15 липня 2018

Причетні до корупції. Як компанії-мільярдери та уряди ЄС не справляються з проблемами українських лісів






  • Протягом останніх двох років Earthsight розслідувала нелегальну лісозаготівлю та корупцію в сфері лісоматеріалів в Україні і відстежувала зв'язки із зарубіжними ринками. Отримані нами дані вказують, що галузь поринула в незаконність, з найсерйознішими проблемами, пов'язаними з корупцією серед державних підприємств, які займаються здебільшого лісозаготівлями, і їх керівництвом в агентстві лісових ресурсів. Ця корупція загрожує лісам України, де живуть рисі, ведмеді і вовки, й так само, в більш широкому сенсі, підриває управління в державі, яка страждає через збройний конфлікт і все ще відновлюється після революції. Розслідування Earthsight виявило численні порушення правил, що регулюють лісозаготівлю, у кожному відвіданому лісозаготівельному підприємстві. Найбільш руйнівним є систематичне зловживання лазівками, що дозволяють вирубку дерев для запобігання розповсюдженню хвороб.
  • Ми показуємо, як попередній національний голова лісової галузі є підслідним у триваючому кримінальному розслідуванні за отримання понад 30 мільйонів євро на швейцарські банківські рахунки у вигляді хабарів від зарубіжних імпортерів лісоматеріалів в обмін на доступ до деревини за зниженими цінами. Наші докази свідчать про те, що подібна корупція на вищому рівні триває і після його відсторонення.
  • В даний час ведуться гучні кримінальні справи щодо корупції в масштабах двох з трьох найбільших лісозаготівельних регіонівГоловного лісівника в іншій області, в Українських Карпатах, спіймали на гарячому у жовтні 2017 року при спробі підкупу поліції, щоб та закрила очі на масштабні правопорушення. Корупція на місцевому рівні щодо продажу деревини для внутрішньої переробки, тим часом, годує зростаючу «тіньову деревообробку» в понад 12 000 незаконних тартаків.
  • ЄС, без сумніву, є найбільшим місцем експорту української деревини, що становить 70% від загального обсягу. Закупівлі ЄС різко зростають, досягнувши 1 млрд. євро у 2017 році. Знайдені нами дані свідчать, що щонайменше 40% цього лісу було заготовлено або продано незаконно, за допомогою корупційних дій. Дані також демонструють, що Україна - це найбільший постачальник деревини висо кого ризику в ЄС із обсягами, що перевищують всі тропічні країни Латинської Америки, Африки та Південної Азії разом взятих.
  • Серед європейських покупців підозрілого українського лісу багато найбільших в світі транснаціональних деревообробних компаній. Ми виявили, що ці компанії згадуються в кримінальних розслідуваннях, які тривають й на даний момент, щодо незаконних рубок, незаконного експорту деревини та пов'язаної з цим корупції. Одна з них була залучена в корумповану схему, яку організував згаданий вище колишній керівник лісової галузі. Всі вони продовжують імпортувати великі обсяги деревини від державних лісозаготівельних підприємств, які перебувають під такими розслідуваннями.
  • Продукти, вироблені цими гігантськими компаніями, потенційно заплямовані українською деревиною незаконного походження, можна знайти в продажу по всьому ЄС, в тому числі у філіях найбільших мереж DIY («Do It Yourself» — «зроби це сам»), меблевих магазинів і супермаркетів на континенті.
  • ЄС давно визнав, що його висока потреба у дешевій деревині в минулому допомогла привести нелегальну складову в ліси країн-постачальників. У результаті цього з 2013 року став діяти закон, призначений запобігти імпорту деревини, що може мати нелегальне походження. Але наші висновки демонструють, що в українському випадку цей закон не працює.
  • Влада в ключових державах-членах не в змозі ефективно його застосовувати. Його вплив також підривається фальшивою впевненістю, яку вносять покупці та влада за допомогою незалежної «сертифікації» лісів Лісовою опікунською радою (FSC).
  • Хоробрі українські активісти ведуть боротьбу з корупцією в лісовому секторі з високою небезпекою для себе, так само, як і прогресивні елементи в уряді. Деякі європейські офіційні особи прикладають реальні зусилля для надання допомоги. Однак під тиском гігантських фірм, що залежать від постійних поставок дешевої української деревини, ЄС використав свої найсильніші важелі, щоб підштовхнути українську владу до скасування заборони на експорт необроблених колод, - міра прийнята частково, щоб допомогти зменшити незаконність і забезпечити перепочинок для реформи.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ



Наші висновки свідчать про співучасть національних урядів ЄС та найбільших в світі лісопереробних підприємств в корупційній кризі в лісовій галузі України

ВСТУП

Кажуть, Україна воює на двох фронтах. Перший - на східному кордоні, де країна зіткнулася з російською агресією. Другий, в самому центрі, де йде боротьба з однією з найгірших корупцій серед пострадянських держав. Українські ліси стали полем, на якому відбувається одна з найбільших битв у другій війні.

