Здійснюючи парламентський контроль за дотриманням конституційних прав людини і громадянина, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини фіксує проблеми, які тим чи іншим чином впливають на зміну клімату.
Так, за результатами моніторингу дотримання прав громадян на безпечне для життя і здоров’я довкілля, встановлено факти неконтрольованої вирубки зелених насаджень (лісів, скверів, парків), забруднення атмосферного повітря, неналежного поводження з відходами та сміттям. Виявлено також випадки неконтрольованої забудови території та безконтрольної обробки полів отрутохімікатами (пестицидами), що містять діючу речовину ацетохлор. Відсутні системи ведення екологічно відповідального тваринництва та розорювання земель.
Обстоюючи право громадян на безпечне для життя і здоров’я довкілля, Уповноважений пропонує до проекту рекомендації, які планується схвалити за результатами проведення парламентських слухань, розробити та подати на розгляд Кабінету Міністрів України проект закону щодо визначення основних засад державної політики України у сфері зміни клімату.
Пропонується також розробити та подати на розгляд Кабінету Міністрів України проект закону про посилення штрафних санкцій, що накладатимуться на власників стаціонарних та пересувних джерел забруднення атмосферного повітря та навколишнього природного середовища.
Окрім цього, Уповноважений вважає за необхідне зобов’язати міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, місцеві органи виконавчої влади забезпечити в повному обсязі впровадження Плану заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2017 р.
Парламентський контроль Уповноваженого з прав людини за дотриманням права на безпечне для життя і здоров’я довкілля
Здійснюючи парламентський контроль за додержанням конституційних прав людини і громадянина Уповноважений Верховної Ради України з прав людини стикається із проблемами, які тим чи іншим чином впливають на зміну клімату. Зокрема, йдеться про неконтрольовану вирубку зелених насаджень (лісів, скверів, парків), забруднення атмосферного повітря, неналежне поводження з відходами та сміттям, безконтрольну обробку полів отрутохімікатами (пестицидами), що містять діючу речовину ацетохлор, відсутність системи ведення екологічно відповідального тваринництва, розорювання земель, зрошення, осушення, забудова території та інші.
Так, за результатами моніторингу дотримання прав громадян на безпечне для життя і здоров’я довкілля встановлено, що на території Тернопільської філії ДП «Укрветсанзавод» призупинено роботи з утилізації відходів тваринного походження, що може призвести до порушення природоохоронного законодавства та екологічного лиха на території області.
За інформацією Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області, наразі утилізувати відходи тваринного походження, яких на території підприємства близько 5000 тонн, є неможливим через відсутність належного фінансування.
З метою уникнення екологічної катастрофи, вжиття заходів реагування для усунення порушень природоохоронного законодавства та забезпечення прав громадян на безпечне для життя і здоров’я довкілля Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини внесено акти реагування до відповідних центральних та місцевих органів виконавчої влади.
Про різке збільшення рівня захворюваності і випадків госпіталізації населення повідомляють мешканці Тлумацького та Галицького районів Івано-Франківської області, які пов’язують ці факти з діяльністю сільськогосподарських підприємств на території с. Петрів Тлумацького району та сіл Лани і Мединя Галицького району, що здійснюється без дотримання стандартів та правил під час оброблення сільськогосподарських земель отрутохімікатами (пестицидами).
З метою усунення можливих порушень прав громадян на безпечне для життя і здоров’я довкілля та розв’язання ситуації, пов’язаної із використанням сільськогосподарськими підприємствами Івано-Франківської області отрутохімікатів (пестицидів) без дотримання відповідних вимог, Уповноваженим з прав людини внесено акти реагування до відповідних центральних та місцевих органів виконавчої влади з проханням поінформувати про вжиті заходи реагування.
Необхідно зазначити, що проблема безконтрольної обробки земель сільськогосподарського призначення отрутохімікатами (пестицидами), що містять діючу речовину ацетохлор, є системною для нашої країни. Так, у 2017 році до Уповноваженого з прав людини звернулися мешканці сіл Велика Омеляна, Милостів, Нова Українка, Радиславка, Залізниця Рівненської області та міжнародна благодійна організація “Екологія-Право-Людина” щодо безконтрольної обробки полів отрутохімікатами (пестицидами), порушення вимог санітарного й екологічного законодавства, а також щодо включення пестициду ацетохлору та усіх його препаративних форм до Переліку пестицидів, заборонених до використання в Україні, та скасування їхньої державної реєстрації.
