07 березня 2019

Палії в законі: як пов'язані "контрольовані профілактичні випалювання" і катастрофічні ландшафтні пожежі в Єврейській автономній області

У регіонах півдня Сибіру і Далекого Сходу дуже популярні так звані "контрольовані профілактичні випалювання", фактично представляють собою пали сухої трави, що влаштовуються працівниками лісогосподарських організацій в період, коли їм це представляється безпечним, іноді під деяким наглядом з їх боку. Теоретично існує набір правил, що дозволяють зробити такі випалювання при певних умовах дійсно безпечними - він прописаний в рекомендаціях по створенню захисних протипожежних смуг на ділянках лісового фонду шляхом контрольованого випалювання сухої трави, затверджених наказом Федеральної служби лісового господарства Росії від 24 березня 1999 року № 68. Але на практиці у лісогосподарських організацій немає ні грошей, ні достатньої кількості людей, щоб ці правила дотримуватися. Тому фактично пали просто влаштовують ранньою весною, в розрахунку на те, що вони або дійдуть до якої-небудь перешкоди і самі зупиняться, або упрутся в ліс, де ще в цей час повинен лежати сніг і тому небезпека виникнення лісової пожежі мінімальна. Реальні наслідки цих "контрольованих профілактичних випалювання" ніхто ніколи не розслідує - оскільки їх або безпосередньо влаштовують, або погоджують і схвалюють, як раз ті, хто повинен це робити; ну а хто ж буде що-небудь розслідувати сам проти себе? А мотиви до випалювання завжди знаходяться: на нього можна списати гроші, їм можна відзвітувати перед вищим начальством, і т.д. Вище начальство, як правило, цілком упевнено, що так палити можна і потрібно - оскільки діди палили і звітували, батьки палили і звітували, ну і не їм, нинішнім начальникам,

При цьому на місцях багато хто знає, що вогонь від "контрольованих випалювання" нерідко тікає по сухій траві на величезні відстані, і стає джерелом великих ландшафтний пожеж, в тому числі лісових і торф'яних. Але довести це буває дуже важко - оскільки ті, кому потрібно доводити, і від кого залежить прийняття необхідних заходів, часто бувають самі залучені в ці самі випалювання, і про що відбулися в результаті пожежі нічого навіть слухати не хочуть.

Зараз наймасовіші трав'яні і очеретяні пожежі (якщо говорити про частку пройденої вогнем площі від загальної площі регіону) діють в Єврейській автономній області. Порівняємо їх розташування з місцями фактично проведених, за даними системи ІСДМ-Рослесхоз, контрольованих профілактичних випалювання (знімок - VIIRS за 7 березня 2019 року, жовта лінія - кордони ЄАО, жовті точки - місця контрольованих випалювання):



Добре видно, що основна частина місць, де фактично були проведені контрольовані профілактичні випалювання, потрапляє на чорні і темно-сірі ділянки - ті, які були пройдені великими трав'яними та очеретяними пожежами вже в 2019 році. Це означає, що проведені випалювання або стали причиною цих пожеж, або, як мінімум, не допомогли їм запобігти і перешкодити їх поширенню. Іншими словами, з точки зору забезпечення пожежної безпеки ці випалювання або виявилися марними, або заподіяли шкоду.

А ось більш детальний знімок (Sentinel 2 за 6 березня 2019 роки) на околиці заповідника Бастакия - його межа показана червоною лінією. Добре видно, що абсолютна більшість контрольованих профілактичних випалювання на схід від заповідника, на кордоні ЄАО з Хабаровським краєм, розташовується всередині контуру величезного ландшафтного пожежі - якраз того, який зараз загрожує території заповідника. Станом на другу половину доби 7 березня кромка цієї пожежі підійшла до південно-східному кордоні заповідника ближче ніж на кілометр. На щастя, в найближчі дні в зоні дії цієї пожежі очікуються переважно західні вітри - від заповідника в сторону вже пройденої вогнем площі; але загроза заповідної території, проте, поки зберігається. І з великою часткою ймовірності ця загроза може бути викликана спочатку саме"



А ще ці величезні трав'яні пожежі - як в ЄАО, так і на суміжних територіях Хабаровського краю - в останні дні були головним джерелом задимлення Хабаровська, Біробіджана і багатьох інших населених пунктів цій великій території, і створювали серйозну загрозу для здоров'я їх мешканців. Це теж важливі і небезпечні наслідки випалювання сухої трави, які ніяк не можна не враховувати.

Загалом, керівникам органів державної влади федерального і регіонального рівня, органів місцевого самоврядування, лісогосподарських, сільськогосподарських і муніципальних організацій, що відповідають за пожежну безпеку на природних територіях, необхідно ретельно аналізувати і переглядати практику застосування контрольованих (нібито) профілактичних випалювання. Для забезпечення реальної пожежної безпеки необхідно по максимуму виключити вогонь з практики землекористування та лісокористування, допускаючи можливість його умисного застосування лише у виняткових випадках при жорсткому дотриманні необхідних заходів пожежної безпеки.


У грудні 2018 Президентом РФ було дано доручення Уряду РФ, а Урядом РФ - Мінприроди і Рослесхозом, актуалізувати з урахуванням діючих норм лісового законодавства рекомендації щодо створення захисних протипожежних смуг на ділянках лісового фонду шляхом контрольованого випалювання сухої трави, затверджених наказом Федеральної служби лісового господарства Росії від 24 березня 1999 року № 68. Як водиться, Мінприроди і Рослесхоз з виконанням цього доручення не впоралися, і вже точно не впораються до початку пожежонебезпечного сезону 2019 року в абсолютній більшості суб'єктів Російської Федерації. Тому, незважаючи на надзвичайні умови нинішнього року на півдні Східного Сибіру і Далекого Сходу (наслідки екстремально малосніжною зими), в більшості регіонів суху траву палять масово, на величезних площах,

http://forestforum.ru/viewtopic.php?f=9&t=23256&sid=e8a9fb30ed791cd3bffbc0c7b7d6a536

0 коммент.:

Дописати коментар