На території Західної України знаходяться одні з найбільших, що залишилися, ділянок лісу на Європейському континенті, де проживають останні життєздатні популяції бурого ведмедя, євразійського вовка, рисі та європейського бізона. Але ці ліси знаходяться під загрозою знищення, їх здоров'ю та існуванню загрожують бурхливі незаконні рубки, незаконний експорт деревини і корупція, пов'язана з деревиною. Деревина є однією з найбільших експортних галузей України, що приносить 1,7 млрд. доларів США, дає роботу 350 тисячам чоловік і становить майже 4% ВВП. Корупція і незаконність у цьому секторі позбавляють країну важливого джерела державних доходів, одночасно підриваючи ширші зусилля щодо вдосконалення управління в умовах нестабільної ситуації.

Протягом останніх двох років Earthsight розслідує незаконні вирубки і корупцію в лісовій галузі Україні. Ми опитали джерела з уряду і промисловості, провели польові дослідження, вивчили митні документи і знайшли сотні судових рішень. Наші результати шокуюче та ясно показують масштаб і поширеність незаконності в лісовому і лісозаготівельних секторах України. Вони також свідчать про співучасть урядів ЄС, міжнародних «сертифікаторів» деревини і деяких найбільших світових транснаціональних деревообробних компаній в корупційній кризі в Україні.

НЕЛЕГАЛЬНА ЛІСОЗАГОТІВЛЯ ТА КОРУПЦІЯ З ЛІСОМАТЕРІАЛАМИ В УКРАЇНІ

Майже всі лісозаготівельні роботи в Україні здійснюються самим урядом через державні лісогосподарські підприємства, в основному під егідою Державного агентства лісових ресурсів України. Хоча вони прагнуть охарактеризувати ситуацію як підпільну злочинну діяльність, що проводиться окремими представниками суспільства і в досить обмеженому масштабі, реальність така, що переважна більшість незаконної заготівлі в Україні також здійснюється самими лісогосподарськими установами.

Наші дані свідчать про те, що сотні державних лісогосподарських підприємств України беруть участь в систематичному, навмисному порушенні широкого кола правил під час лісозаготівлі. Немає нічого більш руйнівного, ніж незаконна «санітарна рубка». Передбачається, що екологічна безпека лісозаготівель в Україні повинна забезпечуватися шляхом ретельного планування того, які дерева можуть бути зрізані щороку, але майже 60 відсотків рубок відбувається за межами цих обмежень, найчастіше у формі «санітарної рубки», яку виправдовують необхідністю запобігання поширенню хвороб. Будучи звинуваченою в тому, що корумповані лісові підприємства зловживали цією лазівкою в масових масштабах, для зрізання здорових дерев, чия рубка в іншому разі не була б дозволена, в тому числі в національних парках та інших охоронних територіях (навіть опромінена зона відчуження Чорнобиля), влада посилила правила в 2016 році. Але проблема зберігається. Дослідження 18 лісозаготівельних ділянок в чотирьох найбільших лісозаготівельних регіонах, проведене на замовлення Earthsight, показало, що від 67 до 78 відсотків рубок є невиправданими і, отже, незаконними. Якщо даний результат екстраполювати на національний рівень, виходить, що незаконна санітарна вирубка становить на даний момент 38-44 відсотка загального виробництва та експорту. Наші польові дослідження також показали поширення інших видів порушень правил лісозаготівлі державними органами.

Алгоритм, за допомогою якого деревина, що надходить на ринок від державних підприємств, також характеризується систематичними випадками корупції. Вищі посадові особи в столиці особисто скеровують продажі колод найбільшим закордонним покупцям в порушення правил. Колишній голова лісового агентства Віктор Сівець обвинувачується в тому, що вивів понад 30 мільйонів євро від таких продажів в свої руки через складну мережу офшорних компаній протягом 2011- 2014 років. Фірми зобов’язували робити такі платежі для отримання доступу до української деревини, і в обмін отримували знижки на покупку колод і пиломатеріалів з лісгоспів під контролем Сівця. Сівець, близька довірена особа і партнер по тенісу клептократичного колишнього українського президента Віктора Януковича, втік до Росії і до недавнього часу був у розшуку Інтерполу. Прямі продажі продовжуються під проводом його наступників, і експерти в лісовій галузі відзначають численні випадки порушень, що свідчать про триваючу корупцію на національному рівні. Earthsight виявив додаткові докази, що свідчать про те, що чиновники в Києві продовжують вимагати корумповані платежі за доступ до деревини навіть після усунення Сівця. Очікується, що лісогосподарські підприємства пропонують всю свою деревину для продажу через аукціон. Навіть там, де ця вимога дотримується, такі аукціони зазвичай корумповані, і більша частина цієї деревини потрапляє в руки «тіньових лісопилок».Згідно з оцінками, приблизно 12 000 неліцензованих лісопильних заводів обробляють цю деревину головним чином для експорту. В результаті експорт пиломатеріалів перевищує легальне виробництво всієї країни на 75 відсотків: щорічно експортується незаконно отриманих пиломатеріалів на 1,2 мільйона кубічних метрів.

Досліджуючи судові документи, ми виявили, що вищі посадові особи у двох з трьох найбільших лісозаготівельних регіонів України є фігурантами великих кримінальних розслідувань, у тому числі щодо систематичних незаконних рубок та експорту деревини. Директор лісового господарства одного з найбільших лісозаготівельних районів Карпат також був фігурантом багатьох корупційних справ, а в жовтні 2017 року був затриманий на гарячому, коли пропонував сплачувати 10 000 доларів на місяць посадовим особам інших агентств, щоб вони закривали очі на незаконність, яка здійснюється лісгоспами під його контролем.

