уже не один год работает в российских регионах и зарекомендовала себя с положительной стороны. Установить ее в Приамурье предложило министерство лесного хозяйства и пожарной безопасности области, а наше учреждение заключило договор с компанией, которая уже приступила к монтажу оборудования. В дальнейшем с этой системой будет работать оператор региональной диспетчерской службы Амурской авиабазы, – сказал начальник ГАУ Амурской области «Авиабаза» Евгений Кутуков.

Радиус обзора оборудования – до 35 километров. Камеры пока появятся в четырех точках: в Благовещенском районе – около населенных пунктов Сергеевка, Новопетровка, на 17 километре Новотроицкого шоссе, в Свободненском районе, недалеко от села Москвитино.

При появлении огня приложение, установленное на камере, зафиксирует возгорание, определит его координаты и площадь и оповестит все заинтересованные службы. Обнаружение пожара на ранней стадии позволит оперативно начать его тушение и не допустить увеличение площади, пройденной огнем, сообщает пресс-служба министерства лесного хозяйства и пожарной безопасности Амурской области.

30 січня 2020

Владимир Путин разрешил лесу расти

Президент поручил уточнить статус молодой поросли на полях



"Коммерсантъ" от 30.01.2020, 17:43

Владимир Путин поручил правительству предусмотреть возможность сохранения лесов на землях сельхозназначения без отъема их у собственников и, более того, без изменения категории земель. Речь идет о том, что российские сельхозугодья, которые не возделываются годами, зарастают постепенно лесом. Ранее на противоположном подходе настаивало Минприроды, предложив собственникам эксплуатировать такие леса только до решения о возврате земли в сельхозоборот либо о переводе в лесной фонд. Речь идет о 10% всех лесов России.

Среди поручений по итогам заседания президентского Совета по правам человека (СПЧ), опубликованных на сайте Кремля, два касаются лесов. Так, президент поручил правительству совместно с МЧС разработать к 30 апреля комплекс мер «по внедрению эффективных технологий мониторинга пожарной опасности в лесах и лесных пожаров, эффективных технологий тушения лесных пожаров, в том числе в отдаленных районах». Также Владимир Путин поручил правительству установить особенности использования лесов, расположенных на землях сельскохозяйственного назначения, «предусмотрев возможность осуществления на землях такой категории всех видов использования лесов без необходимости изменения формы собственности на земельные участки и изменения категории земель».

По оценкам защитников природы, общая площадь таких лесов составляет около 100 млн га, или около 10% всех лесов России. Сельхозугодья, которые не используются по назначению годами, постепенно зарастают лесом. Однако по всем документам его быть на этих участках не должно.

Сейчас ясного правового статуса у этих лесов нет, возможность на законных основаниях вести в них продуктивное лесное хозяйство отсутствует, а охрана от пожаров, вредителей, болезней и лесонарушений законодательством не предусматривается.

При этом собственники земельных участков за сам факт существования на их землях лесных угодий могут быть подвергнуты штрафам до 700 тыс. руб., участок может быть изъят. Принять документ о статусе лесов на землях сельхозназначения Владимир Путин поручал еще в 2013 году.

Таким образом, президент встал на сторону экологов из «Гринписа России», которые несколько лет призывали Минприроды разработать соответствующие поправки. Чиновники признавали проблему с пожарами на таких землях: владельцы поджигают свои участки, чтобы избежать крупных штрафов. Минприроды летом 2019 года разрабатывало поправки, которые по замыслу авторов должны были установить статус лесов на сельхозземлях (см. “Ъ” от 19 июня 2019 года). Ведомство предлагало допустить использование таких лесов только до решения региональных властей о возвращении этих территорий в сельскохозяйственный оборот либо о переводе в земли лесного фонда. После вовлечения в сельхозоборот на территории не сохранится лес, а в случае перевода в лесной фонд участок отойдет в федеральную собственность. До этого «эксплуатировать леса» на сельхозземлях можно только для «заготовки и сбора недревесных и пищевых лесных ресурсов, лекарственных растений, а также для ведения сельского хозяйства и выращивания плодовых растений». Также документ устанавливает для собственника сельхозземли, на которой вырос лес, дополнительные обязанности по его охране и защите от вредителей и пожаров.

В Минэкономики заявили, что изъятие участков у частных собственников затруднит реализацию прав и свобод граждан, а также приведет к дополнительным расходам бюджетной системы и предпринимателей (см. “Ъ” от 25 декабря 2019 года).
В «Гринпис России» поддерживают поручение президента и отмечают, что оно «не допускает неоднозначного толкования». В организации также обращают внимание, что вовлечение лесов на таких землях в оборот приведет к развитию лесного хозяйства в стране.