У ході провадження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, відкритого за цими зверненнями, Міністерство екології та природних ресурсів України поінформувало про те, що з метою об’єктивного вирішення питання та підготовки узгоджених пропозицій, Мінприроди створюватиметься робоча група із залученням профільних науковців, представників громадських організацій, центральних органів виконавчої влади. За результатами проведеної роботи робочою групою надаватимуться відповідні пропозиції Секретаріату Роттердамської конвенції, а також на національному рівні розглядатимуться критерії, визначені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 11.05.2010 р. № 391, щодо можливості заборони чи суворого обмеження використання пестицидів, що містять діючу речовину ацетохлор в Україні за показниками їх небезпечності для здоров’я людини та навколишнього природного середовища.
Внаслідок порушення правил застосування пестицидів забруднюються повітря, вода, ґрунт, отруюються люди та тварини, масово гинуть бджоли.
Також у контексті антропогенних змін клімату не можна не зупинитися на проблемі необхідності розмінування та рекультивації територій, порушених внаслідок воєнних дій на Сході України, адже будь-які воєнні дії призводять до негативного впливу на навколишнє середовище, порушення прав громадян на безпечне для життя й здоров’я довкілля, право власності на земельні ділянки та їх використання для ведення особистого селянського господарства.
З цих питань до Уповноваженого з прав людини надходить багато звернень громадян, які проживають в зоні проведення Операції об’єднаних Сил, зокрема, на території селищ Широкий та Козачий Станично-Луганського району Луганської області. Більшість земельних ділянок на сьогодні вже звільнено, проте не вирішується питання щодо їх розмінування та рекультивації.
Поділяючи стурбованість цією проблемою, а також ураховуючи необхідність захисту прав зазначених громадян, Уповноважений з прав людини звернулася до відповідних центральних та місцевих органів виконавчої влади з вимогою поінформувати про можливі шляхи вирішення порушених ними питань щодо розмінування та рекультивації їхніх земельних ділянок. Ці та інші проблемні питання залишаються на постійному контролі Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Ураховуючи викладене вище, пропонується до проекту рекомендацій, які планується схвалити за результатами проведення парламентських слухань на тему: «Реалізація в Україні міжнародних документів щодо запобігання антропогенним змінам клімату» включити наступне:
Рекомендувати:
1. Кабінету Міністрів України:
1.1. Внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів», схвалений Міжвідомчою комісією з питань зміни клімату.
1.1. Внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів», схвалений Міжвідомчою комісією з питань зміни клімату.
2. Міністерству екології та природних ресурсів України:
2.1. Розробити та подати на розгляд Кабінету Міністрів України проект закону щодо визначення основних засад державної політики України у сфері зміни клімату.
2.2. Розробити та подати на розгляд Кабінету Міністрів України проект закону про посилення штрафних санкцій, що накладатимуться на власників стаціонарних та пересувних джерел забруднення атмосферного повітря та навколишнього природного середовища.
2.3. Розробити та подати на розгляд Кабінету Міністрів України генеральний план очищення атмосфери від забруднення.3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, місцевим органам виконавчої влади:
Забезпечити в повному обсязі впровадження Плану заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2017 р. № 878-р.
2.1. Розробити та подати на розгляд Кабінету Міністрів України проект закону щодо визначення основних засад державної політики України у сфері зміни клімату.
2.2. Розробити та подати на розгляд Кабінету Міністрів України проект закону про посилення штрафних санкцій, що накладатимуться на власників стаціонарних та пересувних джерел забруднення атмосферного повітря та навколишнього природного середовища.
2.3. Розробити та подати на розгляд Кабінету Міністрів України генеральний план очищення атмосфери від забруднення.3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, місцевим органам виконавчої влади:
Забезпечити в повному обсязі впровадження Плану заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2017 р. № 878-р.
0 коммент.:
Дописати коментар