Коментуючи цю справу, один з головних прокурорів України сказав, що, якщо таких людей не притягнуть до відповідальності, то гори України скоро можуть «облисіти». Крім незаконних рубок, продажу і переробки з використанням корупційних механізмів, українська деревина зазвичай незаконно експортується, часто за допомогою корумпованих чиновників на митницях та в лісових підприємствах.

Один з високопоставлених керівників у лісовій галузі в Карпатах був заарештований у жовтні 2017 року після того, як він запропонував 10 тисяч доларів на місяць посадовим особам інших агентств, щоб вони закрили очі на незаконні рубки.


Дочірнє підприємство «Schweighofer» безпосередньо замішане в кримінальній справі проти колишнього голови лісової галузі України.
ІМПОРТ ЄС

Європейський союз є найбільшим імпортером деревини з України, на нього припадає майже 70 відсотків від загального обсягу експорту країни. В той час як в Україні зростає рівень незаконності та корупції в цій сфері, європейський імпорт деревини з країни також росте, на 75% лише за чотири роки, і перевищив позначку в 1 млрд. євро в 2017 році.



ЄС давно визнав важливість боротьби з глобальним лихом незаконних рубок і усвідомив, що будучи одним із найбільших імпортерів деревини в світі, він несе певну відповідальність за це. Це визнання привело до прийняття нового закону - Регламенту ЄС, який встановлює критерії експорту деревини на ринок країн ЄС, або EUTR, - що почав діяти у 2013 році і забороняє імпорт дерев, які незаконно отримані в країні походження. Закон також вимагає від імпортерів здійснювати юридичні перевірки з належною обачністю для мінімізації ризику отримання незаконної деревини. Це стосується як незаконно зрубаної, так і незаконно проданої корумпованими чиновниками деревини.

Однак дослідження Earthsight показує, що цей закон не працює, і що деревина ймовірно незаконного походження продовжує наповнювати ЄС. Ще більш шокуючим є те, що серед покупців цієї деревини виявилися кілька багатомільярдних фірм, в тому числі три найбільші виробники дерев'яних панелей у світі, найбільша в світі паперова компанія і другий за величиною виробник пиломатеріалів в Європі. Власники цих компаній є в числі найбагатших людей в Європі.

До того, як на початку 2017 року в Україні набула чинності заборона на експорт
колод, найбільшим покупцем деревини в країні був австрійський лісопильний гігант Holzindustrie Schweighofer - фірма, вже відома тим, що використовувала незаконну румунську деревину. Величезне деревообробне підприємство компанії, розташоване одразу за кордоном, в Румунії, було місцем призначення 70% європейського експорту колод з України. Earthsight виявив, що дочірня компанія Schweighofer Group, яка займалася більшою частиною цих поставок до 2016 року, безпосередньо замішана в кримінальній справі проти колишнього начальника Державного агентства лісових ресурсів Сівця. Досудове розслідування, проведене українськими прокурорами, показало, що це одна з чотирьох фірм, які колективно заплатили понад 13 мільйонів євро за фіктивні «маркетингові» послуги оффшорним компаніям, контрольованим Сівцем та його дружиною. Хоча справа Сівця ще не розглядена, український суддя визнав докази достатніми для видачі ордерів на арешт і конфіскацію мільйонів, що зберігаються на банківських рахунках Швейцарії.

Schweighofer далеко не єдиний великий покупець з ЄС, чиє ім'я виникає в справах про незаконну деревину в українських судах. Румунське дочірнє підприємство компанії JAF Group, лідер оптової торгівлі деревиною в Центральній Європі, пов'язане з одним із найбільших в Україні випадків незаконного експорту деревини, що стався у Львівській області в 2016 році, коли корумповані чиновники допомогли відмити незаконні пиломатеріали. Судові документи підтверджують факт постачання деревини для JAF одним з організаторів цієї схеми протягом відповідного періоду. Після отримання інформації від Earthsight, даний постачальник був занесений в чорний список компанії JAF.

Водночас з тим, як заборона на експорт колод зменшила закупівлі іншими компа­ніями, провідним імпортером української деревини в ЄС нині є Egger, другий у світі за величиною виробник дерев'яни пане­лей (використовуються в будівництві та виробництві дешевих меблів). Назва Egger з'являється поруч із Schweighofer у великій кримінальній справі про коруп­цію в Житомирі (провідний центр з поста­чання лісу в Україні) у якості одержувача деревини, яка, ймовірно, була продана службовими особами лісових підпри­ємств за цінами нижче ринкових через посередницькі фірми з акціонерами, за­реєстрованими в секретних юрисдикціях.