«Для лесоразведения и развития лесного хозяйства годятся примерно 50 млн гектаров бывших сельхозземель, из которых около тридцати уже представляют собой лес,— объясняет эксперт "Гринпис России" Алексей Ярошенко.— Если во всех подходящих случаях вести правильное лесное хозяйство, то в перспективе это позволит получать около 300 млн кубометров древесины ежегодно (это примерно столько, сколько сейчас заготавливается и воруется в "официальных" лесах), а также в одном только лесном хозяйстве создать и поддерживать около 100 тыс. постоянных рабочих мест».

Анна Васильева

Європейська зелена угода без Держлісагентства

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

від 24 січня 2020 р. N 33
Київ

Про утворення міжвідомчої робочої групи з питань координації подолання наслідків зміни клімату в рамках ініціативи Європейської Комісії "Європейська зелена угода"

Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Утворити міжвідомчу робочу групу з питань координації подолання наслідків зміни клімату в рамках ініціативи Європейської Комісії "Європейська зелена угода" у складі згідно з додатком.
2. Затвердити Положення про міжвідомчу робочу групу з питань координації подолання наслідків зміни клімату в рамках ініціативи Європейської Комісії "Європейська зелена угода", що додається.

Прем'єр-міністр України
О. ГОНЧАРУК
Інд. 55

СКЛАД
міжвідомчої робочої групи з питань координації подолання наслідків зміни клімату в рамках ініціативи Європейської Комісії "Європейська зелена угода"

Віце-прем'єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України, голова міжвідомчої робочої групи
Заступник Міністра енергетики та захисту довкілля з питань європейської інтеграції - перший заступник голови міжвідомчої робочої групи
Заступник Міністра енергетики та захисту довкілля - заступник голови міжвідомчої робочої групи
Заступник керівника служби Віце-прем'єр-міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України, секретар міжвідомчої робочої групи
Радник Прем'єр-міністра України (за згодою)
Керівник експертної групи Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції Секретаріату Кабінету Міністрів
Перший заступник Міністра освіти і науки
Перший заступник Міністра інфраструктури
Перший заступник Міністра розвитку громад та територій
Заступник Міністра цифрової трансформації з питань європейської інтеграції
Заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства
Заступник Міністра юстиції
Заступник Міністра фінансів
Голова Держенергонагляду
Голова Держенергоефективності
Голова Держрибагентства
Заступник Голови Держекоінспекції
Заступник Голови Держводагентства
Представник Апарату Ради національної безпеки і оборони (за згодою)
Член Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом (за згодою)
Член Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку (за згодою)
Член Комітету Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг (за згодою)
Міжнародні експерти та представники міжнародних організацій та установ в Україні (за згодою)
Незалежні експерти і представники громадських об'єднань та неурядових організацій (за згодою)

ПОЛОЖЕННЯ
про міжвідомчу робочу групу з питань координації подолання наслідків зміни клімату в рамках ініціативи Європейської Комісії "Європейська зелена угода"

