20 лютого 2018

Класична європейська реформа по розділенню функцій зустріла шалений спротив

14 лютого 2018 року відбулась невдала спроба структуризації цілої галузі на принципах феодального володіння. Аграрний комітет Верховної Ради та керівництво Держагентства лісових ресурсів України провели виїзде засідання у Львові, де розкритикували курс Уряду України на реформу лісового господарства — тільки тому, що він передбачає ліквідацію монополії Держлісагентства.

Економія на читанні газет

Минулого року Кабмін України розробив та прийняв до реалізації Стратегію реформування лісового господарства розраховану до 2022 року. Цей документ є аналогічним до десятків інших, що застосовуються сьогодні для змін всіх галузей економіки.

Логіка реформ в цих документах проста і базується на світовому досвіді — функції господарювання, експертної оцінки та контролю за галуззю повинні бути розділені. Стосовно лісів це значить — що одне відомство не може і визначати що ліс треба порубати бо завелися шкідники, і проводити рубку і контролювати її результати та правильність проведення.

Так само як не може бути в Україні поліція — яка сама і ловить, і судить, і перевіряє правильність обох цих процесів.

Таким чином Кабмін почав проводити розділення функцій контролю за лісами та господарської діяльності по використанню цих лісів. Процес одразу ж зустрів спротив на рівні виконавців у галузі. І досить швидко невдоволення лісового керівництва переросло у відкритий демарш проти реформ Уряду.

14 лютого 2018 року Держлісагентство організувало та провело виїздне засідання Аграрного комітету Верховної Ради у Львові. Метою заходу стало оголошення альтернативної стратегії реформування лісової галузі. Основна ідея відомчого сепаратизму — залишити всі повноваження по управлінню і контролю за лісами у Держлісагентстві. В рамках якого різні функції будуть розподілені між центральними та місцевими його підрозділами.

Також у Львові було заявлено, що під дану ідею вже розроблений пакет законопроектів, які скоро надійдуть на розгляд у парламент.

Говорячи іншими словами відбувається спроба консервації існуючого стану справ. Однак, ті хто це роблять якось забувають — що те, що твориться зараз в лісах влаштовує дуже мало кого в українському суспільстві.

По-перше, актуальна ситуація не влаштовує Уряд. Адже він може питати про збереження дерев тільки того, хто їх власне і вирубує — і там завжди відповідають, що в цілому все добре. Хоча з новин видно — що все погано.

І тижня не проходить, щоб громадськість або правоохоронці десь не зупиняли варварські вирубки та вивезення лісу. Це питання постійно викликає велику соціальну напругу. Але коли справи про знищення дерев доходять до судів, то головним експертним органів знов виступає Держлісагентство. Яке, зрозуміло, проти себе свідчень не дасть. От і виходить — що варварські вирубки є, винних нема — і всі документи в порядку.

По-друге, ситуація не влаштовує громадськість. Тому що люди бачать занедбаність багатьох лісів, жахливі вирубки без будь-яких пояснень, тіньові нелегальні бізнеси, що розвиваються у лісовій сфері.

Розрядити цю напругу звичайно може розподілення функцій у справі управління лісовим господарством — саме те, що написано в урядовій Стратегії – 2022. Коли доглядати та рубати ліс будуть все ті ж місцеві лісогосподарства, але контролювати що де саджати і рубати буде Мінагрополітики. А давати експертні заключення по спірним питанням будуть запрошені незалежні експерти.

Тобто слідкувати за збереженням і розвитком лісу буде не та сама людина, яка одночасно зацікавлена побільше зрубати дерев і заробити грошей для своєї організації.

Ну що ж тут може бути не зрозумілим? Заперечувати такий підхід може тільки людина, яка просто просапала суть змін, що відбуваються в країні вже років з двадцять.

Звинувачення та страх перед аудитом галузі

Слід сказати, що в урядовій стратегії реформування лісового господарства не передбачені таки речі як концесії або продаж лісів. Тим не менше, саме в цьому почали звинувачувати Уряд функціонери лісової галузі та певні депутати.

І не важко зрозуміти — чому так відбувається. Адже технічний прогрес в галузі лісового господарства за останні 10 – 15 років пішов дуже далеко. Якщо, скажімо 30 років тому контролерам від уряду довелося би майже пішки проходити десятки лісів — щоб встановити їх стан, то сьогодні все змінилося.

Відносно недорогі пристрої електронного сканування лісу і безпілотні літальні апарати — надають можливість практично перерахувати кожне дерево на сотнях гектарів за один робочий день. Одночасно вони надають незаперечні координати ділянок, вирубок, інші данні про стан лісів. Тобто — об’єктивну картину того, що ми маємо в галузі.

І зрозуміло, що вже за перший рік роботи певний урядовий моніторинг стану лісів виявить сотні, якщо не тисячі порушень. Щоб цього не сталося, ті хто скоїв ці порушення — сьогодні і блокують реформу.

Максим Кухр, журналіст
https://www.lisportal.org.ua/92222/

0 коммент.:

Дописати коментар