На відміну від деяких інших найбільших покупців, які конкретно не вказані в таких справах, їх постачальники зазначені. Про­відні світові конкуренти Egger у секторі панелей на базі деревини, Kronospan та Swiss-Krono, продовжували закуповувати великі обсяги деревини в українських державних лісових підприємствах, чиї вищі посадові особи є фігурантами три­валих кримінальних корупційних розслі­дувань, як і польська целюлозна фабрика, що працює під керівництвом In­ternational Paper - найбільшої в світі папе­рової компанії. Одна третина імпорту Egger у 2017 році була отримана від таких постачальників і половина імпорту Inter­national Paper. Деякі з пов'язаних із ко­рупцією лісгоспів, що роблять поставки для цих компаній, також знаходяться в епіцентрі скандалу з незаконним видо­бутком бурштину, який руйнує територію Полісся. Наші дані свідчать про те, що ве­ликі покупці не тільки не виключили ком­панії щодо яких ведеться слідство про корупцію зі списку постачальників, але і віддають перевагу співпраці з ними в по­рівнянні з їх меншими конкурентами.

У більшості вище згаданих справ ще не має ухвалених судових рішень. Однак це не має мати значення. EUTR вимагає від імпортерів запобіжних заходів і закупі­вель деревини тільки з джерел, в яких ризик придбання незаконної деревини був би незначним. Неможливо зрозу­міти, як закупівля деревини у постачаль­ників, подібних перерахованим вище, може задовільняти дану вимогу.

Окрім закупівель деревини, пов'язаної з корупцією, дані Earthsight також свідчать про те, що фірми ЄС також купують дере­вину, яка, швидше за все, була експорто­вана незаконно, в тому числі в порушення заборони України 2015 року на експорт круглих лісоматеріалів. Аналіз Earthsight показує, що до грудня 2017 року митні органи ЄС зафіксували імпорт з України майже 1 мільйона кубометрів колод, які повинні були бути заборонені для експорту. При експорті з України ці колоди неправильно класифікуються як «паливна деревина». Хоча іноді така не­правильна класифікація відбувалася і до заборони, і частково пов'язана з відмін­
ностями в тому, як лісові господарства України класифікують деревину, є також свідчення навмисного, незаконного, не­правильного маркування лісгоспами, в тому числі для того, щоб обійти заборону і допомогти замаскувати корупційну ді­яльність. Наприклад, в першій половині 2018 року українські митники з регіону, що розташований на кордоні з Румунією, виявили нелегальний експорт колод на суму понад 1 мільйон доларів, які місцеві лісогосподарські підприємства непра­вильно задекларували як паливну дере­вину. Наше дослідження показує, як з цим пов'язані великі європейські по­купці. Один із найгучніших скандалів із незаконними пиломатеріалами в Україні в останні роки призвів до конфіскації колод на українському кордоні, колод, які, як підтверджують дослідження Earthsight, призначалися для чеських целюлоз­них заводів, якими керують транснаціональні корпорації Mondi (най­більший в Європі виробник паперової упаковки) і Lenzing (один із найбільших у світі виробників віскозного волокна, яке використовується для виготовлення одягу). І хоча деревину в кінцевому ра­хунку повернули, постачальник був ви­знаний винним у неправильному декларуванні.

Незважаючи на їх розмір, мало хто чув про ці компанії. Але більшість європей­ських споживачів куплять їх продукцію. Деревина румунської фабрики Schweighofer була причетна до виробів, що продаються в Ikea. Egger, Swiss-Krono і Kronospan також є постачальниками Ikea і поставляють більшу частину пиломате­ріалів, дерев'яних плит і підлог, що про­даються мережами DIY Wickes і Homebase в Великобританії, Hagebau, Obi і Hornbach в Центральній Європі і фран­цузькими мережами Leroy Merlin і Castorama. International Paper випускає папір для друку для HP, Canon і Xerox, що про­дається в супермаркетах по всій Європі. Earthsight виявила, що папір Canon, ви­роблений на його польському заводі, продають у філіях провідної канцелярсь­кої мережі Staples в Німеччині. Вироби, виготовлені з волокна Lenzing, про­даються в більшості мережевих магази­нів одягу, розташованих на центральних вулицях міст, включаючи H&M.

Всі згадані вище великі покупці української деревини заперечують правопору­шення і наполягають на тому, що вони здійснювали значущі перевірки своїх по­стачальників. Однак викликає сумнів те, наскільки вони можуть бути значущими з огляду на корупцію, яку ми зафіксували. Щоб перевірити, наскільки високопріорітетною великі фірми з ЄС вважають законність своєї продукції, Earthsight представилася українською компанією і запропонувала на продаж колоди, в тому числі пиломатеріали, заборонені до екс­порту. Три компанії висловили зацікавле­ність у веденні бізнесу з нашою тіньовою, неіснуючою компанією, після того, як ми переконали їх в наших «добрих стосун­ках» з українською митницею.

Грунтуючись на наших доказах, ми до­ручили ведучому досліднику оновити глобальні оцінки обсягів ймовірно неза­конно ввезеної в ЄС деревини, викори­стовуючи визнану методологію, яку він сам використовував. Незаконні лісозаго­тівлі зазвичай пов'язані з тропічними країнами. Але результати цього нового аналізу свідчать про те, що ЄС, ймовірно, імпортує з України більше незаконно до­бутої деревини, ніж з усіх країн Латинсь­кої Америки, Африки і Південно-Східної Азії разом узятих, і більше, ніж з будь-якої іншої країни в світі.