1. Міжвідомча робоча група з питань координації подолання наслідків зміни клімату в рамках ініціативи Європейської Комісії "Європейська зелена угода" (далі - міжвідомча робоча група) є тимчасовим консультативно-дорадчим органом Кабінету Міністрів України.
2. Міжвідомча робоча група у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції і законів України, актами Кабінету Міністрів України та цим Положенням.
3. Міжвідомча робоча група утворена з метою забезпечення узгоджених дій центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо визначення механізмів реалізації державної політики з питань імплементації цілей сталого розвитку України, створення умов для забезпечення конкурентоспроможності українських виробників та підприємств під час реалізації ініціативи Європейської Комісії "Європейська зелена угода", збереження біорізноманіття, захисту здоров'я, добробуту громадян від ризиків та наслідків зміни клімату.
4. Основними завданнями міжвідомчої робочої групи є:
сприяння забезпеченню та координації дій органів виконавчої влади з питань подолання наслідків зміни клімату;
сприяння забезпеченню виконання завдань щодо посилення інституційної взаємодії між Україною та Європейською Комісією з метою впровадження зазначеної ініціативи;
сприяння підготовці національного інтегрованого плану з енергетики та зміни клімату на 2021 - 2030 роки;
забезпечення взаємодії та координації діяльності міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади для забезпечення поступового переходу до низьковуглецевого розвитку держави за умови економічної, енергетичної та екологічної безпеки і підвищення добробуту громадян;
підготовка пропозицій та рекомендацій щодо механізмів, оптимальних шляхів розв'язання проблем та сприяння реалізації державної політики за такими напрямами:
зменшення викидів парникових газів;
розвиток сфери використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива;
розвиток транспортної інфраструктури щодо використання низьковуглецевих видів моторного палива, електричних, водневих автомобілів громадського та спеціального електротранспорту, створення мультимодальних транспортних сполучень та автоматизації руху, смарт-мобільності;
зменшення обсягів виробництва та споживання енергоємних продуктів;
збереження об'єктів рослинного та тваринного світу, їх угруповань та комплексів, екосистем та складових елементів екомережі;
запобігання та скорочення промислового забруднення;
залучення "зелених" інвестицій та розроблення інвестиційних планів, спрямованих на їх реалізацію;
сприяння виробництву товарів та продукції багаторазового використання, створення інноваційної екосистеми;
застосування цифрових технологій, зокрема використання штучного інтелекту, хмарних технологій, Інтернету речей, стандартів зв'язку, мобільних мереж, та визначення їх впливу на довкілля з метою сприяння переходу до низьковуглецевого розвитку держави та зменшення ресурсоємності;
запровадження екологічних стандартів будівництва та модернізації житлового та нежитлового фонду з огляду на енерго- та ресурсоефективність;
сприяння підвищенню ресурсоефективності промисловості та переходу до низьковуглецевого циркулярного виробництва;
запровадження політики запобігання недобросовісному екологічному маркуванню продукції, створення ринку вторинної сировини та побічних продуктів;
удосконалення нормативно-правового регулювання з питань скорочення викидів вуглецю, зменшення ризику енергетичної бідності, а також інших питань, які виникають у сфері зміни клімату;
підвищення ефективності діяльності центральних органів виконавчої влади у сфері подолання наслідків зміни клімату;
розроблення наукової концепції, спрямованої на подолання наслідків змін клімату.
5. Міжвідомча робоча група відповідно до покладених на неї завдань:
проводить аналіз стану справ та причин виникнення проблем у процесі реалізації державної політики у сфері зміни клімату;
вивчає результати діяльності центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій з питань зміни клімату;
бере участь у розробленні пропозицій та рекомендацій до проектів нормативно-правових актів з питань зміни клімату;
подає Кабінетові Міністрів України розроблені за результатами своєї роботи рекомендації та пропозиції;
сприяє налагодженню співробітництва з міжнародними організаціями, програмами і фондами з метою подолання наслідків зміни клімату в рамках ініціативи Європейської Комісії "Європейська зелена угода".
6. Міжвідомча робоча група має право:
отримувати в установленому порядку від центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на неї завдань;
залучати до участі у своїй роботі представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадських об'єднань, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками), а також незалежних експертів (за згодою);
організовувати проведення конференцій, семінарів, нарад та інших заходів;
утворювати у разі потреби для виконання покладених на неї завдань окремі постійні або тимчасові робочі підгрупи.
7. Міжвідомча робоча група під час виконання покладених на неї завдань взаємодіє з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності.
8. Посадовий склад міжвідомчої робочої групи затверджує Кабінет Міністрів України.
Міжвідомчу робочу групу очолює голова, який затверджує її персональний склад та вносить у разі потреби до нього зміни.
Міжвідомча робоча група утворюється у складі голови, його заступників, секретаря та її членів.
9. Голова міжвідомчої робочої групи:
здійснює загальне керівництво та забезпечує організацію роботи робочої групи;
скликає засідання міжвідомчої робочої групи;
головує на засіданнях міжвідомчої робочої групи;
забезпечує в межах своїх повноважень взаємодію міжвідомчої робочої групи з міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, науковими установами та громадськими організаціями.
10. Формою роботи міжвідомчої робочої групи є засідання, які проводяться за необхідності, але не рідше двох разів на рік.
Засідання міжвідомчої робочої групи проводить її голова, а у разі його відсутності один із заступників голови за його дорученням.
За рішенням голови міжвідомчої робочої групи та за наявності технічних засобів засідання міжвідомчої робочої групи може бути проведено дистанційно в режимі відеоконференції.
Члени міжвідомчої робочої групи мають право ініціювати проведення позачергового засідання.
11. Підготовку матеріалів до розгляду робочої групи, повідомлення всім членам міжвідомчої робочої групи про час і дату чергового засідання, ведення протоколу засідання міжвідомчої робочої групи та його надсилання членам міжвідомчої робочої групи забезпечує секретар.
Дата проведення засідання та порядок денний повідомляються членам міжвідомчої робочої групи не пізніше ніж за три робочих дні до засідання.
12. Члени міжвідомчої робочої групи беруть персональну участь у її засіданнях.
13. Питання, що розглядаються на засіданнях міжвідомчої робочої групи, вносяться головою робочої групи та її членами.
Засідання міжвідомчої робочої групи вважається правоможним, якщо на ньому присутні більш як половина її членів.
14. На своїх засіданнях міжвідомча робоча група розробляє пропозиції та рекомендації з питань, що належать до її компетенції. Пропозиції та рекомендації вважаються схваленими, якщо за них проголосували більш як половина присутніх на засіданні членів міжвідомчої робочої групи. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні.
Пропозиції та рекомендації міжвідомчої робочої групи оформлюються протоколом засідання, який підписується головуючим на її засіданні та секретарем, надсилається всім членам міжвідомчої робочої групи та Кабінетові Міністрів України.
Член міжвідомчої робочої групи, який не підтримує пропозиції та рекомендації, може викласти в письмовій формі свою окрему думку, що додається до протоколу засідання.
15. Пропозиції та рекомендації міжвідомчої робочої групи можуть бути реалізовані шляхом прийняття Кабінетом Міністрів України рішення, проект якого вносить орган виконавчої влади відповідно до своїх повноважень.
16. Організаційне, інформаційне, матеріально-технічне забезпечення діяльності міжвідомчої робочої групи здійснює Секретаріат Кабінету Міністрів України.
____________