КОГО ЗВИНУВАЧУВАТИ

Європейські споживачі дбають про ліси і не бажають бути співучасниками злочи­нів. Розуміючи це, основні фірми по пе­реробці деревини, зазначені в цьому звіті, обіцяють купувати тільки легальну і дозволену деревину. Теж саме обіцяють DIY, меблевики та інші роздрібні мережі, які продають свою продукцію. Але щодо України вони не в змозі дотримуватися своїх обіцянок. Але ЄС визнав, що з точки зору законності такі дії не повинні бути добровільними. Відповідно до регла­менту ЄС щодо регулювання лісового гос­подарства, компанії потрібно не намагатися присоромити, аби вони діяли. Їх потрібно примушувати до дій.

Отже, чому EUTR не міг запобігти попиту Європи на деревину, сприяючи незакон­ності та корупції в лісах України? Дослід­ження Earthsight показує, що частина проблеми пов'язана із самим законом, і також із його інтерпретацією та застосу­ванням. Перша проблема полягає в тому, що закон застосовується тільки до компа­ній, назви яких вказані в митних доку­ментах. Незважаючи на те, що деревина доставляється одразу на заводи, багато хто з найбільших покупців української де­ревини використовує посередників для імпорту, що дозволяє уникнути ризику порушення закону. Ці фірми-посеред- ники, як правило, невеликі й непрозорі, часто трохи більші, ніж окремі опера­тори, які працюють з домашнього офісу. Дослідження Earthsight показало, що в тих поодиноких випадках, коли такі фірми були спіймані та їх вантаж було конфісковано, їх власники просто анулю­ють їх та починають бізнес під новою на­звою.

Ще одним важливим винуватцем є Лі­сова опікунська рада (FSC) - провідна сві­това лісова сертифікаційна організація. Заснована на початку 1990-х років еколо­гами і прогресивними лідерами галузі для допомоги споживачам в ідентифіка­ції надійності виробленої з деревини продукції, в останні роки FSC стала пред­метом зростаючої критики. Її швидке зро­стання супроводжувалося поступовим зниженням стандартів і постійним пото­ком скандалів, коли компанії, сертифіковані FSC, були втягнуті у різноманітні дії - від незаконних рубок до порушень прав людини. Хоча це ніколи не було її основ­ною метою, система FSC включає перевірки законності деревини, включаючи її екологічність.

Хоча жоден з великих покупців, згаданих в цьому звіті, не наполягає на «Сертифі­кації системи ведення лісового госпо­дарства» FSC для їх імпортерів з України, більшість з них запевняють, що вони хо­чуть придбати саме цю деревину, і де ця деревина або деревина нижчого стан­дарту FSC «Контрольована деревина» була придбана, це зазвичай є основною,
якщо не єдиною формою EUTR- юридич­них перевірок, які використовують ком­панії.

EUTR допоміг FSC значно розширитися в Україні: в даний час 90% лісів, що знахо­дяться під контролем Державного агент­ства лісових ресурсів в Українських Карпатах, є сертифіковані. На жаль, цей звіт показує, що в FSC (Лісової опікунської ради) на даний момент існують фундаментальні недоліки, що означає немож­ливість спиратися на неї для гарантування законності в Україні. Її про­вал наочно демонструють численні ви­падки, зафіксовані в цьому звіті, які не зміг виявити аудит FSC. Наприклад, біль­шість незаконних ділянок санітарної рубки, знайдених нами в Карпатському регіоні, знаходяться в сертифікованих FSC лісах, і більшість лісгоспів, які перебу­вають під розслідуваннями щодо коррупції, тим не менш залишаються сертифікованими. Колишній голова од­ного з найбільших лісозаготівельних лісгоспів у Карпатах зізнався Earthsight, що йому було легко обійти перевірки FSC. 

Місцеві активісти беруть участь у важкій битві, поки найбільший ринок для української деревини залишається відкритим для лісу із незаконним походженням.

Однак головна відповідальність лежить на урядах ЄС, чия робота полягає в при­йнятті та забезпеченні дотримання за­кону. Якби вони добре виконували свою роботу, вони мали б бути спроможні спіймати посередників і змушувати ком­панії йти далі в своїх юридичних перевірках. На жаль, як показує цей звіт, впровадження EUTR в питаннях імпорту деревини з України в найбільш важливих державах-членах ЄС було недостатньо. Більшість цих країн до сих пір не впро­ваджують цей закон, хоча пройшло вже більше ніж три роки після того, як він по­винен був вступити в силу. Навіть зараз, коли вони приступили до цього, наявні дані свідчать про те, що все відбувається без особливого ентузіазму. Цей звіт пока­зує, що закон використовується як його «великодушна інтерпретація». Великі ім­портери, зазначені в цьому звіті, мають системи «юридичних перевірок», які в більшості випадків були схвалені місце­вими посадовими особами EUTR. Але для деревини, яка не сертифікована FSC, це зазвичай означає трохи більше, ніж обіцянки, отримані від постачальників, і перевірки на «Сертифікат про походження»: документи, видані тими ж ко­румпованими державними структурами, які здійснюють лісозаготівлі, і, як відомо, відкриті для зловживань. 

РІШЕННЯ

Остаточне вирішення питання щодо зло­чинності в лісовій галузі в Україні має йти з середини країни. Більший і кращий тиск з боку відповідних агентств допоможе, але усунення коренів корупції в лісовому секторі також потребує змін у регулю­ванні лісового господарства, задля змен­шення можливостей і стимулів для корупції. Експертні дослідження вже ви­значили основні необхідні заходи, такі як поділ обов'язків по проведенню лісозаго­тівель і контроль за його законністю та підвищення прозорості. Деякі потенційно корисні нові правила вже знаходяться в розробці, але процес реформ рухається болісно й повільно.

Тим часом, поки боротьба з корупційним лихом в лісовому секторі триває, люди на її передовій зіштовхуються із серйозними ризиками для життя. Корумпована лісова охорона виганяє незалежних спостеріга­чів із лісових господарств під прицілом зброї. Корумповані елементи в Службі безпеки України моніторять пересування активістів антикорупційного руху. Мо­лодші співробітники лісових господарств, які повідомляють про своє керівництво, отримують погрози на адресу сімей, їх особистий транспорт спалюють.

Місцеві активісти і прогресивні елементи всередині уряду беруть участь у важкій битві, поки найбільший ринок для лісо­матеріалів з України залишається відкри­тим для деревини із незаконним походженням. ЄС надає деяке корисне фінансування і підтримку реформ в управлінні лісами в Україні. Проте його найбільший вплив було спрямовано на примус українського уряду на скасування заборони експорту колод, зусилля, які, як показує цей звіт, лобіювали багато з тих же гігантів із переробки деревини в ЄС, які, як ми виявили, використовують підо­зрілу деревину.

Якщо ЄС дійсно хоче допомогти, він повинен витрачати менше енергії на при­мус українського уряду щодо скасування заборони експорту колод і більше зосе­редитися на забезпеченні того, щоб його держави-члени виконували свої власні закони.


.. далі текст англійською мовою ...


ЛІТЕРАТУРА

1 The Economist, 'Ukraine is struggling with corruption, sometimes successfully', 25th May 2017, https://www.economist.com/europe/2017/05/25/ukraine-is- struggling-with-corruption-sometimes-successfully

2 Reuters, 'Toppled 'mafia' president cost Ukraine up to $100 billion, prosecutor says', 30th April 2004, https://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis- yanukovich/toppled-mafia-president-cost-ukraine-up-to-100-billion-prosecutor- says-idUSBREA3T0K820140430

3 OECD, Anti-Corruption Reforms in Ukraine: Round 3 Monitoring of the Istanbul Anti-Corruption Action Plan, 24th March 2015, https://www.oecd.org/corruption/ acn/Ukraine-Round-3-Monitoring-Report-ENG.pdf

4 Kyiv Post, 'Top officials stealing from nation at war?', 13th October 2017, https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/top-officials-stealing-nation-war.html? utm_content=buffer9b897&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_ campaign=buffer

5 Transparency International, Corruption Perceptions Index 2016

6 American Chamber of Commerce in Ukraine, Corruption Perception Survey 2015, http://www.chamber.ua/Content/Documents/-436507952Corruption-perception- survey-report-ENG.pdf

7 Chatham House Ukraine Forum, 'Ukraine's transformation: Assessments and solutions,' 5th July 2017, London. Statement by the Managing Director for Eastern Europe and the Caucasus for the European Bank for Reconstruction and Development

8 OECD, Anti-Corruption Reforms in Ukraine: Round 3 Monitoring of the Istanbul Anti-Corruption Action Plan, 24th March 2015, https://www.oecd.org/corruption/ acn/Ukraine-Round-3-Monitoring-Report-ENG.pdf

9 See for example Atlantic Council, 'What Ukraine's Anticorruption Warriors Forget, And Why It May Weaken the State,' June 2018 and Kyiv Post, 'NABU's future uncertain amid Kholodnytsky scandal,' 6th April 2018.

10 New York Times, 'Schooled in Scandal: What makes Ukraine a hotbed of intigue', 7th October 2017, https://www.nytimes.com/2017/10/07/world/europe/ukraine- russia-manafort-corruption.html

11 Interpol, 'Forestry crime in Ukraine - A threat and risk assessment,' 31st December 2016

12 Lopatin, E. et al., 'Atlas of the forest sector in Ukraine with the focus on wood fuels', Working Papers of the Finnish Forest Research Institute, 2011, http://www.metla.fi/julkaisut/workingpapers/2011/mwp211.pdf

13 As of 2004. Zibtsev, S. and Tarasenko, V., Ukraine Country Report, Trends in Forest Use and Conservation- Policy Options for Action, FAO, 2004, http://www.fao.org/docrep/MEETING/007/AD744E/AD744E14.htm

14 Pavelko and Skrylnikov, 'Illegal logging in Ukraine: A fact-finding study,' Regional Environment Centre Grey Paper, June 2010, http://www.envsec.org/publications/ fact_finding_study_illegal_logging_eng_feb_11.pdf

15 Government of the Republic of Ukraine, Global Environmental Facility and UNDP, Strengthening Governance and Financial Sustainability of the National Protected Area System in Ukraine, 2008, https://info.undp.org/docs/pdc/Documents/UKR/ 00048804_Project_Document.pdf

16 Webster R, Holt S, Avis C (eds) (2001) The status of the Carpathians. A report developed as a part of the Carpathian Ecoregion initiative. WWF, Vienna

17 Regional Environmental Centre and EURAC, Handbook on the Carpathian Convention, The Regional Environmental Centre for Central and Eastern Europe, 2007, http://www.carpathianconvention.org/tl_files/carpathiancon/Downloads/ 04%20Publications%20-%20Press%20-%20Gallery/Documents%20and%20 Publications/4.1.2.8%20Carpathian%20Handbook.pdf

18 CCIBIS, Heritage in the Carpathians, 2014. Available: http://www.ccibis.org/carpathian-values/82-heritage-in-the-natural-environment.