http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP200033.html

Лесничии обеспокоены изобилием короедов

Сийм Саавик



Ристо Сепп показал высохшие в Валгамаа деревья. Деревья сохнут и в результате работы жуков-короедов.

ФОТО: Сийм Саавик

В Юго-Восточной Эстонии лесничии как один уверяют, что в этом году короеды вредят еловым лесам больше, чем обычно. Причины могут крыться в поваленных штормами деревьях и более теплой погоде, пишет Lõuna-Eesti Postimees.

Ристо Сепп, лесничий RMK в Валгамаа, рассказал, что нынче и ему попадаются на глаза короеды чаще, чем в любой другой год: «Прямых статистических данных об их численности нет, и я сам не пересчитывал их, но в лесах Валгамаа наблюдается много очагов короедов».

Сепп сказал, что короеды любят жить в местах, где шторм повалил жизнеспособные деревья. По словам лесничего, есть только один эффективный способ борьбы с этими жуками – так называемый метод ловчего дерева. Для борьбы с вредителями специально валятся деревья, которые привлекают самих вредителей. После того, как короеды переселяются на них, деревья убираются из леса.

Последствия летнего шторма

Лесничий RMK в Вырумаа Агу Пало рассказал, что, хотя в этом году изобилие короедов и является проблемой для всей Эстонии, дела в Вырумаа и Валгамаа обстоят хуже всего. А именно, летом 2016 года летний шторм нанес серьезный вред лесу, были повреждены и деревья Карулаского национального парка. Национальный парк относится к зоне целенаправленной защиты, и там нельзя было ничего убирать. Сломанные деревья, однако, стали благоприятным местом обитания для короедов, которые начали распространяться в близлежащие леса. «Теплое лето и зима способствуют их распространению», – отметил Пало.

По мнению вырумааского лесничего, избавление от короедов при помощи ловчих деревьев самая действенная мера. В то же время он добавил, что этот метод не используется особенно часто. «Это маленькая работа, выполнить которую просто некому», – сказал он. Работа должна быть выполнена вручную, потому что нет смысла валить отдельные деревья с помощью валочного трактора.


Однако, по его словам, на деревьях можно устанавливать и феромонные ловушки. Феромоны – это ароматизаторы, которые привлекают насекомых в определенный период жизни. Это вещество завлекает жуков в ловушку, что спасает деревья от нападения короедов. Такие ловушки могут приобретать и собственники частных лесов.

Естественное регулирование

Лесничий RMK в Пылвамаа Тийт Тимберг также признал, что ситуация довольно печальная. «Засохшие ели – это только следствие. Проблема в том, что короеды заселяются в здоровые деревья», – сказал он. Такие опасные зоны распространения вредителей должны быть, например, в районе Канепи.


По его словам, ситуацию могли бы смягчить ловчие деревья. В то же время он выразил надежду, что природа сама внесет коррективы. Например, одной зимы похолоднее будет достаточно, и популяция короедов значительно уменьшится. «Местами мы также прореживаем лес», – добавил Тимберг. По его словам, всегда важно смотреть на обстоятельства и планировать деятельность на этой основе.

КОРОЕД


Жук-короед.

ФОТО: Марко Саарм / Sakala

Насекомое размером в пару миллиметров, которое проводит большую часть своей жизни, прячась под корой деревьев. В Эстонии известны 68 видов короедов. Многим видам нравится проделывать ходы в деревьях, что пагубно сказывается на жизнеспособности дерева. Поэтому они являются опасными лесными вредителями. Из числа опасных для леса короедов наиболее часто встречается короед-типограф, который активно размножается в годы разрушительных штормов и засушливой погоды. Короед–типограф дает потомство дважды в год. Короеды могут убить большое и жизнеспособное дерево за несколько месяцев.

Источник: интернет