19 Regional Environmental Centre and EURAC, 2007, op cit.

20 Ibid.

21 Maran, T., et al., 2010. Mustela lutreola. The IUCN Red List of Threatened Species 2010: e.T14018A4381596. http://www.iucnredlist.org/details/14018/3

22 BirdLife International. 2017. Aquila heliaca (amended version of 2016 assessment). The IUCN Red List of Threatened Species 2017: e.T22696048A117070289., http://dx.doi.org/10.2305/IUCN.UK.2017-3.RLTS.T22696048A117070289.en

23 Calculated from areas in hectares listed for all individual sites listed by UNESCO at https://whc.unesco.org/en/list/1133/multiple=1&unique_number=2152, as of July 2018

24 Alina Yakymchuk, Taras Mykytyn and Andriy Valyukh (2017). Management of the nature conservation areas of Ukraine's Polissya region based on the international experience. Problems and Perspectives in Management (open-access), 15(1-1), 183-190, https://businessperspectives.org/images/pdf/applications/publishing/ templates/article/assets/8702/PPM_2017_01cont_Yakymchuk.pdf

25 UNESCO, West Polesie Transboundary Biosphere Reserve, September 2012, http://www.unesco.org/new/en/natural-sciences/environment/ecological- sciences/biosphere-reserves/europe-north-america/belaruspolandukraine/ west-polesie-transboundary-biosphere-reserve/

26 ibid.

27 Breymeyer and Noble, Biodiversity Conservation in Transboundary Protected Areas, National Research Council 1996

28 See for example distribution map at Mech, L.D. & Boitani, L. (IUCN SSC Wolf Specialist Group). 2010. Canis lupus. The IUCN Red List of Threatened Species 2010: e.T3746A10049204. http://dx.doi.org/10.2305/IUCN.UK.2010-4.RLTS. T3746A10049204.en.

29 Breitenmoser, U., et al., Action Plan for the conservation of the Eurasian Lynx (Lynx lynx) in Europe, Figure 2

30 Kora/LCIE, 2007, 'Distribution of the Brown Bear in Europe', shows small populations in Ukraine's Polissia - http://www.kora.ch/uploads/pics/344_Monitoring_Baer_ Europa_2007_Sp-ois_gr_01.jpg

31 See for example National Geographic, 'The dramatic impact of illegal amber mining in Ukraine's wild west,' January 2017, at

https://news.nationalgeographic.com/2017/01/illegal-amber-mining-ukraine/

32 UNECE and OSCE, Transboundary Diagnostic Study for the Dniester River Basin, OSCE/UNECE Project: Transboundary Co-operation and Sustainable Management of the Dniester River, November 2005, https://www.osce.org/eea/38320? download=true

33 Ibid.

34 Ibid.

35 Breitenmoser, U., et al., 2015. Lynx lynx (errata version published in 2017). The IUCN Red List of Threatened Species 2015: e.T12519A121707666, http://www.iucnredlist.org/details/12519/0

36 United Nations Environment Programme, 'Combatting wildlife and forest crime in the Danube-Carpathian region,' 2017, https://wedocs.unep.org/bitstream/ handle/20.500.11822/22225/Combating_WildlifeCrime_Danube.pdf?sequence =1&isAllowed=y

37 WWF, 'Moratorium on logging in Carpathian old-growth forests of Ukraine', 22nd January 2018, http://wwf.panda.org/7321210/Moratorium-on-logging-in- Carpathian-old-growth-forests-of-Ukraine

38 Zibtsev, S. and Tarasenko, V., 2004. Ukraine Country Report, in: FAO/Czech Republic Forestry Policy Workshop;Trends in Forest Use and Conservation - Policy Options for Action, 21 - 26 March 2004, http://www.fao.org/docrep/MEETING/007/ AD744E/AD744E14.htm

39 World Bank/Profor, Ukraine Forestry Sector Note, March 2006, https://www.profor.info/sites/profor.info/files/UkraineForestSectorNote 2006_0.pdf

40 UN COMTRADE export data for for 2017 total exports of HS44 (timber), HS47 (pulp), HS48 (paper) and wood furniture (HS940169, 940330, 940340, 940350, 940360)

41 Regional Environment Center, 'Illegal Logging in Ukraine: Fact-funding Study',

June 2010

42 Better Regulation Delivery Office, 'Green Book', Timber Market Regulation, March 2017 - https://regulation.gov.ua/book/17-reguluvanna-rinku-derevini

43 Interpol, 2016, op cit.

44 Better Regulation Delivery Office, 'Green Book', Timber Market Regulation, March 2017 - https://regulation.gov.ua/book/17-reguluvanna-rinku-derevini

45 Ibid.

46 Zibtsev, S. and Tarasenko, V., 2004. Ukraine Country Report, in: FAO/Czech Republic Forestry Policy Workshop; Trends in Forest Use and Conservation - Policy Options for Action, 21 - 26 March 2004, http://www.fao.org/tempref/docrep/fao/006/ AD744E/AD744E13.pdf

47 Interpol, 2016, op cit.

48 According to interviews by Earthsight with Ukrainian forestry experts, 2017

49 Ibid.

50 Forest Stewardship Council, FSC National Risk Assessment of Controlled Wood for Ukraine, 2017, https://ua.fsc.org/preview.fsc-national-risk-assessment-of- controlled-wood-for-ukraine.a-367.pdf

51 Ukrstat, Main indicators of the forestry management (1990-2017), https://ukrstat.org/en/operativ/operativ2014/sg/lis/lis_e/lgd2016_e.htm

52 UN COMTRADE, 2017

53 Verkhovna Rada of Ukraine, Про внесення змін до Закону України "Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів [...] Верховна Рада України; Закон від 09.04.2015 325-VIII', 2015, http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/325-19

54 Ibid.

55 EXPLANATORY NOTE to the Bill "On Amendments to the Law of Ukraine" On peculiarities of state regulation of business entities associated with the sale and export of timber "(on the moratorium on the export of timber in forest technology and raw form)"

56 GOV.UA, 'Держлісагентство унеможливило експорт ділової деревини під виг лядом дров', January 12, 2017, https://www.kmu.gov.ua/ua/news/249651370

57 U4 Brief, 'Corruption in natural resource management - an introduction', February 2008, https://www.u4.no/publications/corruption-in-natural-resource- management-an-introduction.pdf

58 See for example; Global Witness, 'Jade and the Generals', May 2017, https://www.globalwitness.org/en/campaigns/myanmar/jade-and-generals/; Global Witness, 'Blood Timber', July 2015, https://www.globalwitness.org/en-gb/ campaigns/forests/bloodtimber/; and

'UNEP marks International Day for Preventing the Exploitation of the Environment in War and Armed Conflict', UNEP Press release, 6th November 2015, https://www.unenvironment.org/news-and-stories/press-release/unep-marks- international-day-preventing-exploitation-environment-war

59 UNDP/UNODC factsheet, 'Corruption and development', undated, http://www.anticorruptionday.org/documents/actagainstcorruption/print/ materials2016/corr16_fs_DEVELOPMENT_en_PRINT.pdf

60 U4 2008, op cit.

61 Ibid.

62 GAN Business Anti-Corruption Portal, Ukraine Corruption Report, Last Updated August 2017, https://www.business-anti-corruption.com/country-profiles/ukraine/

63 Official SAFR figures as supplied to Earthsight by local Ukrainian forest experts

64 World Bank/Profor, Ukraine Forestry Sector Note, March 2006, https://www.profor.info/sites/profor.info/files/UkraineForestSectorNote2006_0.pdf

65 Lawson, S. & MacFaul, L., Illegal logging and related trade: indicators of the global response, Chatham House, 2010

66 State Audit Service figures for January-May 2017, received by Earthsight in October 2017

67 Ibid.

68 Based on Earthsight analysis of court documents relating to a wide range of relevant cases, 2015-2017

69 General Prosecutors Office release, 2016, http://www.gp.gov.ua/ua/news.html? _m=publications&_t=rec&id=192803

70 Ibid.

71 Figures released by Zakarpattia RFMB in response to Freedom of Information request by Earthsight, 2017

72 Better Regulation Delivery Office (BRDO), 'Green Book', Timber Market Regulation', March 2017 - https://regulation.gov.ua/book/17-reguluvanna- rinku-derevini

73 'BRDO: The budget of Ukraine loses 200 million hryvnas annually because of illegal sawmills', Better Regulation Delivery Office press release, 27th Jun 2017, http://en.brdo.com.ua/main/brdo-budget-ukraine-loses-200-million-hryvnas- annually-illegal-sawmills/

74 World Bank/Profor, Ukraine Forestry Sector Note, March 2006, https://www.profor.info/sites/profor.info/files/UkraineForestSectorNote2006_0.pdf

75 Release by General Prosecutors Office, 26th May 2016 - http://www.gp.gov.ua/ua/news.html?_m=publications&_t=rec&id=192803

76 Interpol, 2016, op cit.

77 Ibid., page 15

78 Based on Earthsight analysis of court documents relating to a wide range of relevant cases, 2015-2017

79 Better Regulation Delivery Office, 'Green Book', Timber Market Regulation, March 2017 - https://regulation.gov.ua/book/17-reguluvanna-rinku-derevini

80 Ibid.

81 Ibid.

82 ibid.

Ibid.





Джерело

1 коментар:

  1. ДОВІДКОВО: ЧИТАТИ- АНГЛОМОВНИЙ ЗВІТ.
    https://docs.wixstatic.com/ugd/624187_0d15e932377e4251898be6aaa71edf2e.pdf
    ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕОРОЛІК: "ПРИЧЕТНІ ДО КОРУПЦІЇ"

    ВідповістиВидалити